En utmärkt artikel, Nalin! Särskilt bra var beskrivningen av tonårstjejen och det psykiska trycket från mamman.
Jag tror som du att det är viktigt att söka stöd i hela gruppen, och att dessa diskuterar problemen sinsemellan. Exempelvis har kurder många egna föreningar, och där diskuteras och togs klart ställning mot det hedersvåld Fadime utsattes för.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-04-14, 22:00
Det här är FÖR roligt !
Socialdemokraterna verkar vara ute på en kamikaze-turne.
Fortsätt bara i samma takt, vi gillar det här !!!
Permalänk | Anmäl
P23, 2009-04-14, 22:04
P23, du är Spot On!
.
Nalin, Mona, och han Lajban ja jävlar vilket team!
.
:^)
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-04-14, 22:13
Som vanligt anser Pekgulskan att det är svenskarnas fel när invandrare har en stenålderskultur.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-04-14, 22:13
Nuförtiden kan man via hedersförtrycket även lösa matekamtiska eqvationer. Innan föräldrarna förstår hur saker och ting fungerar och förändras så är det många barn och tjejer även gifta kvinnor som hamnar i helvetet. Helt enkelt är det bäst att man komma åt vuxna och förklara till de allt som behövs för barn, tejer och även gifta kvinnor för befrilese från sina egna föräldrar eller sina män inte via att skapa skydds rum med heliga identiteter åt kvinnor i syfte att befria de. lösning är att problem inte sker inte att ta åtgärder när problemet sker.
Permalänk | Anmäl
holl34, 2009-04-14, 22:15
Nuförtiden kan man via hedersförtrycket även lösa matekamtiska eqvationer. Innan föräldrarna förstår hur saker och ting fungerar och förändras så är det många barn och tjejer även gifta kvinnor som hamnar i helvetet. Helt enkelt är det bäst att man komma åt vuxna och förklara till de allt som behövs för barn, tejer och även gifta kvinnor för befrilese från sina egna föräldrar eller sina män inte via att skapa skydds rum med heliga identiteter åt kvinnor i syfte att befria de. lösning är att problem inte sker inte att ta åtgärder när problemet sker.
Permalänk | Anmäl
holl34, 2009-04-14, 22:16
Väl skrivet, till största delen. Men självklart är det skillnad på att sätta gränser och "hedersförtryck", och det är förhoppningsvis de flesta medvetna om. I Sverige har även barn individuell frihet, och om man konsekvent styr barnets liv utan att de ska få åtnjuta svensk frihet (vilket INTE är liktydigt med lössläppt sex och alkohol, men åtminstone att få ha kompisar av olika kön och vara utanför sina föräldrar synhåll) gör man som förälder helt fel och det är synd om barnet. Sen är det ju, oavsett vad folk som är "fina i kanten" tycker, ett kulturellt problem som bör bekämpas. Sorry, vissa kulturella särdrag vill vi inte ha, för barnens bästa.
Tack för att du inte kallar någon något nedvärderande själv, det är konsekvent och rätt. Det brukar ju annars vara norm att vifta med främligfientlighetsstämpel.
Kan även nämna att undersökningen som ligger till grund för hela debatten är ifrågasättbar, ungdomsundersökningar där man fyller i ett formulär har en tendens att driva lite åt det extrema hållet.
Permalänk | Anmäl
Simon, 2009-04-14, 22:18
Simon: "Tack för att du inte kallar någon något nedvärderande själv, det är konsekvent och rätt. Det brukar ju annars vara norm att vifta med främligfientlighetsstämpel."
Du skämtar, varför och till vem skulle hon i detta fall (oberoende forskningsresultat) kunna vifta med "främligfientlighetsstämpeln"? Var så säker, om hon kunde skulle hon göra det. Redan nu är det ju enligt artikeln knappast hederskulturernas fel, utan snarare den moderata kommunalledningen som gett upphov till att 25% av alla stockholmsflickor upplever hedersproblematik. Jag bli chockad av dessa siffror, men jag tror fortfarande att det bara är en susning av vad vi riskerar att få uppleva i framtiden. I Sverige lär vi nog få vänja oss med att se och uppleva två parallellt existerande samhällen som har lite med varandra att göra (alla liberalers våta dröm?) - men var det verkligen så man tänkte sig multikulturen? Om inte, vem tar ansvar för misslyckandet?
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-04-14, 22:35
Smalt ämnel - kan inte se någon anledning att skilja på olika barn utifrån av vilken orsak de kränks eller misshandlas - barn är barn och intet annat
Permalänk | Anmäl
Matsi, 2009-04-15, 00:03
Smalt ämnel - kan inte se någon anledning att skilja på olika barn utifrån av vilken orsak de kränks eller misshandlas - barn är barn och intet annat
Permalänk | Anmäl
Matsi, 2009-04-15, 00:04
Hej Nalin!
Socialdemokratisk problemlösning: man talar om ett problem men man gör inget för att lösa det. Man stoppar huvudet i sanden och hoppas att den jobbiga debatten snabbt går över! Jag glömde den viktigaste punkten: skyll alltid problemet på motståndarlaget! Ta absolut INGET ansvar för den misslyckade invandrarpolitiken!
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-04-15, 03:53
"Nu visar en undersökning beställd av Stockholms stads kommunfullmäktige omfattningen av det hedersförtryck som drabbar stadens ungdomar. Av intervjuer med elever i årskurs 9 framgår att omkring 10 procent av flickorna utsattes för hård kontroll av sina föräldrar."
.
"Sanningen är att de flesta, även de som har sina rötter i länder med hederskultur, är helt normala föräldrar som aldrig skulle drömma om att förstöra livet för sina barn."
-
Förutsatt att "förstöra livet för sina barn" hänvisar till "hård kontroll" så går dina uttalanden inte ihop. För att det ska funka så måste gruppen "även de som har sina rötter i länder med hederskultur" utgöra 21% av stockholms befolkning vilket låter sällsynt osannolikt. Så vida inte det är inflyttade från jönköping som står för majoriteten av förtrycket.
.
Jag uppmanar dig därför att förklara vad du grundar ditt påstående från andra citatet ovan?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-04-15, 06:45
Sverige kan börja med att visa att hedersförtryck inte är accepterat genom att förbjuda slöjor och andra religiösa uniformer i skolor och på arbetsplatser.
I Sverige borde svensk lag gälla alla.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-15, 07:14
V.G. SLUTA Använd ¨Heder¨ om dessa av-arter på beteende.... det hör hemma i den kriminella sfären, men det e kanske det språket vi Ska ha..??!!!
Jag har många Ny-svenska kamrater, De tycker oxå att det e rent åt hevete, att VÅLD-föra sig på sin Familj o släktingar....
Permalänk | Anmäl
ron-y-cola, 2009-04-15, 07:32
Jojo. Det blåser snålt i opinionsvindarna och då skickar sosseriet fram den här tanten för att påminna alla våra nykomna fundamentalister om vilka det är som håller deras "rätt" att mörda sina egna döttrar om ryggen.
Jag skäms för att jag någonsin röstat på sossarna. Det kan ni glömma att jag gör igen. Tage Erlander skulle dö av skam om han fick se vad ni har gjort med hans parti.
Permalänk | Anmäl
Bachman, 2009-04-15, 08:00
Nalin Pekguls förslag i tre punkter är "Stötta tjejerna...", "Stötta familjerna..." respektive "Påverka gruppen...".
Så vad tycker du konkret att Reinfelt och polarna ska göra?
Det är väldigt sossigt att komma med förslag som inte innehåller någon substans.
Permalänk | Anmäl
Tina, 2009-04-15, 08:37
Pekgul kan inte låta bli att återigen, för säkert tusende gången,
att skylla en invandrarelaterad problematik på svenskarna. I
det här fallet bär tydligen den förda politiken skulden.
Allt mynnar ut i att skylla ifrån sig, ett beteende som helt
saknar heder.
I slutet av artikeln förklarar Pekgul att om flickorna vänder sig till
en läkare som kommer från en land med hederskultur, så har
hon ingen hjälp att vänta sig. Fungererar t o m läkarna från dessa
länder så pass illa? Ska dessa läkare i så fall inneha en svensk
läkarlegitimation? Om inte ens muslimska läkare kan hjälpa till att
stoppa hedersvåld, finns det då överhuvudtaget något hopp om
att komma tillrätta med övergreppen?
Permalänk | Anmäl
peter, 2009-04-15, 08:40
Klas K,
.
Jag beundrar din inställning att det borde gå att föra ett logiskt samtal med en person av NP:s kalliber.
.
Tyvärr är inte ledargarnityret eller deras närmaste underhuggare kapabla till det. De är en hop obildade karriärister som har en enda födkrok att hoppas på – att vara ledare i SAP och köra firman så gott de kan.
.
De har ingen aning och de kan nästan ingenting om någonting. De två med någon form av substans: Östros (fil lic i NEK) och Bodström (Jur kand / Advokat) har intellektuella fundament och därför avhängda som bandhund respektive allmän slickepinne.
.
Jag tror att detta är SAPs och det förra århundradets värsta ideologiska familjs totala svanesång och det sker inför våra ögon.
.
Välkomna till alliansen alla intellektuella gråsossar och hederliga arbetare, Sverige behöver er. Ni behöver inte Mona Sahlin och hennes gäng. Hon behöver er desperat och det ser ni, men ni är bättre än så och ser igenom hennes totala inkompetens:
.
” Partiledaren Mona Sahlin är inte förmögen att med auktoritet tala om ekonomiska frågor, än mindre tänka konstruktivt om ekonomiska system, därtill är hon för okunnig. Kompetenser i hennes omgivning har stötts ut.” Villy Bergström (svensk nationalekonom och socialdemokratisk politiker, vice riksbankschef 1999-2006.)
.
Våga tänka själva – ni är bättre än Nalin, Mona och Lajban.
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-04-15, 09:02
Bo T:
Att ha hijab är att jämställa med vilken huvudbonad som helst. Däremot burka eller niqab borde inte vara tillåtet eftersom det täcker ansiktet, vilket inte kan anses förenligt med svensk praxis på skolor eller arbetsplatser.
Att däremot gå omkring privat med dessa plagg måste vara OK. Annars kan vi förbjuda motorcykelhjälm och solglasögon också.
Permalänk | Anmäl
Mange, 2009-04-15, 09:32
"Att ha hijab är att jämställa med vilken huvudbonad som helst."
Inte alls, Mange. Huvudbonader har man på sig för att skydda sig mot vind, kyla osv.
En hijab är en uniform som bärs hela tiden och som uppenbart symboliserar hedersförtryck och religiös repression.
Om det vore vilken huvudbonad som helst vore det inget problem att ta av den när man går in. Eller hur?
Bara att det blir en hetsig diskussion varje gång saken tas upp bevisar att ett generellt förbud är motiverat om samhället nu vill markera mot förtryckarkulturer.
Att skolor och arbetsplatser inte ska förpestas av ideologiska uniformer har med respekt för medmänniskorna att göra och fattar inte folk det själva behövs lagstiftning.
Att få markera sin särart ska vara möjligt men man måste inte tvinga på det på omgivningen HELA TIDEN.
Vad folk har på sig på fritiden är givetvis en helt annan sak.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-15, 10:42
Nalin P. Som representant för de mossiga medelålders män, som du sågade som alltför mossiga för att förstå det fina med Mona Sahlin (se tidigare diskussioner på Newsmill) förstår jag inte heller den otroliga förmåga till dubbel bokföring som ni i vänstern har.
Hur kan det komma sig att det är så helt olika spelregler som gäller för flickor och pojkar ifrån dessa kulturer. Hur kan det komma sig att flickorna är så hårt hållna, medans killarna får leva om hur som helst. Vore inte detta något att analysera genom dina genus-glasögon.
Hänsynen till dessa "heders-kulturer" är större än klarsynen för det förtryck mot flickor som råder, eller gäller genus-vetenskapen bara för oss vanliga svenskar.
Sedan håller jag med hela hjärtat med den som kommenterade ordet "heder". Kan vi inte sluta använda detta i grunden fina och respektabla ord. Det vi skådar är motsatsen till heder, det är ett hederslöst förtryck! Samma sak gäller det tillika missbrukade ordet "respekt". Respekt är något man får, inte tar och kräver. När ligisttonåringar i förorterna kräver "respekt", så är ordet "skräck" betydligt korrektare.
Ja du, Nalin, så länge (s) inte tar av sig solglasögonen och ser verkligheten kommer ni aldrig att kunna räkna med min röst igen. Men det är klart, jag är ju bara en mossig, heterosexuell, medelålders man.
Permalänk | Anmäl
Eric, 2009-04-15, 11:23
Calle Bengtson, visst, det må stämma. Jag blev nog så positivt överraskad av att Pekgul för första gången INTE gjorde det att jag kände att det måste jag uppmuntra ;)
Permalänk | Anmäl
Simon, 2009-04-15, 13:39
Nalin, du är enda anledningen till att man överhuvudtaget orkar lyssna på (s) -jag kommer inte rösta på er, men jag respekterar djupt ditt ärliga sätt att säga som det är både när det är politiskt inkorrekt för svenskar och när detsamma gäller mot invandrare.
När det gäller invandrarföräldrar så har man kuvat dem (oss) redan från början genom att BB och BVC talar om att man inte ska prata sitt språk med barnen, och därefter är det en myrdalsk mardröm med en lång rad proffsuppfostrare på dagis, fritids, skola...som alltid vet BÄST vad som är BÄSt för just DITT BARN.
Du idiotförklaras snabbt, och sedan simsalabim, när tonåren hägrar ska du kliva in och helt plötsligt ta ansvar gentemot ett barn som fått BRIS i blodet sedan barnbenen och använder friskt socialen som ett hot och maktmedel. Och då är det ditt fel att du inte har auktoritet gentemot barnet som beter sig illa i samhället.
Nalin, du har helt rätt på den punkten - och svenska folket ska klara av att hålla två tankar i huvudet om (oss) invandrare samtidigt, kan man ju hoppas.
Permalänk | Anmäl
maria magdalena, 2009-04-15, 17:38
Nalin har du som enda mål att ordna en borglig seger eller varför håller du på och strör dessa floskler omkring dig. Stödet för dina ideer är minimalt. Låt Östros sköta partiet så kanske det kan gå vägen trotts att partiet måste släpa på dig, Mona och Wanja. Om ni hade den minsta ansvars känsla skulle ni träda tillbaka och låta kompetenta krafter ta över.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-04-15, 22:43
Finns det verkligen inte en enda rättrådig svensk som försvarar invandrare?
Kom igen nu.
Stå upp och gör din röst hörd!!
Permalänk | Anmäl
Erik Blatte, 2009-04-16, 05:50
I det stora hela en bra artikel, men måste få invända emot en sak:
Det är väldigt förenklat att säga att de flesta invandrare aldrig skulle drömma om att göra dumma saker mot sina barn. Det är visserligen sant, men om man tittar på just de flickorna som är från Mellanöstern och Nordafrika så är 60 % rädda för hedersförtryck. Detta trots att Pekgul själv säger att många flickor inte är medvetna om den hotbild som faktiskt finns. De som egentligen borde ha skäl att vara rädda kan alltså vara än högre än 60 %.
När 60 % av flickorna i en viss grupp är rädda för något kan man inte betrakta det som ett perifert problem längre. Här handlar det om en kollektiv rädsla för ett utbrett fenomen, och om Nalin Pekgul säger att majoriteten av föräldrarna är emot detta förtryck kan man faktiskt undra varför det är så många flickor som är rädda.
Subjektiva vanföreställningar hos 60 % av flickorna eller en naiv syn hos en (1) Nalin Pekgul?
Sist men inte minst ligger ett stort ansvar på invandrare själva, är de mot förtrycket måste de våga stå upp för det. Här kan man knappast skylla på det omgivande svenska samhället, för med alla fel och brister som finns i detta, så ska vi vara ärliga med en sak: hedersrelaterat våld är ett huvudsakligen importerat fenomen och mödomshinneoperationer fanns inte innan mångkulturen.
Jag säger INTE att lösningen ligger i stängda gränser och deportationer av alla blattar, jag säger bara att man måste vara ärlig och faktiskt våga inse att invandringen har inneburit en hel del negativt vilket många är skitnödiga för att påpeka av rädsla för att bli kallade rasister.
Men Nalin Pekgul vågar ta debatten, och det ska hon ha erkännande för.
Har skrivit om detta mer på:
http://piratnik.blogspot.com/2009/04/hedersfortryck-angar-oss-alla.html
Permalänk | Anmäl
Leo Sundberg, 2009-04-18, 22:14
26 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
En utmärkt artikel, Nalin! Särskilt bra var beskrivningen av tonårstjejen och det psykiska trycket från mamman.
Jag tror som du att det är viktigt att söka stöd i hela gruppen, och att dessa diskuterar problemen sinsemellan. Exempelvis har kurder många egna föreningar, och där diskuteras och togs klart ställning mot det hedersvåld Fadime utsattes för.
Det här är FÖR roligt !
Socialdemokraterna verkar vara ute på en kamikaze-turne.
Fortsätt bara i samma takt, vi gillar det här !!!
P23, du är Spot On!
.
Nalin, Mona, och han Lajban ja jävlar vilket team!
.
:^)
Som vanligt anser Pekgulskan att det är svenskarnas fel när invandrare har en stenålderskultur.
Nuförtiden kan man via hedersförtrycket även lösa matekamtiska eqvationer. Innan föräldrarna förstår hur saker och ting fungerar och förändras så är det många barn och tjejer även gifta kvinnor som hamnar i helvetet. Helt enkelt är det bäst att man komma åt vuxna och förklara till de allt som behövs för barn, tejer och även gifta kvinnor för befrilese från sina egna föräldrar eller sina män inte via att skapa skydds rum med heliga identiteter åt kvinnor i syfte att befria de. lösning är att problem inte sker inte att ta åtgärder när problemet sker.
Nuförtiden kan man via hedersförtrycket även lösa matekamtiska eqvationer. Innan föräldrarna förstår hur saker och ting fungerar och förändras så är det många barn och tjejer även gifta kvinnor som hamnar i helvetet. Helt enkelt är det bäst att man komma åt vuxna och förklara till de allt som behövs för barn, tejer och även gifta kvinnor för befrilese från sina egna föräldrar eller sina män inte via att skapa skydds rum med heliga identiteter åt kvinnor i syfte att befria de. lösning är att problem inte sker inte att ta åtgärder när problemet sker.
Väl skrivet, till största delen. Men självklart är det skillnad på att sätta gränser och "hedersförtryck", och det är förhoppningsvis de flesta medvetna om. I Sverige har även barn individuell frihet, och om man konsekvent styr barnets liv utan att de ska få åtnjuta svensk frihet (vilket INTE är liktydigt med lössläppt sex och alkohol, men åtminstone att få ha kompisar av olika kön och vara utanför sina föräldrar synhåll) gör man som förälder helt fel och det är synd om barnet. Sen är det ju, oavsett vad folk som är "fina i kanten" tycker, ett kulturellt problem som bör bekämpas. Sorry, vissa kulturella särdrag vill vi inte ha, för barnens bästa.
Tack för att du inte kallar någon något nedvärderande själv, det är konsekvent och rätt. Det brukar ju annars vara norm att vifta med främligfientlighetsstämpel.
Kan även nämna att undersökningen som ligger till grund för hela debatten är ifrågasättbar, ungdomsundersökningar där man fyller i ett formulär har en tendens att driva lite åt det extrema hållet.
Simon: "Tack för att du inte kallar någon något nedvärderande själv, det är konsekvent och rätt. Det brukar ju annars vara norm att vifta med främligfientlighetsstämpel."
Du skämtar, varför och till vem skulle hon i detta fall (oberoende forskningsresultat) kunna vifta med "främligfientlighetsstämpeln"? Var så säker, om hon kunde skulle hon göra det. Redan nu är det ju enligt artikeln knappast hederskulturernas fel, utan snarare den moderata kommunalledningen som gett upphov till att 25% av alla stockholmsflickor upplever hedersproblematik. Jag bli chockad av dessa siffror, men jag tror fortfarande att det bara är en susning av vad vi riskerar att få uppleva i framtiden. I Sverige lär vi nog få vänja oss med att se och uppleva två parallellt existerande samhällen som har lite med varandra att göra (alla liberalers våta dröm?) - men var det verkligen så man tänkte sig multikulturen? Om inte, vem tar ansvar för misslyckandet?
Smalt ämnel - kan inte se någon anledning att skilja på olika barn utifrån av vilken orsak de kränks eller misshandlas - barn är barn och intet annat
Smalt ämnel - kan inte se någon anledning att skilja på olika barn utifrån av vilken orsak de kränks eller misshandlas - barn är barn och intet annat
Hej Nalin!
Socialdemokratisk problemlösning: man talar om ett problem men man gör inget för att lösa det. Man stoppar huvudet i sanden och hoppas att den jobbiga debatten snabbt går över! Jag glömde den viktigaste punkten: skyll alltid problemet på motståndarlaget! Ta absolut INGET ansvar för den misslyckade invandrarpolitiken!
"Nu visar en undersökning beställd av Stockholms stads kommunfullmäktige omfattningen av det hedersförtryck som drabbar stadens ungdomar. Av intervjuer med elever i årskurs 9 framgår att omkring 10 procent av flickorna utsattes för hård kontroll av sina föräldrar."
.
"Sanningen är att de flesta, även de som har sina rötter i länder med hederskultur, är helt normala föräldrar som aldrig skulle drömma om att förstöra livet för sina barn."
-
Förutsatt att "förstöra livet för sina barn" hänvisar till "hård kontroll" så går dina uttalanden inte ihop. För att det ska funka så måste gruppen "även de som har sina rötter i länder med hederskultur" utgöra 21% av stockholms befolkning vilket låter sällsynt osannolikt. Så vida inte det är inflyttade från jönköping som står för majoriteten av förtrycket.
.
Jag uppmanar dig därför att förklara vad du grundar ditt påstående från andra citatet ovan?
Sverige kan börja med att visa att hedersförtryck inte är accepterat genom att förbjuda slöjor och andra religiösa uniformer i skolor och på arbetsplatser.
I Sverige borde svensk lag gälla alla.
V.G. SLUTA Använd ¨Heder¨ om dessa av-arter på beteende.... det hör hemma i den kriminella sfären, men det e kanske det språket vi Ska ha..??!!!
Jag har många Ny-svenska kamrater, De tycker oxå att det e rent åt hevete, att VÅLD-föra sig på sin Familj o släktingar....
Jojo. Det blåser snålt i opinionsvindarna och då skickar sosseriet fram den här tanten för att påminna alla våra nykomna fundamentalister om vilka det är som håller deras "rätt" att mörda sina egna döttrar om ryggen.
Jag skäms för att jag någonsin röstat på sossarna. Det kan ni glömma att jag gör igen. Tage Erlander skulle dö av skam om han fick se vad ni har gjort med hans parti.
Nalin Pekguls förslag i tre punkter är "Stötta tjejerna...", "Stötta familjerna..." respektive "Påverka gruppen...".
Så vad tycker du konkret att Reinfelt och polarna ska göra?
Det är väldigt sossigt att komma med förslag som inte innehåller någon substans.
Pekgul kan inte låta bli att återigen, för säkert tusende gången,
att skylla en invandrarelaterad problematik på svenskarna. I
det här fallet bär tydligen den förda politiken skulden.
Allt mynnar ut i att skylla ifrån sig, ett beteende som helt
saknar heder.
I slutet av artikeln förklarar Pekgul att om flickorna vänder sig till
en läkare som kommer från en land med hederskultur, så har
hon ingen hjälp att vänta sig. Fungererar t o m läkarna från dessa
länder så pass illa? Ska dessa läkare i så fall inneha en svensk
läkarlegitimation? Om inte ens muslimska läkare kan hjälpa till att
stoppa hedersvåld, finns det då överhuvudtaget något hopp om
att komma tillrätta med övergreppen?
Klas K,
.
Jag beundrar din inställning att det borde gå att föra ett logiskt samtal med en person av NP:s kalliber.
.
Tyvärr är inte ledargarnityret eller deras närmaste underhuggare kapabla till det. De är en hop obildade karriärister som har en enda födkrok att hoppas på – att vara ledare i SAP och köra firman så gott de kan.
.
De har ingen aning och de kan nästan ingenting om någonting. De två med någon form av substans: Östros (fil lic i NEK) och Bodström (Jur kand / Advokat) har intellektuella fundament och därför avhängda som bandhund respektive allmän slickepinne.
.
Jag tror att detta är SAPs och det förra århundradets värsta ideologiska familjs totala svanesång och det sker inför våra ögon.
.
Välkomna till alliansen alla intellektuella gråsossar och hederliga arbetare, Sverige behöver er. Ni behöver inte Mona Sahlin och hennes gäng. Hon behöver er desperat och det ser ni, men ni är bättre än så och ser igenom hennes totala inkompetens:
.
” Partiledaren Mona Sahlin är inte förmögen att med auktoritet tala om ekonomiska frågor, än mindre tänka konstruktivt om ekonomiska system, därtill är hon för okunnig. Kompetenser i hennes omgivning har stötts ut.” Villy Bergström (svensk nationalekonom och socialdemokratisk politiker, vice riksbankschef 1999-2006.)
.
Våga tänka själva – ni är bättre än Nalin, Mona och Lajban.
Bo T:
Att ha hijab är att jämställa med vilken huvudbonad som helst. Däremot burka eller niqab borde inte vara tillåtet eftersom det täcker ansiktet, vilket inte kan anses förenligt med svensk praxis på skolor eller arbetsplatser.
Att däremot gå omkring privat med dessa plagg måste vara OK. Annars kan vi förbjuda motorcykelhjälm och solglasögon också.
"Att ha hijab är att jämställa med vilken huvudbonad som helst."
Inte alls, Mange. Huvudbonader har man på sig för att skydda sig mot vind, kyla osv.
En hijab är en uniform som bärs hela tiden och som uppenbart symboliserar hedersförtryck och religiös repression.
Om det vore vilken huvudbonad som helst vore det inget problem att ta av den när man går in. Eller hur?
Bara att det blir en hetsig diskussion varje gång saken tas upp bevisar att ett generellt förbud är motiverat om samhället nu vill markera mot förtryckarkulturer.
Att skolor och arbetsplatser inte ska förpestas av ideologiska uniformer har med respekt för medmänniskorna att göra och fattar inte folk det själva behövs lagstiftning.
Att få markera sin särart ska vara möjligt men man måste inte tvinga på det på omgivningen HELA TIDEN.
Vad folk har på sig på fritiden är givetvis en helt annan sak.
Nalin P. Som representant för de mossiga medelålders män, som du sågade som alltför mossiga för att förstå det fina med Mona Sahlin (se tidigare diskussioner på Newsmill) förstår jag inte heller den otroliga förmåga till dubbel bokföring som ni i vänstern har.
Hur kan det komma sig att det är så helt olika spelregler som gäller för flickor och pojkar ifrån dessa kulturer. Hur kan det komma sig att flickorna är så hårt hållna, medans killarna får leva om hur som helst. Vore inte detta något att analysera genom dina genus-glasögon.
Hänsynen till dessa "heders-kulturer" är större än klarsynen för det förtryck mot flickor som råder, eller gäller genus-vetenskapen bara för oss vanliga svenskar.
Sedan håller jag med hela hjärtat med den som kommenterade ordet "heder". Kan vi inte sluta använda detta i grunden fina och respektabla ord. Det vi skådar är motsatsen till heder, det är ett hederslöst förtryck! Samma sak gäller det tillika missbrukade ordet "respekt". Respekt är något man får, inte tar och kräver. När ligisttonåringar i förorterna kräver "respekt", så är ordet "skräck" betydligt korrektare.
Ja du, Nalin, så länge (s) inte tar av sig solglasögonen och ser verkligheten kommer ni aldrig att kunna räkna med min röst igen. Men det är klart, jag är ju bara en mossig, heterosexuell, medelålders man.
Calle Bengtson, visst, det må stämma. Jag blev nog så positivt överraskad av att Pekgul för första gången INTE gjorde det att jag kände att det måste jag uppmuntra ;)
Nalin, du är enda anledningen till att man överhuvudtaget orkar lyssna på (s) -jag kommer inte rösta på er, men jag respekterar djupt ditt ärliga sätt att säga som det är både när det är politiskt inkorrekt för svenskar och när detsamma gäller mot invandrare.
När det gäller invandrarföräldrar så har man kuvat dem (oss) redan från början genom att BB och BVC talar om att man inte ska prata sitt språk med barnen, och därefter är det en myrdalsk mardröm med en lång rad proffsuppfostrare på dagis, fritids, skola...som alltid vet BÄST vad som är BÄSt för just DITT BARN.
Du idiotförklaras snabbt, och sedan simsalabim, när tonåren hägrar ska du kliva in och helt plötsligt ta ansvar gentemot ett barn som fått BRIS i blodet sedan barnbenen och använder friskt socialen som ett hot och maktmedel. Och då är det ditt fel att du inte har auktoritet gentemot barnet som beter sig illa i samhället.
Nalin, du har helt rätt på den punkten - och svenska folket ska klara av att hålla två tankar i huvudet om (oss) invandrare samtidigt, kan man ju hoppas.
Nalin har du som enda mål att ordna en borglig seger eller varför håller du på och strör dessa floskler omkring dig. Stödet för dina ideer är minimalt. Låt Östros sköta partiet så kanske det kan gå vägen trotts att partiet måste släpa på dig, Mona och Wanja. Om ni hade den minsta ansvars känsla skulle ni träda tillbaka och låta kompetenta krafter ta över.
Finns det verkligen inte en enda rättrådig svensk som försvarar invandrare?
Kom igen nu.
Stå upp och gör din röst hörd!!
I det stora hela en bra artikel, men måste få invända emot en sak:
Det är väldigt förenklat att säga att de flesta invandrare aldrig skulle drömma om att göra dumma saker mot sina barn. Det är visserligen sant, men om man tittar på just de flickorna som är från Mellanöstern och Nordafrika så är 60 % rädda för hedersförtryck. Detta trots att Pekgul själv säger att många flickor inte är medvetna om den hotbild som faktiskt finns. De som egentligen borde ha skäl att vara rädda kan alltså vara än högre än 60 %.
När 60 % av flickorna i en viss grupp är rädda för något kan man inte betrakta det som ett perifert problem längre. Här handlar det om en kollektiv rädsla för ett utbrett fenomen, och om Nalin Pekgul säger att majoriteten av föräldrarna är emot detta förtryck kan man faktiskt undra varför det är så många flickor som är rädda.
Subjektiva vanföreställningar hos 60 % av flickorna eller en naiv syn hos en (1) Nalin Pekgul?
Sist men inte minst ligger ett stort ansvar på invandrare själva, är de mot förtrycket måste de våga stå upp för det. Här kan man knappast skylla på det omgivande svenska samhället, för med alla fel och brister som finns i detta, så ska vi vara ärliga med en sak: hedersrelaterat våld är ett huvudsakligen importerat fenomen och mödomshinneoperationer fanns inte innan mångkulturen.
Jag säger INTE att lösningen ligger i stängda gränser och deportationer av alla blattar, jag säger bara att man måste vara ärlig och faktiskt våga inse att invandringen har inneburit en hel del negativt vilket många är skitnödiga för att påpeka av rädsla för att bli kallade rasister.
Men Nalin Pekgul vågar ta debatten, och det ska hon ha erkännande för.
Har skrivit om detta mer på:
http://piratnik.blogspot.com/2009/04/hedersfortryck-angar-oss-alla.html