Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (33) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (33) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Telekompaketet

Christopher Kullenberg bakom aktivistsajten telekompaketet.se:

Telekompaket en medborgarrättslig katastrof

För att kunna dra nytta av ett framväxande kunskapssamhälle krävs att internet är helt öppet och att vi garanteras en rättssäker och jämlik tillgång till nätet. Ett införande av EUs telekompaket vore en medborgarrättslig katastrof, skriver Christopher Kullenberg, doktorand i vetenskapsteori.


Om författaren

Christopher Kullenberg är doktorand i vetenskapsteori vid Göteborgs Universitet. Han är en av initiativtagarna till kampanjen Telekompaketet och bloggar på christopherkullenberg.se.

På onsdag sker omröstningen om det omtalade telekompaketet i Strasbourg. Vägen fram dit har varit snårig, dels för att de tillägg som nu tilldrar sig nästan allt fokus (138/46 och 166) har röstats fram i separata utskott, dels för att aktivistgrupper har kastat sig in i debatten med stormsteg.

Vad är det då som orsakar denna stora oro kring telekompaketet? I Expressen (28/4) dementerar infrastrukturminister Åsa Torstensson att det finns några skrivelser i telekompaketet som skulle förespråka att internet begränsades och förvandlades till en “kabel-teve” - en metafor som använts flitigt de senaste veckorna. Men stämmer verkligen det?

För att förstå nätaktivismens ångest måste vi sätta in telekompaketet i några generella utvecklingstendenser på internet. Det finns  två huvudsakliga perspektiv på vad internet är för något, och dessa bildar en vattendelare mellan olika aktörer. Det första perspektivet skulle man kunna kalla för internet som "konsumtionsplats", som står i kontrast mot internet som en "medborgerlig offentlighet". Dessa två blir oförenliga med varandra när de konkretiseras till att handla om användarnas tillgång till internet. Ska tillgången vara villkorad under förutsättningar som bestäms av marknader, eller ska den vara villkorad som en medborgerlig rättighet, med traditionella domstolar som rättsskipande instans?

Framväxten av vad underhållningsindustrin kallar för “digitala ekonomier” har lett till att de stora distributörerna nu vill ta betalt för digitala varor. För att detta ska vara genomförbart anser man att man måste kontrollera och begränsa hur dessa filer förflyttar sig i våra kablar. Tidigare har man desperat försökt att skydda hård- och mjukvara genom så kallade DRM-skydd (Digital Rights Management). Filmer och musik har begränsats så att de bara går att ladda ned ett visst antal gånger, bara fungerar på vissa spelare, och inte har kunnat skickas vidare och delas mellan användare.

Detta har dock misslyckats, dels eftersom användarna inte var nöjda med den begränsade produkten, men också för att dessa skydd har varit enkla att kringgå. Bland annat har Apple, via iTunes Music Store, börjat göra hela sin katalog fri från dessa spärrar.

Om man inte kan begränsa själva filen eller själva hårdvaran återstår bara själva nätet, och användarens relation till abonnemanget. Den franska hadopi-lagen, som gör det möjligt att användare helt stängs av från internet om de fildelar upphovsrättsskyddat material, är kanske det mest graverande steget mot att låsa fast de “digitala ekonomierna”. För att detta ska kunna ske effektivt måste man kringgå de traditionella domstolarna, vilket har förödande konsekvenser för de som anser att internet är en medborgerlig offentlighet. Och det franska fallet är långt ifrån unikt. Storbritannien står och väntar på att denna lucka ska öppnas, och kanske kommer den till Sverige inom en snar framtid.

Men vi ser redan en liknande förskjutning i och med implementeringen av Ipred 1-direktivet i Sverige. Tendensen att flytta mer och mer av de rättsliga förfarandena - vissa föredrar att kalla det för utpressning - till civilrätt och privatpolisiär verksamhet, är kanske en naturlig förlängning i det att man ska kunna upprätthålla en artificiell ”digital” ekonomi. Men det är samtidigt en medborgarrättslig katastrof.

Om operatörer ges fria händer att ändra på nätets arkitektur, kan det ha som konsekvens att vi inte längre har ett fritt och öppet internet. Låt säga att en operatör inte bara vill sälja själva bredbandsuppkopplingen, utan också vill tjäna pengar på IP-telefoni, film, musik eller andra former av innehållstjänster. Det mest effektiva sättet att behålla ett monopol är att helt enkelt bara låta vissa program fungera i nätet, att endast vissa typer av godkänt innehåll får passera genom kablarna och att användarna styrs mot webbsidor och innehållstjänster som operatören samarbetar med. En sådan manöver kallas för att man skapar en antimarknad, alltså, man tjänar pengar på att begränsa ett potentiellt överflöd. Exempelvis ser vi i dagsläget hur bland annat T-Mobile och Telia begränsar användningen av den populära IP-telefonitjänsten Skype för så kallade smarta mobiltelefoner.

Detta innebär dock att det offentliga samtalet begränsas och det informationsutbud som vi kan tillgodogöra oss stryps. Om vi bara kan läsa bloggar från en viss leverantör, bara slå i uppslagsverk som ett visst företag har producerat, eller bara kan kommunicera med de kompisar som använder godkända chatprogram eller sociala nätverkssajter, har vi de facto fått ett kabel-teveliknande internet.

För att vi ska kunna dra nytta av ett framväxande kunskapssamhälle krävs både att internet är helt öppet och att vi garanteras en rättssäker och jämlik tillgång till internet. Internet är en kritisk infrastruktur för kunskapsutveckling, personlig utveckling och ett levande och kritiskt offentligt samtal. Detta kan inte kompromissas på underhållningsindustrins villkor, inte heller på operatörernas.

Det enda förslag som verkligen garanterar detta är Citizens' Rights Amendments (CRA), som bygger på tilläggen 166 och 138/46. Detta förslag har dock ingen majoritet i dagsläget, och vad som kommer att hända på onsdag är osäkert in i det sista.

Nätpolitiken och aktivismen har visat upp ett starkt engagemang de senaste veckorna. I Frankrike har La Quadrature du Net drivit en stark kampanj både mot den nationella hadopi-lagstiftningen och för att Citizens' Rights Amendments ska komma med i telekompaketet på EU-nivå. Tonen från dessa aktivister är desperat – Frankrike kan bara räddas från Sarkozys planer på att införa hadopi om EU stoppar dem. Den Irlandsbaserade kampanjen Blackouteurope.eu sparar inte heller på krutet just i denna fråga. Om vi inte börjar tänka i medborgerliga termer kring internet riskerar vi en black-out. Den europeiska delen av internet stängs ned, i bemärkelsen att det uppträder svarta luckor på den digitala kartan.

Näringsdepartementet vill in i det sista undvika att tillägg 138/46 och 166 kommer med i telekompaketet i sina originalformuleringar. Detta är i grund och botten en ideologisk skiljelinje som visar på vad man prioriterar när det gäller vår syn på infrastruktur och kommunikationsmedier. Dessutom har man lagt ut en retorisk dimridå som säger att operatörna riskerar att förlora möjligheten att stänga av en användare som inte betalar sina räkningar eller som sprider spam. Detta stämmer inte, det går enkelt att läsa sig till i formuleringen av Citizens' Rights Amendments.

På det seminarium som Näringsdepartementet anordnade idag förnekades att formuleringen om ”lawful content”, alltså att operatörer får makten att kontrollera och begränsa vissa typer av innehåll, fanns med i den kompromiss som just nu verkar ha det största stödet. Detta stämmer inte det heller, utan formuleringen finns med i rådets Gemensamma Ståndpunkt. Dock har CRA tagit bort just denna formulering då den kan komma att användas på ett sätt som liknar censur. Innehåll och infrastruktur måste hållas separata – eftersom upphovsrätt aldrig får kompromissa yttrandefrihet.

Vi kan inte tänka nationellt om telekompaketet, vi kan inte ens tänka internationellt. Internet ser inte sådana begränsningar. Internet är internetionellt, och tillgången till detta nät måste alltid försvaras. Ju tydligare vi kan formulera detta försvar, så som Citizens' Rights Amendments gör, desto bättre för det demokratiska och offentliga samtalet.


















Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/6759

46 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

De riktigt stora sakerna sker i det tysta. Man måste alltid fundera på varför det är så bråttom att inte debatt eller tänkande tillåts.
Då känns det som lurendrejeri.

Permalänk | Anmäl #1 TÅGMICKE, 2009-05-04, 15:40

Den som inte orkar upp och rösta på PP i EU-valet 7 juni eller helst innan, ska ha "stryk", säger mamma Pia här....

Men jag är rädd för att det "politiska förståndet" står inför ett totalt förstörande av vårt framgångsrika internet och den skandal det handlar om egentligen, den att den amerikanska nöjesbranschen styr över våra egna svenska politiker samt många fler i EU.
Precis likt muslimskt stoppande av den nidtecknade guden Allah, som humorister ville förmedla.

Permalänk | Anmäl #2 Pia "Vilda" Nordin, 2009-05-04, 15:49

De sorgliga är att så många verkar strunta helt om om vi skulle få ett "kabel-tv internet". Eller så kanske dom bara inte förstår bättre?
Man undrar också varför de är så tyst om de här frågorna i gammelmedia.

Heja PP!

Permalänk | Anmäl #4 Stinsen, 2009-05-04, 16:34

Det finns en dånande tystnad i den här diskussionen: IIS.se, Stiftelsen för Internetinfrastruktur.

Stiftelsen har tillgång till samtliga "åldermän" i reellt internet-arbete, ingen nämnd, ingen glömd.

Och en självdefinierad uppgift att "befordra Internets utveckling" för vilket stiftelsen disponerar mer än 100 miljoner kronor per år.
Och ansvaret för en av internets 13 "hjärtan" - rotservrarna.

Det vore klädsamt om stiftelsen försvarade sitt uppdrag

Permalänk | Anmäl #5 Pontus Ekman, 2009-05-04, 16:39

Ytterligare en artikel som visar att Newsmill är överlägsen alla tidningar, TV-kanaler och journalister kombinerat. Om inget sker så hamnar Sverige i ett medeltida system utan rättigheter och där företag befogenhet att utan större bevis krav skicka räkningar till vem som helst. Var det kommer att sluta vill jag inte uppleva och kommer därför rösta på Piratpartiet i båda val oavsett vilka tomma löften de etablerade partierna ger.

Permalänk | Anmäl #7 Tor, 2009-05-04, 16:57

Klockrent.

Permalänk | Anmäl #8 Karl, 2009-05-04, 17:02

Jättebra artikel!

"Näringsdepartementet vill in i det sista undvika att tillägg 138/46 och 166 kommer med i telekompaketet i sina originalformuleringar."

Man blir verkligen förbannad när man hör svenska politiker OCH Näringsutskottet försöka bortförklara vad det är som de faktiskt står bakom. Är det verkligen så illa som det står i den här artiken? Hur f * * n kan Näringsutsskottet INTE stå upp för 166:an ocfh 138:an?

Är detta även våran regerings officiella hållning i frågan?

Permalänk | Anmäl #9 Sandra, 2009-05-04, 17:08

Saknar en millknapp i lila där det stå " Vansinnigt arg "

Permalänk | Anmäl #10 Kenneth, 2009-05-04, 17:31

Mycket bra sagt och förklarat Christopher Kullenberg!!!

Det är dags att börja få PANIK!

Ska bli intressant och se vad gammelmedia skriver efter det att Näringsdepartementet haft informations träff angående telekompaktet.
Sväljer de det sägs av @Henrik Hansson och @Åsa Torstensson utan kritik eller fattar de vad det handlar om?

Permalänk | Anmäl #11 Petter, 2009-05-04, 17:37

Det var en sällsynt klarsynt artikel, och jag kan bara hålla med Christopher Kullenberg i snart sagt varje fråga. Det handlar mycket riktigt om medborgerliga rättigheter, och vi behöver ett starkt lagligt stöd för detta.
Lagstifa mot 'antimarknader'!
Operatörer ska bara förmedla uppkoppling och bandbredd, inget annat. Ingen ska stänga in telefonin i det egna företagets sfär, begränsa surfandet till vissa sajter och inget kabelföretag ska ha rätt att ta betalt för olika kanal-paket.

Permalänk | Anmäl #12 Mats Forssblad, 2009-05-04, 17:36

PS: Viktigt att se vad etablerade journalister skriver detta relaterat till att Näringsdepartementets till frågestunden bara bjuder in legitimerade journalister, och inte exempelvis bloggare eller andra engagerade personer.

Permalänk | Anmäl #13 Petter, 2009-05-04, 17:47

Mycket bra skrivit.

Permalänk | Anmäl #14 Slasher, 2009-05-04, 18:25

Jag frågade Henrik Brors på DN efter deras senaste Synovateundersökning, där man enligt honom kan konstatera att ett fåtal unga och mest unga män, är de som röstar på Piratpartiet.
Med den undersökningen, vilket knappast är en trovärdig mätare om verkligheten, skulle knappast Piratpartiet komma in i EU.

Och det är ju precis vad de flesta tror fortfarande och att det är en mer eller mindre en partilös grupp, Piratpartiet.
Därför skulle inte mogna väljare gå från sitt vanliga politiska etablerade parti de lägger rösten på i vanliga fall och "gå över" eller lägga sin EU röst på PP.

Inget politiskt etablerat parti eller gammelmedia heller för den delen, verkar ta alla skriverier och protester för IPRED-lagen, protesterna kring rättegången och domen mot The Pirate Bay och det fullständiga avståndstagandet kring dessa händelser och kring planerade kommande inskränkande lagar kring Internet, på allvar.
Min misstanke, i och med våra etablerade politiska partier håller tyst, är att de tror på att protesterna kommer mest och flest från unga grabbar, som dom alltid trott och inte förväntar sig en stor "pensionärsförening" med speedade rullatorer ta sikte på första bästa röstningslokal för nerläggande en papperslapp med Piratpartiet på till EU-valet 7 juni.
Dessutom om de etablerade partierna tror att dessa "unga pojkar" som mest tros vara Pirater, troligen kommer att sova över valet och inte ooorrrkaaa komma upp och iväg, så är den chansen ytterst liten...
för har nu ungarna fått morsan och farsan och mormor och morfar att bli Piratpartister för att med gott medvetande rösta för ett rättssäkert Sverige och att slippa "glina" i domstol där den ärvda Sommarstugan ryker all väg om det blir en sanning, tja då tar man ju de unga fröna, dom från 18-30 år, i örat och släpar med dom till röstbunkens lokaler.

På det viset tror jag att röstdeltagandet i år för EU, 7 juni 2009 och med nedsinglande röstsedlar på Piratpartiet i urnorna kommer att visa sig bli ovanligt högt deltagarmässigt.

Tacka släkten för det!

Permalänk | Anmäl #15 Pia "Vilda" Nordin, 2009-05-04, 19:18

Tack Christopher för en artikel med great force. För första gången i mitt 60-åriga liv kan jag ana en ny medborgarerörelse med dimension. Inte endast höger-vänster eller öster-väster utan något mer än så! En vision om ett helt fritt nätmedvetande utan tankepoliser som en demokratiskt rättighet. Ett dynamiskt samvetande online som för mig väcker samma förvirrande glädjekänsla som när första människan satte sin fot på månen eller som när Berlinmuren föll. I have a dream..... Är den realistisk? Finns det möjlighet att bli en gladgubbe i det digitala solskenet eller .. är jag dömd till en surgubbe i darknet?

Permalänk | Anmäl #16 Lennart Lindsjö, 2009-05-04, 20:12

Sorgligt att våra förtroendevalda så lätt förleds av underhållningsindustrins lobbyverksamhet. Om politiker generellt tänkte mer på demokratiska grundprinciper som människors rätt till integritet, rättssäkerhet för vanliga medborgare samt fri opinionsbildning, då skulle Ipred och Telekompaketet inte ens kommit med på dagordningen. Än mindre röstats igenom.

Endast underhållningsindustrin går fri från regleringar och ansvar.

Vanliga människors rätt till integritet och rättssäkerhet, likaså de små skaparnas möjligheter att nå ut, trampas ner av de stora elefanternas ekonomiska intressen.
Men det är ändå dessa små och vanliga som till sist får betala, både med pengar och med brist på frihet och valmöjligheter.

Det finns bara ett sätt: rösta bort de som fattar sådana här beslut och rösta in företrädare för bevarad frihet, integritet och rättssäkerhet - en röst på Piratpartiet är en röst för demokrati och yttrandefrihet - grunden i ett civiliserat samhälle.

Permalänk | Anmäl #17 pr1vat3, 2009-05-04, 20:14

Jag börjar seriöst fundera på att rösta på Piratpartiet den 7:e juni, inte för att jag skulle gilla deras politik men för att de verkar ha den vettigaste synen på Internet. Kanske är det så att detta EU-val avgörs av rättegången mot TPB och alla dessa integritetskränkande lagar som EU påtvingar medlemsländerna.

Vi kanske är alla överens om att EU har ett kontrollbegär, och att detta nu går ut över oss medborgare i form av integritetskränkande lagar som skulle vara helt otänkbara i demokratiska system för bara 10 år sen. Vad vi ser hända i EU just nu är vad jag skulle vilja kalla en de-demokratiseringsprocess. Vi går tillbaka i utvecklingen. Jag befarade att det här skulle hända sen terrorlagarna gick igenom för ett antal år sen. Jag visste att nästa steg skulle vara att kriminalisera samtliga medborgare. Staterna styr redan TV-kanalerna genom att ha nära, men hemliga, relationer med ägarna. Tidningar styrs mer eller mindre av staterna. Nu är det Internet som ska fällas ner i denna oändliga jakten på våra rättigheter.

EU riskerar att bli som Nazityskland om vi inte sätter stopp. Glöm inte att nazisterna också använde ursäkter för att lagstifta bort tyskarnas rättigheter. Just nu lagstiftar de bort våra rättigheter genom att skylla på terrorism och organiserad brottslighet. Demokrati...ja just det...

Permalänk | Anmäl #18 Ibrahim Al-Breft, 2009-05-04, 20:48

Så börjar rullatorföreningens piratmedlemmar snart samlas kring urnorna då ! Blir onekligen spännande att se hur det går.
Jag har samlat ett gäng äldre/föräldrar som själva eller deras barn är Pirater och vi går och röstar. Så 6-8 röster har vi där som en början.

Permalänk | Anmäl #19 Pia "Vilda" Nordin, 2009-05-04, 20:52

Ibrahim,

klart du ska rösta PP som första protest...
jag håller inte med om allt i PP heller, men tillräckligt...

Permalänk | Anmäl #20 Pia "Vilda" Nordin, 2009-05-04, 20:56

Det handlar om något helt annat! Det handlar om yttrandefrihet och informationsfrihet - vår rätt till att söka SANNING och KÄRLEK!!!

Kolla THE WAR PARTY från BBC
http://video.google.com/videoplay?docid=-8153555086218873684
och kolla MISSING LINKS:
http://video.google.com/videoplay?docid=7877765982288566190

och du kan förstå vad 18 000 svenska journalister inte vill förstå.
och vad ungefär 400 svenska riksdagsledamöter inte vill fatta
och vad nio miljoner svenskar inte ska få fatta.

Så vad fattar du? Hur reagerar du? Vad säger du? Vad förstår du?

Permalänk | Anmäl #22 ut, 2009-05-04, 23:47

Visst - det är svårt för de flesta att fatta eftersom media tiger!
Fatta själv:
Lasse Wilhelmson vågar berätta:
http://lassewilhelmson.wordpress.com/2009/04/28/varstingen-intervju-med-...
Christopher Bollyn vågar berätta:
http://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/esp_sociopol_911_57.htm
Shlomo Sand vågar berätta:
Israel deliberately forgets its history - Le Monde diplomatique
http://mondediplo.com/2008/09/07israel

Varför ska vi låta oss lura av några i EU och något sketet telekompaket!
Det handlar väl om SANNING och KÄRLEK! vad det nu är!!!

Låt oss ställa upp för KÄRLEK och SANNING!!!

Telekompaket vad har det med sanning och kärlek att göra?
Vi vet ju vilka som gjorde 11 september!!! Khazarerna i Washington,

Så titta på THE WAR PARTY från BBC
http://video.google.com/videoplay?docid=-8153555086218873684
och titta på MISSING LINKS:
http://video.google.com/videoplay?docid=7877765982288566190

Fy F-n! för sådana! Vi har väl kvar lite av sanning och kärlek!
Så låt oss förstå vilka som ligger bakom telekompaketet. Ett nytt 911. Eller är ni puckos? Låter er puckas?
ÄRLIGHET och KÄRLEK - ni vet inte vad det är?
De har lurat er att inte fatta vad ÄRLIGHET och KÄRLEK är?

Låt oss lura dem? Vad hjälper det? Låt oss avslöja dem och deras 911.

Permalänk | Anmäl #23 ut, 2009-05-04, 23:59

Eller vad sägs om Libertas? http://www.libertas.eu/sverige/

Permalänk | Anmäl #24 Tanja Bergkvist, 2009-05-05, 00:01

Eller vad sägs om Libertas? http://www.libertas.eu/sverige/

Permalänk | Anmäl #25 Tanja Bergkvist, 2009-05-05, 00:01

@ut

Ta tona ner dig lite ;)
Känns lite skrämmande maniskt ;)

Permalänk | Anmäl #29 Petter, 2009-05-05, 12:20

Det är inte bara internet som politrukerna ger företagen makten över. Andra delar av samhället, såsom sjukvård, sociala försäkringar osv. blir allt mer som kabel-tv, dvs. makten och ansvaret läggs över av politikerna till förmån för ekonomiska intressen.
Det är hela det som nationalekonomin går ut på. Om tio år har vi avgifter i skolan även i Sverige, gigantiska klassklyftor och områden som liknar krigsgårdar.
Det är varken "Reinfeldt o companys" fel, det är hela samhällsutvecklingen i stort. Vi drivs av kommersialism.
Visst är det bästa partier och politiker som sätter folks frihet i centrum, men då stryper vi de kommersiella krafterna, som producerar alla de förnödernheter som samhället är i behov av, och stryper vi den får vi andra problem. Detta är ett olösligt dilemma, då hela mänsklighetens utveckling bygger på sådana principer. Vi skulle behöva "programmera om" hela det ekonomiska tänkandet från grunden för att få lösningen. Detta är symptom på att vi går mot något riktigt galet i förlängningen om ingen tar aktion.

Permalänk | Anmäl #30 Alexander Forselius, 2009-05-05, 12:57

@ut - sluta spamma.

Permalänk | Anmäl #31 in, 2009-05-05, 13:13

Det som sker är att statlig/storföretag försöker skaffa kontroll över internet. Kontroll innebär i slutändan att bestämmanderätten vilar på ett fåtal personer. Makt och framförallt pengar. Kan man ta kontroll över internet så att man kan ta betalt för alla tjänster tjänar man ganska mycket. Kan man ta kontroll så att tankar och åsikter registreras tjänar man väldigt mycket som makthavare, speciellt i oroliga tider då man snabbt och effektivt kan 'ta bort' de som har andra åsikter än en själv. Denna utveckling har science fiction författare förutspått sedan länge och jag ser personligen inget som direkt hindrar det. Vi kommer gå mot en framtid där allt färre bestämmer allt mer.

Permalänk | Anmäl #32 Inke, 2009-05-05, 13:20

@ut - helvete vad du spammar! Folk kommer tro att alla PP sympatisörer är terrorister eller galningar. Hoppas ingen blir bortskrämda från att eventuellt rösta för individuella rättigheter i Sverige.

En kommentator föreslog libertas håller inte alls med att nåt flummig "EU-parti" skulle vara lösningen, inte heller verkar junilistan ha nåt att erbjuda i denna frågan. Lösningen är på nationellnivå det är jag övertygad om att trycka på för en återgång till våra medborgliga rättigheter i EU och senare i riksdagsval är no enda sättet.

Permalänk | Anmäl #33 Hobo, 2009-05-05, 14:02

Det har skrivits sjukt mycket om Telekompaketet de senaste veckorna, men det här är en av de mest välskrivna, klara summeringar av hela problematiken som jag har sett!

Läs även Kullenbergs högintressanta svar till infrastrukturminister Åsa Torstensson: http://christopherkullenberg.se/?p=788

Permalänk | Anmäl #36 Jonas, 2009-05-06, 09:31

"Vi kan inte tänka nationellt om telekompaketet, vi kan inte ens tänka internationellt. Internet ser inte sådana begränsningar. Internet är internetionellt, och tillgången till detta nät måste alltid försvaras"

Håller inte med helt, varför inte tänka nationellt och internationellt? Det skadar inte att ha lagar på nationell nivå som agerar brandvägg eller vattenskott om resten av eu inför idiotiska regler eller envisas med att behålla deras restriktioner. En internationell överenskommelse som garanterar nätfrihet är också nåt possitivt och definitivt värt att kämpa för.

Permalänk | Anmäl #40 Hob, 2009-05-07, 14:39

Kabel-TV-internet är ett ganska roligt påhitt. Som invänjd med det fria nätet så skulle jag aldrig ens kunna komma på en sådan idé. Jag ser det dock som så orimligt att det knappast ens är ett hot.

Permalänk | Anmäl #43 David Olofsson, 2010-03-16, 12:36

på att enbart sträva efter egen vinning. Inte i e chanel chanel
t skulle vara som du s gucci gucci
er denne. Det är inge hermes hermes
leken för längesedan! louis vuitton louis vuitton
lls över denne. D discount handbags discount handbags
try. A few of the designer handbags designer handbags

Permalänk | Anmäl #44 k247br, 2010-07-27, 02:29

The time during which people think it is ugly to wear a pair of glasses on their faces has gone away from today's fashion trends. Because everyone has a different opinion and style,many different eyeglasses or sunglasses need to be designed in order to supply the market with affordable and appealing spectacles. Firmoo.com is such a online store to provide you the most satisfying inexpensive glasses, like, online eyeglass prescriptions, no line bifocal sunglasses, womens glasses frames, rimless eyeglasses, discount eyeglasses, progressive glassesetc. they are with super quality, attractive exterior and low price. They can enhance your reading and your charm at low cost. Shopping eyeglasses and sunglasses here, you can enjoy the warmest customer services as well. More info: http://laolunsi.starblog.com/.Atlanta eyewear|Austin eye doctor

Permalänk | Anmäl #46 kohee, 2010-08-02, 07:51

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.