Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Analyser EU-valet 2010

Foto: Scanpix
Jimmy Carlsten om Analyser EU-valet 2010

Grattis piratpartiet, nu tar förhoppningsvis dom övriga partierna efter!

Inskränkningen av våran frihet har pågått alldeles för länge och vi har inte haft något att säga till om tills nu. Piratpartiet har verkligen visat riksdagspartierna att den här frågan är väldigt viktig för en hel generation och förhoppningsvis gett dem en tankeställare inför nästa val, för tro inte att det är missnöje som gett dem en plats i Europa parlamentet!


Om författaren

teknikstudent som brinner för demokrati och yttrandefrihet. Har varit politiskt intresserad sen den dagen jag lärde mig läsa.

Jag röstade inte på Piratpartiet men är ändå glad över att dom tog sig in i Europa parlamentet, detta är ett bevis på att dom befintliga riksdagspartierna inte tar ungdommars röst på allvar, jag är helt säker på att hade fler unga människor tagit sig iväg och röstat hade dom kunnat ta minst ett mandat till.

Visst dom är är ett parti som driver få frågor men likförbannat väldigt viktiga frågor, framförallt i tider som denna när den ena lagen galnare än den andra instiftas och inskränker på våran frihet.

För det är just det som händer när man instiftar lagar som säger att all mail, sms och telefontrafik måste lagras i minst 6 månader, man talar om att "ja men vi måste ju stoppa terrorismen" men att tro att terrordåd stoppas genom att kontrollera sina egna medborgare är inte bara helt otroligt korkat utan också att underskatta samhällsfientliga grupper, hur många tror på allvar att personer inom dessa grupper mailar varandra utan att koda dem? Inte fan lär dom i alla fall skriva saker som "Bomben är fixad, vi möts 16:00 vid globen för att spränga den i luften"

Dessutom riskerar detta att leda till åsiktsregistrering, för även om det inte är meningen att införa registering så är ju risken överhängande att folk någon gång mailar sin åsikt till någon annan, jag säger inte att den svenska regeringen kommer utnyttja det men fortfarande finns det länder i Europa som inte respekterar andra människors rättigheter helt ut, ett exempel är förföljelsen och trackaseringen av HBT personer i ett flertal länder.

Att hänvisa till datadirektivs reglerna och påstå att det är legitimt för att stoppa fildelning och terrorism är som att påstå att vi borde ha övervakningskameror i varje hem då en stor del av kvinnomisshandeln samt våldtäkterna sker där och att vi då får bättre bevisning.

Än värre är Sarkozys galna utspel kring att stänga av folk från internet, han vill alltså på riktigt stänga av folk från den absolut bästa uppfiningen för det fria ordet sedan tryckpressarna för ett så simpelt brott som fildelning, hur kan man på allvar tycka att det är okej?

Jag säger inte att vi ska tillåta fildelning till 100% det är en väldigt svår fråga men däremot anser jag att vi måste värna integriteten, demokratin och yttrandefriheten, det måste gå långt före alla försöka att förhindra fildelning och påstådda hot från terrorister, något mer jag undrar över, vad kommer klassas som terrorism? Kommer nazismen eller anarkismen klassas som terrorism då dessa ideologiers mål kräver att vi omkull kastar samhället som det ser ut idag?

Nej det är dags att stå upp för yttrandefriheten, våra rättigheter och demokratin, vi kan inte låta staten, som egentligen ska vara oss själva, övervaka oss utan några egentliga grunder.

Kom ihåg att har du rent mjöl i påsen har dom inget att övervaka!





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7904

26 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Du har kanske rätt i sak men jag kan inte läsa din svenska. Tillbaka till skolbänken Jimmy!

Permalänk | Anmäl #1 ErikWog, 2009-06-09, 19:06

Bomben är fixad, vi möts 16:00 vid globen för att spränga den i luften.

Permalänk | Anmäl #2 Charlie Darwin, 2009-06-09, 20:03

är dyslektiker, men försöker strya upp språket så gott jag kan

Permalänk | Anmäl #3 Jimmy Carlsten, 2009-06-09, 21:08

Wow, självägd Erik Wog. Killen är dyslektiker. Grattis.

Permalänk | Anmäl #4 gratis, jag menar grattis, 2009-06-09, 22:35

Bra skrivet Jimmy!
Denna fråga om övervakning och intriget är väldigt viktigt för "fildelargenerationen" och att få se de etablerade partierna skaka av rädsla de sista dagarna innan valet var helt enkelt obetalbart.
Hoppas nu att det blir ett herrans liv i maktens koridorer efter detta val och det ska bli intressant att få se hur det ser ut inför nästa valkampanj.

Erik Wog.Lågt att ens kommentera stavingen,kunde du inte komma på något annat?

Permalänk | Anmäl #5 Daniel Engström, 2009-06-10, 00:22

Stavningen ÄR åt skogen, att sedan kommentaren om skolbänken blev än mer idiotisk kanske tjänar till att Wog skiljer på sak och person i fortsättningen.

Jimmy, ett enkelt sätt att fixa det är att skriva inläggen och kommentarerna i t.ex. OpenOffice Writer och köra en stavningskontroll innan du klistrar in dem.
Visserligen går du miste om träningen, med det blir lättare att läsa vad du skriver.

Permalänk | Anmäl #6 Patrik "BP" Andersson, 2009-06-10, 01:05

BP: jo jag vet, lovar att bli bättre till nästa gång, ska tänka på det.

daniel: tack för att du utalade dig seriöst kring artikeln, lovar bättring i framtiden!

Permalänk | Anmäl #7 Jimmy Carlsten, 2009-06-10, 01:36

Jimmy, ta och plugga lite svenska istället för teknik. Nu går det inte att bedöma om det bara är din svenska som är oklar eller även dina tankar! Man måste känna sina begränsningar!

Permalänk | Anmäl #8 AndersS08, 2009-06-10, 05:32

Anders, det verkar som om det är du som måste förbättre din läsförmåga. Han har skrivit att han är dyslektiker och att han kommer bättra språket till nästa gång. Vad är det som är så svårt att förstå?

Verkar som om folk har svårt att skilja på person och fråga. Väldigt lågt.

Permalänk | Anmäl #9 VSingh, 2009-06-10, 08:54

En bra artikel.

Jag läser hellre en dåligt stavad artikel med ett budskap, än en välformulerad utan mål eller mening.
Med normalbegåvning borde det inte vara några problem att läsa artikeln.
Ni som inte klarat det kanske har problemet med otydlighet på er egen sida?

Permalänk | Anmäl #10 pr1vat3, 2009-06-10, 11:11

Word! pr1vat3!

Precis!, säger mer om betraktaren!

Permalänk | Anmäl #11 Petter, 2009-06-10, 11:23

Inte ett dugg lågt!
Om han är dyslektiker så får han skaffa sig någon som läser korr på hans artiklar! Ska man skriva debattartiklar anser jag att det är ett krav att man klarar av att skriva så läsaren förstår, att påpeka det är inte lågt eller "taskigt", snarare tvärtom!

Jimmy, skriv gärna mer men be om hjälp med svenskan om du har problem med den!!

Permalänk | Anmäl #12 AndersS08, 2009-06-10, 11:26

Håller med om att partierna behöver se över sin politik och anpassa sig om den linjen som man har slagit in på nu inte stämmer överens med ideologin som man säger sig företräda. Det här kommer att vara en större utmaning för vissa partier än för andra.

Samtidigt tror jag att försöka kopiera PP:s ställning i dessa frågor är det sämsta de kan göra. PP har kokat ihop ett attraktivt paket av rätt till personlig integritet och möjlighet att få ladda ner gratis musik och film. Det gör att de kan tilltala en väldigt skiftande samling väljare och det funkar för att man medvetet tonar ner frågor där avvägningar måste göras och där ideologin skulle synas. T ex saknar jag en utförligare förklaring av skillnaden mellan kommersiell och icke-kommersiell användning av det andra skapar. Det är trots allt termer som används på partiets hemsida.

Permalänk | Anmäl #13 Rally-Kalle, 2009-06-10, 11:26

Om man tjänar pengar på något så är det väl kommersiellt och annars inte?

Permalänk | Anmäl #14 MSVD, 2009-06-10, 12:51

MSVD, inom den definitionen faller TPB. Hur mycket pengar de sedan tjänade är en annan fråga. Då är det alltså inte alltför drastiskt att påstå att det som torrent trackers sysslar med (förutsätter att de åtminstone har någon form av reklambanners) ska regleras av lagstiftning?

Permalänk | Anmäl #15 Rally-Kalle, 2009-06-10, 13:21

Återigen AndersS08, vilken del av meningen "jo jag vet, lovar att bli bättre till nästa gång, ska tänka på det." har du svårt att förstå?
Han har ju förståt att det blev fel - varför har du svårt att förstå att han inser det och kommer bättra på språket tills nästa gång?

Så nej det handlar inte om vad som är "taskigt," det handlar om att felet påpekats en gång - textens författare inser felet - kan du gå vidare med livet nu?

Permalänk | Anmäl #16 VSingh, 2009-06-10, 14:32

Frågan kring fildelning är som sagt var väldigt komplex och svår fråga, jag tycker inte att dom stora partierna ska kopiera PPs politik rakt av men dom måste inse att just personlig integritet är en väldigt viktig fråga för en hel generation, sen finns det dom som vill utnyttja det för att kunna fildela. Personligen hoppas jag att skivbolagen, dom svenska filmbolagen etc. använder tekniken istället för att försöka stoppa den, ett riktigt bra exempel är ju alla dom stora amerikanska tv-bolagen där man kan streama deras serier och kostnaden täcks upp av reklam.

Anders S08: nja det är rätt orimligt att anse att folk som lider av dyslexi ska plugga svenska istället för det dom brinner för eller hur? Självklart ska jag jobba på mitt språk och mina formuleringar, dessutom har jag och en vän bestämt oss för att korr. läsa varandras texter, både för att det är bra träning men också för att förbättra kvalitén på texterna. Dessutom är det just stavning och formulering i texter som släpar, i läsförståelse samt tal hade jag MVG både i svenska A och B på gymnasiet, så kom gärna med konstruktiv kritik istället för att snacka om ”tillbaka till skolan med dig”, jag tar inte direkt illa upp men tycker det är en rätt så onödig kommentar!

Permalänk | Anmäl #17 Jimmy Carlsten, 2009-06-10, 14:34

Sådär, nu sätter vi punkt för stavningsdebatten. Tack.

Jag håller med om det mesta av det du skriver i artikeln. Själv har jag inte fildelat sedan 90-talet och då var det i betydligt mindre skala än vad det är nu. Sen dess har jag haft ett jobb och en inkomst som lätt täcker mitt behov.
Problemet är att det helt enkelt blev för lätt att fildela i och med torrent-tekniken och nu fildelar -såvitt jag förstår- de allra flesta i den unga generationen. Och det är brottsligt, javisst.

Men det är faktiskt ett skitbrott, ungefär lika grovt som att gå mot röd gubbe. Inte värt att förstöra någon enskild fildelande fjortis framtid för och definitivt inte något som är värt att offra vår personliga integritet för.

Rent mjöl i påsen? Jovars. Samtidigt ska man komma ihåg att vårt fina snälla sverige inte alltid varit så snällt. För inte så länge sedan jagade man sovjet-sympatisörer i sverige, just med åsiktsregistrering i säpos regi. Det skulle inte förvåna mig det minsta om samma människor som låg bakom den jakten sedan jobbat på försvarets radioanstalt.

FRA är ett utmärkt verktyg, som nu ligger redo att missbrukas så fort som ett syfte uppenbarar sig. Min gissning är att man börjar med att sätta fast en pedofil, eller något annat behjärtansvärt. Sen är dörren öppen. Och javisst, nog kan det bli så att vissa politiska övertygelser ogillas tillräckligt av dem som sitter vid makten för att en ny omgång åsiktsregistrering går igång. Verktygen finns där och verksamheten är ju ack-så-hemlig redan nu, så varför inte böja lite på reglerna? De som övervakar är själva spioner, så de lär inte klaga.

Hur gör man ett sånt system säkert? Sätt mig som övervakare. Jag hatar spioner och får jag en ursäkt så stänger jag ner hela skiten. Ett enda övertramp så basunerar jag ut det över hela världen.

Nåja, det lär inte hända. Glöm det. Och inte kommer man att sätta fast några terrorister heller, utan bara vanliga människor som skriver till varandra.

IPRED då. Köpt rättvisa, mer komplicerat än så är det inte. Multinationella företag med USA i ryggen fick fritt designa en lag och vår allians-regering drev igenom den under tungt användande av partipiskan.
Det som kvarstår är att se hur rättsväsendet hanterar lagen. Min paranoida sida säger mig dock att det räcker med en snabbtitt på tpb-rättegångens katastrofala jäv för att förstå hur det blir.

Och slutligen, Sarkozys vansinne. Stänga av någon från internet? Har de galningarna den minsta aning om vad konsekvenserna blir för människor om de stängs av från internet. Jag skulle kanske kanske kunna fortsätta med mitt jobb, men det skulle bli svårt och jag skulle vara fruktansvärt ineffektiv. Jag skulle definitivt inte kunna hålla mig uppdaterad. Jag skulle nästan gå så långt som att alla jobb som är mer komplicerade än att steka korv kräver tillgång till internet i någon form. Och det vill den galne fransosen tillåta att man stryper slentrianmässigt. Och han vill ge privata företag den rätten. Utan rättegångskrav. Hårresande, minst sagt. Om konsekvenserna av straffet är större än konsekvenserna av det löjliga lilla brottet har rättvisan blivit skev.

Samtidigt så har vår regering visat tydliga tendenser till att vilja ha det så. Jag kan inte tolka IPRED på något annat sätt.

Mot den bakgrunden är jag hemskt glad att det fanns ett piratparti att rösta på. Fildelning skiter jag i, men integritet och jämlikhet inför lagen är viktigare än något annat.

Jag är lite tveksam angående PP's möjligheter att ta sig in i riksdagen men jag hoppas att de skrämt upp de andra partierna lite grand, så de skärper sig. Just nu saknar de dock helt trovärdighet när de smilar upp sig och påstår sig vara för personlig integritet. Det är bara att titta på hur de röstat i praktiken så ser man vad sanningen är.

Permalänk | Anmäl #18 Johannes E, 2009-06-10, 16:36

pr1vat3 håller med dig helt och hållet!
Att tjata på någon med dysleksi är bottenlöst lågt när vissa dessutom tycks ha mycket svårt att förstå så undrar i alla fall jag vilket handikapp de har, men jag lovar att inte dissa dem för deras svårigheter.
Om det är så att mobbarna tror att de försvagar Jimmy Carlstens budskap så har ni helt fel, det är ytterst kontraproduktivt från er sida sett.
En mycket bra artikel Jimmy jag hoppas du inte låter dig nedslås av mobbarna utan fortsätter skriva i detta viktiga ämne.

Permalänk | Anmäl #19 Jakobsson, 2009-06-10, 19:16

Johannes E: en mycket bra analys av det hela! hoppas bara att fler inser problemen innan det är för sent!

Jakobsson: Jag har inga problem med att någon uppmuntrar till att kolla över stavningen men när folk fortsätter tjata utan att ens försöka kommentera artikeln blir jag ganska trött.
Men som sagt var så brukar det ju vara så att saknar man argument använder man sig istället av skällsord och mobbing :)

Permalänk | Anmäl #20 Jimmy Carlsten, 2009-06-11, 02:29

Vilka gnallspikar. Jag kan lasa och jag forstar och vad du sager, Jimmy, haller jag med om. Klarsprak, kallas det, nar man sager saker och ting rakt pa sak utan krusiduller. Det skrammer mig oerhort att dagens makthavare ar sa villiga att begransa de individuelly friheterna. Nar vi nu har ett verktyg for yttrandefrihet (Webben) sa ska nu de som har politisk och ekonomisk makt prompt begransa den. Detta ar en odesfraga. Och tack, Jimmy, for att du talar klarsprak.

Kalasklas

PS. Innan nan borjar gnalla over bristen pa prickar och ringar sa vill jag bara saga att jag skriver med ett engelskt tangentbord och ar for lat for att ratta till detta. DS.

Permalänk | Anmäl #21 Kalasklas, 2009-06-11, 09:37

Kalaskalas, instämmer. Eller instammer, shitsame. Tangentbordens nationalitet hindrar mig inte från att förstå ditt budskap Likaså Jimmys artikel.Läs vad S-och M-politiker skriver i den här debatten(nej inte sado-masochism) . Deras okunnighet och arrogans kan inte döljas trots impecabelt språk. Eller sprak, shitsame.

Permalänk | Anmäl #22 Charlie Darwin, 2009-06-12, 19:56

Frågan som jag funderar på här, är egentligen vad som händer med demokratin i Sverige. Staten ska ju representera det svenska folket, och folket, eller iaf majoriteten - vill ha sin personliga integritet! Inte fan vill man att staten ska ha möjlighet till att läsa ens mail, sms eller liknande. Det är ju ungefär som att du sitter i fängelse, och dom kontrollerar alla brev du får/skickar. Är det så att vårt samhälle ska vara ett fängelse, där staten har rätt att kontrollera varje steg vi tar, varje ord vi säger? Vad blir nästa steg? Ska polisen bryta sig in hos ungdomar som lanar? Det är ju också "olaglig fildelning"!? Och så måste man ju fråga sig hur mycket dom egentligen "bryr sig" om folkets åsikt, när dom totalt skiter i vad VI tycker, och stiftar lagar som FRA och IPRED, man tycker ju att folket borde få rösta när det gäller såna frågor, eller har jag missat nåt kanske?

Permalänk | Anmäl #23 Toni, 2009-06-13, 13:54

Helt ratt Toni. Sarskilt nar FRA och IPRED fick san uppstandelse och motstand fran folket sa bor man ha valt att anordna en folkomrostning. Sverige idag ar inte langre demokrati. Och att FRA ska lokalisera terror-hot (mot sverige!) maste vara den samsta ursakten nagonsin?!

Permalänk | Anmäl #24 alias, 2009-06-14, 21:40

Jag håller med om det mesta i artikeln men inte att det endast skulle drabba en generation. Är själv "lite äldre" och röstade på PP. (Fick även frugan och sonen att göra detsamma). Internet berör oss alla. Dessutom gäller tillämpningen även annan informationsteknik som telefoni (FRA). Nu tror jag inte att övervakning inte skett innan FRA och IPRED men det skulle kännas säkrare om dessa lagar inte funnits. Om man tänker sig att dessa lagar inte finns och uppgifter kommer i "orätta händer" så skulle det bli ett väldans rabalder och ramaskri i pressen och eventuellt KU-förhör. Men när nu dessa lagar finns så skulle en läcka inte tas på så stort allvar utan förklaras bort som en olycka i arbetet och påföljande interna utredning skulle så klart inte leda någon vart. (Som så många gånger förr). Dessutom blir det mer regel än undantag att övervaka. Så även till riksdagsvalet blir det till att rösta på PP. För dom fd etablerade partiena litar man inte på längre. (Numera är ju även PP etablerat). Så bort med dom korrupta från maktens korridorer. Tack för mig!

Permalänk | Anmäl #25 Kurt-Ingvar, 2009-06-28, 16:38

förstår inte denna artikeln riktigt... S har altid varit "för" fildelning det är moderaterna nu som fixat detta..... men de står dom ju inte för såklart :) hoppas att vi får ett riktigt parti i nästa val och inte något barnskola parti så de kan bli ordning på Sverige (IGEN).

Permalänk | Anmäl #26 walle, 2009-06-28, 18:16


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.