Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Europa

Foto: scanpix
Jens Holm:

Svenska regeringen tycks inte vilja påverka EU

Ända sen medlemskapets första dag 1995 sitter svenska ministrar som klassens blygaste elever i hörnet, håller med det som fröken säger när de får frågan och rodnar över uppmärksamheten. På vilket sätt påverkas EU av förlägen tystnad? Var det svensk blygsel vi skulle exportera? Det undrar Jens Holm, EU-parlamentariker för vänsterpartiet.


Om författaren

Jens Holm (V) är EU-parlamentariker och uutkommer på tisdag med boken "EU inifrån - berättelser från EU-parlamentet 2006-2009".

Bara en tredjedel av svenskarna känner ens till att det är EU-val i sommar. Kanske är ointresset inte så konstigt när inte ens den svenska regeringen lyckas åstadkomma mer än en förlägen tystnad i EU:s mötesrum.

Vi måste in och påverka. Det var ett av de viktigaste argumenten för svenskt EU-medlemskap. Kanske var det detta som övertygade många tveksamma på vänsterkanten. Vi i Sverige hade ju mycket gott att bidra med. Arbetsrätten, jämställdheten, miljön, alkoholpolitiken, det fanns mängder av goda exempel som hade kunnat exporteras till Europa.

Det hade kunnat övertyga även mig att rösta Ja. Om jag bara hade trott på det.

För argumentet förutsätter ett mottagligt EU, en neutral spelplan. Det är det inte. Det främsta skälet är att politiken ligger utstakad i fördragen. Och de pekar med hela handen mot den marknadsliberalism som nu orsakat allvarlig ekonomisk kris och massuppsägningar. Över fördragen vakar EG-domstolen och stoppar alla försök att avvika från den utstakade vägen. Och den svenska modellen finns helt enkelt inte med på kartan.

Trots detta har jag stor respekt för påverka-argumentet. Trots extremt dåliga förutsättningar är det på något vis en riktig politisk grundhållning. Man fortsätter att försöka. Man tror på att det goda till slut ska segra. Problemet är att ingen svensk regering hittills har trott på det.

Lars Danielsson var statssekreterare hos Göran Persson och hans högra hand i EU-frågor. Han skriver i sin självbiografi: "Under de första åren av vårt EU-medlemskap var vi i regeringskansliet mest upptagna av att framstå som goda européer. Vi hade mycket att lära oss och var försiktiga med att sticka ut hakan alltför mycket."

Det är tyvärr en bra beskrivning på den svenska hållningen sedan medlemskapet 1995. Sverige har sedan dess agerat som den nye försiktige eleven i skolklassen.

De svenska reaktionerna på Vaxholmsdomen 2007 är illustrerande. Domen var ett grundskott mot rätten till stridsåtgärder och mot den svenska arbetsmarknadsmodellen över lag. Men istället för att markera tydligt att vi inte accepterar social dumpning överträffade ministrar, LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin och socialdemokratiska ledare varandra i att uttrycka att domen inte är något problem för den svenska modellen.

Uppenbarligen är det så viktigt att visa att EU inte leder till social dumpning att man är beredd att svälja långtgående försämringar. Jag tror, tvärtom, att det finns stort
stöd i Europa för den svenska modellen och att vi skulle ha goda möjligheter att tillkämpa oss en garanti för arbetsrätten i ett framtida nytt EU-fördrag.

Ett annat exempel. Exportbidrag betyder att europeiska jordbruksproducenter får betalt för att dumpa sitt överskott i andra länder. Lokala marknader slås ut, och välbeställda europeiska producenter kan fortsätta att producera ett överskott. Sverige är motståndare till exportbidrag. Men vid sammanträdet med förvaltningskommittén för animaliska produkter den 19 januari i år röstade Sverige för att införa exportbidrag för mjölk och smör.

Enligt protokollet uppmanade den tyske representanten "Kommissionen att tänka på att de produkter som exporteras med bidrag går till känsliga områden". Nederländerna, Italien och Storbritannien protesterade mot återinförandet av exportbidragen. Sverige sa ingenting.

När jag har debatterat frågan med jordbruksminister Eskil Erlandsson (C) har han sagt att Sverige fortsatt är emot exportbidragen, men att det inte gick att få någon majoritet för en nejröst så därför röstade de ja.

Det skrämmande är att jag fick samma svar under förra regeringen, då Ann-Christin Nykvist (S) var jordbruksminister. Även hon röstade för höjningar, trots att andra länder röstade emot, bland annat Danmark.

Ända sen medlemskapets första dag 1995 sitter svenska ministrar som klassens blygaste elever i hörnet, håller med det som fröken säger när de får frågan och rodnar över uppmärksamheten. På vilket sätt påverkas EU av förlägenhet, svenska regering? Var det svensk blygsel vi skulle exportera?






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/6141

10 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Du skriver ofta "sverige" och "svenska" men det är ju ingen enhetlig grupp i Europa parlamentet eftersom de olika partierna är i olika grupper efter deras ideologi och inte nationalitet.

Däremot håller jag fullständigt med om att vi som står för löntagaren borde göra större väsen av oss för att hindra att marknadsliberalismen slår för hårt mot löntagarna.

Permalänk | Anmäl #1 Alexander, 2009-04-17, 14:33

Alexander,

Svenska EU-parlamentariker röstar likadant i 9 fall av 10, det spelar ingen roll vilken gruppering eller parti de tillhör. Därav det låga intresset för EU-valet.

Permalänk | Anmäl #2 Björn, 2009-04-17, 16:30

Vad är syftet med artikeln, Holm vill fortsätta den guldkantade tillvaron i Parlamentet även nästa period?
 
Majoriteten av svenska väljare, och lika illa är det i de flesta EU-länder, röstar inte i valet till pseudoparlamentet. Vad finns där för mening att rösta i olika EU-val? Röstar folk ”fel” får de rösta om tills de röstar ”rätt”. Uttrycker folkflertalet att de inte gillar den sk konstitutionen trycker politikerna ner den i halsen på folk i alla fall. På punkt efter punkt kör man över folkviljan när det gäller EU. Vi är medlemmar i EU men EU diskuteras nästan aldrig i den inhemska debatten och i våra nationella valrörelser verkar frågan vara helt tabu trots att det har oerhört stort inflytande över medborgarnas liv.
 
Jag tycker folk skall fortsätta att kraftfullt markera sitt avståndstagande och låta bli att rösta i velen till pseudoparlamentet. Visst är det säkert trevligt för de som drar denna ekonom0iska vinstlott och hamnar i EU-parlamentet, visst skulle man kunna unna dem detta men ibland måste man vara hård när viktigare saker står på spel.
 
 
“Europe is a monument to the vanity of intellectuals, a programme whose inevitable destiny is failure: only the scale of the final damage is in doubt"
Lady Thatcher

Permalänk | Anmäl #4 Klerken, 2009-04-18, 13:39

Valet måste reformeras - vill inte höra ordet svensk längre - vill i dag rösta på den som företräder mig - behöver således inte vara svensk eller komma från sverige - vill rösta på den som är bäst oavsett land och härkomst

Permalänk | Anmäl #5 Matsi, 2009-04-27, 23:00

Valdeltagande per medlemsland i valen 2004, 1999 och 1994(procent)

Land 2004 1999 1994

Belgien* 90,8 91 90,7
Lux* 90 85,8 88,5
Malta 82,4
Italien 73,1 70,8 74,8
Cypern 71,2
Grekland* 63,4 70,3 71,2
Irland 60 50,2 44
Danmark 47,9 50,4 52,9
Litauen 48,4
Spanien 45,1 63 59,1
Tyskland 43 45,2 60
Frankrike 42,8 46,8 52,7
Österrike 42,4 49 67,7 (d)
Lettland 41,3
Finland 41,1 30,1 60,3 (b)
NL 39,3 29,9 36
UK 38,9 24 36,4
Portugal 38,8 40,4 35,5
Ungern 38,5
Sverige 37,9 38,8 41,6 (c)
Rumänien 29,4 (e)
Bulgarien 28,6 (a)
Slovenien 28,3
Tjeckien 28,3
Estland 26,9
Polen 20,9
Slovakien 17

Permalänk | Anmäl #6 Punkten, 2009-05-01, 01:49

Bra där så såg det inte ut innan jag publicerade..

http://www.eu-upplysningen.se/Institutioner-och-beslutsprocesser/EUs-ins...

Där är statistiken iaf om någon undrar

Permalänk | Anmäl #7 Punkten, 2009-05-01, 01:51

Ja, man skäms verkligen över den bristande sociala kompentensen och svårigheten att tillvarata det svenska folkets intressen hos våra politiker i EU. Inget råg i ryggen där inte. Det känns som svenska politiker bara vill vara de stora "killarna i klassen" till lags och så lite som möjligt vara i vägen. Sossarna likväl som borgarna har väl vid det här laget fattat att nej-sägarna hade rätt - att EU inte är en demokrati och att allt handlar om företagens intressen över nationalstaterna.

Permalänk | Anmäl #8 Malou, 2009-05-05, 10:18

Det låter som våra parlamentsledamöter taktikröstar och det är väl dåligt, eller åtminstone moraliskt tveksamt.

Permalänk | Anmäl #9 Simon B., 2009-05-21, 15:21

Stolt över den stora kompetensen hos det svenska folket som genom sitt låga deltagande visar vad de tycker om eu.....HELT OVIKTIGT! :) Ha! Ha! Så snart skiten är borta från landet så kan Sverige blomstra och bli ett exempel för demokrati och rättvisa.

Permalänk | Anmäl #10 Hobo, 2009-05-29, 14:29

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.