Härmed proklamerar jag Den Store Gnuns Lag:
-
När en kvinnlig offentlig person har gjort bort sig, så närmar sig sannolikheten med tiden 100% för att någon ska förklara kritiken mot henne med frasen "för att hon är kvinna".
Permalänk | Anmäl
Anders Bondensson, 2009-04-07, 10:04
Om Stig Malm hade:
.
1) Först farit ut i oräkneliga anklagelser om hur Bonusar är ett resultat av näringslivets girighet och sedan avslöjats att själv har varit pådrivande; dels i det aktuella fallet, dels för sin snart pensionerade avtalssekreterare och dels sig själv + X-antal andra hade han nog blivit kritiserad för bristande moral.
.
2) Om han sedan avslöjats med att ha upp till 45% utöver sin lön i just dylika styrelse ersättningar som han tidigare kritiserat och sedan väljer att kliva av från en rad styreölser, men bara dem där han inte fick ersättning, skulle han förståss anses girig.
.
3) Om han farit ut och hojtat om att han blivit förd bakom ljuset och alltså inte orkat läsa de dokument, eller fått dem lästa för sig som är brukligt i styrelse-branschen och inte ens pallat att läsa sidan 36 i AMFs årsredovisning hade han med förlov ansetts som rätt puckat.
.
Håller du inte med?
.
Med vänlig hälsning // Tom Croker
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-04-07, 10:12
Om Stig Malm hade:
.
1) Först farit ut i oräkneliga anklagelser om hur Bonusar är ett resultat av näringslivets girighet och sedan avslöjats att själv har varit pådrivande; dels i det aktuella fallet, dels för sin snart pensionerade avtalssekreterare och dels sig själv + X-antal andra hade han nog blivit kritiserad för bristande moral.
.
2) Om han sedan avslöjats med att ha upp till 45% utöver sin lön i just dylika styrelse ersättningar som han tidigare kritiserat och sedan väljer att kliva av från en rad styreölser, men bara dem där han inte fick ersättning, skulle han förståss anses girig.
.
3) Om han farit ut och hojtat om att han blivit förd bakom ljuset och alltså inte orkat läsa de dokument, eller fått dem lästa för sig som är brukligt i styrelse-branschen och inte ens pallat att läsa sidan 36 i AMFs årsredovisning hade han med förlov ansetts som rätt puckad.
.
Håller du inte med?
.
Med vänlig hälsning // Tom Croker
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-04-07, 10:12
Gunillas analys är så grund att man häpnar. Att hon inte kan göra en djupare analys av detta mediefenomen än en ryggradsreaktion som vi ser hos de svenska feministerna gång på gång. För varför är det Wanja som jagas? Jo för att hon 1. är ledare för en stor ledande organisation 2. hon har sagt en sak och gjort en annan - det som när män gör det kallas för hyckleri. Av någon anledning så uppskattar inte människor hycklare... Istället för att anlägga könsaspekter på detta så borde professorn analysera vad Wanja sagt innan skandalen och sedan jämföra med LO-basens handlande och sedan jämföra med andra människor som agerat på samma hycklande vis. Stig Malm är ett 1 till 1 förhållande och enda skillnaden är att han fick sparken efter ett mediedrev. Wanja däremot använde sig av kvinnliga härskartekniker för att hålla sig kvar vid makten. En man hade fått sparken långt tidigare.
Permalänk | Anmäl
Q, 2009-04-07, 10:12
Grundproblemet är ändå att Wanja Lundby-Wedin missförstått eller misskött sitt styrelseuppdrag. Hon trodde att hennes uppgift var att sitta och representera och att skriva under det som lades fram till henne, ett enkelt och prestigefyllt uppdrag. Sedan kom den ekonomiska krisen och allt exploderade. Plötsligt kräves det att hon skulle läsa och sätta sig in i vad hon skrev under. Det var säkert inte meningen från början. Det är klart att hon känner sig grundlurad. Det är nästan som ett avtalsbrott.
Nu var jag ironisk, och det var jag bara för att W L-W är kvinna. Menar Jarlbro att man bör hålla inne med kritiken när det gäller kvinnor? När det gäller drev, har betydligt fler män råkat illa ut. Det som hänt nu är bra en mild fläkt jämfört med vad som drabbade t.ex. Lars Danielsson. Det skulle vara roligt att höra vad Jarlbro tror skulle ha hänt ifall Reinfelt gett en homosexuell man en blöt kyss offentligt.
Permalänk | Anmäl
torrkorven, 2009-04-07, 10:32
Det pjåskas med Vanja för att hon är kvinna Stig Malm var man och fick avgå efter en liknand historia. Det borde Vanja ockspå ha gjort dags att kvinnor slutar åka snålskjuts bara för att de är kvinnor
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-04-07, 10:32
Gunilla Jarlbro har rätt i princip men fel i det aktuella fallet. Kvinnor i ledande ställning har utan tvekan mindre yta att röra sig på innan de blir kommenterade - t ex för att vara allt för mjuka eller för den delen för hårda. Men Wanja Lundby-Wedin har faktiskt snärjt sig utan medias hjälp. Man kan mycket väl anklagas för bristande moral om man kritiserar näringslivets bonusar, men samtidigt sitter med vid bordet och beslutar om dem. Man kan betraktas som girig om man ingå i fler styrelser än vad handen har fingrar. Ja, man kan betraktas som korkad när man som ledade företrädare erkänner att man inte förstår vad man håller på med. Är detta manliga eller kvinnliga egenskaper, Gunilla Jarrlbro? Mona Salins agerande har väl inga genusförtecken i sig utan faller inom ramen för hennes allmäna politiska villrådighet. Ett bra sätt att stödja kvinnor är att inte slentrianmässigt rycka ut till deras försvar varje gång de gör något galet och anklaga de partialkala strukturerna för orättvis mediebevakning. Det, om något, är att förminska kvinnorna.
Permalänk | Anmäl
Peter Lindkvist, 2009-04-07, 10:31
Den Store Gnuns Lag stämmer faktiskt. Tack för att du gav den lagen ett namn, Anders. Det är ju märkligt att kvinnor som gör bort sig alltid drabbas av mediadrev för att de är kvinnor – inte främst för att de gör bort sig.
Permalänk | Anmäl
Herr Kverulant, 2009-04-07, 10:36
Tack, Jarlbro, för att du skrev det som behövde skrivas! Jag håller med till fullo.
Permalänk | Anmäl
sophia , 2009-04-07, 10:43
Det här hade jag egentligen velat kommentera. Men jag avstår. Om jag kritiserar innehållet kommer jag beskyllas göra det bara för att det är en kvinnlig artikelförfattare. Och det vill jag ju inte. Bättre hålla tyst.
Permalänk | Anmäl
X, 2009-04-07, 11:05
Eftersom Vanja, liksom Mona, är kvinna så är det idag omöjligt att avskeda henne för det finns idag inget mer politiskt inkorrekt än att avskeda en kvinna. Vanja har grovt svikit LOs mest grundläggande värderingar när hon själv i AMFs styrelse agerat på precis det sätt som hon och LO kritiserat giriga kapitalister i företagsstyrelser för. Både Vanja och Mona är i praktiken omöjliga att avskeda just på grund av att de har politiskt korrekt kön.
Permalänk | Anmäl
Thomas Carlsson, 2009-04-07, 11:21
Socialdemokratiska Partiet är de som i verkligheten har total kontroll över LO, inte LOs medlemmar, och partitoppen inklusive LOtoppen är genomsyrad av vänskapskorruption där de skyddar varandra och ger varandra lönsamma uppdrag, o eftersom det inte är politiskt korrekt att avskeda en kvinna idag, ni har ju alla sett och hört hur drevkvinnorna höjt rösten mot alla som vågar kritisera Vanja, så var det omöjligt för de socialdemokratiskt styrda fackförbundspamparna att avskeda Vanja. Vanja har INTE förtroende från en majoritet av LOs medlemmar men detta är som sagt irrelevant för det är ju inte medlemmarna som bestämmer i LO utan det är ju det socialdemokratiska Partiet som styr LO.
Vanja och hennes socialdemokratiska propagandaorganisation LO gav partiledarposten till Mona trots att Monas personliga skandaler o uttagna ”förskott” på lönen gjort henne politiskt död, o nu betalar Mona tillbaka genom att indirekt beordra LO att behålla Vanja som ordförande.
Permalänk | Anmäl
Thoams Carlsson, 2009-04-07, 11:22
NEJ! fel
Drevet mot wanja är för att hon tog vatten över huvudet när hon sitter i 24 styrelser och sedan inte vet vad hon gör och skyller från sig. Hanteringen av att hon godkänt bonusar i krisens hetta när pensionerna sänks är vad som får fotfolket att tappa förstroendet och drevet fortgå.
Det är inte könet som avgör hur man är som person. Mona Sahlin och Wanja har lågt förtroende för att dem är visar på dåligt ledarskap och INTE för att dem har ett visst kön. Fredrik Reinfeldt är populär just nu för att han manar till lugn så att vi inte gör de förhastade beslut som kan fördjupa krisen och inte för att han är man.
Permalänk | Anmäl
Leovinus, 2009-04-07, 11:27
Tänk så förutsägbart! Jag förmodar att drevet mot Stig Malm, Björn Rosengren m.fl. också hade att göra att med att de i själva verket var kvinnor fast de själva inte visste om det. Jag önskar ibland att jag var kvinna, tänk att alltid och i alla sammanhang kunna skylla ifrån sig och slippa ta eget ansvar!
Permalänk | Anmäl
Carl Maximus, 2009-04-07, 11:39
Vad är det som har kvalificerat artikelförfattaren till en professur..? Det är definitivt inte nyskapande journalistik, framsynt tänkande. multilateral mediefilosofi eller ens sunt bondförnuft. Om man kan bli professor på så svaga grunder, som presenteras här, kan man nog bli professor, bara för att man är kvinna.
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2009-04-07, 11:47
Vad är det Jarlbro vill ha sagt? Det som går att utläsa är följande:
Jarlbros tycker sig se följande:
-"Kvinnliga makthavare tycks aldrig göra någonting rätt i medietappningen”
-"mediernas framställningssätt tydligt signalerar "vad var det vi sa, hon var inte mogen/kabapel för sitt uppdrag"”
-"Duon Wanja och Mona i medietappningen får tankarna att gå till den klassiska nidbilden av kvinnlig vänskap, dvs. kvinnor kan inte hålla sams och framförallt kan man inte lita på sin väninna.
Med dessa tyckanden som grund drar professorn följande slutsats:
"Mediernas ensidiga fokusering på att dessa makthavare är odugliga p.g.a av att de är just kvinnor bidrar till att segmentera genusstereotyper i allmänhet, dvs. kvinnor passar bäst någon annanstans än i offentligheten och framförallt bidrar mediernas presentationssätt till att den manliga hegemonin inte rubbas."
Är Jarlbros analys på professorsnivå?
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-04-07, 12:10
Ett i sammanhanget relevant fenomen är väl att många organisationer numera valt att ha en kvinna som ledare just för att desarmera kritik.
Organisationernas ledare är i vissa fall bara ett kuttersmycke bakom vilka de verkliga ledarna sitter. Att kritik nu trots det framförs mot ledare oavsett bakgrund eller fasad är bara ett friskhetstecken.
Fakta är att Wanja Lundby-Wedin har i 15 års tid slagits för att LO-medlemmarnas löner ska hållas nere för att begränsa inflationen.
Samtidigt har hon bidragit till skyhöga ersättningar till en massa finansvalpar som spekulerat bort miljarder kronor av medlemmarnas pensioner genom inkompetenta placeringar.
Medlemmarna har uppenbart blivit grundlurade och de som är ansvariga för det borde också få ta konsekvenserna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-07, 12:23
Kan det vara så att Gunilla helt enkelt inte SER fel hos andra kvinnor, bara för att de är kvinnor? Kanske är det så att tanken om "systerskap" gör att hon ursäktar korruption och fiffel hos kvinnor, men inte hos män. Jag vet inte, men något allvarligt måste vara fel om man inte förstår att även käringar måste tåla kritik, precis som gubbarna. Själv tror jag att Wanja sitter KVAR för att hon är kvinna. En man hade fått gå på direkten. Precis som Stig Malm, om han är bekant.
Permalänk | Anmäl
Oscar Peterson, 2009-04-07, 12:30
Tur för Wanja att hon är kvinna, därför får hon sitta kvar. Stig Malm fick 1993 avgå efter en likartad skandal, då hette företaget BPA.
Permalänk | Anmäl
tidosss44, 2009-04-07, 12:35
Artikelns innehåll förstärker empirin understödjande tesen om kvinnor som det svagare könet, alternativt tesen om genusforskning som pseudovetenskap.
Permalänk | Anmäl
Jonny S, 2009-04-07, 12:36
Artikelns innehåll förstärker empirin understödjande tesen om kvinnor som det svagare könet, alternativt tesen om kommunikationsforskning som pseudovetenskap.
Permalänk | Anmäl
Jonny Svensson, 2009-04-07, 12:54
1) Hon har visat dålig moral när hon lät höja Olaussons lön för att han skulle få högra pension.
2) Hon har varit girig då han tagit ut extra lön för alla styrelseoppdrag som hon tydlugen var tvungen att ha pga sitt ordförandeskap i LO
3) Att hon är lite dum i huvudet är ju fakstiskt något hon själv hävdat, vet ej om det stämmer.
Skål.
Permalänk | Anmäl
klefs, 2009-04-07, 13:01
Hade Wanja varit man hade hon garanterat fått sparken som LO-ordförande. Hade Marjasin, Malm eller Rosengren varit kvinnor hade vi nog sett samma tankar om deras förehavanden från prof Jarlbro. Kan det vara dags att erkänna att både män och kvinnor kan vara inkompetenta och när en kvinnlig förtroendevald uppmärksammas som hycklande och inkompetent är folks upprördhet inte alls kopplad till hennes kön utan just det svek hon genomfört?
Permalänk | Anmäl
Roger, 2009-04-07, 16:11
Medieprofessorn är full av det! Drevet jagar hycklande skitstövlar och LO-Wanja och Myglar-Mona är en av de största hycklande skitstövlarna på mycket länge...
Permalänk | Anmäl
Micke, 2009-04-07, 16:23
Feministdrevet mot Kristian Gerner - Hur dekanus Lövkrona försökte mygla bort den bäst meriterade sökande för historieprofessuren i Lund 2000 och hur Gunilla Jarlbro i sin rapport ansåg att manliga medieskribenter skrev sanningen om maktmissbruket i nämnden och taktiken för att mygla bort den bäst meriterade kandidaten var "symboliskt våld och misskännande" (Jarlbro 2003) För att massmedia skulle anses jämställda skulle de alltså hålla tyst om att de just fått veta en tillsättningsnämnd avsåg mygla bort den med bäst meriter för att ordförande för nämnden ville ha en kvinna.
Permalänk | Anmäl
Erik E, 2009-04-07, 17:06
Det enda denna artikeln stärker blir tesen att kvinnor idag håller varandra om ryggen. Att försvara Wanja "bara" för att hon är kvinna och därmed skulle vara ett "offer" är lika patetiskt som att försvara en man när han gjort fel. Ingen journalistik är perfekt och genusbefriad - att Gudrun Schyman kunde kalla svenska män för Talibaner gick i stort sett helt problemfritt - tänk om en svensk manlig partiledare hade talat lika nedsättande om svenska kvinnor - då hade avgång varit självklart.
Genusvetenskap är vår tids rasbiologi - hoppas den snart försvinner till historiehögen.
Permalänk | Anmäl
Lennart Svanberg, 2009-04-07, 17:13
Tack Gunilla. Att män i olika skandaler aldrig utmålas ha " 1) bristande moral 2) girig och 3) som lite dum i huvudet." hade jag ingen aaning om. Det behövs en professor som du för att tala om sådant för oss. Hurra.
Nu har vi återigen bevisat att professorer kan ljuga.
Nej, skämt åsido är det här lika fånigt som när kritiken mot Liza Marklund påstods bero på att hon är blond. Trots att hon färgat håret.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-04-07, 18:27
Feministfjollornas eviga genustrams måste få ett slut! Och svensk media måste besinna sig.
Det räcker nu! Vi står inte ut längre!
Permalänk | Anmäl
Bierman, 2009-04-07, 18:48
Jag har följt debatten uppmärksamt den sista tiden. INGEN ABSOLUT INGEN har lagt några könsaspekter på Monas och Wanjas agerande. Men det finns statligt finansierade pk-feministlobbyister som förstås måste kasta in ett vedträ i könskonfliktbrasan. Trist.
Permalänk | Anmäl
Lars Wetterström, 2009-04-07, 19:15
GUNILLA JARLBRO skriver:
"En rad nationella som internationella studier visar tydligt att medierna presentationssätt är diametralt olika för kvinnliga respektive manliga makthavare."
Namnge dom studierna om du ska referera till dem? Och använd citat, tack. Jamenar, att namedroppa ordet "studier" för att försöka adla ditt personliga tyckande till fakta är svammel. Vann du din professortitel på lotto eller?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-04-07, 19:47
Lars Wetterström, du skriver att ingen lagt några könsaspekter på Wanjas agerande.
Men då glömmer du att enligt professor Jarlbro är Wanjas mest utmärkande feminina egenskaper hennes bristande moral, girighet och att hon är "lite dum i huvudet"!
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-04-07, 19:53
För var dag och för varje nytt inlägg om giriga makt kvinnor blir det allt tydligare, få rörelser i detta land hyllar vänskaps korruption och nepotism i samma utsträckning som feminismen. För feminister tycks det vara en naturlag eller en ryggrads reflex att genast utmåla maktfullkomliga och inkompetenta medsystrar som oskyldiga offer för patriarkatets härjningar. Vore det inte bättre för feminismens sak att representeras av personer med kompetens och värdighet och inte som nu ett kotteri av populister.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-04-07, 20:46
Intressant att så många läsare har uppfattat texten som att Gunilla Jarlbro stöder Wanjas beteende för det finns inget i texten som indikerar detta, tvärt om.
Vad som där i mot tas upp I texten är mediernas agerande. Hur har de agerat, var har vikten legat, har sak frågorna tagits upp. Gunilla Jarlbro roll som professor I media och kommunikations vetenskap är ju att göra detta. Precis som vi behöver medier att granska makthavare som Wanja behövs forskare som Gunilla Jarlbro för att undersöka medias agerande. Detta är grundstommar för en hälsosam medierapportering. Tacksam för Gunillas Jarlbro text som belyser medierna i mer dynamiska proportioner.
Olle Johanson
Permalänk | Anmäl
Olle Johanson, 2009-04-07, 21:08
Intressant att så många läsare har uppfattat texten som att Gunilla Jarlbro stöder Wanjas beteende för det finns inget i texten som indikerar detta, tvärt om.
Vad som där i mot tas upp I texten är mediernas agerande. Hur har de agerat, var har vikten legat, har sak frågorna tagits upp. Gunilla Jarlbro roll som professor I media och kommunikations vetenskap är ju att göra detta. Precis som vi behöver medier att granska makthavare som Wanja behövs forskare som Gunilla Jarlbro för att undersöka medias agerande. Detta är grundstommar för en hälsosam medierapportering. Tacksam för Gunillas Jarlbro text som belyser medierna i mer dynamiska proportioner.
Olle Johanson
Permalänk | Anmäl
Olle Johanson, 2009-04-07, 21:11
Stig Malm, gammal LO-bas, avgick i samband med en liknande "bonusskandal". Var drevet hårdare eller snällare mot honom för att han var man?
Permalänk | Anmäl
Nicko, 2009-04-07, 21:15
En artikel som ingår i rörelsens strategi att avleda från sakfrågorna - alla i styrelsen lika.skyldiga - väldigt tyst kring dessa som ex Sure Nord - troligtvis bra om medieutbilningarna inte är enbart statliga angelägenheter - vill man ha duktiga journalister kräver det också riktiga utbildningar och kompetenta lärare - man ser nu resultatet av dessa klipp och klista lärosäten som producerar harmlösa och inkompetenta jornalister - kanske passar landet där alla är antingen journalister, skribenter eller författare - bara att sänka ribban - landet som ville vara olikt allt vanligt tänkande - landet som vill vända begrepp - god cvensk tradition - rätt kan vara fel och fel kan vara rätt - strategin blir att förvilla - tjuven är nog oskyldig eller ovetande och offret troligtvis bidragande
Permalänk | Anmäl
Matsi, 2009-04-07, 22:28
Olle Johanson skrev:
"Precis som vi behöver medier att granska makthavare som Wanja behövs forskare som Gunilla Jarlbro för att undersöka medias agerande."
I detta fall underbygger inte Gunilla sitt resonemang i artikeln med vetenskaplig metodik och artikeln kan därför inte ses som något annat än hennes åsikt i frågan.
Hon hänvisar inte till några källor eller studier, men använder flitigt sådana för att argumentera för sin sak. Självklart får professorer också ha åsikter, men de ska betraktas som just åsikter och inte empiriska studier i ämnet såvida adekvata källor och studier kan presenteras. I detta specifika fallet är det många kommentatorer (inklusive mig själv) som inte känner igen den mediebild av Wanja som utmålas, och som forskare har hon precis samma krav på sig som övriga debattörer att underbygga sina resonemang.
Permalänk | Anmäl
Per E. Hansson, 2009-04-07, 23:44
Varför känner sig "kvinnoforskare" tvingade att alltid dra till med detta när det i de flesta fall är helt tvärtom. Hade Vanja Dubbelnamn varit en man hade det just nu stått "Dags för en kvinna i LO-toppen" med krigsrubriker på ABs löp. Med motiveringen för att slippa sånt här "Gubbvälde" som är orsaken till eländet.
Permalänk | Anmäl
johannes x, 2009-04-08, 06:58
Den här artikeln är svaret på varför behöver vi kvinnokvoteringen när vi vet att kvinnor inte är kompetenta nog för sin roll?
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2009-04-08, 08:07
Intressant hur män reagerar på att en kvinna i en hög position beskriver mediernas mekanismer i ett mediedrev mot en annan kvinna. Värt en diskursanalys bara det. Vad säger detta om män och deras ångest över att behöva erkänna att det finns en könsmaktsordning? Ligger det någon sanning i teorierna om kastrationsångest? Reaktionerna bland kommentarerna tyder på det.
Permalänk | Anmäl
Emblavirus, 2009-04-08, 13:33
Johannes x har helt rätt, prick i.
Permalänk | Anmäl
klefs, 2009-04-08, 18:56
Emblavirus, bara en fråga, har du överhuvudtaget läst artikeln?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-04-08, 18:56
Klas k, Emblavirus och hennes systrar behöver inte läsa artiklar, de vet ändå. Frågan är om de ens behöver vara läskunniga ledarna har ju förklarat hur det är. Denna gången överträffar Emblavirus dock de flesta Roksor, kastrationsångest det var ju i allafall roligt!
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-04-08, 23:00
Kritik för att hon är kvinna????? Hon får vara kvar för att hon är en blondin "som inte fattat nått". Jag har trott att det har varit sant: makthavare och styrelsemedlemmar har så höga arvoden eftersom de har så mycket ansvar. Men när någonting händer, utkrävs aldrig detta ansvar. Är inte styrelsen för AMF skadeståndsskyldiga, är det inte fråga om "trolöshet mot huvudman" eller? Det enda man riskerar är att få ta emot miljoner i avgångsvederlag. Förskräckligt! Kvinna, förresten....? Säkert?
Permalänk | Anmäl
Kavata Beata, 2009-04-10, 18:07
LO-Wanja, Myglar Mona
Svenska inkvoterade styrelsekvinnor:
1) Bristande moral
2) Giriga
3) Lite dumma i huvudet
Sverige är fantastiskt!
Permalänk | Anmäl
Erik Blatte, 2009-05-14, 05:03
Prom Dresses 2010 including designer Jovani prom dresses, cheap and affordable prom dresses,
sexy prom dress, wedding, bridesmaid and mother of the bride
Wedding Gowns
Evening Gowns
Formal Gowns
Prom Gowns
Shop prom dresses, formal dresses, prom shoes, 2010 designer prom gowns at dres4sale.
for cocktail dresses, dresses for prom, homecoming dresses, and evening dresses. Cheap prom dresses or couture designer evening gowns for your next formal.
evening dresses
Wedding Gowns
Evening Gowns
Permalänk | Anmäl
haoya, 2010-03-19, 12:34
replica chanel replica chanel
replica gucci replica gucci
replica hermes replica hermes
replica louis vuitton replica louis vuitton
discount handbags discount handbags
designer handbags designer handbags
Permalänk | Anmäl
k247br, 2010-07-28, 04:32
47 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Härmed proklamerar jag Den Store Gnuns Lag:
-
När en kvinnlig offentlig person har gjort bort sig, så närmar sig sannolikheten med tiden 100% för att någon ska förklara kritiken mot henne med frasen "för att hon är kvinna".
Om Stig Malm hade:
.
1) Först farit ut i oräkneliga anklagelser om hur Bonusar är ett resultat av näringslivets girighet och sedan avslöjats att själv har varit pådrivande; dels i det aktuella fallet, dels för sin snart pensionerade avtalssekreterare och dels sig själv + X-antal andra hade han nog blivit kritiserad för bristande moral.
.
2) Om han sedan avslöjats med att ha upp till 45% utöver sin lön i just dylika styrelse ersättningar som han tidigare kritiserat och sedan väljer att kliva av från en rad styreölser, men bara dem där han inte fick ersättning, skulle han förståss anses girig.
.
3) Om han farit ut och hojtat om att han blivit förd bakom ljuset och alltså inte orkat läsa de dokument, eller fått dem lästa för sig som är brukligt i styrelse-branschen och inte ens pallat att läsa sidan 36 i AMFs årsredovisning hade han med förlov ansetts som rätt puckat.
.
Håller du inte med?
.
Med vänlig hälsning // Tom Croker
Om Stig Malm hade:
.
1) Först farit ut i oräkneliga anklagelser om hur Bonusar är ett resultat av näringslivets girighet och sedan avslöjats att själv har varit pådrivande; dels i det aktuella fallet, dels för sin snart pensionerade avtalssekreterare och dels sig själv + X-antal andra hade han nog blivit kritiserad för bristande moral.
.
2) Om han sedan avslöjats med att ha upp till 45% utöver sin lön i just dylika styrelse ersättningar som han tidigare kritiserat och sedan väljer att kliva av från en rad styreölser, men bara dem där han inte fick ersättning, skulle han förståss anses girig.
.
3) Om han farit ut och hojtat om att han blivit förd bakom ljuset och alltså inte orkat läsa de dokument, eller fått dem lästa för sig som är brukligt i styrelse-branschen och inte ens pallat att läsa sidan 36 i AMFs årsredovisning hade han med förlov ansetts som rätt puckad.
.
Håller du inte med?
.
Med vänlig hälsning // Tom Croker
Gunillas analys är så grund att man häpnar. Att hon inte kan göra en djupare analys av detta mediefenomen än en ryggradsreaktion som vi ser hos de svenska feministerna gång på gång. För varför är det Wanja som jagas? Jo för att hon 1. är ledare för en stor ledande organisation 2. hon har sagt en sak och gjort en annan - det som när män gör det kallas för hyckleri. Av någon anledning så uppskattar inte människor hycklare... Istället för att anlägga könsaspekter på detta så borde professorn analysera vad Wanja sagt innan skandalen och sedan jämföra med LO-basens handlande och sedan jämföra med andra människor som agerat på samma hycklande vis. Stig Malm är ett 1 till 1 förhållande och enda skillnaden är att han fick sparken efter ett mediedrev. Wanja däremot använde sig av kvinnliga härskartekniker för att hålla sig kvar vid makten. En man hade fått sparken långt tidigare.
Grundproblemet är ändå att Wanja Lundby-Wedin missförstått eller misskött sitt styrelseuppdrag. Hon trodde att hennes uppgift var att sitta och representera och att skriva under det som lades fram till henne, ett enkelt och prestigefyllt uppdrag. Sedan kom den ekonomiska krisen och allt exploderade. Plötsligt kräves det att hon skulle läsa och sätta sig in i vad hon skrev under. Det var säkert inte meningen från början. Det är klart att hon känner sig grundlurad. Det är nästan som ett avtalsbrott.
Nu var jag ironisk, och det var jag bara för att W L-W är kvinna. Menar Jarlbro att man bör hålla inne med kritiken när det gäller kvinnor? När det gäller drev, har betydligt fler män råkat illa ut. Det som hänt nu är bra en mild fläkt jämfört med vad som drabbade t.ex. Lars Danielsson. Det skulle vara roligt att höra vad Jarlbro tror skulle ha hänt ifall Reinfelt gett en homosexuell man en blöt kyss offentligt.
Det pjåskas med Vanja för att hon är kvinna Stig Malm var man och fick avgå efter en liknand historia. Det borde Vanja ockspå ha gjort dags att kvinnor slutar åka snålskjuts bara för att de är kvinnor
Gunilla Jarlbro har rätt i princip men fel i det aktuella fallet. Kvinnor i ledande ställning har utan tvekan mindre yta att röra sig på innan de blir kommenterade - t ex för att vara allt för mjuka eller för den delen för hårda. Men Wanja Lundby-Wedin har faktiskt snärjt sig utan medias hjälp. Man kan mycket väl anklagas för bristande moral om man kritiserar näringslivets bonusar, men samtidigt sitter med vid bordet och beslutar om dem. Man kan betraktas som girig om man ingå i fler styrelser än vad handen har fingrar. Ja, man kan betraktas som korkad när man som ledade företrädare erkänner att man inte förstår vad man håller på med. Är detta manliga eller kvinnliga egenskaper, Gunilla Jarrlbro? Mona Salins agerande har väl inga genusförtecken i sig utan faller inom ramen för hennes allmäna politiska villrådighet. Ett bra sätt att stödja kvinnor är att inte slentrianmässigt rycka ut till deras försvar varje gång de gör något galet och anklaga de partialkala strukturerna för orättvis mediebevakning. Det, om något, är att förminska kvinnorna.
Den Store Gnuns Lag stämmer faktiskt. Tack för att du gav den lagen ett namn, Anders. Det är ju märkligt att kvinnor som gör bort sig alltid drabbas av mediadrev för att de är kvinnor – inte främst för att de gör bort sig.
Tack, Jarlbro, för att du skrev det som behövde skrivas! Jag håller med till fullo.
Det här hade jag egentligen velat kommentera. Men jag avstår. Om jag kritiserar innehållet kommer jag beskyllas göra det bara för att det är en kvinnlig artikelförfattare. Och det vill jag ju inte. Bättre hålla tyst.
Eftersom Vanja, liksom Mona, är kvinna så är det idag omöjligt att avskeda henne för det finns idag inget mer politiskt inkorrekt än att avskeda en kvinna. Vanja har grovt svikit LOs mest grundläggande värderingar när hon själv i AMFs styrelse agerat på precis det sätt som hon och LO kritiserat giriga kapitalister i företagsstyrelser för. Både Vanja och Mona är i praktiken omöjliga att avskeda just på grund av att de har politiskt korrekt kön.
Socialdemokratiska Partiet är de som i verkligheten har total kontroll över LO, inte LOs medlemmar, och partitoppen inklusive LOtoppen är genomsyrad av vänskapskorruption där de skyddar varandra och ger varandra lönsamma uppdrag, o eftersom det inte är politiskt korrekt att avskeda en kvinna idag, ni har ju alla sett och hört hur drevkvinnorna höjt rösten mot alla som vågar kritisera Vanja, så var det omöjligt för de socialdemokratiskt styrda fackförbundspamparna att avskeda Vanja. Vanja har INTE förtroende från en majoritet av LOs medlemmar men detta är som sagt irrelevant för det är ju inte medlemmarna som bestämmer i LO utan det är ju det socialdemokratiska Partiet som styr LO.
Vanja och hennes socialdemokratiska propagandaorganisation LO gav partiledarposten till Mona trots att Monas personliga skandaler o uttagna ”förskott” på lönen gjort henne politiskt död, o nu betalar Mona tillbaka genom att indirekt beordra LO att behålla Vanja som ordförande.
NEJ! fel
Drevet mot wanja är för att hon tog vatten över huvudet när hon sitter i 24 styrelser och sedan inte vet vad hon gör och skyller från sig. Hanteringen av att hon godkänt bonusar i krisens hetta när pensionerna sänks är vad som får fotfolket att tappa förstroendet och drevet fortgå.
Det är inte könet som avgör hur man är som person. Mona Sahlin och Wanja har lågt förtroende för att dem är visar på dåligt ledarskap och INTE för att dem har ett visst kön. Fredrik Reinfeldt är populär just nu för att han manar till lugn så att vi inte gör de förhastade beslut som kan fördjupa krisen och inte för att han är man.
Tänk så förutsägbart! Jag förmodar att drevet mot Stig Malm, Björn Rosengren m.fl. också hade att göra att med att de i själva verket var kvinnor fast de själva inte visste om det. Jag önskar ibland att jag var kvinna, tänk att alltid och i alla sammanhang kunna skylla ifrån sig och slippa ta eget ansvar!
Vad är det som har kvalificerat artikelförfattaren till en professur..? Det är definitivt inte nyskapande journalistik, framsynt tänkande. multilateral mediefilosofi eller ens sunt bondförnuft. Om man kan bli professor på så svaga grunder, som presenteras här, kan man nog bli professor, bara för att man är kvinna.
Vad är det Jarlbro vill ha sagt? Det som går att utläsa är följande:
Jarlbros tycker sig se följande:
-"Kvinnliga makthavare tycks aldrig göra någonting rätt i medietappningen”
-"mediernas framställningssätt tydligt signalerar "vad var det vi sa, hon var inte mogen/kabapel för sitt uppdrag"”
-"Duon Wanja och Mona i medietappningen får tankarna att gå till den klassiska nidbilden av kvinnlig vänskap, dvs. kvinnor kan inte hålla sams och framförallt kan man inte lita på sin väninna.
Med dessa tyckanden som grund drar professorn följande slutsats:
"Mediernas ensidiga fokusering på att dessa makthavare är odugliga p.g.a av att de är just kvinnor bidrar till att segmentera genusstereotyper i allmänhet, dvs. kvinnor passar bäst någon annanstans än i offentligheten och framförallt bidrar mediernas presentationssätt till att den manliga hegemonin inte rubbas."
Är Jarlbros analys på professorsnivå?
Ett i sammanhanget relevant fenomen är väl att många organisationer numera valt att ha en kvinna som ledare just för att desarmera kritik.
Organisationernas ledare är i vissa fall bara ett kuttersmycke bakom vilka de verkliga ledarna sitter. Att kritik nu trots det framförs mot ledare oavsett bakgrund eller fasad är bara ett friskhetstecken.
Fakta är att Wanja Lundby-Wedin har i 15 års tid slagits för att LO-medlemmarnas löner ska hållas nere för att begränsa inflationen.
Samtidigt har hon bidragit till skyhöga ersättningar till en massa finansvalpar som spekulerat bort miljarder kronor av medlemmarnas pensioner genom inkompetenta placeringar.
Medlemmarna har uppenbart blivit grundlurade och de som är ansvariga för det borde också få ta konsekvenserna.
Kan det vara så att Gunilla helt enkelt inte SER fel hos andra kvinnor, bara för att de är kvinnor? Kanske är det så att tanken om "systerskap" gör att hon ursäktar korruption och fiffel hos kvinnor, men inte hos män. Jag vet inte, men något allvarligt måste vara fel om man inte förstår att även käringar måste tåla kritik, precis som gubbarna. Själv tror jag att Wanja sitter KVAR för att hon är kvinna. En man hade fått gå på direkten. Precis som Stig Malm, om han är bekant.
Tur för Wanja att hon är kvinna, därför får hon sitta kvar. Stig Malm fick 1993 avgå efter en likartad skandal, då hette företaget BPA.
Artikelns innehåll förstärker empirin understödjande tesen om kvinnor som det svagare könet, alternativt tesen om genusforskning som pseudovetenskap.
Artikelns innehåll förstärker empirin understödjande tesen om kvinnor som det svagare könet, alternativt tesen om kommunikationsforskning som pseudovetenskap.
1) Hon har visat dålig moral när hon lät höja Olaussons lön för att han skulle få högra pension.
2) Hon har varit girig då han tagit ut extra lön för alla styrelseoppdrag som hon tydlugen var tvungen att ha pga sitt ordförandeskap i LO
3) Att hon är lite dum i huvudet är ju fakstiskt något hon själv hävdat, vet ej om det stämmer.
Skål.
Hade Wanja varit man hade hon garanterat fått sparken som LO-ordförande. Hade Marjasin, Malm eller Rosengren varit kvinnor hade vi nog sett samma tankar om deras förehavanden från prof Jarlbro. Kan det vara dags att erkänna att både män och kvinnor kan vara inkompetenta och när en kvinnlig förtroendevald uppmärksammas som hycklande och inkompetent är folks upprördhet inte alls kopplad till hennes kön utan just det svek hon genomfört?
Medieprofessorn är full av det! Drevet jagar hycklande skitstövlar och LO-Wanja och Myglar-Mona är en av de största hycklande skitstövlarna på mycket länge...
Feministdrevet mot Kristian Gerner - Hur dekanus Lövkrona försökte mygla bort den bäst meriterade sökande för historieprofessuren i Lund 2000 och hur Gunilla Jarlbro i sin rapport ansåg att manliga medieskribenter skrev sanningen om maktmissbruket i nämnden och taktiken för att mygla bort den bäst meriterade kandidaten var "symboliskt våld och misskännande" (Jarlbro 2003) För att massmedia skulle anses jämställda skulle de alltså hålla tyst om att de just fått veta en tillsättningsnämnd avsåg mygla bort den med bäst meriter för att ordförande för nämnden ville ha en kvinna.
Det enda denna artikeln stärker blir tesen att kvinnor idag håller varandra om ryggen. Att försvara Wanja "bara" för att hon är kvinna och därmed skulle vara ett "offer" är lika patetiskt som att försvara en man när han gjort fel. Ingen journalistik är perfekt och genusbefriad - att Gudrun Schyman kunde kalla svenska män för Talibaner gick i stort sett helt problemfritt - tänk om en svensk manlig partiledare hade talat lika nedsättande om svenska kvinnor - då hade avgång varit självklart.
Genusvetenskap är vår tids rasbiologi - hoppas den snart försvinner till historiehögen.
Tack Gunilla. Att män i olika skandaler aldrig utmålas ha " 1) bristande moral 2) girig och 3) som lite dum i huvudet." hade jag ingen aaning om. Det behövs en professor som du för att tala om sådant för oss. Hurra.
Nu har vi återigen bevisat att professorer kan ljuga.
Nej, skämt åsido är det här lika fånigt som när kritiken mot Liza Marklund påstods bero på att hon är blond. Trots att hon färgat håret.
Feministfjollornas eviga genustrams måste få ett slut! Och svensk media måste besinna sig.
Det räcker nu! Vi står inte ut längre!
Jag har följt debatten uppmärksamt den sista tiden. INGEN ABSOLUT INGEN har lagt några könsaspekter på Monas och Wanjas agerande. Men det finns statligt finansierade pk-feministlobbyister som förstås måste kasta in ett vedträ i könskonfliktbrasan. Trist.
GUNILLA JARLBRO skriver:
"En rad nationella som internationella studier visar tydligt att medierna presentationssätt är diametralt olika för kvinnliga respektive manliga makthavare."
Namnge dom studierna om du ska referera till dem? Och använd citat, tack. Jamenar, att namedroppa ordet "studier" för att försöka adla ditt personliga tyckande till fakta är svammel. Vann du din professortitel på lotto eller?
Lars Wetterström, du skriver att ingen lagt några könsaspekter på Wanjas agerande.
Men då glömmer du att enligt professor Jarlbro är Wanjas mest utmärkande feminina egenskaper hennes bristande moral, girighet och att hon är "lite dum i huvudet"!
För var dag och för varje nytt inlägg om giriga makt kvinnor blir det allt tydligare, få rörelser i detta land hyllar vänskaps korruption och nepotism i samma utsträckning som feminismen. För feminister tycks det vara en naturlag eller en ryggrads reflex att genast utmåla maktfullkomliga och inkompetenta medsystrar som oskyldiga offer för patriarkatets härjningar. Vore det inte bättre för feminismens sak att representeras av personer med kompetens och värdighet och inte som nu ett kotteri av populister.
Intressant att så många läsare har uppfattat texten som att Gunilla Jarlbro stöder Wanjas beteende för det finns inget i texten som indikerar detta, tvärt om.
Vad som där i mot tas upp I texten är mediernas agerande. Hur har de agerat, var har vikten legat, har sak frågorna tagits upp. Gunilla Jarlbro roll som professor I media och kommunikations vetenskap är ju att göra detta. Precis som vi behöver medier att granska makthavare som Wanja behövs forskare som Gunilla Jarlbro för att undersöka medias agerande. Detta är grundstommar för en hälsosam medierapportering. Tacksam för Gunillas Jarlbro text som belyser medierna i mer dynamiska proportioner.
Olle Johanson
Intressant att så många läsare har uppfattat texten som att Gunilla Jarlbro stöder Wanjas beteende för det finns inget i texten som indikerar detta, tvärt om.
Vad som där i mot tas upp I texten är mediernas agerande. Hur har de agerat, var har vikten legat, har sak frågorna tagits upp. Gunilla Jarlbro roll som professor I media och kommunikations vetenskap är ju att göra detta. Precis som vi behöver medier att granska makthavare som Wanja behövs forskare som Gunilla Jarlbro för att undersöka medias agerande. Detta är grundstommar för en hälsosam medierapportering. Tacksam för Gunillas Jarlbro text som belyser medierna i mer dynamiska proportioner.
Olle Johanson
Stig Malm, gammal LO-bas, avgick i samband med en liknande "bonusskandal". Var drevet hårdare eller snällare mot honom för att han var man?
En artikel som ingår i rörelsens strategi att avleda från sakfrågorna - alla i styrelsen lika.skyldiga - väldigt tyst kring dessa som ex Sure Nord - troligtvis bra om medieutbilningarna inte är enbart statliga angelägenheter - vill man ha duktiga journalister kräver det också riktiga utbildningar och kompetenta lärare - man ser nu resultatet av dessa klipp och klista lärosäten som producerar harmlösa och inkompetenta jornalister - kanske passar landet där alla är antingen journalister, skribenter eller författare - bara att sänka ribban - landet som ville vara olikt allt vanligt tänkande - landet som vill vända begrepp - god cvensk tradition - rätt kan vara fel och fel kan vara rätt - strategin blir att förvilla - tjuven är nog oskyldig eller ovetande och offret troligtvis bidragande
Olle Johanson skrev:
"Precis som vi behöver medier att granska makthavare som Wanja behövs forskare som Gunilla Jarlbro för att undersöka medias agerande."
I detta fall underbygger inte Gunilla sitt resonemang i artikeln med vetenskaplig metodik och artikeln kan därför inte ses som något annat än hennes åsikt i frågan.
Hon hänvisar inte till några källor eller studier, men använder flitigt sådana för att argumentera för sin sak. Självklart får professorer också ha åsikter, men de ska betraktas som just åsikter och inte empiriska studier i ämnet såvida adekvata källor och studier kan presenteras. I detta specifika fallet är det många kommentatorer (inklusive mig själv) som inte känner igen den mediebild av Wanja som utmålas, och som forskare har hon precis samma krav på sig som övriga debattörer att underbygga sina resonemang.
Varför känner sig "kvinnoforskare" tvingade att alltid dra till med detta när det i de flesta fall är helt tvärtom. Hade Vanja Dubbelnamn varit en man hade det just nu stått "Dags för en kvinna i LO-toppen" med krigsrubriker på ABs löp. Med motiveringen för att slippa sånt här "Gubbvälde" som är orsaken till eländet.
Den här artikeln är svaret på varför behöver vi kvinnokvoteringen när vi vet att kvinnor inte är kompetenta nog för sin roll?
Intressant hur män reagerar på att en kvinna i en hög position beskriver mediernas mekanismer i ett mediedrev mot en annan kvinna. Värt en diskursanalys bara det. Vad säger detta om män och deras ångest över att behöva erkänna att det finns en könsmaktsordning? Ligger det någon sanning i teorierna om kastrationsångest? Reaktionerna bland kommentarerna tyder på det.
Johannes x har helt rätt, prick i.
Emblavirus, bara en fråga, har du överhuvudtaget läst artikeln?
Klas k, Emblavirus och hennes systrar behöver inte läsa artiklar, de vet ändå. Frågan är om de ens behöver vara läskunniga ledarna har ju förklarat hur det är. Denna gången överträffar Emblavirus dock de flesta Roksor, kastrationsångest det var ju i allafall roligt!
Kritik för att hon är kvinna????? Hon får vara kvar för att hon är en blondin "som inte fattat nått". Jag har trott att det har varit sant: makthavare och styrelsemedlemmar har så höga arvoden eftersom de har så mycket ansvar. Men när någonting händer, utkrävs aldrig detta ansvar. Är inte styrelsen för AMF skadeståndsskyldiga, är det inte fråga om "trolöshet mot huvudman" eller? Det enda man riskerar är att få ta emot miljoner i avgångsvederlag. Förskräckligt! Kvinna, förresten....? Säkert?
LO-Wanja, Myglar Mona
Svenska inkvoterade styrelsekvinnor:
1) Bristande moral
2) Giriga
3) Lite dumma i huvudet
Sverige är fantastiskt!
Prom Dresses 2010 including designer Jovani prom dresses, cheap and affordable prom dresses,
sexy prom dress, wedding, bridesmaid and mother of the bride
Wedding Gowns
Evening Gowns
Formal Gowns
Prom Gowns
Shop prom dresses, formal dresses, prom shoes, 2010 designer prom gowns at dres4sale.
for cocktail dresses, dresses for prom, homecoming dresses, and evening dresses. Cheap prom dresses or couture designer evening gowns for your next formal.
evening dresses
Wedding Gowns
Evening Gowns
replica chanel replica chanel
replica gucci replica gucci
replica hermes replica hermes
replica louis vuitton replica louis vuitton
discount handbags discount handbags
designer handbags designer handbags