Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Sex i mitten

Foto: Scanpix
Jenny Sonesson och Mae Liz Orrego Rodriguez (fp) svarar Hanna Wagenius (c) och LUF Storstockholm:

Vi stödjer verklighetens alla "Liljor"

"Legalisering ökar efterfrågan, även LUFs så kallade svenssons-köpare vågar öppna plånböckerna när staten säger att de okej att förlägga firmafesten på bordell. Det är en lukrativ bransch som lockar business minded kriminella som inte är intresserade av att sköta verksamheten lagligt eller ta hänsyn till de prostituerade." Det skriver JENNY SONESSON och MAE LIZ ORREGO RODRIGUEZ (fp).


Om författaren

Jenny Sonesson
Ordförande Liberala Kvinnor Stockholm

Mae Liz Orrego Rodriguez 
Vice ordförande Liberala Ungdomsförbundet och kandidat till Europaparlamentet


"Vi säger att slaveriet har försvunnit från Europas civilisation, men det är inte sant. Slaveri existerar fortfarande... och det kallas prostitution". Det är inte Lukas Moodysson som har konstaterat detta utan en annan klarsynt kulturpersonlighet, men knappast samtida, nämligen författaren Victor Hugo. Prostitution kallas ofta för världens äldsta yrke. Försvarare av fenomenet utgår ifrån att prostitution alltid kommer att existera. Vi ifrågasätter det. Historien lär oss att apartheid, slaveri och kolonialism inte är oupplösligt förenat med mänsklighetens öde.

Våra antagonister från LUF Storstockholm, Per Pettersson, Filip Wästberg, och CUF, Hanna Wagenius, använder argument som påminner om varandra när de på var sitt håll pläderar för att prostitution ska legaliseras och sexköpslagen avskaffas i Sverige. Låt oss granska argumentationen närmare:

1. Människohandel för sexuella ändamål är fel

Både LUF Storstockholm och CUF tar avstånd från människohandel för sexuella ändamål och menar att det är förkastligt och inte kan jämställas med frivillig prostitution som innebär försäljning av en tjänst.

"De allra mest utsatta i handeln med sexuella tjänster är de som tvingas in i det mot sin vilja av samvetslösa människohandlare, ofta med koppling till den organiserade brottsligheten" skriver LUF Storstockholm.

"Att säga att sexköp som bygger på samtycke och frivillighet är detsamma som människohandel är en tragisk devalvering av det senare begreppet" deklarerar CUF.


2. Sexköpslagen leder till minskad efterfrågan

Både LUF Storstockholm och CUF erkänner att sexköpslagen har varit framgångsrik när det gäller att bekämpa efterfrågan, vilket lett till att de mest inbitna sexköparna är kvar och att situationen för sexsäljare har blivit farligare.

"Genom sexköpslagen har många sexköpare försvunnit, framförallt de som kan kallas svensson-köpare. Dessa köpare kom för att få enklare sexuella tjänster utförda och betalade för sig utan några konstigheter /.../ När efterfrågan på sexuella tjänster nu minskar tvingas de som säljer tjänsterna att gå med på saker de tidigare inte gjorde...konstaterar LUF Storstockholm.

"...det faktum att den snävare kundkretsen som följer av lagen gör sexmarknaden enormt riskfylld...CUF har i alla fall bestämt sig - en lag som ökar risken för övergrepp på sexsäljare ska inte vara kvar."


3. Legalisering av prostitution minskar människohandel

Både LUF Storstockholm och CUF förespråkar legalisering. Då kan prostituerade skaffa en F-skattesedel och öppna eget. LUF Storstockholm menar att bordellerna kommer att vara underställda arbetsmiljölagstiftning och inspektioner av myndigheter, vilket antas skrämma bort den organiserade brottsligheten som ägnar sig åt människohandel.

Vi instämmer med LUF Storstockholm och CUF i de två första punkterna:

1) Människohandel är en skamfläck för mänskligheten men det betyder inte all handel med sexuella tjänster präglas av ofrivillighet från säljarens sida.

2) Sexköplagen har i Sverige lett till en minskad efterfråga och farligare torskar.

Vi avviker i uppfattning i punkt tre. Legalisering av prostitution minskar inte människohandel - tvärtom.

Vi har sagt det förut och vi säger det igen: vi har förståelse för att de finns prostituerade som väljer mellan att gå på Stockholms universitet eller Malmskillnadsgatan. Och trivs med livsvalet. Som liberaler har vi respekt för att individer är olika och vill bejaka ett samhälle där människor får bejaka sin begåvning, drömmar och drifter. Men det får inte ske på bekostnad av att man kränker andra individer. Vi menar att den frivilliga prostitutionen gör just detta.

LUF Storstockholm och CUF borde ställa sig frågan varför de flesta prostituerade i världen är unga, fattiga och outbildade. De är sällan vi hör historier om medelålders välbeställda politiker, direktörer och kardinaler som planerar att göra ett karriärbyte och börja sälja sexuella tjänster.

Även om vi injicerar sanningsserum Sveriges skolelever skulle SYO-konsulenterna vittna om att ytterst få av landets unga siktar på en karriär som prostituerade. Vi uppmanar LUF Storstockholm och CUF att göra en enkät bland sina medlemmar och fråga medlemmarna vad de väljer: studera eller gå på Malmskillnadsgatan. Vi slår vad om att de flesta väljer Stockholms universitet framför bordellen.

Julia Roberts karaktär "Vivienne" i Hollywoods Pretty Woman existerar i verkligheten men det gör även Lukas Moodysson "Lilja". Så länge det finns en efterfrågan kommer ett utbud att tvingas fram eftersom sexindustrin lider av rekryteringsproblem. Legalisering ökar efterfrågan, även LUFs så kallade svenssons-köpare vågar öppna plånböckerna när staten säger att de okej att förlägga firmafesten på bordell. Det är en lukrativ bransch som lockar business minded kriminella som inte är intresserade av att sköta verksamheten lagligt eller ta hänsyn till de prostituerade.

I Nederländerna är prostitution legaliserat sedan många år, men myndigheterna reagerar eftersom verksamheten attraherar organiserad brottslighet. I en intervju med Amsterdams borgmästare Job Cohen skriver BBC World:

"Job Cohen said the heavy concentration of the sex trade in the canal city's crowded center has degraded the quality of life, encouraged crime and exploited women. - Our aim is to combat criminality."

Med röstsiffrorna 43-2 har stadens politiker röstat för en upprensning av Red Light District, stänga bordeller och göra staden tryggare. Amsterdams väljare håller med. Hela 67 procent av befolkningen stödjer planen. De frivilliga sexarbetarna protesterar, det är inte konstigt. Om vi skulle förbjuda korvmojjar i centrala Stockholm skulle korvgubbar och korvgummor bli rasande.

LUF Storstockholm och CUF kritiserar sexköpslagen för att den har gjort tillvaron mer utsatt för sexsäljarna eftersom de farligaste torskarna inte låter sig skrämmas av en tandlös lag. I dagsläget har knappast någon torsk dömts till fängelse. En tyngre skrämselarsenal än dagsböter behövs. När Rudolph Giuliani valdes till borgmästare 1994 i New York, som då kallades en av världens farligaste städer, lovade han en tuff nolltolerans mot brott. Strategin visade sig framgångsrik. I dag är den låga kriminaliteten ett av New Yorks varumärken. Det handlar om att motverka en normalisering som inträder när vi intar en uppgiven inställning som LUF Storstockholm och CUF.

Låt oss hålla i minnet att lagstiftningen inte bestraffar de som väljer att sälja sex utan enbart dem som köper eller förmedlar sexuella tjänster. Prostituerade kan således söka skydd och hjälp av polisen, socialtjänsten eller kvinnojourer utan rädsla för repressalier. Ökade resurser måste satsas på stöd samt riktade insatser för dem som vill välja ett annat liv.

Vi är stolta över att Folkpartiet Liberalerna som enda parti i valet till Europaparlamentet kräver ett europeiskt FBI. Det är nödvändigt för att vi ska ha en realistisk chans att bekämpa den globaliserade kriminaliteten som exploaterar människor och hotar det öppna samhället som EU vill värna.

Kritiker av sexköpslagen påpekar gärna att lagen är misslyckad eftersom prostitution fortfarande förekommer i vårt land. När lagen mot barnaga infördes för trettio år sedan ifrågasattes den. I dag har den ett starkt folkligt stöd. Men har föräldrar slutat att slå sina barn i Sverige? Svaret är givetvis nej, men ingen använder det som ett argument för att lagen ska avskaffas. Torskar kommer att finnas även fast vi har en sexköpslag - men de blir färre och därmed är marknaden mindre lönsam för slavhandlare.

Livsvillkoren ser dramatiskt olika ut för kvinnor och män globalt sett. 70 procent av världens fattigaste är kvinnor. I alla länder på jorden tjänar och äger kvinnor mindre än män. 82 procent av världens parlamentariker är män, endast 18 procent är kvinnor och bara några ynka procent är ministrar. Detta innebär att nästan alla världens samhällen och resurser styrs och kontrolleras av män. Prostitution stereotypiserar kvinnor som underordnade och minskar friheten i världen. Att låta prostituerade få F-skattesedel är kosmetika som aldrig kommer att lyckas sminka över orättvisorna.

Att det finns sexarbetare som gillar sitt jobb är inget skäl för att prostitution ska accepteras. Det fanns slavar som bekämpade abolitionismen i 1800-talets USA. För en del slavar, framförallt de som arbetade i hushållen, blev situationen svår när slaveriet slutligen avskaffades och de skulle försörja sig själva. Det fanns även indier som försvarade den brittiska kolonialmakten och svarta som inte opponerade sig mot apartheidsystemet i Sydafrika.

Vi tycker att moralkakor är hårdsmälta. Vårt resonemang har inget med sexualmoralism att göra, utan är ett krasst konstaterande. Kommunism och prostitution låter vackert i teorin men fungerar sällan i praktiken. Marx är död. Låt oss även begrava prostitutionen på historiens kyrkogård och upprätta det jämställda samhället.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7282

18 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

TACK! Äntligen! Jag bara måste säga det eftersom jag vet att 99% av följande kommentarer kommer att domineras av arga män.

Permalänk | Anmäl #1 Nyx, 2009-05-21, 10:10

Äntligen! Ni inleder med precis den balanserade sammanfattning av prostitutionsfrågan som debatten har saknat de senaste veckorna, och nu kan vi gå vidare och välja om vi vill vara tokliberala eller mjukisliberala.
Själv väljer jag att vara mjukisliberal. Den lyckliga horan får ursäkta, men jag föredrar en lagstiftning som begränsar hennes lycka men istället räddar hennes olyckligare medsystrar.

Permalänk | Anmäl #2 David Vrensk, 2009-05-21, 14:33

Det var lagligt att öppna mottagning för att massera folks fötter, men i samma ögonblick kunden istället betalar för att få sin penis eller sitt klitoris masserat, ja då blir kunden kriminell!

Det är just olagligheten som gör att missförhållanden äger rum. Samma sak händer när man olagliggör alkoholtillverkning eller spelverksamhet - kriminella element tar över. Det minskade utbudet ger utrymme för stora vinster, kriminella metoder och minimal insyn.

Om en kvinna som jag själv inte är intresserad av utan kompensation emellan är intresserad av att köpa sexuella tjänster av mig så borde det vara upp till mig och henne att hitta en för oss passande lösning - men nej, en gigolos kunder är per definition kriminaliserade med nuvarande lagstiftning.

Det är inte prostitution i sig som är farligt, utan andras attityder om det man håller på med, det så kallade hor-stigmat (när det gäller kvinnor): http://www.isabellalund.com/about/

Här har ni en 22-årig tjej som finansierar sin mastersexamen med att auktionera ut sin oskuld. Låter knäppt att köpa den, men för 30 miljoner låter det smart av henne. (Lagligt i Nevada, men alltså inte i Sverige där köparen åker fast): http://www.affarsvarlden.se/hem/graddfilen/article490782.ece http://en.wikipedia.org/wiki/Natalie_Dylan

Permalänk | Anmäl #3 Filip Robur, 2009-05-21, 19:56

Nyx: Hallå där! Jag är man och inte ett dugg arg, bara tacksam för den här artikeln.

Permalänk | Anmäl #4 Claes Samson, 2009-05-21, 20:00

hmm, tack för en bra artikel. jag tycker det är helt självklart att sexköp på ett eller annat sätt stödjer en industri som slösar bort liv på en skrämmande nivå. det tycks inte svårt att yrka på nolltolerans ur det perspektivet, snarare väldigt svårt att yrka något annat, men jag antar att det kommer följa en massa kommentarer som försvarar prostitution på ett eller annat sätt, utan hänsyn till de sorgliga konsekvenser sexköp får. trafficking skulle inte finnas utan sexköpare. så enkelt är det.

Permalänk | Anmäl #5 arioso, 2009-05-21, 22:48

Hälsningar.

I en stycket skriver ni att man inte skall driva igenom saker på andras bekostnad, i nästa att ni är villiga att göra just detta mot de frivilligt prostituerade. Håller inte, gör om, gör rätt.

Ni glömde också berätta hur de manliga prostituerade drabbar er sk jämlikhet. I senaste utredningen slog regeringen fast att prostitution var ett problem för jämlikheten för att fler kvinnor än män sysslade med det. Jag har lite svårt att se lösningen på detta i att förbjuda kvinnodominerade jobb.
Om det nu verkligen är kvinnodominerat, eller ifall sagan om könsmakten bara gör att ni inte kan se de manliga.
Ni bygger slott på sand, så det sjunker.

Permalänk | Anmäl #6 Ronnie Eriksson, 2009-05-22, 18:00

LUF Storstockholm och CUF borde ställa sig frågan varför de flesta
STÄDARE i världen är unga, fattiga och outbildade. De är sällan vi
hör historier om medelålders välbeställda politiker, direktörer och
kardinaler som planerar att göra ett karriärbyte och börja sälja STÄDTJÄNSTER.

Även om vi injicerar sanningsserum Sveriges skolelever skulle
SYO-konsulenterna vittna om att ytterst få av landets unga siktar på en karriär som STÄDARE. Vi uppmanar LUF Storstockholm och CUF att göra en enkät bland sina medlemmar och fråga medlemmarna vad de väljer: studera eller STÄDA TOALETTER PÅ T-CENTRALEN. Vi slår vad om att de flesta väljer
Stockholms universitet framför STÄDFIRMAN.

Kriminalisera köp av städtjänster nu!

Permalänk | Anmäl #7 Nu får det vara nog!, 2009-05-22, 18:07

"Försvarare av fenomenet utgår ifrån att prostitution alltid kommer att existera. Vi ifrågasätter det. Historien lär oss att apartheid, slaveri och kolonialism inte är oupplösligt förenat med mänsklighetens öde."

Vilken planet kommer artikelförfattarna ifrån? Apartheid, slaveri och kolonialism bygger på våld och maktutövande. Frivillig prostitution bygger på överenskommelse mellan 2 parter som inte innefattar hot, våld eller tvång. Ifrågasätter man prostitution som ett fortsatt mänskligt fenomen så borde man göra en väldigt seriös reality-check. Hela artikeln är nonsens....

"Låt oss även begrava prostitutionen på historiens kyrkogård och upprätta det jämställda samhället."

Lycka till med den bedriften!! Ni kan även passa på att förbjuda åska och översvämningar.

Permalänk | Anmäl #9 Freedom, 2009-05-24, 00:02

Varför begränsa sig till torskar? Alla som köper städtjänster borde naturligtvis också spärras in. Tror nämligen inte många av landets unga siktar på en karriär som städare, utan väljer hellre Stockholms Universitet. När jag tänker efter finns det en massa arbeten som borde begravas på historiens kyrkogård. Vad enkelt det är att bara förbjuda! Vad skönt det känns att nästa generations politiker har den rena och enkla synen på politik.

Vi ska inte heller nöja oss med att avskaffa tråkiga yrken, som hora, spärrvakt och städare. Vi ska också avskaffa tobak och alkohol, och kanske även godis som vissa stackare inte kan hantera. Förbjud rubbet! Jag menar, vi måste ju vara solidariska med de stackare som inte kan hantera dessa laster.

Otrohet bör också förbjudas. Det är ju ett jävla sätt att vara otrogen, så det vore härligt att även förpassa otrohet på historiens sophög. Även lögner är rätt tråkiga. In i fängelse med den som ljuger! Tjohoo! Lögnerna ska förpassa till historiens sophög!

Ärligt talat. Den enda anledningen till att ni vill kasta in just torskar i fängelse är gammal unken sexualmoralism. Ni må tillhöra ett ungdomsförbund, men låter som gamla tanter. Alla era argument skulle nämligen fungera lika bra på andra områden. Tobaken skördar tiotusentals liv varje år, och orsaker ett lidande som prostitutionen inte ens i sina värsta stunder kan komma i närheten av. Ändå är det just torskarna, och inte tobaksförsäljarna, som ska in i fängelse. Denna inkonsekvens speglar den rådande svenska sexualmoralen, som säger att det är väldigt väldigt väldigt fel att betala för sex. Ni kan neka er blå att ni inte är moralister, men det förändrar inte faktum. Låter man som en moralist, så...

Permalänk | Anmäl #10 Anders Bondensson, 2009-06-03, 18:25

Jag håller med signaturen "Nu får det vara nog!"s jämförelse med exempelvis städerskor. Det här var ett ytterst tunnt inlägg, och jag måste fråga mig än en gång hur jag ska rösta i EU-valet.

Eftersom ni har slagit till reträtt på de första två punkterna så ska jag dissekera resten:

Ni förstår den som vill prostituera sig istället för att gå på universitet (som om det skulle vara omöjligt att göra båda, eller kanske prostituera sig på campus). Ni påstår er respektera detta, och som "liberaler" anser ni att alla ska få göra som de vill så länge man inte kränker någon annan.

Jämförelsen med SYO-konsulenterna (jag tror det heter SYV nu för tiden) där man byter ut "prostituerade" mot "städerskor" har redan gjorts, och det finns helt klart en massa jobb som ingen vill ha egentligen. Dessa kan man ändå tvingas göra, något som knappast förespråkas vad gäller prostitution. Man ska inte tvingas ta ett jobb som prostituerad eller bli av med bidraget, det ska vara helt frivilligt.
Att påstå att en majoritet måste vilja ta ett jobb för att det inte ska förbjudas låter alltså bara dumt.

Legalisering av sexköp är självklart inte hela lösningen på problemet. Koppleri, människohandel och liknande måste självklart bort. Satsa därför på monopolisering av sexindustrin, med statliga bordeller där både fysisk och psykisk hälsa ses efter. Självklart ska smittspridning och drogberoende då kunna minskas. Jag tror att det är det bästa för alla inblandade.

Som liberaler borde ni tycka om fri marknad - efterfrågan styr priset (och vice versa), och därmed löses problemet med rekryteringsproblemen när prostitution blir frivilligt. Om staten tar över verksamheten så slipper man "business minded kriminella".

Ni skriver att "de frivilliga sexarbetarna [i Amsterdam] protesterar, det är inte konstigt. Om vi skulle förbjuda korvmojjar i centrala Stockholm skulle korvgubbar och korvgummor bli rasande".
Nej, det är förstås självklart! Jag undrar ändå vad ni vill ha sagt med detta...? Om det är att förbud mot sexköp och korvköp är detsamma så måste ovanstående nästan betraktas som ett självmål. Förklara, tack!

Ni säger er vilja ha hårdare straff. Jag tror knappast att det är rätt väg att gå, möjligen om vad ni menar är vid människohandel, inte sexköp. Erbjuder man inte ett statligt alternativ så kommer straff tyvärr inte göra någon skillnad. Inte ens de värsta diktaturer har lyckats få bukt med prostitution på det sättet.

De flesta som har utsatts för människohandel går knappast till polisen eller socialtjänsten i första hand, och lär knappast känna till kvinnojourer. Tal om att "ökade resurser måste satsas" är skitsnack som vanligt om man inte har konkreta förslag - Man löser inte problem genom att säga sig vilja pumpa in pengar i befintliga organisationer. I föreslagna statliga bordeller kunde vägar ut ur prostitution erbjudas och eventuellt till och med finansieras.

Att jämföra barnaga med sexköp är långsökt - inga barn vill bli slagna, men en del män och kvinnor vill sälja och köpa sex. Jag skulle inte själv göra något av alternativen, men jag tycker precis som CUF och LUF att nuvarande situation inte är acceptabel för den som är prostituerad och den ensidiga kriminaliseringen inte löser något problem. Ni erkänner själva att torskar "kommer att finnas även fast vi har en sexköpslag", men att en mindre lönsam marknad skulle få slavhandel till att sluta är ren lögn. Så länge det finns någon marknad alls kommer handel bedrivas.

Hur män och kvinnors livsvillkor ser ut globalt och att det är "syndast" om kvinnor är knappast relevant för debatten, när man vet att även män säljer sex. I en renodlad sexslavhandelsdebatt skulle det kunna vara relevant, men det handlar väl om att CUF och LUF vill tillåta prostitution men vill STOPPA sexslavhandel. Märk skillnaden!

Slutklämmen där frivillig prostitution jämförs med slaveri, apartheid och kolonialism tyder ytterliggare på att ni inte har förstått att man måste separera på frivillighet och tvång - att frivillig prostitution skulle göra att sexslavhandel blir accepterat är lika verklighetsfrämmande som att frivilliga gruvarbetare skulle göra slavgruvor accepterade.

Vad den runt 200 år gamla kommunismen har med saken att göra förstår jag inte, men visst stämmer det att Marx är död (kommunismen är det däremot inte). Prostitution, däremot, är äldre än skrivkonsten och att nuvarande system skulle vara det bästa kan inte vara sant.

Permalänk | Anmäl #11 Stefan Siverud, 2009-06-04, 03:16

varför är det aldrig någon som nämner att 75% av al traficking sker i bygg och städ branschen.

vill vi få bort den största delen av problemet borde vi ilegalisera byggbranschen

Permalänk | Anmäl #12 Petrus, 2009-06-04, 09:22

Sonnesson & Rodriguez är den svenska liberalismens framtid!

Jag hoppas då verkligen att dessa två har starkt stöd bland sina partivänner!

Så välargumenterad och med starka belägg, speciellt från fallet Nederländerna och Red Light District!

Bra att de påpekar de enorma skillnaderna i livsvillkoren för män och kvinnor, samt betonar lagars normerande effekt, på i stort sett samma vis som t ex Christian Diesen.

Och som även jag frågat mig, om prostitution är som vilket arbete som helst, varför är det då så få välbeställda som sexarbetar?

Permalänk | Anmäl #13 Niclas Kuoppa, 2009-06-04, 10:11

Christian Diesen är ytterligare ett stolpskott i Sveriges rättsväsende, som gör allt som mänskligt kan göras för att förstöra möjligheterna till ett rättssäkert samhälle. Män som anklagas för sexualbrott hamnar i s.k. sexualbrottsdomstolar, där de fälls t.o.m. helt utan bevisning, mycket tack vare Diesen's engagemang. Under tiden upprätthålls lögner om hur diskriminerade kvinnor är i vårt samhälle, och dessa används som argument för att förstöra ytterligare delar av rättssäkerheten i Sverige.

Den här artikeln är tendentiös och oseriös, vilket bland annat visas i att den inte med ett ord nämner de män som är prostituerade. Det hade inte kostat mer än några få ord att ta upp dem också, men detta vill man nu inte göra, av någon anledning.

Fina liberaler vi har fått...

Permalänk | Anmäl #14 Svempa, 2009-06-04, 15:03

Jag är övertygad om att andra argumentet slår omvänt. Finns det fler prostituerade kan farliga torskar lättare hitta säljare. Det kommer alltid finnas säljare som måste göra mer för att få kunder. Samt en större genomströmning vilket ger fler nybörjare på marknaden att lura in i situationer som de inte är mogna att hantera.
Procentuellt av marknaden kommer prostitution vara farligare i en liten marknad men under en större fri marknad kommer nominellt fler övergrepp ske. Är det bättre?

Permalänk | Anmäl #15 Gustaf, 2009-06-06, 11:36

Sexualmoralister år 2009. Fy fan vad pinsamt.

Permalänk | Anmäl #16 Jimmy B, 2009-11-28, 14:19

ett TACK från mig med! Gud så skönt att läsa ett vettigt inlägg!

Jag fattar inte grejen med män och kvinnor som gör så stor grej över sin "rättighet" att köpa andra människor och ständigt ska likställa köp av sex med köp av andra typer av tjänster (städning och massage verkar vara favoriter), om det nu är så att de flesta som på ett eller annat sätt är inblandade i sex businessen inte är det frivilligt kan man då inte avstå från sin "rättighet" för att skydda andra? jag är inte socialist jag heller men nog solidarisk med mina medmänniskor för att tycka att den "uppoffringen" kan jag gott göra.

hejja sexköpslagen!

Permalänk | Anmäl #17 Amanda, 2010-02-23, 13:30

data, with some models breitling even offering the day of the week in up to thirteen different languages - a tag heuer really nifty feat for the time. Then there was the "jet cartier setter version" that kept track of different time worldwide. hublot One interesting Databank even doubled as a universal remote for home patek philippe entertainment units such as cable boxes, television sets, cartier watches and VCR players! The Databank line has proved so popular that omega watches it's still being made today,

Permalänk | Anmäl #18 erer, 2010-07-26, 02:33


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.