Om författaren
Jag har under närmare 20 år jobbat som lantbruksdirektör i Sparbanskrörelsen. Bla beavakat internationella frågor kring livsmedel och jordbruk. Specialstuderat Israel/Palestinafråga. Skrivet uppsatser och tidningsrtiklar i ämnet.
Krigen i mellersta Östern berör alla mer än någon annan konflikt i världen. När man under några månader dödade närmare en miljon människor i Rwanda här om året inte höjde många sin stämma eller demonstrerade.
När kriserna i mellersta Östern blommar upp väljer vi snabbt sida. Orsaken är den religiösa mytologin som finns inbyggd i varje konflikt i dessa områden. Sedan finns den otäckaste av alla uppfattningar på vår jord nämligen antisemitism. En del är det "light" andra erkänner de är judehatare och att judefrågan skall lösas en gång för alla. I spåret finns intolerans mot sexuellt avvikande, sjuka, handikappade, Romer, förståndshandikappade och en mörk kvinnosyn.
Den pågående konflikten i Mellersta Östern härstammar ur dessa grundläggande värderingar. Israel vill inte och vågar inte ta de avgörande stegen mot fred. I grunden är det rädslan för ett nytt holycost. Hamas är en antisemitisk organisation. Man erkänner inte Israels rätt att existera. Varje jude oavsett skyldig eller oskyldig är ett legitimt mål därför han eller hon är jude. De har rätt skjuta raketer men Israel får inte försvara sitt land de är sionister säger Hamas.
Jag har rest mycket i området och pratat med båda sidor. Bland vanliga människor finns ingen tro på tvåstatslösningen. Man avfärdar den som dumhet som blir en glödhärd till nya konflikter. Alla vet att en Palestinsk stat utan hjälp utifrån inte kan existera. Där skapas inga resurser. Palestina blir en isolerad planet mellan Egypten, Israel, Syrien och Jordanien.
Palestinas existens är helt beroende av att ha en frihandel med sina grannar ingen av grannländerna vill ta i Palestinierna med tång. Arabiska bröderna har i grunden sviket Palestinierna. Hade man gett dem frihandel, migration och en hjälpande hand för femtio år sedan hade problemen inte funnits nu.
Samma dag som Palestina får internationell legitimitet viket innebär att Palestinas invånare får pass och medborgerliga rättigheter den dagen utvandrar Palestinas intellektuella och ekonomiska elit till andra länder. De vägrar leva bortglömda och i fattigdom.
Det finns en lösning en enstatslösning. Det innebär att alla boende i området får medborgarskap i den nya staten Palestina/Israel. Denna tanke har en stark förankring bland både Israeler och Palestinier.
Därmed blir många av motsättningarna inomstatliga problem som kan lösas med vanliga demokratiska metoder. Kriserna falnar bort.
Argumentering mot denna statsbildning är många Arabiska befolkningsgruppen kommer i majoritet. Staten skall vara skall vara sekulär vilket inte accepteras av Judiska och Palestinska fanatiska grupper.
Frihandel, fri rörlighet gemensam valuta inom den nya staten skulle skapa välfärd till breda samhällsgrupper.
Argumentet mot detta är att judarna skulle bli den ekonomiskt starka gruppen och snart skulle västbanken och Gaza vara i Judiskt ekonomiska händer. Sedan finns ju synen i båda religionerna Araberna betraktar Judarna som otrogna och Judarna vice versa.
Sociologer som studerat problemet menar att en sådan stat skulle snabbt assimilera befolkningsgrupperna och det skulle bli regionens mest framgångsrika stat. Demokrati, industriell utveckling gemensam grundlag och en stark utrikeshandel skulle ge denna stat stora försteg före grannar i regionen.
I hägnet av denna utveckling skulle fanatiska grupper på båda sidor marginalseras och anses som mindre vetande utan att kunna vinna anhängare. Människor som bedriver fri handel med varandra krigar inte.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7861
Men du halldin, jag förstår att du är sionist, men varför försöker du även framställa dig som analfabet?
Permalänk | Anmäl
el grisen, 2009-06-07, 11:58
Nej, så här ser det ut:
-
1. TvåstatsALTERNATIVET är ingen lösning, eftersom varken muslimerna eller judarna är intresserade - på olika grunder.
.
2. Enstatsalternativet enligt din modell är uteslutet, eftersom det innebär att den nya staten på kort tid förvandlas till den 23:e arabiska diktaturen i Mellanöstern. Önsketänkande är en sak, realism en annan.
.
3. Israel tar över Gaza, Samarien och Judéen. Muslimerna i dessa områden bosätter sig i de arabländer där de facto hör hemma. Det är dags för arabstaterna att för en gångs skulle ta sitt ansvar på allvar. Araberna i Israel erbjuds att på frivillig väg lämna landet i syfte att säkra att Israel förblir demokratiskt = har fortsatt judisk majoritet. Detta är det enda långsiktigt hållbara alternativet, om än inte politiskt korrekt.
Permalänk | Anmäl
David Mikaelsson, 2009-06-07, 12:06
intressant artikel som får de ekonomiska perspektivet för den lilla människan. Det skulle kunna funka det har gjort det lite överallt t ex bosnien, makedonien osv
Permalänk | Anmäl
Patric andersson, 2009-06-07, 12:45
Det är nu helt uppenbart att David på något vis lever i en egen fantasivärld.
.
Jag betvivlar starkt att han är Jude (som han utger sig för att vara) vidare betvivlar jag starkt att han någonsin varit i Israel eller ens har pratat med någon där !
Han läser inga Israeliska dagstidningar.
Han skriver insändare på Newsmill på Lördagarna
Han saknar Judiska vänner som kan hjälpa honom i hans svåra stunder
.
Den Israeliska regeringen har helt nyligen helt bestridit den rasistiska tanken på på en gigantisk etnisk rensning av den Palestina-arabiska befolkningen i Israel, mer än 1 miljon Palestina-araber med Israeliska pass.
.
Personer som David och Liebermann har inget att hämta med sin gravt patologiska tankegångar avseende en mass-deportation (ens på "frivillig väg") av en femtedel av Israels befolkning:
.
http://www.ot.fi/wirestory.aspx?storyID=2978
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-06-07, 13:17
Amir, dina åsikter är mindre värda än ljudet av en enskild prutt från din morsas rumpa.
.
Faktum är att du inte har några som helst problem med att ni muhammedaner genom våld har rensat rent hela arabvärlden på icke-muhammedaner. Däremot har du problem med att de israeliska muhammedanerna på FRIVILLIG väg skulle erbjudas att lämna Israel. Kan du förklara din perverterade obalans i synsättet på den här frågan? Ni muhammedaner hatar ju Israel och judarna, så varför bo kvar? Ni har ju så många fina terroriststater att bo i, där era fina bröder och systrar håller till.
.
Så här är det: muhammedaner som kollektiv fungerar inte i demokratier - det ser vi i hela arabvärlden och övriga delar av den muslimska. Och EU-valet igår pekade tydligt på en sak: islamistkramarna - d v s socialistblocket - tappade mark ordentligt, medan de islamisthatande krafterna gick rejält framåt. Det betyder att EU-medborgarna har börjat få tillbaka sitt förstånd, trots att de politiskt korrekta, terroristkramande politikerna dominerar.
.
Muhammedanerna vill inte samsas med någon annan etnisk grupp - inte i Europa, inte i Asien, inte i Afrika. Ni vill dominera, ta död på demokratin. Detta gäller det muslimska kollektivet, inte varje enskild muslim. När ni muhammedaner låter er representeras av dårar som Andreas Malm, Muhammed Omar och Per Gahrton - och därtill såna som dig, så är det inte konstigt att ni ses som ett hot mot mänskligheten.
.
Gert Wilders, den holländske politikern, som bland annat har gjort den utmärkta filmen Fitna, fick ett kraftigt ökat stöd denna gång.
.
Det problematiska med att ni aggressiva muhammedaner tar allt större plats i Europa är att en del av de partier som är kritiska till er utbredning också är antisemiter. Ni ställer alltså inte bara till det för den muslimska gruppen, utan också den judiska. Å andra sidan har som sagt socialisterna gått bakåt, vilket gynnar den judiska gruppen.
.
Men fortsätt gärna med din extremism - alltid imponerar du på nån dåre. Det gynnar bara oss som vill, bli av med er. Och bäst av allt är att de krafter som stödjer som såna som dig får allt mindre att säga till om, även om kommunistsvinjournalisterna i Sverige gör allt för att uppmuntra de mest dåraktiga islamistkramarna.
Permalänk | Anmäl
David Mikaelsson, 2009-06-08, 08:41
Det är en bra beskrivning av vad som skulle hända om en palestinsk stat bildas, Lars-Håkan Halldin, men din lösning på konflikten är naiv bortom alla gränser.
En majoritet av alla araber och palestinierna i synnerhet anser att Israel ska utplånas och judarna fördrivas. Att det skulle handla om en liten skara "fanatiker" är önsketänkande.
Både PLO och Hamas har bildats med ett enda mål, Israels utplåning.
Din lösning tar inte hänsyn till judarnas utsatta position i Mellanöstern och är därför helt förkastlig.
Tvärtom bör judar och araber separeras som David Mikaelsson påpekar för att verklig fred ska kunna uppstå.
Araberna har ett gigantiskt territorium medan judarna bara har lilla Israel. Därför är det självklart att det är araberna som ska flytta och få medborgarskap i något av de över 20 arabländer som redan finns.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-06-08, 08:43
Jag blir skrämd av en del av kommentarerna. Jag är kanske naiv men folket i Palestina och Israel är av kött och blod och i grunden samma folk. Judar är ingen ras utan en trosuppfattning. Jag vet av en egen erfrenhet att en mycket stor amjoritet av båda grupperna är hjärtligt trötta på våld och krig. Man vill samarbeta men förtroendet finns inte pga av små våldsgrupper. Släpper man fram demokrati ochhandel så utjämnas problemen och våldet försvinner.
Ja jag är naiv i så måtto att jag tror på fred och broderlig samlevnad om det nu är naivt. jag tror snarare att våldet är naivt och synnerligen obegåvat.
Historien kommer ge mig rätt det blir en stat. Det tar tid men så blir det. Sedan kommer världssamfundet och människorna i Mellersta östern fråga sig varför gick vi inte den vägen tidigare.
Om en tvåstatslösning kommer till stånd och det blir fred kommer de båda staerna närma sig varandra genom handel, teknolig, kunskap. Palestinas framtid ligger i att handel med Israel utvecklas. den Israelsiska valutan blir dominerande i den nya staten.
Den antisemitiska dumheten är på väg bort. Det har faktiskt Barac Obama slagit fast. Genom talet i kairo slog han fast terrorism och antisemitsm är inte på agendan för långsiktigt fred.
Jag är naiv men tror på människans godhet i grunden det är jag stolt över.
Lars-Håkan Halldin
Permalänk | Anmäl
Lars-Håkan Halldin, 2009-06-08, 10:36
Lars-Håkan Halldin. Det är uppenbart att du aldrig tänkt tanken att palestinierna ju faktiskt kan få fullvärdiga medborgarskap i befintliga, fungerande arabländer (där redan många av dem bor).
Om du har gjort det så hade du insett att skillnaden mellan den lösningen och tvåstatslösningen bara är Israels gränser och att Israels gränser bör vara så dragna att landet inte blir svårare att försvara än det redan är.
Varför ska judarna betala för att araberna inte tar hand om sina flyktingar på sitt eget territorium utan använder dem som kanonmat och mänskliga sköldar?
Den totala kravlösheten på araberna är orsaken till att kriget kan fortsätta år efter år.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-06-08, 12:45
Ja, Lars-Håkan, du är naiv. Obamas ord väger lätt mot det faktum att arabländerna utgör den grupp av länder i världen där demokrati och mänskliga rättigheter i störst utsträckning lyser med sin frånvaro. Antisemitism och terrorism är två av arabvärldens viktigaste affärsidéer, och att detta skulle förändras under överskådlig tid är uteslutet. Separation mellan judar och muhammedaner är det enda som håller utifrån rådande förhållanden.
Permalänk | Anmäl
David Mikaelsson, 2009-06-08, 12:56
Nej du är inte naiv.
.
Många diskussioner som föregick delningsförslaget 1947, gick ut på att en stat skulle etableras i området. Detta gick om intet, Israel etablerades och resterande Palestinska områden ockuperades av Egypten och Jordanien. 1967 tog Israel över som ockupationsmakt.
..
De extremister på båda sidor, som IDAG envist håller fast vid en konfrontationspolitik, baserad på rasism, inskränkthet och självgod nationalism gör sina respektive nationer en stor otjänst.
.
En påbörja en process i rätt riktning innebär en tvåstatslösning, samt därpå följande massivt samarbete mellan staterna Israel, Palestina och Jordanien. Detta ekonomiskt, socialt, vetenskapligt,kulturellt och logistiskt.
.
En sådan trestats-union kan bli en oerhört stark och framgångsrik aktör regionalt, samt borga för en långtgående fred och stabilitet i området.
.
Konfrontationslinjen, som har starka och högljudda anhängare på båda sidor, kommer dock bara att leda till fler konflikter, lidanden och destruktivitet - för allt och alla.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-06-09, 11:44
Hör här vad den förnuftige Daniel Barenboim har att säga
.
http://www.youtube.com/watch?v=prhpHrifmvc&feature=related
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-06-09, 18:58
11 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Men du halldin, jag förstår att du är sionist, men varför försöker du även framställa dig som analfabet?
Nej, så här ser det ut:
-
1. TvåstatsALTERNATIVET är ingen lösning, eftersom varken muslimerna eller judarna är intresserade - på olika grunder.
.
2. Enstatsalternativet enligt din modell är uteslutet, eftersom det innebär att den nya staten på kort tid förvandlas till den 23:e arabiska diktaturen i Mellanöstern. Önsketänkande är en sak, realism en annan.
.
3. Israel tar över Gaza, Samarien och Judéen. Muslimerna i dessa områden bosätter sig i de arabländer där de facto hör hemma. Det är dags för arabstaterna att för en gångs skulle ta sitt ansvar på allvar. Araberna i Israel erbjuds att på frivillig väg lämna landet i syfte att säkra att Israel förblir demokratiskt = har fortsatt judisk majoritet. Detta är det enda långsiktigt hållbara alternativet, om än inte politiskt korrekt.
intressant artikel som får de ekonomiska perspektivet för den lilla människan. Det skulle kunna funka det har gjort det lite överallt t ex bosnien, makedonien osv
Det är nu helt uppenbart att David på något vis lever i en egen fantasivärld.
.
Jag betvivlar starkt att han är Jude (som han utger sig för att vara) vidare betvivlar jag starkt att han någonsin varit i Israel eller ens har pratat med någon där !
Han läser inga Israeliska dagstidningar.
Han skriver insändare på Newsmill på Lördagarna
Han saknar Judiska vänner som kan hjälpa honom i hans svåra stunder
.
Den Israeliska regeringen har helt nyligen helt bestridit den rasistiska tanken på på en gigantisk etnisk rensning av den Palestina-arabiska befolkningen i Israel, mer än 1 miljon Palestina-araber med Israeliska pass.
.
Personer som David och Liebermann har inget att hämta med sin gravt patologiska tankegångar avseende en mass-deportation (ens på "frivillig väg") av en femtedel av Israels befolkning:
.
http://www.ot.fi/wirestory.aspx?storyID=2978
Amir, dina åsikter är mindre värda än ljudet av en enskild prutt från din morsas rumpa.
.
Faktum är att du inte har några som helst problem med att ni muhammedaner genom våld har rensat rent hela arabvärlden på icke-muhammedaner. Däremot har du problem med att de israeliska muhammedanerna på FRIVILLIG väg skulle erbjudas att lämna Israel. Kan du förklara din perverterade obalans i synsättet på den här frågan? Ni muhammedaner hatar ju Israel och judarna, så varför bo kvar? Ni har ju så många fina terroriststater att bo i, där era fina bröder och systrar håller till.
.
Så här är det: muhammedaner som kollektiv fungerar inte i demokratier - det ser vi i hela arabvärlden och övriga delar av den muslimska. Och EU-valet igår pekade tydligt på en sak: islamistkramarna - d v s socialistblocket - tappade mark ordentligt, medan de islamisthatande krafterna gick rejält framåt. Det betyder att EU-medborgarna har börjat få tillbaka sitt förstånd, trots att de politiskt korrekta, terroristkramande politikerna dominerar.
.
Muhammedanerna vill inte samsas med någon annan etnisk grupp - inte i Europa, inte i Asien, inte i Afrika. Ni vill dominera, ta död på demokratin. Detta gäller det muslimska kollektivet, inte varje enskild muslim. När ni muhammedaner låter er representeras av dårar som Andreas Malm, Muhammed Omar och Per Gahrton - och därtill såna som dig, så är det inte konstigt att ni ses som ett hot mot mänskligheten.
.
Gert Wilders, den holländske politikern, som bland annat har gjort den utmärkta filmen Fitna, fick ett kraftigt ökat stöd denna gång.
.
Det problematiska med att ni aggressiva muhammedaner tar allt större plats i Europa är att en del av de partier som är kritiska till er utbredning också är antisemiter. Ni ställer alltså inte bara till det för den muslimska gruppen, utan också den judiska. Å andra sidan har som sagt socialisterna gått bakåt, vilket gynnar den judiska gruppen.
.
Men fortsätt gärna med din extremism - alltid imponerar du på nån dåre. Det gynnar bara oss som vill, bli av med er. Och bäst av allt är att de krafter som stödjer som såna som dig får allt mindre att säga till om, även om kommunistsvinjournalisterna i Sverige gör allt för att uppmuntra de mest dåraktiga islamistkramarna.
Det är en bra beskrivning av vad som skulle hända om en palestinsk stat bildas, Lars-Håkan Halldin, men din lösning på konflikten är naiv bortom alla gränser.
En majoritet av alla araber och palestinierna i synnerhet anser att Israel ska utplånas och judarna fördrivas. Att det skulle handla om en liten skara "fanatiker" är önsketänkande.
Både PLO och Hamas har bildats med ett enda mål, Israels utplåning.
Din lösning tar inte hänsyn till judarnas utsatta position i Mellanöstern och är därför helt förkastlig.
Tvärtom bör judar och araber separeras som David Mikaelsson påpekar för att verklig fred ska kunna uppstå.
Araberna har ett gigantiskt territorium medan judarna bara har lilla Israel. Därför är det självklart att det är araberna som ska flytta och få medborgarskap i något av de över 20 arabländer som redan finns.
Jag blir skrämd av en del av kommentarerna. Jag är kanske naiv men folket i Palestina och Israel är av kött och blod och i grunden samma folk. Judar är ingen ras utan en trosuppfattning. Jag vet av en egen erfrenhet att en mycket stor amjoritet av båda grupperna är hjärtligt trötta på våld och krig. Man vill samarbeta men förtroendet finns inte pga av små våldsgrupper. Släpper man fram demokrati ochhandel så utjämnas problemen och våldet försvinner.
Ja jag är naiv i så måtto att jag tror på fred och broderlig samlevnad om det nu är naivt. jag tror snarare att våldet är naivt och synnerligen obegåvat.
Historien kommer ge mig rätt det blir en stat. Det tar tid men så blir det. Sedan kommer världssamfundet och människorna i Mellersta östern fråga sig varför gick vi inte den vägen tidigare.
Om en tvåstatslösning kommer till stånd och det blir fred kommer de båda staerna närma sig varandra genom handel, teknolig, kunskap. Palestinas framtid ligger i att handel med Israel utvecklas. den Israelsiska valutan blir dominerande i den nya staten.
Den antisemitiska dumheten är på väg bort. Det har faktiskt Barac Obama slagit fast. Genom talet i kairo slog han fast terrorism och antisemitsm är inte på agendan för långsiktigt fred.
Jag är naiv men tror på människans godhet i grunden det är jag stolt över.
Lars-Håkan Halldin
Lars-Håkan Halldin. Det är uppenbart att du aldrig tänkt tanken att palestinierna ju faktiskt kan få fullvärdiga medborgarskap i befintliga, fungerande arabländer (där redan många av dem bor).
Om du har gjort det så hade du insett att skillnaden mellan den lösningen och tvåstatslösningen bara är Israels gränser och att Israels gränser bör vara så dragna att landet inte blir svårare att försvara än det redan är.
Varför ska judarna betala för att araberna inte tar hand om sina flyktingar på sitt eget territorium utan använder dem som kanonmat och mänskliga sköldar?
Den totala kravlösheten på araberna är orsaken till att kriget kan fortsätta år efter år.
Ja, Lars-Håkan, du är naiv. Obamas ord väger lätt mot det faktum att arabländerna utgör den grupp av länder i världen där demokrati och mänskliga rättigheter i störst utsträckning lyser med sin frånvaro. Antisemitism och terrorism är två av arabvärldens viktigaste affärsidéer, och att detta skulle förändras under överskådlig tid är uteslutet. Separation mellan judar och muhammedaner är det enda som håller utifrån rådande förhållanden.
Nej du är inte naiv.
.
Många diskussioner som föregick delningsförslaget 1947, gick ut på att en stat skulle etableras i området. Detta gick om intet, Israel etablerades och resterande Palestinska områden ockuperades av Egypten och Jordanien. 1967 tog Israel över som ockupationsmakt.
..
De extremister på båda sidor, som IDAG envist håller fast vid en konfrontationspolitik, baserad på rasism, inskränkthet och självgod nationalism gör sina respektive nationer en stor otjänst.
.
En påbörja en process i rätt riktning innebär en tvåstatslösning, samt därpå följande massivt samarbete mellan staterna Israel, Palestina och Jordanien. Detta ekonomiskt, socialt, vetenskapligt,kulturellt och logistiskt.
.
En sådan trestats-union kan bli en oerhört stark och framgångsrik aktör regionalt, samt borga för en långtgående fred och stabilitet i området.
.
Konfrontationslinjen, som har starka och högljudda anhängare på båda sidor, kommer dock bara att leda till fler konflikter, lidanden och destruktivitet - för allt och alla.
Hör här vad den förnuftige Daniel Barenboim har att säga
.
http://www.youtube.com/watch?v=prhpHrifmvc&feature=related