[...] Tidningen Fokus hyllar vita, rika och supersegregerade kommuner - Artikel av André Johansson - News... www.newsmill.se/artikel/2009/06/13/tidningen-fokus-hyllar-vita-rika-och-ras-segregerade-kommuner – view page – cached Artikel av André Johansson - Tidningen Fokus hyllar vita, rika och supersegregerade kommuner - När tidningen Fokus rankar Sveriges bästa kommuner vinner de som inte tar emot flyktingar, som... Read moreArtikel av André Johansson - Tidningen Fokus hyllar vita, rika och supersegregerade kommuner - När tidningen Fokus rankar Sveriges bästa kommuner vinner de som inte tar emot flyktingar, som domineras av villor och som inte har någon allmännytta Read less [...]
Blogg: Twitter Trackbacks for Tidningen Fokus hyllar vita, rika oc, 2009-11-12, 20:20
Jag förstår inte riktigt din invändning. Skulle du opponera dig mot att Ferrari kallades världens bästa bil, med hänvisning till att inte alla har råd att köpa en? Skulle du opponera dig mot att månen kallades världens bästa plats att besöka, med hänvisning till att inte alla har möjlighet att besöka den?
Min poäng är att möjligtheten att flytta till en kommun inte har någon relevans för bra eller dålig komunnen är.
Däremot håller jag med om att Fokus inte tar hänsyn till saker de borde ta hänsyn till. För mig personligen är det till exempel väldigt viktigt att det finns ett stort utbud av sätt att roa sig där jag bor. För mig som musikentusiast är det viktigt att det äger rum många konserter med livemusik, helt med internationella rockband o dylikt, att det finns många nattklubbar, krogar, kaféer, klädesbutiker, och så vidare. Tar man hänsyn till sådana saker är småstäder som Lomma helt värdelösa.
Permalänk | Anmäl
Liam Murray, 2009-06-13, 20:46
När invandrarantalet överstiger ca 20 % av invånarantalet i ett bostadsområde så börjar de infödda svenskarna att fly området. Med andra ord: Ju fler invandrare desto färre svenskar. Detta faktum skär rakt igenom alla politiska partier (utom möjligen Sd). När det gäller svenskens eget bostadsområde så får INGENTING ändras, inte ens ett dagis får byggas utan att det startar enorma protester.
Permalänk | Anmäl
Micke, 2009-06-13, 20:46
En tidning rankar boende - säger mer om skribenterna än om boendet - låt de som blir lyckliga av att bo på viss plätt vara det - vet bara att det inte skulle glädja mig att bo ipå de platse som anges - det saknas inte utrymme i det här landet
Permalänk | Anmäl
Matsi, 2009-06-13, 20:54
Men kanske de har rätt? Det är ett bättre boende, men helt emot socialistiskt tänkande. Precis som Liam Murray skriver kan man inte kritisera någon för att de skriver att Ferrari är den bästa bilen bara för att de flesta inte har råd med en.
Det är en lista över bästa platserna att bo, varken mer eller mindre.
Permalänk | Anmäl
Stefan Siverud, 2009-06-13, 21:10
Artikeln är intressant men inte så som jag tror att André Johansson menar utan som vittnesmål om hur illa det är ställt med Sverige efter tre decenniers oansvarig invandring och segregering där allmännytta och miljonprogram förvandlats till ghetton och etniska enklaver där man kan leva ett helt liv utan att ens lära sig svenska, utan att få ett jobb, utan att integreras i Sverige.
.
Jag hyllar allmännyttan, den har behövts och den behövs fortfarande men jag hyllar inte att den blivit en avstjälpningsplats för konsekvenserna av vårt dåliga men hycklande världssamvete - det borde inte André Johansson heller göra utan i stället ställa de obekväma frågorna som inte alltid har poltiskt korrekta svar.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-06-13, 21:16
Det kanske är eftersom det är bäst att bo i vita, rika och supersegregerade kommuner?
Permalänk | Anmäl
Ann Onym, 2009-06-13, 21:32
Äsch, det bor massor av oss invandrare här i Danderyd. Det är bara det att André och hans gelikar inte känner igen oss som invandrare längre eftersom vi inte behöver hans paternaliserande omsorger.
Permalänk | Anmäl
Dawit, 2009-06-13, 22:27
Det här är intressant men tyvärr är jag ännu inte så insatt i det politiskt belastande problemet segregation som jag uppfattar som en kylig och föraktfull vägg som skiljer mig från dig. 1999 hittade jag en bok om Kristendom och Nazism - en avhandling av biskopen Martin Lind. Den behandlar till en början två pro-nazistiska teologer som menade att vi alla kan vinna frälsning hos Jesus men att detta inte förändrar att vi är olika. Det hanlar om ett förakt mot degenererade människor de som ska segregeras från den friska förädlade människan. Minnet sviker mig - boken var tung att läsa men gav en ganska upprörande insikt om något som ännu bor i och berör vår kultur. Det fanns i denna bok ett begrepp som beskrev detta som ett "antikristliche gegen kirche" och kunde bara bekämpas av en teologi med kärleksbegreppet som argument och ett bräckligt hopp som ville se oss förenade. Ja, i begynnelsen var det enhet men en kluvenhet uppstod och skapade mångfalden. Vi lider i vår strävan efter balans... Detta var ett i ämnet ett boktips, men boken är inte så vanlig på våra bibliotek. Hej då!
Permalänk | Anmäl
Oskar, 2009-06-13, 22:35
Det är ingen nyhet att boendet i storstadsområdena är segregerat. Även om jag kan ha svårt för Hyresgästföreningen ibland, måste jag tillstå att Johansson har poänger i sak, som framförs med viss finess.
Dock tycker jag efter att ha läst artikeln i Fokus
http://www.fokus.se/2009/06/har-ar-det-bast-att-bo-2009/
att Johansson övertokar dem. Någon hyllning är det knappast fråga om; Älvdalen, Mörbylånga och Haparanda som alla har olika kvaliteér, ges lika mycke utrymme som totalvinnarna. Kanske ger slutparagrafen bäst bild av tonen i artikeln:
"Trygghet, påkostad och vänlig äldreomsorg, orörda älvar och storslagen natur, eller små barngrupper och prima skolor? I årets rankning av landets kommuner blir det tydligt att olika kommuner är bra på olika saker. Skiftande profiler skapar möjlighet för människor att avgöra vad de själva värderar högst – företagsamhet, natur, lugn, storstadsliv eller trygghet. När alla trettio kategorier vägts samman är det Danderyd som maximerar möjligheterna, men den som söker tystnad och vida vidder bör söka sig någon annanstans."
Det är knappast förvånande att kommuner av denna typ vinner i en rankning, men naturligtvis beror det på vilka parametrar som väljs och hur de vägs samman. Ville Johansson var mer konstruktiv kunde han göra en egen rankning byggd på andra kriterier och diskutera skillnaden.
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-06-13, 22:51
Jag önskar vi hade ett samhälle som satte värdebegreppet
i större utsträckning i vad människan utförde än i vad människan
samlat på sig.
Permalänk | Anmäl
Peter Granström, 2009-06-13, 23:34
Ja, tänk. Kommuner utan allmännytta är bäst att bo i. Och du drar omedlebart slutsatsen att därför måste underökningen vara orättvis. Tänk om det istället är så enkelt att allmännyttans bostäder (av olika orsaker) helt enkelt ofta är rena skiten att bo i? Är du verkligen så hjärntvättad av sossarnas ständiga indoktrinering att du överhuvudtaget inte kan tänka dig att förklaringen faktiskt är den uppenbara?
Permalänk | Anmäl
Samuel, 2009-06-14, 03:48
En aspekt artikelförfattaren glömde är "ett minimum av socialdemokrater", dvs. fördelare/förbrukare av andra människors arbete och pengar.
Framförallt uppskattas ett minimum av topparna, de avlönade politruckerna som jag som småföretagare bär på ryggen varje dag.
Det känns hemskt att tvingas betala dessa kravmaskiner för att på arbetstid sprida deras ideologiskt kamouflerade parasiterande. Att slippa se dem, se deras nya bilar köpta för mina pengar... Sådant uppskattas och ger en kommun poäng.
Permalänk | Anmäl
Företagare, 2009-06-14, 04:18
Det kan väl vara sakligt riktigt, men varför moralisera? Det här är som det är, och faktiskt kan det inte ändras. Credit dock för ett friläggande av den utmärkta tidningen Fokus' dolda värdering.
.
Bakgrundsanalys:
.
http://newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-svens...
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-06-14, 06:14
André Johansson har helt rätt. De vinnande kommunerna vinner huvudsakligen på grund av att de har så "fina" invånare.
-
Tänk om alla kommuner skulle satsa likadant som Danderyd, Vellinge och Täby. Bara de som tjänar betydligt mer än genomsnittssvensken får över huvud taget bo inom kommunens gränser. Eller, okej då, rent symboliskt kan man väl låta en handfull personer med näst intill normalinkomst att bosätta sig där. De kan spela rollen som "token poors" för att visa att kommunen minsann är vidsynt och inte diskriminerande. Förstår ni inte uttrycket "token poors"? "A token black" hette det när man lät en svart person vara med i "normala" amerikanska filmer på 1960-talet: Ett svart ansikte dök upp emellanåt i filmen bara för att man skulle se att de som hade gjort filmen minsann inte var några rasister. Minns ni gamla Star Trek med Kirk och Spock? Där var det löjtnant Uhura som fick spela den dubbla rollen som "token black" och "token female". Vad hennes insats som rymdhjälte beträffar fick hon mest viska fram: "Captain, I'm scared".
-
Så framtidens kommuner kanske har råd med några "token poors", folk som inte tjänar mycket mer än 300 000 kronor i dagens penningvärde och som med sin blotta närvaro får bevisa att kommunerna har råd med några fattiga stackare. Man får väl lotta in dem bland de fina villorna, kantänka. Resten av fattiglapparna, 99% av dem som tjänar 300 000 kronor eller mindre, får väl helt enkelt slå upp tältläger utanför kommunernas gränser.
-
Sen har alla Sveriges kommuner en rimlig chans att vinna utmärkelsen som Sveriges bästa kommun. För då kommer alla att ha nästan bara fina rika människor som invånare.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-06-14, 07:09
Du är en politruk för dina herrars vänsterideal du.
Svensk bostadspolitik är ganska unik, inte särskilt lyckad och enormt dyrt. Är det ett framgångsrecept?
Och ja jag erkänner, jag vill inte bo i förorter med en stor andel invandrare! Alltför många problem där...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-06-14, 08:05
Ang liknelsen med lyxbilar:
Ferrari har inget bilförsörjningsansvar.
Permalänk | Anmäl
André, 2009-06-14, 09:31
HAHAH Hammarby finstad är elitsossarnas vita förortsborg. Det här handlar om något annat än invandrare, hycklarn är helt enkelt förbannad att en rik borgerlig kommun vann.
Varför inte ta och föregå med gott exempel; flytta till Fittja, Tensta/Rinkeyby eller typ Hanninge, det finns gott om förortsområden som behöva din vita hudfärg och *kulturella* know-how :)
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-06-14, 09:45
Fokus tog faktiskt med fler aspekter. Älvdalen kom t.ex. på topplats bland kulturutbud. Problemet med bostatdsbrist i Sverige beror inte på bristen på allmännytta i Sverige. Poblemet är att det inte byggs fler bostäder. Genom de hyresregleringar, som Hyresgästföreningen står som garant för att vi inte blir av med, vlir det inte lönsamt att bygga bostäder. Lägg ner dessa så kommer det lösa sig.
Permalänk | Anmäl
Jonas , 2009-06-14, 10:06
Hela grejen handlar ju inte om var det är bästa att bo. (Vet ni hur sjukt tråkigt det är i Lomma eller Vellinge?) Utan om VAD det är bäst att VARA i det här samhället. Att vara rik helt enkelt. Och de samlas ju gärna på samma ställe för att slippa oss andra. Man blir ju inte rik av att flytta till Danderyd - man är rik när man flyttar dit. Så hela mätningen är upp och ned.
När Lund vann för några år sedan var det ju lite annorlunda, det är ju en stad som är mer på riktigt. Det finns riktiga människor med riktiga arbeten (större industrier än Malmö). Även om det såklart ligger något konstlat över en så stor universitetsstad med.
Permalänk | Anmäl
abe, 2009-06-14, 10:52
Öh, jamenar, är det inte litet pantat av en företrädare för hyresgästföreningen att sätta fingret på att det är piss att bo i områden med många hyresrätter? Jamenar, alltså, är inte det typ tjänstefel? Eller nåt?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-06-14, 11:18
Det kanske är bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk?
Och det kanske är så att rika människor har mera pengar än fattig och därför kan köpa fler attraktiva produkter.
Märklig artikel? Var bor du själv?
Permalänk | Anmäl
Igor, 2009-06-14, 11:27
Jag har funderat en del över den här artikeln, men jag kommer bara att Komentera rubriken. från början innehåll rubriken ordet ”ras-segregerade” i stället för ”supersegregerade”. Jag tycker mig ha läst, på många ställen, att de flesta invandrare till Sverige inte är flyktingar, m.a.o. en kommun som tar emot få flyktingar behöver i inte enbart bestå av etiska svenskar. Nåja, att rubriken ofta är mer tillspetsad än artikeln är ingen nyhet, det skulle vara roligt att om någon skrev en artikel som kritiserade rubriksättarna, och om den artikeln sedan skulle få rubriken ”Tillspetsade rubriker är ett hot mot folkhälsan”.
Permalänk | Anmäl
Anders E, 2009-06-14, 11:44
....vita, rika och supersegregerade....
Undersökningen gav akt på tydliga trivselfaktorer. Skulle Johansson göra det samma så skulle ha kanske representra sin medlemmar snarare än bara sin partiledning, som idag.
Permalänk | Anmäl
Arthur, 2009-06-14, 11:53
Jätteintressant och aha-givande. Tack!
Permalänk | Anmäl
Rocky bengtsson, 2009-06-14, 12:04
Varifrån får Hyresgästföreningen sina pengar? (= makt )
Vet ni?
Jo!
Hyresgästföreningen kan jämföra sig med den gamla tvångsan(s)lutningen till LO!
Det tar betalt av varje hyresgäst när det förhandlas om hyran oavsätt om du är med i ”föreningen ” eller inte!
Stoppa denna tvångsanslutning och få tyst André Johansson
Permalänk | Anmäl
Love, 2009-06-14, 12:14
Jag är inte socialdemokrat. Oklart om jag är vänster (röstade på Mp i senaste valet).
Om jag vore det hade det ändå inte varit något argument mot min artikel.
Min poäng är istället att alla partier, oavsett färg (sd undantagna), säger att en bra stad är en blandad stad. Samtidigt syns inte sådana värden i Fokus mätning. Frågan blir vad som är en bra stad?
Apropå stad kontra villaförort finns en intressant tanke om det här på den här arkitekturbloggen:
http://tidskriften-arkitektur.blogspot.com/2009/06/sveriges-basta-platse...
Kuriosa: Malmö, som jag själv tycker är en på flera sätt bra stad, hamnade på plats 193.
Permalänk | Anmäl
André, 2009-06-14, 12:17
Newsmill har börjat ta bort gamla och kritiska kommentarer till artiklar. Jag ber läsaren vara uppmärksam på om detta även kommer att ske med andra artiklar. Som indikator på detta kan observeras att detta torde vara den 27:e kommentaren till denna artikel för närvarande. Om antalet kommentarer är betydligt lägre om några dagar så vet vi att det förekommer omfattande censur.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-06-14, 12:54
Sverige är ett stort o avlångt land med stora ytor att bygga bostäder på men ändå vill inte de rika kommunerna ta emot några invandrare o det är verkligen beklagligt.
Täby,Danderyd områdena finns hur mycket plats som helst att bygga nya billiga bostäder på men som vanligt vill de rika inte vara solidariska med de svaga i samhället och vill heller inte bidra med något gott till Svenska samhället o det kallar jag en katastrof.
alla som väller in i landet får antingen bo i Södertälje eller Malmö där det redan är överbefolkat och sedan har Svenskar mage att gnälla varför Svenskarna flyttar från Södertälje eller Malmös invandrartäta områden.
skulle de rika vara med o bidra o vara solidariska gentemot de svaga i samhället så skulle de acceptera att det byggs bostäder på eller i närheten av deras områden där många nyanlända invandrare skulle kunna få en plats att bo på.
de rika är egoister o vill bara gynna sig själva o tänker inte Sveriges eget bästa o därmed anser jag att de inte är patrioter eftersom de bara tänke rpå sig själva o sitt eget välbefinnande o vägrar se hur verkligheten ser ut hur Sverige förändras med allt fler nyanlända invandrare som behöver en plats att bo på.
kom inte o påstå att det inte finns plats att bygga många o nya o billiga bostäder för Sverige är som sagt ett stort o avlångt land.
Permalänk | Anmäl
Mesopotälje, 2009-06-14, 13:09
@André
Så, var bor du själv? Många har frågat och det är väl relevant ändå?
Hursomhelst, du skriver:
"Min poäng är istället att alla partier, oavsett färg (sd undantagna), säger att en bra stad är en blandad stad. Samtidigt syns inte sådana värden i Fokus mätning. Frågan blir vad som är en bra stad?"
Tja, jag tror att du blandade ihop perspektiven i din artikel. Fokus mätning "Här är det bäst att bo" vände sig till individer. Och då är det inte förvånande att folk som har råd flyttar dit det är bäst att bo.
Och partiernas multikulti floskler vänder sig inte till individer. Flytta till nåt "sämre" område och få din cykel stulen och din bil vandaliserad så förstår du vad jag menar. Bra i teorin men man slipper helst bli utsatt för det själv.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-06-14, 14:41
"Bästa" är naturligtvis ett normativt ord, i synnerhet i denna mätning men ett bra mått på hur "bra" allmänheten anser ett bostadsområde vara är var marknadspriserna ligger. Är det dyrt att köpa bostadsrätter/villor osv i ett område beror på det på att fler vill bo där än det finns platser att bo på. Om folk har höga reservationspriser för att bo just där beror på alltså på att de har fördelar i köparnas ögon som andra områden med lägre priser saknar.
Det är en mycket enkel logik som vilken 1a klassare som helst borde vara kapabel att se.
Angående detta nya, från USA, importerade epitetet "vita". Det saknar relevans i Sverige. Det är löjligt hur det börjat användas för att beskriva en etnisk svensk medel och överklass. Eller menar författaren att alla som inte är nordeuropéer är svarta? Det har blivit ett av vänsterns nya mode-ord. För inte går det för sig att kalla rosengård, husby och rinkeby för svarta områden?
Permalänk | Anmäl
Carl Åström, 2009-06-14, 14:53
Salems kommun på 19:e plats av 290. Det var överraskande bra. Man ska kanske trots allt vara mer stolt över sin hemkommun. Go Salem!! :)
Permalänk | Anmäl
Ivan, 2009-06-14, 14:55
Salems kommun på 19:e plats av 290. Det var överraskande bra. Man ska kanske trots allt vara mer stolt över sin hemkommun. Go Salem!! :)
Permalänk | Anmäl
Ivan, 2009-06-14, 14:56
jag håller inte riktigt med, för det första, jag bor i kommundel där hyfstat många är invandrare. svenskar strömmar hit ändå.
vad gäller fokus tagit upp så håller jag helt med om dina klagomål. jag bor i en grannkommun till en av dessa "vinnande" kommuner och jag måste medge att jag skulle ge allt för att INTE bo där. det jag av de från den kommunen jag träffat är att rasismen är enorm, bara för att man inte är rik, blir man direkt i en annan social kategori. så varför vill man bo i en sådan kommun.
Och för att vara riktigt ärlig. det går ta mig fan inte att jämföra bilar med bostadskommuner. för att det är så många andra faktorer som spelar in.
Permalänk | Anmäl
eriksson, 2009-06-14, 15:03
Man kan säga vad som helst om mångkultur osv, men beviset på vad man igentligen tycker är var man bor och låter sina barn växa upp.
De politiska företrädarna förespråkar ett mångkulturelt samhälle men vill inte bo där själva. "Case in point" artikellförfattaren själv.
Permalänk | Anmäl
Patrik, 2009-06-14, 15:50
Man kan säga vad som helst om mångkultur osv, men beviset på vad man igentligen tycker är var man bor och låter sina barn växa upp.
De politiska företrädarna förespråkar ett mångkulturelt samhälle men vill inte bo där själva. "Case in point" artikellförfattaren själv.
Permalänk | Anmäl
Patrik, 2009-06-14, 15:56
"Så, var bor du själv? Många har frågat och det är väl relevant ändå?"
Det står ju i presentationen av mig. Hammarby sjöstad. En av Stockholm minst blandade stadsdelar. På vilket sätt påverkar var jag bor min argumentation menar du?
Permalänk | Anmäl
André, 2009-06-14, 16:03
Tja, du pratar normativt om val av bostadsort. Om man talar för att exempelvis heterogen inkomstskala gör en bostadsort mer attraktiv urholkas det argumentet om man bosätter sig i ett område med homogen inkomstskala.
Tack för svaret och ledsen att jag missade det. Mindre bra klas.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-06-14, 16:20
Ja, André Johansson (hyresgästföreningen), ett skäl till att de ovan nämnda kommunerna är bra, stabila och trygga samhällen att leva i är att de för en ansvarsfull och mer restriktiv invandringspolitik än vad politikernna i Riksdagen gör.
Att detta är en nagel i ögat på dig som miljöpartist förstår jag. Ni är ju för fri invandring och vill säkert också upphäva den kommunala självbestämmanderätten så att ni kan tvinga kommuner att ta emot invandrare.
Den politiska klassen borde sluta gnälla på framgångsrika kommuner som t ex Vellinge och istället ta ansvar för de kommuner som fallit offer för er sociala ingenjörskonst, t ex Södertälje och Malmö.
Permalänk | Anmäl
Elin Eriksson, 2009-06-14, 16:34
Om det är så relevant kan ni få hela bostadsregistret: Hyresrätt i Avesta, Hyresrätt i Brickebacken Örebro, Villa i Avesta, andrahand i Örebro, delat förstahandskontrakt i Brickebacken, studentrum i Uppsala (andrahand), andrahand i Malmö, andrahand i Malmö igen, delat andrahandsboende i Flemingsberg, bostadsrätt i Hammarbyhöjden, bostadsrätt på Kungsholmen och nu bostadsrätt i Hammarby sjöstad.
Frågor på det?
Permalänk | Anmäl
André, 2009-06-14, 16:38
Jag hoppas att du personligen flyttar till Rosengård efter det här avslöjandet.
Permalänk | Anmäl
Joel, 2009-06-14, 17:16
Det är så tråkigt med dessa ”ras”etiketter och all världens orättvisa. Det är socioekonomiska strukturer som styr välfärd, hälsa, bostadsstandard liksom valet av bostadsort. Det ”råkar” bara vara så att infödda Svenskar i högre grad kommer in på den reguljära arbetsmarknaden eftersom de är bättre skickade att ta sig fram ”i en svensk kultur”, om inte annat på grund av språket. Social kompetens säger man, men detta är icke sällan även kulturell kompetens och har inget med hudfärg att göra. Iranier, judar, indier och kineser har i högre grad arbete och är i mycket lägre grad repressetnerade i statistiken över ohälsa eller kriminalitet.Det bara råkar vara så att kineser trivs bäst med kineser i NY eller att Svenskar under 1800-talet bosatte sig i svenskbyggder. Det påminner en smula om det land man flytt från. Det bara råkar var så att invandrar från främmande länder vill bo i en kulturell gemenskap, tex Kristna Syrianer i Södertälje eller Kurder i Uppsala.
Man kan däremot göra en annan intressant jämförelse på samma tema. Sverige är det land i världen som brukar hamna i topp tre på var det är bäst att bo. Oavsett om du är flykting eller infödd, amn eller kvinna, frisk eller sjuk. Det går dock inte att flytta till Sverige hur som helst. Alla människor från U-länder avkrävs visum, och det är hopplöst att få på en Svensk ambasad om du inte är välbeställd och har en inbjudan. Afrikaner kan glömma att resa hit som backpackers med enkelbiljett med vi kan besöka vilket land på jorden vi vill. Sverige har i stort sätt inte haft någon arbetkraftsinvandring, så det enda sätt det går att komma till Sverige på, är som ”papperslös” flykting samt genom anhörighetsinvandring till någon papperslös.
Vad är det då för mening med att vara världsbäs;t om det inte går att flytta hit? Det måste finnas något i Sveige som gör att vi är så bra, och då borde väl så många som möjligt kunna få ta del av denna världsledande kompetens? Eller så tänker vi tvärt om. Är det inte bra med mångfald, mångfald av system. Kan det rent av vara bra att vissa kommuner inte har allmännytta utan låter alla flytta dit som har råd att själv via arbete finnansiera sitt eget boende?
Det är kanske bra för omvärlden att ha något som Sveige att studera och jämföra med, tex vår jämställdhet, vår yttrandefrihet, vårt välfärdssamhälle, vår omsorg av sjuka och svaga, att vi inte har något korruption eller organsierad brottslighet som styr våra politiker Då kan det även vara bra med olika sätt att sköta en kommun på. Tiden utvisar vad som är framgångsrikt och vad som håller i längden. Då kan medborgarna ta ställning till vad som är bäst för dem själva i förhållande till vad politikerna lovar.
Det är viktigt för Sveriges utveckling att har olika system att ”bench-marka” mot, dvs vilka kommuner som faktisktiskt är framgångsrika och vilka som är mindre framgångsrika. Vi har å ena sidan kommuner, oftast röda, som driver allmännytta, hyreshusområden (miljonprogram) finnansierade med kommunala eller statliga medel samt ett generöst flyktingmottagande. Andra kommuner (oftare blåa) prioriterar att inte ha något allmännytta samt ett mer restriktivt flyktingmottagande. Inget är väl rätt och inget fel, bara olika utslag av folkviljan via demokratiska val. Allmännytta eller hyressrätte har inget med flyktingar att göra. Bostadsförsörjningen har enkom att göra med finnansiella investeringsvillkor och kapitalavkastning för byggherrar och fastighetsägare, oavsett om det är privat eller kommunal regi. Denna agenda sätter staten, inte kommunen, via allmänna val. Det handlar om något så enkelt som att det ska vara lönsamt för kapitalmarknaden att med låg risk placera kapital i bostäder. Kapitalmarknaderna är numera globala och sätter staten inte gynnsamma förutsättningar för fastighetsinvesteringar i bostäder så flyr investerarna, även i allmännyttiga bostadsföretag. har artikelförfattaren alldelse glömt bort att vi hade några Svenska kommuner 1994-1995 som höll på att gå i konkurs eftersom de belånat kommunkassan upp över öronen. Under 2000-talet gjorde Amerikanska politiker om samma misstag men med statligt påbjuden "Subprime"-finnansiering.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-06-14, 17:16
@klas: Så om jag skrivit samma sak för något år sedan, när jag bodde i andrahand i Flemingsberg, hade argumentationen varit bättre? Det där förstår jag faktiskt inte riktigt.
Permalänk | Anmäl
André, 2009-06-14, 17:22
@André
Ur ett akademiskt perspektiv, nej. Ur ett politiskt/ledar perspektiv, ja.
Nu var din artikel främst en kritik av Fokus undersökning och att de inte tog med vissa faktorer för att bedöma hur attraktivt ett område är att bo i.
Så, det beror litet på hur du menade i artikeln. Om du menade att dessa faktorer borde ha varit med i fokus undersökning därför att de gör ett område mer attraktivt att bo i, ja, då är det sänkande för din trovärdighet om du själv undviker dessa faktorer i ditt eget val av boende. Men nu är jag ju inte säker att det var så du menade.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-06-14, 17:33
0.00 arbetslösa i Danderyd. Finns det inga ungdomar där? Juste alla har jobb i räkmackeshoppen, praktiskt!
Permalänk | Anmäl
Magnus Lyssnar, 2009-06-14, 17:57
Hammarby Sjöstad är ett vitt, rikt och supersegregerat område, trivdes du inte i flemmingsberg?
Do as I say not as I do.
Smäll upp en flyktingbarack vid hammarbybacken, perfekt läge och nära till staden. Skulle kunna ta in och placera Gitmofångarna där, snacka om Goodwill.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-06-14, 18:01
Kommunens (egen) ”bostadspolitik” har att göra med finnansiellt risktagande som styrs av staten, inte med hudfärg.
Om kommuninvånarna genom sina folkvalda tex frivilligt vill ta ansvar för bristerna i Sveriges nationalla bostadspolitik eller för den delen ta något slags världsansvar genom att finnansiera bostäder som efterfrågas genom Sveriges generösa flyktingpolitik kan dessa kommuner frivilligt göra detta, men det finns inget juridiskt eller politiskt samband att koppla samman statens tillämpning av flyktingkonventioner och asyl med bostäder. Bara orsak och verkan. Det är statens ansvar att lösa bostäder åt flyktingar och assylsökande, inte kommunerna. På samma sätt är det inte Vellinges ansvar att bygga bostäder åt unga männisor som väljer att flytta från Torne träsk. Unga männislor väljer att flytta till storstäder, men det är inte kommuninvånarna som ska ansvara för detta. Det är staten som måste skapa rimliga villkor. Det skulle få absurda konsekvenser om kommuner fick ta anvar för andra kommuners brister. Genom att vissa kommuner är populära vill många flytta dit, då stiger priserna och förutsättningarna att investera ökar. Kommuner man inte vill bo i utgör finnansiella risker och ingen vill bygga hus där ingen vill bo.
Kommunpolitikerna ska sörja för de egna kommuninånarna, inte ngåon annans. Tex kan det ligga i invandrartäta kommuners intresse att bygga bostäder för anhöriga, och då får deras folkvalda lyssna på kommunens folkvilja. Det är alldeles självklart. Därför vill många till vänster avskaffa kommunalt självstyre medan många borgerliga väljare vill avskaffa landstringen.
Det är dock viktigt är att det finns mångfald av olika synsätt och att kommunerna själva bestämmer vad som är bäst för just deras invånare, det är fair och grundlagsskyddat genom kommunalt självstyre. Alla kanske inte ens vill bo med strandtomt i Danderyd eller ens i en villa. Att bo i hyresrätt är som att bo på hotell, du betalar för en massa besvär som fastighetsägaren utför istället för du själv. Det är en service som även innebär att du slipper gå och flina upp dig för en bank. Personer utan arbete får sällan kredit och måste helt enkelt hyra sin bostad och låta någon kreditvärdig aktör låna kapital för bostadsinvesteringen, kapitalrisken samt sköta all löpande förvaltning. Därför är bostadsrätten den dyraste boendeformen vilket alltså ökar den finnansiella risken om de boende inte har fasta inkomster att betala hyran med.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-06-14, 18:08
Det kanske helt enkelt är så att kommuner med mycket villor och skötsamma vita invånare är bra platser att bo på? Inga rån, inget hedersvåld mot familjen eller skrikande ungdomar på bussar osv.
Då är det väl inget konstigt att dessa är de bästa kommunerna?
Permalänk | Anmäl
Jp, 2009-06-14, 19:44
Vad är de för fel att vara vit, ung man och framgångsrik? Är dagens sosse-svenskar emot vinst och framgång? Skjut skallen av Jante.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-06-14, 21:46
Spelar ingen roll om någon är svart ung man och framgångsrik, om personen bor i ett bättre område och röstar *fel* kommer soss.. förlåt.. miljöpartisterna ändå gnälla på segregation. Det är strukturellt fel i synapskommunikationen mellan neuronerna helt enkelt.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-06-14, 22:58
Rättelse:
Det ska naturligtvis stå:
Därför är hyresrätten den dyraste boendeformen, de boende utför inget eget "gratiusarbete" utan allt sköts av anställda samtidigt som den finnansiella risken ökar (högre kapitalkostnad till banken)om de boende inte har fasta inkomster att långsiktigt betala investeringen (hyran) med.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-06-15, 00:20
80 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag förstår inte riktigt din invändning. Skulle du opponera dig mot att Ferrari kallades världens bästa bil, med hänvisning till att inte alla har råd att köpa en? Skulle du opponera dig mot att månen kallades världens bästa plats att besöka, med hänvisning till att inte alla har möjlighet att besöka den?
Min poäng är att möjligtheten att flytta till en kommun inte har någon relevans för bra eller dålig komunnen är.
Däremot håller jag med om att Fokus inte tar hänsyn till saker de borde ta hänsyn till. För mig personligen är det till exempel väldigt viktigt att det finns ett stort utbud av sätt att roa sig där jag bor. För mig som musikentusiast är det viktigt att det äger rum många konserter med livemusik, helt med internationella rockband o dylikt, att det finns många nattklubbar, krogar, kaféer, klädesbutiker, och så vidare. Tar man hänsyn till sådana saker är småstäder som Lomma helt värdelösa.
När invandrarantalet överstiger ca 20 % av invånarantalet i ett bostadsområde så börjar de infödda svenskarna att fly området. Med andra ord: Ju fler invandrare desto färre svenskar. Detta faktum skär rakt igenom alla politiska partier (utom möjligen Sd). När det gäller svenskens eget bostadsområde så får INGENTING ändras, inte ens ett dagis får byggas utan att det startar enorma protester.
En tidning rankar boende - säger mer om skribenterna än om boendet - låt de som blir lyckliga av att bo på viss plätt vara det - vet bara att det inte skulle glädja mig att bo ipå de platse som anges - det saknas inte utrymme i det här landet
Men kanske de har rätt? Det är ett bättre boende, men helt emot socialistiskt tänkande. Precis som Liam Murray skriver kan man inte kritisera någon för att de skriver att Ferrari är den bästa bilen bara för att de flesta inte har råd med en.
Det är en lista över bästa platserna att bo, varken mer eller mindre.
Artikeln är intressant men inte så som jag tror att André Johansson menar utan som vittnesmål om hur illa det är ställt med Sverige efter tre decenniers oansvarig invandring och segregering där allmännytta och miljonprogram förvandlats till ghetton och etniska enklaver där man kan leva ett helt liv utan att ens lära sig svenska, utan att få ett jobb, utan att integreras i Sverige.
.
Jag hyllar allmännyttan, den har behövts och den behövs fortfarande men jag hyllar inte att den blivit en avstjälpningsplats för konsekvenserna av vårt dåliga men hycklande världssamvete - det borde inte André Johansson heller göra utan i stället ställa de obekväma frågorna som inte alltid har poltiskt korrekta svar.
Det kanske är eftersom det är bäst att bo i vita, rika och supersegregerade kommuner?
Äsch, det bor massor av oss invandrare här i Danderyd. Det är bara det att André och hans gelikar inte känner igen oss som invandrare längre eftersom vi inte behöver hans paternaliserande omsorger.
Det här är intressant men tyvärr är jag ännu inte så insatt i det politiskt belastande problemet segregation som jag uppfattar som en kylig och föraktfull vägg som skiljer mig från dig. 1999 hittade jag en bok om Kristendom och Nazism - en avhandling av biskopen Martin Lind. Den behandlar till en början två pro-nazistiska teologer som menade att vi alla kan vinna frälsning hos Jesus men att detta inte förändrar att vi är olika. Det hanlar om ett förakt mot degenererade människor de som ska segregeras från den friska förädlade människan. Minnet sviker mig - boken var tung att läsa men gav en ganska upprörande insikt om något som ännu bor i och berör vår kultur. Det fanns i denna bok ett begrepp som beskrev detta som ett "antikristliche gegen kirche" och kunde bara bekämpas av en teologi med kärleksbegreppet som argument och ett bräckligt hopp som ville se oss förenade. Ja, i begynnelsen var det enhet men en kluvenhet uppstod och skapade mångfalden. Vi lider i vår strävan efter balans... Detta var ett i ämnet ett boktips, men boken är inte så vanlig på våra bibliotek. Hej då!
Det är ingen nyhet att boendet i storstadsområdena är segregerat. Även om jag kan ha svårt för Hyresgästföreningen ibland, måste jag tillstå att Johansson har poänger i sak, som framförs med viss finess.
Dock tycker jag efter att ha läst artikeln i Fokus
http://www.fokus.se/2009/06/har-ar-det-bast-att-bo-2009/
att Johansson övertokar dem. Någon hyllning är det knappast fråga om; Älvdalen, Mörbylånga och Haparanda som alla har olika kvaliteér, ges lika mycke utrymme som totalvinnarna. Kanske ger slutparagrafen bäst bild av tonen i artikeln:
"Trygghet, påkostad och vänlig äldreomsorg, orörda älvar och storslagen natur, eller små barngrupper och prima skolor? I årets rankning av landets kommuner blir det tydligt att olika kommuner är bra på olika saker. Skiftande profiler skapar möjlighet för människor att avgöra vad de själva värderar högst – företagsamhet, natur, lugn, storstadsliv eller trygghet. När alla trettio kategorier vägts samman är det Danderyd som maximerar möjligheterna, men den som söker tystnad och vida vidder bör söka sig någon annanstans."
Det är knappast förvånande att kommuner av denna typ vinner i en rankning, men naturligtvis beror det på vilka parametrar som väljs och hur de vägs samman. Ville Johansson var mer konstruktiv kunde han göra en egen rankning byggd på andra kriterier och diskutera skillnaden.
Jag önskar vi hade ett samhälle som satte värdebegreppet
i större utsträckning i vad människan utförde än i vad människan
samlat på sig.
Ja, tänk. Kommuner utan allmännytta är bäst att bo i. Och du drar omedlebart slutsatsen att därför måste underökningen vara orättvis. Tänk om det istället är så enkelt att allmännyttans bostäder (av olika orsaker) helt enkelt ofta är rena skiten att bo i? Är du verkligen så hjärntvättad av sossarnas ständiga indoktrinering att du överhuvudtaget inte kan tänka dig att förklaringen faktiskt är den uppenbara?
En aspekt artikelförfattaren glömde är "ett minimum av socialdemokrater", dvs. fördelare/förbrukare av andra människors arbete och pengar.
Framförallt uppskattas ett minimum av topparna, de avlönade politruckerna som jag som småföretagare bär på ryggen varje dag.
Det känns hemskt att tvingas betala dessa kravmaskiner för att på arbetstid sprida deras ideologiskt kamouflerade parasiterande. Att slippa se dem, se deras nya bilar köpta för mina pengar... Sådant uppskattas och ger en kommun poäng.
Det kan väl vara sakligt riktigt, men varför moralisera? Det här är som det är, och faktiskt kan det inte ändras. Credit dock för ett friläggande av den utmärkta tidningen Fokus' dolda värdering.
.
Bakgrundsanalys:
.
http://newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-svens...
André Johansson har helt rätt. De vinnande kommunerna vinner huvudsakligen på grund av att de har så "fina" invånare.
-
Tänk om alla kommuner skulle satsa likadant som Danderyd, Vellinge och Täby. Bara de som tjänar betydligt mer än genomsnittssvensken får över huvud taget bo inom kommunens gränser. Eller, okej då, rent symboliskt kan man väl låta en handfull personer med näst intill normalinkomst att bosätta sig där. De kan spela rollen som "token poors" för att visa att kommunen minsann är vidsynt och inte diskriminerande. Förstår ni inte uttrycket "token poors"? "A token black" hette det när man lät en svart person vara med i "normala" amerikanska filmer på 1960-talet: Ett svart ansikte dök upp emellanåt i filmen bara för att man skulle se att de som hade gjort filmen minsann inte var några rasister. Minns ni gamla Star Trek med Kirk och Spock? Där var det löjtnant Uhura som fick spela den dubbla rollen som "token black" och "token female". Vad hennes insats som rymdhjälte beträffar fick hon mest viska fram: "Captain, I'm scared".
-
Så framtidens kommuner kanske har råd med några "token poors", folk som inte tjänar mycket mer än 300 000 kronor i dagens penningvärde och som med sin blotta närvaro får bevisa att kommunerna har råd med några fattiga stackare. Man får väl lotta in dem bland de fina villorna, kantänka. Resten av fattiglapparna, 99% av dem som tjänar 300 000 kronor eller mindre, får väl helt enkelt slå upp tältläger utanför kommunernas gränser.
-
Sen har alla Sveriges kommuner en rimlig chans att vinna utmärkelsen som Sveriges bästa kommun. För då kommer alla att ha nästan bara fina rika människor som invånare.
Du är en politruk för dina herrars vänsterideal du.
Svensk bostadspolitik är ganska unik, inte särskilt lyckad och enormt dyrt. Är det ett framgångsrecept?
Och ja jag erkänner, jag vill inte bo i förorter med en stor andel invandrare! Alltför många problem där...
Ang liknelsen med lyxbilar:
Ferrari har inget bilförsörjningsansvar.
HAHAH Hammarby finstad är elitsossarnas vita förortsborg. Det här handlar om något annat än invandrare, hycklarn är helt enkelt förbannad att en rik borgerlig kommun vann.
Varför inte ta och föregå med gott exempel; flytta till Fittja, Tensta/Rinkeyby eller typ Hanninge, det finns gott om förortsområden som behöva din vita hudfärg och *kulturella* know-how :)
Fokus tog faktiskt med fler aspekter. Älvdalen kom t.ex. på topplats bland kulturutbud. Problemet med bostatdsbrist i Sverige beror inte på bristen på allmännytta i Sverige. Poblemet är att det inte byggs fler bostäder. Genom de hyresregleringar, som Hyresgästföreningen står som garant för att vi inte blir av med, vlir det inte lönsamt att bygga bostäder. Lägg ner dessa så kommer det lösa sig.
Hela grejen handlar ju inte om var det är bästa att bo. (Vet ni hur sjukt tråkigt det är i Lomma eller Vellinge?) Utan om VAD det är bäst att VARA i det här samhället. Att vara rik helt enkelt. Och de samlas ju gärna på samma ställe för att slippa oss andra. Man blir ju inte rik av att flytta till Danderyd - man är rik när man flyttar dit. Så hela mätningen är upp och ned.
När Lund vann för några år sedan var det ju lite annorlunda, det är ju en stad som är mer på riktigt. Det finns riktiga människor med riktiga arbeten (större industrier än Malmö). Även om det såklart ligger något konstlat över en så stor universitetsstad med.
Öh, jamenar, är det inte litet pantat av en företrädare för hyresgästföreningen att sätta fingret på att det är piss att bo i områden med många hyresrätter? Jamenar, alltså, är inte det typ tjänstefel? Eller nåt?
Det kanske är bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk?
Och det kanske är så att rika människor har mera pengar än fattig och därför kan köpa fler attraktiva produkter.
Märklig artikel? Var bor du själv?
Jag har funderat en del över den här artikeln, men jag kommer bara att Komentera rubriken. från början innehåll rubriken ordet ”ras-segregerade” i stället för ”supersegregerade”. Jag tycker mig ha läst, på många ställen, att de flesta invandrare till Sverige inte är flyktingar, m.a.o. en kommun som tar emot få flyktingar behöver i inte enbart bestå av etiska svenskar. Nåja, att rubriken ofta är mer tillspetsad än artikeln är ingen nyhet, det skulle vara roligt att om någon skrev en artikel som kritiserade rubriksättarna, och om den artikeln sedan skulle få rubriken ”Tillspetsade rubriker är ett hot mot folkhälsan”.
....vita, rika och supersegregerade....
Undersökningen gav akt på tydliga trivselfaktorer. Skulle Johansson göra det samma så skulle ha kanske representra sin medlemmar snarare än bara sin partiledning, som idag.
Jätteintressant och aha-givande. Tack!
Varifrån får Hyresgästföreningen sina pengar? (= makt )
Vet ni?
Jo!
Hyresgästföreningen kan jämföra sig med den gamla tvångsan(s)lutningen till LO!
Det tar betalt av varje hyresgäst när det förhandlas om hyran oavsätt om du är med i ”föreningen ” eller inte!
Stoppa denna tvångsanslutning och få tyst André Johansson
Jag är inte socialdemokrat. Oklart om jag är vänster (röstade på Mp i senaste valet).
Om jag vore det hade det ändå inte varit något argument mot min artikel.
Min poäng är istället att alla partier, oavsett färg (sd undantagna), säger att en bra stad är en blandad stad. Samtidigt syns inte sådana värden i Fokus mätning. Frågan blir vad som är en bra stad?
Apropå stad kontra villaförort finns en intressant tanke om det här på den här arkitekturbloggen:
http://tidskriften-arkitektur.blogspot.com/2009/06/sveriges-basta-platse...
Kuriosa: Malmö, som jag själv tycker är en på flera sätt bra stad, hamnade på plats 193.
Newsmill har börjat ta bort gamla och kritiska kommentarer till artiklar. Jag ber läsaren vara uppmärksam på om detta även kommer att ske med andra artiklar. Som indikator på detta kan observeras att detta torde vara den 27:e kommentaren till denna artikel för närvarande. Om antalet kommentarer är betydligt lägre om några dagar så vet vi att det förekommer omfattande censur.
Sverige är ett stort o avlångt land med stora ytor att bygga bostäder på men ändå vill inte de rika kommunerna ta emot några invandrare o det är verkligen beklagligt.
Täby,Danderyd områdena finns hur mycket plats som helst att bygga nya billiga bostäder på men som vanligt vill de rika inte vara solidariska med de svaga i samhället och vill heller inte bidra med något gott till Svenska samhället o det kallar jag en katastrof.
alla som väller in i landet får antingen bo i Södertälje eller Malmö där det redan är överbefolkat och sedan har Svenskar mage att gnälla varför Svenskarna flyttar från Södertälje eller Malmös invandrartäta områden.
skulle de rika vara med o bidra o vara solidariska gentemot de svaga i samhället så skulle de acceptera att det byggs bostäder på eller i närheten av deras områden där många nyanlända invandrare skulle kunna få en plats att bo på.
de rika är egoister o vill bara gynna sig själva o tänker inte Sveriges eget bästa o därmed anser jag att de inte är patrioter eftersom de bara tänke rpå sig själva o sitt eget välbefinnande o vägrar se hur verkligheten ser ut hur Sverige förändras med allt fler nyanlända invandrare som behöver en plats att bo på.
kom inte o påstå att det inte finns plats att bygga många o nya o billiga bostäder för Sverige är som sagt ett stort o avlångt land.
@André
Så, var bor du själv? Många har frågat och det är väl relevant ändå?
Hursomhelst, du skriver:
"Min poäng är istället att alla partier, oavsett färg (sd undantagna), säger att en bra stad är en blandad stad. Samtidigt syns inte sådana värden i Fokus mätning. Frågan blir vad som är en bra stad?"
Tja, jag tror att du blandade ihop perspektiven i din artikel. Fokus mätning "Här är det bäst att bo" vände sig till individer. Och då är det inte förvånande att folk som har råd flyttar dit det är bäst att bo.
Och partiernas multikulti floskler vänder sig inte till individer. Flytta till nåt "sämre" område och få din cykel stulen och din bil vandaliserad så förstår du vad jag menar. Bra i teorin men man slipper helst bli utsatt för det själv.
"Bästa" är naturligtvis ett normativt ord, i synnerhet i denna mätning men ett bra mått på hur "bra" allmänheten anser ett bostadsområde vara är var marknadspriserna ligger. Är det dyrt att köpa bostadsrätter/villor osv i ett område beror på det på att fler vill bo där än det finns platser att bo på. Om folk har höga reservationspriser för att bo just där beror på alltså på att de har fördelar i köparnas ögon som andra områden med lägre priser saknar.
Det är en mycket enkel logik som vilken 1a klassare som helst borde vara kapabel att se.
Angående detta nya, från USA, importerade epitetet "vita". Det saknar relevans i Sverige. Det är löjligt hur det börjat användas för att beskriva en etnisk svensk medel och överklass. Eller menar författaren att alla som inte är nordeuropéer är svarta? Det har blivit ett av vänsterns nya mode-ord. För inte går det för sig att kalla rosengård, husby och rinkeby för svarta områden?
Salems kommun på 19:e plats av 290. Det var överraskande bra. Man ska kanske trots allt vara mer stolt över sin hemkommun. Go Salem!! :)
Salems kommun på 19:e plats av 290. Det var överraskande bra. Man ska kanske trots allt vara mer stolt över sin hemkommun. Go Salem!! :)
jag håller inte riktigt med, för det första, jag bor i kommundel där hyfstat många är invandrare. svenskar strömmar hit ändå.
vad gäller fokus tagit upp så håller jag helt med om dina klagomål. jag bor i en grannkommun till en av dessa "vinnande" kommuner och jag måste medge att jag skulle ge allt för att INTE bo där. det jag av de från den kommunen jag träffat är att rasismen är enorm, bara för att man inte är rik, blir man direkt i en annan social kategori. så varför vill man bo i en sådan kommun.
Och för att vara riktigt ärlig. det går ta mig fan inte att jämföra bilar med bostadskommuner. för att det är så många andra faktorer som spelar in.
Man kan säga vad som helst om mångkultur osv, men beviset på vad man igentligen tycker är var man bor och låter sina barn växa upp.
De politiska företrädarna förespråkar ett mångkulturelt samhälle men vill inte bo där själva. "Case in point" artikellförfattaren själv.
Man kan säga vad som helst om mångkultur osv, men beviset på vad man igentligen tycker är var man bor och låter sina barn växa upp.
De politiska företrädarna förespråkar ett mångkulturelt samhälle men vill inte bo där själva. "Case in point" artikellförfattaren själv.
"Så, var bor du själv? Många har frågat och det är väl relevant ändå?"
Det står ju i presentationen av mig. Hammarby sjöstad. En av Stockholm minst blandade stadsdelar. På vilket sätt påverkar var jag bor min argumentation menar du?
Tja, du pratar normativt om val av bostadsort. Om man talar för att exempelvis heterogen inkomstskala gör en bostadsort mer attraktiv urholkas det argumentet om man bosätter sig i ett område med homogen inkomstskala.
Tack för svaret och ledsen att jag missade det. Mindre bra klas.
Ja, André Johansson (hyresgästföreningen), ett skäl till att de ovan nämnda kommunerna är bra, stabila och trygga samhällen att leva i är att de för en ansvarsfull och mer restriktiv invandringspolitik än vad politikernna i Riksdagen gör.
Att detta är en nagel i ögat på dig som miljöpartist förstår jag. Ni är ju för fri invandring och vill säkert också upphäva den kommunala självbestämmanderätten så att ni kan tvinga kommuner att ta emot invandrare.
Den politiska klassen borde sluta gnälla på framgångsrika kommuner som t ex Vellinge och istället ta ansvar för de kommuner som fallit offer för er sociala ingenjörskonst, t ex Södertälje och Malmö.
Om det är så relevant kan ni få hela bostadsregistret: Hyresrätt i Avesta, Hyresrätt i Brickebacken Örebro, Villa i Avesta, andrahand i Örebro, delat förstahandskontrakt i Brickebacken, studentrum i Uppsala (andrahand), andrahand i Malmö, andrahand i Malmö igen, delat andrahandsboende i Flemingsberg, bostadsrätt i Hammarbyhöjden, bostadsrätt på Kungsholmen och nu bostadsrätt i Hammarby sjöstad.
Frågor på det?
Jag hoppas att du personligen flyttar till Rosengård efter det här avslöjandet.
Det är så tråkigt med dessa ”ras”etiketter och all världens orättvisa. Det är socioekonomiska strukturer som styr välfärd, hälsa, bostadsstandard liksom valet av bostadsort. Det ”råkar” bara vara så att infödda Svenskar i högre grad kommer in på den reguljära arbetsmarknaden eftersom de är bättre skickade att ta sig fram ”i en svensk kultur”, om inte annat på grund av språket. Social kompetens säger man, men detta är icke sällan även kulturell kompetens och har inget med hudfärg att göra. Iranier, judar, indier och kineser har i högre grad arbete och är i mycket lägre grad repressetnerade i statistiken över ohälsa eller kriminalitet.Det bara råkar vara så att kineser trivs bäst med kineser i NY eller att Svenskar under 1800-talet bosatte sig i svenskbyggder. Det påminner en smula om det land man flytt från. Det bara råkar var så att invandrar från främmande länder vill bo i en kulturell gemenskap, tex Kristna Syrianer i Södertälje eller Kurder i Uppsala.
Man kan däremot göra en annan intressant jämförelse på samma tema. Sverige är det land i världen som brukar hamna i topp tre på var det är bäst att bo. Oavsett om du är flykting eller infödd, amn eller kvinna, frisk eller sjuk. Det går dock inte att flytta till Sverige hur som helst. Alla människor från U-länder avkrävs visum, och det är hopplöst att få på en Svensk ambasad om du inte är välbeställd och har en inbjudan. Afrikaner kan glömma att resa hit som backpackers med enkelbiljett med vi kan besöka vilket land på jorden vi vill. Sverige har i stort sätt inte haft någon arbetkraftsinvandring, så det enda sätt det går att komma till Sverige på, är som ”papperslös” flykting samt genom anhörighetsinvandring till någon papperslös.
Vad är det då för mening med att vara världsbäs;t om det inte går att flytta hit? Det måste finnas något i Sveige som gör att vi är så bra, och då borde väl så många som möjligt kunna få ta del av denna världsledande kompetens? Eller så tänker vi tvärt om. Är det inte bra med mångfald, mångfald av system. Kan det rent av vara bra att vissa kommuner inte har allmännytta utan låter alla flytta dit som har råd att själv via arbete finnansiera sitt eget boende?
Det är kanske bra för omvärlden att ha något som Sveige att studera och jämföra med, tex vår jämställdhet, vår yttrandefrihet, vårt välfärdssamhälle, vår omsorg av sjuka och svaga, att vi inte har något korruption eller organsierad brottslighet som styr våra politiker Då kan det även vara bra med olika sätt att sköta en kommun på. Tiden utvisar vad som är framgångsrikt och vad som håller i längden. Då kan medborgarna ta ställning till vad som är bäst för dem själva i förhållande till vad politikerna lovar.
Det är viktigt för Sveriges utveckling att har olika system att ”bench-marka” mot, dvs vilka kommuner som faktisktiskt är framgångsrika och vilka som är mindre framgångsrika. Vi har å ena sidan kommuner, oftast röda, som driver allmännytta, hyreshusområden (miljonprogram) finnansierade med kommunala eller statliga medel samt ett generöst flyktingmottagande. Andra kommuner (oftare blåa) prioriterar att inte ha något allmännytta samt ett mer restriktivt flyktingmottagande. Inget är väl rätt och inget fel, bara olika utslag av folkviljan via demokratiska val. Allmännytta eller hyressrätte har inget med flyktingar att göra. Bostadsförsörjningen har enkom att göra med finnansiella investeringsvillkor och kapitalavkastning för byggherrar och fastighetsägare, oavsett om det är privat eller kommunal regi. Denna agenda sätter staten, inte kommunen, via allmänna val. Det handlar om något så enkelt som att det ska vara lönsamt för kapitalmarknaden att med låg risk placera kapital i bostäder. Kapitalmarknaderna är numera globala och sätter staten inte gynnsamma förutsättningar för fastighetsinvesteringar i bostäder så flyr investerarna, även i allmännyttiga bostadsföretag. har artikelförfattaren alldelse glömt bort att vi hade några Svenska kommuner 1994-1995 som höll på att gå i konkurs eftersom de belånat kommunkassan upp över öronen. Under 2000-talet gjorde Amerikanska politiker om samma misstag men med statligt påbjuden "Subprime"-finnansiering.
@klas: Så om jag skrivit samma sak för något år sedan, när jag bodde i andrahand i Flemingsberg, hade argumentationen varit bättre? Det där förstår jag faktiskt inte riktigt.
@André
Ur ett akademiskt perspektiv, nej. Ur ett politiskt/ledar perspektiv, ja.
Nu var din artikel främst en kritik av Fokus undersökning och att de inte tog med vissa faktorer för att bedöma hur attraktivt ett område är att bo i.
Så, det beror litet på hur du menade i artikeln. Om du menade att dessa faktorer borde ha varit med i fokus undersökning därför att de gör ett område mer attraktivt att bo i, ja, då är det sänkande för din trovärdighet om du själv undviker dessa faktorer i ditt eget val av boende. Men nu är jag ju inte säker att det var så du menade.
0.00 arbetslösa i Danderyd. Finns det inga ungdomar där? Juste alla har jobb i räkmackeshoppen, praktiskt!
Hammarby Sjöstad är ett vitt, rikt och supersegregerat område, trivdes du inte i flemmingsberg?
Do as I say not as I do.
Smäll upp en flyktingbarack vid hammarbybacken, perfekt läge och nära till staden. Skulle kunna ta in och placera Gitmofångarna där, snacka om Goodwill.
Kommunens (egen) ”bostadspolitik” har att göra med finnansiellt risktagande som styrs av staten, inte med hudfärg.
Om kommuninvånarna genom sina folkvalda tex frivilligt vill ta ansvar för bristerna i Sveriges nationalla bostadspolitik eller för den delen ta något slags världsansvar genom att finnansiera bostäder som efterfrågas genom Sveriges generösa flyktingpolitik kan dessa kommuner frivilligt göra detta, men det finns inget juridiskt eller politiskt samband att koppla samman statens tillämpning av flyktingkonventioner och asyl med bostäder. Bara orsak och verkan. Det är statens ansvar att lösa bostäder åt flyktingar och assylsökande, inte kommunerna. På samma sätt är det inte Vellinges ansvar att bygga bostäder åt unga männisor som väljer att flytta från Torne träsk. Unga männislor väljer att flytta till storstäder, men det är inte kommuninvånarna som ska ansvara för detta. Det är staten som måste skapa rimliga villkor. Det skulle få absurda konsekvenser om kommuner fick ta anvar för andra kommuners brister. Genom att vissa kommuner är populära vill många flytta dit, då stiger priserna och förutsättningarna att investera ökar. Kommuner man inte vill bo i utgör finnansiella risker och ingen vill bygga hus där ingen vill bo.
Kommunpolitikerna ska sörja för de egna kommuninånarna, inte ngåon annans. Tex kan det ligga i invandrartäta kommuners intresse att bygga bostäder för anhöriga, och då får deras folkvalda lyssna på kommunens folkvilja. Det är alldeles självklart. Därför vill många till vänster avskaffa kommunalt självstyre medan många borgerliga väljare vill avskaffa landstringen.
Det är dock viktigt är att det finns mångfald av olika synsätt och att kommunerna själva bestämmer vad som är bäst för just deras invånare, det är fair och grundlagsskyddat genom kommunalt självstyre. Alla kanske inte ens vill bo med strandtomt i Danderyd eller ens i en villa. Att bo i hyresrätt är som att bo på hotell, du betalar för en massa besvär som fastighetsägaren utför istället för du själv. Det är en service som även innebär att du slipper gå och flina upp dig för en bank. Personer utan arbete får sällan kredit och måste helt enkelt hyra sin bostad och låta någon kreditvärdig aktör låna kapital för bostadsinvesteringen, kapitalrisken samt sköta all löpande förvaltning. Därför är bostadsrätten den dyraste boendeformen vilket alltså ökar den finnansiella risken om de boende inte har fasta inkomster att betala hyran med.
Det kanske helt enkelt är så att kommuner med mycket villor och skötsamma vita invånare är bra platser att bo på? Inga rån, inget hedersvåld mot familjen eller skrikande ungdomar på bussar osv.
Då är det väl inget konstigt att dessa är de bästa kommunerna?
Vad är de för fel att vara vit, ung man och framgångsrik? Är dagens sosse-svenskar emot vinst och framgång? Skjut skallen av Jante.
Spelar ingen roll om någon är svart ung man och framgångsrik, om personen bor i ett bättre område och röstar *fel* kommer soss.. förlåt.. miljöpartisterna ändå gnälla på segregation. Det är strukturellt fel i synapskommunikationen mellan neuronerna helt enkelt.
Rättelse:
Det ska naturligtvis stå:
Därför är hyresrätten den dyraste boendeformen, de boende utför inget eget "gratiusarbete" utan allt sköts av anställda samtidigt som den finnansiella risken ökar (högre kapitalkostnad till banken)om de boende inte har fasta inkomster att långsiktigt betala investeringen (hyran) med.