Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Sossornas kris

Harald Ullman om orsaken till Demoskopraset:

Det är de rödgröna som är olyckan, inte Wanja

"Socialdemokraternas opinionsläge är oerhört illavarslande och det påverkas bara kortsiktigt av Wanja Lundby Wedin. All erfarenhet av politisk opinionsbildning i hela västvärlden visar att en sittande regering bestraffas av väljarna när samhället går in i recession. Men inte nu i Sverige. De gamla kartorna stämmer inte längre med terrängen. Något ovanligt har hänt." Det skriver HARALD ULLMAN som under många år ansvarade för socialdemokraternas reklamkampanjer.


Om författaren

Harald Ullman är PR-konsult och är en flitigt anlitad föreläsare i mediakrishantering. Han har ett förflutet både som opinionsundersökare i början på 70-talet och som reklambyråansvarig för socialdemokraternas valkampanjer mellan 1985 och 1994.

 

 


Wanja sitter kvar. Och det är lika så gott. Hennes auktoritet har fått sig en rejäl törn. Det kan nog repareras över tid. Men LO-styrelsens Vanjakompromiss kan leda till att vänsterkonservativa krafter får ett större spelutrymme framöver, vilket ytterligare skulle försvåra en s-valseger. Men i övrigt skulle hennes avgång inte påverka Socialdemokraternas opinionsläge annat än på mycket kort sikt.

Vad har egentligen hänt? Wanja Lundby Wedin har uppenbarligen inte haft koll på AMF-direktörens löne- och pensionsavtal. Och ersättningskommitténs begåvade Erland Olausson har inte heller underrättat henne om avtalets innebörd. Det är mänskligt i den turbovärld där Wanja Lundby Wedin vistas. Vi gör alla misstag. Och inte hade hon heller skickliga medarbetare som kunde hjälpa henne i kaoset. Drev är tuffa saker och jag vet att det är svårt att tänka klart med 50 blodtörstiga journalister i mobilen. Och vi som sitter på åskådarbänk väntar spänt på mediabödeln och låter oss villigt underhållas.

Vanjas försvar blev därför väldigt oskickligt. Först var hon "grundlurad". Sedan var hela AMF-styrelsen lurad och 20 miljoner skulle krävas tillbaka. Och slutligen så ansåg hon att företagsstyrelserna var en främmande värld och hon och alla andra måste få mer utbildning. Har hon inte träffat alla duktiga Metallare som sitter i olika bolagsstyrelser. De kan sina företag och vet vad företaget håller på med. De försvarar sina medlemmars intressen som många gånger går hand i hand med de långsiktiga aktieägarnas intressen. Varför ska de klä skott för att Vanja hade dålig koll?

Och sedan den Socialdemokratiska partiledningen som från början bestämt sig för att ligga lågt. Hur Ibbe Baylan än pressades så ville han inte rikta någon kritik mot Vanja Lundby i Agenda för en vecka sedan. Att ligga så lågt kostade honom en hel del popularitetspoäng. Men var helt i stil med socialdemokratisk tradition.

Men vad hände sedan. En demoskopundersökning som visade ett radikalt tapp för Socialdemokraterna. Vi som yrkesmässigt håller på med opinionsbildning vet att Demoskop ofta överdriver opinionssvängningar och att partisympatier inte ändras så snabbt i den verkliga verkligheten. Men inte den Socialdemokratiska partiledningen som helt plötsligt ändrar sig och blandar sig i vilka styrelser LO-ordföranden ska sitta i. Och lokala s-ledare, normalt kloka personer, kräver hennes avgång. Har väl aldrig hänt förut.

Men nu måste rörelsens hela ledning ta sig samman. Socialdemokraternas opinionsläge är oerhört illavarslande och det påverkas bara kortsiktigt av Wanja Lundby Wedin. All erfarenhet av politisk opinionsbildning i hela västvärlden visar att en sittande regering bestraffas av väljarna när samhället går in i recession. Men inte nu i Sverige. De gamla kartorna stämmer inte längre med terrängen. Något ovanligt har hänt.

Och det är svårt att dra någon annan slutsats än att det rödgröna samarbetet före valet är den största olyckan som drabbat Socialdemokratin. Facit finns ju. Se på Norge. Vad hände med den nödvändiga förnyelse av Socialdemokratins politik som Mona lovade efter den katastrofala valförlusten inte minst bland storstädernas medelklassväljare. Den förnyelsen har effektivt stoppats av diverse rödgröna samarbetsgrupper. Ivrigt påhejade av en del konservativa krafter inom arbetarrörelsen, som för övrigt också verkade kräva Wanjas avgång.

Det rödgröna samarbetet har bland annat effektivt stoppat en nödvändig omprövning av den för välfärden så avgörande energipolitiken. Väljarna begriper det. Hur kan en frihandelsälskande och tillväxtorienterad Socialdemokrati vara emot att Sverige bygger ut sina elledningar för att bli nettoexportör av el till ett Europa, som snabbt måste göra sig av med sin kolkraft. Och närmast hysa en religiös ovetenskaplig motvilja mot kärnkraften. I en tid då vi mer än någonsin behöver tunga forskningsintensiva tillväxtskapande investeringar.

Och se TV-bilden mellan å ena sidan kostymklädda Reinfeldt och Borg mot Sahlin Ohly Wetterstrand och Eriksson. Bilder tränger djupt in i väljarnas medvetande. Oppositionen består av två stycken som är emot tillväxt och vars kärntrupper drömmer om att odla lin och göra getost i någon liten jämtländsk håla. Och den tredje är egentligen är emot marknadsekonomin och vars kärntrupper egentligen hoppas att lågkonjunkturen ska leda till kollaps för kapitalismen. Och de fyra ska föra en politik som skapar tillväxt, sysselsättning och välfärd. Tror väljarna på det? Det verkar inte så?






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/5742

31 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det Harald Ullman egentligen säger är att socialdemokraterna skall ansluta sig till den borgerliga alliansens "ansvarsfulla" politik.
Besvikelse, tro på ständig tillväxt och nostalgiska tillbakablickar är det många (s)-talesmän som ägnar sig åt. Dom är många gånger tragiska i sin vilsenhet. Som socialist och Vänsterpartist ser jag den senaste utvecklingen som en stor utmaning för arbetarrörelsen, en chans till nystart. Problemet är, när man säger sig vilja vinna mästerskapet, att man (s)täller upp med ett skadedrabbat oldboyslag.

Permalänk | Anmäl #1 Leif Lindström, 2009-04-06, 22:33

LO hade chansen att ta strid då den borgeliga regeringen förstörde A-kassan. Men man valde att inget göra.
Man visade istället att man abdikerat och lät sossarna ha rådslag medan alliansen än en gång leder landet in i ekonomisk kris ( tredje gången ). Tänk att just borgerliga regeringar har en så förbaskad "otur" jämt.
Sossarnas kris är att de inte har någon vision utanför den att sitta i regering, de är som ett ånglok som för varje vissling tappar fart.
Att kopiera alliansen är inte socialdemokratisk politik, det är bara taktik och det ser vanligt folk igenom och gör dem oengagerade.

Permalänk | Anmäl #2 Kenneth, 2009-04-06, 22:50

Kanske dax att göra reklam för annat - en rörelse som försvarar psykopati och mygel via relambyråer har ingen framtid - betänk att detta pågår i Landsting och kommuner i hela landet - i bland små pengar - ibland stora - skattebetalarnas används friskt till avgängsvedederlag och utköp för att rättfärdiga penningmässiga belöningar mellan kompisar - vård - skola - omsorg - socialdemokratiska mantran under Perssons tid - Har systembolagets vds förmånliga:avtal varit föremål för debatt - a;llt handlar om att på kort tid:sno åt sig - svenskt armod på alla plan

Permalänk | Anmäl #3 Matsi, 2009-04-06, 23:13

Min anledning att inte rösta på socialdemokraterna har inget med getost att göra. haha.. född på på 80talet är jag. mediespecialister och annat löst folk anklagar mig för att vara den så kallade generation gratis, trots att jag aldrig tagit emot en krona bidrag i trygghetssystemen..

Nä vad jag märker är att det är få etablerade partier som förstår mina intressen i samhället.. det enda parlamentariska alternativet just nu är miljöpartiet... Detta borde oroa politikerna, ni kan inte rösta igenom och stödja lagar som ipred o sen tro att generation-"jobbar me data" ska hänga på. Ni har just signalerat med röd flagg "alla ska inte alls med". Ipred handhåller verktyg som är sååå lätta att missbrukas, i en framtid nära mig.
Jag kör på linfrön o getost, går på gym o blir snygg, lever lite sunt. va f*n..
köp en pizza, gå hem bli tjock o sitt o va avlyssnad ni andra.

Permalänk | Anmäl #4 jontew, 2009-04-07, 00:15

Jag är säkert inte ensam om att ha varit helsåld på socialdemokratins budskap men sedan i verkligheten ha drabbats av en toppstyrd organisation utan debatt, eftersom alla vaktar sin tunga för att inte göra sig obekväma (och därigenom inte få några höga poster) Dessutom med ett stort mått av förakt mot unga och i synnerhet unga kvinnor - kort sagt en patriarkal rövslickarkultur. Är man det minsta skärpt avslöjar man en sådan kultur. När jag kritiserade ledningen på min ort vände alla mig ryggen eftersom de var så måna om att hålla sig väl med makten, fastän de höll med i enrum. Till detta en stor övertro på att människor som vill väl också gör väl samt frånvaro av moralisk diskussion, vilket gör att det varje gång kommer som en chock när folk passar på att sko sig mfl skandaler. Eftersom myglet skrämmer iväg intelligenta, idealister och renhåriga blir det bara de maktfullkomliga och slingrande kvar. Förmodligen en utveckling som sker inom alla maktorganisationer med tiden men om man vore medveten om att makten korrumperar och diskuterade det skulle risken minska. Fast eftersom moralupplösningen verkar vara ett mål är det kanske inte så konstigt om man börjar i det egna partiet...

Permalänk | Anmäl #5 Fd ung s-politiker, 2009-04-07, 00:39

Exakt så! S vinner aldrig i det nuvarande sällskapet, jag har gått ur. S vinner aldrig makten med den nuvarande framtoningen.
S vinner inte med Mona och hennes gäng om så Fredriks kompisar erkänner att inte en enda minister betalat en krona i skatt i sitt liv, bara drivet svartklubb och haft polska barnflickor...
Leta fram en Blair-kopia i rörelsens djupa led och vi får se på annat. Fredriks gäng är inte speciellt svårslagna bara man lämnar de ideologiska glasögonen hemma.

Permalänk | Anmäl #6 PKo, 2009-04-07, 06:41

Mona Sahlins ödesstund var när hon ålades av partiet att släppa in kommunisterna i vänstersamarbetet. Hennes enda möjlighet att behålla nödvändig respekt för sin person var då att sätta sin ställning som partiledare på spel med följd att hon alternativt hade tvingats avgå eller visat partiet att det är hon bestämmer.

Detta var ju lätt att inse som utomstående men Mona Sahlin själv har inte den resning och självständighet som behövs för att genomdriva sin vilja. Att hon ändå hade insikten om detta ser man på hennes ansiktsuttryck vid presentationen av trepartisamarbetet. Hon bestod inte examensprovet och skulle hon ändå bli statsminister så blir det en katastrof för Sverige.

Permalänk | Anmäl #7 goran, 2009-04-07, 06:59

Socialdemokraterna har gått rakt in i den moderata strategifällan som hotar att slå igen nästa val. Det är märkligt nog Alliansen i samarbete med mediadrevet som "tvingade fram" de röd-gröna väl medvetna om att det tar tid innan politiskt samarbete mellan partierna sätter sig.

Frågan är vem som sätter den politiska agendan i Sverige: partierna, medborgarna, kvällspressen eller, rent av, konjukturen (KI)?

De rödgröna är formellt folkrörelsepartier. Det betyder att politiska förändringsprocesser måste eller i varje fall ska förankras. Det tar tid.
Sahlin är dessutom ny på stolen och söker en ny ledarstil efter GP. Det positiva med det rödgröna samarbet är också att det framtvingar ett omtänk inom arbetarrörelsen. Nu måste de definiera de egna politiska målen inför konkreta förhandlingar med v + mp.
Den moderata långsiktiga strategin handlar emellertid om mer än så: att på sikt decimera antalet borgerliga partier i riktning mot ett tvåpartisystem i Sverige.

De ser ju ut att vara på väg att lyckas - två allianspartier ligger under fyra procent i senaste mätningen och därmed faller analyserna som talar om arbetarrörelsens kris. Krisen får stå för kvällspressens rubriksättare och politiska kommentatorer som tycks tappa huvudet och förståndet vid varje opinionsmätning. I varje fall om den bekräftar tesen och den borgerliga långsiktiga strategin.

Är det så att den politiska krisen i första hand ligger inom Alliansregeringen?
Avsaknaden av handlingsprogram i krisens tider är uppenbart och något som varken Alliansen eller dess borgerliga debattörer inte vill tala om.
Förvirringen tilltar i takt med att krisen framtvingar en helt ny politisk riktning i USA och Europa samtidigt inser att här krävs kraftsamling.
Vems är krisen - egentligen och vilka lösningar har Reinfeldt?
Var finns de riktiga frågorna och svaren när fokus flyttats från "affärerna" och "rubrikskandalerna" till de verkliga politiken som faktiskt berör människors vardag och framtid?

Sedan en personlig reflektion kring personen Harald Ullman. Hans resonemang påminner lite om Stig Malm när han släpper iväg tvärsäkra onliners i TV-soffan, typ "annat var det på min tid" med en liten stänk bitterhet.
Det var annat förr och knappast bättre. Sedan då har en demokratisk revolution inträffat på nätet med helt andra möjligheter att diskutera och analysera politik.
Det är den verkligheten Mona Sahlin lever under och får acceptera även om många längtar tillbaka till GP:s ledarstil med den fördelen att han baxade igenom det han ville genomföra. Kanske har rörelsen anledningen att i framtiden tacka Alliansen för att den tvingade fram den förändring som många jobbat för inom rörelsen.

Permalänk | Anmäl #8 Johan III, 2009-04-07, 07:32

Jag kommer från ett arbetarhem så jag har socialdemokratin i i hjärtat. Och jag har tidigare varit aktiv medlem i Socialdemokraterna. Men jag har lagt av. Jag driver ett eget företag så jag hann inte vara aktiv. Men jag känner mig också allt mer främmande för de som företräder Socialdemokratin. De är nästa alla politrucker och få har som jag haft ett riktigt jobb. Ingen har någon erfarenhet hur det är att starta och driva ett företag med anställda. Jag trodde verkligen på Mona. Från början kändes som hon tänkte som jag och hon ville modernisera politiken, synen på oss företagare. Men så blev det inte. Hon är ockuperad av 2 småpartiuer som väl ingen egentligien tror kan regera Sverige. Ullman har tvärr helt rätt. Synd att så få tänker som han.

Permalänk | Anmäl #9 Fredrik, 2009-04-07, 08:01

Ja, vad var det som hände? Jo, Sverige har för första gången på mycket, mycket länge fått en regering som faktiskt är trovärdig i sitt agerande, både för trogna borgerliga väljare och faktiskt också för traditionella vänsteranhängare. (S) svarar då, i en tid där inte ens deras egna väljare känner att det finns ett behov av dem, med att alliera sig hårdare med (MP) och (V). Om trovärdigheten för (S) var på väg utför redan tidigare, var är den då nu? På vilken av de högre ministerposterna ser vi helst Lars Ohly efter valet 2010? Nån...? Som man bäddar får man ligga. Låt sossarna ligga där länge, länge.

Permalänk | Anmäl #10 Mega, 2009-04-07, 08:39

Visst har S och Mona usla medierådgivare, men det stora problemet är laguppställningen.

Jag är född Sosse och uppfödd med de klassiska värderingarna och är inte en sekund förvånad över det stora tappet för (S). Jag känner inte igen ett seriöst parti som driver vettiga och viktiga frågor.

Droppen blev när ordf för S-kvinnorna Nalin Pekgul hävdade att orsaken till varför Mona tappade förtroende och röster berodde på att vi normala heterosexuella män inte tålde en stark kvinna i toppen, jo tjenare!

Sedan väljer Mona att omge sig med Östros, Wanja, Bajlando och Luciano, för att inte tala om Pekgul... Den ene värre än den andra.

De frågor som drivs är av karaktären "extremt nonsens och pr-utspel" HBT-frågor, Homokyssar, kvotering, Hama-krameri, flum i skolor etc etc.

Var är de viktiga frågorna? Arbete, energi, kriminalitet, säkerhet på gator, kvalitet i skolan...

Med detta lag och dessa frågor kommer jag aldrig rösta på (s)... och absolut inte M och V... Sorry!

En av de 8% som lämnat och inte kommer tillbaka!

Permalänk | Anmäl #11 Eric, 2009-04-07, 08:38

Visst har S och Mona usla medierådgivare, men det stora problemet är laguppställningen.

Jag är född Sosse och uppfödd med de klassiska värderingarna och är inte en sekund förvånad över det stora tappet för (S). Jag känner inte igen ett seriöst parti som driver vettiga och viktiga frågor.

Droppen blev när ordf för S-kvinnorna Nalin Pekgul hävdade att orsaken till varför Mona tappade förtroende och röster berodde på att vi normala heterosexuella män inte tålde en stark kvinna i toppen, jo tjenare!

Sedan väljer Mona att omge sig med Östros, Wanja, Bajlando och Luciano, för att inte tala om Pekgul... Den ene värre än den andra.

De frågor som drivs är av karaktären "extremt nonsens och pr-utspel" HBT-frågor, Homokyssar, kvotering, Hama-krameri, flum i skolor etc etc.

Var är de viktiga frågorna? Arbete, energi, kriminalitet, säkerhet på gator, kvalitet i skolan...

Med detta lag och dessa frågor kommer jag aldrig rösta på (s)... och absolut inte M och V... Sorry!

En av de 8% som lämnat och inte kommer tillbaka!

Permalänk | Anmäl #12 Eric, 2009-04-07, 08:39

I ett Internationellt(populär-ord) Perspektiv, så e ¨alla sossar¨ i svensk politik..!! Ett bra exempel på swe-kvalite e den f.d neger-kungen g.p., som anordna ett antal ¨förintelse-konferenser¨(?) år efter år och troligtvis hoppades på en utom-svensk karriär..!!
Men av detta bidde det blott en ¨nada¨
blått sverige svensker har....

Permalänk | Anmäl #13 ron-y-cola, 2009-04-07, 09:23

Om det är de ”rödgröna” som är problemet vilken färg har då SAP.

Det är med Persson och hans luddiga flum om det gröna folkhemmet som det fördjupade vänslandet med Mp kom.
.
Detta fick kritik av ett antal S kommunalråd 2005:
http://www.dn.se/opinion/debatt/vi-maste-sluta-vilseleda-om-karnkraftens...
.
Mona Sahlin har ju tidigare uttalat sig ganska kategoriskt om kärnkraften:
”Kärnkraftsavvecklingen är en del av energiomställningen, och det viker jag inte ifrån. Den ska avveckla.”
.
Vanja delar lättvindigt ut megabonusar till direktörer men den anrika Arbetartidningen ville man inte hålla under armarna så den skulle kunna överleva, nog får man säga att de har fått lite konstiga prioriteringar inom arbetarrörelsen. Man har pupat in mer pengar i övergödda direktörer än vad man trodde skulle behövas för att få Arbetet på fötter.
http://web.telia.com/~u40117525/arbetet/historia.html
http://web.telia.com/~u40117525/arbetet/ekdahl.html
http://web.telia.com/~u40117525/arbetet/lindstrom1.html
.
När Robert Weil skrev sitt beramade tack till arbetarklassen för allt de avstått till kapitalisterna var där en kort debatt om detta i dåtidens debattprogram, närvarande var bland annat Mona Sahlin. Minnesvärt var Sahlins kommentar: ”men dom sa ju …” , inte ”jag trodde …”. Alltså ingen som helst egen analys och ställningstagande till det hon säger sig stå för, utan hon ”står för” vad ”dom” säger hur ur det är.
.
Man kan förståss se det bisarra i att S och LO skandaler nu är i mediefokus samtidigt som vår regering står handfallna och inge allvarlig kritik riktas mot regimens hantering av krisen. Snart blir det väl tala om att det är hälsosamt för folket med sk stålbad. Problemet är att S i princip står för samma sk ”ansvarsfulla” ekonomiska politik. Dvs fortsatt hård åtstramning av den inhemska ekonomin trots att arbetslösheten riskerar att skena fortsätter man att sk spara.

Permalänk | Anmäl #14 Klerken, 2009-04-07, 10:14

(s) måste neutralisera energi- och miljöfrågorna inför valet.
1. Backa från röd-gröna samarbetet
2. Sök råd av experter i energi- och tillväxtpolitiken, som kan räkna och inte flumma. Så gjorde fp och c.
3. Acceptera 30-35% andel i valet och öppna för blocköverskridande samarbete i ett allt bistrare ekonomiskt klimat

Permalänk | Anmäl #15 Holmfrid , 2009-04-07, 10:24

Om det rödgröna samarbetet knäcker den smygborgerliga betongfraktionen hos (S) är mycket värdefullt uppnått. Gråsossarna har bromsat samhällsutvecklingen lika mycket som sina vederlikar i högern.

För egen del känner jag mig hoppfull inför trepartisamarbetet och hoppas på en effektiv rödgrön reda efter valet.

Permalänk | Anmäl #16 Peter, 2009-04-07, 13:11

Go Holmfrid!

Synd bara att mittenpartierna (C & FP) lite slutat vara mittenpartier och istället profilerar sig som någon slags "landsbygden mitt i stan blir nyliberalism i folkdräktsskal" respektive "batonger och betygs liberaler kryddat med invandrarkritik".

Men man skall inte ge upp. Ett parlamentariskt läge där (S) är vågmästare kanske kan locka sunda folkpartister och centerpartister till ett fruktsamt mittensamarbete...

Vissa dagar vet jag knappt vad jag vill eller ens om jag vill att (S) skall vinna valet av fruktan för hur pinsamt det kan bli... fan skall vara socialdemokrat i dessa dagar.

Permalänk | Anmäl #17 Anders, 2009-04-07, 13:25

Kanske är det värsta som finns tappade sugar… man borde kanske skämmas för sin uppgivenhet och istället ta fram Marx, bloda sin tand och gå på nästa arbetarekommunmöte. Kanske är det röd-gröna samarbetet en bra sak. Kanske kommer inte Mona att behöva slå knut på sig själv varje gång hon skall svara på frågan om vilken demokratisyn en framtida regering skall ha och vilka ministerposter de tidigare kommunisterna skall få.

De vänsterpartistiska politiker jag träffat genom åren har i de allra flesta fall varit både förnuftiga och trevliga (det gäller förvisso även för de flesta moderater jag träffat så det kanske är fel måttstock) och i miljöpartiets mer verklighetsförankrade del finner jag mycket av det jag tror kan bli framtidens frågor. Så varför känner jag sådan maggropsskepsis mot (S)+(V)+(MP) samarbete.

Kanske måste man inse att framtiden inte ligger i att ha en partielit som lurar med sig facket och vänstersossarna in i en mittenpolitik med hjälp av fagert tal om fornstora dagar, röda faner och minnet av Erlander och Wigforss… att man inte i evighet kan regera själva på ett underlag av en dryg tredjedel av folket… att en idé inte måste vara dålig för att den inte har sitt ursprung i någon SSU-broilers överbelästa PK-huvud.

Kanske kommer jag att finna kraften att argumentera för en röst på Mona, att med högburet huvud och sliten kavaj gå till röstlokalerna nästa år och demonstrativt bara ta en valsedel från min (S)-märkta partikamrat (vi kommer väl att ha folk att ställa utanför vallokalerna trots medlemsraset…) och att sedan sitta i soffan och mysa när jag ser röstsiffrorna komma in och Mona, Maria, Lars, och Peter sitta i TV-soffan och tacka alla som röstat och alla valarbetare. Kanske, kanske, kanske…

Permalänk | Anmäl #18 Anders, 2009-04-07, 13:41

Jag tror att Ullman har helt rätt. Jag är en av de s.k. "marginalväljarna" som avgör varje val, d.v.s. jag röstar inte alltid på samma block. Antingen blir det folkpartiet eller socialdemokraterna. Helst skulle jag se dessa samarbeta ihop, liberala socialdemokrater och vänsterliberala folkpartister, men blockpolitiken hindrar ju tyvärr det.

Innan Sahlin sjösatte sitt samarbete med mp och v vägde jag över lite åt en röst på s i nästa val. Men nu, när man får mp och v "på köpet" så lutar det åt en röst på fp. Alternativet s-v-mp inger inte samma förtroende i ekonomiskt tuffa tider som alliansen. Mp och v är ju partier helt i avsaknad av politik för ekonomisk tillväxt och nya jobb.

Permalänk | Anmäl #19 Fredrik Holmgren, 2009-04-07, 14:37

Det är att önsketänkande att forna mittenpartierna fp + c skulle överge blockpolitiken och börja samarbeta med s.
C som övergett alla sina profilfrågor och lagt sig i vissa lägen till höger om moderaterna.
I ekonomiskt snåla tider finns en tendens att glida högerut - det gäller att överge solidariteten och rädda det som räddas kan från det gamla industrisamhället.
Det rödgröna står för det som skulle kunna komma efter industriepoken. Den nya energipolitiken är framåtsyftande och ligger rätt i tiden. Tillsammans med nödvändiga samhällsinvesteringar blir det den nystart för Sverige som industri- och kunskapsnation.
På sin tid hånade de välmående segelfartygsredarna den revolutionerande ångmaskinen - de som inte tog sig an den nya tekniken gick under.
Talet om att vänsterblocket står för vänsterkonservatism, längtan tillbaka till det ljuva 60-talet, är överspelat. Alliansen kommer i krisens spår att glida över allt mer till den klassiska konservatismen och därmed dra med sig mitten. Den hårda kärnan inom moderaterna vädrar morgonluft.

Permalänk | Anmäl #20 Johan III, 2009-04-07, 16:19

De rödgrönas energipolitik går ut på att avveckla kärnkraften innan vi fått fram något mer miljövänligt alternativ. Då blir vi antingen beroende av kol, olja eller rysk gas. Därför är LO kritiska och anser att alliansen står för en mer realistisk energipolitik än oppositionen.

"Mittenpartierna" har rört sig åt höger, speciellt centern. Ser man till arbetsrättsliga frågor har de tagit efter moderaterna som det mest högerinriktade partiet i svensk politik. Frågan är dock om Maud Olofsson, Fredrick Federley och stureplans-centern verkligen har solitt stöd hos centerpartisterna ute i landet för denna politik.

Kommer SD in i riksdagen kan läget kräva nya och oväntade allianser. Till exempel samarbete mellan s och de gamla "mittenpartierna". Eller melllan mp och alliansen.

Permalänk | Anmäl #21 Fredrik Holmgren, 2009-04-07, 16:59

Harald Ullman tycks lindrigt medveten om den tid vi har och dess fordringar. De senaste 40 åren har vi som inte tittat bort sett miljöproblemen bli allvarligare och allvarligare medan litet gjorts. Socialdemokratin tycks mest ha sett dem som ett taktiskt problem.

Att skriva om "en religiös ovetenskaplig motvilja mot kärnkraften" är lika okunnigt som oförskämt mot de som engagerat sig. Som besegrades vid omröstningen genom Olof Palmes och Ingvar Carlssons manipulationer (lögner på ren svenska). Applåderade av Ullman, förstår jag.

Idag är det dock för ljust, Ullman. Människan har gått för långt, förbrukat för mycket av jordens resurser. Verkligheten kommer att slå tillbaks på oss. Detta ser fler och fler.

Mona Sahlin gör rätt att överge metoden att lägga miljöpolitiken på den nivå som Ullman och fackpampar förstår. Miljöpartiet kan hjälpa henne att skapa en politik som ger en framtid värd att leva i.

Permalänk | Anmäl #22 Göran Forsberg, 2009-04-07, 20:02

Jag tycker att inlägget av Ullman var väldigt klartsynt och tydligt. Fler som honom så kunde det bli en jämn match om ett år.

Seved Monke
Liberati

Permalänk | Anmäl #23 Seved Monke , 2009-04-07, 20:35

Jag har alltid varit skeptisk till PR-konsulter och liknande folk men får väl ompröva lite nu. För Ullman verkar klok som en hund. Jag känner mig som Fredrik Holmgren vilsen nu. Men för min del lutar det åt alliansen. Tror inte på att de rödgröna klarar ekonomin och tillväxten.
Och Göran Forsberg har du inte förstått att det allvarligaste klimatproblemet är CO2 utsläppen. Därför är det rätt som Ullman säga att satsa på kärnkraften. Det är snabbaste sättet att minska den globala uppvärmningen

Permalänk | Anmäl #24 Fredde Sandberg, 2009-04-07, 23:18

Jag har alltid varit skeptisk till PR-konsulter och liknande folk men får väl ompröva lite nu. För Ullman verkar klok som en hund. Jag känner mig som Fredrik Holmgren vilsen nu. Men för min del lutar det åt alliansen. Tror inte på att de rödgröna klarar ekonomin och tillväxten.
Och Göran Forsberg har du inte förstått att det allvarligaste klimatproblemet är CO2 utsläppen. Därför är det rätt som Ullman säga att satsa på kärnkraften. Det är snabbaste sättet att minska den globala uppvärmningen

Permalänk | Anmäl #25 Fredde Sandberg, 2009-04-07, 23:20

Det är hög tid att ersätta kärnkraften med förnyelsebar energi. Rödgrönas linje är rätt; att inte avveckla kärnkraften förrän ersättning satts i drift.
Och det är precis vad som sker nu - 1101 vindkraftverk ska byggas väster om Piteå som ska producera lika mycken energi som hela Luleälven.
Många fler sådana investeringar borde ske nu. Det skapar nya jobb och väl genomfört kan ge nya exportinkomster.
Alliansen väljer den "lättaste" vägen: att inte göra någonting. Det är knappast trovärdigt.
Det är konkret handling som avgör, inte "skandalrubriker" i kvällspressen.
Det är helt nödvändigt, om svensk industri ska få en nystart, att ersätta den gamla tekniken med ny. Även om det svider hos många av dem som investerat kärriärer i gamla tankesätt.

Permalänk | Anmäl #26 Johan III, 2009-04-08, 10:53

Nej, Fredde Sandberg, nya kärnkraftverk är inget snabbt sätt. De blir klara först på 20-talet och har då kostat en oerhörd mängd olja - hela tiden höga utsläpp alltså - liksom uranbrytning, rivning och slutförvaring kommer att göra. De är dock dyrare än alternativen, så vi lär slippa dem.

Har du inte funderat på varför de stora aktörerna har stämt in i samma kör om koldioxidutsläppen? Det är för att gömma undan att problemen är betydligt större och vidare än så.

Miljön är det sammanfattande ordet för problemområdet. Ska vi göra någonting åt det får vi bekämpa vår okunnighet, själviskhet, ignorans, girighet och en massa andra fula ord som vi borde begripa är sanna etiketter på oss själva.

Permalänk | Anmäl #27 Göran Forsberg, 2009-04-08, 14:58

Vad kokar Ullmans artikel ner till? En enda sak: behåll kärnkraften, bygg ut den. En torftigare analys får man leta efter. Tur att han inte gör socialdemokraternas reklamkampanjer längre.

Permalänk | Anmäl #29 Anette, 2009-04-14, 13:49

Head in to Argolis and get fire from Prometheus. He stole it from the Gods so we could get it from him... nice. Talk to the man in the temple of Replica handbags
Hermes birkin
Hermes
birkin
prada
prada handbags
birkin bag and he tells us to head back to Zeus... crap. Fall into the Salamander Pit and eat some expensive ambr

Permalänk | Anmäl #30 liumang, 2010-07-21, 14:00

The first thing you notice about this shoe is bright red top. footwear upper also includes money in detail. White is put into use on the inner wall, Nike swoosh, sole, laces, and other regions around the sneaker.
shoes sneakers Dhaka, the capital of Bangladesh,
nike sneakers are Cole Haan, which designs,despite their ban in 2002.
cheap jordans is one of the world's cities most polluted by plastic bags,
asics running shoes

Permalänk | Anmäl #31 liumang, 2010-07-22, 13:16

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  5. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  6. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  7. Den svenska schlagern är död
  8. Jag är också politiskt deprimerad
  9. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  10. Klädkedjorna vägrar släppa sjukt kvinnoideal
  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  5. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  6. Reinfeldt har rätt för en gångs skull - men ingen förstår honom
  7. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  8. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  9. Svensk narkotikapolitik är galenskap
  10. Reinfeldt borde främja kreativitet i stället för att gissa om framtiden
  1. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  2. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  3. Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall
  4. Annie Lööf bör ta avstånd från Thatcher
  5. För kvinnorna är islam själva grundproblemet
  6. Palmes stöd till diktatorer värre än Thatchers
  7. SD: Kriminaliteten i Malmö visar att vi måste lämna Schengen
  8. Förortspolitiskt program - Idéer för - miljonprogrammen
  9. Dags att legalisera cannabis!
  10. Hatiska feminister objektifierar och hånar mig

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.