Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Politisk reklam och sd

Reklamförbundets VD Björn Rietz:

Metro bör inte ha politiska synpunkter på annonsörer

"Så länge någonting som sägs inte är brottsligt måste jag acceptera det. Jag måste acceptera att det finns någon som tycker så. Vårt samhälle ger mig också rätten att säga att jag inte håller med. Att principiellt säga nej till annonsering från ett visst parti är därför fel." Det skriver BJÖRN RIETZ, Reklamförbundets vd.


Om författaren

Björn Rietz är vd på Reklamförbundet.

Möjligheten att uttrycka sig måste även gälla företeelser som vi inte gillar. Det svenska samhället vilar på öppenhet och yttrandefrihet. Att medier principiellt säger nej till att låta Sverigedemokraterna köpa reklamutrymme är därför fel.

Det finns många saker i det svenska samhället som jag personligen inte gillar. Saker som jag rent ut sagt tycker är skit. Men så länge det inte är brottsligt måste jag acceptera att de finns. Så länge någonting som sägs inte är brottsligt måste jag acceptera det. Jag måste acceptera att det finns någon som tycker så. Vårt samhälle ger mig också rätten att säga att jag inte håller med. Att principiellt säga nej till annonsering från ett visst parti är därför fel.

När Sverigedemokraterna kommer in med sin förfrågan om att köpa annonsplats har de redan vunnit. Om Metro säger nej till annonsering med rädsla för att förlora andra annonsörer kan partiet använda det i PR-syfte för att skapa sympati och agera som "underdog". Om tidningen säger ja kan partiet på samma använda det för att visa att man har legitimitet. Oavsett hur Metro, TV4 och andra medier bestämmer sig för att behandla förfrågningar från Sverigedemokraterna har de redan dragit vinstlotten. De behöver inte ens ha råd att betala för reklamutrymmet.

Ett öppet samhälle bygger på att också kontroversiella och obekväma saker får sägas men också att alla som inte håller med kan mobilisera sig. Istället för att stoppa torgmöten, istället för att hindra utdelning av flygblad kan alla som är av en annan åsikt visa det. Arrangera egna torgmöten, dela ut egna flygblad och på betald reklamplats visa på alternativ.

Vi får inte underskatta människors intellekt och deras förmåga att kritiskt granska budskap.

Att privata medier agerar censurmyndighet, må vara på affärsmässiga grunder, skapar ingenting annat än ett ängsligt och stängt samhälle. Metro är rädda att de ska förlora kunder om de tar in Sverigedemokraternas annonser och jag kan förstå dem samtidigt som de gör sig själva och sina kunder en björntjänst som förstärker partiets position som "underdog". Att istället behandla dem som vilken organisation som helst skulle troligen vara det bästa sättet att neutralisera frågan.

Dessutom riskerar Metro att även i andra frågor tvingas agera censurmyndighet. Hur ska man efter det här hantera framtida förfrågningar från organisationer som vill köpa annonser med syfte att skapa opinion för legalisering av narkotika, avskaffande av sexköpslagen eller avskaffande av abortlagen?

Hur ska de som nu nekar Sverigedemokraterna att köpa annonser hantera partiet i framtiden om de kommer in i Europaparlamentet?

"Jag må hata dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem", sa man redan under civilisationens tidiga skede. Det måste också gälla kontroversiella åsikter på betald annonsplats i dagens kommersiella medievärld.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/7116

27 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Demokrati?
Vad är det för en demokrati där en del av folket förhindras att agera politiskt? SD har upp till 25% av rösterna i kommunerna. När vi blir vana vid att vissa grupper kan uteslutas ur vårt demokratiska system är demokratin som system borta.

Permalänk | Anmäl #1 Jax, 2009-05-15, 13:58

Är det inte så att media bara inbillar sig att de skulle få negativa konsekvenser att släppa in alla intressenter? För det kan väl inte vara så att svensk media försöker driva en egen agenda? Något sådant har vi väl aldrig sett några exempel på, eller hur? ;-)

Permalänk | Anmäl #2 Sten Nilsson, 2009-05-15, 14:27

Om muslimer tillåts ha demonstrationståg som skanderar "slakta judarna" så borde väl Sverigedemokraterna få köpa sig plats i media i likhet med andra partier?

Men visst, i apartheid-Sverige gäller visst olika lagar för muslimer och svenskar...

Permalänk | Anmäl #3 Bo T, 2009-05-15, 14:54

Visst har de all rätt att synas i en demokrati. I en demokrati har tidningen också rätten att bestämma precis vad som finns i sin egen tidning.

Bo T, du menar alltså att det är samma sak? En tidning är privat vet du. Det är inga "regler", det är helt och hållet upp till dem.

Sen kan man ha åsikter, men det är helt irrelevant. Det är deras tidning och de som bestämmer. Tycker tillräckligt många att det är helt galet tror jag inte att de har något intresse av att agera så här.

Permalänk | Anmäl #4 Fred, 2009-05-15, 15:36

Jag hörde just att Nationaldemokraterna planerar att köpa TV-reklam inför valet 2010, bl.a. med ett inslag om att det är odemokratiskt att sionisterna kontrollerade massmedia.

Permalänk | Anmäl #5 Abrahamas, 2009-05-15, 15:40

"Jag må hata dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem", sa man redan under civilisationens tidiga skede."

En utmärkt tanke men inte bra i praktiken. Då detta gäller en icke demokratisk organisation.

Härmed är Reklamförbundet en nazistisk organisation med tanke på vilka de stödjer. Nu får vi läl hoppas på att SÄPO gör sitt jobb o undersöker er ordentligt.

M Gren

Permalänk | Anmäl #6 M gren, 2009-05-15, 15:43

Det handlar inte om vad Metro ägarna, redaktörerna och journalisterna tycker är rätt eller fel att publicera i yttrandefrihetens namn. Det handlar om Metro's image och den negativa publicitet och påhopp som Metro kommer få stå ut från vänstern samt där AFAiter kommer gå till aktion för att sabotera tidningsutdelningen och kanske t.o.m. hota folk.

Labila personer som M Gren kommer inte dra sig för att göra sådant, de anser sig ha rätten att ta lagen i egna händer.

Permalänk | Anmäl #7 Mike Nilson, 2009-05-15, 17:08

@Mike Nilsson

Tackar jag vann just 400Kr jag sa att en SD medelm skulle komma o påstå att jag var kommunist innom 3 timmar.

Tack

M Gren

PS Tänk på Pavlov o hans hundar

Permalänk | Anmäl #8 M gren, 2009-05-15, 17:24

Det är väl självklart att det handlar om att de vill undvika negativ publicitet, och de har de all rätt i världen att göra. Folk tycker att SD har rätt att "komma till tals", men samma princip måste ju för tusan också gälla tidningarnas rätt att bestämma över vad som finns i tidningen eller ej.

Permalänk | Anmäl #9 Fred, 2009-05-15, 17:35

Fail 1
Det närmaste som kommer i tanke är labil anarkist inte kommunist.

Fail 2
Jag har aldrig röstat på SD. Är oberoende och delar åsikter lite varstans oavsett partier. Det är sakfrågorna som intresserar mig, fast jag lutar rätt mycket åt höger antar jag.

Så du förlorade tyvärr och får lämna tillbaks pengarna.

Permalänk | Anmäl #10 Mike Nilson, 2009-05-15, 17:53

Var i fm och handlade på Coop.

Någon hade hällt olja eller liknande på Metros tidningar.

Orsaken?

Permalänk | Anmäl #11 Bertil, 2009-05-15, 18:19

Tackar Tackar 200 Kr till

Försök att förstå det finn inte höger vänster efter som det är en cirkel.

M Gren

Permalänk | Anmäl #12 M gren, 2009-05-15, 18:46

Om du driver en publik krog har du inte rätt att välja vilka kunder som du vill ha där.
Om du anställer personal har du inte rätt att diskriminera sökanden.
Kan verkligen publika media då välja vilka som skall få annonsera?
Att skälet till att neka SD och andra misshagliga partier skulle vara affärsmässiga tror jag inte på. Samma media drar sig inte för att sälja och trycka pornografiska eller halvporngrafiska annonser och allsköns annan dynga. Nej, skälen till att neka vissa politiska partier annonsutrymme är rent politiska.

Permalänk | Anmäl #13 giraffen, 2009-05-15, 20:03

Det är ägaren som bestämmer och är också således juridiskt och moraliskt ansvarig - man kan på goda grunder tacka nej till annonsplats för SD. Verkar märkligt att man som ägare skall känna sig tvungen att bjuda in knäppisar och därigenom smutsa ner det egna varumärket. SD får hitta andra platser för att.framföra sina torftiga åsikter (starta gärna en egen tidning).

Permalänk | Anmäl #14 Matsi, 2009-05-15, 21:58

Det är nog rätt poänglöst för SD att annonsera i dessa media. Det kommer att se patetiskt ut i sitt sammanhang. Både Metro och TV4 kommer att omgärda denna annonsering med artiklar/inslag som riktar ett skarpt kriktiskt öga mot aktörer som SD.

Det blir nog en "underdog"-kampanj på nätet. D v s, SD kommer inte att få mer än 5%. Inga påtvingade rubriker (klassisk media), inga lättburna tankar.

Permalänk | Anmäl #15 Snälla, 2009-05-15, 21:59

Obehagligt att Metro och TV4 ställer sig på samma odemokratiska planhalva som det vänsterextrema pack som tycker sig ha rätt att gapa och skrika sönder alla valmöten de inte gillar.
I det här fallet tror jag att SD vinner på det.

Permalänk | Anmäl #16 Hurrigane, 2009-05-15, 23:05

Jaså en cirkel.. Vad duktig du är, klart att jag inte kan förstå den den helt irrelevanta metaforen som tydligen på något underligt sätt bevisar att jag är medlem i SD samt att jag skulle kallat något offer för kommunist i denna tråd.

Exemplarisk logik, man blir inte särskilt förvånad varför troende tvivlar på evolutionen när det finns schimpanser som besitter högre rationalitet än vissa människor.

Hälsa djuren på kolmården från mig och lycka till med bajsattackerna samt all annan intellektuell verksamhet du måste bedriva på fritiden.

Permalänk | Anmäl #17 Mike Nilson, 2009-05-16, 01:36

Dags för vänstern att acceptera att vi lever i en demokrati och att det finns fler avgrundsinriktningar inom politiken än socialismen. Tyvär är det en av demokratins svagheter att även inriktningar som V,Mp och Sd måste få spela på lika villkor hur motbjudande dom än är på sina olika sätt. En av dom sidorna som stinker hos vänstern är att inte ta ansvar för något. Att inte respektera demokratin annat än när den går att utnyttja och våldta för egna syften. Är det någon som sett några skockar av Moderater och Kd attackera ett Sd eller Vänster torgmöte?

Permalänk | Anmäl #18 Red Hansen, 2009-05-16, 02:40

Lustigt med alla kultur- och andra debattörer som börjat nyttja ordet underdog om SD. Det är dom ju redan.

Permalänk | Anmäl #19 Gunnar Bergquist, 2009-05-16, 02:47

Yttrandefriheten ger dig rätt att säga vad du vill, men den ger dig inte rätt att tvinga på någon annan din åsikt.
Yttrandefriheten ger dig inte heller rätt att tvinga någon annan att publicera det du skriver. Pressfriheten är en viktig del av yttrandefriheten, och den vilar på principen att det är den ansvarige utgivaren som väljer vad som skall publiceras. Tidningar och förlag avvisar dagligen artiklar och manus de av någon anledning inte vill trycka. Det betraktar vi som självklart. Vi betraktar det som lika självklart att media skall avvisa stötande annonsering - exempelvis barnporr.
Att ”bli publicerad” är ingen demokratiskt rättighet.

Permalänk | Anmäl #20 Lars, 2009-05-16, 06:47

Lars: tack för att du berättar vad vi redan vet. Nu var ju frågan om det är rätt handlat av mediabolagen. Har inte mediabolagen tillräckligt med makt som det redan är? Jag tror mediabolagens ställningstagande kommer slå tillbaka på dem själva. Sd klarar sig nog bra ändå, eftersom deras resurser är små, endast skulle ge dem några minuters reklamtid. Men den reklam Sd får på att bli nekad är å andra sidan värd många timmars reklamtid. Så långnäsa åt media, i vilket fall som helst.

Permalänk | Anmäl #21 Calle Bengtsson, 2009-05-16, 10:00

Det är lustigt hur en massa marknadsliberaler kritiserar vissa mediabolags val att inte ha annonser för SD. De motsäger det system de själva älskar så mycket. Den största anledningen till att medierna inte vill ta in SDs annonser är ju självklar att de är rädda att förlora kunder. De är rädda om sitt rykte och vill inte riskera att tappa marknadsandelar. Det är alltså marknaden som hindrar SD. Bra att den uberfria marknaden för en gångs skull leder till något bra! Men då är det helt plötsligt inte okej. Ni reagerar inte på att väldigt stora grupper i samhället är utestängda från media och samhällsdebatten genom att det kostar att synas i dagens samhälle men ni är jäkligt snabba på att försvara rasisternas rätt att breda ut sig i media. Det luktar illa! Det luktar dubbelmoral!

Permalänk | Anmäl #22 Anti, 2009-05-16, 12:14

Hade detta gällt de etablerade partierna i blocken och en blocket stängts ute hade väldigt få typ några stolliga marknadsfundisar svamlat om det rätta i mediebolagens agerande.

TV4 och Metro var naturligtvis medvetna om att det skulle uppmärksammas och såg ett tillfälle att förhoppningsvis få gratisreklam. De lär väl behöva det i rådande krisklimat.

Sossarna som schabblat bort sina tidningar ligger illa till om trenden håller i sig att de borgerliga mediebolagen skall bedriva politik på annonsavdelningen.

Permalänk | Anmäl #23 Klerken, 2009-05-16, 12:52

M Gren skrev 16:43: "Härmed är Reklamförbundet en nazistisk organisation med tanke på vilka de stödjer. Nu får vi läl hoppas på att SÄPO gör sitt jobb o undersöker er ordentligt."

Mike svarade 18:08: "Labila personer som M Gren ... anser sig ha rätten att ta lagen i egna händer".

m gren replikerade: "Tackar jag vann just 400Kr jag sa att en SD medelm skulle komma o påstå att jag var kommunist innom 3 timmar."

Därefter svarade Mike att han inte var SD:are.

Beträffande m gren så beskyller han med säkerhet en tredjedels miljon svenskar för att vara nazister, Nämligen de som idag svarar att de röstar på SD för att de har SD:s syn på invandringspolitik samt att sätta svensk kultur i centrum, stoppa pågående enklavisering av Sverige med mera i centrum. Jag råkar tillhöra dem, men om jag skulle yppa det i offentligt sammanhang idag skulle jag både riskera att bannas livstid från att utöva mitt yrke samt riskera liv och lem. Det råder alltså varken yttrande- eller åsiktsfrihet just på grund av nazistskrikande lögnhalsar och i praktiken AFA-medlöpare som m gren.

m gren finns överallt, och därför är Sverige just nu inte en demokrati. Jag finner t o m att orden "jag må hata dina idéer" som ständigt läggs in när SD:s rättigheter tas upp är kränkande, eftersom de implicerar att SD skulle vara nazianstruket!

m gren är nog kalla en fjunig liberal som är medlöpare till vilket förtryck som helst utan att själv se det. "Tänk på Pavlov o hans hundar" avslutas för mig obegripligt en kommentar av m gren och någon belöning är det ju inte att medge att man stödjer SD:s politik. Försökte m gren att förklara sitt eget agerande?

Permalänk | Anmäl #24 Magnus A, 2009-05-16, 13:54

Alla tidningar får väl statsstöd av svenska staten? Så också Metro antar jag? Med ett bidrag brukar också krav komma. Jag slår vad om att svenska tidningar som får statsstöd är tvungen att uppfylla vissa krav vilket gör dem rädda att värna yttrandefriheten på den högra sidan. Det händer tyvärr mycket då politiker och media är inblandade. Den som kontrollerar media har ju makten. Det insåg ju redan nazisterna.

Permalänk | Anmäl #25 TÅGMICKE, 2009-05-16, 14:16

"Jag må hata dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem", sa man redan under civilisationens tidiga skede."

Nej, det är en efterhandstolkning om Voltaires inställning. Citatet är från 1900-talet, men visst är det kloka ord ändå.

Jag stöder inte SD:s politik, men självklart har de rätt att driva den. Om deras politik lockar nog många väljare, så är det fortfarande just politik. Jag stöder inte alliansens politik heller - men jag skulle aldrig förbjuda en moderat från att uttrycka sin åsikt bara för det. Däremot tar jag mig rätten att protestera mot den då och då.

Själv röstar jag på Piratpartiet. Det är än så länge inte olagligt, men det talas om att lobbyister inom EU lägger stora pengar på att försöka få Piratpartiet stämplade som en kriminell organisation som förespråkar lagbrott. Inte för att det är så, utan för att det är ett sätt att stoppa meningsmotståndare som arbetar enligt demokratins principer. Rätt eller fel? Galenskap tycker jag.

Permalänk | Anmäl #26 Andreas, 2009-05-16, 14:50

Vilken underbar och föränderlig värld man lever i!
I dessa tider då tidningar kommer att försvinna utan ännu mera statsbidrag så sitter visst deras redaktioner och tack nej till annonsörer! Världen är bra rolig ändå!
Jag rekommenderar boken "Liftarens guide till universum" då man får reda på hur jorden befolkades av hårfrisörer. Nuförtiden verkar dessa hårfrisörer ha tagit över alla maktpositionerna i samhället. Min erfarenhet av livet: om man inte vet vad man skall göra så skall man skrika/beordra någon annan att göra denna sak. Denna person kallas väl sedan chef antar jag?

Permalänk | Anmäl #27 TÅGMICKE, 2009-05-17, 07:51

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.