Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Annika Östberg

Foto: Expressen
Lena Katarina Swanberg efter det fantastiska glädjebeskedet:

Därför ändrade sig guvernör Schwarzenegger och släppte Annika

"I Kalifornien är det guvernören som ensam har den avgörande rätten att besluta huruvida en livstidsdömd fånge ska friges eller ej, villkorligt eller ej. Arnold Schwarzenegger har nu suttit så länge som guvernör att han enligt reglerna inte kan väljas om, vilket onekligen skulle kunna göra det politiskt möjligt för honom att fatta beslut om Annika Östbergs överföring till svenskt fängelse." Det skriver journalisten och författaren LENA KATARINA SWANBERG efter de överranskande uppgifterna om att den morddömda svensk-amerikanskans frigivits.


Om författaren

Lena Katarina Swanberg är journalist och författare. Hon har tillsammans med Annika Östberg skrivit boken Sorgfågel som handlar om den morddömda svensk-amerikanskans dramatiska liv.

Efter den första omtumlande och alldeles himlastormande glädjen över beskedet att fånge 18968 Annika Östberg har överlämnats till svenska myndigheter...är det plötsligt så att jag nästan inte vågar andas.

Tänk om det stör den kanske fortfarande pågående processen att jag längtar efter att få träffa Annika Östberg på svensk mark? Tänk om hon själv skulle föredra att jag tiger tills hon hör av sig? Tänk om någonting i min glädje för Annikas skull väcker ont blod hos en makthavare som plötsligt ändrar sig?

Försiktigt närmar jag mig ämnet. Försiktigt funderar jag över vad som händer och varför. Irriterad lyssnar jag på Rapport som meddelar att Annika Östberg "har släppts".

Det vet vi faktiskt inte. Det har ingen sagt. Inte än i alla fall. Det vi hittills har fått bekräftat är att en överenskommelse kom till stånd för en vecka sedan och att Annika Östberg har lämnat California Institution for Women, Corona, Kalifornien, som ligger en timmes motorvägskörning från Los Angeles, rätt österut. Det vi också vet är att Annika Östbergs advokat manar till försiktighet, vilket tyder på att hans klient fortfarande inte har lämnat Kalifornien. Det jag däremot vet med stor säkerhet är att Annika, var hon än befinner sig, tackar sin Gud. Darrande, vibrerande hela hon, fortfarande ovan i sina civila kläder. Fängelsedressen är jeans, grå t-shirt, grå sweatshirt. Bekvämt, visst, men något enahanda. I alla fall inne på tjugoåttonde året i sträck.

Jag vet vad Annika säger just nu, var hon än befinner sig: -Wow, säger hon, wow, gång på gång samma sak. Wow. Wow!!

För det säger Annika alltid när jag berättar om världen utanför, om Sverige av i dag, ett helt annat land än det hon lämnade som barn. Hur många wow ska hon inte ha hunnit med sedan hon vinkade adjö till sina många vänner inne i fängelset...å, vad de ska ha gråtit.

Och härnäst Sverige. Vårt land är Annikas pågående dröm. Röda stugor och blå bär och blanka sjöar. Hela kittet, hela drömmen, bruna kor och vita lamm. Mamma i Stockholm. Hemma.

Som Annika har längtat. Som hon har försökt att ändå inte hoppas för mycket. Som hon legat i sin underslaf med en medfånge ovanför och en hund inunder och försökt föreställa sig hur det skulle kännas att stå med en mycket liten väska innanför de gnisslande, jämrande, tunga grindarna och vänta på vaktens rop uppifrån tornet. Så här låter det när en frigiven kvinna slussas ut i friheten:

-Open gate one! Close gate one! Open gate two! Close gate two!

Sedan det torra gruset utanför, stenplattorna fram till den enorma parkeringsplatsen, den enda del av världen utanför som Annika har sett sedan 1983. Man ser parkeringsplatsen från besöksområdet, som ligger avskilt från fängelset i övrigt. Den parkeringsplatsen har vi betraktat många gånger tillsammans, jag har sagt att en gång, någon gång, ska jag stå därute och ta emot dig när du kommer ut. Annika har lyssnat och försvunnit ut genom stängslet så där som inspärrade människor lär sig att göra. Kroppen sitter där den sitter, men själen flyger fri. Jag har tyst väntat på att hon ska komma tillbaka till besöksbordets cocacola och popcorn, Annika är en hejare på att poppa popcorn i mikron. Jag ser på henne, är hon tillbaka nu?

-Wow, säger Annika, wow. Förklara hur en mobil fungerar en gång till. Och e-post.


Domen föll 1983, en så kallad plea bargain, vilket betyder att Annika Östberg på sin advokats inrådan accepterade fängelse i mellan 25 år och livstid för mord, mot att hon slapp en rättegång som eventuellt kunde leda till dödsstraff. En restaurangägare och en polis hade mördats i skogarna norr om San Franscisco under ett nerdrogat vansinnesdygn i maj 1981. Annikas pojkvän och langare höll i pistolen. Han dog snart i häktet i den Lakeport, den lilla staden där den mördade polisen arbetade. Kvar var Annika, som ansågs medskyldig och framför allt kände sig fruktansvärt medskyldig till två människors död. Skälet till att advokaten rådde Annika Östberg att acceptera domen var, att tidigt åttiotal var kalifornisk praxis att även livstidsdömda fångar kunde släppas ut efter halva strafftiden. När de första tolv åren hade gått, hade praxis dock hårdnat och fortsatte sedan att hårdna tills ingen livstidsdömd över huvud taget släpptes ut. Det är inte förrän de allra senaste åren, under Arnold Schwarzeneggers tid som guvernör, som livstidsfångar åter har tillåtits lämna Kaliforniens alltmer överfulla och allt flera fängelser - och då fortfarande i mycket liten skala.

Svenska regeringar av olika partifärg har i flera omgångar lovat Kaliforniska myndigheter att hålla Annika Östberg i svenskt fängelse i det antal år som Kalifornien kräver, bara hon tilläts komma till Sverige. Hittills har alla sådana förslag tillbakavisats. Innan Annika Östbergs straff hade tidsbestämts, kunde Kalifornien över huvud taget inte börja diskutera överföring till svenskt fängelse. Så har det hetat. Så sent som hösten 2008 bestämde Kaliforniens Board of Prison Terms, en politiskt vald kommitté som tar ställning till livstidsdömdas möjlighet till villkorlig frigivning, att de tänkte ta upp Annika Östbergs fall tidigast om ytterligare två år, det vill säga 2010. Det skulle då bli fjärde gången som Board of Prison Terms tog upp Annikas fall.

Varje hearing är som en liten mini-rättegång, där även anhöriga har rätt att framställa sina synpunkter, oavsett att det har gått lång tid sedan brotten begåtts. Ett polismord är ett mycket allvarligt brott. Varje hearing har varit fylld till brädden av känslor, både från anhöriga och från Annika själv, och tt Annika någonsin skulle ens få sitt straff tidsbestämt i den instansen har känts alltmer omöjligt.

Något annat har hänt. Något annat alldeles avgörande fantastiskt har hänt. Vad vet jag lika lite om som någon annan, men jag kan ju fundera.

I Kalifornien är det guvernören, som alltså fortfarande heter Arnold Schwarzenegger, som ensam har den avgörande rätten att besluta huruvida en livstidsdömd fånge ska friges eller ej, villkorligt eller ej. Även frågan om eventuell överföring till annat land ligger slutgiltigt hos guvernören. Även om Board of Prison Terms beslutar om frigivning, kan guvernören fatta ett annat beslut och beslut kan även fattas direkt via guvernören. Arnold Schwarzenegger har nu suttit så länge som guvernör att han enligt reglerna inte kan väljas om, vilket onekligen skulle kunna göra det politiskt möjligt för honom att fatta beslut om Annika Östbergs överföring till svenskt fängelse. På vissa villkor, säkert, vilka de nu är.

Att något möjligen kunde vara på gång diskuterade faktiskt Sveriges Radios Helena Groll och jag för några veckor sedan, när hon helt överraskande hade fått tillstånd att intervjua Annika i fängelset, om hennes arbete med att träna handikapphundar. Betydde det något att Helena Groll släppte in? Betydde det något att konsulatet i Los Angeles vägrade kommentera intervjun? Så funderade vi medan mailen for fram och tillbaka över kontinenterna. Kunde något vara på gång?

Och nu. Detta. En väldig glädje och ett innerligt välkommen hem.

Senast jag besökte Annika i fängelset var julen 2007. Jag ringde konsulatet, utrikesdepartementet och justitiedepartementet när jag kom hem, för jag var så oerhört orolig för hennes hälsa. Nu är hon ute ur sitt fängelse, sover inte längre i tegellängan som heter Miller B utan någon annanstans. Jag hoppas att det mycket snart är i Sverige.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/5740

84 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ett mottagande som anstår en frigiven politisk fånge - någon som oförskylt avtjänat fängelse för rop om frhet - författaren tycks tro Sverige är 8ullerbyn - naivt men rart - troskyldigt och dumt - Det är inte alla förunnat att mogna

Permalänk | Anmäl #1 Matsi, 2009-04-06, 22:18

Det är väl troligt att A S kommer att anta inbjudan att besöka Sverige och då vill han att den här frågan skall vara ur vägen så att annat kan vara i fokus. Miljö ,energi etc.
Det gynnar väl inte de intressen som står bakom guvernören att ett besök i Sverige misslyckas pga. en livstidsdömd kvinna ?

Permalänk | Anmäl #2 Kenneth, 2009-04-06, 22:39

En sån oerhörd glädje över att en kvinna, som inte på något sätt kan anses vara oskyldig till att ha bidrag till två människors död även om hon inte höll i vapnet, återkommer till Sverige är väldigt stötande. Själv hoppas jag att hennes hemkomst är förenad med ett avtal att hålla kvar henne bakom lås och bom i ytterligare 20 år.

Permalänk | Anmäl #3 David, 2009-04-06, 23:44

Vi pratar om en person som erkänt ett drop och som är dömd för ytterligare två mord som hon otvivelaktigt varit skylldig till. Vi pratar inte om medhjälp utan anstiftan (vilket bör anses vara mer moraliskt tungt än att avfyra pistolen - denna praxis används även av svenska rättssytemet).

Vad jublar vi över? Att vi får betala logi och vård för en person som skämt ut oss rejält i utlandet och som är en kall mördarinna? Som svensk kryper jag när en amerikan frågar varför jag vill att de skall släppa en polismördare fri.

Permalänk | Anmäl #4 stefan., 2009-04-07, 00:13

Men kära David och Stefan. Ni pratar om en människa som har råkat illa ut. Skall man aldrig mer få en chans om jag gjort något fel? Hur skulle ni ställa er om eran dotter eller så suttit i samma situation. Eller om ni själva skulle åka till USA och träffa en vän som skjuter en polis, då är ni förstås oskyldiga. Ni är hårda i er dom, så länge det inte gäller er.

Permalänk | Anmäl #5 martinkihlström, 2009-04-07, 00:31

Om hon kommer klara sig i samhället och kan bidra med skattepengar så fine, släpp in henne. Däremot förstår jag inte varför det nästan låter som om det är ett visst fängelse i Eritrea det handlar om och inte ett i Kalifornien med tanke på glädjen i inlägget. Nu kommer hon väl bli rik på att skriva sina memoarer. Världen är bra konstig. Intressant att se hur länge hon får sitta i Sverige innan hon släpps.

Slutligen undrar jag varför folk brytt sig om detta fall så mycket?

Permalänk | Anmäl #6 Calle, 2009-04-07, 00:43

Ska man vara glad över detta? Hon har 3 liv på sitt samvete, tycker hon gott kan stanna i amerikanskt förvar. Här har hon inget att göra.
Ska man tycka synd om henne för att hon är en svensk kvinna?

Permalänk | Anmäl #7 Johnny, 2009-04-07, 00:45

Har har vi en manniska som varit med om att morda
inte en men tva med manniskor och som tydligen
fortfarande anser sig helt oskyldig. For oss svenskar
som bor i USA ar det helt ofattbart att svenskarna
vill ha henne "hem" till Sverige och betala flygresa och
fangelse i Sverige. Ar verkigen svenska skattebetalare
sa dumma att de vill betala for att denna menniska
skall forbattra sitt liv. Det kommer att kosta miljontals
kronor. Hon har -som tidigare namnts har- skamt ut
bade sig sjalv och Sverige pa ett avskyvart satt.
We swedes in America are happy to get rid of her.

Permalänk | Anmäl #8 Roger i USA, 2009-04-07, 01:04

Det enda som är på plus i denna historia är att CA slipper betala mera för henne. Men ist är det jag som betalar för det och det gillar jag inte heller. Säger som flera, vrf denna lena handen mot henne. Är det ingen som känner till straffet dråp? Alltså medhjlp till mord? Hon var ju långt i från en mönstermedborgare redan innan hennes kille mördade personerna, väljer man att punda och sitt umgänge så får man allt stå till svars för vad följderna blir.

och nej jag skulle aldrig låta min dotter hamna i denna situationen. Jag vill inte ha Annika varken i Swe eller USA, då jag betalar skatt för båda länderna. Hon är en utvald brottsling som svenska folket verkar tagit till sitt hjärta..

Permalänk | Anmäl #9 Christoffer A. Karlsson, 2009-04-07, 01:26

Med tanke på att Annika är en gammal knarkare som bott SEX år i sverige efter att hon föddes och sedan mest ägnat sig åt olika brott så vetetusan om jag är så glad över att hon kommer "hem" igen.

Tänker du inhysa henne själv och betala hennes soc? Okey, för mig då. Annars.. nej tack.

Permalänk | Anmäl #10 Kallekula, 2009-04-07, 01:33

Ipred mot Annika...

Permalänk | Anmäl #11 mOGGE, 2009-04-07, 01:42

Fokus i den här debatten borde inte ligga i just livstidstraff imo utan att de amerikanska rättsystemet är helt galet. Istället för att i domstolen bara låta experter göra objektiva bedömningar över påståenden och bevismaterial har man en klump vanliga människor "juryn" som lätt låter sig påverkas av känslor. Den där "hearingen" verkar ju också helt vansinnig. Vad har brottsoffrets anhöriga där och göra egentligen? Inte ett smack.
 
Tycker man att det inte är galet att någon sitter inne 26 år för "medhjälp" till ett mord när det enda man gjort var att vara där, (och man ångrar sig och erkänner direkt) så vet jag inte vad jag ska säga.
 
Det här är ett typexempel på ett psykologiskt fenomen där man vill hitta en skyldig till varje pris och lyncha denne. En syndabock. Och det är såna här känslor som jag tycker måste hållas utanför rättsystemet till varje pris.
 
Det är lättare att anklaga än förlåta.

Permalänk | Anmäl #12 Hannes, 2009-04-07, 02:10

Hon ar en brottsling varfor all denna uppmarksamhet. fatar ingen vad hoon kostar oss skattebetalare????

Permalänk | Anmäl #13 Anne-Marie Whelan, 2009-04-07, 03:30

En amerikansk pundarbrud som inte har mycket anknytning till Sverige som nu kommer hit. Vad finns det att vara himlastormande glad över?

Permalänk | Anmäl #14 Janne, 2009-04-07, 03:54

Jag tror inte att hennes frislappande har det minsta med guvernorens ambetstid att gora, utan att man helt enkelt skickar ivag de utlanningar man kan for att spara pengar. De har ju jatteproblem med ekonomin.

Permalänk | Anmäl #15 Markus, 2009-04-07, 05:16

Annika Östberg.
Betraktas nog i dom breda folklagren som manipulativ seriemördare och polismördare.
Vad kan hon tillföra det svenska samhället?
Inget gott i alla fall.

Permalänk | Anmäl #16 Kalle, 2009-04-07, 05:19

Det som är positivt i det hela är väl att Sverige lyckas hjälpa en medborgare. Jag bor själv i USA för närvarande och tycker det känns skrämmande att Sverige inte gör mer för att få hem någon som råkat illa ut. Nu vet jag mkt väl att Annika inte var en oskyldig by-stander utan var delaktig. Men att oskyldiga döms sker ju och då hade det varit tryggt att veta att ens hemland bryr sig om en. (Skänk en tanke åt Dawit). Därför blir jag glad när jag läser att något liknande hänt här, även om det säkert är Arnold vi ska tacka till största delen.

Många dömer väldigt hårt, 26 år är lång tid. Hon har spenderat över hälften av sitt bakom lås och bom. Ska man aldrig släppa ut en fånge kan man ju lika väl förespråka dödsstraff.
Andra ser henne som oskyldig vilket jag inte heller kan förstå. Någonstans läste jag att hon laddade om vapnet åt pojkvännen. Mkt mer skyldig än så blir man väl inte utan att själv trycka av.
Hoppas Sverige får chansen att visa att USA kan lita på vårat rättssystem så att vi kan få hem eventuella framtida fångar före 26års dagen.

Permalänk | Anmäl #17 Utlandssvensk, 2009-04-07, 05:24

Äntligen!

Permalänk | Anmäl #18 Midas, 2009-04-07, 06:23

Negativa kommentarer alla gjorda av män (och en kvinna) som uppenbarligen inte satt sig in i frågan. Annika var ung och naiv när hennes dåvarande pojkvän dödade/mördade två personer. Han dog i fängelset och hon fick ta straffet. Det är säkert lika många år sedan det hände som kanske flera av dessa negativa män (som skrivit kommentarer) är gamla. Hon har varit inlåst så länge att det går att säga att hon t o m avtjänat straff för många mördare här i Sverige. Om det blir aktuellt med en förflyttning till Sverige säger jag: Välkommen hem, Annika!

Permalänk | Anmäl #19 Lollo, 2009-04-07, 06:49

Terroristmisstänkt Gitmo-"svensk" hämtas hem med regeringsplanet, morddömd "svenska" möts av stora famnen efter över fyrtio år i USA innehållandes superi, prostitution, knarkmissbruk och delaktighet i avlivandet av tre personer. Vad är det för fel på det här jävla landet egentligen? Har alla helt slutat att tänka i detta fredsskadade rike fyllt med försoffade och fördummade trygghetsnarkomaner? Man skäms för att vara svensk!!

Permalänk | Anmäl #20 Helmer Pulling, 2009-04-07, 07:09

Fy på er alla män utan vilja att tänka vidare! Lätt för er att sitta här o döma! Annika Östberg har suttit fler år i fängelse utomlands än de flesta och har nu regeringar tillsammans kommit fram till att hon ska flyttas så är det så. Det är bara att gilla läget eller flytta nån annanstans! Ta tag i era egna liv istället. Gå ut och vandra i vår fantastiska natur tillsammans med barnen, bygg en koja kyss och krama frun extra mycket o framförallt tänk positivt!
Det är en underbar vårdag därute! Mvh Kristina!

Permalänk | Anmäl #21 Kristina Feng, 2009-04-07, 07:38

Jag är utlandssvensk och en stor orsak till att jag inte vill bo i Sverige är den kusligt kyliga atmosfären som fler och fler svenskar visar. Titta bara på alla dessa kommentarer här.
Hur i hela världen kan man sätta pengar ("våra skattepengar") före människors liv? Ofattbart.
Brott skall bestraffas. Men vart sätter vi gränserna för när ett brott är avtjänat? Borde inte detta debatteras mer än "skattepengar" ?

Permalänk | Anmäl #22 anonym, 2009-04-07, 07:45

Otroligt många negativa kommentarer, epiteten haglar "pundarbrud" osv. Vilken hemsk människosyn.
Att hon har blivit frisläppt gör mig så glad som människa, att man kan få en andra chans oavsett vad man gjort. Ger mig hopp om livet.
Ni som klagar på att era skattepengar går åt, greppa era högafflar och bege er ner på stureplan i Stockholm. Det är där ni borde vara istället för att klaga på en ensam liten människa som har fått en andra chans. Och förstår ni inte det resonemanget är tyvärr allt hopp ute för er.
Men jag ger er gärna en andra chans.

//20 000 nyanser av grått

Permalänk | Anmäl #23 hemlandssvensk, 2009-04-07, 07:48

Det är kanske inte så märkligt att en del kommentarer är negativa till frisläppande. Hade händelsen utspelat sig i Sverige hade Östberg förmodligen blivit frisläppt för ca 15-20 år sedan. Det svenska systemet var och är ofta stötande, inte minst för brottsoffer och deras anhöriga. Annikas fall har många gånger diskuterats i samma veva som strafflängder och rabatter på fängelsestraff i Sverige och låga skadestånd till brottsoffer.
-
Jag vet inte om det är bra eller dåligt, för Östberg eller samhället, att hon kommer ut efter 26 år men jag hoppas att hon vill bidra till samhällsnyttan i Sverige och får en reell möjlighet till det.
-
Debatten om svenska straffsanktioner och brottsoffers behandling är något helt annat.

Permalänk | Anmäl #24 A. Persson, 2009-04-07, 07:55

Vänta lite... man kanske ska fråga sig varför Annika hamnade snett från början? Hur var hennes familjesituation? Fick hon den kärlek varje barn behöver? Var fanns de som borde ha gett henne den uppmärksamhet hon sökte? Självklart ska man ta sitt straff för det man själv gör. Men det är så lätt att fördöma...

"Var generös i ditt hjärta"

Permalänk | Anmäl #25 Ducca, 2009-04-07, 08:11

Annika höll inte i pistolen! Det borde göra en JÄVLA skillnad för alla som kan läsa. Annika var som ung ihop med en dåre. Vilka kvinnor har inte det? Carolina Gynning var ihop med en knarkare som Linda Rosing också ärvde efter en stund i alla fall. Tänk om en av alla dessa knarkande kändisar som vi har i Sverige, skulle ha skjutit en polis, skulle vi då anse att den personen som råkade vara ihop med den galningen är skyldig? Inte jag i alla fall!

Minns Åsele, den unga kvinnan som var tillsammans med den där jävla galningen som slaktade en hel familj. Inte fick hon samma straff! Självklart inte, för det var inte hon som var mördaren!

Jag tycker i allafall att Annika har straffats alldeles för hårt och jag hoppas att hon kommer få många bra år i sitt liv i Sverige. Välkommen hem Annika!

Permalänk | Anmäl #26 Ramona Fransson, 2009-04-07, 08:12

Ingen skulle komma på iden att förklara de Malexanderdömda som "oskyldiga".
AÖ har inte varit hemma hos mamma sedan hon var i 12 - 13 år, hon flyttade till USA och kom in i ett liv av droger och brottslighet.
Varför gullas det med denna person. Svenska var ett språk som hon fick lära eller återinlära på äldre dagar i fängelset.
Varför gullas det med dessa i USA fängslade

Peter Dahl göteborg

Permalänk | Anmäl #27 Dahl Peter, 2009-04-07, 08:18

Att Annika är kvinna är ganska avgörande för hur folk reagerar. Hade hon varit man hade tongångarna varit helt annorlunda. Det är ganska avslöjande för hur svenska samhället ser på brott och straff mellan könen, ett skräckexempel är häxprocesserna i de svenska sexualbrottmålen där "trovärdighet" utgör grund för att döma "bortom rimligt tvivel".

Be that as it may, man kan med lite god vilja se Annika som en utnyttjad kvinna som hamnade i dåligt sällskap. Eller inte. Det har lite betydelse.

Den grundläggande frågeställningen är om vi bör låsa in människor av något kön i 28 år och tro att det löser några problem alls? Varför talas det inte längre om rehabilitering och återanpassning? Ett led i en återanpassning är att utveckla empati och förstå hur fel man har handlat. Det är ett mycket svårt straff i sig, man behöver bara se sig omkring för att förstå hur mista fel begånget av i stort sett alla bortförklaras, förstå då vad det innebär att ha mördat? Det är ett ansvar som mycket få människor kan bära utan stöd, och får man inte det riskerar man att bli förhärdad.
Precis lika förhärdad som de som njuter av att se en brottsling straffad. Bitterhet och sorg är oundvikliga konsekvenser och man stänger för alltid vägen till försoning både för anhöriga till offer och förövare.

Varför är straffet så viktigt att läkeprocesserna inte alls ska diskuteras?

Permalänk | Anmäl #28 Eve, 2009-04-07, 08:24

Hade hon varit man hade ingen brytt sig, allra minst media och definitivt inte journalister som Lena Katarina. Det är hennes kön som sätter känslorna i svall, teatraliskt illustrerat av denna artikel. Det är känslor, känslor och mera känslor. Inte ett spår av analys, eller ens vilja till analys, eftersom detta stör det känslomässiga ruset som många av kvinnorna i den här debatten helt uppenbart avnjuter.
-
Här finns paralleller till lögnerna om Gömda. Samma känslomässiga berusning, samma motvilja mot varje försök till klartänkthet eftersom det stör det berusande känslotillstånd som läsandet försatt tusentals kvinnor i. Kvinnorna identifierar sig med Mia och Annika, de gråter när de läser deras historia och de sugs in i historierna.
-
Här finns uppenbart en marknad, och det har både Liza och Lena fattat. Med deras hjälp kan dessutom storyn bli ännu bättre. (Förlåt mig Lena, jag har inte läst din bok och vet egentligen inte om du ljuger på samma sätt som Marklund gör. Men upplägget har tydliga paralleller.)
-
Allt detta skulle kunna vara helt oförargligt, en massa kvinnor som går igång på snyfthistorier om andra kvinnor, tillsammans med några mindre nogräknade journalister som tjänar en hacka på det hela. Men tyvärr påverkar dessa historier hela samhället, i det att de upprätthåller myten om kvinnan som det eviga offret och mannen som den evige förövaren.
-
Annika Östberg är inget offer. Låt er inte luras av att hon är kvinna, och att av en kvinnlig journalist tagit henne under sina vingar och presenterar tillrättalagda historier som dryper av känslosamhet. De två män som mördades är däremot offer, precis som deras anhöriga som fortfarande sörjer förlusten av sina nära och kära.

Permalänk | Anmäl #29 Anders B, 2009-04-07, 08:23

Jag haller helt och hallet med Martin Kihlstrom. Det ar latt att doma nar det inte galler ens egna anhoriga. Vi BORDE daremot kritisera och skrika hogt nar ett rattsystem gar emot manskliga rattigheter och nu rakar det galla en kvinna som behovde var hjalp! Sverige borde skammas over att inte lyckats battre i detta fallet. Typiskt svenskt att inte vilja trampa nagon pa tana. Hoppas nagot tuffare land an Sverige hjalper mig ur spanskt fangelse om min partner mordar poliser! Jag skall byta till dansk nationalitet!Skams!

Permalänk | Anmäl #30 Karl Magnus Johansson, 2009-04-07, 08:23

Ni som är kritiska mot släppandet varför går ni inte till svenska myndigheter och klagar när svenska brottslingar blir frisläppta efter bara några år i svenska fängelser för mord. Att Annika skulle ha skämt ut oss svenskar är en tragisk argumentation. Jag har bott utomlands länge och anser att den svenska mentalititen är en av de mest pinsamma i världen. Annika Östberg hamnade snett i ett land där hon dömdes till detta långa fängelsestraff, nu kommer hon hem. Tragiskt att hon inte släppts tidigare. Jag skulle själv tycka det var skämmigt att ha Arnold Swarchnegger som guvernör om jag bodde i den delstaten. Det är en stor skillnad på någonting som skämmer ut en och och någonting som är tragiskt. Typiskt svenskt att inte veta skillnaden.

Permalänk | Anmäl #31 Terminator, 2009-04-07, 08:44

Alla svenskar känner väl till hur hon aktivt drev på vid mördandet av poliser. Det är utmärkt att hon suttit fängslad så länge.

Däremot behöver den gamla tanten inte sitta i finkan i Sverige längre. Hon har gjort sitt. Hon kan återvända i triumf till Sverige och leva på socialbidrag och pension.

Permalänk | Anmäl #32 Thomas E, 2009-04-07, 08:49

En intressant parallell är Malexandermördarna. Dessa är dömda enligt svensk lag och kommer att avtjäna betydligt kortare straff än Östberg. Det skall bli intressant att se om mottagandet och hyllningskörerna blir lika ystra.

Permalänk | Anmäl #33 Erik E, 2009-04-07, 08:56

Vad är det med män egentligen? Kolla hur mycket elände dom skapar i världen! Våld mot barn och kvinnor, krig, våldtäckt ... listan kan bli lång. Saknar många män förmågan till empati? Svaret enligt mig är JA!
Jag är glad för Annikas skull. Hon har under sin fängelsetid gjort mycket gott. Hon har tjänat pengar åt amerika genom att träna blindhundar... vet ni hur mycket det kostar!?
Hon kommer inte att bli någon särskild belastning för svensk ekonomi, hon kommer istället att bidra med skattepengar.

Permalänk | Anmäl #34 Hans Öhman, 2009-04-07, 09:03

Jag är så glad och lycklig! Jag har öljt Annikas öde i mer än 15 år, att det känns som jag känner henne. Jag vill överläma 10 000 röda roser på Arlanda när hon kommer hem och ge henne en björnkram!
Tack alla människor som skriver gott om henne!

Permalänk | Anmäl #35 Lisbeth, 2009-04-07, 09:03

Men Annika är ju kvinna! Dessutom svensk! Förstår ni inte? Det är ju synd om kvinnor pga att de är kvinnor därmed systematiskt förtryckta av män (som tex Arnold Schwarzenegger)! Dessutom är hon ju svensk (hon har ju faktiskt bott i Sverige i de första 5-6 åren av sitt hittils 50+ långa liv, alltså är hon ju jättesvensk eller hur) och svenskar är ju lite finare och moraliskt bättre än andra människor eller hur! En svensk kvinna ska inte behöva sitta i fängelse. Statistik från BRÅ härom året visade att svenska domstolar ogärna fängslar kvinnor som begått brott. Svenska folket vill inte ha hem eller fria Annika. Det är de mansföraktande feministerna vid makten i Sverige som vill detta. De anser att även kvinnor som hjälper till vid mord är offer för manligt inflytande. Kvinnor har ingen egen vilja, och ska aldrig vara ansvariga. Tack Usa för att ni straffat denna kvinna på ett rättvist sätt. /En svenskt average Joe

Permalänk | Anmäl #36 Patrik, 2009-04-07, 09:12

Jag tror att Annika Östberg släpps tack vare Fredrik Reinfeldts samtal med både Arnold och Obama.

Permalänk | Anmäl #37 Micke, 2009-04-07, 09:17

Tror inte att Arnolds tid kvar i ämbetet spelar så stor roll, det handlar snarare om vilken regering som frågar. En republikan kan nog tänka sig att efterkomma ett önskemål från en annan "conservative government" (eller hur man nu valt att översätta borgerlig regering). Hans intresse av att lyssna på "a bunch of greens, socialists and communists" är nog betydligt svalare.

Permalänk | Anmäl #38 Thomas, 2009-04-07, 09:26

Vad är det med män egentligen? Kolla hur mycket elände dom skapar i världen! Våld mot barn och kvinnor, krig, våldtäckt ... listan kan bli lång. Saknar många män förmågan till empati? Svaret enligt mig är JA!
Jag är glad för Annikas skull. Hon har under sin fängelsetid gjort mycket gott. Hon har tjänat pengar åt amerika genom att träna blindhundar... vet ni hur mycket det kostar!?
Hon kommer inte att bli någon särskild belastning för svensk ekonomi, hon kommer istället att bidra med skattepengar.

Permalänk | Anmäl #39 Hans Öhman, 2009-04-07, 09:40

Det var minsann en äcklig artikel! Visst är AÖ säkert en annan människa idag och det är helt på sin plats att släppa henne, men dessa groteska hyllningskörer kan jag bara inte förstå. Jag antar att det i grund och botten handlar om att hon är svenska medan hennes offer inte är det. Därför är deras och de anhörigas liv inget att bry sig om.

Permalänk | Anmäl #40 Rick, 2009-04-07, 09:49

Jag är chockad efter att ha läst inläggen. Vad är det för människor som kan vara så hårda och fördömande så att man beklagar Annika Östbergs frigivning och hemkomst till Sverige. Annika är svensk och skulle ha avtjänat endast några år om hon blivit dömd i Sverige för medhjälp till mord. Hon har avtjänat 28 år av sitt liv i Californiskt fängelse. Trots detta så anser ni henne fortfarande som en brottsling.
Ingen annan i vårt land har suttit inlåst så länge i ett streck. Återigen HUR kan ni vara så hårda och fördömande. NI skrämmer mig men ändå tycker jag synd om er. Jag har svårt att tor att man med en sådan attityd kan leva ett bra och rikt liv. Snararae motsatsen.
AS har levt, efter vad jag läst, ett hårt liv innan händelsen 81, det förnekas, inte men hon HAR avtjänat sitt straff och mer till. Jag hoppas innerligen att de flesta i Sveriges avlånga...håller med och stämmer in i ett "Välkommen Annika" och förstå att det kommer att ta ett tag innan hon, efter 28 års fångenskap kan fungera i samhället igen.
Till det amerikansk /svenska paret som skäms över att vara svensk. Ett tips: byt medborgarskap. För min del skäms jag över ert ställningstagande.
Och återigen välkommen Annika. Du förtjänar din frihet och jag hoppas du kan ta vara på den.
Elisa

Permalänk | Anmäl #41 elisas, 2009-04-07, 10:17

Var det någon här som läste Dn:s artiklar om straff i usa? Där en svart man dömdes (i californien) till livstids fängelse utan möjlighet till frigivning för sitt tredje brott som var att stjäla en cykel! Det fanns flera exempel på straff som var horribla i sina proportioner! Det man kunde utläsa var att trots amerikas väldigt hårda straff så har man mycket mer fångar och mord än något annat västland... och det är STORA skillnader mellan tex usa och canada och usa och sverige.
Hårda straff ger inte mindre kriminalitet. Det betyder inte att man skall ta bort straff... det betyder att man måste se andra lösningar också!

Permalänk | Anmäl #42 Hans Öhman, 2009-04-07, 10:19

Låt oss resonera lite anständigt och människovänligt. Det här fallet har haft mycket stor betydelse för relationerna mellan Sverige och Amerika på det humanitära planet enligt Jan Eliasson. När detta förhoppningsvis är ett avslutat kapitel..dvs när och om Annika återförs till Sverige så kan relationerna till Amerika normaliseras. Själv tror jag att ekonomi spelar in. Delstaten California har en katastrofal ekonomi och det var ren tur att de fick ihop sin budget i sista stund. De får nämligen till skillnad från andra delstater inte låna av den Amerikanska staten....dvs hade de inte fått ihop budgeten hade det blivit konkurs. De måste därför försöka bli av med de fångar som är en särskild belastning för dem och här är Östberg en bricka i ett spel. Läste igår kväll att man nu talar om ytterligare någon person som avtjänar ett livstidsstraff i San Francisco och att han också skall överlämnas till svenska myndigheter. Nu återstår det bara att se vad som händer...men ett plan står nu i New York under stort hemlighetsmakeri och nu talas det om att planet skall återvända till sverige idag med Annika Östberg. Vad som är sant och inte sant vet nog ingen.

Permalänk | Anmäl #43 Mikael Drakenberg, 2009-04-07, 10:21

Vad spelar det för roll om hon är kvinna eller man? Typisk argumentering av pk-feminstmaffian samt deras hangarounds som Hans. Om ni själva hade fått er pappa dödad av någon tror jag inte ni hade tyckt det var så fint att de släpptes ut. Tränade hundar åt USA kunde hon väl fått fortsätta med det i så fall? I övrigt är det skrattretande med återkommande kommentarer i stil med "män är hemska". Det är som om jag skulle skriva att kvinnor är maniska skoköpare som spenderar hela dagen framför spegeln och därför aldrig kommer nånstans i samhället Detta stämmer inte heller. Enbart idioter spelar på dessa fördomar. Kvinnor och män är olika, gott så. Däremot inte olika elaka när chans ges. Vi har haft en patriarkal hierarki pga kyrka, monarki och annat trams i de flesta länder på jorden. När kvinnor nu i vissa länder äntligen får lika stor chans att nå höga positioner som män så beter de sig lika svinaktigt som männen. Get down from your high horses and pick up the dung...

Permalänk | Anmäl #44 Calle, 2009-04-07, 10:24

För många är det svårt att hålla två saker i huvudet samtidigt. Det är skäligt att frige någon som förändrats efter en lång tid i fängelse - trots ett obehagligt brott. Men av det följer inte att en sådan person ska hyllas som en hjälte. Jag känner inget annat än äckel för dem som tänker ställa upp med rosor när hon kommer. Däremot önskar jag AÖ ett fridsam liv hädanefter.

Permalänk | Anmäl #45 Rick, 2009-04-07, 10:42

Jag kan tycka att 28 år kan vara rätt lagom, t o m för polismord. Jag har inte minsta sympati för Annika Deasy (tidigare Östberg) som tillsammans med sin pojkvän mördat två personer. Om man är den som skjuter eller den som distraherar offret för att ens kumpans lättare skall kunna skjuta offret i ryggen anser jag rätt ovesäntligt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Annika_%C3%96stberg

Jag anser att Deasy defenitivt gjort sig förtjänt av sina 28 år.

Sgt. Richard Helbush vid Lake County Sheriff's Department hade däremot inte gjort sig förtjänat av att mördas av Deasy och pojkvännen när han stannade för att hjälpa vad han trodde var några personer som hade fått problem med bilen.

http://camemorial.org/1981-1990/helbush.php

Permalänk | Anmäl #46 Thomas, 2009-04-07, 10:44

Svenskar har ett konstigt sätt att uppfatta verkligheten. Jag ger dig en orfil och förväntar inte mig en örfil tillbaka... ????
Här dödar man en hel familj som den finske mördaren på 80 talets ( kommer inte ihåg namnet) och sen släpper man honom... tycker att detta är så otroligt att det inte finns ord. Sen jublar man .. " Annika ska släppas " typ som om det var Nelson Mandela eller nogån oskyldig hjälte... hallo folk mognad behövs i detta land. Betala kosekvenserna för det du gör så som vuxna gör.

Hon borde sitta resten av livet .

Permalänk | Anmäl #47 AAron , 2009-04-07, 11:12

Om nu en del av er tycker det är ett brott och hon ska straffas för det, så ja hon har redan straffats i 28 år.
Läs artikeln ordentligt, läs mellan raderna, så kanske ni finner en djup sorglig historia. Jag vill tacka Lena Katarina Svanberg för hennes fina artikel, som berör mig djupt.

Permalänk | Anmäl #48 Lisbeth Kågö, 2009-04-07, 11:21

Lisbeth och alla andra kvinnor som "berörs djupt" av denna historia skulle förmodligen kräva att Annika omedelbart avrättades om de hade läst en annan version och istället "berörts djupt" av denna. Förmågan till känslomässigt engagemang är uppenbarligen oändligt mycket större än förmågan att kritiskt och skeptiskt ta del av information som en journalist med boksäljarambitioner sätter på pränt.

Eve, vi får hoppas att du har fel när du säger att man inte löser några problem genom att låsa in någon i 28 år. Annars är det nämligen en knarkande seriemördare som snart anländer till Stockholm.

Faktum är att fallet Annika rimligen ställer alla som inte tror på inlåsning som kriminalvård inför ett dilemma:

Endera har dessa 28 år haft avsedd effekt, dvs hon är numera en ny människa som inser och tar hänsyn till vilka effekter hennes handlingar har för hennes medmänniskor. Problemet med den slutsatsen är dock att man då har ett exempel på fängelsestraffets förträfflighet. Så länge hon satt inne kunde hon inte stjäla och mörda som tidigare, och när hon väl släpps ut är hon en ny människa. Precis som tanken är med fängelse!

Om man istället säger att hon inte är en ny människa, utan att hon kommer att fortsätta mörda och stjäla när hon väl släpps ut eftersom inlåsning inte hjälper, ja då är det väl lite knepigt att argumentera för att hon ska fritt få promenera på Stockholms gator?

Permalänk | Anmäl #49 Anders B, 2009-04-07, 11:47

Idag när jag läste om att Annika Östberg förhoppningsvis är på väg till Svergie igen blev jag såååå GLAD! äntligen lite rättvisa, sedan går jag in här och läser alla elaka kommentarer som mestadels är skrivna av män! Blir man ju jätte ledsen, medmänskligheten i detta land finns inte längre, det snackas bara om "mina" skatte pengar... Ingen verkar tycka att människor har rätt till en andra chans, om detta skulle drabba er eller er familj då skulle det nog låta annorlunda... fy f...n för alla egoister i detta land!

Permalänk | Anmäl #50 Anne , 2009-04-07, 12:10

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.