Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

A-kassan och svensk ekonomi

Fredrik Segerfeldt om A-kassan och svensk ekonomi

Ta bort skattesubventionerna till a-kassan

Skattesubventionerna till a-kassan bör tas bort. Då försvinner de demokratiskt tivelaktiga privilegier som fackföreningsrörelsen fått, och människor kan välja själva nivån på såväl premier som ersättning.


Om författaren

Jag är fri skribent, drev tidigare www.enpartistaten.se som granskade arbetarrörelsen ur ett demokratiperspektiv, och skriver på en bok om välfärdsstatens moral.

Föreställ dig att Trygg-Hansa skickade hem ett inbetalningskort till dig, med hot om indrivning om du inte betalar inom en viss angiven tid. I brevet finns också en blankett där du kan välja att teckna en försäkring för din bostad, som du alltså tvingas betala vare sig du vill eller inte. Försäkringen finns bara i en enda utformning, med en enda premienivå, en enda ersättningsnivå och med ett enda alternativ för mängden lösöre. Något alternativ till Trygg-Hansa finns inte, eftersom Skandia de andra inte kan tävla med ett företag som tar betalt i förväg, vare sig kunderna är intresserade av tjänsten eller ej. Föreställ dig sedan att Trygg-Hansa var tätt förknippat med, och till stor del en integrerad del av den politiska maktrörelse som styrt Sverige under merparten av de senaste 70 åren.

Skulle du kalla det för korruption? Med stor sannolikhet.

Så fungerar arbetslöshetsförsäkringen. Skillnaden är bara att Trygg-Hansa i det här fallet heter svensk fackföreningsrörelse och att det är staten som sköter indrivningen åt dem.

Enskilda medborgare tvingas betala skatt. Dessa pengar används sedan till att subventionera en arbetslöshetsförsäkring med one-size-fits all. I 200 dagar får man 80 procent av sin tidigare lön i ersättning, upp till ett tak på 680 kronor per dag. Efter 200 dagar sänks ersättningen till 70 procent, och efter ytterligare 100 dagar till 65 procent. (En stor andel av de fackligt anslutna har vidare tilläggsförsäkringar som höjer ersättningen.)

Man kan visserligen välja att inte vara med i någon a-kassa, men man kan inte välja att inte finansiera den. (Avgiften till a-kassan täcker bara en liten del av utgifterna.) Och riskbenägna personer kan inte välja en lägre premie och 50 procents ersättning. Denna syn på människor som exakt lika riskbenägna och i behov av exakt lika stor ersättning under exakt lika lång tid hör inte hemma i ett postindustriellt samhälle på 2000-talet.

Men det är korruptionen som är det mest allvarliga.

A-kassorna är visserligen inte formellt knutna till facken. Men upprepade rapporter har gett vid handen att personer som är med i a-kassan men inte i facket diskrimineras. Att a-kassan är fackets bästa rekryteringsargument är också allmänt känt. Det är därför kampanjen mot de marginella förändringar som genomförts är så hård. Det handlar om makt.

För den miljard kronor som LO och dess förbund satsade på en socialdemokratisk valseger 2006 kommer delvis från de privilegier de fått i administrationen av a-kassan.

Det är naturligtvis också därför facken är emot en obligatorisk a-kassa. Då försvinner rekryteringsargumentet till facket och i ett nästa skede väntar en myndighet som tar över administrationen. Då försvinner en del av fackförenings- och arbetarrörelsens demokratiskt tvivelaktiga särställning.

TCO gör det hela än mer intrikat. Förbundet är inte en del av arbetarrörelsen, men socialdemokratiska värderingar genomsyrar dess arbete. TCOs ordförande Sture Nordh är före detta socialdemokratisk statssekreterare i arbetsmarknadsdepartementet. I valet 2006 röstade enligt SVT:s Valu 52 procent av TCO:s medlemmar på något av allianspartierna, mot 45 procent för något av de rödgröna partierna. Och att alliansen vill sänka a-kassan måste ha varit svårt att missa i valrörelsen. Ändå har TCO ända sedan maktskiftet bedrivit en stenhård kampanj mot de förändringar som genomförts i a-kassan. Så antingen fungerar Sveriges demokratiska system dåligt, och kan inte återspegla majoritetens preferenser i den mest centrala frågan i valrörelsen, eller så har TCO problem med sin interndemokrati. Välj själva vilket ni anser mest sannolikt.

Mot denna bakgrund är det enda rimliga att ta bort skattesubventioneringen av a-kassan, sänka skatten med lika mycket och låta människor teckna egna försäkringar. Facken får gärna erbjuda medlemmarna sådana. Men de får betala premierna själva.

Då får människor större valfrihet och Sveige får en mindre korrupt demokrati.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7518

9 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det ÄR ett problem att a-kassan förknippas med facket trots att den till 67% är statsfinansierad och trots att resten betalas av de som är anslutna till kassan. Det ÄR ett problem att den som står utanför a-kassan ändå betalar för den till två tredjedelar via skatten. Det ÄR också sant att facken motarbetar ett obligatoriskt system pga att man tror man då kommer att förlora medlemmar.
.
MEN
.
A-kassan bör lika lite som sjukvården privatfinansieras via försäkringar (USA har prövat länge och funnit att det fungerar uruselt, vården kostar många gånger mer än i Sverige, de som mest behöver vård har inte råd pga premierna och många miljoner står helt utanför rätten till riktig vård.
.
Svensk a-kassa bör släppa allt vad försäkringsmässighet och arbetsmarknadsincitament heter och fungera helt som ett offentligt trygghetssystem. Den enskilde löntagaren har mycket små möjligheter att påverka konjunkturer och företagsbeslut om att flytta verksamhet utomlands eller att vissa branscher är mer konjunkturkänsliga så att risken för att bli arbetslös om man arbetar där är högre. Bort med differentierade premier alltså som drabbar oskyldiga och ekonomiskt svaga grupper.
.
A-kassna ska också finansieras solidariskt via skattsedeln - inga riskbenägna egoister som tror att de aldrig ska bli arbetslösa bör få stå utanför lika lite som man får stå utanför att betala skatt för vård och övrig välfärd.
.
Reglerna och ersättningsnivåerna ska vara generösa respektive höga. Minst 80% och alla som blir arbetslösa ska få ersättning, inga kryphål så att vissa trots att de är med och finansierar inte får någon ersättning.
.
Alliansregeringen har tyvärr gått helt fel väg när man urholkat a-kassan om man samtidigt vill ha flexibilitet och rörlighet på arbetsmarknaden. Med riktigt höga ersättningnivåer och generösa regler kan man mycket bättre argumentera för exempelvis en reformering av LAS, kanske rentav helt avskaffa turordningsreglerna. Dansk flexicurity borde vara föredömet men alliansregeringen har av något obegripligt skäl gått åt andra hållet i tron att man kan röka ut de lata arbetslösa till jobb som inte finns.
.
Facket bör acceptera en obligatorisk a-kassa så att den en till en och en halv miljon som nu står utanför får en försäkring. Sedan bör man ställa de krav jag angett ovan på ett obligatorium och på så sätt förhandla till sig hög trygghet för löntagarna i utbyte mot eftergifter i LAS. Sånt nyliberalt privat försäkringstjafs som Fredrik Segerfeldt efterlyser hör dock inte hemma i en verklig demokrati. Privata försäkringar passar kanske för mindre ändamål men inte för sådan grundtrygghet som vård, arbetslöshet osv den bör vara offentligt och solidariskt finansierad.

Permalänk | Anmäl #1 Mats Dagerlind, 2009-05-29, 18:40

Bra artikel. En arbetslöshetsförsäkring bör rimligen kosta och spegla risken för arbetslöshet i yrket.

Permalänk | Anmäl #2 Gunnar Bergquist, 2009-05-31, 04:29

Fredrik, TCO är en facklig organisation och vi försöker ta tillvara våra medlemmars intressen. Vi har varit stenhårda i kritiken av a-kasseförändringarna eftersom det strider mot våra medlemmars intressen. Om du minns så var vi också stenhårda i kritiken av socialdemokraternas motvilja mot att höja taket i a-kassan.
Vi är noga med att vår opinionsbildning skall vila på saklig grund och inte ha en ideologisk eller partipolitisk botten. Att du stämplar TCO som socialdemokratiskt tolkar jag som att du inte funnit något sakligt argument mot vår linje i a-kassefrågan.

Permalänk | Anmäl #3 Mats Essemyr, TCO, 2009-06-01, 21:20

Mats, En majoritet av era medlemmar röstade i riksdagsvalet på den politik som nu genomförs. Min fråga kvarstår därför: är det demokratin inom TCO eller i Sverige som brister?

Permalänk | Anmäl #4 Fredrik Segerfeldt, 2009-06-02, 08:53

Håller med till 100% låt människor teckna sin egen försäkring, låt mig som småföretagare slippa tvångs beskattas för något jag inte får ta del av pga mitt yrkesval.

Permalänk | Anmäl #5 michael svensson, 2009-06-03, 12:27

De som säger att vi "solidariskt" skall bidra till arbetslösa glömmer alltid att företagare och de som ej är berättigade till a-kassa helt utelämnas i diskussionen. Vi är tydligen inte ens människor i a-kasse-kramarnas värld.

Solidariskt finansierad vård kan "alla" ta del av - men det är inte lika enkelt med arbetslöshetsfrågan - för vem är egentligen arbetslös?

- Är det studenten som har uppehåll i studierna på sommaren?
- Är det företagaren som tillfälligt har dåligt med uppdrag?
- Eller är det "enbart" den anställde som igår fick sparken?

Är fullständigt för att solidariskt hjälpa andra, om också systemen är solidariskt utformade, men innan någon "skriker" på solidaritet - börja med att definiera ett system för arbetslösa som behandlar alla lika!

Permalänk | Anmäl #6 Lennart Svanberg, 2009-06-06, 07:46

Mats E visar tydligt varför det måste finnas alternativ till den fakligt administrerade a-kassan. Helt uppenbart tycker stora delar av TCO:s medlemmar inte som honom. Trots detta företräder han dem och påstår att han företräder någon slags objektiv sanning. Det han i själva verket företräder är en ideologi som varken en majoritet av hans medlemmar stödjer och inte heller en majoritet av de som subventionerar facket genom skatter stödjer. Detta är ett stort demokratiskt problem som vi måste börja ta på allvar!

Permalänk | Anmäl #7 Jonas Rosengren, 2009-06-08, 11:53

Mats Dagerlind: Det finns inget sådant som solidarisk finansiering via skattsedeln. Ska finansieringen vara solidarisk måste den vara frivillig.

Permalänk | Anmäl #8 Tomas, 2009-06-12, 11:25

Ohh.Gud,så trött man blir!!!
Mina herrar o damer...jag SKA BERÄTTA EN HÄMLIGHET för er en ggn för alla!!
MR,smartist,jag vet inte vem du e men jag hoppas verkligen att du e INTE en politiker!!!
Välfärden i Sverige,har INGET,definitivt INGET med inkomst skatten o göra!!
Hela världen betalar inkomst-skatt..om ni tror att ni så kallade RIKA betalar för välfärden,där har du fel!
Ni har sänkt inkomst skatten..ni e fortfarande kvar..Sverige e fortfarande kvar..försök att ta bort allt annat skatt här,då kan du
se att ni hamnar i konkurs!
Det e bara de som har haft dålig har sämre,men OM eller NÄR ni tar bort andra skatter,då kommer att folk försvinna helt o hållet!!
Allt dessa finnansieringar har inget med era "inkomst skatter" o göra!!
1.Sluta röka
2.Sluta dricka
3.Sluta köra bil
4.Sluta handla mat/moms...
Välfärden o skatt finansiering,försvinner!!
Nu vet du,hur det ligger till!!
Nu turen har kommit till A-kassa!!
Räcker inte vad ni har gjort,hittils?!!
Måste ni fördärva hela systemet,o låta folk svälta?!
Det tog helvete för era förfäder att bygga upp den här systemet, istället för förbättring,ni förstör det!
Jag kan säga idioter som styr mitt modersland har inget med mitt land o göra!!
Vad ska NI säga?!!!

Permalänk | Anmäl #9 Mina, 2009-06-18, 20:52


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.