[...] mer: AB, DN, Witchbitch, NM1, 2, Sydsvenskan, HD, SVD1, 2, 3, Dagar med enAnnan, Tara, Bokhora, Resumé, Ryssland i Sverige, [...]
Blogg:Spekulanterna - Forss | Svensson, 2009-10-25, 17:38
Rörigt var bara förnamnet. Ska man behöva vara författare för att skriva så osammanhängande och obegripligt?
Permalänk | Anmäl
tredjemannen, 2009-05-06, 14:22
Du blandar ihop vanlig porr/erotik med barnporr lite väl lättvindigt i artikeln om det inte är så att du skrivit texten lite väl hastigt och skrivit porr när du menar barnporr. För skillnade är ganska stor...
Hela artikeln känns väldigt oknstigt, att du skriver att du inte vet hur man porrsurfar är bara löjligt. Det vet du visst det Lina. Det är inte mer avancerat än Google+välj din preferens=porrsurfande. Du får det att låta som om porrsurfande är någon avancerad äcklig process som slimmiga gubbar sysslar med i nån mörk källare.
Permalänk | Anmäl
Johan_k, 2009-05-06, 14:28
Är övergrepp på barn värre än övergrepp på vuxna? Har människor olika värde?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-05-06, 14:36
Oerhört rörig artikel som dessutom inte är ett dugg påläst. Linda blandar för det första ihop porr och barnporr. Hade hon gjort research så hade hon hittat att det finns massor med olika sorters porr(även s.k. feministisk porr) och att det finns många kvinnor som tänder på porr.
Så tillbaka till stenen där du har varit hela ditt liv.
Permalänk | Anmäl
Mats Andersson, 2009-05-06, 14:59
Handlar din artikel om porr eller barnporr? Det är väldigt förvirrande och framgår inte tydligt. Det ena är lagligt och det andra olagligt. Bunta inte ihop våldtäkt på barn med t.ex. heminspelade erotiska filmer av vuxna. Vill du föra en debatt mot alla sorters porr måste du i alla fall debattera om barnporr och laglig porr med olika argument och förklaringar eftersom de skiljer sig åt oerhört.
Nej, Newsmill borde läsa igenom fler av artiklarna de lägger ut, för att se att de åtminstone är sakliga och tydliga.
Permalänk | Anmäl
Ola S, 2009-05-06, 15:11
Det är ju plågsamt uppenbart att Newsmill lägger ut texter som är helt oredigerade. Det här känns mer som en serie tankar/funderingar kring porr utan något som helst samband.
Permalänk | Anmäl
John, 2009-05-06, 15:21
Att överhuvudtaget blanda ihop barnporr och porr tar per automatik bort den legitimitet denna artikel annars hade kunnat ha.
Ja, porrbranschen är rätt sjaskig. Särskilt i Sverige. Detta troligtvis därför att vi i Sverige numera har en rätt ålderdomlig syn på sex, porr, erotik och sådant. Den är helt enkelt mindre rumsren än i andra länder. Ungefär samma fenomen som när utvikningsbrudar kan mobbas helt öppet i media.
Permalänk | Anmäl
Fred, 2009-05-06, 15:19
Jag garvade lite först för att du trodde att de surfade på barnporr bara för att de porrsurfade, men sen använde du begreppet barnporrsurfande vilket tyder på att du fattat att det inte var barnporr de tittade på bara för att de porrsurfade. Men redan i ingressen påstår du att det de gjort var olagligt, och att porrsurfa är ju inte olagligt, vilket däremot barnporrsurfande är.
Så sen var jag bara förvillad, men ganska kul ändå, hur var din tripp?
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-05-06, 15:26
Bo_T. Där gå min gräns. Det är en jävla skillnad på barns och vuxnas sexualitet. Lämna dem helt utanför allt von oben, tveklöst. Lina Forss i övrigt svepande text saknar djup. Det är en slags ytans kommentar. Med andra ord marknadsföring av en för dagen passande hållning. Vuxna är vuxna även på jobbet. Det som tänder en tänder inte en annan. Även om dessa två senaste år är politikens deppresiva återkomst så måste det individuella ansvaret fortfarande gälla. Men barnen har inget med det att göra!
Permalänk | Anmäl
A Smith, 2009-05-06, 15:24
Vill bara kommentera BoT:s märkliga kommentar här. Ja, om vi nu måste relativisera sexuella övergrepp överlag, vilket alltid är problematiskt eftersom övergrepp är vidriga oavsett offrets ålder, så är övergrepp på barn är såklart värre än övergrepp på vuxna. Som artikelförfattaren nämner ovan rörande boken där lille Esther inte kan göra sin röst hörd (har inte läst den själv), så är övergrepp mot barn klart värre då de sällan kan göra sin röst hörd - om de nu ens förstår att de övergrepp de utsätts för av en vuxen är något fel, fel och åter fel.
Därmed är detta såklart inte kopplat till huruvida människor har olika värde - alla har väl samma värde, gammal som vuxen. Fråga två relaterar alltså inte alls till fråga ett i din märkliga kommentar.
Permalänk | Anmäl
Carl Nordlund, 2009-05-06, 15:29
I artikeln låter det som att det är fullkomligt självklart att LFV ska ta fullt ansvar för vad individer ägnar sig åt så fort de är på jobbet. Pust, det ansvaret för att övervaka anställdas minsta rörelse skulle jag inte vilja ha som arbetsgivare.
Något annat som slår mig är hur oviktigt det verkar vara att skilja på någon som ser på barnporr och den som verkligen utför övergreppen? Är inte det en jäkla skillnad oavsett hur lite sympati man har i båda fallen? Om "steget är litet" eller inte vet i alla fall inte jag något om, båda sakerna är bortom min begreppsvärld, men alla är inte usla bankrånare som drömt om att råna en bank.
Oavsett vilken typ av porr vi pratar om så tycker jag att den viktigaste gränsen går vid vad du bidrar till. Se på porr är en sak (även om jag till fullo stödjer förbudet mot barnporr), att betala för den är att bidra, det är långt värre. Bestäm själv vad du vill ha mer eller mindre av i samhället!
Permalänk | Anmäl
Per R, 2009-05-06, 15:44
Jag ser att det finns en "Anmäl"-länk vid varje kommentar. Men hur anmäller jag artikeln? Något måste ha brustit ordentligt i Newsmills system.
Extra allvarligt när det berör (tror jag i alla fall) ett allvarligt ämne som barnpornografi. Allt för allvarligt för att hanteras i något form av misslyckad cut-up teknik.
Permalänk | Anmäl
Förvirrad, 2009-05-06, 15:47
Det är märkligt när människor är stolta över sin okunskap, så som Lina Forrs så energiskt visar i denna förvirrade artikel. Genom ignoransen blir allt fel, vilket hon också bevisar.
Var kommer alla dessa människor ifrån, som ingenting lärt sig av livet, ingenting lärt sig av skolan? I vilken miljö lever de i, år efter år, där ingen säger åt dem att det inte är gulligt att vara korkad, och att de får skärpa. sig?
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-05-06, 15:45
Har Newsmills redaktion återigen lyckats lägga ord i munnen på en artikelförfattare? Jag hittar inte stöd för nedanstående citat i artikelntexten:
"Men att porrsurfa - hemma eller på jobbet - är en direkt olaglig handling som ska ställas utanför alla sociala sammahang."
F.ö. en vimsigt och lite larvigt skriven artikel. Och att så kategoriskt avfärda all porr tycker jag är bigott. Det intressanta, rent moraliskt, är väl hur den porr man konsumerar har framställts. Att barnporr går bort tycker nog de flesta. Komersiell porr och amatörporr något annat.
Permalänk | Anmäl
Klirker, 2009-05-06, 15:57
Visst är porren problematisk. Själv ogillar jag skarpt mycket av den porr som produceras. Jo, jag har tyvärr tittat på porr och porrsurfat en del i mina dagar. Men det mesta jag såg gjorde mig inte upphetsad eller kåt, oftast kände jag mig snarare äcklad och illa till mods. Och då är jag knappast någon speciellt pryd person.
Mycket av den kommersiella porr som produceras är nämligen så störd och skruvad att förmodligen väldigt få normalt funtade personer finner den upphetsande. Det är också tydligt att många av kvinnorna som är med mår psykiskt dåligt av det de utsätts för. Jag gillar inte det. Det gör mig arg och förbannad.
Men så finns trots allt den så kallade amatörporren där människor självmant lägger ut porrbilder och filmer på sig själva för att de finner det upphetsande. En del sitter exempelvis med vars en webbkamera och utför sexuella handlingar inför varandra, också det en slags porr. Den har jag inget att anmärka på så länge den bygger på frivillighet och ömsesidig respekt.
Barnporr däremot gör mig mer än arg och förbannad, den gör mig hatisk. Men tyvärr blir det väldigt konstigt när artikelförfattaren blandar ihop diverse kommersiell porr, amatörporr och barnporr till ett sammelsurium av ingenting.
Den här artikeln känns därför helt ogenomtänkt och fullständigt poänglös.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-05-06, 16:26
Erotik är syndigt. Det säger både Patriarkatet och Matriarkatet.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-05-06, 16:37
Pls, ta ett annat jobb. Författare eller debattör, det är inte din grej,
Goodbye, tristess!!
Permalänk | Anmäl
lionheart, 2009-05-06, 17:46
Pls, ta ett annat jobb. Författare eller debattör, det är inte din grej,
Goodbye, tristess!!
Permalänk | Anmäl
lionheart, 2009-05-06, 17:47
Pls, ta ett annat jobb. Författare eller debattör, det är inte din grej,
Goodbye, tristess!!
Permalänk | Anmäl
lionheart, 2009-05-06, 17:48
Måste du visa en så porrig bild på dig själv? Jag är ju man och jag har ju inga hämningar, grottmänniska som jag är.
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-05-06, 17:58
Vilket tjaffs...
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-05-06, 18:12
Haha det mest amatörmässiga jag någonsin läst på newsmill, vem lät denna artikel publiceras?
Permalänk | Anmäl
Annelie, 2009-05-06, 18:19
Lina,
du har all min sympati. Porrbranschen är genomrutten och handlar bara om profit med vilka medel som helst. Trafficking, neddrogning av unga tjejer, prostitution av narkomaner etc. Människor behandlas som kroppsmaskiner och inte som de personer de är. Mekaniska, känslodöda rörelsescheman väsenskilt från allt som kan kallas fysisk kärlek. Vilket resulterar i emotionell avtrubbning, brutalisering. De som porrsurfar gör sig medskyldiga till denna dehumanisering av människan.
Permalänk | Anmäl
Solidar, 2009-05-06, 18:39
"[...]att porrsurfa - hemma eller på jobbet - är en direkt olaglig handling[...]"
Say what? Oo
Permalänk | Anmäl
Kristoffer Håkansson, 2009-05-06, 18:40
Eh.. du verkar ha passerat bäst före datum..
Då får man odla andra intressen än sex.
Permalänk | Anmäl
Erik Blatte, 2009-05-06, 18:46
Snacka om att artikeln hotar något, att döma av alla kommentarer. Det säger något om vad som är politiskt korrekt att tycka och inte. Tycker själv artikeln var bra och har en del poänger.
Permalänk | Anmäl
Måste tyvärr vara anonym, 2009-05-06, 18:53
Okej, först handlar texten om att det är omoraliskt att porrsurfa, och går sedan över i att vara ett korståg mot pedofiler?
I vilket fall är det klart att man ska jobba på jobbet, och inte porrsurfa. Däremot är det var människas frihet att göra vad man vill på fritiden, inkl. porrsurfa om man känner för det, med eller utan inslag av barn. Vad man tänder på är ens egen ensak, sex med barn hör inte till den saken. Men jag håller med om att det aldrig är barnens ansvar, förstås. Lika lite som det är kvinnors ansvar att på allehanda sätt skydda sig mot våldtäkter.
Fruktansvärt rörig text, det är svårt att förstå vad författaren egentligen vill ha sagt.
Permalänk | Anmäl
Melinda, 2009-05-06, 18:52
Grattis Newsmill!
Ni verkar ha hittat en värdig efterföljare till Ramona Fransson nu när hon börjat nyansera sina egna inlägg en aning.
I övrigt kan jag bara beklaga att ni (ja ni på Newsmill) inte låter debatten handla om vad man förväntas göra på jobbet istället för att gå på sensationslinjen precis som gammelmedia alltid gör. Kom ihåg att ni inte säljer lösnummer!
Permalänk | Anmäl
Linux, 2009-05-06, 19:14
All porr är inte barnporr, men all barnporr är olaglig. Om inte bakgrundsforskning känns särskilt viktigt, vad sägs om en grundkurs i ordförståelse? Som författare borde man väl känna till så enkla skillnader?
Det var alltså EN som eventuellt hade varit inne på barnporrsidor, och nu är polisanmäld enligt konstens alla regler - helt rätt. Men de andra sju hade alltså bara tittat på vanlig porr, samma sort som sänds runt tolvsnåret på filmkanalerna.
Sedan är det förstås inte något man ska göra på arbetstid när man jobbar på Luftfartsverket, men det får kanske nästa artikel handla om? Skärpning!
Permalänk | Anmäl
Stefan Siverud, 2009-05-06, 20:06
"Sören Kierkegaards filosofi att människan aldrig kan frånsäga sig sitt begär, hon kan bara lära sig att hantera den."
Han hade lätt att hantera sitt begär, hade ju inga!
Sex är plikt! Förvägrar man det för sig själv, straffas man med dåligt hälsa och dåligt psyke, både män och kvinnor.
Att göra något annat på arbetsplatsen en det som själva uppdraget kräver är självklart fult! Om det är att porrsurfa, chatta, ringa privat, ha sex på kopiatorn är ingen skillnad!
Vänligen Laszlo
Permalänk | Anmäl
Laszlo Donat, 2009-05-06, 20:11
PORR ÄR SKIT RÄTTAV!
Men barnporr är ännu värre. Kastrera dem som sysslar med sånt (kemiskt alltså).
För att nyansera mig, pornografi är ett komplicerat begrepp. Vad menas med pornografi? Var går gränsen till sensualism, konst osv?
Jag måste ta tillbaka lite och säga att våldspornografi är skit, så har jag inte sagt för mycket.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-05-06, 20:40
Porrdebatten är en moraldebatt.
Den statistik jag sett säger att det finns ett tydligt samband mellan USAs stater som säger att i de stater där porr är lättåtkomligt är antalet våldtäkter lägre.
Samma sak sägs gälla över tiden för hela USA - i takt med porr blivit lätt tillgängligt har antalet våldtäkter minskat.
Läste i "en sådan där intim spalt" rådet till pojkar att inte onanera om man ville träffa flickor, av skälet att det minskade den egna drivkraften i jakten på att bli ihop med någon. Porr är ett substitut för "riktigt" sex, inte en drivkraft till det. Jag tror att detta gäller även pedofiler
Jag tror därmed att man gör barnen en otjänst med jakten på barnporrbilder, dels tar man inte källan/övergreppet, dels försvårar man tillgången vilket höjer värdet av befintlig barnporr och därmed förtjänsten av tiilverka ny, dels sker inte den avtrubbning av sex-driften som jag tror porrkonsumtion ger.
Permalänk | Anmäl
Per, 2009-05-06, 21:22
Ja fy fan att folk ska hålla på o ha sex med varann.. o kanske t.o.m. på andra sätt än jag själv tycker om. Dessutom sägs det att sex är njutningsfullt och att det är grundläggande för människans överlevnad.
Fruktansvärt.
Sen såg jag ett rent sakfel i din artikel.. att barn inte är sexuella varelser. Det är nog en vanlig missuppfattning hos folk med sexual- o porrskräck eller med liknande psykiska problem. Men de är i allra högsta grad sexuella varelser. Allt i kroppen utvecklas mer eller mindre kontinuerligt. Barnens sexualitet kan dock ta sig andra uttryck än hos en vuxen, självfallet.
Permalänk | Anmäl
m96, 2009-05-06, 21:54
Undrar verkligen vad artikelförfattaren tänker när dumskallen tillika virrpannan ser dessa tillrättavisande kommentarer.
Hon påminner om en knasig 17-åring som just blivit itutad massa trams av pluggets lilla feministkår.
Tror aldrig att hon vågar öppna käften på Newsmill igen hon måste ju sitta och skämmas ihjäl sig nu.
Och vilken smutskastning av de anställda som fått sparken! De måste känna sig fruktansvärt kränkta när du nu blir anklagade för ngt de inte gjort. SKÄMS och be om ursäkt din idiot!!!
Permalänk | Anmäl
Max Milton, 2009-05-06, 22:21
Den mest osammanhängande och lågkvalitativa artikel jag läst på länge. Sakfel, bristande logik... The list goes on.
Newsmill får skärpa sig. Publicera inte slik smörja!
Permalänk | Anmäl
SweMan, 2009-05-06, 22:32
..och vidare skulle jag gissa att snacket om barnporrsurfande som vanligt i 99% av fallen handlar om 18 åringar som spökat ut sig till o se yngre ut.. eller på sin höjd nån topless 17 åring på nån badstrand som modell.
Undrar när den där barnporrbluffen för o lura vanligt folk till ännu mer övervakning o kontroll skall synas på riktigt..
Hjärntvätten har redan gått tillräckligt skrämmande långt.. även om en del börjar vakna.
Permalänk | Anmäl
m96, 2009-05-06, 23:03
Sex är anledningen till att vi finns...dock finns det en grupp där ute som önskar förinta ett kön för att det finns möjlighet att reproducera sig ändå. Många av dem kallar sig feminister...
Permalänk | Anmäl
Mats Lind, 2009-05-06, 23:13
Hoppsan!
Här ser man varför vissa författare behöver förlag med korrekturläsare.
Rörigt värre var bara förnamnet.
Permalänk | Anmäl
Eric S, 2009-05-06, 23:48
Varför håna artikelförfattaren om det hon skrivit, när flera av er i plumpa kommenterar inte kan hålla nivån högre.
En sak att om artikeln, men fula personangrepp är lågvattenmärke.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-05-07, 00:47
"Men att porrsurfa - hemma eller på jobbet - är en direkt olaglig handling som ska ställas utanför alla sociala sammahang. Det menar författaren Lina Forss."
Jag vill istället mena att författaren Lina Forss är helt ute och cyklar.
Alla uppskattar porr. Säger man att man ogillar porr eller äcklas av porr tittar man helt enkelt på fel sorts porr. Att komma på något nytt inom porren är i stort sett omöjligt. Vad du än tänder på, finns det fler än du som tänder på det och som dessutom filmat det. Porren är alltså unik som filmgenre, den har helt enkelt något för alla smaker.
Men för personer som inte lärt sig googla bra nog att hitta sin typ av porr och då bestämmer sig för att "porr är äckligt" och att folk inte borde få titta på porr eftersom det är så fruktansvärt att runka har jag bara en sak att säga...
Gillar du inte porr; titta inte på porr.
Hur kan det vara svårare än så?
Permalänk | Anmäl
Porrens beskyddare, 2009-05-07, 01:05
Nu orkar jag googla lika lite som hon som skrev artikeln, men vem fan är Linda Forss?
Permalänk | Anmäl
Victor, 2009-05-07, 01:10
Det borde vara ett moralisk ställningstagande att vara emot mord och kåldolmar.
Tack, nu hamnade jag på samma nivå som Linda.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2009-05-07, 02:02
Lina: Du kanske borde revidera din artikel, porr är inte olagligt. Men det är lätt hänt att det blir fel när man skriver när man är upprörd..
Permalänk | Anmäl
Jonas Nilsson, 2009-05-07, 05:31
OM artikeln vore så betydelselös som många kommentatorer vill göra gällande, så varför detta enorma engagemang. Njae, jag tror snarare att det är hotfullt med en kvinna som säger ifrån mot porrgubbväldet. Och du, porrens beskyddare; det är bara i din föreställningsvärld som "alla" gillar porr. Man får lätt den uppfattningen då man konsumerar porr. Men därutanför så finns det en hela annan verklighet. Tror att många som konsumerar porr i rikliga mängder, och likställer det med sex, samt tror att hela världen gör likadant, tyvärr är sexmissbrukare.
Permalänk | Anmäl
Måste tyvärr vara anonym, 2009-05-07, 06:55
"Ja, om vi nu måste relativisera sexuella övergrepp överlag, vilket alltid är problematiskt eftersom övergrepp är vidriga oavsett offrets ålder, så är övergrepp på barn är såklart värre än övergrepp på vuxna."
Desto märkligare då, Carl Nordlund, att inte de 38.000 barn som mördades på svenska abortkliniker under 2008 får mer uppmärksamhet.
Är det finare att mörda barn än att utsätta barn för sexuella övergrepp?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-05-07, 07:07
En vänlig kollega påpekar att jag borde veta att porrsurfandet i sig inte är olagligt. Det vet jag och jag ber om ursäkt för att jag för drastiskt tänkte i förlängningen, jag talar om barnporrsurfande som jag alltid kommer att tycka är åt helvete. Men jag vet, jag borde ha varit tydligare i den frågan. Tack för alla era kommentarer!
Permalänk | Anmäl
Lina Forss, 2009-05-07, 07:29
Lina Forss:
Varför skrev du en artikel under rubriken som handlar om LFV:s porrsurfande anställda då?
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-05-07, 07:37
Olagligt? Omoraliskt?
Nej. Prova ett rationellt betraktelsesätt som omväxling!
Sex och porr är både nödvändigt och oftast självvalt. Deltagande i inspelning av porr är nästan alltid frivilligt, nästan alltid självvalt. Porr är nästan alltid ofarligt. Att titta är frivilligt.
Sporter kan vara farliga, många dör t ex i motorsport, ändå får man visa dem och därmed uppvigla till vansinneskörning i trafiken. Ändå subventionerar jag idiotin genom min licensavgift och genom skattefinansierade bidrag.
Deckare skildrar en verklighet där stöld, misshandel, mord är vanliga och essentiella ingredienser, men det anses som oskyldigt nöje att läsa i böcker och se på teve. Man kan till och med se hela intrigen som en strid med brutala medel mellan mänskliga fraktioner - det är ett oskyldigt lördagsnöja
I Stieg Larssons böcker skildras hur levande människor sågas i sär med motorsåg - jag har inte sett filmen (vet inte om de kommit till de scenerna), men det är för mig perverst både att skriva och visa som film och omoral att spela in.
Filmer om krig anses socialt acceptabla. Krig är seriemord där hela befolkningar uppviglas och tvingas delta. Oskyldigt lördagsnöje som film!
Det vill säga, den allra mest pornografin är synnerligen oskyldig (inget ont uppsåt) och ofarlig (farligare att delta i en ishockey match).
Ändå ser man sådana här debatt artiklar.
Det känns som en kollektiv psykos med grund i en pervers moralsyn med rötter i ett patriarkaliskt medelhavssamhälles traditioner.
Vi borde som samhälle frigöra oss från kristendomens och islams influenser och röka ut vår acceptans för våld och förtryck. De ger upphov till perversa normsystem med skadliga effekter på allas vår mentala hälsa.
Permalänk | Anmäl
Per , 2009-05-07, 07:41
Ironiskt är att den s.k. sjaskiga, kommersiella porren har förlorat enormt mycket pengar de senaste åren, huvudsakligen pga hemgjord porr som folk lägger ut gratis på nätet.
Så vilket är det ni avskyr? Kommersiell porr eller nätporr? =)
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-05-07, 08:52
"En vänlig kollega påpekar att jag borde veta att porrsurfandet i sig inte är olagligt. Det vet jag och jag ber om ursäkt för att jag för drastiskt tänkte i förlängningen, jag talar om barnporrsurfande som jag alltid kommer att tycka är åt helvete. Men jag vet, jag borde ha varit tydligare i den frågan. Tack för alla era kommentarer!"
---
Så bra! Revidera gärna artikeln, barnporrsurfande är nog svårt att hitta någon som är för. Och tänk hela vägen innan du publicerar något nästa gång.
.
"Måste tyvärr vara anonym"
OM artikeln vore så betydelselös som många kommentatorer vill göra gällande, så varför detta enorma engagemang. Njae, jag tror snarare att det är hotfullt med en kvinna som säger ifrån mot porrgubbväldet.
---
Därför att den är totalt felaktig, som nu även artikelförfattaren medger. Barnporr är olagligt, porr är det inte. Endast en av de som nu försvann från LFV hade eventuellt haft med barnporr att göra.
Och så vidare. Felaktiga fakta gör självklart att folk reagerar, och det är tur.
Permalänk | Anmäl
Stefan Siverud, 2009-05-07, 08:58
83 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Rörigt var bara förnamnet. Ska man behöva vara författare för att skriva så osammanhängande och obegripligt?
Du blandar ihop vanlig porr/erotik med barnporr lite väl lättvindigt i artikeln om det inte är så att du skrivit texten lite väl hastigt och skrivit porr när du menar barnporr. För skillnade är ganska stor...
Hela artikeln känns väldigt oknstigt, att du skriver att du inte vet hur man porrsurfar är bara löjligt. Det vet du visst det Lina. Det är inte mer avancerat än Google+välj din preferens=porrsurfande. Du får det att låta som om porrsurfande är någon avancerad äcklig process som slimmiga gubbar sysslar med i nån mörk källare.
Är övergrepp på barn värre än övergrepp på vuxna? Har människor olika värde?
Oerhört rörig artikel som dessutom inte är ett dugg påläst. Linda blandar för det första ihop porr och barnporr. Hade hon gjort research så hade hon hittat att det finns massor med olika sorters porr(även s.k. feministisk porr) och att det finns många kvinnor som tänder på porr.
Så tillbaka till stenen där du har varit hela ditt liv.
Handlar din artikel om porr eller barnporr? Det är väldigt förvirrande och framgår inte tydligt. Det ena är lagligt och det andra olagligt. Bunta inte ihop våldtäkt på barn med t.ex. heminspelade erotiska filmer av vuxna. Vill du föra en debatt mot alla sorters porr måste du i alla fall debattera om barnporr och laglig porr med olika argument och förklaringar eftersom de skiljer sig åt oerhört.
Nej, Newsmill borde läsa igenom fler av artiklarna de lägger ut, för att se att de åtminstone är sakliga och tydliga.
Det är ju plågsamt uppenbart att Newsmill lägger ut texter som är helt oredigerade. Det här känns mer som en serie tankar/funderingar kring porr utan något som helst samband.
Att överhuvudtaget blanda ihop barnporr och porr tar per automatik bort den legitimitet denna artikel annars hade kunnat ha.
Ja, porrbranschen är rätt sjaskig. Särskilt i Sverige. Detta troligtvis därför att vi i Sverige numera har en rätt ålderdomlig syn på sex, porr, erotik och sådant. Den är helt enkelt mindre rumsren än i andra länder. Ungefär samma fenomen som när utvikningsbrudar kan mobbas helt öppet i media.
Jag garvade lite först för att du trodde att de surfade på barnporr bara för att de porrsurfade, men sen använde du begreppet barnporrsurfande vilket tyder på att du fattat att det inte var barnporr de tittade på bara för att de porrsurfade. Men redan i ingressen påstår du att det de gjort var olagligt, och att porrsurfa är ju inte olagligt, vilket däremot barnporrsurfande är.
Så sen var jag bara förvillad, men ganska kul ändå, hur var din tripp?
Bo_T. Där gå min gräns. Det är en jävla skillnad på barns och vuxnas sexualitet. Lämna dem helt utanför allt von oben, tveklöst. Lina Forss i övrigt svepande text saknar djup. Det är en slags ytans kommentar. Med andra ord marknadsföring av en för dagen passande hållning. Vuxna är vuxna även på jobbet. Det som tänder en tänder inte en annan. Även om dessa två senaste år är politikens deppresiva återkomst så måste det individuella ansvaret fortfarande gälla. Men barnen har inget med det att göra!
Vill bara kommentera BoT:s märkliga kommentar här. Ja, om vi nu måste relativisera sexuella övergrepp överlag, vilket alltid är problematiskt eftersom övergrepp är vidriga oavsett offrets ålder, så är övergrepp på barn är såklart värre än övergrepp på vuxna. Som artikelförfattaren nämner ovan rörande boken där lille Esther inte kan göra sin röst hörd (har inte läst den själv), så är övergrepp mot barn klart värre då de sällan kan göra sin röst hörd - om de nu ens förstår att de övergrepp de utsätts för av en vuxen är något fel, fel och åter fel.
Därmed är detta såklart inte kopplat till huruvida människor har olika värde - alla har väl samma värde, gammal som vuxen. Fråga två relaterar alltså inte alls till fråga ett i din märkliga kommentar.
I artikeln låter det som att det är fullkomligt självklart att LFV ska ta fullt ansvar för vad individer ägnar sig åt så fort de är på jobbet. Pust, det ansvaret för att övervaka anställdas minsta rörelse skulle jag inte vilja ha som arbetsgivare.
Något annat som slår mig är hur oviktigt det verkar vara att skilja på någon som ser på barnporr och den som verkligen utför övergreppen? Är inte det en jäkla skillnad oavsett hur lite sympati man har i båda fallen? Om "steget är litet" eller inte vet i alla fall inte jag något om, båda sakerna är bortom min begreppsvärld, men alla är inte usla bankrånare som drömt om att råna en bank.
Oavsett vilken typ av porr vi pratar om så tycker jag att den viktigaste gränsen går vid vad du bidrar till. Se på porr är en sak (även om jag till fullo stödjer förbudet mot barnporr), att betala för den är att bidra, det är långt värre. Bestäm själv vad du vill ha mer eller mindre av i samhället!
Jag ser att det finns en "Anmäl"-länk vid varje kommentar. Men hur anmäller jag artikeln? Något måste ha brustit ordentligt i Newsmills system.
Extra allvarligt när det berör (tror jag i alla fall) ett allvarligt ämne som barnpornografi. Allt för allvarligt för att hanteras i något form av misslyckad cut-up teknik.
Det är märkligt när människor är stolta över sin okunskap, så som Lina Forrs så energiskt visar i denna förvirrade artikel. Genom ignoransen blir allt fel, vilket hon också bevisar.
Var kommer alla dessa människor ifrån, som ingenting lärt sig av livet, ingenting lärt sig av skolan? I vilken miljö lever de i, år efter år, där ingen säger åt dem att det inte är gulligt att vara korkad, och att de får skärpa. sig?
Har Newsmills redaktion återigen lyckats lägga ord i munnen på en artikelförfattare? Jag hittar inte stöd för nedanstående citat i artikelntexten:
"Men att porrsurfa - hemma eller på jobbet - är en direkt olaglig handling som ska ställas utanför alla sociala sammahang."
F.ö. en vimsigt och lite larvigt skriven artikel. Och att så kategoriskt avfärda all porr tycker jag är bigott. Det intressanta, rent moraliskt, är väl hur den porr man konsumerar har framställts. Att barnporr går bort tycker nog de flesta. Komersiell porr och amatörporr något annat.
Visst är porren problematisk. Själv ogillar jag skarpt mycket av den porr som produceras. Jo, jag har tyvärr tittat på porr och porrsurfat en del i mina dagar. Men det mesta jag såg gjorde mig inte upphetsad eller kåt, oftast kände jag mig snarare äcklad och illa till mods. Och då är jag knappast någon speciellt pryd person.
Mycket av den kommersiella porr som produceras är nämligen så störd och skruvad att förmodligen väldigt få normalt funtade personer finner den upphetsande. Det är också tydligt att många av kvinnorna som är med mår psykiskt dåligt av det de utsätts för. Jag gillar inte det. Det gör mig arg och förbannad.
Men så finns trots allt den så kallade amatörporren där människor självmant lägger ut porrbilder och filmer på sig själva för att de finner det upphetsande. En del sitter exempelvis med vars en webbkamera och utför sexuella handlingar inför varandra, också det en slags porr. Den har jag inget att anmärka på så länge den bygger på frivillighet och ömsesidig respekt.
Barnporr däremot gör mig mer än arg och förbannad, den gör mig hatisk. Men tyvärr blir det väldigt konstigt när artikelförfattaren blandar ihop diverse kommersiell porr, amatörporr och barnporr till ett sammelsurium av ingenting.
Den här artikeln känns därför helt ogenomtänkt och fullständigt poänglös.
Erotik är syndigt. Det säger både Patriarkatet och Matriarkatet.
Pls, ta ett annat jobb. Författare eller debattör, det är inte din grej,
Goodbye, tristess!!
Pls, ta ett annat jobb. Författare eller debattör, det är inte din grej,
Goodbye, tristess!!
Pls, ta ett annat jobb. Författare eller debattör, det är inte din grej,
Goodbye, tristess!!
Måste du visa en så porrig bild på dig själv? Jag är ju man och jag har ju inga hämningar, grottmänniska som jag är.
Vilket tjaffs...
Haha det mest amatörmässiga jag någonsin läst på newsmill, vem lät denna artikel publiceras?
Lina,
du har all min sympati. Porrbranschen är genomrutten och handlar bara om profit med vilka medel som helst. Trafficking, neddrogning av unga tjejer, prostitution av narkomaner etc. Människor behandlas som kroppsmaskiner och inte som de personer de är. Mekaniska, känslodöda rörelsescheman väsenskilt från allt som kan kallas fysisk kärlek. Vilket resulterar i emotionell avtrubbning, brutalisering. De som porrsurfar gör sig medskyldiga till denna dehumanisering av människan.
"[...]att porrsurfa - hemma eller på jobbet - är en direkt olaglig handling[...]"
Say what? Oo
Eh.. du verkar ha passerat bäst före datum..
Då får man odla andra intressen än sex.
Snacka om att artikeln hotar något, att döma av alla kommentarer. Det säger något om vad som är politiskt korrekt att tycka och inte. Tycker själv artikeln var bra och har en del poänger.
Okej, först handlar texten om att det är omoraliskt att porrsurfa, och går sedan över i att vara ett korståg mot pedofiler?
I vilket fall är det klart att man ska jobba på jobbet, och inte porrsurfa. Däremot är det var människas frihet att göra vad man vill på fritiden, inkl. porrsurfa om man känner för det, med eller utan inslag av barn. Vad man tänder på är ens egen ensak, sex med barn hör inte till den saken. Men jag håller med om att det aldrig är barnens ansvar, förstås. Lika lite som det är kvinnors ansvar att på allehanda sätt skydda sig mot våldtäkter.
Fruktansvärt rörig text, det är svårt att förstå vad författaren egentligen vill ha sagt.
Grattis Newsmill!
Ni verkar ha hittat en värdig efterföljare till Ramona Fransson nu när hon börjat nyansera sina egna inlägg en aning.
I övrigt kan jag bara beklaga att ni (ja ni på Newsmill) inte låter debatten handla om vad man förväntas göra på jobbet istället för att gå på sensationslinjen precis som gammelmedia alltid gör. Kom ihåg att ni inte säljer lösnummer!
All porr är inte barnporr, men all barnporr är olaglig. Om inte bakgrundsforskning känns särskilt viktigt, vad sägs om en grundkurs i ordförståelse? Som författare borde man väl känna till så enkla skillnader?
Det var alltså EN som eventuellt hade varit inne på barnporrsidor, och nu är polisanmäld enligt konstens alla regler - helt rätt. Men de andra sju hade alltså bara tittat på vanlig porr, samma sort som sänds runt tolvsnåret på filmkanalerna.
Sedan är det förstås inte något man ska göra på arbetstid när man jobbar på Luftfartsverket, men det får kanske nästa artikel handla om? Skärpning!
"Sören Kierkegaards filosofi att människan aldrig kan frånsäga sig sitt begär, hon kan bara lära sig att hantera den."
Han hade lätt att hantera sitt begär, hade ju inga!
Sex är plikt! Förvägrar man det för sig själv, straffas man med dåligt hälsa och dåligt psyke, både män och kvinnor.
Att göra något annat på arbetsplatsen en det som själva uppdraget kräver är självklart fult! Om det är att porrsurfa, chatta, ringa privat, ha sex på kopiatorn är ingen skillnad!
Vänligen Laszlo
PORR ÄR SKIT RÄTTAV!
Men barnporr är ännu värre. Kastrera dem som sysslar med sånt (kemiskt alltså).
För att nyansera mig, pornografi är ett komplicerat begrepp. Vad menas med pornografi? Var går gränsen till sensualism, konst osv?
Jag måste ta tillbaka lite och säga att våldspornografi är skit, så har jag inte sagt för mycket.
Porrdebatten är en moraldebatt.
Den statistik jag sett säger att det finns ett tydligt samband mellan USAs stater som säger att i de stater där porr är lättåtkomligt är antalet våldtäkter lägre.
Samma sak sägs gälla över tiden för hela USA - i takt med porr blivit lätt tillgängligt har antalet våldtäkter minskat.
Läste i "en sådan där intim spalt" rådet till pojkar att inte onanera om man ville träffa flickor, av skälet att det minskade den egna drivkraften i jakten på att bli ihop med någon. Porr är ett substitut för "riktigt" sex, inte en drivkraft till det. Jag tror att detta gäller även pedofiler
Jag tror därmed att man gör barnen en otjänst med jakten på barnporrbilder, dels tar man inte källan/övergreppet, dels försvårar man tillgången vilket höjer värdet av befintlig barnporr och därmed förtjänsten av tiilverka ny, dels sker inte den avtrubbning av sex-driften som jag tror porrkonsumtion ger.
Ja fy fan att folk ska hålla på o ha sex med varann.. o kanske t.o.m. på andra sätt än jag själv tycker om. Dessutom sägs det att sex är njutningsfullt och att det är grundläggande för människans överlevnad.
Fruktansvärt.
Sen såg jag ett rent sakfel i din artikel.. att barn inte är sexuella varelser. Det är nog en vanlig missuppfattning hos folk med sexual- o porrskräck eller med liknande psykiska problem. Men de är i allra högsta grad sexuella varelser. Allt i kroppen utvecklas mer eller mindre kontinuerligt. Barnens sexualitet kan dock ta sig andra uttryck än hos en vuxen, självfallet.
Undrar verkligen vad artikelförfattaren tänker när dumskallen tillika virrpannan ser dessa tillrättavisande kommentarer.
Hon påminner om en knasig 17-åring som just blivit itutad massa trams av pluggets lilla feministkår.
Tror aldrig att hon vågar öppna käften på Newsmill igen hon måste ju sitta och skämmas ihjäl sig nu.
Och vilken smutskastning av de anställda som fått sparken! De måste känna sig fruktansvärt kränkta när du nu blir anklagade för ngt de inte gjort. SKÄMS och be om ursäkt din idiot!!!
Den mest osammanhängande och lågkvalitativa artikel jag läst på länge. Sakfel, bristande logik... The list goes on.
Newsmill får skärpa sig. Publicera inte slik smörja!
..och vidare skulle jag gissa att snacket om barnporrsurfande som vanligt i 99% av fallen handlar om 18 åringar som spökat ut sig till o se yngre ut.. eller på sin höjd nån topless 17 åring på nån badstrand som modell.
Undrar när den där barnporrbluffen för o lura vanligt folk till ännu mer övervakning o kontroll skall synas på riktigt..
Hjärntvätten har redan gått tillräckligt skrämmande långt.. även om en del börjar vakna.
Sex är anledningen till att vi finns...dock finns det en grupp där ute som önskar förinta ett kön för att det finns möjlighet att reproducera sig ändå. Många av dem kallar sig feminister...
Hoppsan!
Här ser man varför vissa författare behöver förlag med korrekturläsare.
Rörigt värre var bara förnamnet.
Varför håna artikelförfattaren om det hon skrivit, när flera av er i plumpa kommenterar inte kan hålla nivån högre.
En sak att om artikeln, men fula personangrepp är lågvattenmärke.
"Men att porrsurfa - hemma eller på jobbet - är en direkt olaglig handling som ska ställas utanför alla sociala sammahang. Det menar författaren Lina Forss."
Jag vill istället mena att författaren Lina Forss är helt ute och cyklar.
Alla uppskattar porr. Säger man att man ogillar porr eller äcklas av porr tittar man helt enkelt på fel sorts porr. Att komma på något nytt inom porren är i stort sett omöjligt. Vad du än tänder på, finns det fler än du som tänder på det och som dessutom filmat det. Porren är alltså unik som filmgenre, den har helt enkelt något för alla smaker.
Men för personer som inte lärt sig googla bra nog att hitta sin typ av porr och då bestämmer sig för att "porr är äckligt" och att folk inte borde få titta på porr eftersom det är så fruktansvärt att runka har jag bara en sak att säga...
Gillar du inte porr; titta inte på porr.
Hur kan det vara svårare än så?
Nu orkar jag googla lika lite som hon som skrev artikeln, men vem fan är Linda Forss?
Det borde vara ett moralisk ställningstagande att vara emot mord och kåldolmar.
Tack, nu hamnade jag på samma nivå som Linda.
Lina: Du kanske borde revidera din artikel, porr är inte olagligt. Men det är lätt hänt att det blir fel när man skriver när man är upprörd..
OM artikeln vore så betydelselös som många kommentatorer vill göra gällande, så varför detta enorma engagemang. Njae, jag tror snarare att det är hotfullt med en kvinna som säger ifrån mot porrgubbväldet. Och du, porrens beskyddare; det är bara i din föreställningsvärld som "alla" gillar porr. Man får lätt den uppfattningen då man konsumerar porr. Men därutanför så finns det en hela annan verklighet. Tror att många som konsumerar porr i rikliga mängder, och likställer det med sex, samt tror att hela världen gör likadant, tyvärr är sexmissbrukare.
"Ja, om vi nu måste relativisera sexuella övergrepp överlag, vilket alltid är problematiskt eftersom övergrepp är vidriga oavsett offrets ålder, så är övergrepp på barn är såklart värre än övergrepp på vuxna."
Desto märkligare då, Carl Nordlund, att inte de 38.000 barn som mördades på svenska abortkliniker under 2008 får mer uppmärksamhet.
Är det finare att mörda barn än att utsätta barn för sexuella övergrepp?
En vänlig kollega påpekar att jag borde veta att porrsurfandet i sig inte är olagligt. Det vet jag och jag ber om ursäkt för att jag för drastiskt tänkte i förlängningen, jag talar om barnporrsurfande som jag alltid kommer att tycka är åt helvete. Men jag vet, jag borde ha varit tydligare i den frågan. Tack för alla era kommentarer!
Lina Forss:
Varför skrev du en artikel under rubriken som handlar om LFV:s porrsurfande anställda då?
Olagligt? Omoraliskt?
Nej. Prova ett rationellt betraktelsesätt som omväxling!
Sex och porr är både nödvändigt och oftast självvalt. Deltagande i inspelning av porr är nästan alltid frivilligt, nästan alltid självvalt. Porr är nästan alltid ofarligt. Att titta är frivilligt.
Sporter kan vara farliga, många dör t ex i motorsport, ändå får man visa dem och därmed uppvigla till vansinneskörning i trafiken. Ändå subventionerar jag idiotin genom min licensavgift och genom skattefinansierade bidrag.
Deckare skildrar en verklighet där stöld, misshandel, mord är vanliga och essentiella ingredienser, men det anses som oskyldigt nöje att läsa i böcker och se på teve. Man kan till och med se hela intrigen som en strid med brutala medel mellan mänskliga fraktioner - det är ett oskyldigt lördagsnöja
I Stieg Larssons böcker skildras hur levande människor sågas i sär med motorsåg - jag har inte sett filmen (vet inte om de kommit till de scenerna), men det är för mig perverst både att skriva och visa som film och omoral att spela in.
Filmer om krig anses socialt acceptabla. Krig är seriemord där hela befolkningar uppviglas och tvingas delta. Oskyldigt lördagsnöje som film!
Det vill säga, den allra mest pornografin är synnerligen oskyldig (inget ont uppsåt) och ofarlig (farligare att delta i en ishockey match).
Ändå ser man sådana här debatt artiklar.
Det känns som en kollektiv psykos med grund i en pervers moralsyn med rötter i ett patriarkaliskt medelhavssamhälles traditioner.
Vi borde som samhälle frigöra oss från kristendomens och islams influenser och röka ut vår acceptans för våld och förtryck. De ger upphov till perversa normsystem med skadliga effekter på allas vår mentala hälsa.
Ironiskt är att den s.k. sjaskiga, kommersiella porren har förlorat enormt mycket pengar de senaste åren, huvudsakligen pga hemgjord porr som folk lägger ut gratis på nätet.
Så vilket är det ni avskyr? Kommersiell porr eller nätporr? =)
"En vänlig kollega påpekar att jag borde veta att porrsurfandet i sig inte är olagligt. Det vet jag och jag ber om ursäkt för att jag för drastiskt tänkte i förlängningen, jag talar om barnporrsurfande som jag alltid kommer att tycka är åt helvete. Men jag vet, jag borde ha varit tydligare i den frågan. Tack för alla era kommentarer!"
---
Så bra! Revidera gärna artikeln, barnporrsurfande är nog svårt att hitta någon som är för. Och tänk hela vägen innan du publicerar något nästa gång.
.
"Måste tyvärr vara anonym"
OM artikeln vore så betydelselös som många kommentatorer vill göra gällande, så varför detta enorma engagemang. Njae, jag tror snarare att det är hotfullt med en kvinna som säger ifrån mot porrgubbväldet.
---
Därför att den är totalt felaktig, som nu även artikelförfattaren medger. Barnporr är olagligt, porr är det inte. Endast en av de som nu försvann från LFV hade eventuellt haft med barnporr att göra.
Och så vidare. Felaktiga fakta gör självklart att folk reagerar, och det är tur.