Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Foto: scanpix
John Rydqvist, FOI:

Därför kan Obama tvingas anfalla Iran

Finns det inga resultat av den mjukare USA-linjen i slutet av 2009 kommer Washington åter skifta taktik. Det finns därmed stor risk att den militära optionen åter flyttas upp som ett rejält alternativ under 2010. Det gäller framför allt Iran, skriver John Rydqvist, kärnvapenexpert och analytiker på försvarets forskningsinstitut.


Om författaren

John Rydqvist är expert på kärnvapen och analytiker på försvarets forskningsinstitut.

"Ord måste betyda någonting", sa Obama nyligen i ett långt tal om kärnvapenbegränsning samtidigt som Nordkorea ännu en gång utmanar världssamfundet. Pragtalet lovar stort men är försiktigt när det gäller konkreta åtgärder. Om omvärldens höga förväntningar inte infrias försämras förtroendet för amerikansk utrikespolitik och kärnvapenspridningen accelererar.

Vad betyder det att hålla ett tal sådant som det Obama höll i Prag den femte april? Det tydliga och starka uttalandet om att visionen är en kärnvapenfri värld går inte att ta miste på och det förpliktigar. Talet innehåller dessutom konkreta initiativ som skall genomföras. Omvärldens förväntningar på handlingskraft och resultat är med rätta högt ställda. Samtidigt innehåller talet också stora möjligheter att backa politiskt om så skulle behövas - pragmatism har varit ett populärt epitet på Obamas politik. Risken är att talets starka signaler inte matchas av åtgärdspaket som är möjliga för USA att genomföra.

Kärnvapenläget i världen är problematiskt. Samtidigt som stora delar av kalla krigets arsenaler finns kvar sprids kärnvapen till nya länder. Pakistan och Indien är sedan tio år bevisade kärnvapenstater. Återkommande missilprov och en misslyckad provsprängning 2006 visar att Nordkorea har kommit en bit på väg mot operativt kärnvapeninnehav. Enligt nya uppgifter är fungerande medeldistansvapen klara tidigare än väntat. Hotet mot Japan realiseras då i snabbare takt än vad tidigare bedömningar gör gällande.

Iran har inte följt sina åtaganden inom icke-spridningsavtalet och fortsätter att utmana genom att anrika uran trots omvärldens protester. I förhandlingsspelet har Iran skickligt manövrerat för att vinna tid samtidigt som USA säger sig veta att Teheran har ett pågående, men pausat, vapenprogram. Från att ha varit globala stormaktsvapen får kärnvapen nu en allt större betydelse också på regional nivå. - Hotet att globalt kärnvapenkrig utbryter har minskat men risken för kärnvapenanvändning har ökat, med Obamas ord.

Pragtalet framhåller tre huvudteman. För det första måste kärnvapenländernas arsenaler reduceras och USA har en moralisk skyldighet att visa vägen framåt. Utan att hålla sin del av överenskommelsen kan ingen trovärdig spridningsbegränsande politik föras. För det andra kan USA genom sitt initiativ och ökade trovärdighet arbeta för ett stärkt icke-spridningsavtal som begränsar länders möjligheter att själva behärska alla delar av kärnteknologin och därmed att skaffa vapen. För det tredje skall arbetet för att hindra terrorister och icke-statliga aktörer från att få tag på kärnvapen fortsätta och ytterligare stärkas.

Vad lovar då Obama? Kopplat till det första temat skall han verka för att kongressen ratificerar provstoppsavtalet. USA skall också återta försöken att förhandla fram ett avtal som stoppar all tillverkning av klyvbart material till vapen. USA och Ryssland skall under 2009 förhandla fram ett förnyat avtal som begränsar antalet operativa kärnvapen och fördjupar de verifikationsmekanismer som föregångaren START stipulerar. Målet är att nå nivåer under de 1700-2200 som överenskommelsen från 2002 anger. USA skall också verka för en internationell kärnbränslebank så att alla länder skall ha säker tillgång till kärnkraft utan att behöva behärska anrikningsprocessen vilket stärker icke-spridningsavtalet. Arbetet för att hindra kärnmaterial från att hamna i fel händer skall också fortsätta och ytterligare fördjupas. Några viktiga konkreta åtgärder för administrationen att ta tag i men räcker det och kommer de att kunna genomdrivas?

Förutsättningarna för att avskaffa vapnen finns inte idag enligt Obama och det krävs tålamod och väntan innan målet om en kärnvapenfri värld har uppnåtts. Han lovar därför att USA skall behålla sin arsenal både för eget och sina allierades skydd. Dilemmat är att USA liksom andra länder inte kommer avskaffa sin arsenal så länge andra har kvar vapen, en moment 22-situation. Samtidigt kan Washington hävda att paraplyet över allierade begränsar spridningen till länder, t.ex. Japan, som utan USA:s skydd skulle skaffa en egen arsenal.

USA skall också fortsätta att utveckla missilförsvaret, inkl. den del av skölden som finns i Europa. Om Irans kärnkrafts- och missilprogram avvecklas så försvinner också de drivkrafterna för missilförsvarsutveckling i Europa. Uttalandet är en del i spelet med Ryssland och reaktionerna har inledningsvis varit positiva samtidigt som det sätter press på Moskva att trycka på Iran hårdare. Men på sikt kan Rysslands förväntningar grusas när Iran förblir ett hot och missilförsvaret blir kvar i Polen.

Även om passusen om missilförsvaret primärt är riktat till Moskva kan det också tolkas som en hårdnande Iran-politik. Nu måste både stora delar av kärnteknik- och missilprogrammet avvecklas för att hotet skall försvinna även om Irans rätt till fredlig kärnkraft bekräftas. Samtidigt som USA prövar det diplomatiska spåret så finns tidsbegränsningar. Finns det inga resultat i slutet av 2009 kommer Washington åter skifta taktik. Det finns därmed stor risk att den militära optionen åter flyttas upp som ett rejält alternativ under 2010. Att signalera att Iran måste avstå från både kärnteknik- och missilprogram kan vara en onödig politisk låsning som begränsar Washingtons handlingsutrymme. Subtila signaler? Jo men Teheran, och alla andra, lyssnar mycket noga till vad USA:s ledare säger, för de brukar mena det.

Med Nordkorea är det lite annorlunda. Kortsiktigt är hotet mot regional stabilitet mer påtagligt än i Gulfregionen. Men samtidigt finns det ett större samförstånd och samarbetsklimat mellan de viktiga aktörerna Kina, USA, Sydkorea, Japan och Ryssland. De lyckas föra samtalen med Nordkorea framåt samtidigt som skiftande nationella intressen på halvön respekteras. Att Nordkorea är konkursmässigt och inte i längden klarar sig utan hjälp utifrån måste vägas in. I jämförelse med Iran finns det större möjligheter att hindra Nordkorea från kärnvapeninnehav.

Den nära framtiden ser lovande ut. En ny och global rörelse mot att minska kärnvapnens betydelse och antal kan skönjas. Om USA tillsammans med de andra stora kärnvapenländerna kan genomdriva nog många rustningsbegränsande åtgärder blir möjligheten att stärka icke-spridninsavtalet större och pressen på tröskelstater som Iran och Nordkorea hårdare. Men om USA inte lyckas gå från ord till handling och uppfylla omvärldens högt ställda förväntningar kan initiativet slå tillbaka inte bara på Washington utan på hela den rustningsbegränsande processen.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/6049

97 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det är bara en sak jag inte begriper. Rent juridisk har väl Iran samma rätt att ha kärnvapen som USA , Frankrike, Isreal, Kina eller Ryssland etc.?

Och så har vi väl det framtida hotet med vad som händer i Pakistan? Så vill Iranierna skaffa sig kärnvapen har de väl samma rätt som alla andra. Ffins fler vägar än;

1. Lock och pock, så att de låter bli (legalt)
2. Handelshinder (legalt)
3. Hot, så att de avstår. (halvillegalt)
4. Intervention (illegalt)

Inget har fungerat på Nordkorena trots att de varit konkursmässiga i 20 år snart. Varför skulle Iran avstå? Du skaffar dig onekligen fördelar vid förhandlingsbrodet om du har kärnvapen. Så min fråga är på vilket sätt världen egentligen destabiliseras av att Iran skaffar sig kärnvapen. Jag tror de skaffar sig vapen som försvar mot USA. Laddar inte hela regionen upp för slutstriden kring oljan?

Jag går och väntar på att någon skön diktiator i Afrika ska kläcka idén om att de behöver kärnkraft, för det vi ju i väst. Och energi behös lika mycket i Afrika som i Sverige. Sedan är det endast en prommenad att ta nästa steg. Inte ens Dr Strangelove kan rädda oss :-)

Permalänk | Anmäl #1 Sven Svensk, 2009-04-15, 15:09

Varför skulle inte Iran kunna ha kärnkraft?

Permalänk | Anmäl #2 Mats Forssblad, 2009-04-15, 16:17

Mats Forssblad och Sven Svensk undrar varför inte Iran kan ha kärnkraft.....
.
Bra fråga, inväntar svar från Bo T, tågmicke, David Jacobsson och de andra debattörerna, och deras svar är enkelt:
.
"Eftersom Iran består av Muslimer som förtrycker sina kvinnor så ska de inte ha kärnkraft"

Permalänk | Anmäl #3 Amir , 2009-04-15, 16:41

Omvärldens negativa inställning till Iran atomprogram har inget med kärnvapen att göra. Anledningen till att omvärlden och främst USA, EU och Israel är rädda är för att Iran är ett solidariskt land som står på palestiniernas sida och är redo att dela med sig sin teknologi till sina grannar. Iran utmanar inte bara västvärldens kärnteknologi, utan hela västvärldens industri. Idag är araberna i stark behov av produkter från Kina, EU och USA. Vi snackar om bilar och elektroniska produkter. Iran bygger egna flygplan, helikoptrar och bilar. Dessutom har Iran nyligen startat ett rymdprogram. Iranierna är villiga att dela med sig teknologin, vilket alltså innebär att de arabiska länderna inom 10-20 år kan komma att bygga bl.a. egna bilar vilket alltså konkurrerar ut västvärldens produkter. Redan idag är västvärldens ekonomi skör p.g.a. finanskrisen och beroendet av skatte- och räntesystemet. Utebliven försäljning innebär bara högre skatter och möjligtvis även högre räntesatser, vilket troligen skulle underminera västvärldens regeringar.

Marocko och Egypten har förhandlat med USA om att köpa kärnteknologi. Varför får Egypten men inte Iran ha kärnteknologi? Jo, Egyptens Hosni Mubarak är en diktator som är på israelernas sida. Iran är inte på israelernas sida. Alltså är Iran en fiende till Israel (och övriga världen) och får således inte ha kärnkraftverk. Om Irak också vill ha kärnkraftverk idag, tro mig, Obama kommer att donera kärnteknologi till Irak imorgon bitti. Detta för att Iraks regering är trogen USA (och dess allierade).

Permalänk | Anmäl #4 Ibrahim Al-Breft, 2009-04-15, 17:29

Jag känner fasa när jag ser att 61% av dem som har millat frågan om anfall mot Iran känner glada inför möjligheten. Har världen inte lärt någonting av USA:s självrättfärdiga och orättfärdiga krig mot Irak? Ska man nu också anfalla Iran?

Det är värt att påpeka att Iran, vad man än må tycka om det landets religiösa diktatur, inte har startat krig mot något annat land sedan landet blev en teokrati. USA däremot har startat många krig sedan 1979, det år då Iran blev en religiös diktatur. Vi i väst kan lida med iranierna för deras brist på frihet, men vi har ingen rätt att anfalla dem, förstöra deras infrastruktur och döda massor av dem för vår egen säkerhets skull.

Permalänk | Anmäl #5 Ann sidbrant, 2009-04-15, 17:27

Islamister med kärnvapen, vad kan gå fel? Ingeting, Islam betyder ju bara fred, fråga vilken muslim som helst.

Permalänk | Anmäl #6 Punkten, 2009-04-15, 17:36

Iran behöver inte kärnkraft - allt de har är olja.
Men jag förstår inte varför de ens försöker argumentera, det behöver dem inte, hur många raketer har inte deras fiender Amerikanarna? Jag håller med Sven Svensk, vad han nu pratar om, för vi väst, och alla som vill, kan hindra dem på laglig väg. Även om det också är lite nasty. Vi vet ju hur det gick för barnen i Irak efter våra sanktioner.

Permalänk | Anmäl #7 Aloace, 2009-04-15, 18:21

Sorgligt att Amerikat kan fortsätta anfalla mellanöstern och det finns fortfarande folk som tänker att det är för deras säkerhet. USA får anfalla vilket land de känner för utan några lagliga tillstånd bara de kan hitta på ett trovärdigt hot, hur kan de någonsin få styra den legala fria världen? Hur kan någonsin Europa stå och se på när dessa illegala krig pågår. Inte ett enda jävla handelshinder mot Amerikat så vitt jag vet. Men Amerikat får hota hur mycket de vill utan reaktioner.

Vad var det 2030(typ) det sades att världens olja skulle vara slut. 2020 är hela mellanöstern industrialiserat av Amerikat speciellt olje-industrin och ungefär samtidigt slipper resten av världen se en droppe av det svarta guldet. Kommer bli något lättare krigföring när motståndet saknar tillgång till fordon.

Hur som helst Europa kommer inte tas över med krig så vi kan vara lugna. Men vi kommer tas över av industriella intressen. Vi är redan nu så uppbundna i kommers med Amerikat att ingen kan tänkas sätta sig mot, fördöma eller ens aggressivt förhandla med dem.

De plattser på jorden som vägrar öppna sin marknaden till Amerikat blir militära mål på deras karta. Alla länder som har öppnat marknaden är mål för manipulation via lobbying, hot, mutor och regleringar anpassade till förmån Amerikat.
Ett sådant ställe är internet. Då internet inte kan styras via kommersiella intressen måste det regleras eller förstöras. Vi kommer inom de närmsta åren uppleva en kraftigt ökande reglering och övervakning av internet.

Faller inte Amerikat inom de närmaste 15åren, så kommer det vara försent att stoppa dem från världsherravälde. Och världsherravälde är inte ett väldigt stort Amerikat utan ett globalt 1984.

Så kärnvapen eller inte. Anfaller Amerikat fler länder i mellanöstern måste Sverige och hela Europa fördöma det och ta strid mot dem, må det vara komersielt eller annat, annars lämnare vi över våra liv i deras händer.

Permalänk | Anmäl #8 Magnus Lyssnar, 2009-04-15, 18:32

Vad ska iranierna göra när oljan tar slut då?
Vem ska producera fram energi åt folket i Iran då?

Bryr sig väst om det?
Nej.

Permalänk | Anmäl #9 Bahman från Iran, 2009-04-15, 21:40

Satsa på ekologisk vindkraft

Permalänk | Anmäl #10 Punkten, 2009-04-15, 21:55

Amir:
.
""Eftersom Iran består av Muslimer som förtrycker sina kvinnor så ska de inte ha kärnkraft""
.
Iran leds av diktatoriska galningar som bland annat hotar att förinta ett annat land. Såna länder ska inte ha tillgång till kärnvapen. Att de förtrycker sina kvinnor gör de inte mer lämpade.

Permalänk | Anmäl #11 David Mikaelsson, 2009-04-15, 21:57

USA blev en världsmakt i kraft av sin egen olja, dvs de var tidigare självförsörjande med olja.

Nu är de allt mer beroende av olja från Mellersta Östern vilket är orsaken till att de är i Irak.

Men krigsinsatserna i Irak, Afghanistan etc är inte gratis och försämrar deras internationella status. Allt fler stater kämpar emot USA.

Så USA måste snabbt få nya energilösningar annars kommer det att förlora världsmakten. Jag tror de kommer att förlora den på sikt trots att de i dag har stöd av alla rika industristater. Att ta fram nya energilösningar på kort sikt går inte.

Det betyder att Väst kommer att förlora makten till andra världsdelar och jag tycker det är bra och rättvist. Jag anser att vi inte ska kämpa mot vad som ändå kommer att ske. Bättre att acceptera människorna från de fattigare länderna nu i fredens tecken och försöka skapa en världsregering medan det finns tid innan oljan sinar fullständigt.. Vi behöver POLITISKA lösningar och inte några krig alls ! TOLERANS bör vara valspråket från alla parter. Avrusta !

Permalänk | Anmäl #12 Börje Lundberg, 2009-04-15, 22:15

Tror det är farligt att underskatta ett gammalt stolt krigar- och härskarfolk som Perserna avseende vilja till industriell utveckling. Iranier i Sverige är ofta mer Svenska än svenskar själva, betydligt mer välutbildade och av strävsam natur liksom open minded. När USA:S mygelpolitik i Iran med Shahen gick åt pipan och de stackars Iranierna blev begåvade med de här tomteskäggen så var det så klart en nationell katastrof. Men vi bör för den skull inte undersaktta den irnanska nationella stoltheten och självkänslan. Trots sina teokrater. De kan ju inte vara värre än djupt troende Amerikanska republikaner som upprepar ”in god we trust” innan de drar pistolen och pangar på. Eller för den skulle Israels nya regering med de här fullstängiga korkskruvsgalningarna i svarta hattar. Nä, då lägger jag hellre mitt liv i Iraniernas händer.

Iranierna har exempelvis utmärkta förbindelser med Armenien, världens äldsta kristna land.
Förmodligen är den den emensamma fienden Turkiet som förenat dem. De är är tillräckligt smarta för att försöka övcerbrygga konfliter med Sunnifalangen i palestinakonflikten. Iranier som behandlas med den respekt de förtjänar är nog den största säkerhetspolitiska insats vi kan göra. Iranierna sitter sannolikt på världens tredjen största oljetillgångar efter Saudi och Irak, och Saudiernas tillgångar är kraftigt överskattade. Så när USA blåste möjligheten till olja i Irak, och för dess med Iran, så har de bäddat riktigt dåligt. De har bara kvar de här perversa Whabarna i Kungahuset Saud som sannolikt är Bin-Ladins huvudmål, att fälla. Och Turkarna är med i Nato samtidigt som USA ställt till det i Irak så att Kurderna för första gången på länge vädrar lite morgonluft avseende autonomi. Pakistan har kärnvapen och är osäkert som fan. Afganistan blir lika hopplöst som Irak, om inte jänkarna lyckas lägga om stil helt, men varför skulle de det? Fortsätter Israel på den inslagna vägen med etnisk rensning i Palenstina och att ockupera Palestinsk mark går det fullstädigt åt skogen framgent. Där har vi några sköna oheliga bundsförvanter. Jag tror ingen superdator i världen kan ha koll på alla möjliga eländiga scenarier, med överbefolkning, energibrist, uppvärmning, miljökatastrofer och globailiserad ekonomi som nationalekonomerna ännu inte hunnit begripa sig på.

Jag tror därför att det behövs fler stabilisatorer i regionen. Nä, det är bara att hålla tummarna för att Iranierna tutar igång sin ekonomni och bygger lite välstånd, skaffar sig lite kärnkraft och skaffar sig några rejäla bomber. Då blir de respekterade för vad de är, regionens elit. Tror mellanöstern och resten av världen skulle må riktigt bra av att Perserna återfår lite respekt och bygger välstånd och säkerhet i regionen. Kanske kan detta påverka tomteskäggen i rätt riktning med. Det är bara om vi själva vill att de ska vara fiender som de faktiskt blir det. Nä, för bövelen, om vi i Sverige ska få ha kärnkraft så ska banne mig Iranierna också få ha det. Kan vi inte exportera lite know-how, nu när regeringen hävt det så kallade ”tankeförbudet” och vi själva ska bygga vårt framtida välstånd med hjälp av ny kärnkraft, och kanske lite olja från Iran...Det är lätt att vara kaxig är man är rik, men det kanske vi inte är om 20 år. Då kanske vi får be de bättre bemedlade om lov innan vi försöker se om våra egna intressen.

Permalänk | Anmäl #13 Sven Svensk, 2009-04-16, 00:05

En liten kommentar till Ann och till Millred. Dessa Millningar gör mig osäker. jag skulle på fullaste allvar kunna fylla i glad angående anfall mot Iran, det är jus så korkat så man börjar gråta. Alla förstår att USA inte kommer att göra om samma misstag mer än var 20 år, och skulle de mot förmodan göra något har de skjutit sig fullständigt i foten. Hela regionen skulle sluta sig samman och det går aldrig någonsin att få opinion i USA att skicka 4 000 nya unga Amerikaner i döden. Det är därför jag känner mig glad, glad för att det är en sån urbota korkad ide och att iranierna inte går på så enkelt bondfångeri. Obama varken har råd eller vill gå till historien som århundrades näst sästa president. Så jag avhåller mig från att milla.

Permalänk | Anmäl #14 Sven Svensk, 2009-04-16, 00:13

USA kommer, med en samlad allians av alla möjliga olika länder, invadera Somalia innan dom invaderar Iran. Iran är nämligen endast ett indirekt hot, som också svarar på diverse "diplomatiska" kommunikationer.

Permalänk | Anmäl #15 ST, 2009-04-16, 03:18

"Iranierna är villiga att dela med sig teknologin, vilket alltså innebär att de arabiska länderna inom 10-20 år kan komma att bygga bl.a. egna bilar vilket alltså konkurrerar ut västvärldens produkter. Redan idag är västvärldens ekonomi skör p.g.a. finanskrisen och beroendet av skatte- och räntesystemet."

Skriv mer, Ibrahim. Du är läsvärd.

Permalänk | Anmäl #16 Bo T, 2009-04-16, 07:10

Jag kan inte se nån vettig politiker som med vilje skulle använda kärnvapen. Alltså kan USA ensidigt nedrusta och visa världen att kärnvapnen var en olycklig parentes i mänsklighetens historia.

Permalänk | Anmäl #17 Mange, 2009-04-16, 08:53

Högst motbjudande röstning det länkas till (newsmill).
Geniet John Rydqvist på FOI representerar staten och vidmakthåller därför diverse myter. Artikeln utmärks av den sedvanliga blindheten: Inte ett ord om Israel, och dess hundratals kärnvapen som är det största reella kärnvapenhot i världen. Deras kärnvapenprogram avslöjades egentligen 1984, då de hade ca 100 kärnvapen och kunde producera 10 om året, vilket möjliggör en arsenal på över 300 kärnvapen, i händerna på en paranoid rasistisk stat, med dåliga förlorare i ledningen (Samson option = om vi förlorar , bränner vi rubbet).
John skriver: Iran har inte följt sina åtaganden inom icke-spridningsavtalet och fortsätter att utmana genom att anrika uran trots omvärldens protester. I förhandlingsspelet har Iran skickligt manövrerat för att vinna tid samtidigt som USA säger sig veta att Teheran har ett pågående, men pausat, vapenprogram.
Det finns inga som helst bevis för att Iran någonsin skulle ha haft ett kärnvapenprogram (USA säger att de haft ett, men bevisar ingenting förstås, skickligt gjort). Dessutom uppgraderar Iran uran till 3 % , konsistent med kärnkraft, kärnvapen kräver ca 99%.
FOI var väl också i Irak o höll på innan kriget? FOI bör ta tillvara på Sveriges intressen och inte följa C. Bildts och andra folkmördares politik. Sverige blir inte säkrare av att Israel tvingar USA att anfalla Iran.

Permalänk | Anmäl #18 Ola M, 2009-04-16, 11:11

Ett totalt krig mot Iran, i samma stil som det som pågår Irak, skulle enbart leda till världsekonomins totalkollaps.
.
Det krig som fördes och fortfarande förs i Irak, har redan lett till den situation vi ser nu. Det finns ingen som helst ekonomi i ett dylikt krigsföretag, och med tanke på Irans storlek samt folkmängd, så skulle USA och allierade gräva ned sig i sin egen undergång.
.
Om man vill avhålla Iran från att skaffa kärnvapen, så kan detta endast ske med förhandlingar och en öppen inställning till den nu sittande regimen (oavsett vad man tycker om den).
.
Samtidigt skulle västmakterna (inklusive USA) kunna hjälpa Iran att anskaffa kärnenergi för fredliga ändamål. Detta skulle även kunna leda till ett gott samarbete, med en av slutresultaten att kärnvapen ALDRIG anskaffas i Iran.

Permalänk | Anmäl #19 Amir , 2009-04-16, 12:19

Bahman skrev:
.
"Vad ska iranierna göra när oljan tar slut då?
Vem ska producera fram energi åt folket i Iran då?
Bryr sig väst om det?
Nej."
.
En av orsakerna till att Väst inte verkar bry sig, är den nedtlåtande, föraktfulla och rasistiska inställning som vissa personer visar mot muslimska, arabiska och icke-europeiska länder.

Permalänk | Anmäl #20 Amir , 2009-04-16, 12:22

Varför respektera länder som vill ha eller har strikt Sharia och efterbliven förtryckarkultur? Nej, jag tar hellre rasistkortet med glädje. När ska Amir åka till oljerika teokratin Iran och stanna där föresten?

Vad ska Svenskarna göra eftersom vi inte har någon olja?
Vem ska producera fram energi åt folket i Sverige då?
Bryr sig Mellanöstern om det?
Nej.

Permalänk | Anmäl #21 Punkten, 2009-04-16, 13:28

Irans president hotade inte att förinta Israel, han sa att Israel kommer att "utplånas från kartan" och han syftade på utredningen som pågår om att den sk. förintelsen är en bluff och att gaskammrarna aldrig har funnits. "The final solution" gick ut på att transportera judarna till Palestina och bildandet av Israel. Engelsmännen lovade judarna Palestina redan under första världskriget. Det finns tydligen också Österikiska statsdokument som bevisar att Hitlers farfar var en av dom kända judiska internationella bankirerna Rothschild. Irans president menade altså att bevisningen om att Israel skapades av sionisten hitler för att bli ett västerlänskt brohuvud in i mellanöstern kommer att "utplåna Israel från kartan", och det är ju en helt annan sak, det är media( som ägs av sionisterna) som har förvrängt bilden till allmänheten. Att Iran utveckler kärnvapen är nog lika sant som massförstörelsevapena som dom påstod att saddam hadde. Gasgranaterna som Saddam använde mot Kurderna stog det US army på. Jag tycker( det lilla jag har sett) att Irans president verkar vara en ganska sympatisk person, att USA vill anfalla Iran handlar förståss om den här utredningen och om oljan.

Det här är några rader ur en artickel på "bakom kulisserna"
Lägg märke till att det är dagen innan 11 september attackerna/ sprängningarna av skyskraporna på manhattan.

Den 10 september 2001 kommer israeliska ambassadens pressansvarige, Rafael Harpaz, in på TT:s redaktion i Stockholm. Han hälsar vänligt och sätter sig med reportrarna för att över en kopp kaffe diskutera Israel och rapporteringen. Han förklarar att ambassaden har noggrann koll på all svensk press, och berättar i förtroende att den för första gången fått i uppgift från Jerusalem att »medierna är det viktigaste«. Kort därpå skickar Harpaz ut en uppmaning till alla judiska församlingar i Sverige att lusläsa pressen, skriva insändare och ringa in klagomål.

Jag länkar till artickeln nedan:
http://www.nyapolitiken.biz/israel_o_palestina/israelisk-regim-styr-sven...

Dom har nu hittat sprängämnet nano thermite i alla proverna som dom tagit på dammet på manhattan den 11 september 2001 och det kan bevisligen omöjligt ha funnits på planen.

Se interviun med den Danska forskaren Niels Harrit:
http://www.vaken.se/

Jag tror inte det är Iranierna vi ska vara rädda för..... TOLERANS finns inte i dom här herrarnas vokabulär, deras girighet har inga gränser.

Permalänk | Anmäl #22 Lars, 2009-04-16, 13:48

Religion är ett medel för att uttrycka makt, och kan inte existera förutan människor.

Så att anföra religion som grund för vapenanskaffningens varande eller inte varande, det är enbart fånigt.

Mellanöstern har givetvis all rätt att skaffa sig en hållbar energität teknologi som kan hjälpa till i den framtida samhällsutvecklingen.

Att den nukleära forskningen då kommer att göra ytterligare framsteg, är inget som glädjer västmakternas oljeindustriella intressen. Det är betydligt enklare att hantera mindre utvecklade kulturer som enbart kan exportera sin naturresurser. Det ligger inte i västvärldens intresse att den kulturella utvecklingen leder dit hän att det innebär konkurrens istället för exploatering.

Permalänk | Anmäl #23 Carl Norberg, 2009-04-16, 13:50

Va har vi med deras kvinnosyn att göra, det finns många i det här landet som har extremt taskig kvinnosyn, vi kanske borde börja här.
Det är bara en påhittad, helt orimlig, anledning för att kunna döda halva befolkningen och stjäla oljan av dom. Eftersom Svenskarna inte har nogon olja så ska vi bete oss "som folk" mot andra länder så att vi får köpa det vi behöver av dom, sammtidigt så ska vi lägga på en j-vla rem med att ta fram elbilar och ta bort oljepannor ur våra hus så att oljeberoendet minskar snabbt. Sluta bråka och sammarbeta, borde vara måttot för oss alla, men en viss grupp människor , får som det verkar, tydligen bete sej hur som helst.

Permalänk | Anmäl #24 Lars, 2009-04-16, 14:34

Kalla mej vad du vill, men det biter inte, tar man del av informationen som finns så inser man snart att det är bortom alla rimliga tvivel. Även om man inte har så mycket gemensamt med en del människor så ska man väl behandla dom med respekt.

Permalänk | Anmäl #25 Lars, 2009-04-16, 15:43

Ser heller inga problem om Iran skaffar kärnvapen. Inget som helst hot mot Europa eller USA, det är ju bara det maktfullkomliga Israel som är rädda för att maktbalansen i MÖ ändras. Tvärtom kan det ju vara bra att terrorstaten Israels maktambitioner ändras.

Permalänk | Anmäl #26 Maestro, 2009-04-16, 15:45

Det verkar vara mångas uppfattning att Iran är som något sorts semesterparadis med lite småproblem.. Teokratiska Iran drivs av hjärntvättade fundamentalister och är ett land som inte respekterar mänskliga rättigheter, har hög fattigdom, hög brottslighet och sponsrar terrorism. Är man hjärntvättad islamist eller tycker de är bra så klara man sig nog rätt bra tycker man annorlunda kommer man få problem.

Bara en idiot huvudet långt upp i sitt eget ar*le vägrar se verkligheten för vad den är. Strikt Islam är lag i Iran den som bryter mot deras världsbild i Iran diskrimineras och kan råka jävligt illa ut (Bahai, dissidenter, regimkritiker, homosexuella, otrogna, pro israel judar m.m.). Iran ligger på andra plats i hela världen när det gäller avrättningar.

Sen är det klart att de har rätt till civil kärnkraft, frågan är bara om de utvecklar eller håller på att utveckla det vidare för militär använding för att därefter börja utpressa världen så fort islam eller Israel kommer på fråga.

Lars och Amir jag önskar er en trevlig flight och permantent vistelse i Iran. Men se upp får de tag i er båda tillsammans.. då blir det andra bullar!

Permalänk | Anmäl #27 Punkten, 2009-04-16, 16:46

Micke skrev:
.
"...Lars och Amir jag önskar er en trevlig flight och permantent vistelse i Iran. Men se upp får de tag i er båda tillsammans.. då blir det andra bullar!..."
.
1) Vad ska jag till Iran att göra ? Jag är ju Svensk - dessutom är vi ju överens om att civil kärnkraft borde Iran kunna få införskaffa. Jag är också emot att Iran skaffar sig kärnvapen
.
2) Vad har jag med Lars att göra ??? Jag tycker att han har en hel del fel i sina inlägg. Inte minst det obevisade tramset att Hitler var av Judisk börd. Ett totalt obevisat och dessutom helt ovidkommande påstående. Inte minst med bakgrund av att en stor del av dagens Palestinier mycket väl kan ha Judisk bakgrund många generationer tillbaks. Vad spelar det för roll ? Inte ett jota.

Permalänk | Anmäl #28 Amir , 2009-04-16, 17:47

Nej vi är inte överens, de kommer inte bli mutade med någon gratis kärnteknologi utan villkor, det kommer inte att ske, och det är inte deras mål heller. tomt misledande prat.

Permalänk | Anmäl #29 Punkten, 2009-04-16, 19:37

Micke Nilson skrev:
.
"...Sen är det klart att de har rätt till civil kärnkraft, frågan är bara om de utvecklar eller håller på att utveckla det vidare för militär använding för att därefter börja utpressa världen så fort islam eller Israel kommer på fråga..."
.
Och det är detta vi håller med varandra om. Kärnkraften i Iran skall enkom främja civila ändamål, och det är världssamfundets uppgift att på diplomatisk väg tillse så att detta blir fallet. En öppning mellan Iran och USA skulle också vara behjälplig i det avseendet.

Permalänk | Anmäl #30 Amir , 2009-04-16, 20:40

Fortsätt projicera.det är helt irrelevant vad du tycker om inte Iran vill komma överens så kommer de inte sammarbeta, de ställer bara motkrav och bollar tillbaka utan att någon kan gör något åt saken, Sen har du missat en viktig sak, de har faktiskt redan kärnkraft.

Permalänk | Anmäl #31 Punkten, 2009-04-16, 21:59

Projicera ? När ? Hur ?

Permalänk | Anmäl #32 Amir , 2009-04-16, 22:42

För er som har vidare intresse i ämnet så har bl.a. Al-Jazzera en artikel idag:

http://english.aljazeera.net/focus/2009/04/200941432526944124.html

Permalänk | Anmäl #33 A.I, 2009-04-16, 23:06

Att Hitler var jude spelar stor roll, det gör att allt faller på plats, första och andra världskriget iscensattes av krigiska judar som inte bryr sej om mänskliga rättigheter överhuvudtaget, då fanns dom i tyskland, nu finns dom i Israel och USA. Det innebär att vi ska ha koll på vad dom sysslar med. Det är tydligen dom som ligger bakom nästan alla konflikter och det är tydligen dom som ligger bakom 11 september också, och gudarna vet allt.

Ja hamas kan man ju fundera på vilken sida dom är på, vad jag lärt mej så har nazisternas kopplingar till hamas rötter genom nån som hette husain, och efs. hitler var sionist så är det inte långt till tro att allt är uppgjort för att hålla konflikten vid liv.

Permalänk | Anmäl #34 Lars, 2009-04-17, 00:24

Som en iranier anser jag att iran bör ha rätt till kärnkraft och den teknologi som medkommer därav. Personlingen anser jag att vi bör skaffa oss kärnvapen också men jag förstår att det finns "tomteskäggar" som utav islamisk princip är emot sådant. Det verkar inte vara många som kommer ihåg att Iranier blev bombade med kemisk arsenal utav Saddam Hussein utan att dessa tomteskäggar retalierade med liknande vapen då man åtminstone under Khomeinis tid ansåg sånna vapen vara inkompatibla med Islamiska värderingar. Ja, nu var det längesen Khomeini dog och mycket har förändrats. För alla personer som påstår att den Islamiska Republiken inte är ansvarsfull så vill jag gärna ha bevis. Många påstår att de står bakom terrorister men som ni torde veta så finns det olika tolkningar på det begreppet. Hamas styrs ej av Iran även om de må vara stöttade av den Islamiska Republiken, Hezbollah kan knappast anses vara terrorister då deras metoder har tydligen förändrats med takt med att deras konsoliderade maktskap och alla andra terroristaktioner som man med någorlunda säkerhet kan påstå att Iran var bakom skedde framförallt mot Amerikanska soldater och det är vad man kallar krig, inte terrorism. Så, jag förmår mig ej begripa varför de skulle vara icke pålitliga för att de tvingar alla kvinnor bära slöja? Eller för att män inte får ha örhängen och shorts på sig? Att det finns stora problem med regimen det förnekar jag absolut inte, men dessa är interna problem som inte påverkar någon utomstående direkt och kan absolut inte anses vara skäl nog för att VI inte ska få använda oss av denna teknologi. Sedan vill jag bara påminna alla som pratar om hur dåligt homosexuella behandlas i Iran att verkligen hålla trut för ni har absolut ingen aning om hur BRA DESSA HOMOSEXUELLA har det i Iran. Faktum är att två killar eller två tjejer kan gå hand i hand i iran, de kan tom pussa varandra i det öppna, mendan två heterosexuella par absolut under inga omständighet kan gå ut tillsammans hand i hand - det faktum att vi i mellanöstern har en kultur där killar kan gå hand i hand har ingenting med homosexualitet att göra men det har medfört till att homosexuella har det betydligt lättare att visa sig i det öppna än heterosexuella. Sedan vill jag även informera er om att i Iran är det inte olagligt att vara homosexuell, det är den homosexuell akten som är förbjuden således kan vilken homosexuell i Iran göra en könsoperation och byta sitt kön vilket är sanktionerat av staten de står för åtminstone den största delen av kostnaden. Iran är det land där det skes flest könsbyten! Därtill kan väl tiläggas att otal många iranier använder sig utav "homosexuell tricket" för att få uppehållstillstånd i västerländska länder utav EKONOMISKA SKÄL!!!!!! Shit we all need money to eat, and money basically grows on trees in the western world, or at least that's what people in the middle east believes!!!!!!!

Permalänk | Anmäl #35 Peyman Razaghi, 2009-04-17, 09:52

"det faktum att vi i mellanöstern har en kultur där killar kan gå hand i hand har ingenting med homosexualitet att göra "

Manligt.. inte konstigt att ni vill ha kärnvapen.

Permalänk | Anmäl #36 Punkten, 2009-04-17, 15:54

"Det verkar vara mångas uppfattning att Iran är som något sorts semesterparadis med lite småproblem.. Teokratiska Iran drivs av hjärntvättade fundamentalister och är ett land som inte respekterar mänskliga rättigheter, har hög fattigdom, hög brottslighet och sponsrar terrorism. Är man hjärntvättad islamist eller tycker de är bra så klara man sig nog rätt bra tycker man annorlunda kommer man få problem."

Alltså Amerikat är styrt av hjärntvättade fundamentalister, har hög fattigdom, hög brottslighet och sponsrar terrorism och har lagstiftning som gör att de kan strunta i mänskliga rättigheter. Bara att Amerikat är styrt utav ekonomiska krafter medan Iran är styrt av idéer om en gud.
Nu kan man ju säga att ekonomiska krafter i Amerikat är inte farliga för världen eller något annat dumt men vi behöver inte titta längre än till IPRED-lagen och Piratebay domen för att se en mycket liten demonstration på vad den egentligen kan åstadkomma i Sverige.

Permalänk | Anmäl #37 Magnus Lyssnar, 2009-04-17, 16:01

Nu har vi minst tre efterblivna tomtar i tråden: stammisen Amir, Magnus Lyssnar och Lars. Alla tre är helt verklighetsfrånvända och förefaller ha mer än ett psykiskt problem.

Permalänk | Anmäl #38 David Mikaelsson, 2009-04-17, 20:00

"...efterblivna tomtar..."
.
Ja det var det snällaste du sagt på flera månader, värre kan du väl ändå ?
Hursomhelst, välkommen åter David ! Hur länge var du i utvisningsbåset denna gång ?

Permalänk | Anmäl #39 Amir , 2009-04-17, 20:40

Amerikat..?

Det är ingen idé att gå in på någon djupare diskussion med personer som Magnus DÖV. Man skulle vara tvungen att gå igenom allting från scratch om politik, historia och religion.. Kul att han i alla fall njuter av kapitalismen på sin ihopplockade PC som är gjord av komponenter från lite här och var i världen.

"Alltså Amerikat är styrt av hjärntvättade fundamentalister, "

Och alltså Vilka skulle det vara alltså alltså? De som som vill uppehålla konstitutionen eller evangeliker?

Den enda riktiga *fundamentalisten* skulle väl vara the Huckster från bibelbältet och han förlorade just på att många tyckte hans politik var för religiös eftersom han hellre satte biblen framför konstitutionen, men det är ju inget du skulle förstå direkt så jag ska inte gå djupare in på sådant. Sen om dragit huvudet ur arsl*t så hade du märkt att Obama faktiskt vann och han är ungefär motsvarigheten till en Svensk sosse.

Lars säger: "judarna startade första världskriget" Den var ny.. Jäklar, att judarna ska få credit för allting..! Det är orättvist..

Helt otroligt.. Bra terapi att du får tala ut i alla fall, även om dina påståenden är rena fantasifoster.

Permalänk | Anmäl #40 Punkten, 2009-04-17, 20:57

Micke Nilson skrev
.
"...Lars säger: "judarna startade första världskriget" Den var ny.. Jäklar, att judarna ska få credit för allting..! Det är orättvist..."
.
Micke - det är inte alls något nytt, det är en tes som Hitler och Nazistpartiet drev hårt redan från 20-talet.
Att denna tes är grovt antisemitisk och helgalen, är en annan sak - "ny" är den dock inte.

Permalänk | Anmäl #41 Amir , 2009-04-17, 21:01

Bullshit artist Amir,

Nämn vart det står eller vilken person / organisation som påstod det i så fall. Du menar nog dolk legenden och den handlar om krigsslutet och inte början.

Permalänk | Anmäl #42 Punkten, 2009-04-17, 21:39

"... It was a very convenient accusation, since "the Jews" or "the Zionists" have been blamed for every war since the French Revolution...."
.
http://www.zionism-israel.com/iraq_war_jews.htm

Permalänk | Anmäl #43 Amir , 2009-04-17, 21:57

"...The American industrialist Henry Ford related an experience he had while traveling aboard a ship. He met a Jewish man who knew something of why WW1 was being fought and told Ford that the Jews had started it, and that the war would continue until the Jews decided it should end...."
.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090119094202AAAM22v

Permalänk | Anmäl #44 Amir , 2009-04-17, 22:04

En rad högerextremistiska och konspiratoriska hemsidor citerar följande från 1903:
.
"At the Sixth Zionist Congress in 1903 at Basel, Switzerland, Dr. Max Nordau, an Elder of Zion said,[6] "Theodore Herzl has considered it his duty to maintain valuable relations with this great and progressive power (England). Herzl knows that we stand (in 1903) before the tremendous upheaval of the whole world. Soon, perhaps some kind of World Congress will have to be called, and England, the great, free and powerful England, will then continue the work it has begun with its generous offer to the Sixth (Zionist) Congress in 1903. And if you ask me now what has Israel to do in Uganda, then...let me tell you the following words as if I were showing you the rungs of a ladder leading upward and upward: Herzl, the Zionist (1897) Congress, the English Uganda proposition (1903), the future World War (1914-1918), the peace conference (1919-1920) where with the help of England a Free and Jewish Palestine will be created, like a mighty thunder these last words came to us, and we all were trembling and awe-struck as if we had seen a vision of old."
The above speech was also printed in the Fascist (London) February, 1937. The same speech has been mentioned in a number of books, including (on p. 221) "Democracy and World Dominion," by Edward D. Schoonmaker, publisher, Richard R. Smith, New York City, 1939."
.
Nota Bene - Själv tror jag inte på dessa vrickade konspirationsteorier

Permalänk | Anmäl #45 Amir , 2009-04-17, 22:19

Från en grovt antisemitisk blog, angående första världskriget
.
"...To destroy the Old Order, the Jewish bankers needed to start a World War, which meant they would first have to arm and finance the various Goyim empires they planned to annihilate. According to the plan, the German Empire and the Russian Empire would fight each other to a standstill. Then the Jewish-led Bolsheviks would finish off the Romanov Empire from the inside..."
.
http://mostaqueali.blogspot.com/2008/12/scum-that-threaten-humanity-jewi...
.
Avsnittet handlar om en Edith Cavall, som var antisemit i början av 1900-talet. Hon arbetade som sjuksköterska under första världskriget. Bland annat skrev hon om den "Judiska komplotten" att förorsaka svält och hungersnöd mitt under brinnande krig:
.
"...Edith discovered that central bankers (Jews) in England were diverting all the supplies (thousands of tons) to the German Empire, and were sending money to the Germans to buy these supplies. (At this point the fighting in Belgium was mainly between Germany and France, with a few Dutch and British expeditionary troops thrown in.)

When Edith discovered that Jewish bankers in England deliberately caused the famine in Belgium, she wrote a letter of protest to a British magazine The Nursing Mirror, which published the letter on April 15, 1915...."
.
Samma referens enligt ovan
.
(Alltså - ännu en gång - antisemitisk propaganda som JAG personligen är HELT EMOT)
.
Längre ned på samma stolle-sida läser vi:
.
"....When the Jewish bankers had armed Germany, they needed a pretext to send millions of Goyim to their deaths. Therefore they paid the secretive “Black Hand” group to assassinate Austrian heir Arch Duke Ferdinand. This was a staged event, a pretext for war."

Permalänk | Anmäl #46 Amir , 2009-04-17, 22:32

Här en annan HELGALEN länk, där man påstår att Gavrilo Princip
var Jude !
.
"...Jewish Revolutionary Gavrilo Princip shown being seized by police moments after mortally wounding Archduke Ferdinand and his wife..."
.
http://www.opusdeialert.com/opus-deis-rabbis.htm

Permalänk | Anmäl #47 Amir , 2009-04-17, 22:55

Amir:
.
Jag vet inte var du fiskar upp all dynga, men jag föreslår att du för omväxlings skull läser en vettig artikel:
.
"Arab hypocrisy towards Darfur crisis"
.
http://www.africanews.com/site/Arab_hypocrisy_towards_Darfur_crisis/list...
.
Förklara nu för mig varför ni talibaner snyftar över dödade Hamas-svin men inte säger ett pip om - eller rent utav står bakom - folkmordet i Sudan.
.
Annan intressant läsning för dig:
.
"Sverige skickar ingen representant på ministernivå till den FN-konferens om rasism som inleds i Genève på måndag. Det säger integrationsminister Nyamko Sabuni till TT. "
.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2753195.svd
.
Och varför inte? Därför att ni talibaner gjorde den förra konferensen till en antisemitisk show av det värre slaget. Och nu är det tydligt att ni kommer att göra om det. Varför förgiftar ni hela världen med er dårskap?

Permalänk | Anmäl #48 David Mikaelsson, 2009-04-18, 01:26

David !
.
Jag är inte mer Taliban än vad du själv är, och faktum är så vet du det.
Hursomhelst, Darfur tas upp väldigt lite i den arabiska median, och det tycker ÄVEN jag är både skamligt och ett stort hyckleri. Läs följande:
.
http://english.aljazeera.net/programmes/listeningpost/2008/07/2008711142...

Permalänk | Anmäl #49 Amir , 2009-04-18, 07:14

Nog för att Iran styrs (iaf i praktiken) av ett gäng "galna mullor"..
Men att retoriken är så hård är väl för att Iran står emot Usa och framförallt Israel så hårt ?

Kärnkraft ser jag inte några som helst problem med att Iran har - f.ö. behövs inte civil kärnkraft på ngt sätt för att producera vapen. Bla Israel och Sydafrika har kärnvapen men inte kärnkraft.

Kärnvapen tycker jag av princip att ingen skall ha ! Ju mer spridning ju större är risken att ngn "galning" trycker på "knappen" !!

Men i just Irans fall är jag mkt tveksam till att dom faktiskt skulle ha intentionen att använda dom - det handlar nog snarare om att komma in i "klubben" samt att kunna dra till med det vid förhandlignar osv - dvs skaffa sig mer makt i regionen...

Så huruvida Iran eller Israel har kärnvapen är nog ur risksynpunkt ungefär lika farligt. Tänk på att Pakistan har kärnvapen (!) ngt som jag, åtminstonde om jag vore Indier, skulle vrida mig mkt mer i sängen när jag tänker på det ! Det är väl ungefär lika säkert som att ge kinapuffar och en tänd bunsenbrännare till ett småbarn...

/K

Permalänk | Anmäl #50 Klas2k, 2009-04-18, 07:56


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.