Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Skolan och integrationen

Foto: Scanpix
Forskaren Aje Carlbom:

De allra flesta muslimer vill ha sekulär sexualundervisning

Omar representerar ett politiskt särintresse med svag förankring hos muslimer i allmänhet. Majoriteten av dem som kallar sig muslimer i Sverige är icke-troende eller icke-praktiserande. Det är en ganska liten grupp som kräver religiös anpassning av sexualundervisningen. Det skriver socialantropologen AJE CARLBOM  i en replik till Mohamed Omar.


Om författaren

Aje Carlbom är fil dr i socialantropologi och verksam vid Malmö högskola.

Islamisten och författaren Mohamed Omar menar att den nuvarande sex- och samlevnadsundervisningen i skolan är bristfällig eftersom den inte tar hänsyn till muslimska föräldrars uppfattning om god moral. Hans artikel innehåller flera problem. Låt mig här ta upp tre saker som försvagar hans argument.

a) Omars resonemang bygger på att det finns en islam och en homogen grupp muslimer som tänker på samma sätt kring religiös moral i allmänhet och sexualmoral i synnerhet. Detta är ett felaktigt påstående. Om det är någonting vi idag vet om den muslimska befolkningen så är det att det är en mycket heterogen population med flera olika religiösa inriktningar och moraliska uppfattningar. "Det finns tusen och ett sätt att vara muslim", som Andreas Malm säger i sin senaste bok.

Den kategori muslimer som förespråkar Omars synsätt är den grupp inom gruppen som vanligtvis betecknas med ordet islamister. I denna grupp finns generellt starkt puritanska ideal som går ut på att kvinnor ska skydda män från männens egen sexualitet genom att täcka sina kroppar och agera på ett kyskt sätt. Att tycka illa om liberal sexualundervisning är karakteristiskt för personer som valt att tro på det sättet, oberoende av om dessa är kristna eller muslimer. Fundamentalism finns överallt.

Omar, som själv kallar sig islamist, agerar på ett för dessa aktörer typiskt sätt när han gör sig till talesman för alla muslimer. Av Sveriges i runda tal 400 000 muslimer utgör islamisterna en numerärt försumbar grupp som hörs mer än andra för att det är de som är offentligt verksamma i namn av islam. Ingen kan med säkerhet säga hur många islamisterna är men det står klart att Omar representerar ett politiskt särintresse med svag förankring hos muslimer i allmänhet. Såvitt man vet är majoriteten av dem som kallar sig muslimer i Sverige icke-troende eller icke-praktiserande. Det torde således bli en ganska liten grupp som sysslar med civil olydnad för att få igenom sina krav på en religiös anpassning av sexualundervisningen.

b) Omars argumentation bygger på ett essentialistiskt antagande som går ut på att islam innehåller en oföränderlig moralisk kärna. Även detta är ett felaktigt påstående. Religiös identitet och religiösa idéer är socialt konstruerade och är därför inte huggna i sten. Forskning som genomförts det senaste decenniet visar att muslimer är lika kapabla som andra att förändra sitt tänkande när de kommer till Västeuropa. Många muslimer är idag också inbegripna i att anpassa tolkningen av de religiösa urkunderna till de sekulariserade ideal som präglar den europeiska offentligheten. Den islamiska "livsstil" Omar talar om är sålunda inget levnadssätt som en gång för alla är fixt och färdig. Jag skulle tro att även homosexuella muslimer vill ha ett ord med i laget kring frågan om sex- och samlevnadsundervisning.

Omar är själv ett exempel på hur ett religiöst tänkande kan förändras. Innan han "pånyttföddes" som islamist tillhörde han en annan minoritet bland muslimerna, sufisterna. Religiös förändring är legio bland muslimer och det visar att det inte finns någon ursprunglig eller "sann" islam som alla muslimer bekänner sig till. Påståenden om att det finns vissa tolkningar av islam som är riktigare än andra, är utsagor som fälls i den interna ideologiska strid som pågår (och har pågått) bland islamister i flera decennier. Omar är en del av denna fejd och har gjort det till sin uppgift som islamist att gå i bräschen för att utmana det svenska samhället.

c) Ett av de oroande inslagen i hans artikel är det Vi och Dom tänkande som präglar synsättet. Det råder idag stor politisk enighet om betydelsen av att försöka överbrygga klyftan mellan muslimer och andra. Istället för att bidra till detta arbete väljer Omar att ställa hela den muslimska befolkningen mot en föreställd (och stereotyp) bild av den svenska befolkningen. Detta är problematiskt eftersom det knappast bidrar till att förbättra relationerna mellan olika grupper. Den här sortens tänkande - som när det används av icke-muslimska européer avfärdas som främlingsfientligt/rasistiskt - bidrar sannolikt till att ytterligare förstärka fördomar och stereotyper om muslimer.

Omar söker konflikt snarare än försoning. Drar man hans resonemang till sin förlängning finns ingen annan lösning på problemen än att vi delar upp den svenska befolkningen i två världar: en muslimsk och icke-muslimsk. Det tror jag inte att Omar i grund och botten vill ty det skulle få väldigt negativa konsekvenser för landets sociala sammanhållning. Varken muslimer eller någon annan gynnas av att den svenska offentligheten "balkaniseras".






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7662

29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Otroligt bra text. Bra att någon säger emot Mohamed Omars självutnäming av muslimsk ledare i Sverige. för det är han verkligen inte.

Permalänk | Anmäl #1 Amanda Svalin, 2009-06-02, 12:40

Det är nog gott och väl att Aje Carlbom påpekar att det finns muslimer som inte har den fundamentalistiska medeltida syn på sexualitetsmoralen som Muhammed Omar ventilerar i sin artikel. Men dessvärre så är dessa attityder inte alls så försumbara som Carlbom vill framställa det - i synnerhet inte bland de muslimer från MINA-länder som de senaste decennierna invandrat till Sverige.
.
Tvärtom är sådana attityder ett stort politiskt jämstäldhets- och demokratiproblem och det är också därför folkpartiet och andra reagerar med motåtgärder ehuru oftast helt otillräckliga.
.
Carlbom missar också trots att han är doktor i socialantropologi (eller möjligen just därför) att förklaringarna till dessa problem inte är renodlat religiösa utan också har en mer allmänt kulturell dimension. Värderingar som heders- och skambegreppet och kontrollen över döttrarnas sexualitet för familjens anseende är ofta mer ett patriarkalt klanfenomen än ett utslag av muslimsk fundamentalism.
.
Personer som Muhammed Omar bör således inte marginaliseras och underskattas som fundamentalister eftersom deras ord även legitimerar det omfattande kvinnoförtryck bland invandrargrupper från muslimska länder som är kulturellt betingat.

Permalänk | Anmäl #2 Mats Dagerlind, 2009-06-02, 12:44

Skulle någon komma på tanken att skapa ett land med bara fanatiska AIKare, DIFare och HIFare? Det är sportmultikulti. Skulle inte tro det. Det skulle ju bli så mycket bråk!
Varför gör vi då detta i Sverige och EU? Politiker verka tyvärr gilla att skapa nya problemområden?! Då skapas det en arena för makt. Precis som för de religiösa ledarna.

Permalänk | Anmäl #3 TÅGMICKE, 2009-06-02, 12:54

Ett par saker i artikeln som bör kommenteras,

Koranen ÄR huggen i sten. Frågan är hur långt bort från den text som hela Islam byggs på som man kan gå och fortfarande betraktas som muslim?

Det handlar inte om en "liten extrem grupp", se bara på de förorter där vi har i princip religiösa poliser som försöker påverka kvinnors klädsel, se den undersökningen i Danmark nyligen där runt 50% av de som såg sig som muslimer önskade att delar av Sharia skulle bli en del av Dansk Lag (!).

När Carlbom skriver om "försoning" och "bygga broar" så gör han samma misstag som så många andra välvilliga människor och ger sig in på den väg som innebär att delar av de självklara rättigheter vi tillkämpat oss riskerar att kompromissas bort.

Permalänk | Anmäl #4 1965, 2009-06-02, 13:42

Utmärkt artikel ! Dessutom kan jag inte låta bli att åter citera Amanda Svalins kommentar ovan:
.
"...Bra att någon säger emot Mohamed Omars självutnäming av muslimsk ledare i Sverige. för det är han verkligen inte..."
.
Vi upplysta och välutbildade Muslimska föräldrar har absolut inget emot en sansad, naturvetenskaplig och sund sexualundervisning i skolan. Snarare tvärtom, för att motverka promiskuitet, oönskade graviditeter samt könssjukdomar, bör man FÖRORDA den organiserade sexualundervisningen inom skolans ramar.
.
Wahabismens bigotta inställning till människan som biologisk varlese är av ondo i många avseenden, inte minst när det gäller en sund och frisk inställning till sexualiteten.
.
Det finns inga motsättningar mellan Islam och ett naturvetenskapligt synsätt i vare sig detta eller andra sammanhang.
.
Att Mohamed Omar gått från Sufismen till en blandning av Wahabism och simultan helt okritisk inställning till de Shiitiska fundamentaliserna i Teheran, är ju bara att beklaga !
Shit happens !

Permalänk | Anmäl #5 Amir , 2009-06-02, 13:44

Omars bild av islam och muslimer får inte bara gehör bland hans religiösa åsiktsvänner, utan även bland icke-muslimer som delar hans syn på islam och muslimer.

Tendensen att essentialisera delas av både en del muslimer och icke-muslimer och dessa grupper är varandras fiender och bästa allierade på samma gång, då de använder varandras motsatser för att bygga och legitimera sina egna identiteter.

Dessa grupper behöver varandra i sina byggen av gemensamheter och gruppidentiteter på i princip samma vis som rivaliserande fotbollsupportrar behöver varandra.

Det känns skönt att veta att dessa grupper är relativt små, men historien har lärt oss att de kan påverka långt större grupper och störta oss i fördärvet.

Permalänk | Anmäl #6 Niclas Kuoppa, 2009-06-02, 13:44

Människor och Tro i P1 borde vara obligatorisk lyssning

Permalänk | Anmäl #7 Niclas Kuoppa, 2009-06-02, 14:00

Jag är själv en troende shiamuslim som är stolt över min religion, men idioten Mohammed Omar är inget annat än en puritansk salafai tölp som frångår Islams principer. De tror síg ha makten att kunna bestämma saker och ting, och i sin det goda och det dåliga. Olärda idioter som jag inte vill kalla för islamister, då ordet islamism borde betäckna något gott.

Permalänk | Anmäl #8 Rida Ashir, 2009-06-02, 14:11

Debatten handlar väl inte om ja eller nej, till sexualundervisning, den handlar om undervisningens innehåll och utformning.

Både kristna och muslimer har undervisning om sex och samlevnad, med sina barn, men den ser knappast ut som i den kommunala skolan, Den kommunala undervisningen vill framställa sig som värdeneutral, så är inte fallet, det är detta som många kristna och muslimer vill diskutera, de vill känna sig trygga när de sänder sina barn till skolan, och vill därför liksom andra medborgare påverka hur och vad som undervisas.

Permalänk | Anmäl #9 Kristen, 2009-06-02, 14:41

Jo du "Kristen", värdeneutral är nog precis vad den svenska sexualundervisningen i skolan är. Den förespråkar vare sig promiskuitet eller avhållsamhet utan utgår ifrån att unga människor idag oftast har ett antal sexuella relationer innan de binder sig som sambo eller i äktenskap och utformar undervisning för att man ska vara rustad för denna verklighet. Att predika det ena eller andra är inte skolans sak och det gör man inte heller.

Permalänk | Anmäl #10 Mats Dagerlind, 2009-06-02, 15:49

Bravo! Bra artikel. Sällan man läser något så bra på newsmill, det bästa brukar man hitta i kommentarstexterna.

Permalänk | Anmäl #11 Martin A, 2009-06-02, 16:45

@kristen

jag förstår inte vilken skola dina barn går på men av egen erfarenhet kan jag berätta att sexual och samlevnadundervisningarna är relativt värde neutrala. med reletaiv menar jag att undervisningen lutar sig mer åt avhållsamshet än promiskuitet. man betonade att sex skulle ske mellan personer som är säkra på att de älskar varandra och att såna känslor inte kan vara självklara föräns man har känt varandra ett bra tag. o då menar jag inte en dag eller en vecka eller en månad för den delen. jag vet inte om det är annorlunda på andra skolor men den undervisningen jag fick skiljde sig långt från uppmaning till att gå ut o ligga med allt o alla.

Permalänk | Anmäl #12 minsor, 2009-06-02, 16:50

"Jag är själv en troende shiamuslim som är stolt över min religion, men idioten Mohammed Omar är inget annat än en puritansk salafai tölp som frångår Islams principer."

Och Rida Ashir bevisar vad lite religiöst hat kan göra med ens språkbruk.

Permalänk | Anmäl #13 Danne, 2009-06-02, 17:21

M Omar är ju ungefär som om Nån orotodox Jehovas skulle uttala sig för alla kristna. Vanligt folk bland muslimer måste ta mer avstånd från dårfinkarna som uttalar sig i kollektivets namn

Permalänk | Anmäl #14 Red Hansen, 2009-06-02, 17:35

Mats Dagerlind menar att “Carlbom missar också trots att han är doktor i socialantropologi (eller möjligen just därför) att förklaringarna till dessa problem inte är renodlat religiösa utan också har en mer allmänt kulturell dimension”.

Jag menar i stället att eftersom Omar är fundamentalist så vill han bygga på hur Islam ursprungligen var och då kommer den religiösa och den allmänt kulturella dimensionen att smälta ihop. Religionen utformades på basis av de värderingar som präglade den befolkning inom vilken den uppkom. Genom religionen har dessa uråldriga värderingar konserverats och det blir dessa värderingar som därför kommer att prägla dagens fundamentalister. Det finns alltså ingen egentlig skillnad mellan de fundamentalistiska värderingarna, som Omar vill hävda, och de gamla värderingar som fanns i den kulturella stammiljö i Mellanöstern där religionen ursprungligen utformades.

När Omar dessutom konstaterar att det finns svenska värderingar av liknande slag så är det ju faktiskt så att även dessa kan spåras till Mellanösterns gamla kulturella stammiljö. Kristendomen utformades ju även den i Mellanöstern och fundamentalistisk kristendom präglas därför av liknande uråldriga värderingar som Omar hävdar.

Jag kan tänka mig att när vi i här i Norden utsattes för kristendomen så blev det en kamp mellan gamla och nya värderingar i fråga om sex och samlevnad. Man kan tänka sig att kristendomens nyare värderingar blev dominerande i de härskande klasserna medan folket kanske mer bevarade sina egna levnadssätt. Det blev till exempel aldrig någon “Christmas”, Kristi mässa, hos oss utan vi behöll benämningen Jul för denna midvinterfest, ett namn som syftar på Oden, även kallad Jolner. Och midsommarstången kanske för en kristen ser ut som ett kors, men när man tänker på kransarna så ser den ut som en phallos och återigen syftar den på något helt annat än kristendomens värderingar vad det gäller sex och samlevnad.

Idën med ett modernt samhälle borde vara att vi låter värderingarna utvecklas så att alla människor kan leva bästa och lyckligaste liv baserat på den bästa kunskapen. Vi vet mycket mer i dag än för 1400 eller 2000 år sedan så därför är det naturligt att de värderingar vi kommit fram till i vårt nuvarande samhälle är annorlunda än förut. Att vi i Sverige har kommit att mer och mer överge de gamla värderingarna från Mellanösterns stamsamhällen som en gång påtvingades oss med kristendomen måste betyda något.

Permalänk | Anmäl #15 Pelle, 2009-06-02, 18:16

"Omar söker konflikt snarare än försoning."
.
Ja, det gör alla jihadnazister. Han är inget undantag. Det märkliga med hans dårskap är att den får så stor medial uppmärksamhet. Varför?

Permalänk | Anmäl #16 David Mikaelsson, 2009-06-02, 21:24

Inte alls förvånad, pi*smedia tycker helt enkelt att kulturell jihad och grisen i säcken säljer rätt bra och skapar rubriker.

Han går även medvetet hem hos många övervintrade tokreaktionära 1800 talister med sina riktade propaganda-artiklar om kärnfamiljen och andra samhällsfrågor.

Permalänk | Anmäl #17 Mike Nilson, 2009-06-02, 22:48

"David Mikaelsson söker konflikt snarare än försoning."
.
Ja, hur ska man kommentera det då ? Och varför får inte Davids dårskap tillräckligt stor medial uppmärksamhet ? Varför ?

Permalänk | Anmäl #18 Amir , 2009-06-03, 07:30

@Amir , 2009-06-03, 08:30
---------------
Sätt inte ut citattecken ("") om du inte hade för avsikt att citera. Det är ett oärligt sätt att argumentera.

Permalänk | Anmäl #19 Läsbarhetspolisen, 2009-06-03, 14:05

OK - håller med Läsbarhetspolisen, det enda jag vill vara att travestera David, men formellt var det inte helt rätt, även om jag vidhåller innehållet !

Permalänk | Anmäl #20 Amir , 2009-06-03, 14:59

Bra artikel, märks att det är en forskare som skrivit den och inte någon politiker eller självutnämnd ledare!

Permalänk | Anmäl #21 David Dilner, 2009-06-03, 21:12

Är inte den "avhållsamhet" som religiösa dogmatiker förespråkar en kvarleva från en tid i det förgångna då religionerna, genom en utragen syntes av traditioner och myter, formades? På den tiden, dvs under judaismens uppkomst (kristendomen stammar från en avknoppad sekt i det tredje templets judaism om jag inte missminner mig och islam har ju sina grunder i samma litterära tradition, den "abrahamiska") på den tiden var familjen och äktenskapet, liksom i sumer, kanaan, syrien och egypten (från vilka judaismen i sin tur härstammar), en patriarkisk enhet där familjens ekonomiska och sociala status befästes genom att gifta bort döttrar, så att "promiskuitet" var ett hot mot familjen.

Värt att notera är dock att Egyptiska kvinnor (eller flickor för att vara exakt) inte förväntades att vara oskulder när de giftes bort.

Tycker inte ni religiösa att dessa seder hör hemma i det förflutna?

Permalänk | Anmäl #22 JohanH, 2009-06-05, 13:05

replica Breitling watches are very popular replica watches. There are a lot of cheap watches why it's great replica watches uk to have watches for sale.

Permalänk | Anmäl #24 cc., 2010-07-08, 13:48

1 Corporate gucci bagsand promotional fendi bags clothing or coach handbags on sale accessories usually coach bags get the corporate logo or coach purse slogan either hermes birkin bag embroidered or printed on the front, back or both sides of the clothing type chosen as corporate or promotional clothing. Corporate chanel purses or promotional chanel sunglasses branding is louis vuitton bags mostly done through the advertising rayban sunglasses vehicles like caps tiffany and co or hats, tees, tiffany jewelrytennis shirts and bags or even accessories like pens 3 Clothing ghd iv stylerfor corporate hermes bags wear like company ghd hair straightener attire, school or ghd styler university regular chanel handbags as well as prada handbags sports uniforms There are louis vuitton handbagsseveral ways to gucci handbags promote the polo ralph lauren corporate identity, abercrombie and fitch the easiest way abercrombie shirts being the staff abercrombie jeans 5 lacoste polo shirts or university manolo blahnik shoes students wearing clothing giuseppe zanotti that sports the christian louboutincorporate logo or slogan of christian louboutin the company jordans shoes or university.

6 Distributing ray ban sunglasses freebies ugg classic shortlike clothing air jordan shoes or nfl jerseyaccessories with ed hardy bikinicorporate logo at jimmy choo shoes annual events 7 By choosing mlb jerseys corporate clothing nfl jersey for employees jimmy chooor in case of jimmy choo shoes schools and ugg boots universities, calvin klien jeans for their children makes people follow certain decorum in companies 8 But while ghds choosing corporate true religion brand jeans clothing supplier, it is cheap ed hardy jeans necessary to check levi jeans that he/she is able to fulfill jack & jones jeans company's requirements ugg boots cheap for fusion of quality apparel and the current market trend. 9 For more ghd information about jeans levis corporate clothing cheap nfl jerseys just click on christian louboutin boots Google or whichever alexander mqueen search engine you prefer,lacoste polo you can then choose from a range of on-line suppliers10 But ghd hair straighteners company's image needs tiffany necklace to be kept in mind prada handbag while getting the gucci handbagcorporate or polos ralph lauren promotional clothing design,lacoste polo shirt else one may just lose out on the best advertising opportunity.

11 Since though manolo blahnik online store there are several alexander mcqueen options available, prada bag choosing the one who ugg shortcan provide quality gucci bag at affordable prices coach bag could prove to be a difficult choice.12 Starting a hermes birkin clothing business is chanel bagsabsolutely like all other louis vuitton bag industry: You need louis vuitton handbag to engage idea tiffany jewelry in the funds to cheap ugg bootsjump-start your dream skills and know-how in running the business and marketing knowledge to promote the industry. 13 You ghd flat iron must also be ghd hair straightener required to additionally ghd hair straighteners have a business ghd styler plan that will act mac cosmetics as your detailed hermes bag conduct that will walk you through your original duo of years in business. 14 Boutique chanel handbag business is a niche prada bags in fashion and clothing louis vuitton handbag industry; however ralph lauren shirt you ought to abercrombie shirt get into deeper jeans abercrombielevels. 15 For case,lacoste shirts to determine what kind of manolo blahnik clothes you intend to sell alexander mc queen in your boutique louboutin shoes store. Let's christian louboutins imagine your answer for nike air force one

16 Then,nike running shoes break it into nike basketball shoes deeper layers by asking nike sneakers yourself, sneakers nike would it be smart air jordans shoes casual or conventional nike sb dunk business wear? 17 Ascertain cheap nfl jerseys if there is a marketplace nhl jerseys in lieu of your the north face jacket chosen merchandise. You have got jimmy choos to be able to jimmy shoe describe your specialty,cheap ugg boots both in line and set a price category. 18 The marketjack jones jeans is so broad and levis jeans varied, so true religion jeans the more definite ghd pink and unambiguous it is,ugg outlet store your planning may cheap uggperhaps be more precise.19 That does not pink ghd mean you can't amend cheap uggs on the plan later ugg womens boots but good to be pumps shoes specific for a cheap mens jeans start. The scope winter jacketsof your merchandise line also needs to be considered. 20 Schools and cheap ghds universities. Advertising cheap ghd straighteners through corporate levi's jeans and promotional jack and jones jeans clothing is considered to ugg boots be one of the jimmy shoes most affordable yet effective means of communication. Many corporate houses have realized the importance of going in for this option to build and promote the company's identity.

21 For example, replica handbags if you will focus replica bags on children's designer purses clothing as your pink ghd straightenersniche, make sure that pump shoes you keep up with cheap jeans fashion trends.

22 Your licensed replica purses products have to replica designer bags be fresh as handbags sale consumers are demanding mens winter jacketclothes that are mens jeans cheap both fashionable and replica designer handbags with real remuneration in lieu of youthful children.

23 Children nowadays designer purse are more mobile and cheap designer bags independent,mens winter jackets and they need cheap designer handbagsclothes ugg boots that respond well to their ugg boots activities.

24 As a retailer,winter jacket however, you will be faced cheap handbags with stiff competition from cheap bags imports and the declining birth rates.

Permalänk | Anmäl #25 chanel handbag, 2010-07-15, 06:49

Since the 19th century, manufacture ofLouis Vuitton replica goods have not changed: Luggage is still made by hand. Contemporary Fashion gives a preview of the creation of the vuitton trunks: the craftsmen line up the leather and canvas, tapping in the tiny nails one by one and securing the five-letter solid pick-proof brass locks with an individual handmade key, designed to allow the traveler to have only one key for all of his or her luggage. The woven frames of each trunk are made of 30-year-old poplar that has been allowed to dry for at least four years. Each trunk has a serial number and can take up to 60 hours to make, and a suitcase as many as 15 hours.Many of the company's products utilize the signature brown Damier and Monogram Canvas materials, both of which were first used in the late 19th century. All of the company's products exhibit the eponymous lv. The company markets its product through its own stores located throughout the world, which allows it to control product quality and pricing. It also allows LV to prevent counterfeit products entering its distribution channels. louis vuitton has no discount sales nor does it have any duty-free stores. In addition, the company distributes its products exclusively through replica handbags

Permalänk | Anmäl #26 liumang, 2010-07-20, 06:25

The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.

Permalänk | Anmäl #27 liumang, 2010-07-22, 10:22

gucci copy products. Buy nokia copy from global
iphone copy manufacturers, suppliers, vertu wholesale exporters, wholesalers and sellers,vertu ayxta

Permalänk | Anmäl #28 liumang, 2010-07-27, 13:19

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.