[...] hör väldigt mycket tyckande om Islael och om Israels agerande, men sällan får vi höra Israels företrädares egna ord. Svt har [...]
Blogg: Navigation i aktuella farvatten, 2009-04-21, 10:18
Jag kan i många fall tycka att Israel agerar på fel sätt gentemot Palestinierna vilket inte på något sett är ok. Men efter att ha varit i Israel en längre tid och upplevt hur det fungerar i landet kan jag aldrig för mitt liv kalla landet för rasistiskt gentemot Palestinierna, för i så fall hade inte de Palestinier som lever inom Israels gränser haft det så bra som de har och umgåtts med så många judar som de gör.
Israel har ett problem med flyktingarna och de som bor/verkar från Gaza och Västbanken, men om landet byggde på rasism skulle de inte behandla de Palestinier som bor inom landets gränser så bra som de gör, på en nivå som är relativt högre än vi i Sverige behandlar våra invandrare.
Permalänk | Anmäl
Palle, 2009-04-21, 09:40
Palle !
.
Det finns en väldigt stor potential för ett framtida samarbete mellan Israel, den framtida Palestinska staten och omgivande stater.
Grundvalen måste vara samförstånd, samarbete och förståelse.
.
Problemet är att vi finner extremister och fanatiker i båda lägren. Förutom de mainstream-kontakter du sett I Israel mellan "vanliga hederliga" Israeler och Palestinier, så finns det mycket starka krafter som har rasistiska budskap och agendor.
.
Detta gäller även den arabiska sidan. I samma takt som hatet mot araber och framförallt Islam, växer till oerhörda dimensioner hos Israels vänner - både utanför och innanför Israel - så slår Antisemitismen och Judehatet nya rekord i Arabvärldens propaganda-maskineri.
.
Jag vet faktiskt inte hur man ska kunna komma till rätta med rasism och främlingshat på båda sidor.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 10:07
Det här är inte mitt expertområde, men är det ändå inte så att den historiska förföljelsen av judar i Europa, Mellanöstern och övriga världen kan motivera en egen judisk stat? En förföljelse som för övrigt pågår än idag på många håll i världen, också i Europa.
-
Det finns säkert sådant jag inte har kunskap om, men min egen utgångspunkt är ändå att vara sympatiskt inställd till en fristad för judar. Särskilt mycket så kan jag känna som europé. Mot bakgrund av de brott som skett mot judar på vår kontinent, och de antisemitiska strömningar som alltid tycks ligga och bubbla under ytan, är min rent medmänskliga och reflexmässiga reaktion att ställa mig bakom vad som kan krävas för att denna utsatta minoritet skall kunna få skydd.
Permalänk | Anmäl
Thomas, 2009-04-21, 10:22
Skillnaden är väl kanske att i israel och rent generellt i västvärlden så är extremisterna just extremister och är inte accepterade av samhället i stort. Kanske tveksamt i just Israel, är inte så insatt i deras inrikespolitik och vad de som röstats fram har gjort för uttalanden. Problemet i Palestina och även andra muslimska stater är att folket röstar fram ledare som uttryckligen vill utrota Israel. Där är det alltså extremisterna som är det naturliga och som leder landet.
Permalänk | Anmäl
Johanok, 2009-04-21, 10:26
Amir!
Jag ifrågasätter inte rasismen som finns hos israelerna eller araberna, den finns som du säger på båda sidor. Det jag ifrågasätter är att man i denna artikel beblandar statens åsikter med rasism för att på så sätt (förtäckt?) framhäva att staten Israel är rasistisk i sin karaktär.
Personligen skulle jag även vilja kalla de flesta svenskar för rasister på ett eller annat sätt, men jag anser fortfarande inte att vi har en rasistisk stat...
Permalänk | Anmäl
Palle, 2009-04-21, 10:28
"Jag vet faktiskt inte hur man ska kunna komma till rätta med rasism och främlingshat på båda sidor."
Men det vet jag, Amir. Man separerar de stridande parterna åt så kommer hatet att klinga av. Det kräver inga djupa insikter i psykologi för att inse det.
Därför är tvåstatslösningen garanten för att hatet ska fortsätta prägla Mellanöstern.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-21, 10:30
Bo T
.
Du vet ingenting.
Nada.
Nothing.
Noll = 0
.
Till och börja med så kan du reformera och rannsaka ditt egna främlingsfientliga tänkande, sen tycker jag du tar ett Sabbatsår och reser runt i de olika länderna - inklusive Israel, sen kan du komma tillbaka och börja diskutera
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 10:35
Thomas
Det är inte bara judarna som blir kränkta, förföljda och dödade. Palestinierna dödas och de tvingas att fly från sitt land, sina hus. Det måste bli ett stopp på det som händer i Israel idag. Vi alla måste reagera mot Israels kränkningar av Palestinierna.
Det hat som nu föds i denna del av världen hotar att förgöra människor.
Självklart ska palestinierna ha ett eget land.
Lisbeth Pipping
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-04-21, 10:48
Vill citera en bok som jag faktiskt hittade på gatan, från 1916, alltså under första världskriget. Texten trycktes i SvD 19 maj 1916. Carl G. Laurin, som skrivit verkar vara en tydlig tyskvän, kanske nazist t.o.m. men vad han skriver är ganska universellt (hoppas ni ursäktar en del ord som idag är tabu). Han pekar på en del saker med FN, säkerhetsrådet och liknande på ett rakt sätt, men i andra ord. Intressasnt att det är skrivet före andra världskriget, allmän kvinnlig rösträtt (i Sverige) och före kommunism i både Ryssland och Kina. "Krig föres för att få mera makt, mera plats, mera mat, ibland också mera rätt. De likna således revolutioner. Den blodiga striden man mot man, parti mot parti, makt mot makt måste sluta, då någon med större makt får intresse av att bjuda fred, denne må vara negerhövding, President Lincoln eller Kejsar Napoleon I. Till dess griper den starkare personen, den starkare upproriska gruppen, den kraftigare staten ofta till vapen.
Funnes alltså en världspolis med så fruktansvärda maktmedel och försedd med så många konstaplar, att den kunde häkta hela Ryssland, Tyskland eller Nordamerikas förenta stater, om de bleve uppstudsiga, skulle det kunna bli evig fred.
Men en viss fara för övergrepp föreligger alltid från "jordpresidentens" sida/. . ./ och kanske ännu mer av världscivilministern, under vilken polisen sorterar. Dock skulle väl denne som medlem av jordregeringen stödja sig på den visserligen rätt brokiga majoriteten i världsparlamentet, och han bleve alltid uttryck för majoritetens önskan och hade således rätt. Knappast dock i minoriteters ögon. Om kineser, hinduer och negrer slog sig samman vid val till världsparlamentet till ett block i fruktbärande samverkan, vore det nog svårt för oss vita att göra oss ällande, men valdes blott världsparlamentet efter allmän lika direkt manlig och kvinnlig rösträtt, så hade vi emellertid ej rätt till missnöje. Men världspolisen måste lyda den parlamentariskt tillsatte nyssnämnde världscivilministern, vare sig han nu vore kinesen doktor Sung eller negern general Ceasar Washington. Man ryser, då man tänker på vilka blodiga krig, vilka mördande revolutioner måste föregå detta idealiska tillstånd. Dock icke alldeles idealiska, ty världspolisen funnes och måste finnas. Erfarenheten har lärt detta. Stora och starka religioner, buddhismen och kristendomen, ha haft stränga ord mot blodsutgjutelse men ha lyckats tämligen måttfullt att stävja densamma. A socialismen, som också har sin religiösa sida i broderskapskänslan-solidariteten och absolut är emot all blodsutgjutelse, skulle lyckas bättre, är föga troligt."
Problemet i Israel/Palestina är att båda länderna är "uppstudsiga" och världscivilministern länge hållt Israel om ryggen, av dåligt samvete för vad som hände judar i Tyskland. Hur skulle de annars kunna flytta tillbaks, efter så många år? Men gjort är gjort. Kvinnorna är nog de enda som kan få denna konflikt löst, om de går samman. Det är först när kvinnor strejkar som man märker hur viktiga de är i ett samhälle.
Permalänk | Anmäl
Åsa Backman, 2009-04-21, 10:53
"När antisemitismen används som ett slagträ mot varje form av kritik mot staten Israel blir detta något ytterst allvarligt. "
Det är lätt att snacka om att "så fort vi kritiserar Israel så anklagas vi för antisemitism", men när det nu verkligen förekommer antisemitism så är det kanske dags att sätta ner foten och rensa upp i de egna leden? Då skulle ni iaf få mer trovärdighet.
Vill ni slippa anklagelser om antisemitism så se till att ta avstånd från antisemitiska slagord i era demos! "Chaiitan, Chaiitan val yahon", det vill säga: "Jävla, jävla judar!". Fast det kanske bara är oskyldig legitim israelkritik?
Om jag går ut och skriker "Jävla jävla araber" och saker om att jag önskar en massaker på araber, såsom man skrek under Stoppa Matchen-demon ("Khaybar Khaybar, åh judar, Muhammeds armé kommer att återvända!"), ja då skulle jag säkerligen åtalas för hets mot folkgrupp. Men när det är araber som skriker om judar, ja då går det bra.
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-04-21, 10:56
Ni skriver som om Israel skulle vara det stora problemet i Mellan östern, när det är Muslimska Brödraskapet, Hamas och Iran som är de stora bovarna. Kan ni inte se igenom kommunisternas ljug och propaganda så är in skadlig naiva. Israel är den eda demokratin i Mellanöstern, där alla i landet FÅR säga sitt. (Hamas forstätter i vanlig ordning att mörda Fatah-anhängare). Hyckleriet från vänstern måste få ett slut om fred ska komma till Mellanöstern.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-04-21, 11:04
Amir!
Israel är ett sekulärt land med liberala värderingar. Man har en av världens mest promiskuösa och lössläppta pride-festivalerna i Tel Aviv varje år. Man har homoäktenskap och homoadoptioner. Man ser inte snett på ensamstående föräldrar eller sex före äktenskapet, vilket ses som lika självklart som i Sverige.
Palestina är en plats med religiösa moralkonservativa värderingar. Nygifta brudar tar med sig ampullar fyllda med blod på bröllopsnatten för att lura sin nyblivne make att hon minsann blött, såsom han tror att man alltid gör om man nu är oskuld. Hedersvåldet är utbrett. Dödar man en homosexuell familjemedlem, eller nån annan som anses ha befläckat familjens heder, ja då får man 6 månaders fängelse. Bland palestinska kvinnor som är medborgare i Israel svarade över 70 % på en enkät från en kvinnoorganisation att de tycker att det är ok att deras äkta män misshandlar dem i form av örfilar. Siffran bland palestinier i Palestina lär inte vara lägre.
Hur i hela friden skulle man kunna slå ihop detta till ETT land? Det är en absurd tanke.
(Vill någon ha källhänvisningar till all, eller nån särskild, info som jag precis listat så säg bara till.)
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-04-21, 11:04
"så finns det mycket starka krafter som har rasistiska budskap och agendor"
Jag har uppfattat att Israels hållning mot palestinierna är ett säkerhetsproblem, pga raketbeskjutningar och andra bombdåd.
Ge oss fakta: Vilka rasistiska krafter finns i Israel egentligen?
Är det gräsrots-rasism a la Sverigedemokraterna?
Är det hemliga sällskap, typ Ku Klux klan?
Är det rabbinerna?
Är det militärerna?
Permalänk | Anmäl
Mange, 2009-04-21, 11:04
Om man lyckas bortse från att Hamas började tiden efter vapenvilan med att peppra Israel med raketer så är man nog lite väl enögd tycker jag.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-04-21, 11:06
Finns det verkligen inget annat land i världen som förtjänar kritik än Israel? Kina, Iran, Nordkorea eller Burma? Nej, tydligen inte, det verkar vara något speciellt med Israel som gör att varje övertramp får 100 gånger mer kritik än om det sker i något annat land. Det är svårt att tänka sig ett mer mångkulturellt samhälle än det israeliska, men ändå så är det detta land som oftast anklagas för rasism, inte det heterogena Turkiet är man har fördrivit eller utrotat de som inte tillhörde majoriteten
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2009-04-21, 11:06
Mange !
Jag återkommer med svar till dig. Måste dock gå på lunch nu
Sierra skrev:
.
"Hur i hela friden skulle man kunna slå ihop detta till ETT land? Det är en absurd tanke."
.
1) Det bor redan 1 miljon Palestinier i egentliga Israel. De har Israeliska pass och samtliga medborgerliga rättigheter (utom värnplikt) - så det går alldeles utmärkt
2) En Palestinsk stat bredvid Israel, kan med tiden utveckla ett nära samarbete på ett flertal områden med både Israel och de övriga länderna i regionen.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 11:13
Före lunch
.
Sierra skrev:
"... men när det nu verkligen förekommer antisemitism så är det kanske dags att sätta ner foten och rensa upp i de egna leden? Då skulle ni iaf få mer trovärdighet..."
.
Håller med dig fullständigt.
I de arabiska och muslimska leden måste en stark folkbildningskampanj drivas länge och utdraget för att motverka Rasism, främlingsfientlighet och antisemitism.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 11:16
Stoltz och Collin radar i artikeln upp den ena standardanklagelsen efter den andra, allt från "rasistiska grundvalar", "den etniska rensningen" till apartheidjämförelsen. Artikeln visar ignorans och djupa fördomar. Den singlar precis som Ahmadinejad ut Israel för negativ särbehandling. Detta är på inget sätt balanserat.
Stoltz och Collin från nätverket Bojkotta Israel är så djupt nere i den partiska och hatande sörjan att de anklagar folk för att "använda antisemitismen som tillhygge och alibi". Och det efter att Durban I blev en antisemitisk folkfest deltagare fortfarande skäms och våndas över. Förkastlig artikel.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2009-04-21, 11:22
Palle,
Ditt vurmade för Palestinierna i Israel låter som en PR film. Det du inte ser finns tydligen inte. Trots otaliga rapporter, fakta, vittnesmål. Näe, du den vite mannen ser och vet bättre. Något som iofs tar 2 sekunder att motbevisa...
http://www.youtube.com/watch?v=yL5r-6_7eLU&feature=player_embedded
Permalänk | Anmäl
EVA, 2009-04-21, 11:50
Det är dags att sluta prata om Israel och börja prata om övriga Mellanösternstaters rasism gentemot Palestinier.
Egypten, Saudi, Jordanien, Libanon, Syrien, Iran, Iraq. Dessa stater har konsekvent behandlat palestinska flyktingar som andra klassens människor. Ingen vill ha dem innanför sina gränser. De använder enbart palestinafrågan för att trycka till Israel.
Gör som Amir säger. Åk runt ett år i Mellanöstern och prata med araber, semiter (inte bara israeliska utan även icke-judiska semiter i Libanon och Syrien) och perser. Många av de du pratar med kommer visa ett slående förakt gentemot sina palestinska grannar.
I Israel är palestinierna (de militanta) ett säkerhetsproblem. I övriga Mellanöstern är palestinierna bara "ett problem"... och att kalla en folkgrupp för "ett problem" utan att kunna definera varför är enligt mig bra mycket mer rasistiskt.
/T
Permalänk | Anmäl
Thomas H, 2009-04-21, 12:00
Mange !
.
Här kommer en del exempel på rasism i Israel, återkommer senare idag med fler exempel:
.
ACRI - en Israelisk organisation som tar upp mänskliga rättigheter i Israel.
Det står en del här om negativ särbehandling av araber
http://www.acri.org.il/eng/story.aspx?id=499
Palestinierna anses vara Amalek
“…Rabbi Ya’akov Shapira made, for the average gentile, a rather elusive allusion regarding the attack: “The murderer did not want to kill these people in particular, but everyone living in the holy city of Jerusalem. The murderers are the Amalek of our day, coming to remind us that Amalek has not disappeared, just changed its appearance.” In similar terms, Jerusalem’s mayor Uri Lupolianski said: “They [the victims] came to grow stronger in the Torah and in the course of their studies they were murdered by the present day Amalek, who came back in [the Hebrew month of] Adar to remind us he has not gone. He has simply changed his face.”…”
http://blogs.law.harvard.edu/mesh/2008/03/amalek/
Samt att de därmed ska kunna UTROTAS:
“The immediate modern Amalek nearest at hand in Israel was addressed by Rabbi Israel Hess in a 1980 issue of the campus magazine at one of Israel's pre-eminent colleges, Bar-Ilan University (religiously Orthodox in orientation). Hess was formerly its campus rabbi. The title of his piece was Genocide: A Commandment of the Torah. "Hess," says professor Ehud Sprinzak, "likened the Arabs to the biblical Amalekites, who were deservedly annihilated. The Amalekites, according to Hess, were born socially and militarily treacherous and cruel. Their relation to Jews was like the relation of darkness to light -- one of total contradiction. The Arabs, who live today in the land of Israel and who are constantly waging a treacherous terrorist war against the Jews, are direct descendants of the Amalekites and the correct solution to the problem is extermination." [SPRINZAK, p. 123]”
http://www.come-and-hear.com/supplement/br-amalek.html
Shimon Peres protesterar mot vardagsrasismen i Israel
"We must make every effort to achieve equality, mutual respect and tolerance between Jews and Arabs," President Shimon Peres said in a statement Sunday, reacting to an Association for Civil Rights report on racism for 2007, which revealed that 50 percent of Israel's Jewish population believe Israeli Arabs do not deserve equal rights.”
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1196847296518&pagename=JPost%...
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 12:02
Thomas H har till stora delar rätt.
.
Rasismen mot Palestinierna är även tydlig och slående i de omgivande länderna, inte minst i de arabiska länderna
.
Rasismen i Iran mot Palestinierna ingår i den allmänna Iranska anti-arabiska inställningen. Den inofficiella "Persisk Makt"-rörelsen är mycket tydlig.
Bland "vanligt" folk i Iran, som samtidigt är regimkritiker, finns det en ingrodd vanföreställning att PLO och Palestinierna var uttalat instrumentella (på det lokala planet) vid Ayatollah Khomeinys makt-tillträde !!
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 12:06
Israel är den enda mångkulturella delen av hela arabvärlden och mellanöstern. - 25% är tex araber. Att kalla mellanösterns mångkulturellast område det för rasistiskt är givetvis helt befängt.
Israel:
Jewish 76.4% (of which Israel-born 67.1%, Europe/America-born 22.6%, Africa-born 5.9%, Asia-born 4.2%), non-Jewish 23.6% (mostly Arab) (2004)
Jag tror inte att "palestinierna" i Sverige vill byta ut sin tillvaro i de svenska biståndstagarbosättningarna mot total självförsörjning i de torra menlösa steniga ökenområden som deras farfar lämnade på 40-talet. - Inte en enda. Lika lite som en enda Afroamerikan vill hem till Afrika. - Svensk vänster slåss för absolut ingenting.
Permalänk | Anmäl
Malmöbo, 2009-04-21, 12:15
Kom med i matchen! Det finns EN demokrati i mellanöstern, en strävande nation som desperat försöker försvara sitt folks intressen. Mot sig har dom ett gäng bindgalna diktaturer, med religiös fanatism och inre motsättningar som kännetecken. Vilka skall ha stöd?
Någon sa att "det blir fred först när Palestinierna börjar älska sina barn mer än dom hatar Israel.." och det verkar vara sant. Herregud, dessa dårar gör reklam i barnprogrammen för att mörda och spränga andra människor till döds!
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-04-21, 12:17
Eva!
Det är väl inget som säger att detta endast gäller Palestinier?
Har kvinnan fått chansen att bli israelisk medborgare och vad har hon svarat? Kan ett nej vara anledningen till att detta uppstått?
Hur fungerar det för svenska medborgare i Jerusalem som väljer att inte bli israeliska medborgare?
Jag skulle kunna fortsätta med denna argumentation men nöjer mig med att säga att om man isolerar händelser och bara ser det som visas kan man aldrig skaffa sig en förståelse över helheten, och ser man inte helheter är det omöjligt att vara rationell.
Bara för att någon har det dåligt handlar det inte automatiskt om hat och orättvisa...
Permalänk | Anmäl
Palle, 2009-04-21, 12:18
Malmöbo lyckas igen med att öppet visa omvärlden sin okunskap, nu skriver han:
.
"...i de torra menlösa steniga ökenområden som deras farfar lämnade på 40-talet. - Inte en enda..."
.
Eftersom du aldrig varit i Israel eller i de ockuperade områdena, så är det klart att du inte vet. Geografin är mycket annorlunda än du tror.
.
Sa vi inte tidigare att du skulle ställas ut på Kiviks marknad ??
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 12:21
Reaktionerna mot konferensen har varit löjliga från början och den har inte varit antisemitisk då man i dokumentet sagt att antisemitism inte är okej samtidigt vill man diskutera Israels politik eftersomm det är aktuellt och det gör knappast konferensen anitsemitisk. Istället borde man inse att sionismen som ideologi inte är okej, vilken i grunden är rasistisk då man ska bygga ett land utifrån ett folks speciella karaktär och kultur och där alla andra yttringar trängs undan. Samtidigt som antisemitism heller inte är okej.
Permalänk | Anmäl
Amanda Svalin, 2009-04-21, 12:39
Urban Stoltz och Christel Collin.
Att ge sig in i Mellanösternkonflikten och ignorera judarnas synnerligt utsatta läge i Mellanöstern kan inte ses som annat än antisemitism (i synnerhet eftersom det är judarnas ställning i Mellanöstern som konflikten handlar om).
Hur tar Bojkotta Israel hänsyn till judarnas säkerhet?: http://www.bojkotta-israel.nu/
Inte en stavelse om det, som väntat.
Bojkotta Israel är alltså bara ytterligare en antisemitisk organisation som bristfälligt maskerar sig som "antirasister", "palestinavänner" & "apartheidmotståndare".
Ni är inte de första och tyvärr inte de sista som försökt göra politisk karriär på judehat.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-21, 12:39
På 40-talet tvingades hundratusentals finnar att lämna Karelen efter finska vinterkriget. Är deras barnbarn då "flyktingar" än idag?
Ungefär samtidigt tvingades/lämnade frivilligt ca 500 000 palestinier områden i israel. De barnbarnen ärver flyktingstatusen. Det finns inget annat folk i världen som ÄRVER flyktingstatusen i generationer. Man har tom en egen personlig "flykting"kommission i FN. - Under åren har palestinierna fått mer pengar i bistånd än Marshallhjälpen som byggde upp hela Europa efter andra världskriget. - Palestinierna är de absolut bortskämdaste "flyktingarna" i hela världen. Och ingen vill åka "hem" för självförsörjning om det blir fritt.
Permalänk | Anmäl
Malmöbo, 2009-04-21, 12:44
Bo T skriver:
"Ni är inte de första och tyvärr inte de sista som försökt göra politisk karriär på judehat."
.
Hursomhelst, ett fanatiskt stöd till staten Israel, kommer i längden leda till ytterligare polarisering och framtida konflikter.
Genom att stödja denna polarisering så gör man Judarna i allmänhet och Israel i synnerhet en OTJÄNST.
.
Bo Ts linje leder till ökande problem för Judarna. Vem är det som i realiteten är "antisemit" ?
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 12:49
Oroligheterna i Israel är inget krig mellan civilisationer, utan om civilisationen. Det handlar om en kultur som följer med i utvecklingen och en som aldrig förändrats, som lever kvar med samma förtryck mot kvinnor.
Permalänk | Anmäl
Mark, 2009-04-21, 12:50
"Du vet ingenting.
Nada.
Nothing.
Noll = 0"
Ok, Amir. När du inte kan bemöta sakargument så blir du hatisk.
Det är precis den inställningen som gör att judarna behöver ha ett eget land så att de inte riskerar att få en kniv i ryggen av dåliga arabiska förlorare.
Notera att jag vände dina okvädningord till ett sakinlägg. Läs och lär.
Tingeling!
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-21, 12:51
Bo Tingeling
.
Nej jag är inte hatisk. Tycker bara att du är hopplöst desinformerad
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 12:54
Du får en chans till, Amir.
Två personer slåss på liv och död. Vilket är det effektivaste sättet att få dem att sluta slåss, att tvinga ihop dem eller att hålla isär dem?
Nu kan jag inte göra det enklare för dig...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-21, 12:54
Mark skrev:
.
"...Det handlar om en kultur som följer med i utvecklingen och en som aldrig förändrats..."
.
Struntprat. Gissar att du aldrig vistats i något arabiskt eller muslimskt land.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 12:58
Israel är inte ett sekulärt land, det är t.o.m. ett brott att ställa upp i val om man inte anser att Israel ska vara en judisk stat.
Vad gäller ärvd flyktingstatus så skulle jag gärna höra argumentet för att judarna skulle få "återvända" till palestina om det var så att rätten till en nation upphörde när man föddes i en annan.
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2009-04-21, 13:00
Bo T: Frågan är väl om någon kan tycka om israeler (judar) efter vad de gjort och fortfarande gör i mellanöstern? Det är ju inte så konstigt att situationen föder en negativ inställning till judar eftersom de så tätt kopplas till den israeliska staten som efter sin inrättning helt spårat ur. Jag tycker det är oerhört beklämmande för mänskligheten att se hur inte ens de som varit det mest (?) efterföljda folkslaget genom alla tider kan visa någon som helst empati med människor i samma situation. Make peace not war borde ju om någon vara deras främsta stöttesten, skulle man kunna tycka. Men nej, historien upprepar sig. Sorgligt.
Permalänk | Anmäl
Lille, 2009-04-21, 13:06
profanum_vulgus tog upp en viktig aspekt, Israels lag om återvändande:
.
"An oleh's visa shall be granted to every Jew who has expressed his desire to settle in Israel"
.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Immigration/Text_of_Law_of_R...
.
Så Malmöbo - hur var det nu med Karelerna ?
Judarna hävdar ju att de likt flyktingar, har rätt att återvända hem efter 2000 års flyktingstatus.
.
Inte 20 år
Inte 40 år
Inte 80 år
.
Utan 2000 (tvåtusen) år.
.
Kan du inte berätta för dem om Karelerna och Ostpreussarna så att de lugnar ner sig litegrann ?? :):)
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 13:07
"Frågan är väl om någon kan tycka om israeler (judar) efter vad de gjort och fortfarande gör i mellanöstern?"
Judarna försöker överleva, Lille. Palestinierna kan vilken dag som helst flytta hem till sina slältingar i arabvärlden.
Det är skillnaden.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-21, 13:15
"...Judarna försöker överleva...
."
skriver
Bo Tingeling
.
Men, en absolut majoritet av världens judar lever ju utanför Israel, lever och har det bra (säkert välförtjänt). Om det vore som du försöker beskriva det, så skulle SAMTLIGA Judar fly sina respektive hemländer och flytta till Israel....men det gör de tydligen inte
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 13:22
Amir, du fungerar som en offentlig gråterska åt palestinierna. Men kan du förklara vagför inte ens deras egna fränder i andra arabländer vill ta emot dem?
Pengar har dom, men vett eller ens moral verkar det vara si och så med. Kan det t.o.m med vara så syniskt att palestiniernas situation bara utnyttjas i PR-syfte av alla dessa skurk-stater?
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-04-21, 13:33
Johan !
.
Palestinierna är genetiskt närmare Judarna än vad de är genetiskt närbesläktade med omgivande arabländers befolkning.
.
Detta helt enkelt därför att en överväldigande majoritet härstammar från de Judar som antingen konverterade till Kristendomen eller till Islam.
.
Palestinierna har alltså sin hemortsrätt i Palestina sen Abrahams tid - VARFÖR ska de behöva flytta till arabiska länder ????
.
Bara för att de har samma språk som araberna i omgivande länder ?
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 13:36
Palestina hör till Abrahams säd
Punkt.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 13:38
Bo Tingeling skrev
.
"Två personer slåss på liv och död. Vilket är det effektivaste sättet att få dem att sluta slåss, att tvinga ihop dem eller att hålla isär dem?"
.
Det är nu min "sista chans" (enligt Bo Tingeling).
.
1) Frågan är felställd
2) Så här ska den se ut:
.
100 personer slåss mot 100 personer.
5 i varje grupp ville slåss med alla galna medel som finns.
20 i varje grupp vill slåss, men med ärliga metoder.
Resterande 75 i varje grupp, vill INTE slåss - men vet inte riktigt hur de ska få slut på eländet.
.
De totalt 150 fredsälskande personerna får hjälp till självhjälp.
Från omgivningen. Från förnuftiga personer i den egna gruppen.
.
Tii slut bestämmer sig de 150 fredsälskande att spärra in de 5 (totalt 10) galningarna på varsin sida samt prata förnuft med DE totalt 40 som ändå vill slåss.
Sen enas man i lugn och ro och bestämmer sig för hur saker och ting skall lösas på bästa vis, UTAN slagsmål.
.
FATTARDOO ??
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 13:57
"Palestinierna är genetiskt närmare Judarna än vad de är genetiskt närbesläktade med omgivande arabländers befolkning."
Och där kom rasistargumentet fram, Amir. Så avslöjande.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-21, 14:04
Vi har ingen som helst anledning att 'välja sida'. Vi kan vara kritiska - mycket kritiska, med tanke på den senaste utvecklingen - mot Hamas, likaväl som mot sionism och en del inslag i Israels politik.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-04-21, 14:26
Bo Tingeling
.
Vad är det för rasistiskt med det ?????
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-21, 14:26
"Judarna försöker överleva, Lille. Palestinierna kan vilken dag som helst flytta hem till sina slältingar i arabvärlden."
De bodde i arabvärlden, med sina släktingar ändå tills det kom en massa utomstående och sa åt dem att de inte längre fick bo där!!! Efter detta har de klämts ut på en mindre och mindre yta, och nu säger du att de vaddå, ska flytta till Syrien eller? Vad händer när en annan förtryckt grupp claimar den ytan, ska de flytta sig igen? Och igen? När blir du nöjd egentligen?
Näe fy vilken hemsk sak att säga. DET om något är ju SD/högerexremist vokabulär. "Flytta hem om det inte passar". Och sen håller du på att anklaga folk för att vara rasister här?
Permalänk | Anmäl
Lille, 2009-04-21, 14:44
110 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag kan i många fall tycka att Israel agerar på fel sätt gentemot Palestinierna vilket inte på något sett är ok. Men efter att ha varit i Israel en längre tid och upplevt hur det fungerar i landet kan jag aldrig för mitt liv kalla landet för rasistiskt gentemot Palestinierna, för i så fall hade inte de Palestinier som lever inom Israels gränser haft det så bra som de har och umgåtts med så många judar som de gör.
Israel har ett problem med flyktingarna och de som bor/verkar från Gaza och Västbanken, men om landet byggde på rasism skulle de inte behandla de Palestinier som bor inom landets gränser så bra som de gör, på en nivå som är relativt högre än vi i Sverige behandlar våra invandrare.
Palle !
.
Det finns en väldigt stor potential för ett framtida samarbete mellan Israel, den framtida Palestinska staten och omgivande stater.
Grundvalen måste vara samförstånd, samarbete och förståelse.
.
Problemet är att vi finner extremister och fanatiker i båda lägren. Förutom de mainstream-kontakter du sett I Israel mellan "vanliga hederliga" Israeler och Palestinier, så finns det mycket starka krafter som har rasistiska budskap och agendor.
.
Detta gäller även den arabiska sidan. I samma takt som hatet mot araber och framförallt Islam, växer till oerhörda dimensioner hos Israels vänner - både utanför och innanför Israel - så slår Antisemitismen och Judehatet nya rekord i Arabvärldens propaganda-maskineri.
.
Jag vet faktiskt inte hur man ska kunna komma till rätta med rasism och främlingshat på båda sidor.
Det här är inte mitt expertområde, men är det ändå inte så att den historiska förföljelsen av judar i Europa, Mellanöstern och övriga världen kan motivera en egen judisk stat? En förföljelse som för övrigt pågår än idag på många håll i världen, också i Europa.
-
Det finns säkert sådant jag inte har kunskap om, men min egen utgångspunkt är ändå att vara sympatiskt inställd till en fristad för judar. Särskilt mycket så kan jag känna som europé. Mot bakgrund av de brott som skett mot judar på vår kontinent, och de antisemitiska strömningar som alltid tycks ligga och bubbla under ytan, är min rent medmänskliga och reflexmässiga reaktion att ställa mig bakom vad som kan krävas för att denna utsatta minoritet skall kunna få skydd.
Skillnaden är väl kanske att i israel och rent generellt i västvärlden så är extremisterna just extremister och är inte accepterade av samhället i stort. Kanske tveksamt i just Israel, är inte så insatt i deras inrikespolitik och vad de som röstats fram har gjort för uttalanden. Problemet i Palestina och även andra muslimska stater är att folket röstar fram ledare som uttryckligen vill utrota Israel. Där är det alltså extremisterna som är det naturliga och som leder landet.
Amir!
Jag ifrågasätter inte rasismen som finns hos israelerna eller araberna, den finns som du säger på båda sidor. Det jag ifrågasätter är att man i denna artikel beblandar statens åsikter med rasism för att på så sätt (förtäckt?) framhäva att staten Israel är rasistisk i sin karaktär.
Personligen skulle jag även vilja kalla de flesta svenskar för rasister på ett eller annat sätt, men jag anser fortfarande inte att vi har en rasistisk stat...
"Jag vet faktiskt inte hur man ska kunna komma till rätta med rasism och främlingshat på båda sidor."
Men det vet jag, Amir. Man separerar de stridande parterna åt så kommer hatet att klinga av. Det kräver inga djupa insikter i psykologi för att inse det.
Därför är tvåstatslösningen garanten för att hatet ska fortsätta prägla Mellanöstern.
Bo T
.
Du vet ingenting.
Nada.
Nothing.
Noll = 0
.
Till och börja med så kan du reformera och rannsaka ditt egna främlingsfientliga tänkande, sen tycker jag du tar ett Sabbatsår och reser runt i de olika länderna - inklusive Israel, sen kan du komma tillbaka och börja diskutera
Thomas
Det är inte bara judarna som blir kränkta, förföljda och dödade. Palestinierna dödas och de tvingas att fly från sitt land, sina hus. Det måste bli ett stopp på det som händer i Israel idag. Vi alla måste reagera mot Israels kränkningar av Palestinierna.
Det hat som nu föds i denna del av världen hotar att förgöra människor.
Självklart ska palestinierna ha ett eget land.
Lisbeth Pipping
Vill citera en bok som jag faktiskt hittade på gatan, från 1916, alltså under första världskriget. Texten trycktes i SvD 19 maj 1916. Carl G. Laurin, som skrivit verkar vara en tydlig tyskvän, kanske nazist t.o.m. men vad han skriver är ganska universellt (hoppas ni ursäktar en del ord som idag är tabu). Han pekar på en del saker med FN, säkerhetsrådet och liknande på ett rakt sätt, men i andra ord. Intressasnt att det är skrivet före andra världskriget, allmän kvinnlig rösträtt (i Sverige) och före kommunism i både Ryssland och Kina. "Krig föres för att få mera makt, mera plats, mera mat, ibland också mera rätt. De likna således revolutioner. Den blodiga striden man mot man, parti mot parti, makt mot makt måste sluta, då någon med större makt får intresse av att bjuda fred, denne må vara negerhövding, President Lincoln eller Kejsar Napoleon I. Till dess griper den starkare personen, den starkare upproriska gruppen, den kraftigare staten ofta till vapen.
Funnes alltså en världspolis med så fruktansvärda maktmedel och försedd med så många konstaplar, att den kunde häkta hela Ryssland, Tyskland eller Nordamerikas förenta stater, om de bleve uppstudsiga, skulle det kunna bli evig fred.
Men en viss fara för övergrepp föreligger alltid från "jordpresidentens" sida/. . ./ och kanske ännu mer av världscivilministern, under vilken polisen sorterar. Dock skulle väl denne som medlem av jordregeringen stödja sig på den visserligen rätt brokiga majoriteten i världsparlamentet, och han bleve alltid uttryck för majoritetens önskan och hade således rätt. Knappast dock i minoriteters ögon. Om kineser, hinduer och negrer slog sig samman vid val till världsparlamentet till ett block i fruktbärande samverkan, vore det nog svårt för oss vita att göra oss ällande, men valdes blott världsparlamentet efter allmän lika direkt manlig och kvinnlig rösträtt, så hade vi emellertid ej rätt till missnöje. Men världspolisen måste lyda den parlamentariskt tillsatte nyssnämnde världscivilministern, vare sig han nu vore kinesen doktor Sung eller negern general Ceasar Washington. Man ryser, då man tänker på vilka blodiga krig, vilka mördande revolutioner måste föregå detta idealiska tillstånd. Dock icke alldeles idealiska, ty världspolisen funnes och måste finnas. Erfarenheten har lärt detta. Stora och starka religioner, buddhismen och kristendomen, ha haft stränga ord mot blodsutgjutelse men ha lyckats tämligen måttfullt att stävja densamma. A socialismen, som också har sin religiösa sida i broderskapskänslan-solidariteten och absolut är emot all blodsutgjutelse, skulle lyckas bättre, är föga troligt."
Problemet i Israel/Palestina är att båda länderna är "uppstudsiga" och världscivilministern länge hållt Israel om ryggen, av dåligt samvete för vad som hände judar i Tyskland. Hur skulle de annars kunna flytta tillbaks, efter så många år? Men gjort är gjort. Kvinnorna är nog de enda som kan få denna konflikt löst, om de går samman. Det är först när kvinnor strejkar som man märker hur viktiga de är i ett samhälle.
"När antisemitismen används som ett slagträ mot varje form av kritik mot staten Israel blir detta något ytterst allvarligt. "
Det är lätt att snacka om att "så fort vi kritiserar Israel så anklagas vi för antisemitism", men när det nu verkligen förekommer antisemitism så är det kanske dags att sätta ner foten och rensa upp i de egna leden? Då skulle ni iaf få mer trovärdighet.
Vill ni slippa anklagelser om antisemitism så se till att ta avstånd från antisemitiska slagord i era demos! "Chaiitan, Chaiitan val yahon", det vill säga: "Jävla, jävla judar!". Fast det kanske bara är oskyldig legitim israelkritik?
Om jag går ut och skriker "Jävla jävla araber" och saker om att jag önskar en massaker på araber, såsom man skrek under Stoppa Matchen-demon ("Khaybar Khaybar, åh judar, Muhammeds armé kommer att återvända!"), ja då skulle jag säkerligen åtalas för hets mot folkgrupp. Men när det är araber som skriker om judar, ja då går det bra.
Ni skriver som om Israel skulle vara det stora problemet i Mellan östern, när det är Muslimska Brödraskapet, Hamas och Iran som är de stora bovarna. Kan ni inte se igenom kommunisternas ljug och propaganda så är in skadlig naiva. Israel är den eda demokratin i Mellanöstern, där alla i landet FÅR säga sitt. (Hamas forstätter i vanlig ordning att mörda Fatah-anhängare). Hyckleriet från vänstern måste få ett slut om fred ska komma till Mellanöstern.
Amir!
Israel är ett sekulärt land med liberala värderingar. Man har en av världens mest promiskuösa och lössläppta pride-festivalerna i Tel Aviv varje år. Man har homoäktenskap och homoadoptioner. Man ser inte snett på ensamstående föräldrar eller sex före äktenskapet, vilket ses som lika självklart som i Sverige.
Palestina är en plats med religiösa moralkonservativa värderingar. Nygifta brudar tar med sig ampullar fyllda med blod på bröllopsnatten för att lura sin nyblivne make att hon minsann blött, såsom han tror att man alltid gör om man nu är oskuld. Hedersvåldet är utbrett. Dödar man en homosexuell familjemedlem, eller nån annan som anses ha befläckat familjens heder, ja då får man 6 månaders fängelse. Bland palestinska kvinnor som är medborgare i Israel svarade över 70 % på en enkät från en kvinnoorganisation att de tycker att det är ok att deras äkta män misshandlar dem i form av örfilar. Siffran bland palestinier i Palestina lär inte vara lägre.
Hur i hela friden skulle man kunna slå ihop detta till ETT land? Det är en absurd tanke.
(Vill någon ha källhänvisningar till all, eller nån särskild, info som jag precis listat så säg bara till.)
"så finns det mycket starka krafter som har rasistiska budskap och agendor"
Jag har uppfattat att Israels hållning mot palestinierna är ett säkerhetsproblem, pga raketbeskjutningar och andra bombdåd.
Ge oss fakta: Vilka rasistiska krafter finns i Israel egentligen?
Är det gräsrots-rasism a la Sverigedemokraterna?
Är det hemliga sällskap, typ Ku Klux klan?
Är det rabbinerna?
Är det militärerna?
Om man lyckas bortse från att Hamas började tiden efter vapenvilan med att peppra Israel med raketer så är man nog lite väl enögd tycker jag.
Finns det verkligen inget annat land i världen som förtjänar kritik än Israel? Kina, Iran, Nordkorea eller Burma? Nej, tydligen inte, det verkar vara något speciellt med Israel som gör att varje övertramp får 100 gånger mer kritik än om det sker i något annat land. Det är svårt att tänka sig ett mer mångkulturellt samhälle än det israeliska, men ändå så är det detta land som oftast anklagas för rasism, inte det heterogena Turkiet är man har fördrivit eller utrotat de som inte tillhörde majoriteten
Mange !
Jag återkommer med svar till dig. Måste dock gå på lunch nu
Sierra skrev:
.
"Hur i hela friden skulle man kunna slå ihop detta till ETT land? Det är en absurd tanke."
.
1) Det bor redan 1 miljon Palestinier i egentliga Israel. De har Israeliska pass och samtliga medborgerliga rättigheter (utom värnplikt) - så det går alldeles utmärkt
2) En Palestinsk stat bredvid Israel, kan med tiden utveckla ett nära samarbete på ett flertal områden med både Israel och de övriga länderna i regionen.
Före lunch
.
Sierra skrev:
"... men när det nu verkligen förekommer antisemitism så är det kanske dags att sätta ner foten och rensa upp i de egna leden? Då skulle ni iaf få mer trovärdighet..."
.
Håller med dig fullständigt.
I de arabiska och muslimska leden måste en stark folkbildningskampanj drivas länge och utdraget för att motverka Rasism, främlingsfientlighet och antisemitism.
Stoltz och Collin radar i artikeln upp den ena standardanklagelsen efter den andra, allt från "rasistiska grundvalar", "den etniska rensningen" till apartheidjämförelsen. Artikeln visar ignorans och djupa fördomar. Den singlar precis som Ahmadinejad ut Israel för negativ särbehandling. Detta är på inget sätt balanserat.
Stoltz och Collin från nätverket Bojkotta Israel är så djupt nere i den partiska och hatande sörjan att de anklagar folk för att "använda antisemitismen som tillhygge och alibi". Och det efter att Durban I blev en antisemitisk folkfest deltagare fortfarande skäms och våndas över. Förkastlig artikel.
Palle,
Ditt vurmade för Palestinierna i Israel låter som en PR film. Det du inte ser finns tydligen inte. Trots otaliga rapporter, fakta, vittnesmål. Näe, du den vite mannen ser och vet bättre. Något som iofs tar 2 sekunder att motbevisa...
http://www.youtube.com/watch?v=yL5r-6_7eLU&feature=player_embedded
Det är dags att sluta prata om Israel och börja prata om övriga Mellanösternstaters rasism gentemot Palestinier.
Egypten, Saudi, Jordanien, Libanon, Syrien, Iran, Iraq. Dessa stater har konsekvent behandlat palestinska flyktingar som andra klassens människor. Ingen vill ha dem innanför sina gränser. De använder enbart palestinafrågan för att trycka till Israel.
Gör som Amir säger. Åk runt ett år i Mellanöstern och prata med araber, semiter (inte bara israeliska utan även icke-judiska semiter i Libanon och Syrien) och perser. Många av de du pratar med kommer visa ett slående förakt gentemot sina palestinska grannar.
I Israel är palestinierna (de militanta) ett säkerhetsproblem. I övriga Mellanöstern är palestinierna bara "ett problem"... och att kalla en folkgrupp för "ett problem" utan att kunna definera varför är enligt mig bra mycket mer rasistiskt.
/T
Mange !
.
Här kommer en del exempel på rasism i Israel, återkommer senare idag med fler exempel:
.
ACRI - en Israelisk organisation som tar upp mänskliga rättigheter i Israel.
Det står en del här om negativ särbehandling av araber
http://www.acri.org.il/eng/story.aspx?id=499
Palestinierna anses vara Amalek
“…Rabbi Ya’akov Shapira made, for the average gentile, a rather elusive allusion regarding the attack: “The murderer did not want to kill these people in particular, but everyone living in the holy city of Jerusalem. The murderers are the Amalek of our day, coming to remind us that Amalek has not disappeared, just changed its appearance.” In similar terms, Jerusalem’s mayor Uri Lupolianski said: “They [the victims] came to grow stronger in the Torah and in the course of their studies they were murdered by the present day Amalek, who came back in [the Hebrew month of] Adar to remind us he has not gone. He has simply changed his face.”…”
http://blogs.law.harvard.edu/mesh/2008/03/amalek/
Samt att de därmed ska kunna UTROTAS:
“The immediate modern Amalek nearest at hand in Israel was addressed by Rabbi Israel Hess in a 1980 issue of the campus magazine at one of Israel's pre-eminent colleges, Bar-Ilan University (religiously Orthodox in orientation). Hess was formerly its campus rabbi. The title of his piece was Genocide: A Commandment of the Torah. "Hess," says professor Ehud Sprinzak, "likened the Arabs to the biblical Amalekites, who were deservedly annihilated. The Amalekites, according to Hess, were born socially and militarily treacherous and cruel. Their relation to Jews was like the relation of darkness to light -- one of total contradiction. The Arabs, who live today in the land of Israel and who are constantly waging a treacherous terrorist war against the Jews, are direct descendants of the Amalekites and the correct solution to the problem is extermination." [SPRINZAK, p. 123]”
http://www.come-and-hear.com/supplement/br-amalek.html
Shimon Peres protesterar mot vardagsrasismen i Israel
"We must make every effort to achieve equality, mutual respect and tolerance between Jews and Arabs," President Shimon Peres said in a statement Sunday, reacting to an Association for Civil Rights report on racism for 2007, which revealed that 50 percent of Israel's Jewish population believe Israeli Arabs do not deserve equal rights.”
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1196847296518&pagename=JPost%...
Thomas H har till stora delar rätt.
.
Rasismen mot Palestinierna är även tydlig och slående i de omgivande länderna, inte minst i de arabiska länderna
.
Rasismen i Iran mot Palestinierna ingår i den allmänna Iranska anti-arabiska inställningen. Den inofficiella "Persisk Makt"-rörelsen är mycket tydlig.
Bland "vanligt" folk i Iran, som samtidigt är regimkritiker, finns det en ingrodd vanföreställning att PLO och Palestinierna var uttalat instrumentella (på det lokala planet) vid Ayatollah Khomeinys makt-tillträde !!
Israel är den enda mångkulturella delen av hela arabvärlden och mellanöstern. - 25% är tex araber. Att kalla mellanösterns mångkulturellast område det för rasistiskt är givetvis helt befängt.
Israel:
Jewish 76.4% (of which Israel-born 67.1%, Europe/America-born 22.6%, Africa-born 5.9%, Asia-born 4.2%), non-Jewish 23.6% (mostly Arab) (2004)
Jag tror inte att "palestinierna" i Sverige vill byta ut sin tillvaro i de svenska biståndstagarbosättningarna mot total självförsörjning i de torra menlösa steniga ökenområden som deras farfar lämnade på 40-talet. - Inte en enda. Lika lite som en enda Afroamerikan vill hem till Afrika. - Svensk vänster slåss för absolut ingenting.
Kom med i matchen! Det finns EN demokrati i mellanöstern, en strävande nation som desperat försöker försvara sitt folks intressen. Mot sig har dom ett gäng bindgalna diktaturer, med religiös fanatism och inre motsättningar som kännetecken. Vilka skall ha stöd?
Någon sa att "det blir fred först när Palestinierna börjar älska sina barn mer än dom hatar Israel.." och det verkar vara sant. Herregud, dessa dårar gör reklam i barnprogrammen för att mörda och spränga andra människor till döds!
Eva!
Det är väl inget som säger att detta endast gäller Palestinier?
Har kvinnan fått chansen att bli israelisk medborgare och vad har hon svarat? Kan ett nej vara anledningen till att detta uppstått?
Hur fungerar det för svenska medborgare i Jerusalem som väljer att inte bli israeliska medborgare?
Jag skulle kunna fortsätta med denna argumentation men nöjer mig med att säga att om man isolerar händelser och bara ser det som visas kan man aldrig skaffa sig en förståelse över helheten, och ser man inte helheter är det omöjligt att vara rationell.
Bara för att någon har det dåligt handlar det inte automatiskt om hat och orättvisa...
Malmöbo lyckas igen med att öppet visa omvärlden sin okunskap, nu skriver han:
.
"...i de torra menlösa steniga ökenområden som deras farfar lämnade på 40-talet. - Inte en enda..."
.
Eftersom du aldrig varit i Israel eller i de ockuperade områdena, så är det klart att du inte vet. Geografin är mycket annorlunda än du tror.
.
Sa vi inte tidigare att du skulle ställas ut på Kiviks marknad ??
Reaktionerna mot konferensen har varit löjliga från början och den har inte varit antisemitisk då man i dokumentet sagt att antisemitism inte är okej samtidigt vill man diskutera Israels politik eftersomm det är aktuellt och det gör knappast konferensen anitsemitisk. Istället borde man inse att sionismen som ideologi inte är okej, vilken i grunden är rasistisk då man ska bygga ett land utifrån ett folks speciella karaktär och kultur och där alla andra yttringar trängs undan. Samtidigt som antisemitism heller inte är okej.
Urban Stoltz och Christel Collin.
Att ge sig in i Mellanösternkonflikten och ignorera judarnas synnerligt utsatta läge i Mellanöstern kan inte ses som annat än antisemitism (i synnerhet eftersom det är judarnas ställning i Mellanöstern som konflikten handlar om).
Hur tar Bojkotta Israel hänsyn till judarnas säkerhet?: http://www.bojkotta-israel.nu/
Inte en stavelse om det, som väntat.
Bojkotta Israel är alltså bara ytterligare en antisemitisk organisation som bristfälligt maskerar sig som "antirasister", "palestinavänner" & "apartheidmotståndare".
Ni är inte de första och tyvärr inte de sista som försökt göra politisk karriär på judehat.
På 40-talet tvingades hundratusentals finnar att lämna Karelen efter finska vinterkriget. Är deras barnbarn då "flyktingar" än idag?
Ungefär samtidigt tvingades/lämnade frivilligt ca 500 000 palestinier områden i israel. De barnbarnen ärver flyktingstatusen. Det finns inget annat folk i världen som ÄRVER flyktingstatusen i generationer. Man har tom en egen personlig "flykting"kommission i FN. - Under åren har palestinierna fått mer pengar i bistånd än Marshallhjälpen som byggde upp hela Europa efter andra världskriget. - Palestinierna är de absolut bortskämdaste "flyktingarna" i hela världen. Och ingen vill åka "hem" för självförsörjning om det blir fritt.
Bo T skriver:
"Ni är inte de första och tyvärr inte de sista som försökt göra politisk karriär på judehat."
.
Hursomhelst, ett fanatiskt stöd till staten Israel, kommer i längden leda till ytterligare polarisering och framtida konflikter.
Genom att stödja denna polarisering så gör man Judarna i allmänhet och Israel i synnerhet en OTJÄNST.
.
Bo Ts linje leder till ökande problem för Judarna. Vem är det som i realiteten är "antisemit" ?
Oroligheterna i Israel är inget krig mellan civilisationer, utan om civilisationen. Det handlar om en kultur som följer med i utvecklingen och en som aldrig förändrats, som lever kvar med samma förtryck mot kvinnor.
"Du vet ingenting.
Nada.
Nothing.
Noll = 0"
Ok, Amir. När du inte kan bemöta sakargument så blir du hatisk.
Det är precis den inställningen som gör att judarna behöver ha ett eget land så att de inte riskerar att få en kniv i ryggen av dåliga arabiska förlorare.
Notera att jag vände dina okvädningord till ett sakinlägg. Läs och lär.
Tingeling!
Bo Tingeling
.
Nej jag är inte hatisk. Tycker bara att du är hopplöst desinformerad
Du får en chans till, Amir.
Två personer slåss på liv och död. Vilket är det effektivaste sättet att få dem att sluta slåss, att tvinga ihop dem eller att hålla isär dem?
Nu kan jag inte göra det enklare för dig...
Mark skrev:
.
"...Det handlar om en kultur som följer med i utvecklingen och en som aldrig förändrats..."
.
Struntprat. Gissar att du aldrig vistats i något arabiskt eller muslimskt land.
Israel är inte ett sekulärt land, det är t.o.m. ett brott att ställa upp i val om man inte anser att Israel ska vara en judisk stat.
Vad gäller ärvd flyktingstatus så skulle jag gärna höra argumentet för att judarna skulle få "återvända" till palestina om det var så att rätten till en nation upphörde när man föddes i en annan.
Bo T: Frågan är väl om någon kan tycka om israeler (judar) efter vad de gjort och fortfarande gör i mellanöstern? Det är ju inte så konstigt att situationen föder en negativ inställning till judar eftersom de så tätt kopplas till den israeliska staten som efter sin inrättning helt spårat ur. Jag tycker det är oerhört beklämmande för mänskligheten att se hur inte ens de som varit det mest (?) efterföljda folkslaget genom alla tider kan visa någon som helst empati med människor i samma situation. Make peace not war borde ju om någon vara deras främsta stöttesten, skulle man kunna tycka. Men nej, historien upprepar sig. Sorgligt.
profanum_vulgus tog upp en viktig aspekt, Israels lag om återvändande:
.
"An oleh's visa shall be granted to every Jew who has expressed his desire to settle in Israel"
.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Immigration/Text_of_Law_of_R...
.
Så Malmöbo - hur var det nu med Karelerna ?
Judarna hävdar ju att de likt flyktingar, har rätt att återvända hem efter 2000 års flyktingstatus.
.
Inte 20 år
Inte 40 år
Inte 80 år
.
Utan 2000 (tvåtusen) år.
.
Kan du inte berätta för dem om Karelerna och Ostpreussarna så att de lugnar ner sig litegrann ?? :):)
"Frågan är väl om någon kan tycka om israeler (judar) efter vad de gjort och fortfarande gör i mellanöstern?"
Judarna försöker överleva, Lille. Palestinierna kan vilken dag som helst flytta hem till sina slältingar i arabvärlden.
Det är skillnaden.
"...Judarna försöker överleva...
."
skriver
Bo Tingeling
.
Men, en absolut majoritet av världens judar lever ju utanför Israel, lever och har det bra (säkert välförtjänt). Om det vore som du försöker beskriva det, så skulle SAMTLIGA Judar fly sina respektive hemländer och flytta till Israel....men det gör de tydligen inte
Amir, du fungerar som en offentlig gråterska åt palestinierna. Men kan du förklara vagför inte ens deras egna fränder i andra arabländer vill ta emot dem?
Pengar har dom, men vett eller ens moral verkar det vara si och så med. Kan det t.o.m med vara så syniskt att palestiniernas situation bara utnyttjas i PR-syfte av alla dessa skurk-stater?
Johan !
.
Palestinierna är genetiskt närmare Judarna än vad de är genetiskt närbesläktade med omgivande arabländers befolkning.
.
Detta helt enkelt därför att en överväldigande majoritet härstammar från de Judar som antingen konverterade till Kristendomen eller till Islam.
.
Palestinierna har alltså sin hemortsrätt i Palestina sen Abrahams tid - VARFÖR ska de behöva flytta till arabiska länder ????
.
Bara för att de har samma språk som araberna i omgivande länder ?
http://bhascience.blogspot.com/2009/01/shared-genetic-heritage-of-jews-a...
Palestina hör till Abrahams säd
Punkt.
Bo Tingeling skrev
.
"Två personer slåss på liv och död. Vilket är det effektivaste sättet att få dem att sluta slåss, att tvinga ihop dem eller att hålla isär dem?"
.
Det är nu min "sista chans" (enligt Bo Tingeling).
.
1) Frågan är felställd
2) Så här ska den se ut:
.
100 personer slåss mot 100 personer.
5 i varje grupp ville slåss med alla galna medel som finns.
20 i varje grupp vill slåss, men med ärliga metoder.
Resterande 75 i varje grupp, vill INTE slåss - men vet inte riktigt hur de ska få slut på eländet.
.
De totalt 150 fredsälskande personerna får hjälp till självhjälp.
Från omgivningen. Från förnuftiga personer i den egna gruppen.
.
Tii slut bestämmer sig de 150 fredsälskande att spärra in de 5 (totalt 10) galningarna på varsin sida samt prata förnuft med DE totalt 40 som ändå vill slåss.
Sen enas man i lugn och ro och bestämmer sig för hur saker och ting skall lösas på bästa vis, UTAN slagsmål.
.
FATTARDOO ??
"Palestinierna är genetiskt närmare Judarna än vad de är genetiskt närbesläktade med omgivande arabländers befolkning."
Och där kom rasistargumentet fram, Amir. Så avslöjande.
Vi har ingen som helst anledning att 'välja sida'. Vi kan vara kritiska - mycket kritiska, med tanke på den senaste utvecklingen - mot Hamas, likaväl som mot sionism och en del inslag i Israels politik.
Bo Tingeling
.
Vad är det för rasistiskt med det ?????
"Judarna försöker överleva, Lille. Palestinierna kan vilken dag som helst flytta hem till sina slältingar i arabvärlden."
De bodde i arabvärlden, med sina släktingar ändå tills det kom en massa utomstående och sa åt dem att de inte längre fick bo där!!! Efter detta har de klämts ut på en mindre och mindre yta, och nu säger du att de vaddå, ska flytta till Syrien eller? Vad händer när en annan förtryckt grupp claimar den ytan, ska de flytta sig igen? Och igen? När blir du nöjd egentligen?
Näe fy vilken hemsk sak att säga. DET om något är ju SD/högerexremist vokabulär. "Flytta hem om det inte passar". Och sen håller du på att anklaga folk för att vara rasister här?