[...] Ella Bohlin och Alf Svensson. Miljöpartisten Per Gahrton har formulerat sig skarpt på Newsmill: Man måste naturligtvis fråga sig varför kd överhuvudtaget placerade Ella Bohlin på första [...]
Blogg:Gahrton sur på Alf « Under den lugna korkeken, 2009-06-11, 12:41
eeh? Var inte detta ett demokratiskt val där de röstande fick bestämma? Jäkligt mysko att klanka ned på Alf Svensson för att han är duktig?
Permalänk | Anmäl
Matte, 2009-06-10, 09:02
Hela vitsen med personval är ju att man faktiskt ska kunna rösta in personer längre ner på listan och inte bara ta de kandidater som partiet bestämt. Får Alf Svensson flest röster ska han ju väljas, trots att han är en äldre man (även om jag personligen föredragit Bohlin).
På vilket sätt var detta mygel?
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2009-06-10, 09:14
This is the New World Order ! (Look at Mr Putin).
Permalänk | Anmäl
Martin L., 2009-06-10, 09:30
Alf Svenssons styrka är inte att han är en gammal gubbe, utan att han är en av väldigt få politiker som inte endast ägnar sig åt konfrontation och smutskastning. Han är därför en synnerligen modern politiker. Per Gahrton tillhör däremot den gamla gnäll- och pajkastningsskolan. Det här är inte partibundet utan man kan till exempel förutom Gahrton räkna upp Ulvskog, Östros och Hökmark som goda representanter för den gamla tidens bråkstakar.
Att M och S toppade med Ulvskog och Hökmark är ofattbart och styrker ju bara uppfattningen att Europaparlamentet är dit man skickar avdankade politiker som inte går att använda till något annat.
Svenska folket vill inte ha sandlådepolitiker och därför ska miljöpartiet vara glada att inte Gahrton ställde upp. Till skillnad från Alf Svensson hade han varit en belastning.
Permalänk | Anmäl
tredjemannen, 2009-06-10, 09:32
Per Garthon har för ovanlighetens skull en poäng. Men Ella Bohlin hade naturligtvis möjlighet att ställa vilka villkor hon ville för att låta sig placeras först på KDs lista. T.ex att Alf Svensson inte skulle driva en kampanj.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-06-10, 09:36
Sicket trams. Partiet satte en ung kvinna som första namn. Väljarna gjorde ett annat val. Punkt.
Permalänk | Anmäl
Fredrik.B, 2009-06-10, 09:37
Garthon presenterar icke underbyggda förmodanden som fakta. "Alf Svensson har inte dragit röster från andra partier. Han har bara dragit röster från Ella Bohlin".
Vad vi säkert vet sedan tidigare är att Alf Svensson drar väljare från andra partier. Kristdemokraterna är ett marginalparti som har överlevt tack vare honom.
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2009-06-10, 09:39
Per Garton!
Ditt inlägg är förvånande.
Du verkar alltför upptagen av ditt eget "nederlag" för att kunna tänka dig andra scenarier. Du försvarar den unga politikern Ella Bohlin (kd) framför den äldre Alf Svensson (kd). Ungdom framför ålderdom.
Har inte innehållet i politiken något som helst värde för dig?
Jag är inte kd-sympatisör och känner inte till något om kd-partiets inre liv.
Men jag tillåter mig nu att spekulera. Det har på kommentarssidor i olika medier (t ex DN, SvD, Newsmill) framförts att Ella Bohlin tillhör Livets Ord och är kreationist dvs hon tar avstånd från vetenskaplig kunskap. Darwin är enligt henne kass och Bibeln vet allt. Vill vi verkligen ha en sådan politiker i Sverige? Vill vi bidra med en sådan politiker i EU? Inte jag. Vill du?
Kan det vara så att det finns starka krafter inom kd som krävt att ersätta den petade Sakraedeus (stavning?) med en ny högerkristen politiker? Det förefaller inte osannolikt.
Det som förvånar mig är att massmedia har varit så märkvärdigt tysta med denna information. Vem vill rösta på en kreationist utom just andra kreationister.
Permalänk | Anmäl
Lovisa, 2009-06-10, 09:40
Att kalla en tjej som tror att människor och dinosaurier levde samtidigt och att Jorden är c:a 3000 år gammal för skärpt är väl inte helt riktigt enligt min mening.
Permalänk | Anmäl
Jesper, 2009-06-10, 09:41
Jag kryssade för Alf Svensson därför att jag ville ha Alf Svensson i Europaparlamentet och inte Ella Bohlin. Står man på listan så står man till förfogande för val. Hade jag inte kunnat personrösta på Alf Svensson hade jag inte röstat på KD.
Det var inte partiledningen som kampanjade för Alf Svensson, utan några privatpersoner som Ian Wachtmeister (fd nyd) och Leif G W Persson (s) som samlade in pengar som man gav till KD under förutsättning att pengarna användes till att puffa för Alf.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2009-06-10, 09:48
Eller så kan det ju helt enkelt vara så att man hellre röstar på en erfaren politiker än en ung oerfaren Livets Ordare som motsätter sig evolutionen? I och för sig hade jag inte kunnat tänka mig att rösta på Alf. Men om valet stod mellan Ella och han så hade nog han fått rösten.
Permalänk | Anmäl
DavidS, 2009-06-10, 09:56
Problemet var inte Alf utan Ella själv. Jag kan inte tala för andra personröstare, men jag har inget förtroende för en kandidat som öppet förespråkat att man skall lära ut bibelns skapelseberättelse parallellt med evolutionsteorin i skolorna.
Permalänk | Anmäl
Marcin Zawenski, 2009-06-10, 09:57
När blev stark en synonym för galen? Jag är rädd att jag missat detta, är det några andra ord som bytt betydelse?
Permalänk | Anmäl
/a/non, 2009-06-10, 09:57
Kan bara hålla med din analys Per. Kristdemokraterna förstod förstås att det inte skulle se bra ut gentemot de yngre väljarna att ha Alf på förstaplats, särskilt som han inte alls var intresserad av att ställa upp överhuvudtaget från början! Då lägger man fram en ung kvinna som man vet kommer bli bortkryssad. Jag tror dock att KD gräver sin egen grav på detta sätt, förr eller senare kommer den äldre generationen dö av. Ska dessutom bli intressant att se vad trötte Alf kommer åstadkomma i parlamentet, och om det kommer vara till gagn för partiet eller en belastning under nästa års valrörelse.
Permalänk | Anmäl
Thomas D, 2009-06-10, 09:57
Detta luktar lite halvunket av konspiration tycker jag. Hur ofta ser man, under samma vecka, både en debattartikel från kristdemokratiskt håll som hyllar miljöpartiet och en debattartikel från miljöpartistiskt håll som i alla fall mellan raderna stöttar kristdemokraternas toppnamn Ella Bohlin?
Permalänk | Anmäl
Johnn Andersson, 2009-06-10, 09:59
Hela vitsen med att inte rösta in en kreationist är ju att vetenskapen har vunnit framför tron. Tydligen så vill Per Gahrton på detta sätt manifestera att hans åsikter också bara baseras på tro och inte på vetenskap.
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2009-06-10, 10:00
Detta är det löjligaste jag hört på länge.
Permalänk | Anmäl
Anti-feminist, 2009-06-10, 10:01
Till skillnad från en avdankad ex-politiker med missbruksproblem är Alf Svensson med sina 70 år vital, glasklar och begåvad med en förmåga att få över både budskap och trovärdighet. Har självt upplevt Alf EU valtala och kan garantera att han fortfarande har det. Att väljarna vill ha honom är dirketdemokrati. Till Dig Garthon, (1) surt sa räven och (2) som den ex kommunist Du är kan jag förstå att Du har problem med (direkt)demokrati men inte jag.
Stanna hemma och klipp gräsmattan istället för att e-gnälla på bra poltiker
Permalänk | Anmäl
Granne, 2009-06-10, 10:03
Ella Bolin vanns priset som årets förvillare år 2005 för sina uppfattningar att kreationism skall undervisas i skolan.
Permalänk | Anmäl
Observatör, 2009-06-10, 10:09
PG: Du tar alltså avstånd från demokratins principer? Skrämmande, och typiskt Mp...
Permalänk | Anmäl
Tompa, 2009-06-10, 10:09
Gahrton har med åren blivit en allt mer patetisk Don Quijote-figur, Riddaren av den Sorgliga skepnaden, som slås mot allt som rör sig, incl väderkvarnar om det inte finns andra lämpliga objekt. Han kan helt enkelt inte annat. Som en groggy fd boxare som gått alldeles för många matcher.
Jag kan absolut inte tänka mig att rösta på kristdemokraterna, men jag rankar Alf Svensson som politiker minst 500 platser högre än Gahrton. Dessutom är Svensson en man som har humor och distans, egenskaper som Gahrton i allra högsta grad saknar.
Permalänk | Anmäl
Johan H. Schell, 2009-06-10, 10:09
Per Gahrton: Så fort en kvinna INTE vinner någonting så måste det inte vara manschauvinism inblandat. Nu blev det som det blev. Jag tror att Ellas kreationismprat fällde henne, vilket jag är glad för. Kreationister ska motarbetas, oavsett kön.
Jag undrar om du reagerat likadant om det varit helt tvärtom, om en äldre kvinna konkurrerat ut en ung man på samma sätt.
Alf Svensson tillhör inte mina favoriter men han har erfarenhet och tyngd. Ella Bohlin är 30 år och har hur många chanser som helst att komma igen. Hur de nu lade upp sin strategi i Kd vet jag inte men det är väl samtidigt något man kan vänta sig från det mest konservativa partiet i riksdagen. Man ska inte anklaga folk för saker man inte har bevis för och det kommer vi aldrig få i den här frågan.
Permalänk | Anmäl
Patrik Hockum, 2009-06-10, 10:18
Vad som däremot borde lyftas fram är vilka som stött Alf Svenssons kampanj.
Permalänk | Anmäl
Patrik Hockum, 2009-06-10, 10:22
Jag förstår inte varför PG är så upprörd. Alf Svensson ville uppenbarligen bli vald och han mobiliserade sina supportrar för att bli det. Det är precis så där som demokrati fungerar och ska fungera. Om Bohlin är så skärpt och lovande som PG säger (jag vet precis ingenting om henne) har hon alla chanser att komma igen senare – när hennes maktbas är större än konkurrenternas. MEP är inget man bara skänker till det sötaste ansikte, det är något man _tar_ för att man kan, eller får till skänks som tack för tidigare gentjänster. Gnäll inte på ett maktspel för att det är... ett maktspel. Vad f*n trodde du?
Permalänk | Anmäl
bling, 2009-06-10, 10:22
Eller alla partiers kampanjstödjare för den delen. Hoppas att Sverige kan ta steget in i 70-talet nu och leva upp till sitt prat om offentlighet.
Permalänk | Anmäl
Patrik Hockum, 2009-06-10, 10:23
Gahrton vacklar i vanlig ordning omkring på den politiska skalan och har nu hälsat på hos Kd. Föga förvånande demonstrerar han öppet sin aversion mot demokrati och ondgör sig över att fler kryssat för Alf Svensson än för Ella Bohlin. Gahrton har därmed åstadkommit en politisk VDN-märkning på sig själv som är bra att ha i åtanke om och när hans nästa drapa om någonting publiceras någonstans.
Permalänk | Anmäl
Troll, 2009-06-10, 10:25
Gahrton pratar som vanligt strunt. Kontentan av hans magsura artikel är att väljarna i själva verket inte vet hur dom röstar.
Han tar sig dessutom den oerhört fräcka friheten att påstå att Alf Svenssons medverkan inte genererade en enda extra röst för KD. Detta påstående vet jag är lögn eftersom jag själv kryssade Svensson. Hade han inte stått med på KDs hade det aldrig fallit mig in att rösta på KD.
Permalänk | Anmäl
Masse, 2009-06-10, 10:26
Kan det inte vara så att hon föll offer för sig själv?
Kvinnan vill ju införa kreations teori vid sidan om evolutionslära i Svenska skolor. Hur många, även kristdemokrater, tycker egentligen att det är en vettig idé?
Hon är helt enkelt inte kompetent och har konstiga skrämmande idéer, det var hennes problem.
Permalänk | Anmäl
Joel, 2009-06-10, 10:28
Gillar varken Ella eller Alf. Fast kan ändå se att Garthon har poäng. Att om man ska ha personval, så ska det vara ett sätt att utmana det gamla politikeretablisemanget genom att ge kanditater med nya/alternativa idéer och erfarenheter möjlighet att komma in. Inte att man gör tvärtom väljer en toppkandidat som gör att man verkar nydanande, för att sedan låta denna bli besegrade av en gammal politikerräv som står för den gamla vanliga politiken inom partiet. Att behöver inte vara fel på gamla politikerävar, men om man vill ha in dom kan man i alla fall vara ärlig och sätta dom högt upp på listan.
Permalänk | Anmäl
räven, 2009-06-10, 10:31
Patrik Hockum:
Är det något som gör mig upprörd så är det när personer med tillgång till utbildning och nyheter uttrycker sådana saker som du gör. Att göra en jämförelse mellan Berlinmuren och den israeliska skyddsbarriären är att spotta på de människor som DDR-regimen avrättade vid Berlinmuren. Japp, avrättning är det korrekta ordet, att skjuta på flyende människor och sedan låta dem ligga och förblöda till döds är att avrätta. Den israeliska skyddsmuren är till för att skydda demokratin Israel och dess medborgare mot terrorattacker. Berlinmuren var ett sätt av en diktatorisk mördarregim att fängsla sitt egna folk.
I sakfrågan, dvs vad artiklen egentligen handlar om, anser jag faktiskt att Per Gahrton har vissa poänger.
Permalänk | Anmäl
Måns, 2009-06-10, 10:32
Eller så kunde det bero på att Ella Bolihn är skrämmande. Hela hennes personlighet andas creepy. Det där leendet skulle aldrig någonsin få min röst. Jag är inte ens insatt i hennes case, men det räcker att titta på hennes bild på reklamblanketten jag fick för att säga: "tack men nej tack".
Permalänk | Anmäl
Wilhelm, 2009-06-10, 10:36
Det har sannolikt INTE förekommit ngt mygel. Jag tror inte ens "halvtokiga" Ella tror på detta. Det är dock ett gubbvälde och kärringvälde i den fastrostade svenska politiken. Till och med ungdomarna låter gaggiga och gamla. Men Alf Svensson känns helt rätt på denna position.
Permalänk | Anmäl
Johan H, 2009-06-10, 10:37
Väljarna valde Alf Svensson framför Ella Bohlin. Punkt.
Hur det skulle vara ett utslag av mygel är en gåta för mig.
Permalänk | Anmäl
HC, 2009-06-10, 10:38
Patrik Hockum:
Är det något som gör mig upprörd så är det när personer med tillgång till utbildning och nyheter uttrycker sådana saker som du gör. Att göra en jämförelse mellan Berlinmuren och den israeliska skyddsbarriären är att spotta på de människor som DDR-regimen avrättade vid Berlinmuren. Japp, avrättning är det korrekta ordet, att skjuta på flyende människor och sedan låta dem ligga och förblöda till döds är att avrätta. Den israeliska skyddsmuren är till för att skydda demokratin Israel och dess medborgare mot terrorattacker. Berlinmuren var ett sätt av en diktatorisk mördarregim att fängsla sitt egna folk.
I sakfrågan, dvs vad artiklen egentligen handlar om, anser jag faktiskt att Per Gahrton har vissa poänger.
Permalänk | Anmäl
Måns, 2009-06-10, 10:39
Av Per Gahrtons utspel att döma föraktar han väljarkåren och demokrati när det inte gynnar hans egna syften. Det faktum att Alf Svensson kryssades i mer än Ella Bohlin ger honom mer legitimitet än henne. Att spela könskortet, som i sig är en logisk felaktighet, är dessutom lågt, och visar bara på hyckleri.
Permalänk | Anmäl
Marcus Andersson, 2009-06-10, 10:40
Det har sannolikt INTE förekommit ngt mygel. Jag tror inte ens "halvtokiga" Ella tror på detta. Det är dock ett gubbvälde och kärringvälde i den fastrostade svenska politiken. Till och med ungdomarna låter gaggiga och gamla. Men Alf Svensson känns helt rätt på denna position.
Permalänk | Anmäl
Johan Holmberg2, 2009-06-10, 10:40
Jag röstade KD i detta val så att jag kunde kryssa Ella Bohlin, som jag tycker är ett riktigt vitaminpiller som gjort ett lysande jobb under valrörelsen. Att denna min personröst istället bidrog till att skicka Alf Svensson till bryssel känns oerhört snopet. Bait and switch - brukar det kallas.
Om detta var ett taktikspel så var det fult. Jag känner mig luggad.
Permalänk | Anmäl
agnostisk_moderat, 2009-06-10, 10:44
Jaha? Manschauvinism och mygel?
Hade tänkt rösta Piratpartiet, som lite missnöjesröstande, men när jag såg Alf på en affisch dagen innan så bytte jag spår. Jag vet vad Affe står för och honom litar jag på. Han har byggt upp ett förtroende helt enkelt. Kan det inte få vara så enkelt?
Permalänk | Anmäl
Samuel Sporrenstrand, 2009-06-10, 10:47
Re: Måns, 2009-06-10, 11:39
Om du håller dig till sakfrågan
Vilka poänger tycker du att Per Garton har?
Permalänk | Anmäl
Lovisa, 2009-06-10, 10:50
Ella Bolin framstod som en viljelös fjolla i valkampanjen även om jag tror att hon är en skärpt tjej, att prata om bättre miljö utan konkreta förslag, är som att prata väder, det är trevligt men framstår som menlöst.Hon framstod som en tjej utan budskap.
Vi har dessutom personval i europa parlamentet, detta är en rättighet som väljarna utnyttjar, man är trött på partiernas nomineringskommitéer.
Den som har ett budskap och en vilja vinner i längden, dessutom har även äldre rätt att vara med i samhället.
Permalänk | Anmäl
Bekymrad kristdemokrat, 2009-06-10, 10:51
Patetiskt inlägg av Garthon... Du ser spöken om du tror att inkryssningen av Alf var ett utslag av mygel. Ursäkta? Folk känner förmodligen ett större förtroende för en duktig och mångårigt erfaren politiker som Alf Svensson. Ingen skugga ska falla över Ella Bohlin men på de flesta håll i världen (utom i Sverige?) är hög ålder något positivt som vittnar om stor kunksap och lång erfarenhet. I Sverige ska det vara ungt och fräscht (dumt och naivt?). Nej du Garthon, den artikeln verkar som ett totalt misslyckat försök att ragga på fröken Bohlin.
Permalänk | Anmäl
ErikWog, 2009-06-10, 10:54
"...hela folket har rätt till representation, också de äldre."
Hyggligt av dig, Per.
Permalänk | Anmäl
Gandalf Grå, 2009-06-10, 10:58
P1 morgon rapporterade den 26 maj 2009 från Alf Svenssons kampanjmöte i Djursholm. Jag hoppade till då jag hörde stycket som kontrasterade ALf Svenssons syn på alkohol mot KD´s toppkandidats, Ella Bohlin.
En bit in i reportaget inleder reportern Mats Eriksson: ” Svensson själv ser inte heller kvoter som det stora medlet mot alkoholproblemen i Sverige”.
Alf Svensson: ”Jag blir mindre och mindre troende på förbud ju äldre jag blir. Om man är sedd, om man känner att någon bryr sig. Någon finns som tycker om en, om man har någon att tycka om, då behöver man inte förälska sig i förbud.”
Min kommentar: Vadå förälska sig i förbud? Vore det inte naturligt att här säga att man inte behöver förälska sig i ALKOHOL med syftning till alla de som har alkoholproblem? Istället syftar Alf Svensson på sin partikollega Ella Bohlin som förälskad i förbud! Det var ett mycket fult grepp av en gammal räv.
Reportern Mats Eriksson hjälpte till att summera : ”Så det är egentligen mer grundläggande frågor om livet som man ska fokusera på än exakt hur många liter som en svensk får plocka in över gränsen, det är mer avgörande för alkoholproblem och så?”
Alf Svensson: ”Ja, det är faktiskt min uppfattning!””
Snyggt jobbat grabbar!
Permalänk | Anmäl
Helena Westerberg, 2009-06-10, 10:59
Ja, mycket skall man läsa. Gubben Garthon vill nu framstå som.. vad? En feminist? LOL
Ella Bohlin är kreationist och har ett förflutet i Livets Ord, och nu är jag inte så insatt i hur kristdemokrater tänker men jag skulle kunna föreställa mig att det även bland deras väljare finns folk som tycker att det vore alldeles galet att skicka en sådan person som representant för den svenska kristna rörelsen. Dessutom har människan suttit i TV och öppet deklarerat hur väldigt mycket emot abort hon är och jag tror faktiskt att de flesta svenska kvinnor får en dålig smak i munnen av dessa, med svenska mått mätt extrema, åsikter. Jag kan ju ha fel, men jag inbillar mig att även KD-kvinnor tycker det är för mycket. Så min teori är att de röster hon ändå fått till stor del kommer från män medan kvinnor kryssade någon annan som de kände igen. Antingen för att de verkligen ville välja Alf eller för att de ville ha ”vem som helst utom denna Stepford Wife”, typ.
Permalänk | Anmäl
MM, 2009-06-10, 11:08
Som allmänborglig väljare känner jag sympati och respekt för Alf Svensson och har röstat på honom några gånger. Sedan de mer fundamentalistiskt orienterade KD-medlemmarna åter börjat höja sina röster går det inte längre att se KD som ett alternativ.
Permalänk | Anmäl
Henry, 2009-06-10, 11:09
Dålig syn?
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-06-10, 11:09
Per GAHRTON är ordförande i de extrema Hamasvänliga PALESTINAGRUPPERNA. Men det vågar han inte sätta ut när han presenterar sig i de artiklar som han skriver, av oro för att ännu fler demokratiskt sinnade människor då ska vända honom ryggen. Snacka om taskspel och mygel.
Hans Hamas-sympatier förklarar också hatet mot Alf Svensson, som i likhet med flertalet, varmt stödjer demokratin Israel.
Demokrati har aldrig varit något för extremisten Gahrton. Därför begriper han inte heller att det är VÄLJARNA, inte Alf Svensson, som möblerat om i KD:s turlista till EU-parlamentet. Ella Bohlin kommer säkert igen i framtiden.
Men Per Gahrton var det länge sedan som någon brydde sig om. Det är därför han tvingas lägga ut texten över det tragikomiskt lilla antal människor och närmast sörjande som kryssade på Gahrton i det här valet.
Nu är det dags att någon lyfter bort den gamla palestinasjalen Gahrton från den seriösa debatten i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Gaudi, 2009-06-10, 11:10
Den poäng jag ser att Gahrton har är att det var väldigt lätt för KD att se att detta skulle bli utfallet. I och med att Alf Svensson överhuvudtaget placerades på listan borde man förstått att han skulla ta många kryss och förmodligen även ta första platsen och skicka Ella Bohlin till andra platsen. I det läget hade det varit ärligare att redan placera dem i den ordningen. Nu försökte man applera till nya väljare, dvs. inte den grupp som gav KD nästan 12% i valet 1998, genom att sätta en ung tjej som etta men inte ge henne fullständig backning och en riktigt chans att vinna.
Att sedemera Alf Svensson är vald i sann demokratisk ordning är en helt annan sak. Folket har röstat och bestämt, kritiken är riktad mot KD, inte folket.
Permalänk | Anmäl
Måns, 2009-06-10, 11:12
Ja, mycket skall man läsa. Gubben Garthon vill nu framstå som.. vad? En feminist? LOL
Ella Bohlin är kreationist och har ett förflutet i Livets Ord, och nu är jag inte så insatt i hur kristdemokrater tänker men jag skulle kunna föreställa mig att det även bland deras väljare finns folk som tycker att det vore alldeles galet att skicka en sådan person som representant för den svenska kristna rörelsen. Dessutom har människan suttit i TV och öppet deklarerat hur väldigt mycket emot abort hon är och jag tror faktiskt att de flesta svenska kvinnor får en dålig smak i munnen av dessa, med svenska mått mätt extrema, åsikter. Jag kan ju ha fel, men jag inbillar mig att även KD-kvinnor tycker det är för mycket. Så min teori är att de röster hon ändå fått till stor del kommer från män medan kvinnor kryssade någon annan som de kände igen. Antingen för att de verkligen ville välja Alf eller för att de ville ha ”vem som helst utom denna Stepford Wife”, typ.
Permalänk | Anmäl
MM, 2009-06-10, 11:14
Håller med , det är en stor skam men detta är något vi kommer se mer av i framtiden .
Permalänk | Anmäl
christer olsson, 2009-06-10, 11:17
124 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
eeh? Var inte detta ett demokratiskt val där de röstande fick bestämma? Jäkligt mysko att klanka ned på Alf Svensson för att han är duktig?
Hela vitsen med personval är ju att man faktiskt ska kunna rösta in personer längre ner på listan och inte bara ta de kandidater som partiet bestämt. Får Alf Svensson flest röster ska han ju väljas, trots att han är en äldre man (även om jag personligen föredragit Bohlin).
På vilket sätt var detta mygel?
This is the New World Order ! (Look at Mr Putin).
Alf Svenssons styrka är inte att han är en gammal gubbe, utan att han är en av väldigt få politiker som inte endast ägnar sig åt konfrontation och smutskastning. Han är därför en synnerligen modern politiker. Per Gahrton tillhör däremot den gamla gnäll- och pajkastningsskolan. Det här är inte partibundet utan man kan till exempel förutom Gahrton räkna upp Ulvskog, Östros och Hökmark som goda representanter för den gamla tidens bråkstakar.
Att M och S toppade med Ulvskog och Hökmark är ofattbart och styrker ju bara uppfattningen att Europaparlamentet är dit man skickar avdankade politiker som inte går att använda till något annat.
Svenska folket vill inte ha sandlådepolitiker och därför ska miljöpartiet vara glada att inte Gahrton ställde upp. Till skillnad från Alf Svensson hade han varit en belastning.
Per Garthon har för ovanlighetens skull en poäng. Men Ella Bohlin hade naturligtvis möjlighet att ställa vilka villkor hon ville för att låta sig placeras först på KDs lista. T.ex att Alf Svensson inte skulle driva en kampanj.
Sicket trams. Partiet satte en ung kvinna som första namn. Väljarna gjorde ett annat val. Punkt.
Garthon presenterar icke underbyggda förmodanden som fakta. "Alf Svensson har inte dragit röster från andra partier. Han har bara dragit röster från Ella Bohlin".
Vad vi säkert vet sedan tidigare är att Alf Svensson drar väljare från andra partier. Kristdemokraterna är ett marginalparti som har överlevt tack vare honom.
Per Garton!
Ditt inlägg är förvånande.
Du verkar alltför upptagen av ditt eget "nederlag" för att kunna tänka dig andra scenarier. Du försvarar den unga politikern Ella Bohlin (kd) framför den äldre Alf Svensson (kd). Ungdom framför ålderdom.
Har inte innehållet i politiken något som helst värde för dig?
Jag är inte kd-sympatisör och känner inte till något om kd-partiets inre liv.
Men jag tillåter mig nu att spekulera. Det har på kommentarssidor i olika medier (t ex DN, SvD, Newsmill) framförts att Ella Bohlin tillhör Livets Ord och är kreationist dvs hon tar avstånd från vetenskaplig kunskap. Darwin är enligt henne kass och Bibeln vet allt. Vill vi verkligen ha en sådan politiker i Sverige? Vill vi bidra med en sådan politiker i EU? Inte jag. Vill du?
Kan det vara så att det finns starka krafter inom kd som krävt att ersätta den petade Sakraedeus (stavning?) med en ny högerkristen politiker? Det förefaller inte osannolikt.
Det som förvånar mig är att massmedia har varit så märkvärdigt tysta med denna information. Vem vill rösta på en kreationist utom just andra kreationister.
Att kalla en tjej som tror att människor och dinosaurier levde samtidigt och att Jorden är c:a 3000 år gammal för skärpt är väl inte helt riktigt enligt min mening.
Jag kryssade för Alf Svensson därför att jag ville ha Alf Svensson i Europaparlamentet och inte Ella Bohlin. Står man på listan så står man till förfogande för val. Hade jag inte kunnat personrösta på Alf Svensson hade jag inte röstat på KD.
Det var inte partiledningen som kampanjade för Alf Svensson, utan några privatpersoner som Ian Wachtmeister (fd nyd) och Leif G W Persson (s) som samlade in pengar som man gav till KD under förutsättning att pengarna användes till att puffa för Alf.
Eller så kan det ju helt enkelt vara så att man hellre röstar på en erfaren politiker än en ung oerfaren Livets Ordare som motsätter sig evolutionen? I och för sig hade jag inte kunnat tänka mig att rösta på Alf. Men om valet stod mellan Ella och han så hade nog han fått rösten.
Problemet var inte Alf utan Ella själv. Jag kan inte tala för andra personröstare, men jag har inget förtroende för en kandidat som öppet förespråkat att man skall lära ut bibelns skapelseberättelse parallellt med evolutionsteorin i skolorna.
När blev stark en synonym för galen? Jag är rädd att jag missat detta, är det några andra ord som bytt betydelse?
Kan bara hålla med din analys Per. Kristdemokraterna förstod förstås att det inte skulle se bra ut gentemot de yngre väljarna att ha Alf på förstaplats, särskilt som han inte alls var intresserad av att ställa upp överhuvudtaget från början! Då lägger man fram en ung kvinna som man vet kommer bli bortkryssad. Jag tror dock att KD gräver sin egen grav på detta sätt, förr eller senare kommer den äldre generationen dö av. Ska dessutom bli intressant att se vad trötte Alf kommer åstadkomma i parlamentet, och om det kommer vara till gagn för partiet eller en belastning under nästa års valrörelse.
Detta luktar lite halvunket av konspiration tycker jag. Hur ofta ser man, under samma vecka, både en debattartikel från kristdemokratiskt håll som hyllar miljöpartiet och en debattartikel från miljöpartistiskt håll som i alla fall mellan raderna stöttar kristdemokraternas toppnamn Ella Bohlin?
Hela vitsen med att inte rösta in en kreationist är ju att vetenskapen har vunnit framför tron. Tydligen så vill Per Gahrton på detta sätt manifestera att hans åsikter också bara baseras på tro och inte på vetenskap.
Detta är det löjligaste jag hört på länge.
Till skillnad från en avdankad ex-politiker med missbruksproblem är Alf Svensson med sina 70 år vital, glasklar och begåvad med en förmåga att få över både budskap och trovärdighet. Har självt upplevt Alf EU valtala och kan garantera att han fortfarande har det. Att väljarna vill ha honom är dirketdemokrati. Till Dig Garthon, (1) surt sa räven och (2) som den ex kommunist Du är kan jag förstå att Du har problem med (direkt)demokrati men inte jag.
Stanna hemma och klipp gräsmattan istället för att e-gnälla på bra poltiker
Ella Bolin vanns priset som årets förvillare år 2005 för sina uppfattningar att kreationism skall undervisas i skolan.
PG: Du tar alltså avstånd från demokratins principer? Skrämmande, och typiskt Mp...
Gahrton har med åren blivit en allt mer patetisk Don Quijote-figur, Riddaren av den Sorgliga skepnaden, som slås mot allt som rör sig, incl väderkvarnar om det inte finns andra lämpliga objekt. Han kan helt enkelt inte annat. Som en groggy fd boxare som gått alldeles för många matcher.
Jag kan absolut inte tänka mig att rösta på kristdemokraterna, men jag rankar Alf Svensson som politiker minst 500 platser högre än Gahrton. Dessutom är Svensson en man som har humor och distans, egenskaper som Gahrton i allra högsta grad saknar.
Per Gahrton: Så fort en kvinna INTE vinner någonting så måste det inte vara manschauvinism inblandat. Nu blev det som det blev. Jag tror att Ellas kreationismprat fällde henne, vilket jag är glad för. Kreationister ska motarbetas, oavsett kön.
Jag undrar om du reagerat likadant om det varit helt tvärtom, om en äldre kvinna konkurrerat ut en ung man på samma sätt.
Alf Svensson tillhör inte mina favoriter men han har erfarenhet och tyngd. Ella Bohlin är 30 år och har hur många chanser som helst att komma igen. Hur de nu lade upp sin strategi i Kd vet jag inte men det är väl samtidigt något man kan vänta sig från det mest konservativa partiet i riksdagen. Man ska inte anklaga folk för saker man inte har bevis för och det kommer vi aldrig få i den här frågan.
Vad som däremot borde lyftas fram är vilka som stött Alf Svenssons kampanj.
Jag förstår inte varför PG är så upprörd. Alf Svensson ville uppenbarligen bli vald och han mobiliserade sina supportrar för att bli det. Det är precis så där som demokrati fungerar och ska fungera. Om Bohlin är så skärpt och lovande som PG säger (jag vet precis ingenting om henne) har hon alla chanser att komma igen senare – när hennes maktbas är större än konkurrenternas. MEP är inget man bara skänker till det sötaste ansikte, det är något man _tar_ för att man kan, eller får till skänks som tack för tidigare gentjänster. Gnäll inte på ett maktspel för att det är... ett maktspel. Vad f*n trodde du?
Eller alla partiers kampanjstödjare för den delen. Hoppas att Sverige kan ta steget in i 70-talet nu och leva upp till sitt prat om offentlighet.
Gahrton vacklar i vanlig ordning omkring på den politiska skalan och har nu hälsat på hos Kd. Föga förvånande demonstrerar han öppet sin aversion mot demokrati och ondgör sig över att fler kryssat för Alf Svensson än för Ella Bohlin. Gahrton har därmed åstadkommit en politisk VDN-märkning på sig själv som är bra att ha i åtanke om och när hans nästa drapa om någonting publiceras någonstans.
Gahrton pratar som vanligt strunt. Kontentan av hans magsura artikel är att väljarna i själva verket inte vet hur dom röstar.
Han tar sig dessutom den oerhört fräcka friheten att påstå att Alf Svenssons medverkan inte genererade en enda extra röst för KD. Detta påstående vet jag är lögn eftersom jag själv kryssade Svensson. Hade han inte stått med på KDs hade det aldrig fallit mig in att rösta på KD.
Kan det inte vara så att hon föll offer för sig själv?
Kvinnan vill ju införa kreations teori vid sidan om evolutionslära i Svenska skolor. Hur många, även kristdemokrater, tycker egentligen att det är en vettig idé?
Hon är helt enkelt inte kompetent och har konstiga skrämmande idéer, det var hennes problem.
Gillar varken Ella eller Alf. Fast kan ändå se att Garthon har poäng. Att om man ska ha personval, så ska det vara ett sätt att utmana det gamla politikeretablisemanget genom att ge kanditater med nya/alternativa idéer och erfarenheter möjlighet att komma in. Inte att man gör tvärtom väljer en toppkandidat som gör att man verkar nydanande, för att sedan låta denna bli besegrade av en gammal politikerräv som står för den gamla vanliga politiken inom partiet. Att behöver inte vara fel på gamla politikerävar, men om man vill ha in dom kan man i alla fall vara ärlig och sätta dom högt upp på listan.
Patrik Hockum:
Är det något som gör mig upprörd så är det när personer med tillgång till utbildning och nyheter uttrycker sådana saker som du gör. Att göra en jämförelse mellan Berlinmuren och den israeliska skyddsbarriären är att spotta på de människor som DDR-regimen avrättade vid Berlinmuren. Japp, avrättning är det korrekta ordet, att skjuta på flyende människor och sedan låta dem ligga och förblöda till döds är att avrätta. Den israeliska skyddsmuren är till för att skydda demokratin Israel och dess medborgare mot terrorattacker. Berlinmuren var ett sätt av en diktatorisk mördarregim att fängsla sitt egna folk.
I sakfrågan, dvs vad artiklen egentligen handlar om, anser jag faktiskt att Per Gahrton har vissa poänger.
Eller så kunde det bero på att Ella Bolihn är skrämmande. Hela hennes personlighet andas creepy. Det där leendet skulle aldrig någonsin få min röst. Jag är inte ens insatt i hennes case, men det räcker att titta på hennes bild på reklamblanketten jag fick för att säga: "tack men nej tack".
Det har sannolikt INTE förekommit ngt mygel. Jag tror inte ens "halvtokiga" Ella tror på detta. Det är dock ett gubbvälde och kärringvälde i den fastrostade svenska politiken. Till och med ungdomarna låter gaggiga och gamla. Men Alf Svensson känns helt rätt på denna position.
Väljarna valde Alf Svensson framför Ella Bohlin. Punkt.
Hur det skulle vara ett utslag av mygel är en gåta för mig.
Patrik Hockum:
Är det något som gör mig upprörd så är det när personer med tillgång till utbildning och nyheter uttrycker sådana saker som du gör. Att göra en jämförelse mellan Berlinmuren och den israeliska skyddsbarriären är att spotta på de människor som DDR-regimen avrättade vid Berlinmuren. Japp, avrättning är det korrekta ordet, att skjuta på flyende människor och sedan låta dem ligga och förblöda till döds är att avrätta. Den israeliska skyddsmuren är till för att skydda demokratin Israel och dess medborgare mot terrorattacker. Berlinmuren var ett sätt av en diktatorisk mördarregim att fängsla sitt egna folk.
I sakfrågan, dvs vad artiklen egentligen handlar om, anser jag faktiskt att Per Gahrton har vissa poänger.
Av Per Gahrtons utspel att döma föraktar han väljarkåren och demokrati när det inte gynnar hans egna syften. Det faktum att Alf Svensson kryssades i mer än Ella Bohlin ger honom mer legitimitet än henne. Att spela könskortet, som i sig är en logisk felaktighet, är dessutom lågt, och visar bara på hyckleri.
Det har sannolikt INTE förekommit ngt mygel. Jag tror inte ens "halvtokiga" Ella tror på detta. Det är dock ett gubbvälde och kärringvälde i den fastrostade svenska politiken. Till och med ungdomarna låter gaggiga och gamla. Men Alf Svensson känns helt rätt på denna position.
Jag röstade KD i detta val så att jag kunde kryssa Ella Bohlin, som jag tycker är ett riktigt vitaminpiller som gjort ett lysande jobb under valrörelsen. Att denna min personröst istället bidrog till att skicka Alf Svensson till bryssel känns oerhört snopet. Bait and switch - brukar det kallas.
Om detta var ett taktikspel så var det fult. Jag känner mig luggad.
Jaha? Manschauvinism och mygel?
Hade tänkt rösta Piratpartiet, som lite missnöjesröstande, men när jag såg Alf på en affisch dagen innan så bytte jag spår. Jag vet vad Affe står för och honom litar jag på. Han har byggt upp ett förtroende helt enkelt. Kan det inte få vara så enkelt?
Re: Måns, 2009-06-10, 11:39
Om du håller dig till sakfrågan
Vilka poänger tycker du att Per Garton har?
Ella Bolin framstod som en viljelös fjolla i valkampanjen även om jag tror att hon är en skärpt tjej, att prata om bättre miljö utan konkreta förslag, är som att prata väder, det är trevligt men framstår som menlöst.Hon framstod som en tjej utan budskap.
Vi har dessutom personval i europa parlamentet, detta är en rättighet som väljarna utnyttjar, man är trött på partiernas nomineringskommitéer.
Den som har ett budskap och en vilja vinner i längden, dessutom har även äldre rätt att vara med i samhället.
Patetiskt inlägg av Garthon... Du ser spöken om du tror att inkryssningen av Alf var ett utslag av mygel. Ursäkta? Folk känner förmodligen ett större förtroende för en duktig och mångårigt erfaren politiker som Alf Svensson. Ingen skugga ska falla över Ella Bohlin men på de flesta håll i världen (utom i Sverige?) är hög ålder något positivt som vittnar om stor kunksap och lång erfarenhet. I Sverige ska det vara ungt och fräscht (dumt och naivt?). Nej du Garthon, den artikeln verkar som ett totalt misslyckat försök att ragga på fröken Bohlin.
"...hela folket har rätt till representation, också de äldre."
Hyggligt av dig, Per.
P1 morgon rapporterade den 26 maj 2009 från Alf Svenssons kampanjmöte i Djursholm. Jag hoppade till då jag hörde stycket som kontrasterade ALf Svenssons syn på alkohol mot KD´s toppkandidats, Ella Bohlin.
En bit in i reportaget inleder reportern Mats Eriksson: ” Svensson själv ser inte heller kvoter som det stora medlet mot alkoholproblemen i Sverige”.
Alf Svensson: ”Jag blir mindre och mindre troende på förbud ju äldre jag blir. Om man är sedd, om man känner att någon bryr sig. Någon finns som tycker om en, om man har någon att tycka om, då behöver man inte förälska sig i förbud.”
Min kommentar: Vadå förälska sig i förbud? Vore det inte naturligt att här säga att man inte behöver förälska sig i ALKOHOL med syftning till alla de som har alkoholproblem? Istället syftar Alf Svensson på sin partikollega Ella Bohlin som förälskad i förbud! Det var ett mycket fult grepp av en gammal räv.
Reportern Mats Eriksson hjälpte till att summera : ”Så det är egentligen mer grundläggande frågor om livet som man ska fokusera på än exakt hur många liter som en svensk får plocka in över gränsen, det är mer avgörande för alkoholproblem och så?”
Alf Svensson: ”Ja, det är faktiskt min uppfattning!””
Snyggt jobbat grabbar!
Ja, mycket skall man läsa. Gubben Garthon vill nu framstå som.. vad? En feminist? LOL
Ella Bohlin är kreationist och har ett förflutet i Livets Ord, och nu är jag inte så insatt i hur kristdemokrater tänker men jag skulle kunna föreställa mig att det även bland deras väljare finns folk som tycker att det vore alldeles galet att skicka en sådan person som representant för den svenska kristna rörelsen. Dessutom har människan suttit i TV och öppet deklarerat hur väldigt mycket emot abort hon är och jag tror faktiskt att de flesta svenska kvinnor får en dålig smak i munnen av dessa, med svenska mått mätt extrema, åsikter. Jag kan ju ha fel, men jag inbillar mig att även KD-kvinnor tycker det är för mycket. Så min teori är att de röster hon ändå fått till stor del kommer från män medan kvinnor kryssade någon annan som de kände igen. Antingen för att de verkligen ville välja Alf eller för att de ville ha ”vem som helst utom denna Stepford Wife”, typ.
Som allmänborglig väljare känner jag sympati och respekt för Alf Svensson och har röstat på honom några gånger. Sedan de mer fundamentalistiskt orienterade KD-medlemmarna åter börjat höja sina röster går det inte längre att se KD som ett alternativ.
Dålig syn?
Per GAHRTON är ordförande i de extrema Hamasvänliga PALESTINAGRUPPERNA. Men det vågar han inte sätta ut när han presenterar sig i de artiklar som han skriver, av oro för att ännu fler demokratiskt sinnade människor då ska vända honom ryggen. Snacka om taskspel och mygel.
Hans Hamas-sympatier förklarar också hatet mot Alf Svensson, som i likhet med flertalet, varmt stödjer demokratin Israel.
Demokrati har aldrig varit något för extremisten Gahrton. Därför begriper han inte heller att det är VÄLJARNA, inte Alf Svensson, som möblerat om i KD:s turlista till EU-parlamentet. Ella Bohlin kommer säkert igen i framtiden.
Men Per Gahrton var det länge sedan som någon brydde sig om. Det är därför han tvingas lägga ut texten över det tragikomiskt lilla antal människor och närmast sörjande som kryssade på Gahrton i det här valet.
Nu är det dags att någon lyfter bort den gamla palestinasjalen Gahrton från den seriösa debatten i Sverige.
Den poäng jag ser att Gahrton har är att det var väldigt lätt för KD att se att detta skulle bli utfallet. I och med att Alf Svensson överhuvudtaget placerades på listan borde man förstått att han skulla ta många kryss och förmodligen även ta första platsen och skicka Ella Bohlin till andra platsen. I det läget hade det varit ärligare att redan placera dem i den ordningen. Nu försökte man applera till nya väljare, dvs. inte den grupp som gav KD nästan 12% i valet 1998, genom att sätta en ung tjej som etta men inte ge henne fullständig backning och en riktigt chans att vinna.
Att sedemera Alf Svensson är vald i sann demokratisk ordning är en helt annan sak. Folket har röstat och bestämt, kritiken är riktad mot KD, inte folket.
Ja, mycket skall man läsa. Gubben Garthon vill nu framstå som.. vad? En feminist? LOL
Ella Bohlin är kreationist och har ett förflutet i Livets Ord, och nu är jag inte så insatt i hur kristdemokrater tänker men jag skulle kunna föreställa mig att det även bland deras väljare finns folk som tycker att det vore alldeles galet att skicka en sådan person som representant för den svenska kristna rörelsen. Dessutom har människan suttit i TV och öppet deklarerat hur väldigt mycket emot abort hon är och jag tror faktiskt att de flesta svenska kvinnor får en dålig smak i munnen av dessa, med svenska mått mätt extrema, åsikter. Jag kan ju ha fel, men jag inbillar mig att även KD-kvinnor tycker det är för mycket. Så min teori är att de röster hon ändå fått till stor del kommer från män medan kvinnor kryssade någon annan som de kände igen. Antingen för att de verkligen ville välja Alf eller för att de ville ha ”vem som helst utom denna Stepford Wife”, typ.
Håller med , det är en stor skam men detta är något vi kommer se mer av i framtiden .