Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

A-kassan och svensk ekonomi

Kristdemokraternas Désirée Pethrus Engström:

Alliansen gjorde a-kassan bättre

Det är inte sant att alliansen har krossat a-kassan. Regeringen har tvärtom gjort den mer fungerande och allmängiltig. Det hävdar kristdemokraternas Désirée Pethrus Engström.


Om författaren

Désirée Pethrus Engström (kd) är riksdagsledamot och ledamot i riksdagens arbetsmarknadsutskott.

Det påstås av vissa debattörer att alliansen har krossat a-kassan. Det är naturligtvis inte sant. Däremot har regeringen gjort a-kassan till en bättre fungerande omställningsförsäkring mellan två jobb. Det var den inte förut. Förutom en tydligare avtrappning efter viss tids arbetslöshet och slopandet av det förhöjda taket de 100 första dagarna, är ersättningsnivåerna på samma nivå idag som före regeringsskiftet. Det som av vänsterkartellen betecknas som den största orättvisan i Sverige idag betecknades av samma kartell som rättvisa och solidaritet före valet 2006.

Före regeringsskiftet var det få i vänsterkartellen som oroade sig över de 700 000 som inte var medlemmar i en a-kassa. Nu heter det att Alliansen har sparkat ut en halv miljoner löntagare från a-kassan. Men vem bar ansvaret för de 700 000 som inte var medlemmar före regeringsskiftet? Alliansen oroas dock över att så många väljer att inte vara med i en a-kassa. Oavsett om det rör sig om 700 000 personer eller 1,2 miljoner är det för många.

Ett medlemskap är viktigt för att man som arbetslös ska ha en ekonomisk trygghet. Därför tog riksdagen den 13 maj beslut om att förenkla inträdesvillkoren så att alla som går med i a-kassan första halvåret 2009 bara kommer att behöva vara medlemmar i sex månader mot dagens tolv månader för att vara berättigade till a-kassa. Alla kommer till skillnad mot nu kunna bli medlemmar oavsett om de har jobb eller inte och oavsett hur mycket de jobbat under den senaste månaden. Dessa förändringar gör att många personer som idag inte är medlemmar i a-kassan snabbt kan bli berättigade till a-kassa om de blir medlemmar under 2009. Förändringarna innebär också att reglerna för inträde i en a-kassa och för att bli a-kasseberättigad blir generösare än de var under socialdemokraterna regeringstid. Staten sänker också den avgift som a-kassorna ska betala in och vi hoppas därför att medlemsavgiften blir lägre. Då blir a-kassan mer attraktiv för löntagare som anser avgiften vara ett hinder för medlemskap.

Vidare blir sjukpenning för kortare tids sjukfrånvaro och för vård av sjukt barn a-kassegrundande. Som det har varit hittills har föräldrar som varit hemma med sjuka barn drabbats negativt om de blir arbetslösa. Samma sak har gällt personer som drabbats av influensa och tvingats att ta ut sjukdagar. Systemet har förutom att vissa personer har drabbats negativt ekonomiskt också inneburit att längre tids sjukfrånvaro har lönat sig framför kortare tids frånvaro. Det beror på att längre tids sjukfrånvaro eller föräldraledighet är så kallad överhoppningsbar tid och drabbar därför inte a-kassenivån negativt. Nu rättas denna skevhet till så att ersättningar som betalas ut i samband med exempelvis kortare tids sjukfrånvaro eller för vård av sjukt barn räknas in i inkomsten när a-kassenivån ska bestämmas. På så sätt ökar rättvisan i a-kassesystemet. Också det är en reform som innebär ett mer rättvist och generöst system än vad socialdemokraterna kunde erbjuda under sin tid.

Vid sidan av alliansens förbättringar i a-kassan så har en arbetsgrupp inom Kristdemokraterna föreslagit att man bör gå vidare med ytterligare reformer för att förbättra a-kassan och få fler att bli medlemmar. Vi föreslår därför att a-kasseavgiften bör göras avdragsgill mot deklarationen. På så sätt ökar attraktionskraften för ett medlemskap och avgiften blir ett mindre hinder för låginkomsttagare att vara med. Gruppen föreslår också att det ska finnas någon form av uppräkning av a-kasseersättningen. Det finns nämligen inte idag. Taken i a-kassan bör därför räknas upp i takt med exempelvis inflationen. På sätt följer taken prisutvecklingen och fler kommer att få en rimlig ersättning om de blir arbetslösa.

Det är nödvändigt att i de kristider som råder, satsa ännu mer på att stimulera företagande som ger fler jobb. Men vi ska också ha en politik som ger trygghet vid arbetslöshet. Därför är det glädjande att riksdagen har fattat ett beslut som gör att det blir lättare att gå med i a-kassan under 2009 och att fler får ut en högre a-kassa!





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7266

20 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Hej! Det är ju bra om man nu gör något åt A-Kassan. Visst, omställningsförsäkring mellan jobb. Men Alliansen glömmer eller som jag nog tror avsiktligt jävlas med de som har investerat i utbildning och försöker komma vidare. Här behövs omställningsförsäkringen mer än någon annanstans i samhället. Om ni var i min situation så skulle ni inse detta. Själv har jag en bred samhällsvetenskaplig utbildning...med mindre än 6 månaders erfarenhet (okvalificerat arbete). När jag söker jobb så sorteras jag bort direkt det kvittar vad jag gör. Jag får inte vara med i någon A-Kassa eftersom man måste ha arbetat minst 6 månader i ett streck under 1 år. Dessutom får jag heller inte några bidrag någonstans ifrån eftersom jag råkade ha 50:- kvar på banken.

Således tvingades jag trilla utanför hela samhällets yttersta skyddsnät. Banklån för att överleva får jag heller inte.

Arbetsförmedlingen jävlas också med en och hänvisar den grupp av samhällsvetarna som jag tillhör bort från arbetsförmedlingen och till kyrkan och välgörenhetsorganisationerna. De tittar inte ens på mitt fina CV som innehåller både bra och användbar utbildningskompetens. Snart har jag sökt 3000 jobb utan några som helst positiva svar. Har sökt både i hela Sverige och utanför Sverige utan några som helst positiva svar. Har även försökt med de som jobbar med akademiker...nämligen Academic Work , de är heller inte intresserade. Jag vet att många är i min situation...dvs vi försöker komma in på arbetsmarknaden...men VI SLÄPPS INTE IN. När man aldrig får några intervjuer, aldrig får några jobb, så kan man heller aldrig få en egen bostad eller ett värdigt liv.

Jag menar att det behövs en omställningsförsäkring för de som försöker komma vidare efter sin examen från universitet eller högskola. Det är inte rimligt med att man slår undan benen på människor och intar samma ståndpunkter som George Bush...nämligen "You are on you own".

Men, givetvis har man ett stort eget ansvar. Men, jag menar att man måste kunna lita på universitetens och högskolornas marknadsföring och information. Vilseledande marknadsföring bör inte vara tillåtet. Den är VILSELEDANDE idag....men staten vågar ju inget göra utan låter studenterna som blivit lurade/vilseledda ta smällen.

När man tog bort studerandevillkoret så kränkte man våra ekonomiska och sociala rättigheter. Det är bara för er att läsa den internationella konventionen om ekonomiska , sociala och kulturella rättigheter så blir allt glasklart. Dessutom kan ni samtidigt läsa den Universella Deklarationen om de mänskliga rättigheterna så blir läget ännu klarare.

Själv så har jag inte haft några som helst andra möjligheter än att bara fortsätta ta nya kurser efter min examen samtidigt som jag aktivt söker många olika jobb....men varje gång slutar det i besvikelse. Själv har jag viss kontakt med gäststudenter och jag rekommenderar dem att säga åt sina hemuniversitet att överväga att sluta samarbeta med svenska universitet och högskolor och istället satsa på länder utanför EU. Gäststudenterna tycker det är förfärligt att vi lämnats i sticket av sveriges politiker. I Kanada och Amerika har de mycket bättre förutsättningar. Dessutom så får utexaminerade studenter som inte får några jobb också del av stimulanspengarna från staten.

Sveriges regering måste nu PRIORITERA alla de utexaminerade studenter som har tvingats trilla utanför samhällets skyddsnät pågrund av det borttagna studerandevillkoret. Själv har jag tvingats låna massvis med pengar av mina pensionerade föräldrar för att överhuvudtaget överleva. Det känns djupt ovärdigt.

Empati och medmänsklighet måste tillbaka in i politiken. Regeringen har vänt de unga, de unga vuxna, studenterna, de utexaminerade studenterna ryggen och tvingat ut dem i utanförskap och yttersta fattigdom.

Bortsorteringen av fullt friska människor som vill jobba och göra rätt för sig är fel politik. Varför inte istället satsa på att låta de av oss som arbetsgivarna inte vill släppa in istället för totalt utanförskap istället få vidareutbildning/yrkesutbildning med stöd av följande EU ramverk:

L 346/34 AVTAL mellan Europeiska gemenskapen och Amerikas förenta stater om förlängning av samarbetsprogrammet inom högre utbildning och yrkesinriktad utbildning

Programmet för samarbete inom Högre utbildning och Yrkesutbildning mellan EU och Kanada.

Enligt mig är det bättre att vi får en väg framåt istället för att bara sitta fast helt utanför det svenska samhället och inte ha något hopp om ett bättre liv...

Lyssna och lär av OBAMA. Han är den ända ledaren i hela världen som jag har något förtroende för.

Permalänk | Anmäl #1 Mikael Drakenberg, 2009-05-20, 13:19

Eftersom du tycker att akassan är bra så antar jag att du tackat nej till det du får från riksdagen när du slutar o betalar in din akassa som alla andra.

Eller ?

M Gren

Permalänk | Anmäl #2 M gren, 2009-05-21, 18:51

Samma fråga som M.Gren, Jag har själv varit arbetslös vid 2 tillfällen, Ett innan den sittande regeringen och nu efter deras tillträde. Jag ser ju en stor skillnad. Första gången jag var arbetslös klarade jag mig på akassan fram tills dess att jag började arbeta igen, Andra gången Fick jag 5000:- i månaden. Hoppas vi kan sänka arvodena till samma summa för riksdagsledarmöterna så de kan visa oss andra hur billigt vi kan leva.

Verkar som om man tappar all verklighetsförankring så fort man hamnar i Riksdag och regering.

Hoppas att Socialdemokraterna vinner valet 2010 så vi kan börja arbeta upp våran välfärd igen.

Permalänk | Anmäl #3 Mikael Karlsson, 2009-05-22, 02:58

Bra artikel! Skönt att någon skriver hur det faktiskt är - inte vad man inbillar sig, och visar hur man slentrianmässigt ljuger från vänstern.

En rolig historia: Hur vill sossarna att folk ska gå från a-kassa till egen försörjning? Svar: Höj a-kassan!

Vänstern: Vi har bättre politik än Alliansen på alla punkter, men vi har inte presenterat dom ännu. Patetiskt!!!

Permalänk | Anmäl #4 Hans, 2009-05-22, 09:11

Varför använder Désirée Pethrus Engström ord som "vänsterkartellen", hon framstår ju själv som oseriös och därmed har jag inte läst det mesta av hennes inlägg/påhopp. Grattis till henne.
Att visa lite respekt är väl det minsta man kan begära.

Permalänk | Anmäl #5 moderat, 2009-05-22, 20:56

Fler och fler inser vart fackavgiften går till...Bl.a Semetsreanläggningar där LO-Wanja förlustar sig tillsamans med maken som får följa med gratis....Inte så jäkla konstigt att 500,000 lämnar facket. De borde gjort det för länge sedan!

Permalänk | Anmäl #6 Nisse, 2009-05-24, 00:15

Whoo haa. "gjorde a-kassan bättre". Ingen mening att läsa denna artikel då det är mer än 500.000 människor som har lämnat a-kassan! So, don't even try.

Permalänk | Anmäl #7 Faradj Koliev, 2009-05-24, 21:24

Hela a-kasseoperationen sedan regeringsskiftet handlar om att pressa ner lönerna och försvaga facket. Tro inget annat.

Det vore kanske för mycket begärt att vänta sig att en representant för ett parti för folk som tror på sagor ska ha en korrekt bild av verkligheten, men så här är det Desirée: Villkoren och ersättningsnivåerna i a-kassan är SÄMRE än innan den nuvarande regeringen började peta på dem. Det handlar inte "bara" om att den förhöjda dagpenningen tagits bort (den täckte ändå så mycket som en tredjedel av ersättningstiden), utan även om de chockhöjda avgifterna för medlemskap, att ersättningen beräknas på all arbetad tid det senaste året så att sjukfrånvaro sänker ersättningen (man straffas alltså för att man varit sjuk), osv.

Det är ett faktum: INGEN får ut mer än max cirka 11 000 kr i månaden på a-kassa, samtidigt som levnadsomkostnaderna ökat rejält de senaste åren med dyrare mat osv.

Den svenska välfärdsstaten är ett skämt, och det spelar ingen roll vad oppositionen tyckt eller inte tyckt om nivåerna i a-kassan innan 2006.

Faktum kvarstår: Vi står inför massarbetslöshet, riksdagen är i sin fulla rätt att dubbla ersättningsnivåerna eller lägga taket på säg, 35 000 kr. Men ni gör inte det. Istället sitter ni eller era pressansvariga och skriver ihop den här typen av lögnaktig dynga. Tror du att du lurar en enda arbetslös, Desirée?

Permalänk | Anmäl #8 Nisse, 2009-05-25, 08:48

Hela a-kasseoperationen sedan regeringsskiftet handlar om att pressa ner lönerna och försvaga facket. Tro inget annat.

Det vore kanske för mycket begärt att vänta sig att en representant för ett parti för folk som tror på sagor ska ha en korrekt bild av verkligheten, men så här är det Desirée: Villkoren och ersättningsnivåerna i a-kassan är SÄMRE än innan den nuvarande regeringen började peta på dem. Det handlar inte "bara" om att den förhöjda dagpenningen tagits bort (den täckte ändå så mycket som en tredjedel av ersättningstiden), utan även om de chockhöjda avgifterna för medlemskap, att ersättningen beräknas på all arbetad tid det senaste året så att sjukfrånvaro sänker ersättningen (man straffas alltså för att man varit sjuk), osv.

Det är ett faktum: INGEN får ut mer än max cirka 11 000 kr i månaden på a-kassa, samtidigt som levnadsomkostnaderna ökat rejält de senaste åren med dyrare mat osv.

Den svenska välfärdsstaten är ett skämt, och det spelar ingen roll vad oppositionen tyckt eller inte tyckt om nivåerna i a-kassan innan 2006.

Faktum kvarstår: Vi står inför massarbetslöshet, riksdagen är i sin fulla rätt att dubbla ersättningsnivåerna eller lägga taket på säg, 35 000 kr. Men ni gör inte det. Istället sitter ni eller era pressansvariga och skriver ihop den här typen av lögnaktig dynga. Tror du att du lurar en enda arbetslös, Desirée?

Permalänk | Anmäl #9 Nisse, 2009-05-25, 08:48

Till Nisse:

Vem är det som tror på sagor egentligen?

Vänstern vimlar av sagor: Olof Palme som godheten själv när han kramade människoförtryckare i öst. Castro som ett föredöme. Kanske även Nordkorea? Det finns ingen hejd på flummigheten på vänsterkanten.

Permalänk | Anmäl #10 Thomas Holmström, 2009-05-25, 11:20

Intressant att ingen av er kommer med något konkret, utan antingen tiltar fullständigt (av trötthet?) eller drar upp någon östdiktatur.

Faktum kvarstår, trots att Anders Johansson är trött och Thomas Holmström åkallar Nordkorea: Vi står inför massarbetslöshet. Riksdagens ledamöter har mandat att lindra effekterna av den (och bromsa den genom att stimulera konsumtionen hos de arbetslösa). Men istället får vi sagor om att a-kassan förbättrats.

Ingen arbetslös går på det, och de blir fler och fler. Inse att även medelklassen drabbas nu, efter verkstadsarbetarna får även tjänstemännen det hårdare, vare sig vi talar om ingenjörer eller lärare.

Talet om "en omställningsförsäkring mellan två jobb" antyder att det finns gott om jobb att få för den som förlorat sitt gamla. Eftersom det inte stämmer (återigen, fråga den ökande skaran arbetslösa) så måste också försäkringen anpassas till den ekonomiska verkligheten. Folk kan behöva gå långa tider i väntan på nya jobb.

En sak till. Jag förstår om det kan vara jobbigt att hålla allt i huvudet om man är trött som Anders Johansson, men a-kassan är en försäkring, inte ett bidrag. Bidrag är det man hänvisas till när a-kassan inte räcker till eller ersättningsdagarna tar slut. Och det bidraget är INTE avpassat för att hålla en massa fullt arbetsföra människor under armarna.

Alliansen håller som bäst på att lappa och laga den söndertrasade a-kassan. Det kommer inte att räcka, och lagom till riksdagsvalet kommer så många människor att hata den den sittande regeringen. Bra i sig, men tyvärr kommer det bara att leda till att vi får in de andra dönickarna istället, och ja, de kommer troligen att behöva höja skatterna en del. Hellre det än att straffa en massa arbetslösa till fattigdom.

Permalänk | Anmäl #11 Nisse, 2009-05-25, 12:34

Äh. Vad ni moderater gjorde var att öka a-kassaavgiften i syfte att försvaga facket. Det var det första ni gjorde när ni kom till makten. Detta eftersom fackföreningarna alltid stått som en motkraft mot arbetsgivarna och dessutom ofta varit allierade med socialdemokraterna. Ni lyckades bra dessutom, många gick ur facket.

Tyvärr bet hela historien er i svansen när lågkonjunkturen kom. Oj då, vi behövde visst a-kassan i alla fall. "Bäst att försöka skylla ifrån oss, allra helst lägga skulden på den förra regeringen.".

Går det bra?

Permalänk | Anmäl #12 Sanjassi, 2009-05-25, 19:35

För att driva företag måste man ha en efterfrågan-eller hur??
Hur ska efterfrågan kunna stimuleras när det är de som 'driver' efterfrågan som ständigt blir 'drabbade', det är fotfolket som först blir arbetslösa, det är fotfolket som inte kan ta egna privata försäkringar, det är fotfolket som drabbas vid nedskärningar av trygghetsförsäkringarna det är fotfolket somdrabbas vidnedskärningar i samhället-hur ska då konsumtionen öka?? Skatterna har sänkts-sant, för de som har jobbet kvar och de blir ju som sagt färre o färre!! Jag har svårt att förstå hur sänkta ersättningar kan skapa FLER arbetstillfällen??? Vore intressant att få en förklaring av de ovan som spottar ur sig okvädningsord!!
Tror nog att de flesta gärna tar en 'meningslös ams-kurs' om det innebär mat på bordet. Tycker också att det är en väsentlig skillnad på 700' och 1,2 milj. Jag kanske har fel i mina tankar, men vad vet jag, jag är ju bara en vanlig MEDMÄNNISKA!!

Permalänk | Anmäl #13 Roger, 2009-05-26, 07:57

Jag håller med Reinfeldt, ingen religion i politiken, så när folk från KD skriver så struntar man i att läsa. Man kan ju inte läsa artiklar av folk som tror att jorden är 4000 år gammal.

Permalänk | Anmäl #14 joel, 2009-05-26, 08:28

Désirée, Jag uppskattar att KD nu arbetar för att ändra tillbaka delar i a-kassan så att den bättre svarar upp mot vad som kommer att krävas av den under en tid framöver. Jag hoppas även att Du och KD är så starka att ni kan betvinga moderaterna på dessa punkter. Vi på TCO hjälper gärna till.
Men att påstå att a-kassan idag är en bättre omställningsförsäkring än tidigare strider om fakta. IAF:s statistik visar att den genomsnittliga tiden som folk får a-kassa inte har sjunkit nämnvärt sedan 1 januari 2007, trots att såväl antalet ersättningstagare som utbetald ersättning sjunkit. Det måste tolkas som att den grupp som är i det riktiga utanförskapet och som har mycket långa arbetslöshetstider finns kvar i ungefär samma omfattning. Det egentliga utanförskapet har inte brutits med regeringens a-kassepolitik. Inte heller har lönerna pressats ned av de differentierade a-kasseavgifterna, åtminstone inte av a-kassepolitiken. Det visar resultatet av den senaste avtalsrörelsen. Lönerna pressas nu av arbetsgivarna och krisen, men inte av regeringens politik.
Det är bra att inträdesvillkoret i a-kassan sänkts men den sänkning av avgiften till a-kassan med 50 kronor, som du gör ett nummer av, är i stort sett redan överspelad eftersom avgifterna höjs automatiskt med ökad arbetslöshet. TCO visade redan i december 2008 att avgifterna kommer att höjas även om sänkningen räknas in.
Men en sak har du rätt i och det är att a-kassan, framförallt takbeloppet, var dåligt redan med den tidigare socialdemokratiska regeringen. Vi på TCO skällde som bandhundar på detta. Det är skälet till att jag stör mig oerhört på att du skriver att "vänsterkartellen" kritiserar regeringens a-kassepolitik. Vi på TCO, inte minst jag själv, har stått främst i kritiken av regeringens a-kassepolitik. Och vi ingår inte i någon vänsterkartell. TCO är en facklig organisation som arbetar för sina medlemmars bästa. Jag tycker att det är en hedervärd syssla. Jag hoppas att du tycker detsamma.

Permalänk | Anmäl #15 Mats Essemyr, TCO, 2009-05-26, 21:17

En sak anser jag feg. 65% av högsta A-kassa går inte att leva på, och att få jobb är inte enkelt. Det är inte bara att ta ett "skitjobb". Är du högutbildad får du inte ett städjobb. Samtidigt har man varit feg i att faktiskt våga reformera arbetsrätten, eller åtminstone skriva om den så den blir mer begriplig för företagare. Det gör att de ogärna anställer, och om så, på timmar eller projekt. Hur den ska tolkas bestäms av facket, och detta först efter en uppsägning. Samma med inlåsningseffekten. Om man får säga upp sig med bibehållen A-kassa får man inte veta förrän efter man gjort så, efter utredning av just A-kassan. Troligen inte, för de vill ju en sällan gott.

Permalänk | Anmäl #16 Åsa Backman, 2009-05-27, 00:58

Hans, Din kommentar talar om hur ditt förstånd är, Du menar alltså att man är mer självförsörjande med sänkt a-kassa? Det har inte slagit dig att Socialbidragstagarna ökar i stället?

Permalänk | Anmäl #17 Mikael Karlsson, 2009-05-29, 20:47

@ Nisse

Jag ber om ursäkt för mitt usla tonläge. Själv är jag i princip arbetslös men försöker att klara mig utan a-kassa eller bidrag eller vad som nu skulle vänta mig. Jag tror nämligen inte på ett samhälle där alla försöker få ut maximalt med pengar från staten så fort man har det lite knapert. Och hur cyniskt det än må låta så tror jag inte vi ska försöka få upp a-kassa eller bidrag till samma nivå som för de som jobbar. Jag tror att det är oerhört viktigt för både regeringen och folket att ha inställningen att arbetslöshet inte är ett permanent stadie. En vän till mig "lever på staten" och hur jag än uppmuntrar honom till att plugga eller ta ett jobb så ser han ingen anledning till det - varför skulle han det om han förlorar ekonomiskt på det? Jag tror att den inställningen är ett problem för Sverige. Men om Socialdemokraterna skulle vinna nästa val och höjer bidrag eller a-kassa så väljer jag nog samma väg jag också. Vad finns det då för mening med att arbeta i Sverige?

Permalänk | Anmäl #18 Anders Johansson, 2009-05-30, 19:23

Jag tänkte väl att det var en högerpolitiker som hade skrivit. Finns ju inte en chans att en människa av oss andra skriver något sådant.

Nu förvånar det mig att det över huvud taget är möjligt att det finns kristdemokrater som har dessa åsikter. Men sådana finns det gott om. Tänk så många kristna jag har pratat med, och som röstar på KD för att "det gör man eftersom man är kristen", men som inte håller med om någonting, just eftersom de är kristna. Fast även slentrianmänniskorna upptäcker ju, sakta men säkert. Därför lämnar de både KD och C.

Tabeller visar att vi har superdålig a-kassa och superdålig sjukförsäkring jämfört med OECD-länder, och du tycker att det fungerar bra?

Kanske det borde finnas krav på att man är aktivt kristen för att få vara aktiv i KD, eftersom man annars kan låta sig luras av namnet, och tro att partiet har kristna värderingar, vilket är LÅNGT ifrån verkligheten nu för tiden.

Bara en extremt höger av typen "sköt dig själv och skit i andra", eller "den som är sjuk får skylla sig själv, varför ska jag betala för det, jag är väl inte sjuk" skriver om a-kassan och sjukförsäkringen som välfungerande.

Usch! säger jag. (Upprörs mest av att det är KD-folk som har vridits till dessa åsikter, hade det varit en moderat så hade jag inte hållit med, men inte blivit så förvånad och lite äcklad av skenheligheten.)

Permalänk | Anmäl #19 Emma CC, 2011-10-07, 07:14

@Anders Johansson: Har vårdköerna blivit kortare med alliansen menar du? I min kommun har vi fått så lång kö till det psykiatriska, att de kastar ut folk för att få mer plats. D.v.s. de som behöver uppföljning för att inte återfalla i sjukdom, de som behöver terapi men inte medicin, de som behöver medicin men inte av den tyngsta sorten. Ja, de kastas ut för att minska på köerna och belastningen på den nya, mycket mindre budgeten.

Sedan bollas de mellan VC och psykiatrin. Ring patientnämnden och fråga vetja. De är också helt frustrerade över hur det fungerar, och kan också berätta om det nya fenomenet, nämligen att en klinik kan alltid säga att de "saknar rätt kompetens" för en viss person eller kategori. Och detta används som skäl oftare och oftare. T.ex. kan en person i aktiv psykotisk mani, bli nekad vård, och får höra "du har ju asperger också, så då har vi inte rätt kompetens, gå till habiliteringen". På habiliteringen kan de förstås inget om sjukdomar och har inga läkare, utan säger i stort sett samma sak.

Det är på sådana sätt man hanterar de krympande budgetarna och tvången att minska på köerna (som ändå inte minskar).

Sovande sossar skriver du om. Ja, inte sjutton är det bättre att montera ned välfärden och ligga i nivå med Mexico och andra länder som folk flyttar ifrån för att de är så kassa. Socialdemokratin är bra, och är den sovande, så vill det till att vi blir aktiva och påverkar den att fungera som som dess ideologi är.

Problemet vi har nu är väl inte sovande politiker, men de är medvetet BLUNDANDE! Eller kanske "de skiter i hur det går för de små arbetsbrickorna som har samma roll som bönder i spelet schack".

Någon som märkt att folk runtomkring som blir sjuka, snabbt byter parti om de röstat höger? Jag känner till flera högermänniskor som efter sjukdom eller genom att de har handikapp och fått uppleva högerregeringen, har rört sig kraftigt åt vänster. Vissa hamnar tyvärr på KD eftersom de inte tror att de tänker som Désirée Pethrus Engström utan tror att "Jesus ville ju alla små väl" och att KD har något med bibeln och kristna värderingar att göra.

Det vet nog högerfolket. Att för eller senare så kommer tillräckligt många att ha fått smaka på följderna av högerstyret. Då röstar de vänster igen. Det är därför det är så viktigt för högern att snabbt genomföra ändringar, även totalt ofärdiga.

Någon som trodde på högern när de påstod att de ej kände till följderna av sjukförsäkringen? Ja, tyvärr tänker för många inte hela vägen. Förändringarna var ett ofärdigt förslag, där man såklart såg bristerna, men värderade dem som välkomna och att de alltid kan spela dumma och låtsas som de inte förstod (man är kanske ännu dummare själv om man tror att de inte förstod, såklart förstod de, man når inte de positionerna om man är så dum så att man inte förstod följderna, särskilt som de blev utpekade åt en).

Men som sagt, man måste genomdriva allt snabbt, eftersom man vet att folk oavbrutet får erfarenhet av hur det fungerar, och då röstar vänster.

Permalänk | Anmäl #20 Emma CC, 2011-10-07, 07:29


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.