Bra rutet Joakim! Det är barnen det handlar om. De växer upp i ett samhälle som premierar att mammor anklagar pappor. Jag har ett exempel i min släkt där mamman har lagt beslag på barnen med hjälp av social och tingsrätt. Hon anklagade pappa för sexuella övergrepp och det hjälpte inte att han blev frikänd i tingsrätten. Där satt domaren och vädjade till mamman tydligen medveten om att det var hon som hade makten över barnen fortfarande. Pappan har ännu inte fått träffa sina barn fast han blev tilldömd vårdnad förra året. Socialen är på mammans sida och hjälper inte till. Mamman har konsekvent förstört kontakten med pappan. Han får aldrig prata med dem eller ens skicka något till dem när de fyller år. Allt returneras. Det enda pappan nu har att hoppas på är att de båda barnen kommer att ta kontakt med honom när de blir myndiga. De är bortrövade från honom i hans eget land.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-05-05, 07:41
Enligt svensk lag är det värre att hindra den andre föräldern från att träffa sina barn än att skydda dem undan en förälder som är pedofil, alkoholist eller våldsam. Socialtjänstlagen är underordnad vårdnadslagen. Skyddar du dina barn kan du förlora vårdnaden om dem. Lagen är skapad för att missgynna kvinnor, men råkar också drabba män som har barn med en olämplig mamma.
En kommenar till Ann Helena Rudberg: Bristen på bevis när det gäller sexuella övergrepp på barn gör att många förövare går fria. Att bli frikänd är inte liktydigt med att vara oskyldig.
Permalänk | Anmäl
Malou, 2009-05-05, 09:10
Ganska märkligt att normalbegåvade kvinnor väljer pedofiler, alkoholister samt våldsverkare som sin ideala fortplantnings partner. Dock så kommer detta lägligt i dager först då skilsmässan står för dörren och det manshatande systerskapet gjort entré.
@malou
Gillar det sista förtäckta hotet i kommentaren. Kände ett styng av oro eftersom ingen man bör känna sig säker. Män är alltid skyldiga eller hur?
Väl talat J.R
Permalänk | Anmäl
Q8888, 2009-05-05, 09:43
Ganska märkligt att normalbegåvade kvinnor väljer pedofiler, alkoholister samt våldsverkare som sin ideala fortplantnings partner. Dock så kommer detta lägligt i dager först då skilsmässan står för dörren och det manshatande systerskapet gjort entré.
@malou
Gillar det sista förtäckta hotet i kommentaren. Kände ett styng av oro eftersom ingen man bör känna sig säker. Män är alltid skyldiga eller hur?
Väl talat J.R
Permalänk | Anmäl
Q8888, 2009-05-05, 09:46
Bra Joakim!
Klockrent.
Även den andra artikeln om hur man skall välja är bra.
Leroy
Permalänk | Anmäl
Leroy, 2009-05-05, 09:57
@malou
"Bristen på bevis när det gäller sexuella övergrepp på barn gör att många förövare går fria. Att bli frikänd är inte liktydigt med att vara oskyldig."
|
Att bli frikänd är faktiskt liktydigt med att vara oskyldig i lagens mening i Sverige och det är definitivt inte socialtjänstens uppgift att gå emot tingsrättens dom och hjälpa mamman i det fallet utan att ha några bevis eller veta att mamman har rätt. Det är en rätt skrämmande rättssyn du har eller den gäller kanske bara i vårdnadstvister där mamman säger att mannen är elak?
Permalänk | Anmäl
Johan_k, 2009-05-05, 10:29
Män är givetvis inte alltid skyldiga. Men man bör inte blunda för det faktum att det finns ett stort mörkertal när det gäller sexualbrott mot barn och att alla förövare inte blir dömda.
När ord står mot ord vid mål som misshandel, utpressning, bötning osv brukar moralens väktare klaga över att förövarna går fria därför att offer eller vittnen, av rädsla för repressalier, inte vågat säga sanningen i rättssalen. Varför skulle just motsatsen gälla vid sexualbrott mot barn.
Permalänk | Anmäl
Malou, 2009-05-05, 10:43
Övergrepp mot barn är statistiskt sett 4 gånger vanligare i styvfamiljer, så den biologiska pappan är i tveksamma fall alltid "the safest bet". Lägger man till övriga fördelar med att behålla realationen med båda biologiska föräldrar, så är det enligt min mening en no-brainer.
Permalänk | Anmäl
Lavazza, 2009-05-05, 11:08
@Malou
Håller helt med dig att det säkert händer att förövare inte blir dömda. Skillnaden här mot de övriga brotten du nämner är att där respekteras domstolens dom av samhället. I vårdnadstvisterna så om man litar till artiklarna, har själv ingen erfarenhet av det, så respekterar inte kvinnojourerna/socialtjänsten domstolen utan litar ändå på mamman och motverkar pappan fast han blivit frikänd.
Permalänk | Anmäl
Johan_k, 2009-05-05, 11:15
"man bör inte blunda för det faktum att det finns ett stort mörkertal"
Det var så Adolf Hitler formulerade det "judiska problemet", Malou. Manshatarna har verkligen "fina" föregångare för hur man ska verka...
Än så länge kan kvinnor härska med lögner men det är bara en tidsfråga för när festen är slut.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-05-05, 11:31
Det ska fan inte vara upp till soc att vara någon domstol! Ett barn finns, en tvist finns och två föräldrar finns. Vad är problemet? Att utesluta en pappa som de gör, en pappa som faktiskt är förälder ända sedan befruktningen, en pappa som funnits i barnets liv ända fram till separationen/skilsmässan får helt plötsligt inte komma till tals, det han vill säga skiter de i, den information han har rätt till får han inte, det barnet vill och säger skiter de också i och tvingar istället barnet att säga saker om sin pappa under påtryckning och indoktrinering av mamman och det är så jävla fruktansvärt!!
Permalänk | Anmäl
Rospiggen, 2009-05-05, 12:20
Johan K skrev
"Att bli frikänd är faktiskt liktydigt med att vara oskyldig i lagens mening"
Ja, men inte nödvändigtvis i det verkliga livet. Domstolar dömer bara om det inte finns "rimligt tvivel", Låt oss anta att de anser att det är låt oss säga 70, 80 eller 90 procents risk för att pappan utsätter barnen för grova övergrepp men att det finns "rimligt tvivel" och därför friar. Ska de då få vårdnaden. Mitt svar är definitivt NEJ!
Barnets säkerhet går definitivt före starkt misstänkta men juridiskt friades "rätt" till sina barn.
Permalänk | Anmäl
Erik Rodenborg, 2009-05-05, 13:27
"Ska HAN då få vårdnaden?" ska det förstås stå...
Permalänk | Anmäl
Erik Rodenborg, 2009-05-05, 13:36
Jag har en man i min närhet som var nära att förlora sin dotter när han för några år sedan lämnade mamman. Nästan omedelbart började kvinnan med systematiskt umgängessabotage. Under en period kidnappade hon dessutom dottern och förvägrade mannen rätten att träffa sitt eget barn. Självklart kunde hon göra detta ostraffat och uppe på allt elände stod de sociala myndigheterna på kvinnans sida.
Eftersom mannen i fråga är en stark, driven, politiskt kunnig och mycket samhällsinsatt man som väl känner till sina rättigheter vägrade han att bli utmanipulerad ur sin dotters liv. Efter en hård kamp mot matriarkatet på de sociala myndigheterna nådde han därför tillslut resultat. Idag har han delad vårdnad om dottern och kvinnan har blivit dömd till böter och fått sin umgängesrätt till dottern kraftigt begränsad.
Tyvärr fortsätter kvinnan att ständigt kastat hot, anklagelser och lögner mot mannen i fråga. Anklagelserna har hela tiden blivit värre och värre och mer och mer desperata. Tillslut kom det som ett brev på posten – sexanklagelserna.
Tack och lov har både polisen och de sociala myndigheterna tillslut konstaterat att kvinnan är mentalt instabil och därmed gav hennes frånstötande anklagelser inget resultat. Men tyvärr är detta ett vapen som många kvinnor tar till i sitt oresonliga manshat. Och tyvärr har inte alla män samma tur som mannen i mitt exempel.
Permalänk | Anmäl
Joakim Johansson, 2009-05-05, 13:46
Pappor (och i enstaka fall mammor) som, efter typ 10 års äktenskap, helt plötsligt blir drägglande pedofiler när skilsmässan närmar sig? Hatar man den f.d. partnern mer än vad man älskar sitt barn? Egoistiska djälvar i så fall.
Permalänk | Anmäl
hobbit, 2009-05-05, 13:55
Erik Rodenberg: Tror du verkligen att tingsrätten förordnar om delad vårdnad om de anser att det finns en 90 % risk för att barnet utsätts för allvarliga övergrepp av fadern?!?
Nu är inte jag insatt i vårdnadstvister men "rimligt tvivel" hör mer hemma i brottmål, där domstolen ska fria om det finns rimliga tvivel att gärningsmannen kan vara oskyldig för att minska risken att oskyldiga hamnar i fängelse.
Permalänk | Anmäl
hobbit, 2009-05-05, 14:13
@Erik Rodenberg
Så då tycker du inte domstolarna ska få avgöra vårnadstvister då utan det är helt okej att det sköts av kvinnojourer och socialtjänsten? Det tycker jag är betydligt mer skrämmande än att vi litar på att domstolen gör en korrekt bedömning med hjälp av de bevis som finns än att socialtjänsten gör en bedömning helt utan bevis endast med hjälp av vad modern säger. I ett rent brottsmål som handlar om övergrepp så finns det självklart en stor risk att personer(kan likaväl vara en mamma) går fria pga. rimligt tvivel. Tror ju dock att vårnadstvisten och själva brottsmålet är skilda processer. Problemet är väl snarare att det verkar finnas en ståndpunkt hos socialtjänsten att barnen automatiskt har det bättre hos mamman och därför står på hennes sida och därför förmodligen gör en subjektiv bedömning.
Permalänk | Anmäl
Johan_k, 2009-05-05, 14:30
Jag kan rekommendera den danska dokumentären "Farvel Far". Den handlar om hur kvinnor kommer med falska incestanklagelser i vårdnadstvister. Hur männen förvägras att träffa sina barn utan att anklagelserna ens granskats av polis.
Permalänk | Anmäl
liberal, 2009-05-05, 15:14
Jag syftade här på fall där tingsrätten har friat i brottsmålet pga av brist på bevis. I dessa fall anser jag inte att vårdnadsmålet bara bör följa domen i brottsmålet , som grundar sig på krav på bevisning bortom rimligt tvivel, utan bör göra en egen bedömning, med barnets bästa i centrum.
Permalänk | Anmäl
Erik Rodenborg, 2009-05-05, 17:09
Idag hörde jag på P4 Extra med Lotta Bromé att en plastpappa med ett 11årigt bonusbarn tog ett rejält tag i att pojken blev mobbad på skolan. När pojken fick en rak höger och blev däckad fick plastpappan nog, han hyrde in en "vakt" eller snarare en äldre kille som har arbetat med problembarn. Den äldre killen följer pojken till skolan, är med honom hela tiden och pratar med de andra barnen.
Mobbingen har pågått i över ett år och ingen på skolan har lyckats hejda utvecklingen. På skolan finns inte en enda manlig förebild. Bara fröknar. Dessa kvinnliga lärare och rektorn har inte klarat av att ge trygghet för barnen. Det är skandal! Därför behövs både män och kvinnor, alltid.
Bra skrivet Joakim.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-05-05, 18:06
Som Ramona Fransson mycket väl uttryckt sig på Monicca Antonssons blogg, "Joakim är mycket mycket duktig, och det är tur för alla fäder som inte orkar eller kan göra sin röst hörd får hjälp av Joakim och av alla oss som inte sluter upp bakom radikalfeministerna."
Kan bara instämma!
Mycket bra gjort Joackim!
Det kommer väl en dag då solen kommer att skinna igen och fylla våra hjärtan med glädje... För våra barns skull, för allas barnens bästa!
Tack!
PS.
Ramona Fransson: Jag höll just på att skriva inlägget så att jag låter bli ändra...
Permalänk | Anmäl
valens, 2009-05-05, 18:51
Oavsett en mindre grupp missnöjda mammor och pappor som försvårar för varandra, så verkar det i stort fungera för de skilsmässoföräldrar och deras barn och den uppdelning de kommer överens om.
Inte att förglömma de som det går snett för av olika orsaker, men att i samma andetag misstro ALLA kvinnor som anmäler fadern för övergrepp mot barnen är fel, för när övergreppen väl kommer till dagen för kvinnan/mamman är när hon oftast begär skilsmässa från fadern, glöm inte att pedofilens rätta jag är en mycket långsiktigt arbete mot målet som kan ta åratal av medvetet manipulerande av både omgivning, sin familj och de barn eller närståendes barn han tar sikte på i sin gärning.
Oftast ser pedofilen inte heller att det den utsätter barn för som något fel eller något som någon ska bli upprörd över, barnet var ju med på det hela...så uppfattar pedofilen sina sexuella handlingar, det som vi andra ser som övergrepp, med rätta.
Visst använder vissa försmådda kvinnor att använda detta grepp, att anmäla sin blivande ex-man för pedofeli, övergrepp och misshandel, i sin bitterhet av att bli lämnad, men det är mer undantag än regel och tro inte heller alla män/fäder som blivit anklagade för just detta och som nekar eller går ut i media om det "vansinniga i anklagelsen" alltid har rätt om att vara oskyldig.
Oftast tror den som verkligen är pedofil att han inte gjort något fel, samtidigt som den personen medvetet jobbat med att det inte ska finnas trovärdiga vittnen till hans gärning, så detta beteende har oftast en dubbel affekt som att samme man tror sig vara oskyldig sina övergrepp men samtidigt medvetet gör allt för att dölja detsamma.
Men visst är det en klen tröst för den som blir riktigt oskyldigt drabbad i den drivande fientligheten som en skilsmässa kan framkalla hos den som känner sig "lurad" och sviken och kan få oöverstigliga konsekvenser för just den pappan som inget hellre vill än att få vara delaktig i sina barns uppfostran och spendera tid med sina "dyrgripar".
Trots det får vi inte blunda för en mycket mörkare verklighet av övergrepp av både pedofeli, andra fysiska övergrepp eller psykiska som är en daglig plåga för många barn och väl dolt, det som oftast får släkt och vänner att säga...-Aldrig, han kan inte göra en fluga förnär.- eller... -Inte han, han som är så snäll och alltid ställer upp om det är något.-...
Det är väl uttalanden som vi vant oss med om personer som blivit misstänkta för mord eller övergrepp inom eller utom familjen.
När väl den i omgivningen "oskyldiga" person blivit dömd av fraperande bevis, blir det tyst. Det bevisar hur dåliga vi är att se hur en annan människa kan ha mörka sidor av oanad karaktär, eller hur just den människa som begår brott är skicklig på att dölja sina mörka sidor för sin närmaste omgivning.
Det är fortfarande hemskt för den som verkligen blir oskyldigt anklagad som dålig förälder för den som inget gjort, av mamman eller pappan i familjen när skilsmässan är ett faktum och båda parter inget hellre vill än tt vara lika mycket med sina barn som tidigare.
Och svårt för socialtjänsten som ska utreda både de falska som äkta anklagelserna som de psykopatliknande mammorna eller papporna skickligt styr med sitt lugn och säkerhet inför de som har avgörandet i sin hand.
För det som socialtjänst och polis och andra som håller i utredningar gör ett stort fel i, i sin omdömning kring troligt brott eller lämplighet som förälder,...är att de tar den part med lugnet i behåll som den mest trovärdige och den part som visar mest upprördhet och som blir förbannad över anklagelser, är den som visar instabilitet och mindre lämpad som förälder.
Ett oftast ödestigert misstag eftersom en psykopatliknande person nästan alltid är lugn och "den vanlige människan" blir upprörd inför felaktiga påståenden om sin person.
Men när vi närstående till och med står frågande när det visar sig att någon i vår direkta närhet inte är den person vi alltid trott och gjort sig skyldig till ett brott vi trodde var omöjligt för just den personen, hur ska då socialtjänsten med perifer känsla för den familj som sitter mitt emot varandra med anklagelser haglande mot varandra, kunna se vilken av föräldrarna som är mest lämpad eller är den som kommer med falska anklagelser mot den andre föräldern?
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-05-05, 22:52
Vilda
Till att börja med skulle ju socialtjänsten kunna visa intresse av att ta del av bevisning som finns. Och därmed snabbt avgöra vem som ljuger och vem som talar sanning. Det behövs inga mästerdetektiver för detta. Inte ens 4 års utbildning. Bara empatisk förmåga, rättvisetänkande och en dos sunt förnuft.
Falska anklagelser är mer undantag än regel skriver du. Vad grundar du det på? Ni som ser alla pappor som potentiella pedofiler, försök att stanna upp och tänka till en aning. Skulle detta brott mot våra barn te sig annorlunda för oss än för mammor? Är företrädare för vårt kön empatistörda? Enligt den hittills största undersökning som gjorts i Norden så stämmer din bild dåligt med verkligheten. I Finland fick över 5000 15 åringar anonymt svara på en enkät. Bl a frågades om man varit utsatt för sexuella övergrepp och i så fall av vem. Guess what?
pappa 0,1%
mamma 0,1%
styvfar 0,4%
Alltid finns det någon som nyktrar till.....
Permalänk | Anmäl
Joakim Ramstedt, 2009-05-05, 23:46
Joakim
Jag vet inte vad du vill att jag ska svara eftersom du har affekt av ditt eget fall och av det reagera som att jag pekar på att ALLA fäder är pedofiler till motsatsen bevisats, vilket jag inte menar om du läser min inlaga en gång till.
Att Socialtjänsten har sina synliga brister är ingen hemlighet för någon som haft med den instansen att göra och förvånat kunna konstatera deras makt trots bristen av kunskap, inlevelse eller erfarenhet, där istället unga tjejer (sällan män) med egen begränsad livserfarenhet och från "skyddad" miljö kan ge utslag som kan få ödestigra konsekvenser för de inblandade.
Men det gäller både din situation och motsatsens och jag kan inte svara för just dina möten med socialtjänsten, men jag har min egen erfarenhet av obehagligheter så jag viker inte i just min syn för att din är en annan.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-05-06, 00:15
Problemet är de kvinnor som ser barnet som sitt till 100% och som omöjligen kan dela med sig. Då fungerar ofta grundlösa anklagelser bra för dem men inte för barnet.
Många har skrivit böcker kring detta under de senaste 25 åren och kallat det den moderna tidens häxjakter. Jag nämner bara några:
Pelle Svensson
Lilian Öhrström
Jan Guillou
Justitiekanslern Felaktigt Dömda
Trots detta får vansinnigheterna fortsätta för att främja den politiska agendan och på kvinnofridens altare offras barnet och fadern.
Permalänk | Anmäl
Tommy Jonsson, 2009-05-06, 01:39
Vilda
Du vrider på det som det passar dig - potentiella pedofiler skriver Joakim och det är precis det du antyder. Sedan bortser du från den statistik som han presenterar Men du har affekt av ditt kön så vi ska nog bortse från dina inlägg i framöver.
Permalänk | Anmäl
Q, 2009-05-06, 08:46
Malou: Jag kan garantera dig att i det fall jag beskrev så är den mannen totalt oskyldig. Han är gift med en ny kvinna, som har barn, som han är en mycket god fader för. Hans egna barn har använts av mamman och en ny styvfader som ägodelar, som de ska behålla till varje pris. De har också själva skaffat sig ett eget tredje barn och våra barnbidragsbestämmelser gör att tre barn är högsta vinsten ekonomiskt.
Mamman hade ett tag en hemsida, där det hela tiden stod om hur mycket hon älskade sitt nya kärleksbarn och sin nye man, men inte ett ord om de andra barnen. Hon tog bort den när fallet skulle upp i tingsrätten.
Du vet tydligen ingenting om att mammor är de som skadar sina barn mest av alla. Cirka sju barn mördas varje år i Sverige och barn löper statistiskt sett störst risk att dö på sin första dag i livet. Dödad av sin mamma. Likt den mamma i Gustavsberg, som gömde undan sina nyfödda och dödade barn i frysen. Det hände i detta årtusende. Då tror vi knappt på det för vi har svårt för att se att kvinnor inte är änglar som mammor. Eller vi skyller på att de har förlossningspsykos eller är utsatta på annat sätt.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-05-06, 09:54
Tyvärr är det ofta så som Joakim skriver, men inte behöver man måla upp något slags feministgalningar som står bakom diskrimineringen av män! Det är samma strukturer som hållit kvinnor tillbaka som är i aktion. Problemet är att detta med vårdnadstvister är en blind fläck för många feminister och jämställdhetsförespråkare. Själv är jag helgmamma, och när någon påpekar att det är ovanligt säger jag att det är ett pris man kan få betala när man skaffat barn med en jämställd man. Många kvinnor vill inte ge från sig privilegiet att vara nummer ett för barnen. Inte tror du väl att de som är imot feminism och jämställdhet vill ändra på det? Där män ska vara män och kvinnor kvinnor finns det väl inga omsorgspappor?
Permalänk | Anmäl
Kerstin Dahl, 2009-05-06, 12:42
Jag sitter hellre oskyldigt dömd i fängelse än att utifrån samma premisser förvägras rätten att träffa mina barn. Det är ett långt grymmare straff.
Permalänk | Anmäl
Henrik S, 2009-05-06, 13:21
Nu är jag trött på att man i Sverige favoriserar underdog-narcissister som blommar ut i paranoid psykos och förstör andra människors liv på olika sätt.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-05-06, 13:53
I de fall då pappa och mamma kan samarbeta kring barnen, går det aldrig till vårdnadstvist. Det är i de komplicerade fallen då det ofta förekommit någon typ av våld som utmynnar i en vårdnadstvist. Där barnen faktiskt kommer i kläm för att föräldrarna antingen inte kan samarbeta eller där den ena av föräldern i någon form har brukat våld mot den andra. Detta får inte glömmas bort då man tittar på SCBs statistik och hur domarna faller. Domarna som ger 9/10 kvinnor rätten att ha barnen boende hos sig, vittnar om att 9 av 10 kvinnor som kommer upp i rättssalen förmodligen blivit misshandlade i någon form. Eller det omvända, att 9/10 av dessa män som hamnar i vårdnadstvister faktiskt är män som i någon form visat sig instabila och/eller brukat någon typ av våld mot sin familj.
Permalänk | Anmäl
Sigrid, 2009-10-04, 13:07
I de fall då pappa och mamma kan samarbeta kring barnen, går det aldrig till vårdnadstvist. Det är i de komplicerade fallen då det ofta förekommit någon typ av våld som utmynnar i en vårdnadstvist. Där barnen faktiskt kommer i kläm för att föräldrarna antingen inte kan samarbeta eller där den ena av föräldern i någon form har brukat våld mot den andra. Detta får inte glömmas bort då man tittar på SCBs statistik och hur domarna faller. Domarna som ger 9/10 kvinnor rätten att ha barnen boende hos sig, vittnar om att 9 av 10 kvinnor som kommer upp i rättssalen förmodligen blivit misshandlade i någon form. Eller det omvända, att 9/10 av dessa män som hamnar i vårdnadstvister faktiskt är män som i någon form visat sig instabila och/eller brukat någon typ av våld mot sin familj.
Permalänk | Anmäl
Sigrid, 2009-10-04, 13:11
ow central louis vuitton replica bags for sale your big idea logo replica Chanel concoct is, but accomplish aaa Louis Vuitton Tahitiennes & Motard you be versed why? high quality louis vuitton replicas It's not burdensome to lv outlet credit that you suppose aaa replica louis vuitton it's near an native high quality louis vuitton replicas sampling of fraction flurry louis vuitton but unless you buzz best quality louis vuitton replica it, you'll never appreciate aaa replica louis vuitton apropos what substantial does and what undeniable doesn't. Obviously, your logo s
Permalänk | Anmäl
laiji, 2010-07-17, 10:53
33 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra rutet Joakim! Det är barnen det handlar om. De växer upp i ett samhälle som premierar att mammor anklagar pappor. Jag har ett exempel i min släkt där mamman har lagt beslag på barnen med hjälp av social och tingsrätt. Hon anklagade pappa för sexuella övergrepp och det hjälpte inte att han blev frikänd i tingsrätten. Där satt domaren och vädjade till mamman tydligen medveten om att det var hon som hade makten över barnen fortfarande. Pappan har ännu inte fått träffa sina barn fast han blev tilldömd vårdnad förra året. Socialen är på mammans sida och hjälper inte till. Mamman har konsekvent förstört kontakten med pappan. Han får aldrig prata med dem eller ens skicka något till dem när de fyller år. Allt returneras. Det enda pappan nu har att hoppas på är att de båda barnen kommer att ta kontakt med honom när de blir myndiga. De är bortrövade från honom i hans eget land.
Enligt svensk lag är det värre att hindra den andre föräldern från att träffa sina barn än att skydda dem undan en förälder som är pedofil, alkoholist eller våldsam. Socialtjänstlagen är underordnad vårdnadslagen. Skyddar du dina barn kan du förlora vårdnaden om dem. Lagen är skapad för att missgynna kvinnor, men råkar också drabba män som har barn med en olämplig mamma.
En kommenar till Ann Helena Rudberg: Bristen på bevis när det gäller sexuella övergrepp på barn gör att många förövare går fria. Att bli frikänd är inte liktydigt med att vara oskyldig.
Ganska märkligt att normalbegåvade kvinnor väljer pedofiler, alkoholister samt våldsverkare som sin ideala fortplantnings partner. Dock så kommer detta lägligt i dager först då skilsmässan står för dörren och det manshatande systerskapet gjort entré.
@malou
Gillar det sista förtäckta hotet i kommentaren. Kände ett styng av oro eftersom ingen man bör känna sig säker. Män är alltid skyldiga eller hur?
Väl talat J.R
Ganska märkligt att normalbegåvade kvinnor väljer pedofiler, alkoholister samt våldsverkare som sin ideala fortplantnings partner. Dock så kommer detta lägligt i dager först då skilsmässan står för dörren och det manshatande systerskapet gjort entré.
@malou
Gillar det sista förtäckta hotet i kommentaren. Kände ett styng av oro eftersom ingen man bör känna sig säker. Män är alltid skyldiga eller hur?
Väl talat J.R
Bra Joakim!
Klockrent.
Även den andra artikeln om hur man skall välja är bra.
Leroy
@malou
"Bristen på bevis när det gäller sexuella övergrepp på barn gör att många förövare går fria. Att bli frikänd är inte liktydigt med att vara oskyldig."
|
Att bli frikänd är faktiskt liktydigt med att vara oskyldig i lagens mening i Sverige och det är definitivt inte socialtjänstens uppgift att gå emot tingsrättens dom och hjälpa mamman i det fallet utan att ha några bevis eller veta att mamman har rätt. Det är en rätt skrämmande rättssyn du har eller den gäller kanske bara i vårdnadstvister där mamman säger att mannen är elak?
Män är givetvis inte alltid skyldiga. Men man bör inte blunda för det faktum att det finns ett stort mörkertal när det gäller sexualbrott mot barn och att alla förövare inte blir dömda.
När ord står mot ord vid mål som misshandel, utpressning, bötning osv brukar moralens väktare klaga över att förövarna går fria därför att offer eller vittnen, av rädsla för repressalier, inte vågat säga sanningen i rättssalen. Varför skulle just motsatsen gälla vid sexualbrott mot barn.
Övergrepp mot barn är statistiskt sett 4 gånger vanligare i styvfamiljer, så den biologiska pappan är i tveksamma fall alltid "the safest bet". Lägger man till övriga fördelar med att behålla realationen med båda biologiska föräldrar, så är det enligt min mening en no-brainer.
@Malou
Håller helt med dig att det säkert händer att förövare inte blir dömda. Skillnaden här mot de övriga brotten du nämner är att där respekteras domstolens dom av samhället. I vårdnadstvisterna så om man litar till artiklarna, har själv ingen erfarenhet av det, så respekterar inte kvinnojourerna/socialtjänsten domstolen utan litar ändå på mamman och motverkar pappan fast han blivit frikänd.
"man bör inte blunda för det faktum att det finns ett stort mörkertal"
Det var så Adolf Hitler formulerade det "judiska problemet", Malou. Manshatarna har verkligen "fina" föregångare för hur man ska verka...
Än så länge kan kvinnor härska med lögner men det är bara en tidsfråga för när festen är slut.
Det ska fan inte vara upp till soc att vara någon domstol! Ett barn finns, en tvist finns och två föräldrar finns. Vad är problemet? Att utesluta en pappa som de gör, en pappa som faktiskt är förälder ända sedan befruktningen, en pappa som funnits i barnets liv ända fram till separationen/skilsmässan får helt plötsligt inte komma till tals, det han vill säga skiter de i, den information han har rätt till får han inte, det barnet vill och säger skiter de också i och tvingar istället barnet att säga saker om sin pappa under påtryckning och indoktrinering av mamman och det är så jävla fruktansvärt!!
Johan K skrev
"Att bli frikänd är faktiskt liktydigt med att vara oskyldig i lagens mening"
Ja, men inte nödvändigtvis i det verkliga livet. Domstolar dömer bara om det inte finns "rimligt tvivel", Låt oss anta att de anser att det är låt oss säga 70, 80 eller 90 procents risk för att pappan utsätter barnen för grova övergrepp men att det finns "rimligt tvivel" och därför friar. Ska de då få vårdnaden. Mitt svar är definitivt NEJ!
Barnets säkerhet går definitivt före starkt misstänkta men juridiskt friades "rätt" till sina barn.
"Ska HAN då få vårdnaden?" ska det förstås stå...
Jag har en man i min närhet som var nära att förlora sin dotter när han för några år sedan lämnade mamman. Nästan omedelbart började kvinnan med systematiskt umgängessabotage. Under en period kidnappade hon dessutom dottern och förvägrade mannen rätten att träffa sitt eget barn. Självklart kunde hon göra detta ostraffat och uppe på allt elände stod de sociala myndigheterna på kvinnans sida.
Eftersom mannen i fråga är en stark, driven, politiskt kunnig och mycket samhällsinsatt man som väl känner till sina rättigheter vägrade han att bli utmanipulerad ur sin dotters liv. Efter en hård kamp mot matriarkatet på de sociala myndigheterna nådde han därför tillslut resultat. Idag har han delad vårdnad om dottern och kvinnan har blivit dömd till böter och fått sin umgängesrätt till dottern kraftigt begränsad.
Tyvärr fortsätter kvinnan att ständigt kastat hot, anklagelser och lögner mot mannen i fråga. Anklagelserna har hela tiden blivit värre och värre och mer och mer desperata. Tillslut kom det som ett brev på posten – sexanklagelserna.
Tack och lov har både polisen och de sociala myndigheterna tillslut konstaterat att kvinnan är mentalt instabil och därmed gav hennes frånstötande anklagelser inget resultat. Men tyvärr är detta ett vapen som många kvinnor tar till i sitt oresonliga manshat. Och tyvärr har inte alla män samma tur som mannen i mitt exempel.
Pappor (och i enstaka fall mammor) som, efter typ 10 års äktenskap, helt plötsligt blir drägglande pedofiler när skilsmässan närmar sig? Hatar man den f.d. partnern mer än vad man älskar sitt barn? Egoistiska djälvar i så fall.
Erik Rodenberg: Tror du verkligen att tingsrätten förordnar om delad vårdnad om de anser att det finns en 90 % risk för att barnet utsätts för allvarliga övergrepp av fadern?!?
Nu är inte jag insatt i vårdnadstvister men "rimligt tvivel" hör mer hemma i brottmål, där domstolen ska fria om det finns rimliga tvivel att gärningsmannen kan vara oskyldig för att minska risken att oskyldiga hamnar i fängelse.
@Erik Rodenberg
Så då tycker du inte domstolarna ska få avgöra vårnadstvister då utan det är helt okej att det sköts av kvinnojourer och socialtjänsten? Det tycker jag är betydligt mer skrämmande än att vi litar på att domstolen gör en korrekt bedömning med hjälp av de bevis som finns än att socialtjänsten gör en bedömning helt utan bevis endast med hjälp av vad modern säger. I ett rent brottsmål som handlar om övergrepp så finns det självklart en stor risk att personer(kan likaväl vara en mamma) går fria pga. rimligt tvivel. Tror ju dock att vårnadstvisten och själva brottsmålet är skilda processer. Problemet är väl snarare att det verkar finnas en ståndpunkt hos socialtjänsten att barnen automatiskt har det bättre hos mamman och därför står på hennes sida och därför förmodligen gör en subjektiv bedömning.
Jag kan rekommendera den danska dokumentären "Farvel Far". Den handlar om hur kvinnor kommer med falska incestanklagelser i vårdnadstvister. Hur männen förvägras att träffa sina barn utan att anklagelserna ens granskats av polis.
Jag syftade här på fall där tingsrätten har friat i brottsmålet pga av brist på bevis. I dessa fall anser jag inte att vårdnadsmålet bara bör följa domen i brottsmålet , som grundar sig på krav på bevisning bortom rimligt tvivel, utan bör göra en egen bedömning, med barnets bästa i centrum.
Idag hörde jag på P4 Extra med Lotta Bromé att en plastpappa med ett 11årigt bonusbarn tog ett rejält tag i att pojken blev mobbad på skolan. När pojken fick en rak höger och blev däckad fick plastpappan nog, han hyrde in en "vakt" eller snarare en äldre kille som har arbetat med problembarn. Den äldre killen följer pojken till skolan, är med honom hela tiden och pratar med de andra barnen.
Mobbingen har pågått i över ett år och ingen på skolan har lyckats hejda utvecklingen. På skolan finns inte en enda manlig förebild. Bara fröknar. Dessa kvinnliga lärare och rektorn har inte klarat av att ge trygghet för barnen. Det är skandal! Därför behövs både män och kvinnor, alltid.
Bra skrivet Joakim.
Som Ramona Fransson mycket väl uttryckt sig på Monicca Antonssons blogg, "Joakim är mycket mycket duktig, och det är tur för alla fäder som inte orkar eller kan göra sin röst hörd får hjälp av Joakim och av alla oss som inte sluter upp bakom radikalfeministerna."
Kan bara instämma!
Mycket bra gjort Joackim!
Det kommer väl en dag då solen kommer att skinna igen och fylla våra hjärtan med glädje... För våra barns skull, för allas barnens bästa!
Tack!
PS.
Ramona Fransson: Jag höll just på att skriva inlägget så att jag låter bli ändra...
Oavsett en mindre grupp missnöjda mammor och pappor som försvårar för varandra, så verkar det i stort fungera för de skilsmässoföräldrar och deras barn och den uppdelning de kommer överens om.
Inte att förglömma de som det går snett för av olika orsaker, men att i samma andetag misstro ALLA kvinnor som anmäler fadern för övergrepp mot barnen är fel, för när övergreppen väl kommer till dagen för kvinnan/mamman är när hon oftast begär skilsmässa från fadern, glöm inte att pedofilens rätta jag är en mycket långsiktigt arbete mot målet som kan ta åratal av medvetet manipulerande av både omgivning, sin familj och de barn eller närståendes barn han tar sikte på i sin gärning.
Oftast ser pedofilen inte heller att det den utsätter barn för som något fel eller något som någon ska bli upprörd över, barnet var ju med på det hela...så uppfattar pedofilen sina sexuella handlingar, det som vi andra ser som övergrepp, med rätta.
Visst använder vissa försmådda kvinnor att använda detta grepp, att anmäla sin blivande ex-man för pedofeli, övergrepp och misshandel, i sin bitterhet av att bli lämnad, men det är mer undantag än regel och tro inte heller alla män/fäder som blivit anklagade för just detta och som nekar eller går ut i media om det "vansinniga i anklagelsen" alltid har rätt om att vara oskyldig.
Oftast tror den som verkligen är pedofil att han inte gjort något fel, samtidigt som den personen medvetet jobbat med att det inte ska finnas trovärdiga vittnen till hans gärning, så detta beteende har oftast en dubbel affekt som att samme man tror sig vara oskyldig sina övergrepp men samtidigt medvetet gör allt för att dölja detsamma.
Men visst är det en klen tröst för den som blir riktigt oskyldigt drabbad i den drivande fientligheten som en skilsmässa kan framkalla hos den som känner sig "lurad" och sviken och kan få oöverstigliga konsekvenser för just den pappan som inget hellre vill än att få vara delaktig i sina barns uppfostran och spendera tid med sina "dyrgripar".
Trots det får vi inte blunda för en mycket mörkare verklighet av övergrepp av både pedofeli, andra fysiska övergrepp eller psykiska som är en daglig plåga för många barn och väl dolt, det som oftast får släkt och vänner att säga...-Aldrig, han kan inte göra en fluga förnär.- eller... -Inte han, han som är så snäll och alltid ställer upp om det är något.-...
Det är väl uttalanden som vi vant oss med om personer som blivit misstänkta för mord eller övergrepp inom eller utom familjen.
När väl den i omgivningen "oskyldiga" person blivit dömd av fraperande bevis, blir det tyst. Det bevisar hur dåliga vi är att se hur en annan människa kan ha mörka sidor av oanad karaktär, eller hur just den människa som begår brott är skicklig på att dölja sina mörka sidor för sin närmaste omgivning.
Det är fortfarande hemskt för den som verkligen blir oskyldigt anklagad som dålig förälder för den som inget gjort, av mamman eller pappan i familjen när skilsmässan är ett faktum och båda parter inget hellre vill än tt vara lika mycket med sina barn som tidigare.
Och svårt för socialtjänsten som ska utreda både de falska som äkta anklagelserna som de psykopatliknande mammorna eller papporna skickligt styr med sitt lugn och säkerhet inför de som har avgörandet i sin hand.
För det som socialtjänst och polis och andra som håller i utredningar gör ett stort fel i, i sin omdömning kring troligt brott eller lämplighet som förälder,...är att de tar den part med lugnet i behåll som den mest trovärdige och den part som visar mest upprördhet och som blir förbannad över anklagelser, är den som visar instabilitet och mindre lämpad som förälder.
Ett oftast ödestigert misstag eftersom en psykopatliknande person nästan alltid är lugn och "den vanlige människan" blir upprörd inför felaktiga påståenden om sin person.
Men när vi närstående till och med står frågande när det visar sig att någon i vår direkta närhet inte är den person vi alltid trott och gjort sig skyldig till ett brott vi trodde var omöjligt för just den personen, hur ska då socialtjänsten med perifer känsla för den familj som sitter mitt emot varandra med anklagelser haglande mot varandra, kunna se vilken av föräldrarna som är mest lämpad eller är den som kommer med falska anklagelser mot den andre föräldern?
Vilda
Till att börja med skulle ju socialtjänsten kunna visa intresse av att ta del av bevisning som finns. Och därmed snabbt avgöra vem som ljuger och vem som talar sanning. Det behövs inga mästerdetektiver för detta. Inte ens 4 års utbildning. Bara empatisk förmåga, rättvisetänkande och en dos sunt förnuft.
Falska anklagelser är mer undantag än regel skriver du. Vad grundar du det på? Ni som ser alla pappor som potentiella pedofiler, försök att stanna upp och tänka till en aning. Skulle detta brott mot våra barn te sig annorlunda för oss än för mammor? Är företrädare för vårt kön empatistörda? Enligt den hittills största undersökning som gjorts i Norden så stämmer din bild dåligt med verkligheten. I Finland fick över 5000 15 åringar anonymt svara på en enkät. Bl a frågades om man varit utsatt för sexuella övergrepp och i så fall av vem. Guess what?
pappa 0,1%
mamma 0,1%
styvfar 0,4%
Alltid finns det någon som nyktrar till.....
Joakim
Jag vet inte vad du vill att jag ska svara eftersom du har affekt av ditt eget fall och av det reagera som att jag pekar på att ALLA fäder är pedofiler till motsatsen bevisats, vilket jag inte menar om du läser min inlaga en gång till.
Att Socialtjänsten har sina synliga brister är ingen hemlighet för någon som haft med den instansen att göra och förvånat kunna konstatera deras makt trots bristen av kunskap, inlevelse eller erfarenhet, där istället unga tjejer (sällan män) med egen begränsad livserfarenhet och från "skyddad" miljö kan ge utslag som kan få ödestigra konsekvenser för de inblandade.
Men det gäller både din situation och motsatsens och jag kan inte svara för just dina möten med socialtjänsten, men jag har min egen erfarenhet av obehagligheter så jag viker inte i just min syn för att din är en annan.
Problemet är de kvinnor som ser barnet som sitt till 100% och som omöjligen kan dela med sig. Då fungerar ofta grundlösa anklagelser bra för dem men inte för barnet.
Många har skrivit böcker kring detta under de senaste 25 åren och kallat det den moderna tidens häxjakter. Jag nämner bara några:
Pelle Svensson
Lilian Öhrström
Jan Guillou
Justitiekanslern Felaktigt Dömda
Trots detta får vansinnigheterna fortsätta för att främja den politiska agendan och på kvinnofridens altare offras barnet och fadern.
Vilda
Du vrider på det som det passar dig - potentiella pedofiler skriver Joakim och det är precis det du antyder. Sedan bortser du från den statistik som han presenterar Men du har affekt av ditt kön så vi ska nog bortse från dina inlägg i framöver.
Malou: Jag kan garantera dig att i det fall jag beskrev så är den mannen totalt oskyldig. Han är gift med en ny kvinna, som har barn, som han är en mycket god fader för. Hans egna barn har använts av mamman och en ny styvfader som ägodelar, som de ska behålla till varje pris. De har också själva skaffat sig ett eget tredje barn och våra barnbidragsbestämmelser gör att tre barn är högsta vinsten ekonomiskt.
Mamman hade ett tag en hemsida, där det hela tiden stod om hur mycket hon älskade sitt nya kärleksbarn och sin nye man, men inte ett ord om de andra barnen. Hon tog bort den när fallet skulle upp i tingsrätten.
Du vet tydligen ingenting om att mammor är de som skadar sina barn mest av alla. Cirka sju barn mördas varje år i Sverige och barn löper statistiskt sett störst risk att dö på sin första dag i livet. Dödad av sin mamma. Likt den mamma i Gustavsberg, som gömde undan sina nyfödda och dödade barn i frysen. Det hände i detta årtusende. Då tror vi knappt på det för vi har svårt för att se att kvinnor inte är änglar som mammor. Eller vi skyller på att de har förlossningspsykos eller är utsatta på annat sätt.
Tyvärr är det ofta så som Joakim skriver, men inte behöver man måla upp något slags feministgalningar som står bakom diskrimineringen av män! Det är samma strukturer som hållit kvinnor tillbaka som är i aktion. Problemet är att detta med vårdnadstvister är en blind fläck för många feminister och jämställdhetsförespråkare. Själv är jag helgmamma, och när någon påpekar att det är ovanligt säger jag att det är ett pris man kan få betala när man skaffat barn med en jämställd man. Många kvinnor vill inte ge från sig privilegiet att vara nummer ett för barnen. Inte tror du väl att de som är imot feminism och jämställdhet vill ändra på det? Där män ska vara män och kvinnor kvinnor finns det väl inga omsorgspappor?
Jag sitter hellre oskyldigt dömd i fängelse än att utifrån samma premisser förvägras rätten att träffa mina barn. Det är ett långt grymmare straff.
Nu är jag trött på att man i Sverige favoriserar underdog-narcissister som blommar ut i paranoid psykos och förstör andra människors liv på olika sätt.
I de fall då pappa och mamma kan samarbeta kring barnen, går det aldrig till vårdnadstvist. Det är i de komplicerade fallen då det ofta förekommit någon typ av våld som utmynnar i en vårdnadstvist. Där barnen faktiskt kommer i kläm för att föräldrarna antingen inte kan samarbeta eller där den ena av föräldern i någon form har brukat våld mot den andra. Detta får inte glömmas bort då man tittar på SCBs statistik och hur domarna faller. Domarna som ger 9/10 kvinnor rätten att ha barnen boende hos sig, vittnar om att 9 av 10 kvinnor som kommer upp i rättssalen förmodligen blivit misshandlade i någon form. Eller det omvända, att 9/10 av dessa män som hamnar i vårdnadstvister faktiskt är män som i någon form visat sig instabila och/eller brukat någon typ av våld mot sin familj.
I de fall då pappa och mamma kan samarbeta kring barnen, går det aldrig till vårdnadstvist. Det är i de komplicerade fallen då det ofta förekommit någon typ av våld som utmynnar i en vårdnadstvist. Där barnen faktiskt kommer i kläm för att föräldrarna antingen inte kan samarbeta eller där den ena av föräldern i någon form har brukat våld mot den andra. Detta får inte glömmas bort då man tittar på SCBs statistik och hur domarna faller. Domarna som ger 9/10 kvinnor rätten att ha barnen boende hos sig, vittnar om att 9 av 10 kvinnor som kommer upp i rättssalen förmodligen blivit misshandlade i någon form. Eller det omvända, att 9/10 av dessa män som hamnar i vårdnadstvister faktiskt är män som i någon form visat sig instabila och/eller brukat någon typ av våld mot sin familj.
ow central louis vuitton replica bags for sale your big idea logo replica Chanel concoct is, but accomplish aaa Louis Vuitton Tahitiennes & Motard you be versed why? high quality louis vuitton replicas It's not burdensome to lv outlet credit that you suppose aaa replica louis vuitton it's near an native high quality louis vuitton replicas sampling of fraction flurry louis vuitton but unless you buzz best quality louis vuitton replica it, you'll never appreciate aaa replica louis vuitton apropos what substantial does and what undeniable doesn't. Obviously, your logo s