Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Dawit Isaak

Foto: scanpix
Merit Wager om statsministerämbetets gränser:

Därför var det rätt av Reinfeldt att inte skriva på uppropet om Isaak

På måndag avslutar de fyra stora tidningarna kampanjen för Dawit Isaak och lämnar in drygt 200 000 namnunderskrifter till Eritreas ambassad. Merit Wager, mångårigt flyktingombud, förklarar här varför hon anser det vara rätt att Fredrik Reinfeldt inte skrev på.


Om författaren

Merit Wager är fri debattör, flyktingombud och var tidigare Medborgarnas flyktingombudsman. Hon bloggar på www.meritwager.wordpress.com

Statsministerkandidaten Mona Sahlin kysser RFSL:s vice ordförande Ulrika Westerlund på munnen. Bilden kablas ut över Sverige men också till viss del över världen. Fredrik Reinfeldt, nuvarande statsminister, skulle knappast komma på idén att kyssa RFSL:s ordförande Sören Juvas vare sig på munnen eller någon annanstans. Det anses inte vara riktigt statsmannamässigt och förtroendeingivande. Eller seriöst.

Mona Sahlin har skrivit på upprop för Dawit Isaak, Fredrik Reinfeldt har inte gjort det, han är statsminister och riskerar skarp kritik om han börjar skriva på vissa upprop men inte andra. Fredrik Reinfeldt faller inte heller för starka påtryckningar att skriva brev till Eritreas statsledning och vädja för den fängslade eritreanske journalisten Dawit Isaak, som också har svenskt medborgarskap.

Bo Strömstedt, tidigare chefredaktör för Expressen, säger i Expressen den 1 maj att kung Carl XVI Gustaf "bara väntar på att Fredrik Reinfeldt ska ta kontakt " eftersom kungen enligt Bo Strömstedt vill att de ska skriva ett gemensamt brev till Eritreas president Isaias Afewerki.

Fredrik Reinfeldt gör helt rätt när han avböjer sådana inviter och står emot populistiska påtryckningar. Att vara statsminister innebär inte att man ska se posten som en plattform för allehanda mer eller mindre behjärtansvärda medborgaraktioner. Det finns organisationer som Amnesty, Human Rights Watch m.fl. som gör det, liksom andra sammanslutningar; just i detta fall bland annat journalistförbund och pressklubbar. Och enskilda individer, vilket kungen faktiskt ör eftersom han inte har någon verklig politisk eller annan makt. Han kan givetvis skriva ett brev till den eritreanske presidenten, från ett statsöverhuvud till ett annat, om han känner att det är angeläget. Kungen representerar Sverige på ett helt annat sätt än statsministern som ju är tillsatt på ett demokratiskt sätt och därmed vald att representera hela folket.

Givetvis skulle ett kungligt brev väcka uppmärksamhet - även om det är tveksamt just i detta fall om det skulle få någon faktisk betydelse. Men om kungen tycker att det är viktigt att agera för just denna person av alla som sitter fängslade för sina åsikters skull, då ska han göra det utan att vänta på Fredrik Reinfeldt.

Fredrik Reinfeldt varken kan eller ska agera för Dawit Isaak genom att skriva ett brev till presidenten i det land där Dawit Isaak är medborgare och där det landets medborgarskap är det enda som räknas. Fredrik Reinfeldt skulle knappast, lika lite som Isaias Afewerki eller någon annan president eller premiärminister i världen, acceptera att ett annat lands ledning lade sig i ett fall där en ursprungssvensk, medborgare både här och i deras land, lade sig i Sveriges interna angelägenheter och till exempel krävde frigivning ur fängelse av en sådan person.

Tack och lov att Fredrik Reinfeldt håller huvudet kallt och varken kysser RFSL:s ordförande eller låter sig pressas av någon att skriva olämpliga och irrelevanta brev till ett annat lands president. Hade vi däremot haft Mona Sahlin som statsminister så är risken stor att hon hade gjort bort både sig själv och Sverige och skickat iväg ett brev till Eritrea.

Fredrik Reinfeldt kan inte lägga sig i hur andra stater behandlar en enskild person som är medborgare i den staten. Det spelar ingen roll om personen ifråga också har förvärvat svenskt medborgarskap; befinner man sig i sitt ursprungsland där man har sitt ursprungsmedborgarskap då är det enbart detta medborgarskap som gäller inom det landets gränser. Vad Fredrik Reinfeldt naturligtvis kan göra är att uttala sig starkt fördömande mot att stater som Eritrea och många andra, fängslar människor för deras religiösa tro eller politiska uppfattning, eller för att de uttryckt sina åsikter offentligt.

Till slut: jag hyser givetvis en stark och innerlig förhoppning om att Dawit Isaak och alla andra människor i samma belägenhet, oavsett medborgarskap, ska bli fria.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/6738

27 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag håller med om att det är bra att Fredrik Reinfeldt inte ställer upp på denna form av jippon.
Men desto viktigare att påpeka är att moderaterna stöder diktaturen i Eritrea. Enligt biståndsminister Gunilla Carlsson är det viktigt att vi ger dem ekonomiskt bistånd.
Sverige borde helt enkelt politiskt verka för demokrati, och motarbeta inskräkningar av yttrandefrihet och andra friheter. Då skulle Fredriks ointresse av jippon vara trovärdigt.
I stället för Sverige som så många länder en politik där man samarbetar med diktaturer och inte konsekvent verkar för en demokratisk utveckling i världen. Då finns det ingen som helst trovärdighet kvar.

Permalänk | Anmäl #1 Mats Forssblad, 2009-05-03, 22:52

Hur kom den morddömda svenskan hem från USA? Var det på eget bevåg som Herr Terminator beslutade att låta henne åka hem? Har för mig att jag läste något om hemliga(?) överläggningar mellan Reinfeldt och Schwarzenegger.

Hon är i grunden svensk och Dawit Isaak har ju bara svenskt medborgarskap så varför ska han få samma möjlighet?

Permalänk | Anmäl #2 Nils-Erik Olsson, 2009-05-04, 01:51

Mats Forssblad....."Jag håller med om att det är bra att Fredrik Reinfeldt inte ställer upp på denna form av jippon."
Du kanske borde sätta dej in i vad ordet jippo betyder. Att arbeta för att en politiskt fängslad människa blir frigiven är knappast ett jippo.

Permalänk | Anmäl #3 Jan Carlèn Söderman, 2009-05-04, 05:49

Polismördare går det bra att lägga energi på att dom frigivs, men tydligen inte politiskt fängslade människor. Reinfeldt i ett nötskal.

Permalänk | Anmäl #4 Jan Carlèn Söderman, 2009-05-04, 05:51

Och vad har Mona Sahlins kyss med denna saken att göra??????.
Att Wager är hatare av socialdemokratisk politik är ju känt sedan förut, men detta blev ju enbart patetiskt.

Permalänk | Anmäl #5 Jan Carlèn Söderman, 2009-05-04, 05:56

Mona Sahlins kyss har betydelse så till vida att den visar på hennes benägenhet att agera mer populistiskt än genomtänkt och statsmannamässigt. Bara för att du stöder homosexuellas rättigheter behöver du inte hångla upp någon förbundsordförande som en slags politisk markering. Hennes agerande framstår snarare som omoget än djärvt.

Permalänk | Anmäl #6 M, 2009-05-04, 08:50

Helt rätt. Den populistiska nollan Mona Sahlin kan hålla på och slemkyssas med kvinnor och skriva på listor hit och dit - för hon är en icke trovärdig person som aldrig kommer bli statsminister i Sverige.

Sveriges statsminister ska verka på en högre nivå. Mona beter sig som världens äldsta SSU:are.

Permalänk | Anmäl #7 Micke, 2009-05-04, 09:03

Nej det är ju bra att Moderaterna inte faller för denna typ av populism. Tillfälliga politiska vindar skall inte styra det politiska arbetet, utan det bör styras av stabila värderingar. Det var ju t ex därför Moderaterna inte heller stödde motståndet mot apartheid, och snart kan vi åter leva i en uppdelad värd där alla vet sin rätta plats.

Permalänk | Anmäl #8 Mållgan, 2009-05-04, 09:35

Det är ju fruktansvärt att Reinfeldt inte lägger allt annat åt sidan. Isaak är ju Journalist och därmed mer värd än simpla ingenjörer som Roland Larsson och oss andra dödliga. Vad är väl klimatfrågan och den ekonomiska krisen? Ingen fråga, inklusive själva kriget i Eritrea, har ju fått så mycket mediautrymme så det måste ju vara årtiondets viktigaste fråga.
Givetvis ska vi också riskera tusentals liv ur lokalbefolkningen genom att strypa nödhjälpen till de svältande, Frågan är väl om vi inte borde överväga en invasion för att rädda denne halvgud.

Permalänk | Anmäl #9 Johan Wallin, 2009-05-04, 09:37

Tydligen är inte regim kritik tillåtet på newsmil då mitt tidigare ilägg plockats bort.

Då vet vi åt vem ni jobbar.

M Gren

Permalänk | Anmäl #10 M Gren, 2009-05-04, 09:56

Jan Carlèn Söderma skriver till mig: "Du kanske borde sätta dej in i vad ordet jippo betyder. Att arbeta för att en politiskt fängslad människa blir frigiven är knappast ett jippo."
Jan, jag skulle bli förvånad om jag lyckades övertyga dig om att det ÄR ett jippo. För om man inte har insett det vid det här laget, då måste man vara blind. Har du sett de irriterande räknarna som t ex DN har?
nnons:

Dawit Isaak har suttit fängslad
2780 dagar, 4 tim, 17 min och 10 sek.

Dawit Isaak har suttit fängslad
2780 dagar, 4 tim, 17 min och 20 sek.

Jag finner det osmakligt och ovärdigt att vi fokuserar på en enda person, och ignorerar att det handlar om en diktatur som gör många brott, och som vi borde vara kritiska till på alla de sätt.
Jag är lika kritisk till andra jippon, så som rosa band och mustascher för att visa hur viktigt det är med prostatacancer.
Man ska kunna göra framsteg i medicinen utan att fjanta sig.

Permalänk | Anmäl #11 Mats Forssblad, 2009-05-04, 12:55

Det är osmakligt av Merit Wager att använda en politisk fånges, som Dawit Isaak, situation för att skära partipopulistiska lagrar åt Fredrik Reinfeldt, och i samma veva försöka sänka Mona Sahlin. Merit, jag undrar liksom någon tidigare, vad 17 Mona Sahlin och RFSL har med Reinfeldts "skriva på eller ej" att göra?
För övrigt anser jag att Sveriges regeringschef, liksom dess statschef, ska ägna alla svenska medborgare samma intresse, oavsett medborgarskapet är förvärvat eller medfött.

Permalänk | Anmäl #12 Anna Österström, 2009-05-04, 13:58

Moderaternas dyrkan av sin "läre ledare" når nya höjder....eller sjunker till nya djup vilket som passar bäst. Stödet för regimen i Eritrea är osmakligt speciellt när en Svensk medborgare hålls inspärrad. Var det inte massa borgare som gnällde över socialdemokraternas bidrag till socialist regeringar över världen? Men deras bidrag till galna diktatorer som gillar att spärra in journalister i fängelser med hemska förhållanden är det inget fel på!

Permalänk | Anmäl #13 Hob, 2009-05-04, 14:26

Bra artikel Merit Wager!
Skönt med en artikel som innehåller fakta och inte en massa känslodravel!
Den enda skandalen i "Dawit Isaak affären" är de tidningar som hittat på denna "skandal". Jeltsin hade rätt om pressen då han sade i USA: "you are the disgrace". Det fick Clinton att garva igenkännande. Clinton var ju med i en ännu större medieskandal. Den då republikanerna gjorde allt för att bli av med Clinton via olika smutsiga mediatricks. Politik är en bra smutsig bransch så även i Sverige verkar det som!

Permalänk | Anmäl #14 TÅGMICKE, 2009-05-04, 15:13

Varför ska vår statsminister, eller någon annan, agera annorlunda beroende på om en svensk medborgare även är medborgare i ett annat land eller inte? Finns det defacto ett a- och b-medborgarskap i Sverige, finns det länder där svenskt medborgarskap upphör att gälla, eller hur tänker du Wager? Det är faktiskt vad som antyds och börjar man tänka så, så är man ganska farligt ute...

Permalänk | Anmäl #15 Sixxdogg, 2009-05-04, 15:39

Merit Wager, efter att läst din blogg otaliga gånger, så framstår det mer än tydligt var dina politiska åsikter hör hemma.

Permalänk | Anmäl #16 Stone, 2009-05-04, 16:02

Till anonyma "Sixxdogg" och andra som inte tycks förstå vad de läser och som kommenterar utan att ha kompetens att göra det. Om man bara slänger ur sig vad som helst utan att ha kunskap om det man yttrar sig om, det är DÅ man är farligt ute.

Nedan finns citat från den information som alla som blir svenska medborgare får av Migrationsverket. Den finns också på UD:s hemsida och de här frågorna regleras av internationella konventioner som också gäller Sverige. Och - OBS! - det jag skriver om är enbart faktabaserat och har INGENTING med "politisk hemvist" att göra. För det här - regleringar av umgänge mellan stater och om medborgarskap etc - handlar inte ett enda dugg om svensk partipolitik, som f.ö. inte intresserar mig så där alldeles oerhört mycket.

Alltså, här är UD:s lättfattliga sammandrag på lätt svenska för dem som kanske inte klarar att utläsa vad som gäller ur lagar och konventioner:

"Risker och problem med dubbelt medborgarskap
Det kan medföra risker eller problem att ha dubbla medborgarskap. Nedan hittar du exempel på situationer där problem kan uppstå och där Sverige har svårt att hjälpa till.

Det svenska medborgarskapet erkänns inte
Den främsta risken är att ditt svenska medborgarskap kanske inte erkänns av det andra landet, där du också är medborgare. Det innebär till exempel att myndigheterna i det landet inte tillåter Sverige att ge dig konsulär hjälp om du skulle frihetsberövas/gripas av polisen. Det kan till och med hända att en svensk ambassadtjänsteman inte ens får träffa dig.

Du kan också få problem i tredje land, i synnerhet om du inte rest in i landet på ditt svenska pass utan i stället använt ditt andra pass. Då kan myndigheterna i landet hävda att Sverige inte har rätt att hjälpa dig om du får problem."

Merit Wager

Permalänk | Anmäl #17 Merit Wager, 2009-05-04, 16:18

Tycker Reinfeldt gör rätt.

Permalänk | Anmäl #18 Karl, 2009-05-04, 17:18

Bra skrivet Merit! Det är du som har rätt. Mona Sahlins uppträdande gick att tolka på många sätt,är hon bisexuell,nykär,lämnar hon sin man eller var det bara ett simpelt pr trick?!
Reinfeldt däremot plockar inga billiga poäng och är stabil i sig själv,tillskillnad från desperata omogna sossar!
Märkligt oxå att det ska ta åtta år innan media börjar slå på stora trumman.

Permalänk | Anmäl #19 Ulrika, 2009-05-04, 17:24

Det är alltid modigt att våga stå för sin åsikt när populist drevet går. Då har man integretet och är värd respekt.

Permalänk | Anmäl #20 Jakobsson, 2009-05-04, 17:35

Merit! Vilka har "kompetensen"? Att kommentera det du skriver, menar jag. Reinfeldt, tjänstemännen på Migrationsverket eller någon annan ur eliten?
Skriver du här får du finna dig i att bli ifrågasatt, kompetent eller ej, anonymt eller ej.
Det har med det fria ordet att göra, vet du.

Permalänk | Anmäl #21 Anna Österström, 2009-05-04, 19:04

Av vad jag förstår är du Merit en höger-sympatisatör, rätta mig gärna om jag har fel. Trots att jag just därför som "grön" skulle säkerligen hitta en mängd politiska ståndpunkter där vi skulle ha vitt skilda åsikter vill jag lyfta hatten för den klarsynthet du visar i den här artikeln. Jag syftar då inte på Mona's kyss, utan jag syftar på Dawit Isak-frågan. Ett par klockrena citat med poäng som lyser med sin frånvaro i den mediala häxjakten som har försegått mot Eritrea.

"Reinfeldt skulle knappast... ...acceptera att ett annat lands ledning lade sig i ett fall där en ursprungssvensk, medborgare både här och i deras land, lade sig i Sveriges interna angelägenheter och till exempel krävde frigivning ur fängelse av en sådan person."

"Reinfeldt kan inte lägga sig i hur andra stater behandlar en enskild person som är medborgare i den staten. Det spelar ingen roll om personen ifråga också har förvärvat svenskt medborgarskap; befinner man sig i sitt ursprungsland där man har sitt ursprungsmedborgarskap då är det enbart detta medborgarskap som gäller inom det landets gränser."

En folkrättslig självklarhet som totalt har förbigåtts!

Något som jag saknar dock är konstaterandet av hur detta blir än mer komplex där du har USA och till viss del även Sverige som motståndare av det slutgiltiga och bindande beslutet angående gränsdragningen emellan Etiopien och Eritrea. Att man därmed har gett Etiopien sitt medgivande av dess nuvarande sedan sju år tillbaka ockupation av eritreansk mark.
Och att Dawit har obestridligen har finansierats av National Endowment for Democracy (NED) via Swedish International Liberal Centre (SILC) och det faktum att när han tilldelades "journalistlicensen" i Eritrea blev tydligt instruerad om regelverket som gällde, bl a att man inte under några som helst omständigheter fick finansieras av icke-eritreanska aktörer. Ett ganska logiskt regelverk med tanke på hur en extern partisk finansiär skulle skapa en förödande obalans i ett ungt litet land som Eritrea.

Permalänk | Anmäl #22 Folke, Juristen, 2009-05-04, 20:10

Tycker visserligen synd att han är fängslad. Men jag antar han har dubbla medborgarskap. Ett i Sverige och ett i Etria.

Saken är den att om mna då har dubbla medborgarskap så tappar man rättskyddet från sverige om man gjort något som är e.x illegallt i annat land där man också uppbär medborgarskap. Så därav kan inte sveriges regering göra så mycket mer. Dock kan vi svnaksa folket protostera genom att ej ge bidrag till detta land och skita i att resa dit

Permalänk | Anmäl #23 SR, 2009-05-04, 20:38

Tycker inte vi kan ha personer som åker tillbaka till ett land som dom säger sig ha flytt från. Gör man det kan vi lika gärna kalla tillbaka deras medborgarskap. David Isaak fall är ju inte unikt, det är fler som åker tillbaka till sina hemländer för att sedan hamna i fängelse eller liknande. Sedan ska Sverige lägga ner tid och pengar på att hjälpa dom. Tycker att det är ett hån mot Sverige som hjälpte dom i första hand.

Permalänk | Anmäl #24 Mia Sanden, 2009-05-06, 09:12

Även om Mona Sahlin skulle utföra cunnilingus offentligt, skulle hon inte bli trovärdigare för det.

Permalänk | Anmäl #25 Carl , 2009-05-08, 00:09

Är det ingen ser kritisk vad media håller på med. Det är ju rena propoganda. Den dramatoligin, obalansen, lösrikten och oftast rena lögn. Ett exempel eritreaner betalar 2% av sin inkomst för att byga upp sitt land. Det är samma kollectiv ansvar som klimat frågan. Vad gör media? jo, ljuger om att folk är tvungna. Då går man inte och frågar UD eller svensk ambasad i Eritrea utan annonyma källor. Det är inte första året man betlar 2% utan det är 15:e året. Varför dycker denna fråga nu? Ju! Median för hatkampanj för att göra det svårare för miljontals eritreaner bara för att senare skylla på att regeringen inte gör sitt jobb. Hur kan man propgagera för EU hjälp till miljoner människor ska stoppas pga en person?
Det är rena rasism. En en person som har svensk medborgarskap ska vara värd mer än miljoner afrikaner. Snacka om ha olika prioriteringar? I stället propagerar man för mänskliga rättigheter? Är det inte mänsklig rättighet att bli mätt? Sverige skulle inte agera annurlunda om man var i samma situation som Eritrea. Det är bara att titta på starkars somalierna för att förstå hur sverige skulle ha agerat under krigstillstånd. Låt Eritrea göra sina egna prioriteringar.

Permalänk | Anmäl #26 Daniel, 2009-05-23, 01:01

Ja SVERIGE alltid lika GRÖNA,, precis som under andra världskriget.. den dagen ni står på era egna ben och vågar ha era egna åsikter, ska jag ha respeckt för det ni tycker och säger.. Eritreas president sa det så bra PARROTS!!!! uprepar bara det usa säger( som ex irakkriget)
ja vi stöde ju irakkriget, efter det var jag verkligen säker på att det svenska folket inte skulle låta sig bli lurade igen av usas propoganda, Men visa lär sig aldrig.
För inte så länge sen läste jag på tidningen, trots att 200 000 svenskar har skrivit under uppropet verkar endå majorititen av det eritreanska folket i landet som i exil vara för den eritreanska regeringen!!!! OJ!!!!
ja man undrar ju hur kommer det säg att det eritreanska folket inte lyssnar på 200 000 svenskar, som självklart vet mycket bättre än eritreanerna, som har följt den eritreanska regeringen i 50 år!!!
kanske för att vi vet att dem som har skrivit under inte har en aning om vad och varför de har skrivit under uppropet, FÖR INGA av tidnigarna som har skrivit om eritrea har haft utrymme för SANINGEN, återigen förda bakom ljuset!!!! jag bara undrara Varför lyssnar inte omvärlden på det eritreanska folkets röst!!!

flera tidningar var på den eritreanska festivalen, tog tusentals bilder men visade inte en enda bild av de nästan 13 000 betalande som var på plats, utan man valde att vissa en bild från de som var utanför och demostrerade emot festivalen och den eritreanska regeringen , vi pratar om ett gäng på omkring 30 pers, som tidnigarna påstor var omkring 100.. vilken tur att vi tog bilder själva..
men låt säga att dem var 100, vad är 100 mot 13 000,,, ganska komiskt att, mindre än en 1 % av det eritreanska folket har högre röst en 99% av folket. vilken demokrati ni har,, ta er demokrati och stoppa upp den, vi är inte intresserade av er demokrati,, vi vill ha den demokrati som vi har hemma i eritrea, den demokratin som ger oss samma möjligheter, samma rättigheter, den demokratin som representererar 99 % av vår befolkning, den demokratin som låter oss fritt jobba som journalist om vi så vill.. kanske är det dags för sverige att besöka eritrea och lära sig hur riktig demokrati ser ut...
det där med att ni kallar dawit isaak för svensk det e bara irritreande,,,,snälla bööörja med att kalla de svenska medborgare här i sverige för svenskar,, låt se hur pratar ni om oss?,,, dem med en annan etnisk bakrund, dem med utländsk härkomst. kalla oss som är här i sverige, vi som är andra tredje generations svenskar för svenskar först, sen kan vi ha respeckt för det ni säger

dummaste kommentarer jag har läst...på först plats
1, alla svenskar sluta åka till eritrea bojkottat landet... hahahahahahaha. kul.. eritreas regering kommer säkert ge vika för detta hot!!!väljer ni att inte åka till eritrea så är det ni som tar miste, eritra är en av de vakraste länderna i världen, med underbar kultur och folket,, wow folket sådant folk hittar du inte på denna planet!!
2, dra in alla bidrag som eritrea får från omvärlden,, hahahah vilka bidrag??? vi har ju vägrat ta emot bidrag det är ju det som är problemet,, att vi vägrar att tigga!!! vi kommer aldrig att tigga!!!
3, niklas wykmans kommentar, borde ha toppat listan men, den e så dum att inte ens svenska folket tar den på alvar...så vi låter den vara

Permalänk | Anmäl #27 sarron, 2009-08-13, 13:49

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.