Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Foto: scanpix
Carina Höglund, Englas mamma:

Vi behöver en mer mänsklig och godhjärtad journalistik

Svensk press har utvecklats på ett sätt som gör den till ett demokratiproblem. Allmänheten matas med den information som säljer mest, inte den som är relevant. Det är dags att lagstifta mot osanningar och kränkningar, anser Carina Höglund, mamma till Engla.


Om författaren

Carina Höglund är mamma till Engla som mördades 2008. Hon bor i Stjärnsund.

Vi behöver en ordentlig debatt kring medias ansvar. Vi vet alla att man inte kan lite fullt ut på det som står i tidningarna, det fick vi lära oss redan som barn. Men svensk press har utvecklats på ett sätt som gör den till ett demokratiproblem. Allmänheten matas med den information som säljer mest, inte den som är relevant. Det kommersiella har tagit över och att få korrekt information har blivit en klassfråga, bara den som har resurser och kompetens har den möjligheten.

Medierna behöver nya etiska regler och ett helt nytt förhållningssätt till pressetiken. Som det är nu kan inte allmänheten lita på medierna, vilket förstås är allvarligt - medierna är ovärderliga för demokratin och oersättbara som spridare av samhällsinformation.

Mediernas kontrollorgan, Pressombudsmannen och Pressens opinionsnämnd (PO-PON) för pressen och Granskningsnämnden för etermedia, fungerar inte. Det kostar alldeles för lite att strunta i de etiska riktlinjer som branschen enats kring. Den som klagar hos PO-PON får visserligen en professionell prövning av sitt fall, men som vanlig medborgare känns det i alla fall inte som att man blir tagen på allvar. Och skulle den lilla människan få rätt mot den mäktiga tidningen är straffet som döms ut närmast symboliskt. Den klagande får en ursäkt långt bak i tidningen utan bild, en text som den stora massan därför aldrig läser. PON kräver in en straffavgift som går till den egna organisationen (så det är tur att någon då och då orkar klaga så att det trillar in lite pengar till Pressombudsmannen). Tidningen kan lugnt fortsätta publicera osanningar och kränkande uppgifter.

Enligt min mening är är det alltså för enkelt att göra övertramp i medievärlden eftersom konsekvensen är minimal. Säg den chefredaktör som inte kan tänka sig ta lite gnäll och en liten bot mot en kioskvältare? För mig är därför PO-PON en klubb för inbördes beundran och gnäll. PO-PON gör ingen skillnad för den klagande och inte heller tror jag att PO-PON har någon preventiv verkan för att undvika grova publicistiska övertramp.

Jag anser att man ska lagstadga pressetiken så den får samma utrymme som ett vanligt brottsmål och så att den som klagar får en rättmätig upprättelse.

Ett bra exempel på att det nuvarande systemet inte fungerar är min anmälan av Expressen. Alla som varit inblandade i artikeln vet att den är oetisk och dessutom inte korrekt.

Expressen publicerade torsdagen den 17 juli 2008 ett förundersökningsprotokoll med det första förhöret med Anders Eklund.

Publiceringen skedde innan utredningen blivit offentlig. Förhören omfattades av förundersökningssekretessen och det var bara ett fåtal personer som hade tillgång till materialet.

Expressen måste ha fått tillgång till förhören genom någon som jobbar nära utredningen. Det är inte meningen att polis och åklagare ska läcka, men på grund av meddelarfriheten händer det i alla fall. Ingen vet vem som läcker då efterforskning inte är tillåtet. Det är däremot inte tillåtet att lämna ut dokument, så om det här skett i enlighet med meddelarfriheten så har en journalist träffat en polis eller åklagaren som läckt förhöret till media genom att låta en journalist ordagrant skriva av förhören.

Det är enligt min mening djupt oetiskt - men alltså inte olagligt, (som jag tycker att det ska vara).

I ovan nämnda exempel hade inte anhöriga fått någon information om förhörens innehåll. Publiceringen skadade anhöriga till Engla. Vi fick vänta på svar kring vad som hänt och kring sanningshalten i förhören i flera veckor efter det att Expressen offentliggjort förhören. Det kom att visa sig att sanningshalten i de första förhören var låg vilket inte precis gjorde att publiceringen gjorde mindre skada.

Jag anser att Expressen uppsåtligen har offentliggjort handlingar som inte var menade att vara tillgängliga för allmänheten och att tidningen bör hållas ansvarig för det lidande som den åsamkat anhöriga.

Publiceringar av detta slag skadar också allmänhetens förtroende för rättsväsendet. När material läcker ut får man känslan av att polisen inte är 100 procent professionell och att det finns enskilda personer inom rättsväsendet som genom att ta emot kvällstidningarnas mutor skor sig på offrens lidande.

Sen har vi Kriminalkrönikan 2009, en bok utgiven av Polisidrottsförlaget. Förlaget gör anspråk på att berätta sanningen om de mest uppmärksammade kriminalfallen. Händelserna är otroligt spännande och övergår din vildaste fantasi

Det hade varit mer heder värt om det stått: det hemska och tragiska som många familjer fick gå igenom 2008.

Nu är det inte heller sanningen som återgesi Kriminalkrönikan. Texten kring mordet på Engla och Pernilla är skriven av Leif Nykvist, kriminalinspektör och ansvarig polis i Pernilla-fallet. Texten är upplagd på ett sätt som är till gagn för Leif och speglar definitivt inte hela sanningen, som förlaget påstår i reklamen för boken. Den speglar en enskild polismans egen valda sanning om fallet.

Kriminalkrönikan har även den sista bilden på Engla i livet på utsidan av boken. Det känns respektlös mot Engla.

För mig känns pengarna man tjänar på utgivningen som oetiska pengar. Är de som är involverade i polisidrotten verkligen bekväma med att ta emot dem?

Och det är inte konstigt att det är svårt att få allmänheten och politiker att förstå brottsofferperspektivet när till och med polisen är med och underblåser känslan av att riktiga brott är något som ska behandlas som spännande.

Jag har även valt att anmäla Sydsvenskan. Deras hårdvinklingar och generaliseringar är oacceptabla. Det värsta med Sydsvenskan är att tidningen tagit kränkande bilder från Englas grav utan att fråga oss som är gravförmyndare. De har tagit kort och i tidningen gjort ut det på ett extremt kränkande sätt med en trasig ängel med ansiktet ner i granriset på Englas grav.

Ansvarige utgivare var oförstående när jag kontaktade honom och vi hade ett upprört samtal. Han påpekade för mig att jag inte har rätt att bestämma hur dom väljer att skriva eller vilka foton som är passande.

Jag har valt att göra en JK-anmälan av ovan nämnda fall eftersom jag tycker att debatten är viktig. Jag tror inte att någon blir fälld, jag har slutat tro på det sunda förnuftet när det gäller svenskt rättsamhälle och myndigheter. Jag får en liten klump i magen av att anmäla Expressen eftersom tidningen också skrivit mycket bra många gånger.

Med JK-anmälningarna vill jag få igång debatten. Jag hoppas den i förlängningen ska leda till en mer etisk, mänsklig och godhjärtad journalistik.

Frid o kärlek.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7403

19 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Även Monica Antonssons avslöjanden om sanningen bakom Liza Marklunds bok Gömda och dess centralfigur Mia Eriksson visar också på bristerna i media. Liza Marklund har ju dessutom under sin tid på Expressen skrivit kränkande och felaktiga artiklar om verksamheten Trossen och Elisabeth Hermon.
-
Jag håller verkligen med Carina Höglund om att vi behöver en mer mänsklig och godhjärtat journalistik! En journalistik som inte drivs av politiska projekt och kortsiktiga sensationer.

Permalänk | Anmäl #1 Medborgare X, 2009-05-24, 21:56

Jag tror det kommer lösa sig. Det ser vi ju redan nu hur det traditionella medierna tappar mark. Beror i förlängningen på att de inte producerar nåt speciellt av värde. Iaf inte tillräckligt. Folk läser ju inte skräpet tillslut när det skrivs som det gör. Det kanske inte går över en natt... men det kommer få konsekvenser på sikt. Jag tror att det kommer reglera sig självt det där.. Det kommer krävas bra mkt mer kvalitet framöver om man ska kunna fortsätta ta betalt..

Permalänk | Anmäl #2 m96, 2009-05-24, 22:13

Poliser som (mot betalning?) läcker till kvällspressen är värda allt förakt. Det är en skam att det inte är straffbart som t.ex grovt tjänstefel.
I så fall hade det kanske gått att utreda.

Permalänk | Anmäl #3 torrkorven, 2009-05-24, 22:34

Att kvällspress (dagspressen är inte mycket sämre numera) är beredda att göra vad som helst för att få sin unika 'story' och sälja X antal mer lösnummer är inget nytt. Därför har jag inte på många år köpt dylika tidningar.

Men den finns uppenbarligen en stor mängd människor som gör det. Vilket innebär att dom gillar/uppskattar vad som står i pressen.
Det vill säga kvällspressen skriver vad folk vill läsa. Det kan vara lätt att skylla på de så kallade 'journalisterna' men det är fortfarande konsumenterna som köper tidningen..
Utan tvång(!)

Det är värt att ta upp i tankegångarna innan vi börjar såga i tryckfriheten....

Permalänk | Anmäl #4 Gustav, 2009-05-24, 22:44

Först och främst bör s(enska journali(S)ter försöka med objektiv journalistik, även om det är att sätta ribban högt.

Permalänk | Anmäl #5 Oscar, 2009-05-24, 23:52

Det finns ju något som heter förtal, vilket är straffbart, och det måste gå att tillämpa även på tidningar, eller är tryckfriheten nån slags carte blanc som till och med överträffar utländska diplomaters strafffrihet.
Själv har jag sen länge slutat läsa Expressen och Aftonbladet och nu även SVD. Metro och övriga gratistidningar med TT innehåll är tyvärr bara en parantes, som ger mest glädje om de läses bakifrån.
Egentligen har problemmet funnits under en lång tid, kommer i håg en intervju för 35 år sedan då den s k journalisten inte prickade många rätt i den tryckta artikeln.
Heja NewsMill!

Permalänk | Anmäl #6 Frans Larsson, 2009-05-25, 00:29

Carina Höglund har en mycket hög exponering i media. Hon deltar i debattprogram, i offentlig direktsänd begravning, artiklar och intervjuer. Det kan inte vara lätt för pressen att förstå när Carina ena stunden exponerar Engla i ord och bild, för att den andra stunden anmäla pressen för att vara respektlös och kränkande. Särskilt svårt är det när det handlar om samma objekt och bilder i båda fallen. Förra månaden berättar Carina om hur hon tillverkat en skulptur i form av en ängel, vilken ska placeras vid vägkröken där Engla rövades bort. Detta är tydligen respekt och inte kränkande. När Sydsvenska Dagbladet använder en symbolisk ängel vid Englas grav - då är det däremot kränkande och respektlöst, och Carina Höglund anser bilden vara tillräcklig för att Justitiekanslern ska göra något åt den.
Nordisk Kriminalkrönika anmäler Carina för deras generella beskrivning av sin utgåva. Hon vill att JK ska förbjuda att man skriver att brottsutredningar kan vara spännande. Dessutom har krönikan använt den mest kända av förra årets pressbilder - vilket av någon outgrundlig anledning nu har blivit tryckfrihetsbrottet 'respektlöshet'.
JK ska tydligen till och med utreda tryckfrihetsbrottet "generaliseringar av Carinas hemort Stjärnsund", enlig Dagens Nyheters beskrivning av Carinas anmälan.

Nej, det är inte lätt att förstå varför saker är kränkande ibland och inte annars. Var finns den röda tråden? Är sanningen kanske den att allt är bra om det bara är Carina själv som publicerar, debatterar och låter sig intervjuas? Upplever hon det som om hon ska ha fullständigt kontroll över media, och att all dokumentation om det hemska brottet på något sätt är hennes eget revir?
Så fungerar inte media. Och en bra rådgivare hade kunnat tala om för henne att JK inte kommer att vara med på noterna, utan att de flesta punkterna i anmälan är helt huvudlösa.

Permalänk | Anmäl #7 Mats Forssblad, 2009-05-25, 02:15

Hej Mats
Jag tror inte du förståt själva problematiken media vet mycket väl var dom etiska riktlinjerna går. självklart handlar inte anmälningarna om bilder som jag har varit med och godkänt i andra sammanhang. cykelbilden vet ja inte hur media har fått tag på den tillhör en privat person o polisutredningen bilden på en trasig porslins ängel på min dotters grav kan nog dom flesta förstå är kränkande.Att jag är med o deltar i media betyder inte att media får gå över dom pressetiska regler dom har för det.Jag menar att de ska gå att känna sig trygg med media efter som media är den kanal vi har för att sprida information och debattera ämnen som är viktiga för demokratin.Jag tycker att det är helt ok att jag vill ha fullständig kontroll o inte bli kränkt och att jag vill att det ska vara relevant och sanningsenligt på sådant som berör mig eller Engla så länge som vi inte gjort något olagligt .frid o kärlek carina

Permalänk | Anmäl #8 carina, 2009-05-25, 07:37

Jag kan inte låta bli att fundera över varför Mats Forssblad reagerar över att Englas mamma själv vill förbehålla sig rätten att släppa ut material? Den juridiska aspekten kan jag inte bedömma, men moraliskt och etiskt är saken solklar. Om det har intresse i en debatt om media. Sedan kan man ju naturligtvis fundera över om Carina Höglund ägnar sig för mycket åt sin egen medieaxponering. Att älta kan vara ett sätt att bearbeta, men det kan också antyda att man fastnat i sorgearbetet och behöver hjälp att komma vidare. I frågan om medias ansvar kan man tyvärr konstatera att situationen kommer att bli ännu sämre framöver. Paradoxen är att en pressad gammelmedia som kämpar med upplagesiffrorna kommer att ta ut svängarna allt mer, vilket innebär att allt fler tröttnar och slutar läsa. Innan mörkret slutligen faller över AB och Expr blir tonläget rejält uppskruvat (är vi där nu, eller kan vi vänja oss med ännu mer skit?) och övetrampen alt snaskigare. Man fokuserar inte på att leverera sanningena, utan aktieägarvärde. Detta är antagligen inte värt att offra tryckfriheten på. Snarare får vi lära oss leva i det nya medielandskapet med kritiska ögon och göra medvetna val. Vilket för oss tillbaka till Caria Höglunds rädsla för media som ett demokratiproblem, där endast de bemedlade klarar att hålla sig korrekt informerade. Ja, det är ett problem. Det finns sådana i livet.

Permalänk | Anmäl #9 Peter Lindkvist, 2009-05-25, 09:22

vist har jag fastnat i sorgen o där kommer jag antagligen att vara i resten av mitt liv sorgebearbetning är för mig att lära sig att leva med sorgen inte att bli fri från den.för mig handlar bearbetningen om att våga fortsätta vara den jag har varit och är det är inte lätt när sorgen o jante lagen ständigt gör sig påmind.jag har alltid försökt att ta tag i dom bitar som kommit i min väg och försökt göra det bästa av det de ligger i min personlighet .
Jag tycker inte att jag ältar något utan har en drivkraft i att det är våran allas rätt att vara med och ta ansvar och på verka.

Permalänk | Anmäl #10 carina, 2009-05-25, 10:02

vist har jag fastnat i sorgen o där kommer jag antagligen att vara i resten av mitt liv sorgebearbetning är för mig att lära sig att leva med sorgen inte att bli fri från den.för mig handlar bearbetningen om att våga fortsätta vara den jag har varit och är det är inte lätt när sorgen o jante lagen ständigt gör sig påmind.jag har alltid försökt att ta tag i dom bitar som kommit i min väg och försökt göra det bästa av det de ligger i min personlighet .
Jag tycker inte att jag ältar något utan har en drivkraft i att det är våran allas rätt att vara med och ta ansvar och på verka.

Permalänk | Anmäl #11 carina, 2009-05-25, 10:04

Pressetik och etik bör definieras mer ingående!
Godhjärtade människor behövs i hela samhället! Grundregel i mänsklig etik borde vara:
Du skall inte döda eller skada en annan människa!
Vänligen Laszlo

Permalänk | Anmäl #12 Laszlo Donat, 2009-05-25, 10:14

Hej Carina, först och främst vill jag att du ska veta att det du går igenom är ofattbart att begripa. Mitt djupaste deltagande.

Till dagens journalister och journalistik kan man bara säga ett ord när det gäller kvällspressen: KATASTROFAL!

De agerar polis, åklagare och till slut också domstol, vilket är livsfarligt för demokratin. Den gamla journalisthögskolans motto: Att utan egen åsikt på ett objektivt opolitiskt sätt skriva artiklar har bytts ut till det motsatta.

Paniken är total på chefredaktörernas rum, allt handlar om upplagor och de ska vara gigantiska. Kan man nå den utsatta stapeln är lyckan gjord. Att på den vägen krossa en och annan liten medborgare är ovidkommande.

Exemplen som nämnts ovan om Liza Markklund och Expressen är relevant och hade aldrig tagits upp om inte bloggvärlden agerat.

Tiderna förändras så också papperstidningarnas herravälde. De är på utdöende. De sista ryckningarna kommer om sisådär tio-femton år...

Hoppas att du Carina trots alla motgångar kommer att få ett bra liv.

Permalänk | Anmäl #14 Ramona Fransson, 2009-05-25, 10:26

Carina. Det är med respekt jag skriver detta. Dels därför att vi berör något djupt mänskligt, dels för att jag inte känner dig, dessutom är jag rejält of topic. Visst kommer du att få fortsätta bearbeta sorgen, men det är inte detsamma som att ständigt leva i den. Ser du skillnaden? Du säger att du vill fortsätta vara den du var innan. Ok, innan hade ditt liv ett annat, rikare innehåll, eller hur? Det är dit du bör ta dig, med dina nya erfarenheter. Du kommer aldrig att helt bli densamma. För du har djupnat, sannolikt vuxit. Och personen Carina Höglund är mer än en drabbad mor, större än sin förlust. Och du är framförallt inte skyldig någon - ens Engla - att göra ditt liv till en golgatavandring. Skulle hon vilja det? Resonemanget förutsätter naturligtvis att du inte upplever rampljuset så positivt att du väljer sorgen för att få synas i det. Ett destruktivt val man nog bör undvika. Eller också har jag helt fel och du gör rätt som utifrån personliga erfarnheter driver frågan om medias ansvar. Jag är bara rädd att det kan bli ännu en förlust.

Permalänk | Anmäl #15 Peter Lindkvist, 2009-05-25, 11:05

peter
själv klart lever jag för alltid med sorgen jag bearbetar så jag kan leva med den kanske en dag gå hand i hand med den även om det känns långt borta.Mitt liv är ingen golgatavanding jag tycker att det är viktigt att man belyser sånt som är viktigt och att jag har rätt att fortsätta leva och vara aktiv även om jag har sorg och mår skit.
Förluster är jag inte rädd för jag har redan gjort den störst förlusten sådan här förluster som du menar är ingenting bara man känner att man gjort sitt bästa. tack för omtanken.
frid Carina

Permalänk | Anmäl #16 carina, 2009-05-25, 12:02

peter
själv klart lever jag för alltid med sorgen jag bearbetar så jag kan leva med den kanske en dag gå hand i hand med den även om det känns långt borta.Mitt liv är ingen golgatavanding jag tycker att det är viktigt att man belyser sånt som är viktigt och att jag har rätt att fortsätta leva och vara aktiv även om jag har sorg och mår skit.
Förluster är jag inte rädd för jag har redan gjort den störst förlusten sådan här förluster som du menar är ingenting bara man känner att man gjort sitt bästa. tack för omtanken.
frid Carina

Permalänk | Anmäl #17 carina, 2009-05-25, 12:05

du är bara en uppmärksamhetsjunkie som känt att medieintresset för den egna personen svalnat för mkt.
och vips så känner vi oss kränkta, smidigt..

Permalänk | Anmäl #18 bullen, 2009-05-25, 13:32

bullen
Man kan ju hoppas att du har rätt för då har vi inget problem med media utan bara med mig och det kan vi leva med.

Permalänk | Anmäl #19 carina, 2009-05-25, 13:51


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.