[...] länge nu tycker jag så det är bara att fortsätta synas och övertyga. Läste också lite Falkvinge från almedalen. Mycket trevlig läsning. Någon störde sig på att han börjar med systrar och [...]
Blogg:Slut på husfriden! « Jacid – Music wants, 2009-07-03, 00:07
Att begå brott via internet är ingen grundläggande rättighet.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-07-02, 14:42
"Vi är de enda som har ett informationspolitiskt helhetsperspektiv".
Vad innebär detta i praktiken? PP säger nej till FRA-lagen och IPRED, vilket i och för sig är bra. De vill även legalisera fildelning och ta bort patent. Men hur man inte kan kalla Piratpartiet för ett "snävt enfrågeparti" är för mig helt obegripligt. PP säger "pass" i 90% i de politiska frågorna och man bryr sig inte om vilken regering man samarbetar med, bara man får igenom sitt "breda" partiprogram. Reinfeldt eller Sahlin - det spelar ingen roll vem som är statsminister så länge vi får igenom våra frågor, säger de. Saken är dock den att valet av regering är viktigare än så! Det lär påverkar vardagen långt mer än alla PP-frågor tillsammans. De där 90% som piraterna brukar kalla "tråkiga skitfrågor" kan till exempel göra att Sverige få sin första kommunistiska regering nästa år. Kom igen när ni har ett heltäckande program!
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-07-02, 15:02
Du har rätt att uttrycka dina korkade kommentarer på internet. Vad glad för det du!
Permalänk | Anmäl
T oB, 2009-07-02, 15:23
Att begå brott på gatan är ingen grundläggande rättighet.
Permalänk | Anmäl
Jeena, 2009-07-02, 15:27
Kommentar #3 till Bo T, Newsmills ständige sekreterare..
Permalänk | Anmäl
T oB, 2009-07-02, 15:28
Rick Falkvinge imponerar som vanligt nu när man som Piratpartist inte behöver skrika för att göra sig hörd. Däremot får det han säger här mig att tänka till. Varför inte bredda partipolitiken? Vi kan utveckla en skolpolitik och en grundläggande vårdpolitik baserad på den starka grund vi står på, integriteten, IT och rätten till ett privatliv. Det skulle öka vår trovärdighet bland dem som fortfarande inte förstått samtidigt som jag tror att det skulle kunna vinna väljare som idag röstar på andra partier eftersom "integritet är bra och så, men …" som jag vet att många tänkt och röstat Mp eller Fp.
Bara en tanke.
Permalänk | Anmäl
Breki Tomasson, 2009-07-02, 15:40
Bo T:
Du skriver ganska mycket kommentarer här... du vågar ju uppenbarligen inte stå för vem du är. Det gör visserligen att du inte får så mycket tyngd i det du säger. Men är det inte fantastiskt att du får uttrycka din frustration mot allt du är irriterad på utan att behöva vara rädd för någon form av konsekvenser? Folk som uttrycker sin åsikt i sin åsikt offentligt tar ju en risk. Nu senast var det en sverigedemokratisk toppolitiker som blev grovt misshandlad. Man kan tycka vad vi vill om SD men uppenbarligen innebär det en risk att stå för deras åsikt offentligt. När nätet övervakas mer och mer finns ju en risk att även din identitet röjs!
Permalänk | Anmäl
David Dilner, 2009-07-02, 15:42
Förmodar att #1 menar fildelning?
Bra att Piratpartiet då verkar för att det som nu anses som brott, i framtiden inte skall vara brottsligt.
Permalänk | Anmäl
J, 2009-07-02, 15:43
Om Sverige får en kommunistisk regering (apropå inlägg #2), men en som inte förtrycker medborgarnas rätt till privatliv och åsiktsfrihet, så vore det något historiskt unikt och föga jämförbart med de tidigare exempel på kommunism som världen har bevittnat.
Det är förtrycket som är problemet, inte vilket namn man ger det.
Permalänk | Anmäl
BEHÅ, 2009-07-02, 15:50
Jag undrar verkligen, vad tror Rick att han uppnår genom att kalla folk han aldrig mött för systrar och bröder? Eller vänner för den delen, som jag blir lika förbannad på varje gång jag läser.
Permalänk | Anmäl
anon, 2009-07-02, 16:02
Rick Foliehatt är ute och rör sig igen, ser jag.
Permalänk | Anmäl
Reza (S), 2009-07-02, 16:14
IPRED och FRA frågor är bara skit för vanligt folk. Vem bryr sig? Sossarna har ju haft det här FRA sedan 40-talet för att spionera på folk. Men sossarna vill göra det i smyg, dom vill inte ha någon lagstifning.
Permalänk | Anmäl
tidosss44, 2009-07-02, 16:44
Det är tråkigt men värt det särskilt för ens barns skull. Kolla upp fakta
kring FRA, IPRED, ACTA ol Den sammanhängande bilden gör en betänksam. Det här och miljöfrågorna...
Permalänk | Anmäl
Linnea, 2009-07-02, 17:46
Bo T: säg det till alla tusentals pedofiler som hänger på Internet. Men lämna oss kulturälskare ifred tack.
Permalänk | Anmäl
H, 2009-07-02, 17:56
Tja - nån höjd eller djup i analys & reflektion saknar man.
Går det inte inflation i mänskliga rättigheter?
Naturskyddsföreningen påstod för ett par år sedan att "rent vatten är en mänsklig rättighet". Då gick jag ur.
Kan fildelning vara en mänsklig rättighet?
"Det jag vill" - kan det vara en mänsklig rättighet?
Är det inte så att en rättighet för ngn betyder en skyldighet för nån annan. Yin & Yang. Utan dalar inga höjder. Utan olycka ingen lycka.
Trött, trött, trött blir jag när jag läser inlägga & kommentarer.
Precis som när jag för ett tiotal år sedan läste "Månas" bok.
Jösses
/???
Permalänk | Anmäl
Igor Butwartz, 2009-07-02, 17:57
Medborgarens enda chans att kontrollera makten är internet och öppet samhälle!
Permalänk | Anmäl
Laszlo Donat, 2009-07-02, 18:01
Nu ska inte ni "pirater" vara sura för att ni missat att "friheten" på internet används för kriminella syften.
Ungdomar revolterar ofta mot vuxenvärldens lagar. En del mognar sen och inser att frihet också är frihet att missbruka och att en viss övervakning krävs för att samhället ska fungera.
Piratpartiet var en kul fluga men nu är barnkalaset över.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-07-02, 18:15
Jag kan inte se hur man kan påstå att en politik som helt utgår från IT-frågor kan kallas bred. Mig förefaller det som om PP missar de mest avgörande frågorna om grunden för vår överlevnad - ett hållbart liv inom ramen för jordens sköra ekosystem. Det skrämmer mig att så många tycks betrakta sin egen rätt att ta del av underhållning utan att betala som den viktigaste politiska frågan, samtidigt som världen i princip håller på att gå under pga mänsklig kortsynthet. I det större perspektivet är IT-frågor en försvinnande del av det som verkligen spelar roll.
Permalänk | Anmäl
Lek eller överlevnad?, 2009-07-02, 18:28
Oj, här var det seriöst värre bland kommentarerna.
Förvånar mig faktiskt att Piratpartiets och Falkvinges motståndare inte lyckas uppbåda ett enda sakligt argument.
Är förlöjligande och raljerande kommentarer om helt andra saker det enda som finns kvar att ta till?.
Sånt övertygar ju.
Allt som alla piratpartister säger är inte tveklöst rätt. Men kärnfrågorna de lyfter är viktiga, oavsett om man retar sig på att någon heter Falkvinge eller tycker det är häftigaste namnet någonsin.
Ungefär likadant började miljöfrågorna. Där kallades de tidiga aktivisterna också för typ "foliehattar" och "pajasar". Liknande argument som att "man kan inte förbjuda utsläpp av ditt-och-datt för då måste företagen lägga ner och de måste ju få tjäna pengar".
Idag är det väl bara "foliehattar" och "pajasar" som inte tar miljöfrågor på allvar. Massor av utsläpp har begränsats eller förbjudits, men företag finns det fortfarande.
Permalänk | Anmäl
pr1vat3, 2009-07-02, 18:36
#18: Äntligen någon med vettig syn på Piratpartiets påstådda bredhet. IT-relaterade frågor må vara heta, men att enbart bygga upp sin politik på detta tyder enligt mig på att vi ha det lite för bra här i Sverige.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-07-02, 18:42
#19: Mycket av det PP står för är sådant som de flesta sympatiserar med. Rätten till integritet och skyddat privatliv är det väl ingen som säger nej till. Själv håller jag med dem i flertalet frågor, men jag skulle aldrig kunna rösta på ett enfrågeparti, som jag trots allt anser att de är. Jag vet väldigt många som resonerar lika dant. Därmed är kritiken snarare vänd mot själva partiet i sig och mot frågorna de driver.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-07-02, 18:51
"än mot frågorna de driver", menar jag förstås.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-07-02, 18:52
Jag har fixat till embryot till miljöpolitiken som PP saknat hittills (kopiera adressen om länken inte funkar):
http://2.bp.blogspot.com/_phlY5615eFc/SknAfAGG1nI/AAAAAAAAFVc/BF9Kg8vzuY...
Flaskan är en del i en kampanj för kranvatten - drickkranvatten.se -som delades ut i Almedalen. Jag hörde att man undrat i ett slutet nätforum på FB hur någon kan anställa en "ökänd" som mig för PR - men är inte den här bilden svaret;-)
Men Rick får nog förklara klimatpåverkans nackdelar för sina partimedlemmar lite mer ingående innan de tar plats bland de gröna på Europeiska parlamentet - strategen bredvid verkar något förvånat...
Permalänk | Anmäl
Johanna Parikka Altenstedt, 2009-07-02, 19:02
#18 Fast även för oss som ser immaterialrättsfrågorna som väldigt viktiga i PP's politik (jag är för totalt avskaffande av 'ägande' immaterialrätter) så handlar det inte om att kunna ta till sig gratis kultur. Kultur finns det gott om som är gratis att ta till sig ändå. För mig, och säkert andra, handlar det om de fantastiska möjligheterna till utveckling. Såväl kulturellt som teknologiskt. Att inte ha möjlighet att fritt vidareutveckla skapade verk och idéer är ett oerhört hinder för utvecklingen.
Och nej, om att "släppa" ett verk, eller en uppfinning, alltid innebär att man faktiskt släpper det man har 'skapat' så kommer man inte anse sig bestulen på det när andra tar till sig det.
Permalänk | Anmäl
Stefan H, 2009-07-02, 19:19
Bo T, "Att begå brott via internet är ingen grundläggande rättighet."
Men rätten till grundläggande rättigheter är en rättighet, vare sig det är offline eller online.
Permalänk | Anmäl
ST, 2009-07-02, 20:16
@ Igor Butwartz, 2009-07-02, 18:57
"Är det inte så att en rättighet för ngn betyder en skyldighet för nån annan."
Tja, en individuell frihetsrättighet innebär - i princip - att du inte utan represalier från statens våldsmonopol får hindra någon annan från att uppfylla sina önskningar - såvida dessa önskningar inte inskränker på någons frihetsrättigheter (s.k. negativa rättigheter).
Amartya Sens definition: "Med negativ frihet menas att det inte finns några yttre hinder som gör att man inte kan förverkliga sina önskningar. Med positiv frihet menas att man har praktiska möjligheter att förverkliga sina önskningar."
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2009-07-02, 21:55
Herr Falkvinge! Det är bra att Du slåss för medborgerliga fri- och rättigheter då dessa är viktigare än allt annat! Dock är Du inne på utvecklingspsykologi i Din beskrivning av grundläggande pedagogik för små skolbarn. Det är oerhört viktigt att lära sig, utantill, en referens, ett skelett av sammanhörande kunskap, må den vara bristfällig, mot vilken framtida informationsinhämtning kan relateras och eventuellt revideras. Resultatet blir annars förvirring. Liksom det för övrigt blir för de pojkar och flickor som i vissa förskolor berövas sitt kön. Men detta är, som det heter, en annan historia.
Permalänk | Anmäl
eagle, 2009-07-02, 21:59
"Ingenting kan vara mer felaktigt. Vi är det enda parti som idag står upp för grundläggande medborgerliga fri- och rättigheter och vår politik har avgörande konsekvenser för skolan, vården, näringslivet och demokratin." - Det var en snabb och välkommen omorientering.
.
Verkligen utmärkt talat av Rick Falkvinge! Det är precis detta grepp som behövs för att bygga ett kraftfullt politiskt alternativ. Det tyder på att Piratpartiet har en verklig potential. Så småningom ska man byta namn till Frihetspartiet, tycker jag. Gryningens gladaste nyhet!
-
(Detdär nålstinget från Bo T var också relevant. Bästa onelinern hitiills här på Newsmill.)
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-03, 03:42
Utmärkt tal av Rick, särskilt det som sägs om deltagarsamhället. Det gäller ett få människor att förstå att när information blir viktig, så är det inte knapphet, hemligheter, missunsamhet och krigshandlingar som gäller. Nej, eftersom information innebär att man kan ha kakan kvar, äta den OCH dela med sig av den, så handlar framtiden om överflöd, öppenhet, generositet och fred.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-07-03, 06:23
Om det är ett så stort problem att PP kan tänka sig att i vågmästarroll samarbeta med det rödgröna blocket i utbyte mot stort inflytande i PP-frågor... tja, då måste väl borgarna snart börja jobba för att PP inte skall behövas?
Om regeringen river upp FRA-lagen och IPRED, och tydligt tar ställning mot DLD, IPRED 2, öppnar förhandlingarna om ACTA, och verkar för att telekompaketet inte skall vara ett sätt att göra om internet till diverse betaltjänster, finns det ingen som skulle vara gladare än jag. Jag misstänker att de flesta piratpartister håller med. Det är inte för sent för att i handlingar visa att man förstått frågor som rör integritet, frihet och rättssäkerhet. Mer snack om att man visst jobbar för ett privatliv, det är dock rätt meningslöst.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-07-03, 07:48
Kulturälskare? Den var ny.
Kan den liknas vid alla "radiointresserade" för vars skull Marita Ulvskog skulle försöka stoppa alla kommersiella radiostationer...
Naivt och urbota korkat!
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-07-03, 08:01
Mossa mossa på oss alla människobarn! :o) Jo, jag håller med Micke, Bo T är ett troll, men såna har ju också sin nisch i det ekologiska systemet. PP har nog en och annan barnporrentusiast i sina valmansled, misstänker jag, men det hindrar ju inte att PP har ett bra program. Det är lixom bra att kunna hålla 2 tankar i huvudet samtidigt. PP är trots allt inte Kyrkan, så man kan gott få svära lite grann, vad jag förstår.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-03, 09:17
#31: De har absolut mycket att bevisa i de frågorna, det är ingen tvekan om det. Men jag (och många andra) anser att det finns fler avgörande frågor som har minst lika stor påverkan på vår vardag som FRA och IPRED.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-07-03, 10:40
Visst. Det är klart att det spelar roll vilken procentsats skatten hamnar på, hur sjukvården finansieras, vilka avdrag man får göra och så vidare. Men, och det här är den viktiga frågan: Tror ni att de andra partierna kommer bete sig fullständigt vansinnigt i alla de frågorna bara för att liksom visa att PP är fel? Eller som diskussionen efter att Engström sagt att han skulle rösta med PPs grupp även i frågor som gällde prostitution: tror ni verkligen att det finns någon av grupperna i EU-parlamentet som vill driva frågor i stil med obligatorisk prostitution eller legalisering av våldtäkt?
Man kan göra värdefulla insatser politiskt utan att för den skull ha ett heltäckande program. Det är de insatserna de som röstar pirat vill ha. Självklart skulle alla tycka det var bättre om det fanns ett parti som redan tyckte allt de själva tyckte, men världen fungerar inte så annat än för sorgliga partitrogna fanatiker. Alla vi andra måste välja vad som är viktigast för oss. Vi kan acceptera det eller gnälla om det, det ändrar ingenting.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-07-03, 11:19
Makten till folket har alltid varit bara fina och framförallt tomma ord. Herregud inte fan ska väl herr och fru Svensson tänka själva? Nänä dom ska tänka som vi ( läs politiker ochandra pampar) säger att det är det rätta att tänka!
Men nu börjar orden "makten åt folket" snart bli verklighet! Jag ser med spänning och stor nyfikenhet emot den förändringen!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-07-03, 11:27
21
Ärrhå, det är helt upp till dig om du anser att fördelningpolitik etc. är viktigare än grundläggande fri- och rättigheter. Om så är fallet röstar du t.ex. på något av de etablerade riksdagspartierna. Om så inte är fallet röstar du på PP, svårare än så är det inte.
Det kan i samanhanget vara värt att tänka på att väldigt få personer i totalitära regimer gör uppror. Europa och världen hade sett väldigt anorlunda ut om fler värderade fri- och rättigheter högre (tänk Tysklands, Sovjets, Kinas, Spaniens etc. historia) och värderade sin egen del av statens bidragskaka lite mindre.
Permalänk | Anmäl
J J, 2009-07-03, 11:30
Troll är oundvikliga i ett fritt internet. Nappa ej på flejmbetet!
Permalänk | Anmäl
Anders G, 2009-07-03, 11:42
ETT HELT NYTT SAMHÄLLE I GÖRNINGEN
De som avfärdar IT frågorna om oviktiga och underställda "vård - skola - omsorg- miljö" mm inser inte vidden av den PÅGÅENDE DIGITALA REVOLUTIONEN - Precis som förr stirrar man sig blind på DETALJERNA utan att förstå HELHETEN - Sådana människor hade ofta dåliga betyg i HISTORIA och de ser inte LIKHETERNA mellan den industriella- och den digitala revolutionen
Precis som då som inser man inte hur dagens revolution ändrar produltions- och distributionsförhållanden för många varor och tjänster och hur den på ett genomgripande sätt förändrar människornas ATTITYDER och BETEENDEN - Det som kanske var sant igår är en LÖGN idag och vice versa
Precis som då inser vi inte hur den digitala världen kräver en NYDANING av rättssystemet och de lagar som styr t ex hur affärer skall gå till - hur ekonomiska flöden skall övervakas och styras mm - Kanske är den pågående ekonomiska krisen födlovsvåndorna för den NYA samhällets tillkomst? - Många kanske fortfarande lever i föreställningen om att bankerna hanterar papperspengar medan det i själva verket är ett ständigt flöde av ettor och nollor?
Precis som då inser vi inte hur den digitala världen kan ge MEDBORGARNA större FRIHET och INFLYTANDE - Kanske är gammalpartiernas motstånd ett tecken på att vissa inte är beredda att släppa sina MAKT och PRIVILEGIER för samhällets och det allmännas bästa - precis som dom gamla fabrikspatronerna kämpade emot arbetarrörelsen?
Precis som då inser vi inte att människor REVOLTERAR mot gamla strukturer och dom som styr enligt GAMLA principer - Dessto fler som dagligen lever med och använder den digitala tekniken dessto fler kommer att inse att det krävs genomgripande förändringar i rättssytemet - det ekonomiska systemet - det politiska systemet och övriga viktiga system i samhället - Den digitala revolutionen berör- och påverkar oss ALLA i vårt dagliga liv
De som idag gnäller och som motsätter sig förändringarna - de som idag uttalar sig så kategoriska om GAMLA värden som högsta sanning - de som idag LIERAR sig med stora - FRÄMMANDE och ekonomisk MÄKTIGA bolag för att hålla emot nödvändiga förändringar - De kommer att SVEPAS bort och bli bortglömda av historien så småningom - Har då INGEN lagt märke till att ALLA ungdomsförbund har vänd sig mot moderpartiernas sätt att hantera dom viktiga digitala frågorna? - Tiden verkar för oss som förstår det HISTORISKA SKEENDET och DÄRFÖR stödjer PIRATPARTIET
Permalänk | Anmäl
Donsan, 2009-07-03, 15:15
men ja jösta ju på piraterna, men fortfarande ingen lapp-för-öga...???
inga ut-klädningar, noll fantasi, inge kul alls..!!!
....ahaa...
blott sverige SVENSKA pirater har...
Permalänk | Anmäl
ron-y-cola, 2009-07-03, 18:23
Som Piratpartist blir jag orolig av Falkvinges tal om att PP ska skaffa ett fullständigt program för alla områden.
Har framgångarna stigit Falkvinge åt huvudet.
PP vinner på att vara ett en/två-frågeparti. Om vi börjar peta i alla möjliga frågor kommer vänster- och höger-pirater inte längre att kunna samarbeta.
Visst ska man lära barn att leta efter info om Gustav Vasa på nätet. Men det betyder inte att man ska avskaffa utantill-läxorna. Assolut inte.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-07-03, 22:08
Falkvinge är nog mer av "visionär", eller något åt det hållet....
När det gäller konkret politik är det nog Christian E, Amelia A och Anna T som vi ska lyssna mest på.
Att ett nytt samhälle kan vara på väg är en tanke som inte känns helt främmande. Internet är mer revolutionerande än många tror, och mer än många vill.
Men Falkvinge själv kanske går händelserna en aning i förväg.
Jag är själv inte medlem, även om jag röstade PP i EU-valet och troligen gör det igen 2010 om inget händer som ger frågorna majoritet och leder till verkliga åtgärder i övriga partier.
Permalänk | Anmäl
pr1vat3, 2009-07-03, 23:16
@ ÄRRHÅ
” De där 90% som piraterna brukar kalla "tråkiga skitfrågor" kan till exempel göra att Sverige få sin första kommunistiska regering nästa år. Kom igen när ni har ett heltäckande program!”
Det finns rätt många nu som tycker att PPs politik är viktigare än skillnaden mellan blocken. Detta verkar skrämma en del som i sin tur börjar måla upp tveksamma skräckscenarion. För det första kommer en regering som bildats med stöd av PP inte att förtrycka folket. För det andra är chansen för en kommunistisk regering nästa år inte särskilt stor.
@ tidosss44
” IPRED och FRA frågor är bara skit för vanligt folk. Vem bryr sig?”
De som inte tar friheten för givet?
Permalänk | Anmäl
kras, 2009-07-04, 01:54
@ Bo T
” Nu ska inte ni "pirater" vara sura för att ni missat att "friheten" på internet används för kriminella syften.”
Du menar på samma sätt som friheten på vägarna, via posten, eller via telefon? Att det finns folk som drar nytta av friheten på alla områden berättigar inte att man massövervakar hela befolkningen.
” Piratpartiet var en kul fluga men nu är barnkalaset över.”
Att du jämställer pirater med barn visar bara ytterligare på din brist på saklighet.
@ Lek eller överlevnad?
Det handlar inte om att ha rätt att ta del av underhållning. Det handlar om att ha rätt att inte bli godtyckligt massövervakad. Man ska ha rätt till ett skyddat privatliv, yttrandefrihet och demokrati. Sedan kan du hålla den uppblåsta miljödebatten ute från dessa diskussioner. Världen kommer inte att gå under, det har flera gånger i världshistorien varit varmare än nu. Den riktiga utmaningen för människorna är hur man fördelar resurserna med den allt ökande populationen på vår planet. Det kommer att bli brist på resurser i framtiden.
Permalänk | Anmäl
kras, 2009-07-04, 01:55
@ ÄRRHÅ
”Äntligen någon med vettig syn på Piratpartiets påstådda bredhet. IT-relaterade frågor må vara heta, men att enbart bygga upp sin politik på detta tyder enligt mig på att vi ha det lite för bra här i Sverige.”
Även om PP kommer in i riksdagen så försvinner inte de övriga partierna med kunnande och tyckande i övriga frågor.
” Mycket av det PP står för är sådant som de flesta sympatiserar med”
Fast som samtidigt flera partier inte tar hänsyn till när de röstar för lagar.
” Men jag (och många andra) anser att det finns fler avgörande frågor som har minst lika stor påverkan på vår vardag som FRA och IPRED.”
Och för det så finns de övriga partierna fortfarande kvar.
Permalänk | Anmäl
kras, 2009-07-04, 01:59
Frågan om rättigheter är långt större än vad pp låter påskina. PP målar upp nätet som en romantisk grön sommaräng - eller en lång vit sandstrand. Det är fel!
Bortsett från allt bra förekommer det så mycket sk*t på nätet och det finns ingen "personlig integritet" för de som blir utsatta. Så sluta tramsa med dessa ego-frågor och ta lite ansvar först!
Sandra
Permalänk | Anmäl
Sandra, 2009-07-05, 11:43
@ Sandra
Då kanske du kan ta och ge lite exempel på vad som händer på nätet i en så stor utsträckning att det rättfärdigar att man måste övervaka vad alla gör på nätet?
Permalänk | Anmäl
kras, 2009-07-05, 12:23
"Bortsett från allt bra förekommer det så mycket sk*t på nätet..."
Lustig kommentar.
Om det inte vore för att en massa saker på nätet var bra, så skulle det vara skitdåligt?
Fördomarna flödar i strida strömmar om nätet. Som alltid med fördomar får de sin näring ur bristande kunskap och erfarenhet.
Vad gäller PP så är det dels många som tycker att våra demokratiska rättigheter är ganska viktiga. Grundläggande för möjligheterna att fritt påverka andra frågor, rent av.
Dels är många besvikna på övriga partier, som visserligen har många fler frågor programmet, men är fullständigt oförutsägbara ifråga om hur de kommer att behandlas. Hur många svikna och bortkompromissade löften, i hur många frågor, är vi uppe i? Ganska många.
Permalänk | Anmäl
pr1vat3, 2009-07-05, 21:09
@Sandra
Bortsett från allt bra förekommer det så mycket sk*t på stan...
När du kan godta att alla skall gå med elektronisk fotboja för att förhindra att någon alls skall kunna mygla...då håller din jämförelse.
Permalänk | Anmäl
Scary Devil Monastery, 2009-07-06, 00:53
Det är otroligt viktigt att PP kommer in i Riksdagen (och gärna regeringen). Någon måste värna våra grundläggande medborgerliga rättigheter för det är INGET annat parti som prioriterar detta. Så länge vi har vårt öppna fria internet intakt så har folket möjlighet att självt forma samhället till det bästa. Människor kommer med tiden att bli drivande på ett sätt de flesta gammelpolitikerna aldrig kunnat drömma om! Och just därför vill de av det gamla gardet som förstår detta strypa kunskapssamhället i sin linda via acta, stockholmsprogrammet, FRA, Ipred osv.
Minns finanskrisen och att det sannolikt snart kommer en till mycket värre (se ÖVERDOS på tv4play)! Ur kriser kommer krig, feodalism eller en frihetlig utveckling. Den stora depressionen avklarades via andra världskriget. Hur vi kommer få det den här gången står och faller med internet! Det är bara så det är och Piratpartiet är det enda parti som tar den frågan på allvar.
Permalänk | Anmäl
Jonas Lagander, 2010-05-11, 08:52
50 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Att begå brott via internet är ingen grundläggande rättighet.
"Vi är de enda som har ett informationspolitiskt helhetsperspektiv".
Vad innebär detta i praktiken? PP säger nej till FRA-lagen och IPRED, vilket i och för sig är bra. De vill även legalisera fildelning och ta bort patent. Men hur man inte kan kalla Piratpartiet för ett "snävt enfrågeparti" är för mig helt obegripligt. PP säger "pass" i 90% i de politiska frågorna och man bryr sig inte om vilken regering man samarbetar med, bara man får igenom sitt "breda" partiprogram. Reinfeldt eller Sahlin - det spelar ingen roll vem som är statsminister så länge vi får igenom våra frågor, säger de. Saken är dock den att valet av regering är viktigare än så! Det lär påverkar vardagen långt mer än alla PP-frågor tillsammans. De där 90% som piraterna brukar kalla "tråkiga skitfrågor" kan till exempel göra att Sverige få sin första kommunistiska regering nästa år. Kom igen när ni har ett heltäckande program!
Du har rätt att uttrycka dina korkade kommentarer på internet. Vad glad för det du!
Att begå brott på gatan är ingen grundläggande rättighet.
Kommentar #3 till Bo T, Newsmills ständige sekreterare..
Rick Falkvinge imponerar som vanligt nu när man som Piratpartist inte behöver skrika för att göra sig hörd. Däremot får det han säger här mig att tänka till. Varför inte bredda partipolitiken? Vi kan utveckla en skolpolitik och en grundläggande vårdpolitik baserad på den starka grund vi står på, integriteten, IT och rätten till ett privatliv. Det skulle öka vår trovärdighet bland dem som fortfarande inte förstått samtidigt som jag tror att det skulle kunna vinna väljare som idag röstar på andra partier eftersom "integritet är bra och så, men …" som jag vet att många tänkt och röstat Mp eller Fp.
Bara en tanke.
Bo T:
Du skriver ganska mycket kommentarer här... du vågar ju uppenbarligen inte stå för vem du är. Det gör visserligen att du inte får så mycket tyngd i det du säger. Men är det inte fantastiskt att du får uttrycka din frustration mot allt du är irriterad på utan att behöva vara rädd för någon form av konsekvenser? Folk som uttrycker sin åsikt i sin åsikt offentligt tar ju en risk. Nu senast var det en sverigedemokratisk toppolitiker som blev grovt misshandlad. Man kan tycka vad vi vill om SD men uppenbarligen innebär det en risk att stå för deras åsikt offentligt. När nätet övervakas mer och mer finns ju en risk att även din identitet röjs!
Förmodar att #1 menar fildelning?
Bra att Piratpartiet då verkar för att det som nu anses som brott, i framtiden inte skall vara brottsligt.
Om Sverige får en kommunistisk regering (apropå inlägg #2), men en som inte förtrycker medborgarnas rätt till privatliv och åsiktsfrihet, så vore det något historiskt unikt och föga jämförbart med de tidigare exempel på kommunism som världen har bevittnat.
Det är förtrycket som är problemet, inte vilket namn man ger det.
Jag undrar verkligen, vad tror Rick att han uppnår genom att kalla folk han aldrig mött för systrar och bröder? Eller vänner för den delen, som jag blir lika förbannad på varje gång jag läser.
Rick Foliehatt är ute och rör sig igen, ser jag.
IPRED och FRA frågor är bara skit för vanligt folk. Vem bryr sig? Sossarna har ju haft det här FRA sedan 40-talet för att spionera på folk. Men sossarna vill göra det i smyg, dom vill inte ha någon lagstifning.
Det är tråkigt men värt det särskilt för ens barns skull. Kolla upp fakta
kring FRA, IPRED, ACTA ol Den sammanhängande bilden gör en betänksam. Det här och miljöfrågorna...
Bo T: säg det till alla tusentals pedofiler som hänger på Internet. Men lämna oss kulturälskare ifred tack.
Tja - nån höjd eller djup i analys & reflektion saknar man.
Går det inte inflation i mänskliga rättigheter?
Naturskyddsföreningen påstod för ett par år sedan att "rent vatten är en mänsklig rättighet". Då gick jag ur.
Kan fildelning vara en mänsklig rättighet?
"Det jag vill" - kan det vara en mänsklig rättighet?
Är det inte så att en rättighet för ngn betyder en skyldighet för nån annan. Yin & Yang. Utan dalar inga höjder. Utan olycka ingen lycka.
Trött, trött, trött blir jag när jag läser inlägga & kommentarer.
Precis som när jag för ett tiotal år sedan läste "Månas" bok.
Jösses
/???
Medborgarens enda chans att kontrollera makten är internet och öppet samhälle!
Nu ska inte ni "pirater" vara sura för att ni missat att "friheten" på internet används för kriminella syften.
Ungdomar revolterar ofta mot vuxenvärldens lagar. En del mognar sen och inser att frihet också är frihet att missbruka och att en viss övervakning krävs för att samhället ska fungera.
Piratpartiet var en kul fluga men nu är barnkalaset över.
Jag kan inte se hur man kan påstå att en politik som helt utgår från IT-frågor kan kallas bred. Mig förefaller det som om PP missar de mest avgörande frågorna om grunden för vår överlevnad - ett hållbart liv inom ramen för jordens sköra ekosystem. Det skrämmer mig att så många tycks betrakta sin egen rätt att ta del av underhållning utan att betala som den viktigaste politiska frågan, samtidigt som världen i princip håller på att gå under pga mänsklig kortsynthet. I det större perspektivet är IT-frågor en försvinnande del av det som verkligen spelar roll.
Oj, här var det seriöst värre bland kommentarerna.
Förvånar mig faktiskt att Piratpartiets och Falkvinges motståndare inte lyckas uppbåda ett enda sakligt argument.
Är förlöjligande och raljerande kommentarer om helt andra saker det enda som finns kvar att ta till?.
Sånt övertygar ju.
Allt som alla piratpartister säger är inte tveklöst rätt. Men kärnfrågorna de lyfter är viktiga, oavsett om man retar sig på att någon heter Falkvinge eller tycker det är häftigaste namnet någonsin.
Ungefär likadant började miljöfrågorna. Där kallades de tidiga aktivisterna också för typ "foliehattar" och "pajasar". Liknande argument som att "man kan inte förbjuda utsläpp av ditt-och-datt för då måste företagen lägga ner och de måste ju få tjäna pengar".
Idag är det väl bara "foliehattar" och "pajasar" som inte tar miljöfrågor på allvar. Massor av utsläpp har begränsats eller förbjudits, men företag finns det fortfarande.
#18: Äntligen någon med vettig syn på Piratpartiets påstådda bredhet. IT-relaterade frågor må vara heta, men att enbart bygga upp sin politik på detta tyder enligt mig på att vi ha det lite för bra här i Sverige.
#19: Mycket av det PP står för är sådant som de flesta sympatiserar med. Rätten till integritet och skyddat privatliv är det väl ingen som säger nej till. Själv håller jag med dem i flertalet frågor, men jag skulle aldrig kunna rösta på ett enfrågeparti, som jag trots allt anser att de är. Jag vet väldigt många som resonerar lika dant. Därmed är kritiken snarare vänd mot själva partiet i sig och mot frågorna de driver.
"än mot frågorna de driver", menar jag förstås.
Jag har fixat till embryot till miljöpolitiken som PP saknat hittills (kopiera adressen om länken inte funkar):
http://2.bp.blogspot.com/_phlY5615eFc/SknAfAGG1nI/AAAAAAAAFVc/BF9Kg8vzuY...
Flaskan är en del i en kampanj för kranvatten - drickkranvatten.se -som delades ut i Almedalen. Jag hörde att man undrat i ett slutet nätforum på FB hur någon kan anställa en "ökänd" som mig för PR - men är inte den här bilden svaret;-)
Men Rick får nog förklara klimatpåverkans nackdelar för sina partimedlemmar lite mer ingående innan de tar plats bland de gröna på Europeiska parlamentet - strategen bredvid verkar något förvånat...
#18 Fast även för oss som ser immaterialrättsfrågorna som väldigt viktiga i PP's politik (jag är för totalt avskaffande av 'ägande' immaterialrätter) så handlar det inte om att kunna ta till sig gratis kultur. Kultur finns det gott om som är gratis att ta till sig ändå. För mig, och säkert andra, handlar det om de fantastiska möjligheterna till utveckling. Såväl kulturellt som teknologiskt. Att inte ha möjlighet att fritt vidareutveckla skapade verk och idéer är ett oerhört hinder för utvecklingen.
Och nej, om att "släppa" ett verk, eller en uppfinning, alltid innebär att man faktiskt släpper det man har 'skapat' så kommer man inte anse sig bestulen på det när andra tar till sig det.
Bo T, "Att begå brott via internet är ingen grundläggande rättighet."
Men rätten till grundläggande rättigheter är en rättighet, vare sig det är offline eller online.
@ Igor Butwartz, 2009-07-02, 18:57
"Är det inte så att en rättighet för ngn betyder en skyldighet för nån annan."
Tja, en individuell frihetsrättighet innebär - i princip - att du inte utan represalier från statens våldsmonopol får hindra någon annan från att uppfylla sina önskningar - såvida dessa önskningar inte inskränker på någons frihetsrättigheter (s.k. negativa rättigheter).
Amartya Sens definition: "Med negativ frihet menas att det inte finns några yttre hinder som gör att man inte kan förverkliga sina önskningar. Med positiv frihet menas att man har praktiska möjligheter att förverkliga sina önskningar."
Herr Falkvinge! Det är bra att Du slåss för medborgerliga fri- och rättigheter då dessa är viktigare än allt annat! Dock är Du inne på utvecklingspsykologi i Din beskrivning av grundläggande pedagogik för små skolbarn. Det är oerhört viktigt att lära sig, utantill, en referens, ett skelett av sammanhörande kunskap, må den vara bristfällig, mot vilken framtida informationsinhämtning kan relateras och eventuellt revideras. Resultatet blir annars förvirring. Liksom det för övrigt blir för de pojkar och flickor som i vissa förskolor berövas sitt kön. Men detta är, som det heter, en annan historia.
"Ingenting kan vara mer felaktigt. Vi är det enda parti som idag står upp för grundläggande medborgerliga fri- och rättigheter och vår politik har avgörande konsekvenser för skolan, vården, näringslivet och demokratin." - Det var en snabb och välkommen omorientering.
.
Verkligen utmärkt talat av Rick Falkvinge! Det är precis detta grepp som behövs för att bygga ett kraftfullt politiskt alternativ. Det tyder på att Piratpartiet har en verklig potential. Så småningom ska man byta namn till Frihetspartiet, tycker jag. Gryningens gladaste nyhet!
-
(Detdär nålstinget från Bo T var också relevant. Bästa onelinern hitiills här på Newsmill.)
Utmärkt tal av Rick, särskilt det som sägs om deltagarsamhället. Det gäller ett få människor att förstå att när information blir viktig, så är det inte knapphet, hemligheter, missunsamhet och krigshandlingar som gäller. Nej, eftersom information innebär att man kan ha kakan kvar, äta den OCH dela med sig av den, så handlar framtiden om överflöd, öppenhet, generositet och fred.
Om det är ett så stort problem att PP kan tänka sig att i vågmästarroll samarbeta med det rödgröna blocket i utbyte mot stort inflytande i PP-frågor... tja, då måste väl borgarna snart börja jobba för att PP inte skall behövas?
Om regeringen river upp FRA-lagen och IPRED, och tydligt tar ställning mot DLD, IPRED 2, öppnar förhandlingarna om ACTA, och verkar för att telekompaketet inte skall vara ett sätt att göra om internet till diverse betaltjänster, finns det ingen som skulle vara gladare än jag. Jag misstänker att de flesta piratpartister håller med. Det är inte för sent för att i handlingar visa att man förstått frågor som rör integritet, frihet och rättssäkerhet. Mer snack om att man visst jobbar för ett privatliv, det är dock rätt meningslöst.
Kulturälskare? Den var ny.
Kan den liknas vid alla "radiointresserade" för vars skull Marita Ulvskog skulle försöka stoppa alla kommersiella radiostationer...
Naivt och urbota korkat!
Mossa mossa på oss alla människobarn! :o) Jo, jag håller med Micke, Bo T är ett troll, men såna har ju också sin nisch i det ekologiska systemet. PP har nog en och annan barnporrentusiast i sina valmansled, misstänker jag, men det hindrar ju inte att PP har ett bra program. Det är lixom bra att kunna hålla 2 tankar i huvudet samtidigt. PP är trots allt inte Kyrkan, så man kan gott få svära lite grann, vad jag förstår.
#31: De har absolut mycket att bevisa i de frågorna, det är ingen tvekan om det. Men jag (och många andra) anser att det finns fler avgörande frågor som har minst lika stor påverkan på vår vardag som FRA och IPRED.
Visst. Det är klart att det spelar roll vilken procentsats skatten hamnar på, hur sjukvården finansieras, vilka avdrag man får göra och så vidare. Men, och det här är den viktiga frågan: Tror ni att de andra partierna kommer bete sig fullständigt vansinnigt i alla de frågorna bara för att liksom visa att PP är fel? Eller som diskussionen efter att Engström sagt att han skulle rösta med PPs grupp även i frågor som gällde prostitution: tror ni verkligen att det finns någon av grupperna i EU-parlamentet som vill driva frågor i stil med obligatorisk prostitution eller legalisering av våldtäkt?
Man kan göra värdefulla insatser politiskt utan att för den skull ha ett heltäckande program. Det är de insatserna de som röstar pirat vill ha. Självklart skulle alla tycka det var bättre om det fanns ett parti som redan tyckte allt de själva tyckte, men världen fungerar inte så annat än för sorgliga partitrogna fanatiker. Alla vi andra måste välja vad som är viktigast för oss. Vi kan acceptera det eller gnälla om det, det ändrar ingenting.
Makten till folket har alltid varit bara fina och framförallt tomma ord. Herregud inte fan ska väl herr och fru Svensson tänka själva? Nänä dom ska tänka som vi ( läs politiker ochandra pampar) säger att det är det rätta att tänka!
Men nu börjar orden "makten åt folket" snart bli verklighet! Jag ser med spänning och stor nyfikenhet emot den förändringen!
21
Ärrhå, det är helt upp till dig om du anser att fördelningpolitik etc. är viktigare än grundläggande fri- och rättigheter. Om så är fallet röstar du t.ex. på något av de etablerade riksdagspartierna. Om så inte är fallet röstar du på PP, svårare än så är det inte.
Det kan i samanhanget vara värt att tänka på att väldigt få personer i totalitära regimer gör uppror. Europa och världen hade sett väldigt anorlunda ut om fler värderade fri- och rättigheter högre (tänk Tysklands, Sovjets, Kinas, Spaniens etc. historia) och värderade sin egen del av statens bidragskaka lite mindre.
Troll är oundvikliga i ett fritt internet. Nappa ej på flejmbetet!
ETT HELT NYTT SAMHÄLLE I GÖRNINGEN
De som avfärdar IT frågorna om oviktiga och underställda "vård - skola - omsorg- miljö" mm inser inte vidden av den PÅGÅENDE DIGITALA REVOLUTIONEN - Precis som förr stirrar man sig blind på DETALJERNA utan att förstå HELHETEN - Sådana människor hade ofta dåliga betyg i HISTORIA och de ser inte LIKHETERNA mellan den industriella- och den digitala revolutionen
Precis som då som inser man inte hur dagens revolution ändrar produltions- och distributionsförhållanden för många varor och tjänster och hur den på ett genomgripande sätt förändrar människornas ATTITYDER och BETEENDEN - Det som kanske var sant igår är en LÖGN idag och vice versa
Precis som då inser vi inte hur den digitala världen kräver en NYDANING av rättssystemet och de lagar som styr t ex hur affärer skall gå till - hur ekonomiska flöden skall övervakas och styras mm - Kanske är den pågående ekonomiska krisen födlovsvåndorna för den NYA samhällets tillkomst? - Många kanske fortfarande lever i föreställningen om att bankerna hanterar papperspengar medan det i själva verket är ett ständigt flöde av ettor och nollor?
Precis som då inser vi inte hur den digitala världen kan ge MEDBORGARNA större FRIHET och INFLYTANDE - Kanske är gammalpartiernas motstånd ett tecken på att vissa inte är beredda att släppa sina MAKT och PRIVILEGIER för samhällets och det allmännas bästa - precis som dom gamla fabrikspatronerna kämpade emot arbetarrörelsen?
Precis som då inser vi inte att människor REVOLTERAR mot gamla strukturer och dom som styr enligt GAMLA principer - Dessto fler som dagligen lever med och använder den digitala tekniken dessto fler kommer att inse att det krävs genomgripande förändringar i rättssytemet - det ekonomiska systemet - det politiska systemet och övriga viktiga system i samhället - Den digitala revolutionen berör- och påverkar oss ALLA i vårt dagliga liv
De som idag gnäller och som motsätter sig förändringarna - de som idag uttalar sig så kategoriska om GAMLA värden som högsta sanning - de som idag LIERAR sig med stora - FRÄMMANDE och ekonomisk MÄKTIGA bolag för att hålla emot nödvändiga förändringar - De kommer att SVEPAS bort och bli bortglömda av historien så småningom - Har då INGEN lagt märke till att ALLA ungdomsförbund har vänd sig mot moderpartiernas sätt att hantera dom viktiga digitala frågorna? - Tiden verkar för oss som förstår det HISTORISKA SKEENDET och DÄRFÖR stödjer PIRATPARTIET
men ja jösta ju på piraterna, men fortfarande ingen lapp-för-öga...???
inga ut-klädningar, noll fantasi, inge kul alls..!!!
....ahaa...
blott sverige SVENSKA pirater har...
Som Piratpartist blir jag orolig av Falkvinges tal om att PP ska skaffa ett fullständigt program för alla områden.
Har framgångarna stigit Falkvinge åt huvudet.
PP vinner på att vara ett en/två-frågeparti. Om vi börjar peta i alla möjliga frågor kommer vänster- och höger-pirater inte längre att kunna samarbeta.
Visst ska man lära barn att leta efter info om Gustav Vasa på nätet. Men det betyder inte att man ska avskaffa utantill-läxorna. Assolut inte.
Falkvinge är nog mer av "visionär", eller något åt det hållet....
När det gäller konkret politik är det nog Christian E, Amelia A och Anna T som vi ska lyssna mest på.
Att ett nytt samhälle kan vara på väg är en tanke som inte känns helt främmande. Internet är mer revolutionerande än många tror, och mer än många vill.
Men Falkvinge själv kanske går händelserna en aning i förväg.
Jag är själv inte medlem, även om jag röstade PP i EU-valet och troligen gör det igen 2010 om inget händer som ger frågorna majoritet och leder till verkliga åtgärder i övriga partier.
@ ÄRRHÅ
” De där 90% som piraterna brukar kalla "tråkiga skitfrågor" kan till exempel göra att Sverige få sin första kommunistiska regering nästa år. Kom igen när ni har ett heltäckande program!”
Det finns rätt många nu som tycker att PPs politik är viktigare än skillnaden mellan blocken. Detta verkar skrämma en del som i sin tur börjar måla upp tveksamma skräckscenarion. För det första kommer en regering som bildats med stöd av PP inte att förtrycka folket. För det andra är chansen för en kommunistisk regering nästa år inte särskilt stor.
@ tidosss44
” IPRED och FRA frågor är bara skit för vanligt folk. Vem bryr sig?”
De som inte tar friheten för givet?
@ Bo T
” Nu ska inte ni "pirater" vara sura för att ni missat att "friheten" på internet används för kriminella syften.”
Du menar på samma sätt som friheten på vägarna, via posten, eller via telefon? Att det finns folk som drar nytta av friheten på alla områden berättigar inte att man massövervakar hela befolkningen.
” Piratpartiet var en kul fluga men nu är barnkalaset över.”
Att du jämställer pirater med barn visar bara ytterligare på din brist på saklighet.
@ Lek eller överlevnad?
Det handlar inte om att ha rätt att ta del av underhållning. Det handlar om att ha rätt att inte bli godtyckligt massövervakad. Man ska ha rätt till ett skyddat privatliv, yttrandefrihet och demokrati. Sedan kan du hålla den uppblåsta miljödebatten ute från dessa diskussioner. Världen kommer inte att gå under, det har flera gånger i världshistorien varit varmare än nu. Den riktiga utmaningen för människorna är hur man fördelar resurserna med den allt ökande populationen på vår planet. Det kommer att bli brist på resurser i framtiden.
@ ÄRRHÅ
”Äntligen någon med vettig syn på Piratpartiets påstådda bredhet. IT-relaterade frågor må vara heta, men att enbart bygga upp sin politik på detta tyder enligt mig på att vi ha det lite för bra här i Sverige.”
Även om PP kommer in i riksdagen så försvinner inte de övriga partierna med kunnande och tyckande i övriga frågor.
” Mycket av det PP står för är sådant som de flesta sympatiserar med”
Fast som samtidigt flera partier inte tar hänsyn till när de röstar för lagar.
” Men jag (och många andra) anser att det finns fler avgörande frågor som har minst lika stor påverkan på vår vardag som FRA och IPRED.”
Och för det så finns de övriga partierna fortfarande kvar.
Frågan om rättigheter är långt större än vad pp låter påskina. PP målar upp nätet som en romantisk grön sommaräng - eller en lång vit sandstrand. Det är fel!
Bortsett från allt bra förekommer det så mycket sk*t på nätet och det finns ingen "personlig integritet" för de som blir utsatta. Så sluta tramsa med dessa ego-frågor och ta lite ansvar först!
Sandra
@ Sandra
Då kanske du kan ta och ge lite exempel på vad som händer på nätet i en så stor utsträckning att det rättfärdigar att man måste övervaka vad alla gör på nätet?
"Bortsett från allt bra förekommer det så mycket sk*t på nätet..."
Lustig kommentar.
Om det inte vore för att en massa saker på nätet var bra, så skulle det vara skitdåligt?
Fördomarna flödar i strida strömmar om nätet. Som alltid med fördomar får de sin näring ur bristande kunskap och erfarenhet.
Vad gäller PP så är det dels många som tycker att våra demokratiska rättigheter är ganska viktiga. Grundläggande för möjligheterna att fritt påverka andra frågor, rent av.
Dels är många besvikna på övriga partier, som visserligen har många fler frågor programmet, men är fullständigt oförutsägbara ifråga om hur de kommer att behandlas. Hur många svikna och bortkompromissade löften, i hur många frågor, är vi uppe i? Ganska många.
@Sandra
Bortsett från allt bra förekommer det så mycket sk*t på stan...
När du kan godta att alla skall gå med elektronisk fotboja för att förhindra att någon alls skall kunna mygla...då håller din jämförelse.
Det är otroligt viktigt att PP kommer in i Riksdagen (och gärna regeringen). Någon måste värna våra grundläggande medborgerliga rättigheter för det är INGET annat parti som prioriterar detta. Så länge vi har vårt öppna fria internet intakt så har folket möjlighet att självt forma samhället till det bästa. Människor kommer med tiden att bli drivande på ett sätt de flesta gammelpolitikerna aldrig kunnat drömma om! Och just därför vill de av det gamla gardet som förstår detta strypa kunskapssamhället i sin linda via acta, stockholmsprogrammet, FRA, Ipred osv.
Minns finanskrisen och att det sannolikt snart kommer en till mycket värre (se ÖVERDOS på tv4play)! Ur kriser kommer krig, feodalism eller en frihetlig utveckling. Den stora depressionen avklarades via andra världskriget. Hur vi kommer få det den här gången står och faller med internet! Det är bara så det är och Piratpartiet är det enda parti som tar den frågan på allvar.