Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Europa

Foto: Marcus Kurn
Marita Ulvskog om partiet som kan göra din utlandssemester till en ekonomisk katastrof:

Moderaterna stödjer hutlösa mobilräkningar

I förra veckan röstade Europaparlamentet igenom en lagstiftning för att sänka kostnaderna för mobilsamtal när man vistas i ett annat EU-land. En överväldigande majoritet stödde förslaget. I moderaternas konservativa grupp var det endast fyra ledamöter som röstade emot. Bland dessa fyra återfanns moderaterna Gunnar Hökmark, Anna Ibrisagic och Christoffer Fjellner. Mobilavgifter är ett litet men signifikant exempel på moderaternas europapolitik. Man vill inte att EU ska försvara några andra värden än företagens rätt att röra sig över gränser. Det skriver Socialdemokraternas toppkandidat till Europaparlamentet, Marita Ulvskog.


Om författaren

Marita Ulvskog kandiderar till Europaparlamentet för Socialdemokraterna.

Under de månader jag rest runt i Sverige och kampanjat inför Europaparlamentsvalet har jag med jämna mellanrum mötts av frågan om det verkligen är så stora skillnader mellan de svenska partierna? Representerar inte alla en svensk ståndpunkt? Detta är ett farligt missförstånd. Ingenting kunde vara mer fel. Moderaterna hör till ytterligheten i sin konservativa partigrupp. Och vi socialdemokrater arbetar tillsammans med den europeiska socialdemokratin för ett Europa som sätter arbetstagaren, konsumenten och jobben först.

Den som vill ha exempel behöver inte leta speciellt länge. Så sent som förra veckan röstade Europaparlamentet igenom en lagstiftning för att sänka kostnaderna för mobilsamtal, surfing via mobil och SMS när man vistas i ett annat EU-land.

Bakgrunden till beslutet är att företagen på marknaden trots upprepade varningar inte klarat av att självreglera de hutlösa avgifter som konsumenter är tvungna att betala så fort de svarar i telefonen under en utlandsvistelse. EU har därför beslutat att sänka de kostnader bolagen får ta ut. Detta innebär att alla svenskar som planerar att ta med sig sin mobiltelefon på semester i sommar kan räkna med lägre kostnader.

När Europaparlamentet röstade om detta var det en överväldigande majoritet som stödde förslaget. I moderaternas konservativa grupp var det endast fyra ledamöter som röstade emot förslaget. Bland dessa fyra återfanns moderaterna Gunnar Hökmark, Anna Ibrisagic och Christoffer Fjellner.

Detta är signifikant för moderaternas europapolitik. Man vill inte att EU ska försvara några andra värden än företagens rätt att röra sig över gränser. När företagens kortsiktiga vinstintressen kommer i konflikt med arbetstagare, kvinnor och konsumenters rättigheter slår moderaterna konsekvent ifrån sig med förklaringen att EU inte har med detta att göra.

Konsekvenserna blir allt mer uppenbara. När utländska arbetstagare utför arbete i Sverige för en bråkdel av de löner svenska arbetare får för motsvarande arbete är det en konsekvens av att företagens kortsiktiga vinstintressen är viktigare än principen om lika lön för lika arbete. Och företagens rätt till billig arbetskraft är viktigare än principen om ickediskriminering.

Av samma skäl har man motsatt sig EU:s jämställdhetsarbete. Det är riktigt att dessa frågor till stora delar är nationella men vi måste använda EU-samarbetet till att sätta gränser för marknaden. Det kan inte vara så att det i en del medlemsländer är ok att vid anställningsintervjuer diskriminera unga kvinnor med hänvisning till att det är en nationell fråga.

För oss är det naturligt att EU ska förbättra för konsumenter, arbetstagare och jämställdheten. För Moderaterna är det företagens möjligheter att ta ut avgifter från löntagare och konsumenter som är det viktiga. Inskränks den rätten, blir moderaterna sura - att inskränka rätten för företag att ta ut överpriser är på moderat språk: "att lägga sig i" - för oss socialdemokrater är det självklart att lägga oss i för att förbättra livet för alla oss som lever i Sverige och övriga Europa.

Mobilavgifter är en liten illustration, men en ganska tydlig. Snart i en plånbok nära dig.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/6723

37 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ingen stor fråga om mobiler, med dotter studerande i annat land är det bara att ringa via andra telefonlösningar, som individ kan man lätt undvika dyra telefonräkningar, således inget för politiker

Permalänk | Anmäl #1 Matsi, 2009-05-03, 07:39

Själv tycker jag det är hutlöst när man går till en restaurang och en liten jäkla läskeblask kostar 25kr. Den kostar typ ett par kronor i inköp!!??

Krossa kapitalismen!!!

Permalänk | Anmäl #2 Gustav Engström, 2009-05-03, 08:13

Att notan för semesterresan blev ett par tusen kronor dyrare för att man kollat sina mail eller svarat i telefonen på grund av märkligheter i roomingavtalen är kännbart för de flesta som råkat ut för det.

Att reglera oskäliga avtalsvillkor på en oligopolmarknad som mobiltelefonimarknaden är en politisk fråga för de flesta som inte är inbitet nyliberala.

Permalänk | Anmäl #3 Martin E, 2009-05-03, 08:25

JAAAA... Lösningen på för höga priser generellt är naturligvis att Marita Ulvskog får komma till makten och peta med sina små byråkratiska fingrar i folks angelägenheter.
Kom ihåg att Marita var statsekreterare på den tiden då det var förbjudet att använda några andra telefoner än de av Televerket anvisade.
Marita Queen of Negative Campaining.

Permalänk | Anmäl #4 Tina, 2009-05-03, 09:12

Ja just det du har inte gjort något åt livsmedelspriserna här som är mellan 20-40% dyrare än på övriga platser i europa. Varför därför att du är emot konnkurens samma gäller på telesidan där är det som vanligt en liten maffia som får styra med ert goda minne.
Det gör de med hjälp av den konkurens lagstiftningen som finns som är fullständigt tandlös. Dessutom finnd det ingen som kontrollerar utan allt är magiskt självreglerande här i sverige.

Du sitter o tillhör samma parti som moderaterna o det är politikerpartiet för korruption.
M Gren

Permalänk | Anmäl #5 M Gren, 2009-05-03, 09:18

Ja regleringar är svaret! Om vi skulle lagstifta bort allt som är "hutlöst dyrt" så skulle vi inte ha några problem! Det är ju bara att förbjuda?

Det är problematiskt med konkurrensen i denna branch, men detta beror ju knappast på för få regleringar utan för många!

Permalänk | Anmäl #6 Mattias, 2009-05-03, 09:35

Jag är imponerad. Vi betalar så förbaskat mycket i avgifter till EU och det vi enligt S ska få tillbaka är sänkta mobilkostnader. Nog borde väl Marita Ulvskog hitta något bättre att klaga på än att de konservativa röstar emot ett sådant förslag. Ta istället och förklara Marita, varför franska bönder får så mycket bidrag men inte de svenska? När avtalen skrevs hade vi en S ledd regering.

Permalänk | Anmäl #7 Peter, 2009-05-03, 09:39

Vinnande valfråga!! Knappast....Marita Ulvskog visar här varför hon INTE är bättre än Mona.

Permalänk | Anmäl #8 FredrikN, 2009-05-03, 09:52

Du har rätt Marita. Låt Konsum ta över rubbet. Där finns det en genial tjänstemannakår som har stort behov av pengar till sina egna löner. Du tar väl upp din gamla fråga om att förbjuda parabolantenner också?

Permalänk | Anmäl #9 goran, 2009-05-03, 09:52

Ska man bli trött eller bara trött...vilken jäkla fråga att lägga fram...nä man blir inte bara trött man blir skrämd också...

Permalänk | Anmäl #10 Pia "Vilda" Nordin, 2009-05-03, 10:02

Vist är det viktigt att EU:s fria rörlighet för arbete och kapital inte blir en ursäkt för social dumping, arbetarnas rätt att organisera sig och utöva inflytande är en garanti för detta, EU skulle kunna ha en bättre handespolitik med kina och indien, man kan kräva att även de skall ha bra löner och anställningsavtal för att få sälja inom EU, det största problemet med social dumping finns utanför EU, företagen flyttar runt till de ställen där man kan köpa arbetskraft billigast, på somliga ställen för nästan ingenting.

Trots detta kommer jag att rösta pirat i EU valet, därför att demokratin är den viktigaste frågan Just nu! Nej! till FRA, IPRED och datalagringsdirektivet.

Permalänk | Anmäl #11 Arbetare, 2009-05-03, 10:12

Som en fårskock...

Om ni hade lite läsförståelse hade ni förstått att artikeln inte handlar om mobilavgifter utan moderaternas politik. Det är i allra högsta grad relevant att kommentera deras politik för politiker i opposition.

Marita Ulvskog ifrågasätter helt berättigat moderaternas ställningstagande för storföretagens intressen mot konsumenters, dvs de som ska rösta i valet. Företagen saknar som bekant rösträtt och representation i parlamentet. (det senare kan man ju dock diskutera...)

men visst, bräk på ni bara...

Permalänk | Anmäl #12 default persson, 2009-05-03, 10:22

fråga till newsmill:

Sätter ni rubriker och ingress eller gör skribenterna det?

vem det än är så återspeglas ju inte artikelns innehåll vilket rimligen är meningen.

Permalänk | Anmäl #13 default persson, 2009-05-03, 10:24

Flera här som jobbar på telecombolag verkar det som.

Permalänk | Anmäl #14 Calle Bengtsson, 2009-05-03, 10:41

Det finns något konstigt i artikeln.
Det står "När Europaparlamentet röstade om detta var det en överväldigande majoritet som stödde förslaget. I moderaternas konservativa grupp var det endast fyra ledamöter som röstade emot förslaget. Bland dessa fyra återfanns moderaterna Gunnar Hökmark, Anna Ibrisagic och Christoffer Fjellner."
Om "endast" fyra m-ledamöter röstade emot det förslag som Ulvskog stöder, undrar man hur många m-ledamöter som röstade för det?
Jag har inget emot att moderaterna avslöjas, tvärtom, men i det här fallet förstår jag faktiskt inte vad som menas.

Permalänk | Anmäl #15 Erik Rodenborg, 2009-05-03, 10:54

Att rösta emot betyder inte att man tar ställning, utan snarare att man inte vill ta ett beslut för att det saknas information i ämnet.

Självklart skall man oavsett färg både kunna resa och ringa över landsgränserna till tydliga kostnader - hur det sedan informeras till kund är viktigare att prata om än att lägga tid på inlägg som varken utvecklar eller stimulerar den intellektuella individen, man förväntas själv kunna söka information och jag tycker det är viktigare att lägga ned tid på att styra HUR informationen skall visas för den enskilde individen inte kostnaden i efterhand - så utvecklar man.

Permalänk | Anmäl #16 Per Martin Rudhamn, 2009-05-03, 11:33

Hej Marita!
Vad är det som du inte förstår?
Moderaterna slåss för den fria marknaden och ni på vänsterkanten vill kontrollera allt så att ni får mer makt. Vad är underligt med det?
Sedan är det ju ingen som är tvungen att ta med mobilen utomlands! Är huvudet dumt så får kroppen lida. Jag tar aldrig med mobilen utomlands just pga att jag vet att det är dyrt!

Permalänk | Anmäl #17 TÅGMICKE, 2009-05-03, 11:43

hur många EU-ledamöter från Sverige finns där i Bryssel överhuvudtaget? Och det är inte första gången att vissa av dem röstar emot eller för; allt beror på vad som gynnar ett viss parti, inte folkets intressen. Det viktigaste för våra kära ledamöter är väl det frikostiga lönen, traktamenten och annat smått och gott som man kan bli miljonär på. Det diskuterar Marita aldrig (hon vet väl hur Margot Wallström blev rik på EU-frågor).
Konstigt nog så finns det en massa lagar och bestämmelser som EU-komisionen har stiftat och som bestämmer över Sveriges politik och vardag. Regeringen följer detta utan att ifrågasätta om det går eller inte och vad skulle hända om riksdagen skulle rösta nej om vissa frågor. Det röstar moderata EU-ledamöter inte emot i Bryssel. Att sossarna röstar ja och opponerar sig hela tiden är väl deras gamla strategi. De kan inget bättre än så.

Permalänk | Anmäl #18 blues, 2009-05-03, 11:41

Är detta nivån på ditt engagemang i Europaparlamentet Marita Ulvskog?

Permalänk | Anmäl #19 Sr, 2009-05-03, 12:10

Jag håller fullständigt med moderaterna i den här frågan. Prisregleringar leder i princip aldrig till något bra. Om den enskilde anser att priserna på utlandssamtal är viktiga så står det den personen fullständigt fritt att anlita en operatör med rimliga priser.

På det hela taget har faktiskt moderaterna i EU-parlamentet gjort rätt bra ifrån sig i viktiga frågor som t ex telekompaketet. Hade det inte varit för att moderatena (och övriga etablerade partier) på hemmaplan behöver en rejäl signal att vi inte vill ha skitlagar som IPRED, FRA-lagen, och teledatalagring så hade jag nog lagt min röst på Fjellner. Nu får Engström den i stället.

Permalänk | Anmäl #20 Staffan Johansson, 2009-05-03, 12:36

Så Melitta Snårskog vill att kommisionen av alla institutioner skall detaljreglera konsumentpriser! Vill den typiske s-väljaren ha en så långtgående överstatlighet. Vill den typiske s-väljaren överlåta sina vardagsbeslut till ett antal utländska tjänstemän som inte är demokratiskt valda? Vill ens den typiske s-väljaren byta ut den västerländska marknadsekonomin mot den regleringsekonomi som så tydligt misslyckades i de forna öststaterna? Ulvskog skriver i denna artikel att hon vill allt detta.

Permalänk | Anmäl #21 Arthur, 2009-05-03, 14:52

Ja ja, Marita. Mobilavgifterna är ett elände Men just här hade det varit läge att yttra sig om lagstiftningen kring Internet i Sverige och Europa. Det här inlägget är alldeles för lättviktigt för att avleda den pågående, viktiga principdebatten.

Permalänk | Anmäl #22 Claes Samson, 2009-05-03, 15:11

Ni vet vad de säger " det enda som är värre än ett statligt monopol är ett privat monopol" När det gäller roamingavgifterna ser det inekligen ut som om det råder någon sorts överenskommelse mellan bolagen. Det är ingen naturlig situation och något måste göras för att sätta press på bolagen.

Permalänk | Anmäl #23 Calle Bengtsson, 2009-05-03, 16:00

Konsumenternas intressen ska skötas av effektiv reglering av marknaden; i dagens monopolistiska situation (alla operatörer har samma sak för lika pengar) kan vi inte stå emot på egen hand. Jag är moderat och trött på gammhögern för att de inte fattar detta. Vill Ulvskog också ta itu med telemarknadens ineffektivitet för att den låser kunder i långa avtal så är det ett plus i kanten till henne - och det är första gången jag ens tänker något positivt om den damen!

Permalänk | Anmäl #24 dott, 2009-05-03, 17:39

Konsumenternas intressen ska skötas av effektiv reglering av marknaden; i dagens monopolistiska situation (alla operatörer har samma sak för lika pengar) kan vi inte stå emot på egen hand. Jag är moderat och trött på gammhögern för att de inte fattar detta. Vill Ulvskog också ta itu med telemarknadens ineffektivitet för att den låser kunder i långa avtal så är det ett plus i kanten till henne - och det är första gången jag ens tänker något positivt om den damen!

Permalänk | Anmäl #25 dott, 2009-05-03, 17:40

Marita, hur tänkte du nu? Varifrån fick du att det här är en viktig fråga att debattera?
Mobiltelefoner - det har ju alla, speciellt yngre väljare, det måste vara ett framgångskoncept att stå för lägre avgifter och samtidigt kunna sparka på M.
Fingertoppskänsla som en skogshuggare med arbetshandskar ungefär.

Om M skriver du "Man vill inte att EU ska försvara några andra värden än företagens rätt att röra sig över gränser. När företagens kortsiktiga vinstintressen kommer i konflikt med arbetstagare, kvinnor och konsumenters rättigheter...".
Men vad står du själv bakom med t ex IPRED?

Internet är medlet för allt fler, ett självklart medel för de yngre, för att nå kunskap och information, skapa kontakter och bilda opinion. Detta internet håller du och ditt parti på att överlåta i händerna på nöjesindustrins vinstintresse.
Dessutom får det privata vinstintresset agera privatpolis på detta internet.
FRA övervakar varje bokstav som skickas på internet och ACTA kommer snart för att ge styrningen till distributörerna för mediaindustrin.

Du talar om vad du är emot i M:s politik. Men vad är du för?
Varför ska vi tro dig i frågan om mobiltelefoni, när du tydligt visat var du står i och med Ipred och FRA?

Du kastar dig över och riktar skarp kritik mot att mobiloperatörer vill ta ut höga avgifter, men att nöjesindustrin samtidigt kan stämma skiten ur godtycklig medborgare, utan insyn eller oberoende kontroll, det säger du inget om.

Är det din syn på rättvisa, ditt sätt att sätta medborgaren i centrum - då betackar jag mig.

"IPRED är en liten illustration, men en ganska tydlig. Snart i en civildomstol nära dig."

Permalänk | Anmäl #26 pr1vat3, 2009-05-03, 17:52

Hmm Eu's gemensama jordbrukspolitik kostar Svenskarna miljoner. Men det ulvskog bryr sig om är 100 pers per år som inte förstått sina mobilavtal när dom är i utlandet?

Att slå ett slag mot EU CAP skulle hjälpa så mycket mer för plånboken hos dom flesta, tillochmed personer som inte har råd med mobiltelefoner.

Permalänk | Anmäl #27 Kerberos, 2009-05-03, 19:51

Nu tänker jag faktiskt vara elak och säga att Marita Ulvskog, Mona Sahlin och medlöparen Wanja Lundby-Wedin är inga politiker som jag speciellt ser tillhör intelligensian och inga jag skulle överlåta min plånbok till.

Sen är man ju så trött på tunnelseendet och den aggressiva "på hopp" politiken där man aldrig hör deras egna vettiga förslag på lösningar av någonting för huvudtaget, det ska bara anklagas över hur usla alla andra politiker är. Ulvskog blir ännu ett problem för sossarna, obehaglig framtoning i mina ögon.

Permalänk | Anmäl #28 Pia "Vilda" Nordin, 2009-05-03, 23:41

Jag är socialdemokratisk politiker. Jag har aldrig arbetat men mina släktingar och vänner har högavlönade jobb på kommunen. De fick jobben för jag kunde intyga att de var de mest lämpade av alla sökande.

Permalänk | Anmäl #29 Bo T, 2009-05-04, 07:43

Ulvskog är en relik från det forna DDR Sverige. En kommunist i Sapkostym. Tragiskt att hon ska sitta i Eu och lyfta en fet lön.

Permalänk | Anmäl #30 Robbe, 2009-05-04, 10:16

Vilken patetisk icke-fråga, ni sossar och vi svenskar har större problem än mobilräkningar från utlandet.

Permalänk | Anmäl #31 Oscar, 2009-05-04, 16:22

Vänta nu... Aftonbladet är där borta!

Permalänk | Anmäl #32 Jakob, 2009-05-05, 06:57

Erik Rodenborg! Jag tror Ulvskog menar så här: Det här är en så uppenbar konsumentskyddsfråga att till och med av den konservativa grupp (från alla länder) i EU-parlamentet där även moderaterna ingår, så var det bara fyra ledamöter som röstade emot. Och dessa fyra var inte till största delen tyskar eller fransmän eller britter eller från något annnat land (som man kanske kunde tro skulle stödja laissez-faire-politik mer än våra jämförelsevis socialt ansvarskännande nordiska konservativa), utan tre av dessa europas fyra mest anti-konsumentskydds-inriktade EU-politiker var just dessa namngivna moderater. Av EU:s "fyra friheter" -- fri rörlighet för arbete, varor, kapital, och vad det nu var, påstår Ulvskog, så tycks moderater som Hökmark bara bry sig om dem som gynnar näringslivet, och skita i det som skulle kunna vara bra för vanligt folk.

Så till det rent matematiska: Hur många EU-parlamentariker har Sverige över huvud taget, kanske tjugofem-trettio? Hur många av dem kan vara moderater? Fem till åtta, skulle jag gissa. Så, en majoritet eller en mycket signifikant majoritet av svenska moderata EU-parlamentariker röstade mer anti-konsument och pro-laissez-faire än den mest katolska polack, den mest thatcheristiska britt, och den mest blåsvarta Franz-Josef-Strauss-dyrkande tysk.

Förstår du nu hur hon menar?

Permalänk | Anmäl #33 Christian R. Conrad, 2009-05-20, 12:31

Christian: Fast det är ändå en jävligt patetisk icke-fråga. Det finns sjukt mycket viktigare frågor att engagera sig i just nu.

Permalänk | Anmäl #34 Andreas, 2009-06-02, 17:38

Snacka om pajkastning. Det finns väl ingen som har så lite att komma med som M Ulvskog. Nog finns det massor av andra problem att ta tag i än att smutskatsa sina politiska motståndare. Berätta istället om alla beslut som du varit medverkande till för att höja levnadskostnaderna för svenska folket.

Permalänk | Anmäl #35 Hans Ahl, 2009-06-04, 13:46

Tycker också det är ganska uppenbart att hon inte avser att diskutera just mobilavgfter.
Det hon i grund och botten menar är att sossarna vill ha ett EU där politiker och tjänstemän detaljstyr våra vardagliga liv medan moderaterna vill att EU ska syssla med lite större frågor.

Permalänk | Anmäl #36 Major Fukup, 2009-06-05, 09:19

Hm. Som jag minns det förespråkade Socialdemokraterna ett bibehållande av Telias monopol på mobilmarknaden i Sverige. Den borgerilga regeringen fick bort det och minutkostnaden sjönk från runt 4 kronor, plus startavgift till dagens vettiga konkurrens, billigare. Hon är skickad till EU för att Mona Sahlin ser henne som lite för jobbigt vänster, det stör. Men man ger henne detta för lång och trogen tjänst. Hon har aldrig en susning om vad hon talar om. Som om någon EU-politiker som bryr sig om sitt folk skulle lyssna på en svensk socialdemokratisk politiker när det gäller ungdomsarbetslöshet? Det är ju snarare så att man frågar sig hur fasen gick det så illa i ett så rikt land? Med just ungdomsarbetslöshet, att lyssna på dem, nja, knappast.

Permalänk | Anmäl #37 Åsa Backman, 2009-06-06, 01:40


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.