[...] enkelt inte emot, det lyssnas och glöms bort. Hanna Wagenius använder sig mycket träffande av sexarbetaren Liw Enqvists artikel på Newsmill som exempel. På Newsmill hör det till ovanligheterna att kontroversiella åsikter får stå [...]
Blogg:Så trött på Zaida Catalan… « Midnattsvar, 2009-07-04, 11:18
Äntligen ett inlägg från en som själv arbetar med att sälja sex, det var sannerligen på tiden. Och naturligtvis har hon helt rätt när hon säger att det är deras egna röster som borde vara de vägledande i debatten.
Permalänk | Anmäl
Patrik, 2009-05-10, 09:27
Intressant. I ett annat inlägg har jag jämfört sexköpslagen med hur man i USA på 30-talet försökte förbjuda alkoholen - lika idiotiskt!
Jag känner en kvinna i USA som en period arbetade som "Escort". Detta är en elegant organiserad form av prostitution; formellt handlar det om att kunden kontaktar en förmedling för att få "sällskap" - i verkligheten gäller det sex.
Min väninna berättar för mig att hon tyckte det var intressant att träffa män på det här sättet, hon hade det som ett slags extraknäck.
Numera är hon egenföretagare och driver framgångsrikt en butik med sex-hjälpmedel för kvinnor
Alla dessa politiskt korrekta tokfeminister i Sverige skulle väl få dåndimpen om de träffade henne.
Permalänk | Anmäl
Torparn, 2009-05-10, 10:26
Jag kan inte mer en att hålla med, vad folk vill göra och inte göra med sin kropp är helt upp till dom själva. Så länge det inte skadar någon annan.
Permalänk | Anmäl
kouya, 2009-05-10, 10:41
Liw gå med i någon politiskt parti! Uppmana dina kollegor att göra det!
Annars hyckleriet får råda! Det behövs politiker i riksdagen som lever i en verklighet.
Jag kommer ihåg att någon har lyckats med att komma in i italienska parlamentet genom att visa sina tuttar.
Vänligen
Laszlo
Permalänk | Anmäl
Laszlo Donat, 2009-05-10, 10:49
Det är intressant och givande när personer som Liw deltar i debatten. Man kan aldrig förneka att det finns personer som säljer sex och som kan hantera det på ett bra sätt.
Tyvärr tror jag Liw representerar en liten miniortet, vilket dessutom alla undersökningar pekar på. De flesta prostituerade kvinnor far mycket illa, även i länder där prostitutionen är legal och reglerad. Man kan helt enkelt inte blunda för alla de omfattande studier som gjorts världen runt och som alla pekar på detta faktum.
Det är som om man skulle leta upp någon som kört rattfull i många år och klart sig från olyckor och från att bli tagen av polisen och sedan använda det som ett argument för att det därmed är ofarligt att köra berusad. Vi vet ju att all forskning och statistik pekar på motsatsen.
För övrigt häpnar man över de som påstår att staten inte ska lägga sig i hur vuxna har sex, som om det skulle vara grejen. Då har man ju inte fattat vad saken handlar om.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-05-10, 11:43
Jag tycker inte att någon debattör, inte heller Liw Enqvist, har reflekterat djupare över vad Rodriguez och Sonesson nämner:
” Det är värt att notera att svensk polis till en början var skeptisk till sexköpslagen men nu är den populär eftersom man ser att den håller människohandlare borta från vårt land. Jonas Trolle, kriminalinspektör som arbetar med prostitutionsfrågor, kallar ofta lagen för en succé.”
Det finns enligt ovan därmed inget entydigt samband mellan sexköpsförbud och trafficking.
De skriver vidare:
” Internationella studier pekar entydigt på att de som prostituerar sig ofta har blivit utsatta för traumatiska kränkningar. I en omfattande undersökning som genomförts i nio länder, "Prostitution and trafficking in nine countries: an update on violence and post traumatic stress disorder", intervjuade 854 personer som befann sig i eller nyligen varit i prostitution 63 procent hade varit utsatta för sexuella övergrepp i barndomen. Under tiden i prostitutionen hade 71 procent blivit misshandlade och 63 procent våldtagna. 68 procent uppfyllde kriterierna för posttraumatisk stressyndrom och deras symtom var lika allvarliga som för krigsveteraner, våldtäktsoffer och torterade flyktingar. 89 procent uppgav att de ville lämna prostitutionen om det var möjligt.”
Vems sida ska vi stå på, de förmodligen lilla antal sexarbetare som trivs med arbetet eller på de vars val av arbete inte var frivilligt och vilka far illa?
Inte heller reflekteras djupare över Liv Öberg Nilssons hänvisning till en tysk regeringsstudie:
” enligt den tyska regeringsstudien från 2004 så har 87 % av kvinnor i prostitution utsatts för fysiskt våld (att jämföra med 32 % av vanliga kvinnor) och 59 % har blivit våldtagna (i jämförelse med 12 % va vanliga tyska kvinnor). Jag upprepar: 87 % har utsatts för fysiskt våld, och 59 % har utsatts för sexuellt våld. Därtill så är risken att bli mördad 40 % större som prostituerad.”
Jag skulle vilja att Öberg Nilsson, liksom Rodriguez och Sonesson, lämnar ut studiens titel och gärna länken till den så vi kan kolla upp siffrorna själva. Men om ovanstående siffror stämmer visar de att legalisering inte per automatik innebär att sexarbetare får det säkrare.
MAria robsahm gjorde en sammanställning av studier som bland annat tog upp hur prostitutionen utvecklats i länder där den var legaliserad. Se sid 3-4. Typiskt nog är en del länkar brutna både på nedanstående sida och på hennes hemsida. Har skrivit till Robsahm och bett om titlar och länkar till studierna.
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/pa/621/621457...
Rent principiellt är det svårt att vara emot sexarbete.
Men det är inte så enkelt, vilket ovanstående siffror visar!
Politik handlar ofta om kompromisser mellan dåliga och mindre dåliga alternativ. Sexköpslagen är inte utan problem! Men legalisering är inget bättre alternativ. Vilket alternativ främjar fler och drabbar färre? Att det finns sexarbetare som trivs alldeles utmärkt förnekas inte av Sonesson och Rodriguez, och inte heller av mig, men jag kan inte se varför ett mindre antal personers intressen ska gå före ett långt större antal personers intressen? Det funkar ju sällan, åtminstone inte i idealfallet, i andra politiska frågor att små särintressen ska eller bör råda före de större majoriteternas intressen, även om hänsyn ska tas till minoriteterna. Men då räknar jag inte in sexköparnas intressen i denna fråga.
Beskyllningar om politisk korrekthet är väldiga billiga i ljuset av ovanstående siffror.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-05-10, 12:20
Antligen ett vettigt inlagg med vettiga argument! Tack!
Jag ar tjej och kommer formodligen salja sex om nagra ar, jag hoppas att jag da far gora det lagligt vare sig det blir i Sverige eller Tyskland.
& Klart som fan det finns lyckliga horor, se tex http://www.isabellalund.com/
Sluta sitta i er egna lilla varld och oja er over allt hemskt i varlden - framforallt sluta stoppa en god utveckling dar synen pa sex blir mer fri.
Permalänk | Anmäl
Cassandra, 2009-05-10, 12:24
Liw, din beskrivning av problemen med dolda bordeller m.m får mig att undra hur du skulle ställa dig till statliga bordeller?
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-05-10, 12:27
@Niclas Kuoppa
Jag tycker du riktigt enkelt får fram orsaken till varför man behöver tillåta försäljning av sex. Idag är det "underground" där de som utövar yrket varken vågar eller kan gå till polisen. Att sedan många "hallickar" är kriminella visar också på att det behövs föras fram i ljuset och granskas så de som väljer ett sådant yrke kan få bättre villkor och de som inte vill ska kunna säga ifrån.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-05-10, 12:35
Det enda som är bra med sexköpslagen är avhållsamhet.
Många tjejer har ju ingen egen plats att vara på. Alltså ska hon komma hem till dig. Och hur kul är det när hon och du möter grannarna där i trappuppgången?
Säg att det fanns en bordell bredvid lokala Konsum? Det skulle nog inte vara nyttigt för oss män i längden. Översköljda och förstörda som vi blir av all porr på Internet och sexanspelningar i vardagen hetsas vi att ständigt jaga efter sex. Svårare tider nalkas för krogbranchen när inte vi män behöver springa där o ragga längre.
Jag kan ta lagen, just för sexköparnas skull. Om den medför att man köper mindre och håller tillbaka behovet och avstår av bekvämlighet. Risken att åka dit tror jag inte bidrar till att man avstår.
Det är ju trots allt inget att sträva efter att köpa sex.
Permalänk | Anmäl
Michael Belker, 2009-05-10, 12:43
Men vafan är ni dumma i huvudet eller? Fattar ni väl att den lagen finns för att skydda en grupp människor mot förtryck, frihetsberövande och människosmuggling.
Att sedan ett gäng överklass kärringar vill ha betalt för att knulla runt i det värsta hiv smitto träsken skiter jag liksom många andra i.
Permalänk | Anmäl
Någon, 2009-05-10, 12:50
Enligt Socialstyrelsens rapport från 2007*, Kännedom om prostitution, så framgår det att prostitutionen inte alls har minskat i Sverige. Det är också den första studie där prostituerade själva har fått kommit till tals, istället för representanter.
Att blanda in olaga tvång, övergrepp och våldtäkter är för mig irrelevant i diskussioner om sexköpslagen. Ty sexköpslagen har ju ingen inverkan där, den påverkar ingenting - att tvinga någon, att förgripa sig på någon, att våldta eller misshandla någon i övrigt, är redan kriminaliserat oavsett sexköpslagen eller inte. Hur är det tänkt att sexköpslagen ska skydda prostituerade från handlingar som andra lagar redan kriminaliserar? Den minskar ju inte prostitutionen, snarare enbart flyttar på den.
Det enda sexköpslagen gör i lag är att kriminalisera sexköp, alltså handlingen att betala för en sexuell tjänst. Det gör varken från eller till vad det gäller skydd för de prostituerade eller volymen av prostitutionen i landet. Däremot kriminaliserar det alla kunder vilket medför uppenbara problem. Affärerna måste ske bortom insyn från myndigheter. Och insyn måste vi ha för att kunna hjälpa de som är utsatta inom verksamheten och vill ut. Sexköpslagen förhindrar detta avsevärt.
Köp av sexuell tjänst är ett brott mot den allmänna sexualmoralen. Det är fel att köpa sex, att se sex som en handelsvara. Våra politiker vill inte ha sexhandel i Sverige just därför. Syftet sägs att vara att skydda prostituerade men jag har svårt att tro det när man ser hur lagen är utformad - den kan omöjligt utgöra ett skydd för de som säljer sex. Jag ser därför sexköpslagen som en blott morallag, en markering om att det är fel att köpa sex (vilket renderar i en inställning om att det också är fel att sälja).
Det är viktigt i debatten om sexköpslagen, att man kan särskilja på prostitution, tvång, övergrepp, misshandel, våldtäkt och människohandel som enskilda begrepp med helt olika innebörder. Att sälja och köpa sex är en sak, att tvinga, förgripa, misshandla, våldta eller förslava är helt andra saker.
På vilket sätt tror ni individer som tvingar, förgriper, misshandlar, våldtar och förslavar förhindras av sexköpslagen? Nu säger jag inte att man bör avskaffa lagar bara för att brott mot dem sker, min poäng är att sexköpslagen i detta sammanhang är helt ovidkommande. Den kan inte skydda mot sådana tilltag. Dessutom visar socialstyrelsens rapport att traffickingen har ökat i Sverige sedan sexköpslagen infördes, inget samband uttalat men det visar tydligt att sexköpslagen omfattar ett helt annat område.
Sexköpslagen har enligt många prostituerade förvärrat situationen eller inte förändrat den alls, kallat den helt verkningslös. Och med största sannolikhet är den just det; helt verkningslös, förutom det faktum att den har flyttat på prostitutionen vilket är en katastrofal konsekvens. Vissa vill därför skärpa lagen genom att höja straffsatsen - restriktiv politik i ren form.
Om man verkligen vill skydda och hjälpa prostituerade så lär man få insyn, att kriminalisera kundkretsen och även organiserad prostitution försvårar detta avsevärt. Och prostitutionen har inte ens minskat. Det finns således blott tre skäl till varför man vill ha kvar sexköpslagen: Man tror i sin egen blinda fantasi att den är bra för att ändamålet är gott. Man förkastar sexköp och har en cementerad fördom om prostitution som verksamhet. Man ogillar tanken på att sex ses som handelsvara över huvud taget.
Det sista skälet genomsyrar många artiklar skrivna om feminister, där de själva frågar sig; "om man nu gillar sex, varför kan man då inte göra det gratis?". Sexualmoraliska värderingar, alltså. Om att sex ska vara gratis och handla om kärlek, romantik, rosa bomull och sockervadd. Samma grupp människor är ju lika fientliga mot pornografi och alla olika sexuella preferenser som smiter utanför det sexuella normativet.
Jag anser däremot, att om man nu gillar sex, varför inte då, om man känner för det, passa på att få betalt också?
*http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2007/9843/2007-131-48.htm
Permalänk | Anmäl
Händelseförlopp, 2009-05-10, 13:04
Winberg och Segelström lyckades driva igenom lag om att män inte skall behöva betala för sex, det skall naturligtvis vara gratis enligt devisen från var och en efter förmåga, till var och en efter behov. I Tjetjenien har presidenten nyligen beordrat kvinnorna att underordna sig männen i annat fall kommer de att dödas, i ett annat muslimskt land har det lagstiftats om att män har rätt till sex minst två gånger i veckan. Så Winberg och Segelström är i gott sällskap, ja åtminstone i sällskap.
Nu försöker man riva upp lagen att män inte måste betala för sex.
Vad blir nästa steg i arbetet att riva ner det socialdemokratiska välfärdsbygget? Skall man dra in det fria handredskapsfisket också?
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-05-10, 13:18
För många år sedan föreslog jag "Statliga, kommunala eller kooperativa bordeller! Sicket jävla liv det blev! Men konstigt nog tyckte alla som gick och såg på teateruppsättningen av Bordellen Eternellen och sedan filmatiseringen av densamma att det var en jättebra föreställning.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-05-10, 14:46
Italien är ett problem för hela Europa som mottagare och transitland för slavar från öst och från Afrika. Att Liv Enqvist personligen inte är drabbad av den storskaliga kriminaliteten är förvisso trevligt att höra, men inte särskilt intressant.
Permalänk | Anmäl
Claes Samson, 2009-05-10, 15:11
En utmärkt artikel som vi behöver fler av. Dvs från sexarbetarna själva.
Är det förresten någon som fortfarande INTE tror att den nuvarande sexköpslagen enbart är en morallag ?
Permalänk | Anmäl
Kaj, 2009-05-10, 18:15
Jag förnekar inte att det finns individer som Liw somntycker att de har ett bra jobb och sitt yrkesval i trettioårsåldern.
Liw står upp för dem som vill göra valet att sälja sex. Som liberal har jag förståelse för det! Men jag väljer att värna de som tvingas. Sexarbetare brukat säga att de är emot människohandel. Fakta visar att om sexhandel legaliseras ökar människohandeln. Det är bara att välja vad som är viktigast. Vissas frihet att tjäna pengar på att prostituera sig eller skydda individer som förnekas sitt människovärde.
Kritiker av sexköpslagen återkommer till att sexarbetare ogillar lagen och använder det som ett argument för att den ska avskaffas. Självklart ogillar de lagen! Något annat skulle vara konstigt. Den motverkar deras möjligheter att tjäna pengar. Om det blev förbjudet att köpa bilar eller pizza i Sverige skulle förmodligen bilhandlarna och pizzabagarna gå i taket.
Det är värt att notera att svensk polis till en början var skeptisk till sexköpslagen men nu är den populär eftersom man ser att den håller människohandlare borta från vårt land. Svenska Institutet har anställt en person på heltid för hinna svara på alla frågor om sexköpslagen som kommer från en allt mer nyfiken omvärld. Norge och Island har nyligen beslutat att de ska införa kriminalisering av sexköp. Det kommer att bli intressant att se vad som händer med sexhandeln i Norden, framförallt i Köpenhamn. När den svenska sexköpslagen infördes ökade prostitutionen i Oslo.
Ett argument som ofta hör är att sexköpslagen har fått prostitutionen att flytta från gatan till nätet. Det här är inte unikt för vårt land. Det är en global trend eftersom vi lever i ett informationssamhälle. Polisen vittnar om att lagen är normerande och fler vanliga torskar avstår från att köpa sex. Kvar blir de mer inbitna torskarna, som kanske i vissa fall är farliga, men det är inget argument mot lagen. Snarare att den är för tandlös och måste skärpas så att den skrämmer även hardcore torskarna från att köpa andra människors kroppar.
I Europols rapport "Trafficking of women and children for sexual exploitation in the EU" framgår att människohandlare fokuserar på destinationsländer med redan etablerad sexhandel och efterfrågan på prostitution. Enligt Europol är över 80 procent av de prostituerade i London av utländsk härkomst. Så ser det ut i många av Europas städer. Få infödda italienskor, tyskor, holländskor och engelskor vill arbeta som prostituerade. Den europeiska sexindustrin lider helt enkelt av rekryteringsproblem vilket gynnar modern slavhandel.
Det finns lyckliga prostituerade som Liw men det finns betydligt fler vars liv krossats av cyniska slavhandlare och torskar.
Jenny Sonesson, ordförande Liberala Kvinnor Stockholm
Permalänk | Anmäl
Jenny Sonesson, 2009-05-10, 18:47
Försäljning ut av sex är ett slaveri som ska vara förbjudet. Det är bara sorgligt att höra röster som påstår att det skulle bli bättre om sexslaveriet var lagligt.
Tragiskt, Tragiskt.
Permalänk | Anmäl
Mikael Scheibel Julin, 2009-05-10, 18:47
@Jenny Sonesson
Hur kan en sådan som du som kallar sig liberal ha så svårt att värna ALLAS människovärde ??. Både för de som VILL sälja. De som INTE VILL och/eller tvingas sälja och de som vill köpa.
Det skuile ju vara mest rättvist och humant (samt GENUINT liberalt) att värna ALLA dessa grupper genom en totalt annorlunda sexhandelslag som baserar sig på sunt förnuft och realism.
De enda som man inte skulle behöva värna om (jo, värna om att de kom i finkan förstås) är traffickingligor samt hallickar. Och givetvis kunder som beter sig illa mot "flickorna".
Permalänk | Anmäl
Kaj, 2009-05-10, 20:13
Liw,
Jag vill bara påpeka att det faktiskt är i demokratins namn som vi har infört sanktioner mot sexhandel. Majoriteten har röstat genom sina ombud och det är ett helt och hållet demokratiskt beslut.
Varför är det så många som skriver demokrati när dom menar någonting annat? Det är dags för någon att skriva en artikel och klargöra vad demokrati är.
Och apropå prostituerade kvinnor med stressrelaterade (och andra svåra psykiska) problem så kan jag meddela att en stor andel av männen som arbetar inom process- och tillverkningsindustrin verkar uppleva en liknande, mycket tragisk livssituation. Det är kanske dags att se över möjligheten till en lagstiftning mot monotona jobb inom industrierna som skapar stress?
Permalänk | Anmäl
Björn Westerberg, 2009-05-10, 21:44
Så enligt svea rikes lagar så är det helt ok att ringa upp en prostiterad, sätta på henne och ta en spring nota :) Så alla ni torskar vad ni än gör så betala inte så är det helt lagligt.
Skämt å sido, finns det inga studier från andra kontinenter där religion och politik inte har infekterat frågan??
Permalänk | Anmäl
Carn, 2009-05-10, 22:04
Liw, jag håller med dig till hundra procent. Sexköpslagen är en pekpinne-moraliserande kvarleva från 1970-talets feministrörelse. Den grundar sig på genus"vetenskapliga" generaliseringar om hur män och kvinnor fungerar. Alla män delas in i en grupp och alla kvinnor i den andra. En svartvit världsbild som politikerna har köpt till fullo. Hetrosexuella samlag gränsar enligt denna ideologi närmast till övergrepp. Men politikerna bryr sig inte om att fråga sexarbetarna utan lyssnar enbart på denna lilla skrikiga grupp av genusforskare. Det är inget annat än medeltidsmoral och en arrogant ringaktning av de människor som köper eller säljer sex. Sexism är ordet!
Permalänk | Anmäl
Martin Ekdahl, 2009-05-10, 22:13
Björn Westerberg: Varför inte? Att det finns monotona och trista jobb som sliter ut människor är inte argument för att prostitution är ok
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2009-05-11, 07:02
AVSKAFFA SEXKÖPSLAGEN Sexköpslagen är liksom en lång andra lagar sexistisk och riktad emot hetrosexuella män. Hur många kvinnor och homosexuella män har ens gripits på basis av lagen? Hur många kvinnor har gripits för fridskränkningslagen? Svaret är noll? Lagstiftningen bygger på feministiska hockus-pockus-teorier som Uppsala universitets bad girl professor Eva Lundgren kokat ihop och sedan sålt till politiska stolpskott som Mona Sahlin, Thomas Bodström och Margareta Winberg. Låt oss befria både kvinnor och män i Sverige och förpassa sexköpslagen med flera på historiens skräphög.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-05-11, 07:58
Aliansregeringen har en helt ny lagstiftning på gång, tror jag...
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-05-11, 08:31
Sex och droger ska inte kunna handlas fritt och av exakt samma skäl, det finns ingen grund för en sund marknad för dessa produkter.
Bara för att man är liberal behöver man inte vara stolle.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-05-11, 11:52
jag antar att du valt denna karriärrika bana, men det finns grupper som inte väljer och som inte har ditt utseende eller möjligheter att driva det här rumsrent. Lite undrar jag hur det blir när du blir äldre ev får barn och berättar om ditt arbete. Skall du ta med barnen till jobbet kanske. Sedan när kan man jämföra kroppen med en handelsvara, det är ju det vi arbetet emot i många år.
Permalänk | Anmäl
Anne Skåner, 2009-05-11, 18:40
Jamendåså. Om nu sexarbete är som vilken annan affär eller för den delen yrke som helst, ser jag fram emot hur både a-kassa och arbetsförmedling kommer avkräva arbetslösa som inte lyckas hittat annat arbete att sexarbeta. Om vissa meriter uppfylls förstås. Fri vilja? Nä, det är ju som vad som helst annars. Tar du inte jobbet som anvisas - ingen a-kassa.
Permalänk | Anmäl
Tänkaren, 2009-05-11, 22:32
Anonym,
Härligt. Då lägger vi ner industri-, sophanterings- och städsektorn. Och all teknisk kundsupport. Och McDonald's. Och alla storlager. Och bensinmackarna. Och telefonförsäljningsföretagen. Och biljettkontrollanterna.
Bo T,
När du har fått alkoholen och tobaken förbjudna, hur långt vidare kommer du pressa dina regleringar? Koffein? Guarana? Hur blir det med socker och minderåriga användare?
anna skåner,
Hur gör en kirurg när hon eller han tar med barnen till jobbet? Får dom sitta på en bänk i operationssalen och leka med bensågar medan mamma eller pappa amputerar benen på och sätter in lite nya organ i en patient som varit med om en bilolycka?
Tänkaren,
Om man inte kan tänka sig att jobba med vissa yrken så får man väl skriva in detta i avtalet med sin a-kassa. Vägrar a-kassan att utesluta vissa arbetsgrupper ur kraven så får du väl helt enkelt starta en egen a-kassa eller vara utan.
Jag skulle t.ex. ha mycket svårt för att utföra liksaneringar eller jobba på bårhus. Att jobba som manlig prostituerad eller i annan form intim terapi med kvinnor under kontrollerade former skulle jag inte ha någonting emot att pröva på om jag var singel.
Permalänk | Anmäl
Björn Westerberg, 2009-05-12, 00:32
"Sex och droger ska inte kunna handlas fritt och av exakt samma skäl, det finns ingen grund för en sund marknad för dessa produkter."
De flesta håller nog med om att produkter utan "sund marknad" inte ska säljas, så det är en tämligen ointressant åsikt. Tyvärr blir också dina åsikter om vad som har en grund för en sund marknad ointressanta, eftersom du inte visar hur du bedömmer detta.
Ville jag argumentera emot din åsikt blir mitt argument bara "det kan visst finnas en sund marknad för sex och droger".
Din riktiga åsikt ligger i faktakonstaterandet om vad som kan ha en "sund marknad", och det är det du måste argumentera för.
Permalänk | Anmäl
Jinn, 2009-05-12, 08:18
Nej du Liw, att vara prostituerad är inte vilket jobb som helst. På vilket annat jobb blir mer än hälften nån gång våldtagna och/eller misshandlade? På vilket annat jobb är den stora majoriteten drogmissbrukare?
Visst finns det lyckliga horor, men det finns lyckliga heroinister också. Det finns faktiskt människor som kan ta heroin på ett kontrollerat sätt, ungefär som de flesta av oss kan ta ett glas rött eller fem utan att gå ner oss. Ska vi för den skull legalisera heroinhandeln?
Permalänk | Anmäl
Johan Wallin, 2009-05-12, 12:23
@Johan Wallin
Du anser att laglig prostitution = som idag fast lagligt. Ja i så fall är även jag emot det då mycket sker utan villkor, regler och oftast mycket illegalt omkring. Kontrollerade bordeller, det vore något.
Droger? Nej
Våld? Nej
Val? Ja
Vad är negativt med att göra det lagligt under kontrollerade former?
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-05-12, 22:18
Björn Westerberg. No I´m not going there. Jag köper inte din naiva jämförelse mellan att jobba på mcdonalds och att "jobba" som prostituerad. Den får du ensam stå ansvarig för.
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2009-05-13, 00:06
Vad ar en idrots man?
Non som salger det han kan gora med sin kropp!!!!!
Permalänk | Anmäl
Campo Grande, 2009-05-17, 10:25
Och nu kommer det en artikel i SvD (tror jag) som visar tydligt att antiprostitutionsmaffian ljuger sig blå om åtminstone två saker: Att EU-parlamentarikerna använder veckan i Strasbourg varje månad för att gå till horor, alltså att det skulle vara big business i prostitutionsbranschen i Strasbourg de veckorna, och att prostitutionen skulle gått upp under fotbolls-VM. Båda dessa påståenden har motiverat politisk aktion på högsta nivå... och är helt felaktiga.
Ohederlighet, okritiskt vidareförande av massvis av rykten (på nivå "den där killens fru ser ju ut som en hora i det där sminket", jag skojar inte), och brutalt utnyttjande av dessa rykten för att få sin vilja igenom.
Inget förvånar mig om feminister längre.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-05-17, 22:29
Liw lyfter på ett förtjänstfullt sätt upp frågan om vad staten och lagstiftningen har med våra sexliv att göra och vad den inte har med att göra. Lag med straffansvar skall främst syfta till att skydda individer och genuint kollektiva intressen. Därför ska sexbrottslag handla om att skydda mot våld, tvång, hot, utnyttjande av vanmakt eller underordnad ställning eller annat ofrivilligt. Den skallockså skydda barn mot övergrepp. Lagen ska inte lägga sig i vuxna människors frivilliga relationer. Därför är sexköpslagen felaktig. Den bör ersättas med lagar som siktar in sig på trafficking och koppleri av ofrivilig. Lagen ska inte bry sig om frivilliga relationer även om det finns pengar med. vVr går föresten gränsen mellan sofistikerad generös uppvaktning och sexköp? En ganska oskarp gräns antagligen.
Göran Linde
São Marcos da Serra
Permalänk | Anmäl
Göran Linde, 2009-06-07, 15:50
Det är patetiskt att köpa sex.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2009-06-16, 17:46
39 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Äntligen ett inlägg från en som själv arbetar med att sälja sex, det var sannerligen på tiden. Och naturligtvis har hon helt rätt när hon säger att det är deras egna röster som borde vara de vägledande i debatten.
Intressant. I ett annat inlägg har jag jämfört sexköpslagen med hur man i USA på 30-talet försökte förbjuda alkoholen - lika idiotiskt!
Jag känner en kvinna i USA som en period arbetade som "Escort". Detta är en elegant organiserad form av prostitution; formellt handlar det om att kunden kontaktar en förmedling för att få "sällskap" - i verkligheten gäller det sex.
Min väninna berättar för mig att hon tyckte det var intressant att träffa män på det här sättet, hon hade det som ett slags extraknäck.
Numera är hon egenföretagare och driver framgångsrikt en butik med sex-hjälpmedel för kvinnor
Alla dessa politiskt korrekta tokfeminister i Sverige skulle väl få dåndimpen om de träffade henne.
Jag kan inte mer en att hålla med, vad folk vill göra och inte göra med sin kropp är helt upp till dom själva. Så länge det inte skadar någon annan.
Liw gå med i någon politiskt parti! Uppmana dina kollegor att göra det!
Annars hyckleriet får råda! Det behövs politiker i riksdagen som lever i en verklighet.
Jag kommer ihåg att någon har lyckats med att komma in i italienska parlamentet genom att visa sina tuttar.
Vänligen
Laszlo
Det är intressant och givande när personer som Liw deltar i debatten. Man kan aldrig förneka att det finns personer som säljer sex och som kan hantera det på ett bra sätt.
Tyvärr tror jag Liw representerar en liten miniortet, vilket dessutom alla undersökningar pekar på. De flesta prostituerade kvinnor far mycket illa, även i länder där prostitutionen är legal och reglerad. Man kan helt enkelt inte blunda för alla de omfattande studier som gjorts världen runt och som alla pekar på detta faktum.
Det är som om man skulle leta upp någon som kört rattfull i många år och klart sig från olyckor och från att bli tagen av polisen och sedan använda det som ett argument för att det därmed är ofarligt att köra berusad. Vi vet ju att all forskning och statistik pekar på motsatsen.
För övrigt häpnar man över de som påstår att staten inte ska lägga sig i hur vuxna har sex, som om det skulle vara grejen. Då har man ju inte fattat vad saken handlar om.
Jag tycker inte att någon debattör, inte heller Liw Enqvist, har reflekterat djupare över vad Rodriguez och Sonesson nämner:
” Det är värt att notera att svensk polis till en början var skeptisk till sexköpslagen men nu är den populär eftersom man ser att den håller människohandlare borta från vårt land. Jonas Trolle, kriminalinspektör som arbetar med prostitutionsfrågor, kallar ofta lagen för en succé.”
Det finns enligt ovan därmed inget entydigt samband mellan sexköpsförbud och trafficking.
De skriver vidare:
” Internationella studier pekar entydigt på att de som prostituerar sig ofta har blivit utsatta för traumatiska kränkningar. I en omfattande undersökning som genomförts i nio länder, "Prostitution and trafficking in nine countries: an update on violence and post traumatic stress disorder", intervjuade 854 personer som befann sig i eller nyligen varit i prostitution 63 procent hade varit utsatta för sexuella övergrepp i barndomen. Under tiden i prostitutionen hade 71 procent blivit misshandlade och 63 procent våldtagna. 68 procent uppfyllde kriterierna för posttraumatisk stressyndrom och deras symtom var lika allvarliga som för krigsveteraner, våldtäktsoffer och torterade flyktingar. 89 procent uppgav att de ville lämna prostitutionen om det var möjligt.”
Vems sida ska vi stå på, de förmodligen lilla antal sexarbetare som trivs med arbetet eller på de vars val av arbete inte var frivilligt och vilka far illa?
Inte heller reflekteras djupare över Liv Öberg Nilssons hänvisning till en tysk regeringsstudie:
” enligt den tyska regeringsstudien från 2004 så har 87 % av kvinnor i prostitution utsatts för fysiskt våld (att jämföra med 32 % av vanliga kvinnor) och 59 % har blivit våldtagna (i jämförelse med 12 % va vanliga tyska kvinnor). Jag upprepar: 87 % har utsatts för fysiskt våld, och 59 % har utsatts för sexuellt våld. Därtill så är risken att bli mördad 40 % större som prostituerad.”
Jag skulle vilja att Öberg Nilsson, liksom Rodriguez och Sonesson, lämnar ut studiens titel och gärna länken till den så vi kan kolla upp siffrorna själva. Men om ovanstående siffror stämmer visar de att legalisering inte per automatik innebär att sexarbetare får det säkrare.
MAria robsahm gjorde en sammanställning av studier som bland annat tog upp hur prostitutionen utvecklats i länder där den var legaliserad. Se sid 3-4. Typiskt nog är en del länkar brutna både på nedanstående sida och på hennes hemsida. Har skrivit till Robsahm och bett om titlar och länkar till studierna.
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/pa/621/621457...
Rent principiellt är det svårt att vara emot sexarbete.
Men det är inte så enkelt, vilket ovanstående siffror visar!
Politik handlar ofta om kompromisser mellan dåliga och mindre dåliga alternativ. Sexköpslagen är inte utan problem! Men legalisering är inget bättre alternativ. Vilket alternativ främjar fler och drabbar färre? Att det finns sexarbetare som trivs alldeles utmärkt förnekas inte av Sonesson och Rodriguez, och inte heller av mig, men jag kan inte se varför ett mindre antal personers intressen ska gå före ett långt större antal personers intressen? Det funkar ju sällan, åtminstone inte i idealfallet, i andra politiska frågor att små särintressen ska eller bör råda före de större majoriteternas intressen, även om hänsyn ska tas till minoriteterna. Men då räknar jag inte in sexköparnas intressen i denna fråga.
Beskyllningar om politisk korrekthet är väldiga billiga i ljuset av ovanstående siffror.
Antligen ett vettigt inlagg med vettiga argument! Tack!
Jag ar tjej och kommer formodligen salja sex om nagra ar, jag hoppas att jag da far gora det lagligt vare sig det blir i Sverige eller Tyskland.
& Klart som fan det finns lyckliga horor, se tex http://www.isabellalund.com/
Sluta sitta i er egna lilla varld och oja er over allt hemskt i varlden - framforallt sluta stoppa en god utveckling dar synen pa sex blir mer fri.
Liw, din beskrivning av problemen med dolda bordeller m.m får mig att undra hur du skulle ställa dig till statliga bordeller?
@Niclas Kuoppa
Jag tycker du riktigt enkelt får fram orsaken till varför man behöver tillåta försäljning av sex. Idag är det "underground" där de som utövar yrket varken vågar eller kan gå till polisen. Att sedan många "hallickar" är kriminella visar också på att det behövs föras fram i ljuset och granskas så de som väljer ett sådant yrke kan få bättre villkor och de som inte vill ska kunna säga ifrån.
Det enda som är bra med sexköpslagen är avhållsamhet.
Många tjejer har ju ingen egen plats att vara på. Alltså ska hon komma hem till dig. Och hur kul är det när hon och du möter grannarna där i trappuppgången?
Säg att det fanns en bordell bredvid lokala Konsum? Det skulle nog inte vara nyttigt för oss män i längden. Översköljda och förstörda som vi blir av all porr på Internet och sexanspelningar i vardagen hetsas vi att ständigt jaga efter sex. Svårare tider nalkas för krogbranchen när inte vi män behöver springa där o ragga längre.
Jag kan ta lagen, just för sexköparnas skull. Om den medför att man köper mindre och håller tillbaka behovet och avstår av bekvämlighet. Risken att åka dit tror jag inte bidrar till att man avstår.
Det är ju trots allt inget att sträva efter att köpa sex.
Men vafan är ni dumma i huvudet eller? Fattar ni väl att den lagen finns för att skydda en grupp människor mot förtryck, frihetsberövande och människosmuggling.
Att sedan ett gäng överklass kärringar vill ha betalt för att knulla runt i det värsta hiv smitto träsken skiter jag liksom många andra i.
Enligt Socialstyrelsens rapport från 2007*, Kännedom om prostitution, så framgår det att prostitutionen inte alls har minskat i Sverige. Det är också den första studie där prostituerade själva har fått kommit till tals, istället för representanter.
Att blanda in olaga tvång, övergrepp och våldtäkter är för mig irrelevant i diskussioner om sexköpslagen. Ty sexköpslagen har ju ingen inverkan där, den påverkar ingenting - att tvinga någon, att förgripa sig på någon, att våldta eller misshandla någon i övrigt, är redan kriminaliserat oavsett sexköpslagen eller inte. Hur är det tänkt att sexköpslagen ska skydda prostituerade från handlingar som andra lagar redan kriminaliserar? Den minskar ju inte prostitutionen, snarare enbart flyttar på den.
Det enda sexköpslagen gör i lag är att kriminalisera sexköp, alltså handlingen att betala för en sexuell tjänst. Det gör varken från eller till vad det gäller skydd för de prostituerade eller volymen av prostitutionen i landet. Däremot kriminaliserar det alla kunder vilket medför uppenbara problem. Affärerna måste ske bortom insyn från myndigheter. Och insyn måste vi ha för att kunna hjälpa de som är utsatta inom verksamheten och vill ut. Sexköpslagen förhindrar detta avsevärt.
Köp av sexuell tjänst är ett brott mot den allmänna sexualmoralen. Det är fel att köpa sex, att se sex som en handelsvara. Våra politiker vill inte ha sexhandel i Sverige just därför. Syftet sägs att vara att skydda prostituerade men jag har svårt att tro det när man ser hur lagen är utformad - den kan omöjligt utgöra ett skydd för de som säljer sex. Jag ser därför sexköpslagen som en blott morallag, en markering om att det är fel att köpa sex (vilket renderar i en inställning om att det också är fel att sälja).
Det är viktigt i debatten om sexköpslagen, att man kan särskilja på prostitution, tvång, övergrepp, misshandel, våldtäkt och människohandel som enskilda begrepp med helt olika innebörder. Att sälja och köpa sex är en sak, att tvinga, förgripa, misshandla, våldta eller förslava är helt andra saker.
På vilket sätt tror ni individer som tvingar, förgriper, misshandlar, våldtar och förslavar förhindras av sexköpslagen? Nu säger jag inte att man bör avskaffa lagar bara för att brott mot dem sker, min poäng är att sexköpslagen i detta sammanhang är helt ovidkommande. Den kan inte skydda mot sådana tilltag. Dessutom visar socialstyrelsens rapport att traffickingen har ökat i Sverige sedan sexköpslagen infördes, inget samband uttalat men det visar tydligt att sexköpslagen omfattar ett helt annat område.
Sexköpslagen har enligt många prostituerade förvärrat situationen eller inte förändrat den alls, kallat den helt verkningslös. Och med största sannolikhet är den just det; helt verkningslös, förutom det faktum att den har flyttat på prostitutionen vilket är en katastrofal konsekvens. Vissa vill därför skärpa lagen genom att höja straffsatsen - restriktiv politik i ren form.
Om man verkligen vill skydda och hjälpa prostituerade så lär man få insyn, att kriminalisera kundkretsen och även organiserad prostitution försvårar detta avsevärt. Och prostitutionen har inte ens minskat. Det finns således blott tre skäl till varför man vill ha kvar sexköpslagen: Man tror i sin egen blinda fantasi att den är bra för att ändamålet är gott. Man förkastar sexköp och har en cementerad fördom om prostitution som verksamhet. Man ogillar tanken på att sex ses som handelsvara över huvud taget.
Det sista skälet genomsyrar många artiklar skrivna om feminister, där de själva frågar sig; "om man nu gillar sex, varför kan man då inte göra det gratis?". Sexualmoraliska värderingar, alltså. Om att sex ska vara gratis och handla om kärlek, romantik, rosa bomull och sockervadd. Samma grupp människor är ju lika fientliga mot pornografi och alla olika sexuella preferenser som smiter utanför det sexuella normativet.
Jag anser däremot, att om man nu gillar sex, varför inte då, om man känner för det, passa på att få betalt också?
*http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2007/9843/2007-131-48.htm
Winberg och Segelström lyckades driva igenom lag om att män inte skall behöva betala för sex, det skall naturligtvis vara gratis enligt devisen från var och en efter förmåga, till var och en efter behov. I Tjetjenien har presidenten nyligen beordrat kvinnorna att underordna sig männen i annat fall kommer de att dödas, i ett annat muslimskt land har det lagstiftats om att män har rätt till sex minst två gånger i veckan. Så Winberg och Segelström är i gott sällskap, ja åtminstone i sällskap.
Nu försöker man riva upp lagen att män inte måste betala för sex.
Vad blir nästa steg i arbetet att riva ner det socialdemokratiska välfärdsbygget? Skall man dra in det fria handredskapsfisket också?
För många år sedan föreslog jag "Statliga, kommunala eller kooperativa bordeller! Sicket jävla liv det blev! Men konstigt nog tyckte alla som gick och såg på teateruppsättningen av Bordellen Eternellen och sedan filmatiseringen av densamma att det var en jättebra föreställning.
Italien är ett problem för hela Europa som mottagare och transitland för slavar från öst och från Afrika. Att Liv Enqvist personligen inte är drabbad av den storskaliga kriminaliteten är förvisso trevligt att höra, men inte särskilt intressant.
En utmärkt artikel som vi behöver fler av. Dvs från sexarbetarna själva.
Är det förresten någon som fortfarande INTE tror att den nuvarande sexköpslagen enbart är en morallag ?
Jag förnekar inte att det finns individer som Liw somntycker att de har ett bra jobb och sitt yrkesval i trettioårsåldern.
Liw står upp för dem som vill göra valet att sälja sex. Som liberal har jag förståelse för det! Men jag väljer att värna de som tvingas. Sexarbetare brukat säga att de är emot människohandel. Fakta visar att om sexhandel legaliseras ökar människohandeln. Det är bara att välja vad som är viktigast. Vissas frihet att tjäna pengar på att prostituera sig eller skydda individer som förnekas sitt människovärde.
Kritiker av sexköpslagen återkommer till att sexarbetare ogillar lagen och använder det som ett argument för att den ska avskaffas. Självklart ogillar de lagen! Något annat skulle vara konstigt. Den motverkar deras möjligheter att tjäna pengar. Om det blev förbjudet att köpa bilar eller pizza i Sverige skulle förmodligen bilhandlarna och pizzabagarna gå i taket.
Det är värt att notera att svensk polis till en början var skeptisk till sexköpslagen men nu är den populär eftersom man ser att den håller människohandlare borta från vårt land. Svenska Institutet har anställt en person på heltid för hinna svara på alla frågor om sexköpslagen som kommer från en allt mer nyfiken omvärld. Norge och Island har nyligen beslutat att de ska införa kriminalisering av sexköp. Det kommer att bli intressant att se vad som händer med sexhandeln i Norden, framförallt i Köpenhamn. När den svenska sexköpslagen infördes ökade prostitutionen i Oslo.
Ett argument som ofta hör är att sexköpslagen har fått prostitutionen att flytta från gatan till nätet. Det här är inte unikt för vårt land. Det är en global trend eftersom vi lever i ett informationssamhälle. Polisen vittnar om att lagen är normerande och fler vanliga torskar avstår från att köpa sex. Kvar blir de mer inbitna torskarna, som kanske i vissa fall är farliga, men det är inget argument mot lagen. Snarare att den är för tandlös och måste skärpas så att den skrämmer även hardcore torskarna från att köpa andra människors kroppar.
I Europols rapport "Trafficking of women and children for sexual exploitation in the EU" framgår att människohandlare fokuserar på destinationsländer med redan etablerad sexhandel och efterfrågan på prostitution. Enligt Europol är över 80 procent av de prostituerade i London av utländsk härkomst. Så ser det ut i många av Europas städer. Få infödda italienskor, tyskor, holländskor och engelskor vill arbeta som prostituerade. Den europeiska sexindustrin lider helt enkelt av rekryteringsproblem vilket gynnar modern slavhandel.
Det finns lyckliga prostituerade som Liw men det finns betydligt fler vars liv krossats av cyniska slavhandlare och torskar.
Jenny Sonesson, ordförande Liberala Kvinnor Stockholm
Försäljning ut av sex är ett slaveri som ska vara förbjudet. Det är bara sorgligt att höra röster som påstår att det skulle bli bättre om sexslaveriet var lagligt.
Tragiskt, Tragiskt.
@Jenny Sonesson
Hur kan en sådan som du som kallar sig liberal ha så svårt att värna ALLAS människovärde ??. Både för de som VILL sälja. De som INTE VILL och/eller tvingas sälja och de som vill köpa.
Det skuile ju vara mest rättvist och humant (samt GENUINT liberalt) att värna ALLA dessa grupper genom en totalt annorlunda sexhandelslag som baserar sig på sunt förnuft och realism.
De enda som man inte skulle behöva värna om (jo, värna om att de kom i finkan förstås) är traffickingligor samt hallickar. Och givetvis kunder som beter sig illa mot "flickorna".
Liw,
Jag vill bara påpeka att det faktiskt är i demokratins namn som vi har infört sanktioner mot sexhandel. Majoriteten har röstat genom sina ombud och det är ett helt och hållet demokratiskt beslut.
Varför är det så många som skriver demokrati när dom menar någonting annat? Det är dags för någon att skriva en artikel och klargöra vad demokrati är.
Och apropå prostituerade kvinnor med stressrelaterade (och andra svåra psykiska) problem så kan jag meddela att en stor andel av männen som arbetar inom process- och tillverkningsindustrin verkar uppleva en liknande, mycket tragisk livssituation. Det är kanske dags att se över möjligheten till en lagstiftning mot monotona jobb inom industrierna som skapar stress?
Så enligt svea rikes lagar så är det helt ok att ringa upp en prostiterad, sätta på henne och ta en spring nota :) Så alla ni torskar vad ni än gör så betala inte så är det helt lagligt.
Skämt å sido, finns det inga studier från andra kontinenter där religion och politik inte har infekterat frågan??
Liw, jag håller med dig till hundra procent. Sexköpslagen är en pekpinne-moraliserande kvarleva från 1970-talets feministrörelse. Den grundar sig på genus"vetenskapliga" generaliseringar om hur män och kvinnor fungerar. Alla män delas in i en grupp och alla kvinnor i den andra. En svartvit världsbild som politikerna har köpt till fullo. Hetrosexuella samlag gränsar enligt denna ideologi närmast till övergrepp. Men politikerna bryr sig inte om att fråga sexarbetarna utan lyssnar enbart på denna lilla skrikiga grupp av genusforskare. Det är inget annat än medeltidsmoral och en arrogant ringaktning av de människor som köper eller säljer sex. Sexism är ordet!
Björn Westerberg: Varför inte? Att det finns monotona och trista jobb som sliter ut människor är inte argument för att prostitution är ok
AVSKAFFA SEXKÖPSLAGEN Sexköpslagen är liksom en lång andra lagar sexistisk och riktad emot hetrosexuella män. Hur många kvinnor och homosexuella män har ens gripits på basis av lagen? Hur många kvinnor har gripits för fridskränkningslagen? Svaret är noll? Lagstiftningen bygger på feministiska hockus-pockus-teorier som Uppsala universitets bad girl professor Eva Lundgren kokat ihop och sedan sålt till politiska stolpskott som Mona Sahlin, Thomas Bodström och Margareta Winberg. Låt oss befria både kvinnor och män i Sverige och förpassa sexköpslagen med flera på historiens skräphög.
Aliansregeringen har en helt ny lagstiftning på gång, tror jag...
Sex och droger ska inte kunna handlas fritt och av exakt samma skäl, det finns ingen grund för en sund marknad för dessa produkter.
Bara för att man är liberal behöver man inte vara stolle.
jag antar att du valt denna karriärrika bana, men det finns grupper som inte väljer och som inte har ditt utseende eller möjligheter att driva det här rumsrent. Lite undrar jag hur det blir när du blir äldre ev får barn och berättar om ditt arbete. Skall du ta med barnen till jobbet kanske. Sedan när kan man jämföra kroppen med en handelsvara, det är ju det vi arbetet emot i många år.
Jamendåså. Om nu sexarbete är som vilken annan affär eller för den delen yrke som helst, ser jag fram emot hur både a-kassa och arbetsförmedling kommer avkräva arbetslösa som inte lyckas hittat annat arbete att sexarbeta. Om vissa meriter uppfylls förstås. Fri vilja? Nä, det är ju som vad som helst annars. Tar du inte jobbet som anvisas - ingen a-kassa.
Anonym,
Härligt. Då lägger vi ner industri-, sophanterings- och städsektorn. Och all teknisk kundsupport. Och McDonald's. Och alla storlager. Och bensinmackarna. Och telefonförsäljningsföretagen. Och biljettkontrollanterna.
Bo T,
När du har fått alkoholen och tobaken förbjudna, hur långt vidare kommer du pressa dina regleringar? Koffein? Guarana? Hur blir det med socker och minderåriga användare?
anna skåner,
Hur gör en kirurg när hon eller han tar med barnen till jobbet? Får dom sitta på en bänk i operationssalen och leka med bensågar medan mamma eller pappa amputerar benen på och sätter in lite nya organ i en patient som varit med om en bilolycka?
Tänkaren,
Om man inte kan tänka sig att jobba med vissa yrken så får man väl skriva in detta i avtalet med sin a-kassa. Vägrar a-kassan att utesluta vissa arbetsgrupper ur kraven så får du väl helt enkelt starta en egen a-kassa eller vara utan.
Jag skulle t.ex. ha mycket svårt för att utföra liksaneringar eller jobba på bårhus. Att jobba som manlig prostituerad eller i annan form intim terapi med kvinnor under kontrollerade former skulle jag inte ha någonting emot att pröva på om jag var singel.
"Sex och droger ska inte kunna handlas fritt och av exakt samma skäl, det finns ingen grund för en sund marknad för dessa produkter."
De flesta håller nog med om att produkter utan "sund marknad" inte ska säljas, så det är en tämligen ointressant åsikt. Tyvärr blir också dina åsikter om vad som har en grund för en sund marknad ointressanta, eftersom du inte visar hur du bedömmer detta.
Ville jag argumentera emot din åsikt blir mitt argument bara "det kan visst finnas en sund marknad för sex och droger".
Din riktiga åsikt ligger i faktakonstaterandet om vad som kan ha en "sund marknad", och det är det du måste argumentera för.
Nej du Liw, att vara prostituerad är inte vilket jobb som helst. På vilket annat jobb blir mer än hälften nån gång våldtagna och/eller misshandlade? På vilket annat jobb är den stora majoriteten drogmissbrukare?
Visst finns det lyckliga horor, men det finns lyckliga heroinister också. Det finns faktiskt människor som kan ta heroin på ett kontrollerat sätt, ungefär som de flesta av oss kan ta ett glas rött eller fem utan att gå ner oss. Ska vi för den skull legalisera heroinhandeln?
@Johan Wallin
Du anser att laglig prostitution = som idag fast lagligt. Ja i så fall är även jag emot det då mycket sker utan villkor, regler och oftast mycket illegalt omkring. Kontrollerade bordeller, det vore något.
Droger? Nej
Våld? Nej
Val? Ja
Vad är negativt med att göra det lagligt under kontrollerade former?
Björn Westerberg. No I´m not going there. Jag köper inte din naiva jämförelse mellan att jobba på mcdonalds och att "jobba" som prostituerad. Den får du ensam stå ansvarig för.
Vad ar en idrots man?
Non som salger det han kan gora med sin kropp!!!!!
Och nu kommer det en artikel i SvD (tror jag) som visar tydligt att antiprostitutionsmaffian ljuger sig blå om åtminstone två saker: Att EU-parlamentarikerna använder veckan i Strasbourg varje månad för att gå till horor, alltså att det skulle vara big business i prostitutionsbranschen i Strasbourg de veckorna, och att prostitutionen skulle gått upp under fotbolls-VM. Båda dessa påståenden har motiverat politisk aktion på högsta nivå... och är helt felaktiga.
Ohederlighet, okritiskt vidareförande av massvis av rykten (på nivå "den där killens fru ser ju ut som en hora i det där sminket", jag skojar inte), och brutalt utnyttjande av dessa rykten för att få sin vilja igenom.
Inget förvånar mig om feminister längre.
Liw lyfter på ett förtjänstfullt sätt upp frågan om vad staten och lagstiftningen har med våra sexliv att göra och vad den inte har med att göra. Lag med straffansvar skall främst syfta till att skydda individer och genuint kollektiva intressen. Därför ska sexbrottslag handla om att skydda mot våld, tvång, hot, utnyttjande av vanmakt eller underordnad ställning eller annat ofrivilligt. Den skallockså skydda barn mot övergrepp. Lagen ska inte lägga sig i vuxna människors frivilliga relationer. Därför är sexköpslagen felaktig. Den bör ersättas med lagar som siktar in sig på trafficking och koppleri av ofrivilig. Lagen ska inte bry sig om frivilliga relationer även om det finns pengar med. vVr går föresten gränsen mellan sofistikerad generös uppvaktning och sexköp? En ganska oskarp gräns antagligen.
Göran Linde
São Marcos da Serra
Det är patetiskt att köpa sex.
ion symbol louis vuitton replica of capricious comments passed Cell Phone Case wholesale by my manlike friends, discount Cell Phone Case I halcyon install to discount Chanel the act that a Paris Souple & Classic on sale replica handbags replica Cruise 2009 replica louis vuitton fake Chanel wholesale Chanel Combon