[...] skall väga tyngre än din produkt | Relaterat i media: SvD, SvD, SvD, SvD, DN, DN, Aff.världen, Newsmill, PS, VA, AB, AB, Categories: övriga tankar Tags: Comments (0) Trackbacks (0) Leave a [...]
Blogg:Kapitalism vs. Kreativism | The Brand-Man, 2009-06-08, 14:01
[...] http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/de-etablerade-partierna-har-inte-forstatt-1.886413 http://newsmill.se/artikel/2009/06/06/vi-ar-inget-enfrageparti-vi-ar-en-ideologi-och-en-varldsbild http://www.dn.se/blogg/europabloggen [...]
Blogg:SD 3,9%!! « Kent Ekeroth, 2009-06-07, 21:08
Enfrågeparti eller inte, ni säger fortfarande "pass" i 90% av alla frågor.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-06-07, 20:53
Go Amelia! Visa gubbarna i Bryssel vad vi går för!
Permalänk | Anmäl
L, 2009-06-07, 21:05
Om det utvecklades en teknik som gjorde det möjligt att snatta utan att åka fast, hur många skulle då rösta på snatteripartiet?
Permalänk | Anmäl
Hypotetiskt, alltså, 2009-06-07, 21:06
"starkt skydd för människors privatliv" så länge man inte råkar vara konstnär. man borde starta ett parti som med parollen "alla piratpartisters pengar/ägodelar till folket". samma sak.
Permalänk | Anmäl
plopp, 2009-06-07, 21:09
I suspect that democracy is not viable in a technologically advanced society. Free people wield too much ability to destroy.
Permalänk | Anmäl
Matthew Sobol, 2009-06-07, 21:17
Svar till hypotetiskt, altlså:
Om det utvecklas en teknik som gör att man kan kopiera vad som helst, helt gratis. Hade du då velat ha den tekniken?
Permalänk | Anmäl
Chops, 2009-06-07, 21:23
Det blir en intressant politk som Piratpartiet kommer att föra i Bryssel, åtminstone om man ska tro den här artikeln;
http://www.svenskbladet.se/politik/index.php?alias=piratpartiet_vill_ha_...
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2009-06-07, 21:25
Det var ett tjurigt gäng som häckar här!
PP i EU!!
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-06-07, 21:46
Blir trött på folk som fortsätter tjata om snatteri och stöld. Varför inte jämställa det med folkmord på en gång. Som det är nu är det bara en sida som lobbar politiker och drar igenom lag efter lag med tveksam samhällsnytta, och detta hoppas jag och många med mig att piratpartiet kan belysa och kanske till och med lyckas balansera lite.
Att höra samma gamla tröttsamma, ytliga och haltande liknelser gång på gång är riktigt tråkigt och synd. Varför inte sätta er in i ämnet lite innan ni maler på.
Permalänk | Anmäl
David_500, 2009-06-07, 21:50
Helt rätt att piratpartiet äntligen får den uppmärksamhet de förtjänar och jag hoppas innerligt att de kan sätta lite käppar i hjulet för EU maskineriet och röra om lite.
Som svar till Plopp så vill jag inte säga någonting för ditt inlägg talar för sig självt. Men ditt inlägg kanske var ett konstverk det med?
Tack och adjö.
Permalänk | Anmäl
Viktor, 2009-06-07, 21:50
Nu måste ni kräva att vi får rösta på webben i riksdagsvalet! Det borde vara er huvudfråga! Plus sänkt rösträttsålder.
Alla som håller med mej, hör av er så driver vi denna fråga!
Permalänk | Anmäl
Jennie Lovo, 2009-06-07, 21:54
@ Hypotetiskt, alltså
Titta, jag kopierade hela ditt inlägg, så stäm mig!
Om det utvecklades en teknik som gjorde det möjligt att snatta utan att åka fast, hur många skulle då rösta på snatteripartiet?
Permalänk | Anmäl Av: Hypotetiskt, alltså, 2009-06-07, 22:06
Permalänk | Anmäl
Naken, 2009-06-07, 21:56
@ Kalle
Du menar väl ändå "artikel", annars är det sorgligt om du inte vet vad svenskbladet.se är för sajt.
Permalänk | Anmäl
Naken, 2009-06-07, 21:58
Ja! Kalle måste ha skojat..................eller hur!
För annars är riktigt synd om Kalle........Kalle du skojar va?
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-06-07, 22:08
Tack vare "mainstream media" har PP nervärderas till att bli ett 1-frågeparti, den uppfattningen fick jag i Norrköping när jag delade ut valsedlar utanför min vallokal.
Många "tvärsäkra" argument såsom : "När jag bara har 1 fråga som jag....etc" mötte mig och tvingade mig att gång på gång förklara, till mångas överaskning, att så inte var fallet.
Äntligen kommer våran egen version av saken att få mycket mera utrymme.
Grattis och tack alla ni som liksom jag (och säkert i större omfattning än jag) debatterat öppet och ärligt till höger och vänster trots mycken smälek från övriga partisympatisörer.
Permalänk | Anmäl
Errol Ingolsson, 2009-06-07, 22:25
Klotteripartiet, felparkerarpartiet, nedskräpningspartiet.
Möjligheterna är obegränsade för att göra politik av brott bara för att det är svårt att sätta dit förövarna!
Fortkörarpartiet, knarkarpartiet, arbetasvartpartiet, skattesmitarpartiet, nej just det, de finns ju redan...
Permalänk | Anmäl
Hypotetiskt, alltså, 2009-06-07, 22:34
@ Hypotetiskt, alltså
Ja, det är upp till var och en att starta ett parti och upp till var och en att rösta på det partiet. Det är helt fritt för dig att låta bli att rösta på PP, men om du raljerar över människors eget beslutsfattande är det din egen förlust. Sorgligt.
Permalänk | Anmäl
Naken, 2009-06-07, 22:56
Det spelan ingen roll vad PP står för bortsett ifrån det viktigats, personlig integritet, utan frihet vad spelar det andra fören roll? Om jag inte är fri kan jag lika gärna vara död! "Give me liberty or give me death!"
Permalänk | Anmäl
Nlls Tung, 2009-06-07, 23:01
Berövakonstnärersittlevebrödpartiet! Där har vi det!
Permalänk | Anmäl
Hypotetiskt, alltså, 2009-06-07, 23:05
Sossarnas jättefiasko i Stockholm. Sossarna fjärde, läs fjärde största parti i Stockholm Pinsamt dåligt. Själv bor jag vid det gamla sossefästet Vita Bergen där fick s 10% och mp 2,5 ggr stööre än S. Mona inga mer valtal i Vita Bergen.
Permalänk | Anmäl
Allan Stahre, 2009-06-07, 23:08
Nej, piratpartiet är inget enfrågeparti.
Vi vänder upp och ner på "köttbergets" uppfattning om vad som är politik. Vi är ett modernt parti för en ung generation, och de äldre som är IT medvetna.
Vi kommer att ta över. Om 20 år, när ni dinosaurier sitter på hemmet så är vi största partiet.
Medborgerliga rättigheter och integritet är enorma områden, som genomsyrar allt. Liksom miljön där miljöpartiet en gång stämplades som enfrågeparti.
Lite surt är det som piratpartist att våran politik reducerats till något så banalt som fildelning. Men media, och våra politiska motståndare, har skött den smutskastningen väl.
Förhoppningsvis kommer denna framgång innebära större resurser till partiet som helhet, och att vi i nästa riksdagsval kommer att kunna överrösta desinformationen.
Permalänk | Anmäl
Tommy Grön, 2009-06-07, 23:19
Jag skulle rösta på snatteripartiet OM själva tekniken i själva verket inte snodde varan utan kostnadsfritt kopierade den. Tänk dig: Kopiera bröd, pasta, ris, kött och all mat kostnadsfritt! Jag skulle vara FÖR den tekniken, då den skulle hjälpa oss utrota hungern på jorden.
Skulle staten då gå mattillverkarnas vägnar och sätta upp kameror överallt, och låta privatpoliser snoka runt i min lägenhet, så skulle jag rösta på det parti, som var trovärdigt för integritet.
Gå nu och ta fast den typ första brottslingen i frågan: Jesus!
Permalänk | Anmäl
John, 2009-06-07, 23:20
Men gud! Det vore ju hemskt om inte konstnärer som Anna Odell i framtiden kan försörja sig på sin underbara konst....Hur skall vi klara oss utan låtsaspsykbryt och konstfackslegitimerade klottrare?
Permalänk | Anmäl
Christatos, 2009-06-07, 23:41
Go Amelia!! Och grattis.
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-06-07, 23:44
Som jag ser på saken så handlar piratpartiets politik (och de andra partierna som driver integritetsfrågan) om att upprätthålla samma integritetsskydd på internet som vi förväntar oss i det övriga samhället. Det är det som många av de etablerade politikerna (och äldre väljare i allmänhet) inte begriper, eftersom de inte till stor del lever sina liv på internet. En långtgående övervakning av internet är SAMMA SAK som att övervaka allmänna och privata platser med kameraövervakning, telefonavlyssning och brevöppning, utan misstanke om brott. Visserligen skulle flera av dessa saker kunna avslöja brott om de genomfördes (och dessutom mycket allvarligare brott än fildelning), men de flesta av oss anser att priset för detta och riskerna det är förenat med vida överstiger de eventuella vinsterna. Varför är det så svårt att begripa att detsamma ska gälla internet? Det är helt sjukt att ett bagatellbrott som (illegal) fildelning och högst hypotetiska diskussioner kring eventuella terroristavslöjanden kan få Europas och Sveriges politiker att genomföra en långtgående övervakning av alla sina medborgare. Diskussionen om snatteri är bara barnslig.
Att säkert många av PPs väljare däremot bara har röstat på partiet i ett rent själviskt fildelarsyfte, utan särskilt stark ideologisk övertygelse är en annan sak (för så är det säkert). Och det skiljer sig inte heller från andra partier, där förmögna röstar på M för att slippa skatter och arbetslösa på V för en högre Akassa.
Permalänk | Anmäl
T J, 2009-06-07, 23:53
Re: John: Och om ingen fick betalt för att göra originalversionerna av allt bröd, pasta, ris och kött?
Vad skulle du kopiera då?
De ruttnande resterna, kanske?
Mums!
Permalänk | Anmäl
Hypotetiskt, alltså, 2009-06-07, 23:53
Patetiska jävla gnäll om snatteri och dylikt… När ett parti står upp för min integritet istället för att vara industrins knähundar så har de i alla vinnit min röst. Och vad fan har lag och ordning för betydelse när den starkes rätt kan köpas med pengar?
Permalänk | Anmäl
Anders.S, 2009-06-08, 00:04
Fantastiskt! Grattis PP!
Det här är ett steg i rätt riktning.
Som du säger Amelia, PP är inget enfrågeparti, även om media förminskar partiet med just den benämningen och kallar valresultated för "överraskande skräll". Jag och många med mig är inte ett dugg överraskade!
Era tankar kring kunskap, information och integritet går att applicera på många områden inom politiken, jag hoppas ni kan leda utformningen av planer för en mer upplyst framtid.
Fokusera på vad som är gott för människor.
Tänk konstruktivt och kreativt, det är ett vinnande koncept!
Se upp så ni inte faller i de andra partiernas fallgropar, där de bara krigar om makten genom att brösta sig och smutskasta "de andra".
Vi är en art, på en planet. Släpp människan och kreativiteten fri.
Permalänk | Anmäl
ErikUppsala, 2009-06-08, 00:16
"Tack vare "mainstream media" har PP nervärderas till att bli ett 1-frågeparti, den uppfattningen fick jag i Norrköping när jag delade ut valsedlar utanför min vallokal."
Piratpartiet själva bär nog en ganska stor skuld till detta, bara att kalla sig Piratpartiet och sedan hävda att helt andra frågor än fildelningen är det viktigaste är extremt vilseledande.
Permalänk | Anmäl
Martin V, 2009-06-08, 00:18
är ingen PP anhängare, men är ändå glad åt era framgångar eftersom de delvis berodde på att ni plockade röster från SD - och dem vill man ju inte se representerade vare sig i EU eller i riksdagen.
därför - tack PP!
Permalänk | Anmäl
Dr Doom, 2009-06-08, 00:21
re Martin V
Jag håller med om att "Piratpartiet" är ett riktigt dåligt namnval, som målar in partiet i ett hörn och dessutom skapar en suddig länk till thepiratebay.
Permalänk | Anmäl
T J, 2009-06-08, 00:22
Som före detta aktiv Miljöpartist och sedan ett par år medlem av Piratpartiet glädjer jag mig åt valresultatet. Det är partier som inte är fast i att misslyckas lösa 1800-talets problem som har gått framåt nu. Och Amelia har förstått att den 'enda frågan' är mycket stor - den handlar i slutändan om övergången till informationssamhället. Ska vi göra det på ett bra sätt, eller ska integritet och frihet offras för att en föråldrar industri ska ha 'rätt' till att tjäna pengar, som vore de mänsklighetens hallickar?
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-06-08, 00:51
STÖRSTA PARTI i åldersgruppen 18-30 och det framtidsfrågor och framtidens väljare ni har så mot riksdagen nu och bli vågmästare om nu inte de gamla lägger förslag på att ipred ska avskaffas. osv....
Permalänk | Anmäl
Jörgen Frinell, 2009-06-08, 00:55
ja du hypotetiskt.. om du tror att folk skulle sluta tillverka mat eller för den kultur, så är du ute och cyklar.. Kultur har aldrig som huvudmål att skapa rikedom åt skaparna, bara skivdirektörerna på sin höjd. Det är egentligen långt ifrån självklart att människor ska kunna försörja sig på kultur, lika lite som att det är självklart att man ska kunna försörja sig på att vara en riddare, smed eller byfåne.
Det blir dock ändå inte så. Sättet att tjäna pengar kommer bara att förändras. Musiker måste sälja mervärde, så även alla andra. Folk vill göra rätt för sig, och kulturen kommer att vara kvar, och folk kommer att kunna leva på kultur.
Det betyder dock inte att kulturen inte kommer att förändras. Man vore trots allt en ganska dum byfåne om man trodde att tidernas förändring gick att hejda.
Permalänk | Anmäl
John, 2009-06-08, 00:58
Vad många inte verkar inse är att detta handlar primärt för många om integriteten. Att genom ett lagbeslut kränka alla mina handlingar på nätet för att sedan yrka på att musiker behöver pengar, nejdu.
Folk som endast nyttjar nätet till bankärenden förstår inte, jag t.ex. har varken tv eller radio. Jag har förvisso telefon, men den brukas sällan.
Skall alla mina handlingar i vardagen granskas av staten och jag snällt sitta och acceptera detta? Spelar ingen roll vad partiet tycker i övrigt, så länge de är starkt emot alla dessa lagförslag kommer de få min röst, och många andras.
De som skriver stöld kan återkomma när dom gått ur grundskolan och fått minsta grepp om magnituden av alla dessa nya lagar.
Permalänk | Anmäl
För frihet, 2009-06-08, 01:41
Ett stort grattis och fortsatt stor kämpar glöd. Jag är imponerad av dina inlägg i debatten.
Permalänk | Anmäl
Cindy, 2009-06-08, 02:40
Mycket bra skrivet! Det här var ett stort framsteg för den svenska frihetsrörelset. Stort grattis till Piratpartiet, Christian Engström och Rick Falkvinge, och till hela svenska folket.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-06-08, 04:28
@ Hypotetiskt, alltså, 2009-06-08, 00:53
Jag har precis polisanmält min granne för att han delar ut frön och sticklingar gratis. Ja, du hörde rätt! Hur man man vara så ynklig att man underminerar hela ICA:s existens genom att piratkopiera frukter och grönsaker?
I samma veva passade jag också på att polisanmäla Stockholm Vatten för att de tillhandahåller vatten för bara några öre per liter! Vidrigt! Hur ska Ramlösa kunna sälja flaskvatten för 19 kronor halvlitern på Pressbyrån med en sådan prisdumpning?
Permalänk | Anmäl
Naken, 2009-06-08, 06:31
Skit i "Hypotpateti(s)k": Det kröp fram vad som oroade honom mest. Med utökad fildelning går ju Partiet (förlåt staten skulle han säga) miste om en massa moms!
Permalänk | Anmäl
Lövet, 2009-06-08, 08:28
Bara grannen inte delar ut äpplen och päron, Naken. Det är så lätt att ta fel.
Nej, man får nog ge sig för de fantastiska argumenten som framförts. Eftersom tekniken finns ska det vara tillåtet, det går inte att stoppa utvecklingen.
Genmodifiering, kloning, skimming.
Det är tekniskt möjligt - alltså ska det vara lagligt.
För vi kan ju inte kriminalisera en hel generation.
Och det är integritetskränkande om jag inte får ta allt jag vill ha.
Permalänk | Anmäl
Hypotetiskt, alltså, 2009-06-08, 08:51
Piratpartiet fokusering på integritetsfrågor är den största anledningen till det stora stöd de får. Det är två viktiga principer som står i centrum :
1. Proportionalitetsprincipen, som innebär att ingen åtgärd får innebära större begränsningar än vad som är nödvändigt för att uppnå syftet. Upphovsrättsskyddet så som det tagit sig uttryck i Frankrike, kan liknas vid en rättighet för posten att vägra skicka till eller ta emot post från någon som skickat stöldgods.
2. Varje medborgares rättighet att inhämta information om vilket ämne som helst utan satatens inblandning. Notera dock att detta inte innebär gratis informationsinhämtning.
Frågorna som Piratpartiet ska arbeta med är viktiga; problemet är att de gör det på fel grunder. Risken är att ingen respekterar integritetsförespråkare om de inte respekterar upphovsrätten.
Permalänk | Anmäl
Emma Larsson, 2009-06-08, 09:24
hej PP folket :-)
vet ni om PP bryr sig om även följande frågor:
1. via tjänster kan man kolla grannens lön - det tycker jag är integritetskränkande. Vad anser PP?
2. övervakning sker också i real-life samhället. jag tänker på övervakningskameror med mera. Är det något PP har någon åsikt om?
3. mer övervakning i RL... gps-jackor på barn till exempel, hur ser ni på det?
Hoppas nån vill hjälpa mig med svar.
mvh Johnny
Permalänk | Anmäl
johnny, 2009-06-08, 10:06
@Emma vad menar du med att inte respektera upphovsrätten!
Klart upphovsrätten ska respekteras, finns ingenstans om att upphovsrätten ska upplösas, den måste förändras och förändringen kommer att bli en vinst för kreatörerna (alla kreatörer).
Upphovsrätten ses av många kreatörer som deras fackförening en garant för deras rättigheter och det med all rätt.
Jag förstår oron men det måste finnas proportioner på vad som är rätt att genomföra i upphovsrättens namn.
Internet är ett nytt territorium som kräver nya spelregler, spelreglerna ska inte vara hårdare på internet än i verkliga livet.
Kreatörer måste komma in i matchen och börja samarbeta och diskutera lösningar som är acceptabla för en fortsatt demokratiutveckling av internet.
Ingen tjänar på att sitta i en stuga och vara tjurig som Guillou.
Vad det gäller Pirat partiets namn är det väl inte konstigare än Junilistan, Fi mm mm ?!?. Tycker namnet är bra!
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-06-08, 10:18
Svar till hypotetiskt, alltså
Jag tror inte att ett parti som drev fri snattning skulle få fler röster än Kalle Anka partiet.
Om handeln däremot lobbade igenom lagar som kräver att du (och dina barn) betalar en årsavgift i 150 år för varje inköpt tuggummi och dessutom ställer krav på VAR och HUR du får konsumera det, så kommer folk nog att höja sina röster. Kräver de sedan att få tillgång till ditt skafferi/kylskåp/godisgömma så hoppas jag att väldigt många att reagerar.
En fråga till "hypotetiskt, alltså":
Om vi skulle folkomrösta om upphovsrättens skyddstid i morgon (dvs längden för ensamrätt på ett upphovsrättsligt verk), skulle du välja
1. 15 år ?
2. 150 år ?
3. 1500 år ?
motivera gärna ditt svar.
Permalänk | Anmäl
chattanoga, 2009-06-08, 10:19
@Johnny
-Taxeringskalender har väl funnits i många år (Bokform)!?
I och för sig inte svar på din fråga men absolut krävs det en diskussion kring detta!
-Övervakningskamerorna ute samhället är under strikt kontroll och tillstånd för att sätta upp kameror kräver stor motivation innan länsstyrelsen godkänner.
Kontrollen över internet är nere på individ nivå och med kommande datalagrings förslag så kommer ALLA detaljer kring enskilda individers förehavande på internet att registreras och lagras.
-Undrar om folk är medvetna om att med de nya lagar som kommer kommer mobiltelefonerna och deras position att registreras och lagras.
Gps i skorna hos dementa och barn är ett positivt sätt att användas sig av tekniken.
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-06-08, 10:36
@Petter:
tack för ditt svar!
jo, du har rätt om taxeringskalendern - tänkte inte på det ;-)
men det känns ju som om "internet" gör all data så lättillgänglig, det var nog så jag tänkte.
övervakningskamerorna, där har du också rätt, men känslan är väl ändå att de sätts upp lite här och var, utan rigid kontroll?
och övervakningssamhälle som övervakningssamhälle tänkte jag.
gps på dementa är ju en bra idé faktiskt, men på barn håller jag inte med dig. men det är en annan diskussion.
dock tror jag att PP skulle väcka ännu mer intresse hos folk om man breddade diskussionen till att omfatta hela samhället, så att säga - inte bara internet. Förstår du (eller nån annan) hur jag menar?
mvh Johnny
Permalänk | Anmäl
johnny, 2009-06-08, 10:57
"Re: John: Och om ingen fick betalt för att göra originalversionerna av allt bröd, pasta, ris och kött?
Vad skulle du kopiera då?
De ruttnande resterna, kanske?
Mums!"
Förutom att det svenska folket redan har betalt den större delen av den forskning som upptäckte bröd, pasta, ris och kött. Precis som vi gör idag med tex. läkemedelsföretagen.
EN VÄLDIGT LITEN DEL går för övrigt till forskning. Har du sett en reklamfilm för tex medicin på TV? Ja just det. EXAKT. Puss på dig nollan.
Permalänk | Anmäl
kissemisse, 2009-06-08, 11:00
Re: chattanoga
Tack för intressanta argument, chattanoga, även om jag tycker de haltar. Jag betalar inte i 150 år för en bok, en skiva eller ett dataprogram jag har köpt.
Om jag hade jobbat i åratal med att ta fram receptet på ett gott tuggummi, investerat i forskning, testat, sökt tillstånd, formgett förpackningen och öppnat tuggummikiosker, så skulle jag inte tjäna några pengar om det varit tillåtet att göra exakta kopior av den produkten. Alltså tycker jag att det ska finnas varumärkesskydd (och upphovsrätt för kulturella verk) och att man ska betala för tuggummit.
Självfallet måste och bör lagstiftning och affärsmodeller anpassas för att skapa nya möjligheter hellre än att straffa bort ett problem, men det som är obehagligt är alla kryptofrihetskämpar som bara säger "allt ska vara fritt, punkt slut" och hävdar att teknikutvecklingen ska styra vad som är rätt eller fel i samhället.
Och till dem som anser att upphovsrätten bara gynnar storindustrin; vem tror ni skulle roffa åt sig så mycket de kunde om man fråntog skaparna rätten till sina verk? Hm, få se nu...
Ja, just det, svaret på folkomröstningen:
15 år är för kort, 150 för långt. Upphovsmannens närmaste anhöriga bör kunna ha en möjlighet att styra över verket och ta del av eventuella inkomster en tid. Tycker jag.
Permalänk | Anmäl
Hypotetiskt, alltså, 2009-06-08, 11:04
Re: kissemisse
Nu var det tal om de fysiska originalen, inte forskning.
Det är ju det som är grejen med musik, film, böcker.
Någon måste faktiskt sätta sig ner och komma på allt det där som finns "gratis" på nätet.
Permalänk | Anmäl
Hypotetiskt, alltså, 2009-06-08, 11:14
71 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Enfrågeparti eller inte, ni säger fortfarande "pass" i 90% av alla frågor.
Go Amelia! Visa gubbarna i Bryssel vad vi går för!
Om det utvecklades en teknik som gjorde det möjligt att snatta utan att åka fast, hur många skulle då rösta på snatteripartiet?
"starkt skydd för människors privatliv" så länge man inte råkar vara konstnär. man borde starta ett parti som med parollen "alla piratpartisters pengar/ägodelar till folket". samma sak.
I suspect that democracy is not viable in a technologically advanced society. Free people wield too much ability to destroy.
Svar till hypotetiskt, altlså:
Om det utvecklas en teknik som gör att man kan kopiera vad som helst, helt gratis. Hade du då velat ha den tekniken?
Det blir en intressant politk som Piratpartiet kommer att föra i Bryssel, åtminstone om man ska tro den här artikeln;
http://www.svenskbladet.se/politik/index.php?alias=piratpartiet_vill_ha_...
Det var ett tjurigt gäng som häckar här!
PP i EU!!
Blir trött på folk som fortsätter tjata om snatteri och stöld. Varför inte jämställa det med folkmord på en gång. Som det är nu är det bara en sida som lobbar politiker och drar igenom lag efter lag med tveksam samhällsnytta, och detta hoppas jag och många med mig att piratpartiet kan belysa och kanske till och med lyckas balansera lite.
Att höra samma gamla tröttsamma, ytliga och haltande liknelser gång på gång är riktigt tråkigt och synd. Varför inte sätta er in i ämnet lite innan ni maler på.
Helt rätt att piratpartiet äntligen får den uppmärksamhet de förtjänar och jag hoppas innerligt att de kan sätta lite käppar i hjulet för EU maskineriet och röra om lite.
Som svar till Plopp så vill jag inte säga någonting för ditt inlägg talar för sig självt. Men ditt inlägg kanske var ett konstverk det med?
Tack och adjö.
Nu måste ni kräva att vi får rösta på webben i riksdagsvalet! Det borde vara er huvudfråga! Plus sänkt rösträttsålder.
Alla som håller med mej, hör av er så driver vi denna fråga!
@ Hypotetiskt, alltså
Titta, jag kopierade hela ditt inlägg, så stäm mig!
Om det utvecklades en teknik som gjorde det möjligt att snatta utan att åka fast, hur många skulle då rösta på snatteripartiet?
Permalänk | Anmäl Av: Hypotetiskt, alltså, 2009-06-07, 22:06
@ Kalle
Du menar väl ändå "artikel", annars är det sorgligt om du inte vet vad svenskbladet.se är för sajt.
Ja! Kalle måste ha skojat..................eller hur!
För annars är riktigt synd om Kalle........Kalle du skojar va?
Tack vare "mainstream media" har PP nervärderas till att bli ett 1-frågeparti, den uppfattningen fick jag i Norrköping när jag delade ut valsedlar utanför min vallokal.
Många "tvärsäkra" argument såsom : "När jag bara har 1 fråga som jag....etc" mötte mig och tvingade mig att gång på gång förklara, till mångas överaskning, att så inte var fallet.
Äntligen kommer våran egen version av saken att få mycket mera utrymme.
Grattis och tack alla ni som liksom jag (och säkert i större omfattning än jag) debatterat öppet och ärligt till höger och vänster trots mycken smälek från övriga partisympatisörer.
Klotteripartiet, felparkerarpartiet, nedskräpningspartiet.
Möjligheterna är obegränsade för att göra politik av brott bara för att det är svårt att sätta dit förövarna!
Fortkörarpartiet, knarkarpartiet, arbetasvartpartiet, skattesmitarpartiet, nej just det, de finns ju redan...
@ Hypotetiskt, alltså
Ja, det är upp till var och en att starta ett parti och upp till var och en att rösta på det partiet. Det är helt fritt för dig att låta bli att rösta på PP, men om du raljerar över människors eget beslutsfattande är det din egen förlust. Sorgligt.
Det spelan ingen roll vad PP står för bortsett ifrån det viktigats, personlig integritet, utan frihet vad spelar det andra fören roll? Om jag inte är fri kan jag lika gärna vara död! "Give me liberty or give me death!"
Berövakonstnärersittlevebrödpartiet! Där har vi det!
Sossarnas jättefiasko i Stockholm. Sossarna fjärde, läs fjärde största parti i Stockholm Pinsamt dåligt. Själv bor jag vid det gamla sossefästet Vita Bergen där fick s 10% och mp 2,5 ggr stööre än S. Mona inga mer valtal i Vita Bergen.
Nej, piratpartiet är inget enfrågeparti.
Vi vänder upp och ner på "köttbergets" uppfattning om vad som är politik. Vi är ett modernt parti för en ung generation, och de äldre som är IT medvetna.
Vi kommer att ta över. Om 20 år, när ni dinosaurier sitter på hemmet så är vi största partiet.
Medborgerliga rättigheter och integritet är enorma områden, som genomsyrar allt. Liksom miljön där miljöpartiet en gång stämplades som enfrågeparti.
Lite surt är det som piratpartist att våran politik reducerats till något så banalt som fildelning. Men media, och våra politiska motståndare, har skött den smutskastningen väl.
Förhoppningsvis kommer denna framgång innebära större resurser till partiet som helhet, och att vi i nästa riksdagsval kommer att kunna överrösta desinformationen.
Jag skulle rösta på snatteripartiet OM själva tekniken i själva verket inte snodde varan utan kostnadsfritt kopierade den. Tänk dig: Kopiera bröd, pasta, ris, kött och all mat kostnadsfritt! Jag skulle vara FÖR den tekniken, då den skulle hjälpa oss utrota hungern på jorden.
Skulle staten då gå mattillverkarnas vägnar och sätta upp kameror överallt, och låta privatpoliser snoka runt i min lägenhet, så skulle jag rösta på det parti, som var trovärdigt för integritet.
Gå nu och ta fast den typ första brottslingen i frågan: Jesus!
Men gud! Det vore ju hemskt om inte konstnärer som Anna Odell i framtiden kan försörja sig på sin underbara konst....Hur skall vi klara oss utan låtsaspsykbryt och konstfackslegitimerade klottrare?
Go Amelia!! Och grattis.
Som jag ser på saken så handlar piratpartiets politik (och de andra partierna som driver integritetsfrågan) om att upprätthålla samma integritetsskydd på internet som vi förväntar oss i det övriga samhället. Det är det som många av de etablerade politikerna (och äldre väljare i allmänhet) inte begriper, eftersom de inte till stor del lever sina liv på internet. En långtgående övervakning av internet är SAMMA SAK som att övervaka allmänna och privata platser med kameraövervakning, telefonavlyssning och brevöppning, utan misstanke om brott. Visserligen skulle flera av dessa saker kunna avslöja brott om de genomfördes (och dessutom mycket allvarligare brott än fildelning), men de flesta av oss anser att priset för detta och riskerna det är förenat med vida överstiger de eventuella vinsterna. Varför är det så svårt att begripa att detsamma ska gälla internet? Det är helt sjukt att ett bagatellbrott som (illegal) fildelning och högst hypotetiska diskussioner kring eventuella terroristavslöjanden kan få Europas och Sveriges politiker att genomföra en långtgående övervakning av alla sina medborgare. Diskussionen om snatteri är bara barnslig.
Att säkert många av PPs väljare däremot bara har röstat på partiet i ett rent själviskt fildelarsyfte, utan särskilt stark ideologisk övertygelse är en annan sak (för så är det säkert). Och det skiljer sig inte heller från andra partier, där förmögna röstar på M för att slippa skatter och arbetslösa på V för en högre Akassa.
Re: John: Och om ingen fick betalt för att göra originalversionerna av allt bröd, pasta, ris och kött?
Vad skulle du kopiera då?
De ruttnande resterna, kanske?
Mums!
Patetiska jävla gnäll om snatteri och dylikt… När ett parti står upp för min integritet istället för att vara industrins knähundar så har de i alla vinnit min röst. Och vad fan har lag och ordning för betydelse när den starkes rätt kan köpas med pengar?
Fantastiskt! Grattis PP!
Det här är ett steg i rätt riktning.
Som du säger Amelia, PP är inget enfrågeparti, även om media förminskar partiet med just den benämningen och kallar valresultated för "överraskande skräll". Jag och många med mig är inte ett dugg överraskade!
Era tankar kring kunskap, information och integritet går att applicera på många områden inom politiken, jag hoppas ni kan leda utformningen av planer för en mer upplyst framtid.
Fokusera på vad som är gott för människor.
Tänk konstruktivt och kreativt, det är ett vinnande koncept!
Se upp så ni inte faller i de andra partiernas fallgropar, där de bara krigar om makten genom att brösta sig och smutskasta "de andra".
Vi är en art, på en planet. Släpp människan och kreativiteten fri.
"Tack vare "mainstream media" har PP nervärderas till att bli ett 1-frågeparti, den uppfattningen fick jag i Norrköping när jag delade ut valsedlar utanför min vallokal."
Piratpartiet själva bär nog en ganska stor skuld till detta, bara att kalla sig Piratpartiet och sedan hävda att helt andra frågor än fildelningen är det viktigaste är extremt vilseledande.
är ingen PP anhängare, men är ändå glad åt era framgångar eftersom de delvis berodde på att ni plockade röster från SD - och dem vill man ju inte se representerade vare sig i EU eller i riksdagen.
därför - tack PP!
re Martin V
Jag håller med om att "Piratpartiet" är ett riktigt dåligt namnval, som målar in partiet i ett hörn och dessutom skapar en suddig länk till thepiratebay.
Som före detta aktiv Miljöpartist och sedan ett par år medlem av Piratpartiet glädjer jag mig åt valresultatet. Det är partier som inte är fast i att misslyckas lösa 1800-talets problem som har gått framåt nu. Och Amelia har förstått att den 'enda frågan' är mycket stor - den handlar i slutändan om övergången till informationssamhället. Ska vi göra det på ett bra sätt, eller ska integritet och frihet offras för att en föråldrar industri ska ha 'rätt' till att tjäna pengar, som vore de mänsklighetens hallickar?
STÖRSTA PARTI i åldersgruppen 18-30 och det framtidsfrågor och framtidens väljare ni har så mot riksdagen nu och bli vågmästare om nu inte de gamla lägger förslag på att ipred ska avskaffas. osv....
ja du hypotetiskt.. om du tror att folk skulle sluta tillverka mat eller för den kultur, så är du ute och cyklar.. Kultur har aldrig som huvudmål att skapa rikedom åt skaparna, bara skivdirektörerna på sin höjd. Det är egentligen långt ifrån självklart att människor ska kunna försörja sig på kultur, lika lite som att det är självklart att man ska kunna försörja sig på att vara en riddare, smed eller byfåne.
Det blir dock ändå inte så. Sättet att tjäna pengar kommer bara att förändras. Musiker måste sälja mervärde, så även alla andra. Folk vill göra rätt för sig, och kulturen kommer att vara kvar, och folk kommer att kunna leva på kultur.
Det betyder dock inte att kulturen inte kommer att förändras. Man vore trots allt en ganska dum byfåne om man trodde att tidernas förändring gick att hejda.
Vad många inte verkar inse är att detta handlar primärt för många om integriteten. Att genom ett lagbeslut kränka alla mina handlingar på nätet för att sedan yrka på att musiker behöver pengar, nejdu.
Folk som endast nyttjar nätet till bankärenden förstår inte, jag t.ex. har varken tv eller radio. Jag har förvisso telefon, men den brukas sällan.
Skall alla mina handlingar i vardagen granskas av staten och jag snällt sitta och acceptera detta? Spelar ingen roll vad partiet tycker i övrigt, så länge de är starkt emot alla dessa lagförslag kommer de få min röst, och många andras.
De som skriver stöld kan återkomma när dom gått ur grundskolan och fått minsta grepp om magnituden av alla dessa nya lagar.
Ett stort grattis och fortsatt stor kämpar glöd. Jag är imponerad av dina inlägg i debatten.
Mycket bra skrivet! Det här var ett stort framsteg för den svenska frihetsrörelset. Stort grattis till Piratpartiet, Christian Engström och Rick Falkvinge, och till hela svenska folket.
@ Hypotetiskt, alltså, 2009-06-08, 00:53
Jag har precis polisanmält min granne för att han delar ut frön och sticklingar gratis. Ja, du hörde rätt! Hur man man vara så ynklig att man underminerar hela ICA:s existens genom att piratkopiera frukter och grönsaker?
I samma veva passade jag också på att polisanmäla Stockholm Vatten för att de tillhandahåller vatten för bara några öre per liter! Vidrigt! Hur ska Ramlösa kunna sälja flaskvatten för 19 kronor halvlitern på Pressbyrån med en sådan prisdumpning?
Skit i "Hypotpateti(s)k": Det kröp fram vad som oroade honom mest. Med utökad fildelning går ju Partiet (förlåt staten skulle han säga) miste om en massa moms!
Bara grannen inte delar ut äpplen och päron, Naken. Det är så lätt att ta fel.
Nej, man får nog ge sig för de fantastiska argumenten som framförts. Eftersom tekniken finns ska det vara tillåtet, det går inte att stoppa utvecklingen.
Genmodifiering, kloning, skimming.
Det är tekniskt möjligt - alltså ska det vara lagligt.
För vi kan ju inte kriminalisera en hel generation.
Och det är integritetskränkande om jag inte får ta allt jag vill ha.
Piratpartiet fokusering på integritetsfrågor är den största anledningen till det stora stöd de får. Det är två viktiga principer som står i centrum :
1. Proportionalitetsprincipen, som innebär att ingen åtgärd får innebära större begränsningar än vad som är nödvändigt för att uppnå syftet. Upphovsrättsskyddet så som det tagit sig uttryck i Frankrike, kan liknas vid en rättighet för posten att vägra skicka till eller ta emot post från någon som skickat stöldgods.
2. Varje medborgares rättighet att inhämta information om vilket ämne som helst utan satatens inblandning. Notera dock att detta inte innebär gratis informationsinhämtning.
Frågorna som Piratpartiet ska arbeta med är viktiga; problemet är att de gör det på fel grunder. Risken är att ingen respekterar integritetsförespråkare om de inte respekterar upphovsrätten.
hej PP folket :-)
vet ni om PP bryr sig om även följande frågor:
1. via tjänster kan man kolla grannens lön - det tycker jag är integritetskränkande. Vad anser PP?
2. övervakning sker också i real-life samhället. jag tänker på övervakningskameror med mera. Är det något PP har någon åsikt om?
3. mer övervakning i RL... gps-jackor på barn till exempel, hur ser ni på det?
Hoppas nån vill hjälpa mig med svar.
mvh Johnny
@Emma vad menar du med att inte respektera upphovsrätten!
Klart upphovsrätten ska respekteras, finns ingenstans om att upphovsrätten ska upplösas, den måste förändras och förändringen kommer att bli en vinst för kreatörerna (alla kreatörer).
Upphovsrätten ses av många kreatörer som deras fackförening en garant för deras rättigheter och det med all rätt.
Jag förstår oron men det måste finnas proportioner på vad som är rätt att genomföra i upphovsrättens namn.
Internet är ett nytt territorium som kräver nya spelregler, spelreglerna ska inte vara hårdare på internet än i verkliga livet.
Kreatörer måste komma in i matchen och börja samarbeta och diskutera lösningar som är acceptabla för en fortsatt demokratiutveckling av internet.
Ingen tjänar på att sitta i en stuga och vara tjurig som Guillou.
Vad det gäller Pirat partiets namn är det väl inte konstigare än Junilistan, Fi mm mm ?!?. Tycker namnet är bra!
Svar till hypotetiskt, alltså
Jag tror inte att ett parti som drev fri snattning skulle få fler röster än Kalle Anka partiet.
Om handeln däremot lobbade igenom lagar som kräver att du (och dina barn) betalar en årsavgift i 150 år för varje inköpt tuggummi och dessutom ställer krav på VAR och HUR du får konsumera det, så kommer folk nog att höja sina röster. Kräver de sedan att få tillgång till ditt skafferi/kylskåp/godisgömma så hoppas jag att väldigt många att reagerar.
En fråga till "hypotetiskt, alltså":
Om vi skulle folkomrösta om upphovsrättens skyddstid i morgon (dvs längden för ensamrätt på ett upphovsrättsligt verk), skulle du välja
1. 15 år ?
2. 150 år ?
3. 1500 år ?
motivera gärna ditt svar.
@Johnny
-Taxeringskalender har väl funnits i många år (Bokform)!?
I och för sig inte svar på din fråga men absolut krävs det en diskussion kring detta!
-Övervakningskamerorna ute samhället är under strikt kontroll och tillstånd för att sätta upp kameror kräver stor motivation innan länsstyrelsen godkänner.
Kontrollen över internet är nere på individ nivå och med kommande datalagrings förslag så kommer ALLA detaljer kring enskilda individers förehavande på internet att registreras och lagras.
-Undrar om folk är medvetna om att med de nya lagar som kommer kommer mobiltelefonerna och deras position att registreras och lagras.
Gps i skorna hos dementa och barn är ett positivt sätt att användas sig av tekniken.
@Petter:
tack för ditt svar!
jo, du har rätt om taxeringskalendern - tänkte inte på det ;-)
men det känns ju som om "internet" gör all data så lättillgänglig, det var nog så jag tänkte.
övervakningskamerorna, där har du också rätt, men känslan är väl ändå att de sätts upp lite här och var, utan rigid kontroll?
och övervakningssamhälle som övervakningssamhälle tänkte jag.
gps på dementa är ju en bra idé faktiskt, men på barn håller jag inte med dig. men det är en annan diskussion.
dock tror jag att PP skulle väcka ännu mer intresse hos folk om man breddade diskussionen till att omfatta hela samhället, så att säga - inte bara internet. Förstår du (eller nån annan) hur jag menar?
mvh Johnny
"Re: John: Och om ingen fick betalt för att göra originalversionerna av allt bröd, pasta, ris och kött?
Vad skulle du kopiera då?
De ruttnande resterna, kanske?
Mums!"
Förutom att det svenska folket redan har betalt den större delen av den forskning som upptäckte bröd, pasta, ris och kött. Precis som vi gör idag med tex. läkemedelsföretagen.
EN VÄLDIGT LITEN DEL går för övrigt till forskning. Har du sett en reklamfilm för tex medicin på TV? Ja just det. EXAKT. Puss på dig nollan.
Re: chattanoga
Tack för intressanta argument, chattanoga, även om jag tycker de haltar. Jag betalar inte i 150 år för en bok, en skiva eller ett dataprogram jag har köpt.
Om jag hade jobbat i åratal med att ta fram receptet på ett gott tuggummi, investerat i forskning, testat, sökt tillstånd, formgett förpackningen och öppnat tuggummikiosker, så skulle jag inte tjäna några pengar om det varit tillåtet att göra exakta kopior av den produkten. Alltså tycker jag att det ska finnas varumärkesskydd (och upphovsrätt för kulturella verk) och att man ska betala för tuggummit.
Självfallet måste och bör lagstiftning och affärsmodeller anpassas för att skapa nya möjligheter hellre än att straffa bort ett problem, men det som är obehagligt är alla kryptofrihetskämpar som bara säger "allt ska vara fritt, punkt slut" och hävdar att teknikutvecklingen ska styra vad som är rätt eller fel i samhället.
Och till dem som anser att upphovsrätten bara gynnar storindustrin; vem tror ni skulle roffa åt sig så mycket de kunde om man fråntog skaparna rätten till sina verk? Hm, få se nu...
Ja, just det, svaret på folkomröstningen:
15 år är för kort, 150 för långt. Upphovsmannens närmaste anhöriga bör kunna ha en möjlighet att styra över verket och ta del av eventuella inkomster en tid. Tycker jag.
Re: kissemisse
Nu var det tal om de fysiska originalen, inte forskning.
Det är ju det som är grejen med musik, film, böcker.
Någon måste faktiskt sätta sig ner och komma på allt det där som finns "gratis" på nätet.