Skicka dem till Sverige.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-05-13, 13:45
Dem som tränar terrorister, planerar dåd och sprider al-qaida propaganda ska ... vadå? inte utredas alls? släppas fria?
Det är Sveriges rättssystem som måste ändras, inte USA:s. I Sverige tar man alldeles för stor hänsyn till förövarnas välbefinnande, medan offren behandlas som ... ja ni vet vad.
Men du har rätt angående Saudiarabien. Grattis, du fick med en vettig mening iallafall.
Permalänk | Anmäl
P23, 2009-05-13, 13:51
Varför ljugs det om mannens etnicitet? Han är ju inte svensk utan en libanesisk arab som helt saknar anknytning till svensk kultur.
Är det så att vi förväntas ta hans parti bara för att han råkar ha ett svenskt medborgarskap?
Glöm det! Han har själv valt att distansera sig från Sverige och svensk kultur och det valet ska vi respektera.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-05-13, 14:05
Tur att USA finns som kan ta om hand om de skurkar vi själva inte kan/vågar ta hand om. Sverige har blivit ett "liberalt" mecka - bara rättigheter, men inga skyldigheter. Och unga sanktioner.
Permalänk | Anmäl
Sten Nilsson, 2009-05-13, 14:15
Du får det att låta som det var en jättemysko rättegång men har det använts andra rättegångsregler eller annan bevisföring än i andra amerikanska rättegångar? Skulle inte tro det.
Sedan om jurysystemet i USA eller nämndemän (politiskt tillsatta lekmän) i Sverige är bästa systemet är en annan fråga....
Permalänk | Anmäl
hobbit, 2009-05-13, 14:43
Bo T
Grattis - det är nog första gången du inte fått med orden "vänster", "kommunist" eller "socialist" i dina spyor.
För övrigt är det en skön, ny värld som öppnar sig om Bo T och hans milis finge forma vår "demokrati".
Måtte vägen dit vara oändligt lång.
Permalänk | Anmäl
Lennart, 2009-05-13, 14:55
"trots att kaparna tränats i Fort Lauderdale i Florida, valde USA att bomba afghanska byar.". Fin formulering, men hur väl stämmer den? Den är ganska vilseledande kan man säga.
Så hur oskyldig är Oussama Kasir.
Framförallt är han inte svensk med någon måttstock jag känner vid. Blir förbannad på tidningarna som talar om 'svensken'. Och varför ömmar vi och försöker få hem den ena terroristen och massmördaren efter den andra?
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-05-13, 15:00
"Terror mot civila är ett reellt hot. Men det måste bekämpas under lagarna och med bevarad rättsäkerhet för alla."
Så terrorister ska alltså kunna gömma sig bland civila och därmed få total immunitet.
Al-Fatah och Hamas ska kunna bomba varenda israelisk by till grus helt ostört men om Israel försvarar sin befolkning då blir Gösta Hultén vansinnigt arg.
Snacka om assymetrisk inställning...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-05-13, 15:07
Stackars Lennart. Jag kan trösta dig med att min närvaro på NewsMills är som mossröjningen på våren, dvs en kort parentes som behöver upprepas varje år men vars resultat man kan glädjas åt hela året.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-05-13, 15:21
Den store boven här är Gösta Hulten, som utan något som helst ansvar kan låta oskylda människor dö. Så hans eget rättsfinnande kan bara bestraffa en bevis fälld terrorist för d brott de anklagade för..
Lagen som tur väl sjyddar allmänheten i USA. är tyvärr mer intressared av att bestraffa krimenella för de brott de har begått och inte vad de plannerar att göra som i Sverige.
Den stora frågan är om Gösta Hulten verkligen är villig at offra sitt liv för sitt rättsfinande, som han här begär att andra ska göra!.
Men kanske är han bara en penn fäktare
Permalänk | Anmäl
Klas A. Persson, 2009-05-13, 16:01
Den store boven här är Gösta Hulten, som utan något som helst ansvar kan låta oskylda människor dö. Så hans eget rättsfinnande kan bara bestraffa en bevis fälld terrorist för d brott de anklagade för..
Lagen som tur väl sjyddar allmänheten i USA. är tyvärr mer intressared av att bestraffa krimenella för de brott de har begått och inte vad de plannerar att göra som i Sverige.
Den stora frågan är om Gösta Hulten verkligen är villig at offra sitt liv för sitt rättsfinande, som han här begär att andra ska göra!.
Men kanske är han bara en penn fäktare
Permalänk | Anmäl
Klas A. Persson, 2009-05-13, 16:02
Får hålla med hobbit att det här verkar vara en icke-fråga.
"Varför ljugs det om mannens etnicitet? Han är ju inte svensk"
Noga taget står det i texten ovan "svensk medborgare", och ett sådant medborgarskap har Kassir vad jag vet.
För övrigt är medborgarskapet det som kan räknas som medlem av nationen, nationstillhörighet eller nationalitet:
"Medborgarskapet eller medborgarrätten (lat. "ius civitatis"), innebär i vidsträckt bemärkelse rättslig samhörighet för en viss person med ett visst statsfolk såsom medlem av detsamma. Denna rättsliga samhörighet har två sidor, en yttre, folkrättslig, och en inre, statsrättslig. Den förra betecknas som medborgarskap eller nationalitet, den senare som medborgarskap eller medborgarrätt i inskränkt bemärkelse."
Till sist är det medborgarskapet inte etniciteten, som måste beaktas då vi diskuterar rättssäkerhet.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Larsson, OM, 2009-05-13, 16:03
Bo T: Är terrorism en del av den "libanesiska kulturen"? Om inte, varför nämner du ordet libanes? Han har inget med den libanesiska kulturen att göra, han är en arab.
.
.
.
Och här tar någon annan över och frågar mig om terrorism är en del av den arabiska kulturen osv.
Skoj med folk som skjuter sig själva i foten. Bo T, självmål!
Permalänk | Anmäl
MOOOOOOOO, 2009-05-13, 16:55
För 65 år sedan åkte svenska unga män och kvinnor till Norge för att bistå den norska motståndsrörelsen. Troligen kallades de av nazisterna för terrorister. Tränades norska motståndsmän i Sverige?
det finns alltid två historiebeskrivningar. metoderna må vara lika men det är ingen skillnad på övertygelsen. begreppet terrorist har fått en alldeles för förenklad betydelse. Kanske för att War on Terror låter bättre än War on Freedom fighters?
Permalänk | Anmäl
default persson, 2009-05-13, 19:09
Men tidigt. Obama har inte hållit ett enda löfte än så länge.
Rekommenderar folk att se filmen "The Obama Deception".
Permalänk | Anmäl
R, 2009-05-13, 19:50
Vad är du förvånad över ... vad förväntar du dig en politiker håller ALLDRIG sina löften.. Vad är du 12 år ?
Sluta klaga på USA sveskar är likadana medlöpare har du glömt hur man sänder folk till tortyr i Egypten.
Eller har man satt den svenska regimen i arrest för sin verksamhet ? NEJ självklart inte ... Det är ju arier som är utanför all moralisk kritik eftersom de är perfekta olikt de "andra".
M Gren
PS Hur fick röda kmeererna svenska vapen?
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-05-13, 19:54
Innan man planerar eller uppmanar till ett specifikt illdåd bör man få sprida vilken propaganda man vill.
I en demokrati får du argumentera för att vi ska gå i krig med land x eller organisation y. Krig brukar vanligtvis involvera en massa obehagligt dödande. Likaså gör fascist-islamisk terrorism. Skillnad är att den baseras på helt annan värdegrund.
Själv anser jag att det är varje demokrats plikt att ha några tankar i bakhuvudet hur man hanterar en främmande ockupationsmakt alternativt en föredetta statsminister som avancerat till "vår universellt älskade och evige härskare".
Problemet är bara att jag och det flesta andra svenskar skulle vara väldigt ineffektiva frihetskämpar/terrorister. Därför bör vi tillåta spritt vapenägande och självständiga miliser/terroristläger.
Eftersom socialdemokraterna vill behålla lumpen, kan man inte göra något nyttigt med tiden? Skrota invasionsförsvarsidén och invig despotförsvaret. En AK-5 i var mans/kvinnas garderob och en RBS-70 (portabel luftvärnsrobot) i varje kvarter. Byt givakt-träningen mot "organisera dig när överheten inte finner det behagligt"-träning. Visst skulle det ställa krigets alla lagar på huvudet men jag tror inte ett land som skulle invadera en demokrati bryr sig särskilt mycket om sådana petitesser.
Och sedan får jag kommentaren: Vad säger du när folk börjar dö? Då säger jag att frihet är inget för veklingar.
Permalänk | Anmäl
Inte terrorist, 2009-05-13, 22:19
Tja det var väl att vänta som en kommentator påpekat plitiker håller inte sina ord, det är deras natur nu för tiden. Det är visserligen inget nytt att politiker sviker de som röstade på dem och övriga befolkningen men inte på den här skalan som det görs nu (sakta byggts upp över ett par årtionden). Skälet kan vara att de inte känner sig hotade och jag menar inte fysiskt :) jag menar politiskt på valdagen så återröstar många på samma parti antingen bryr sig folk inte så mycket längre eller så finns det ingen större skillnad partierna. Facken som tidigare kunde organisera stor strejker skulle nog få svårt att övertyga sina medlemmar till att strejka för något såvida det inte berör dem och även då blir det svårt, de flesta har ju varit för lönesänkning.
Det är inte så konstigt att de agerar som de gör inget nämnvärt hot mot deras nu väldigt bekväma jobb och median antingen överöser dem med beröm eller fokuserar på icke sak frågor, vilket förresten verkar intressera läsarna mer. Man får den regering man förtjänar, om väljarna inte håller dem ansvariga så blir de despoter som stjäl genom att höja deras egna privilegium och ignorerar befolkningen och dess vision av hur landet borde se ut.
Permalänk | Anmäl
Hob, 2009-05-14, 07:29
Jag har för mig att Obama sa att han skulle stänga Guantanamo och lagföra de där varande eller skicka hem dem, inom ett år.
Tydligen orkar inte det amerikanska rättssystemet med det så han har visst ändrat det till så fort som möjligt.
Den juvenila amerikanska utrikespolitiken under G W Bush har tydligen sina anhängare på Newsmill, är det några särskilda vidriga guerillagrupper som de vill att Sverige ska att stötta ?
Eller räcker det med att vi rantar efter USAs politik lite i största allmänhet ?
Det var väl ändå ingen tillfällighet att det var just Saudier som styrde planen den 11/9 eller att det var just i USA som de utbildats eller att det var amerikanska skyskrapor som rammades ?
Ni får väl väcka Kim Philbys farsa och fråga om han tycker amerikanerna skött sig ?
Permalänk | Anmäl
Kenneth, 2009-05-14, 07:58
Torbjörn Larsson: mer logiskt vore väl att ta ifrån honom hans svenska medborgarskap, för vad i hans gärning får oss att tro att han borde fått sitt medborgarskap från första början? Och han har inte konsekvent kallats ”svensk medborgare” i pressen, utan "svensk", vilket han ju enligt alla definitioner inte är.
Klas A. Persson, jag tycker du har en viktig poäng, vilket moraliskt ansvar ska fanatiska liberaler och vänsterfolk behöva känna när oskyldiga trots allt dör terroristattacker? Vi vet att säkerhetstjänsterna runt om i Europa har stoppat ett antal planerade attentat. Sverige gör inget konkret utan har som vanligt överlåtit ansvaret på andra mer rättskännande stater. Visst, Sverige klarar sig bra än så länge, men ett land kan bara existera så länge utan ryggrad och inre resning.
Permalänk | Anmäl
Sten Nilsson, 2009-05-14, 08:28
Det verkar som Svenskar är lika programmerade som Amerikanerna om man ska döma efter kommentarerna här.
hulten klagar på USA's löjligt låga beviskrav när det gäller terroristdomar och han har rätt i det fallet. Man får inte tumma på bevisbördan, resultatet blir oskyldiga slängs i fängelse och hatet växer, USA skapar sina egna fiender när de dömer på så oerhört öåga beviskrav... O.B.S. jag varken dömer eller friar Oussama ..
Men ni måste se de effekter som kommer av att rättvisan blir "politiserad" och bevisbördan = 0 .
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-05-14, 10:10
Tydligen fick inte min kommentar inte få vara kvar för den ansågs allmänt för provocerande eller vulgär..?
Intresseklubben antecknar om den selektiva censuren
Då upprepar jag:
Obama kommer hålla vad han lovar, det kommer bara ta längre tid än vad han räknade med.
De flesta av dem är förmodligen militanta islamister som varken kan rentvås eller kan dömas på laglig grund samt kompliceras deras frisläppande av faktum att USA har policyn att inte skicka dem till ursprungsländer där de riskerar utsättas för tortyr.
Det är helt i linje med Svensk humanism, därför borde Sverige föregå med gott exempel och begära att de skickas hit så SÄPO och socialtjänsten får något mer att göra, något annat vore ju rasistiskt eller islamofobiskt och vi behöver ju ändå öka på den *arbetsföra* befolkningen pga den rådande nativiteten, så det skulle bli två flugor i en smäll.
Jag tvivlar inte den minsta sekund på att Oussama Kassir är skyldig. Självklart kommer han utpekas av kalifatvänstern som någon sorts utsatt offer för Amerikansk imperialism precis som Mehmet som fortfarande inte kan riktigt förklara vad han gjorde i Afghanistan.
Även Quassir borde skickas *hem* eftersom han är helt oskyldig till någonting enligt Svensk lag.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-05-14, 10:11
Att ignorera Svenska medborgare som blir infängslade och dömda på mycket svaga bevis (enligt hans advokat, läs artickeln) är farligt ska bara "ARISKA" medborgare skyddas? Med att det är farligt menar jag: vad kommer härnäst? Utlämnandet av en annan medborgare till Egyptien där han torterades anser jag vara en skandal och skulle gärna se lagliga följder för förra regeringen i det fallet (ps han befanns oskyldig). Har inget större förtroende för det Svenska rättssystemet men att hamna inför en jury av en "geliker" är en mardröm, hur många i dagens läge är lämpliga att dömma i ett mål? En domstol är inte Expedition Robinson eller nåt TV program, att en "TV-expert" tillkallats för att vittna emot den åtalade inför sina "fans" som sett han på TV och lärt sig lite på vartenda ord hans sagt betyder att målet är i stort sett förlorat.
Permalänk | Anmäl
Hob, 2009-05-14, 10:25
Hob: En advokat är ett betalt ombud som har som jobb att försöka ställa sin klient i god dager (och inte att explicit att finna sanningen), vi bör alltså lätt på advokatens ord. Quassir befinner sig med mycket stor sannolikhet på rätt plats. Att Sverige inte lyckades fälla honom säger mer om inkompetensen inom den svenska rättskipningsystemet/juridiken än det amerikanska. Att vi tillåter politiskt tillsätta nämndemän i Sverige tycker jag är en oskick, ett jurysystem enligt amerikansk modell (eller liknande) skulle göra politikerna betydligt mer lyhörda för sina väljares krav vad gäller rättsäkerhet (inte minst för brottsoffrena).
Permalänk | Anmäl
Sten Nilsson, 2009-05-14, 12:12
Sten Nilsson att han ffrikändes i Sverige kan lika väl tala för större krav på bevis som inkompetens. Att advokaten vill framställa sin klient possitivt är inte så konstigt det är ju tal om ev. överklagande men det betyder inte att han ljuger om målet.
Skulle vara intresserad av på vilket sätt ett jurysystem skulle kunna påverka regering/riksdag som det är idag lyssnar de defenitivt inte.
ps. Newsmill hade ett längre & bättre svar men så krashade min webbläsare undrar om det funkar så bra med Toyota annonsen
Permalänk | Anmäl
Hob, 2009-05-14, 14:24
Jag tror han känner sig nödgad då det finns risk för att sanningen om 9/11 ska komma fram, vilket kan vara lite för mycket att hantera just nu.
Permalänk | Anmäl
Pål Bergström, 2009-05-15, 21:01
"Charta 2008 har bildats för att värna allas rätt till en rättvis rättegång inom rimlig tid. "
.
Rättelse: Charta 2008 har bildats för att se till att jihadnazister aldrig blir straffade.
Permalänk | Anmäl
David Mikaelsson, 2009-05-16, 12:10
BoT:
Så om en misstänkt brottsling gömmer sig i din hemstad så har du inget emot att du dödas i flygräden mot honom?
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-05-18, 13:39
Du kan läsa vad Lasse Wilhelmson har att säga:
http://lassewilhelmson.wordpress.com/2009/04/28/varstingen-intervju-med-...
Och han har länkarna som du behöver ta ställning till:
b) Angående 911 inside jobb
Forskare i dansk TV
http://www.youtube.com/watch?v=8_tf25lx_3o
Bomber i byggnaderna
http://www.youtube.com/watch?v=8n-nT-luFIw
c) Angående Israel och 911
Artikel i Counterpunch
http://www.informationclearinghouse.info/article17260.htm
Programserie i FOX-TV
http://100777.com/usa/israeli_spyring
Journalisten Christopher Bollyn om Israels roll
http://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/esp_sociopol_911_57.htm
Så vilka står bakom Obama?
http://www.bollyn.com/index.php#article_11108
Och Shlomo Sand den israeliska historieprofessorn kan berätta mer om vad han tagit reda på - det som svenska journalister tiger om:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22SHLOMO+SAND%22&meta=&aq=f&oq=
Permalänk | Anmäl
ut, 2009-05-19, 21:12
Politik i USA
"Med Hillary Clinton kommer Israels ockupation att fortsätta"
Publicerat 2008-12-01 17:47
Både Obama och Clinton har båda lagt ner betydande energi på att bevisa sin totala uppslutning bakom Israels ockupationsmetoder. Och Clintons karriär är ett typexempel på den israeliska lobbyns inflytande i amerikansk politik. Det skriver Per Gahrton, aktuell med en ny bok om palestina-konflikten, på debattsajten Newsmill.
Det finns ingen chans till framsteg för fredsprocessen mellan Israel och palestinierna utan amerikanska påtryckningar på Israel, konstaterade den israeliska fredsrörelsens veteran, Uri Avnery, häromdagen. Därför måste Obama och Clinton tvinga Israel att häva den inhumanitära blockaden av Gaza, sluta bygga lagstridiga kolonier, riva den olagliga separationsmuren och utrymma samtliga ockuperade områden.
Kommer Obama och Clinton att göra det? Faktum är att hittills har bara en amerikansk president tvingat Israel till någonting - Eisenhower som 1957 beordrade Israel att utrymma den egyptiska Sinaihalvön. Eisenhower var republikan, han utövade sina påtryckningar sedan han blivit omvald och han gjorde det för att markera att USA för gott tagit över som ledande västmakt efter Storbritannien och Frankrike, vilka hade utfört anfallet på Egypten tillsammans med Israel.
Ingenting av detta gäller för Obama och Clinton. Skall de ändå infria Avnerys desperata hopp om påtryckningar?
Det är det inte mycket som tyder på. Både Obamas och Clintons politiska karriärer är typexempel på sådant som utförligt beskrevs i "The Israel Lobby" häromåret. Där ges mängder av exempel på hur amerikanska politiker som uttryckt förståelse för palestiniernas motståndskamp och kritik mot den israeliska ockupationspolitiken efterhand har försvunnit från politiken. Eller gjort avbön.
För både Obama och Clinton finns uppgifter om milt pro-palestinska och Israel-kritiska uttalanden tidigt under deras karriärer. Och båda har lagt ner betydande energi på att därefter bevisa sin totala uppslutning bakom såväl Israels ockupationsmetoder som USA:s hittillsvarande Mellanösternpolitik.
I ett tal inför den mäktiga amerikanska lobbyorganisationen American Israel Public Affairs Committee (AIPAC) den 4 juni i år bedyrade Obama att han redan sedan pojkåren "hållit på" Israel. Han förklarade att Israels säkerhet är "sakrosankt" utan att nämna något om palestiniernas rätt till frihet och trygghet. Han försäkrade att han beträffande Israel och Palestina är var överens med sin motståndare, McCain, och Bushadministrationen. Och han betonade att han som president skulle "hjälpa Israel" att skapa en tvåstatslösning. Hjälpa Israel? Är det inte i första hand för palestiniernas skull som det behövs en palestinsk stat?
Det är länge sedan Hillary Clinton som presidenthustru antydde att det kanske borde bildas en palestinsk stat. 2005 var hon i Israel och fastslog att separationsmuren (2004 olagligförklarad av Internationella domstolen) "inte riktar sig mot palestinierna, bara mot terroristerna". Jewish Telegraphic Agency konstaterade att Hillary kom till Israel "för att begrava alla tvivel om att hon skulle vara mindre engagerad för Israels skydd än Bushadministrationen". När hon häromåret framträdde inför AIPAC konstaterade en konservativ tidskrift, National Review, att hon försökte springa ifrån sitt (propalestinska) förflutna och att hon, att döma av applåderna, "lyckades briljant"
En del optimister tror att nu, när de väl har fått makten, kommer Obama och Clinton att styras av sina förmodade verkliga, milt propalestinska, övertygelser.
Obama har uttryckligen lovat att han ska ta itu med Mellanöstern under början av sin mandatperiod och inte, som så många av hans företrädare, däribland både Bill Clinton och Bush d y, vänta till sista stund då det alltid har visat sig vara för sent. I verkligheten brukar omvalsambitionerna alltid väga tyngre när det bli allvar och förhindra alla opinionsmässiga äventyrligheter. I The Israel Lobby dokumenteras utförligt att det är förenat med livsfara för den fortsatta politiska karriären om en amerikansk politiker kommer i konflikt med AIPAC. De finansiella och massmediala repressalier som en USA-politiker som misstänks vara Israelkritisk kan drabbas av är det svårt att föreställa sig i Sverige där motsvarande lobby dessbättre i stort sett saknas.
Till detta kommer att en USA-president knappast är så allsmäktig som det ibland framställs. Supermaktslogiken gör varje USA-ledare till sin fånge. Och i den globala maktkampen har det tyvärr varit en fördel för USA att ensidigt stödja Israel. Den politiken har inte provocerat fram en enad arabisk befrielsefront, utan tvärtom bidragit till att arabvärldens har splittrats och tvingats ägna enorma krafter åt att skydda sig mot Israels erövrings- och ockupationspolitik istället för att utvecklas ekonomiskt och socialt.
Så USA är inte mycket att hoppas på när det gäller fred i Mellanöstern, inte ens med i övrigt hoppingivande personer som Barack Obama och Hillary Clinton i ledningen.
Den enda "supermakt" som skulle kunna spela en progressiv roll är EU. Det är EU som är den ekonomiska stormakten i förhållande till Israel och Palestina. För några år sedan krävde både EU-parlamentet och EU-kommissionen att EU skulle utnyttja den positionen för att utöva påtryckningar. Tyvärr blev det ingenting av det, eftersom många EU-länder inte vågar stöta sig med vare sig USA eller Israel. Det är synd, för smarta EU-sanktioner mot Israel och skyddstrupper från EU till de palestinska områdena är det enda realistiska alternativet till ökad tillväxt av desperat våld från förtryckta och förtvivlade palestinier utan framtid.
Jag kan inte se hur Barack och Hillary skulle kunna genomföra någon förändring. Men aldrig har jag varit så angelägen om att ha fel.
Debatten fortsätter på Newsmill.
Per Gahrton
Spreds av Liberala Nyhetsbyrån
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-01-02, 14:14
Stoppa Israels brott mot mänskliga rättigheter
I många konflikter kan man se en tydlig klyfta mellan de som förtrycker och de som är förtryckta. Trots att många har försökt utmåla Israel/Palestinakonflikten som en konflikt mellan judar och muslimer, är sanningen att det i grunden snarare handlar om djupa ekonomiska klyftor. Levnadsstandarden i Israel är 32 gånger högre än levnadsstandarden för palestinierna på Västbanken och i Gaza. Över hälften av de palestinska hushållen äter enbart en måltid per dag. Trots att israeler och palestinier lever så nära varandra är klyftan dem emellan minst lika stor som den mellan ett i-land och ett u-land.
Vi gröna tar avstånd från alla former av våld, oavsett om den utförs av den israeliska staten eller av palestinska terrorgrupper. Samtidigt inser vi att ju mer fattigdomen och desperationen ökar desto mer ökar grogrunden för terrorism och fundamentalism. När Mahatma Gandhis sonson besökte Palestina beskrev han den Israeliska regimens förtryck som tio gånger värre än den som utövades av den Sydafrikanska apartheidregimen.
Idag byggs det en mur mellan Israel och Palestina. När den står färdig kommer den att vara fyra gånger längre och två gånger högre än Berlinmuren. Trots högljudda protester från både palestinska och israeliska aktivister byggs muren ofta över jordbruksmark som utgör vissa palestinska byars enda möjlighet till försörjning.
Våld föder våld och statistik visar att stödet för palestinska terrorgrupper har ökat i takt med en upptrappning av den Israeliska arméns våld. Det är förmodligen därför som Hamas fick ett så pass stort stöd i de palestinska valen förra månaden. En fredlig lösning av konflikten kräver ett stärkande av palestiniernas rättigheter och ett stopp för Israels brutala hämndaktioner. En mur löser inga problem, utan skapar enbart nya. Redan idag träffas israeler och palestinier väldigt sällan, vilket spär på främlingsfientligheten. Det som behövs är ökad förståelse mellan folkgrupperna och inte ökad segregation.
Ett utbrett fredligt civilt motstånd mot det israeliska förtrycket krävs för att få ett slut på konflikten. Vi kan idag se att en växande fredsrörelse bestående av både palestinier och israeler anordnar fler och fler demonstrationer för fredlig konfliktlösning. Dessvärre syns inte detta i Israels medier som tjänar mest pengar på att fortsätta anspela på folkets rädsla för terrorism. Vi är dock övertygade om att det är hos fredsrörelsen som den långsiktiga lösningen på konflikten finns. Våldspiralen kan inte fortsätta i alla evighet.
Sverige måste försöka bidra till en fredlig och rättvis lösning på Israel/Palestinakonflikten. Ett första steg vore att sluta importera israeliska vapen. Det är oacceptabelt att Sverige indirekt stödjer den israeliska arméns brott mot mänskliga rättigheter. Vi anser att Sverige ska vara en röst för de svaga och utsatta i världen och agera starkt för att försvara deras rättigheter. Sverige måste avsluta sin tystnad och börja agera mot murbygget, förtrycket och våldet. Rättvisa, demokrati och fred i Israel/Palestina är möjligt om fredsrörelsen fortsätter växa och om omvärlden visar att de inte accepterar brott mot mänskliga rättigheter.
Alexander Chamberland
Språkrör Grön Ungdom
Ellika Nordström
Grön Ungdoms Palestinanätverk
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-01-02, 14:16
Obama är USAs politik som är orättvis och styrs av AIPAC som är Maffias politik..USAs kongress är AIPACs politiker.Alla tror på krig, mord, krigsbrott, massmord. terror,förtrck och våld för Israels skull och brott..
USA ska få mer problem om inte politiken ändras..EU måste lämna USAs politik..FN måste byggas om..
USA är världens problem...USA fick hjälpa AL-Qaida mor Rysslands ockupation av Afghanistan..CIA fick besöka Usama Bin Labin året 1998 i sjukhuset..
USA har lurat Usama Bin Ladin för att USA har lovat Usama hjälp att befria Palestina..
Al-Qaida var besviken på USA 0ch 11/9 var spel för att gå ut och kriga som skapa MAKT, pengar och att styra alla olja i världe..
USA har mycket att brätta och tala om terror och krigsbrott..CIA måste straffas och stoppas..
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-01-02, 14:32
UNRWA-chefen om palestinska flyktingars svåra situation
Yttre förbindelser - 12-11-2008 - 18:24 ..Karen Koning AbuZayd
Chefen för FN:s organ för de palestinska flyktingarna (UNRWA) Karen Koning AbuZayd besökte nyligen Europaparlamentet. Hon deltog i tisdags i möten i utrikes- och utvecklingsutskotten och kunde vittna om palestinska flyktingars hopplöshet, frustration och ilska.
Vi mötte Karen Koning AbuZayd efter hennes diskussion med parlamentets utvecklingsutskott den 11 november. Karen Koning AbuZayd är sedan 2005 chef för flyktingorgan UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East).
Hur är situationen för palestinierna som lever i Gaza och på Västbanken?
- Situationen är extremt dålig, särskilt i Gaza, och den förvärras hela tiden eftersom avstängningarna blir värre och allt färre saker tillåts in. Vissa mat- och medicinransoner ges. Människor har levt på mycket begränsade ransoner under åtta år, och det är inte hälsosamt, de får bara 60 procent av kaloribehovet. De har förlorat nästan allting. Vi gör vårt bästa för att ge en tredjedel av befolkningen tillgång till utbildning och grundläggande hälsovård.
- De palestinska flyktingarna vill lämna lägren, först och främst för barnens skull. De känner hopplöshet, frustration och ilska över vad de inte kan ge sina barn, att de inte kan ge barnen mat på bordet eller skaffa jobb. Det är en svår situation, och den förvärras hela tiden.
Hur är situationen i Främre Orienten? Har det internationella samfundet gjort tillräckligt för att förbättra situationen för flyktingarna i Libanon efter de väpnade konflikterna 2006 och 2007?
- Förhållandena för palestinierna i Libanon har alltid varit bland de värsta. De fick inte arbeta, vi fick inte tillåtelse att förbättra levnadsförhållandena i lägren. Men sedan 2005 ändrade det sig. De cirka 30 000 människorna som flydde på grund av konflikterna levde under relativt goda förhållande. Men idag är de utan arbete och hem. De bor exempelvis i prefabricerade hus, som vi har byggt till dem. Att förbättra deras situation kommer att kräva mycket arbete, men det kan gå med tillräcklig finansiering.
- Däremot talar vi sällan om flyktingarna i Syrien och Jordanien. De lever i konfliktfria områden, och behandlas väl av de lokala regeringarna. De har fulla medborgerliga rättigheter, kan söka arbete, studera på universitet och så vidare. De bor inte i läger som i Libanon. Så dessa flyktingar kan ta hand som sina egna liv och behöver inte allt humanitärt bistånd.
Vad gäller konflikten mellan Israel och Palestina tror du att USA:s nyvalde president, Barack Obama, kommer att leda till förändringar?
- Det hoppas vi! Under kampanjen lovade han, om han segrade i valet, att bevaka frågan. Vi kommer att påminna honom om detta. Vi hoppas att han åtminstone kommer att utse någon med stor kompetens som kan följa frågan på heltid.
Vad kan EU göra för att bidra till fredsprocessen i Mellanöstern?
- Vi behöver alltid mer pengar (skratt). Naturligtvis, med tanke på den finansiella situationen i världen, är vi oroliga över om vi ska få mer pengar nästa år.
- I fråga om fredsprocessen, anses EU och européerna som balanserade aktörer i Mellanöstern. De kan tala med båda parterna. Vi ser européerna som världens viktigaste förkämpar för mänskliga rättigheter och internationell humanitär rätt. Vi behöver en process som omfattar allt, med principer, grundad på rättigheter. Rättigheter för palestinierna så väl som rättigheter för israelerna. Vi anser att européerna är i en god ställning för att främja ett sådant tillvägagångssätt och det är vad vi efterlyser.
Karen Koning AbuZayd har tidigare arbetat för FN:s flyktingkommissarie UNCHR, (United Nations High Commissioner for Refugees). Hon är amerikansk medborgare och har också tillbringat två år i Sarajevo som chef för UNHCR-delegationen under Bosnien-kriget.
Ref. : 20081107STO41557
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-01-02, 14:37
Obama och alla andra måste vakna...VAKNA...VI ska stoppa er...USAs brott ska stoppas, straffas och ersättas som alla andra brott...NU ÄR DET NOG OCH STOPP..
Obama har sista chans ..Vi går vidare tills alla politiker ber om ursäkt...Om allt orättvisor,USA..
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-01-02, 14:44
Svikit o svikit!
Han har tagit sitt förnuft tillfånga!
Han har insett att det västerlänska rättssystemet inte är lämpat för att hanskas med de muslimska extremisterna.
Dom håller sig inte lill några som helst regler eller har någa tankar på humanism!
Varför skall Obama göra det??
Permalänk | Anmäl
Tgvara, 2010-01-05, 15:02
People deserve good life time and personal loans or term loan can make it better. Because freedom depends on money state.
Permalänk | Anmäl
HENRIETTAMonroe26, 2010-03-19, 22:45
We look to the new product MBT shoes again! There mbt-tembea which can help you cool and comfortable; mbt-tunisha is aid you Swiss Masai revolutionary fitness; mbt-tariki unique design is good for your health ; and the design of mbt-shuguli is also good for your health. More buy for more preferential. We look forward to your arrival
Permalänk | Anmäl
vivian, 2010-07-17, 09:09
Head in to Argolis and get fire from Prometheus. He stole it from the Gods so we could get it from him... nice. Talk to the man in the temple of Replica handbags
Hermes birkin
Hermes
birkin
prada
prada handbags
birkin bag and he tells us to head back to Zeus... crap. Fall into the Salamander Pit and eat some expensive ambr
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-21, 14:20
Other than the bright red and white, myl nothing else worth mentioning the shoe. This coloring is very not for everyone, but these people know who they are. Is Nike Air Max 90 Current Moire pwe you?
air force shoes
shox shoes,Dhaka is also the name of the collection,
nike shox athletic footwear, apparel and accessories;
discount nike shoes online sale.
cheap air force 1 shoes making boots heels fashion lined cotton.
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-22, 13:38
Chinaforpet Manufacturer ,a manufacturer and supplier of pet products. Our main items are pet products suplier
pet beds
dog steel cage
dog leads
pet clothes and others.
WatchesShow is a best place to buy Cheap Replica Rolex fake watches Rolex replica watches. We have Replica Watches and Rolex Replica replica bags at the lowest price.
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-26, 09:06
40 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Skicka dem till Sverige.
Dem som tränar terrorister, planerar dåd och sprider al-qaida propaganda ska ... vadå? inte utredas alls? släppas fria?
Det är Sveriges rättssystem som måste ändras, inte USA:s. I Sverige tar man alldeles för stor hänsyn till förövarnas välbefinnande, medan offren behandlas som ... ja ni vet vad.
Men du har rätt angående Saudiarabien. Grattis, du fick med en vettig mening iallafall.
Varför ljugs det om mannens etnicitet? Han är ju inte svensk utan en libanesisk arab som helt saknar anknytning till svensk kultur.
Är det så att vi förväntas ta hans parti bara för att han råkar ha ett svenskt medborgarskap?
Glöm det! Han har själv valt att distansera sig från Sverige och svensk kultur och det valet ska vi respektera.
Tur att USA finns som kan ta om hand om de skurkar vi själva inte kan/vågar ta hand om. Sverige har blivit ett "liberalt" mecka - bara rättigheter, men inga skyldigheter. Och unga sanktioner.
Du får det att låta som det var en jättemysko rättegång men har det använts andra rättegångsregler eller annan bevisföring än i andra amerikanska rättegångar? Skulle inte tro det.
Sedan om jurysystemet i USA eller nämndemän (politiskt tillsatta lekmän) i Sverige är bästa systemet är en annan fråga....
Bo T
Grattis - det är nog första gången du inte fått med orden "vänster", "kommunist" eller "socialist" i dina spyor.
För övrigt är det en skön, ny värld som öppnar sig om Bo T och hans milis finge forma vår "demokrati".
Måtte vägen dit vara oändligt lång.
"trots att kaparna tränats i Fort Lauderdale i Florida, valde USA att bomba afghanska byar.". Fin formulering, men hur väl stämmer den? Den är ganska vilseledande kan man säga.
Så hur oskyldig är Oussama Kasir.
Framförallt är han inte svensk med någon måttstock jag känner vid. Blir förbannad på tidningarna som talar om 'svensken'. Och varför ömmar vi och försöker få hem den ena terroristen och massmördaren efter den andra?
"Terror mot civila är ett reellt hot. Men det måste bekämpas under lagarna och med bevarad rättsäkerhet för alla."
Så terrorister ska alltså kunna gömma sig bland civila och därmed få total immunitet.
Al-Fatah och Hamas ska kunna bomba varenda israelisk by till grus helt ostört men om Israel försvarar sin befolkning då blir Gösta Hultén vansinnigt arg.
Snacka om assymetrisk inställning...
Stackars Lennart. Jag kan trösta dig med att min närvaro på NewsMills är som mossröjningen på våren, dvs en kort parentes som behöver upprepas varje år men vars resultat man kan glädjas åt hela året.
Den store boven här är Gösta Hulten, som utan något som helst ansvar kan låta oskylda människor dö. Så hans eget rättsfinnande kan bara bestraffa en bevis fälld terrorist för d brott de anklagade för..
Lagen som tur väl sjyddar allmänheten i USA. är tyvärr mer intressared av att bestraffa krimenella för de brott de har begått och inte vad de plannerar att göra som i Sverige.
Den stora frågan är om Gösta Hulten verkligen är villig at offra sitt liv för sitt rättsfinande, som han här begär att andra ska göra!.
Men kanske är han bara en penn fäktare
Den store boven här är Gösta Hulten, som utan något som helst ansvar kan låta oskylda människor dö. Så hans eget rättsfinnande kan bara bestraffa en bevis fälld terrorist för d brott de anklagade för..
Lagen som tur väl sjyddar allmänheten i USA. är tyvärr mer intressared av att bestraffa krimenella för de brott de har begått och inte vad de plannerar att göra som i Sverige.
Den stora frågan är om Gösta Hulten verkligen är villig at offra sitt liv för sitt rättsfinande, som han här begär att andra ska göra!.
Men kanske är han bara en penn fäktare
Får hålla med hobbit att det här verkar vara en icke-fråga.
"Varför ljugs det om mannens etnicitet? Han är ju inte svensk"
Noga taget står det i texten ovan "svensk medborgare", och ett sådant medborgarskap har Kassir vad jag vet.
För övrigt är medborgarskapet det som kan räknas som medlem av nationen, nationstillhörighet eller nationalitet:
"Medborgarskapet eller medborgarrätten (lat. "ius civitatis"), innebär i vidsträckt bemärkelse rättslig samhörighet för en viss person med ett visst statsfolk såsom medlem av detsamma. Denna rättsliga samhörighet har två sidor, en yttre, folkrättslig, och en inre, statsrättslig. Den förra betecknas som medborgarskap eller nationalitet, den senare som medborgarskap eller medborgarrätt i inskränkt bemärkelse."
Till sist är det medborgarskapet inte etniciteten, som måste beaktas då vi diskuterar rättssäkerhet.
Bo T: Är terrorism en del av den "libanesiska kulturen"? Om inte, varför nämner du ordet libanes? Han har inget med den libanesiska kulturen att göra, han är en arab.
.
.
.
Och här tar någon annan över och frågar mig om terrorism är en del av den arabiska kulturen osv.
Skoj med folk som skjuter sig själva i foten. Bo T, självmål!
För 65 år sedan åkte svenska unga män och kvinnor till Norge för att bistå den norska motståndsrörelsen. Troligen kallades de av nazisterna för terrorister. Tränades norska motståndsmän i Sverige?
det finns alltid två historiebeskrivningar. metoderna må vara lika men det är ingen skillnad på övertygelsen. begreppet terrorist har fått en alldeles för förenklad betydelse. Kanske för att War on Terror låter bättre än War on Freedom fighters?
Men tidigt. Obama har inte hållit ett enda löfte än så länge.
Rekommenderar folk att se filmen "The Obama Deception".
Vad är du förvånad över ... vad förväntar du dig en politiker håller ALLDRIG sina löften.. Vad är du 12 år ?
Sluta klaga på USA sveskar är likadana medlöpare har du glömt hur man sänder folk till tortyr i Egypten.
Eller har man satt den svenska regimen i arrest för sin verksamhet ? NEJ självklart inte ... Det är ju arier som är utanför all moralisk kritik eftersom de är perfekta olikt de "andra".
M Gren
PS Hur fick röda kmeererna svenska vapen?
Innan man planerar eller uppmanar till ett specifikt illdåd bör man få sprida vilken propaganda man vill.
I en demokrati får du argumentera för att vi ska gå i krig med land x eller organisation y. Krig brukar vanligtvis involvera en massa obehagligt dödande. Likaså gör fascist-islamisk terrorism. Skillnad är att den baseras på helt annan värdegrund.
Själv anser jag att det är varje demokrats plikt att ha några tankar i bakhuvudet hur man hanterar en främmande ockupationsmakt alternativt en föredetta statsminister som avancerat till "vår universellt älskade och evige härskare".
Problemet är bara att jag och det flesta andra svenskar skulle vara väldigt ineffektiva frihetskämpar/terrorister. Därför bör vi tillåta spritt vapenägande och självständiga miliser/terroristläger.
Eftersom socialdemokraterna vill behålla lumpen, kan man inte göra något nyttigt med tiden? Skrota invasionsförsvarsidén och invig despotförsvaret. En AK-5 i var mans/kvinnas garderob och en RBS-70 (portabel luftvärnsrobot) i varje kvarter. Byt givakt-träningen mot "organisera dig när överheten inte finner det behagligt"-träning. Visst skulle det ställa krigets alla lagar på huvudet men jag tror inte ett land som skulle invadera en demokrati bryr sig särskilt mycket om sådana petitesser.
Och sedan får jag kommentaren: Vad säger du när folk börjar dö? Då säger jag att frihet är inget för veklingar.
Tja det var väl att vänta som en kommentator påpekat plitiker håller inte sina ord, det är deras natur nu för tiden. Det är visserligen inget nytt att politiker sviker de som röstade på dem och övriga befolkningen men inte på den här skalan som det görs nu (sakta byggts upp över ett par årtionden). Skälet kan vara att de inte känner sig hotade och jag menar inte fysiskt :) jag menar politiskt på valdagen så återröstar många på samma parti antingen bryr sig folk inte så mycket längre eller så finns det ingen större skillnad partierna. Facken som tidigare kunde organisera stor strejker skulle nog få svårt att övertyga sina medlemmar till att strejka för något såvida det inte berör dem och även då blir det svårt, de flesta har ju varit för lönesänkning.
Det är inte så konstigt att de agerar som de gör inget nämnvärt hot mot deras nu väldigt bekväma jobb och median antingen överöser dem med beröm eller fokuserar på icke sak frågor, vilket förresten verkar intressera läsarna mer. Man får den regering man förtjänar, om väljarna inte håller dem ansvariga så blir de despoter som stjäl genom att höja deras egna privilegium och ignorerar befolkningen och dess vision av hur landet borde se ut.
Jag har för mig att Obama sa att han skulle stänga Guantanamo och lagföra de där varande eller skicka hem dem, inom ett år.
Tydligen orkar inte det amerikanska rättssystemet med det så han har visst ändrat det till så fort som möjligt.
Den juvenila amerikanska utrikespolitiken under G W Bush har tydligen sina anhängare på Newsmill, är det några särskilda vidriga guerillagrupper som de vill att Sverige ska att stötta ?
Eller räcker det med att vi rantar efter USAs politik lite i största allmänhet ?
Det var väl ändå ingen tillfällighet att det var just Saudier som styrde planen den 11/9 eller att det var just i USA som de utbildats eller att det var amerikanska skyskrapor som rammades ?
Ni får väl väcka Kim Philbys farsa och fråga om han tycker amerikanerna skött sig ?
Torbjörn Larsson: mer logiskt vore väl att ta ifrån honom hans svenska medborgarskap, för vad i hans gärning får oss att tro att han borde fått sitt medborgarskap från första början? Och han har inte konsekvent kallats ”svensk medborgare” i pressen, utan "svensk", vilket han ju enligt alla definitioner inte är.
Klas A. Persson, jag tycker du har en viktig poäng, vilket moraliskt ansvar ska fanatiska liberaler och vänsterfolk behöva känna när oskyldiga trots allt dör terroristattacker? Vi vet att säkerhetstjänsterna runt om i Europa har stoppat ett antal planerade attentat. Sverige gör inget konkret utan har som vanligt överlåtit ansvaret på andra mer rättskännande stater. Visst, Sverige klarar sig bra än så länge, men ett land kan bara existera så länge utan ryggrad och inre resning.
Det verkar som Svenskar är lika programmerade som Amerikanerna om man ska döma efter kommentarerna här.
hulten klagar på USA's löjligt låga beviskrav när det gäller terroristdomar och han har rätt i det fallet. Man får inte tumma på bevisbördan, resultatet blir oskyldiga slängs i fängelse och hatet växer, USA skapar sina egna fiender när de dömer på så oerhört öåga beviskrav... O.B.S. jag varken dömer eller friar Oussama ..
Men ni måste se de effekter som kommer av att rättvisan blir "politiserad" och bevisbördan = 0 .
Tydligen fick inte min kommentar inte få vara kvar för den ansågs allmänt för provocerande eller vulgär..?
Intresseklubben antecknar om den selektiva censuren
Då upprepar jag:
Obama kommer hålla vad han lovar, det kommer bara ta längre tid än vad han räknade med.
De flesta av dem är förmodligen militanta islamister som varken kan rentvås eller kan dömas på laglig grund samt kompliceras deras frisläppande av faktum att USA har policyn att inte skicka dem till ursprungsländer där de riskerar utsättas för tortyr.
Det är helt i linje med Svensk humanism, därför borde Sverige föregå med gott exempel och begära att de skickas hit så SÄPO och socialtjänsten får något mer att göra, något annat vore ju rasistiskt eller islamofobiskt och vi behöver ju ändå öka på den *arbetsföra* befolkningen pga den rådande nativiteten, så det skulle bli två flugor i en smäll.
Jag tvivlar inte den minsta sekund på att Oussama Kassir är skyldig. Självklart kommer han utpekas av kalifatvänstern som någon sorts utsatt offer för Amerikansk imperialism precis som Mehmet som fortfarande inte kan riktigt förklara vad han gjorde i Afghanistan.
Även Quassir borde skickas *hem* eftersom han är helt oskyldig till någonting enligt Svensk lag.
Att ignorera Svenska medborgare som blir infängslade och dömda på mycket svaga bevis (enligt hans advokat, läs artickeln) är farligt ska bara "ARISKA" medborgare skyddas? Med att det är farligt menar jag: vad kommer härnäst? Utlämnandet av en annan medborgare till Egyptien där han torterades anser jag vara en skandal och skulle gärna se lagliga följder för förra regeringen i det fallet (ps han befanns oskyldig). Har inget större förtroende för det Svenska rättssystemet men att hamna inför en jury av en "geliker" är en mardröm, hur många i dagens läge är lämpliga att dömma i ett mål? En domstol är inte Expedition Robinson eller nåt TV program, att en "TV-expert" tillkallats för att vittna emot den åtalade inför sina "fans" som sett han på TV och lärt sig lite på vartenda ord hans sagt betyder att målet är i stort sett förlorat.
Hob: En advokat är ett betalt ombud som har som jobb att försöka ställa sin klient i god dager (och inte att explicit att finna sanningen), vi bör alltså lätt på advokatens ord. Quassir befinner sig med mycket stor sannolikhet på rätt plats. Att Sverige inte lyckades fälla honom säger mer om inkompetensen inom den svenska rättskipningsystemet/juridiken än det amerikanska. Att vi tillåter politiskt tillsätta nämndemän i Sverige tycker jag är en oskick, ett jurysystem enligt amerikansk modell (eller liknande) skulle göra politikerna betydligt mer lyhörda för sina väljares krav vad gäller rättsäkerhet (inte minst för brottsoffrena).
Sten Nilsson att han ffrikändes i Sverige kan lika väl tala för större krav på bevis som inkompetens. Att advokaten vill framställa sin klient possitivt är inte så konstigt det är ju tal om ev. överklagande men det betyder inte att han ljuger om målet.
Skulle vara intresserad av på vilket sätt ett jurysystem skulle kunna påverka regering/riksdag som det är idag lyssnar de defenitivt inte.
ps. Newsmill hade ett längre & bättre svar men så krashade min webbläsare undrar om det funkar så bra med Toyota annonsen
Jag tror han känner sig nödgad då det finns risk för att sanningen om 9/11 ska komma fram, vilket kan vara lite för mycket att hantera just nu.
"Charta 2008 har bildats för att värna allas rätt till en rättvis rättegång inom rimlig tid. "
.
Rättelse: Charta 2008 har bildats för att se till att jihadnazister aldrig blir straffade.
BoT:
Så om en misstänkt brottsling gömmer sig i din hemstad så har du inget emot att du dödas i flygräden mot honom?
Du kan läsa vad Lasse Wilhelmson har att säga:
http://lassewilhelmson.wordpress.com/2009/04/28/varstingen-intervju-med-...
Och han har länkarna som du behöver ta ställning till:
b) Angående 911 inside jobb
Forskare i dansk TV
http://www.youtube.com/watch?v=8_tf25lx_3o
Bomber i byggnaderna
http://www.youtube.com/watch?v=8n-nT-luFIw
c) Angående Israel och 911
Artikel i Counterpunch
http://www.informationclearinghouse.info/article17260.htm
Programserie i FOX-TV
http://100777.com/usa/israeli_spyring
Journalisten Christopher Bollyn om Israels roll
http://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/esp_sociopol_911_57.htm
Så vilka står bakom Obama?
http://www.bollyn.com/index.php#article_11108
Och Shlomo Sand den israeliska historieprofessorn kan berätta mer om vad han tagit reda på - det som svenska journalister tiger om:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22SHLOMO+SAND%22&meta=&aq=f&oq=
Politik i USA
"Med Hillary Clinton kommer Israels ockupation att fortsätta"
Publicerat 2008-12-01 17:47
Både Obama och Clinton har båda lagt ner betydande energi på att bevisa sin totala uppslutning bakom Israels ockupationsmetoder. Och Clintons karriär är ett typexempel på den israeliska lobbyns inflytande i amerikansk politik. Det skriver Per Gahrton, aktuell med en ny bok om palestina-konflikten, på debattsajten Newsmill.
Det finns ingen chans till framsteg för fredsprocessen mellan Israel och palestinierna utan amerikanska påtryckningar på Israel, konstaterade den israeliska fredsrörelsens veteran, Uri Avnery, häromdagen. Därför måste Obama och Clinton tvinga Israel att häva den inhumanitära blockaden av Gaza, sluta bygga lagstridiga kolonier, riva den olagliga separationsmuren och utrymma samtliga ockuperade områden.
Kommer Obama och Clinton att göra det? Faktum är att hittills har bara en amerikansk president tvingat Israel till någonting - Eisenhower som 1957 beordrade Israel att utrymma den egyptiska Sinaihalvön. Eisenhower var republikan, han utövade sina påtryckningar sedan han blivit omvald och han gjorde det för att markera att USA för gott tagit över som ledande västmakt efter Storbritannien och Frankrike, vilka hade utfört anfallet på Egypten tillsammans med Israel.
Ingenting av detta gäller för Obama och Clinton. Skall de ändå infria Avnerys desperata hopp om påtryckningar?
Det är det inte mycket som tyder på. Både Obamas och Clintons politiska karriärer är typexempel på sådant som utförligt beskrevs i "The Israel Lobby" häromåret. Där ges mängder av exempel på hur amerikanska politiker som uttryckt förståelse för palestiniernas motståndskamp och kritik mot den israeliska ockupationspolitiken efterhand har försvunnit från politiken. Eller gjort avbön.
För både Obama och Clinton finns uppgifter om milt pro-palestinska och Israel-kritiska uttalanden tidigt under deras karriärer. Och båda har lagt ner betydande energi på att därefter bevisa sin totala uppslutning bakom såväl Israels ockupationsmetoder som USA:s hittillsvarande Mellanösternpolitik.
I ett tal inför den mäktiga amerikanska lobbyorganisationen American Israel Public Affairs Committee (AIPAC) den 4 juni i år bedyrade Obama att han redan sedan pojkåren "hållit på" Israel. Han förklarade att Israels säkerhet är "sakrosankt" utan att nämna något om palestiniernas rätt till frihet och trygghet. Han försäkrade att han beträffande Israel och Palestina är var överens med sin motståndare, McCain, och Bushadministrationen. Och han betonade att han som president skulle "hjälpa Israel" att skapa en tvåstatslösning. Hjälpa Israel? Är det inte i första hand för palestiniernas skull som det behövs en palestinsk stat?
Det är länge sedan Hillary Clinton som presidenthustru antydde att det kanske borde bildas en palestinsk stat. 2005 var hon i Israel och fastslog att separationsmuren (2004 olagligförklarad av Internationella domstolen) "inte riktar sig mot palestinierna, bara mot terroristerna". Jewish Telegraphic Agency konstaterade att Hillary kom till Israel "för att begrava alla tvivel om att hon skulle vara mindre engagerad för Israels skydd än Bushadministrationen". När hon häromåret framträdde inför AIPAC konstaterade en konservativ tidskrift, National Review, att hon försökte springa ifrån sitt (propalestinska) förflutna och att hon, att döma av applåderna, "lyckades briljant"
En del optimister tror att nu, när de väl har fått makten, kommer Obama och Clinton att styras av sina förmodade verkliga, milt propalestinska, övertygelser.
Obama har uttryckligen lovat att han ska ta itu med Mellanöstern under början av sin mandatperiod och inte, som så många av hans företrädare, däribland både Bill Clinton och Bush d y, vänta till sista stund då det alltid har visat sig vara för sent. I verkligheten brukar omvalsambitionerna alltid väga tyngre när det bli allvar och förhindra alla opinionsmässiga äventyrligheter. I The Israel Lobby dokumenteras utförligt att det är förenat med livsfara för den fortsatta politiska karriären om en amerikansk politiker kommer i konflikt med AIPAC. De finansiella och massmediala repressalier som en USA-politiker som misstänks vara Israelkritisk kan drabbas av är det svårt att föreställa sig i Sverige där motsvarande lobby dessbättre i stort sett saknas.
Till detta kommer att en USA-president knappast är så allsmäktig som det ibland framställs. Supermaktslogiken gör varje USA-ledare till sin fånge. Och i den globala maktkampen har det tyvärr varit en fördel för USA att ensidigt stödja Israel. Den politiken har inte provocerat fram en enad arabisk befrielsefront, utan tvärtom bidragit till att arabvärldens har splittrats och tvingats ägna enorma krafter åt att skydda sig mot Israels erövrings- och ockupationspolitik istället för att utvecklas ekonomiskt och socialt.
Så USA är inte mycket att hoppas på när det gäller fred i Mellanöstern, inte ens med i övrigt hoppingivande personer som Barack Obama och Hillary Clinton i ledningen.
Den enda "supermakt" som skulle kunna spela en progressiv roll är EU. Det är EU som är den ekonomiska stormakten i förhållande till Israel och Palestina. För några år sedan krävde både EU-parlamentet och EU-kommissionen att EU skulle utnyttja den positionen för att utöva påtryckningar. Tyvärr blev det ingenting av det, eftersom många EU-länder inte vågar stöta sig med vare sig USA eller Israel. Det är synd, för smarta EU-sanktioner mot Israel och skyddstrupper från EU till de palestinska områdena är det enda realistiska alternativet till ökad tillväxt av desperat våld från förtryckta och förtvivlade palestinier utan framtid.
Jag kan inte se hur Barack och Hillary skulle kunna genomföra någon förändring. Men aldrig har jag varit så angelägen om att ha fel.
Debatten fortsätter på Newsmill.
Per Gahrton
Spreds av Liberala Nyhetsbyrån
Stoppa Israels brott mot mänskliga rättigheter
I många konflikter kan man se en tydlig klyfta mellan de som förtrycker och de som är förtryckta. Trots att många har försökt utmåla Israel/Palestinakonflikten som en konflikt mellan judar och muslimer, är sanningen att det i grunden snarare handlar om djupa ekonomiska klyftor. Levnadsstandarden i Israel är 32 gånger högre än levnadsstandarden för palestinierna på Västbanken och i Gaza. Över hälften av de palestinska hushållen äter enbart en måltid per dag. Trots att israeler och palestinier lever så nära varandra är klyftan dem emellan minst lika stor som den mellan ett i-land och ett u-land.
Vi gröna tar avstånd från alla former av våld, oavsett om den utförs av den israeliska staten eller av palestinska terrorgrupper. Samtidigt inser vi att ju mer fattigdomen och desperationen ökar desto mer ökar grogrunden för terrorism och fundamentalism. När Mahatma Gandhis sonson besökte Palestina beskrev han den Israeliska regimens förtryck som tio gånger värre än den som utövades av den Sydafrikanska apartheidregimen.
Idag byggs det en mur mellan Israel och Palestina. När den står färdig kommer den att vara fyra gånger längre och två gånger högre än Berlinmuren. Trots högljudda protester från både palestinska och israeliska aktivister byggs muren ofta över jordbruksmark som utgör vissa palestinska byars enda möjlighet till försörjning.
Våld föder våld och statistik visar att stödet för palestinska terrorgrupper har ökat i takt med en upptrappning av den Israeliska arméns våld. Det är förmodligen därför som Hamas fick ett så pass stort stöd i de palestinska valen förra månaden. En fredlig lösning av konflikten kräver ett stärkande av palestiniernas rättigheter och ett stopp för Israels brutala hämndaktioner. En mur löser inga problem, utan skapar enbart nya. Redan idag träffas israeler och palestinier väldigt sällan, vilket spär på främlingsfientligheten. Det som behövs är ökad förståelse mellan folkgrupperna och inte ökad segregation.
Ett utbrett fredligt civilt motstånd mot det israeliska förtrycket krävs för att få ett slut på konflikten. Vi kan idag se att en växande fredsrörelse bestående av både palestinier och israeler anordnar fler och fler demonstrationer för fredlig konfliktlösning. Dessvärre syns inte detta i Israels medier som tjänar mest pengar på att fortsätta anspela på folkets rädsla för terrorism. Vi är dock övertygade om att det är hos fredsrörelsen som den långsiktiga lösningen på konflikten finns. Våldspiralen kan inte fortsätta i alla evighet.
Sverige måste försöka bidra till en fredlig och rättvis lösning på Israel/Palestinakonflikten. Ett första steg vore att sluta importera israeliska vapen. Det är oacceptabelt att Sverige indirekt stödjer den israeliska arméns brott mot mänskliga rättigheter. Vi anser att Sverige ska vara en röst för de svaga och utsatta i världen och agera starkt för att försvara deras rättigheter. Sverige måste avsluta sin tystnad och börja agera mot murbygget, förtrycket och våldet. Rättvisa, demokrati och fred i Israel/Palestina är möjligt om fredsrörelsen fortsätter växa och om omvärlden visar att de inte accepterar brott mot mänskliga rättigheter.
Alexander Chamberland
Språkrör Grön Ungdom
Ellika Nordström
Grön Ungdoms Palestinanätverk
Obama är USAs politik som är orättvis och styrs av AIPAC som är Maffias politik..USAs kongress är AIPACs politiker.Alla tror på krig, mord, krigsbrott, massmord. terror,förtrck och våld för Israels skull och brott..
USA ska få mer problem om inte politiken ändras..EU måste lämna USAs politik..FN måste byggas om..
USA är världens problem...USA fick hjälpa AL-Qaida mor Rysslands ockupation av Afghanistan..CIA fick besöka Usama Bin Labin året 1998 i sjukhuset..
USA har lurat Usama Bin Ladin för att USA har lovat Usama hjälp att befria Palestina..
Al-Qaida var besviken på USA 0ch 11/9 var spel för att gå ut och kriga som skapa MAKT, pengar och att styra alla olja i världe..
USA har mycket att brätta och tala om terror och krigsbrott..CIA måste straffas och stoppas..
UNRWA-chefen om palestinska flyktingars svåra situation
Yttre förbindelser - 12-11-2008 - 18:24 ..Karen Koning AbuZayd
Chefen för FN:s organ för de palestinska flyktingarna (UNRWA) Karen Koning AbuZayd besökte nyligen Europaparlamentet. Hon deltog i tisdags i möten i utrikes- och utvecklingsutskotten och kunde vittna om palestinska flyktingars hopplöshet, frustration och ilska.
Vi mötte Karen Koning AbuZayd efter hennes diskussion med parlamentets utvecklingsutskott den 11 november. Karen Koning AbuZayd är sedan 2005 chef för flyktingorgan UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East).
Hur är situationen för palestinierna som lever i Gaza och på Västbanken?
- Situationen är extremt dålig, särskilt i Gaza, och den förvärras hela tiden eftersom avstängningarna blir värre och allt färre saker tillåts in. Vissa mat- och medicinransoner ges. Människor har levt på mycket begränsade ransoner under åtta år, och det är inte hälsosamt, de får bara 60 procent av kaloribehovet. De har förlorat nästan allting. Vi gör vårt bästa för att ge en tredjedel av befolkningen tillgång till utbildning och grundläggande hälsovård.
- De palestinska flyktingarna vill lämna lägren, först och främst för barnens skull. De känner hopplöshet, frustration och ilska över vad de inte kan ge sina barn, att de inte kan ge barnen mat på bordet eller skaffa jobb. Det är en svår situation, och den förvärras hela tiden.
Hur är situationen i Främre Orienten? Har det internationella samfundet gjort tillräckligt för att förbättra situationen för flyktingarna i Libanon efter de väpnade konflikterna 2006 och 2007?
- Förhållandena för palestinierna i Libanon har alltid varit bland de värsta. De fick inte arbeta, vi fick inte tillåtelse att förbättra levnadsförhållandena i lägren. Men sedan 2005 ändrade det sig. De cirka 30 000 människorna som flydde på grund av konflikterna levde under relativt goda förhållande. Men idag är de utan arbete och hem. De bor exempelvis i prefabricerade hus, som vi har byggt till dem. Att förbättra deras situation kommer att kräva mycket arbete, men det kan gå med tillräcklig finansiering.
- Däremot talar vi sällan om flyktingarna i Syrien och Jordanien. De lever i konfliktfria områden, och behandlas väl av de lokala regeringarna. De har fulla medborgerliga rättigheter, kan söka arbete, studera på universitet och så vidare. De bor inte i läger som i Libanon. Så dessa flyktingar kan ta hand som sina egna liv och behöver inte allt humanitärt bistånd.
Vad gäller konflikten mellan Israel och Palestina tror du att USA:s nyvalde president, Barack Obama, kommer att leda till förändringar?
- Det hoppas vi! Under kampanjen lovade han, om han segrade i valet, att bevaka frågan. Vi kommer att påminna honom om detta. Vi hoppas att han åtminstone kommer att utse någon med stor kompetens som kan följa frågan på heltid.
Vad kan EU göra för att bidra till fredsprocessen i Mellanöstern?
- Vi behöver alltid mer pengar (skratt). Naturligtvis, med tanke på den finansiella situationen i världen, är vi oroliga över om vi ska få mer pengar nästa år.
- I fråga om fredsprocessen, anses EU och européerna som balanserade aktörer i Mellanöstern. De kan tala med båda parterna. Vi ser européerna som världens viktigaste förkämpar för mänskliga rättigheter och internationell humanitär rätt. Vi behöver en process som omfattar allt, med principer, grundad på rättigheter. Rättigheter för palestinierna så väl som rättigheter för israelerna. Vi anser att européerna är i en god ställning för att främja ett sådant tillvägagångssätt och det är vad vi efterlyser.
Karen Koning AbuZayd har tidigare arbetat för FN:s flyktingkommissarie UNCHR, (United Nations High Commissioner for Refugees). Hon är amerikansk medborgare och har också tillbringat två år i Sarajevo som chef för UNHCR-delegationen under Bosnien-kriget.
Ref. : 20081107STO41557
Obama och alla andra måste vakna...VAKNA...VI ska stoppa er...USAs brott ska stoppas, straffas och ersättas som alla andra brott...NU ÄR DET NOG OCH STOPP..
Obama har sista chans ..Vi går vidare tills alla politiker ber om ursäkt...Om allt orättvisor,USA..
Svikit o svikit!
Han har tagit sitt förnuft tillfånga!
Han har insett att det västerlänska rättssystemet inte är lämpat för att hanskas med de muslimska extremisterna.
Dom håller sig inte lill några som helst regler eller har någa tankar på humanism!
Varför skall Obama göra det??
People deserve good life time and personal loans or term loan can make it better. Because freedom depends on money state.
We look to the new product MBT shoes again! There mbt-tembea which can help you cool and comfortable; mbt-tunisha is aid you Swiss Masai revolutionary fitness; mbt-tariki unique design is good for your health ; and the design of mbt-shuguli is also good for your health. More buy for more preferential. We look forward to your arrival
Head in to Argolis and get fire from Prometheus. He stole it from the Gods so we could get it from him... nice. Talk to the man in the temple of Replica handbags
Hermes birkin
Hermes
birkin
prada
prada handbags
birkin bag and he tells us to head back to Zeus... crap. Fall into the Salamander Pit and eat some expensive ambr
Other than the bright red and white, myl nothing else worth mentioning the shoe. This coloring is very not for everyone, but these people know who they are. Is Nike Air Max 90 Current Moire pwe you?
air force shoes
shox shoes,Dhaka is also the name of the collection,
nike shox athletic footwear, apparel and accessories;
discount nike shoes online sale.
cheap air force 1 shoes making boots heels fashion lined cotton.
Chinaforpet Manufacturer ,a manufacturer and supplier of pet products. Our main items are pet products suplier
pet beds
dog steel cage
dog leads
pet clothes and others.
WatchesShow is a best place to buy Cheap Replica Rolex fake watches Rolex replica watches. We have Replica Watches and Rolex Replica replica bags at the lowest price.