Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Fildelning

Foto: scanpix
Magnus Orest om Fildelning

Gör ditt fildelande dig till sverigedemokrat?

Jimmie Åkesson kommer ut som fildelare. Han vill med det visa att han är som alla andra, och att just du kan identifiera dig med honom eftersom du också kan ha fildelat. Åkessons fildelande upphörde när det blev olagligt, så han har inte brutit mot någon lag. Det handlar naturligtvis om röstfiske. Det är svårt att missa. Men varför?


Om författaren

Student på kandidatprogrammet i IT och Kommunikationsvetenskap vid Stockholms Universitet/Kungliga Tekniska högskolan, med inriktning på kommunikationsdesign. Är engagerad och intresserad bl a av frågor som rör interaktion, kommunikation, personlig integritet och upphovsrätt. Hör till den grupp studenter som höll utställningen Svenskvandrare i Gallerian på Hamngatan i Stockholm i maj 2009.

Det främsta skälet till Åkessons flört med fildelarna är att det bara finns plats för ett missnöjesparti åt gången. Vem får den platsen? Sverigedemokraterna eller Piratpartiet?

Delas rösterna lika mellan två småpartier får inget av dem får något mandat. Rösterna räcker helt enkelt inte till. SD var tidigare störst, och för många ett självklart parti att lägga en proteströst på. Men så seglade Piratpartiet upp som ett bättre alternativ. Ett alternativ med en klar handlingsplan. Därför är Piratpartiet ett hot mot Sverigedemokraterna. Så långt har Åkesson rätt i sina slutsatser.

Jimmie Åkesson vill motverka tappet genom att framställa Sverigedemokraterna som ett alternativ till Piratpartiet. Hur? Jo, genom att lyfta fram sig själv som fildelare. Där gör han ett misstag. Att Åkesson fildelar placerar honom inte i samma kategori som de piratpartister som uppmärksammas i media. Och han har fel när han utgår från att en proteströst på Piratpartiet lika gärna hade kunnat läggas på Sverigedemokraterna. De väljare som dras till Piratpartiet har väldigt lite gemensamt med Sverigedemokraternas typiska anhängare. Många av Piratpartiets sympatisörer är inte heller så engagerade i just fri fildelning och avskaffad upphovsrätt i sig, som de är i det som omgärdar detta: integritetsfrågorna. Integritetsfrågorna lockar många väljare som normalt sett inte sympatiserar med Piratpartiet. För Piratpartiet slår vakt om frågor som de etablerade partierna struntar i: den personliga integriteten och yttrandefriheten.

Personlig integritet och yttrandefrihet? För många av oss är de synonyma med mänskliga rättigheter. Men är de mänskliga rättigheterna synonyma med Sverigedemokraterna och deras idéer?

Sverigedemokraterna har inga värderingar eller idéer liknande Piratpartiets i integritetsfrågor. Jag sticker inte under stol med att Piratpartiet är ett enfrågeparti. De driver enstaka frågor i vilka de har väldigt klara ståndpunkter. Sverigedemokraterna är däremot ett nollfrågeparti utan ståndpunkter. Sverigedemokraterna är ett missnöjesparti och existerar tack vare det missnöje de exploaterar. De har genom åren varit bra på att hitta problem och syndabockar. Invandring, arbetslöshet, globalisering, homosexualitet, och liknande. Det är några av de områden som SD exploaterar. Det innebär en liten men säker målgrupp inom väljarkåren - någon är alltid missnöjd med någonting.

Så fungerar inte Piratpartiet. Piratpartiet behöver inga syndabockar, för Piratpartiet är inte ett traditionellt missnöjesparti. Piratpartiet är ett upprorsparti med en idé och en handlingsplan. När de har åstadkommit det man vill åstadkomma upphör partiet att existera, eftersom piratpartiets väljare är ganska nöjda i övrigt. Det är bara den Orwelska framtiden vi står inför som är ett problem. Och det är en fråga som enar över blockgränserna.

Av samma anledning undviker Sverigedemokraterna medvetet att vara klara och tydliga med vad de vill. Därför kan de fortsätta att existera, år efter år. Om de blir för tydliga kan många av deras idéer avfärdas som orealistiska, och då kan de tappa alla väljare utom de mest trogna, de som utgör ryggraden i partiet. Dessa väljare nöjer sig med vaga utfästelser och abstrakta begrepp som svenskhet och att värna nationalstaten Sverige, det vill säga det som är SDs värdegrund. Vag och abstrakt, och omöjlig att bygga en konkret politik på. Det budskapet tilltalar dock en så liten skara väljare att den inte räcker om man vill ta mandat i ett val.

Sverigedemokraterna existerar även på massmedias och de etablerade partiernas nåder. Att massmedia vägrar att ge dem utrymme, samt att de etablerade partierna vägrar att föra en debatt med dem, garanterar att SD inte heller behöver förtydliga sig och lyfta fram sina idéer och planer till allmän beskådan. Det skapar även ett martyrskap i många väljares ögon. Sverigedemokraterna blir till en förtryckt underdog, vilket man inom partiet är bra på att utnyttja. Det ger en del sympatiröster. Ironiskt nog tjänar kanske partiet på den här behandlingen. Vad skulle hända med väljarstödet om Sverigedemokraterna fick obegränsat med utrymme i den offentliga debatten, och tvingades visa var de står och vad de vill?

Åkesson är en man av folket som vanliga svenskar i viss mån kan identifiera sig med. Till synes fläckfri och utan lik i garderoben. Det är viktigt för SD att de har en sådan person som sitt ansikte utåt, för att balansera sin egentliga kärna och sina rötter inom BSS-rörelsen, Bevara Sverige Svenskt. Men Åkesson får inte heller framstå som för perfekt, för då är han inte trovärdig. Det krävs alltid en spricka i fasaden för att man ska notera hur hel den är i övrigt. Allting existerar mellan olika ytterligheter och på dessas villkor. Ett brott som fildelning är ett bra val som sprickan i just Åkessons fasad. Det är en aktuell fråga, det är ett brott, och han erkänner det. Och han är inte ensam om det. Men det gör honom inte kriminell.

Det här stärker i SDs ögon bilden av Jimmie Åkesson som vanlig genomsnittssvensk, fast han representerar ett parti med konservativa och främlingsfientliga åsikter, som förespråkar repatriering av människor från vissa länder. Tanken är att fler ska kunna identifiera sig med honom. Så nu räcker Åkesson som "fildelare" ut en hand till Piratpartiets väljare, med budskapet att SD är ett parti för dem. Samtidigt vill Åkesson göra gällande att Sverigedemokraterna står för en mer ansvarsfull syn på fildelning och upphovsrätt än Piratpartiet.

Nu är valet ditt. Förknippar du Sverigedemokraterna med ansvarsfull politik? Känner du att du kan identifiera dig med Åkesson för att ni båda har fildelat? Skulle du anförtro Sverigedemokraterna ansvaret att värna om alla medborgares yttrandefrihet och personliga integritet?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7590

20 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Klockren analys.

Permalänk | Anmäl #1 Anders Gardebring, 2009-05-31, 22:28

Att kalla SD för ideologi-lösa, vilket artikeln i princip gör, är felaktigt. SD står faktiskt idag för något väldigt konkret. populism eller ej, bakgrund och historia till trots, SD levererar något genomtänkt och klassiskt svensk politik inte sett på årtionden och dessutom har behov av, åtminstone till synes av opnionosmätningar att döma.

SD står för nationalkonservatism. Allt partiet gör i globaliseringens och invandringsliberalismens era föjer denna ideologi. Vissa kallar det nationalsistisk sociokonservatism. Varför inte? -det anknyter till folkhemmet som ju med dagens mått mätt var ytterligt nationalkonservativt.

Mycket kan man säga om SD, men att angripa dem som ideologiskt befriade idioter (populister i artikelns mening) är direkt kontraproduktivt om man vill angripa dem ur synpunkten att de står sig slätt i jämförelse med Piratpartiet ideologiskt sett.

Piratpartiet är mer ett enfrågeparti, möjligen ett flerfrågeparti. Dock är de inte ett ideologiskt politiskt parti som SD eller våra riksdagspartier.

Håll debatten klar ochj tydlig idessa avseenden så blir den både intressantare och trovärdigare.

Mvh Kristofer

Permalänk | Anmäl #2 Noffe, 2009-06-01, 00:04

Tror du har helt fel. Jag hade valdigt svart att valja mellan pp och sd i detta val. Nu blev det Jimmie eftersom jag tycker det som hander i Rosengard, Rinkeby, Sodertalje, you name it, ar en katastrof varre an IPRED.

Sedan vilseleder du medvetet nar du skriver att sd vill "repatriera" invandrare. Sd ar for frivillig aterflyttning, sa sluta vilseleda Magnus Orest. Ar det inte battre om du, Magnus Orest, forsoker vara arlig istallet? Det har med att upprepa namn hela tiden, Magnus Orst, har jag lart mig av Mona.

Permalänk | Anmäl #3 Gesper, 2009-06-01, 00:23

Rätt många ord spillda på att berätta att man ogillar SD.

Permalänk | Anmäl #4 Gunnar Bergquist, 2009-06-01, 02:28

Svensk media borde skämmas som låter Jimmy åkesson smita undan sitt ansvar som partiledare. Lyssnade precis på Kaliber på p1 när dom följde upp sina reportage. Som den här eu-vals-kandidaten som påstod att vissa individer kommer hit med 2000 maskar som man måste avmaska o sedan lära dom läsa för att dom inte ska utgöra ett hot mot det svenska samhället. Samma kandidat påstår att den svenska dna ntionalbanken eller va fan hon sa måste skyddas mot adopterade förstånds handikappade barn adopterade från kina.
Låt Jimmy bekänna färg! Brunt!

Permalänk | Anmäl #5 jontew, 2009-06-01, 09:55

Tycker den här diskussionen PP kontra SD är helt meningslös för mig står dessa två partier väldigt långt i från varandra.
Som röstande på PP så vill jag absolut inte sammanblandas med SD. SD är i helt motsatta ringhörna vad det gäller ideologi jämfört med PP.
Det framförs att PP inte har någon ideologi pga att de är ett enfrågeparti, tycker mig dock se en väldigt stark ideologi inom PP.
Värnandet om integriteten och demokratins bevarande.
När man surfar runt bland de siter och bloggar som diskuterar integritet och demokrati så framträder en ganska klar bild av vad PP står för.
Något som alla andra partier har missat är den öppna diskussionen som förs bland de som är intresserade av dessa frågor. Under de senaste åren (FRA; IPRED; Telekom mm) så har där växer fram ett konsensus om att detta är viktigt och dessa frågor är så pass viktiga att man väljer att rösta på PP.

Permalänk | Anmäl #6 Petter, 2009-06-01, 10:05

För övrigt så tror jag de etablerade partierna dvs Höger/vänster blocken älskar den här icke diskussionen.
Den tar bort fokus från deras egna brister när det gäller demokrati och integritets frågor.
Det här här inget PP ska lägga ner någon kraft på, en icke fråga som bara spelar de etablerade partierna i händerna.

Permalänk | Anmäl #7 Petter, 2009-06-01, 10:09

Det är uppenbart att Magnus Orest har sina sympatier hos pp och inte hos sd. Hans analys av pp är korrekt, kunnig och påläst. Motsvarande analys av sd håller däremot extremt låg kvalitet.
.
Det finns sannolikt en liten överlappning mellan pp:s och sd:s väljarrekrytering bland svenskar som bara söker uttrycka ett allmänt missnöje över det politiska etablissemanget. Men den stora grupp väljare som pp nu drar till sig, den rekryterar man från väljare till de etablerade riksdagspartierna som aldrig övervägt att lägga sin röst på sd.
.
Pp:s sympatisörer är en salig blandning av missnöjda liberaler, missnöjda sossar samt tidigare partilösa anarkister och vänstersekterister. Inom samtliga dessa grupper är man överlag tämligen invandrarvänlig. Det är därför inte troligt att pp tar väljare från sd annat än på marginalen.
.
Att Jimmie Åkesson kommer ut som fildelare innebär inte att han försöker få alla pp:sympatisörer att rösta på honom i stället. Han inser precis som jag att de stora grupperna pp:are inte är mottagliga för sd:s retorik. Däremot tjänar utspelet det syftet att signalera till sd:s väljare att de inte behöver byta parti bara för att de är fildelare och kritiska till IPRED. Åkesson försöker alltså inte så mycket rekrytera pp-väljare som han försöker stoppa en väljarflykt från sd till pp genom att klargöra var sd och han själv står i fildelarfrågan.

Permalänk | Anmäl #8 Mats Dagerlind, 2009-06-01, 12:10

Att vilja värna nationalstaten Sverige är flummigt och okonkret - men att värna "medborgarrätt" är konkret och realistiskt?

Att ha en nationalistisk socialkonservatism ideologi är ideologilöst - men att ha en (?????!?!?!?!?!) ideologi är inte ideologilöst?

Att peka på verkliga problem i det verkliga livet som påverkar vardagen för hundratusentals människor varje dag, det är populism - men att peka på andra problem (i det digitala livet), det är det inte?

Bra jobbat, bra tänkt. NOT.

Permalänk | Anmäl #9 Simon, 2009-06-01, 12:42

Artikelförfattaren är en riktig skämtare: "Piratpartiets sympatisörer är inte heller så engagerade i just fri fildelning och avskaffad upphovsrätt i sig, som de är i det som omgärdar detta: integritetsfrågorna. Integritetsfrågorna lockar många väljare som normalt sett inte sympatiserar med Piratpartiet. " Stor humor, som sagt. Utan kravet på fri fildelning skulle ju piratpartiets hårda anarkoliberala kärna finnas kvar, men det kan väl bara röra sig om bråkdelar av procent av partiets symaptisörer?

Permalänk | Anmäl #10 Sten Nilsson, 2009-06-01, 13:22

Jag skiter i fildelningen och jag röstade på PP. Se där ja. Ett klockrent motsatsbevis.

Permalänk | Anmäl #11 Krille, 2009-06-01, 19:29

Det är stor skillnad mellan SD och PP.

PP är ett parti som har sin rötter på nätet för nätet, för yttrande frihet och möjlighet att fildelar och emot mjukvarupantent. .

SD är bara ett loser parti, dom har inte klara 4% spärren på 21 år. Ny demokrati som hade en politik som liknade SD väldigt mycket klarade riksdagsspärren på 1 VAL. SD har sina bruna rötter i national socialismen. När SD führer Åkesson säger att han fildelar, så är det skrattretade. Åkesson vet inte ens skillnad mellan ett UDP och TCP paket. SD är ett omodernt parti, deras politik är omodern och deras politiker är omoderna.

Bli bara skrattretande, när motståndare politiker försöker köpa röster genom att låtsa vara något man inte är, ungefär som när Göran Persson påstog att han vara feminist.

Jag röstar på PP, just för att PP är emot IPRED, är emot datalagrings lagen, är emot FRA. Det finns flera partier som har dom har åsikterna också, men då får man en massa annat skit på köpet.

Jolly Roger skall till Bryssel, rösta på PP.

Permalänk | Anmäl #12 Svens Svensson, 2009-06-01, 20:47

Hej Magnus Orest!
1. Du säger att det är brottsligt att fildela. Efter att IPREDlagen infördes 1 april (Säger väl allt egentligen!) så är det brottsligt att fildela om jag förstått det hela. Men alla vi som fildelade innan 1 april är INTE brottslingar då ingen rättsstat kan åberopa brott då inte lagen fanns då! Så frågan är om Jimmy fortfarande fildelar. För om han bara gjorde det innan 1 april har han inte gjort något brottsligt!
2. SD har ju mycket mer partiprogram än ni någonsin kommer att få.

Permalänk | Anmäl #13 TÅGMICKE, 2009-06-02, 08:05

Tågmicke: Ang. 1).Du har inte förstått det hela. Det har nämligen varit olagligt att fildela upphovsrättskyddat material sedan fildelningstekniken uppfanns. Och att SD´s partiledare inte vet detta är givetvis otroligt pinsamt för partiet. Det är ju ingen nyhet att SD-företrädare har kriminellt förflutet men att de är så korkade att de skryter om det är lite underligt. Även om det är i populistiskt ändamål. Upplysningsvis: Om du har fildelat före 1 april så har upphovsrättsinnehavaren inte rätt att begära ut vem som har ett visst IP-nummer. Däremot, om du fildelar efter 1 april från samma IP-nummer som du delade ut upphovsrättsskyddat material från redan innan så kan upphovsrättsinnehavaren givetvis begära ut den informationen och får då även reda på vem som låg bakom den olagliga fildelningen före den 1 april 2009. Brottsligt har det varit hela tiden.

Permalänk | Anmäl #14 kalle dussin, 2009-06-03, 08:20

Du kalle dussin, varför behövdes då IPREDlagen då?! Och varför har ingen privatperson tidigare dömts för att ha laddat ned? Brottsligt är bara sådant som finns beskrivet i lagboken och som polisen anser att det är värt att döma för via åklagare.

Permalänk | Anmäl #15 TÅGMICKE, 2009-06-03, 08:57

Information and people want to be free!

Permalänk | Anmäl #16 TÅGMICKE, 2009-06-03, 09:06

När det gäller fildelnings olaglighet borde de som förespråkar för lagstiftning mot tänka på att det var och är olagligt att kopiera sin cd-skiva till band. Har varit på föreläsningar där till och med tillfällig/accidental nedladdning av upphovsskyddat material som tex bilder från en hemsida man besöker där bilderna läggs temporärt i en "temporary internet files" folder betraktas som olaglig fildelning då materialet nu finns på din hårddisk. All kopiering av upphovsskyddat material är olagligt så om du lyssnat på en walkman med din hemmagjorda kopierade kassett med musik från dina eller dina kompisars cd-skivor eller nåt du spelat in från radion begår du brott och att låna ut din cd så att en kompis kan kopiera den så "fildelade" du. Nu sker det med andra medel och i större utsträckning men principen är detsamma.

Permalänk | Anmäl #17 Hob, 2009-06-03, 10:29

Helt riktigt.

Och inte minst bör man kanske fundera på vad SD är för slags parti som omedelbart tar till sig fildelandet. Inte för att de tror på det eller bryr sig om integriteten, utan bara för att bluffa sig till röster.

Permalänk | Anmäl #18 Jehosefat, 2009-06-04, 17:28

Så fort nåt parti har avvikande åsikter än det Moderatsocialistiska partiet så stämplas det som nassistiskt och värre, det är sånt nonsens som driver människor till SD förresten om de "etablerade" partierna spyr ut goja så ser motsatta sidan genast mycket bättre ut. Men är SD verkligen nassistisk? Piratpartiet är det verkligen inte och hoppas på mängder med röster från obestämda röstare till PP på grund av såna här artiklar som saknar verklighets förankring. Allt för att skydda partiet antar jag, om ni inte röstar på Moderatsocialistiska partiet så kanske Socialistmoderaterna vinner. Speciellt i eu är detta fallet då de röstar nastan identiskt men även här så ser jag inte mycket skillnad speciellt i frågor som eu, globalism, försvar, arbetslöshet, IPRED, FRA, ACTA och TELECOM lagen. Jag tänker inte slösa bort min röst utan kommer placera den där den gör nytta, det är de som röstar på samma parti om och om igen för att rösta emot andra partier de ogillar som är oinformerade och inte bryr sig om landet.

Permalänk | Anmäl #19 Hob, 2009-06-05, 09:34

Jag tycker att det verkar lite väl magstarkt att kalla SD för ett "nollfrågeparti". Deras paradfråga är ju integration och invandring, särskilt vad gäller muslimer. I övrigt påminner partiprogrammen ganska mycket om Kristdemokraternas partiprogram.

Själv kommer jag att rösta på PP, då deras frågor är de som jag tycker är klart viktigast. Om PP inte hade funnits hade jag dock röstat på SD, helt enkelt eftersom de liksom jag avskyr Islam, och vill stoppa dess framfart i landet. I övrigt har jag dock inget emot invandrare, men enbart Islam-problemet skulle göra det värt att rösta på SD, trots de (många)andra frågor jag inte håller med dem om.

Nu blir det en kompromiss: En röst på PP, men också en förhoppning om att SD kommer in. Dessutom skulle SD i riksdagen skapa ett politiskt kaos som jag tycker vore ett mycket lämpligt straff för Alliansens hantering av FRA-lagen, IPRED-lagen, ACTA-avtalet, etc. Dock skall det noteras att vänsterblocket inte är ett dugg bättre, även om MP och V försöker röstfiska lite bland PP-väljare, dock har de ingen trovärdighet då PP-frågorna sannolikt är de första som ryker i en eventuell kohandel med andra partier inför regeringsbildande.

Permalänk | Anmäl #20 Anonym, 2010-01-05, 02:20


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  2. Därför är otrohetstrenden här
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  5. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  6. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  7. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  3. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.