Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (33) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Europa

Foto: scanpix
Maud Olofsson

Vilka grumliga vatten fiskar socialdemokraterna i?

Facket uppmanade balter att lämna landet. Göran Persson kallade östeuropeiska arbetare för sociala turister. Och nu anklagar Marita Ulvskog utländska bemanningsföretag för att bedriva människohandel. Vad säger dessa uttalanden om socialdemokraternas syn på människor från andra länder? Vilka grumliga vatten är det egentligen man fiskar i, frågar Maud Olofsson


Om författaren

Maud Olofsson är centerpartiets partiledare.


Vilka värderingar står den svenska socialdemokratin egentligen för? Vad har man för människosyn? Dom frågorna är verkligen berättigade efter den senaste tidens mycket anmärkningsvärda uttalanden från Marita Ulvskog, partiets toppkandidat till Europaparlamentet.

Alla vet att den socialdemokratiska rörelsen de senaste åren stått för flera mycket märkliga uttalanden. Vi har alla i färskt minne hur lettiska byggarbetare möttes av Byggfacket i Vaxholm med orden "go home". Vi minns alla Göran Perssons varningar för social turism och krav på övergångsregler när EU vid den senaste utvidgningen gjorde sig redo för att välkomna nya medlemsstater. För de nya medlemsstaterna, som slitit sig loss från åratal av kommunistiskt förtryck, kändes det som ett hån.

Alla vet också att socialdemokraternas skrämselpropaganda om social turism kommit på skam. Exempelvis visar utvärderingar att det våren 2006 bara var 8 personer som inte var folkbokförda i Sverige sökt ersättning från svensk arbetslöshetsförsäkning. Jag och Centerpartiet är mycket stolta över att vi lyckades stoppa övergångsreglerna. Tiden gav oss rätt - det blev ingen social turism.

Man hade kunnat hoppas på att socialdemokraterna lärt sig något av historien. Att man blivit försiktigare att rida på de nationalistiska strömningarna. Tyvärr visar det sig nu att socialdemokraterna än en gång har luftat lumpna värderingar. När riksdagen tidigare i år debatterade EU-frågor varnade Marita Ulvskog för "en armé av låglönare som turnerar genom EU:s medlemsländer". Och det var inga förflugna ord från Ulvskogs sida. Snarare tycks de vara en del av större strategi. Bara några dagar senare väljer Ulvskog nämligen att anklaga det lettiska bemanningsföretaget Hyrlett för att bedriva människohandel.

Och för att ingen ska tveka om vilken syn Ulvskog har på bemanningsföretag från andra länder upprepar hon sitt uttalande om människohandel i Sveriges radios utfrågning. Detta sker samma dag som tidningars rubriker skriker ut att det råder akut ekonomisk kris i Lettland. På hyrlett är man minst sagt förvånad över Ulvskogs attack. "Vi får höra ibland att vi inte ska komma hit och ta svenskarnas jobb. Men vi är ju här för att det saknas arbetskraft i städ- och byggbranschen", säger Maris Sergejenko på hyrlett.

När det ena märkliga uttalandet läggs till det andra måste man fråga sig vilka värderingar Socialdemokraterna egentligen står för. Vad är socialdemokraternas budskap till det redan hårt prövade lettiska folket? Sköta er själva, kom inte hit och ta våra jobb? Vad säger dessa uttalanden om socialdemokraternas syn på människor från andra länder? Har man ingenting lärt från debatten om social turism? Vilka grumliga vatten är det egentligen man fiskar i?

För mig är det här en mycket enkel fråga. Det här handlar om vilken människosyn man har. Skriker man "Go home", varnar för social turism och anklagar utländska företag för människohandel sträcker sig inte solidariteten särskilt långt. Den fria rörligheten är en grundpelare för att skapa tillväxt och välfärd. Inte bara i Sverige utan också i Lettland och i länder utanför Europa.

Centerpartiet kommer fortsatt att kämpa för ett öppet Europa med öppna gränser och fri rörlighet, inte bara för arbetskraft, varor, kapital och tjänster utan också för studenter, forskare, patienter och vårdtagare och arbetstagare. Vi vet att fritt utbyte över gränserna skapar tillväxt och jobb att det genererar hopp och framtidstro. Vi vet att motsatsen leder till misstro och protektionism. Och vill Marita Ulvskog, Mona Sahlin och Socialdemokraterna begränsa den fria rörligheten, hela grundtanken med EU, ja då är vi beredda att utmana henne och Socialdemokratin. På söndag har vi alla ett val att göra. Jag står upp för ett fritt och öppet Europa.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7783

24 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Vilka grumliga odemokratiska vatten fiskar Maud i? Det finns ingen folklig förankring för hennes försök att göra Sverige till ett kalifat, vilket de facto är det praktiska utfallet av hennes och de andra nyliberalernas politik.

Permalänk | Anmäl #1 Sten Nilsson, 2009-06-05, 13:21

Oj Oj!
Maud inviger Negative Campaigning här på Newsmil genom att beskylla ett annat politskt parti för massa saker utan att lägga fram sin egen politik.
Socialdemokraterna försöker motarbeta lönedumpning, jag har inte sett några "Go home" skyltar i valkampanjen. Maud är ute och cyklar.

Permalänk | Anmäl #2 jow, 2009-06-05, 13:56

Samtliga 7 riksdagspartier kan fara åt h-vete . Ni är alla landsförrädare som inte vill Sverige väl!

Permalänk | Anmäl #3 sillen, 2009-06-05, 14:23

Maud Olofsson har ingen verklighetsförankring. I min bransch är numera de flesta ersatta med billiga polacker och letter som lever i Sverige under högst tveksamma former. 5-6 gubbar som delar på en 2 rums lägenhet, och som på sin höjd åker hem till familjen vid jul. Sluta snacka Maud, du vet inget.

Permalänk | Anmäl #4 Gunnar, 2009-06-05, 14:53

Vad är människohandel i dina ögon Maud? Är det polacker som till nöds har råd att åka hem till familjen vid jul? Och som bor 5-6 gubbar i en liten 2:a för att dela på kostnaden?
Kom ut i verkligheten Maud, istället för att titta utifrån pidestalen som du sitter på.
De flesta av dessa polacker, och andra kan du träffa vid närmaste motorväg, sittandes bakom ratten på lastbilen som fraktar matvarorna till din butik. Har de tur kommer de upp i 8000kr/mån.
Är det människohandel Maud?

Permalänk | Anmäl #5 Gunnar, 2009-06-05, 14:59

Visst handlar det om människosyn Maud.

Och (s) välkomnar alla till den svenska arbetsmarknaden och på rättvisa villkor dessutom!

När du och de dina ser "bra och rättvisa villkor" ur både arbetsgivar- OCH arbetstagarperspektiv kan ni återkomma i frågan.

Och Hyrlett uppmanade själva på sin hemsida intresserade arbetsgivare att räkna ut hur mycket de skulle tjäna på att anlita företaget och byta ut (inte komplettera) befintlig personal.

Det vet ju du med. Eller hur?

Permalänk | Anmäl #6 Jakob Fritzell, 2009-06-05, 17:20

Socialdemokraterna välkomnar alla invandrare som röstar på Socialdemokraterna.

Självklart är inte balter som inte kan inlemmas i det permanenta socialdemokratiska bidragsproletariatet från mellanöstern välkomna.

Permalänk | Anmäl #7 Bo T, 2009-06-05, 17:40

Ni jag var liten fiskade jag i en göl med min far. Den var bäcksvart och vi var tvungen att gå ut ca 15 meter på gungfly,. Man såg inte tio centimeter ner i vattnet men vilka fiskar man fick. Jävlariminlåda. Speciellt aborrar. Jag har inte varit där på säkert tjugo år, men jag förstår nu att den annekterats av Moud Olofsson som åker fram och tillbaka med en djuphavstrål.

I Moud Olofssons Sverige är det ok att vissa får så lite i lön att de inte har en chans att försörja sig i det landet de arbetar. Men bara om de är utlänningar. Det är mer än ok, det är så fantastiskt att alla som invänder och menar att alla, även utlänningar, skall behandlas lika kan beskyllas för vad som helst. Eftersom det vore lite väl magstarkt även för Moud Olofsson att beskylla sina kritiker för att vara pedofiler så kallar hon dem för rasister. Eller inte, för då hade hon fått rejält mothugg och det hade blivit lite väl uppenbart för alla vad hon höll på med. Så hon insinuerar att de är rasister.

Märkligt taktik för varje människa som inte är rasist ser ju faktiskt vem det är som gör skillnad på människor beroende på var de är födda. Och där står hon, Moud Olofsson.

Permalänk | Anmäl #8 Jim Österberg, 2009-06-05, 22:26

(S), (V) och (MP) kräver samma lön för samma arbete, dvs att utländsk arbetskraft inte diskrimineras på den svenska arbetsmarknaden och att svenska företag får konkurrera om jobben på samma villkor. Maud Olofsson och det numera arbetarfientliga centerpartiet kräver alltså i stället att lönedumpning ska accepteras som ett naturligt inslag i EU-anpassningen, och man frågar sig varför? Är det för att man månar om lettiska arbetares rättigheter på den svenska arbetsmarknaden? (Nej, knappast!) Eller är det för att man vill ha hit så billig arbetskraft som möjligt? (Ja, självklart.)

Det blir allt tydligare att samtliga borgerliga partier - och i synnerhet centern och moderaterna - är mycket positiva till den gränsöverskridande handeln med billig arbetskraft. Och att ledande borgerliga politiker, och ledarskribenter i den borgerliga pressen, i stil med Maud Olofsson är föga intresserade av att ta reda på hur verkligheten ser ut för dessa arbetare från våra grannländer i sydöst och ännu mer långväga, däremot återger dessa politiker och skribenter desto oftare arbetsgivarsidans bild (vanligtvis lögner) om de över huvud taget nämner något om arbetsvillkoren. Tydligen är det viktigare att hata socialdemokrater och fackföreningar, än att stå upp för arbetares lika värde. Med det inte sagt att det säkert finns utrikisk arbetskraft i Sverige som har helt justa arbetsvillkor, men i så fall säkerligen inte tack vare Maud Olofsson och hennes gelikar.

Ja, det handlar nog också om vilken människosyn man har, och då är jag uppriktigt sagt ledsen över att den nu för tiden uppenbarligen är så avgrundsdjupt dålig hos centern och dess företrädare.

Permalänk | Anmäl #9 Qvintus EU, 2009-06-05, 22:37

Du bevisar återigen, Maud Olofsson, att du inte tvekar att ta till taktiska finter som inte hör hemma i den politiska debatten. Du beskyller SOCIALDEMOKRATERNA för att vara främlingsfientliga, när det enda de vill är att rädda jobben för de tusen och åter tusentals arbetslösa i vårt land. Däribland de ungdomar som du har gett sken av att vilja hjälpa. Hur, skulle vara intressant att få veta! Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus. Vi som bor och arbetar i Sverige är inte intresserade av lönedumpning och borttagandet av LAS. Att inte fler väljer att rösta på Centerpartiet får du nog ta på dig skulden för själv. Du har svikit alla kärnkraftsmotståndare, och alla som värnar om decentraliseringen, du har svikit alla som arbetar inom fordonsindustrin. Tror du att svenska medborgare är hur dumma som helst. Du bör nog göra rent framför din egen dörr innan du börjar kasta skit på andra!

Permalänk | Anmäl #10 Gun Svahn, 2009-06-05, 22:41

Hellre tio balter i byggsvängen än en familj med socialbidrag i Rosengården.

Permalänk | Anmäl #11 Henning Bergquist, 2009-06-06, 00:50

Menar Maud att man skall strunta i alla regler och konventioner för ett lands räkning? Är det vad hon vill? Att vi skall skrota den svenska lagen? Det låter ju så. Antingen så vill hon det eller så är hon för korkad för att förstå vad hon säger. Toligen det senare.

Permalänk | Anmäl #12 Bamse, 2009-06-06, 08:44

Grumliga vatten ja just det ni som har varit mer o infört rasbiologiska avgifter för blandras äktenskap Sverige.
Ursäkta det heter ju inte det nu utan "avgift".

Det blir inte mindre rasistiskt för att man döper om det.

M Gren

Permalänk | Anmäl #13 M gren, 2009-06-06, 16:55

Undrar om svenska folket är medvetna om att vi idag med rådande arbetslöshet importerar städare till Sverige. 30 "Städare" finns det bland de som beviljats arbetstillstånd hittills.

Använd nätet och läs alternativa nyhetskällor. Det är där man får reda på idiotierna som sker i Sverige idag.

Maud? BEHÖVER SVERIGE 30 STÄDARE??!!

Permalänk | Anmäl #14 Affe, 2009-06-06, 22:50

Maud har kommenterat olika konstiga uttalande av meningsmotståndare i ett försök att hitta poilitiska poäng. Jag tror inte att Maud Olofssons avsikt är att försöka svärta ner sin politiska kollegor för att få fler röster ui EU-valet. Om det skulle vara så är det ett långt sätt som inte är värdigt ett liberalt parti.

När det gäller konstiga uttalande från Centerpartiet behöver väl jag bara säga SJÖBO och Sjöbopartiet som är en utbrytning från Centerpartiet efter hot om uteslutning.

Alla partier har grumliga konstellationer från vänster - höger, veritkalt och horisontellt så Maud sopa rent framför egen dörr och uppmana de andra att sopa bort rasistiska tendenser.

Åh du Maud kolla dina koleger på det lokala planet där finns det dammråttor.

Permalänk | Anmäl #15 Patric andersson, 2009-06-07, 09:07

Det bästa är att rösta på Junilistan. Det är ett självständigt demokratiskt parti som inte går EU:s ärenden. Både m och s är fullständigt kritiklösa och säljer ut oss till EU utan att ställa motkrav. Deras allierade partier t ex Maud Olovssons gör likadant.

Junilistan vill att bara ett fåtal viktiga nationsövergripande frågor ska beslutas i EU. Resten ska vi sköta på hemmaplan.

EU har ett kraftigt demokratiunderskott som nu hotar att ta över allt fler av våra svenska politikfrågor. Det är fel. Vi ska bestämma själva hur vi vill organisara vår arbetsmarknad t ex.

Gör som jag, rösta på Junilistan!

Permalänk | Anmäl #16 Ludvig, 2009-06-07, 09:34

"EU har ett kraftigt demokratiunderskott som nu hotar att ta över allt fler av våra svenska politikfrågor. Det är fel. Vi ska bestämma själva hur vi vill organisara vår arbetsmarknad t ex." Håller med, men det enda rätta är att proteströsta på någonting som verkligen biter i skinnet på etablissemanget - dvs Sd.

Permalänk | Anmäl #17 Calle Bengtsson, 2009-06-07, 13:32

Nej, Calle Bengtsson. Du har fel. VI ska rösta på ett demokratiskt och anständigt parti. SD är ett främlingsfientligt, populistiskt och okunnigt parti. Det kan inte en människa med någon självrespekt rösta på.

Kolla på Junilistan så får du se skillnaden!

Permalänk | Anmäl #18 Ludvig, 2009-06-07, 14:54

Må så vara att (S) fiskar i grumliga vatten - men det är sjuklövern som har gjort våra vatten så grumliga!

Permalänk | Anmäl #19 Simon, 2009-06-07, 17:24

Lönedumpning är ett icke-begrepp, som används av folk som kräver sin rätt till en lön som är högre än värdet på det de producerar. Den vanliga kommunismen, med andra ord. Varför inte öppna upp gränserna istället - eller är vi så rasistiska så att vi bara vill ha "riktiga" svenskar i det här landet?

Permalänk | Anmäl #20 Hans Palmstierna, 2009-06-07, 17:57

MO underskattar verkligen väljarnas inteligens. Tala om att fiska i grumliga vatten, men MO gör verkligen en djuppdykning i dyn med sitt skitsnack om andra partier.

Permalänk | Anmäl #21 Jakobsson, 2009-06-07, 19:22

Öppna gränserna och låt folk jobba med vad de vill, var de vill, till vilken lön de vill. Varför är det så svårt att ge människor den friheten? Vad är det som är så attraktivt med tvång?

Permalänk | Anmäl #22 Elias, 2009-06-08, 10:34

De fiskar i Främlingsfientlighetens Grumliga Vatten!!! :o( FLOSKLERNA har talat; vi hör och lyder. Amen.

Permalänk | Anmäl #23 Peter Ingestad, 2009-06-14, 16:19

Det finns ingen egentlig arbetskrafts brist i Sverige så det enda syftet med arbetskrafts invandring borde vara att sänka lönerna för de redan låg avlönade jobben (om inte syfte så blir det effekten). Snällt, de som redan har det svårt och sliter med ett dåligt avlönat jobb kan inte se fram emot nån löneförhöjning och de som är arbetslösa har mindre chans att få jobb.

Om det skulle vara svårt att rekrytera till vissa jobb så skulle resultatet vara att höja lönen för att locka till sig fler intresserade men det är bara i ett slutet (nationellt) system. Jag har inget emot Balter/östeuropeer men effekten blir minskade reallöner och (troligtvis) ökad arbetslöshet Sverige.

Är det så hemsk att vilja att de som saknar jobb i Sverige ska ha större chans att få jobb eller att de som arbetar ska bibehålla/få en rättvis lön? De som tycker att det jag sker är "rasistiskt" förstår inte att det finns många invandrare som är arbetslösa också och de mister chansen till arbete precis som alla andra.

Permalänk | Anmäl #24 Tor, 2009-06-22, 14:11


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.