Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Dawit Isaak

Foto: Scanpix
Johan Öbrink om Dawit Isaak

Sanningen om Dawit Isaak

På sista tiden har det florerat ett antal rykten, myter och felaktiga påståenden om den i Eritrea fängslade svenske journalisten Dawit Isaak. Det är dags att dessa punkteras. Dawit är min vän. Dawits bror Esayas är min fosterbror. Dawit bodde i vår familj när han först kom till Sverige. Jag var med på hans bröllop. Jag träffade och samtalade med honom strax innan han reste till Asmara för att jobba med tidningen Setit. Jag vet vad som är sant och inte.


Om författaren

Dawit är min vän. Dawits bror Esayas är min fosterbror. Dawit bodde i vår familj när han först kom till Sverige. Jag var med på hans bröllop. Jag träffade och samtalade med honom strax innan han reste till Asmara för att jobba med tidningen Setit. Jag vet vad som är sant och inte.

Rykte: Dawit jobbade med finansiering från SILC

Detta är inte sant. SILC - Swedish International Liberal Center - har förvisso varit aktiva i arbetet för Dawits frigivning. Men det har skett därför att jag kontaktade dem. När Committee to Protect Journalists (CPJ) rapporterade att Dawit hade fängslats och utsatts för tortyr, ringde jag Erik Jennische på SILC. Erik är en vän från min tid som aktiv i Liberala Ungdomsförbundet. Tillsammans började vi jobba för att uppmärksamma fallet Dawit i Sverige. Detta la grunden för det som idag är Stödföreningen Free Dawit som nu leds av min far Leif. SILC har sedan dess varit aktivt för Dawits frigivande och har bland annat givit ut en bok om honom.

Den första kopplingen mellan SILC och Dawit finns att läsa här.

Då SILC inte har varit inblandade i Dawits journalistiska verksamhet faller även den påstådda kopplingen till NED - National Endowment for Democracy.

Påstående: Eritrea uppmärksammas bara negativt. När befrielsekriget pågick var det ingen som brydde sig.

Detta är i stort sett sant. I stort sett men inte helt. Det fanns en politisk kraft i Sverige som faktiskt drev frågan om Eritreas rätt till självständighet och krävde att den Etiopiska annekteringen skulle upphöra: Folkpartiet och dess ungdomsförbund LUF. Bland annat Maria Leissner ställde i riksdagen frågor till utrikesminister Sten Andersson om Sveriges hållning i konflikten där Etiopien så uppenbart var den skyldiga parten. LUF drev i flera år kampanjer för att uppmärksamma den eritreanska frihetskampen och samlade även in pengar till ett biståndsprojekt för att föda den befolkning som svalt på grund av kriget. När jag och Esayas besökte Eritrea efter krigsslutet 1992, fick vi möjlighet att besöka den så kallade DMK-fabriken i Dekemhare. Det var en fantastisk upplevelse att på plats se den verksamhet vi frusit så många jular för att skramla pengar till. Jag har också hållit ett otal föredrag om Eritreas frihetskamp under den tid då den ignorerades av större delen av världen.

De som idag jobbar hårdast för Dawits frihet var alltså även de som hårdast jobbade för att uppmärksamma Eritrea under befrielsekriget. Invändningen faller därmed.

Påstående: Om Dawit var så dum att han åkte tillbaka till Eritrea så fort han hade fått svenskt medborgarskap, får han skylla sig själv.

Detta bygger på en missuppfattning. Dawit flydde till Sverige undan krig och förföljelse under den tid då Etiopien annekterade Eritrea. Han återvände efter befrielsen. När han började jobba på Setit, rådde yttrande- och tryckfrihet i Eritrea. Det var först sedan ett antal regeringsledamöter öppet hade kritiserat presidenten Isayas Afewerki och arresterats för detta som all fri press förbjöds och alla journalister som kritiskt granskat regimen fängslades. Timingen var perfekt. World Trade Centers ruiner rykte fortfarande och världens ögon var enbart riktade mot USA och Afghanistan. Huruvida det var ett medvetet beslut av presidenten att utnyttja detta för att komma undan med ett avskaffande av de sista delarna av eritreansk demokrati är dock en ren gissning.
Påstående: Så länge gränskonflikten med Etiopien inte är löst, kan Dawit inte friges.

Den gränskonflikt som pågår har, i likhet med befrielsekriget, en tydligt skyldig part. FN har flera gånger slagit fast att Eritrea har rätt till det omstridda området. Även Sverige stöder Eritrea i denna fråga. Carl Bildt uttalade bland annat i riksdagen den 21/4 2008 att:

Sverige har en klar folkrättslig hållning i gränstvisten mellan Etiopien och Eritrea. Parterna har genom fredsavtalet i Alger i december 2000, det så kallade Algeravtalet, kommit överens om att gränskommissionens beslut skulle vara slutgiltiga och bindande och därmed förbundit sig att följa dess utslag, något som Eritrea accepterat. När det gäller en snar lösning på gränsfrågan har Etiopien ett särskilt ansvar eftersom landet inte villkorslöst har accepterat gränskommissionens beslut om gränsens dragning.

Gränskonflikten är dock ingen ursäkt för att, som president Afewerki gör, förhala fria val, avskaffa yttrande- och pressfrihet och fängsla oliktänkande.

En stor del av de eritreaner som bor i Sverige är fortfarande regeringstrogna. För att förstå varför så många är villiga att stödja en av jordens värsta diktatorer måste man känna till historien. Afewerki ledde EPLF - den gerilla som befriade landet från Etiopisk ockupation. Kriget vanns i och med en gemensam offensiv med den Etiopiska gerillan EPRDF som 1991 marscherade in i Addis Abeba och avsatte den Sovjetstödda Derg-regimen och juntaledaren Mengistu. Den 24 maj föll Assab i händerna på EPLF och hela landet var befriat. I april 1993 röstade nära nog 100% av eritreanerna för att bilda en självständig nation.

Förhoppningarna på det nya landet var enorma. Regeringen satte med folkets helhjärtade stöd igång en enorm återuppbyggnad av landet. Det var fritt fram att starta tidningar och partier. Äntligen skulle ett afrikanskt land lyckas gå från krig till fred, frihet och demokrati. Denna bild lever kvar hos många av dem som så länge drömt om ett självständigt Eritrea. För dem är Isayas Afewerki en frihetshjälte. Tyvärr har de missat att han likt Mugabe har övergivit folket till förmån för sin egen, personliga agenda.

Om någon regeringstrogen exileritrean vill motbevisa detta så är det mycket enkelt: åk tillbaka till Eritrea och kritisera regeringen. Om du har rätt så händer ingenting illa. Själv lovar jag att kämpa för även din frigivning om (eller snarare när) du kastas i fängelse likt Dawit och de andra journalisterna.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7413

19 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Hur är det med "myten" om att han är fängslad som eritreansk medborgare och att sverige då inte har någon makt eller rätt att lägga sig i så länge han inte utnytjade sin svenska medborgarskap?

Permalänk | Anmäl #1 afstor, 2009-05-25, 15:51

Det är inte en myt att han arresterades som eritreansk medborgare. Det är däremot en myt att han därmed inte är svensk eller att Sverige därmed inte får lägga sig i. Dubbelt medborgarskap är krångligt. Mänskliga rättigheter är inte krångliga. Dawit har rätten på sin sida - inte regimen.

Permalänk | Anmäl #2 Johan Öbrink, 2009-05-25, 17:41

Intressant är att det bara verkar vara journalister som intresserar sig för denna journalist.

Själv är jag varken förvånad eller särskit intresserad när någon flyr sitt land, får en ny medborgarskap, sedan tror att detta skall skydda mot diverse förbrytarregeringar och säkert som amen i kyrkan råkar illa ut. Sedan startar värsta krav- och snyftapparaten igång. Varför gör inte statsministern, utrikesministern, UD, Kungen etc etc något? Varför ska de göra något alls? Varför kan inte folk ta ansvar för sina egna handlingar? Varför måste vi alltid någon annan röja upp eländet? Egendomligt med alla de som får asyl och nytt medborgarskap, direkt skall åka tillbaka till landet de flydde ifrån.

Permalänk | Anmäl #3 Eric, 2009-05-25, 21:42

Eric: Du försökte säkert men det gick inte så bra...Läs artikeln igen och ansträng dig den har gången för att förstå stycket "han får skylla sig själv". Ge inte upp. Förr eller senare lyckas du säkert!

Permalänk | Anmäl #4 Johan Öbrink, 2009-05-25, 22:08

Islam blandat med kristendom verkar bra. Hoppas att det blir så i Sverige också.

Permalänk | Anmäl #5 Bo T, 2009-05-26, 12:42

Issayas Afewerki är kristen. Menar Bo T att det är hans tro som gör honom till diktator?

Permalänk | Anmäl #6 Johan Öbrink, 2009-05-26, 14:21

Bo.T är bara ute o söker konflikt, ingen att slösa energi på! du vore mer intressant att dela åsikter med om du inte var så förutsebar i din intetion med inläggen Bo.T... sök hjälp!

Permalänk | Anmäl #7 afstor, 2009-05-26, 17:24

Vaf**n Bo T. Vad håller du på med? Går det inte för dig att utveckla en enda vettig tanke om någonting alls eller är du bara förstoppad i ditt hat mot mänskligheten?

Annars tycker jag att artikeln är bra skrivet, vill inte blanda mig in i frågan men författaren upplyser väl om sina synpunkter på ett förståndigt sätt med vettiga argument.

Permalänk | Anmäl #8 Ingenjoren, 2009-05-26, 21:40

Hej Johan, det är dags att gräva fram alla handlingar som berör Dawit när det gäller SILC och NED. Ni kanske hittar någoting som ledde till hans arrestering i Eritrea.

Eritrea will Prevail!

Permalänk | Anmäl #9 WediZara, 2009-05-27, 11:04

Jag håller inte helt med dina argument att påståendet "Eritrea uppmärksammas bara negativt" faller. Det är sant att det finns personer och organisationer som stödde och uppmärksammade Eritreas kamp, men du kan knappast förneka att Eritrea i det stora hela demoniseras i media idag, speciellt av de fem Free Dawit-tidningarna. T.ex. låter Aftonbladet Tekeste Negash komma till tals på deras Dawit-sida med en gallaspyende artikel över Eritrea full av faktafel medans Donald Boströms (samma person som fick intervjua Aferwerki) mer nyanserade och bakgrundsbeaktande artikel i Aftonbladet aldrig länkats till Dawit-sidan (http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article339491.ab ).

Någonting jag har hört är att de oppositionella inom Eritreas regering som arresterades inte gjorde det enbart för att ha kritiserat presidenten utan för att ha underhandlat med Etiopien (vilket även i Sverige skulle betraktats som landsförräderi). Oavsett är detta ingen ursäkt för att hålla alla de arresterade fängslade så länge utan att få sina fall prövade i domstol. Jag har en svensk-eritreansk vän som var nere i Eritrea på besök, han satt i en regeringsbyggnad och gick in på oppositionens (som numera är Etiopien!-baserad) hemsida, hur kan det vara möjligt i land där folket tydligen är så hårt hållet och som ligger längst ner på pressindexlistan (eller vad den heter).

Vad gäller gränskonflikten håller jag med, den ligger till grund till problemen men är ingen ursäkt att inte ställa de arresterade inför rätta. Vill Sverige försöka få tillbaka lite credd i Eritrea så kan man försöka hjälpa till att få Etiopien att fullfölja avtalen.

Permalänk | Anmäl #10 Pojtir, 2009-05-27, 11:37

WediZara:
Det finns inga handlingar att gräva fram ang. Dawit och SILC. När jag ringde Erik Jennische och bad om hjälp att uppmärksamma Dawits fängslande så var det första gången som Erik hörde talas om honom.

Dawit har alltid varit en patriot när det gäller Eritrea. Allt ont som sägs om honom idag är påhitt från en president som inte tål att kritiseras och som inte vågar stå för det. Det är ett gammalt knep som har använts av diktatorer sen tidernas begynnnelse.

Men för all del... Gräv på! Du kommer inte att hitta någonting mer än skammen över att ha gått på en tyranns lögner.

Permalänk | Anmäl #12 Johan Öbrink, 2009-05-27, 22:19

Pjotir:
Den hårda kritiken av Eritrea på sista tiden beror på att landet har blivit en allt mer tyrannisk diktatur.

Påståenden om att Dawit skulle ha arbetat åt Etiopien är lika löjliga som att han skulle ha varit dansk spion. Diktatorer gör såhär. De ljuger för att svärta ner sina motståndare.

Sen ang. gränskonflikten. Ja - jag håller med. Sverige tar inte ställning tydligt nog. Gränskonflikten är inte en ursäkt för att fängsla oppositionella. Därmed är fängslandet av oppositionella inte en ursäkt för att ignorera gränskonflikten. Även om Afewerki är en diktator så har Eritrea rätt till stöd i en konflikt där det finns internationella beslut som slår fast att de har rätt och Etiopien fel.

Permalänk | Anmäl #13 Johan Öbrink, 2009-05-27, 22:25

Johan bra skriven, vackra ord och fin artikulerade, frågan är om den håller vatten. Jag kan försäkta dig att tids nog kommer din article att falla som ett kurt hus. Som de säger " Tiden läker alla sår"
Förrseten det hela låter som en familj och parti tillhörigtets affär.
Och du hävdat att "Det är inte en myt att han arresterades som eritreansk medborgare. Det är däremot en myt att han därmed inte är svensk eller att Sverige därmed inte får lägga sig i. Dubbelt medborgarskap är krångligt. Mänskliga rättigheter är inte krångliga. Dawit har rätten på sin sida - inte regimen"

Det är ingen som har sagt att han inte är svensk medborgare, men när man har dubbelmedborgarskap i det här fallet eritreansk då är det Eritreas lag som gäller, och om du tror att mäsndkligheten är inte krångligt varför ska mänskligheten gälla bara Dawit och inte andra som är arresterade i Israel, Guantana Etiopien.. ohhhhh vad dum jag är de är ju terrorister.

Permalänk | Anmäl #14 Josef, 2009-06-01, 00:13

Josef: Du har alltså inga argument? Du bara TROR att jag har fel? varför? För att jag till skillnad från Eritreas diktator tror på yttrandefrihet och mänskliga rättigheter?

Sen vad gäller försöket till syrlig avslutning: självklart är jag lika mycket emot att människor hålls fängslade utan rättegång i Guantanamo som i Asmara. Hur är det med dig? Är du lika konsekvent?

Permalänk | Anmäl #15 Johan Öbrink, 2009-06-02, 18:29

Josef: Du har alltså inga argument? Du bara TROR att jag har fel? varför? För att jag till skillnad från Eritreas diktator tror på yttrandefrihet och mänskliga rättigheter?

Sen vad gäller försöket till syrlig avslutning: självklart är jag lika mycket emot att människor hålls fängslade utan rättegång i Guantanamo som i Asmara. Hur är det med dig? Är du lika konsekvent?

Jag bor i Usa och har vet jag att om nagon har begatt landsforaderi eller ar misstankte av att ha begatt ett brott mot landet som Dawit Isaak; Sverige har inte nagon ratt att fraga varfor eller be om att han slapps.

Varfor vander vi inte hela situationen, tanka om han hade varit i Sverige och skrivit, under tiden har han haft planer att sabotera Sverige pa nagot satt ar han misstankt terrorist. Vad skulle Sverige gora med honom? slappa honom fri till Eritrea?
Anyway it is good that you don't give up on your brother, but try to see it from both sides.

Permalänk | Anmäl #16 cali Haywood, 2009-06-05, 03:02

Cali:
Menar du på fullt allvar att USA i likhet med Eritrea helt har avskaffat demokrati och rättsstat? Det tror jag faktiskt inte på. Guantanamo är en skamfläck men i övrigt har jag bestämt för mig att rättegångar hålls over there.

Att han har haft planer på att sabotera förblir en sjuk fantasi i din och Afwerkis hjärnor.

Permalänk | Anmäl #17 Johan Öbrink, 2009-06-05, 22:22

Tro fan att du inte vill att din kompis ska sitta fängslad på odemokratiska grunder, men på vilket sätt borde de vara en viktig fråga för vår regering?

Vi kan ju inte ens fixa hem svenskar som är fängslade i länder som vi saknar avtal med. Att vi skulle börja lägga oss i hur andra länder styrs på grund av att de begår brott mot olika konventioner känns orimligt. Sätta press med hjälp av EU pga att Sverige har en felaktigt fängslad kille känns absurt. Antingen så får Sverige gå in o störta regeringen eller så får vi helt enkelt acceptera hur de behandlar sina medborgare.

Eftersom du är journalist kan jag ju gissa hur du ställer dig till väpnade konflikter.

Permalänk | Anmäl #18 Viktor Sandahl, 2010-04-14, 16:58

Wow, måste bara säga att som svensk-eritrean är jag otroligt överraskad av att så många icke eritreaner håller på president Afeworkis sida!

Eller handlar det bara om att ni inte vill slösa era skattepengar på att Carl Bildt ska styra regeringsplanet mot Asmara för en dum svensk-eritrean skull som borde få städa upp efter sig själv där han sitter halvdöd och torterad i fängelset?

Bra skrivet Öbrink och jag beklagar din och din familjs sorg!

Jag skäms över alla eritreaners jakande inställning till president Afeworki! Jag beklagar att mitt folk lider i Eri! Jag beklagar för alla eritreaner, vare sig de är journalister, politiker eller pingstvänner, som sitter fängslade i Eri!
Må Eritrea resa sig upp och återkomma vackrare än någonsin!

Permalänk | Anmäl #19 M., 2010-05-13, 17:29

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Därför är otrohetstrenden här
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Romney har planerat för ett maratonlopp
  6. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  7. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  8. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  1. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  2. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  6. Därför är otrohetstrenden här
  7. Ryssland och Kinas ansvar för våldet i Syrien är tungt
  8. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Romney har planerat för ett maratonlopp
  1. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Därför är otrohetstrenden här
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  6. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  7. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  8. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  9. Svenskar och muslimer kommer aldrig att komma överens om slöjan
  10. Absurt att lösningen på exploderande kärnkraftverk skulle vara att bygga fler

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.