Modigt skrivet av en socialdemokrat! LAS är en styggelse.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-06-15, 21:39
Tycker för första gången riktigt synd om Mona Salin som skall behöva dras med typer som Hasse D.
Eller är detta en PR-kupp typ. Good Cop, Bad Cop man släpper fram en riktig galning för att få Mona S att framstå som den vettiga.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-06-15, 21:45
Men LAS är så djävulusiskt fiffigt rent politiskt så jag tror inte nån kan göra nåt åt det. För alla som sitter o mökar på fast anställning kommer bli dina arga motståndare om du ens andas om att peta på LAS. Och en hel del av de som hålls ute i kylan av LAS kan ju alltid köpas med bidrag.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-06-15, 21:51
Otrioligt!
En "tung" socialdemokrat som säger detta. HUvudet på spiken! Sverige ser inte lika dant ut som på 60-70-talet när S dominerade och LAS och de flesta andra arbetsrättslagar etablerades. Men det är inte bara partiet som måste utmana facket. Facket självt måste också utmana sina egna föreställningar om sin roll som påtryckare och sina verktyg för att trycka på. Är facklig-politisk samverkan rätt verktyg för 2000-talet? eller finns det mer effektiva verktyg att ta till? - Troligen, eftersom danska LO bröt med danska S för ett antal år sedan.
Permalänk | Anmäl
ZSU23-4, 2009-06-15, 22:06
Det verkligt intressanta är att Littorin och Moderaterna insett värdet av LAS (gammel moderater borträknade) för att skapa en stabil arbetsmarknad.
Hur skulle problemen med en arbetslös äldre generation lösas, anser dessa optimistiska tänkare?
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-06-15, 22:21
"Kejsarinnan är naken!"
En (S)-politiker bryr sig om vad som fungerar och inte förstör livet för människor -- trots att bidragsberoende människor med förstörda liv är ett säkert sätt att få fler röster på vänster-sidan...
Man känner sig lite yr, men jag vill nog se det genomföras innan jag tror på det (minns löftena i flera valrörelser att ta tag i sjukskrivningarna).
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-06-15, 22:29
Det är alltid intressant med människor som ser arbetsmarknaden som ett nollsummespel. De tror att unga människor bara kan få arbete genom att äldre sparkas.
Nu är det ju så att människor blir gamla och dör, så de slutar arbeta förr eller senare. Men med Hans Dahlgrens och andras metod ska de ut bort två gånger, först som 50+ få sparken och med nuvarande nedskärningar gå miste om all den trygghet och den goda pension de betalat för... och sedan ändå försvinna till pensionen några år senare.
Detta tjat om LAS som magisk lösning är bara en sak: skitprat. Det är inte LAS som gör att vi har kanske Europas högsta ungdomsarbetslöshet. Och lösningen är inte att sparka äldre människor innan pensionen.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-06-15, 22:57
Vad då "mökar" på sin fasta anställning. Det är intressant att det i diskussioner om LAS och ungdomsarbetslöshet tas för givet att äldre med fasta anställningar inte gör skäl för sin lön och att de skulle bytas ut mot en yngre förmåga om bara dumma LAS försvann. Och om det nu är så att äldre och yngre ska slåss om det begränsade utbudet av jobb kan man fråga sig varför äldre (50+) förväntas lägga sig ner och dö?
Permalänk | Anmäl
Björn, 2009-06-15, 23:10
Jag har alltid känt mig som sosse tillhörande vänsterfalangen även om jag på senare år blivit alltmer besviken på partiet. Men grundvärderingarna har jag ändå kvar. Trots detta ser inte heller jag någon vits med att behålla LAS så som den ser ut idag. Jag tycker t o m man kan diskutera lägre ingångslöner för unga människor.
MEN
Sådant måste ju vägas upp av något annat. Till att börja med måste a-kassan göras om till ett skattefinansierat trygghetssystem som omfattar alla som inte har ett jobb och nivån måste vara minst 80 % och utan bortre tidsgräns och denna frikostiga a-kassa ska förstås företagen som vill bli befriade från LAS också vara med att betala för.
.
Beträffande lägre ingångslöner för unga så bör även där finnas motprestationskrav på de arbetsgivare som på detta sätt får billig arbetskraft. Den unge personen bör ha förtur till vidareanställning med full lön när han/hon uppnått den åldern. Företag bör hindras sätta i system att basera sin konkurrenskraft på låga ungdomslöner genom att ange en viss högsta kvot av den totala arbetsstyrkan och genom att inte tillåta att ungdomar som uppnått gränsåldern systematiskt kastas ut för nyanställning av andra ungdomar.
.
Närmare samarbete mellan företag och yrkesskolor med fler praktik- och lärlingsplatser för att de unga tidigt ska få in en fot på arbetsmarknaden behövs också. Dahlgren säger att vi inte ska titta på Danmark men han anger inte varför. Jag känner inte till dansk Flexicurity i detalj men i stora drag tycker jag visst att Sverige bör titta närmare på den modellen.
.
Den borgerliga regeringen har dock bitit sig själv i svansen ordentligt. De största kritikerna av LAS återfinns ju bland liberala allianspartisympatisörer. Men regeringen har valt en nyliberal arbetslinje där man ska svälta ut de arbetslösa ur sina hålor med nedmontering av a-kassan. Vill man ha flexibilitet på arbetsmarknaden och en reformerad LAS då skulle man gjort precis tvärtom, dvs förstärkt trygghetssystemen. Då hade även arbetsgivarna haft betydligt större möjligheter att få med facket på sådana reformer. Att facket säger nej idag är fullt begripligt och sossarna bör också säga nej tills dess det finns en ordentlig trygghet för arbetslösa i den andra vågskålen.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-06-15, 23:39
Det som är intressant är hus långt det kommer att gå innan förändringen kommer. All utveckling går mot att ingen arbetsgiare vill ha anställda alls, utom inom vissa smala elitsektorer. Alla övriga blir enmansegenföretagare utan rättigheter alls.
LAS och A-kassesystemen är grunden för fackets makt och inflytande och därmed (S). Med stigande ungdomsarbetslöshet samt tillhörande arbetslöshet bland invandrare liksom bristande företagsklimat så kommer förändringen inom partiet sannolikt inte förrän det är för sent. Som det är nu är det för bra att vara anställd och fullständigt skattretande att vara egen företagare. Detta sätter den långsiktiga trenden.
När ett antal ungdomsgenerationer som varken kommit in på bostadsmarknaden eller arbetsmarknade till slut röstar ut de partier som enbart prioriterar de som kommit in i värmen blir allt självreglerande. Detta bör kunna ske 2014. Dvs då vi har både piratpartister, Sverigedemokrater, feministparti och kanske ett nytt invandrarparti, liksom ett ungt argt vänstersocialistiskt parti som kanske tycker arbetsrätt ska omfatta alla, inte bara de med 20 års yrkeserfarenhet. Går det år pipan för (s) i valet 2010 kommer det in en ny generation socialdemokrater som inte med nödvändighet har samma fackliga koppling. Anställningsskydd är för övrigt ett skämt, vem som helst kan bli bortförhandlad, bara man betalar till facket. Solidariteten med de unga är helt avgörande, dessa ska ta hand om den generation som nu förvägrar dem arbete. Att få in unga på arbetsmarknaden är helt nödvändigt och de fackliga företrädare som inte begriper konsekvenserna av att inte reformera måste fundera på vilket samhälle de vill leva i när de gått i pension?
Helt rätt analys, detta är arbetarrörelsens hela framtidsfråga, hanterar man den fel är partiet kaputt och (s) ett parti för en allt mer tynande infödd svensk åldrande arbetande arbetarklass. Alla egenföretagare kommer nog rösta åt ett annat håll, såvida man inte kan inkorporera dessa i sin breda partifamn.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-06-16, 00:43
Jakobson jag håller med dig helt och hållet !
syniskt!!!!!
Permalänk | Anmäl
bohem med jobb, 2009-06-16, 01:13
@Björn
Måste kännas bra att klamra sig fast vid sina privilegier med hjälp av lagen snarare än den nytta du tillför :D Det är ju så du argumenterar.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-06-16, 06:52
@Jakobsson
"Det verkligt intressanta är att Littorin och Moderaterna insett värdet av LAS (gammel moderater borträknade) för att skapa en stabil arbetsmarknad."
Snarare har dom insett att det är politiskt omöjligt att avskaffa LAS. Det är för många som drar nytta av den orättvisa och osolidariska lagen, läs bara här i kommentarsfältet.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-06-16, 06:55
Slopat LAS vitaliserar arbetsmarknaden, människor skulle byta jobb mycket oftare - för det finns ingen anledning att krampaktigt stanna kvar på en arbetsplats där den anställde upplever att han/hon inte passar in/kommer vidare. Det är positivt för arbetsgivaren och definitivt för de anställda eftersom chansen man arbetar på en arbetsplats där man trivs ökar när man byter arbete oftare
Permalänk | Anmäl
Mats, 2009-06-16, 07:14
"Samtidigt bromsar LO all utveckling av en modern Socialdemokratisk politik för storstäderna..." Exakt så. Se artikel
http://newsmill.se/artikel/2009/06/12/varst-ar-haveriet-s-i-stockholm
Permalänk | Anmäl
Daniel Claesson, 2009-06-16, 07:25
LAS har ingenting med ungdomsarbetslösheten att göra. Vill arbetsgivaren avskeda någon så är det bara att hänvisa till arbetsbrist. Och genom att dela in arbetstagarna i olika arbetsbeskrivningsnivåer ner till en-personsnivå kan arbetsgivaren behålla vilken anställd denne vill genom att förhandla med facket om att undanta en sent anställd från LAS.
Nej det är helt och hållet den nuvarande trenden inom arbetsgiveriet om att inte se arbetstagaren som en tillgång utan som en buffert och en ekonomisk belastning som skall anställas på kortast möjliga högsäsongstid på enbart på olika formar av projekt- och visstidsanställningar.
Permalänk | Anmäl
Bengt O. Nilsson, 2009-06-16, 08:46
Hans Dahlgren ger sig på LAS men lyckas inte på något sätt visa på vilket sätt LAS skulle underlätta för ungdomar att få jobb. LAS är till för de som har jobb och påverkar inte de som inte har jobb överhuvudtaget eller menar Hans att det är bättre att sparka ut äldre så vi får lika många arbetslösa 50-åringar istället? Förenkla för företag att anställa ungdomar gör man inte genom att göra det lättare att sparka folk.
Permalänk | Anmäl
Jobs, 2009-06-16, 09:43
Hej! Ungdomsarbetslösheten är ett enormt slöseri med det sociala kapitalet. Det finns ingen anledning att ställa någon utanför då det idag finns massvis med arbetsuppgifter som behöver genomföras. Många myndigheter har idag för lite personal och går på knäna. Tex så sägs det öppet att polisen haft för lite resurser , så att man har tvingats flytta om internt för att kunna satsa på att jaga unga fildelare. Samma sak är det med Försäkringskassan. Det finns för mycket att göra och för lite personal. Man använder ideologi för att underminera viktiga verksamheter och det är ohållbart och oförsvarbart. Dagens ungdomar som många tillhör det vi kallar Generation WE är helt annorlunda än tidigare generationer. De lägger ideologi åt sidan och ser saker mer realistiskt. De sätter mycket stort värde till socialt ansvarstagande. Detta visar forskning från bland annat Eric Greenberg som skrivit boken Generation WE. Låt oss släppa in ungdomarna och ge alla en chans. Alla som har förmågan att koppla in hjärnan innan de uttalar sig inser att dagens system är ohållbart. Dagens politiker är från de äldre generationerna och har ingen kontakt med de yngre generationerna och förstår inte hur de yngre fungerar och tänker tex bland Generation We så är det hur naturligt som helst att man delar saker och ting med sina vänner och att man tar ansvar för varandra. De lägger ideologi och egoism åt sidan för allas bästa. Att hålla de unga utanför är att späda på politikerföraktet och det stärker vänsteraktivister enligt sociologisk forskning om Sociala rörelser. Så länge ungdomarna hålls utanför så kommer utanförskapet hela tiden att öka och konfrontationerna i samhället kommer att öka och den sociala oron kommer också att per automatik att öka.
Permalänk | Anmäl
Mikael Drakenberg, 2009-06-16, 09:46
Socialdemokratin lever kvar på 1970-talet med sina återställare.
Inspirationen är noll och nytänkandet är avskaffat.
Partiet har blivit reaktionärt och snart är det bara invandrare från Mellanöstern kvar som röstboskap.
Socialismen är död så partiet kan lika gärna byta namn till islam-demokraterna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-06-16, 10:33
Lycka till Hans.
Men har du funderat på hur S i så fall ska kunna få med sina numera allierade kompisar i VP att acceptera ditt resonemang, och för att inte tala om alla gamla LO-nissar / nissor.
Permalänk | Anmäl
Sten-Åke, 2009-06-16, 11:30
Mats, hoppa från jobb till jobb betyder näst intil ingångs lön vid varje byte snart blir väl alla arbetsföra invånare automatiskt registrerade för Manpower. Mänskliga resurser det är vad företag kallar de anställda vilket skapar en nedvärderande syn på människor något som politiker verkar dela.
Permalänk | Anmäl
Hob, 2009-06-16, 11:41
Hördudu Bosse Thé, som representant för de flesta på Newsmill kan jag berätta för dig att vi vet vad du tycker vid det här laget - du har gjort ditt jobb (för det är väl det enda jobb du har, förmodar jag?).
Du är en Newsmill legend som med en klar och kortfattad stil slår in samma dörr under varenda artikel. Du har klart stilistiska kvaliteter.
Men man måste ha lite nytt att komma med om intresset för ens signatur ska hållas vid liv. Ditt varumärke är uttjatat vid det här laget :-)
Permalänk | Anmäl
Allan, 2009-06-16, 11:46
Håller inte alls med Allan, Bo T är en hjälte.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-06-16, 20:42
Alliansen lovade satsningar på mindre företag och företag i allmänhet inför valet 2006... Resultat bidde inte ens en tumme... Man har satsat >10 miljarder per år på avskaffad fastighetsskatt, dessutom har man sänkt inkomstskatterna med åtminstone 50-60 miljarder... De små företagen har inte fått någonting...
LAS är inte bra men att avskaffa det räcker inte.... Världen har fått ett gigantiskt utbudsöverskott på arbetskraft som trendmässigt driver upp arbetslösheten i västvärlden...
Det är näst intill omöjligt att nå en sysselsättning på > 80% idag. Vi har inte haft det i Sverige sedan 1990 (86,53%), förutom möjligen strax över 80% 1991... 2007 var sysselsättningen knappt 79%... Se min artikel om "Full Sysselsättning är en utopi"...
Det är dags att inse och börja diskutera alternativ...
Permalänk | Anmäl
Jonas Melander, 2009-06-16, 21:56
Under mitt andra år på gymnasiet (ska börja 3:an nu) så var jag i USA, där var ungdomsarbetslöshet inget problem alls. Alla mina kompisar där hade arbete. Visst hade de lite lägre löner men de allra flesta hade arbete. Företagen var inte rädda för att anställa eftersom de lätt kunde avskeda en dålig anställd. Därmed fick många unga jobb eftersom de oftast jobbade bra och inte krävde lika höga löner som vuxna. Detta går ju inte i Sverige eftersom företag inte kan avskeda en inkompetent, korkad, och oansvarsfull person( utom om man betalar typ 1 årslön) som jobbat på arbetsplattsen i ett flertal år. Därför är redan alla platser tagna och inga nya finns att tillgå.
Missförstå mig inte, jag vill inte att vi blir som USA, dock skulle vi kunna efterlika deras motsvarighet till LAS lite granna :), min uppfattning är att den fungerade mycket bra. Problemen med slum och allt, uppstår för att de inte har offentlig högskola och till viss del sjukvård.
Las ökar utanförskapet genom att inte ge invandrare och ungdomar en chans.
Dessutom så gör lagen så att folk blir lata eftersom den tvingar arbetsgivare att behålla anställda som med tiden kan ha blivit Lata och oansvarsfulla
Permalänk | Anmäl
Christoffer M, 2009-06-17, 02:38
Jonas Melander vittnar om sin brist på analys:
"Dessutom har man sänkt inkomstskatterna med åtminstone 50-60 miljarder... De små företagen har inte fått någonting... "
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-06-17, 07:41
Det finns alltid skäl att förnya och förändra så även LAS, men man blir trots allt en aning förundrad över det intellektuella förfallet i landet när man på fullt allvar tror att det är LAS som skapar ekonomisk stagnation, arbetslöshet och utanförskap.
En i stort sett oavbruten ekonomisk åtstramning inte minst med finanspolitiken håller naturligtvis arbetslöshet och utanförskap vid liv.
Det är väl ingen som på allvar tror att det är anställningsregler som gör att det oftast är lättare att få jobb i USA. USA bedriver oftast en ekonomisk politik som är väsensskild från den svenska och den Europeiska och med sin expansiva natur är gynnsam för ekonomisk aktivitet i USA. Trots all sina fel, brister och orättvisor är det ganska uppenbart att USA är i makroekonomisk mening ett betydligt mer demokratiskt land än t.ex. Sverige (oavsett sossar eller borgare vid makten). I USA tar man finanspolitiskt medborgarnas behov av att kunna arbeta på allvar, Fed har klara instruktioner från kongressen att de skal verka för detta.
I Sverige har det nu under många decennier bara varit exportindustrin som gått bra, och detta i stort sett uteslutande som en effekt av USA:s expansiva ekonomiska politik. Det verkar vara den gemensamma förhoppning bland de svenska politikerna (och i EU) att vi skal sitta still i båten och hålla tummarna för att USA ännu en gång skall dra igång världsekonomin så den svenska exportindustrin skall få fart igen.
Man blir en aning beklämd när ledande makthavare på fullt allvar verkar tro att volymen på den ekonomiska aktiviteten i landet beror på enskildheter som LAS.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-06-17, 14:27
INTE EN DAG FÖR TIDIGT, jätttebra artikel. Jag har hela mitt liv varit socialdemokrat men har under ett 10-tal år saknat självrannsakan och förmåga att anpassa sin politik till en ny arbetsmarknad och dess villkor. Sorgligt är att arbetsmarknadens parter inte kunde komma fram till en vettig lösning i ett nytt huvudavtal men facket är också styrt av föråldrade tankegångar. Man har inte förmåga att se att en ny arbetsrätt måste kunna diskuteras. en arbetsrätt som ger möjligheter till kompetensutveckling och trygghet vid omställning. Jag är arbetsrättsjurist och kan säga att det fanns "progressiva" jurister inom TCO och LO som på 90-talet jobbade med dessa frågor och som hade långtgående insikter om vissa problem med LAS. Och som också kom med förslag på förändringar. en ny modern till dagens arbetsmarknad anpassad lagstiftning bör socialdemokraterna ha mod till att initiera. socialdemokraterna har tyvärr förlorat kompassen i på en modern arbetsmarknad. Vi som sedan länge insett detta och försökt ta initiativ till i vart fall diskussioner inom fack och socialdemokrati har setts som avfällingar som kommit bort från den "rätta vägen". Bravo Hans Dahlgren!!!!!!
Permalänk | Anmäl
Niraks blomster, 2009-06-17, 14:54
Det är en märklig debatt om LAS. På vilket sätt skulle ungdomarna i Danmark lättare få jobb för att Danmark inte har en lag som liknar vår svenska LAS. De incitament som tidigare hjälpte svenska ungdomar att komma in på arbetsmarknaden och som än idag finns i Danmark är lärlingssystemet. Trots oftast långa och kostsamma utbildningar är svenska ungdomar inte färdigutbildade när de söker sitt första anställning vilket kan vara en bidragande orsak att arbetsgivaren väljer en med mer erfarenhet än en nyutbildad. En annan grupp som ungdomarna måste konkurrera med är invandrarna som ofta får vänta upp till 7 år för att få sitt första anställning. Denna konkurrens är inte så markant i Danmark eftersom de har en mer restriktiv invandringspolitik. Därför är jämförelsen med Danmark inte relevant om inte alla olikheter mellan länderna värderas.
Permalänk | Anmäl
sneider, 2009-06-17, 18:23
Det är svårt att se hur det faktum att ungdomar idag blir arbetslösa skulle direkt ha med LAS att göra. Nästan inga ungdomar har tillsvidareanställningar och det är bara dessa som är föremål för LAS' turordningsregler. Ungdomsarbetslösheten skenar därför att tillfälliga anställningar avslutas, vikariat inte förlängs etc. Däremot kan det givetvis förhålla sig så att ungdomar har svårt att få en tillsvidareanställning pga turordningsreglerna och att de därför drabbas indirekt av detta. Men logiken säger då att en ändring av LAS innebär ett nollsummespel; det blir istället de äldre som kickas ut före de yngre, givet att arbetsgivarmakten får råda. Dahlgren berör inte detta, trots att han borde förstå sammanhanget. Vidare, att döma ut utbildningssatsningar som botemedel strider mot faktiska förhållanden och vad Arbetsförmedlingen efterfrågar i sin senaste prognos. En viss del av de ungdomar som är arbetslösa har mycket dålig utbildningsbakgrund. Det gäller främst killar från orter som slutar på bruk, fors eller hammar, eller killar med invandrarbakgrund. Att de ges möjlighet att slutföra grundskola och gymnasium är givetvis ett måste för att kunna vara anställningsbar.
Det danska utbildningssystemet bygger på stora inslag av arbetsplatsförlagd praktik till skillnad mot det svenska. Oavsett om man tycker det är bra eller dåligt så innebär det att mätningar av sysselsättningsgraden för ungdomar i de båda länderna blir till danskarnas fördel. Detta eftersom definitionen av "sysselsatt" utgår ifrån hur många timmar man jobbat under en tidsperiod.
Permalänk | Anmäl
Mats Essemyr, TCO, 2009-06-17, 20:19
Ja, vaddå. LAS är ju rena rundningsmärket. Det är ju bara att trycka på knappen & lägga ner & starta om exakt samma företag, det tar i princip en sekund, kostar inget utom skattefinansierad meningslös Byråkrati & Vips! är LAS urspelsatt. Det vet den baksluge Reinfeldt och hans "nya arbetarparti". Han stöder ickelagen LAS för att på så sätt dupera korkade arbetarväljare. Det är lågt!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-06-19, 03:37
Det skall tilläggas, att LAS gagnar de av Monopolet mutade fackföreningspamparna, som på så sätt får möjlighet att främnja sig själva på olika sätt. Det är den sjaskiga innebörden av de båda blockens samförstånd. Folket står med tvättad hals och lång näsa, däremot.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-06-19, 03:40
Det är viktigt att inte fastna i det svart vita typen av argument. LAS är en biljett i kön ut. Det tycker jag själv inte är någon trygghet att hålla i handen och jag tror inte detta gynnar unga utan ställer generationen mot varandra. Så Sossar som tycker jag och andra som vill ha en ny typ av trygghet i en ny tid. Ta en paus och fundera ett varv till. Vilket är viktigast för dig att försvara system eller skapa trygghet värd namnet? Ett ny trygghet skulle kunna byggas på att arbetsgivare, stat och individ sätter av en månadslön per år av löneutrymmet och statens bidrag blir skatte befrielse vid arbetslöshet. Om du då blir arbetslös efter tio års arbetslöshet så har du ganske 200.000 att köpa din egen utbildning utifrån dina egna önskemål och den situation som du befinner dig i. Allt kopplat till en hög ersättningsnivå i akassan. Ja, visst innebär det att arbetsgivare skulle kunna säga upp mycket friare än idag och det är ett pris som följer med av en kompromiss. Jag tror ändå att det är viktigt för alla att landa i att trygghet är inte en nummerlapp i turordningen utan en funktion av eget kunnande och utbildning.
Om du tror att trygghet är din anställningstid är bättre så har jag full respekt för det men det tror inte jag är en lösning som gynnar utveckling i samhället eller hos individer.
Allra rödaste midsommar hälsning hälsningar Hans Dahlgren
P.S Ja jag jobbar numera hos vårdföretagarna, men det är som partimedlem jag bryr mig om partiets utveckling. Hoppas det är tillåtet att välja arbetsplats eller måste man vara anställd i partiet eller kommunen för att få tycka till?
Permalänk | Anmäl
Hans Dahlgren, 2009-06-19, 07:55
här kom rätt version..
Det är viktigt att inte fastna i det svart vita typen av argument. LAS är en biljett i kön ut. Det tycker jag själv inte är någon trygghet att hålla i handen och jag tror inte detta gynnar unga utan ställer generationen mot varandra. Så Sossar som tycker som jag och andra som vill ha en ny typ av trygghet i en ny tid. Ta en paus och fundera ett varv till. Vilket är viktigast för dig att försvara system eller skapa trygghet värd namnet? Ett ny trygghet skulle kunna byggas på att arbetsgivare, stat och individ sätter av en månadslön per år av löneutrymmet och statens bidrag blir skattebefrielse vid arbetslöshet. Om du då blir arbetslös efter tio år, så har du kanske 200.000 att köpa din egen utbildning utifrån dina egna önskemål och den situation som du befinner dig i. Allt kopplat till en hög ersättningsnivå i akassan. Ja, visst innebär det att arbetsgivare skulle kunna säga upp mycket friare än idag och det är ett pris som följer med av en kompromiss. Jag tror ändå att det är viktigt för alla att landa i att trygghet är inte en nummerlapp i turordningen utan en funktion av egen erfarenhet och utbildning.
Om du tror att trygghet är din anställningstid är bättre så har jag full respekt för det men det tror inte jag är en lösning som gynnar utveckling i samhället eller hos individer.
Allra rödaste midsommar hälsning hälsningar Hans Dahlgren
P.S Ja jag jobbar numera hos vårdföretagarna, men det är som partimedlem jag bryr mig om partiets utveckling. Jag har även jobbat på SACO men det är väl inte tillräckligt fackligt för en del röda rosor där ute. Hoppas det är tillåtet att välja arbetsplats eller måste man vara anställd i partiet eller kommunen för att få tycka till?
Permalänk | Anmäl
Hans Dahlgren, 2009-06-19, 09:07
"tung socialdemokrat", men det bör tilläggas att Hans Dahlgren även är näringspolitisk chef för Vårdföretagarna inom Almega- Sveriges största branschorganisation för tjänsteföretag och den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Vårdföretagarnas uppgift är att "tillvarata ditt privata vårdföretags intressen och förbättra den privata vårdens förutsättningar". Av någon anledning saknades Dahlgrens position i Newsmills presentation av författaren.
Permalänk | Anmäl
Maria Mutt, 2009-06-29, 13:01
35 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Modigt skrivet av en socialdemokrat! LAS är en styggelse.
Tycker för första gången riktigt synd om Mona Salin som skall behöva dras med typer som Hasse D.
Eller är detta en PR-kupp typ. Good Cop, Bad Cop man släpper fram en riktig galning för att få Mona S att framstå som den vettiga.
Men LAS är så djävulusiskt fiffigt rent politiskt så jag tror inte nån kan göra nåt åt det. För alla som sitter o mökar på fast anställning kommer bli dina arga motståndare om du ens andas om att peta på LAS. Och en hel del av de som hålls ute i kylan av LAS kan ju alltid köpas med bidrag.
Otrioligt!
En "tung" socialdemokrat som säger detta. HUvudet på spiken! Sverige ser inte lika dant ut som på 60-70-talet när S dominerade och LAS och de flesta andra arbetsrättslagar etablerades. Men det är inte bara partiet som måste utmana facket. Facket självt måste också utmana sina egna föreställningar om sin roll som påtryckare och sina verktyg för att trycka på. Är facklig-politisk samverkan rätt verktyg för 2000-talet? eller finns det mer effektiva verktyg att ta till? - Troligen, eftersom danska LO bröt med danska S för ett antal år sedan.
Det verkligt intressanta är att Littorin och Moderaterna insett värdet av LAS (gammel moderater borträknade) för att skapa en stabil arbetsmarknad.
Hur skulle problemen med en arbetslös äldre generation lösas, anser dessa optimistiska tänkare?
"Kejsarinnan är naken!"
En (S)-politiker bryr sig om vad som fungerar och inte förstör livet för människor -- trots att bidragsberoende människor med förstörda liv är ett säkert sätt att få fler röster på vänster-sidan...
Man känner sig lite yr, men jag vill nog se det genomföras innan jag tror på det (minns löftena i flera valrörelser att ta tag i sjukskrivningarna).
Det är alltid intressant med människor som ser arbetsmarknaden som ett nollsummespel. De tror att unga människor bara kan få arbete genom att äldre sparkas.
Nu är det ju så att människor blir gamla och dör, så de slutar arbeta förr eller senare. Men med Hans Dahlgrens och andras metod ska de ut bort två gånger, först som 50+ få sparken och med nuvarande nedskärningar gå miste om all den trygghet och den goda pension de betalat för... och sedan ändå försvinna till pensionen några år senare.
Detta tjat om LAS som magisk lösning är bara en sak: skitprat. Det är inte LAS som gör att vi har kanske Europas högsta ungdomsarbetslöshet. Och lösningen är inte att sparka äldre människor innan pensionen.
Vad då "mökar" på sin fasta anställning. Det är intressant att det i diskussioner om LAS och ungdomsarbetslöshet tas för givet att äldre med fasta anställningar inte gör skäl för sin lön och att de skulle bytas ut mot en yngre förmåga om bara dumma LAS försvann. Och om det nu är så att äldre och yngre ska slåss om det begränsade utbudet av jobb kan man fråga sig varför äldre (50+) förväntas lägga sig ner och dö?
Jag har alltid känt mig som sosse tillhörande vänsterfalangen även om jag på senare år blivit alltmer besviken på partiet. Men grundvärderingarna har jag ändå kvar. Trots detta ser inte heller jag någon vits med att behålla LAS så som den ser ut idag. Jag tycker t o m man kan diskutera lägre ingångslöner för unga människor.
MEN
Sådant måste ju vägas upp av något annat. Till att börja med måste a-kassan göras om till ett skattefinansierat trygghetssystem som omfattar alla som inte har ett jobb och nivån måste vara minst 80 % och utan bortre tidsgräns och denna frikostiga a-kassa ska förstås företagen som vill bli befriade från LAS också vara med att betala för.
.
Beträffande lägre ingångslöner för unga så bör även där finnas motprestationskrav på de arbetsgivare som på detta sätt får billig arbetskraft. Den unge personen bör ha förtur till vidareanställning med full lön när han/hon uppnått den åldern. Företag bör hindras sätta i system att basera sin konkurrenskraft på låga ungdomslöner genom att ange en viss högsta kvot av den totala arbetsstyrkan och genom att inte tillåta att ungdomar som uppnått gränsåldern systematiskt kastas ut för nyanställning av andra ungdomar.
.
Närmare samarbete mellan företag och yrkesskolor med fler praktik- och lärlingsplatser för att de unga tidigt ska få in en fot på arbetsmarknaden behövs också. Dahlgren säger att vi inte ska titta på Danmark men han anger inte varför. Jag känner inte till dansk Flexicurity i detalj men i stora drag tycker jag visst att Sverige bör titta närmare på den modellen.
.
Den borgerliga regeringen har dock bitit sig själv i svansen ordentligt. De största kritikerna av LAS återfinns ju bland liberala allianspartisympatisörer. Men regeringen har valt en nyliberal arbetslinje där man ska svälta ut de arbetslösa ur sina hålor med nedmontering av a-kassan. Vill man ha flexibilitet på arbetsmarknaden och en reformerad LAS då skulle man gjort precis tvärtom, dvs förstärkt trygghetssystemen. Då hade även arbetsgivarna haft betydligt större möjligheter att få med facket på sådana reformer. Att facket säger nej idag är fullt begripligt och sossarna bör också säga nej tills dess det finns en ordentlig trygghet för arbetslösa i den andra vågskålen.
Det som är intressant är hus långt det kommer att gå innan förändringen kommer. All utveckling går mot att ingen arbetsgiare vill ha anställda alls, utom inom vissa smala elitsektorer. Alla övriga blir enmansegenföretagare utan rättigheter alls.
LAS och A-kassesystemen är grunden för fackets makt och inflytande och därmed (S). Med stigande ungdomsarbetslöshet samt tillhörande arbetslöshet bland invandrare liksom bristande företagsklimat så kommer förändringen inom partiet sannolikt inte förrän det är för sent. Som det är nu är det för bra att vara anställd och fullständigt skattretande att vara egen företagare. Detta sätter den långsiktiga trenden.
När ett antal ungdomsgenerationer som varken kommit in på bostadsmarknaden eller arbetsmarknade till slut röstar ut de partier som enbart prioriterar de som kommit in i värmen blir allt självreglerande. Detta bör kunna ske 2014. Dvs då vi har både piratpartister, Sverigedemokrater, feministparti och kanske ett nytt invandrarparti, liksom ett ungt argt vänstersocialistiskt parti som kanske tycker arbetsrätt ska omfatta alla, inte bara de med 20 års yrkeserfarenhet. Går det år pipan för (s) i valet 2010 kommer det in en ny generation socialdemokrater som inte med nödvändighet har samma fackliga koppling. Anställningsskydd är för övrigt ett skämt, vem som helst kan bli bortförhandlad, bara man betalar till facket. Solidariteten med de unga är helt avgörande, dessa ska ta hand om den generation som nu förvägrar dem arbete. Att få in unga på arbetsmarknaden är helt nödvändigt och de fackliga företrädare som inte begriper konsekvenserna av att inte reformera måste fundera på vilket samhälle de vill leva i när de gått i pension?
Helt rätt analys, detta är arbetarrörelsens hela framtidsfråga, hanterar man den fel är partiet kaputt och (s) ett parti för en allt mer tynande infödd svensk åldrande arbetande arbetarklass. Alla egenföretagare kommer nog rösta åt ett annat håll, såvida man inte kan inkorporera dessa i sin breda partifamn.
Jakobson jag håller med dig helt och hållet !
syniskt!!!!!
@Björn
Måste kännas bra att klamra sig fast vid sina privilegier med hjälp av lagen snarare än den nytta du tillför :D Det är ju så du argumenterar.
@Jakobsson
"Det verkligt intressanta är att Littorin och Moderaterna insett värdet av LAS (gammel moderater borträknade) för att skapa en stabil arbetsmarknad."
Snarare har dom insett att det är politiskt omöjligt att avskaffa LAS. Det är för många som drar nytta av den orättvisa och osolidariska lagen, läs bara här i kommentarsfältet.
Slopat LAS vitaliserar arbetsmarknaden, människor skulle byta jobb mycket oftare - för det finns ingen anledning att krampaktigt stanna kvar på en arbetsplats där den anställde upplever att han/hon inte passar in/kommer vidare. Det är positivt för arbetsgivaren och definitivt för de anställda eftersom chansen man arbetar på en arbetsplats där man trivs ökar när man byter arbete oftare
"Samtidigt bromsar LO all utveckling av en modern Socialdemokratisk politik för storstäderna..." Exakt så. Se artikel
http://newsmill.se/artikel/2009/06/12/varst-ar-haveriet-s-i-stockholm
LAS har ingenting med ungdomsarbetslösheten att göra. Vill arbetsgivaren avskeda någon så är det bara att hänvisa till arbetsbrist. Och genom att dela in arbetstagarna i olika arbetsbeskrivningsnivåer ner till en-personsnivå kan arbetsgivaren behålla vilken anställd denne vill genom att förhandla med facket om att undanta en sent anställd från LAS.
Nej det är helt och hållet den nuvarande trenden inom arbetsgiveriet om att inte se arbetstagaren som en tillgång utan som en buffert och en ekonomisk belastning som skall anställas på kortast möjliga högsäsongstid på enbart på olika formar av projekt- och visstidsanställningar.
Hans Dahlgren ger sig på LAS men lyckas inte på något sätt visa på vilket sätt LAS skulle underlätta för ungdomar att få jobb. LAS är till för de som har jobb och påverkar inte de som inte har jobb överhuvudtaget eller menar Hans att det är bättre att sparka ut äldre så vi får lika många arbetslösa 50-åringar istället? Förenkla för företag att anställa ungdomar gör man inte genom att göra det lättare att sparka folk.
Hej! Ungdomsarbetslösheten är ett enormt slöseri med det sociala kapitalet. Det finns ingen anledning att ställa någon utanför då det idag finns massvis med arbetsuppgifter som behöver genomföras. Många myndigheter har idag för lite personal och går på knäna. Tex så sägs det öppet att polisen haft för lite resurser , så att man har tvingats flytta om internt för att kunna satsa på att jaga unga fildelare. Samma sak är det med Försäkringskassan. Det finns för mycket att göra och för lite personal. Man använder ideologi för att underminera viktiga verksamheter och det är ohållbart och oförsvarbart. Dagens ungdomar som många tillhör det vi kallar Generation WE är helt annorlunda än tidigare generationer. De lägger ideologi åt sidan och ser saker mer realistiskt. De sätter mycket stort värde till socialt ansvarstagande. Detta visar forskning från bland annat Eric Greenberg som skrivit boken Generation WE. Låt oss släppa in ungdomarna och ge alla en chans. Alla som har förmågan att koppla in hjärnan innan de uttalar sig inser att dagens system är ohållbart. Dagens politiker är från de äldre generationerna och har ingen kontakt med de yngre generationerna och förstår inte hur de yngre fungerar och tänker tex bland Generation We så är det hur naturligt som helst att man delar saker och ting med sina vänner och att man tar ansvar för varandra. De lägger ideologi och egoism åt sidan för allas bästa. Att hålla de unga utanför är att späda på politikerföraktet och det stärker vänsteraktivister enligt sociologisk forskning om Sociala rörelser. Så länge ungdomarna hålls utanför så kommer utanförskapet hela tiden att öka och konfrontationerna i samhället kommer att öka och den sociala oron kommer också att per automatik att öka.
Socialdemokratin lever kvar på 1970-talet med sina återställare.
Inspirationen är noll och nytänkandet är avskaffat.
Partiet har blivit reaktionärt och snart är det bara invandrare från Mellanöstern kvar som röstboskap.
Socialismen är död så partiet kan lika gärna byta namn till islam-demokraterna.
Lycka till Hans.
Men har du funderat på hur S i så fall ska kunna få med sina numera allierade kompisar i VP att acceptera ditt resonemang, och för att inte tala om alla gamla LO-nissar / nissor.
Mats, hoppa från jobb till jobb betyder näst intil ingångs lön vid varje byte snart blir väl alla arbetsföra invånare automatiskt registrerade för Manpower. Mänskliga resurser det är vad företag kallar de anställda vilket skapar en nedvärderande syn på människor något som politiker verkar dela.
Hördudu Bosse Thé, som representant för de flesta på Newsmill kan jag berätta för dig att vi vet vad du tycker vid det här laget - du har gjort ditt jobb (för det är väl det enda jobb du har, förmodar jag?).
Du är en Newsmill legend som med en klar och kortfattad stil slår in samma dörr under varenda artikel. Du har klart stilistiska kvaliteter.
Men man måste ha lite nytt att komma med om intresset för ens signatur ska hållas vid liv. Ditt varumärke är uttjatat vid det här laget :-)
Håller inte alls med Allan, Bo T är en hjälte.
Alliansen lovade satsningar på mindre företag och företag i allmänhet inför valet 2006... Resultat bidde inte ens en tumme... Man har satsat >10 miljarder per år på avskaffad fastighetsskatt, dessutom har man sänkt inkomstskatterna med åtminstone 50-60 miljarder... De små företagen har inte fått någonting...
LAS är inte bra men att avskaffa det räcker inte.... Världen har fått ett gigantiskt utbudsöverskott på arbetskraft som trendmässigt driver upp arbetslösheten i västvärlden...
Det är näst intill omöjligt att nå en sysselsättning på > 80% idag. Vi har inte haft det i Sverige sedan 1990 (86,53%), förutom möjligen strax över 80% 1991... 2007 var sysselsättningen knappt 79%... Se min artikel om "Full Sysselsättning är en utopi"...
Det är dags att inse och börja diskutera alternativ...
Under mitt andra år på gymnasiet (ska börja 3:an nu) så var jag i USA, där var ungdomsarbetslöshet inget problem alls. Alla mina kompisar där hade arbete. Visst hade de lite lägre löner men de allra flesta hade arbete. Företagen var inte rädda för att anställa eftersom de lätt kunde avskeda en dålig anställd. Därmed fick många unga jobb eftersom de oftast jobbade bra och inte krävde lika höga löner som vuxna. Detta går ju inte i Sverige eftersom företag inte kan avskeda en inkompetent, korkad, och oansvarsfull person( utom om man betalar typ 1 årslön) som jobbat på arbetsplattsen i ett flertal år. Därför är redan alla platser tagna och inga nya finns att tillgå.
Missförstå mig inte, jag vill inte att vi blir som USA, dock skulle vi kunna efterlika deras motsvarighet till LAS lite granna :), min uppfattning är att den fungerade mycket bra. Problemen med slum och allt, uppstår för att de inte har offentlig högskola och till viss del sjukvård.
Las ökar utanförskapet genom att inte ge invandrare och ungdomar en chans.
Dessutom så gör lagen så att folk blir lata eftersom den tvingar arbetsgivare att behålla anställda som med tiden kan ha blivit Lata och oansvarsfulla
Jonas Melander vittnar om sin brist på analys:
"Dessutom har man sänkt inkomstskatterna med åtminstone 50-60 miljarder... De små företagen har inte fått någonting... "
Det finns alltid skäl att förnya och förändra så även LAS, men man blir trots allt en aning förundrad över det intellektuella förfallet i landet när man på fullt allvar tror att det är LAS som skapar ekonomisk stagnation, arbetslöshet och utanförskap.
En i stort sett oavbruten ekonomisk åtstramning inte minst med finanspolitiken håller naturligtvis arbetslöshet och utanförskap vid liv.
Det är väl ingen som på allvar tror att det är anställningsregler som gör att det oftast är lättare att få jobb i USA. USA bedriver oftast en ekonomisk politik som är väsensskild från den svenska och den Europeiska och med sin expansiva natur är gynnsam för ekonomisk aktivitet i USA. Trots all sina fel, brister och orättvisor är det ganska uppenbart att USA är i makroekonomisk mening ett betydligt mer demokratiskt land än t.ex. Sverige (oavsett sossar eller borgare vid makten). I USA tar man finanspolitiskt medborgarnas behov av att kunna arbeta på allvar, Fed har klara instruktioner från kongressen att de skal verka för detta.
I Sverige har det nu under många decennier bara varit exportindustrin som gått bra, och detta i stort sett uteslutande som en effekt av USA:s expansiva ekonomiska politik. Det verkar vara den gemensamma förhoppning bland de svenska politikerna (och i EU) att vi skal sitta still i båten och hålla tummarna för att USA ännu en gång skall dra igång världsekonomin så den svenska exportindustrin skall få fart igen.
Man blir en aning beklämd när ledande makthavare på fullt allvar verkar tro att volymen på den ekonomiska aktiviteten i landet beror på enskildheter som LAS.
INTE EN DAG FÖR TIDIGT, jätttebra artikel. Jag har hela mitt liv varit socialdemokrat men har under ett 10-tal år saknat självrannsakan och förmåga att anpassa sin politik till en ny arbetsmarknad och dess villkor. Sorgligt är att arbetsmarknadens parter inte kunde komma fram till en vettig lösning i ett nytt huvudavtal men facket är också styrt av föråldrade tankegångar. Man har inte förmåga att se att en ny arbetsrätt måste kunna diskuteras. en arbetsrätt som ger möjligheter till kompetensutveckling och trygghet vid omställning. Jag är arbetsrättsjurist och kan säga att det fanns "progressiva" jurister inom TCO och LO som på 90-talet jobbade med dessa frågor och som hade långtgående insikter om vissa problem med LAS. Och som också kom med förslag på förändringar. en ny modern till dagens arbetsmarknad anpassad lagstiftning bör socialdemokraterna ha mod till att initiera. socialdemokraterna har tyvärr förlorat kompassen i på en modern arbetsmarknad. Vi som sedan länge insett detta och försökt ta initiativ till i vart fall diskussioner inom fack och socialdemokrati har setts som avfällingar som kommit bort från den "rätta vägen". Bravo Hans Dahlgren!!!!!!
Det är en märklig debatt om LAS. På vilket sätt skulle ungdomarna i Danmark lättare få jobb för att Danmark inte har en lag som liknar vår svenska LAS. De incitament som tidigare hjälpte svenska ungdomar att komma in på arbetsmarknaden och som än idag finns i Danmark är lärlingssystemet. Trots oftast långa och kostsamma utbildningar är svenska ungdomar inte färdigutbildade när de söker sitt första anställning vilket kan vara en bidragande orsak att arbetsgivaren väljer en med mer erfarenhet än en nyutbildad. En annan grupp som ungdomarna måste konkurrera med är invandrarna som ofta får vänta upp till 7 år för att få sitt första anställning. Denna konkurrens är inte så markant i Danmark eftersom de har en mer restriktiv invandringspolitik. Därför är jämförelsen med Danmark inte relevant om inte alla olikheter mellan länderna värderas.
Det är svårt att se hur det faktum att ungdomar idag blir arbetslösa skulle direkt ha med LAS att göra. Nästan inga ungdomar har tillsvidareanställningar och det är bara dessa som är föremål för LAS' turordningsregler. Ungdomsarbetslösheten skenar därför att tillfälliga anställningar avslutas, vikariat inte förlängs etc. Däremot kan det givetvis förhålla sig så att ungdomar har svårt att få en tillsvidareanställning pga turordningsreglerna och att de därför drabbas indirekt av detta. Men logiken säger då att en ändring av LAS innebär ett nollsummespel; det blir istället de äldre som kickas ut före de yngre, givet att arbetsgivarmakten får råda. Dahlgren berör inte detta, trots att han borde förstå sammanhanget. Vidare, att döma ut utbildningssatsningar som botemedel strider mot faktiska förhållanden och vad Arbetsförmedlingen efterfrågar i sin senaste prognos. En viss del av de ungdomar som är arbetslösa har mycket dålig utbildningsbakgrund. Det gäller främst killar från orter som slutar på bruk, fors eller hammar, eller killar med invandrarbakgrund. Att de ges möjlighet att slutföra grundskola och gymnasium är givetvis ett måste för att kunna vara anställningsbar.
Det danska utbildningssystemet bygger på stora inslag av arbetsplatsförlagd praktik till skillnad mot det svenska. Oavsett om man tycker det är bra eller dåligt så innebär det att mätningar av sysselsättningsgraden för ungdomar i de båda länderna blir till danskarnas fördel. Detta eftersom definitionen av "sysselsatt" utgår ifrån hur många timmar man jobbat under en tidsperiod.
Ja, vaddå. LAS är ju rena rundningsmärket. Det är ju bara att trycka på knappen & lägga ner & starta om exakt samma företag, det tar i princip en sekund, kostar inget utom skattefinansierad meningslös Byråkrati & Vips! är LAS urspelsatt. Det vet den baksluge Reinfeldt och hans "nya arbetarparti". Han stöder ickelagen LAS för att på så sätt dupera korkade arbetarväljare. Det är lågt!
Det skall tilläggas, att LAS gagnar de av Monopolet mutade fackföreningspamparna, som på så sätt får möjlighet att främnja sig själva på olika sätt. Det är den sjaskiga innebörden av de båda blockens samförstånd. Folket står med tvättad hals och lång näsa, däremot.
Det är viktigt att inte fastna i det svart vita typen av argument. LAS är en biljett i kön ut. Det tycker jag själv inte är någon trygghet att hålla i handen och jag tror inte detta gynnar unga utan ställer generationen mot varandra. Så Sossar som tycker jag och andra som vill ha en ny typ av trygghet i en ny tid. Ta en paus och fundera ett varv till. Vilket är viktigast för dig att försvara system eller skapa trygghet värd namnet? Ett ny trygghet skulle kunna byggas på att arbetsgivare, stat och individ sätter av en månadslön per år av löneutrymmet och statens bidrag blir skatte befrielse vid arbetslöshet. Om du då blir arbetslös efter tio års arbetslöshet så har du ganske 200.000 att köpa din egen utbildning utifrån dina egna önskemål och den situation som du befinner dig i. Allt kopplat till en hög ersättningsnivå i akassan. Ja, visst innebär det att arbetsgivare skulle kunna säga upp mycket friare än idag och det är ett pris som följer med av en kompromiss. Jag tror ändå att det är viktigt för alla att landa i att trygghet är inte en nummerlapp i turordningen utan en funktion av eget kunnande och utbildning.
Om du tror att trygghet är din anställningstid är bättre så har jag full respekt för det men det tror inte jag är en lösning som gynnar utveckling i samhället eller hos individer.
Allra rödaste midsommar hälsning hälsningar Hans Dahlgren
P.S Ja jag jobbar numera hos vårdföretagarna, men det är som partimedlem jag bryr mig om partiets utveckling. Hoppas det är tillåtet att välja arbetsplats eller måste man vara anställd i partiet eller kommunen för att få tycka till?
här kom rätt version..
Det är viktigt att inte fastna i det svart vita typen av argument. LAS är en biljett i kön ut. Det tycker jag själv inte är någon trygghet att hålla i handen och jag tror inte detta gynnar unga utan ställer generationen mot varandra. Så Sossar som tycker som jag och andra som vill ha en ny typ av trygghet i en ny tid. Ta en paus och fundera ett varv till. Vilket är viktigast för dig att försvara system eller skapa trygghet värd namnet? Ett ny trygghet skulle kunna byggas på att arbetsgivare, stat och individ sätter av en månadslön per år av löneutrymmet och statens bidrag blir skattebefrielse vid arbetslöshet. Om du då blir arbetslös efter tio år, så har du kanske 200.000 att köpa din egen utbildning utifrån dina egna önskemål och den situation som du befinner dig i. Allt kopplat till en hög ersättningsnivå i akassan. Ja, visst innebär det att arbetsgivare skulle kunna säga upp mycket friare än idag och det är ett pris som följer med av en kompromiss. Jag tror ändå att det är viktigt för alla att landa i att trygghet är inte en nummerlapp i turordningen utan en funktion av egen erfarenhet och utbildning.
Om du tror att trygghet är din anställningstid är bättre så har jag full respekt för det men det tror inte jag är en lösning som gynnar utveckling i samhället eller hos individer.
Allra rödaste midsommar hälsning hälsningar Hans Dahlgren
P.S Ja jag jobbar numera hos vårdföretagarna, men det är som partimedlem jag bryr mig om partiets utveckling. Jag har även jobbat på SACO men det är väl inte tillräckligt fackligt för en del röda rosor där ute. Hoppas det är tillåtet att välja arbetsplats eller måste man vara anställd i partiet eller kommunen för att få tycka till?
"tung socialdemokrat", men det bör tilläggas att Hans Dahlgren även är näringspolitisk chef för Vårdföretagarna inom Almega- Sveriges största branschorganisation för tjänsteföretag och den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Vårdföretagarnas uppgift är att "tillvarata ditt privata vårdföretags intressen och förbättra den privata vårdens förutsättningar". Av någon anledning saknades Dahlgrens position i Newsmills presentation av författaren.