[...] för junilistan, SVD – EU-valet från den ljusa sidan, AB – Svar i sista minuten, Newsmill – Bara Alf är stor nog för Europa, Utsikt från ett tak – byggjobbarblogg: Ett rött Europa är ett fredens Europa, Peter [...]
Blogg:Kärnvapenbestyckat NATO-fartyg i svenska vatten – , 2009-06-06, 20:50
[...] Fridén, Dagens Konflikt, Hultin, Aftonbladet, Aftonbladet2, Aftonbladet3, Expressen, DN, Dagen, Newsmill, Newsmill2, Newsmill3, [...]
Blogg:“Signerat Andreas Sjölander” », 2009-06-05, 23:36
För det första vet jag inte om man kan kalla Alf Svensson för arbetslös. Han är ju trots allt över 70 år och vid den åldern är det ju inte särskilt vanligt att man jobbar, i alla fall inte i Sverige. För det andra är han en konservativ äldre kristen man, vilket är en grupp som knappast har brist på representation i EU-parlamentet. Det stämmer att EU borde ägna sig mer åt de stora frågorna, men för detta anser i alla fall jag att det behövs mer ungt blod. EU behöver fler unga människor som driver en modern framåtriktad politik och färre konservativt kristna som motarbetar mångfald och drar EU längre ifrån folket.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-06-05, 20:00
Varför ej rösta så här istället ? = ungt och ambitiöst så det står härliga till, verkligen...
Har Wi ännu ej fått nog av att BakTiden = FramTiden ?
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-06-05, 21:27
Noterade Leif GW Perssons och Ian Wachtmeister inlägg på Newsmill inför EU-valet under rubriken "Bara Alf är stor nog för Europa".
Gissar att det sticker i ögonen på många men jag vill uttrycka min förståelse för förslaget.
Lyssnade igår på EU-debatter på TV där i princip den ende som klart uttalade att Europa är ett fredsprojekt var Sven O Karlsson. Sven O Karlsson är ingen diplomat, heller ingen homofob men djupt påläst i den europeiska kontexten. Förviso i viss mån bortsett från Folkpartiets representanter. Tyvärr bestod oppositionen "as usual" enbart av mer eller mindre f.d. EU-motståndare.
Alf Svensson har av de viktiga internationella nätverken.
Hos många svenska systrar och bröder finns en föreställning om att vi kan överleva i Splendid Isolation. En kvarleva från krigen som vi med viss diplomati lyckades hålla oss utanför. Priset vi betalar är att vi har en övertro på vår neutralitetsdiplomati, jfr Splendid Isolation".
Varför inte solidaritet och EU-gemenskap i fredens anda med Alf Svenssons med fleras anda?
Michael M H
Permalänk | Anmäl
Michael M H, 2009-06-05, 21:31
Det var då värst vad Alf var populär i gruppen 'äldre män med tveksamt politiskt omdöme'.
Permalänk | Anmäl
Per A., 2009-06-05, 21:32
Alf Svensson är kanske inte en så dum kandidat att rösta på. Det har bara inte fallit mig in eftersom jag inte brukat rösta på kd.
Jag kan mycket väl tänka mig att Alf Svensson har den karisma och den pondus som väcker respekt i EU. Där är det en fördel att ha en kristen tro, till skillnad mot i vårt sekulariserade land.
Alf Svensson är inte alls konservativ med EU-mått mätt, tvärtom är han nog ovanligt modern och frisinnad. Han har civilkurage och en välutvecklad etisk kompass. Inte minst - han är en av Sveriges absolut bästa retoriker/talare. Svensson skulle ha lätt att få gehör i EU.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-06-05, 21:54
Valet av kandidat bör väl ändå göras utifrån personens ståndpunkter i olika politiska frågor och inte för att personen är en bra talare. Att Alf är en karismatisk person med stort kontaktnät spelar mindre roll så länge han driver en, med svenska mått mätt konservativ kristen politik.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-06-05, 22:24
Bravo!
Permalänk | Anmäl
Nils H, 2009-06-05, 22:34
Ukraina, Serbien, Vitryssland, Georgien, alla hade de sina färgkodade revolutioner. På söndag är det dags för ännu en färgkodad revolution, den lila revolutionen!
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2009-06-05, 22:37
Leif, Är du så rädd för Pirat Partiet!!!
Skall Alf Svensson representera oss i EU!!
Gud hjälpa oss.
Permalänk | Anmäl
Del, 2009-06-05, 22:37
Alf Svensson är ett mycket bra val. Jag är själv ganska ung (kring 30 år) men i Sverige är vi alldeles för fixerade vid "att vara ung".
Det finns även ett värde i erfarenhet, mognad och långsiktigt tänkande. Och att ha skaffat sig vänner och förtroende runt om i Europa. Låt Sverige ta till vara på det!
Permalänk | Anmäl
Tomas Olsson, 2009-06-05, 22:40
Även om jag själv röstar på SD så håller jag verkligen tummarna för att Alf kniper KD's plats före den politiska broilen Ella Bohlin.
Permalänk | Anmäl
Fredrik, 2009-06-05, 22:54
Ett utmärkt förslag. Det vore en nåd att stilla bedja om att lyckas kryssa in Alf S i Eu-parlamentet.
Permalänk | Anmäl
BengtM, 2009-06-05, 23:00
Jag har precis tappat all respekt jag har haft för Leif Gw Persson. Att ens beblanda sig med Ian Wachtmeister.. Herregud?
Permalänk | Anmäl
Linus, 2009-06-05, 23:02
L.J.,: Jag vill inte vara den som är den, men Georgiens revolution kallades för Rosenrevolutionen (alltså ingen färg) och i Vitryssland har man fortfarande inte lyckats med någon ännu. Därav öknamnet "Europas sista diktatur". När det gäller svenska Piratpartiet är det väl knappast någon revolution utan snarare ännu ett enfrågeparti som helt enligt den fungerande demokratins regler kommer ta sig in i Europaparlamentet. Allt detta på grund av den rådande folkviljan.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-06-05, 23:16
Asså har jag missat något här? Ska jag som står på diametralt motsatt sida på den politiska skalan, rösta på Alf för att han är så gammal att han gick i grundskolan med Jesus?
Det är som att slänga in Ravelli i mål för att han är den som stått mest matcher i svensk fotbollshistoria.
Personligen så hamnar min röst på en som är född på 1900-talet och som har kontakt med verkligheten. En som är ung och kvinna, lyhörd och hungrig.
Alf Svensson? Vad snackar ni om? Snart ska ni väl gräva upp Tage Erlander för att släpa runt skelettet som nå spöke i Bryssel. Låt Alf vara i fred! Och Tage med.
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-06-05, 23:21
Löjligt!
De enda som är som är stora nog för Europa är vi själva!
Rösta in dig själv i EU-parlamentet och bestäm själv!
http://aktivdemokrati.wordpress.com/2009/06/03/valupptakt-ad-staller-upp...
Permalänk | Anmäl
Magnus Gustavsson, 2009-06-05, 23:30
Ny demokrat och sosse röstar på KD personlighet.
Börjar personvalet äntligen få legitimitet?
Permalänk | Anmäl
ST, 2009-06-05, 23:39
ÄRRHÅ, jodå de har försökt med färgrevolutioner på samtliga ställen, se http://en.wikipedia.org/wiki/Color_revolution
Men Piratpartiet är inte en bra jämförelse med dessa, förutom färgen lila, eftersom Piratpartiet inte finansierats av CIA/NED. Samtliga av de (lyckade och misslyckade) färgkodade revolutionerna i östeuropa har ju finansierats av dessa organisationer. Oftast via olika typer av NGOs (Non Governmental Organisations). Piratpartiet däremot är helt och hållet en gräsrotsrörelse. De enda finanserna kommer från de pengar Christian Engström fick när han sålde sitt IT-bolag under IT-boomen på slutet av 1990-talet.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2009-06-05, 23:59
Skall vi ha äldre f.d. riksdagsmän och kvinnor att representera oss i EU, det tycker jag är en väldigt relevant fråga.
Skall EU-valet omformas till ett rent personval oberoende av partitillhörighet är en annan viktig fråga.
FOLKLISTAN stödjer ett nytt valsystem till EU, nämligen
eVal samt rent personval.
Om intresse finns för dessa frågor rösta då på oss.
Om ni röstar på oss skriv FOLKLISTAN på en blank valsedel.
C-G Boström
Partiledare
EU-kandidat
FOLKLISTAN
Mer info om vår politik på:
http://hem.passagen.se/folklistan/
Permalänk | Anmäl
C-G Boström, 2009-06-06, 00:30
Jag har stor respekt för Alf Svensson. Förutom att han är en av vår tids största retoriker är han även en av de mest ärliga och principfasta politiker som sverige någonsin skådat. Få människor står verkligen för sina värderingar och bland politiker är det så sällsynt att man blir deprimerad när man tänker på det.
Tyvärr är han KDS-are och de värderingar han står för strider mot mina, men jag beundrar honom ändå.
Men min röst får han inte, bara en beundrande kommentar i ett inlägg.
Permalänk | Anmäl
Johannes E, 2009-06-06, 00:47
Jasmine, pang på rödbetan! Sjukt kul!
Permalänk | Anmäl
Floorfilster, 2009-06-06, 01:01
Bra upplägg, att sätta fokus på personerna, att vi skickar ner personer som kan påverka nera i EU. göra åtskillnad. Vår andam här hemma verkar vara att skicka ner det politiska B-laget eller de man vill bli av med. Vi skjuter oss själva i foten. Vi skickar in mest EU-bidrag per capita, och skickar ner puckon. Svenskar är förunderliga.
1. VP:s kandidat, pratade med en initierad partigängar som sa, VP, är du inte klok, röstar du på vår kandidat skadar du partiet, rösta på vem som helst med inte vår kandidat.
2. Sossarna. Ulvskog, är bitsk och bitchig. jag undrar hur hon fungerar nere i den socialsitiska gruppen. Ulvskog saknar patos och förmåga att känna av stämningar, inte kan hon analysera ngt vidare heller. Så sossarna, som ändå har lite hjärnkraft, kunde väl skicka ner någon som gick hem och kunde göra ett bra jobb. Nä, sossarna får skylla sig själva, att de backar.
3. MP, schlyter verkar gå hem, han kommer funka bra i den gröna gruppen, slipad och polerad, funkar bra nera i EU. han går att rösta på.
4. Fp, trots min motvilaj mot partiets inriktning kan jag inte låta bli att gilla Marit, snusförnuft från Malung. En värdig kandidat att föra fram Sveriges intressen.
5. Centern, heter hon Eriksson?
6. Moderaterna. Hökmark är bra som fan, seriös och påläst och med mycket inflytande, sedan kan man diskutera om en gammelmoderat går hem i stugorna, men han går hem i EU-parlamentet. Inget rundningsmärke. Annars fru Bildt, hon är också kul, bra nätverk och vikten att visa att vi kan skicka ner personer med annan bakgrund. Gissa om vi skulle knyta band med Italien m.fl.
7. KD. Kul med en ung tjej. Men frågan är om KD varit strategiska, hur många unga röstar på KD, nä KD är ett 100-kluubbsparti. Så där har KD chansen. Alf är rätt så rolig, men jag har för mig att han slutade som partiledare pga migränatacker. Hoppas han klarar Bryssel.
8. Gudrun. Vad ska man säga, efter denna skräll med Benny blir man nästan kär. Tänk om man ändå skulle skicak ner någon trolig person som väcker lite uppmärksamhet. Gudrun skulle helt klart göra skillnad. Hon passar in urbra i Bryssel i röd kavaj och läppstift.
9.10 PP och SD ser jag inte som seriösa, tycker däremot att det är tragiskt att våra nuvarande politiska partier är så usla på PR att det finns risk att de kommer in. Vad har de i EU att göra, de kommer bara ställa till elände.
Ska man nu vara taktisk gäller det alltså att inte rösta på ett parti som satt någon med vett och sans som första kandidat. Därfår går Fp, mp, m bort. Då gäller det att fundera på vem kan kan kryssa in som gör skillnad. Valet står helt klart mellan Gudrun och Alf, och som tredje alternativ fru Bildt, just för att Hökmark kommer in ändå.
Vad som talar för att rösta borgerligt är att vi har en borgerlig regering som behöver allt stöd den kan få inför ordförandeskapet. Det handlar inte i första hand om höger eller vänster, utan att föra in Svenska värderingar i EU. Skillnaden mellan S och M är knappt märkbar i praktiken. Trot valtopplistan blir:
1. Gudrun (för att hon är en stjärna)
2. Alf, för att han kan påverka, nu när Wijkman tyvärr slutar.
3. Fru Bildt, för att hon är Europe, kan påverka och råkar höra ihop med Calle. Vår bloggande utrikesminister går det bara inte att tycka illa om, han är lite som en seriefigur, surfar i en helt egen fil.
Att rösta efter politisk övertygelse är rent bondfångeri. Det handlar om att skicka ner stjärnor med förmåga att komma in bakom beslutsprocesserna. Längst inne i de mörka rummen där kohandeln och köpslagen avgör även vår framtid. Som svensk jämställdhetsivrare blir det varvad lista, på andra plats Alf och sedan fru Bildt. Synd att jag inte har tre röster.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-06-06, 01:35
Den mängd stavfel i artikeln ihop med en särskrivning får mig verkligen att undra om den skrivits efter en för ölstinn bastukväll? Man kan väl be någon kontrolläsa?
Menar herrarna att man damma av "mysige" Alf bara för att han är en bra talare och har kontakter? Varför inte bara skicka ned gamla avdankade politiker i så fall? Persson, Karlsson, Lundgren, kom igen!
Nej bevare mig väl för påhitt som dessa. Få ner ungt folk, få ner folk som brinner för något. Alf skulle väl bara ta en kaffetår och skrocka nöjt med polackerna och de andra ultrakristna konservativa.
Lägg därtill att jag (som bor i Italien) gillar vår svenska fokus på just politiken. Nu när det här mer än någonsin fokuseras enbart på Berlusconi som person, och inget på hans politik, saknar jag vårt politiska klimat. Jag vill leva i ett samhälle där politiken spelar roll. Personval, nja tack.
Ridå.
Permalänk | Anmäl
Oscar, 2009-06-06, 03:45
Tack för att du bevistat min teori att det inte finns flera partier i sverige utan bara en grupp korrumperade parasiter.
Som fullständigt struntar i hur befolkningen röstar.
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-06-06, 04:46
FJÄSK! Alf Svensson är en man med hjärtat på det rätta stället, men hans intelligens höjde sig bara måttligt över medelmåttan. Nu är han för gammal för att göra en stark insats.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-06-06, 05:08
Inte visste jag att Leif G.W. Persson och Ian Wachtmeister har blivit talibaner på gamla da'r ... Religiösa fanatiker har vi redan tillräckligt av här i Europaparlamentet.
Rösta på någon som är upplyst och godhjärtad i stället. Det behöver Europa om inte 1930-talet ska upprepa sig.
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-06-06, 07:27
Jag har altid respekterat Alf Svensson, håller med Leif Gw Persson att han, Alf skulle bli en utmärk representant för mänskligheten i församlingen, att en mogen erfaren klok man behövs bland oerfarna högerister, vensterister;
tyvärr är det för sent för mig att rösta på honom, för jag har redan förröstat på Hökmark, men han är nästan lika bra som Alf. Adalbert
Permalänk | Anmäl
adalbert lömujescu, 2009-06-06, 07:58
Ja vad ska man säga? Det är ju tur att våra politiska "Experter" Wachtmeister och Persson sagt sitt. I synnerhet Wachtmeister är ju känd för sitt politiska djupsinne. Nej herre gud vilket fånigt förslag. Alf Svensson? Ja han är förvisso en herre med pondus och lång erfarenhet. Men han har unkna värderingar, och baserar sina åsikter på, enligt mig, misstolkningar av bibelns budskap. Han förvränger kärleksbudskapet och utnyttjar kristendomen för att förtrycka exempelvis homosexuella. Det är den typen av konservativa värderingar som Alf Svensson har, som förstärker segregeringen i världen. Nej låt oss för guds skull skicka någon, som är född på den här sidan av andra världskriget. Någon som inte bygger sin värdegrund på kalla krigets verklighet, utan ser framtiden som den är.
Permalänk | Anmäl
Mattias Jonsson, 2009-06-06, 09:34
Alf Svensson i EU NEJ TACK! ! Gamla Konservativa ideer, som inte passar in överhuvudtaget i dagens samhälle, dessutom har han suttit tillräckligt länge som politiker i Sveriges Rikstad och tjänat tillräckligt med pengar bekostade av skattebetalarna. Det skulle bara se pinsamt ut för Sverige att komma med ett gammalt gubbskrälle. Övermod är vad detta är, han tycker sig visst vara överheten själv och verkar tro att han är oersättlig, hans värderingar kan bara liknas vid en gammal föråldrad kristen ideologi och inte minst värderingar i liknelse till nationalsocialismens forn stora dagar. Nej! den nya generationen med en sund och global livssyn vill inte se denna självgoda gubbe styra, Alf Svensson! Du har inget att hämta längre dina värderingar är passé, lika passé som den galna pastorn på Öland.
Permalänk | Anmäl
Pär N, 2009-06-06, 09:42
Alf Svensson i EU NEJ TACK! ! Gamla Konservativa ideer, som inte passar in överhuvudtaget i dagens nya samhälle med en helt annan generation, dessutom har han suttit tillräckligt länge som politiker i Sveriges Rikstad och tjänat tillräckligt med pengar bekostade av skattebetalarna. Det skulle bara se pinsamt ut för Sverige att komma med ett gammalt gubbskrälle. Övermod är vad detta är, han tycker sig visst vara överheten själv och verkar tro att han är oersättlig, hans värderingar kan bara liknas vid en gammal föråldrad kristen ideologi och inte minst värderingar i liknelse till nationalsocialismens forn stora dagar. Nej! den nya generationen med en sund och global livssyn vill inte se denna självgoda gubbe styra, Alf Svensson! Du har inget att hämta längre dina värderingar är passé, lika passé som pastorn på öland.
Permalänk | Anmäl
Pär N, 2009-06-06, 09:45
Alf Svensson i EU NEJ TACK! ! Gamla Konservativa ideer, som inte passar in överhuvudtaget i dagens nya samhälle med en helt annan generation, dessutom har han suttit tillräckligt länge som politiker i Sveriges Rikstad och tjänat tillräckligt med pengar bekostade av skattebetalarna. Det skulle bara se pinsamt ut för Sverige att komma med ett gammalt gubbskrälle. Övermod är vad detta är, han tycker sig visst vara överheten själv och verkar tro att han är oersättlig, hans värderingar kan bara liknas vid en gammal föråldrad kristen ideologi och inte minst värderingar i liknelse till nationalsocialismens forn stora dagar. Nej! den nya generationen med en sund och global livssyn vill inte se denna självgoda gubbe styra, Alf Svensson! Du har inget att hämta längre dina värderingar är passé, lika passé som pastorn på öland.
Permalänk | Anmäl
Pär N, 2009-06-06, 09:49
Det är inte alls en dum idé. En riktigt bra idé faktiskt. Politisk erfarenhet och kontakter är nog en förutsättning för att få något uträttat.
Har inget som helst samröre med KD i vanliga fall, men Alf skulle förmodligen ha mer påverkan än FI, Piratpartiet och Junilistan tillsammans.
Piratpartiet kommer inte kunna göra något i EU. Fullkomligt meningslöst att rösta på förutom i protestsyfte.
Permalänk | Anmäl
Kesey, 2009-06-06, 10:13
"Partiet är inte det viktiga ... Så från vilket håll just vi kommer spelar ingen roll."
Det är ytterst pinsamt att debattörerna inte tror att partiernas ideologi spelar någon roll för vilken politik man kommer att bedriva. För lite drygt ett år sedan skrev Alf Svensson under på en samhällsfrånvänd debattartikel mot homosexuella äktenskap med flera grumliga argument. Skulle Alf spegla svenskarnas syn på familjebildning? Eller kanske miljöpolitik? Partiet som gick till val på att sänka bensinskatterna med en krona?
Alf Svensson må ha varit en förgrundsgestalt för kristdemokraterna under många år, men det är många med mig som inte vill att han eller hans politik ska representera svenskarna. Hellre då en ung, framåt person med klimatfrågan högst på agendan!
Permalänk | Anmäl
Anna Norrman, 2009-06-06, 10:30
Hur kan man vara så enfaldig att man tror att en sådan stofil till moralpredikant skall kunna uträtta något vettigt och konstruktivt i Europaparlamentet. Vi behöver inte fler moralpredikanter, de hämmar bara den kreativitet som den ordinära människan besitter, fram för mer kreativa och konstruktiva personer än dessa moralpredikanter.
Permalänk | Anmäl
hawa0835, 2009-06-06, 10:31
Skrev i ett tidigare inlägg att jag tycker att Alf Svensson är en bra och rättskaffens politiker med hög moralisk/etisk svansföring. Inte för att jag någonsin röstat på KD men som ett uttryck för aktning för Alf Svensson som riksdagspolitiker.
Efter att ha läst Henrik Järrels EU-kritiska newsmillartikel är det omöjligt att rösta på något av de vanliga partierna s eller m eller deras satelitpartier. Jag kommer att lägga min röst på EU-kritiska Junilistan som vill ha bort Lissabonfördraget.
http://newsmill.se/artikel/2009/05/19/manga-och-starka-skal-att-saga-nej...
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-06-06, 10:45
Varför denna respekt för en sagotroende gammal gubbe. Herregud , han läser bibeln och tror på det han läser. Nej tack. Jag vill ha en yngre kandidat (jag menar Alf är ju strokekandidat vid det här laget) gärna en med mer verklighetsanpassad livsfilosofi, men en sån kanske är svår att hitta.
Leve republiken och ateismen
Permalänk | Anmäl
Tomas, 2009-06-06, 10:48
KD:are säljer gärna sin själ för att få in lite mer religöst valboskap in i Sverge. Geert Wilders framgång i Hollands EU-val blir förhoppningsvis den fyr som väcker trötta svenska väljare.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-06-06, 10:48
Så, vad har denne "statsman" genomfört för banbrytande reformer under sin långa politiska karriär?
Och vad står han för nu? Att homoäktenskap inte ska kallas för homoäktenskap, eller kanske införa bensinskatt på EU-nivå?
Har har en naturlig auktoritet som person, och religion handlar ju om att underordna sig auktoriteter. Men på "prayer breakfast" så lär han dock överskuggas av andra bullrande personligheter.
Permalänk | Anmäl
Resonlig, 2009-06-06, 11:51
Nå, du leder (i genomsnitt) den gamla ligan Guillou, Skytte & GW.
Jan har åstadkommit mer (men tappat greppet), Göran har förlorat mer (egna, och andras), och så är det bara du kvar.
Så, nu ska du ge dig in i politikens källarvalv?
EU-valet handlar icke om PARTIET, säger du. Icke om POLITIKEN, läser jag.
Ja, ja.
Ska man lyckas därnere i Bruxelles, ellervafandikallart, sk man väl vara statsman.
Det är bara så, att du hugger dig i tån om du skickar Alf S.
Han kan varken tyska eller franska tillräckligt, så han skulle få stå därnere och fåna sig med sin mediokra svengelska (han har nog inte insett att modersmålet är det man hörs bäst på, à la Fransoserna).
Jag respekterar ditt hittills framlevda, men tvekar en del inför din nu politiskt anfäktade insats. Har du hört hur töntiga de halvuselt översatta talarna låter? Herr Svensson skulle döden dö i sådana sammanhang.
Alf vore perfekt i Norge, men inte nödvändigtvis därnere.
Dränk icke en hyfsat vattentrampande man genom att fylla hans oklanderliga kostymfickor med onödigt tunga stenar, snälla!
Permalänk | Anmäl
Kicken, 2009-06-06, 12:04
Oavsett vad man tror om Affes möjligheter att synas, höras och respekteras i Bryssel måsta man fråga sig: kommer han att framföra din sak så som du skulle önska? Är svaret på den frågan nej (vilket den lär vara för de flesta svenskar, ety KD faktiskt inte är största parti här), kan man naturligtvis inte rösta på KD, och ännu mindre försöka kryssa in Affe.
Permalänk | Anmäl
MH, 2009-06-06, 12:12
För resten, var det inte "Göran Gabrielsson" som påståtts vara biträdande i denna sak?
Varför kan inte karln stavningskontrollera texten (F7) innan publicering?
" ett stort regimente " får en att tro att karln inte ens gjort lumpen, så halvgammal han är.
Permalänk | Anmäl
Kicken, 2009-06-06, 12:14
För att svara alla entusiaster här ovan:
Alf skulle inte höras lika bra som här hemma.
Skövdedialekter funkade en gång i riksdagssammanhang, men skulle snubbla på sin egen orimlighet i det kontinentala språkmolnet.
Permalänk | Anmäl
Kicken, 2009-06-06, 12:36
För att förtydliga ytterligare:
Operabaren är icke EU-parlamentet (ännu).
Permalänk | Anmäl
Kicken, 2009-06-06, 12:39
Undra varför KD:s väljare mest består av äldre kristna vita män.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-06-06, 14:49
Skicka Mohammed Omar istället, jag tycker han representerar Sverige mer nu för tiden än Alf Svensson.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-06-06, 14:56
Den som vill se ett starkare Europa kan rösta på Abir Al-Sahlani (C). Där har vi en ung energisk politiker som inte tvekar i att vilja ge Europa en större roll i världens konflikter, även med militära medel när så behövs.
Permalänk | Anmäl
Sörmlänning, 2009-06-06, 19:11
EU-kritiska Junilistan är millimetrar från att få nya EU-mandat, enligt den senaste mätningen av TV4/Novus. Nu har vi chansen att rösta in konstruktiva EU-kritiker till EU-parlamentet. Junilistan vill minska EU:s makt och budget. Vi behöver konstruktiva kritiker i Bryssel. Fel om vi bara representeras av okritiska "ja-sägare". Dessutom sänder det en tydlig signal till de stora partierna att de gett EU för mycket makt.
Permalänk | Anmäl
Markus, 2009-06-06, 22:26
68 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
För det första vet jag inte om man kan kalla Alf Svensson för arbetslös. Han är ju trots allt över 70 år och vid den åldern är det ju inte särskilt vanligt att man jobbar, i alla fall inte i Sverige. För det andra är han en konservativ äldre kristen man, vilket är en grupp som knappast har brist på representation i EU-parlamentet. Det stämmer att EU borde ägna sig mer åt de stora frågorna, men för detta anser i alla fall jag att det behövs mer ungt blod. EU behöver fler unga människor som driver en modern framåtriktad politik och färre konservativt kristna som motarbetar mångfald och drar EU längre ifrån folket.
Varför ej rösta så här istället ? = ungt och ambitiöst så det står härliga till, verkligen...
Har Wi ännu ej fått nog av att BakTiden = FramTiden ?
Noterade Leif GW Perssons och Ian Wachtmeister inlägg på Newsmill inför EU-valet under rubriken "Bara Alf är stor nog för Europa".
Gissar att det sticker i ögonen på många men jag vill uttrycka min förståelse för förslaget.
Lyssnade igår på EU-debatter på TV där i princip den ende som klart uttalade att Europa är ett fredsprojekt var Sven O Karlsson. Sven O Karlsson är ingen diplomat, heller ingen homofob men djupt påläst i den europeiska kontexten. Förviso i viss mån bortsett från Folkpartiets representanter. Tyvärr bestod oppositionen "as usual" enbart av mer eller mindre f.d. EU-motståndare.
Alf Svensson har av de viktiga internationella nätverken.
Hos många svenska systrar och bröder finns en föreställning om att vi kan överleva i Splendid Isolation. En kvarleva från krigen som vi med viss diplomati lyckades hålla oss utanför. Priset vi betalar är att vi har en övertro på vår neutralitetsdiplomati, jfr Splendid Isolation".
Varför inte solidaritet och EU-gemenskap i fredens anda med Alf Svenssons med fleras anda?
Michael M H
Det var då värst vad Alf var populär i gruppen 'äldre män med tveksamt politiskt omdöme'.
Alf Svensson är kanske inte en så dum kandidat att rösta på. Det har bara inte fallit mig in eftersom jag inte brukat rösta på kd.
Jag kan mycket väl tänka mig att Alf Svensson har den karisma och den pondus som väcker respekt i EU. Där är det en fördel att ha en kristen tro, till skillnad mot i vårt sekulariserade land.
Alf Svensson är inte alls konservativ med EU-mått mätt, tvärtom är han nog ovanligt modern och frisinnad. Han har civilkurage och en välutvecklad etisk kompass. Inte minst - han är en av Sveriges absolut bästa retoriker/talare. Svensson skulle ha lätt att få gehör i EU.
Valet av kandidat bör väl ändå göras utifrån personens ståndpunkter i olika politiska frågor och inte för att personen är en bra talare. Att Alf är en karismatisk person med stort kontaktnät spelar mindre roll så länge han driver en, med svenska mått mätt konservativ kristen politik.
Bravo!
Ukraina, Serbien, Vitryssland, Georgien, alla hade de sina färgkodade revolutioner. På söndag är det dags för ännu en färgkodad revolution, den lila revolutionen!
Leif, Är du så rädd för Pirat Partiet!!!
Skall Alf Svensson representera oss i EU!!
Gud hjälpa oss.
Alf Svensson är ett mycket bra val. Jag är själv ganska ung (kring 30 år) men i Sverige är vi alldeles för fixerade vid "att vara ung".
Det finns även ett värde i erfarenhet, mognad och långsiktigt tänkande. Och att ha skaffat sig vänner och förtroende runt om i Europa. Låt Sverige ta till vara på det!
Även om jag själv röstar på SD så håller jag verkligen tummarna för att Alf kniper KD's plats före den politiska broilen Ella Bohlin.
Ett utmärkt förslag. Det vore en nåd att stilla bedja om att lyckas kryssa in Alf S i Eu-parlamentet.
Jag har precis tappat all respekt jag har haft för Leif Gw Persson. Att ens beblanda sig med Ian Wachtmeister.. Herregud?
L.J.,: Jag vill inte vara den som är den, men Georgiens revolution kallades för Rosenrevolutionen (alltså ingen färg) och i Vitryssland har man fortfarande inte lyckats med någon ännu. Därav öknamnet "Europas sista diktatur". När det gäller svenska Piratpartiet är det väl knappast någon revolution utan snarare ännu ett enfrågeparti som helt enligt den fungerande demokratins regler kommer ta sig in i Europaparlamentet. Allt detta på grund av den rådande folkviljan.
Asså har jag missat något här? Ska jag som står på diametralt motsatt sida på den politiska skalan, rösta på Alf för att han är så gammal att han gick i grundskolan med Jesus?
Det är som att slänga in Ravelli i mål för att han är den som stått mest matcher i svensk fotbollshistoria.
Personligen så hamnar min röst på en som är född på 1900-talet och som har kontakt med verkligheten. En som är ung och kvinna, lyhörd och hungrig.
Alf Svensson? Vad snackar ni om? Snart ska ni väl gräva upp Tage Erlander för att släpa runt skelettet som nå spöke i Bryssel. Låt Alf vara i fred! Och Tage med.
Löjligt!
De enda som är som är stora nog för Europa är vi själva!
Rösta in dig själv i EU-parlamentet och bestäm själv!
http://aktivdemokrati.wordpress.com/2009/06/03/valupptakt-ad-staller-upp...
Ny demokrat och sosse röstar på KD personlighet.
Börjar personvalet äntligen få legitimitet?
ÄRRHÅ, jodå de har försökt med färgrevolutioner på samtliga ställen, se http://en.wikipedia.org/wiki/Color_revolution
Men Piratpartiet är inte en bra jämförelse med dessa, förutom färgen lila, eftersom Piratpartiet inte finansierats av CIA/NED. Samtliga av de (lyckade och misslyckade) färgkodade revolutionerna i östeuropa har ju finansierats av dessa organisationer. Oftast via olika typer av NGOs (Non Governmental Organisations). Piratpartiet däremot är helt och hållet en gräsrotsrörelse. De enda finanserna kommer från de pengar Christian Engström fick när han sålde sitt IT-bolag under IT-boomen på slutet av 1990-talet.
Skall vi ha äldre f.d. riksdagsmän och kvinnor att representera oss i EU, det tycker jag är en väldigt relevant fråga.
Skall EU-valet omformas till ett rent personval oberoende av partitillhörighet är en annan viktig fråga.
FOLKLISTAN stödjer ett nytt valsystem till EU, nämligen
eVal samt rent personval.
Om intresse finns för dessa frågor rösta då på oss.
Om ni röstar på oss skriv FOLKLISTAN på en blank valsedel.
C-G Boström
Partiledare
EU-kandidat
FOLKLISTAN
Mer info om vår politik på:
http://hem.passagen.se/folklistan/
Jag har stor respekt för Alf Svensson. Förutom att han är en av vår tids största retoriker är han även en av de mest ärliga och principfasta politiker som sverige någonsin skådat. Få människor står verkligen för sina värderingar och bland politiker är det så sällsynt att man blir deprimerad när man tänker på det.
Tyvärr är han KDS-are och de värderingar han står för strider mot mina, men jag beundrar honom ändå.
Men min röst får han inte, bara en beundrande kommentar i ett inlägg.
Jasmine, pang på rödbetan! Sjukt kul!
Bra upplägg, att sätta fokus på personerna, att vi skickar ner personer som kan påverka nera i EU. göra åtskillnad. Vår andam här hemma verkar vara att skicka ner det politiska B-laget eller de man vill bli av med. Vi skjuter oss själva i foten. Vi skickar in mest EU-bidrag per capita, och skickar ner puckon. Svenskar är förunderliga.
1. VP:s kandidat, pratade med en initierad partigängar som sa, VP, är du inte klok, röstar du på vår kandidat skadar du partiet, rösta på vem som helst med inte vår kandidat.
2. Sossarna. Ulvskog, är bitsk och bitchig. jag undrar hur hon fungerar nere i den socialsitiska gruppen. Ulvskog saknar patos och förmåga att känna av stämningar, inte kan hon analysera ngt vidare heller. Så sossarna, som ändå har lite hjärnkraft, kunde väl skicka ner någon som gick hem och kunde göra ett bra jobb. Nä, sossarna får skylla sig själva, att de backar.
3. MP, schlyter verkar gå hem, han kommer funka bra i den gröna gruppen, slipad och polerad, funkar bra nera i EU. han går att rösta på.
4. Fp, trots min motvilaj mot partiets inriktning kan jag inte låta bli att gilla Marit, snusförnuft från Malung. En värdig kandidat att föra fram Sveriges intressen.
5. Centern, heter hon Eriksson?
6. Moderaterna. Hökmark är bra som fan, seriös och påläst och med mycket inflytande, sedan kan man diskutera om en gammelmoderat går hem i stugorna, men han går hem i EU-parlamentet. Inget rundningsmärke. Annars fru Bildt, hon är också kul, bra nätverk och vikten att visa att vi kan skicka ner personer med annan bakgrund. Gissa om vi skulle knyta band med Italien m.fl.
7. KD. Kul med en ung tjej. Men frågan är om KD varit strategiska, hur många unga röstar på KD, nä KD är ett 100-kluubbsparti. Så där har KD chansen. Alf är rätt så rolig, men jag har för mig att han slutade som partiledare pga migränatacker. Hoppas han klarar Bryssel.
8. Gudrun. Vad ska man säga, efter denna skräll med Benny blir man nästan kär. Tänk om man ändå skulle skicak ner någon trolig person som väcker lite uppmärksamhet. Gudrun skulle helt klart göra skillnad. Hon passar in urbra i Bryssel i röd kavaj och läppstift.
9.10 PP och SD ser jag inte som seriösa, tycker däremot att det är tragiskt att våra nuvarande politiska partier är så usla på PR att det finns risk att de kommer in. Vad har de i EU att göra, de kommer bara ställa till elände.
Ska man nu vara taktisk gäller det alltså att inte rösta på ett parti som satt någon med vett och sans som första kandidat. Därfår går Fp, mp, m bort. Då gäller det att fundera på vem kan kan kryssa in som gör skillnad. Valet står helt klart mellan Gudrun och Alf, och som tredje alternativ fru Bildt, just för att Hökmark kommer in ändå.
Vad som talar för att rösta borgerligt är att vi har en borgerlig regering som behöver allt stöd den kan få inför ordförandeskapet. Det handlar inte i första hand om höger eller vänster, utan att föra in Svenska värderingar i EU. Skillnaden mellan S och M är knappt märkbar i praktiken. Trot valtopplistan blir:
1. Gudrun (för att hon är en stjärna)
2. Alf, för att han kan påverka, nu när Wijkman tyvärr slutar.
3. Fru Bildt, för att hon är Europe, kan påverka och råkar höra ihop med Calle. Vår bloggande utrikesminister går det bara inte att tycka illa om, han är lite som en seriefigur, surfar i en helt egen fil.
Att rösta efter politisk övertygelse är rent bondfångeri. Det handlar om att skicka ner stjärnor med förmåga att komma in bakom beslutsprocesserna. Längst inne i de mörka rummen där kohandeln och köpslagen avgör även vår framtid. Som svensk jämställdhetsivrare blir det varvad lista, på andra plats Alf och sedan fru Bildt. Synd att jag inte har tre röster.
Den mängd stavfel i artikeln ihop med en särskrivning får mig verkligen att undra om den skrivits efter en för ölstinn bastukväll? Man kan väl be någon kontrolläsa?
Menar herrarna att man damma av "mysige" Alf bara för att han är en bra talare och har kontakter? Varför inte bara skicka ned gamla avdankade politiker i så fall? Persson, Karlsson, Lundgren, kom igen!
Nej bevare mig väl för påhitt som dessa. Få ner ungt folk, få ner folk som brinner för något. Alf skulle väl bara ta en kaffetår och skrocka nöjt med polackerna och de andra ultrakristna konservativa.
Lägg därtill att jag (som bor i Italien) gillar vår svenska fokus på just politiken. Nu när det här mer än någonsin fokuseras enbart på Berlusconi som person, och inget på hans politik, saknar jag vårt politiska klimat. Jag vill leva i ett samhälle där politiken spelar roll. Personval, nja tack.
Ridå.
Tack för att du bevistat min teori att det inte finns flera partier i sverige utan bara en grupp korrumperade parasiter.
Som fullständigt struntar i hur befolkningen röstar.
M Gren
FJÄSK! Alf Svensson är en man med hjärtat på det rätta stället, men hans intelligens höjde sig bara måttligt över medelmåttan. Nu är han för gammal för att göra en stark insats.
Inte visste jag att Leif G.W. Persson och Ian Wachtmeister har blivit talibaner på gamla da'r ... Religiösa fanatiker har vi redan tillräckligt av här i Europaparlamentet.
Rösta på någon som är upplyst och godhjärtad i stället. Det behöver Europa om inte 1930-talet ska upprepa sig.
Jag har altid respekterat Alf Svensson, håller med Leif Gw Persson att han, Alf skulle bli en utmärk representant för mänskligheten i församlingen, att en mogen erfaren klok man behövs bland oerfarna högerister, vensterister;
tyvärr är det för sent för mig att rösta på honom, för jag har redan förröstat på Hökmark, men han är nästan lika bra som Alf. Adalbert
Ja vad ska man säga? Det är ju tur att våra politiska "Experter" Wachtmeister och Persson sagt sitt. I synnerhet Wachtmeister är ju känd för sitt politiska djupsinne. Nej herre gud vilket fånigt förslag. Alf Svensson? Ja han är förvisso en herre med pondus och lång erfarenhet. Men han har unkna värderingar, och baserar sina åsikter på, enligt mig, misstolkningar av bibelns budskap. Han förvränger kärleksbudskapet och utnyttjar kristendomen för att förtrycka exempelvis homosexuella. Det är den typen av konservativa värderingar som Alf Svensson har, som förstärker segregeringen i världen. Nej låt oss för guds skull skicka någon, som är född på den här sidan av andra världskriget. Någon som inte bygger sin värdegrund på kalla krigets verklighet, utan ser framtiden som den är.
Alf Svensson i EU NEJ TACK! ! Gamla Konservativa ideer, som inte passar in överhuvudtaget i dagens samhälle, dessutom har han suttit tillräckligt länge som politiker i Sveriges Rikstad och tjänat tillräckligt med pengar bekostade av skattebetalarna. Det skulle bara se pinsamt ut för Sverige att komma med ett gammalt gubbskrälle. Övermod är vad detta är, han tycker sig visst vara överheten själv och verkar tro att han är oersättlig, hans värderingar kan bara liknas vid en gammal föråldrad kristen ideologi och inte minst värderingar i liknelse till nationalsocialismens forn stora dagar. Nej! den nya generationen med en sund och global livssyn vill inte se denna självgoda gubbe styra, Alf Svensson! Du har inget att hämta längre dina värderingar är passé, lika passé som den galna pastorn på Öland.
Alf Svensson i EU NEJ TACK! ! Gamla Konservativa ideer, som inte passar in överhuvudtaget i dagens nya samhälle med en helt annan generation, dessutom har han suttit tillräckligt länge som politiker i Sveriges Rikstad och tjänat tillräckligt med pengar bekostade av skattebetalarna. Det skulle bara se pinsamt ut för Sverige att komma med ett gammalt gubbskrälle. Övermod är vad detta är, han tycker sig visst vara överheten själv och verkar tro att han är oersättlig, hans värderingar kan bara liknas vid en gammal föråldrad kristen ideologi och inte minst värderingar i liknelse till nationalsocialismens forn stora dagar. Nej! den nya generationen med en sund och global livssyn vill inte se denna självgoda gubbe styra, Alf Svensson! Du har inget att hämta längre dina värderingar är passé, lika passé som pastorn på öland.
Alf Svensson i EU NEJ TACK! ! Gamla Konservativa ideer, som inte passar in överhuvudtaget i dagens nya samhälle med en helt annan generation, dessutom har han suttit tillräckligt länge som politiker i Sveriges Rikstad och tjänat tillräckligt med pengar bekostade av skattebetalarna. Det skulle bara se pinsamt ut för Sverige att komma med ett gammalt gubbskrälle. Övermod är vad detta är, han tycker sig visst vara överheten själv och verkar tro att han är oersättlig, hans värderingar kan bara liknas vid en gammal föråldrad kristen ideologi och inte minst värderingar i liknelse till nationalsocialismens forn stora dagar. Nej! den nya generationen med en sund och global livssyn vill inte se denna självgoda gubbe styra, Alf Svensson! Du har inget att hämta längre dina värderingar är passé, lika passé som pastorn på öland.
Det är inte alls en dum idé. En riktigt bra idé faktiskt. Politisk erfarenhet och kontakter är nog en förutsättning för att få något uträttat.
Har inget som helst samröre med KD i vanliga fall, men Alf skulle förmodligen ha mer påverkan än FI, Piratpartiet och Junilistan tillsammans.
Piratpartiet kommer inte kunna göra något i EU. Fullkomligt meningslöst att rösta på förutom i protestsyfte.
"Partiet är inte det viktiga ... Så från vilket håll just vi kommer spelar ingen roll."
Det är ytterst pinsamt att debattörerna inte tror att partiernas ideologi spelar någon roll för vilken politik man kommer att bedriva. För lite drygt ett år sedan skrev Alf Svensson under på en samhällsfrånvänd debattartikel mot homosexuella äktenskap med flera grumliga argument. Skulle Alf spegla svenskarnas syn på familjebildning? Eller kanske miljöpolitik? Partiet som gick till val på att sänka bensinskatterna med en krona?
Alf Svensson må ha varit en förgrundsgestalt för kristdemokraterna under många år, men det är många med mig som inte vill att han eller hans politik ska representera svenskarna. Hellre då en ung, framåt person med klimatfrågan högst på agendan!
Hur kan man vara så enfaldig att man tror att en sådan stofil till moralpredikant skall kunna uträtta något vettigt och konstruktivt i Europaparlamentet. Vi behöver inte fler moralpredikanter, de hämmar bara den kreativitet som den ordinära människan besitter, fram för mer kreativa och konstruktiva personer än dessa moralpredikanter.
Skrev i ett tidigare inlägg att jag tycker att Alf Svensson är en bra och rättskaffens politiker med hög moralisk/etisk svansföring. Inte för att jag någonsin röstat på KD men som ett uttryck för aktning för Alf Svensson som riksdagspolitiker.
Efter att ha läst Henrik Järrels EU-kritiska newsmillartikel är det omöjligt att rösta på något av de vanliga partierna s eller m eller deras satelitpartier. Jag kommer att lägga min röst på EU-kritiska Junilistan som vill ha bort Lissabonfördraget.
http://newsmill.se/artikel/2009/05/19/manga-och-starka-skal-att-saga-nej...
Varför denna respekt för en sagotroende gammal gubbe. Herregud , han läser bibeln och tror på det han läser. Nej tack. Jag vill ha en yngre kandidat (jag menar Alf är ju strokekandidat vid det här laget) gärna en med mer verklighetsanpassad livsfilosofi, men en sån kanske är svår att hitta.
Leve republiken och ateismen
KD:are säljer gärna sin själ för att få in lite mer religöst valboskap in i Sverge. Geert Wilders framgång i Hollands EU-val blir förhoppningsvis den fyr som väcker trötta svenska väljare.
Så, vad har denne "statsman" genomfört för banbrytande reformer under sin långa politiska karriär?
Och vad står han för nu? Att homoäktenskap inte ska kallas för homoäktenskap, eller kanske införa bensinskatt på EU-nivå?
Har har en naturlig auktoritet som person, och religion handlar ju om att underordna sig auktoriteter. Men på "prayer breakfast" så lär han dock överskuggas av andra bullrande personligheter.
Nå, du leder (i genomsnitt) den gamla ligan Guillou, Skytte & GW.
Jan har åstadkommit mer (men tappat greppet), Göran har förlorat mer (egna, och andras), och så är det bara du kvar.
Så, nu ska du ge dig in i politikens källarvalv?
EU-valet handlar icke om PARTIET, säger du. Icke om POLITIKEN, läser jag.
Ja, ja.
Ska man lyckas därnere i Bruxelles, ellervafandikallart, sk man väl vara statsman.
Det är bara så, att du hugger dig i tån om du skickar Alf S.
Han kan varken tyska eller franska tillräckligt, så han skulle få stå därnere och fåna sig med sin mediokra svengelska (han har nog inte insett att modersmålet är det man hörs bäst på, à la Fransoserna).
Jag respekterar ditt hittills framlevda, men tvekar en del inför din nu politiskt anfäktade insats. Har du hört hur töntiga de halvuselt översatta talarna låter? Herr Svensson skulle döden dö i sådana sammanhang.
Alf vore perfekt i Norge, men inte nödvändigtvis därnere.
Dränk icke en hyfsat vattentrampande man genom att fylla hans oklanderliga kostymfickor med onödigt tunga stenar, snälla!
Oavsett vad man tror om Affes möjligheter att synas, höras och respekteras i Bryssel måsta man fråga sig: kommer han att framföra din sak så som du skulle önska? Är svaret på den frågan nej (vilket den lär vara för de flesta svenskar, ety KD faktiskt inte är största parti här), kan man naturligtvis inte rösta på KD, och ännu mindre försöka kryssa in Affe.
För resten, var det inte "Göran Gabrielsson" som påståtts vara biträdande i denna sak?
Varför kan inte karln stavningskontrollera texten (F7) innan publicering?
" ett stort regimente " får en att tro att karln inte ens gjort lumpen, så halvgammal han är.
För att svara alla entusiaster här ovan:
Alf skulle inte höras lika bra som här hemma.
Skövdedialekter funkade en gång i riksdagssammanhang, men skulle snubbla på sin egen orimlighet i det kontinentala språkmolnet.
För att förtydliga ytterligare:
Operabaren är icke EU-parlamentet (ännu).
Undra varför KD:s väljare mest består av äldre kristna vita män.
Skicka Mohammed Omar istället, jag tycker han representerar Sverige mer nu för tiden än Alf Svensson.
Den som vill se ett starkare Europa kan rösta på Abir Al-Sahlani (C). Där har vi en ung energisk politiker som inte tvekar i att vilja ge Europa en större roll i världens konflikter, även med militära medel när så behövs.
EU-kritiska Junilistan är millimetrar från att få nya EU-mandat, enligt den senaste mätningen av TV4/Novus. Nu har vi chansen att rösta in konstruktiva EU-kritiker till EU-parlamentet. Junilistan vill minska EU:s makt och budget. Vi behöver konstruktiva kritiker i Bryssel. Fel om vi bara representeras av okritiska "ja-sägare". Dessutom sänder det en tydlig signal till de stora partierna att de gett EU för mycket makt.