Den dagen CMR visar någon form av uppmärksamhet som går i någon annan riktning än etniska svenskar mot mörkhyade så ska jag bry mig om vad de har att säga.
Permalänk | Anmäl
Carl Åström, 2009-06-17, 16:05
Kritken mot futtigheten i Centrum mot rasism kampanjer är befogad. Därför är det förvånande att Peter från denna kritik övergår till ett så omfattande förslag om att ändra gamla ortnamn. Denna ambition är ju lika missriktad, och endast frågan om tvivelaktig kosmetik a la Nogger Black-kampanjen.
Här finns också en förvånande okunnighet om det ämne som en antirasist borde vara synnerligen utbildad i: folkgrupper och etniciteter. Romer ÄR INTE TATTARE, Peter!
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-06-17, 18:17
FÖr oss som inte ser denna subtila strukturella diskrminering, som alltså inte set det som inte syns.
Kan inte politikerna göra en svartlista över dessa ord så att man inte som Ingvar Carlsson trampar i klaveret.
Det kanske krävs en ny myndighet; Myndigheten för Svartlistning av Kränkande Ord (MSKO)?
Kvalificerar sig "folkpartist" in på en sådan lista? I vissa kretsar avnänds det nedsättande uttrycket "Du snackar som en folkpartist!" i berydelsen Chronskougsaktigt mästrande.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2009-06-17, 18:45
Glöm inte Lappland Peter Kjällkvist.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lappland
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lappmarken
Och då talar vi om 26,7% av landets yta vilket är långt större än alla de nämnda områdena tillsammans.
Men jag förstår att du glömde Lappland eftersom det ordet är på väg att fasa ut. Man kan säga att då Lapparna tågade ut ur det vårdade Svenska språket så tog dom sitt landskap med sig. Däremot inte hundarna, dom fina spetshundarna (som kan vara en av världens äldsta hundraser, man har hittat skelett som är flera tusen år gamla) ska fortfarande kallas Lapphundar http://sv.wikipedia.org/wiki/Lapphund .
Men om vi håller oss till Lappland, är det bra eller dåligt att det är på väg ut ur språket.
Då måste vi först titta på vad har kommit istället för Lappland. Det har ju inte blivit så att vi talar om något Sapmi Sameland utan i många sammanhang så har landskapsbeteckningen Lappland ersatts av de svenska länen. Tex så talar man om Kiruna i Norrbotten och Lycksele i Västerbotten för det är ju de län som orterna tillhör.
Men Norr- och Västerbotten är ju egentligen kustlandskap, länen är ju bara administrativa enheter.
Jag ser det som ett nedköp om vi låter Lappland försvinna ut ur vårt språk och ersättas med Norr- och Västerbotten.
Vi ska också komma ihåg att Lappland är antagligen vårt mest kända landskap ute i Europa. Kanske vårt enda kända landskap. Om du pratar mned Tyskar, Engelsmän så är Lappland mer känt än tex Uppland och Södermanland. Vi förlorar något om Lappland tillåts försvinna ur vårt språk
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-06-17, 18:54
Själv störs jag djupt och blir kränkt av såssar i Örebro som döpte om gamla Teaterplan till Olof Palmes torg.
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-06-17, 19:06
Fler namn skulle kunna läggas till i lista. Garphyttan (i Örebro län) innehåller till exempel ordet garp som var ett nedsättande ord för tyskar, då dessa var en stor invandrargrupp.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-06-17, 20:38
Men orka! Neger är ett värde-neutralt ord och ej alls rasistiskt. Det är ett latinskt/spanskt låne-ord och betyder svart. Är då också svart rasistiskt? Det blir ju rent löjligt att hålla på så där. N*gger däremot är nedsättande. Hur svårt kan det vara att försstå skillnaden? Vad glassen Nogger anbelangar så tror jag inte det fanns en enda medborgare som upplevde den som rasistisk förrän CMR började tjafsa om det. Innan lakrits-versionen kom så hade vanlig Nogger funnits i många år utan att någon reagerade. Så var kommer då ordet ifrån? Jo, Nogger är en NOUGAT-glass och det är ur detta som ordet emanerar och INTE från det amerikanska nedsättande ordet n*gger, capice? Vi kan ju fortsätta, det finns ju ett uttryck lakrits-tomte som om jag förstått saken rätt också är en aning nedlåtande. Skall vi då också förbjuda ordet lakrits när vi ändå håller på? Skall vi gå över till Orwellianskt nyspråk kanske? Inbillar ni er verkligen att vanligt folk på gatunivå kommer sluta använda ord som neger och lakrits-tomte? Skaffa er ett liv istället!! Och lägg ned CMR.
Permalänk | Anmäl
Robin_Shadowes, 2009-06-17, 20:46
Åherregud... Ännu en politiskt korrekt skribent som måste visa sin ängsliga duktighet.... Vi kanske även måste byta namn på Svenljunga ("svenne" är väl nedsättande?), samt Svedala och Sverige? Vi kanske gör någon minoritet upprörd när vi använder vårt lands hävdvunna namn?!
Röstade (fp) förra gången, men nästa år blir det nåt annat.
Permalänk | Anmäl
Trött f.d. (fp)-väljare...., 2009-06-17, 21:10
Arbetar du också på Noggermyndigheten?
Ekonomisk kris, javist. Men det finns faktiskt viktigare frågor, som den här!
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-06-17, 22:08
Min farsa heter Anders. För 50 år sedan blev han mobbad på sin skola - "Jävla Anders!". Hur kul tror du det är för honom att behöva bo på Andersvägen? Jävligt tarvligt.
Permalänk | Anmäl
Simon, 2009-06-17, 23:47
Min mamma sade om oss när vi var små att vi var nog tattare lite ironiskt så där... hon menade det därför att vi var mörkhåriga och hade bruna ögon... det räckte... och klippet från wikipedia nedan visar att ingenting är så långt borta som vi tror... liknande tongångar finns nu också om utanförstående i vårt samhälle, hur de än ser ut: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tattarkravallerna_i_Jönköping_1948
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-06-18, 08:03
Är det för det här som jag betalar mer än halva min lön i skatt??
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-06-18, 09:47
Den här debatten får mig att drabbas av en lätt overklighetskänsla, som om det hela är nåt slags aprilskämt, som vore det en Spinal Tap-parodi på Newsmill. Men om Centrum mot rasism faktiskt har tappat fotfästet och omdömet så till den grad, om man faktiskt menar allvar när man gör namngivning av glassar och kvarter till sin profifråga, då är det nog dags att lägga ned denna organisation, eftersom det allvarligt skadar det seriösa arbetet mot rasism när det som uppfattas som galjonsfigurer för sådant arbete framstår som stollar för den breda allmänheten.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-06-18, 09:59
Kritiken mot CMR:s utspel är i högsta grad befogad. Kritiken mot Kolmårdens djurpark var otroligt löjlig.
Permalänk | Anmäl
ErikWoge, 2009-06-18, 11:31
#Mats Dagerlind 2009-06-18 10:59.
Håller med om att man borde överväga att lägga ner CMR. Hörde idag att UD överväger att lägga ner Svenska Institutet i Paris, som - om jag fattade det rätt - belastar statsbudgeten med 10 miljoner kronor om året. Vad kostar CMR? Är det värt det?
Permalänk | Anmäl
Observatör, 2009-06-19, 07:54
Ja vill man på allvar ha in sverigedemokraterna i riksdagen, ska man på allvar börja proklamera att var och varannat ortsnamn kan kränka någon...
Permalänk | Anmäl
Martinus, 2009-06-22, 13:10
Jag blev kallad tattarpack skriftligen, polisanmälde, åtgärd ingen. Vanligt språkbruk enligt polisen. Bit i den Peter.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-09-22, 19:55
Någon skrev;
>Inbillar ni er verkligen att vanligt folk på gatunivå kommer sluta >använda ord som neger och lakrits-tomte?
Vanligt folk på gatunivå slutade använda dessa ord någon gång på 1970-talet. I dag används de i värsta fall av åldrande senior-nazister med ljuva minnen från H***erjugend på 30-talet, och white trash som röstar på ND. Överväg seriöst en flytt om de finns på din gatunivå....
Permalänk | Anmäl
Sikki Nixx, 2009-09-22, 22:19
Du får inte glömma all poesi och sånger som "Tattar-Emma" av Jeremias i Tröstlösa och Karlfeldts "Svarte Rudolf".
Hela samhället kryllar av namn som kan kopplas till en historisk tid. Dags att byta till Romen-Emma och Afro-Rudolf.
Permalänk | Anmäl
Mihkel Nõmm, 2009-09-23, 07:47
Det här börjar bli för mycket för mig.
DETTA ÄR ICKE-FRÅGOR. Fullständigt onödiga att debattera. Det finns inget som helst värde i det. Sluta. Nu.
Permalänk | Anmäl
Markus Bjur Johansson, 2011-09-21, 19:29
Blattnicksele i Sorsele, Västerbotten! -Får Blattnicksele forsätta heta Blattnicksele? -Vi har väl mer eller mindre sexistiska namn? Fjuckby utanför Uppsala var på tapeten för några år sedan. Fittja och Trosa är platser som det brukar skämtas om, samt Pungpinan i Skarpnäck, Stockholm (har nog göra med pung=börs) men kan misstolkas.
Skall Brad Pitt få heta just Pitt när han är i Sverige, och "Pippa" kallas en syster till bruden som gifte sig med den engelske prinsen William?
Dessutom: får man sticka kniven i slidan?
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2011-09-25, 20:55
#23 Samuel Lindén,
Att jämföra folk som har en viss etnicitet eller hudfärg gemensamt med folk som har en gemensam livsåskådning är ett vanligt misstag i Sverige (men en del militanta religiösa samt vänsterflummare gör det medvetet) .Hudfärgen väljer man inte, men religionstillhörighet bör alltid ses som ett ett medvetet val som varje individ gör.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2011-12-01, 15:15
#23 Samuel Lindén
Vad är det du egentligen försöker låta påskina med din kommentar?
Kan du svara på frågan med ett ja eller nej: ÄR svart pigment liktydigt med lägre intelligens än vitt?
Permalänk | Anmäl
Gunilla Madegård, 2011-12-01, 15:25
Tänk efter nu hur diskussionen började och bestäm er hur ni vill uppfostra barn. Var vill ni sätta en gräns och varför vill ni sätta en gräns överhuvudtaget?
Är det ok att kalla folk offentligt för "k*k, f*tta"?
Eller kalla en ort för "Fittby" eller "Kukhult".
Ska jag ha avslag om jag söker efternamnet "Hängröv"?
Ska vi ha gränser för offentligt språkbruk?
Ja eller Nej. (Om vi slutar ironisera ett tag)!
Fundera på vad ni säger till t.ex en 4 åring?
Är gränser självklara och varför är vissa gränser för offentligt språkbruk självklara?
:-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2011-12-03, 14:02
25 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Den dagen CMR visar någon form av uppmärksamhet som går i någon annan riktning än etniska svenskar mot mörkhyade så ska jag bry mig om vad de har att säga.
Kritken mot futtigheten i Centrum mot rasism kampanjer är befogad. Därför är det förvånande att Peter från denna kritik övergår till ett så omfattande förslag om att ändra gamla ortnamn. Denna ambition är ju lika missriktad, och endast frågan om tvivelaktig kosmetik a la Nogger Black-kampanjen.
Här finns också en förvånande okunnighet om det ämne som en antirasist borde vara synnerligen utbildad i: folkgrupper och etniciteter. Romer ÄR INTE TATTARE, Peter!
FÖr oss som inte ser denna subtila strukturella diskrminering, som alltså inte set det som inte syns.
Kan inte politikerna göra en svartlista över dessa ord så att man inte som Ingvar Carlsson trampar i klaveret.
Det kanske krävs en ny myndighet; Myndigheten för Svartlistning av Kränkande Ord (MSKO)?
Kvalificerar sig "folkpartist" in på en sådan lista? I vissa kretsar avnänds det nedsättande uttrycket "Du snackar som en folkpartist!" i berydelsen Chronskougsaktigt mästrande.
Glöm inte Lappland Peter Kjällkvist.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lappland
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lappmarken
Och då talar vi om 26,7% av landets yta vilket är långt större än alla de nämnda områdena tillsammans.
Men jag förstår att du glömde Lappland eftersom det ordet är på väg att fasa ut. Man kan säga att då Lapparna tågade ut ur det vårdade Svenska språket så tog dom sitt landskap med sig. Däremot inte hundarna, dom fina spetshundarna (som kan vara en av världens äldsta hundraser, man har hittat skelett som är flera tusen år gamla) ska fortfarande kallas Lapphundar http://sv.wikipedia.org/wiki/Lapphund .
Men om vi håller oss till Lappland, är det bra eller dåligt att det är på väg ut ur språket.
Då måste vi först titta på vad har kommit istället för Lappland. Det har ju inte blivit så att vi talar om något Sapmi Sameland utan i många sammanhang så har landskapsbeteckningen Lappland ersatts av de svenska länen. Tex så talar man om Kiruna i Norrbotten och Lycksele i Västerbotten för det är ju de län som orterna tillhör.
Men Norr- och Västerbotten är ju egentligen kustlandskap, länen är ju bara administrativa enheter.
Jag ser det som ett nedköp om vi låter Lappland försvinna ut ur vårt språk och ersättas med Norr- och Västerbotten.
Vi ska också komma ihåg att Lappland är antagligen vårt mest kända landskap ute i Europa. Kanske vårt enda kända landskap. Om du pratar mned Tyskar, Engelsmän så är Lappland mer känt än tex Uppland och Södermanland. Vi förlorar något om Lappland tillåts försvinna ur vårt språk
Själv störs jag djupt och blir kränkt av såssar i Örebro som döpte om gamla Teaterplan till Olof Palmes torg.
Fler namn skulle kunna läggas till i lista. Garphyttan (i Örebro län) innehåller till exempel ordet garp som var ett nedsättande ord för tyskar, då dessa var en stor invandrargrupp.
Men orka! Neger är ett värde-neutralt ord och ej alls rasistiskt. Det är ett latinskt/spanskt låne-ord och betyder svart. Är då också svart rasistiskt? Det blir ju rent löjligt att hålla på så där. N*gger däremot är nedsättande. Hur svårt kan det vara att försstå skillnaden? Vad glassen Nogger anbelangar så tror jag inte det fanns en enda medborgare som upplevde den som rasistisk förrän CMR började tjafsa om det. Innan lakrits-versionen kom så hade vanlig Nogger funnits i många år utan att någon reagerade. Så var kommer då ordet ifrån? Jo, Nogger är en NOUGAT-glass och det är ur detta som ordet emanerar och INTE från det amerikanska nedsättande ordet n*gger, capice? Vi kan ju fortsätta, det finns ju ett uttryck lakrits-tomte som om jag förstått saken rätt också är en aning nedlåtande. Skall vi då också förbjuda ordet lakrits när vi ändå håller på? Skall vi gå över till Orwellianskt nyspråk kanske? Inbillar ni er verkligen att vanligt folk på gatunivå kommer sluta använda ord som neger och lakrits-tomte? Skaffa er ett liv istället!! Och lägg ned CMR.
Åherregud... Ännu en politiskt korrekt skribent som måste visa sin ängsliga duktighet.... Vi kanske även måste byta namn på Svenljunga ("svenne" är väl nedsättande?), samt Svedala och Sverige? Vi kanske gör någon minoritet upprörd när vi använder vårt lands hävdvunna namn?!
Röstade (fp) förra gången, men nästa år blir det nåt annat.
Arbetar du också på Noggermyndigheten?
Ekonomisk kris, javist. Men det finns faktiskt viktigare frågor, som den här!
Min farsa heter Anders. För 50 år sedan blev han mobbad på sin skola - "Jävla Anders!". Hur kul tror du det är för honom att behöva bo på Andersvägen? Jävligt tarvligt.
Min mamma sade om oss när vi var små att vi var nog tattare lite ironiskt så där... hon menade det därför att vi var mörkhåriga och hade bruna ögon... det räckte... och klippet från wikipedia nedan visar att ingenting är så långt borta som vi tror... liknande tongångar finns nu också om utanförstående i vårt samhälle, hur de än ser ut: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tattarkravallerna_i_Jönköping_1948
Är det för det här som jag betalar mer än halva min lön i skatt??
Den här debatten får mig att drabbas av en lätt overklighetskänsla, som om det hela är nåt slags aprilskämt, som vore det en Spinal Tap-parodi på Newsmill. Men om Centrum mot rasism faktiskt har tappat fotfästet och omdömet så till den grad, om man faktiskt menar allvar när man gör namngivning av glassar och kvarter till sin profifråga, då är det nog dags att lägga ned denna organisation, eftersom det allvarligt skadar det seriösa arbetet mot rasism när det som uppfattas som galjonsfigurer för sådant arbete framstår som stollar för den breda allmänheten.
Kritiken mot CMR:s utspel är i högsta grad befogad. Kritiken mot Kolmårdens djurpark var otroligt löjlig.
#Mats Dagerlind 2009-06-18 10:59.
Håller med om att man borde överväga att lägga ner CMR. Hörde idag att UD överväger att lägga ner Svenska Institutet i Paris, som - om jag fattade det rätt - belastar statsbudgeten med 10 miljoner kronor om året. Vad kostar CMR? Är det värt det?
Ja vill man på allvar ha in sverigedemokraterna i riksdagen, ska man på allvar börja proklamera att var och varannat ortsnamn kan kränka någon...
Jag blev kallad tattarpack skriftligen, polisanmälde, åtgärd ingen. Vanligt språkbruk enligt polisen. Bit i den Peter.
Någon skrev;
>Inbillar ni er verkligen att vanligt folk på gatunivå kommer sluta >använda ord som neger och lakrits-tomte?
Vanligt folk på gatunivå slutade använda dessa ord någon gång på 1970-talet. I dag används de i värsta fall av åldrande senior-nazister med ljuva minnen från H***erjugend på 30-talet, och white trash som röstar på ND. Överväg seriöst en flytt om de finns på din gatunivå....
Du får inte glömma all poesi och sånger som "Tattar-Emma" av Jeremias i Tröstlösa och Karlfeldts "Svarte Rudolf".
Hela samhället kryllar av namn som kan kopplas till en historisk tid. Dags att byta till Romen-Emma och Afro-Rudolf.
Det här börjar bli för mycket för mig.
DETTA ÄR ICKE-FRÅGOR. Fullständigt onödiga att debattera. Det finns inget som helst värde i det. Sluta. Nu.
Blattnicksele i Sorsele, Västerbotten! -Får Blattnicksele forsätta heta Blattnicksele? -Vi har väl mer eller mindre sexistiska namn? Fjuckby utanför Uppsala var på tapeten för några år sedan. Fittja och Trosa är platser som det brukar skämtas om, samt Pungpinan i Skarpnäck, Stockholm (har nog göra med pung=börs) men kan misstolkas.
Skall Brad Pitt få heta just Pitt när han är i Sverige, och "Pippa" kallas en syster till bruden som gifte sig med den engelske prinsen William?
Dessutom: får man sticka kniven i slidan?
#23 Samuel Lindén,
Att jämföra folk som har en viss etnicitet eller hudfärg gemensamt med folk som har en gemensam livsåskådning är ett vanligt misstag i Sverige (men en del militanta religiösa samt vänsterflummare gör det medvetet) .Hudfärgen väljer man inte, men religionstillhörighet bör alltid ses som ett ett medvetet val som varje individ gör.
#23 Samuel Lindén
Vad är det du egentligen försöker låta påskina med din kommentar?
Kan du svara på frågan med ett ja eller nej: ÄR svart pigment liktydigt med lägre intelligens än vitt?
Tänk efter nu hur diskussionen började och bestäm er hur ni vill uppfostra barn. Var vill ni sätta en gräns och varför vill ni sätta en gräns överhuvudtaget?
Är det ok att kalla folk offentligt för "k*k, f*tta"?
Eller kalla en ort för "Fittby" eller "Kukhult".
Ska jag ha avslag om jag söker efternamnet "Hängröv"?
Ska vi ha gränser för offentligt språkbruk?
Ja eller Nej. (Om vi slutar ironisera ett tag)!
Fundera på vad ni säger till t.ex en 4 åring?
Är gränser självklara och varför är vissa gränser för offentligt språkbruk självklara?
:-)