[...] ned – folkhälsa finns inte! Hälsa är nämligen för individer. Dessutom bör prostitution legaliseras, för kvinnornas [...]
Blogg:En ding-ding värld « Nypressade åsikter utan tills, 2009-05-27, 00:00
Hoppas ni tillåter era döttrar bli sexsäljare när de blir stora
Permalänk | Anmäl
Anne Skåner, 2009-05-08, 13:39
Ja, alla arbeten är prostitution. =D
Skämt åsido så har man stora ideologiska skygglappar om man inte ser skillnad på prostitution och "normala" arbetsuppgifter.
Lagen ska vara kvar!
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-05-08, 13:42
@anne: Hoppas du tillåter din flytta till Nordkorea. Det finns antagligen tillåtna livsval du tar avstånd från. Liksom jag. Vill du låta staten förbjuda dem alla?
Man kan kasta lite pajer, eller så kan man bemöta de argument som framförs av Per och Filip.
Och ja, jag har två döttrar.
Permalänk | Anmäl
Ola Leifler, 2009-05-08, 13:57
Mycket bra att det kommer fram mer om den fria viljan. Lagen och den mesta kritiken består i grunden i moraliska värderingar att det är "fel", "fult" och "äckligt" att ha sex med främmande människor. Kanske är det mer OK för vissa om de får "träffas och lära känna varandra bättre" men det anser jag vore en alltför stor kränkning mot de som skulle vilja utöva yrket.
Jag ser verkligen inte hur det kan vara skillnad att gå i sängs med en person för att båda är kåta, måste man älska varandra för att ha sex? Om så har kritikerna en mycket större uppgift att kväva allt sex som förekommer hos det Svenska folket!
Personligen hade jag inte hindrat "mina egna barn" att utöva yrken eller intressen så länge de själva är nöjda med vad de gör.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-05-08, 14:03
@ anne skåner
"Hoppas ni tillåter era döttrar bli sexsäljare när de blir stora"
Jag tror inte att många prostituerade ber om lov att bli just prostituerade utan de hamnar där av olika skäl. Och om de nu skulle vilja bli prostituerade så hoppas jag att sexköpslagen försvinner så hon slipper ha en hallick som styr o ställer vem hon ska ligga med.
Sexköpslagen hjälper enbart hallickarna för det får upp priserna och laglig konkurrens omöjliggörs. Man kan säga att sexköpslagen är hallickarnas hor-monopol.
Permalänk | Anmäl
Freedom, 2009-05-08, 14:09
Nej, prostitution är inte ett vanligt jobb som alla andra, det påståendet är en brutal förenkling och signalerar bristande insikter i det mänskliga psyket. Det är tragiskt att ungdomsförbunden försöker ta billiga populistiska poänger på detta.
Precis som när det gäller våldsamma män så kan man se att kvinnor som väljer att prostituera sig, eller att vara med i porrfilmer, ofta har en tragisk bakgrund och att de är känslomässigt instabila på olika sätt. På grund av svag självkänsla låter de sig utnyttjas i olika sammanhang. Fråga vilken polis, socialarbetare, psykolog, eller vem som helst som har verkliga insikter och kunskaper i ämnet.
Därför är det högst osannolikt att det skulle stå högvis med vanliga kvinnor, och män, som så otroligt gärna vill jobba som prostituerade ”för att det är skönt”. Skulle exempelvis artikelförfattarna själva vilja slicka könet på en äldre kvinna mot betalning, eller varför inte låta sig få en härlig genomkörare i analen av en annan man. Det är väl värt ändå en femhundring?
Det må hända att den nuvarande sexköpslagen inte är den bästa och att man kanske skulle kunna finna bättre lösningar. Men, försök inte förvandla prostitution till ett jobb som alla andra. Det är ytterst obegåvat.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-05-08, 14:10
Sexualitet är inte en handelsvara, utan en kärleksakt.
Ni liberaler kan gå och säga att "Man får göra som man vill, tycka som man vill, och sälja vad man vill", men det förändrar inte det faktum att sexualiteten är någonting mer än ett vanligt kroppsarbete. Det är därför vi "moralister" och vanliga svenskar skyr prostitution. Det är någonting som gått fel när sex säljes.
En intressant sak ni skriver är att sexköpslagen skrämde bort "Svensson-köpare", som tydligen skulle vara bättre kunder. Nå, då kommer följdfrågan: Är det enligt er bättre att Svensson-köpare köper sex, eller inte köper sex? Enligt mig är det långt bättre om de inte köper sex. Det är sällan det mest konstruktiva beteendet. Och hur blir det för den stressade maken vars hustru kanske inte är fullt så "på", är det bra om han köper en tjänst då? "Man får göra som man vill". Är det bra om det blir som i Tyskland, att hela stadsdelar ödeläggs för att de övertas av (laglig) prostitution. För vem vill ha ett dagis där bordellerna och hororna flockas.
Vad vill ni ha för samhälle? Jag vill ha ett samhälle där sexualiteten inte är en handelsvara, där kvinnor inte säljer sina kroppar och män inte köper dem (eller de "tjänster" de med sin nakna kropp och mer privata delar utför). Ett samhälle där sexköparen anses begå ett milt övergrepp med hjälp av pengar. Frivillighet är inte den enda grunden för moral, det finns värderingar också.
Permalänk | Anmäl
Simon, 2009-05-08, 14:19
@anne skåner:
Du avslöjar ju själva problemet i ditt uttalande!
Tanken om att man ska TILLÅTAS göra något då man är vuxen är ju helt konstig!.
Om min dotter vill hora då hon fyllt 18 är det väl inte upp till mig att tillåta eller förbjuda det? Lika lite borde det vara upp till staten att tillåta eller förbjuda andra över 18 ta betalt för frivilligt sex?
Permalänk | Anmäl
Hjalmar Den Onde, 2009-05-08, 14:28
Anne: När deras döttrar blir stora behöver de inte deras tillåtelse. Myndiga personer måste faktiskt inte lyda sina föräldrar.
Permalänk | Anmäl
Yamiko, 2009-05-08, 14:29
@Joakim Johansson
Jag skulle inte vilja ha det som yrke nej, vad har det med saken att göra? Det ska vara valfritt, det är inte säkert att en enda skulle vilja ha det yrket men det borde varken du eller jag avgöra. Om du vill veta hur det kan gå till så finns det faktiskt lagliga bordeller i vissa delstater i USA, läs på om du är intresserad.
@Simon
Så helt plötsligt så ska alla ha kristna värderingar. Om det är din och svenska kyrkans åsikt så visst, men varför tvinga religiöst moralprat på andra?
Kroppsarbete, ja det är snickeri, modellarbete, brottning osv. också. Vart vill du komma?
Om en man vill bedra sin hustru så är det den personens problem, vad är det för skillnad på att köpa sex eller ragga upp någon på krogen om vi pratar "äktenskapsbrott"?
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-05-08, 14:31
Kör hårt centern! men gå först i ledet och sälj er själva
Permalänk | Anmäl
Emil Claesson, 2009-05-08, 14:41
Jo, Karl, det har i allra högsta grad med diskussionen att göra.
För det är enkelt att påstå att andra ska utföra vissa jobb som man själv vill slippa. Men om du menar allvar med detta så ska du utan knot prostituera vid eventuell arbetslöshet.
För i dagens Sverige kan inte arbetslösa neka till något jobb som är ledigt.
Det man kan hänvisa andra till att göra ska man också kunna utföra själv.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-05-08, 14:40
Det finns inga lyckliga horor! Vi måste stoppa förtrycket!
http://ltz.se/ledaredebatt/debatt/1.1022802
Permalänk | Anmäl
Jytte Guteland, 2009-05-08, 14:44
Det finns inga lyckliga horor! Håller med! Stoppa slaveriet!
Permalänk | Anmäl
Mikael Scheibel Julin, 2009-05-08, 14:47
@Joakim Johansson
Jag tror du missförstår mig, jag vill inte jobba med sex mot betalning lika lite som jag vill jobba på posten. Om jag fick avgöra när och med vem så hade det varit ett intressant extraarbete, men inget jag är intresserad av idag eller ens får utföra enligt dig och staten.
Det är ingen förutom du och andra kritiker till yrket som hävdar att det är mot sin vilja och förttryck. Det är olagligt att tvinga och förtrycka folk idag och kommer vara det imorgon. Jag ser inget som kan vara negativt med att man med den egna fria viljan får välja om det är något man tycker är OK. Idag med den olagliga organiserade handeln så finns inte den möjligheten.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-05-08, 15:01
Klart det finns lyckliga horor. Vad tanker ni med? Alla ser inte det pa samma negativa satt.
Jag jobbar sjalv inom pornografi och ser endast tjejer som njuter, bokstavligt talat, av sitt jobb, samt far riktigt bra betalt for det.
Men tydligen ar ju porr accepterat medans prostitution inte ar - vilket jag finner lustigt, bada jobben innebar ju knullande.
Forstar inte varfor man fortfarande ser sex som nagot "hemskt" i Sverige. Det ar nagot alla behover och vill jag salja sex sa tycker jag att det ar min rattighet och min kropp. Sedan att manniskor far illa av sexhandel kan jag forsta - men detta forsigar redan i alla varldens lander vare sig det ar lagligt eller ej. Genom att gora det lagligt kan infora kontroller och fa battre kontroll.
Eller ar det battre med ett forbud och da latsas som att sexhandel inte langre finns?
Permalänk | Anmäl
Karro, 2009-05-08, 15:02
Lyckligtvis så kommer den politiska kartan att målas om i takt med att de äldre politikerna pensioneras. Till er som talar om ett stort folkligt motstånd hänvisar jag till alla svenska diskussionsforum.
Även när våra större tidningar ställt frågan om frivillig prostitution så har moralisterna krossats.
Demokrati är att lyssna till folket oberoende av folkets åsikt, därför är det glädjande att åtminstone partiers ungdomssektioner inte är lika likriktade som sina moder partier.
Det är klart att det blir enklare att bekämpa human trafficking om frivilliga sexsäljare erhåller F-skattesedel. Sexsäljare skulle inte heller invadera våra gator då internethandel är mycket smidigare. Så kristna moralister skulle inte behöva gå runt och blunda i samhället, mer än de redan gör.
Själv så säljer jag hellre en runk eller två, än att sliter sönder min rygg med ett städjobb. Även om jag med dagens lagstiftning riskerar att bli bespottad för mina egna val.
Permalänk | Anmäl
Sandra, 2009-05-08, 15:03
det som ofta framkommer då man läser reportage om praktiserance och yrkesverksamma prostituerade är att de tycker att de har ett jättebra yrke. inga negativa sidor nämns. finns det ett jobb utan negativa sidor eller bör vi vara kritiska här?
läser man däremot reportage om före detta verksamma prostituerade, då kommer en annan bild fram. då säger de att de ljög om att ha ett jättebra yrke och att de mådde dåligt och fortfarande mår dåligt av det hela.
det är utsatta människor som behöver tas om hand. fråga de prostituerade varför de fortsätter, är det för att det är kul eller för att skaffa pengar? Många prostituerade tar droger, vad säger det om hur de mår?
skäms Filip Wästberg och Per Pettersson, hur kan ni hävda att prostituerade inte far illa? bara för att de samtycker till att sälja sina kroppar och att det är en överenskommelse mellan vuxna människor betyder inte det att de inte känner en ångest de vill dölja för omvärlden. de som verkligen njuter av att sälja sex lär vara försvinnande få.
Permalänk | Anmäl
zantedeschia, 2009-05-08, 15:18
det som ofta framkommer då man läser reportage om praktiserance och yrkesverksamma prostituerade är att de tycker att de har ett jättebra yrke. inga negativa sidor nämns. finns det ett jobb utan negativa sidor eller bör vi vara kritiska här?
läser man däremot reportage om före detta verksamma prostituerade, då kommer en annan bild fram. då säger de att de ljög om att ha ett jättebra yrke och att de mådde dåligt och fortfarande mår dåligt av det hela.
det är utsatta människor som behöver tas om hand. fråga de prostituerade varför de fortsätter, är det för att det är kul eller för att skaffa pengar? Många prostituerade tar droger, vad säger det om hur de mår?
skäms Filip Wästberg och Per Pettersson, hur kan ni hävda att prostituerade inte far illa? bara för att de samtycker till att sälja sina kroppar och att det är en överenskommelse mellan vuxna människor betyder inte det att de inte känner en ångest de vill dölja för omvärlden. de som verkligen njuter av att sälja sex lär vara försvinnande få.
Permalänk | Anmäl
sara, 2009-05-08, 15:21
dessutom har har prostituerade ofta utsatts för övergrepp innan de blir prostituerade, dessa människor är inte känslomässigt balanserade och utnyttjas av folk som är kåta. det är oerhört att man i frihetens och liberalismens namn utropar horan som lycklig, det är ett missbruk att sätta positiva namn på något tragiskt.
Permalänk | Anmäl
Sara, 2009-05-08, 15:28
Det här handlar inte om vad som är moraliskt rätt eller fel i era ögon. Det här handlar om våra rättigheter och att vi ska få göra vad vi vill med våra liv och egna kroppar. Att erbjuda sexuella tjänster är inget som skadar någon annan utan borde vara någon som vi själva bestämmer om vi vill utöva eller inte.
Bedriver du en sextjänst kan du även bestämma själv vilka du ska ha sex med och inte som det är idag. Du har rätt att neka vem du vill, därmed sagt att du kan välja dina kunder.
Jag förstår inte varför det skulle vara ett dåligt alternativ jämfört med den verklighet som existerar idag.
Permalänk | Anmäl
C, 2009-05-08, 15:33
@Mats: Detdär är så typiskt, så fort någon kommer med moraliska invändningar kommer ni värdenihilister (oftast) och säger att "Detdär är bara kristet moralprat, religion har inget att göra med [X], därför saknar ditt argument bäring". Jag är ateist, men det betyder inte att jag saknar moral eller anser att moral och värderingar är någonting som man godtyckligt kan förändra bara för att man råkar vara värdeliberal politiker. Jag anser att det är fel att slå någon - men berättigat att försvara sig själv, jag anser att man gör rätt om man håller upp dörren efter sig - men fel om man slår igen det, jag anser att sex är vackert och bra - men att det hör hemma i förhållanden (om än kortvariga, helst längre).
Invändningen är väl då i vanlig stil att "Ingen kan bestämma vad som är rätt eller fel för någon annan", men det stämmer ju inte alls. "Allt som görs frivilligt av alla parter är rätt" funkar till en viss grad kan det tyckas vid första anblick, men så är det inte. Därför kan man inte slänga moralen i sjön inom politiken. Marknadskrafterna är varken gudomliga eller mänskliga. Det finns saker som inte bör släppas helt fria till de magiska "tillgång och efterfrågan".
Permalänk | Anmäl
Simon, 2009-05-08, 15:51
@Sara
Varför måste allting vara svart eller vitt, tror du att en laglig sexhandel skulle se ut precis som den svarta?
Hade det funnits bordeller med kontroll över hygien, sjukdomar och personalens välbefinnande hade majoriteten av de som är intresserade av att köpa valt det framför "en hora på stan" eller vad tror du?
Lagar och regler som tillåter försäljning av sex behöver inte tillåta vilka regler som helst. Droger är fortfarande olagligt, de flesta blir avstängda från sina jobb om de upptäcks. Trafficing kommer vara lättare att kontrollera då marknaden för försäljning utanför "kontrollerade" former kommer vara väldigt svårsåld.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-05-08, 15:52
Karl: Jag upprepar mig. Om prostitution är ett vanligt yrke som alla andra så ska alla som hävdar det utan knot prostituera sig vid eventuell arbetslöshet. För ett jobb är ett jobb. Så om du är redo att bli hora vid eventuell arbetslöshet, då kommer jag att respektera dina argument. Annars är det bara tomma ord.
I Danmark är prostitution legalt och där har man helt lagliga bordeller. Studier gjorda där visar att 60 procent av de prostituerade har blivit utsatta för våld upprepade gånger. 75 procent av Danmarks prostituerade upplever negativa följder av sin sysselsättning. Det är bland annat värk i kroppen, smärtor i underlivet och psykiska problem. 25 procent blir invalidiserade av detta.
De psykiska problem som noterats bland Danska prostituerade kvinnor är bland annat post traumatisk stress, självförakt, depression, social isolering och ensamhet. Detta enligt danska Servicestyrelsen.
Tyder detta på att på att prostitution skulle vara ett ”vanligt jobb”? Knappast.
Man kan tycka att sexköpslagen är bra eller dålig och att det kanske borde finnas bättre lösningar. Men att som CUF och LUF försöka få prostitution att framstå som ett vanligt jobb är ett ideologiskt och intellektuellt haveri.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-05-08, 16:02
"Sexualitet är inte en handelsvara, utan en kärleksakt."
Kan man inte skilja mellan sex och kärlek så är man inte heller kapabel att avgöra hur andra människor ska knulla.
"Det finns inga lyckliga horor! Vi måste stoppa förtrycket!"
Så alla som jobbar inom porrbanschen är olyckliga enligt dig? Och sen när blev ett frivilligt avtal mellan 2 människor förtryck? Får man bjuda en tjej på bio istället för pengar? Eller middag? Eller är det bara prostutition om man ger pengar medan andra betalningar är accepterade?
"Är det bra om det blir som i Tyskland, att hela stadsdelar ödeläggs för att de övertas av (laglig) prostitution. För vem vill ha ett dagis där bordellerna och hororna flockas."
Vem vill ha ett dagis nära ett behandlingshem för narkomaner eller ett industriområde? Inte många men det betyder inte att vi ska förbjuda de verksamheterna heller.
"Är det enligt er bättre att Svensson-köpare köper sex, eller inte köper sex?"
Om herr Svenssn blir lyckligare av att ge bort sina pengar till en kvinna som säljer sexuella tjänster ser jag inga som helst problem med det. Är det bättre att Svensson blir sexuellt frustrerad och skiljer sig, slår sin fru, våldtar nån eller nåt annat dumt? Den sexuella drivkraften hos människor är väldigt stor och ska helst inte hållas tillbaka, det gäller för kvinnor också. Är det inte bättre att låta människor vara fria varelser och låta de göra vad de vill såvisa de inte hotar, tvingar eller skadar någon? Det verkar som att moralister, feminister mm vill förbjuda sexuella tjänster enbart eftersom DE tycker att det är fel. De flesta argumenten talar emot sexköpslagen men det faktumet blundar de flesta förespråkare för. Varför är det så?
"Vad vill ni ha för samhälle? Jag vill ha ett samhälle där sexualiteten inte är en handelsvara, där kvinnor inte säljer sina kroppar och män inte köper dem"
Varför är det ingen som pratar om de manliga sexarbetarna? Varför är det alltid kvinnorna som ska ta på sig offer-rollen? En kille som pippar äldre kvinnor för pengar är en gigolo, en "cool dude" medan en tjej som knullar äldre män är en hora? Och det finns faktiskt väldigt många ensamma män som ser bra ut och som skulle vilja betala för sex. Varför inte låta kvinnorna utnyttja männen finansiellt? Låt kvinnorna själva bestämma var gränsen ska gå och inte några politiker? Jag litar på kvinnors omdöme! Gör inte du?
Permalänk | Anmäl
Freedom , 2009-05-08, 16:02
Freedom: Det var verkligen en bunt otroligt förvirrade argument. Så du menar att vi män är frustrerade sexgalningar som kommer att slå våra fruar om hi inte får begå hor?
Vad placerar det oss män på en skala mellan att vara vidriga och förtjänta av en snabb avrättning?
Sedan tycker jag inte att du ska blanda ihop vanlig sex med sexuella övergrepp. Det är en väldig skillnad.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-05-08, 16:19
@ Joakim Johansson
" Danmark är prostitution legalt och där har man helt lagliga bordeller. Studier gjorda där visar att 60 procent av de prostituerade har blivit utsatta för våld upprepade gånger. 75 procent av Danmarks prostituerade upplever negativa följder av sin sysselsättning. Det är bland annat värk i kroppen, smärtor i underlivet och psykiska problem. 25 procent blir invalidiserade av detta."
Prostutition blev avkriminaliserat 1999 i Danmark och det har gått alldeles för lite tid att skylla problemen på legaliseringen. Sedan kan vi även försöka jämföra situationen i Sverige. De som prostituerar sig i Sverge löper mkt störrer risk att råka illa ut än de i DK.
"75 procent av Danmarks prostituerade upplever negativa följder av sin sysselsättning."
En ledande fråga eftersom prostutition fortfarande är såpass tabubelagt och folk fördömer en. "usch, du knullar för pengar, du måste vara dum eller psykiskt sjuk". Klart man finner det nedvärderande och kränkande. 75% tycker jag är en rätt låg siffra tom.
http://en.wikipedia.org/wiki/Prostitution_in_Europe#Prostitution_in_Denmark
Det är ju klart att de prostituerade har det jobbigt i DK eftersom de inte får organisera sig fackligt.
Och de siffrorna du presenterar är snarare en uppmaning att skrota sexköpslagen istället för tvärtom.
Permalänk | Anmäl
Freedom , 2009-05-08, 16:24
@ Joakim Johansson
"Så du menar att vi män är frustrerade sexgalningar som kommer att slå våra fruar om hi inte får begå hor?"
Jag säger att om man försöker hålla tillbaka sina sexuella lustar så kan det gå överstyr när det sen exploderar. Aggressionen hos män (och även kvinnor) sjunker efter man kommit, och detta faktum ska inte underskattas när man talar om våldsbrott. Förmodligen hade vi haft ett mer harmoniskt samhälle om folk hade knullat mer, med eller utan pengar. Legaliseringen av sexuella tjänster är en bra bit på vägen....
Permalänk | Anmäl
Freedom , 2009-05-08, 16:31
Jag har en hel del personlig erfarenhet av prostitution, både som kund och som vän till en s.k lyxhora. Ja, jag drev t.o.m en atelje för prostitution förra gången det var legalt i Sverige (på 70-talet).
Jag anser att prostituerade i stort sett hanterar sina yrken väl och jag anser att de yrkena ger många fördelar framför vanliga sysselsättningar.
Däremot är jag tveksam till värdet för samhället i att ha en vanlig legal prostitution typ den i Tyskland. Där är prostitutionen en enda köttmarknad och inget annat. Värdet för kunden är försvinnande lågt och skapar mest en emotionell frustration samt tar bort värde ur vardagliga relationer till det motsatta könet. Detta är mycket dåligt då de vardagliga relationerna innehåller viktiga sociala och emotionella värden.
Om vi ska tillåta prostitutionen i Sverige så vill jag att den ska TILLFÖRA värden till kunderna typ social eller emotionell terapi. Det betyder att yrkena också skulle vara förbundna med utbildning för att hantera sociala och emotionella frågor. Vi skulle då få nån typ av kurator / terapeut som också nyttjade sex som medel för att nå "patienten". DET vore värdefullt för alla inblandade parter, tror jag.
Vanlig kommersiell prostitution skapar nämligen i huvudsak emotionell frustration hos kunden. Även om det förekommer enstaka horor som förstår att addera sociala eller emotionella värden till relationen, men då mycket dyrt, normalt.
För den prostituerade däremot är givetvis mycket arbete en fördel då hon har bra betalt relativt andra förekommande arbetsuppgifter Och också har tillgång till mycket mänsklig kontakt och stimulans i yrket om hon nu anser sig behöva det.
Den negativa atmosfär som associeras med prostitutionen är den verkliga nackdelen för en hora. Att bli fördömd som hora. En mer eller mindre förtappad varelse ... typ.
En legalisering och acceptans vore väl snarast till ytterligare fördel för de prostituerade utom såtillvida att det på sikt troligen skulle leda till sämre inkomst. Men arbetsmiljön blir i gengäld mycket bättre och den sociala imagen förbättras också.
Men för kunden och hans anhöriga blir en legaliserad prostitution med alla säkerhet en negativ process såvitt vi inte inför en "svensk" prostitution där tonvikten inte läggs på kommersiella värden utan på mänsklig utveckling i form av social och emotionell stimulans.
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2009-05-08, 17:21
Hela debatten är så hopplös. Om man nu verkligen vill förhindra sexhandel, måste man naturligtvis även förbjuda försäljningen. Så länge det är tillåtet att sälja och så länge det är ytterst liten risk att köparen åker fast, kommer handeln inte att minska. Att hålla på och debattera om prostituerade är lyckliga, om de är att jämföra med rejäla yrkesarbetare o.s v. leder ingenstans.
Man kan jämföra med annat missbruk eller annan brottslighet. Tänk om det hade varit tillåtet att bjuda ut och sälja hembränt och smuggelsprit till ungdomar men förbjudet att köpa med minimal risk för köparen att åka fast (som det är nu). Hade försäljningen minskat eller ökat? Eller om det hade varit tillåtet att bjuda ut stöldgods men förbjudet att köpa? Ja exemplen man mångfaldigas där båda leden i en brottslig handling är straffbara.
Permalänk | Anmäl
torrkorven, 2009-05-08, 17:34
@ karl:
jag har över huvud taget inte kommenterat lagstiftning. vad jag vänder mig emot är artikelförfattarnas verkar anse att majoriteten av prostituerade inte mår dåligt av sitt yrkesutövande. detta tycker jag är att blunda för verkligheten.
@ Freedom:
vänligen notera att jag sa att andelen som verkligen njuter av att sälja sex lär vara försvinnande få, alltså att de flesta mår dåligt av det även om de gör det. jag har läst ett flertal artiklar där fd och utövande prostituerade uttalat sig, män och kvinnor. på detta baserar jag att majoriteten av prostituerade inte mår bra vare sig i sig själva eller vad de gör.
@ Börje Lundberg:
mkt intressant, tack för att du tog dig tid att skriva ditt nyanserade inlägg.
Permalänk | Anmäl
Sara, 2009-05-08, 17:36
Prostituerad - ett yrke bland alla andra. Vilket skitsnack. De tjejer som väljer att sälja sig har ofta hamnat väldigt snett i samhället. Uppväxtproblem, psykisk ohälsa, ekonomiskt trångmål. Jag tror säkert vi kan göra mer för att hjälpa dessa individer på rätt spår igen men att försöka åstadkomma detta med slopad lagstiftning är otroligt bakvänt. Nej, sex är ingen rättighet, det förtjänar vi. Att utnyttja dessa kvinnors problem är svinaktigt och måste beivras. Stoppa prostitutionen!
Permalänk | Anmäl
ErikWog, 2009-05-08, 17:43
Börje Lundberg: Intressant inlägg i debatten. Helt klart.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-05-08, 18:14
Bra poäng Joakim!
Om Prostituerad var ett yrke som alla andra så är det ju lösningen på arbetslösheten, alla varslade volvoanställda och lärare prostituerar sig.
Man måste ju flytta dit jobben finns, då blir det också mindre glapp mellan tillgång och efterfrågan. Perfekt.
Permalänk | Anmäl
Katharina, 2009-05-08, 18:19
@ ErikWog
"Jag tror säkert vi kan göra mer för att hjälpa dessa individer på rätt spår igen men att försöka åstadkomma detta med slopad lagstiftning är otroligt bakvänt."
Och detta säger du trots att det finns flera studier som visar att en legalisering av prostitution förbättrar läget för de prostituerade? Tror du att man legaliserar prostutition i andra länder för att vara elak? Och har du hört den endaste hora som är EMOT en legalisering?
"Att utnyttja dessa kvinnors problem är svinaktigt och måste beivras. Stoppa prostitutionen!"
Du säger inget om män? Nä, för de grabbar som knullar för pengar är coola. Vad hände med lika rättigheter? Varför inte ha manliga bordeller där ensamma kvinnor kan knulla som galningar istället för att sitta hemma med sin dildo?
Och vad menar du med "stoppa prostutitionen?" Vakna upp och lukta på morgonkaffet! Prostutition kommer alltid att finnas så länge vi är sexuella varelser. Det kommer alltid att finnas människor som är villiga att betala för sex, och det kommer alltid att finnas människor som är villiga att erbjuda sexuella tjänster mot betalning. Och så länge de 2 är överens ser jag inga som helst problem med att folk knullar för pengar. Kyrkan har försökt begränsa människans sexualitet i århundraden utan lycka, och då med våld och hot. Tror ni att sexköpet kommer upphöra om man kriminaliserar det så lever man inte i verkligheten. Det enda som händer är att man tvingar den under jorden där de kriminella gängen dikterar villkoren för de prostituerade. Men det spelar såklart ingen roll för er moralister så länge ni slipper se sanningen i vitögat.Ett gäng hycklare är vad ni är....
Permalänk | Anmäl
Freedom , 2009-05-08, 18:27
Det är många som mår mycket dåligt och blir allvarligt skadade av "normala" arbeten!
Med den normativa logik som råder då män eller kvinnor säljer och köper en tjänst med inriktning på vissa tabubelagda kroppsdelar så bör även arbetsgivarnas köp av arbetskraft förbjudas.
Det vill säga om det ska vara någon form av linjärlogik med i resonemangen...
Permalänk | Anmäl
Radikal, 2009-05-08, 18:45
Till de som påpekar att prostituerade kvinnor ofta mår dåligt och har dåligt självförtroende, så undrar jag vad era åsikter är om tjejer som grund av samma sak, har sex med många olika killar helt gratis.
Jag har en tjejkompis som, mellan att hon var 15 tills hon var cirka 18, hade sex med över 100 killar. Hon lät främmande killar från internet, krogen osv komma hem till henne för sex, helt gratis. Detta gjorde hon på grund av dåligt självförtroende, att bli "utvald" av killar som sexpartner var det närmsta hon kunde komma till att känna sig omtyckt och älskad. Detta är visserligen tragiskt, och det är bra att hon till slut fick hjälp från terapeuter för att lägga av med beteendet. Men det är inte olagligt att göra som hon gjorde. Det är inte olagligt att varken vara en "slampa" med dåligt självförtroende eller att ha sex med en.
Min fråga är då, tycker ni då att denna sortens "slampiga" beteende ska vara olagligt på något sätt? Tycker ni det bör vara olagligt för en kille att ha sex med en tjej som bara låter sig bli förförd för att hon har dåligt självförtroende?
Permalänk | Anmäl
Liam Murray, 2009-05-08, 18:57
@ Freedom:
jag finner det intressant att du inte kommenterat att så många prostituerade (manliga eller kvinnliga) mår dåligt av sitt yrke, utan att du snarare skriver om sexköparnas lustar.
du kanske inte känner att horornas känslor är så viktiga när de ligger och stirrar upp i taket liggandes under en kund och stänger av sina känslor. (berättelse av prostiterad kommer tyvärr inte ihåg källan) de har ju trots allt gått med på köpet, deras bakomliggande anledningar eller liv kan man ju skita i nu när de gett sitt ok.
kanske känner du att det är viktigare att sexköparnas lustar tillfredsställs. varför denna favorisering?
Permalänk | Anmäl
Sara, 2009-05-08, 19:10
Att prostitution inte är lagligt kanske inte gör så att det försvinner men det håller mängden nere ruskigt effektivt. Väldigt få "troskar" är under inbillningen att det de gör är frihetsfrämjande eller att de på något sätt trotsar en oriktig frihetskränkande lag.
Till Liam Murray:
Det du gör är ju att peka ut ett osunt beteende och sedan fråga varför det inte vore lämpligt att bygga en marknad runt det. Det var ju självklart inte sexet hon var ute efter utan använde kanske det som substitut för andra kortakommanden,
Och att förföra en tjej som man vet har mycket dåligt självförtroende bara för att få sex ses nog som omoraliskt.
Det var väl tur att hon inte tog betalt för de krafter som höll henne kvar i sitt osunda beteende (som hon behövde behandlas för att släppa) hade väl varit om än större än de var nu.
Permalänk | Anmäl
Magnus Lyssnar, 2009-05-08, 19:18
@ Liam Murray:
det är ju bedrövligt. men vad ska man göra.... det saknas en moralisk kompass hos många människor idag, både män och kvinnor. speciellt de män som var med din tjejkompis, alla kunde ju inte varit ovetande om hur hon kände, snarare verkar ju sådana nosa sig till sådana människor. folk borde inte behöva en lag, det skulle finnas samvete för sådant.
Permalänk | Anmäl
Sara, 2009-05-08, 19:20
@ Sara
"jag finner det intressant att du inte kommenterat att så många prostituerade (manliga eller kvinnliga) mår dåligt av sitt yrke, utan att du snarare skriver om sexköparnas lustar. "
Vi kan väl lugnt utgå från att prostutition alltid kommer finnas oavsett lagstiftning. Det finns tom i strängt religiösa länder som Iran och Saudiarabien där man straffas med döden. Det du borde fundera på Sara är ifall hororna får det bättre eller sämre med sexköpslagen? Vi vet om att de flesta horor har en strulig bakgrund men hur kan vi hjälpa de på bästa möjliga sätt? Jag som liberal avfärdar sexköpslagen ur ideologisk synvinkel men man kan även avfärda den rent pragmatiskt. Sexköpslagen gynnar enbart hallickarna och den undre världen som kan fortsätta med den illegala svarta marknaden där horan alltid kommer vara ett offer. Slopar man sexköpslagen får horan mkt mer makt gentemot hallicken och kan ta sig ur sina problem snabbare. En hora förblir inte alltid en hora om du nu tror det.
@ Magnus
"Att prostitution inte är lagligt kanske inte gör så att det försvinner men det håller mängden nere ruskigt effektivt. "
Du måste ju ha bott i en skolåda under väldigt lång tid. Prostutitionen sprider sig som en löpeld i hela Sverige med fler och fler offer medan du låtsas som att sexköpslagen skulle hjälpa? Det enda som är ruskigt effektivt är hallickarnas våld och utnyttjande av de prostituerade. De kriminella gängen i Sverige får en betydlig summa av prostutionspengar som finansierar övrig kriminell verksamhet. De kriminella gängen växer sig större o starkare, de får mer resurser att röra sig med och sexköpslagen underlättar för dessa banditer att sno sig rika på desperata människors längtan efter sex!
Permalänk | Anmäl
Freedom , 2009-05-08, 19:45
Ja ja ni förstår hur det är att vara protituerad ni är ju politiker nu har ju sålt er själva till diverse filmbolag o andra intresseorganisationer. Era åsikter är till salu men det är inte en protituerads.
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-05-08, 20:18
@ Freedom:
tyvärr finns det som du säger är bekämpning av prostitution inte oproblematiskt. jag ber dig dock att kolla på denna sida, som är gjord av fd prostituerade och som alltså tar upp "horornas" egna synvinklar. jag kan inte säga att jag själv har några egna erfarenheter, jag kan endast referera till andras.
http://www.natverketpris.se/
jag vill dock även be dig sluta lägga ord i mun på dina meningsmotståndare, det är dålig argumentationsteknik. jag har tex flera gånger nämnt fd prostituerade, sådana som gått vidare med sitt liv, ändå säger du detta: "En hora förblir inte alltid en hora om du nu tror det."
Permalänk | Anmäl
Sara, 2009-05-08, 20:37
Hela saken handlar ju om att de individer som själva valt att sälja sig ska få göra det. För hur ni blinda hönor och diverse moralister än vänder och vrider på det så finns det sådana människor.
De ska tillåtas att göra detta. Samt att de som vill köpa deras tjänster givetvis även ska få göra detta. Det handlar helt enkelt om en överenskommelse mellan två vuxna människor där båda får något de vill ha av den andre.
Givetvis ska man samtidigt bekämpa trafficking samt hjälpa de som vill ta sig ur prostitutionen. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att se att det finns både frivillig och tvingad prostitution.
Den tvingade bekämpar man dessutom bäst genom en legalisering av prostitutionen anser jag
Permalänk | Anmäl
Kaj, 2009-05-08, 20:42
Freedom: Skulle du vilja att någon sprutade sin sperma i ditt ansikte betalade och gick?
Jag vet, frågan är otroligt vulgär, men det är sådant du och andra kallar normalt arbete.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-05-08, 20:43
Jag vet inte hur jag ska komma med objektiva argument utan att spela på kännslosträngarna.
Det är en dålig idé att föra in sexualitet på marknaden. Marknaden är pervers nog..
Permalänk | Anmäl
Magnus Lyssnar, 2009-05-08, 20:57
Det finns en sak som framför alla andra definitivt bevisar varför sexköpslagen måste bort: Kravet inför utvärderingen på att utredarna inte FICK föreslå att den togs bort i någon form.
Måste man ställa ett sådant krav på en utredning, så finns lagen bara där för att göra moralisterna glada, inte för att den har några som helst reellt positiva effekter. Alltså: Bort med skiten. Gör om, gör rätt.
Det finns dessutom ganska bra information att finna om hur avregleringar av prostitution fungerar. Titta t.ex. på den Nya Zeeländska utvärderingen efter 5 år som gjordes 2008, av en avreglering de genomförde 2003. Resultaten i den kanske kommer att förvåna er...
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-05-08, 21:09
Du borde läsa en mer objektiv sida än det "nätverket PRIS" som du länkar till.
De står helt bakom den nuvarande lagstiftningen och vill dessutom skärpa straffen för sexköp. Dessutom länkar de till fundamentalisterna i ROKS under fliken "vänner". Retoriken känns också igen från "vännerna". "Torskar och hallickar ska utrotas" heter det b.l.a på sajten.
Har inget med en objektiv syn på sexhandeln att göra.
Permalänk | Anmäl
Kaj, 2009-05-08, 21:43
@ Joakim Johansson
"Skulle du vilja att någon sprutade sin sperma i ditt ansikte betalade och gick?"
Ska det föreställa ett argument emot prostitution? Ge mig en miljon så kommer jag suga av dig som bara den. Du får givetvis knulla mig i brumman och givetvis får du spruta mig i ansiktet. Fram med millen så lovar jag att jag ställer upp på dessa grejer. Ett frivilligt avtal mellan mig och dig ang sexuella tjänster för pengar ser jag inget brottsligt med.
"Jag vet, frågan är otroligt vulgär, men det är sådant du och andra kallar normalt arbete."
Prostitution är inget vanligt yrke, det har jag inte påstått. Det är inte heller svärdslukare, eldspottare, spion, dödgrävare, patolog mm. Finns massa konstiga yrken som dessutom kan vara livsfarliga men så länge de inte skadar en annan människa är tillåtna.
"Det är en dålig idé att föra in sexualitet på marknaden. Marknaden är pervers nog.."
Ja du. Den marknad som skapat vår välstånd beskyller vi för att vara pervers? Snacka om att bita den hand som föder en? Flytta ett tag till Nordkorea, där har de i princip ingen fri marknad och prostitution lär inte vara så värst utbredd heller. Vem vet, du kanske trivs där?
Permalänk | Anmäl
Freedom , 2009-05-08, 21:59
@ Kaj:
huruvida sidan jag länkade till är objektiv har jag inte kommenterat., den lär snarare vara ganska subjektiv då den drivs av fd prostituerade. snarare menade jag att eftersom den är driven av de som har erfaranhet av prostitution borde de ju ha en åsikt vi kan vara intresserade av att ta till oss utav, en åsikt som kan vara mycket viktig att väga in i sammanhanget. huruvida vi håller med dem är en annan sak. vad de säger faller dock samman med vad många andra tidigare prostituerade säger.
jag förnekar dock inte att det finns prostituerade som faktiskt VILL vara det.
Permalänk | Anmäl
Sara, 2009-05-08, 22:10
131 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hoppas ni tillåter era döttrar bli sexsäljare när de blir stora
Ja, alla arbeten är prostitution. =D
Skämt åsido så har man stora ideologiska skygglappar om man inte ser skillnad på prostitution och "normala" arbetsuppgifter.
Lagen ska vara kvar!
@anne: Hoppas du tillåter din flytta till Nordkorea. Det finns antagligen tillåtna livsval du tar avstånd från. Liksom jag. Vill du låta staten förbjuda dem alla?
Man kan kasta lite pajer, eller så kan man bemöta de argument som framförs av Per och Filip.
Och ja, jag har två döttrar.
Mycket bra att det kommer fram mer om den fria viljan. Lagen och den mesta kritiken består i grunden i moraliska värderingar att det är "fel", "fult" och "äckligt" att ha sex med främmande människor. Kanske är det mer OK för vissa om de får "träffas och lära känna varandra bättre" men det anser jag vore en alltför stor kränkning mot de som skulle vilja utöva yrket.
Jag ser verkligen inte hur det kan vara skillnad att gå i sängs med en person för att båda är kåta, måste man älska varandra för att ha sex? Om så har kritikerna en mycket större uppgift att kväva allt sex som förekommer hos det Svenska folket!
Personligen hade jag inte hindrat "mina egna barn" att utöva yrken eller intressen så länge de själva är nöjda med vad de gör.
@ anne skåner
"Hoppas ni tillåter era döttrar bli sexsäljare när de blir stora"
Jag tror inte att många prostituerade ber om lov att bli just prostituerade utan de hamnar där av olika skäl. Och om de nu skulle vilja bli prostituerade så hoppas jag att sexköpslagen försvinner så hon slipper ha en hallick som styr o ställer vem hon ska ligga med.
Sexköpslagen hjälper enbart hallickarna för det får upp priserna och laglig konkurrens omöjliggörs. Man kan säga att sexköpslagen är hallickarnas hor-monopol.
Nej, prostitution är inte ett vanligt jobb som alla andra, det påståendet är en brutal förenkling och signalerar bristande insikter i det mänskliga psyket. Det är tragiskt att ungdomsförbunden försöker ta billiga populistiska poänger på detta.
Precis som när det gäller våldsamma män så kan man se att kvinnor som väljer att prostituera sig, eller att vara med i porrfilmer, ofta har en tragisk bakgrund och att de är känslomässigt instabila på olika sätt. På grund av svag självkänsla låter de sig utnyttjas i olika sammanhang. Fråga vilken polis, socialarbetare, psykolog, eller vem som helst som har verkliga insikter och kunskaper i ämnet.
Därför är det högst osannolikt att det skulle stå högvis med vanliga kvinnor, och män, som så otroligt gärna vill jobba som prostituerade ”för att det är skönt”. Skulle exempelvis artikelförfattarna själva vilja slicka könet på en äldre kvinna mot betalning, eller varför inte låta sig få en härlig genomkörare i analen av en annan man. Det är väl värt ändå en femhundring?
Det må hända att den nuvarande sexköpslagen inte är den bästa och att man kanske skulle kunna finna bättre lösningar. Men, försök inte förvandla prostitution till ett jobb som alla andra. Det är ytterst obegåvat.
Sexualitet är inte en handelsvara, utan en kärleksakt.
Ni liberaler kan gå och säga att "Man får göra som man vill, tycka som man vill, och sälja vad man vill", men det förändrar inte det faktum att sexualiteten är någonting mer än ett vanligt kroppsarbete. Det är därför vi "moralister" och vanliga svenskar skyr prostitution. Det är någonting som gått fel när sex säljes.
En intressant sak ni skriver är att sexköpslagen skrämde bort "Svensson-köpare", som tydligen skulle vara bättre kunder. Nå, då kommer följdfrågan: Är det enligt er bättre att Svensson-köpare köper sex, eller inte köper sex? Enligt mig är det långt bättre om de inte köper sex. Det är sällan det mest konstruktiva beteendet. Och hur blir det för den stressade maken vars hustru kanske inte är fullt så "på", är det bra om han köper en tjänst då? "Man får göra som man vill". Är det bra om det blir som i Tyskland, att hela stadsdelar ödeläggs för att de övertas av (laglig) prostitution. För vem vill ha ett dagis där bordellerna och hororna flockas.
Vad vill ni ha för samhälle? Jag vill ha ett samhälle där sexualiteten inte är en handelsvara, där kvinnor inte säljer sina kroppar och män inte köper dem (eller de "tjänster" de med sin nakna kropp och mer privata delar utför). Ett samhälle där sexköparen anses begå ett milt övergrepp med hjälp av pengar. Frivillighet är inte den enda grunden för moral, det finns värderingar också.
@anne skåner:
Du avslöjar ju själva problemet i ditt uttalande!
Tanken om att man ska TILLÅTAS göra något då man är vuxen är ju helt konstig!.
Om min dotter vill hora då hon fyllt 18 är det väl inte upp till mig att tillåta eller förbjuda det? Lika lite borde det vara upp till staten att tillåta eller förbjuda andra över 18 ta betalt för frivilligt sex?
Anne: När deras döttrar blir stora behöver de inte deras tillåtelse. Myndiga personer måste faktiskt inte lyda sina föräldrar.
@Joakim Johansson
Jag skulle inte vilja ha det som yrke nej, vad har det med saken att göra? Det ska vara valfritt, det är inte säkert att en enda skulle vilja ha det yrket men det borde varken du eller jag avgöra. Om du vill veta hur det kan gå till så finns det faktiskt lagliga bordeller i vissa delstater i USA, läs på om du är intresserad.
@Simon
Så helt plötsligt så ska alla ha kristna värderingar. Om det är din och svenska kyrkans åsikt så visst, men varför tvinga religiöst moralprat på andra?
Kroppsarbete, ja det är snickeri, modellarbete, brottning osv. också. Vart vill du komma?
Om en man vill bedra sin hustru så är det den personens problem, vad är det för skillnad på att köpa sex eller ragga upp någon på krogen om vi pratar "äktenskapsbrott"?
Kör hårt centern! men gå först i ledet och sälj er själva
Jo, Karl, det har i allra högsta grad med diskussionen att göra.
För det är enkelt att påstå att andra ska utföra vissa jobb som man själv vill slippa. Men om du menar allvar med detta så ska du utan knot prostituera vid eventuell arbetslöshet.
För i dagens Sverige kan inte arbetslösa neka till något jobb som är ledigt.
Det man kan hänvisa andra till att göra ska man också kunna utföra själv.
Det finns inga lyckliga horor! Vi måste stoppa förtrycket!
http://ltz.se/ledaredebatt/debatt/1.1022802
Det finns inga lyckliga horor! Håller med! Stoppa slaveriet!
@Joakim Johansson
Jag tror du missförstår mig, jag vill inte jobba med sex mot betalning lika lite som jag vill jobba på posten. Om jag fick avgöra när och med vem så hade det varit ett intressant extraarbete, men inget jag är intresserad av idag eller ens får utföra enligt dig och staten.
Det är ingen förutom du och andra kritiker till yrket som hävdar att det är mot sin vilja och förttryck. Det är olagligt att tvinga och förtrycka folk idag och kommer vara det imorgon. Jag ser inget som kan vara negativt med att man med den egna fria viljan får välja om det är något man tycker är OK. Idag med den olagliga organiserade handeln så finns inte den möjligheten.
Klart det finns lyckliga horor. Vad tanker ni med? Alla ser inte det pa samma negativa satt.
Jag jobbar sjalv inom pornografi och ser endast tjejer som njuter, bokstavligt talat, av sitt jobb, samt far riktigt bra betalt for det.
Men tydligen ar ju porr accepterat medans prostitution inte ar - vilket jag finner lustigt, bada jobben innebar ju knullande.
Forstar inte varfor man fortfarande ser sex som nagot "hemskt" i Sverige. Det ar nagot alla behover och vill jag salja sex sa tycker jag att det ar min rattighet och min kropp. Sedan att manniskor far illa av sexhandel kan jag forsta - men detta forsigar redan i alla varldens lander vare sig det ar lagligt eller ej. Genom att gora det lagligt kan infora kontroller och fa battre kontroll.
Eller ar det battre med ett forbud och da latsas som att sexhandel inte langre finns?
Lyckligtvis så kommer den politiska kartan att målas om i takt med att de äldre politikerna pensioneras. Till er som talar om ett stort folkligt motstånd hänvisar jag till alla svenska diskussionsforum.
Även när våra större tidningar ställt frågan om frivillig prostitution så har moralisterna krossats.
Demokrati är att lyssna till folket oberoende av folkets åsikt, därför är det glädjande att åtminstone partiers ungdomssektioner inte är lika likriktade som sina moder partier.
Det är klart att det blir enklare att bekämpa human trafficking om frivilliga sexsäljare erhåller F-skattesedel. Sexsäljare skulle inte heller invadera våra gator då internethandel är mycket smidigare. Så kristna moralister skulle inte behöva gå runt och blunda i samhället, mer än de redan gör.
Själv så säljer jag hellre en runk eller två, än att sliter sönder min rygg med ett städjobb. Även om jag med dagens lagstiftning riskerar att bli bespottad för mina egna val.
det som ofta framkommer då man läser reportage om praktiserance och yrkesverksamma prostituerade är att de tycker att de har ett jättebra yrke. inga negativa sidor nämns. finns det ett jobb utan negativa sidor eller bör vi vara kritiska här?
läser man däremot reportage om före detta verksamma prostituerade, då kommer en annan bild fram. då säger de att de ljög om att ha ett jättebra yrke och att de mådde dåligt och fortfarande mår dåligt av det hela.
det är utsatta människor som behöver tas om hand. fråga de prostituerade varför de fortsätter, är det för att det är kul eller för att skaffa pengar? Många prostituerade tar droger, vad säger det om hur de mår?
skäms Filip Wästberg och Per Pettersson, hur kan ni hävda att prostituerade inte far illa? bara för att de samtycker till att sälja sina kroppar och att det är en överenskommelse mellan vuxna människor betyder inte det att de inte känner en ångest de vill dölja för omvärlden. de som verkligen njuter av att sälja sex lär vara försvinnande få.
det som ofta framkommer då man läser reportage om praktiserance och yrkesverksamma prostituerade är att de tycker att de har ett jättebra yrke. inga negativa sidor nämns. finns det ett jobb utan negativa sidor eller bör vi vara kritiska här?
läser man däremot reportage om före detta verksamma prostituerade, då kommer en annan bild fram. då säger de att de ljög om att ha ett jättebra yrke och att de mådde dåligt och fortfarande mår dåligt av det hela.
det är utsatta människor som behöver tas om hand. fråga de prostituerade varför de fortsätter, är det för att det är kul eller för att skaffa pengar? Många prostituerade tar droger, vad säger det om hur de mår?
skäms Filip Wästberg och Per Pettersson, hur kan ni hävda att prostituerade inte far illa? bara för att de samtycker till att sälja sina kroppar och att det är en överenskommelse mellan vuxna människor betyder inte det att de inte känner en ångest de vill dölja för omvärlden. de som verkligen njuter av att sälja sex lär vara försvinnande få.
dessutom har har prostituerade ofta utsatts för övergrepp innan de blir prostituerade, dessa människor är inte känslomässigt balanserade och utnyttjas av folk som är kåta. det är oerhört att man i frihetens och liberalismens namn utropar horan som lycklig, det är ett missbruk att sätta positiva namn på något tragiskt.
Det här handlar inte om vad som är moraliskt rätt eller fel i era ögon. Det här handlar om våra rättigheter och att vi ska få göra vad vi vill med våra liv och egna kroppar. Att erbjuda sexuella tjänster är inget som skadar någon annan utan borde vara någon som vi själva bestämmer om vi vill utöva eller inte.
Bedriver du en sextjänst kan du även bestämma själv vilka du ska ha sex med och inte som det är idag. Du har rätt att neka vem du vill, därmed sagt att du kan välja dina kunder.
Jag förstår inte varför det skulle vara ett dåligt alternativ jämfört med den verklighet som existerar idag.
@Mats: Detdär är så typiskt, så fort någon kommer med moraliska invändningar kommer ni värdenihilister (oftast) och säger att "Detdär är bara kristet moralprat, religion har inget att göra med [X], därför saknar ditt argument bäring". Jag är ateist, men det betyder inte att jag saknar moral eller anser att moral och värderingar är någonting som man godtyckligt kan förändra bara för att man råkar vara värdeliberal politiker. Jag anser att det är fel att slå någon - men berättigat att försvara sig själv, jag anser att man gör rätt om man håller upp dörren efter sig - men fel om man slår igen det, jag anser att sex är vackert och bra - men att det hör hemma i förhållanden (om än kortvariga, helst längre).
Invändningen är väl då i vanlig stil att "Ingen kan bestämma vad som är rätt eller fel för någon annan", men det stämmer ju inte alls. "Allt som görs frivilligt av alla parter är rätt" funkar till en viss grad kan det tyckas vid första anblick, men så är det inte. Därför kan man inte slänga moralen i sjön inom politiken. Marknadskrafterna är varken gudomliga eller mänskliga. Det finns saker som inte bör släppas helt fria till de magiska "tillgång och efterfrågan".
@Sara
Varför måste allting vara svart eller vitt, tror du att en laglig sexhandel skulle se ut precis som den svarta?
Hade det funnits bordeller med kontroll över hygien, sjukdomar och personalens välbefinnande hade majoriteten av de som är intresserade av att köpa valt det framför "en hora på stan" eller vad tror du?
Lagar och regler som tillåter försäljning av sex behöver inte tillåta vilka regler som helst. Droger är fortfarande olagligt, de flesta blir avstängda från sina jobb om de upptäcks. Trafficing kommer vara lättare att kontrollera då marknaden för försäljning utanför "kontrollerade" former kommer vara väldigt svårsåld.
Karl: Jag upprepar mig. Om prostitution är ett vanligt yrke som alla andra så ska alla som hävdar det utan knot prostituera sig vid eventuell arbetslöshet. För ett jobb är ett jobb. Så om du är redo att bli hora vid eventuell arbetslöshet, då kommer jag att respektera dina argument. Annars är det bara tomma ord.
I Danmark är prostitution legalt och där har man helt lagliga bordeller. Studier gjorda där visar att 60 procent av de prostituerade har blivit utsatta för våld upprepade gånger. 75 procent av Danmarks prostituerade upplever negativa följder av sin sysselsättning. Det är bland annat värk i kroppen, smärtor i underlivet och psykiska problem. 25 procent blir invalidiserade av detta.
De psykiska problem som noterats bland Danska prostituerade kvinnor är bland annat post traumatisk stress, självförakt, depression, social isolering och ensamhet. Detta enligt danska Servicestyrelsen.
Tyder detta på att på att prostitution skulle vara ett ”vanligt jobb”? Knappast.
Man kan tycka att sexköpslagen är bra eller dålig och att det kanske borde finnas bättre lösningar. Men att som CUF och LUF försöka få prostitution att framstå som ett vanligt jobb är ett ideologiskt och intellektuellt haveri.
"Sexualitet är inte en handelsvara, utan en kärleksakt."
Kan man inte skilja mellan sex och kärlek så är man inte heller kapabel att avgöra hur andra människor ska knulla.
"Det finns inga lyckliga horor! Vi måste stoppa förtrycket!"
Så alla som jobbar inom porrbanschen är olyckliga enligt dig? Och sen när blev ett frivilligt avtal mellan 2 människor förtryck? Får man bjuda en tjej på bio istället för pengar? Eller middag? Eller är det bara prostutition om man ger pengar medan andra betalningar är accepterade?
"Är det bra om det blir som i Tyskland, att hela stadsdelar ödeläggs för att de övertas av (laglig) prostitution. För vem vill ha ett dagis där bordellerna och hororna flockas."
Vem vill ha ett dagis nära ett behandlingshem för narkomaner eller ett industriområde? Inte många men det betyder inte att vi ska förbjuda de verksamheterna heller.
"Är det enligt er bättre att Svensson-köpare köper sex, eller inte köper sex?"
Om herr Svenssn blir lyckligare av att ge bort sina pengar till en kvinna som säljer sexuella tjänster ser jag inga som helst problem med det. Är det bättre att Svensson blir sexuellt frustrerad och skiljer sig, slår sin fru, våldtar nån eller nåt annat dumt? Den sexuella drivkraften hos människor är väldigt stor och ska helst inte hållas tillbaka, det gäller för kvinnor också. Är det inte bättre att låta människor vara fria varelser och låta de göra vad de vill såvisa de inte hotar, tvingar eller skadar någon? Det verkar som att moralister, feminister mm vill förbjuda sexuella tjänster enbart eftersom DE tycker att det är fel. De flesta argumenten talar emot sexköpslagen men det faktumet blundar de flesta förespråkare för. Varför är det så?
"Vad vill ni ha för samhälle? Jag vill ha ett samhälle där sexualiteten inte är en handelsvara, där kvinnor inte säljer sina kroppar och män inte köper dem"
Varför är det ingen som pratar om de manliga sexarbetarna? Varför är det alltid kvinnorna som ska ta på sig offer-rollen? En kille som pippar äldre kvinnor för pengar är en gigolo, en "cool dude" medan en tjej som knullar äldre män är en hora? Och det finns faktiskt väldigt många ensamma män som ser bra ut och som skulle vilja betala för sex. Varför inte låta kvinnorna utnyttja männen finansiellt? Låt kvinnorna själva bestämma var gränsen ska gå och inte några politiker? Jag litar på kvinnors omdöme! Gör inte du?
Freedom: Det var verkligen en bunt otroligt förvirrade argument. Så du menar att vi män är frustrerade sexgalningar som kommer att slå våra fruar om hi inte får begå hor?
Vad placerar det oss män på en skala mellan att vara vidriga och förtjänta av en snabb avrättning?
Sedan tycker jag inte att du ska blanda ihop vanlig sex med sexuella övergrepp. Det är en väldig skillnad.
@ Joakim Johansson
" Danmark är prostitution legalt och där har man helt lagliga bordeller. Studier gjorda där visar att 60 procent av de prostituerade har blivit utsatta för våld upprepade gånger. 75 procent av Danmarks prostituerade upplever negativa följder av sin sysselsättning. Det är bland annat värk i kroppen, smärtor i underlivet och psykiska problem. 25 procent blir invalidiserade av detta."
Prostutition blev avkriminaliserat 1999 i Danmark och det har gått alldeles för lite tid att skylla problemen på legaliseringen. Sedan kan vi även försöka jämföra situationen i Sverige. De som prostituerar sig i Sverge löper mkt störrer risk att råka illa ut än de i DK.
"75 procent av Danmarks prostituerade upplever negativa följder av sin sysselsättning."
En ledande fråga eftersom prostutition fortfarande är såpass tabubelagt och folk fördömer en. "usch, du knullar för pengar, du måste vara dum eller psykiskt sjuk". Klart man finner det nedvärderande och kränkande. 75% tycker jag är en rätt låg siffra tom.
http://en.wikipedia.org/wiki/Prostitution_in_Europe#Prostitution_in_Denmark
Det är ju klart att de prostituerade har det jobbigt i DK eftersom de inte får organisera sig fackligt.
Och de siffrorna du presenterar är snarare en uppmaning att skrota sexköpslagen istället för tvärtom.
@ Joakim Johansson
"Så du menar att vi män är frustrerade sexgalningar som kommer att slå våra fruar om hi inte får begå hor?"
Jag säger att om man försöker hålla tillbaka sina sexuella lustar så kan det gå överstyr när det sen exploderar. Aggressionen hos män (och även kvinnor) sjunker efter man kommit, och detta faktum ska inte underskattas när man talar om våldsbrott. Förmodligen hade vi haft ett mer harmoniskt samhälle om folk hade knullat mer, med eller utan pengar. Legaliseringen av sexuella tjänster är en bra bit på vägen....
Jag har en hel del personlig erfarenhet av prostitution, både som kund och som vän till en s.k lyxhora. Ja, jag drev t.o.m en atelje för prostitution förra gången det var legalt i Sverige (på 70-talet).
Jag anser att prostituerade i stort sett hanterar sina yrken väl och jag anser att de yrkena ger många fördelar framför vanliga sysselsättningar.
Däremot är jag tveksam till värdet för samhället i att ha en vanlig legal prostitution typ den i Tyskland. Där är prostitutionen en enda köttmarknad och inget annat. Värdet för kunden är försvinnande lågt och skapar mest en emotionell frustration samt tar bort värde ur vardagliga relationer till det motsatta könet. Detta är mycket dåligt då de vardagliga relationerna innehåller viktiga sociala och emotionella värden.
Om vi ska tillåta prostitutionen i Sverige så vill jag att den ska TILLFÖRA värden till kunderna typ social eller emotionell terapi. Det betyder att yrkena också skulle vara förbundna med utbildning för att hantera sociala och emotionella frågor. Vi skulle då få nån typ av kurator / terapeut som också nyttjade sex som medel för att nå "patienten". DET vore värdefullt för alla inblandade parter, tror jag.
Vanlig kommersiell prostitution skapar nämligen i huvudsak emotionell frustration hos kunden. Även om det förekommer enstaka horor som förstår att addera sociala eller emotionella värden till relationen, men då mycket dyrt, normalt.
För den prostituerade däremot är givetvis mycket arbete en fördel då hon har bra betalt relativt andra förekommande arbetsuppgifter Och också har tillgång till mycket mänsklig kontakt och stimulans i yrket om hon nu anser sig behöva det.
Den negativa atmosfär som associeras med prostitutionen är den verkliga nackdelen för en hora. Att bli fördömd som hora. En mer eller mindre förtappad varelse ... typ.
En legalisering och acceptans vore väl snarast till ytterligare fördel för de prostituerade utom såtillvida att det på sikt troligen skulle leda till sämre inkomst. Men arbetsmiljön blir i gengäld mycket bättre och den sociala imagen förbättras också.
Men för kunden och hans anhöriga blir en legaliserad prostitution med alla säkerhet en negativ process såvitt vi inte inför en "svensk" prostitution där tonvikten inte läggs på kommersiella värden utan på mänsklig utveckling i form av social och emotionell stimulans.
Hela debatten är så hopplös. Om man nu verkligen vill förhindra sexhandel, måste man naturligtvis även förbjuda försäljningen. Så länge det är tillåtet att sälja och så länge det är ytterst liten risk att köparen åker fast, kommer handeln inte att minska. Att hålla på och debattera om prostituerade är lyckliga, om de är att jämföra med rejäla yrkesarbetare o.s v. leder ingenstans.
Man kan jämföra med annat missbruk eller annan brottslighet. Tänk om det hade varit tillåtet att bjuda ut och sälja hembränt och smuggelsprit till ungdomar men förbjudet att köpa med minimal risk för köparen att åka fast (som det är nu). Hade försäljningen minskat eller ökat? Eller om det hade varit tillåtet att bjuda ut stöldgods men förbjudet att köpa? Ja exemplen man mångfaldigas där båda leden i en brottslig handling är straffbara.
@ karl:
jag har över huvud taget inte kommenterat lagstiftning. vad jag vänder mig emot är artikelförfattarnas verkar anse att majoriteten av prostituerade inte mår dåligt av sitt yrkesutövande. detta tycker jag är att blunda för verkligheten.
@ Freedom:
vänligen notera att jag sa att andelen som verkligen njuter av att sälja sex lär vara försvinnande få, alltså att de flesta mår dåligt av det även om de gör det. jag har läst ett flertal artiklar där fd och utövande prostituerade uttalat sig, män och kvinnor. på detta baserar jag att majoriteten av prostituerade inte mår bra vare sig i sig själva eller vad de gör.
@ Börje Lundberg:
mkt intressant, tack för att du tog dig tid att skriva ditt nyanserade inlägg.
Prostituerad - ett yrke bland alla andra. Vilket skitsnack. De tjejer som väljer att sälja sig har ofta hamnat väldigt snett i samhället. Uppväxtproblem, psykisk ohälsa, ekonomiskt trångmål. Jag tror säkert vi kan göra mer för att hjälpa dessa individer på rätt spår igen men att försöka åstadkomma detta med slopad lagstiftning är otroligt bakvänt. Nej, sex är ingen rättighet, det förtjänar vi. Att utnyttja dessa kvinnors problem är svinaktigt och måste beivras. Stoppa prostitutionen!
Börje Lundberg: Intressant inlägg i debatten. Helt klart.
Bra poäng Joakim!
Om Prostituerad var ett yrke som alla andra så är det ju lösningen på arbetslösheten, alla varslade volvoanställda och lärare prostituerar sig.
Man måste ju flytta dit jobben finns, då blir det också mindre glapp mellan tillgång och efterfrågan. Perfekt.
@ ErikWog
"Jag tror säkert vi kan göra mer för att hjälpa dessa individer på rätt spår igen men att försöka åstadkomma detta med slopad lagstiftning är otroligt bakvänt."
Och detta säger du trots att det finns flera studier som visar att en legalisering av prostitution förbättrar läget för de prostituerade? Tror du att man legaliserar prostutition i andra länder för att vara elak? Och har du hört den endaste hora som är EMOT en legalisering?
"Att utnyttja dessa kvinnors problem är svinaktigt och måste beivras. Stoppa prostitutionen!"
Du säger inget om män? Nä, för de grabbar som knullar för pengar är coola. Vad hände med lika rättigheter? Varför inte ha manliga bordeller där ensamma kvinnor kan knulla som galningar istället för att sitta hemma med sin dildo?
Och vad menar du med "stoppa prostutitionen?" Vakna upp och lukta på morgonkaffet! Prostutition kommer alltid att finnas så länge vi är sexuella varelser. Det kommer alltid att finnas människor som är villiga att betala för sex, och det kommer alltid att finnas människor som är villiga att erbjuda sexuella tjänster mot betalning. Och så länge de 2 är överens ser jag inga som helst problem med att folk knullar för pengar. Kyrkan har försökt begränsa människans sexualitet i århundraden utan lycka, och då med våld och hot. Tror ni att sexköpet kommer upphöra om man kriminaliserar det så lever man inte i verkligheten. Det enda som händer är att man tvingar den under jorden där de kriminella gängen dikterar villkoren för de prostituerade. Men det spelar såklart ingen roll för er moralister så länge ni slipper se sanningen i vitögat.Ett gäng hycklare är vad ni är....
Det är många som mår mycket dåligt och blir allvarligt skadade av "normala" arbeten!
Med den normativa logik som råder då män eller kvinnor säljer och köper en tjänst med inriktning på vissa tabubelagda kroppsdelar så bör även arbetsgivarnas köp av arbetskraft förbjudas.
Det vill säga om det ska vara någon form av linjärlogik med i resonemangen...
Till de som påpekar att prostituerade kvinnor ofta mår dåligt och har dåligt självförtroende, så undrar jag vad era åsikter är om tjejer som grund av samma sak, har sex med många olika killar helt gratis.
Jag har en tjejkompis som, mellan att hon var 15 tills hon var cirka 18, hade sex med över 100 killar. Hon lät främmande killar från internet, krogen osv komma hem till henne för sex, helt gratis. Detta gjorde hon på grund av dåligt självförtroende, att bli "utvald" av killar som sexpartner var det närmsta hon kunde komma till att känna sig omtyckt och älskad. Detta är visserligen tragiskt, och det är bra att hon till slut fick hjälp från terapeuter för att lägga av med beteendet. Men det är inte olagligt att göra som hon gjorde. Det är inte olagligt att varken vara en "slampa" med dåligt självförtroende eller att ha sex med en.
Min fråga är då, tycker ni då att denna sortens "slampiga" beteende ska vara olagligt på något sätt? Tycker ni det bör vara olagligt för en kille att ha sex med en tjej som bara låter sig bli förförd för att hon har dåligt självförtroende?
@ Freedom:
jag finner det intressant att du inte kommenterat att så många prostituerade (manliga eller kvinnliga) mår dåligt av sitt yrke, utan att du snarare skriver om sexköparnas lustar.
du kanske inte känner att horornas känslor är så viktiga när de ligger och stirrar upp i taket liggandes under en kund och stänger av sina känslor. (berättelse av prostiterad kommer tyvärr inte ihåg källan) de har ju trots allt gått med på köpet, deras bakomliggande anledningar eller liv kan man ju skita i nu när de gett sitt ok.
kanske känner du att det är viktigare att sexköparnas lustar tillfredsställs. varför denna favorisering?
Att prostitution inte är lagligt kanske inte gör så att det försvinner men det håller mängden nere ruskigt effektivt. Väldigt få "troskar" är under inbillningen att det de gör är frihetsfrämjande eller att de på något sätt trotsar en oriktig frihetskränkande lag.
Till Liam Murray:
Det du gör är ju att peka ut ett osunt beteende och sedan fråga varför det inte vore lämpligt att bygga en marknad runt det. Det var ju självklart inte sexet hon var ute efter utan använde kanske det som substitut för andra kortakommanden,
Och att förföra en tjej som man vet har mycket dåligt självförtroende bara för att få sex ses nog som omoraliskt.
Det var väl tur att hon inte tog betalt för de krafter som höll henne kvar i sitt osunda beteende (som hon behövde behandlas för att släppa) hade väl varit om än större än de var nu.
@ Liam Murray:
det är ju bedrövligt. men vad ska man göra.... det saknas en moralisk kompass hos många människor idag, både män och kvinnor. speciellt de män som var med din tjejkompis, alla kunde ju inte varit ovetande om hur hon kände, snarare verkar ju sådana nosa sig till sådana människor. folk borde inte behöva en lag, det skulle finnas samvete för sådant.
@ Sara
"jag finner det intressant att du inte kommenterat att så många prostituerade (manliga eller kvinnliga) mår dåligt av sitt yrke, utan att du snarare skriver om sexköparnas lustar. "
Vi kan väl lugnt utgå från att prostutition alltid kommer finnas oavsett lagstiftning. Det finns tom i strängt religiösa länder som Iran och Saudiarabien där man straffas med döden. Det du borde fundera på Sara är ifall hororna får det bättre eller sämre med sexköpslagen? Vi vet om att de flesta horor har en strulig bakgrund men hur kan vi hjälpa de på bästa möjliga sätt? Jag som liberal avfärdar sexköpslagen ur ideologisk synvinkel men man kan även avfärda den rent pragmatiskt. Sexköpslagen gynnar enbart hallickarna och den undre världen som kan fortsätta med den illegala svarta marknaden där horan alltid kommer vara ett offer. Slopar man sexköpslagen får horan mkt mer makt gentemot hallicken och kan ta sig ur sina problem snabbare. En hora förblir inte alltid en hora om du nu tror det.
@ Magnus
"Att prostitution inte är lagligt kanske inte gör så att det försvinner men det håller mängden nere ruskigt effektivt. "
Du måste ju ha bott i en skolåda under väldigt lång tid. Prostutitionen sprider sig som en löpeld i hela Sverige med fler och fler offer medan du låtsas som att sexköpslagen skulle hjälpa? Det enda som är ruskigt effektivt är hallickarnas våld och utnyttjande av de prostituerade. De kriminella gängen i Sverige får en betydlig summa av prostutionspengar som finansierar övrig kriminell verksamhet. De kriminella gängen växer sig större o starkare, de får mer resurser att röra sig med och sexköpslagen underlättar för dessa banditer att sno sig rika på desperata människors längtan efter sex!
Ja ja ni förstår hur det är att vara protituerad ni är ju politiker nu har ju sålt er själva till diverse filmbolag o andra intresseorganisationer. Era åsikter är till salu men det är inte en protituerads.
M Gren
@ Freedom:
tyvärr finns det som du säger är bekämpning av prostitution inte oproblematiskt. jag ber dig dock att kolla på denna sida, som är gjord av fd prostituerade och som alltså tar upp "horornas" egna synvinklar. jag kan inte säga att jag själv har några egna erfarenheter, jag kan endast referera till andras.
http://www.natverketpris.se/
jag vill dock även be dig sluta lägga ord i mun på dina meningsmotståndare, det är dålig argumentationsteknik. jag har tex flera gånger nämnt fd prostituerade, sådana som gått vidare med sitt liv, ändå säger du detta: "En hora förblir inte alltid en hora om du nu tror det."
Hela saken handlar ju om att de individer som själva valt att sälja sig ska få göra det. För hur ni blinda hönor och diverse moralister än vänder och vrider på det så finns det sådana människor.
De ska tillåtas att göra detta. Samt att de som vill köpa deras tjänster givetvis även ska få göra detta. Det handlar helt enkelt om en överenskommelse mellan två vuxna människor där båda får något de vill ha av den andre.
Givetvis ska man samtidigt bekämpa trafficking samt hjälpa de som vill ta sig ur prostitutionen. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att se att det finns både frivillig och tvingad prostitution.
Den tvingade bekämpar man dessutom bäst genom en legalisering av prostitutionen anser jag
Freedom: Skulle du vilja att någon sprutade sin sperma i ditt ansikte betalade och gick?
Jag vet, frågan är otroligt vulgär, men det är sådant du och andra kallar normalt arbete.
Jag vet inte hur jag ska komma med objektiva argument utan att spela på kännslosträngarna.
Det är en dålig idé att föra in sexualitet på marknaden. Marknaden är pervers nog..
Det finns en sak som framför alla andra definitivt bevisar varför sexköpslagen måste bort: Kravet inför utvärderingen på att utredarna inte FICK föreslå att den togs bort i någon form.
Måste man ställa ett sådant krav på en utredning, så finns lagen bara där för att göra moralisterna glada, inte för att den har några som helst reellt positiva effekter. Alltså: Bort med skiten. Gör om, gör rätt.
Det finns dessutom ganska bra information att finna om hur avregleringar av prostitution fungerar. Titta t.ex. på den Nya Zeeländska utvärderingen efter 5 år som gjordes 2008, av en avreglering de genomförde 2003. Resultaten i den kanske kommer att förvåna er...
Du borde läsa en mer objektiv sida än det "nätverket PRIS" som du länkar till.
De står helt bakom den nuvarande lagstiftningen och vill dessutom skärpa straffen för sexköp. Dessutom länkar de till fundamentalisterna i ROKS under fliken "vänner". Retoriken känns också igen från "vännerna". "Torskar och hallickar ska utrotas" heter det b.l.a på sajten.
Har inget med en objektiv syn på sexhandeln att göra.
@ Joakim Johansson
"Skulle du vilja att någon sprutade sin sperma i ditt ansikte betalade och gick?"
Ska det föreställa ett argument emot prostitution? Ge mig en miljon så kommer jag suga av dig som bara den. Du får givetvis knulla mig i brumman och givetvis får du spruta mig i ansiktet. Fram med millen så lovar jag att jag ställer upp på dessa grejer. Ett frivilligt avtal mellan mig och dig ang sexuella tjänster för pengar ser jag inget brottsligt med.
"Jag vet, frågan är otroligt vulgär, men det är sådant du och andra kallar normalt arbete."
Prostitution är inget vanligt yrke, det har jag inte påstått. Det är inte heller svärdslukare, eldspottare, spion, dödgrävare, patolog mm. Finns massa konstiga yrken som dessutom kan vara livsfarliga men så länge de inte skadar en annan människa är tillåtna.
"Det är en dålig idé att föra in sexualitet på marknaden. Marknaden är pervers nog.."
Ja du. Den marknad som skapat vår välstånd beskyller vi för att vara pervers? Snacka om att bita den hand som föder en? Flytta ett tag till Nordkorea, där har de i princip ingen fri marknad och prostitution lär inte vara så värst utbredd heller. Vem vet, du kanske trivs där?
@ Kaj:
huruvida sidan jag länkade till är objektiv har jag inte kommenterat., den lär snarare vara ganska subjektiv då den drivs av fd prostituerade. snarare menade jag att eftersom den är driven av de som har erfaranhet av prostitution borde de ju ha en åsikt vi kan vara intresserade av att ta till oss utav, en åsikt som kan vara mycket viktig att väga in i sammanhanget. huruvida vi håller med dem är en annan sak. vad de säger faller dock samman med vad många andra tidigare prostituerade säger.
jag förnekar dock inte att det finns prostituerade som faktiskt VILL vara det.