Om författaren
Pelle Billing är leg läkare och debattör av könsfrågor. Han driver bloggen www.pellebilling.com.
Våldtäkt är ett av samhällets mest vidriga brott, där en persons integritet och fysiska trygghet kränks på ett grovt och regelvidrigt sätt. För den som utsätts för en våldtäkt kan återhämtningen och den psykiska läkningen ta år, månader eller en hel livstid. Jag tror alla att vi kan vara överens om att den som begår en våldtäkt förtjänar ett rejält fängelsestraff.
Det är just därför att våldtäkt är ett så allvarligt brott som det behövs en lugn och sansad diskussion kring lagstiftning och rättspraxis , samt hur man bäst kan förebygga detta brott. Plötslig hysteri över en dåligt genomförd statistisk genomgång som målar upp Sverige som ett våldtäktsland, är knappast något som främjar debattklimatet eller ett konstruktivt arbete mot våldtäkter. En professor i straffrätt som kräver fler fällande domar utan att förklara hur fler våldtäktsfall kan bevisas, inger heller ingen förtroende i debatten.
Professor Madeleine Leijonhufvud skriver i sin artikel här på Newsmill att lagstiftningens utformning är orsaken till att man inte kan fälla fler misstänkta för våldtäkt. Det krävs alltjämt hot eller våld för att fällas för en våldtäkt, men detta är enligt Leijonhufvud en alltför strikt lagstiftning, eftersom "spela-död-reflexen" är vanlig hos våldtäktsoffer.
Man kan då fråga sig vad det är som utlöser "spela-död-reflexen"? Redan på min läkarutbildning fick jag lära mig att det är en påtaglig farosituation som utlöser denna reflex, precis som Leijonhufvud bekräftar i sitt exempel där ett djur upphinns av en jägare. På samma vis är det hos människor; "spela-död-reflexen" ses endast vid en tydlig hotbild.
Således håller ej resonemanget om att denna reaktion är frikopplad från en hotbild, och därmed uppfyller denna situation de krav som finns för att kunna döma till våldtäkt under nuvarande lagstiftning och praxis. Om en kvinna först blir hotad eller nedtryckt, och som konsekvens "fryser" i kroppen, så kan ju ingen förövare hävda att hon egentligen ville ha sex.
Det som Leijonhufvud verkar glömma, eller åtminstone inte vill beröra i sin artikel, är att det stora problemet med våldtäkter är svårigheten att bevisa att ett samlag har genomförts mot någons vilja. Även om DNA-tester kan påvisa att ett samlag har skett, så kan den utpekade gärningsmannen alltid hävda att samlaget skedde frivilligt.
Om det inte finns någon tydlig fysisk bevisning på det påstådda offrets kropp (såsom rivmärken, blåmärken, etc), så handlar det väldigt ofta om ord som står mot ord - och rimligen så kan en person inte dömas till flera års fängelse när ord står mot ord.
Tyvärr är det just detta som sker i dagens svenska domstolar. Domare och nämndemän anses vara mänskliga lögndetektorer som utan problem kan avgöra huruvida en utsaga om våldtäkt är sann eller falsk, och även huruvida den anklagades berättelse stämmer eller inte.
Således kan varje svensk man i dagens samhälle bli dömd till våldtäkt, om bara en trovärdig kvinna pekar ut honom som våldtäktsman och står fast vid sin berättelse i domstol.
Detta leder givetvis till att en del män döms till fängelse trots att de är oskyldiga, för i verkligheten är ju domare och nämndemän inte mer än vanliga människor som ibland tar fel på vem som är trovärdig och vem som inte är det. Forskningsrapporter av bl a Charles McDowell och Eugene Kanin visar att minst en fjärdedel av anmälda våldtäkter är falska, vilket gör det än mer skrämmande att anklagade döms utan några konkreta bevis.
Den tragiska sanningen som vi alla måste inse, är helt enkelt att trots våldtäkt är ett så hemskt brott, så har vi ytterst trubbiga verktyg för att bevisa att en våldtäkt skett. Förhoppningsvis kan ytterligare kriminaltekniska metoder tillkomma i framtiden och leda till fler fällande domar, men i nuläget får vi tyvärr acceptera att friandefrekvensen i våldtäktsmål är hög.
Lösningen på problemet är definitivt inte att börja tumma på rättssäkerheten, och sätta män i fängelse endast för att en kvinna pekat ut honom som våldtäktsman. Sverige är trots allt en rättsstat och en demokrati, där principen "oskyldig till motsatsen bevisats" bör komma i första hand.
Det är också hög tid att vi börjar ge goda råd till tonårsflickor och unga kvinnor i Sverige. Våldtäkter förekommer regelbundet, och därmed får man lära sig att skydda sig så gott det går. Redlös berusning på fester, att röra sig själv i mörka områden, att följa med okända män hem om man inte vet om man vill ha sex - är alla faktorer som ökar risken för att råka illa ut.
Jag önskar att vi hade ett samhälle där ingen behövde vara rädd för våldtäkter, men så är inte fallet, och då bör unga kvinnor få en bild av hur det faktiskt ser ut - inte hur det borde se ut.
Det är inte ditt fel om du blir våldtagen, men varför inte minimera risken för att du blir det?
Pingbacks som länkar till denna artikeln
[...] en tid sedan skrev jag en artikel på Newsmill om den rättslöshet som man potentiellt sett kan bli utsatt för som [...]
Blogg:Oskyldig till motsatsen bevisats, 2009-07-04, 13:35
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/6638
Hur defineras "falsk våldtäktsanklagelse" i forskningen du hänvisar till?
Det finns ju ett antal olika alternativ till att "uppsåtligen vittna falskt". Är ett frikännande i brist på bevis också en falsk våldtäktsanklagelse?
varken män eller kvinnor gynnas ju av att våldtäktsmän går fria så samhället bör ju sträva efter att alla våldtäktsmän bör lagföras, varken mer eller mindre.
Tyvärr förekommer det ju även att fysiska bevis går att prata bort, "hon ville bli örfilad" etc. Den som ägnar sig åt sådant sex bör veta riskerna snarare än skyddas av lagen.
Permalänk | Anmäl
default persson, 2009-04-30, 16:10
Det första man bör satsa på är att lära polis, åklagare och domstolens ledamöter vilka metoder som finns för att skilja sanna och falska anklagelser åt. Att se vem som ljuger är otroligt svårt, även för de mest garvade kriminalare.
Default persson påstår att ingen gynnas av att våldtäktsmän går fria, men det är inte sant. Både män och kvinnor gynnas av rättssäkerhet och upprätthållandet av principen om att hellre låta tio skyldiga gå fria än låta en oskyldig bli dömd.
En intressantare fråga är vem som gynnas av att så många oskyldiga åker i fängelse. Att männen missgynnas är uppenbart men jag menar att även kvinnor missgynnas. När tillräckligt många oskyldigt dömda fått upprättelse kommer det att bli MYCKET svårt för ALLA kvinnor att bli trodde, oavsett om deras våldtäktsanklagelse är sann eller falsk.
Permalänk | Anmäl
Ingrid Carlqvist, 2009-04-30, 17:00
Ingrid C:
Jag vill bara poängtera att meningen var längre än den del du citerade. Givetvis vill jag inte tumma på rättssäkerheten. Ditt påstående kanske är korrekt men väl trubbigt. Allt jag vill säga är att jag varken vill se frikända skyldiga eller oskyldiga fällda. Som lekman har jag all rätt i världen att ha sådana förhoppningar om svenskt rättsväsende.
"varken män eller kvinnor gynnas ju av att våldtäktsmän går fria så samhället bör ju sträva efter att alla våldtäktsmän bör lagföras, varken mer eller mindre."
Permalänk | Anmäl
default persson, 2009-04-30, 17:23
Mycket klokt, Pelle.
Permalänk | Anmäl
Pär Ström, 2009-04-30, 18:43
Välskriven artikel.
Funderade lite kring den där vanligt förekommande "spela-död-reflexen" som ska uppstå hos en kvinna inför hotet att bli våldtagen. Uppträder den reaktionen i andra sammanhang också?
Permalänk | Anmäl
Tommy Jonsson, 2009-05-01, 03:35
Men det finns ett enkelt sätt att kolla detta plus massa andra brott, sätt filmkameror, ljudinspelningsutrustning osv i alla hem, ja överallt, spela in allt. Sen kan man kolla tillbaka i tiden, säg att vi sparar allt 6-12 månader.
Det är ju bara dom som är skyldiga som har något att frukta så det är inget gemene man behöver bry sig om.
Permalänk | Anmäl
FRA v32., 2009-05-01, 03:40
@FRA,
HaHa.
Spela in 1 år. Det räcker inte. Fråga Tito. Man kan komma 8 år senare och påstå att en våldtäkt begåtts.
Permalänk | Anmäl
Mats, 2009-05-01, 14:22
Visst är det märkligt. Det kommer en undersökning som hävdar att Sverige har i särklass flest våldtäktsanmälningar i förhållande till sin befolkningsstorlek i Europa, och den dominerande reaktionen här på Newsmill är att det är synd om svenska män, för de riskerar att bli rättslösa.
-
Visst. Det är ett stort problem att män kan bli oskyldigt dömda för våldtäkt. Det är en fråga som i högsta grad förtjänar att diskuteras, men bör det vara den första frågan som kommer upp? Som jag ser det blir de falska våldtäktsanmälningarna ett riktigt stort och riktigt svenskt problem om de många våldtäktsanmälningarna i Sverige verkligen beror på att extremt många kvinnor här hos oss gör falska våldtäktsanmälningar. Men är det verkligen detta som är förklaringen till att Sverige har ungefär dubbelt så många våldtäktsanmälningar som det land som kom tvåa i undersökningen, Storbritannien? Är det så att hälften av alla svenska kvinnor som anmäler en våldtäkt faktiskt blåljuger?
-
Som sagt. Jag förnekar inte att det händer att män blir oskyldigt dömda för våldtäkt. Det är förskräckligt när det händer, och de män som råkar ut för det bör få jättelika skadestånd, och domstolarna bör vara mycket försiktiga i våldtäktsmål, så att de inte dömer en man för våldtäkt om det inte finns någon stödbevisning, och om mannens och kvinnans utsagor kan bedömas vara lika trovärdiga. I sådana fall ska domstolen absolut fria. Sådan är vår svenska lagstiftning: En person ska inte kunna dömas enbart på en annan persons anklagelse, om det inte finns någonting som tydligt styrker att den som anklagar har rätt.
-
Så tro mig, jag håller med dem som säger att domstolarna ska vara försiktiga i våldtäktsmål och inte döma utan rimliga skäl. Då räcker det inte med att kvinnan anklagar mannen. Det måste finnas något som stöder hennes berättelse.
-
Någon nämnde fallet Tito. I hans fall tyckte jag att det fanns en hel del som stödde kvinnans berättelse, till exempel vittnen som hade träffat kvinnan den kvällen. Jag tyckte inte att det föreföll orättvist att Tito dömdes. Kan jag garantera att Tito var skyldig? Nej. Tyckte jag att det verkade troligt att han var skyldig? Ja. Är det möjligt att Tito är oskyldigt dömd? Ja. Tycker jag att det verkar troligt att han är oskyldigt dömd? Nej.
-
Tyvärr kommer våldtäktsmål ofta att innehålla ett visst mått av osäkerhet. Det är svårt att döma, och domstolen bör ofta - ja, oftast - fria. Men ibland måste man kunna döma. Annars kan vi faktiskt stryka våldtäkt ur lagparagraferna. Om det inte går att döma någon för våldtäkt, så finns det brottet helt enkelt inte. Och då får vi inga våldtäktsanmälningar i Sverige heller.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-05-05, 10:31
"Det är också hög tid att vi börjar ge goda råd till tonårsflickor och unga kvinnor i Sverige. Våldtäkter förekommer regelbundet, och därmed får man lära sig att skydda sig så gott det går. Redlös berusning på fester, att röra sig själv i mörka områden, att följa med okända män hem om man inte vet om man vill ha sex - är alla faktorer som ökar risken för att råka illa ut."
Män är djur. Det är inte feministerna som påstår det, utan du själv i ovanstående paragraf. Det är helt obegripligt för mig hur man kan råda kvinnor att grovt generalisera och se en potentiell våldtäktsman i varje manlig könsvarelse, och samtidigt hävda att manshat är ett feministpatent...
Permalänk | Anmäl
Ehrle, 2009-05-05, 12:16
Jag håller med föregående talare - det är ju helt befängt att man bara talar om att det är tjejerna som ska lära sig att "skydda sig". De man bör fokusera på i fall om dessa är väl ändå gärningsMÄNnen, hur kan vi förhindra att de begår våldtäkter?
Genusundervisning redan fr.o.m. lågstadiet i skolan torde vara ett efektivt sätt att lära pojkar att man inte - trots att man har en snopp mellan benen - alltid har rätt att ta vad man vill ha. Och det här snacket om att det är så synd om de stackars männen som inte kan tygla sina lusta... Bullshit, vi människor (även männen hoppas jag) har en hjärna som vi kan tänka någorlunda förnuftigt med och man bör alltså rimligtvis med hjälp av lite hjärnaktivitet kunna tygla sina kroppsliga lustar.
Permalänk | Anmäl
Jur. kand, 2009-05-07, 10:01
"Det är också hög tid att vi börjar ge goda råd till tonårsflickor och unga kvinnor i Sverige. Våldtäkter förekommer regelbundet, och därmed får man lära sig att skydda sig så gott det går. Redlös berusning på fester, att röra sig själv i mörka områden, att följa med okända män hem om man inte vet om man vill ha sex - är alla faktorer som ökar risken för att råka illa ut."
Hur kommer det sig att du inte skriver ett enda ord om att även män bör skydda sig? Det hade varit mer logiskt, med tanke på att ditt inlägg(och allt annat du skriver) handlar om hur synd det är om män.
Istället för att antyda att kvinnor själva försätter sig i våldtäktssituationer hade du kunnat tipsa män om att inte utsätta sig för situationer där de riskerar att bli anklagade för våldtäkt fast de bara ville mysa lite; Drick dig inte redlöst berusad som man, följ inte med okända kvinnor hem etc. varför gjorde du inte det?
Permalänk | Anmäl
Sus, 2009-07-15, 09:08
Du som har läst på detta så bra, börja om och läs, hur/var/när händer våldtäkter? De värsta sorten av våldtäkt, är den som blir våldtagen i sitt egna hem. och som aldrig anmäler för att de anser att det är de själva som satt sig i sitsen. så innan du sitter och försvarar och försöker få fram en fantasi bild i ditt huvud hur man skall förebygga att våldtäkterna på fester inte förekommer. GLÖM DÅ för fan inte dem som blir våldtagen i sitt hem, av en lärare , en vuxen man i sin närhet. dem såren kan ingen läka, och speciellt inte din blogg.
Permalänk | Anmäl
M, 2009-07-15, 17:00
14 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hur defineras "falsk våldtäktsanklagelse" i forskningen du hänvisar till?
Det finns ju ett antal olika alternativ till att "uppsåtligen vittna falskt". Är ett frikännande i brist på bevis också en falsk våldtäktsanklagelse?
varken män eller kvinnor gynnas ju av att våldtäktsmän går fria så samhället bör ju sträva efter att alla våldtäktsmän bör lagföras, varken mer eller mindre.
Tyvärr förekommer det ju även att fysiska bevis går att prata bort, "hon ville bli örfilad" etc. Den som ägnar sig åt sådant sex bör veta riskerna snarare än skyddas av lagen.
Det första man bör satsa på är att lära polis, åklagare och domstolens ledamöter vilka metoder som finns för att skilja sanna och falska anklagelser åt. Att se vem som ljuger är otroligt svårt, även för de mest garvade kriminalare.
Default persson påstår att ingen gynnas av att våldtäktsmän går fria, men det är inte sant. Både män och kvinnor gynnas av rättssäkerhet och upprätthållandet av principen om att hellre låta tio skyldiga gå fria än låta en oskyldig bli dömd.
En intressantare fråga är vem som gynnas av att så många oskyldiga åker i fängelse. Att männen missgynnas är uppenbart men jag menar att även kvinnor missgynnas. När tillräckligt många oskyldigt dömda fått upprättelse kommer det att bli MYCKET svårt för ALLA kvinnor att bli trodde, oavsett om deras våldtäktsanklagelse är sann eller falsk.
Ingrid C:
Jag vill bara poängtera att meningen var längre än den del du citerade. Givetvis vill jag inte tumma på rättssäkerheten. Ditt påstående kanske är korrekt men väl trubbigt. Allt jag vill säga är att jag varken vill se frikända skyldiga eller oskyldiga fällda. Som lekman har jag all rätt i världen att ha sådana förhoppningar om svenskt rättsväsende.
"varken män eller kvinnor gynnas ju av att våldtäktsmän går fria så samhället bör ju sträva efter att alla våldtäktsmän bör lagföras, varken mer eller mindre."
Mycket klokt, Pelle.
Välskriven artikel.
Funderade lite kring den där vanligt förekommande "spela-död-reflexen" som ska uppstå hos en kvinna inför hotet att bli våldtagen. Uppträder den reaktionen i andra sammanhang också?
Men det finns ett enkelt sätt att kolla detta plus massa andra brott, sätt filmkameror, ljudinspelningsutrustning osv i alla hem, ja överallt, spela in allt. Sen kan man kolla tillbaka i tiden, säg att vi sparar allt 6-12 månader.
Det är ju bara dom som är skyldiga som har något att frukta så det är inget gemene man behöver bry sig om.
@FRA,
HaHa.
Spela in 1 år. Det räcker inte. Fråga Tito. Man kan komma 8 år senare och påstå att en våldtäkt begåtts.
Visst är det märkligt. Det kommer en undersökning som hävdar att Sverige har i särklass flest våldtäktsanmälningar i förhållande till sin befolkningsstorlek i Europa, och den dominerande reaktionen här på Newsmill är att det är synd om svenska män, för de riskerar att bli rättslösa.
-
Visst. Det är ett stort problem att män kan bli oskyldigt dömda för våldtäkt. Det är en fråga som i högsta grad förtjänar att diskuteras, men bör det vara den första frågan som kommer upp? Som jag ser det blir de falska våldtäktsanmälningarna ett riktigt stort och riktigt svenskt problem om de många våldtäktsanmälningarna i Sverige verkligen beror på att extremt många kvinnor här hos oss gör falska våldtäktsanmälningar. Men är det verkligen detta som är förklaringen till att Sverige har ungefär dubbelt så många våldtäktsanmälningar som det land som kom tvåa i undersökningen, Storbritannien? Är det så att hälften av alla svenska kvinnor som anmäler en våldtäkt faktiskt blåljuger?
-
Som sagt. Jag förnekar inte att det händer att män blir oskyldigt dömda för våldtäkt. Det är förskräckligt när det händer, och de män som råkar ut för det bör få jättelika skadestånd, och domstolarna bör vara mycket försiktiga i våldtäktsmål, så att de inte dömer en man för våldtäkt om det inte finns någon stödbevisning, och om mannens och kvinnans utsagor kan bedömas vara lika trovärdiga. I sådana fall ska domstolen absolut fria. Sådan är vår svenska lagstiftning: En person ska inte kunna dömas enbart på en annan persons anklagelse, om det inte finns någonting som tydligt styrker att den som anklagar har rätt.
-
Så tro mig, jag håller med dem som säger att domstolarna ska vara försiktiga i våldtäktsmål och inte döma utan rimliga skäl. Då räcker det inte med att kvinnan anklagar mannen. Det måste finnas något som stöder hennes berättelse.
-
Någon nämnde fallet Tito. I hans fall tyckte jag att det fanns en hel del som stödde kvinnans berättelse, till exempel vittnen som hade träffat kvinnan den kvällen. Jag tyckte inte att det föreföll orättvist att Tito dömdes. Kan jag garantera att Tito var skyldig? Nej. Tyckte jag att det verkade troligt att han var skyldig? Ja. Är det möjligt att Tito är oskyldigt dömd? Ja. Tycker jag att det verkar troligt att han är oskyldigt dömd? Nej.
-
Tyvärr kommer våldtäktsmål ofta att innehålla ett visst mått av osäkerhet. Det är svårt att döma, och domstolen bör ofta - ja, oftast - fria. Men ibland måste man kunna döma. Annars kan vi faktiskt stryka våldtäkt ur lagparagraferna. Om det inte går att döma någon för våldtäkt, så finns det brottet helt enkelt inte. Och då får vi inga våldtäktsanmälningar i Sverige heller.
"Det är också hög tid att vi börjar ge goda råd till tonårsflickor och unga kvinnor i Sverige. Våldtäkter förekommer regelbundet, och därmed får man lära sig att skydda sig så gott det går. Redlös berusning på fester, att röra sig själv i mörka områden, att följa med okända män hem om man inte vet om man vill ha sex - är alla faktorer som ökar risken för att råka illa ut."
Män är djur. Det är inte feministerna som påstår det, utan du själv i ovanstående paragraf. Det är helt obegripligt för mig hur man kan råda kvinnor att grovt generalisera och se en potentiell våldtäktsman i varje manlig könsvarelse, och samtidigt hävda att manshat är ett feministpatent...
Jag håller med föregående talare - det är ju helt befängt att man bara talar om att det är tjejerna som ska lära sig att "skydda sig". De man bör fokusera på i fall om dessa är väl ändå gärningsMÄNnen, hur kan vi förhindra att de begår våldtäkter?
Genusundervisning redan fr.o.m. lågstadiet i skolan torde vara ett efektivt sätt att lära pojkar att man inte - trots att man har en snopp mellan benen - alltid har rätt att ta vad man vill ha. Och det här snacket om att det är så synd om de stackars männen som inte kan tygla sina lusta... Bullshit, vi människor (även männen hoppas jag) har en hjärna som vi kan tänka någorlunda förnuftigt med och man bör alltså rimligtvis med hjälp av lite hjärnaktivitet kunna tygla sina kroppsliga lustar.
"Det är också hög tid att vi börjar ge goda råd till tonårsflickor och unga kvinnor i Sverige. Våldtäkter förekommer regelbundet, och därmed får man lära sig att skydda sig så gott det går. Redlös berusning på fester, att röra sig själv i mörka områden, att följa med okända män hem om man inte vet om man vill ha sex - är alla faktorer som ökar risken för att råka illa ut."
Hur kommer det sig att du inte skriver ett enda ord om att även män bör skydda sig? Det hade varit mer logiskt, med tanke på att ditt inlägg(och allt annat du skriver) handlar om hur synd det är om män.
Istället för att antyda att kvinnor själva försätter sig i våldtäktssituationer hade du kunnat tipsa män om att inte utsätta sig för situationer där de riskerar att bli anklagade för våldtäkt fast de bara ville mysa lite; Drick dig inte redlöst berusad som man, följ inte med okända kvinnor hem etc. varför gjorde du inte det?
Du som har läst på detta så bra, börja om och läs, hur/var/när händer våldtäkter? De värsta sorten av våldtäkt, är den som blir våldtagen i sitt egna hem. och som aldrig anmäler för att de anser att det är de själva som satt sig i sitsen. så innan du sitter och försvarar och försöker få fram en fantasi bild i ditt huvud hur man skall förebygga att våldtäkterna på fester inte förekommer. GLÖM DÅ för fan inte dem som blir våldtagen i sitt hem, av en lärare , en vuxen man i sin närhet. dem såren kan ingen läka, och speciellt inte din blogg.
just for uggs uk and ugg sale.we need some ugg boots australia.UGG BOOTs and cheap ugg boots all come here.we supply ugg women's boots and uk ugg boots. uk uggs quality is very good . ugg boots uk and buy ugg boots website is u best choose.
gucci bag|gucci handbags|Replica lv|lv bags|mbt shoes sale|mbt shoes uk|mbt shoes on sale|uk uggs|UGG BOOTs|uggs uk|christian louboutin bridal|christian louboutin pronounce|christian louboutin discount shoes|christian louboutin discount shoes
|ugg cardy boots|Bailey Button Boots|mini ugg boots|ugg classic short|ugg classic tall|Classic Tall Metallic Boots|Sundance II Boots|UGG Night Fall Boots|Classic Knit Boots|UGG Classic Crochet|UGG Broome BOOTS|UGG Tall Mocha Boots|UGG Riband Boots|Genuine UGG Classic Tall Boots|Genuine UGG Bailey Button Boots|Genuine UGG Classic Cardy