[...] Mansförbund…nääää? Hoppa till kommentarer När Gudrun Schyman var i Göteborg i måndags, belyste hon det absurda i att det finns politiska kvinnoförbund. Vadå, det är väl inte så konstigt. Eller? Men tänk er Socialdemokratiska Mansförbundet, eller Gröna Män. Liiiite märkligt. Det finns kvinnofrågor, men inga mansfrågor. Kvinnofrågor som behandlas som särintressen, som Gudrun bl.a visar på Newsmill. [...]
Blogg:Mansförbund…nääää? « FiaVG, 2009-06-04, 23:52
Va Världen Behöver E En Värld Me Jämstäldhet...loool! Om Alla Upfostrar Sina Barn Annorlunda..Då SamHället E Annorlunda... Ingen BeHöver Att Lida! ...Enkelt..Right?!! Good Luck!
Permalänk | Anmäl
Aryana, 2009-06-04, 18:26
Ja, Gudrun, så sant som det är sagt! 500 som du i EU-parlamentet skulle få ordning på både ekonomin, jobben och , för gudsskull, religionisterna!
Gud vad jag är trött på gubbar, gubbar, gubbar!
Permalänk | Anmäl
Dan J-sen, 2009-06-04, 19:00
Gudrun Schyman - personligen tror jag att Du är ute på åtta famnars djupt vatten - utan att kunna simma, tyvärr tyvärr... :cry:
Som jag ser det behöver Wi ej alls mera av vare sig kärringar eller gubbar som MaktHavare - utan vad Wi behöver är flera som kan se på sig själva och andra som MedMänniskor - och då alldeles oavsett kön, ras, religion och annat faenstyg.
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-06-04, 19:12
Gudrun som du så riktigt påpekar är EU fullt av extremister med skumma agendor, men skulle det motvärkas av ytterligare ett extremist/fundamentalist parti som Fi?
Har själv varit feminist men har tagit totalt avstånd sedan feminismen kidnappats av ett gäng maktgalna och pengahungriga extremister.
Däremot gärna ett vettigt arbete för jämstäldhet av människor med sunt förnuft.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-06-04, 19:36
Gärna feminister i EU, men då ska det vara liberala, individualistiska feminister, inte socialist-feminister som Gudrun Schyman. Gärna liberala feminister som Louis Persson och Hanna Wagenius, men nej tack till vänsterfeminister som Gudrun Schyman och Tiina Rosenberg.
Som liberal feminist vill jag legalisera prostitution, eftersom kvinnor bör ha rätt att göra vad de vill med sina egna kroppar. Ett prostitutionsförbud är en kränkning av kvinnors rättigheter.
Som liberal feminist vill jag att porr ska vara lagligt. Jag stödjer kvinnors rätt att ha sex med vem de vill utan att konservativa gubbar ser ner på dem.
Som feminist stödjer jag kvinnors rätt att utöva våldsamma sexlekar som bdsm. Kvinnor har rätt att ha sex precis hur de själva vill. Vill en kvinna få smisk eller bli fastbunden i sängen bör hon få göra det utan att varken feminister eller konservativa män ser ner på henne.
Som liberal feminist är jag emot all misshandel. Att tala särskilt om "mäns våld mot kvinnor" är att skapa en situation där män och kvinnor sätts i olika gruppor och ses om olika. Hur ska vi kunna nå jämlikhet om vi ständigt delar upp folk i män och kvinnor?
Jag kan fortsätta så här väldigt länge, men jag avslutar här.
Permalänk | Anmäl
Liam, 2009-06-04, 19:38
Hur kan det vara lika för alla om man bara hjälper kvinnorna i allt och allting som om de är handikappade med 10 iq? Feministerna har även dubbelmoral p¨å hög nivå. När det gäller att göra abort och döda barn så ska det gå hur bra som helst eftersom man har rätt till sin kropp eller ja.. kvinnorna. Men när kvinnorna ska sälja sin kropp så har de mindre rätt till sina kroppar ;)
Jag som en kille går in i en klädbutik och vet inte vad jag ska välja eftersom det finns inga kläder för mig. Om jag var en tjej så skulle jag kunna få vilka kläder som helst i nästan alla vanliga butiker. Idag måste jag beställa på nätet om jag nu har tur och hittar någonting.
Permalänk | Anmäl
ptc sites, 2009-06-04, 19:42
"Vi måste bygga ut barnomsorgen i EU. "
Anser Gudrun Shyman att EU ska blanda sig i de enskilda ländernas barnomsorg?
Permalänk | Anmäl
Jobs, 2009-06-04, 19:51
Hejja Gudrun! Du får min röst! Du är bäst.
Permalänk | Anmäl
Josef, 2009-06-04, 19:54
Så sant, så sant. Jag kommer att lägga min röst på dig!
Permalänk | Anmäl
Emma, 2009-06-04, 20:03
Får väl hoppas att Polen inte vill exportera sin abortlagstiftning eller Tyskland sin lagstiftning om prostitution då, eller tror Schyman att allt alltid kommer gå hennes väg?
Permalänk | Anmäl
Bo Haest, 2009-06-04, 20:14
Vi är många som röstar på dig Gudrun. det behövs fler starka, godhjärtade, coola personer som du i EU.
Gudrun - yes we can!!
heja heja heja
Permalänk | Anmäl
fatima b, 2009-06-04, 20:33
Hur går det för FI-folket egentligen? Ni försvann lite grand från kartan när er ideologi imploderade.
Är ni fortfarande samma paraplyorganisation för alla knäppis-feminister typ manshatande Tiina och alla vanliga sansade feminister också, eller har ni städat upp i leden? Finns det rum för män i ert parti, även om vi inte hatar oss själva och vill oss illa?
Vilken typ av feminism står ni för egentligen? Vad menar ni med feminism, detta stora och svårdefinerade begrepp?
Manshat? Jämnlikhet? (eller kvinnodominans?) Säger ni jämnlikhet blir min följdfråga -skulle ni jobba för att förbättra en mans situation över en kvinnas, om ni hittade ojämlikhet där?
Permalänk | Anmäl
Johannes, 2009-06-04, 21:18
Finns ju vettigt i detta men synen på män och kvinnor som två organismer istället för individer är mig helt främmande. FI har valt att dela in världen i män och kvinnor och sedan med feltolkad statistik påbygga sitt manshat. De kunde lite väl delat in världen i blåögda mot brunögda, långa mot korta, gammal mot unga eller judar mot tyskar.
Permalänk | Anmäl
Hans, 2009-06-04, 21:33
Heja Gudrun! Du behövs i EU: För jämställdhet och mot diskriminering!
Permalänk | Anmäl
Anja, 2009-06-04, 22:10
Yo go, grrrrl!
Permalänk | Anmäl
Santa Clausewitz, 2009-06-04, 22:10
Jag gillar dig Gudrun och jag gillar män och som alla tänkande feminister (och andra kanske?) vet behöver det inte vara någon motsättning. Feminism är humanism! Och EU behöver fler humanister!
Permalänk | Anmäl
L, 2009-06-04, 22:37
Gudrun och hennes Fisar skyller även klimathotet på män. Såklart.
Permalänk | Anmäl
E, 2009-06-04, 22:49
Som (självklart!) feministisk man kan jag bara konstatera att den sortens grova, oinsatta och osakliga påhopp som hopar sig i en sån här kommentarstråd nästan uteslutande drabbar kvinnor. Typiskt priviligerade och självgoda manschauvinister!
Om ni är sugna på att föra en riktig diskussion om feminismen, och inte en skitnödig parodi av densamma, är ni välkomna att prata med mig i F!s valstuga på drottninggatan i Stockholm i morrn och på lördag mellan 13 och 18. :)
Permalänk | Anmäl
Birdseed, 2009-06-04, 22:54
Menar Schyman att EU borde kämpa för att avsätta påven och Berlusconi?
Permalänk | Anmäl
Martin Carlsson, 2009-06-04, 23:06
Du är varm, smart, beläst, erfaren, rolig, snabb, grundlig, envis, empatisk, hård och har ett jävlar anamma Gudrun och för fram en politik som har sådana enorma förändringspotential för oss alla. Du har vår röst alla gånger!!! Yes! Det här är ett historiskt val och du är en historisk person, men du är absolut inte historia än på länge. Heja Feministiskt initiativ och Heja Gudrun! Rösta Feministiskt på söndag! Det har jag redan gjort och det är jag glad för och väldigt STOLT över!!!
Permalänk | Anmäl
Linda Andersson, 2009-06-04, 23:20
Jag håller helt och hållet med kommentaren som likställer feminism med fascism – sexualfascism. När nu ungdomsförbunden vänder sig mot sexköpslagen kommer den vara borta inom fem år. Du är ett politiskt fossil Gudrun Schyman!
Permalänk | Anmäl
Nils-Emma, 2009-06-04, 23:53
Att kvinnors rättigheter inte erkänns som mänskliga rättigheter är givetvis lögn. Att män äger "99 procent av all egendom och får 90 procent av alla inkomster, trots att kvinnor utgör mer än hälften av jordens befolkning och utför två tredjedelar av allt arbete." är givetvis lögner det också.
Att kvinnor lever längre i alla Europas länder är däremot sant. Lika sant som att män fortfarande kallas ut i krig och står för sitt ansvar när det gäller grovarbete.
Schymans mans- och kvinnosyn är givetvis helt pervers och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle.
Permalänk | Anmäl
Shps, 2009-06-05, 01:33
Gudrun, du har min röst!
Permalänk | Anmäl
Jasmine, 2009-06-05, 07:03
Och det finns tydligen ett motsatsförhållande mellan att ha slips och att vara feminist? Själv har jag praktiskt taget aldrig slips, och har aldrig varit feminist.
Den klassiska klyschan "Män äger 99 procent av all egendom..." osv är naturligtvis påhittad, men upprepar man något tillräckligt ofta så blir det snart en sanning.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2009-06-05, 07:04
Jag vet att även Sverige har långt kvar till ett jämställt samhälle, men man måste ändå komma ihåg att vi är det mest jämställda landet i världen (enligt FN flera år i rad) och att hela Europa ser upp till oss och använder oss som modell inom genusfrågor. Därför har jag väääldigt svårt att förstå hur man kan förolämpa (kritiskt granska; helt ok, okritiskt förolämpa; inte ok) feminister som Gudrun Schyman som har hjälpt att bygga upp vårt relativt jämställda samhälle. Skicka Gudrun till Bryssel och ge övriga européer chansen att ta del av svensk feminism och lära sig av vår form jämställdhetsarbete, och ge Gudrun chansen att lära sig mer om den genuspoblematik som existerar i andra länder. Det finns mycket som går att ogilla med Sverige, men bevisligen är vi mycket framgångsrika när det kommer till genusfrågor och detta är något vi bör exportera.
Permalänk | Anmäl
Hemming, 2009-06-05, 07:16
Bra Gudrun! Jag har redan lagt min röst på dig ....och har svårt att förstå att inte fler tänkande människor inser att den obalans vi ser i maktens led är det verkligt perversa....
Permalänk | Anmäl
Fairymary, 2009-06-05, 07:17
Att det behövs fler kvinnor i EU är helt rätt, men inte fanatiker och fundamentalister som hatar män och anser att det är en självklarhet att pojkar är mindre värda än flickor.
Fi med alla sina dåliga kamrater får skylla sig själva som inte städat upp i de egna leden. Det är en påtaglig missbedömning av GS att inte ha tagit ett mycket tydligt avstånd från Ireen von Wachenfeldt, Tiina R och alla andra galna extremfeminister.
Jag tror att GS som förr vare en politisk strateg här blivit vilseförd av gammelmedias mässande om feminismens välsignelse och missat att de bara representerar en mycket liten klick kulturtanter av båda könen, inte folk i gemen. Det misstaget kommer kosta GS hennes politiska karriär för det är nog försent att tvätta bort extremiststämpeln nu. 0,5 % går inte att bortförklara med att alla är kvinnohatande män.
Att de flesta Fisar som ger sig in i debatten har en aggressiv, skrikig, hotfull, fördömande, maktfullkomlig och självömkande retorik styrker inte Fis sak.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-06-05, 07:19
Självklart ska kvinnor ha rätt att mörda sina barn på abortkliniker och pappan ska inte ha något att säga till om.
Det är jämställdhet när den är som bäst!
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-06-05, 07:30
Jakobsson: Nicolas Sarkozy har en "aggressiv, skrikig, hotfull, fördömande, maktfullkomlig och självömkande retorik", och det gjorde honom till Frankrikes president. Man bör diskutera varför denna retorik är en fördel för män som Sarkozy, men en nackdel för kvinnor som Schyman... Kan det kanske ha något med deras kön att göra?
Bo T: Släng inte runt termer som "mord" när det finns en precis, juridisk definition för detta begrepp. Abort, som du verkar tala om, faller inte inom det begreppet.
Permalänk | Anmäl
Hemming, 2009-06-05, 07:46
Det är skrämmande att det fortfarande finns idioter som tror att Irene Wachenfelds uttalande har någonting som helst att göra med Feministiskt initiativ. Om alla ni som tror er veta att Feministiskt initiativ är galna manshatare tog er tid i en halvtimme-timme och faktiskt läste på lite i den politiska plattformen så tror jag att några av er skulle bli ganska (positivt) överraskade. På söndag är det jag som lägger min röst på Feministiskt initiativ.
Och, ja, just det – jag är man också, förresten – tänka sig va!
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-06-05, 08:04
"Fundamentalistiska religiösa ledare och högerextrema partier, Sverigedemokraternas broderpartier, stärker sin ställning i politiken. Följden blir att demokratins, minoriteters och kvinnors villkor försvagas. De här partiernas kvinnosyn bärs ofta av ett hemmafruideal."
Inte med ett enda ord nämner hon muslimer. Däremot anger hon SD som ett hot för svenska kvinnor.
Gudrun du är feg och ett skämt!
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-06-05, 08:13
:-)
Permalänk | Anmäl
Jasmine, 2009-06-05, 08:14
En skrämmande stor mängd av kommentarerna ovan tyder på en mycket stor okunskap. Europa, dvs det Europa som finns därute, inte nödvändigtvis Skandinavien, ligger flera decennium efter oss vad gäller jämställdhet.
De visar också på den inställning som börjar bli allt vanligare i Sverige i dag, nämligen tron att vi är jämställda och "färdiga".
Det är vi inte! Vi har oerhört långt kvar innan vi är fria från förtryck. Och modern feminism handlar inte om manshat, det handlar om lika rättigheter för alla, och för att få det måste man ofta sätta ner foten rejält. Att bli provocerad av att en kvinna höjer rösten (vilket händer i ganska många kommentarer ovan) är en vanlig reaktion. I det gamla bondesamhället skulle kvinnor inte tala högt och vitt om sina åsikter. Det är synd att man inte kan göra det i 2000talets Sverige utan att människor blir så provocerade att de inte kan sitta ner och lyssna på det budskap som faktiskt kommer här. Gudrun Schyman och Fi vill ha lika för ALLA, är det så svårt att förstå?
Och Daniel: Läs meningen en gång till, jag citerar för säkerhets skull: "Följden blir att demokratins, minoriteters och kvinnors villkor försvagas." Minoriteter! M-I-N-O-R-I-T-E-T-E-R! Är inte muslimerna en minoritet i Sverige?
Och personangrepp är fegt och sorgligt, förresten.
Tack för mig, jag har iallafall röstat på dig Gudrun. Go go go!
Permalänk | Anmäl
Marta, 2009-06-05, 08:46
EXTREMFEMINISMEN ETT HOT MOT MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER En viktig grundsats i de mänskliga rättigheterna är att ingen ska behandlas sämre på grund av kön, ras eller religion. Detta är själva grundidén bakom FI - män ska behandlas sämre just på grund av att de är män. Dagligen ser vi resultatet denna negativa särbehandling i vårt svenska samhälle. Män behandlas hela tiden sämre just på grund av att de är män - i vårdnadstvister, i rättegångar osv osv. Miljarder går till olika "kvinnoprojekt" som många gånger står på mycket tvivelaktig vetenskaplig grund - kvinnojourer, genusforskning mm mm. Ideologen bakom allt detta manshat är Uppsala universitets bad girl Eva Lundgren. Sund jämlikhet heter inte diskriminering och könsförtryck. ÅÅHÅÅ KILLAR - VI MÅSTE HÖJA VÅRA RÖSTER FÖR ATT HÖRAS. Vänliga hälsningar /Tommy Sandström
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-06-05, 08:49
Egentligen kan jag i sak hålla med många feminister om väldigt mycket, till och med Gudrun Schyman har sina poänger ibland. Det finns orättvisor som drabbar kvinnor just för att de är kvinnor och detta ska vi inte blunda för. Om man framförallt tittar globalt sett så finns det tyvärr mycket att kämpa för i jämställdhetens namn. Något jag tycker vi ska göra tillsammans.
Men det finns framförallt fyra stora misstag som feministerna gör om och om och om och om igen och som inte minst Schyman och F! gör hela tiden. I alla fall om man vill ha med sig männen i denna jämställdhetskamp, vilket ju vore en oerhörd fördel kan man tycka.
För det första har Schyman själv vid åtskilliga tillfällen spytt ur sig aggressiva påhopp och generaliserande fördomar om män. Hon har till exempel jämfört svenska män med talibaner och hållit brandtal där hon konsekvent pekat ut alla svenska män som kvinnoförtryckare och potentiella våldtäktsmän och mördare. Att detta alienerar män är en självklarhet. För hur förvånande det måhända kan vara i feministernas ögon så uppskattar inte vi vanliga män att klumpas ihop på det sättet.
För det andra så visar feministerna gång på gång att de inte tar avstånd från manshaterskorna och de extrema grupperna inom feminismen. När man har kampsånger som går ut på att män ska mördas, när man inte protesterar mot dårar som kallar män för djur och vandrande dildos och när man med sitt tysta medgivande stöttar teorier som handlar om att svenska män ritualmördar tusentals kvinnor och barn, då är man inte trovärdig. Det är samma sak som när Sverigedemokraterna inte tar avstånd från nazister och rasister inom partiet. Att feministerna inte begriper detta simpla faktum är mycket förvånande.
För det tredje så fortsätter Schyman och feministerna att ständigt upprepa lögner som inte har det minsta med verkligheten att göra. Tror verkligen Gudrun Schyman och andra feminister att lögnerna och överdrifterna gynnar deras sak? Självklart inte. Dessa ständiga lögner gör istället att inget tillslut kan ta feministerna på allvar. Man undrar ju dessutom varför alla dessa lögner är nödvändiga. Är det rent av så att verkligheten inte uppfyller Schymans behov av orättvisor mot kvinnor?
Slutligen, för det fjärde, så är den feministiska analysen av verkligheten 100 procent fel. Och det beror på att feministerna godtyckligt plockar ut delar ur verkligheten som passar deras ideologi och sedan blundar för resten. Varje intelligent person som självständigt kan ta till sig fakta och göra en bedömning inser nämligen mycket snabbt att det feministerna påstår inte är applicerbart på den verklighet som vi lever i. Allt är helt enkelt inte så svartvitt som Schyman med anhang påstår.
Nej, Gudrun Schyman och övriga feminister. Den dagen ni ställer er över manshatet, när ni presenterar en heltäckande bild av verkligheten och när ni lutar er mot sanning och vetenskap, då kan ni kanske få min röst. Men i nuläget är ni bara ett stort skämt. Ni representerar ideologisk fanatism och ensidighet i en mycket viktig fråga. Det diskvalificerar er totalt. Ni bör därför inte komma i närheten av maktens korridorer vilket jag hoppas att det svenska folket visar på valdagen.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-06-05, 09:06
Det är femton inlägg i denna tråd som kan tolkas som att man tänker rösta på GS i EU valet det tolkar jag som att FI har mobiliserat en stor del av sina styrkor för att stötta GS på Newsmill. Inget ont i det.
Hemming,
Man bör diskutera varför denna retorik är en fördel för män som Sarkozy, men en nackdel för kvinnor som Schyman... Kan det kanske ha något med deras kön att göra?
slut citat.
Det är just denna retorik som gör att Fi feminister är lite tröttsamma att debattera med varför inte se framåt någon gång. Jag är ingen vän av Sarkozy men jag är helt säker på att fransmännen inte uppfattade honom som en aggressiv, skrikig, hotfull, fördömande, maktfullkomlig och självömkande retoriker.
Ni säger att ni vill förändra köns rollerna i feminismens namn men samtidigt kräver ni att få inta samma roller som dem ni kritiserar i jämställdhetens namn.
Ni är motståndare mot kvinnoförtryck och orättvisor samtidigt som ni kräver att män/pojkar skall acceptera förtryck eftersom kvinnor varit förtryckta och det nu är rättvist att män/pojkar blir förtryckta
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-06-05, 09:22
EU BEHÖVER GUDRUN!!!
En Gudrun kan åstadkomma lika mycket som minst 10 andra politiker, så kompetent och intelligent som hon är.
Kom igen nu alla, tänk på att det inte finns något annat parti i hela europa som har feministisk utgångspunkt. Vi måste rösta på FI för Europas skull!
Permalänk | Anmäl
Maria B, 2009-06-05, 09:48
Precis som sagts ovan: "Män är djur" ligger med goda skäl som en dimma över hela den svenska statsfeminismen. Inte en enda gång har man tydligt visat att man tar avstånd från sådan fanatisk idioti. Feministiskt initiativ kan försöka så mycket de vill att få fram att de minsann strävar efter jämställdhet och en bättre värld FÖR ALLA, men så länge de fortsätter med saker som Pirata Radical Cheerleaders skanderande av "gubbe, snubbe, jävla man, bäst att börja springa, jag skall slita dig i stycken" på Fi:s riksmöte 2005, så länge de fortsätter ljuga om saker som att kvinnor är lönediskriminerade (se t.ex. JämOs undersökning av löner på arbetsplatser, mindre än 0,5% hade orimliga löner), och så länge de fortsätter verka mot alla ansatser att ta reda på i vilken utsträckning kvinnor misshandlar män, så kommer de anses vara de rabiata manshatande fanatiker som all erfarenhet visar att de är.
Bort med fanatikerna ur vår politik!
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-06-05, 09:55
Bra artikel Gudrun!
Till den det berör:
det finns ingen anledning att blanda ihop kampen för jämställdhet med manshat - och Gudrun står definitivt inte för angrepp mot män.
Att hävda det är grundlöst, och bara en taktik som vissa rädda gubbar kör med för att skrämma bort de som inte satt sig in i feministisk ideologi.
Permalänk | Anmäl
Erik Johannesson, 2009-06-05, 09:59
Utöver vettig ideologi och logiska argument har Gudrun Schyman såväl mod som talets gåva. Hon om någon kan göra sig hörd i pingvinparlamentet och därmed kunna få ett reellt inflytande i viktiga frågor!
När såväl Sossar som, givetvis, Moderaterna ställde sig bakom den 30 procentiga löneförhöjningen till våra valda EU-parlamentariker, som blir miljonärer enbart i reseersättningar, känns valet lätt. 80000 kr/´månad och 20000 kr i reseersättning för en biljett som går på 6-7000 kr är för magstarkt. Nu har S och M passerat anständighetens gräns!
Schyman till Bryssel!
Du har min röst!
Permalänk | Anmäl
Second Opinion, 2009-06-05, 11:31
"Män är djur". Ja, är vi inte det allihopa??? Förstår inte varför det skulle vara så kränkande. Alla andra djur känns mycket mer sympatiska än människan, tycker jag. De har ingen dold agenda eller går in för att förtrycka andra i omgivningen.
Permalänk | Anmäl
Ethel Hedström, 2009-06-05, 12:20
@ Gudrun Schyman
"Män äger 99 procent av all egendom och får 90 procent av alla inkomster, trots att kvinnor utgör mer än hälften av jordens befolkning och utför två tredjedelar av allt arbete."
Att ljuga i en debattartikel borde inte gå obemärkt förbi. Kan du redovisa någon som helst källa till dina tokiga påståenden om att män skulle äga 99% av all egendom och att kvinnor utför 2/3 av all arbete i hela världen? Dina demagogiska lögner borde granskas konstant och aldrig glömmas.
Permalänk | Anmäl
Freedom, 2009-06-05, 13:08
Ethel: Det handlar inte enbart om orden i sig utan hur hon sa dem och i vilket sammanhang. Detta tillsammans med övriga åsikter och påståenden från den extrema feministrörelsen ger sådana utspel en väldigt otrevlig klangbotten.
För övrigt är det roligt att notera hur FI jobbar med sociala medier. Något som syns så tydligt i kommentarerna ovan där flertalet positiva kommentarer och millningar så uppenbart kommer från FI-anhängare.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-06-05, 13:10
Förtydligande: Med FI-anhängare menar jag folk som för FI:s räkning sitter och bearbetar sociala medier.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-06-05, 13:12
Att ställa grupper emot varandra och utmåla den ena som förtryckare och exploatör är alltid känsligt.
Än värre blir det naturligtvis när man använder lögnaktiga siffror och en helt ensidig propaganda för att driva sin tes.
Permalänk | Anmäl
Shps, 2009-06-05, 14:25
Tack Gudrun!
Permalänk | Anmäl
Nyx, 2009-06-05, 15:36
Nej, vem är idag förvånad över Fis taktik på nätet...
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-06-05, 16:09
Att vissa personer är ledsna över att det för en gångs skull är en artikel där inte SD dominerar med sina rabiata anhängare är endast ett sundhetstecken för Newsmill
Permalänk | Anmäl
Erik Johannesson, 2009-06-05, 16:17
88 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Va Världen Behöver E En Värld Me Jämstäldhet...loool! Om Alla Upfostrar Sina Barn Annorlunda..Då SamHället E Annorlunda... Ingen BeHöver Att Lida! ...Enkelt..Right?!! Good Luck!
Ja, Gudrun, så sant som det är sagt! 500 som du i EU-parlamentet skulle få ordning på både ekonomin, jobben och , för gudsskull, religionisterna!
Gud vad jag är trött på gubbar, gubbar, gubbar!
Gudrun Schyman - personligen tror jag att Du är ute på åtta famnars djupt vatten - utan att kunna simma, tyvärr tyvärr... :cry:
Som jag ser det behöver Wi ej alls mera av vare sig kärringar eller gubbar som MaktHavare - utan vad Wi behöver är flera som kan se på sig själva och andra som MedMänniskor - och då alldeles oavsett kön, ras, religion och annat faenstyg.
Gudrun som du så riktigt påpekar är EU fullt av extremister med skumma agendor, men skulle det motvärkas av ytterligare ett extremist/fundamentalist parti som Fi?
Har själv varit feminist men har tagit totalt avstånd sedan feminismen kidnappats av ett gäng maktgalna och pengahungriga extremister.
Däremot gärna ett vettigt arbete för jämstäldhet av människor med sunt förnuft.
Gärna feminister i EU, men då ska det vara liberala, individualistiska feminister, inte socialist-feminister som Gudrun Schyman. Gärna liberala feminister som Louis Persson och Hanna Wagenius, men nej tack till vänsterfeminister som Gudrun Schyman och Tiina Rosenberg.
Som liberal feminist vill jag legalisera prostitution, eftersom kvinnor bör ha rätt att göra vad de vill med sina egna kroppar. Ett prostitutionsförbud är en kränkning av kvinnors rättigheter.
Som liberal feminist vill jag att porr ska vara lagligt. Jag stödjer kvinnors rätt att ha sex med vem de vill utan att konservativa gubbar ser ner på dem.
Som feminist stödjer jag kvinnors rätt att utöva våldsamma sexlekar som bdsm. Kvinnor har rätt att ha sex precis hur de själva vill. Vill en kvinna få smisk eller bli fastbunden i sängen bör hon få göra det utan att varken feminister eller konservativa män ser ner på henne.
Som liberal feminist är jag emot all misshandel. Att tala särskilt om "mäns våld mot kvinnor" är att skapa en situation där män och kvinnor sätts i olika gruppor och ses om olika. Hur ska vi kunna nå jämlikhet om vi ständigt delar upp folk i män och kvinnor?
Jag kan fortsätta så här väldigt länge, men jag avslutar här.
Hur kan det vara lika för alla om man bara hjälper kvinnorna i allt och allting som om de är handikappade med 10 iq? Feministerna har även dubbelmoral p¨å hög nivå. När det gäller att göra abort och döda barn så ska det gå hur bra som helst eftersom man har rätt till sin kropp eller ja.. kvinnorna. Men när kvinnorna ska sälja sin kropp så har de mindre rätt till sina kroppar ;)
Jag som en kille går in i en klädbutik och vet inte vad jag ska välja eftersom det finns inga kläder för mig. Om jag var en tjej så skulle jag kunna få vilka kläder som helst i nästan alla vanliga butiker. Idag måste jag beställa på nätet om jag nu har tur och hittar någonting.
"Vi måste bygga ut barnomsorgen i EU. "
Anser Gudrun Shyman att EU ska blanda sig i de enskilda ländernas barnomsorg?
Hejja Gudrun! Du får min röst! Du är bäst.
Så sant, så sant. Jag kommer att lägga min röst på dig!
Får väl hoppas att Polen inte vill exportera sin abortlagstiftning eller Tyskland sin lagstiftning om prostitution då, eller tror Schyman att allt alltid kommer gå hennes väg?
Vi är många som röstar på dig Gudrun. det behövs fler starka, godhjärtade, coola personer som du i EU.
Gudrun - yes we can!!
heja heja heja
Hur går det för FI-folket egentligen? Ni försvann lite grand från kartan när er ideologi imploderade.
Är ni fortfarande samma paraplyorganisation för alla knäppis-feminister typ manshatande Tiina och alla vanliga sansade feminister också, eller har ni städat upp i leden? Finns det rum för män i ert parti, även om vi inte hatar oss själva och vill oss illa?
Vilken typ av feminism står ni för egentligen? Vad menar ni med feminism, detta stora och svårdefinerade begrepp?
Manshat? Jämnlikhet? (eller kvinnodominans?) Säger ni jämnlikhet blir min följdfråga -skulle ni jobba för att förbättra en mans situation över en kvinnas, om ni hittade ojämlikhet där?
Finns ju vettigt i detta men synen på män och kvinnor som två organismer istället för individer är mig helt främmande. FI har valt att dela in världen i män och kvinnor och sedan med feltolkad statistik påbygga sitt manshat. De kunde lite väl delat in världen i blåögda mot brunögda, långa mot korta, gammal mot unga eller judar mot tyskar.
Heja Gudrun! Du behövs i EU: För jämställdhet och mot diskriminering!
Yo go, grrrrl!
Jag gillar dig Gudrun och jag gillar män och som alla tänkande feminister (och andra kanske?) vet behöver det inte vara någon motsättning. Feminism är humanism! Och EU behöver fler humanister!
Gudrun och hennes Fisar skyller även klimathotet på män. Såklart.
Som (självklart!) feministisk man kan jag bara konstatera att den sortens grova, oinsatta och osakliga påhopp som hopar sig i en sån här kommentarstråd nästan uteslutande drabbar kvinnor. Typiskt priviligerade och självgoda manschauvinister!
Om ni är sugna på att föra en riktig diskussion om feminismen, och inte en skitnödig parodi av densamma, är ni välkomna att prata med mig i F!s valstuga på drottninggatan i Stockholm i morrn och på lördag mellan 13 och 18. :)
Menar Schyman att EU borde kämpa för att avsätta påven och Berlusconi?
Du är varm, smart, beläst, erfaren, rolig, snabb, grundlig, envis, empatisk, hård och har ett jävlar anamma Gudrun och för fram en politik som har sådana enorma förändringspotential för oss alla. Du har vår röst alla gånger!!! Yes! Det här är ett historiskt val och du är en historisk person, men du är absolut inte historia än på länge. Heja Feministiskt initiativ och Heja Gudrun! Rösta Feministiskt på söndag! Det har jag redan gjort och det är jag glad för och väldigt STOLT över!!!
Jag håller helt och hållet med kommentaren som likställer feminism med fascism – sexualfascism. När nu ungdomsförbunden vänder sig mot sexköpslagen kommer den vara borta inom fem år. Du är ett politiskt fossil Gudrun Schyman!
Att kvinnors rättigheter inte erkänns som mänskliga rättigheter är givetvis lögn. Att män äger "99 procent av all egendom och får 90 procent av alla inkomster, trots att kvinnor utgör mer än hälften av jordens befolkning och utför två tredjedelar av allt arbete." är givetvis lögner det också.
Att kvinnor lever längre i alla Europas länder är däremot sant. Lika sant som att män fortfarande kallas ut i krig och står för sitt ansvar när det gäller grovarbete.
Schymans mans- och kvinnosyn är givetvis helt pervers och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle.
Gudrun, du har min röst!
Och det finns tydligen ett motsatsförhållande mellan att ha slips och att vara feminist? Själv har jag praktiskt taget aldrig slips, och har aldrig varit feminist.
Den klassiska klyschan "Män äger 99 procent av all egendom..." osv är naturligtvis påhittad, men upprepar man något tillräckligt ofta så blir det snart en sanning.
Jag vet att även Sverige har långt kvar till ett jämställt samhälle, men man måste ändå komma ihåg att vi är det mest jämställda landet i världen (enligt FN flera år i rad) och att hela Europa ser upp till oss och använder oss som modell inom genusfrågor. Därför har jag väääldigt svårt att förstå hur man kan förolämpa (kritiskt granska; helt ok, okritiskt förolämpa; inte ok) feminister som Gudrun Schyman som har hjälpt att bygga upp vårt relativt jämställda samhälle. Skicka Gudrun till Bryssel och ge övriga européer chansen att ta del av svensk feminism och lära sig av vår form jämställdhetsarbete, och ge Gudrun chansen att lära sig mer om den genuspoblematik som existerar i andra länder. Det finns mycket som går att ogilla med Sverige, men bevisligen är vi mycket framgångsrika när det kommer till genusfrågor och detta är något vi bör exportera.
Bra Gudrun! Jag har redan lagt min röst på dig ....och har svårt att förstå att inte fler tänkande människor inser att den obalans vi ser i maktens led är det verkligt perversa....
Att det behövs fler kvinnor i EU är helt rätt, men inte fanatiker och fundamentalister som hatar män och anser att det är en självklarhet att pojkar är mindre värda än flickor.
Fi med alla sina dåliga kamrater får skylla sig själva som inte städat upp i de egna leden. Det är en påtaglig missbedömning av GS att inte ha tagit ett mycket tydligt avstånd från Ireen von Wachenfeldt, Tiina R och alla andra galna extremfeminister.
Jag tror att GS som förr vare en politisk strateg här blivit vilseförd av gammelmedias mässande om feminismens välsignelse och missat att de bara representerar en mycket liten klick kulturtanter av båda könen, inte folk i gemen. Det misstaget kommer kosta GS hennes politiska karriär för det är nog försent att tvätta bort extremiststämpeln nu. 0,5 % går inte att bortförklara med att alla är kvinnohatande män.
Att de flesta Fisar som ger sig in i debatten har en aggressiv, skrikig, hotfull, fördömande, maktfullkomlig och självömkande retorik styrker inte Fis sak.
Självklart ska kvinnor ha rätt att mörda sina barn på abortkliniker och pappan ska inte ha något att säga till om.
Det är jämställdhet när den är som bäst!
Jakobsson: Nicolas Sarkozy har en "aggressiv, skrikig, hotfull, fördömande, maktfullkomlig och självömkande retorik", och det gjorde honom till Frankrikes president. Man bör diskutera varför denna retorik är en fördel för män som Sarkozy, men en nackdel för kvinnor som Schyman... Kan det kanske ha något med deras kön att göra?
Bo T: Släng inte runt termer som "mord" när det finns en precis, juridisk definition för detta begrepp. Abort, som du verkar tala om, faller inte inom det begreppet.
Det är skrämmande att det fortfarande finns idioter som tror att Irene Wachenfelds uttalande har någonting som helst att göra med Feministiskt initiativ. Om alla ni som tror er veta att Feministiskt initiativ är galna manshatare tog er tid i en halvtimme-timme och faktiskt läste på lite i den politiska plattformen så tror jag att några av er skulle bli ganska (positivt) överraskade. På söndag är det jag som lägger min röst på Feministiskt initiativ.
Och, ja, just det – jag är man också, förresten – tänka sig va!
"Fundamentalistiska religiösa ledare och högerextrema partier, Sverigedemokraternas broderpartier, stärker sin ställning i politiken. Följden blir att demokratins, minoriteters och kvinnors villkor försvagas. De här partiernas kvinnosyn bärs ofta av ett hemmafruideal."
Inte med ett enda ord nämner hon muslimer. Däremot anger hon SD som ett hot för svenska kvinnor.
Gudrun du är feg och ett skämt!
:-)
En skrämmande stor mängd av kommentarerna ovan tyder på en mycket stor okunskap. Europa, dvs det Europa som finns därute, inte nödvändigtvis Skandinavien, ligger flera decennium efter oss vad gäller jämställdhet.
De visar också på den inställning som börjar bli allt vanligare i Sverige i dag, nämligen tron att vi är jämställda och "färdiga".
Det är vi inte! Vi har oerhört långt kvar innan vi är fria från förtryck. Och modern feminism handlar inte om manshat, det handlar om lika rättigheter för alla, och för att få det måste man ofta sätta ner foten rejält. Att bli provocerad av att en kvinna höjer rösten (vilket händer i ganska många kommentarer ovan) är en vanlig reaktion. I det gamla bondesamhället skulle kvinnor inte tala högt och vitt om sina åsikter. Det är synd att man inte kan göra det i 2000talets Sverige utan att människor blir så provocerade att de inte kan sitta ner och lyssna på det budskap som faktiskt kommer här. Gudrun Schyman och Fi vill ha lika för ALLA, är det så svårt att förstå?
Och Daniel: Läs meningen en gång till, jag citerar för säkerhets skull: "Följden blir att demokratins, minoriteters och kvinnors villkor försvagas." Minoriteter! M-I-N-O-R-I-T-E-T-E-R! Är inte muslimerna en minoritet i Sverige?
Och personangrepp är fegt och sorgligt, förresten.
Tack för mig, jag har iallafall röstat på dig Gudrun. Go go go!
EXTREMFEMINISMEN ETT HOT MOT MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER En viktig grundsats i de mänskliga rättigheterna är att ingen ska behandlas sämre på grund av kön, ras eller religion. Detta är själva grundidén bakom FI - män ska behandlas sämre just på grund av att de är män. Dagligen ser vi resultatet denna negativa särbehandling i vårt svenska samhälle. Män behandlas hela tiden sämre just på grund av att de är män - i vårdnadstvister, i rättegångar osv osv. Miljarder går till olika "kvinnoprojekt" som många gånger står på mycket tvivelaktig vetenskaplig grund - kvinnojourer, genusforskning mm mm. Ideologen bakom allt detta manshat är Uppsala universitets bad girl Eva Lundgren. Sund jämlikhet heter inte diskriminering och könsförtryck. ÅÅHÅÅ KILLAR - VI MÅSTE HÖJA VÅRA RÖSTER FÖR ATT HÖRAS. Vänliga hälsningar /Tommy Sandström
Egentligen kan jag i sak hålla med många feminister om väldigt mycket, till och med Gudrun Schyman har sina poänger ibland. Det finns orättvisor som drabbar kvinnor just för att de är kvinnor och detta ska vi inte blunda för. Om man framförallt tittar globalt sett så finns det tyvärr mycket att kämpa för i jämställdhetens namn. Något jag tycker vi ska göra tillsammans.
Men det finns framförallt fyra stora misstag som feministerna gör om och om och om och om igen och som inte minst Schyman och F! gör hela tiden. I alla fall om man vill ha med sig männen i denna jämställdhetskamp, vilket ju vore en oerhörd fördel kan man tycka.
För det första har Schyman själv vid åtskilliga tillfällen spytt ur sig aggressiva påhopp och generaliserande fördomar om män. Hon har till exempel jämfört svenska män med talibaner och hållit brandtal där hon konsekvent pekat ut alla svenska män som kvinnoförtryckare och potentiella våldtäktsmän och mördare. Att detta alienerar män är en självklarhet. För hur förvånande det måhända kan vara i feministernas ögon så uppskattar inte vi vanliga män att klumpas ihop på det sättet.
För det andra så visar feministerna gång på gång att de inte tar avstånd från manshaterskorna och de extrema grupperna inom feminismen. När man har kampsånger som går ut på att män ska mördas, när man inte protesterar mot dårar som kallar män för djur och vandrande dildos och när man med sitt tysta medgivande stöttar teorier som handlar om att svenska män ritualmördar tusentals kvinnor och barn, då är man inte trovärdig. Det är samma sak som när Sverigedemokraterna inte tar avstånd från nazister och rasister inom partiet. Att feministerna inte begriper detta simpla faktum är mycket förvånande.
För det tredje så fortsätter Schyman och feministerna att ständigt upprepa lögner som inte har det minsta med verkligheten att göra. Tror verkligen Gudrun Schyman och andra feminister att lögnerna och överdrifterna gynnar deras sak? Självklart inte. Dessa ständiga lögner gör istället att inget tillslut kan ta feministerna på allvar. Man undrar ju dessutom varför alla dessa lögner är nödvändiga. Är det rent av så att verkligheten inte uppfyller Schymans behov av orättvisor mot kvinnor?
Slutligen, för det fjärde, så är den feministiska analysen av verkligheten 100 procent fel. Och det beror på att feministerna godtyckligt plockar ut delar ur verkligheten som passar deras ideologi och sedan blundar för resten. Varje intelligent person som självständigt kan ta till sig fakta och göra en bedömning inser nämligen mycket snabbt att det feministerna påstår inte är applicerbart på den verklighet som vi lever i. Allt är helt enkelt inte så svartvitt som Schyman med anhang påstår.
Nej, Gudrun Schyman och övriga feminister. Den dagen ni ställer er över manshatet, när ni presenterar en heltäckande bild av verkligheten och när ni lutar er mot sanning och vetenskap, då kan ni kanske få min röst. Men i nuläget är ni bara ett stort skämt. Ni representerar ideologisk fanatism och ensidighet i en mycket viktig fråga. Det diskvalificerar er totalt. Ni bör därför inte komma i närheten av maktens korridorer vilket jag hoppas att det svenska folket visar på valdagen.
Det är femton inlägg i denna tråd som kan tolkas som att man tänker rösta på GS i EU valet det tolkar jag som att FI har mobiliserat en stor del av sina styrkor för att stötta GS på Newsmill. Inget ont i det.
Hemming,
Man bör diskutera varför denna retorik är en fördel för män som Sarkozy, men en nackdel för kvinnor som Schyman... Kan det kanske ha något med deras kön att göra?
slut citat.
Det är just denna retorik som gör att Fi feminister är lite tröttsamma att debattera med varför inte se framåt någon gång. Jag är ingen vän av Sarkozy men jag är helt säker på att fransmännen inte uppfattade honom som en aggressiv, skrikig, hotfull, fördömande, maktfullkomlig och självömkande retoriker.
Ni säger att ni vill förändra köns rollerna i feminismens namn men samtidigt kräver ni att få inta samma roller som dem ni kritiserar i jämställdhetens namn.
Ni är motståndare mot kvinnoförtryck och orättvisor samtidigt som ni kräver att män/pojkar skall acceptera förtryck eftersom kvinnor varit förtryckta och det nu är rättvist att män/pojkar blir förtryckta
EU BEHÖVER GUDRUN!!!
En Gudrun kan åstadkomma lika mycket som minst 10 andra politiker, så kompetent och intelligent som hon är.
Kom igen nu alla, tänk på att det inte finns något annat parti i hela europa som har feministisk utgångspunkt. Vi måste rösta på FI för Europas skull!
Precis som sagts ovan: "Män är djur" ligger med goda skäl som en dimma över hela den svenska statsfeminismen. Inte en enda gång har man tydligt visat att man tar avstånd från sådan fanatisk idioti. Feministiskt initiativ kan försöka så mycket de vill att få fram att de minsann strävar efter jämställdhet och en bättre värld FÖR ALLA, men så länge de fortsätter med saker som Pirata Radical Cheerleaders skanderande av "gubbe, snubbe, jävla man, bäst att börja springa, jag skall slita dig i stycken" på Fi:s riksmöte 2005, så länge de fortsätter ljuga om saker som att kvinnor är lönediskriminerade (se t.ex. JämOs undersökning av löner på arbetsplatser, mindre än 0,5% hade orimliga löner), och så länge de fortsätter verka mot alla ansatser att ta reda på i vilken utsträckning kvinnor misshandlar män, så kommer de anses vara de rabiata manshatande fanatiker som all erfarenhet visar att de är.
Bort med fanatikerna ur vår politik!
Bra artikel Gudrun!
Till den det berör:
det finns ingen anledning att blanda ihop kampen för jämställdhet med manshat - och Gudrun står definitivt inte för angrepp mot män.
Att hävda det är grundlöst, och bara en taktik som vissa rädda gubbar kör med för att skrämma bort de som inte satt sig in i feministisk ideologi.
Utöver vettig ideologi och logiska argument har Gudrun Schyman såväl mod som talets gåva. Hon om någon kan göra sig hörd i pingvinparlamentet och därmed kunna få ett reellt inflytande i viktiga frågor!
När såväl Sossar som, givetvis, Moderaterna ställde sig bakom den 30 procentiga löneförhöjningen till våra valda EU-parlamentariker, som blir miljonärer enbart i reseersättningar, känns valet lätt. 80000 kr/´månad och 20000 kr i reseersättning för en biljett som går på 6-7000 kr är för magstarkt. Nu har S och M passerat anständighetens gräns!
Schyman till Bryssel!
Du har min röst!
"Män är djur". Ja, är vi inte det allihopa??? Förstår inte varför det skulle vara så kränkande. Alla andra djur känns mycket mer sympatiska än människan, tycker jag. De har ingen dold agenda eller går in för att förtrycka andra i omgivningen.
@ Gudrun Schyman
"Män äger 99 procent av all egendom och får 90 procent av alla inkomster, trots att kvinnor utgör mer än hälften av jordens befolkning och utför två tredjedelar av allt arbete."
Att ljuga i en debattartikel borde inte gå obemärkt förbi. Kan du redovisa någon som helst källa till dina tokiga påståenden om att män skulle äga 99% av all egendom och att kvinnor utför 2/3 av all arbete i hela världen? Dina demagogiska lögner borde granskas konstant och aldrig glömmas.
Ethel: Det handlar inte enbart om orden i sig utan hur hon sa dem och i vilket sammanhang. Detta tillsammans med övriga åsikter och påståenden från den extrema feministrörelsen ger sådana utspel en väldigt otrevlig klangbotten.
För övrigt är det roligt att notera hur FI jobbar med sociala medier. Något som syns så tydligt i kommentarerna ovan där flertalet positiva kommentarer och millningar så uppenbart kommer från FI-anhängare.
Förtydligande: Med FI-anhängare menar jag folk som för FI:s räkning sitter och bearbetar sociala medier.
Att ställa grupper emot varandra och utmåla den ena som förtryckare och exploatör är alltid känsligt.
Än värre blir det naturligtvis när man använder lögnaktiga siffror och en helt ensidig propaganda för att driva sin tes.
Tack Gudrun!
Nej, vem är idag förvånad över Fis taktik på nätet...
Att vissa personer är ledsna över att det för en gångs skull är en artikel där inte SD dominerar med sina rabiata anhängare är endast ett sundhetstecken för Newsmill