Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Foto: scanpix
Konservative filosofen Roland Poirier Martinsson:

Valskolkare lika demokratiska som de som röstar

"Man kan därför låta bli att rösta i EU-valet och vara en lika god medborgare som den som funnit sin kandidat och känner sig trygg med upplägget." Det skriver ROLAND POIRIER MARTINSSON, filosof och chef för Timbros medieinstitut.


Om författaren

Roland Poirier Martinsson är filosof, författare och chef för Timbros medieinstitut.

Dan Clark är inte längre borgmästare i Choteau, Montana (pop. 1 800) och det känns som en personlig förlust. När jag stannade till i staden för några år sedan gjorde han ett bestående intryck med sin valslogan: "Rösta på Dan. Bättre än inget."

Ganska många av stadens invånare delade inte den populäre borgmästarens uppfattning. Deras åsikt var att inget alls faktiskt är bättre än något, om detta andra är en politiker som tar kommandot. Nu ser jag att Choteau har valt Jay Dunckel till sin borgmästare. Jag hoppas att det beror på att Clark frivilligt avböjt omval. "Rösta på Dan. Bättre än Jay" har inte samma schwung, särskilt inte om man förlorar.

Frågan är om Dan hade rätt i att han som borgmästare var bättre än inget. En sak som slog mig i cowboylandet var det paradoxala faktum att Choteau genomsyrades av politik. Där fanns i offentlig ägo bibliotek, bassänger, parker, turistfrämjande, brandkår, snöröjning, museum, och så vidare. Fina gator, rent och snyggt. Folket hade kommit överens om att lägga pengar i en pott - alltså skatter - för att vårda sin stad. Allt tydde på att man var framgångsrika. Det är oklart var Dan Clark kom in i sammanhanget. Oumbärlig eller överflödig? Eller - som en del lät antyda - ett hinder på vägen?

Hur står det då till med den demokratiska trovärdigheten hos de goda medborgarna av Choteau? De har koll på stadens affärer, bidrar med tid och pengar och tar ansvar för det gemensammas bästa - men går inte gärna och röstar. Lever de inte upp till sina demokratiska skyldigheter?

Frågan för över till det förestående valet till Europaparlamentet.

År 2004 röstade 45,6 procent av unionens röstberättigade; i Sverige röstade 37,9 procent. Folkets ovilja att masa sig till urnorna gav redan inför valet 2004 upphov till en massiv, toppstyrd propagandakampanj för att höja valdeltagandet. Det sjönk. I år har motsvarande insatser gjorts för att motarbeta folkets instinkter att nobba valet. Återstår att se vad utfallet blir: fler eller färre på grund av kampanjen eller fler eller färre oberoende av kampanjen.

När vi svenskar nu bara når upp till 60 procent av det amerikanska valdeltagandet i det som mest liknar vårt EP-val i USA, presidentvalet, innebär det då att vi plötsligt är så mycket mindre sofistikerade än amerikanerna i vårt demokratiska sinnelag? Eller innebär det att vi instinktivt utför en medborgerlig funktion genom att inte lägga vår röst i ett val som genom sin blotta existens stärker en institution vi upplever som demokratiskt problematisk?

Jag är i grund och botten positiv till det europiska projektet som är EU. Jag är inte heller ute efter att propagera för medborgarens flykt bort från det politiska mot grottorna i bergen i Montana. Den representativa demokratin är en av de enskilt viktigaste garanterna för personlig frihet och möjligheten att påverka den egna vardagen.

Men det finns ett annat perspektiv på demokratin, där graden av demokrati inte nödvändigtvis ökar, där demokratin inte nödvändigtvis blir mer sofistikerad, ju mer man låter sig representeras. Där man, som de goda medborgarna i Choteau, upplever att demokratin försvagas av att beslutet flyttas uppåt.

Därför finns det faktiskt ett gott skäl att inte rösta i valet till Europaparlamentet, som hör ihop med tveksamheten hos de goda medborgarna i Choteau. Vad möjliggör vi om vi skänker styrka och legitimitet till ytterligare en politisk nivå? I vilken utsträckning är utvecklingen reversibel?

Jag har inte svårt att hitta kandidater till Europaparlamentet som jag känner förtroende för. Gunnar Hökmark, Hans Wallmark, Anna Maria Corazza Bildt, Alf Svensson och några till skulle alla kunna få min röst.

Det är inte där mitt problem ligger. Problemet är att när det politiska etablissemanget vill locka mig att rösta på någon av dessa kandidater, med den underförstådda valslogan, "EU-parlamentet, bättre än inget", då är jag inte säker på att jag håller med.

Politikerna svarar att det demokratiska underskottet uppstår i och med att så få röstar i valet. De begriper då inte min invändning. Jag är rädd för det demokratiska underskott som uppstår i och med ett riktigt högt deltagande i valet.

Man kan därför låta bli att rösta i detta demokratiska val och vara en lika god medborgare som den som funnit sin kandidat och känner sig trygg med upplägget.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7255

17 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Tror författaren har hekt rätt i att det låga röstdeltagandet är en tyst protest mot överstatligt styrande från eu. Själv är jag lika kluven vill gärna rösta emot den toppstyrning men då hjälper man till att "legitimera" eu´s kontroll. Tror att lilla Sverige skulle försvinna i ett eu där ländernas befolkning och ekonomiska styrka vida överstiger vår. Vi har 18 representanter av 700+ som fattar beslut som rör Sverige det är ingen påverkan i vårat eget land att tala om.

Permalänk | Anmäl #1 Hob, 2009-05-20, 10:04

Ibland undrar man hur det står till i huvet på Timbrogänget. Men förresten så är det kanske inte så konstigt eftersomde ju får betalt för att motverka bl.a. den väljarmobilisering som pågår på vänstersidan.

Permalänk | Anmäl #2 Bo Widegren, 2009-05-20, 10:18

Bra. Ingen mer maktkoncentration och centralisering av beslut! Men en politiker är intresserad av dessa frågor. De är ENDAST intresserade av att bli omtyckta! Jag har ALDRIG röstat i varken EU-val eller riksdagsval på grund av ungefär det här. Samtidigt står jag så långt ifrån Timbro som det förmodligen är möjligt att komma på det ideologiska planet. Representativ demokrati är att ge IFRÅN sig sin röst! Som oftast till någon som visar sig svika de röstandes förtroende genom vansinninga kompromisser i en alltför centraliserad miljö. Alla blir besvikna och tänker:"-Näe, nästa gång ska jag rösta på de andra...". Hallå vakna!

Permalänk | Anmäl #3 Andreas, 2009-05-20, 10:55

Är man emot EU ska man definitivt inte rösta i EU-valet, då ger man ju legitimitet åt det hela.

Permalänk | Anmäl #4 Johan L, 2009-05-20, 13:14

Tyst kritik är ingen kritik. Att rösta är först och främst inte en symbolhandling utan en praktisk handling, var och ens direkta fysiska bidrag till vilka beslut som ska fattas i samhället. Att avstå från detta är ju att avstå från sitt institutionaliserade inflytande. Tycker man, som tycks vara vanligast bland "röstskolkare", att systemet i sig är trasigt eller felkonstruerat, lägg rösten på dom som vill förändra. Finns inga sådana alternativ, skapa dom. Demokratiskt eller ej så är "sofflocket" en passiv handling, en axelryckning inför hela det demokratiska systemet. Det är inget fel i sig att vara passiv, men om man är missnöjd med samhället är det beteendet paradoxalt. Man vill ha förändring men gör ingenting. Man ogillar systemet eller de alternativ som presenteras, men man förhåller sig till röstsystemet på det mest maktlegitimerande sätt man kan. "Jag röstar inte, för det spelar ingen roll vem som bestämmer".
Martinssons lilla exempelstad, ickerepresentativ som den är, saknar problemet eftersom folk överlag är nöjda, enligt uppgift. Är man nöjd behöver man inte rösta. Men är man missnöjd finns det inte ett enda skäl att inte rösta, om det så är en enkel blankröst med hopp om bättre tider.

Permalänk | Anmäl #5 Esteban, 2009-05-20, 13:54

Jag är tillskillnad från författaren inte optimistisk till eu det började som ett handelssamarbete för Sverige men har nu blivit en monstrositet som kräver all kontroll och makt, gör dock ett försök med en röst på Piratpartiet med förhoppning om en återvändning till ett rättsäkert samhälle utan övervakning, lobbyister som styr lagstiftning och överdriven kontroll vare sig det är internet eller annat.

Permalänk | Anmäl #6 Hob, 2009-05-20, 13:56

Och mycket nytta gör det att inte rösta .. Även om man är emot EU delas platserna ut därmed påverkar man ingenting i den delen.

Som protest är det rätt verkninglöst det också, man ökar på den statistiska siffran över s.k. inaktiva soffliggare.. Sedan går RD partierna ut och säger att folk är inte intresserade av politik..

Jag kompromissar och kommer rösta PP, delar deras åsikter angående integritet samt tror de går mest emot etablisemanget på ett kompetent och informativt sätt.

Permalänk | Anmäl #7 Mike Nilson, 2009-05-20, 20:05

För en gångs skull håller jag med ultra-högern d.v.s TImbro. Om dom ändå rakt ut kunde säga att EU är en devalveringen av demokratin. Eller är det konstigt att mindre demokratiskt inflytande är ett problem? EU ÄR EUROPA damn it! VI ÄR EUEUEUROPEUER!

Permalänk | Anmäl #8 Bo Skap, 2009-05-20, 20:58

Konstiga motiveringar ROLAND POIRIER MARTINSSON! Men annars håller jag med dig. Demokrati innebär både att ha RÄTT att rösta som att ha RÄTT att avstå. Makten får ALDRIG utöva tvång. Det är diktatur. Att rösta med fötterna är lika demokratiskt och medborgerligt ansvar som att gå till valurnan. EU UT UR SVERIGE! Ingen skulle ha fått norrmän och danskar att gå till valurnnorna och röstat på tyskarna. De som ändå gjorde det kallades för Qvisslingar! Glöm inte historien! Det kan stå våra barn och barnbarn dyrt! Inget fjärde rike, tack! EU- UT UR SVERIGE!!!

Permalänk | Anmäl #9 Jonte Kasslinger, 2009-05-20, 21:05

Hur står det till i ditt huve, Bo Widergren? Är du en 08?

Permalänk | Anmäl #10 Lollan, 2009-05-20, 21:09

Bo Widegren: Exakt min tanke.

Lolan: Jag är. Det förklarar säkert något

Permalänk | Anmäl #11 jubz, 2009-05-21, 09:29

Roland Poirier Martinsson hävdar att valskolkare är demokratiska. Tyvärr stödjer inte något av argumenten i artikeln den tesen.
Som påpekats ovan är valfrihet inbyggd i demokratin, och att inte rösta är ett val varje medborgare kan göra.
Det är dock inte ett demokratiskt alternativ på något sätt. Märk väl att jag inte i sak argumenterar för representativ demokrati. Som ett välkänt citat lyder är detta statsskick "det bästa av de dåliga" - och inte på något sätt idealiskt.
Just därför är det konstigt att hävda att röstskolkande är demokratiskt. Per definition måste folket för att utöva makt (demo + krati) upplysa överheten, maktavare och beslutsfattare om sina åsikter. Det kan göras på olika sätt. Genom att ockupera parlament, flyga rätt in i nationella ikonbyggnader, skjuta presidenter, demonstrera eller rösta.
I nuvarande system har vi valt det sistnämna sättet. Att då som Roland Poirier Martinsson hävda att röstskolk skulle utgöra någon typ av demokratisk handling - jag förstår det som en tyst protest - håller inte.
Den protesten bör, för att vara demokratisk, utgöras av en blank röst. En blank röst säger mer än 100 soffliggare. Det är en tydlig demokratisk protest att de offentliga alternativen INTE duger.
Tystnad har alltid, och kommer alltid, innebära medhåll, godkännande och lydnad.
Bara en aktiv handling kan utgöra den protest som Martinsson på något märkligt sätt filosoferat in i underkastelsen som röstskolk egentligen innebär.

Permalänk | Anmäl #12 lina, 2009-05-21, 10:16

I hela mitt liv har jag blivit uppmuntrad att rösta. Att inte rösta har setts som en ful handling som ingen civiliserad människa skulle få för sig att göra. På senare tid har jag insett varför det är fult från demokratikramarnas synvinkel, det är ju ett hot mot hela systemet, inte sant? Om en stor majoritet helt plötsligt skulle strunta i att rösta skulle valen, och därmed demokratin, förlora sin legitimitet; systemet skulle braka samman. Inte undra på denna hets att inte "ligga på sofflocket"?

Strunta i att rösta om du, som jag, vill slå ett slag för alla människors rätt till frihet, att själva få bestämma över sina liv.

Permalänk | Anmäl #14 Klas, 2009-05-27, 23:19

Att inte rösta är ingen protest alls, utan ett sätt att avsäga sig sitt inflytande och ge de som råkar styra en blanco-check i makt.
En blank röst är paradoxalt någonting helt annat en en blanco-check, det är ett synbart bevis på att ingen av kandidaterna höll måttet.

Permalänk | Anmäl #15 Patrik "BP" Andersson, 2009-06-06, 04:03

Jo, det var rätt förnuftiga synpunkter. Slutsatsen blir allvarlig: vi har en demokratisk kris i och med att partierna under en längre tid - ett sekel ungefär - koordinerat sig och växelverkat så att de faktiska skiljelinjerna utplånats, och att den gamla liberala och demokratiska teorin om "kontroller och balanser" satts alltmer ur spel, och i praktiken får vi ett smygande monopolistiskt byråkratstyre med förankring i en nykonstituerad politiskt-medial överklass, vilken i sin tur samordnar sina intressen med det ett likaledes alltmer monopoliserat storkjapital. En lång rad mekanismer, framför allt brist på kontaktnätverk och kompetens, förhindrar nyinträde på den demokratiska arenan, och människorna ser inte stort skäl att bry sig, utan flyr till sina montanagrottor av cynisk uppgivenhet och passivitet, samtidiigt som den civila lydnad som ett modernt, komplicerat samhälle kräver luckras upp. Följden blir att nationsstaten fragmenteras och faller sönder i smärre lojalitetskretsar, där de välbeställa förskansar sig i vad som alltmer liknar "gated communities" medan de fattigare tar sin tillflykt i aggressiv tribalisering med starka inslag av kriminalitet. Poirer Martinsson har rätt i att valskolk är demokratiskt aktivt, eftersom systemets legitimitet på ett berättigat sätt blir belyst och ifrågasatt, men här skymtar alltså en mycket oroande bakgrund som ytterligare komplement till den generella samhällsanalys jag utvecklat här:
.
http://newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-svens...
.
Jag ser mycket mycket mörkt på vår framtid, med åtskilliga paralleller till den allmänna kris som under senantiken destruerade antikens stadscivilisation, men också frambringade den kristna kulturen genom den samlade tankekraft som krisens utmaning provocerade fram, med en ny människosyn som följd och avskaffande av slaveri, människooffer, tempelprostitution och gladiatorspel etc. Vi behöver ett likartat utbrott av allmän kreativitet och nytränkande i dagens läge, men därav ser man ännu föga. De gamla strukturerna håller i sig, men visar just bara förfärande intellektuell ariditet.

Permalänk | Anmäl #16 Peter Ingestad, 2009-08-14, 14:48

Roland Poirier Martinsson tillhör de makthavare som förtjänar respekt, och man skall lyssna till denna röst, som, långt ifrån ofelbar, dock alltid har något väsentligt att säga. Här träffar han en viktig aspekt som givetvis bör utvidgas. Man kan lämpligen valskolka i de allmänna valen. Så har jag gjort själv i två decennier. Valen är nämligen meningslösa. Varför så är fallet förklaras här:
.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/29/om-detb-politiska-systemets-du...

Permalänk | Anmäl #17 Peter Ingestad, 2009-09-17, 14:53


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  2. Därför är otrohetstrenden här
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  5. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  6. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  7. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  3. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.