Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Därför Piratpartiet

Foto: Scanpix
Tigran Babajan om Därför Piratpartiet

Piratpartiet bör samarbeta med alla grupperingar i parlamentet - även de högerextrema

Piratpartiet har fått sitt mandat för att göra en förändring. För att åstadkomma det bör piraterna i parlamentet göra sitt yttersta för att sprida frihetsvågen i hela Europa, om det behövs så även genom de grupplösa högerextremisterna. Det skriver statsvetaren TIGRAN BABAJAN.


Om författaren

Tigran Babajan äser Statsvetenskap vid Umeå Universitet, Umu.

Inget annat än en jättestor glädje över det otroligt höga stödet som Piratpartiet fick av svenska folket kan innebära mer stolthet för piraterna idag. Detta stöd innebär också hur vanliga medborgare kan engagera sig och samarbeta mot högre mål trots de vanligt förekommande attackerna från de stora etablerade partierna som bemötte piraterna med kritiken om att vara intresserade av en enda fråga. Detta stöd visar också att människor från olika ideologiska fält kan samlas kring en fundamental fråga som angår hela det svenska och europeiska samhället, nämligen medborgarrätten.

Vi har nu blivit ögonvitten till en ny seger av en sann demokrati som kommer att förstärkas i samband med Piratpartiets enorma framsteg. Piratpartiet med alla sina medlemmar och väljare har visat för Sverige, Europa och hela världen att vi i Sverige vill värna om medborgarrätten som under de senaste åren aktivt sattes under attack av olika grupper på EU nivå. Piratpartiet har också bevisat att medborgarna kan och ska värna om sina privatliv och inte minst på Internet.

Det första steget har piraterna klarat alldeles utmärkt och det är ännu viktigare att de fortsatta stegen blir välplanerade och att man bredder ut sin politiska horisont i EU-parlamentet och öppnar för samarbeten med alla möjliga grupper, inte minst med de i den grupplösa gruppen. Medborgarrätten är en idé som ska gälla alla individer oavsett om de partipolitiskt är röda eller blåa eller om de är vänster- eller högerextremister. Mycket tyder på att Piratpartiet de facto har lyckats med denna uppgift och plockat ihop röster från alla sociala och ideologiska skikt, dock främst bland 18-30 åriga. Det sista innebär också att Piratpartiet är en ung rörelse som har en stor armé av unga medborgare som har påvisat att deras åsikter bör äga rum i den politiska arenan i Bryssel.

Piratpartiet har kammat hem ett mandat med den nuvarande aktuella mandatfördelningen vilket innebär att det krävs stora investeringar i relationer med alla möjliga EU-parlamentariker och grupper för att öka samarbetet som ska lyckas stoppa EU:s nuvarande attacker mot medborgarrätten och politiken som pekar mot ett övervakningssamhälle där alla medborgare kommer att bli avlyssnade, övervakade och dömda i princip på svagare grunder.

Piraten som ska sitta i EU-parlamentet måste förutom de traditionella grupperna också satsa hårt på de grupplösa extrema högergrupperingarna när det gäller kooperationen i Bryssel. De flesta av de som röstade på piraterna visste att EU:s politiska arena består av informella nätverk och diskussioner samt att alla politiskt laddade lagförslag antas med kompromisser. För det första så måste piraten i parlamentet göra sitt yttersta för att sprida medvetandet om den självklara medborgerliga rätten till ett oinskränkt privatliv och Piratpartiets andra hjärtefrågor bland andra europeiska parlamentariker och på det sättet sprida denna "frihetsvåg" till alla blivande systerrörelser ute i hela Europa och i världen. För det andra så måste piraten i den mån det går hålla sig borta från de som folket i Europa gillar minst, nämligen de eliter som bara vill höja sina ersättningar och löner. Piraten får inte riskera sitt och partiets anseende genom att konsolideras med dessa eliter som alla blanka missnöjesröster runtom i Europa möjligen satte sig emot. Vill piraten att Piratpartiet ska slippa Junilistans öde så bör arbetet i Bryssel vara så pass långsiktigt och flexibelt att efterträdarna om 5 år ska kunna visa på en sådan tydlig utveckling så att väljarna tydligt ska kunna se vad deras mandat har åstadkommit.

För övrigt anser jag att vi kommer att se en mer ökad mediebevakning av våra EU-parlamentariker under detta år inte minst för det svenska EU-ordförandeskapet och att väldigt många laddade "paketförslag" kommer att infinna sig på de politiska borden i Bryssel. Det är viktigt att alla svenska parlamentariker tar till sig kritiken hemifrån och än en gång bevisar att Sverige kan och bör vara en framgångsrik modell för en stark förankrad demokrati och att den svenska demokratin med bl.a. starkare skydd för medborgarrätten och ett definitivt nej till övervakningssamhället, är ett mål som alla EU-länder bör eftersträva.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7876

20 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag tror inte det.

Permalänk | Anmäl #1 Dahlin, 2009-06-08, 09:09

Jag tror inte det!

Att dansa runt med höger extremister kommer de att förlora stort på!
PP kommer definitivt att förlora mig!

Jobba på att övertyga andra!

PP i valet 2010

Permalänk | Anmäl #2 Petter, 2009-06-08, 09:52

Inte om de vill ha min röst i nästa val.

Permalänk | Anmäl #3 Johannes E, 2009-06-08, 09:58

Extremister av något slag - höger eller vänster - lär vara svåra att samarbeta med, per definition.

Men om nu de förment "demokratiska" partierna smyger in fascismen under falska förespeglingar, så behöver man mobilisera alla krafter. Det vore väl skrämmande om extremisterna är de enda som är villiga att hjälpa till att bevara demokrati och mänskliga rättigheter! Då har väl förfallet gått rätt långt...

Permalänk | Anmäl #4 Oldtimer, 2009-06-08, 10:30

Piratpartiet kommer till ett mycket turbulent och intressant EU-parlament. Socialisterna har tappat sin ställning, EPP är starka men har fått konkurrens av Tories egen konservativa men anti-federalistiska falang, de gröna går framåt. Ind-dem har problem, 15-19 mandat idag, vilket innebär att de desperat behöver allierade för att nå upp till 25 som behövs för egen grupp. Och så finns det en stor grupp småpartier, där förvisso en del är högerextrema. Saken är bara att balansen mellan maktblocken är mycket jämnare nu, vilket gör att PP med rätt taktik kan få massor för sitt stöd.

Avfärda inte alla småpartierna med att de allihop skulle vara högerextrema, se till att knyta kontakt med alla vettiga människor ni kan hitta där nere. Ni kan inte göra jobbet själva...

Permalänk | Anmäl #5 Svempa, 2009-06-08, 10:37

Det mest förvånande är att så få inom etablissemanget fortfarande inte ser piratpartiet som en spirande medborgarrättsrörelse, som successivt och mer och mer har och får minst samma dignitet som Gandhi och Martin Luther King.

Permalänk | Anmäl #6 Uno Hansson, 2009-06-08, 10:41

PP tar upp en mycket viktig aspekt i det samhälle vi lever i nu. Och är enligt mitt mina åsikter ett parti som behövs. Men nu ska vi inte hoppas allt förmycket på PP förmåga. För hur duktiga dom en är så sitter PP trots allt på ett mandat av 785 stycken. JL hade 3st och de lyckades inte med så mycket under sina fem år. Jag tror och hoppas att PP kommer bidra med stort engagemang och kunskap i deras områden. Och väcka intressanta debatter i Bryssel och Strasbourg.

Ha det i bakhuvedet

Permalänk | Anmäl #7 Gustav, 2009-06-08, 11:40

Högerextrema grupper är rena motsatsen till den frihetsiver som borde råda bland PP. Sådana politiska inriktningar är snarast för en starkare kontroll och mer intrång i privatlivet (iallafall om man inte är blond och blåögd).

Alla partier som vill ha kvar någon sorts etisk plattform bör sky de partierna som pesten. Det finns inget alls att vinna på att öppna dörren för de mörkerkrafterna,

Permalänk | Anmäl #8 Åsa, 2009-06-08, 12:18

Tänk vad kloka statsvetare är som vet vad 'piraten måste'. Jag hoppas nu att våra parlamentariker gör varsin fusklapp av Tigrans kloka ord, och då och då plockar fram t ex:
"Det är viktigt att alla svenska parlamentariker tar till sig kritiken hemifrån"
ur fickan och säger å visst ja, det hade jag ta mig f-n glömt idag.

Permalänk | Anmäl #9 Mats Forssblad, 2009-06-08, 12:20

Med den skeva media bevakning som Piratpartiet får kommer sånt (om än tillfälliga) samarbete att blåsas upp bortom alla proportioner. Till skillnad från de "etablerade" partierna som får rösta mot allt sunt förnuft bäst de vill så kommer PP´s röstande att bevakas noga och minsta felsteg eller t o m om de bara röstar för nåt som kommit från extrem högern kommer att förvandlas till nazistiska sympatier. Även här i Newsmill så jämförs PP & SD i artiklar som trotsar fantasins gränser.

Permalänk | Anmäl #10 Tor, 2009-06-08, 16:08

Högerextrema är FÖR bevakning av individer. PP är EMOT bevakning av individer. Så vad skulle det vara för samarbete?

Permalänk | Anmäl #11 Charlie Darwin, 2009-06-08, 16:50

NU vill alla dansa med pp minsann !
Innan valet skulle det smutskastas från både höger och vänster ...

Men jag tycker absolut att pp skall stå fast vid det dom sa innan: "Vi kan tänka oss alla grupper UTOM de främlingsfientliga" !

/K

Permalänk | Anmäl #12 Klas2k, 2009-06-08, 17:24

Det beror lite på var man tittar.
Här hemma i Sverige har nästan alla högerextrema rörelser samma åsikter som Piratpartiet i just de frågorna.
Det beror såklart på att deras verksamhet som bäst befinner sig i en juridisk gråzon så länge de inte har makten.

Ett samarbete mellan PP och högerextremister i EU kring just de frågor PP har drivit känns för mig inte alls omöjligt, och det är också därför jag aldrig skulle lägga min röst på ett parti som vägrar definiera vad de anser vara demokrati.
(Det är möjligt att PP anser sig ha gjort det, men i så fall är deras definition så liten och vag att jag ändå inte skulle våga lägga min röst på dem.)

Man jag undrar en sak här.
Är artikelförfattaren en representant för Piratpartiet?
Om inte, ska jag tolka partiets tystnad kring den här artikeln som att de håller med?

Permalänk | Anmäl #13 Aaron Axelsson, 2009-06-08, 17:27

Klas2k:
Så sa de inte. De sa:
"Det enda vi kan säga säkert är att vi inte kommer att gå med i gruppen för främlingsfientliga nationalistiska partier under några omständigheter, vad de än skulle kunna tänkas få för sig att säga eller göra när det gäller våra frågor. Det beror på att vi inte gillar dem, helt enkelt."

Men de nämnde inte något om de partier längre ut på högerkanten som för tillfället inte råkar vara organiserade i en partigrupp.

Permalänk | Anmäl #14 Aaron Axelsson, 2009-06-08, 17:31

Piratpartiet liksom Junilistan är tecken på att svenskarna inte helt har somnat in. Piraterna är ett oskrivet kort i alla frågor utom de som de gått till val på. Själv skulle jag aldrig rösta på ett så kallat enfrågeparti som piraterna eller Fi. Sd är något annat, som ett allmänr värdekonservativt parti. Det som stör mig är att Sd inte behandlas i formellt avseende som andra partier. Ge demokratien en chans - tokiga åsikter får tas i debatten!

Permalänk | Anmäl #15 Frode Karlsson, 2009-06-08, 21:59

Det vore ytterst tråkigt om piratpartiet inledde samarbete med de högerextrema. (eller några extrema grupper öht)

Tack och lov är den risken synnerligen låg, då alla de högerextrema grupperna jag studerat INTE är intresserade av mindre kontroll och övervakning av befolkningen, snarare tvärtom, då det motverkar deras egna syften.

Som statsvetare borde du vara medveten om detta.

Den konservativa gruppen är troligen utesluten av samma skäl.
Möjligen kan man se en möjlighet till samarbete med liberaler/socialister, om man kan få dessa att lyssna till våra argument. Tyvärr har erfarenheterna från sverige ganska tydligt visat att det är svårt. Liberalerna är inte liberala (Folkpartiet svek sina ideal redan på 90-talet med PUL), socialisterna står närmare de konservativa.

Slutsatsen är att piratpartiet idag står relativt ensamt, vad vi kan göra är att utnyttja våra resurser och våra nya möjligheter med en representant i EU parlamentet, för att få ut så mycket lättförståelig och relevant information som möjligt.

Permalänk | Anmäl #16 Tommy Grön, 2009-06-08, 22:16

Klas2k

Sverigedemokraterna är inte alls på samma våglängd som piratpartiet. De har klart och tydligt deklarerat sitt stöd för både FRA och IPRED.

Aaron, frihet att tänka, tycka och säga vad man vill utan risk för avlyssning och repressalier är en ganska stark grund för demokrati. Jag anser piratpartiet vara avsevärt mer demokratiskt än de partier vi har i riksdagen.

Att piratpartiet valt att fokusera på medborgerliga fri- och rättigheter speglar den brådska vi anser detta har. Övrig politik lär utkristallisera sig när det är dags, men först ska kontrollapparaten bort. Oavsett vilket block, höger eller vänster, som vi kommer samarbeta med om vi lyckas nå en vågmästarroll, så kommer vi rösta för dem i de frågor som inte rör våra hjärtefrågor, samtidigt som vi ser till att inte mer kontroll än nödvändigt införs för att överse detta. Kontroll och övervakning ska endast ske i den omfattning som krävs för att upprätthålla den samhällsservice sveriges befolkning vill ha, varken mer eller mindre.

Permalänk | Anmäl #17 Tommy Grön, 2009-06-08, 22:33

Tommy Grön

Newsmill är duktiga på att utexaminera folk som är studenter. Jag skrev klart och tydligt att jag studerar statsvetenskap, men i artikeln blev jag omvandlad till en färdig statsvetare. Det är nog ett bra sätt för Newsmill att marknadsföra kanske min lite kontrolversiella artikel. Jag håller fullständigt med din analys och har själv också studerat alla dessa högerextrema och främlingsfientliga grupper både inrikes och i Europa. Men om du läser noga min artikel så kan du inte undangå mitt riktiga budskap till PP- att genom samarbete övertala och kamma åt sig nya röster från alla håll. PP har fått sitt mandat från alla möjliga väljare och det är just dessa väljare som alla partier inklusive extremister vill fiska. Genom att det finns vettiga människor med starka mandat som kan övertala alla dessa "okunniga" i området så kan man som pirat nyansera hela tanken på nytt. I din kommentar gjorde du också väldigt bra analys av att PP har svårt att gruppera sig i en grupp som matchar rätt, men du glömde betona en viktig sak, nämligen piraternas välvilja att nå sina mål. När man ser att stora partier börjar öppna för kompromisser i dessa frågor så är det inte alls omöjligt att utsatta grupper som högerextrema att tänka om och också öppna för nya möjligheter. Åter igen, ett kontrollsamhälle är en farlig trend för ALLA och det är just med Engström och CO som PP ska lyckas betona att den trenden kommer att slå alla, skyldiga och oskyldiga, högerextremister och terrorister. Genom att bli kontrollerade kan även dessa högergrupper hamna i svårare lägen och PP har en bra förmåga att föra detta budskap med bra argumentation. Det är självklart att extremisterna inte kommer att fullständigt hålla med dem i alla frågor, men genom rätt inriktade ansträngningar så kan man göra skillnad. Sen huruvida man lyckas eller ej med detta lär vi få se resultatet av om 5 år, men att försöka jobba strategiskt och inte utestänga någon ökar chanserna för frihetsvågens spridning inom EU:s alla grupper. Ingen partigrupp är ömöjlig och alla är beredda ändra sig och kompromissa, speciellt när Eu-parlamentarikerna främst sitter på personliga mandat.

Permalänk | Anmäl #18 Tigran Babajan, 2009-06-09, 09:52

Piratpartiets andra person på listan berättade att hon ville skänka ev lönepengar till bla Attac (göteborgskravallerna) och Ordfront. Vi hittar även Felden på PPs EU-lista som vill öka invnadringen och tom föreslår att Sverige skall betala biljetterna för de som vill komma hit och söka asyl.

Att dessa uppebart vänsterextrema personer skulle samarbeta ens med borgare ser jag som en våt dröm.

Permalänk | Anmäl #19 Malmöbo, 2009-06-09, 15:25

Viktigt påpekande. Man kan föra en dialog även med sådana partier utan att samarbeta. Det ligger ju nära till hands att övervakningen kommer kunna drabba dom särskilt och dom kan vara mer öppna för populism än dom vanliga partierna. Man bör nog också vara lite öppen så länge man inte vet vad dom egentligen står för, media går inte direkt att lita på i sammanhanget, det finns naturligtvis en del vettiga människor som är emot invandringen utan att för den sakens skull vilja ha 4:de riket och utrotningsläger.

Det finns också en inte helt oansenlig mängd potentiella SD-väljare bland dom som röstade PP nu, det är inte så smart att alienera dom.

Permalänk | Anmäl #20 Karl, 2009-06-09, 18:33

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.