[...] Röda Malmö, Erik Laakso, Jonas Morian, Borgarmedia: SVD1, 2, 3, DN1, 2, AB1, 2, 3, 4, EX, Fokus, NM, Läs även andra bloggares åsikter om EU-val, Arbetarparti, Antikapitalism, Socialdemokraterna, [...]
Blogg:Sossarna är borgare - det behövs ett nytt arbetarparti | Sve, 2009-04-09, 07:54
Det Harald Ullman egentligen säger är att socialdemokraterna skall ansluta sig till den borgerliga alliansens "ansvarsfulla" politik.
Besvikelse, tro på ständig tillväxt och nostalgiska tillbakablickar är det många (s)-talesmän som ägnar sig åt. Dom är många gånger tragiska i sin vilsenhet. Som socialist och Vänsterpartist ser jag den senaste utvecklingen som en stor utmaning för arbetarrörelsen, en chans till nystart. Problemet är, när man säger sig vilja vinna mästerskapet, att man (s)täller upp med ett skadedrabbat oldboyslag.
Permalänk | Anmäl
Leif Lindström, 2009-04-06, 22:33
LO hade chansen att ta strid då den borgeliga regeringen förstörde A-kassan. Men man valde att inget göra.
Man visade istället att man abdikerat och lät sossarna ha rådslag medan alliansen än en gång leder landet in i ekonomisk kris ( tredje gången ). Tänk att just borgerliga regeringar har en så förbaskad "otur" jämt.
Sossarnas kris är att de inte har någon vision utanför den att sitta i regering, de är som ett ånglok som för varje vissling tappar fart.
Att kopiera alliansen är inte socialdemokratisk politik, det är bara taktik och det ser vanligt folk igenom och gör dem oengagerade.
Permalänk | Anmäl
Kenneth, 2009-04-06, 22:50
Kanske dax att göra reklam för annat - en rörelse som försvarar psykopati och mygel via relambyråer har ingen framtid - betänk att detta pågår i Landsting och kommuner i hela landet - i bland små pengar - ibland stora - skattebetalarnas används friskt till avgängsvedederlag och utköp för att rättfärdiga penningmässiga belöningar mellan kompisar - vård - skola - omsorg - socialdemokratiska mantran under Perssons tid - Har systembolagets vds förmånliga:avtal varit föremål för debatt - a;llt handlar om att på kort tid:sno åt sig - svenskt armod på alla plan
Permalänk | Anmäl
Matsi, 2009-04-06, 23:13
Min anledning att inte rösta på socialdemokraterna har inget med getost att göra. haha.. född på på 80talet är jag. mediespecialister och annat löst folk anklagar mig för att vara den så kallade generation gratis, trots att jag aldrig tagit emot en krona bidrag i trygghetssystemen..
Nä vad jag märker är att det är få etablerade partier som förstår mina intressen i samhället.. det enda parlamentariska alternativet just nu är miljöpartiet... Detta borde oroa politikerna, ni kan inte rösta igenom och stödja lagar som ipred o sen tro att generation-"jobbar me data" ska hänga på. Ni har just signalerat med röd flagg "alla ska inte alls med". Ipred handhåller verktyg som är sååå lätta att missbrukas, i en framtid nära mig.
Jag kör på linfrön o getost, går på gym o blir snygg, lever lite sunt. va f*n..
köp en pizza, gå hem bli tjock o sitt o va avlyssnad ni andra.
Permalänk | Anmäl
jontew, 2009-04-07, 00:15
Jag är säkert inte ensam om att ha varit helsåld på socialdemokratins budskap men sedan i verkligheten ha drabbats av en toppstyrd organisation utan debatt, eftersom alla vaktar sin tunga för att inte göra sig obekväma (och därigenom inte få några höga poster) Dessutom med ett stort mått av förakt mot unga och i synnerhet unga kvinnor - kort sagt en patriarkal rövslickarkultur. Är man det minsta skärpt avslöjar man en sådan kultur. När jag kritiserade ledningen på min ort vände alla mig ryggen eftersom de var så måna om att hålla sig väl med makten, fastän de höll med i enrum. Till detta en stor övertro på att människor som vill väl också gör väl samt frånvaro av moralisk diskussion, vilket gör att det varje gång kommer som en chock när folk passar på att sko sig mfl skandaler. Eftersom myglet skrämmer iväg intelligenta, idealister och renhåriga blir det bara de maktfullkomliga och slingrande kvar. Förmodligen en utveckling som sker inom alla maktorganisationer med tiden men om man vore medveten om att makten korrumperar och diskuterade det skulle risken minska. Fast eftersom moralupplösningen verkar vara ett mål är det kanske inte så konstigt om man börjar i det egna partiet...
Permalänk | Anmäl
Fd ung s-politiker, 2009-04-07, 00:39
Exakt så! S vinner aldrig i det nuvarande sällskapet, jag har gått ur. S vinner aldrig makten med den nuvarande framtoningen.
S vinner inte med Mona och hennes gäng om så Fredriks kompisar erkänner att inte en enda minister betalat en krona i skatt i sitt liv, bara drivet svartklubb och haft polska barnflickor...
Leta fram en Blair-kopia i rörelsens djupa led och vi får se på annat. Fredriks gäng är inte speciellt svårslagna bara man lämnar de ideologiska glasögonen hemma.
Permalänk | Anmäl
PKo, 2009-04-07, 06:41
Mona Sahlins ödesstund var när hon ålades av partiet att släppa in kommunisterna i vänstersamarbetet. Hennes enda möjlighet att behålla nödvändig respekt för sin person var då att sätta sin ställning som partiledare på spel med följd att hon alternativt hade tvingats avgå eller visat partiet att det är hon bestämmer.
Detta var ju lätt att inse som utomstående men Mona Sahlin själv har inte den resning och självständighet som behövs för att genomdriva sin vilja. Att hon ändå hade insikten om detta ser man på hennes ansiktsuttryck vid presentationen av trepartisamarbetet. Hon bestod inte examensprovet och skulle hon ändå bli statsminister så blir det en katastrof för Sverige.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-04-07, 06:59
Socialdemokraterna har gått rakt in i den moderata strategifällan som hotar att slå igen nästa val. Det är märkligt nog Alliansen i samarbete med mediadrevet som "tvingade fram" de röd-gröna väl medvetna om att det tar tid innan politiskt samarbete mellan partierna sätter sig.
Frågan är vem som sätter den politiska agendan i Sverige: partierna, medborgarna, kvällspressen eller, rent av, konjukturen (KI)?
De rödgröna är formellt folkrörelsepartier. Det betyder att politiska förändringsprocesser måste eller i varje fall ska förankras. Det tar tid.
Sahlin är dessutom ny på stolen och söker en ny ledarstil efter GP. Det positiva med det rödgröna samarbet är också att det framtvingar ett omtänk inom arbetarrörelsen. Nu måste de definiera de egna politiska målen inför konkreta förhandlingar med v + mp.
Den moderata långsiktiga strategin handlar emellertid om mer än så: att på sikt decimera antalet borgerliga partier i riktning mot ett tvåpartisystem i Sverige.
De ser ju ut att vara på väg att lyckas - två allianspartier ligger under fyra procent i senaste mätningen och därmed faller analyserna som talar om arbetarrörelsens kris. Krisen får stå för kvällspressens rubriksättare och politiska kommentatorer som tycks tappa huvudet och förståndet vid varje opinionsmätning. I varje fall om den bekräftar tesen och den borgerliga långsiktiga strategin.
Är det så att den politiska krisen i första hand ligger inom Alliansregeringen?
Avsaknaden av handlingsprogram i krisens tider är uppenbart och något som varken Alliansen eller dess borgerliga debattörer inte vill tala om.
Förvirringen tilltar i takt med att krisen framtvingar en helt ny politisk riktning i USA och Europa samtidigt inser att här krävs kraftsamling.
Vems är krisen - egentligen och vilka lösningar har Reinfeldt?
Var finns de riktiga frågorna och svaren när fokus flyttats från "affärerna" och "rubrikskandalerna" till de verkliga politiken som faktiskt berör människors vardag och framtid?
Sedan en personlig reflektion kring personen Harald Ullman. Hans resonemang påminner lite om Stig Malm när han släpper iväg tvärsäkra onliners i TV-soffan, typ "annat var det på min tid" med en liten stänk bitterhet.
Det var annat förr och knappast bättre. Sedan då har en demokratisk revolution inträffat på nätet med helt andra möjligheter att diskutera och analysera politik.
Det är den verkligheten Mona Sahlin lever under och får acceptera även om många längtar tillbaka till GP:s ledarstil med den fördelen att han baxade igenom det han ville genomföra. Kanske har rörelsen anledningen att i framtiden tacka Alliansen för att den tvingade fram den förändring som många jobbat för inom rörelsen.
Permalänk | Anmäl
Johan III, 2009-04-07, 07:32
Jag kommer från ett arbetarhem så jag har socialdemokratin i i hjärtat. Och jag har tidigare varit aktiv medlem i Socialdemokraterna. Men jag har lagt av. Jag driver ett eget företag så jag hann inte vara aktiv. Men jag känner mig också allt mer främmande för de som företräder Socialdemokratin. De är nästa alla politrucker och få har som jag haft ett riktigt jobb. Ingen har någon erfarenhet hur det är att starta och driva ett företag med anställda. Jag trodde verkligen på Mona. Från början kändes som hon tänkte som jag och hon ville modernisera politiken, synen på oss företagare. Men så blev det inte. Hon är ockuperad av 2 småpartiuer som väl ingen egentligien tror kan regera Sverige. Ullman har tvärr helt rätt. Synd att så få tänker som han.
Permalänk | Anmäl
Fredrik, 2009-04-07, 08:01
Ja, vad var det som hände? Jo, Sverige har för första gången på mycket, mycket länge fått en regering som faktiskt är trovärdig i sitt agerande, både för trogna borgerliga väljare och faktiskt också för traditionella vänsteranhängare. (S) svarar då, i en tid där inte ens deras egna väljare känner att det finns ett behov av dem, med att alliera sig hårdare med (MP) och (V). Om trovärdigheten för (S) var på väg utför redan tidigare, var är den då nu? På vilken av de högre ministerposterna ser vi helst Lars Ohly efter valet 2010? Nån...? Som man bäddar får man ligga. Låt sossarna ligga där länge, länge.
Permalänk | Anmäl
Mega, 2009-04-07, 08:39
Visst har S och Mona usla medierådgivare, men det stora problemet är laguppställningen.
Jag är född Sosse och uppfödd med de klassiska värderingarna och är inte en sekund förvånad över det stora tappet för (S). Jag känner inte igen ett seriöst parti som driver vettiga och viktiga frågor.
Droppen blev när ordf för S-kvinnorna Nalin Pekgul hävdade att orsaken till varför Mona tappade förtroende och röster berodde på att vi normala heterosexuella män inte tålde en stark kvinna i toppen, jo tjenare!
Sedan väljer Mona att omge sig med Östros, Wanja, Bajlando och Luciano, för att inte tala om Pekgul... Den ene värre än den andra.
De frågor som drivs är av karaktären "extremt nonsens och pr-utspel" HBT-frågor, Homokyssar, kvotering, Hama-krameri, flum i skolor etc etc.
Var är de viktiga frågorna? Arbete, energi, kriminalitet, säkerhet på gator, kvalitet i skolan...
Med detta lag och dessa frågor kommer jag aldrig rösta på (s)... och absolut inte M och V... Sorry!
En av de 8% som lämnat och inte kommer tillbaka!
Permalänk | Anmäl
Eric, 2009-04-07, 08:38
Visst har S och Mona usla medierådgivare, men det stora problemet är laguppställningen.
Jag är född Sosse och uppfödd med de klassiska värderingarna och är inte en sekund förvånad över det stora tappet för (S). Jag känner inte igen ett seriöst parti som driver vettiga och viktiga frågor.
Droppen blev när ordf för S-kvinnorna Nalin Pekgul hävdade att orsaken till varför Mona tappade förtroende och röster berodde på att vi normala heterosexuella män inte tålde en stark kvinna i toppen, jo tjenare!
Sedan väljer Mona att omge sig med Östros, Wanja, Bajlando och Luciano, för att inte tala om Pekgul... Den ene värre än den andra.
De frågor som drivs är av karaktären "extremt nonsens och pr-utspel" HBT-frågor, Homokyssar, kvotering, Hama-krameri, flum i skolor etc etc.
Var är de viktiga frågorna? Arbete, energi, kriminalitet, säkerhet på gator, kvalitet i skolan...
Med detta lag och dessa frågor kommer jag aldrig rösta på (s)... och absolut inte M och V... Sorry!
En av de 8% som lämnat och inte kommer tillbaka!
Permalänk | Anmäl
Eric, 2009-04-07, 08:39
I ett Internationellt(populär-ord) Perspektiv, så e ¨alla sossar¨ i svensk politik..!! Ett bra exempel på swe-kvalite e den f.d neger-kungen g.p., som anordna ett antal ¨förintelse-konferenser¨(?) år efter år och troligtvis hoppades på en utom-svensk karriär..!!
Men av detta bidde det blott en ¨nada¨
blått sverige svensker har....
Permalänk | Anmäl
ron-y-cola, 2009-04-07, 09:23
Om det är de ”rödgröna” som är problemet vilken färg har då SAP.
Det är med Persson och hans luddiga flum om det gröna folkhemmet som det fördjupade vänslandet med Mp kom.
.
Detta fick kritik av ett antal S kommunalråd 2005:
http://www.dn.se/opinion/debatt/vi-maste-sluta-vilseleda-om-karnkraftens...
.
Mona Sahlin har ju tidigare uttalat sig ganska kategoriskt om kärnkraften:
”Kärnkraftsavvecklingen är en del av energiomställningen, och det viker jag inte ifrån. Den ska avveckla.”
.
Vanja delar lättvindigt ut megabonusar till direktörer men den anrika Arbetartidningen ville man inte hålla under armarna så den skulle kunna överleva, nog får man säga att de har fått lite konstiga prioriteringar inom arbetarrörelsen. Man har pupat in mer pengar i övergödda direktörer än vad man trodde skulle behövas för att få Arbetet på fötter.
http://web.telia.com/~u40117525/arbetet/historia.html
http://web.telia.com/~u40117525/arbetet/ekdahl.html
http://web.telia.com/~u40117525/arbetet/lindstrom1.html
.
När Robert Weil skrev sitt beramade tack till arbetarklassen för allt de avstått till kapitalisterna var där en kort debatt om detta i dåtidens debattprogram, närvarande var bland annat Mona Sahlin. Minnesvärt var Sahlins kommentar: ”men dom sa ju …” , inte ”jag trodde …”. Alltså ingen som helst egen analys och ställningstagande till det hon säger sig stå för, utan hon ”står för” vad ”dom” säger hur ur det är.
.
Man kan förståss se det bisarra i att S och LO skandaler nu är i mediefokus samtidigt som vår regering står handfallna och inge allvarlig kritik riktas mot regimens hantering av krisen. Snart blir det väl tala om att det är hälsosamt för folket med sk stålbad. Problemet är att S i princip står för samma sk ”ansvarsfulla” ekonomiska politik. Dvs fortsatt hård åtstramning av den inhemska ekonomin trots att arbetslösheten riskerar att skena fortsätter man att sk spara.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-04-07, 10:14
(s) måste neutralisera energi- och miljöfrågorna inför valet.
1. Backa från röd-gröna samarbetet
2. Sök råd av experter i energi- och tillväxtpolitiken, som kan räkna och inte flumma. Så gjorde fp och c.
3. Acceptera 30-35% andel i valet och öppna för blocköverskridande samarbete i ett allt bistrare ekonomiskt klimat
Permalänk | Anmäl
Holmfrid , 2009-04-07, 10:24
Om det rödgröna samarbetet knäcker den smygborgerliga betongfraktionen hos (S) är mycket värdefullt uppnått. Gråsossarna har bromsat samhällsutvecklingen lika mycket som sina vederlikar i högern.
För egen del känner jag mig hoppfull inför trepartisamarbetet och hoppas på en effektiv rödgrön reda efter valet.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-04-07, 13:11
Go Holmfrid!
Synd bara att mittenpartierna (C & FP) lite slutat vara mittenpartier och istället profilerar sig som någon slags "landsbygden mitt i stan blir nyliberalism i folkdräktsskal" respektive "batonger och betygs liberaler kryddat med invandrarkritik".
Men man skall inte ge upp. Ett parlamentariskt läge där (S) är vågmästare kanske kan locka sunda folkpartister och centerpartister till ett fruktsamt mittensamarbete...
Vissa dagar vet jag knappt vad jag vill eller ens om jag vill att (S) skall vinna valet av fruktan för hur pinsamt det kan bli... fan skall vara socialdemokrat i dessa dagar.
Permalänk | Anmäl
Anders, 2009-04-07, 13:25
Kanske är det värsta som finns tappade sugar… man borde kanske skämmas för sin uppgivenhet och istället ta fram Marx, bloda sin tand och gå på nästa arbetarekommunmöte. Kanske är det röd-gröna samarbetet en bra sak. Kanske kommer inte Mona att behöva slå knut på sig själv varje gång hon skall svara på frågan om vilken demokratisyn en framtida regering skall ha och vilka ministerposter de tidigare kommunisterna skall få.
De vänsterpartistiska politiker jag träffat genom åren har i de allra flesta fall varit både förnuftiga och trevliga (det gäller förvisso även för de flesta moderater jag träffat så det kanske är fel måttstock) och i miljöpartiets mer verklighetsförankrade del finner jag mycket av det jag tror kan bli framtidens frågor. Så varför känner jag sådan maggropsskepsis mot (S)+(V)+(MP) samarbete.
Kanske måste man inse att framtiden inte ligger i att ha en partielit som lurar med sig facket och vänstersossarna in i en mittenpolitik med hjälp av fagert tal om fornstora dagar, röda faner och minnet av Erlander och Wigforss… att man inte i evighet kan regera själva på ett underlag av en dryg tredjedel av folket… att en idé inte måste vara dålig för att den inte har sitt ursprung i någon SSU-broilers överbelästa PK-huvud.
Kanske kommer jag att finna kraften att argumentera för en röst på Mona, att med högburet huvud och sliten kavaj gå till röstlokalerna nästa år och demonstrativt bara ta en valsedel från min (S)-märkta partikamrat (vi kommer väl att ha folk att ställa utanför vallokalerna trots medlemsraset…) och att sedan sitta i soffan och mysa när jag ser röstsiffrorna komma in och Mona, Maria, Lars, och Peter sitta i TV-soffan och tacka alla som röstat och alla valarbetare. Kanske, kanske, kanske…
Permalänk | Anmäl
Anders, 2009-04-07, 13:41
Jag tror att Ullman har helt rätt. Jag är en av de s.k. "marginalväljarna" som avgör varje val, d.v.s. jag röstar inte alltid på samma block. Antingen blir det folkpartiet eller socialdemokraterna. Helst skulle jag se dessa samarbeta ihop, liberala socialdemokrater och vänsterliberala folkpartister, men blockpolitiken hindrar ju tyvärr det.
Innan Sahlin sjösatte sitt samarbete med mp och v vägde jag över lite åt en röst på s i nästa val. Men nu, när man får mp och v "på köpet" så lutar det åt en röst på fp. Alternativet s-v-mp inger inte samma förtroende i ekonomiskt tuffa tider som alliansen. Mp och v är ju partier helt i avsaknad av politik för ekonomisk tillväxt och nya jobb.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Holmgren, 2009-04-07, 14:37
Det är att önsketänkande att forna mittenpartierna fp + c skulle överge blockpolitiken och börja samarbeta med s.
C som övergett alla sina profilfrågor och lagt sig i vissa lägen till höger om moderaterna.
I ekonomiskt snåla tider finns en tendens att glida högerut - det gäller att överge solidariteten och rädda det som räddas kan från det gamla industrisamhället.
Det rödgröna står för det som skulle kunna komma efter industriepoken. Den nya energipolitiken är framåtsyftande och ligger rätt i tiden. Tillsammans med nödvändiga samhällsinvesteringar blir det den nystart för Sverige som industri- och kunskapsnation.
På sin tid hånade de välmående segelfartygsredarna den revolutionerande ångmaskinen - de som inte tog sig an den nya tekniken gick under.
Talet om att vänsterblocket står för vänsterkonservatism, längtan tillbaka till det ljuva 60-talet, är överspelat. Alliansen kommer i krisens spår att glida över allt mer till den klassiska konservatismen och därmed dra med sig mitten. Den hårda kärnan inom moderaterna vädrar morgonluft.
Permalänk | Anmäl
Johan III, 2009-04-07, 16:19
De rödgrönas energipolitik går ut på att avveckla kärnkraften innan vi fått fram något mer miljövänligt alternativ. Då blir vi antingen beroende av kol, olja eller rysk gas. Därför är LO kritiska och anser att alliansen står för en mer realistisk energipolitik än oppositionen.
"Mittenpartierna" har rört sig åt höger, speciellt centern. Ser man till arbetsrättsliga frågor har de tagit efter moderaterna som det mest högerinriktade partiet i svensk politik. Frågan är dock om Maud Olofsson, Fredrick Federley och stureplans-centern verkligen har solitt stöd hos centerpartisterna ute i landet för denna politik.
Kommer SD in i riksdagen kan läget kräva nya och oväntade allianser. Till exempel samarbete mellan s och de gamla "mittenpartierna". Eller melllan mp och alliansen.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Holmgren, 2009-04-07, 16:59
Harald Ullman tycks lindrigt medveten om den tid vi har och dess fordringar. De senaste 40 åren har vi som inte tittat bort sett miljöproblemen bli allvarligare och allvarligare medan litet gjorts. Socialdemokratin tycks mest ha sett dem som ett taktiskt problem.
Att skriva om "en religiös ovetenskaplig motvilja mot kärnkraften" är lika okunnigt som oförskämt mot de som engagerat sig. Som besegrades vid omröstningen genom Olof Palmes och Ingvar Carlssons manipulationer (lögner på ren svenska). Applåderade av Ullman, förstår jag.
Idag är det dock för ljust, Ullman. Människan har gått för långt, förbrukat för mycket av jordens resurser. Verkligheten kommer att slå tillbaks på oss. Detta ser fler och fler.
Mona Sahlin gör rätt att överge metoden att lägga miljöpolitiken på den nivå som Ullman och fackpampar förstår. Miljöpartiet kan hjälpa henne att skapa en politik som ger en framtid värd att leva i.
Permalänk | Anmäl
Göran Forsberg, 2009-04-07, 20:02
Jag tycker att inlägget av Ullman var väldigt klartsynt och tydligt. Fler som honom så kunde det bli en jämn match om ett år.
Seved Monke
Liberati
Permalänk | Anmäl
Seved Monke , 2009-04-07, 20:35
Jag har alltid varit skeptisk till PR-konsulter och liknande folk men får väl ompröva lite nu. För Ullman verkar klok som en hund. Jag känner mig som Fredrik Holmgren vilsen nu. Men för min del lutar det åt alliansen. Tror inte på att de rödgröna klarar ekonomin och tillväxten.
Och Göran Forsberg har du inte förstått att det allvarligaste klimatproblemet är CO2 utsläppen. Därför är det rätt som Ullman säga att satsa på kärnkraften. Det är snabbaste sättet att minska den globala uppvärmningen
Permalänk | Anmäl
Fredde Sandberg, 2009-04-07, 23:18
Jag har alltid varit skeptisk till PR-konsulter och liknande folk men får väl ompröva lite nu. För Ullman verkar klok som en hund. Jag känner mig som Fredrik Holmgren vilsen nu. Men för min del lutar det åt alliansen. Tror inte på att de rödgröna klarar ekonomin och tillväxten.
Och Göran Forsberg har du inte förstått att det allvarligaste klimatproblemet är CO2 utsläppen. Därför är det rätt som Ullman säga att satsa på kärnkraften. Det är snabbaste sättet att minska den globala uppvärmningen
Permalänk | Anmäl
Fredde Sandberg, 2009-04-07, 23:20
Det är hög tid att ersätta kärnkraften med förnyelsebar energi. Rödgrönas linje är rätt; att inte avveckla kärnkraften förrän ersättning satts i drift.
Och det är precis vad som sker nu - 1101 vindkraftverk ska byggas väster om Piteå som ska producera lika mycken energi som hela Luleälven.
Många fler sådana investeringar borde ske nu. Det skapar nya jobb och väl genomfört kan ge nya exportinkomster.
Alliansen väljer den "lättaste" vägen: att inte göra någonting. Det är knappast trovärdigt.
Det är konkret handling som avgör, inte "skandalrubriker" i kvällspressen.
Det är helt nödvändigt, om svensk industri ska få en nystart, att ersätta den gamla tekniken med ny. Även om det svider hos många av dem som investerat kärriärer i gamla tankesätt.
Permalänk | Anmäl
Johan III, 2009-04-08, 10:53
Nej, Fredde Sandberg, nya kärnkraftverk är inget snabbt sätt. De blir klara först på 20-talet och har då kostat en oerhörd mängd olja - hela tiden höga utsläpp alltså - liksom uranbrytning, rivning och slutförvaring kommer att göra. De är dock dyrare än alternativen, så vi lär slippa dem.
Har du inte funderat på varför de stora aktörerna har stämt in i samma kör om koldioxidutsläppen? Det är för att gömma undan att problemen är betydligt större och vidare än så.
Miljön är det sammanfattande ordet för problemområdet. Ska vi göra någonting åt det får vi bekämpa vår okunnighet, själviskhet, ignorans, girighet och en massa andra fula ord som vi borde begripa är sanna etiketter på oss själva.
Permalänk | Anmäl
Göran Forsberg, 2009-04-08, 14:58
Vad kokar Ullmans artikel ner till? En enda sak: behåll kärnkraften, bygg ut den. En torftigare analys får man leta efter. Tur att han inte gör socialdemokraternas reklamkampanjer längre.
Permalänk | Anmäl
Anette, 2009-04-14, 13:49
Head in to Argolis and get fire from Prometheus. He stole it from the Gods so we could get it from him... nice. Talk to the man in the temple of Replica handbags
Hermes birkin
Hermes
birkin
prada
prada handbags
birkin bag and he tells us to head back to Zeus... crap. Fall into the Salamander Pit and eat some expensive ambr
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-21, 14:00
The first thing you notice about this shoe is bright red top. footwear upper also includes money in detail. White is put into use on the inner wall, Nike swoosh, sole, laces, and other regions around the sneaker.
shoes sneakers Dhaka, the capital of Bangladesh,
nike sneakers are Cole Haan, which designs,despite their ban in 2002.
cheap jordans is one of the world's cities most polluted by plastic bags,
asics running shoes
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-22, 13:16
31 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det Harald Ullman egentligen säger är att socialdemokraterna skall ansluta sig till den borgerliga alliansens "ansvarsfulla" politik.
Besvikelse, tro på ständig tillväxt och nostalgiska tillbakablickar är det många (s)-talesmän som ägnar sig åt. Dom är många gånger tragiska i sin vilsenhet. Som socialist och Vänsterpartist ser jag den senaste utvecklingen som en stor utmaning för arbetarrörelsen, en chans till nystart. Problemet är, när man säger sig vilja vinna mästerskapet, att man (s)täller upp med ett skadedrabbat oldboyslag.
LO hade chansen att ta strid då den borgeliga regeringen förstörde A-kassan. Men man valde att inget göra.
Man visade istället att man abdikerat och lät sossarna ha rådslag medan alliansen än en gång leder landet in i ekonomisk kris ( tredje gången ). Tänk att just borgerliga regeringar har en så förbaskad "otur" jämt.
Sossarnas kris är att de inte har någon vision utanför den att sitta i regering, de är som ett ånglok som för varje vissling tappar fart.
Att kopiera alliansen är inte socialdemokratisk politik, det är bara taktik och det ser vanligt folk igenom och gör dem oengagerade.
Kanske dax att göra reklam för annat - en rörelse som försvarar psykopati och mygel via relambyråer har ingen framtid - betänk att detta pågår i Landsting och kommuner i hela landet - i bland små pengar - ibland stora - skattebetalarnas används friskt till avgängsvedederlag och utköp för att rättfärdiga penningmässiga belöningar mellan kompisar - vård - skola - omsorg - socialdemokratiska mantran under Perssons tid - Har systembolagets vds förmånliga:avtal varit föremål för debatt - a;llt handlar om att på kort tid:sno åt sig - svenskt armod på alla plan
Min anledning att inte rösta på socialdemokraterna har inget med getost att göra. haha.. född på på 80talet är jag. mediespecialister och annat löst folk anklagar mig för att vara den så kallade generation gratis, trots att jag aldrig tagit emot en krona bidrag i trygghetssystemen..
Nä vad jag märker är att det är få etablerade partier som förstår mina intressen i samhället.. det enda parlamentariska alternativet just nu är miljöpartiet... Detta borde oroa politikerna, ni kan inte rösta igenom och stödja lagar som ipred o sen tro att generation-"jobbar me data" ska hänga på. Ni har just signalerat med röd flagg "alla ska inte alls med". Ipred handhåller verktyg som är sååå lätta att missbrukas, i en framtid nära mig.
Jag kör på linfrön o getost, går på gym o blir snygg, lever lite sunt. va f*n..
köp en pizza, gå hem bli tjock o sitt o va avlyssnad ni andra.
Jag är säkert inte ensam om att ha varit helsåld på socialdemokratins budskap men sedan i verkligheten ha drabbats av en toppstyrd organisation utan debatt, eftersom alla vaktar sin tunga för att inte göra sig obekväma (och därigenom inte få några höga poster) Dessutom med ett stort mått av förakt mot unga och i synnerhet unga kvinnor - kort sagt en patriarkal rövslickarkultur. Är man det minsta skärpt avslöjar man en sådan kultur. När jag kritiserade ledningen på min ort vände alla mig ryggen eftersom de var så måna om att hålla sig väl med makten, fastän de höll med i enrum. Till detta en stor övertro på att människor som vill väl också gör väl samt frånvaro av moralisk diskussion, vilket gör att det varje gång kommer som en chock när folk passar på att sko sig mfl skandaler. Eftersom myglet skrämmer iväg intelligenta, idealister och renhåriga blir det bara de maktfullkomliga och slingrande kvar. Förmodligen en utveckling som sker inom alla maktorganisationer med tiden men om man vore medveten om att makten korrumperar och diskuterade det skulle risken minska. Fast eftersom moralupplösningen verkar vara ett mål är det kanske inte så konstigt om man börjar i det egna partiet...
Exakt så! S vinner aldrig i det nuvarande sällskapet, jag har gått ur. S vinner aldrig makten med den nuvarande framtoningen.
S vinner inte med Mona och hennes gäng om så Fredriks kompisar erkänner att inte en enda minister betalat en krona i skatt i sitt liv, bara drivet svartklubb och haft polska barnflickor...
Leta fram en Blair-kopia i rörelsens djupa led och vi får se på annat. Fredriks gäng är inte speciellt svårslagna bara man lämnar de ideologiska glasögonen hemma.
Mona Sahlins ödesstund var när hon ålades av partiet att släppa in kommunisterna i vänstersamarbetet. Hennes enda möjlighet att behålla nödvändig respekt för sin person var då att sätta sin ställning som partiledare på spel med följd att hon alternativt hade tvingats avgå eller visat partiet att det är hon bestämmer.
Detta var ju lätt att inse som utomstående men Mona Sahlin själv har inte den resning och självständighet som behövs för att genomdriva sin vilja. Att hon ändå hade insikten om detta ser man på hennes ansiktsuttryck vid presentationen av trepartisamarbetet. Hon bestod inte examensprovet och skulle hon ändå bli statsminister så blir det en katastrof för Sverige.
Socialdemokraterna har gått rakt in i den moderata strategifällan som hotar att slå igen nästa val. Det är märkligt nog Alliansen i samarbete med mediadrevet som "tvingade fram" de röd-gröna väl medvetna om att det tar tid innan politiskt samarbete mellan partierna sätter sig.
Frågan är vem som sätter den politiska agendan i Sverige: partierna, medborgarna, kvällspressen eller, rent av, konjukturen (KI)?
De rödgröna är formellt folkrörelsepartier. Det betyder att politiska förändringsprocesser måste eller i varje fall ska förankras. Det tar tid.
Sahlin är dessutom ny på stolen och söker en ny ledarstil efter GP. Det positiva med det rödgröna samarbet är också att det framtvingar ett omtänk inom arbetarrörelsen. Nu måste de definiera de egna politiska målen inför konkreta förhandlingar med v + mp.
Den moderata långsiktiga strategin handlar emellertid om mer än så: att på sikt decimera antalet borgerliga partier i riktning mot ett tvåpartisystem i Sverige.
De ser ju ut att vara på väg att lyckas - två allianspartier ligger under fyra procent i senaste mätningen och därmed faller analyserna som talar om arbetarrörelsens kris. Krisen får stå för kvällspressens rubriksättare och politiska kommentatorer som tycks tappa huvudet och förståndet vid varje opinionsmätning. I varje fall om den bekräftar tesen och den borgerliga långsiktiga strategin.
Är det så att den politiska krisen i första hand ligger inom Alliansregeringen?
Avsaknaden av handlingsprogram i krisens tider är uppenbart och något som varken Alliansen eller dess borgerliga debattörer inte vill tala om.
Förvirringen tilltar i takt med att krisen framtvingar en helt ny politisk riktning i USA och Europa samtidigt inser att här krävs kraftsamling.
Vems är krisen - egentligen och vilka lösningar har Reinfeldt?
Var finns de riktiga frågorna och svaren när fokus flyttats från "affärerna" och "rubrikskandalerna" till de verkliga politiken som faktiskt berör människors vardag och framtid?
Sedan en personlig reflektion kring personen Harald Ullman. Hans resonemang påminner lite om Stig Malm när han släpper iväg tvärsäkra onliners i TV-soffan, typ "annat var det på min tid" med en liten stänk bitterhet.
Det var annat förr och knappast bättre. Sedan då har en demokratisk revolution inträffat på nätet med helt andra möjligheter att diskutera och analysera politik.
Det är den verkligheten Mona Sahlin lever under och får acceptera även om många längtar tillbaka till GP:s ledarstil med den fördelen att han baxade igenom det han ville genomföra. Kanske har rörelsen anledningen att i framtiden tacka Alliansen för att den tvingade fram den förändring som många jobbat för inom rörelsen.
Jag kommer från ett arbetarhem så jag har socialdemokratin i i hjärtat. Och jag har tidigare varit aktiv medlem i Socialdemokraterna. Men jag har lagt av. Jag driver ett eget företag så jag hann inte vara aktiv. Men jag känner mig också allt mer främmande för de som företräder Socialdemokratin. De är nästa alla politrucker och få har som jag haft ett riktigt jobb. Ingen har någon erfarenhet hur det är att starta och driva ett företag med anställda. Jag trodde verkligen på Mona. Från början kändes som hon tänkte som jag och hon ville modernisera politiken, synen på oss företagare. Men så blev det inte. Hon är ockuperad av 2 småpartiuer som väl ingen egentligien tror kan regera Sverige. Ullman har tvärr helt rätt. Synd att så få tänker som han.
Ja, vad var det som hände? Jo, Sverige har för första gången på mycket, mycket länge fått en regering som faktiskt är trovärdig i sitt agerande, både för trogna borgerliga väljare och faktiskt också för traditionella vänsteranhängare. (S) svarar då, i en tid där inte ens deras egna väljare känner att det finns ett behov av dem, med att alliera sig hårdare med (MP) och (V). Om trovärdigheten för (S) var på väg utför redan tidigare, var är den då nu? På vilken av de högre ministerposterna ser vi helst Lars Ohly efter valet 2010? Nån...? Som man bäddar får man ligga. Låt sossarna ligga där länge, länge.
Visst har S och Mona usla medierådgivare, men det stora problemet är laguppställningen.
Jag är född Sosse och uppfödd med de klassiska värderingarna och är inte en sekund förvånad över det stora tappet för (S). Jag känner inte igen ett seriöst parti som driver vettiga och viktiga frågor.
Droppen blev när ordf för S-kvinnorna Nalin Pekgul hävdade att orsaken till varför Mona tappade förtroende och röster berodde på att vi normala heterosexuella män inte tålde en stark kvinna i toppen, jo tjenare!
Sedan väljer Mona att omge sig med Östros, Wanja, Bajlando och Luciano, för att inte tala om Pekgul... Den ene värre än den andra.
De frågor som drivs är av karaktären "extremt nonsens och pr-utspel" HBT-frågor, Homokyssar, kvotering, Hama-krameri, flum i skolor etc etc.
Var är de viktiga frågorna? Arbete, energi, kriminalitet, säkerhet på gator, kvalitet i skolan...
Med detta lag och dessa frågor kommer jag aldrig rösta på (s)... och absolut inte M och V... Sorry!
En av de 8% som lämnat och inte kommer tillbaka!
Visst har S och Mona usla medierådgivare, men det stora problemet är laguppställningen.
Jag är född Sosse och uppfödd med de klassiska värderingarna och är inte en sekund förvånad över det stora tappet för (S). Jag känner inte igen ett seriöst parti som driver vettiga och viktiga frågor.
Droppen blev när ordf för S-kvinnorna Nalin Pekgul hävdade att orsaken till varför Mona tappade förtroende och röster berodde på att vi normala heterosexuella män inte tålde en stark kvinna i toppen, jo tjenare!
Sedan väljer Mona att omge sig med Östros, Wanja, Bajlando och Luciano, för att inte tala om Pekgul... Den ene värre än den andra.
De frågor som drivs är av karaktären "extremt nonsens och pr-utspel" HBT-frågor, Homokyssar, kvotering, Hama-krameri, flum i skolor etc etc.
Var är de viktiga frågorna? Arbete, energi, kriminalitet, säkerhet på gator, kvalitet i skolan...
Med detta lag och dessa frågor kommer jag aldrig rösta på (s)... och absolut inte M och V... Sorry!
En av de 8% som lämnat och inte kommer tillbaka!
I ett Internationellt(populär-ord) Perspektiv, så e ¨alla sossar¨ i svensk politik..!! Ett bra exempel på swe-kvalite e den f.d neger-kungen g.p., som anordna ett antal ¨förintelse-konferenser¨(?) år efter år och troligtvis hoppades på en utom-svensk karriär..!!
Men av detta bidde det blott en ¨nada¨
blått sverige svensker har....
Om det är de ”rödgröna” som är problemet vilken färg har då SAP.
Det är med Persson och hans luddiga flum om det gröna folkhemmet som det fördjupade vänslandet med Mp kom.
.
Detta fick kritik av ett antal S kommunalråd 2005:
http://www.dn.se/opinion/debatt/vi-maste-sluta-vilseleda-om-karnkraftens...
.
Mona Sahlin har ju tidigare uttalat sig ganska kategoriskt om kärnkraften:
”Kärnkraftsavvecklingen är en del av energiomställningen, och det viker jag inte ifrån. Den ska avveckla.”
.
Vanja delar lättvindigt ut megabonusar till direktörer men den anrika Arbetartidningen ville man inte hålla under armarna så den skulle kunna överleva, nog får man säga att de har fått lite konstiga prioriteringar inom arbetarrörelsen. Man har pupat in mer pengar i övergödda direktörer än vad man trodde skulle behövas för att få Arbetet på fötter.
http://web.telia.com/~u40117525/arbetet/historia.html
http://web.telia.com/~u40117525/arbetet/ekdahl.html
http://web.telia.com/~u40117525/arbetet/lindstrom1.html
.
När Robert Weil skrev sitt beramade tack till arbetarklassen för allt de avstått till kapitalisterna var där en kort debatt om detta i dåtidens debattprogram, närvarande var bland annat Mona Sahlin. Minnesvärt var Sahlins kommentar: ”men dom sa ju …” , inte ”jag trodde …”. Alltså ingen som helst egen analys och ställningstagande till det hon säger sig stå för, utan hon ”står för” vad ”dom” säger hur ur det är.
.
Man kan förståss se det bisarra i att S och LO skandaler nu är i mediefokus samtidigt som vår regering står handfallna och inge allvarlig kritik riktas mot regimens hantering av krisen. Snart blir det väl tala om att det är hälsosamt för folket med sk stålbad. Problemet är att S i princip står för samma sk ”ansvarsfulla” ekonomiska politik. Dvs fortsatt hård åtstramning av den inhemska ekonomin trots att arbetslösheten riskerar att skena fortsätter man att sk spara.
(s) måste neutralisera energi- och miljöfrågorna inför valet.
1. Backa från röd-gröna samarbetet
2. Sök råd av experter i energi- och tillväxtpolitiken, som kan räkna och inte flumma. Så gjorde fp och c.
3. Acceptera 30-35% andel i valet och öppna för blocköverskridande samarbete i ett allt bistrare ekonomiskt klimat
Om det rödgröna samarbetet knäcker den smygborgerliga betongfraktionen hos (S) är mycket värdefullt uppnått. Gråsossarna har bromsat samhällsutvecklingen lika mycket som sina vederlikar i högern.
För egen del känner jag mig hoppfull inför trepartisamarbetet och hoppas på en effektiv rödgrön reda efter valet.
Go Holmfrid!
Synd bara att mittenpartierna (C & FP) lite slutat vara mittenpartier och istället profilerar sig som någon slags "landsbygden mitt i stan blir nyliberalism i folkdräktsskal" respektive "batonger och betygs liberaler kryddat med invandrarkritik".
Men man skall inte ge upp. Ett parlamentariskt läge där (S) är vågmästare kanske kan locka sunda folkpartister och centerpartister till ett fruktsamt mittensamarbete...
Vissa dagar vet jag knappt vad jag vill eller ens om jag vill att (S) skall vinna valet av fruktan för hur pinsamt det kan bli... fan skall vara socialdemokrat i dessa dagar.
Kanske är det värsta som finns tappade sugar… man borde kanske skämmas för sin uppgivenhet och istället ta fram Marx, bloda sin tand och gå på nästa arbetarekommunmöte. Kanske är det röd-gröna samarbetet en bra sak. Kanske kommer inte Mona att behöva slå knut på sig själv varje gång hon skall svara på frågan om vilken demokratisyn en framtida regering skall ha och vilka ministerposter de tidigare kommunisterna skall få.
De vänsterpartistiska politiker jag träffat genom åren har i de allra flesta fall varit både förnuftiga och trevliga (det gäller förvisso även för de flesta moderater jag träffat så det kanske är fel måttstock) och i miljöpartiets mer verklighetsförankrade del finner jag mycket av det jag tror kan bli framtidens frågor. Så varför känner jag sådan maggropsskepsis mot (S)+(V)+(MP) samarbete.
Kanske måste man inse att framtiden inte ligger i att ha en partielit som lurar med sig facket och vänstersossarna in i en mittenpolitik med hjälp av fagert tal om fornstora dagar, röda faner och minnet av Erlander och Wigforss… att man inte i evighet kan regera själva på ett underlag av en dryg tredjedel av folket… att en idé inte måste vara dålig för att den inte har sitt ursprung i någon SSU-broilers överbelästa PK-huvud.
Kanske kommer jag att finna kraften att argumentera för en röst på Mona, att med högburet huvud och sliten kavaj gå till röstlokalerna nästa år och demonstrativt bara ta en valsedel från min (S)-märkta partikamrat (vi kommer väl att ha folk att ställa utanför vallokalerna trots medlemsraset…) och att sedan sitta i soffan och mysa när jag ser röstsiffrorna komma in och Mona, Maria, Lars, och Peter sitta i TV-soffan och tacka alla som röstat och alla valarbetare. Kanske, kanske, kanske…
Jag tror att Ullman har helt rätt. Jag är en av de s.k. "marginalväljarna" som avgör varje val, d.v.s. jag röstar inte alltid på samma block. Antingen blir det folkpartiet eller socialdemokraterna. Helst skulle jag se dessa samarbeta ihop, liberala socialdemokrater och vänsterliberala folkpartister, men blockpolitiken hindrar ju tyvärr det.
Innan Sahlin sjösatte sitt samarbete med mp och v vägde jag över lite åt en röst på s i nästa val. Men nu, när man får mp och v "på köpet" så lutar det åt en röst på fp. Alternativet s-v-mp inger inte samma förtroende i ekonomiskt tuffa tider som alliansen. Mp och v är ju partier helt i avsaknad av politik för ekonomisk tillväxt och nya jobb.
Det är att önsketänkande att forna mittenpartierna fp + c skulle överge blockpolitiken och börja samarbeta med s.
C som övergett alla sina profilfrågor och lagt sig i vissa lägen till höger om moderaterna.
I ekonomiskt snåla tider finns en tendens att glida högerut - det gäller att överge solidariteten och rädda det som räddas kan från det gamla industrisamhället.
Det rödgröna står för det som skulle kunna komma efter industriepoken. Den nya energipolitiken är framåtsyftande och ligger rätt i tiden. Tillsammans med nödvändiga samhällsinvesteringar blir det den nystart för Sverige som industri- och kunskapsnation.
På sin tid hånade de välmående segelfartygsredarna den revolutionerande ångmaskinen - de som inte tog sig an den nya tekniken gick under.
Talet om att vänsterblocket står för vänsterkonservatism, längtan tillbaka till det ljuva 60-talet, är överspelat. Alliansen kommer i krisens spår att glida över allt mer till den klassiska konservatismen och därmed dra med sig mitten. Den hårda kärnan inom moderaterna vädrar morgonluft.
De rödgrönas energipolitik går ut på att avveckla kärnkraften innan vi fått fram något mer miljövänligt alternativ. Då blir vi antingen beroende av kol, olja eller rysk gas. Därför är LO kritiska och anser att alliansen står för en mer realistisk energipolitik än oppositionen.
"Mittenpartierna" har rört sig åt höger, speciellt centern. Ser man till arbetsrättsliga frågor har de tagit efter moderaterna som det mest högerinriktade partiet i svensk politik. Frågan är dock om Maud Olofsson, Fredrick Federley och stureplans-centern verkligen har solitt stöd hos centerpartisterna ute i landet för denna politik.
Kommer SD in i riksdagen kan läget kräva nya och oväntade allianser. Till exempel samarbete mellan s och de gamla "mittenpartierna". Eller melllan mp och alliansen.
Harald Ullman tycks lindrigt medveten om den tid vi har och dess fordringar. De senaste 40 åren har vi som inte tittat bort sett miljöproblemen bli allvarligare och allvarligare medan litet gjorts. Socialdemokratin tycks mest ha sett dem som ett taktiskt problem.
Att skriva om "en religiös ovetenskaplig motvilja mot kärnkraften" är lika okunnigt som oförskämt mot de som engagerat sig. Som besegrades vid omröstningen genom Olof Palmes och Ingvar Carlssons manipulationer (lögner på ren svenska). Applåderade av Ullman, förstår jag.
Idag är det dock för ljust, Ullman. Människan har gått för långt, förbrukat för mycket av jordens resurser. Verkligheten kommer att slå tillbaks på oss. Detta ser fler och fler.
Mona Sahlin gör rätt att överge metoden att lägga miljöpolitiken på den nivå som Ullman och fackpampar förstår. Miljöpartiet kan hjälpa henne att skapa en politik som ger en framtid värd att leva i.
Jag tycker att inlägget av Ullman var väldigt klartsynt och tydligt. Fler som honom så kunde det bli en jämn match om ett år.
Seved Monke
Liberati
Jag har alltid varit skeptisk till PR-konsulter och liknande folk men får väl ompröva lite nu. För Ullman verkar klok som en hund. Jag känner mig som Fredrik Holmgren vilsen nu. Men för min del lutar det åt alliansen. Tror inte på att de rödgröna klarar ekonomin och tillväxten.
Och Göran Forsberg har du inte förstått att det allvarligaste klimatproblemet är CO2 utsläppen. Därför är det rätt som Ullman säga att satsa på kärnkraften. Det är snabbaste sättet att minska den globala uppvärmningen
Jag har alltid varit skeptisk till PR-konsulter och liknande folk men får väl ompröva lite nu. För Ullman verkar klok som en hund. Jag känner mig som Fredrik Holmgren vilsen nu. Men för min del lutar det åt alliansen. Tror inte på att de rödgröna klarar ekonomin och tillväxten.
Och Göran Forsberg har du inte förstått att det allvarligaste klimatproblemet är CO2 utsläppen. Därför är det rätt som Ullman säga att satsa på kärnkraften. Det är snabbaste sättet att minska den globala uppvärmningen
Det är hög tid att ersätta kärnkraften med förnyelsebar energi. Rödgrönas linje är rätt; att inte avveckla kärnkraften förrän ersättning satts i drift.
Och det är precis vad som sker nu - 1101 vindkraftverk ska byggas väster om Piteå som ska producera lika mycken energi som hela Luleälven.
Många fler sådana investeringar borde ske nu. Det skapar nya jobb och väl genomfört kan ge nya exportinkomster.
Alliansen väljer den "lättaste" vägen: att inte göra någonting. Det är knappast trovärdigt.
Det är konkret handling som avgör, inte "skandalrubriker" i kvällspressen.
Det är helt nödvändigt, om svensk industri ska få en nystart, att ersätta den gamla tekniken med ny. Även om det svider hos många av dem som investerat kärriärer i gamla tankesätt.
Nej, Fredde Sandberg, nya kärnkraftverk är inget snabbt sätt. De blir klara först på 20-talet och har då kostat en oerhörd mängd olja - hela tiden höga utsläpp alltså - liksom uranbrytning, rivning och slutförvaring kommer att göra. De är dock dyrare än alternativen, så vi lär slippa dem.
Har du inte funderat på varför de stora aktörerna har stämt in i samma kör om koldioxidutsläppen? Det är för att gömma undan att problemen är betydligt större och vidare än så.
Miljön är det sammanfattande ordet för problemområdet. Ska vi göra någonting åt det får vi bekämpa vår okunnighet, själviskhet, ignorans, girighet och en massa andra fula ord som vi borde begripa är sanna etiketter på oss själva.
Vad kokar Ullmans artikel ner till? En enda sak: behåll kärnkraften, bygg ut den. En torftigare analys får man leta efter. Tur att han inte gör socialdemokraternas reklamkampanjer längre.
Head in to Argolis and get fire from Prometheus. He stole it from the Gods so we could get it from him... nice. Talk to the man in the temple of Replica handbags
Hermes birkin
Hermes
birkin
prada
prada handbags
birkin bag and he tells us to head back to Zeus... crap. Fall into the Salamander Pit and eat some expensive ambr
The first thing you notice about this shoe is bright red top. footwear upper also includes money in detail. White is put into use on the inner wall, Nike swoosh, sole, laces, and other regions around the sneaker.
shoes sneakers Dhaka, the capital of Bangladesh,
nike sneakers are Cole Haan, which designs,despite their ban in 2002.
cheap jordans is one of the world's cities most polluted by plastic bags,
asics running shoes