Muhamad Omar har i den artikel som Martin Andreasson diskuterar gett uttryck för en traditionell konservativ moraluppfattning. Jag föredrar att kalla denna uppfattning för reaktionär moralkonservatism på grund av att det i detta synsätt ingår att aktivt motarbeta dem som vill leva efter mer moderna alternativ till denna form av traditionalism.
Vi har också av historien lärt oss att den reaktionära moralkonservatismen har varit grunden för omfattande maktmissbruk och att den skapat mycket sorg och elände i samhället, inte minst för kvinnorna. I vårt land har den därför motats tillbaka med enligt min åsikt faktiskt kan uppfattas som en revolutionär process:
http://www.newsmill.se/node/7618#comment-53307
Omar menar att hans synsätt på sexualundervisningen och moralfrågorna överensstämmer med muslimsk trosuppfattning. Men Rida Ashirs artikel och kommentarerna till Muhamad Omars och Aje Carlboms artiklar visar att muslimer klart och tydligt motsäger Omars påståenden.
Det verkar snarare så att Omars uppfattning inte alls är representativ för vad muslimer tycker och tänker. Att muslimers tro skulle vara liktydig med reaktionär moralkonservatism verkar alltså vara mera myt än verklighet.
Permalänk | Anmäl
Pelle, 2009-06-04, 10:44
Till Pelle: Du har helt rätt i att Mohamed Omars uppfattning inte är representativ för muslimer. Omars trosuppfattning är inte ämnet för min artikel, utan hans hat (hans eget ordval) mot det moderna samhället. Att Mohamed Omars religion inte gör honom till tolk för muslimer i allmänhet visas ju också av alla de muslimska debattörer som kraftfullt tagit avstånd från hans resonemang.
Permalänk | Anmäl
Martin Andreasson, 2009-06-04, 11:03
Martin Andreasson belyser på ett bra sätt skillnaderna mellan ett gammalt auktoritärt samhälle och ett modernt demokratiskt men sedan börjar det gå snett. När Andreasson menar att sexualundervisningen bör uttrycka de värderingar han står för gör han precis samma misstag som Omar.
.
Sexualundervisningen bör inte ta ställning vare sig för eller emot religiösa rörelsers kyskhetsideal eller HBT-rörelsens extremliberalism, eller nån värdering däremellan för vilka sexuella uttryck eller vilken syn på sexuelaiteten som ska ha en positiv respektive negativ denotation.
.
Sexualaundervisningen i skolan skall självfallet endast fungera praktiskt och värderingsfritt upplysande för skoleleverna inför den sexuella debuten och inte på något sätt ta ställning till om det är rätt eller fel med promiskuitet, homosexualitet osv.
.
Vi kan inte gärna fördöma den ena formen av politisering av sexualundervisningen och uppmuntra den andra. Det vore djupt odemokratiskt. Antingen håller vi sexualundervisningen neutral eller så låter vi både Omar och Andreasson bedriva sin sexualmoraliserande politik i klassrummen. Jag föredrar det förstnämnda alternativet.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-06-04, 11:28
Islam har fått fotfäste och kunnat gro i Sverige med ett samhälle med olika lagar för olika folkgrupper som resultat.
Tack för det, Folkpartiet!
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-06-04, 12:02
Mats Degarelind
Varifrån får du att Andreasson tar ställning för en icke-neutral sexualundervisning? Följande citat är ju i lnje med det du förespråkar
"Och det är här sexualundervisningen kommer in i bilden, eftersom den säger (eller åtminstone borde säga) att det finns olika sätt att leva och att man ska följa det som passar en själv, så länge inte andra kommer till skada."
Permalänk | Anmäl
Johan Lans, 2009-06-04, 12:13
Bo T: Det handlar inte om islam, utan om konservativa trosuppfattningar i allmänhet. I Sverige har det historiskt sätt varit kristendomen som satt käppar i hjulet för utvecklingen mot ett samhälle där människor behandlas lika oavsett vad den religiösa moralen säger.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-06-04, 12:22
Det är bra att Martin Andreasson plattar till Mohamad Omar.
Att såna här typer av personer som Omar poppar upp får ett öppet samhälle stå ut med. Vi alla som ryggar tillbaka för dom desperata Omarska 1200-talsinspirerade rundpallarna begriper att vi lever i ett samhälle där alla har rätt att uttrycka sin åsikt.
Är det någon som tror att vi som avskyr hans åsikter skulle få ha rätt att visa just detta i Mohamad Omars idealsamhälle?
Permalänk | Anmäl
Bo S, 2009-06-04, 14:59
"Omar menar att hans synsätt på sexualundervisningen och moralfrågorna överensstämmer med muslimsk trosuppfattning. Men Rida Ashirs artikel och kommentarerna till Muhamad Omars och Aje Carlboms artiklar visar att muslimer klart och tydligt motsäger Omars påståenden.
Det verkar snarare så att Omars uppfattning inte alls är representativ för vad muslimer tycker och tänker. Att muslimers tro skulle vara liktydig med reaktionär moralkonservatism verkar alltså vara mera myt än verklighet."
Permalänk | Anmäl Av: Pelle, 2009-06-04, 11:44
Man skulle ju vilja tro att din uppfattning om muslimers moralkonservatism som mest en myt är sant. Å andra sidan var det inte längre än för två månader sedan som man kunde läsa följande i DN:
" Publicerat 2009-04-14 13:06
Drygt 10 procent av Stockholms 15-åriga flickor kontrolleras hårt av sina föräldrar. De måste vara oskuld när de gifter sig, får inte umgås med pojkar utanför familjen eller delta i all skolundervisning. Det visar en rapport från Stockholms stad."
Min empiriska gissning är att detta tyvärr gäller för mer än hälften av muslimska flickor i Sverige.
Permalänk | Anmäl
nylander, 2009-06-04, 15:30
Nylander menar att en artikel i DN
http://www.dn.se/sthlm/hedersfortryck-begransar-manga-unga-1.843593
motsäger möjligheten att det är en myt att muslimsk tro är liktydig med reaktionär moralkonservatism.
Nu handlar artikeln om en enkätundersökning angående hedersrelaterad kontroll av skolungdomar. Visst kan dessa företeelser betecknas som moralkonservatism, det kan jag hålla med om, och de är anmärkningsvärt vanliga enligt denna undersökning. Bland annat har 23 procent av flickorna krav på sig att vara oskuld när de gifter sig.
Men vad som inte framgår av artikeln är hur denna hedersrelaterade kontroll fördelar sig mellan politiska åsikter, religiös tro och etniska faktorer. Sådana här krav finns bland många kristna grupper och det är också välkänt att så kallat hedersfortryck i sina mer allvarliga former (exempelvis könsstympning) mer har med gamla folktraditioner att göra än med någon viss religion.
Jag tycker därför att Nylanders argument faller som motbevis. Det finns ju helt klart moralkonservatism inom många andra grupper i Sverige än muslimer och på grund av andra skäl än muslimsk tro. Så varför skulle dessa siffror bevisa att sådan konservatism är en dominerande religiös trosuppfattning bland Sveriges muslimer?
Permalänk | Anmäl
Pelle, 2009-06-04, 16:24
nylander - "empirisk gissning" är ditt sätt att säga "spekulation". du verkar utgå från att de här 10% är muslimer, vilket knappast stämmer. detta finns även i kristna minoriteter, och har alltså mer med traditioner än religion att göra.
Permalänk | Anmäl
oskar., 2009-06-04, 16:26
Johan Lans (som tycks ha svårt för mitt efternamn) undrar varifrån jag får att Andreasson tar ställning för en icke-neutral sexualundervisning och hävdar att följande citat är i lnje med det kag förespråkar:
.
"Och det är här sexualundervisningen kommer in i bilden, eftersom den säger (eller åtminstone borde säga) att det finns olika sätt att leva och att man ska följa det som passar en själv, så länge inte andra kommer till skada."
.
Det visar att Lans inte har förstått att den sortens normlös liberalism som Andreasson förespråkar är ett lika stort moraliskt ställningstagande som det som Omar gör, fast i den andre änden av skalan.
.
Om skolan förmedlar samma budskap som Andreasson, då implicerar det förstås ett avståndstagande mot alla andra synsätt på och normer kring sexualiteten. Om skolan tillåts aktivt propagera för den normlösa sexualliberalismen, då ger man ju personer som Omar rätt i sina anklagelser.
.
Även om HBT-rörelsen i eget intresse vill låta påskina att det bara finns ett sätt att se på saken som är poltiskt korrekt så är sanningen att de finns ett helt spektra med åsikter och värderingar kring sexualiteten därute bland människor om exempelvis promiskuitet och homosexualitet. Att låtsas att det bara skulle finnas två alternativ att välja mellan - Omars islamistiska och Andreassons normupplösta - är direkt verklighetsfrånvänt.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-06-04, 16:39
Martin Andreasson är just nu kandidat (FP) till Europaparlamentet. Patetiskt att han för fram en psykopats värdering och låtsats bemöta den för att samla poäng inför sin kandidatur. Att psykopaten denna gång är muslim gör att han drar nytta av islamafobin för att samla poäng (precis som Sarkosy gör nu). Han kunde gärna skriva om kristna fundementalistiska amerikaner som har samma åsikt som Mohammed Omar. Men det finns ju inga amerikaner i Sverige & Europa och Martin är ju ute för att samla in röster. Vad skulle de inte passa bättre än detta. Läsare, låt er ej luras av sådana som spär på rädslor och pekar ut marginalkanter - vilka de än är!
Permalänk | Anmäl
Arne, 2009-06-04, 16:56
Martin Andreasson är just nu kandidat (FP) till Europaparlamentet. Patetiskt att han för fram en psykopats värdering och låtsats bemöta den för att samla poäng inför sin kandidatur. Att psykopaten denna gång är muslim gör att han drar nytta av islamafobin för att samla poäng (precis som Sarkosy gör nu). Han kunde gärna skriva om kristna fundementalistiska amerikaner som har samma åsikt som Mohammed Omar. Men det finns ju inga amerikaner i Sverige & Europa och Martin är ju ute för att samla in röster. Vad skulle de inte passa bättre än detta. Läsare, låt er ej luras av sådana som spär på rädslor och pekar ut marginalkanter - vilka de än är!
Permalänk | Anmäl
Arne, 2009-06-04, 16:57
Idag finns inga "moderata" muslimer. Alla fraktioner vill utplåna Israel och det enorma och ovillkorade stöd som världen ger palestinierna kan bara tolkas som ett stöd för den idén.
Permalänk | Anmäl Av: Bo T, 2009-06-04, 09:00
Permalänk | Anmäl
Svensson , 2009-06-04, 18:06
Jag tror att MO är rädd att ungdomarna ska få lära sig att man faktiskt inte kan se om en kvinna haft vaginalt samlag eller ite. Åtminstone inte om man inte sytt ihop henne förut.
Permalänk | Anmäl
Ben J-sen, 2009-06-04, 18:07
Mats
Ledsen för felstavningen.
Andreasson talar förvisso positivt om sexuell frigörelse. Det är inte samma sak som att han säger att normlös liberalism ska gälla i sexualundervisningen, vilket är just vad citatet visar.
Permalänk | Anmäl
Johan Lans, 2009-06-04, 18:32
Han E Typisk Muslim..LOOOL! Det Kvittar Om Du E "Shia..Sunna.. Mujahid..Eller..Salafi..Vahabi.."Som Han! Det E Just Quranen... Hadith(Muhammad's Liv)...Och..DAMN Sharia..Som E Problemet! Han Talar 4 Dom Som E troende..Därför Det Finns Inga Troende Muslimer Som STOPPAR..HAN! Om De Stoppar Han..Då Betyder De Stoppar Sina Egna Profet Muhammad! Alla Dessa "Fanatiker" E 100% Troende Muslimer!! Tror Ni Inte På Det?!!! LÄS QURANEN! På Arabiska E Det Värsta..Det Finns Massa Sura Som INTE TOLKAS SOM SKA!!! P.G.A Kärleken Till "islam"...Desse Tolkare Har! Läs Översättningen På Engelska!
Permalänk | Anmäl
Aryana, 2009-06-04, 18:37
Räcker det att köpa en tröja det står "humanist" på för att passera? Såvitt jag minns var Alexander Bard rätt sur nyss och tyckte att humanister var lika hycklande som "vilka kristna som helst" eller liknande. Hur kan det komma sig? Varför granskas inte humanismen eller "humanismen"? Finns det extremhumanister eller tom dogmatiska eller fundamentalistiska humanister? Fältet är fritt.
Permalänk | Anmäl
hmm, 2009-06-04, 23:06
Om nu Jonas händelsevis råkar avsky det moderna samhället så är det lätt att avhjälpa. Jag skall med glädje betala för en enkel biljett tillbaka till 600-talet (läs:Teheran :)). Det är bara att packa väskorna och messa mig så skall det nog fixa sig, Jonte!
Permalänk | Anmäl
Robin_Shadowes, 2009-06-05, 04:07
Avskaffa religionens makt.
Kommer någon med en helig bok så får han först bevisa att den är sann. Annars fuck off!
Moralen ur dessa böcker betyder inte ett skit om det inte är gud som skrivit den.
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-06-05, 07:59
Både jämställdheten och toleransen mot HBT-are har nått sin historiska topp. Nu kommer det att gå utför igen mot förhållanden som rådde för flera hundra år sedan. Det borgar den demografiska utvecklingen för.
Det som kan förvåna är att varken kvinnor eller HBT-are synes inse detta. Vi heterosexuella män kan bara se på med viss oro för kvinnor och HBT-are. Men de som inte försvarar sin uppnådda frihet kommer att mista den. Att bestämma över hur andra skall leva sina liv är en av de starkaste drivkrafterna som finns. Men varför skall dagens kvinnor och HBT-are bry sig om sina efterlevande?
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-06-05, 10:21
"Seden är allas konung"
- Pindaros
Permalänk | Anmäl
JohanH, 2009-06-05, 11:17
goran: vad får dig att tro (veta?) att vi kvinnor och HBT-are inte är medvetna om alla faror som ständigt lurar runt hörnet? Kanske vore det en bra idé att vi alla kämpar tillsammans istället för att alla män bara tittar på? Konstigt..... varför är det alltid samma samhällsgrupper som måste kämpa och andra kan ta sin frihet för given???
Permalänk | Anmäl
Ethel Hedström, 2009-06-05, 13:43
Håller till 100% med arne, detta är inget annat än talan för den liberala främlingsfientligheten som breder ut sig i europa.
Permalänk | Anmäl
el grisen, 2009-06-07, 12:38
Det signaturen goran tar upp ovan är den politiska paradox som i det närmaste har paralyserat socialdemokratin och den svenska vänstern. Mångfaldsteoretikerna vägrar se intoleransens praktiska konsekvenser även när det hotar deras egen existens, de har fullt upp med att rasistanklaga varje människa som genomlevt problematiken eller är kritisk till vidskepelse och antidemokrati. Tyvärr har HBT-grupperna precis som vänstern vägrat att se denna paradox. De som vurmar för intoleransens ideologi och deras ständiga krav på eftergifter i vårt samhälle blir själva intoleransens första offer. Feministernas svek kommer om en generation därför att ses som monumentalt och ofattbart. Demografins kraft är obeveklig om vi inte lyckas fostra Sveriges medborgare till demokratiska och kritiskt tänkande människor.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fischer, 2009-06-07, 14:25
Ingen annan jäkel har väl med hur andra människor väljer att leva sitt liv.....fullständigt huvudlös tanke....
Valet är helt fritt, så länge man inte skadar andra...
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-06-07, 23:05
Det är alltid rädda och kontrollerande män, som genom historien hävdat sin rätt genom religionen - som de själva tolkat utifrån sitt ego. Samtliga fundamentalister är svartsjuka och fulla av kontroll, vilket drabbar kvinnorna. Genom detta är det lätt att projicera ut sin trångsynthet även in i demokratin. Jag själv tappade all respekt för detta hyckleri, när jag i ett starkt islamiskt land såg kvinnorna smyga tyst under sina burkor och männen gick öppna i sina vita dräkter. Samma m'n smög sen in när kvällen kom på turisthotellen och drack alkohol och spanade på lättklädda kvinnor. Nej, kära män som räds: OM ni vill ha någon förtryckt och gömd samt hindrad att göra sina egna fria val, så visa vägen genom att själva klä er i burkhor och göm er för världen. Hyckleri och egoism har ingen talan i demokratiska frågor! Detta har inget med en god Gud att göra, utan är enkom ett påfund för att ha kontroll. Det är lika illa som när svenskarna tog avstånd från sin egen flagga, när nazisterna tog den. Ta nu istället avstånd från bedrövliga beteenden, istället för att skylla på Gud! Vi ska stå fast vid att utveckla demokrati och inte backa när rädda fundamentalister skriker...rädda hundar skäller! Låt oss se det, men fortsätta låta människor vara fria, oavsett kön och kultur!
Permalänk | Anmäl
Lennart Matikainen, 2009-06-10, 19:14
Livet är sex.Sex är livet..Men sex ska vara rätt och rättvis..
Livet går vidare för att det finns sex.Västvärlden har missbrukat ordet sex vid frihetens och ämnskliga råttigheters namn.....Och vid det modernt samhällets namn...idag finns kvinnor som går över gräns och de vet inte vem pappa är..jag har läst om det nya mode med sex att hon lever med två man och gör sex med de samtidigt. Jag är gravid och vet inte vem pappa är,sa hon i SN fore vecka......Västvärlden som kör hård mot muslimer ,Vadska mulimer säga om det här????.Det är klart att detta skapar problem i ett samhälle..
Vad ska politikerna göra och varför ser de allt fel i samhället men de gör inget???Jag måste få ett svar för att jag har 3 flickor hemma....
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2009-12-14, 17:56
28 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Muhamad Omar har i den artikel som Martin Andreasson diskuterar gett uttryck för en traditionell konservativ moraluppfattning. Jag föredrar att kalla denna uppfattning för reaktionär moralkonservatism på grund av att det i detta synsätt ingår att aktivt motarbeta dem som vill leva efter mer moderna alternativ till denna form av traditionalism.
Vi har också av historien lärt oss att den reaktionära moralkonservatismen har varit grunden för omfattande maktmissbruk och att den skapat mycket sorg och elände i samhället, inte minst för kvinnorna. I vårt land har den därför motats tillbaka med enligt min åsikt faktiskt kan uppfattas som en revolutionär process:
http://www.newsmill.se/node/7618#comment-53307
Omar menar att hans synsätt på sexualundervisningen och moralfrågorna överensstämmer med muslimsk trosuppfattning. Men Rida Ashirs artikel och kommentarerna till Muhamad Omars och Aje Carlboms artiklar visar att muslimer klart och tydligt motsäger Omars påståenden.
Det verkar snarare så att Omars uppfattning inte alls är representativ för vad muslimer tycker och tänker. Att muslimers tro skulle vara liktydig med reaktionär moralkonservatism verkar alltså vara mera myt än verklighet.
Till Pelle: Du har helt rätt i att Mohamed Omars uppfattning inte är representativ för muslimer. Omars trosuppfattning är inte ämnet för min artikel, utan hans hat (hans eget ordval) mot det moderna samhället. Att Mohamed Omars religion inte gör honom till tolk för muslimer i allmänhet visas ju också av alla de muslimska debattörer som kraftfullt tagit avstånd från hans resonemang.
Martin Andreasson belyser på ett bra sätt skillnaderna mellan ett gammalt auktoritärt samhälle och ett modernt demokratiskt men sedan börjar det gå snett. När Andreasson menar att sexualundervisningen bör uttrycka de värderingar han står för gör han precis samma misstag som Omar.
.
Sexualundervisningen bör inte ta ställning vare sig för eller emot religiösa rörelsers kyskhetsideal eller HBT-rörelsens extremliberalism, eller nån värdering däremellan för vilka sexuella uttryck eller vilken syn på sexuelaiteten som ska ha en positiv respektive negativ denotation.
.
Sexualaundervisningen i skolan skall självfallet endast fungera praktiskt och värderingsfritt upplysande för skoleleverna inför den sexuella debuten och inte på något sätt ta ställning till om det är rätt eller fel med promiskuitet, homosexualitet osv.
.
Vi kan inte gärna fördöma den ena formen av politisering av sexualundervisningen och uppmuntra den andra. Det vore djupt odemokratiskt. Antingen håller vi sexualundervisningen neutral eller så låter vi både Omar och Andreasson bedriva sin sexualmoraliserande politik i klassrummen. Jag föredrar det förstnämnda alternativet.
Islam har fått fotfäste och kunnat gro i Sverige med ett samhälle med olika lagar för olika folkgrupper som resultat.
Tack för det, Folkpartiet!
Mats Degarelind
Varifrån får du att Andreasson tar ställning för en icke-neutral sexualundervisning? Följande citat är ju i lnje med det du förespråkar
"Och det är här sexualundervisningen kommer in i bilden, eftersom den säger (eller åtminstone borde säga) att det finns olika sätt att leva och att man ska följa det som passar en själv, så länge inte andra kommer till skada."
Bo T: Det handlar inte om islam, utan om konservativa trosuppfattningar i allmänhet. I Sverige har det historiskt sätt varit kristendomen som satt käppar i hjulet för utvecklingen mot ett samhälle där människor behandlas lika oavsett vad den religiösa moralen säger.
Det är bra att Martin Andreasson plattar till Mohamad Omar.
Att såna här typer av personer som Omar poppar upp får ett öppet samhälle stå ut med. Vi alla som ryggar tillbaka för dom desperata Omarska 1200-talsinspirerade rundpallarna begriper att vi lever i ett samhälle där alla har rätt att uttrycka sin åsikt.
Är det någon som tror att vi som avskyr hans åsikter skulle få ha rätt att visa just detta i Mohamad Omars idealsamhälle?
"Omar menar att hans synsätt på sexualundervisningen och moralfrågorna överensstämmer med muslimsk trosuppfattning. Men Rida Ashirs artikel och kommentarerna till Muhamad Omars och Aje Carlboms artiklar visar att muslimer klart och tydligt motsäger Omars påståenden.
Det verkar snarare så att Omars uppfattning inte alls är representativ för vad muslimer tycker och tänker. Att muslimers tro skulle vara liktydig med reaktionär moralkonservatism verkar alltså vara mera myt än verklighet."
Permalänk | Anmäl Av: Pelle, 2009-06-04, 11:44
Man skulle ju vilja tro att din uppfattning om muslimers moralkonservatism som mest en myt är sant. Å andra sidan var det inte längre än för två månader sedan som man kunde läsa följande i DN:
" Publicerat 2009-04-14 13:06
Drygt 10 procent av Stockholms 15-åriga flickor kontrolleras hårt av sina föräldrar. De måste vara oskuld när de gifter sig, får inte umgås med pojkar utanför familjen eller delta i all skolundervisning. Det visar en rapport från Stockholms stad."
Min empiriska gissning är att detta tyvärr gäller för mer än hälften av muslimska flickor i Sverige.
Nylander menar att en artikel i DN
http://www.dn.se/sthlm/hedersfortryck-begransar-manga-unga-1.843593
motsäger möjligheten att det är en myt att muslimsk tro är liktydig med reaktionär moralkonservatism.
Nu handlar artikeln om en enkätundersökning angående hedersrelaterad kontroll av skolungdomar. Visst kan dessa företeelser betecknas som moralkonservatism, det kan jag hålla med om, och de är anmärkningsvärt vanliga enligt denna undersökning. Bland annat har 23 procent av flickorna krav på sig att vara oskuld när de gifter sig.
Men vad som inte framgår av artikeln är hur denna hedersrelaterade kontroll fördelar sig mellan politiska åsikter, religiös tro och etniska faktorer. Sådana här krav finns bland många kristna grupper och det är också välkänt att så kallat hedersfortryck i sina mer allvarliga former (exempelvis könsstympning) mer har med gamla folktraditioner att göra än med någon viss religion.
Jag tycker därför att Nylanders argument faller som motbevis. Det finns ju helt klart moralkonservatism inom många andra grupper i Sverige än muslimer och på grund av andra skäl än muslimsk tro. Så varför skulle dessa siffror bevisa att sådan konservatism är en dominerande religiös trosuppfattning bland Sveriges muslimer?
nylander - "empirisk gissning" är ditt sätt att säga "spekulation". du verkar utgå från att de här 10% är muslimer, vilket knappast stämmer. detta finns även i kristna minoriteter, och har alltså mer med traditioner än religion att göra.
Johan Lans (som tycks ha svårt för mitt efternamn) undrar varifrån jag får att Andreasson tar ställning för en icke-neutral sexualundervisning och hävdar att följande citat är i lnje med det kag förespråkar:
.
"Och det är här sexualundervisningen kommer in i bilden, eftersom den säger (eller åtminstone borde säga) att det finns olika sätt att leva och att man ska följa det som passar en själv, så länge inte andra kommer till skada."
.
Det visar att Lans inte har förstått att den sortens normlös liberalism som Andreasson förespråkar är ett lika stort moraliskt ställningstagande som det som Omar gör, fast i den andre änden av skalan.
.
Om skolan förmedlar samma budskap som Andreasson, då implicerar det förstås ett avståndstagande mot alla andra synsätt på och normer kring sexualiteten. Om skolan tillåts aktivt propagera för den normlösa sexualliberalismen, då ger man ju personer som Omar rätt i sina anklagelser.
.
Även om HBT-rörelsen i eget intresse vill låta påskina att det bara finns ett sätt att se på saken som är poltiskt korrekt så är sanningen att de finns ett helt spektra med åsikter och värderingar kring sexualiteten därute bland människor om exempelvis promiskuitet och homosexualitet. Att låtsas att det bara skulle finnas två alternativ att välja mellan - Omars islamistiska och Andreassons normupplösta - är direkt verklighetsfrånvänt.
Martin Andreasson är just nu kandidat (FP) till Europaparlamentet. Patetiskt att han för fram en psykopats värdering och låtsats bemöta den för att samla poäng inför sin kandidatur. Att psykopaten denna gång är muslim gör att han drar nytta av islamafobin för att samla poäng (precis som Sarkosy gör nu). Han kunde gärna skriva om kristna fundementalistiska amerikaner som har samma åsikt som Mohammed Omar. Men det finns ju inga amerikaner i Sverige & Europa och Martin är ju ute för att samla in röster. Vad skulle de inte passa bättre än detta. Läsare, låt er ej luras av sådana som spär på rädslor och pekar ut marginalkanter - vilka de än är!
Martin Andreasson är just nu kandidat (FP) till Europaparlamentet. Patetiskt att han för fram en psykopats värdering och låtsats bemöta den för att samla poäng inför sin kandidatur. Att psykopaten denna gång är muslim gör att han drar nytta av islamafobin för att samla poäng (precis som Sarkosy gör nu). Han kunde gärna skriva om kristna fundementalistiska amerikaner som har samma åsikt som Mohammed Omar. Men det finns ju inga amerikaner i Sverige & Europa och Martin är ju ute för att samla in röster. Vad skulle de inte passa bättre än detta. Läsare, låt er ej luras av sådana som spär på rädslor och pekar ut marginalkanter - vilka de än är!
Idag finns inga "moderata" muslimer. Alla fraktioner vill utplåna Israel och det enorma och ovillkorade stöd som världen ger palestinierna kan bara tolkas som ett stöd för den idén.
Permalänk | Anmäl Av: Bo T, 2009-06-04, 09:00
Jag tror att MO är rädd att ungdomarna ska få lära sig att man faktiskt inte kan se om en kvinna haft vaginalt samlag eller ite. Åtminstone inte om man inte sytt ihop henne förut.
Mats
Ledsen för felstavningen.
Andreasson talar förvisso positivt om sexuell frigörelse. Det är inte samma sak som att han säger att normlös liberalism ska gälla i sexualundervisningen, vilket är just vad citatet visar.
Han E Typisk Muslim..LOOOL! Det Kvittar Om Du E "Shia..Sunna.. Mujahid..Eller..Salafi..Vahabi.."Som Han! Det E Just Quranen... Hadith(Muhammad's Liv)...Och..DAMN Sharia..Som E Problemet! Han Talar 4 Dom Som E troende..Därför Det Finns Inga Troende Muslimer Som STOPPAR..HAN! Om De Stoppar Han..Då Betyder De Stoppar Sina Egna Profet Muhammad! Alla Dessa "Fanatiker" E 100% Troende Muslimer!! Tror Ni Inte På Det?!!! LÄS QURANEN! På Arabiska E Det Värsta..Det Finns Massa Sura Som INTE TOLKAS SOM SKA!!! P.G.A Kärleken Till "islam"...Desse Tolkare Har! Läs Översättningen På Engelska!
Räcker det att köpa en tröja det står "humanist" på för att passera? Såvitt jag minns var Alexander Bard rätt sur nyss och tyckte att humanister var lika hycklande som "vilka kristna som helst" eller liknande. Hur kan det komma sig? Varför granskas inte humanismen eller "humanismen"? Finns det extremhumanister eller tom dogmatiska eller fundamentalistiska humanister? Fältet är fritt.
Om nu Jonas händelsevis råkar avsky det moderna samhället så är det lätt att avhjälpa. Jag skall med glädje betala för en enkel biljett tillbaka till 600-talet (läs:Teheran :)). Det är bara att packa väskorna och messa mig så skall det nog fixa sig, Jonte!
Avskaffa religionens makt.
Kommer någon med en helig bok så får han först bevisa att den är sann. Annars fuck off!
Moralen ur dessa böcker betyder inte ett skit om det inte är gud som skrivit den.
Både jämställdheten och toleransen mot HBT-are har nått sin historiska topp. Nu kommer det att gå utför igen mot förhållanden som rådde för flera hundra år sedan. Det borgar den demografiska utvecklingen för.
Det som kan förvåna är att varken kvinnor eller HBT-are synes inse detta. Vi heterosexuella män kan bara se på med viss oro för kvinnor och HBT-are. Men de som inte försvarar sin uppnådda frihet kommer att mista den. Att bestämma över hur andra skall leva sina liv är en av de starkaste drivkrafterna som finns. Men varför skall dagens kvinnor och HBT-are bry sig om sina efterlevande?
"Seden är allas konung"
- Pindaros
goran: vad får dig att tro (veta?) att vi kvinnor och HBT-are inte är medvetna om alla faror som ständigt lurar runt hörnet? Kanske vore det en bra idé att vi alla kämpar tillsammans istället för att alla män bara tittar på? Konstigt..... varför är det alltid samma samhällsgrupper som måste kämpa och andra kan ta sin frihet för given???
Håller till 100% med arne, detta är inget annat än talan för den liberala främlingsfientligheten som breder ut sig i europa.
Det signaturen goran tar upp ovan är den politiska paradox som i det närmaste har paralyserat socialdemokratin och den svenska vänstern. Mångfaldsteoretikerna vägrar se intoleransens praktiska konsekvenser även när det hotar deras egen existens, de har fullt upp med att rasistanklaga varje människa som genomlevt problematiken eller är kritisk till vidskepelse och antidemokrati. Tyvärr har HBT-grupperna precis som vänstern vägrat att se denna paradox. De som vurmar för intoleransens ideologi och deras ständiga krav på eftergifter i vårt samhälle blir själva intoleransens första offer. Feministernas svek kommer om en generation därför att ses som monumentalt och ofattbart. Demografins kraft är obeveklig om vi inte lyckas fostra Sveriges medborgare till demokratiska och kritiskt tänkande människor.
Ingen annan jäkel har väl med hur andra människor väljer att leva sitt liv.....fullständigt huvudlös tanke....
Valet är helt fritt, så länge man inte skadar andra...
Det är alltid rädda och kontrollerande män, som genom historien hävdat sin rätt genom religionen - som de själva tolkat utifrån sitt ego. Samtliga fundamentalister är svartsjuka och fulla av kontroll, vilket drabbar kvinnorna. Genom detta är det lätt att projicera ut sin trångsynthet även in i demokratin. Jag själv tappade all respekt för detta hyckleri, när jag i ett starkt islamiskt land såg kvinnorna smyga tyst under sina burkor och männen gick öppna i sina vita dräkter. Samma m'n smög sen in när kvällen kom på turisthotellen och drack alkohol och spanade på lättklädda kvinnor. Nej, kära män som räds: OM ni vill ha någon förtryckt och gömd samt hindrad att göra sina egna fria val, så visa vägen genom att själva klä er i burkhor och göm er för världen. Hyckleri och egoism har ingen talan i demokratiska frågor! Detta har inget med en god Gud att göra, utan är enkom ett påfund för att ha kontroll. Det är lika illa som när svenskarna tog avstånd från sin egen flagga, när nazisterna tog den. Ta nu istället avstånd från bedrövliga beteenden, istället för att skylla på Gud! Vi ska stå fast vid att utveckla demokrati och inte backa när rädda fundamentalister skriker...rädda hundar skäller! Låt oss se det, men fortsätta låta människor vara fria, oavsett kön och kultur!
Livet är sex.Sex är livet..Men sex ska vara rätt och rättvis..
Livet går vidare för att det finns sex.Västvärlden har missbrukat ordet sex vid frihetens och ämnskliga råttigheters namn.....Och vid det modernt samhällets namn...idag finns kvinnor som går över gräns och de vet inte vem pappa är..jag har läst om det nya mode med sex att hon lever med två man och gör sex med de samtidigt. Jag är gravid och vet inte vem pappa är,sa hon i SN fore vecka......Västvärlden som kör hård mot muslimer ,Vadska mulimer säga om det här????.Det är klart att detta skapar problem i ett samhälle..
Vad ska politikerna göra och varför ser de allt fel i samhället men de gör inget???Jag måste få ett svar för att jag har 3 flickor hemma....