[...] att Hägglund uttalar sig om kulturen Göran Hägglund har på Newsmill i en artikel uttryckt typiskt socialkonservativa åsikter i [...]
Blogg:Naturligt att Hägglund uttalar sig om kulturen « L, 2009-07-07, 11:39
[...] och med nu kommer att driva en anti-kapitalistisk politik. Han var snabbt tillbaka på sin vanliga intellektuella nivå [...]
Blogg:Krossa kapitalet med Göran Hägglund « Skumrask, 2009-07-07, 08:44
Alliansen skickar 700 miljoner kronor om året till PLO, en organisation som svurit på att slåss med alla medel för att utplåna den enda demokratin i Mellanöstern, dvs Israel, så stödet till dampande "konstnärer" är harmlöst om man jämför skadeverkningarna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-07-06, 13:43
Det här är nog första gången som jag har något gemensamt med Kd. Tyvärr kommer väl Hägglund bli jämförd med Hitler och så spårar debatten ur, men innan dess så skulle jag vilja säga att Hägglund har helt rätt.
Statsfinansierad konst ska avkrävas ett visst mått av kvalitet, även konst ska lyda under svensk lag och debatten måste våga tas även av de borgerliga.
Permalänk | Anmäl
Stefan Siverud, 2009-07-06, 14:06
Bra Göran, du har anslagit rätt ton. Det här har man väntat på i många år. Ditt tal i Almedalen var historiskt och inger hopp om nya vindar i Sverige, där rätt och fel, ont och gott satts på undantag.
Kulturvänstern har fått härja fritt i Sverige och dekadensen är total. Nu är det dags att politikerna säger ifrån.
Nu kan man börja fundera på att byta parti. Tack Hägglund!
Permalänk | Anmäl
Lennart, 2009-07-06, 14:16
Zzzzzz....*vaknar med ett ryck*...va, jaha Göran Hägglund har skrivit en artikel om kultur....jag citerar kulturgurun Schwarzenegger "Nu går jag och gör något riktigt farligt i stället - sorterar mina strumpor" .....zzzzzzzz
Permalänk | Anmäl
Darius, 2009-07-06, 14:19
Göran, du har rätt i mycket av det du säger, men passa också på att ta avstånd från fördommar och vidskepligheter som finns i partiprogrammet. Jag tänker på religion (t ex kristendom) en gammaldags vidskeplighet som man bör överge oavsett vad KD tycker. Likaså den homofobi som t ex avståndstagandet från homosexuella innebär. Lämna de homofobiska inställningen.
Varför inte komma fram som de nya kristdemokraterna, ett parti som vågat kasta vidskepligheterna i papperskorgen
Permalänk | Anmäl
nestor, 2009-07-06, 14:46
Självklart ska politiska partier och politiker få ha kulturella åsikter om de vill. Det kan verkligen behövas lyftas fram alternativ till flumkultur. Politiker ska inte dela ut medel till utvalda kulturskapare, utan att själva ha en genomtänkt och för medborgarna synlig kulturpolitik. Om Kd vill sponsra evenemang A och inte evenemang B är det helt OK, men det ska vara nästan övertydligt på vilket underlag man tar de besluten. Blir detta för komplicerat för politikerna, ja då kanske inte politikerna ska dela ut några kulturpengar.
Ett ovanligt spännande och genomtänkt konstverk var Anna Odells simulering. Tyvärr blev diskussion förskjuten till "så hemskt att lura psykvården och ta andra patienters tid". Vill vi ha en psykvård som inte klarar av denna typ av granskning och ser den som intressant? Istället borde diskussionen om vilken rätt statliga institutioner har att tvångsomhänderta individer lyftas fram, och det borde politiker också ta upp.
Politiker som kom till makten på att kritisera densamma, borde visa ödmjukhet inför medborgarna. Om makten berusar så är det fel personer vid makten. Så Göran Hägglund: Vill du stimulera till kulturdebatt, då är du en god ledare. Vill du ha ökade befogenheter att dela ut pengar till kristen kultur, då är du en dålig ledare.
Permalänk | Anmäl
Mikael, 2009-07-06, 14:52
Så, först ska vår personliga korrespondens övervakas och nu ska även vår smak bli utsatt för inskränkningar?
Det finns konst jag gillar och konst jag inte förstår mig på, så länge utövaren kan ta konsekvenserna av sitt handlande så finns det ingen anledning att leka smakpolis som Hr Hägglund.
Permalänk | Anmäl
scaber nestor, 2009-07-06, 14:53
Bra förslag, Hägglund! Men börja då med att återinföra: 1) Ordensväsendet, 2) Riksdagens högtidliga öppnande (pre 1975), 3) Riktiga konseljer, samt 4) (riktig) Studentexamen. Tillse också att Konungen blir överhuvud för såväl Svenska Kyrkan som Försvarsmakten.
Då får du min röst!
Permalänk | Anmäl
Axant, 2009-07-06, 15:00
Underbart jag ser fram emot bok bål på slotts backen med präster som tafsar på småpojkarna i publiken.
Även roligt att se att du bara "påstår att du vill integrera invandrare i det svenska samhället" Då är det glasklart vad KD står för.
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-07-06, 15:39
Göran, man sätter bara ett (1) frågetecken efter en mening. Två är inte korrekt. Man ser här flumskolans effekter. Har den offentliga debatten verkligen plats för sådan slapp språkhantering? Det ger verkligen ett ganska dåligt intryck, och man får svårt att ta skribenten på verkligt allvar. Dessutom innehåller texten en referens till något du kallar "källarband". Det är inte trovärdigt!
Nej, knyt först den språkliga slipsen ordentligt och räta på ryggen en smula, om du vill prata kultur.
Rent sakligt instämmer jag dock självfallet i dina synpunkter: Inga offentliga medel till samhällskritisk kultur! Och till alla dessa obegripligheter som bara får människor att känna sig illa till mods. Friska takter och ett gott humör skall det vara! Heja Allianzen!
Permalänk | Anmäl
Advokat P, 2009-07-06, 15:44
Si där kom en äkta politikerartikel med massor av ord, men inget innehåll. Den betyder antagligen att den kultursektor, som inte har många kronor nu heller kommer att förlora en stor del av dem också. Och det där franska uttrycket du svänger dig med handlade om droger och elände på 1900-talet plus sexuella utsvävningar. Och det är väl inte kultur?
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-07-06, 15:43
Si där kom en äkta politikerartikel med massor av ord, men inget innehåll. Den betyder antagligen att den kultursektor, som inte har många kronor nu heller kommer att förlora en stor del av dem också. Och det där franska uttrycket du svänger dig med handlade om droger och elände på 1900-talet plus sexuella utsvävningar. Och det är väl inte kultur?
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-07-06, 15:44
Känns kanon att den senaste opinionsmätningen pekar på att KD hamnar där de hör hemma, utanför riksdag och regering. Klassiskt utspel från de konservativa. Konst och kultur är sådant som opera och oljemålningar och inget flum som vanliga människor inte förstår sig på. Nej, kulturen ska hållas hårt. Hur skulle det se ut om folk började ifrågasätta samhället och de föreställningar vi har om det?
Sverige är europas fattigaste kulturland (bortsett från Norge kanske)och om ni önskar en inblick i vad levande kultur är så ge er ett besök i Berlin. Innan dess så är det läge att knäppa igen munnen.
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-07-06, 15:51
Lägg ner konstfack helt. Det går åt hundratals hederliga yrkesmäns hela skatteinsats för att försörja den institutionen. Det är ohemult att frukten av ärliga arbetares skapande, ihopsträvat från tidigt på morgonen och varje dag till sent på eftermiddagen skall förslösas på bortskämda glin som bara bidrar med att klottra ner tunnelbanan för deras tvångsbeskattade finansiär till sitt hederliga arbete.
Permalänk | Anmäl
Arthur, 2009-07-06, 16:01
Kulturdekadens, ja. Inget parti gör mer för att förstöra vår kultur än just Kristdemokraterna. De tjänar Mammon Monopolkapitalet i dess strävan att totalt likrikta, utarma och asfaltera framför allt vår musikkultur. För det som önskar en levande kultur i detta land gäller således: rösta INTE på Kristdemokraterna. Inte på Alliansen överhuvudtaget. Inte heller på oppositoinen med sitt gräsliga åsiktstyranni. Båda blocken vill förslava folket, det ena under Kapitalet, det andra under Byråkratin. Så ödeläggs kulturen. Står valet mellan Pest och Kolera? Nej. Man skall rösta på något annat alternativ. Det finns.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-06, 16:10
Advokat P: Du var först med Nazistantydningarna! Grattis!
Permalänk | Anmäl
TIna, 2009-07-06, 16:36
Hägglund tar sig ton. Men det enda jag hör är kristdemokraternas svanesång...
Efter att gång efter annan ha dragit sina egna väljare vid näsan och kapitulerat på samtliga politikområden försöker nu Göran Hägglund att använda kulturpolitiken som räddningsplanka.
Men allt han har att komma med är faltiskt endast meningslöst pladder. Sedan när hör konststudenter till kultureliten?
Isället för detta innehållslösa dravel borde Hägglund klargöra vilka teaterpjäser, operor, baletter, konstutställningar, filmer m.m. som han vill förbjuda.Varför sjunger han inte ut på riktigt?
"Även om kulturen ska ha maximal frihet måste det någon gång, någonstans, fattas beslut i enskildheter", skriver Hägglund. Mao Zedong kunde inte ha sagt det bättre.
Permalänk | Anmäl
Johan L, 2009-07-06, 16:37
Och, herr Ingestad, vilket är detta alternativ som tydligen är så hemligt att ni inte vill nämna det? Sverigedemokraterna?
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2009-07-06, 16:39
Att någon vågar gå emot flumvänstern är dags. Politiker ska inte bestämma vad som är bra eller dålig kultur, men de ska bereda marken för ANNORLUNDA kultur än den totala hegemoni som nu råder i kultur-Sverige. Vänsterhegemonin. Hägglund gör något kontroversiellt: han ställer sig inte på elitvänsterns sida utan på människor som lever normala liv och inte funderar så mycket på intersektionalitet och andra mysbegrepp utan har istället riktiga problem som barnens dagis, vår vård och skolan. Inte en dag för tidigt. Att du rör upp känslor är ett bevis att du har hittat rätt stråk.
Permalänk | Anmäl
Adam, 2009-07-06, 17:54
SVENSK KULTUR??? Nejdu Hägglund!!!. Röstade på dig en gång i tiden...nu blir det SD nästa VAL 2010....gamla politiker i riksdagen är bara hycklare....så hur vi kan vi annat, än att försöka få in en o annan Katt bland Hermelinerna? Det behövs lite uppror nu i denna tid...t.ex upp till kamp mot det gamla, för det nya...Vad sägs om det?
In med nytt, ungt blod, nya ideer...så för många människor är det då bara SD och PP som gäller:-)
Permalänk | Anmäl
Karin Rebell, 2009-07-06, 17:55
Plötsligt framstår Don Quijote i ett förklarat ljus!
Permalänk | Anmäl
aliasowe, 2009-07-06, 18:20
Jaha - och så ska vi väl ha några "KD-mullor" som talar om vad som menas med kvalitét i kulturen. Och gud nåde den som går utanför prelaternas moraliska normstaket!!!
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-07-06, 18:26
Vilket hyckleri. Han vill ha politisk kulturdebatt - men inlägget innehåller summa noll konkreta förslag. Och det är så politikers inlägg i kulturdebatten brukar se ut: tomma ord som man tror lockar väljare, staplade på hög. Sådana klarar vi oss utan.
Han vill att politiker ska engagera sig, men det enda han har att tjafsa om är de konststudentprojekt som vi läst så mycket om i tidningarna. Vad visar det? Jo, att Hägglunds kunskaper om svensk kultur inte går djupare än till vad han läser i DN. Genom dessa populistiska exempel avslöjar han sin egen okunskap om vad som faktiskt finns därute.
Permalänk | Anmäl
Kristian, 2009-07-06, 18:44
Fattar inte varför det inte finns EUs alla Public Service kanaler som basutbud i min TV? Fixa NU! Ni som e så "FÖR" EU
Permalänk | Anmäl
MR T, 2009-07-06, 18:45
Kultur skall öht inte finansieras med offentliga medel!
Hur man än vänder och vrider på det kan det inte existera en offentligfinasierad politiskt neutral och oberoende kultursektor - allt blir propaganda.
Sen är det en hårresande infantil och billig jämförelse Högglund gör när han skriver:
"Tänk bara tanken att motsvarande logik skulle gälla etiken i samhället. Skulle en sådan diskussion vara politisk tabu? Naturligtvis inte. Vilket också visades genom en livligt debatt om bonussystemen för näringslivets toppositioner, och vilka konsekvenser de fått.
Däremot kan man ju notera att frågan om rätt eller fel, eller om bättre och sämre, hänger ihop så till vida att de som har en låt- gå inställning i det ena fallet ofta också har det också i det andra."
Skulle en ohämmad kultursyn indikera att man även är en person med ohämmad/obefintlig etik?! Kulturyttringar är ju för h-e bla just den möjlighet vi människor har i ett fritt samhälle (inte de kulturyttringar som dikteras i en diktatur) att testa det som går utanför vårt vardagsinvanda tänkande. Detta ger såklart inte frikort till att begå kulturhandlingar som griper in i vardagen och skadar andra människor och egendom på ett verkligt och påtagligt sätt.
Jag skiter i de som himlar med ögonen då man nämner Nazikopplingarna i Hägglunds tankar. Det han talar om kan lätt som en plätt glida över i en diskussion om Entartete Kunst.
Hägglund har rätt till sin privata åsikt om olika konstprojekt, och han borde slippa att betala det han ogillar. Han skall även polisanmäla sådant som är olagligt.
Han skall dock inte tro att han kan diktera och styra min eller någon annans kultursyn genom någon "kristdemokratisk kulturpolitik".
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2009-07-06, 19:16
Artikeln är väl mer ett bevis på att det är knepigt att göra ett politiskt program av några billiga onliners från Almedalen. Både uppfattningen av en kulturelitistisk vänsterkonspiration och "samhällsomstörtande konst" har en lätt doft av 1920-tal. Grattis Hägglund till en lyckad surrealistisk performance!
Permalänk | Anmäl
a-f, 2009-07-06, 19:44
Hägglund går helt enkelt från klarhet till klarhet! Helt lysande skrivet. Känns som att KD börjar komma på rätt spår när den konservativa profilen blir allt tydligare. Vänsterhegemonin ska krossas. Kd har min röst 2010....
Permalänk | Anmäl
ErikWoge, 2009-07-06, 21:46
Bra att du tar debatten Hägglund. Jag håller med om att Alliansen varit för vek i debatten om kulturens innehåll. Jag gillade i och för sig inte idén om litteraturkanon eftersom en sådan i sig är konserverande. Men jag blir galen av att konstnärer använder sig av våra pengar för att göra kvasipolitik på bästa arenan. Vad som är kultur är omöjligt att definiera. Låt konstnärerna och deras eventuella kunder definiera det. Men så länge de lever på skattemedel kommer jag att ta mig rätten att ifrågasätta vad de håller på med. Konsthögskolan i Stockholm har förverkat mitt förtroende. Den bör stängas. Det finns konstskolor i Sverige som gör ett bättre jobb. Om någon entrepenör kan starta en ny konsthögskola här och visa att det handlar om att förkovra eleverna i konst i stället för i kvasipolitik så är jag mer än villig att stödja det.
PS Vi, i de politiska partierna, måste vara självkritiska till att vi inte lyckats fånga all denna politiska frustration som verkar frodas bland konstintresserade. Hur får vi fatt på det? Eller är de vår livgivande motsats?
Permalänk | Anmäl
Per Karlberg, 2009-07-07, 05:11
Hägglund du har precis öppnat portarna för det idekonservativa . Sesam öppna dig! Vad blir effekten av det du skriver?
Det du framhärdar ar flwer motiv på båtar och röda stogor på de lokla biblioteken i Vaggeryd, Vårgårda osv Vi som konsumera konst kanske tycker att det är lite banalt och vill ha annat än det du frmhärdar som god och kvalitativ konst.
"Men jag har sagt, och säger det gärna igen, att mycket av den samhällskritiska kulturen i hög grad har kommit att antingen isolera sig i elitistiska obegripligeter eller provocera för provokationens egen skull"
Detta är ju precis det som KD vill att stoppa det moderna i konsten och hela samhällsutvecklingen. Vi vill inte leva som på 1950-talet med de normbegrepp som gällde då?
Permalänk | Anmäl
Patric andersson, 2009-07-07, 09:40
Självklart måste det finnas gränser för vad som kan anses som acceptabelt kulturutövande. Att ha sönder en tunnelbanevagn är väl med största sannolikhet inte acceptabelt. Att simulera ett självmordsförsök skulle kunna vara något kulturellt positivt, men då ska man vara en erfaren kostnär som tänkt efter både en och två gånger... och inte göra det som sitt kandidatarbete! Jag är väl viserligen fel person att avgöra rätt och fel inom kulturen då jag framförallt är naturvetenskapligt och tekniskt bildad, men jag tror inte att det vore lämpligt att KD-ledaren avgjorde det heller. Vad jag är rädd för med KD är att man går ett steg för långt... att man tycker att exempelvis nakenhet, sex, kärlek mellan samkönande personer osv... är sådant som inte borde få räknas som kultur även om det framförs på ett estetiskt och vackert sätt.
Är Ecco Homo acceptabel kultur?
Eller kanske rent av Mohammed som rondellhund?
Vore intressant att exempelvis höra vad Göran Hägglund tycker att gränsen mellan finkultur och porr går?! För mig är det verkligen inte självklart... vist det finns ju solklara exempel men gränslandet är väl ganska brett och jag tror att olika människor placerar den gränsen olika och jag tror definitivt att jag placerar min gräns betydligt att innefatta betydligt mer sexuellt laddade verk inom ramen för finkultur än vad en genomsnittlig kristdemokrat gör.
Permalänk | Anmäl
David Dilner, 2009-07-07, 10:26
Noterar slött att Alliansens splittring inför valrörelsen kommer tidigt i år.
Permalänk | Anmäl
Karl Rosenqvist, 2009-07-07, 10:48
Borde inte Göran Hägglund istället slåss för mer kristna värderingar om att hjälpa medmänniskor?
http://www.diakonia.se/documents/public/NEWS/Rapport_Bistand_ifragasatt.pdf
Där har hans kyrka problem med Timbro och Moderaterna.
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-07-08, 09:31
#8 Axant, Ordnar till svenska medborgare vore nog inte så fel, samt en återupplivning av Svärds- och Vasaorden, samt att ge Nordstjärne orden det där snygga och unika svarta bandet tillbaka istället för den fula nuvarande gulblåa varianten.
Sossarna (de var nog inte helt ensamma eftersom det här var under lott riksdagen) skulle alltså vara radikala och avskaffa ordensväsendet (utom till utlänningar, och kungahuset) men sen visade sig att man ville ha möjlighet att belöna folk och fä, utan att ge dem pengar eller utnämna dem till Landshövdingar. Så regeringen började istället dela ut massor med medaljer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Illis_Quorum
Ordnar hade nog varit både snyggare och mer historiskt. Lite smålustigt blir det ju med alla politiker på den där listan.
Om någon nu kan förklara för mig varför en Orden är omoraliskt men att behålla medaljerna och dela ut FLER av dessa istället för ordnar inte är det, så är jag idel öra. Skulle ju vara riktigt kul om någon som var med när det begav sig på 70-talet kan upplysa oss andra.
Permalänk | Anmäl
C3I2, 2009-07-08, 23:02
Populistiskt, demagogiskt och ogenomtänkt. Men nog så politiskt korrekt i 2009 års Sverige..
Permalänk | Anmäl
Alex, 2009-07-09, 19:49
Utkonkurrerad av politikerna igen. Jag som hade tänkt starta ett nytt parti som är:
1) Kulturkonservativt
2) För ett starkt försvar
3) För individuell frihet, och mot kontrollsamhället
4) För en frihetlig ekonomiskt politik.
Sen blir jag utkonkurerad av 1) KD 2) FP 3)PP och med endast punkt 4) skattesänkningar kommer jag nog inte långt. De andra partierna för helt enkelt för snabba när M triangulerade sig in som det nya folkhemsinriktade regeringspartiet för att jag skulle ha en chans, inte ens om jag skulle lyckas rekrytera Bomans dotter Mia Bildt räcker det till för ett åttonde eller nionde riksdagsparti.
---
Jag kan tillägga att till skillnad från de konstnärer som slog igenom med abstrakt konst från början av nittonhundratalet, så saknar ofta nyutbildade svenska konstnärer den tekniska skicklighet som krävs för att skapa bra föreställande konst. Detta för statliga utbildningspengar, och senare i karriären 1% av fastighetsvärdet i inköpsbidrag. Så Hägglund har en poäng där. Konstkluddarna kan helt enkelt inte!
Permalänk | Anmäl
C3I2, 2009-07-10, 19:16
39 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Alliansen skickar 700 miljoner kronor om året till PLO, en organisation som svurit på att slåss med alla medel för att utplåna den enda demokratin i Mellanöstern, dvs Israel, så stödet till dampande "konstnärer" är harmlöst om man jämför skadeverkningarna.
Det här är nog första gången som jag har något gemensamt med Kd. Tyvärr kommer väl Hägglund bli jämförd med Hitler och så spårar debatten ur, men innan dess så skulle jag vilja säga att Hägglund har helt rätt.
Statsfinansierad konst ska avkrävas ett visst mått av kvalitet, även konst ska lyda under svensk lag och debatten måste våga tas även av de borgerliga.
Bra Göran, du har anslagit rätt ton. Det här har man väntat på i många år. Ditt tal i Almedalen var historiskt och inger hopp om nya vindar i Sverige, där rätt och fel, ont och gott satts på undantag.
Kulturvänstern har fått härja fritt i Sverige och dekadensen är total. Nu är det dags att politikerna säger ifrån.
Nu kan man börja fundera på att byta parti. Tack Hägglund!
Zzzzzz....*vaknar med ett ryck*...va, jaha Göran Hägglund har skrivit en artikel om kultur....jag citerar kulturgurun Schwarzenegger "Nu går jag och gör något riktigt farligt i stället - sorterar mina strumpor" .....zzzzzzzz
Göran, du har rätt i mycket av det du säger, men passa också på att ta avstånd från fördommar och vidskepligheter som finns i partiprogrammet. Jag tänker på religion (t ex kristendom) en gammaldags vidskeplighet som man bör överge oavsett vad KD tycker. Likaså den homofobi som t ex avståndstagandet från homosexuella innebär. Lämna de homofobiska inställningen.
Varför inte komma fram som de nya kristdemokraterna, ett parti som vågat kasta vidskepligheterna i papperskorgen
Självklart ska politiska partier och politiker få ha kulturella åsikter om de vill. Det kan verkligen behövas lyftas fram alternativ till flumkultur. Politiker ska inte dela ut medel till utvalda kulturskapare, utan att själva ha en genomtänkt och för medborgarna synlig kulturpolitik. Om Kd vill sponsra evenemang A och inte evenemang B är det helt OK, men det ska vara nästan övertydligt på vilket underlag man tar de besluten. Blir detta för komplicerat för politikerna, ja då kanske inte politikerna ska dela ut några kulturpengar.
Ett ovanligt spännande och genomtänkt konstverk var Anna Odells simulering. Tyvärr blev diskussion förskjuten till "så hemskt att lura psykvården och ta andra patienters tid". Vill vi ha en psykvård som inte klarar av denna typ av granskning och ser den som intressant? Istället borde diskussionen om vilken rätt statliga institutioner har att tvångsomhänderta individer lyftas fram, och det borde politiker också ta upp.
Politiker som kom till makten på att kritisera densamma, borde visa ödmjukhet inför medborgarna. Om makten berusar så är det fel personer vid makten. Så Göran Hägglund: Vill du stimulera till kulturdebatt, då är du en god ledare. Vill du ha ökade befogenheter att dela ut pengar till kristen kultur, då är du en dålig ledare.
Så, först ska vår personliga korrespondens övervakas och nu ska även vår smak bli utsatt för inskränkningar?
Det finns konst jag gillar och konst jag inte förstår mig på, så länge utövaren kan ta konsekvenserna av sitt handlande så finns det ingen anledning att leka smakpolis som Hr Hägglund.
Bra förslag, Hägglund! Men börja då med att återinföra: 1) Ordensväsendet, 2) Riksdagens högtidliga öppnande (pre 1975), 3) Riktiga konseljer, samt 4) (riktig) Studentexamen. Tillse också att Konungen blir överhuvud för såväl Svenska Kyrkan som Försvarsmakten.
Då får du min röst!
Underbart jag ser fram emot bok bål på slotts backen med präster som tafsar på småpojkarna i publiken.
Även roligt att se att du bara "påstår att du vill integrera invandrare i det svenska samhället" Då är det glasklart vad KD står för.
M Gren
Göran, man sätter bara ett (1) frågetecken efter en mening. Två är inte korrekt. Man ser här flumskolans effekter. Har den offentliga debatten verkligen plats för sådan slapp språkhantering? Det ger verkligen ett ganska dåligt intryck, och man får svårt att ta skribenten på verkligt allvar. Dessutom innehåller texten en referens till något du kallar "källarband". Det är inte trovärdigt!
Nej, knyt först den språkliga slipsen ordentligt och räta på ryggen en smula, om du vill prata kultur.
Rent sakligt instämmer jag dock självfallet i dina synpunkter: Inga offentliga medel till samhällskritisk kultur! Och till alla dessa obegripligheter som bara får människor att känna sig illa till mods. Friska takter och ett gott humör skall det vara! Heja Allianzen!
Si där kom en äkta politikerartikel med massor av ord, men inget innehåll. Den betyder antagligen att den kultursektor, som inte har många kronor nu heller kommer att förlora en stor del av dem också. Och det där franska uttrycket du svänger dig med handlade om droger och elände på 1900-talet plus sexuella utsvävningar. Och det är väl inte kultur?
Si där kom en äkta politikerartikel med massor av ord, men inget innehåll. Den betyder antagligen att den kultursektor, som inte har många kronor nu heller kommer att förlora en stor del av dem också. Och det där franska uttrycket du svänger dig med handlade om droger och elände på 1900-talet plus sexuella utsvävningar. Och det är väl inte kultur?
Känns kanon att den senaste opinionsmätningen pekar på att KD hamnar där de hör hemma, utanför riksdag och regering. Klassiskt utspel från de konservativa. Konst och kultur är sådant som opera och oljemålningar och inget flum som vanliga människor inte förstår sig på. Nej, kulturen ska hållas hårt. Hur skulle det se ut om folk började ifrågasätta samhället och de föreställningar vi har om det?
Sverige är europas fattigaste kulturland (bortsett från Norge kanske)och om ni önskar en inblick i vad levande kultur är så ge er ett besök i Berlin. Innan dess så är det läge att knäppa igen munnen.
Lägg ner konstfack helt. Det går åt hundratals hederliga yrkesmäns hela skatteinsats för att försörja den institutionen. Det är ohemult att frukten av ärliga arbetares skapande, ihopsträvat från tidigt på morgonen och varje dag till sent på eftermiddagen skall förslösas på bortskämda glin som bara bidrar med att klottra ner tunnelbanan för deras tvångsbeskattade finansiär till sitt hederliga arbete.
Kulturdekadens, ja. Inget parti gör mer för att förstöra vår kultur än just Kristdemokraterna. De tjänar Mammon Monopolkapitalet i dess strävan att totalt likrikta, utarma och asfaltera framför allt vår musikkultur. För det som önskar en levande kultur i detta land gäller således: rösta INTE på Kristdemokraterna. Inte på Alliansen överhuvudtaget. Inte heller på oppositoinen med sitt gräsliga åsiktstyranni. Båda blocken vill förslava folket, det ena under Kapitalet, det andra under Byråkratin. Så ödeläggs kulturen. Står valet mellan Pest och Kolera? Nej. Man skall rösta på något annat alternativ. Det finns.
Advokat P: Du var först med Nazistantydningarna! Grattis!
Hägglund tar sig ton. Men det enda jag hör är kristdemokraternas svanesång...
Efter att gång efter annan ha dragit sina egna väljare vid näsan och kapitulerat på samtliga politikområden försöker nu Göran Hägglund att använda kulturpolitiken som räddningsplanka.
Men allt han har att komma med är faltiskt endast meningslöst pladder. Sedan när hör konststudenter till kultureliten?
Isället för detta innehållslösa dravel borde Hägglund klargöra vilka teaterpjäser, operor, baletter, konstutställningar, filmer m.m. som han vill förbjuda.Varför sjunger han inte ut på riktigt?
"Även om kulturen ska ha maximal frihet måste det någon gång, någonstans, fattas beslut i enskildheter", skriver Hägglund. Mao Zedong kunde inte ha sagt det bättre.
Och, herr Ingestad, vilket är detta alternativ som tydligen är så hemligt att ni inte vill nämna det? Sverigedemokraterna?
Rekommenderad parallell läsning : http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/sund-konst-ska-radda-nationen-1....
Att någon vågar gå emot flumvänstern är dags. Politiker ska inte bestämma vad som är bra eller dålig kultur, men de ska bereda marken för ANNORLUNDA kultur än den totala hegemoni som nu råder i kultur-Sverige. Vänsterhegemonin. Hägglund gör något kontroversiellt: han ställer sig inte på elitvänsterns sida utan på människor som lever normala liv och inte funderar så mycket på intersektionalitet och andra mysbegrepp utan har istället riktiga problem som barnens dagis, vår vård och skolan. Inte en dag för tidigt. Att du rör upp känslor är ett bevis att du har hittat rätt stråk.
SVENSK KULTUR??? Nejdu Hägglund!!!. Röstade på dig en gång i tiden...nu blir det SD nästa VAL 2010....gamla politiker i riksdagen är bara hycklare....så hur vi kan vi annat, än att försöka få in en o annan Katt bland Hermelinerna? Det behövs lite uppror nu i denna tid...t.ex upp till kamp mot det gamla, för det nya...Vad sägs om det?
In med nytt, ungt blod, nya ideer...så för många människor är det då bara SD och PP som gäller:-)
Plötsligt framstår Don Quijote i ett förklarat ljus!
Jaha - och så ska vi väl ha några "KD-mullor" som talar om vad som menas med kvalitét i kulturen. Och gud nåde den som går utanför prelaternas moraliska normstaket!!!
Vilket hyckleri. Han vill ha politisk kulturdebatt - men inlägget innehåller summa noll konkreta förslag. Och det är så politikers inlägg i kulturdebatten brukar se ut: tomma ord som man tror lockar väljare, staplade på hög. Sådana klarar vi oss utan.
Han vill att politiker ska engagera sig, men det enda han har att tjafsa om är de konststudentprojekt som vi läst så mycket om i tidningarna. Vad visar det? Jo, att Hägglunds kunskaper om svensk kultur inte går djupare än till vad han läser i DN. Genom dessa populistiska exempel avslöjar han sin egen okunskap om vad som faktiskt finns därute.
Fattar inte varför det inte finns EUs alla Public Service kanaler som basutbud i min TV? Fixa NU! Ni som e så "FÖR" EU
Kultur skall öht inte finansieras med offentliga medel!
Hur man än vänder och vrider på det kan det inte existera en offentligfinasierad politiskt neutral och oberoende kultursektor - allt blir propaganda.
Sen är det en hårresande infantil och billig jämförelse Högglund gör när han skriver:
"Tänk bara tanken att motsvarande logik skulle gälla etiken i samhället. Skulle en sådan diskussion vara politisk tabu? Naturligtvis inte. Vilket också visades genom en livligt debatt om bonussystemen för näringslivets toppositioner, och vilka konsekvenser de fått.
Däremot kan man ju notera att frågan om rätt eller fel, eller om bättre och sämre, hänger ihop så till vida att de som har en låt- gå inställning i det ena fallet ofta också har det också i det andra."
Skulle en ohämmad kultursyn indikera att man även är en person med ohämmad/obefintlig etik?! Kulturyttringar är ju för h-e bla just den möjlighet vi människor har i ett fritt samhälle (inte de kulturyttringar som dikteras i en diktatur) att testa det som går utanför vårt vardagsinvanda tänkande. Detta ger såklart inte frikort till att begå kulturhandlingar som griper in i vardagen och skadar andra människor och egendom på ett verkligt och påtagligt sätt.
Jag skiter i de som himlar med ögonen då man nämner Nazikopplingarna i Hägglunds tankar. Det han talar om kan lätt som en plätt glida över i en diskussion om Entartete Kunst.
Hägglund har rätt till sin privata åsikt om olika konstprojekt, och han borde slippa att betala det han ogillar. Han skall även polisanmäla sådant som är olagligt.
Han skall dock inte tro att han kan diktera och styra min eller någon annans kultursyn genom någon "kristdemokratisk kulturpolitik".
Artikeln är väl mer ett bevis på att det är knepigt att göra ett politiskt program av några billiga onliners från Almedalen. Både uppfattningen av en kulturelitistisk vänsterkonspiration och "samhällsomstörtande konst" har en lätt doft av 1920-tal. Grattis Hägglund till en lyckad surrealistisk performance!
Hägglund går helt enkelt från klarhet till klarhet! Helt lysande skrivet. Känns som att KD börjar komma på rätt spår när den konservativa profilen blir allt tydligare. Vänsterhegemonin ska krossas. Kd har min röst 2010....
Bra att du tar debatten Hägglund. Jag håller med om att Alliansen varit för vek i debatten om kulturens innehåll. Jag gillade i och för sig inte idén om litteraturkanon eftersom en sådan i sig är konserverande. Men jag blir galen av att konstnärer använder sig av våra pengar för att göra kvasipolitik på bästa arenan. Vad som är kultur är omöjligt att definiera. Låt konstnärerna och deras eventuella kunder definiera det. Men så länge de lever på skattemedel kommer jag att ta mig rätten att ifrågasätta vad de håller på med. Konsthögskolan i Stockholm har förverkat mitt förtroende. Den bör stängas. Det finns konstskolor i Sverige som gör ett bättre jobb. Om någon entrepenör kan starta en ny konsthögskola här och visa att det handlar om att förkovra eleverna i konst i stället för i kvasipolitik så är jag mer än villig att stödja det.
PS Vi, i de politiska partierna, måste vara självkritiska till att vi inte lyckats fånga all denna politiska frustration som verkar frodas bland konstintresserade. Hur får vi fatt på det? Eller är de vår livgivande motsats?
Hägglund du har precis öppnat portarna för det idekonservativa . Sesam öppna dig! Vad blir effekten av det du skriver?
Det du framhärdar ar flwer motiv på båtar och röda stogor på de lokla biblioteken i Vaggeryd, Vårgårda osv Vi som konsumera konst kanske tycker att det är lite banalt och vill ha annat än det du frmhärdar som god och kvalitativ konst.
"Men jag har sagt, och säger det gärna igen, att mycket av den samhällskritiska kulturen i hög grad har kommit att antingen isolera sig i elitistiska obegripligeter eller provocera för provokationens egen skull"
Detta är ju precis det som KD vill att stoppa det moderna i konsten och hela samhällsutvecklingen. Vi vill inte leva som på 1950-talet med de normbegrepp som gällde då?
Självklart måste det finnas gränser för vad som kan anses som acceptabelt kulturutövande. Att ha sönder en tunnelbanevagn är väl med största sannolikhet inte acceptabelt. Att simulera ett självmordsförsök skulle kunna vara något kulturellt positivt, men då ska man vara en erfaren kostnär som tänkt efter både en och två gånger... och inte göra det som sitt kandidatarbete! Jag är väl viserligen fel person att avgöra rätt och fel inom kulturen då jag framförallt är naturvetenskapligt och tekniskt bildad, men jag tror inte att det vore lämpligt att KD-ledaren avgjorde det heller. Vad jag är rädd för med KD är att man går ett steg för långt... att man tycker att exempelvis nakenhet, sex, kärlek mellan samkönande personer osv... är sådant som inte borde få räknas som kultur även om det framförs på ett estetiskt och vackert sätt.
Är Ecco Homo acceptabel kultur?
Eller kanske rent av Mohammed som rondellhund?
Vore intressant att exempelvis höra vad Göran Hägglund tycker att gränsen mellan finkultur och porr går?! För mig är det verkligen inte självklart... vist det finns ju solklara exempel men gränslandet är väl ganska brett och jag tror att olika människor placerar den gränsen olika och jag tror definitivt att jag placerar min gräns betydligt att innefatta betydligt mer sexuellt laddade verk inom ramen för finkultur än vad en genomsnittlig kristdemokrat gör.
Noterar slött att Alliansens splittring inför valrörelsen kommer tidigt i år.
Borde inte Göran Hägglund istället slåss för mer kristna värderingar om att hjälpa medmänniskor?
http://www.diakonia.se/documents/public/NEWS/Rapport_Bistand_ifragasatt.pdf
Där har hans kyrka problem med Timbro och Moderaterna.
#8 Axant, Ordnar till svenska medborgare vore nog inte så fel, samt en återupplivning av Svärds- och Vasaorden, samt att ge Nordstjärne orden det där snygga och unika svarta bandet tillbaka istället för den fula nuvarande gulblåa varianten.
Sossarna (de var nog inte helt ensamma eftersom det här var under lott riksdagen) skulle alltså vara radikala och avskaffa ordensväsendet (utom till utlänningar, och kungahuset) men sen visade sig att man ville ha möjlighet att belöna folk och fä, utan att ge dem pengar eller utnämna dem till Landshövdingar. Så regeringen började istället dela ut massor med medaljer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Illis_Quorum
Ordnar hade nog varit både snyggare och mer historiskt. Lite smålustigt blir det ju med alla politiker på den där listan.
Om någon nu kan förklara för mig varför en Orden är omoraliskt men att behålla medaljerna och dela ut FLER av dessa istället för ordnar inte är det, så är jag idel öra. Skulle ju vara riktigt kul om någon som var med när det begav sig på 70-talet kan upplysa oss andra.
Populistiskt, demagogiskt och ogenomtänkt. Men nog så politiskt korrekt i 2009 års Sverige..
Utkonkurrerad av politikerna igen. Jag som hade tänkt starta ett nytt parti som är:
1) Kulturkonservativt
2) För ett starkt försvar
3) För individuell frihet, och mot kontrollsamhället
4) För en frihetlig ekonomiskt politik.
Sen blir jag utkonkurerad av 1) KD 2) FP 3)PP och med endast punkt 4) skattesänkningar kommer jag nog inte långt. De andra partierna för helt enkelt för snabba när M triangulerade sig in som det nya folkhemsinriktade regeringspartiet för att jag skulle ha en chans, inte ens om jag skulle lyckas rekrytera Bomans dotter Mia Bildt räcker det till för ett åttonde eller nionde riksdagsparti.
---
Jag kan tillägga att till skillnad från de konstnärer som slog igenom med abstrakt konst från början av nittonhundratalet, så saknar ofta nyutbildade svenska konstnärer den tekniska skicklighet som krävs för att skapa bra föreställande konst. Detta för statliga utbildningspengar, och senare i karriären 1% av fastighetsvärdet i inköpsbidrag. Så Hägglund har en poäng där. Konstkluddarna kan helt enkelt inte!
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.