[...] ni hur bra hon är när hon lanseras som stadsministerkandidat av en medlem i det största [...]
Blogg:Sagor från livbåten » Bloggarkiv » Min f, 2009-05-18, 23:06
Det är fullkomligt ointressant vem av de fyra från vänstersidan som lanseras som statsministerkandidat.
Det viktigaste (och skrämmande) är att vi riskerar att få kommunister i regeringen efter valet 2010.
Permalänk | Anmäl
Hulda, 2009-05-18, 14:50
Håller fullständigt med artikelförfattaren, en sån skärpt, sympatisk och statsmannaaktig politiker som Maria Wetterstrand ska vi vara stolta över. Gör henne till statsministerkandidat till glädje för hela oppositionen och oss som gärna röstar på just henne.
Permalänk | Anmäl
Kajsa, 2009-05-18, 15:12
Erik
Du har rätt på en och annan punkt men fel på de flesta punkterna.
Att Wetterstrand är en stjärna som lyser betydligt starkare än Mona Sahlin är korrekt. Sahlin är ju en politiker vars bäst före datum passerade i mitten av 1990 talet och enda orsaken till att hon är partiledare är att det skulle vara en kvinna och att den kvinna som partiet helst ville ha blev mördad och att dom som var rankade efter henne valde att hoppa av.
””Mandatet att bilda regering borde av de övriga partierna ges till miljöpartiet och Maria Wetterstrand””
Det skulle inte funka för alltför många socialdemokrater skulle motsätta sig det. Maria Wetterstrand må vara ett ess jämfört med den Mona Sahlin som i stort sett ingen har förtroende för men Miljöpartiets direkta fientlighet mot industrin gör att breda grupper inom s skulle motsätta sig detta.
””Med Maria Wetterstrand som statsministerkandidat kan blockpolitiken brytas upp trots att Ohly är med i regeringsunderlaget. Främst för att hon själv kommer lysa starkare än all kritik som kan komma mot att ha vänsterpartiet med i regeringen.””
Wetterstrand ÄR duktig men inte så duktig att något borgerlig partiledare är beredda stödja en regering med gammel-leninisten Lars Ohly bara för att Wetterstrand är med. Om Socialdemokraternas ledning hade velat bryta upp blockpolitiken så skulle man ha hållit fast vid det tvåpartisamarbete s-mp som man presenterade på presskonferensen i oktober förra året. Men s-ledningen försvarade inte ens tvåpartisamarbetet utan vek ned sig direkt när kritiken kom så nu sitter man med kommunisten Lars Ohly i båten och att tro att man kan runda det problemet bara genom att Maria får ta Monas plats i båten är en villfarelse.
”En rödgrön koalition med Wetterstrand som statsminister sopar banan med moderaternas alliansregering.”
Nu tror jag som sagt att du överskattar Wetterstrand, Miljöpartiets fientlighet mot basindustri, bilar charterresor och snöskotrar mm gör att partiet inte går hemma bland stora delar av socialdemokraternas traditionella väljare utanför Stockholms innerstad och inte bland så många borgerliga väljare heller.
Dessutom så är det ju så att bägge språkrören ska avgå efter nästa års riksdagsval. Dom kan förvisso vara kvar som statsråd men när Wetterstrand och Eriksson inte längre är partiledare/språkrör så tappar dom ju sin ställning som partiets främsta talesmän.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5167267.ab och då blir det lite märkligt om hon ska vara statsminister.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-05-18, 15:37
Så avslöjas att det egentliga syftet bakom (S) flirt med (MP) är att mota bort Moderaterna. (Sicken otur att fotfolket inte var lika slipade taktiker...)
Nästa fråga blir vad (MP) tycker om detta? Ett samarbete som inte handlar om stöd för en grönare politik, utan om ett rent utnyttjande för makt.
Det är ingen vacker bild man får av (S).
läs gärna
http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/27/ett-block-maste-spricka-om-sd-...
Permalänk | Anmäl
Daniel Claesson, 2009-05-18, 15:47
Måste vara roligt för Mona att läsa att en av hennes egna hellre ser en vänsterregering ledas av Miljöpartiets ledare. Att idén är absurd (Maria Wetterstrand kan naturligtvis aldrig få Vänsterpartiets stöd som statsministerkandidat) gör bara det hela än mer försåtligt. Mona Sahlins avgång från partiledarposten rycker allt närmare.
Permalänk | Anmäl
Mats Johansson, 2009-05-18, 15:47
Vad oroar mig i världen?
Jo, att de som inte vet något uttrycker sig så tvärsäkert medans de som är experter ofta uttrycker sig ytterst försiktigt!
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-05-18, 15:55
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta åt nuvarande utveckling. Nu skall alltså Sveriges minsta parti leda Sveriges regering? Och väljarnas röster då vad betyder de? Ingenting! Rösta på ena partiet så ger vi ett annat makten. Desperationen i svenska vänster-politiken är nu tydlig. FÖR tydlig.
Permalänk | Anmäl
Erik E, 2009-05-18, 15:56
Erik E ! Enligt de flesta opinionsundersökningar är mp Sveriges tredje parti just nu. Större är endast s och m. Undrar om det inte är du själv som är desperat med anledning av de sjunkande siffrorna för mittenpartierna.
Permalänk | Anmäl
Arjuna, 2009-05-18, 16:43
”Maria Wetterstrand är den klarast lysande stjärnan bland våra svenska politiker på hög nivå. Hon är rapp, vältalig, snabbtänkt och blir aldrig ordet skyldig.”
Visst är det bedrövligt att det blivit så, att det är dessa kvaliteter som är de viktigaste inte vad personen i fråga gör för intellektuell analys av medborgarnas behov och problem. Men visst är det så att man inte kan vara helt tappade bakom en vagn om skall vara rapp i käften allmänt slagfärdig. Egenskaper som är bra att ha om man skall bli auktionsutropare på bonnauktioner, programledare, konferencier etc. men varför skulle dessa egenskaper vara av största vikt för den som skall sätta ihop och leda en regering.
Både Palme och Bildt var rappa i käften och slagfärdiga och knappast tappade bakom en vagn men dåliga regeringar satte de ihop inte sällan gärna ja-sägare.
Om nu den utopiska fantasin skulle bli verklighet är det statsministern/regeringsbildaren som ensam utser sin regering. Att det största partiet skulle lämna ifrån sig en sådan position verkar med förlov sagt mer än lovligt förvirrat.
Man får väl förmoda att denna snurriga artikel är någon sorts lätt kamouflerat rop på en ny ledare för SAP.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-05-18, 18:11
Det var faktiskt en riktigt god idé!
För jag tror verkligen att Mona själv är största hindret för många att rösta S i nästa val. Det handlar tyvärr en hel del om personkemi och där är det nåt med Mona som bara inte funkar. Men Wetterstrand är ju klart mycket intressantare. (För att tala klartext - en babe, och säg inte att det inte lockar väljare...)
Att hennes politiska åsikter inte alltid är så bra är såklart ett problem, men så är det ju med de flesta partierna idag ändå, så den biten kan man nog komma förbi.
Permalänk | Anmäl
Arvid, 2009-05-18, 18:55
Ungefär lika troligt och intelligent som att Lennart Sacrédeus skulle bli statsminister om högern vinner..
Permalänk | Anmäl
Christian Ehn, 2009-05-18, 18:58
Man kan också tolka det så här att om S och MP lämnar V utanför ja då kommer den här frågan inte att vara aktuell. Alltså en fortsättning på höstens interna bråk inom S.
Permalänk | Anmäl
Kim Moberg, 2009-05-18, 19:51
Det är fullkomligt ointressant vem av de fyra från vänstersidan som lanseras som statsministerkandidat.
Det viktigaste (och skrämmande) är att vi riskerar att få kommunister i regeringen efter valet 2010./// HULDA
Hellre före detta kommunister än borgare som kan tänka sig att samarbeta med fascisterna SD. Dessutom spelar det ingen roll om Lars Ohly varit kommunist eller ej, hans partiprogram är inte det. Och må han vara en kommunist, det går inte att föra en kommunistisk politik i SOCIALISTISKA SVERIGE.
dessutom välkommnar jag kommunismen, bästa idelogin som kan få stopp på våra synder gentemot den fattiga världen.
Permalänk | Anmäl
Rida Ashir, 2009-05-18, 20:28
Ska Wetterstrand bli sosse!?
Varför är jag alltid den siste att få veta någonting?
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-05-18, 20:53
SD är lika mycket fascister som du är demokrat "Rida Ashir".
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-05-18, 20:57
Handlar det bara om att vara slängd i käften på vänstersidan? Att man inte har nån politik att komma med spelar visst ingen roll. Den ska presenteras nån gång i framtiden - det är verkligen patetiskt! Var seriösa istället. Erkänn att ni vill höja skatter för låginkomsttagare, inte har nån klimatpolitik, vill ha en flumskola - helst helt kravlös för att förstöra ytterligare en generation. Mer bidrag och färre jobb. Mer meningslösa kurser i klassisk sosseanda. Nej, nu får ni ge er. Sverige vill inte ha mer socialism. Det är lika dött som Stalinism och nationalsocialism.
Permalänk | Anmäl
Matthias E, 2009-05-18, 20:54
Vad vill Wtterstrand göra med de av svenska staten ägda kolkraftverken - vill gärna ha ett rappt svar
Permalänk | Anmäl
Matsi, 2009-05-18, 21:27
Vad vill Wtterstrand göra med de av svenska staten ägda kolkraftverken - vill gärna ha ett rappt svar
Permalänk | Anmäl
Matsi, 2009-05-18, 21:27
Men Wetterstrand är ju klart mycket intressantare. (För att tala klartext - en babe)
Permalänk | Anmäl
Erik Blatte, 2009-05-18, 21:28
RIDA ASHIR
”Hellre före detta kommunister än borgare som…….”
Lars Ohly är ingen ”före detta kommunist” utan enligt honom själv så ÄR han kommunist.
””dessutom välkommnar jag kommunismen, bästa idelogin….”
Jag vet inte var du kommer ifrån men fakta är att i Europa så har kommunismen mördat fler människor än Adolf Hitler. Att välkoma kommunismen är inte bättre än att välkomna en ny Hitler. Kommunismen är antagligen den värsta fasa som drabbat mänskligheten efter digerdöden.
Lars Ohly är ingen demokrat. När Sveriges television granskade Lars Ohlys demokratisyn så visade det sig att den innehöll ett flertal brister. http://svt.se/2.15777/1.264856/lars_ohly_och_sanningen_041005 Jag tycker det är viktigt med en demokratisk värdegrund. Sveriges television granskade även Vänsterpartiets kontakter med diktaturer genom åren. Även resultatet av denna granskning var nedslående. http://svt.se/2.15777/1.261666/vansterns_historieforfalskning_040928
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-05-18, 21:25
Jaaaaaaaaaaaaa, till MARIA WETTERSTRAND som Statsministerkandidat! Då skulle det bli fräs på idédebatten. Maria Wetterstrand vågar stå upp, säga ifrån, komma med nytt och med PONDUS, vilket inte Mona Sahlin riktigt förmår. Mona har haft det för bra eller så är hon inte personlighetstypen som riktigt engagerar.
Heja Maria! Heja Maria! HEJA MARIA! Heja m-ARIA!!!!!! RIA TILL, vett´ja!
Permalänk | Anmäl
ylva m., 2009-05-19, 06:21
Ja, det var skickligt av Mona Sahlin att hålla sig själv i bakgrunden och låta denna Wetterstrand få prata i stället! Då kanske hon håller sig inom ramarna för den rödgröna koalationens politikområden!Det skall gudarna veta att det inte är så lätt att veta i vilket politiskt läger man har dessa i grunden svajiga och småborgerliga (liksom Laakso själv) miljöpartister från den ena dagen till den andra!
Bengt Nilsson, sosse
Permalänk | Anmäl
Bengt O. Nilsson, 2009-05-19, 07:58
Jag tycker i och för sig att Wetterstrand som statsministerkanddiat skulle vara ett väldigt spännnade val och nog göra de rödgröna gott. Det finns dock två saker som stör mig med den här artikeln:
1. Den fortsatta bristen på insikt inom (höger)socialdemokratin rörande möjligheterna till en livskraftig S+MP-regering. När S och MP tillkännagav sitt samarbete skulle de två partierna fått en knapp riksdagsmajoritet som opinionen såg ut då. Men det var knappast en ledning att bygga på. I praktiken skulle S+MP behöva ha tagit hjälp från V för att regera efter en eventuell valseger 2010. Men Vänsterpartiet har ju varit väldigt tydliga med att man inte kommer att stödja en ren S+MP-regering! Så hur hade man tänkt sig hantera den situationen? Jag har mig veterligen aldrig hört något bra svar på den frågan.
2. Det är faktiskt skrattretande och ett uttryck för en förvrängd verklighetsbild att socialdemokraterna fortfarande verkar tro att alliansen bara är nånting tillfälligt, nånting som man kan "bryta sönder", att det går att locka över FP och C från alliansen till ett mittensamarbete. Allianspartierna har investerat oerhört mycket arbete och prestige i att få det här att fungera och kommer inte att låta sig lockas över. Jag tror att Erik Laakso missar att stora delar av allianspartierna, även mittenpartierna, helt enkelt hatar Socialdemokraterna och inte vill ha nånting med dem att göra. Situationen kan möjligen bli annorlunda om SD blir vågmästare och den kan möjligen bli annorlunda om ytterligare en eller två mandatperioder med alliansregering leder till att alla de tre mindre allianspartierna blir 4-5-procentspartier, men jag betvivlar det starkt. För den nuvarande generationen liberaler är borgerligt samarbete normen och mittensamarbete bara en högst hypotetisk möjlighet.
Permalänk | Anmäl
David E, 2009-05-19, 09:41
Intressant ide. Wetterstrand är ju ett mycket bättre alternativ än Sahlin, som mest är ett sänke. Tyvärr förändrar det inte att S är ruttet och att VP har en trovärdighet i nivå med scientologikyrkan. MP har själva lite att jobba på när det gäller verklighetskontakt.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-05-19, 09:57
Men snälla människa, har Du öronskydd och ögonbindel. Maria W har i alla de debatter jag sett eller bevistat aldrig, och jag menar verkligen aldrig, klarat en saklig debatt. Hon är helt enkelt för okunnig i de flesta politiska spörsmål. Att hon är ung och med febril ögonklippning kan förefalla trovärdig i stugorna innebär inte att hennes politiska gärning står speciellt högt i kurs. Populism har vi nog av. Ska politiken och därmed samhället utvecklas måste kraven på politiker (och media) ställas betydligt högre, annars får pöbeln den åtråvärda makten att föda populistiska politiker vilket i sin tur leder samhälleligt förfall. Nej, sorry Erik..... försök igen. Problemet är nog snarare, som så många andra påpekat, att det saknas "riktiga" politiker på vänstersidan.
Permalänk | Anmäl
lars, 2009-05-19, 10:22
MEN SNÄLLA.... MP är ett skämt, och likaså dess språkrör! Skall vi dessutom börja personrösta kommer kommer snart Sveriges statsminister börja tala som Sarkozy och försöka ge intryck att: "JAG har gjort så, och JAG har gjort det, och JAG, JAG , JAG..." som om han var alldelles ensam att styra landet... En kung har vi redan, vi behöver inte en till men makt dessutom.
NEj Wetterstrand har INTE den kompetens som krävs... skönt att hon får söka nytt jobb 2011!
Permalänk | Anmäl
Jerry Kando, 2009-05-19, 11:58
Varför sysslar vänstern med personkulter? Är det för att man inte klarar av att förstå sig på sakfrågorna?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-05-19, 12:04
Vem som helst skulle kunna glänsa i det sällskapet!
Kommunist Ohly och Mona Stahlin är en skam för svensk politik...
Ingen i vänsterblocket är ens i närheten av den kompetens som finns hos någon av alliansregeringens ledare.
Det är fakta!
Permalänk | Anmäl
M, 2009-05-19, 12:39
Wetterstarnd har gjor ett stort intryck på mig som alltid röstat på socialdemokraterna men efter den senaste debatten får hon min röst. Hon tycker jag i alla fall är oppositionens lysande stjärna med en retorik som kan liknas med en ann stor politiker nämligen Palme. Wetterstrand har en förmåga att beröra
Permalänk | Anmäl
Patric andersson, 2009-05-19, 14:26
Håller med om att Wetterstrand är sjukt duktig. Hon var duktig i skolan (satte bla 2,0 på hp) till skillnad mot de resterande i röda i ledande ställning. Problemet ligger dock i politiken de bedriver inte duger, alls. Har inte mycket till övers för de borgliga, men de har åtminstone någon koll på sin nationalekonomi.
Hörde för övrigt en kärnkraftsdebatt där hon var med. Hon var överlägsen sin motståndare, men använde flertalet uppgifter med tveksam sanningsgrad och en del direkt sakfel.
Permalänk | Anmäl
Viktor, 2009-05-19, 15:14
Viktor, redovisa gärna vilka av hennes uppgifter som hade tveksam sanningsgrad, och på vilket sätt.
Sakfelen vill vi gärna också ta del av.
Vill du glänsa lite extra kan du även redovisa vad som skiljer i "kollen på nationalekonomin" mellan det högra och det vänstra blocket. Jag utgår från att du själv är nationalekonom eftersom du har förmågan att bedöma detta. Å andra sidan skulle ingen nationalekonom yttra sig på det sätt som du gör, vilket gör mig tveksam trots allt.
Surprise me!
Permalänk | Anmäl
Jasmine, 2009-05-19, 15:54
Viktor! Du menar att de borgerliga har koll på nationalekonomi. Likafullt kom den ekonomiska krisen som en blixt från en klar himmel för dem. Vilket de har medgett. Nu har finansministern för säkerhets skull gått över från astrologi till meteorologi i sin vetenskapssyn. Han pratar om en lång och sträng vinter, men har i övrigt inga förslag. Då litar jag mer på miljöpartiet som förlitar sig på naturvetenskaperna.
Permalänk | Anmäl
Stäppis, 2009-05-19, 18:29
Självklart har de borgerliga koll på ”sin” nationalekonomi, fattas bara. Det är bara att kolla var vinnarna och förlorarna finns. Vänsterblocket har noll koll, vinnarna blir alltid högerns kärngrupper oavsett om det är borgerlig- eller sk vänster- regim och förlorarna är alltid de svaga som en del inom vänstern när det är val påstår sig värna.
Det enda Sahlin harvade om på 1:a maj var att de drabbade av ekonomins sönderfall skulle få lite mer bidrag om hon och SAP fick bestämma. Inte ett ord om att krisen skulle bekämpas med en annan ekonomisk politik som fick folk i arbete för att producera varor och tjänster som medborgarna behöver. Det enda som jag hörde var att SAP:s plåster skulle vara ena aning bredare för de drabbade än borgarnas.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-05-19, 21:54
LÄTT! wettertrand käns som en perfekt kandidat. nu när nuder inte fick ta över socialdemokraterna.
Permalänk | Anmäl
gary f, 2009-05-19, 23:57
Wetterstrand må vara rappare i både huvud och käft än Sahlin det är Iofs inte så svårt men tanken på en så gediget industri- och framstegsfientig person som statsminister som Wettlös ger mig allvarliga rysningar.
Ska jag behöva emigrera på gamla dar?
Wetterstrand har ingen som helst kunskap om vad som skapar medel för den "det-måste-få-kosta-politik" hon drömmer om.
Mer arbetarfientlig politiker än W går väl knappast att uppbringa?
Permalänk | Anmäl
Jonne, 2009-05-20, 12:37
Lars Johansson
''kommunismen mördat fler människor än Adolf Hitler''
Kommunismen har inte mördat, det har Stalin och gänget gjort. Skyll inte på ideologin då ledaren är en mördare.
Men man kan ju säga att Nazismen mördade, för ideologin går ut på att mörda människor.
Permalänk | Anmäl
Rida Ashir, 2009-05-20, 15:53
Erik Laaksos förslag visar att han fastnar för en kandidats yta. Han gillade säkert den kraftfulla damen Thacher också. Wetterstrand uppträder i kostym och talar på karlars vis med manligt språkbruk vilket visar att hon är slug nog att förstå att det är den manliga normen som gäller. Wetterstrand har dessvärre ibland en oförsonlig attityd som gör att hon inte är en lämplig statsministerkandidat. Det är däremot att Sahlin och jag är övertygad om att hon kommer att klara uppgiften galant om hon slapp bli utsatt för alla dessa upprepade attacker från män i hennes eget parti. Laaksos resonnemang påminner om den debatt som var när "Thamprofessurer" tillsattes. Usch och fy och hu så hemskt att upphöja dessa kvinnor till professorer. De uppfyllde inte den manliga normen. De var inte tydliga på samma sätt som män. De hade inte ens tillräckliga röstresurser. Resultatet av det försöket visade att de kvinliga professorerna i det närmaste gjorde sig oersättliga och så gott som samtliga erhöll nya tjänster på respektive instutition.
Att Laakso ogillar Sahlin vet väl alla men att det skulle ta sig ett sådant här märkligt uttryck kunde väl ingen ana. Jag finner det vara rent ut sagt för dj-t att döma ut en människa innan hon ens prövats!
Permalänk | Anmäl
Per Andersson, 2009-05-20, 20:15
Stäppis:
"Du menar att de borgerliga har koll på nationalekonomi. Likafullt kom den ekonomiska krisen som en blixt från en klar himmel för dem. Vilket de har medgett."
Alliansregeringen, med den oerhört kompetente Anders Borg i spetsen, har och hade full kontroll på den svenska ekonomin. Det som de däremot inte kunde råda över var den vilda spekulationen som amerikanska banker ägnade sig åt, och som orsakade en global recession. Oavsett vad Thomas Östros mfl på vänsterflanken säger, så tvivlar jag starkt på att de skulle kunna hålla hela världen i rullning.
Som det ser ut just nu kommer jag med största sannolikhet att rösta på ett Alliansparti nästa riksdagsval. Dom lovade mig, en sketen jävla grabb från Ånge, att jag skulle få mer pengar i plånboken - och det fick jag. Sossarna har sagt att dom vill ge mig mindre stålar, utan någon synbar förbättring för mig. Känns som ett ganska självklart val.
Permalänk | Anmäl
Jens Bäckman, 2009-05-21, 10:27
Wetterstrand är verkligen en super duktig propagandist. Skulle säkerligen göra en fantastisk yrkeskarriär i herr Goebells departement, eller i Sovjetunionen.
Permalänk | Anmäl
Ali Baba, 2009-05-21, 16:33
MP som ledare för Sverige? Är vi beredda på att ta oss ur krisen med ett besinpris på ca 20-25 kr /liter? Är vi beredda att försöka ta oss ur krisen med bara vindkraft? Är vi beredda på massiva skattehöjningar på bl.a bilar och deras bruk och jobben (grön skatteväxling)? Elpriset? Jobben förresten. Industrin kan vi glömma i MPs Sverige. Alla jobb som S utlovar var skall dom komma ifrån? Skall det ofantliga sektors bli ännu ofantligare? Och EU skall vi ju inte heller vara positiva till. Puh.
Och sen kastar vi in Lars Ohly som finansminister så blir det mumma.
Permalänk | Anmäl
Mike Rossi, 2009-05-23, 11:04
Ja tack! MP ar valdigt vettiga (och MW i synnerhet) i de flesta fragor men det faller manga ganger pa att de system vi redan byggt upp inte ar tillrackligt flexibla och manga ganger valdigt daliga. Men ibland maste man slanga ut det gamla och borja om pa ruta ett sa varfor inte. MP passar enligt mig bast som en sticka i foten pa de stora sakta lufsande partierna men det vore riktigt kul att se utfallet av ett MP med mera makt.
Permalänk | Anmäl
Fredrik, 2009-05-24, 10:53
Jag instämmer!
En så skarp och seriös politiker förtjänar verkligen vårt förtroende. Hon har mitt förtroende och jag hoppas att det blir hon som företräder Sverige på möten med andra statsministrar i EU.
Permalänk | Anmäl
Tharand, 2009-06-10, 07:44
Vi är ganska många i min vänkrets där flertalet har vänstersympatier som mer och mer kommit att tala om Maria W som en lämplig statsministerkandidat. Men tiden hastar och att få det stora S-partiet omvänt i denna fråga fram till 2010 valet torde väl vara nästintill omöjligt. Men visst känns tanken frestande. Om Mp får 20% eller mer och S inte kommer över 27-28 då är ju saken klar. Då är det en signal som ingen kan bluda för.
Permalänk | Anmäl
Ulf Hjertén, 2009-11-14, 15:36
Man tar en rekorderlig person som Wetterstrand, och ropar: Henne ska vi ha!
Men, vänta nu, var det inte nåt med at hon måste ha en vinnande politik bakom sig?
Äh, tänkte inte på det.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-03-06, 10:35
För egen del önskar jag att miljöpartiet skulle få egen majoritet
Permalänk | Anmäl
Lisabeth Persson, 2010-03-06, 16:02
För egen del önskar jag att miljöpartiet skulle få egen majoritet
Permalänk | Anmäl
Lisabeth Persson, 2010-03-06, 16:03
Men vänta nu, ska ni skicka ut en "babe" att representera Sverige i den internationella politiken? En babe som endast är duktig på att tala männens maktspråk. Inget annat.
Endast Sverige svenska dårar har.
Jag kan inte komma ihåg ett ord Wetterstrand sagt som varit klokt och fastnat. Det har bara varit uppmaningar om tillbaks till 1800-talet, hästkrafter och cyklar och alla ska arbeta med vad? Inte industriarbete i alla fall. Och i de sammanhangen har hon lärt sig att lägga orden rätt i mun, men budskapet? Är inte budskapet det viktiga?
Nej, jag tror inte svenska folket är så dumma. Det blir inget med Wetterstrand/Eriksson, Sahlin och Ohly. En mycket tveksam junta som inte är representabel på den internationella Arenan. Nej, nej, nej....
Permalänk | Anmäl
Christina, 2010-03-06, 19:29
mw och mp granskas ju inte alls i pressen.. Skulle jouralister granska Mp på ett normalt sätt skulle sympatisörerna minska drastiskt
typ vilka orter ska få biltullar,, bensinpris över 20 kr,, nedläggning av inrikesflyg, jötteelräkning pga nedlagd kärnkraft,,, stora miljöproblem pga nedlagd kärnkraft , antagligen sämre mat och sämre hälsa pga skatt för importerad mat
Permalänk | Anmäl
Adam, 2010-03-06, 22:27
Jag tycker Maria W är dum i huvet. Inte något emet henne personligen men de åsikter hon företräder är inte speciellt intellegenta precis, hon förespråkar mest en tillbakagång. Och har ingen framtidssyn precis.
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2010-03-07, 02:25
58 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det är fullkomligt ointressant vem av de fyra från vänstersidan som lanseras som statsministerkandidat.
Det viktigaste (och skrämmande) är att vi riskerar att få kommunister i regeringen efter valet 2010.
Håller fullständigt med artikelförfattaren, en sån skärpt, sympatisk och statsmannaaktig politiker som Maria Wetterstrand ska vi vara stolta över. Gör henne till statsministerkandidat till glädje för hela oppositionen och oss som gärna röstar på just henne.
Erik
Du har rätt på en och annan punkt men fel på de flesta punkterna.
Att Wetterstrand är en stjärna som lyser betydligt starkare än Mona Sahlin är korrekt. Sahlin är ju en politiker vars bäst före datum passerade i mitten av 1990 talet och enda orsaken till att hon är partiledare är att det skulle vara en kvinna och att den kvinna som partiet helst ville ha blev mördad och att dom som var rankade efter henne valde att hoppa av.
””Mandatet att bilda regering borde av de övriga partierna ges till miljöpartiet och Maria Wetterstrand””
Det skulle inte funka för alltför många socialdemokrater skulle motsätta sig det. Maria Wetterstrand må vara ett ess jämfört med den Mona Sahlin som i stort sett ingen har förtroende för men Miljöpartiets direkta fientlighet mot industrin gör att breda grupper inom s skulle motsätta sig detta.
””Med Maria Wetterstrand som statsministerkandidat kan blockpolitiken brytas upp trots att Ohly är med i regeringsunderlaget. Främst för att hon själv kommer lysa starkare än all kritik som kan komma mot att ha vänsterpartiet med i regeringen.””
Wetterstrand ÄR duktig men inte så duktig att något borgerlig partiledare är beredda stödja en regering med gammel-leninisten Lars Ohly bara för att Wetterstrand är med. Om Socialdemokraternas ledning hade velat bryta upp blockpolitiken så skulle man ha hållit fast vid det tvåpartisamarbete s-mp som man presenterade på presskonferensen i oktober förra året. Men s-ledningen försvarade inte ens tvåpartisamarbetet utan vek ned sig direkt när kritiken kom så nu sitter man med kommunisten Lars Ohly i båten och att tro att man kan runda det problemet bara genom att Maria får ta Monas plats i båten är en villfarelse.
”En rödgrön koalition med Wetterstrand som statsminister sopar banan med moderaternas alliansregering.”
Nu tror jag som sagt att du överskattar Wetterstrand, Miljöpartiets fientlighet mot basindustri, bilar charterresor och snöskotrar mm gör att partiet inte går hemma bland stora delar av socialdemokraternas traditionella väljare utanför Stockholms innerstad och inte bland så många borgerliga väljare heller.
Dessutom så är det ju så att bägge språkrören ska avgå efter nästa års riksdagsval. Dom kan förvisso vara kvar som statsråd men när Wetterstrand och Eriksson inte längre är partiledare/språkrör så tappar dom ju sin ställning som partiets främsta talesmän.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5167267.ab och då blir det lite märkligt om hon ska vara statsminister.
Så avslöjas att det egentliga syftet bakom (S) flirt med (MP) är att mota bort Moderaterna. (Sicken otur att fotfolket inte var lika slipade taktiker...)
Nästa fråga blir vad (MP) tycker om detta? Ett samarbete som inte handlar om stöd för en grönare politik, utan om ett rent utnyttjande för makt.
Det är ingen vacker bild man får av (S).
läs gärna
http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/27/ett-block-maste-spricka-om-sd-...
Måste vara roligt för Mona att läsa att en av hennes egna hellre ser en vänsterregering ledas av Miljöpartiets ledare. Att idén är absurd (Maria Wetterstrand kan naturligtvis aldrig få Vänsterpartiets stöd som statsministerkandidat) gör bara det hela än mer försåtligt. Mona Sahlins avgång från partiledarposten rycker allt närmare.
Vad oroar mig i världen?
Jo, att de som inte vet något uttrycker sig så tvärsäkert medans de som är experter ofta uttrycker sig ytterst försiktigt!
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta åt nuvarande utveckling. Nu skall alltså Sveriges minsta parti leda Sveriges regering? Och väljarnas röster då vad betyder de? Ingenting! Rösta på ena partiet så ger vi ett annat makten. Desperationen i svenska vänster-politiken är nu tydlig. FÖR tydlig.
Erik E ! Enligt de flesta opinionsundersökningar är mp Sveriges tredje parti just nu. Större är endast s och m. Undrar om det inte är du själv som är desperat med anledning av de sjunkande siffrorna för mittenpartierna.
”Maria Wetterstrand är den klarast lysande stjärnan bland våra svenska politiker på hög nivå. Hon är rapp, vältalig, snabbtänkt och blir aldrig ordet skyldig.”
Visst är det bedrövligt att det blivit så, att det är dessa kvaliteter som är de viktigaste inte vad personen i fråga gör för intellektuell analys av medborgarnas behov och problem. Men visst är det så att man inte kan vara helt tappade bakom en vagn om skall vara rapp i käften allmänt slagfärdig. Egenskaper som är bra att ha om man skall bli auktionsutropare på bonnauktioner, programledare, konferencier etc. men varför skulle dessa egenskaper vara av största vikt för den som skall sätta ihop och leda en regering.
Både Palme och Bildt var rappa i käften och slagfärdiga och knappast tappade bakom en vagn men dåliga regeringar satte de ihop inte sällan gärna ja-sägare.
Om nu den utopiska fantasin skulle bli verklighet är det statsministern/regeringsbildaren som ensam utser sin regering. Att det största partiet skulle lämna ifrån sig en sådan position verkar med förlov sagt mer än lovligt förvirrat.
Man får väl förmoda att denna snurriga artikel är någon sorts lätt kamouflerat rop på en ny ledare för SAP.
Det var faktiskt en riktigt god idé!
För jag tror verkligen att Mona själv är största hindret för många att rösta S i nästa val. Det handlar tyvärr en hel del om personkemi och där är det nåt med Mona som bara inte funkar. Men Wetterstrand är ju klart mycket intressantare. (För att tala klartext - en babe, och säg inte att det inte lockar väljare...)
Att hennes politiska åsikter inte alltid är så bra är såklart ett problem, men så är det ju med de flesta partierna idag ändå, så den biten kan man nog komma förbi.
Ungefär lika troligt och intelligent som att Lennart Sacrédeus skulle bli statsminister om högern vinner..
Man kan också tolka det så här att om S och MP lämnar V utanför ja då kommer den här frågan inte att vara aktuell. Alltså en fortsättning på höstens interna bråk inom S.
Det är fullkomligt ointressant vem av de fyra från vänstersidan som lanseras som statsministerkandidat.
Det viktigaste (och skrämmande) är att vi riskerar att få kommunister i regeringen efter valet 2010./// HULDA
Hellre före detta kommunister än borgare som kan tänka sig att samarbeta med fascisterna SD. Dessutom spelar det ingen roll om Lars Ohly varit kommunist eller ej, hans partiprogram är inte det. Och må han vara en kommunist, det går inte att föra en kommunistisk politik i SOCIALISTISKA SVERIGE.
dessutom välkommnar jag kommunismen, bästa idelogin som kan få stopp på våra synder gentemot den fattiga världen.
Ska Wetterstrand bli sosse!?
Varför är jag alltid den siste att få veta någonting?
SD är lika mycket fascister som du är demokrat "Rida Ashir".
Handlar det bara om att vara slängd i käften på vänstersidan? Att man inte har nån politik att komma med spelar visst ingen roll. Den ska presenteras nån gång i framtiden - det är verkligen patetiskt! Var seriösa istället. Erkänn att ni vill höja skatter för låginkomsttagare, inte har nån klimatpolitik, vill ha en flumskola - helst helt kravlös för att förstöra ytterligare en generation. Mer bidrag och färre jobb. Mer meningslösa kurser i klassisk sosseanda. Nej, nu får ni ge er. Sverige vill inte ha mer socialism. Det är lika dött som Stalinism och nationalsocialism.
Vad vill Wtterstrand göra med de av svenska staten ägda kolkraftverken - vill gärna ha ett rappt svar
Vad vill Wtterstrand göra med de av svenska staten ägda kolkraftverken - vill gärna ha ett rappt svar
Men Wetterstrand är ju klart mycket intressantare. (För att tala klartext - en babe)
RIDA ASHIR
”Hellre före detta kommunister än borgare som…….”
Lars Ohly är ingen ”före detta kommunist” utan enligt honom själv så ÄR han kommunist.
””dessutom välkommnar jag kommunismen, bästa idelogin….”
Jag vet inte var du kommer ifrån men fakta är att i Europa så har kommunismen mördat fler människor än Adolf Hitler. Att välkoma kommunismen är inte bättre än att välkomna en ny Hitler. Kommunismen är antagligen den värsta fasa som drabbat mänskligheten efter digerdöden.
Lars Ohly är ingen demokrat. När Sveriges television granskade Lars Ohlys demokratisyn så visade det sig att den innehöll ett flertal brister. http://svt.se/2.15777/1.264856/lars_ohly_och_sanningen_041005 Jag tycker det är viktigt med en demokratisk värdegrund. Sveriges television granskade även Vänsterpartiets kontakter med diktaturer genom åren. Även resultatet av denna granskning var nedslående. http://svt.se/2.15777/1.261666/vansterns_historieforfalskning_040928
Jaaaaaaaaaaaaa, till MARIA WETTERSTRAND som Statsministerkandidat! Då skulle det bli fräs på idédebatten. Maria Wetterstrand vågar stå upp, säga ifrån, komma med nytt och med PONDUS, vilket inte Mona Sahlin riktigt förmår. Mona har haft det för bra eller så är hon inte personlighetstypen som riktigt engagerar.
Heja Maria! Heja Maria! HEJA MARIA! Heja m-ARIA!!!!!! RIA TILL, vett´ja!
Ja, det var skickligt av Mona Sahlin att hålla sig själv i bakgrunden och låta denna Wetterstrand få prata i stället! Då kanske hon håller sig inom ramarna för den rödgröna koalationens politikområden!Det skall gudarna veta att det inte är så lätt att veta i vilket politiskt läger man har dessa i grunden svajiga och småborgerliga (liksom Laakso själv) miljöpartister från den ena dagen till den andra!
Bengt Nilsson, sosse
Jag tycker i och för sig att Wetterstrand som statsministerkanddiat skulle vara ett väldigt spännnade val och nog göra de rödgröna gott. Det finns dock två saker som stör mig med den här artikeln:
1. Den fortsatta bristen på insikt inom (höger)socialdemokratin rörande möjligheterna till en livskraftig S+MP-regering. När S och MP tillkännagav sitt samarbete skulle de två partierna fått en knapp riksdagsmajoritet som opinionen såg ut då. Men det var knappast en ledning att bygga på. I praktiken skulle S+MP behöva ha tagit hjälp från V för att regera efter en eventuell valseger 2010. Men Vänsterpartiet har ju varit väldigt tydliga med att man inte kommer att stödja en ren S+MP-regering! Så hur hade man tänkt sig hantera den situationen? Jag har mig veterligen aldrig hört något bra svar på den frågan.
2. Det är faktiskt skrattretande och ett uttryck för en förvrängd verklighetsbild att socialdemokraterna fortfarande verkar tro att alliansen bara är nånting tillfälligt, nånting som man kan "bryta sönder", att det går att locka över FP och C från alliansen till ett mittensamarbete. Allianspartierna har investerat oerhört mycket arbete och prestige i att få det här att fungera och kommer inte att låta sig lockas över. Jag tror att Erik Laakso missar att stora delar av allianspartierna, även mittenpartierna, helt enkelt hatar Socialdemokraterna och inte vill ha nånting med dem att göra. Situationen kan möjligen bli annorlunda om SD blir vågmästare och den kan möjligen bli annorlunda om ytterligare en eller två mandatperioder med alliansregering leder till att alla de tre mindre allianspartierna blir 4-5-procentspartier, men jag betvivlar det starkt. För den nuvarande generationen liberaler är borgerligt samarbete normen och mittensamarbete bara en högst hypotetisk möjlighet.
Intressant ide. Wetterstrand är ju ett mycket bättre alternativ än Sahlin, som mest är ett sänke. Tyvärr förändrar det inte att S är ruttet och att VP har en trovärdighet i nivå med scientologikyrkan. MP har själva lite att jobba på när det gäller verklighetskontakt.
Men snälla människa, har Du öronskydd och ögonbindel. Maria W har i alla de debatter jag sett eller bevistat aldrig, och jag menar verkligen aldrig, klarat en saklig debatt. Hon är helt enkelt för okunnig i de flesta politiska spörsmål. Att hon är ung och med febril ögonklippning kan förefalla trovärdig i stugorna innebär inte att hennes politiska gärning står speciellt högt i kurs. Populism har vi nog av. Ska politiken och därmed samhället utvecklas måste kraven på politiker (och media) ställas betydligt högre, annars får pöbeln den åtråvärda makten att föda populistiska politiker vilket i sin tur leder samhälleligt förfall. Nej, sorry Erik..... försök igen. Problemet är nog snarare, som så många andra påpekat, att det saknas "riktiga" politiker på vänstersidan.
MEN SNÄLLA.... MP är ett skämt, och likaså dess språkrör! Skall vi dessutom börja personrösta kommer kommer snart Sveriges statsminister börja tala som Sarkozy och försöka ge intryck att: "JAG har gjort så, och JAG har gjort det, och JAG, JAG , JAG..." som om han var alldelles ensam att styra landet... En kung har vi redan, vi behöver inte en till men makt dessutom.
NEj Wetterstrand har INTE den kompetens som krävs... skönt att hon får söka nytt jobb 2011!
Varför sysslar vänstern med personkulter? Är det för att man inte klarar av att förstå sig på sakfrågorna?
Vem som helst skulle kunna glänsa i det sällskapet!
Kommunist Ohly och Mona Stahlin är en skam för svensk politik...
Ingen i vänsterblocket är ens i närheten av den kompetens som finns hos någon av alliansregeringens ledare.
Det är fakta!
Wetterstarnd har gjor ett stort intryck på mig som alltid röstat på socialdemokraterna men efter den senaste debatten får hon min röst. Hon tycker jag i alla fall är oppositionens lysande stjärna med en retorik som kan liknas med en ann stor politiker nämligen Palme. Wetterstrand har en förmåga att beröra
Håller med om att Wetterstrand är sjukt duktig. Hon var duktig i skolan (satte bla 2,0 på hp) till skillnad mot de resterande i röda i ledande ställning. Problemet ligger dock i politiken de bedriver inte duger, alls. Har inte mycket till övers för de borgliga, men de har åtminstone någon koll på sin nationalekonomi.
Hörde för övrigt en kärnkraftsdebatt där hon var med. Hon var överlägsen sin motståndare, men använde flertalet uppgifter med tveksam sanningsgrad och en del direkt sakfel.
Viktor, redovisa gärna vilka av hennes uppgifter som hade tveksam sanningsgrad, och på vilket sätt.
Sakfelen vill vi gärna också ta del av.
Vill du glänsa lite extra kan du även redovisa vad som skiljer i "kollen på nationalekonomin" mellan det högra och det vänstra blocket. Jag utgår från att du själv är nationalekonom eftersom du har förmågan att bedöma detta. Å andra sidan skulle ingen nationalekonom yttra sig på det sätt som du gör, vilket gör mig tveksam trots allt.
Surprise me!
Viktor! Du menar att de borgerliga har koll på nationalekonomi. Likafullt kom den ekonomiska krisen som en blixt från en klar himmel för dem. Vilket de har medgett. Nu har finansministern för säkerhets skull gått över från astrologi till meteorologi i sin vetenskapssyn. Han pratar om en lång och sträng vinter, men har i övrigt inga förslag. Då litar jag mer på miljöpartiet som förlitar sig på naturvetenskaperna.
Självklart har de borgerliga koll på ”sin” nationalekonomi, fattas bara. Det är bara att kolla var vinnarna och förlorarna finns. Vänsterblocket har noll koll, vinnarna blir alltid högerns kärngrupper oavsett om det är borgerlig- eller sk vänster- regim och förlorarna är alltid de svaga som en del inom vänstern när det är val påstår sig värna.
Det enda Sahlin harvade om på 1:a maj var att de drabbade av ekonomins sönderfall skulle få lite mer bidrag om hon och SAP fick bestämma. Inte ett ord om att krisen skulle bekämpas med en annan ekonomisk politik som fick folk i arbete för att producera varor och tjänster som medborgarna behöver. Det enda som jag hörde var att SAP:s plåster skulle vara ena aning bredare för de drabbade än borgarnas.
LÄTT! wettertrand käns som en perfekt kandidat. nu när nuder inte fick ta över socialdemokraterna.
Wetterstrand må vara rappare i både huvud och käft än Sahlin det är Iofs inte så svårt men tanken på en så gediget industri- och framstegsfientig person som statsminister som Wettlös ger mig allvarliga rysningar.
Ska jag behöva emigrera på gamla dar?
Wetterstrand har ingen som helst kunskap om vad som skapar medel för den "det-måste-få-kosta-politik" hon drömmer om.
Mer arbetarfientlig politiker än W går väl knappast att uppbringa?
Lars Johansson
''kommunismen mördat fler människor än Adolf Hitler''
Kommunismen har inte mördat, det har Stalin och gänget gjort. Skyll inte på ideologin då ledaren är en mördare.
Men man kan ju säga att Nazismen mördade, för ideologin går ut på att mörda människor.
Erik Laaksos förslag visar att han fastnar för en kandidats yta. Han gillade säkert den kraftfulla damen Thacher också. Wetterstrand uppträder i kostym och talar på karlars vis med manligt språkbruk vilket visar att hon är slug nog att förstå att det är den manliga normen som gäller. Wetterstrand har dessvärre ibland en oförsonlig attityd som gör att hon inte är en lämplig statsministerkandidat. Det är däremot att Sahlin och jag är övertygad om att hon kommer att klara uppgiften galant om hon slapp bli utsatt för alla dessa upprepade attacker från män i hennes eget parti. Laaksos resonnemang påminner om den debatt som var när "Thamprofessurer" tillsattes. Usch och fy och hu så hemskt att upphöja dessa kvinnor till professorer. De uppfyllde inte den manliga normen. De var inte tydliga på samma sätt som män. De hade inte ens tillräckliga röstresurser. Resultatet av det försöket visade att de kvinliga professorerna i det närmaste gjorde sig oersättliga och så gott som samtliga erhöll nya tjänster på respektive instutition.
Att Laakso ogillar Sahlin vet väl alla men att det skulle ta sig ett sådant här märkligt uttryck kunde väl ingen ana. Jag finner det vara rent ut sagt för dj-t att döma ut en människa innan hon ens prövats!
Stäppis:
"Du menar att de borgerliga har koll på nationalekonomi. Likafullt kom den ekonomiska krisen som en blixt från en klar himmel för dem. Vilket de har medgett."
Alliansregeringen, med den oerhört kompetente Anders Borg i spetsen, har och hade full kontroll på den svenska ekonomin. Det som de däremot inte kunde råda över var den vilda spekulationen som amerikanska banker ägnade sig åt, och som orsakade en global recession. Oavsett vad Thomas Östros mfl på vänsterflanken säger, så tvivlar jag starkt på att de skulle kunna hålla hela världen i rullning.
Som det ser ut just nu kommer jag med största sannolikhet att rösta på ett Alliansparti nästa riksdagsval. Dom lovade mig, en sketen jävla grabb från Ånge, att jag skulle få mer pengar i plånboken - och det fick jag. Sossarna har sagt att dom vill ge mig mindre stålar, utan någon synbar förbättring för mig. Känns som ett ganska självklart val.
Wetterstrand är verkligen en super duktig propagandist. Skulle säkerligen göra en fantastisk yrkeskarriär i herr Goebells departement, eller i Sovjetunionen.
MP som ledare för Sverige? Är vi beredda på att ta oss ur krisen med ett besinpris på ca 20-25 kr /liter? Är vi beredda att försöka ta oss ur krisen med bara vindkraft? Är vi beredda på massiva skattehöjningar på bl.a bilar och deras bruk och jobben (grön skatteväxling)? Elpriset? Jobben förresten. Industrin kan vi glömma i MPs Sverige. Alla jobb som S utlovar var skall dom komma ifrån? Skall det ofantliga sektors bli ännu ofantligare? Och EU skall vi ju inte heller vara positiva till. Puh.
Och sen kastar vi in Lars Ohly som finansminister så blir det mumma.
Ja tack! MP ar valdigt vettiga (och MW i synnerhet) i de flesta fragor men det faller manga ganger pa att de system vi redan byggt upp inte ar tillrackligt flexibla och manga ganger valdigt daliga. Men ibland maste man slanga ut det gamla och borja om pa ruta ett sa varfor inte. MP passar enligt mig bast som en sticka i foten pa de stora sakta lufsande partierna men det vore riktigt kul att se utfallet av ett MP med mera makt.
Jag instämmer!
En så skarp och seriös politiker förtjänar verkligen vårt förtroende. Hon har mitt förtroende och jag hoppas att det blir hon som företräder Sverige på möten med andra statsministrar i EU.
Vi är ganska många i min vänkrets där flertalet har vänstersympatier som mer och mer kommit att tala om Maria W som en lämplig statsministerkandidat. Men tiden hastar och att få det stora S-partiet omvänt i denna fråga fram till 2010 valet torde väl vara nästintill omöjligt. Men visst känns tanken frestande. Om Mp får 20% eller mer och S inte kommer över 27-28 då är ju saken klar. Då är det en signal som ingen kan bluda för.
Man tar en rekorderlig person som Wetterstrand, och ropar: Henne ska vi ha!
Men, vänta nu, var det inte nåt med at hon måste ha en vinnande politik bakom sig?
Äh, tänkte inte på det.
http://soldatmamma.blogspot.com
För egen del önskar jag att miljöpartiet skulle få egen majoritet
För egen del önskar jag att miljöpartiet skulle få egen majoritet
Men vänta nu, ska ni skicka ut en "babe" att representera Sverige i den internationella politiken? En babe som endast är duktig på att tala männens maktspråk. Inget annat.
Endast Sverige svenska dårar har.
Jag kan inte komma ihåg ett ord Wetterstrand sagt som varit klokt och fastnat. Det har bara varit uppmaningar om tillbaks till 1800-talet, hästkrafter och cyklar och alla ska arbeta med vad? Inte industriarbete i alla fall. Och i de sammanhangen har hon lärt sig att lägga orden rätt i mun, men budskapet? Är inte budskapet det viktiga?
Nej, jag tror inte svenska folket är så dumma. Det blir inget med Wetterstrand/Eriksson, Sahlin och Ohly. En mycket tveksam junta som inte är representabel på den internationella Arenan. Nej, nej, nej....
mw och mp granskas ju inte alls i pressen.. Skulle jouralister granska Mp på ett normalt sätt skulle sympatisörerna minska drastiskt
typ vilka orter ska få biltullar,, bensinpris över 20 kr,, nedläggning av inrikesflyg, jötteelräkning pga nedlagd kärnkraft,,, stora miljöproblem pga nedlagd kärnkraft , antagligen sämre mat och sämre hälsa pga skatt för importerad mat
Jag tycker Maria W är dum i huvet. Inte något emet henne personligen men de åsikter hon företräder är inte speciellt intellegenta precis, hon förespråkar mest en tillbakagång. Och har ingen framtidssyn precis.