Det finns en djup intellektuell oärlighet i att bortse från distinktioner och nyanser. Vi ser denna ensidighet som det vanligaste verktyget i feminismens verktygslåda.
I detta fall försöker författarna att avskaffa distinktionen mellan sexköp och människohandel. De gör detta på ett försåtligt sätt, när de går från den inledande utläggningen om slaveri över människohandel och sedan helt oförmedlat drar in sexköp:
"De unga kvinnor, flickor och pojkar vars kroppar exploateras säljer sig inte "frivilligt" utan i vanmakt på grund av tvång, droger, fattigdom eller annan utsatthet. På tjugohundratalet borde det också vara självklart att upplysta samhällen inte tillåter köp av någon annan människa för sexuella ändamål. Köp av sex är ett brott mot människans rättigheter som ska ge fängelse. "
Författarna har på detta sätt missat just den distinktion som är det väsentliga för debatten. Genom att slå fast att all sexköp är slaveri och 'ska ge fängelse' finns det inget utrymme kvar för dem att öht förstå den debatt som nu pågår.
Med andra ord har de med flit gjort sig själva maximalt korkade, och försöker få läsaren lika korkad. Kan någon sova gott om natten med sådana metoder, så har de inga skrupler.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-06-03, 14:50
Det är chockerande att artikelförfattarna vågar föra varenda sexsäljares talan. De påstår i artikeln att just precis varenda sexsäljande människa i världen gör det på grund av "tvång, droger, fattigdom eller annan utsatthet". Hur kan de veta detta? Har de snackat med varenda säxsäljare som finns?
Det kan inte vara någon slump att det är säljandet av just sex som motarbetas. Även om man nu accepterar premissen att all sexförsäljning är ofrivilligt, varför är ofrivillig försäljning av sex värre än ofrivillig försäljning av någonting annat? Varför är det ofrilllig försäljning av just sex som motarbetas, och inte ofrilligt jobbande på restaurang, ofrilligt jobbande som rörmokare, eller ofrilligt jobbande på ålderdomshem som motarbetas?
Är det verkligen någon slump att ofrilligt försäljande av sex upprör mer än ofrilligt försäljande av någonting annat? Jag tror inte det. Jag tror att motståndet mot en marknad för sexuella tjänster härstammar från sexkonservativ moralism. Om det verkligen bara handlade om att det är dåligt att behöva utföra ett jobb mot sin vilja, då hade debatten handlat om all ofrilligt jobbande i största allmänhet, och inte bara ofrivillig sexförsäljning. Det det handlar om är att motståndarna mot sexköp har gamla, unkla, moraliska åsikter om vilken sorts sex som är, och inte är okej. De vill förbjuda och reglera den sortens sex som de tycker är "dålig".
Permalänk | Anmäl
Liam, 2009-06-03, 18:04
Det är tyvärr bara att hålla med Mats Forssblad. De här (s) -politikerna resonerar med en ångvälts känslighet. Det skapar inte förtroende. Är detta verkligen rätt personer att anförtro svåra problem som trafficking och slavhandelsliknande koppleriverksamhet ?
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2009-06-03, 18:26
Tack för en klokt formulerad artikel, i denna fråga är vi helt eniga. Men inte hur brottsbekämpningen av människohandeln i EU ska gå till. FP och Liberala Kvinnor vill se ett europeiskt FBI.
EU har snart en halv miljard medborgare. Europol har 600 anställda och inga operativa befogenheter. S har en orealistisk syn på Europols möjligheter att möta den oroande brottsutvecklingen. Socialdemokraterna påstår att man vill ge polis och brottsutredande myndigheter bättre verktyg att utreda och förhindra grov brottslighet. Men S presenterar inga konkreta förslag – endast flummiga formuleringar. S kräver inte ens att Europol ska få ökade resurser eller befogenheter.
S är för ett nationellt FBI – varför inte också på EU-nivå? Nationalstaten är otillräcklig när det gäller att bekämpa en allt mer snabbfotad och professionell kriminalitet. EU behöver ett europeiskt FBI för att kunna bekämpa slavhandeln framgångsrikt!
Jenny Sonesson, ordförande Liberala Kvinnor Stockholm
Permalänk | Anmäl
Jenny, 2009-06-03, 18:52
Tack för en klokt formulerad artikel, i denna fråga är vi helt eniga. Men inte hur brottsbekämpningen av människohandeln i EU ska gå till. FP och Liberala Kvinnor vill se ett europeiskt FBI.
EU har snart en halv miljard medborgare. Europol har 600 anställda och inga operativa befogenheter. S har en orealistisk syn på Europols möjligheter att möta den oroande brottsutvecklingen. Socialdemokraterna påstår att man vill ge polis och brottsutredande myndigheter bättre verktyg att utreda och förhindra grov brottslighet. Men S presenterar inga konkreta förslag – endast flummiga formuleringar. S kräver inte ens att Europol ska få ökade resurser eller befogenheter.
S är för ett nationellt FBI – varför inte också på EU-nivå? Nationalstaten är otillräcklig när det gäller att bekämpa en allt mer snabbfotad och professionell kriminalitet. EU behöver ett europeiskt FBI för att kunna bekämpa slavhandeln framgångsrikt!
Jenny Sonesson, ordförande Liberala Kvinnor Stockholm
Permalänk | Anmäl
Liberal, 2009-06-03, 19:02
Ja det är klart att vi skall soppa sex handeln för att kunna genomföra detta måte vi tagga alla Svenskar som reser mer än en km med GPS lokator så att polisen o diverse bolag kan se iffall du är på ett misstänkt ställe. Givetvis måste vi även förbjuda Svenskar att resa utomlands givetvis gäller inte detta politiker.
Det är ju det enda sättet att kunna motverka sexslaveriet.
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-06-03, 19:43
Tack, era sexualmoralistiska stollar, för att ni påminde mig om varför jag inte skall rösta på sossarna och vänstern.
Permalänk | Anmäl
Andreas Larsson, 2009-06-03, 20:47
Gör en ordentlig oberoende utvärdering av sexköpslagen, som inte från början beläggs med beställda resultat, se till att faktiskt ta reda på vad de prostituerade själva vill, börja tala öppet om att män också prostituerar sig.
Då kan ni ha något att komma med när ni pratar om hur bra sexköpslagen är. Som det är nu vet vi inte. Därför skall lagen naturligtvis inte exporteras till EU.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-06-04, 08:49
Det är ju ingen hemlighet att den "lyckliga horan" är en myt som är svår att slå hål på. Att det ligger strukturella diskrimineringar och sociala problem bakom problemet med sexförsäljning är fastslaget sedan länge. Själva sexhandeln i sig uppmuntrar och förstärker den sys som finns i samhället att pengar kan köpa vad som helst. Den förstärker också männens makt över kvinnor då det oftast är åt det hållet försäljningen går. Att EU-parlmanetariker har egna eskortfirmor och att det finns grupper inom EU som uttrycker att "man kan väl inte våldta en hora" pekar konkret på problemet.
Det är dock möjligt att det finns bättre sätt att motverka dessa problem utöver att jaga alla säljare och sätta dem i finkan. Mer utbildning om kopplingen mellan människohandel och sexhandel är en väg att gå. Hårdare straff för den som köper är också en väg att gå. Att avkriminalisera det helt och hållet för en ökad kontroll kanske skulle ta bort problemet med människohandeln över gränser men problemet med de värderingar det sänder kvarstår. Ska verkligen allt kunna köpas för pengar? Ska verkligen den starke kunna utnyttja den svage så länge man betalar för sig?
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-06-04, 09:52
Det vore ju bra om artikelförfattarna bildade allians med Sonnesson och Rodriguez.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-06-04, 10:19
Liam
Sex ska vara gratis. Därför är det bra att slemmiga torskar hindras från att muta sig till sex och därmed locka unga tjejer in i prostitution.
Sexhandeln sker på en fullkomligt oreglerad marknad. Det finns inte en enda prostituerad som betalar skatt. Tycker du att det är rimligt?
Alternativet till ett sexköpsförbud vore att reglera handeln med sexuella tjänster så att de som vill idka denna näring tvingas underkasta sig EU:s tjänstedirektiv, konsumensköpslagen, diverse hälsoföreskrifter m.m.
Permalänk | Anmäl
Johan L, 2009-06-04, 10:35
Ja, låt oss sälja allt på en nyliberal marknad - heroin, våra röster i allmänna val, våra njurar, våra barn och naturligtvis unga trånga fittor till kåta gubbar med pengar - tycker man nåt annat är man förstås bara en unken konservativ moralist. Att det skulle kunna finnas något allmänmänskligt humanistiskt och solidariskt med att begränsa marknadskrafterna på vissa områden är förstås helt otänkbart.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-06-04, 11:54
Svempa, det har inte talats om manlig prostitution i samma omfattning som det talats om kvinnors prostitution.
Men det har talats om dem.
Bland annat i Socialstyrelsens rapport från 2003
http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2004/8449/Sammanfattning.htm
Bläddra ned så hittar du två rubriker där manlig prostitution tas upp.
Notera att det är en sammanfattning av rapporten!
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-06-04, 15:44
Johan:
"Sex ska vara gratis."
Varför? Jag kan försöka övertyga någon av mina vänner att ge mig en gratis massage, eller så kan jag betala för det. Samma princip borde gälla med sex - väldigt trevligt om någon vill göra det gratis, men att gå till bordell och betala för det bör vara ett alternativ också.
"Därför är det bra att slemmiga torskar hindras från att muta sig till sex och därmed locka unga tjejer in i prostitution."
Det är på grund av förbudet som slämmiga torskar finns. Vid en laglig marknad, som den som finns i t.ex Nevada i USA, så kan sexsäljare antingen jobba som egenföretagare eller så kan de jobba på bordell och ha en vanlig chef. Torskar uppstår bara när det finns ett förbud.
"Sexhandeln sker på en fullkomligt oreglerad marknad. Det finns inte en enda prostituerad som betalar skatt. Tycker du att det är rimligt?"
Svart marknad är inte detsamma som oreglerad marknad. Både koppleri och sexköp är förbudet i Sverige - Fröbud och oreglerat är raka motsatser. En oreglerad marknad innebär att det får finnas bordeller, reklam, osv. Som nyliberal har jag dock inga problem med att de inte betalar skatt.
"Alternativet till ett sexköpsförbud vore att reglera handeln med sexuella tjänster så att de som vill idka denna näring tvingas underkasta sig EU:s tjänstedirektiv, konsumensköpslagen, diverse hälsoföreskrifter m.m."
Det vore ett mycket bättre alternativ än förbudssituationen vi har idag.
Permalänk | Anmäl
Liam, 2009-06-04, 19:28
En ståndpunkt försvaras normalt bäst med retorik.
God retorik anses i bildade kretsar bestå av tre delar:
logos, pathos och ethos
I likhet med de flesta av dagens toppstyrda politiker utmärker sig här författarna för att inte ta hänsyn till behovet av logos, logisk argumentation. Gott om patetisk etik är det däremot.
Och detta är sagt av mig som faktiskt av andra skäl än de här anförda är emot vanlig kommersiell prostitution. Så jag borde vara glad åt denna artikel, men jag kan bara beklaga den ...
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2009-06-04, 23:09
Sexköpslagen måste kompletteras med en städköpslag som förbjuder städköp eftersom flertalet städare är lågutbildade personer som inte alls älskar sina jobb. Städjobb är fysiska jobb som kräver av städarna att de använder sina kroppar och man kan inte köpa andra människors kroppar! Dessutom finns det risk att folk tvingas in i städjobb!
Permalänk | Anmäl
Nils-Emma, 2009-06-05, 00:25
Städjobb kränker inte den egna integriteten,
om du gör ett städjobb och får betalt har du ändå
den egna kroppen intakt ifrån påverkan av andra.
om du köper sex, säger du till din kropp
att din integritet kan köpas..
tycker inte det är ok, det kränker din kropp och det
nedvärderar ditt eget sinne om människan som
en fri och eget tänkande varelse
Permalänk | Anmäl
Peter Granström, 2009-06-05, 09:12
Städjobb kränker inte den egna integriteten,
om du gör ett städjobb och får betalt har du ändå
den egna kroppen intakt ifrån påverkan av andra.
om du köper sex, säger du till din kropp
att din integritet kan köpas..
tycker inte det är ok, det kränker din kropp och det
nedvärderar ditt eget sinne om människan som
en fri och eget tänkande varelse
Permalänk | Anmäl
Peter Granström, 2009-06-05, 09:12
@Peter Granström
Du ska inte sätta dig till doms var gränsen för alla andra människors intimsfär går.
Permalänk | Anmäl
Robert, 2009-06-07, 08:30
Sexköpslagen är i sig en viss kränkning och nedvärdering av oss individer som fria människor. Den utgår ifrån att sexsäljaren frivilligt skadar sig själv mot statens och dess expertutredares bättre vetande. Enligt samma resonemang skulle man lika gärna kunna förbjuda både tobak och alkoholförsäljning också. Enda direkta skillnaden är att där är det köparen som anses ta skada medans det är staten som tjänar grova pengar...
Det finns en hel del handlingar och obruk som trotts både frivillighet och laglighet kan innebära risker för den egna mentala och fysiska hälsan. Det är ett stort misstag att tro att man kan nå utveckling genom att försöka lagstifta bort den vuxna människans individuella ansvar över SITT EGET LIV och sina val.
Människan lockas att för pengar ställa upp på all möjlig skit. Och inte så sällan kan man även känna sig mer eller mindre tvungen därtill. Men det bör verkligen vara individens sak att ta ställning till denna typ av val så länge inte direkta hot eller liknande oegentligheter är inblandat, förstås.
Att via myndigheter ta initiativet att försöka hjälpa individer som tycks ha fastnat i självdestruktiva handlingar är i så fall ett område för social och psykvården och inte en lagfråga. Och därmed något helt frivilligt att ta del av. - Förhoppningsvis.
Permalänk | Anmäl
Stig Rosander, 2009-06-08, 04:49
Sexköpslagen är i sig en viss kränkning och nedvärdering av oss individer som fria människor. Den utgår ifrån att sexsäljaren frivilligt skadar sig själv mot statens och dess expertutredares bättre vetande. Enligt samma resonemang skulle man lika gärna kunna förbjuda både tobak och alkoholförsäljning också. Enda direkta skillnaden är att där är det köparen som anses ta skada medans det är staten som tjänar grova pengar...
Det finns en hel del handlingar och obruk som trotts både frivillighet och laglighet kan innebära risker för den egna mentala och fysiska hälsan. Det är ett stort misstag att tro att man kan nå utveckling genom att försöka lagstifta bort den vuxna människans individuella ansvar över SITT EGET LIV och sina val.
Vi människor lockas att för pengar ställa upp på all möjlig skit. Och inte så sällan kan man även känna sig mer eller mindre tvungen därtill. Men det bör verkligen vara individens sak att ta ställning till denna typ av val så länge inte direkta hot eller liknande oegentligheter är inblandat, förstås.
Att via myndigheter ta initiativet att försöka hjälpa individer som tycks ha fastnat i självdestruktiva handlingar är i så fall ett område för social och psykvården och inte en lagfråga. Och därmed något helt frivilligt att ta del av. - Förhoppningsvis.
Permalänk | Anmäl
Stig Rosander, 2009-06-08, 04:52
Som vanligt vill man ta den enkla utvägen. Istället för att angripa dom verkliga problemen väljer man att instifta lagar som inte ger utrymme för de olika individernas tycke och smak. Självklart är all form av tvång som kränker någon av ondo. Kvinnor och män som tvingas in till prostitution och säljs mot sin vilja ska skyddas så långt det går. Det ska dock inte ske på bekostnad av de som faktiskt av fri vilja väljer att sälja sina tjänster. Man kan tycka vad man vill om prostitution, men att moralisera över andras val är förkastligt. Det är den enskilda individens ABSOLUTA rättighet att själv göra sina val här i livet, bra som dåliga, så länge man inte skadar någon annan. Detta är själva grundbulten... så länge man inte skadar någon annan är ALLT okej. Mänskligheten och speciellt vi svenskar är extremt bra på att sätta oss på våra höga hästar och peka finger åt andra. Den rådande normen ska gälla alla. Dom som inte håller med om normen ska tvingas in till underkastelse. Detta gäller allt från prostitution, alkohol, droger, föräldraledighet, osv.
Det märkliga är att de feminister som driver frågan om kriminalisering av sexköp säger sig kämpa för de svaga och utsatta i samhället och för kvinnans jämnställdhet och rätt till sin egen kropp. Genom sitt moraliserande blir verkligheten raka motsatsen när man faktiskt motverkar denna rätt och gör en utsatt grupp med redan svaga rättigheter i samhället ännu svagare.
Kontentan av ovanstående är att man bör legalisera prostitution, men reglera den likt annan verksamhet. Öppen insyn ger prostituerade en tryggare ställning i samhället och gör det lättare att bekämpa de ljusskygga elementen. Individuell frihet är det enda rätta.
Permalänk | Anmäl
Ulf, 2009-06-10, 08:24
22 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det finns en djup intellektuell oärlighet i att bortse från distinktioner och nyanser. Vi ser denna ensidighet som det vanligaste verktyget i feminismens verktygslåda.
I detta fall försöker författarna att avskaffa distinktionen mellan sexköp och människohandel. De gör detta på ett försåtligt sätt, när de går från den inledande utläggningen om slaveri över människohandel och sedan helt oförmedlat drar in sexköp:
"De unga kvinnor, flickor och pojkar vars kroppar exploateras säljer sig inte "frivilligt" utan i vanmakt på grund av tvång, droger, fattigdom eller annan utsatthet. På tjugohundratalet borde det också vara självklart att upplysta samhällen inte tillåter köp av någon annan människa för sexuella ändamål. Köp av sex är ett brott mot människans rättigheter som ska ge fängelse. "
Författarna har på detta sätt missat just den distinktion som är det väsentliga för debatten. Genom att slå fast att all sexköp är slaveri och 'ska ge fängelse' finns det inget utrymme kvar för dem att öht förstå den debatt som nu pågår.
Med andra ord har de med flit gjort sig själva maximalt korkade, och försöker få läsaren lika korkad. Kan någon sova gott om natten med sådana metoder, så har de inga skrupler.
Det är chockerande att artikelförfattarna vågar föra varenda sexsäljares talan. De påstår i artikeln att just precis varenda sexsäljande människa i världen gör det på grund av "tvång, droger, fattigdom eller annan utsatthet". Hur kan de veta detta? Har de snackat med varenda säxsäljare som finns?
Det kan inte vara någon slump att det är säljandet av just sex som motarbetas. Även om man nu accepterar premissen att all sexförsäljning är ofrivilligt, varför är ofrivillig försäljning av sex värre än ofrivillig försäljning av någonting annat? Varför är det ofrilllig försäljning av just sex som motarbetas, och inte ofrilligt jobbande på restaurang, ofrilligt jobbande som rörmokare, eller ofrilligt jobbande på ålderdomshem som motarbetas?
Är det verkligen någon slump att ofrilligt försäljande av sex upprör mer än ofrilligt försäljande av någonting annat? Jag tror inte det. Jag tror att motståndet mot en marknad för sexuella tjänster härstammar från sexkonservativ moralism. Om det verkligen bara handlade om att det är dåligt att behöva utföra ett jobb mot sin vilja, då hade debatten handlat om all ofrilligt jobbande i största allmänhet, och inte bara ofrivillig sexförsäljning. Det det handlar om är att motståndarna mot sexköp har gamla, unkla, moraliska åsikter om vilken sorts sex som är, och inte är okej. De vill förbjuda och reglera den sortens sex som de tycker är "dålig".
Det är tyvärr bara att hålla med Mats Forssblad. De här (s) -politikerna resonerar med en ångvälts känslighet. Det skapar inte förtroende. Är detta verkligen rätt personer att anförtro svåra problem som trafficking och slavhandelsliknande koppleriverksamhet ?
Tack för en klokt formulerad artikel, i denna fråga är vi helt eniga. Men inte hur brottsbekämpningen av människohandeln i EU ska gå till. FP och Liberala Kvinnor vill se ett europeiskt FBI.
EU har snart en halv miljard medborgare. Europol har 600 anställda och inga operativa befogenheter. S har en orealistisk syn på Europols möjligheter att möta den oroande brottsutvecklingen. Socialdemokraterna påstår att man vill ge polis och brottsutredande myndigheter bättre verktyg att utreda och förhindra grov brottslighet. Men S presenterar inga konkreta förslag – endast flummiga formuleringar. S kräver inte ens att Europol ska få ökade resurser eller befogenheter.
S är för ett nationellt FBI – varför inte också på EU-nivå? Nationalstaten är otillräcklig när det gäller att bekämpa en allt mer snabbfotad och professionell kriminalitet. EU behöver ett europeiskt FBI för att kunna bekämpa slavhandeln framgångsrikt!
Jenny Sonesson, ordförande Liberala Kvinnor Stockholm
Tack för en klokt formulerad artikel, i denna fråga är vi helt eniga. Men inte hur brottsbekämpningen av människohandeln i EU ska gå till. FP och Liberala Kvinnor vill se ett europeiskt FBI.
EU har snart en halv miljard medborgare. Europol har 600 anställda och inga operativa befogenheter. S har en orealistisk syn på Europols möjligheter att möta den oroande brottsutvecklingen. Socialdemokraterna påstår att man vill ge polis och brottsutredande myndigheter bättre verktyg att utreda och förhindra grov brottslighet. Men S presenterar inga konkreta förslag – endast flummiga formuleringar. S kräver inte ens att Europol ska få ökade resurser eller befogenheter.
S är för ett nationellt FBI – varför inte också på EU-nivå? Nationalstaten är otillräcklig när det gäller att bekämpa en allt mer snabbfotad och professionell kriminalitet. EU behöver ett europeiskt FBI för att kunna bekämpa slavhandeln framgångsrikt!
Jenny Sonesson, ordförande Liberala Kvinnor Stockholm
Ja det är klart att vi skall soppa sex handeln för att kunna genomföra detta måte vi tagga alla Svenskar som reser mer än en km med GPS lokator så att polisen o diverse bolag kan se iffall du är på ett misstänkt ställe. Givetvis måste vi även förbjuda Svenskar att resa utomlands givetvis gäller inte detta politiker.
Det är ju det enda sättet att kunna motverka sexslaveriet.
M Gren
Tack, era sexualmoralistiska stollar, för att ni påminde mig om varför jag inte skall rösta på sossarna och vänstern.
Gör en ordentlig oberoende utvärdering av sexköpslagen, som inte från början beläggs med beställda resultat, se till att faktiskt ta reda på vad de prostituerade själva vill, börja tala öppet om att män också prostituerar sig.
Då kan ni ha något att komma med när ni pratar om hur bra sexköpslagen är. Som det är nu vet vi inte. Därför skall lagen naturligtvis inte exporteras till EU.
Det är ju ingen hemlighet att den "lyckliga horan" är en myt som är svår att slå hål på. Att det ligger strukturella diskrimineringar och sociala problem bakom problemet med sexförsäljning är fastslaget sedan länge. Själva sexhandeln i sig uppmuntrar och förstärker den sys som finns i samhället att pengar kan köpa vad som helst. Den förstärker också männens makt över kvinnor då det oftast är åt det hållet försäljningen går. Att EU-parlmanetariker har egna eskortfirmor och att det finns grupper inom EU som uttrycker att "man kan väl inte våldta en hora" pekar konkret på problemet.
Det är dock möjligt att det finns bättre sätt att motverka dessa problem utöver att jaga alla säljare och sätta dem i finkan. Mer utbildning om kopplingen mellan människohandel och sexhandel är en väg att gå. Hårdare straff för den som köper är också en väg att gå. Att avkriminalisera det helt och hållet för en ökad kontroll kanske skulle ta bort problemet med människohandeln över gränser men problemet med de värderingar det sänder kvarstår. Ska verkligen allt kunna köpas för pengar? Ska verkligen den starke kunna utnyttja den svage så länge man betalar för sig?
Det vore ju bra om artikelförfattarna bildade allians med Sonnesson och Rodriguez.
Liam
Sex ska vara gratis. Därför är det bra att slemmiga torskar hindras från att muta sig till sex och därmed locka unga tjejer in i prostitution.
Sexhandeln sker på en fullkomligt oreglerad marknad. Det finns inte en enda prostituerad som betalar skatt. Tycker du att det är rimligt?
Alternativet till ett sexköpsförbud vore att reglera handeln med sexuella tjänster så att de som vill idka denna näring tvingas underkasta sig EU:s tjänstedirektiv, konsumensköpslagen, diverse hälsoföreskrifter m.m.
Ja, låt oss sälja allt på en nyliberal marknad - heroin, våra röster i allmänna val, våra njurar, våra barn och naturligtvis unga trånga fittor till kåta gubbar med pengar - tycker man nåt annat är man förstås bara en unken konservativ moralist. Att det skulle kunna finnas något allmänmänskligt humanistiskt och solidariskt med att begränsa marknadskrafterna på vissa områden är förstås helt otänkbart.
Svempa, det har inte talats om manlig prostitution i samma omfattning som det talats om kvinnors prostitution.
Men det har talats om dem.
Bland annat i Socialstyrelsens rapport från 2003
http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2004/8449/Sammanfattning.htm
Bläddra ned så hittar du två rubriker där manlig prostitution tas upp.
Notera att det är en sammanfattning av rapporten!
Johan:
"Sex ska vara gratis."
Varför? Jag kan försöka övertyga någon av mina vänner att ge mig en gratis massage, eller så kan jag betala för det. Samma princip borde gälla med sex - väldigt trevligt om någon vill göra det gratis, men att gå till bordell och betala för det bör vara ett alternativ också.
"Därför är det bra att slemmiga torskar hindras från att muta sig till sex och därmed locka unga tjejer in i prostitution."
Det är på grund av förbudet som slämmiga torskar finns. Vid en laglig marknad, som den som finns i t.ex Nevada i USA, så kan sexsäljare antingen jobba som egenföretagare eller så kan de jobba på bordell och ha en vanlig chef. Torskar uppstår bara när det finns ett förbud.
"Sexhandeln sker på en fullkomligt oreglerad marknad. Det finns inte en enda prostituerad som betalar skatt. Tycker du att det är rimligt?"
Svart marknad är inte detsamma som oreglerad marknad. Både koppleri och sexköp är förbudet i Sverige - Fröbud och oreglerat är raka motsatser. En oreglerad marknad innebär att det får finnas bordeller, reklam, osv. Som nyliberal har jag dock inga problem med att de inte betalar skatt.
"Alternativet till ett sexköpsförbud vore att reglera handeln med sexuella tjänster så att de som vill idka denna näring tvingas underkasta sig EU:s tjänstedirektiv, konsumensköpslagen, diverse hälsoföreskrifter m.m."
Det vore ett mycket bättre alternativ än förbudssituationen vi har idag.
En ståndpunkt försvaras normalt bäst med retorik.
God retorik anses i bildade kretsar bestå av tre delar:
logos, pathos och ethos
I likhet med de flesta av dagens toppstyrda politiker utmärker sig här författarna för att inte ta hänsyn till behovet av logos, logisk argumentation. Gott om patetisk etik är det däremot.
Och detta är sagt av mig som faktiskt av andra skäl än de här anförda är emot vanlig kommersiell prostitution. Så jag borde vara glad åt denna artikel, men jag kan bara beklaga den ...
Sexköpslagen måste kompletteras med en städköpslag som förbjuder städköp eftersom flertalet städare är lågutbildade personer som inte alls älskar sina jobb. Städjobb är fysiska jobb som kräver av städarna att de använder sina kroppar och man kan inte köpa andra människors kroppar! Dessutom finns det risk att folk tvingas in i städjobb!
Städjobb kränker inte den egna integriteten,
om du gör ett städjobb och får betalt har du ändå
den egna kroppen intakt ifrån påverkan av andra.
om du köper sex, säger du till din kropp
att din integritet kan köpas..
tycker inte det är ok, det kränker din kropp och det
nedvärderar ditt eget sinne om människan som
en fri och eget tänkande varelse
Städjobb kränker inte den egna integriteten,
om du gör ett städjobb och får betalt har du ändå
den egna kroppen intakt ifrån påverkan av andra.
om du köper sex, säger du till din kropp
att din integritet kan köpas..
tycker inte det är ok, det kränker din kropp och det
nedvärderar ditt eget sinne om människan som
en fri och eget tänkande varelse
@Peter Granström
Du ska inte sätta dig till doms var gränsen för alla andra människors intimsfär går.
Sexköpslagen är i sig en viss kränkning och nedvärdering av oss individer som fria människor. Den utgår ifrån att sexsäljaren frivilligt skadar sig själv mot statens och dess expertutredares bättre vetande. Enligt samma resonemang skulle man lika gärna kunna förbjuda både tobak och alkoholförsäljning också. Enda direkta skillnaden är att där är det köparen som anses ta skada medans det är staten som tjänar grova pengar...
Det finns en hel del handlingar och obruk som trotts både frivillighet och laglighet kan innebära risker för den egna mentala och fysiska hälsan. Det är ett stort misstag att tro att man kan nå utveckling genom att försöka lagstifta bort den vuxna människans individuella ansvar över SITT EGET LIV och sina val.
Människan lockas att för pengar ställa upp på all möjlig skit. Och inte så sällan kan man även känna sig mer eller mindre tvungen därtill. Men det bör verkligen vara individens sak att ta ställning till denna typ av val så länge inte direkta hot eller liknande oegentligheter är inblandat, förstås.
Att via myndigheter ta initiativet att försöka hjälpa individer som tycks ha fastnat i självdestruktiva handlingar är i så fall ett område för social och psykvården och inte en lagfråga. Och därmed något helt frivilligt att ta del av. - Förhoppningsvis.
Sexköpslagen är i sig en viss kränkning och nedvärdering av oss individer som fria människor. Den utgår ifrån att sexsäljaren frivilligt skadar sig själv mot statens och dess expertutredares bättre vetande. Enligt samma resonemang skulle man lika gärna kunna förbjuda både tobak och alkoholförsäljning också. Enda direkta skillnaden är att där är det köparen som anses ta skada medans det är staten som tjänar grova pengar...
Det finns en hel del handlingar och obruk som trotts både frivillighet och laglighet kan innebära risker för den egna mentala och fysiska hälsan. Det är ett stort misstag att tro att man kan nå utveckling genom att försöka lagstifta bort den vuxna människans individuella ansvar över SITT EGET LIV och sina val.
Vi människor lockas att för pengar ställa upp på all möjlig skit. Och inte så sällan kan man även känna sig mer eller mindre tvungen därtill. Men det bör verkligen vara individens sak att ta ställning till denna typ av val så länge inte direkta hot eller liknande oegentligheter är inblandat, förstås.
Att via myndigheter ta initiativet att försöka hjälpa individer som tycks ha fastnat i självdestruktiva handlingar är i så fall ett område för social och psykvården och inte en lagfråga. Och därmed något helt frivilligt att ta del av. - Förhoppningsvis.
Som vanligt vill man ta den enkla utvägen. Istället för att angripa dom verkliga problemen väljer man att instifta lagar som inte ger utrymme för de olika individernas tycke och smak. Självklart är all form av tvång som kränker någon av ondo. Kvinnor och män som tvingas in till prostitution och säljs mot sin vilja ska skyddas så långt det går. Det ska dock inte ske på bekostnad av de som faktiskt av fri vilja väljer att sälja sina tjänster. Man kan tycka vad man vill om prostitution, men att moralisera över andras val är förkastligt. Det är den enskilda individens ABSOLUTA rättighet att själv göra sina val här i livet, bra som dåliga, så länge man inte skadar någon annan. Detta är själva grundbulten... så länge man inte skadar någon annan är ALLT okej. Mänskligheten och speciellt vi svenskar är extremt bra på att sätta oss på våra höga hästar och peka finger åt andra. Den rådande normen ska gälla alla. Dom som inte håller med om normen ska tvingas in till underkastelse. Detta gäller allt från prostitution, alkohol, droger, föräldraledighet, osv.
Det märkliga är att de feminister som driver frågan om kriminalisering av sexköp säger sig kämpa för de svaga och utsatta i samhället och för kvinnans jämnställdhet och rätt till sin egen kropp. Genom sitt moraliserande blir verkligheten raka motsatsen när man faktiskt motverkar denna rätt och gör en utsatt grupp med redan svaga rättigheter i samhället ännu svagare.
Kontentan av ovanstående är att man bör legalisera prostitution, men reglera den likt annan verksamhet. Öppen insyn ger prostituerade en tryggare ställning i samhället och gör det lättare att bekämpa de ljusskygga elementen. Individuell frihet är det enda rätta.