[...] SVD4, DN2, GP1, DN3, AB2, SVD4, AB3, DN4, AB4, AB5, AB6, Newsmill, SVD6: “Fick sparken anklagad för att ha stulit två chokladbitar“, [...]
Blogg:Att privatisera är stöld - men bara i Täby « Nemok, 2009-04-10, 10:57
Ja, det är viktigt att konstatera att islam och vänster har funnit varandra och nu slåss solidariskt mot demokrati och välstånd.
|
Utvecklingen visar att demokratin nu är så stark att dess fiender tvingas samarbeta, hur stora än åsiktsskillnaderna är mellan dem.
|
Det kommer givetvis inte att förhindra demokratin att krossa de reaktionära ideologierna islam och socialism som båda sett sitt bäst-före-datum passera för länge sedan.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-03, 12:21
Den som tjänar pengar på att sälja en bok tycker den är viktig! Visst, iIntolerans mot olika grupper är ett viktigt ämne, men eftersom boken skrevs av en dokumenterat lögnaktig extremist (som stött Hezbollahs raketartilleri mot städer!) avfärdas den och ämnet. Knappast nyttigt.
.
Nå, "Staten och kapitalet" låter åtminstone bättre som slagord än vad fallet är här:
Extremist-tokar av alla ideologier/religioner -- och kapitalet!
.
Tack, efter en tung arbetsvecka behövde jag ett gott skratt.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-04-03, 12:33
Malm & Herold förmår inte skilja mellan islam och muslimer. De gör bägge det grova misstaget att dra likhetstecken mellan islam som lära och ideologi och muslimer.
Att blanda ihop dessa vitt skilda företeelser är respektlöst, inte minst mot alla sekulära muslimer. Malm bidrar därmed själv till att sprida fördomar om muslimer samtidigt som han marknadsför uppfattningen att islamkritik är detsamma som kritik mot muslimer i allmänhet.
Malm är en okunnig lögnare som de facto själv bidrar till hat mot muslimer.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2009-04-03, 12:35
Bra att Du går in och tar efterdyningarna Rikard,
A.M. har säkert något annat projekt att sätta pennan i.
Så länge jag får kritisera Islam precis för vad den är, en reaktionär konservativ rörelse utan att bli kallad för "fob" är jag nöjd.
Så länge jag får uttrycka min vämjelse för de radikala islamisterna utan att "kränka" någon är jag nöjd.
När den dagen är nådd då den sista mosken gått i konkurs då är jag ochså nöjd.
Vi behöver inte mer vidskepelse och Gudsfruktan utan mer kunskap, och där bidrar ju Malms bok liksom bröderna Gardells böcker för att avslöja reaktionen var den en befinner sig.
Undrar vilken ideologi Bo T känner att han kan förlika sig med, Bo Teismen ?
Permalänk | Anmäl
Kenneth, 2009-04-03, 12:37
Ja, och på 30-talet och 40-talet var det många som på samma sätt led av nazifobi och utryckte sig nedsättande om nazister!
Man påstod att det var en odemokratisk ideologi som strävade efter världsherravälde, och att nazisterna stödde nazismen - så dumt och fördomsfullt!
Permalänk | Anmäl
Marre, 2009-04-03, 12:43
Jag tycker man orättvist marginaliserar andra religioner och grupper på detta sättet. Hur blir det med Buddhistofobin, Hindufobin och Sikhofobin..?
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-04-03, 12:46
Mja. Att en försäljare gör reklam för sin vara och framhåller dess kvaliteer är ju ganska självklart. Vad skulle förläggren säga? "Jag ger bara ute detta för att tjäna pengar på debatten!". Inte "jag vill underblåsa motsättningar och diverse anklagelser om olika sorters "ism". Andreas Malm ger ju den nyttige idioten ytterligare ett ansikte.
Permalänk | Anmäl
Mike Rossi, 2009-04-03, 12:50
Jag är ateistisk liberal, Kenneth, med egna idéer förstås, det hör ju till.
Om jag får några anhängare tänkte jag kalla ideologin för botulism.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-03, 13:10
Idag har Europa placerat sig i den fullkomligt absurda situationen, att det inte är tillåtet att kritisera islam. Kritik av islam kallas islamofobi, en fruktan, ångest eller en skräck för islam. Det är därför förbjudet att visa fruktan eller vara rädda. - Den kritik som kristendomen har genomgått och som kristendomen själv ständigt genom går istället över i islam till att förvandlas till fobi. Kritik av islam sammanställs istället med rasism och främlingsfientlighet. ”Kritiken av religionen är förutsättningen för all kritik” Det citatet har aldrig varit mer aktuellt än nu anno 2009. Karl Marx skrev det 1844. - Om man inte törs och vill kritisera religionen, är man inte en kritiker. Det handlar om kritik mot islam. Kristendomen är färdigkritiserad. Varje intellektuell, som inte vill göra upp med islam och utställa alla fundamentalister som frivilligt fjärrstyrda robotar, de är dom som bör läsa Marx ”att upphäva religionen”. skrev Marx, ”är att forma folkets verkliga lycka”
Varför skall en stor del av den svenska befolkningen leva i en illusion av lögn och fem gånger om dagen dagligen vända sig mot en öken? Varför skall en galens mans böcker läsas som en evig sanning? - Varför skall vackra kvinnor gömmas bakom lager av tyg? Riv av det! Religionen skall kritiseras. Religion skall avslöjas. - Om det finns fler marxister i detta land bör de ställa sig i frontlinjen vidareföra Marx projekt : att avslöja religionen som bedragare och befria folket från religionens ok. - Befria de unga invandrarna från imamernas klor!
En genuppstådd Nietzsche, Brandes eller Karl Marx skulle idag bli betraktade som fiender af all humanitet av Andreas Malm om de skulle föra vidare sin religionskritik i dagens Europa.
Islamkritik bör ingå som en naturlig del av ett kritiskt Europa. I flera hundra år har kristendomen kritiserats. Men om nu Europa väljer att undanta islam från offentlig kritik, så rullar Europa sig själv flera hundra år tillbaka i tiden. Därför då sätter vi en parentes för den moderna upplysningen. Då stänger vi för upplysningen, så inför vi kyrkstaten och tekrokratet. Där en religion, nämligen islam, absolutiseras som den enda oinskränkliga. Det är en mycket skrämmande utveckling.
Islam är en religion och ingen ras. Islam är en tro och bör behandlas som en sådan. Därför kan den också fritt kritiseras.
Permalänk | Anmäl
Malmöbon, 2009-04-03, 13:42
Jag tror varken Richard Herold eller Andreas Malm riktigt förstår vad det handlar om i grunden. De ser bara vad de vill se och tror sig veta och förstå bättre än alla andra, något som är så typiskt för den självgoda vänstern när den på sitt vanliga uppblåsta manér agerar viktigpetter.
Bland många så kallade ”vanliga människor” finns en befogad oro mot de strömningar som kommer med Islams utbredande i väst. Vi ser tydliga tecken på att religionen gör återtåg och att religiösa dogmer helt plötsligt tar plats i det offentliga samtalet. Vi hör människor som på fullt allvar hävdar att svensk lag står under Guds lag, att kvinnor som inte följer religiösa regler bör utsättas för våldshandlingar och att de som inte har den rätta tron är lägre stående varelser.
Jag väljer personligen att säga nej tack! Islam är föråldrat, odemokratiskt och människofientligt. Och det är min mänskliga rättighet i ett demokratiskt land som Sverige att uttrycka kritik mot något som jag ser som ett hot mot det samhälle jag värnar om. Den politiska ideologi som Islam står för är i mina ögon lika vanvettig, odemokratisk och fel som både kommunism, nazism och fascism. För inbilla er inget annat än att Islam i också är en politisk ideologi.
Jag tror på det demokratiska, sekulariserade och jämställda samhället. Jag tror på allas fri och rättigheter. Jag tror på yttrandefrihet. Ovan nämnda herrar kan åka till vilket muslimskt land som helst och se hur det står till med dessa saker. Sedan kan de ta sig en funderare på hur de vill att framtiden ska gestalta sig i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Joakim, 2009-04-03, 13:57
Sluta vara så förbannat rädda för muslimer! Har ni ens träffat någon eller har ni fått er bild av muslimer utifrån några få extremister som visats på tv? Har ni kollat på för mycket amerikanska actionfilmer? Det verkar så.
Permalänk | Anmäl
Amanda Svalin, 2009-04-03, 14:04
Den här boken är den viktigaste boken i kampen för Herolds swimmingpool.
Permalänk | Anmäl
Erik L, 2009-04-03, 14:08
Mina två frågor. Ett, Herold skriver om ”de knasigaste amerikanska tankesmedjorna”, hur vet vi att de är knasiga? Det kan de mycket väl vara, men vid tanke på att han försvarar en svensk fanatiker som hyllar Hizbollah, så undrar jag om Herold verkligen är rätt man att avgöra vem som har knasiga åsikter.
Två. Skulle Herold ha gett ut en sjuhundra sidor lång bok med uppräkningar av intolerans i islam och i muslimska stater? Jag misstänker att en sådan bok antingen skulle tigas ihjäl eller sågas betydlig hårdare än Malms bok.
Permalänk | Anmäl
Lucian, 2009-04-03, 14:11
Det verkar vara en intressant bok. Det larmas om antisemitism, i betydelsen judehat, men hittills har jag inte träffat en enda som uttalat hatar judar. Däremot har jag hört rätt många nedsättande och föraktfulla kommentarer om muslimer I ALLMÄNHET.
Det är uppenbart att vår tids rasism riktar sig mot muslimer i allmänhet och araber i synnerhet. Min gamle far ogillar många men hatet mot muslimer är särskilt starkt. Han läser sin lokaltidning och tittar på de vanligaste TV-kanalerna. Så varifrån har han fått sin rasism?
Permalänk | Anmäl
Kjell Johansson, 2009-04-03, 14:12
Amanda Svalin, personligen har jag samma åsikter om islam som jag har om religionerna kristendom och marxism. Mina husfilosofer om kristendom är f.ö. Ingemar Hedenius och Bertrand Russel. (De muslimer jag känner läser mest Taslima Nasrin.)
.
Sen, Amanda, har du mer än personangrepp att komma med?
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-04-03, 14:15
"Min gamle far ogillar många men hatet mot muslimer är särskilt starkt. Han läser sin lokaltidning och tittar på de vanligaste TV-kanalerna. Så varifrån har han fått sin rasism?"
Ge oss något exempel, Kjell Johansson. Fakta och faktabaserat tyckande är inte rasism.
Det är t.ex. inte rasistiskt att påstå att muslimerna i Sverige har många barn och lever på bidrag. Det är visserligen generaliseringar men ändå fakta om man får tro på "lokaltidningen och vanliga TV-program".
Det är mycket som kallas rasism som inte är rasism för att förhindra en öppen diskussion.
Det yttras däremot många åsikter som är antisemitiska utan att personerna själva fattar eller erkänner att det är antisemitism.
Ensidig kritik av Israel är ofta full av antisemitism. Speciella lagar och begrepp fabriceras för att smutskasta Israel och indirekt judarna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-04-03, 15:02
Det märkliga i den här debatten är att så många reagerar på att en del vänsteranhängare tar ställning mot förföljelsen av muslimer, medan väldigt få hade/har invändningar mot att nazister, facister och andra högerextremister(t.ex. SD) i det närmaste allierat sig med zionisterna, (men å andra sidan så är ju dessa av samma "virke"...så det är nog en ganska naturlig allians).
Permalänk | Anmäl
A.I, 2009-04-03, 15:06
Hej herr Herold!
Vi i väst är kanske lite rädd för muslimer pga alla terroristdåd mot oss västerlänningar?! Enligt en muslim som själv skrev i expressen var 90% av alla terrorister muslimer och frågade sig själv varför! Det var en ovanligt rättfram muslim. Ovanlig i dagens värld.
Ha en fredlig dag!
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-04-03, 15:17
Bo T skrev:
"Ensidig kritik av Israel är ofta full av antisemitism. Speciella lagar och begrepp fabriceras för att smutskasta Israel och indirekt judarna."
Nonsens!!!
Vad tror du skulle hända om någon gjorde en film eller ett dataspel som demoniserar judar på det sätt som muslimer, (särskillt arabiska muslimer) demoniseras i otaliga filmer och dataspel???
Permalänk | Anmäl
A.I, 2009-04-03, 15:19
Väl rutet, Herold! Bara kommentarerna under Newsmillartiklarna som behandlar boken bekräftar bokens slutsatser. Den egenmäktiga föraktfulla svepande världsbilden med dess kraftiga stöd av patetiska härskartekniker är det bästa som de flesta Malmkritiker kunnat leverera, och då är dessa ändå muslimhatarnas grädda. Samtidigt graderar de sig själva genom att påpeka att de minsann är demokrater, för lika värde, för lika rättigheter, för yttrandefrihet etc. Enligt den enfaldiges lag som infinnes i naturen så är det så att eftersom dom har paxat dessa koncept, de mest basala mänskliga rättigheterna, så blir de automatiskt immuna mot kritik, en magisk brandvägg. Dels kan ingen av de som de anser är deras opponenter göra anspråk på dessa eftersom de, likt framsätet på en bil, redan är upptagna, dels kan ingen anklaga dem för att vara hycklare - även om de i alla sina andra påståenden bryter just emot dessa rättigheter och det sunda förnuftet. De sätter upp spelreglerna, bryter mot dem men inget händer eftersom dom själva är domarna. All kritik som läggs fram mot deras ord hamnar då inom dessa kategorier, eller personangrepp, eller överdrivna anklagelser som syftar till att tysta legitim kritik. Detta mönster är så häpnadsväckande flagrant att det borde gå upp som en sol för alla läsare om hur rätt Andreas Malm har - recensenter som kvasidebattörer kritiserar Malm på samma slokörade sätt.
Permalänk | Anmäl
THE Banana, 2009-04-03, 15:20
Svar till: Bo T, 2009-04-03
Ja, att kritisera Israel för att hänsynslöst ha beskjutit civilbefolkningen i Gaza, bombat, FN-byggnader, skolor, sjukhus, använt vit fosfor m.m. och begått våra brott mot folkrätten, är givetvis bara elak antisemitisk propaganda.
Permalänk | Anmäl
Abrahamas, 2009-04-03, 15:28
Ok, botulism det blir väl till att praktisera på nordpolen kanske .
Men när släppte Du internationalismen som är en sådan väsentlig del av liberalismen ?
Det måste väl vara bra för en liberal att folk sorterar bort den främlingsfientliga delen av kritiken mot sociala och politiska rörelser, eller ska socialismen förklaras av att det befunnits judar i ledande positioner eller i andra rörelser som har motsatt ståndpunkt tex. Austrian school of economics ?
Det är väl bra att Malm ägnar tid åt att rensa bort de främlingsfientliga företeelserna i vår samtid så att religionskritiken och kritiken mot Islam hålls fri från sådana människofientliga yttringar ?
Som liberal kan Du väl svårligen vara emot människor även om de kommer från en muslimsk kontext ?
Permalänk | Anmäl
Kenneth, 2009-04-03, 15:37
Bo T vill ha exempel på hatet mot muslimer. Men det var ju det jag gav: min egen far. En gammal, mycket plikttrogen och full med fördomar, inte minst mot muslimer. Det är ju så det ser ut bland äldre män. När jag sporadiskt besöker honom och det är nyheter på TV går jag ut för att slippa höra hans kommentarer. Det är möjligt att han ogillade judar på 30-talet men sen länge beundrar han Israels hårdhet mot araberna.
Du skulle ha gillat honom Bosse!
Permalänk | Anmäl
Kjell Johansson, 2009-04-03, 15:57
"Flera nämner Engelsbergskonferensen. Den danske journalisten Lars Hedegaard var där. Lars Hedegaard som anser att islam är jämförbar med nazism och stalinism."
.
Och dessvärre stämmer det i stor utsträckning - i praktiken.
.
"Och för att "Hatet mot muslimer" faktiskt är den mest heltäckande dokumentationen av islamofoba uttryck som skrivits. "
.
Det är den mest heltäckande beskrivningen av hur kommunisterna krälar i stoftet inför de islamistiska galningarna.
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-04-03, 16:02
David Jacobsson,
"Det är den mest heltäckande beskrivningen av hur kommunisterna krälar i stoftet inför de islamistiska galningarna."
På 30-talet var det samma ton mot kommunisterna, men då var det judarna som de "buntades ihop" med...
Jag är själv inte kommunist, men det innebär inte att jag kan påstå att kommunister alltid har fel eller står på fel sida...
Permalänk | Anmäl
A.I, 2009-04-03, 16:32
Abrahamas:
.
"Ja, att kritisera Israel för att hänsynslöst ha beskjutit civilbefolkningen i Gaza, bombat, FN-byggnader, skolor, sjukhus, använt vit fosfor m.m. och begått våra brott mot folkrätten, är givetvis bara elak antisemitisk propaganda."
.
Ja, det är precis vad det är. Israelerna har visat extrem försiktighet i sina attacker av Gaza, till skillnad mot vad alla muslimska och kommunistiska stater gör mot sina egna och andras befolkningar. Att folk dog i Gaza, är en konsekvens av palestiniernas agerande. Vill de inte dö, så får de sluta upp med raketbeskjutningarna. Om inte, får de skylla sig själva.
.
För övrigt har Israel - till skillnad mot arab- och kommunistländerna - inte brutit mot vare sig folkrätten eller någonting annat.
.
De FN-byggnader och skolor som har beskjutits har använts Hamas-mördare som avskjutningsramper - därav konsekvenserna.
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-04-03, 16:44
AI:
.
"På 30-talet var det samma ton mot kommunisterna, men då var det judarna som de "buntades ihop" med..."
.
Kommunisterna har ju valt att slå sig samman med såväl islamister som nazister - se bara på rasistmarschen i Malmö mot Israel. De tre folkmordsideologierna har funnit varandra, vilket inte är särskilt förvånande eftersom deras mål och medel är desamma - i praktiken. Därmed har de "buntat ihop" sig själva.
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-04-03, 16:50
Bo T.
Det finns en kritik mot media i Sverige att de vinklar , utelämnar, belyser problem så att det ska passa den förutbestämda teorin /agendan. Om man blint litar på att det som säjs och skrivs i press och etermededia är sant, då kan man få en mycket skev bild av verkligheten. Det är inte bara muslimer som har många barn, Det är inte bara muslimer som lever på bidrag,
Marre
Förstår jag ingenting av jämförelsen nazismen och islam.
Islam är inte rasistisk eller elitistisk.
Islam har funnits i ca. 1400 år , hur många världskrig har islam startat under dessa år.
Malmöbon
Håller med dig. Vem som helst ska kunna kritisera islam och invandrarpolitiken i Sverige. men det har inte tillåtits av av media-och-politiker-etablissemanget, det har kallat det rasism. Och det har nog inte gangnat de "nya svenskarna" att bli behandlade med silkesvantar. Det är bättre med en öppen debatt som man nu skönja, så att de får veta vad som de har att bemöta.
Det kan också vara upplysande och kanske ta kål på några fördommar.
Permalänk | Anmäl
Disa, 2009-04-03, 17:22
Islam är precis som facismen, nazismen ocj kommunismen en totalitär ideologi.
Den har precis som dessa andra idelogier den totala underkastelsen och sanningen på sitt program.
Med en egen lag som står över alla andra demokratiska principer.
De har också en internationell politiskt Agenda precis som kommunismen där du endast som rättrogen har lojalitet mot "Kalifatet" som utgår från det första och alla troende lever inom detta oavsätt var du är född.
Precis som det var inom Kommitern där många oavsätt nationalitet endast var lojal mot den världomspännande kommuniststaten.
Den tål inget debatt eller kritik för allt är sanning och guds ord för då drabbas du av FATWA. Dödsdom som kan utföras var som helst och som varje muslim är skyldig att göra.
NEJ... Islams ska kritiseras på alla fronter och bekämpas av alla demokratiska krafter så mycket det går för denna idologi står mot allt det som Västerlandet har vunnit ända sen Magna Charta och framåt.
Koranen går att likställa med Mein Kamp. De otrogna ska dödas och Kalifatet ska segra genom det heliga Kriget Jihaden som ger nyckeln till paradiset.
Islam är det värsta som har drabbat Sverige
Permalänk | Anmäl
Erik Eriksson, 2009-04-03, 17:36
Som de senaste opionsundersökningarna visar kommer SD som väl får sägas vara Sveriges mest islam kritiska parti att bli vågmästare i riksdagen. Den rödgröna sida har totalt havererat efter dumsnuten Vanjas snedsteg, Margots lyxpension. SD har nästan 5 %och då skall man veta att ett kontroversilellt prti som SD underskattas kraftigt i opinionsundersökningar. SD ligger realistiskt idag på 7-8%, det kanske därför SR har beodrats från högre ort att starta sin kampanj. Vidare så kommer SD starka valkretsar att få fler mandat på bekostnad av SD svaga. Det är redan klart att Sthlm län, Skåne södra och Västragötaland västra kommer att få ett mandat till var på bekostnad av Värmland, Västernorrland och Jämtland. De flesta även de som inte är rsister tyclker nog att Sverige drivot en kravlös och släpphänt politik mot muslimska invandare, med noll krav på anpassning från deras sida, medan majoritetssamhäälet fullt ut skall anpassa. Göran P slöt ett avtal med imamerna att om de leverade ett antal röster skulle han tysta ner detta om det stora socialbidragsberoende bland muslimer, att man kan gå svensk undervisning i all evighet och få bidrag. Politruken Jutterström och hon SR Söderberg verkställde ordern
Permalänk | Anmäl
Allan Stahre, 2009-04-03, 18:23
Väldigt många muslimer som jag träffat, uplever att det pågår ett globalt "korståg" mot islam och muslimer...en skoningslös hets mot och demonisering av alla och allt som har minsta anknytning till islam...det blir allt svårare att säga att dessa människor, (för de är ju faktiskt människor), misstagit sig, (se t.ex. bara några av komentarerna ovan).
Tyvärr leder denna "upplevelse" till att allt fler, (även människor som annars inte alls är religiösa), söker sig till fundamentalism som "motreaktion" på denna förföljelse...viket i sin tur ger nazister, zionister, sverigedemokrater, nekonservativa o.s.v. mer "vatten på sina kvarnar"...Vi är inne i en mycket farlig och ond spiral som kan leda till en global katastrof...
Permalänk | Anmäl
A.I, 2009-04-03, 18:42
David Jacobsson, 2009-04-03, 16:44
Javisst, hela världen har sammansvurit sig mot Israel. Inte bara kommunisterna. Utan även moderaterna och till och medUSA som numera styrs av en svart muslimsk president med självhatande judar i sin administration. De enda som vågar stå upp för Israels rätt att utrota befolkningen i Gaza är Sverigedemokraterna, Europas brunhöger och modiga,politiskt inkorrekta Nazister och fascister. Och så du förstås, David Jacobsson.
Permalänk | Anmäl
Abrahamas, 2009-04-03, 18:47
"I detta krig har jag tagit ställning för Hizbollah. Mitt skäl är detsamma som under 1990-talet: en seger för Hizbollah producerar det mest önskvärda resultatet." - Malm i Expressen.
Andreas Malm bor inte helt oväntat i Malmös finare delar, bara ett stenkast från stadshuset. Jag tror inte att han kommer att placera sina ev egna barn i tex Möllevångskolan. - Alltid samma mönster, det slår aldrig fel.
Permalänk | Anmäl
Malmöbon, 2009-04-03, 18:47
Mosade Bananen,
-
Du är lite tidigt ute och gapar, inte så många har läst Malms Diarrésamling än, inklusive jag. Så det går inte ta ställning och kommentera på innehållet.. Och det kommer bli svårt för min del eftersom jag vägrar köpa den.
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-04-03, 19:03
"Hatet" mot muslimer i samhället är inte värre än "hatet" mot religion i allmänhet, i synnerhet kristendomen. Skillnaden är att muslimer tar mer illa upp än kristna gör när de utsätts för hån och förlöjliganden.
Sen undrar jag varför du påstår att det begicks ett folkmord i Bosnien? Krigsförbrytartribunalen i Haag kom ju fram till att så inte var fallet. Hoppas ni tänker följa rättegången mot Karadzic som börjar snart. Han tänker avslöja vad som egentligen hände i Srebrenica. Jag kan avslöja att det börjar på C och slutar på IA. Hoppas att han inte blir mördad (han också) innan han hinner berätta vad som hände och kalla in berörda vittnen.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2009-04-03, 20:10
Micke !
Köp den och klipp ut alla möjliga citat. Blanda sen urklippen och klistra upp dem på en papp-bräda, och sen tolka, tolka, tolka SAMT rapportera till oss andra - vi är nyfikna !
:):)
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-04-03, 20:21
"Lars Hedegaard som anser att islam är jämförbar med nazism och stalinism."
En ganska korrekt iakttagelse. Dock har ju exempelvis Irans mullor inte mycket till övers för kommunismen. Andreas Malm är ett skämt och alla som stödjer honom gör sig automatiskt till åtlöje.
Permalänk | Anmäl
Alvar Hagström, 2009-04-03, 20:37
Jag har läst Malms bok. Som Herold påpekar: man behöver inte hålla med om allt i boken. Bara det att Malm öppnar för debatt kring frågan är bra, och oerhört viktigt. Alla hysteriskt punktliga recensioner(av en tegelsten, dessutom) visar ju klart på att boken behövs! Om så bara som en diskussionsstart.
Det finns vissa obestridbara fakta som belyses i Hatet mot muslimer som jag tror kan komma många till del(när det gäller muslimernas demografiska övertagande av Europa).
Någon annan kanske kan ta på sig att skriva om islamism och wahhabiter. Det hade fört diskussionen till ännu ett vidare plan.
Malm har skrivit en bok som är viktig. Att läsa, att reagera emot, att diskutera och analysera. Låt oss göra det, istället för att gräva ned oss i de invanda skyttegravarna och mala på.
Jag håller med Malm i mycket, jag tvekar ibland och en del slutsatser gjorde mig förbannad. Dessa mina reaktioner förtar inte på något sätt min behållning av boken i stort.
Permalänk | Anmäl
Bryt, 2009-04-03, 20:54
Amir, malms bok åker ner i toan direkt tilsammans med koranen ;)
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-04-03, 20:53
Hej Mailm och Herold!
Fundera på detta.
1. Ett antal arabländer vägrar att erkänna staten Israel fastän världssamfundet bestämt var Israel skulle ligga.
2. Ett antal arabländer har yttrat att de skall göra sig av med Israel mer eller mindre öppet. Israel hotar ej sina arabiska grannar.
Vilka är det som hotar vilka? För mig talar fakta sitt språk. Israel har blivit anfallen ett antal gånger av arabländer. Hur får Ni detta att gå ihop?
3. Muslimska terrorister anfaller New York, London, Madrid, Bali, Mumbai etc. Det gör åtminstone mig orolig!
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-04-03, 22:07
Jag har inte läst någonstans att det skulle vara förbjudet vare sig islam eller muslimer . Däremot borde det vara förbjudet att kritisera rasister. Det måste väl ändå finnas någon gräns för yttrandefriheten.
Permalänk | Anmäl
Abrahamas, 2009-04-03, 22:29
TÅGMICKE
Fundera på detta.
1. Den här debatten handlar om islam och hetsen mot muslimer, inte om palestinakonflikten, men om du nu ändå kom in på ämnet så.....
2. Palestinska folket består av muslimer, kristna, ateister m.m. som berövats på sitt land av en samling europeer, amerikaner och människor av annan nationalitet med en sak gemensamt sin religion enligt vilken en gud för flera tusen år sedan lovat anhängarna av detta trossamfund palestiniernas land. Västvärlden och framförallt Europa kände skuld över sin behandling av dessa människor men ville inte betala för vad de gjort utan lät palestinierna göra detta...de lät en del av ett trossamfund stjäla ett annat folks land med en RELIGIÖS MYT som huvudargument! INGA palestinier hade någon talan i FN när beslutet om deras land togs.
3. Att en mycket begränsad mängd individer begår handlingar som helt strider mot islam (våldshandlingar mot oskyldiga civila) är inget som alla muslimer bär kollektiv skuld för, lika lite kan man belasta alla muslimer för detta som man kan belasta t.ex. alla katoliker för IRA:s handlingar eller alla judar för zionisternas förbrytelser o.s.v.
Fundera på detta TÅGMICKE!
Permalänk | Anmäl
A.I, 2009-04-03, 23:06
”Ett virrvarr som gjort det möjligt för partier på den yttersta högerkanten att växa över hela Europa”
--
Jag identifierar mig inte med partierna på den yttersta högerkanten endast pga deras konservativa syn när det gäller jämställdhet eller hbt-rättigheter. MEN, gällande islam, islamisering av Europa, asylrätt, migration, you name it, är det ganska uppenbart att Sverigedemokraterna har möjlighet att växa genom att driva sådana frågor EFTERSOM borgerliga partier i Sverige är EXTREMT, FÖRVÅNANSVÄRT FEGA när det gäller att diskutera detta ämne. There is a vacuum, then you fill that vacuum… Jag ser fram emot vad de kommer att använda för ordval när samarbetet påbörjas ;)
--
”Jag hoppas att alla ni som nu tar del av diskussionen också läser boken. Inte för att ni måste hålla med om bokens analys eller älska Andreas Malm. Utan för att en initierad debatt – byggd på kunskap behövs”
--
Jag hoppas verkligen att förläggaren inte påstår att antisionisten Andreas Malm förmedlar neutral eller vetenskaplig kunskap i frågan om islam. Andreas Malm har valt på vilken sida han står och det har jag också gjort. Jag hoppas att fler och fler människor börjar förstå den underbara biten av politiken som kallas för demographics – och slutar att förväxla det med rasism.
Permalänk | Anmäl
Vanesa , 2009-04-03, 23:14
”Väldigt många muslimer som jag träffat, uplever att det pågår ett globalt "korståg" mot islam och muslimer”
"motreaktion" på denna förföljelse".
Ja det stämmer, vi märkte att fundamentalistisk islam betraktar alla ickemuslimer som mindre värda och i värsta fall som i Iran där om man inte har dhimmistatus (kristen, jude och zoraster) så har man inget mänskligt värde och ingen rätt till liv sharia lagmässigt sätt i extremisternas ögon.. Därav blir det en allt större naturlig allians när vart enda icke muslim som opponerar sig eller råkar ut för islamismen går ihop i ett gigantisk globalt motstånd är det inte trevligt, eller hur?
-
Appropå ”hetset”..
Vi har ju tokvänsterns islamkramare som utan någon hänsyn till integritet kartlägger alla ”övergrepp” som pågår mot islam och muslimer hela tiden, räcker inte det..?
-
Personligen så diskuteras inte islam IRL med någon av muslimsk bakgrund som inte börjar diskutera sin religion själv, så jag visar mycket mer respekt än många andra antireligösa ateister man stött på. De är människor med sina åsikter jag är människa med mina och så är det... Det betyder inte att jag måste gilla islam för den delen och det missnöjet med religionen, det dåliga jag vet om den och mina åsikter tänker jag dela med mig online och antingen få rebuterat eller bekräftat.. Jag förväntar mig dock ingen trevlig diskussion med tanke på hur känsligt ämnet är och vart mina åsikter ligger angående religonen och dess läror.
-
När jag pratar IRL med muslimer och de börjar ta upp saker relaterade till deras religion som jag inte håller med så påpekar jag det, får man göra så, eller blir man automatiskt rasist? Och när var hur har vi alla föresten rätt att tycka till egentligen? Är det bara folk från vänsterkanten och PK människor godkända av vänster som får bestämma sådant? När kan man få grönt ljus för att säga vad man tycker? Eller är vi kanske alla rekryter i militären och måste be om lov varje gång man blir skitnödig kanske? Jag har alltid haft svårt för att respektera auktoriteter och pissvänsterns självutnämda islamkramare kommer inte göras några undantag åt.
-
Jag eller någon annan kan inte heller stå som representant för vad vart enda Svensk gör, tycker eller säger mot islam lika lite som en muslim vill stå som representant för hela islam och muslimska världen förutom när det passa dem att försvara koranen och muhammed förstås. De mer Islamistiska muslimerna brukar ofta känna sig utsatta så fort deras religion ifrågasätts, medan mer sekulära muslimers åsikter brukar det vara olika med. Inget nytt där.. så är det med alla fundamentalister förutom att islamistiska sträcker sig ett steg längre i många avseenden tyvärr.
-
Vidare håller jag med om att fördomar ska bekämpas men det gör man inte genom att säga till alla att hålla käften och vägra bemöta deras åsikter med argument som man borde ha gott om till islams försvar. Det borde ju inte vara så svårt att bevisa hur fredlig islam är t.ex. Men tydligen är det inte fullt ut så enkelt märker vi efter närmare granskning..
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-04-04, 06:06
Läs Devrim Mavins kloka ledare i senaste numret av vänsterkulturtidskriften Arena. Hennes allvarliga kritik från vänster av Andreas Malms islamofobibok är insiktsfull och välgörande.
http://www.tidskriftenarena.se/text/2009/03/ar-det-omojligt-att-prata-om...
Permalänk | Anmäl
Lovisa, 2009-04-04, 08:15
Kul att judehataren Andreas Malm förfasar sig över "hets mot muslimer". Hans hetsande mot Israel, och försvar för de som vill utplånaden den judiska staten, är något som återkommer ständigt
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2009-04-04, 08:25
Det var ett himla tjat om islamfobi! Vad beror islamfobi på?
Varför angriper Anders Malm bara icke muslimer?
Vad beror min islamfobi på?
http://www.darulhadith.com/tauhid/alla_hjartans_dag_islam_fatwa.htm
DETTA är en stor del till min sk islamfobi
Jag blir RÄDD när jag läser dessa kommentarer från en svensk ISLMAMIST!
Permalänk | Anmäl
TK, 2009-04-04, 09:09
Jag kan bara hålla med i rubriksättningen och dessutom lägga till: Om man läser en del av kommentarerna här ovanför inser man att Malms bok är en av årets viktigaste.
Många verkar vara så oerhört förblindade av sitt ensidiga ställningstagande för "västvärldens idéer", eller om det är rädsla för "det mörka islam" att de bara kan hålla denna enda tanke i huvudet. De framställer Andreas Malm som islamistkramare, judehatare, antisionist och jag vet inte vad. Bara för att ha pekar på en för mig ganska uppenbar strömning i tiden: svartmålning av islam.
Permalänk | Anmäl
Charlie, 2009-04-04, 10:02
Det stora problemet med Islam är och har alltid varit att inget inom Islam får kritiseras. Muhammed var ofelbar, därav följer att allt som han gjorde är höjt över all kritik - även äktandet av ett nioårigt flickebarn när han själv var en +50 gubbe. Detta får inte kritiseras, inte heller diskuteras.
Har tyvärr till dags dato inte träffat en enda Muslim som vågat tänka själv när det gäller t ex Aisha. Varför? Därför att Muhammed var ofelbar, man får inte kritisera Muhammed och därav får man inte heller kritisera Islam.
Permalänk | Anmäl
Strindberg, 2009-04-04, 13:27
Ni som pastar att ni bara kritiserar religionenIslam, men inte har nagot emot Muslimerna, talar som vargen i Mormors nattmossa till Rodluvan. Man kanner igen rasisten pa den morrande tonen. De som bara ar ute efter att diskutera avigsidor hos en religion gor det pa ett helt annat satt, som ocksa ar latt att kanna igen, sa ni som ar rasister; tro inte att ni lurar nagon utom de mest naiva med allvarligt hjarnslapp.
Som Islam framstalls i media kan jag forsta att manga blir oroliga, men ni skulle bli lika oroliga for Judaismen eller Kristendomen om man presenterade dessa religioner utifran forvrangningar och rena logner med sma grupper av avvikande som sanna representanter for tron.
Ta vilken som helst av de mest extrema Judiska sekterna som anser att endast Judar ar riktiga manniskor och att skillnaden mellan en Judisk sjal och en Gojsjal ar som skillnaden mellan en Gojsjal och det lagst staende djur.
Ta 10 ar och presentera dessa som de sanna Judarna ska ni fa se. Eller ta en av de exterma sjalvmordssekterna som enda representanter for kristendomen sa kan ni sakert vispa upp hat mot de kristna ocksa.
Permalänk | Anmäl
Goran Bockman, 2009-04-04, 14:54
176 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ja, det är viktigt att konstatera att islam och vänster har funnit varandra och nu slåss solidariskt mot demokrati och välstånd.
|
Utvecklingen visar att demokratin nu är så stark att dess fiender tvingas samarbeta, hur stora än åsiktsskillnaderna är mellan dem.
|
Det kommer givetvis inte att förhindra demokratin att krossa de reaktionära ideologierna islam och socialism som båda sett sitt bäst-före-datum passera för länge sedan.
Den som tjänar pengar på att sälja en bok tycker den är viktig! Visst, iIntolerans mot olika grupper är ett viktigt ämne, men eftersom boken skrevs av en dokumenterat lögnaktig extremist (som stött Hezbollahs raketartilleri mot städer!) avfärdas den och ämnet. Knappast nyttigt.
.
Nå, "Staten och kapitalet" låter åtminstone bättre som slagord än vad fallet är här:
Extremist-tokar av alla ideologier/religioner -- och kapitalet!
.
Tack, efter en tung arbetsvecka behövde jag ett gott skratt.
Malm & Herold förmår inte skilja mellan islam och muslimer. De gör bägge det grova misstaget att dra likhetstecken mellan islam som lära och ideologi och muslimer.
Att blanda ihop dessa vitt skilda företeelser är respektlöst, inte minst mot alla sekulära muslimer. Malm bidrar därmed själv till att sprida fördomar om muslimer samtidigt som han marknadsför uppfattningen att islamkritik är detsamma som kritik mot muslimer i allmänhet.
Malm är en okunnig lögnare som de facto själv bidrar till hat mot muslimer.
Bra att Du går in och tar efterdyningarna Rikard,
A.M. har säkert något annat projekt att sätta pennan i.
Så länge jag får kritisera Islam precis för vad den är, en reaktionär konservativ rörelse utan att bli kallad för "fob" är jag nöjd.
Så länge jag får uttrycka min vämjelse för de radikala islamisterna utan att "kränka" någon är jag nöjd.
När den dagen är nådd då den sista mosken gått i konkurs då är jag ochså nöjd.
Vi behöver inte mer vidskepelse och Gudsfruktan utan mer kunskap, och där bidrar ju Malms bok liksom bröderna Gardells böcker för att avslöja reaktionen var den en befinner sig.
Undrar vilken ideologi Bo T känner att han kan förlika sig med, Bo Teismen ?
Ja, och på 30-talet och 40-talet var det många som på samma sätt led av nazifobi och utryckte sig nedsättande om nazister!
Man påstod att det var en odemokratisk ideologi som strävade efter världsherravälde, och att nazisterna stödde nazismen - så dumt och fördomsfullt!
Jag tycker man orättvist marginaliserar andra religioner och grupper på detta sättet. Hur blir det med Buddhistofobin, Hindufobin och Sikhofobin..?
Mja. Att en försäljare gör reklam för sin vara och framhåller dess kvaliteer är ju ganska självklart. Vad skulle förläggren säga? "Jag ger bara ute detta för att tjäna pengar på debatten!". Inte "jag vill underblåsa motsättningar och diverse anklagelser om olika sorters "ism". Andreas Malm ger ju den nyttige idioten ytterligare ett ansikte.
Jag är ateistisk liberal, Kenneth, med egna idéer förstås, det hör ju till.
Om jag får några anhängare tänkte jag kalla ideologin för botulism.
Idag har Europa placerat sig i den fullkomligt absurda situationen, att det inte är tillåtet att kritisera islam. Kritik av islam kallas islamofobi, en fruktan, ångest eller en skräck för islam. Det är därför förbjudet att visa fruktan eller vara rädda. - Den kritik som kristendomen har genomgått och som kristendomen själv ständigt genom går istället över i islam till att förvandlas till fobi. Kritik av islam sammanställs istället med rasism och främlingsfientlighet. ”Kritiken av religionen är förutsättningen för all kritik” Det citatet har aldrig varit mer aktuellt än nu anno 2009. Karl Marx skrev det 1844. - Om man inte törs och vill kritisera religionen, är man inte en kritiker. Det handlar om kritik mot islam. Kristendomen är färdigkritiserad. Varje intellektuell, som inte vill göra upp med islam och utställa alla fundamentalister som frivilligt fjärrstyrda robotar, de är dom som bör läsa Marx ”att upphäva religionen”. skrev Marx, ”är att forma folkets verkliga lycka”
Varför skall en stor del av den svenska befolkningen leva i en illusion av lögn och fem gånger om dagen dagligen vända sig mot en öken? Varför skall en galens mans böcker läsas som en evig sanning? - Varför skall vackra kvinnor gömmas bakom lager av tyg? Riv av det! Religionen skall kritiseras. Religion skall avslöjas. - Om det finns fler marxister i detta land bör de ställa sig i frontlinjen vidareföra Marx projekt : att avslöja religionen som bedragare och befria folket från religionens ok. - Befria de unga invandrarna från imamernas klor!
En genuppstådd Nietzsche, Brandes eller Karl Marx skulle idag bli betraktade som fiender af all humanitet av Andreas Malm om de skulle föra vidare sin religionskritik i dagens Europa.
Islamkritik bör ingå som en naturlig del av ett kritiskt Europa. I flera hundra år har kristendomen kritiserats. Men om nu Europa väljer att undanta islam från offentlig kritik, så rullar Europa sig själv flera hundra år tillbaka i tiden. Därför då sätter vi en parentes för den moderna upplysningen. Då stänger vi för upplysningen, så inför vi kyrkstaten och tekrokratet. Där en religion, nämligen islam, absolutiseras som den enda oinskränkliga. Det är en mycket skrämmande utveckling.
Islam är en religion och ingen ras. Islam är en tro och bör behandlas som en sådan. Därför kan den också fritt kritiseras.
Jag tror varken Richard Herold eller Andreas Malm riktigt förstår vad det handlar om i grunden. De ser bara vad de vill se och tror sig veta och förstå bättre än alla andra, något som är så typiskt för den självgoda vänstern när den på sitt vanliga uppblåsta manér agerar viktigpetter.
Bland många så kallade ”vanliga människor” finns en befogad oro mot de strömningar som kommer med Islams utbredande i väst. Vi ser tydliga tecken på att religionen gör återtåg och att religiösa dogmer helt plötsligt tar plats i det offentliga samtalet. Vi hör människor som på fullt allvar hävdar att svensk lag står under Guds lag, att kvinnor som inte följer religiösa regler bör utsättas för våldshandlingar och att de som inte har den rätta tron är lägre stående varelser.
Jag väljer personligen att säga nej tack! Islam är föråldrat, odemokratiskt och människofientligt. Och det är min mänskliga rättighet i ett demokratiskt land som Sverige att uttrycka kritik mot något som jag ser som ett hot mot det samhälle jag värnar om. Den politiska ideologi som Islam står för är i mina ögon lika vanvettig, odemokratisk och fel som både kommunism, nazism och fascism. För inbilla er inget annat än att Islam i också är en politisk ideologi.
Jag tror på det demokratiska, sekulariserade och jämställda samhället. Jag tror på allas fri och rättigheter. Jag tror på yttrandefrihet. Ovan nämnda herrar kan åka till vilket muslimskt land som helst och se hur det står till med dessa saker. Sedan kan de ta sig en funderare på hur de vill att framtiden ska gestalta sig i Sverige.
Sluta vara så förbannat rädda för muslimer! Har ni ens träffat någon eller har ni fått er bild av muslimer utifrån några få extremister som visats på tv? Har ni kollat på för mycket amerikanska actionfilmer? Det verkar så.
Den här boken är den viktigaste boken i kampen för Herolds swimmingpool.
Mina två frågor. Ett, Herold skriver om ”de knasigaste amerikanska tankesmedjorna”, hur vet vi att de är knasiga? Det kan de mycket väl vara, men vid tanke på att han försvarar en svensk fanatiker som hyllar Hizbollah, så undrar jag om Herold verkligen är rätt man att avgöra vem som har knasiga åsikter.
Två. Skulle Herold ha gett ut en sjuhundra sidor lång bok med uppräkningar av intolerans i islam och i muslimska stater? Jag misstänker att en sådan bok antingen skulle tigas ihjäl eller sågas betydlig hårdare än Malms bok.
Det verkar vara en intressant bok. Det larmas om antisemitism, i betydelsen judehat, men hittills har jag inte träffat en enda som uttalat hatar judar. Däremot har jag hört rätt många nedsättande och föraktfulla kommentarer om muslimer I ALLMÄNHET.
Det är uppenbart att vår tids rasism riktar sig mot muslimer i allmänhet och araber i synnerhet. Min gamle far ogillar många men hatet mot muslimer är särskilt starkt. Han läser sin lokaltidning och tittar på de vanligaste TV-kanalerna. Så varifrån har han fått sin rasism?
Amanda Svalin, personligen har jag samma åsikter om islam som jag har om religionerna kristendom och marxism. Mina husfilosofer om kristendom är f.ö. Ingemar Hedenius och Bertrand Russel. (De muslimer jag känner läser mest Taslima Nasrin.)
.
Sen, Amanda, har du mer än personangrepp att komma med?
"Min gamle far ogillar många men hatet mot muslimer är särskilt starkt. Han läser sin lokaltidning och tittar på de vanligaste TV-kanalerna. Så varifrån har han fått sin rasism?"
Ge oss något exempel, Kjell Johansson. Fakta och faktabaserat tyckande är inte rasism.
Det är t.ex. inte rasistiskt att påstå att muslimerna i Sverige har många barn och lever på bidrag. Det är visserligen generaliseringar men ändå fakta om man får tro på "lokaltidningen och vanliga TV-program".
Det är mycket som kallas rasism som inte är rasism för att förhindra en öppen diskussion.
Det yttras däremot många åsikter som är antisemitiska utan att personerna själva fattar eller erkänner att det är antisemitism.
Ensidig kritik av Israel är ofta full av antisemitism. Speciella lagar och begrepp fabriceras för att smutskasta Israel och indirekt judarna.
Det märkliga i den här debatten är att så många reagerar på att en del vänsteranhängare tar ställning mot förföljelsen av muslimer, medan väldigt få hade/har invändningar mot att nazister, facister och andra högerextremister(t.ex. SD) i det närmaste allierat sig med zionisterna, (men å andra sidan så är ju dessa av samma "virke"...så det är nog en ganska naturlig allians).
Hej herr Herold!
Vi i väst är kanske lite rädd för muslimer pga alla terroristdåd mot oss västerlänningar?! Enligt en muslim som själv skrev i expressen var 90% av alla terrorister muslimer och frågade sig själv varför! Det var en ovanligt rättfram muslim. Ovanlig i dagens värld.
Ha en fredlig dag!
Bo T skrev:
"Ensidig kritik av Israel är ofta full av antisemitism. Speciella lagar och begrepp fabriceras för att smutskasta Israel och indirekt judarna."
Nonsens!!!
Vad tror du skulle hända om någon gjorde en film eller ett dataspel som demoniserar judar på det sätt som muslimer, (särskillt arabiska muslimer) demoniseras i otaliga filmer och dataspel???
Väl rutet, Herold! Bara kommentarerna under Newsmillartiklarna som behandlar boken bekräftar bokens slutsatser. Den egenmäktiga föraktfulla svepande världsbilden med dess kraftiga stöd av patetiska härskartekniker är det bästa som de flesta Malmkritiker kunnat leverera, och då är dessa ändå muslimhatarnas grädda. Samtidigt graderar de sig själva genom att påpeka att de minsann är demokrater, för lika värde, för lika rättigheter, för yttrandefrihet etc. Enligt den enfaldiges lag som infinnes i naturen så är det så att eftersom dom har paxat dessa koncept, de mest basala mänskliga rättigheterna, så blir de automatiskt immuna mot kritik, en magisk brandvägg. Dels kan ingen av de som de anser är deras opponenter göra anspråk på dessa eftersom de, likt framsätet på en bil, redan är upptagna, dels kan ingen anklaga dem för att vara hycklare - även om de i alla sina andra påståenden bryter just emot dessa rättigheter och det sunda förnuftet. De sätter upp spelreglerna, bryter mot dem men inget händer eftersom dom själva är domarna. All kritik som läggs fram mot deras ord hamnar då inom dessa kategorier, eller personangrepp, eller överdrivna anklagelser som syftar till att tysta legitim kritik. Detta mönster är så häpnadsväckande flagrant att det borde gå upp som en sol för alla läsare om hur rätt Andreas Malm har - recensenter som kvasidebattörer kritiserar Malm på samma slokörade sätt.
Svar till: Bo T, 2009-04-03
Ja, att kritisera Israel för att hänsynslöst ha beskjutit civilbefolkningen i Gaza, bombat, FN-byggnader, skolor, sjukhus, använt vit fosfor m.m. och begått våra brott mot folkrätten, är givetvis bara elak antisemitisk propaganda.
Ok, botulism det blir väl till att praktisera på nordpolen kanske .
Men när släppte Du internationalismen som är en sådan väsentlig del av liberalismen ?
Det måste väl vara bra för en liberal att folk sorterar bort den främlingsfientliga delen av kritiken mot sociala och politiska rörelser, eller ska socialismen förklaras av att det befunnits judar i ledande positioner eller i andra rörelser som har motsatt ståndpunkt tex. Austrian school of economics ?
Det är väl bra att Malm ägnar tid åt att rensa bort de främlingsfientliga företeelserna i vår samtid så att religionskritiken och kritiken mot Islam hålls fri från sådana människofientliga yttringar ?
Som liberal kan Du väl svårligen vara emot människor även om de kommer från en muslimsk kontext ?
Bo T vill ha exempel på hatet mot muslimer. Men det var ju det jag gav: min egen far. En gammal, mycket plikttrogen och full med fördomar, inte minst mot muslimer. Det är ju så det ser ut bland äldre män. När jag sporadiskt besöker honom och det är nyheter på TV går jag ut för att slippa höra hans kommentarer. Det är möjligt att han ogillade judar på 30-talet men sen länge beundrar han Israels hårdhet mot araberna.
Du skulle ha gillat honom Bosse!
"Flera nämner Engelsbergskonferensen. Den danske journalisten Lars Hedegaard var där. Lars Hedegaard som anser att islam är jämförbar med nazism och stalinism."
.
Och dessvärre stämmer det i stor utsträckning - i praktiken.
.
"Och för att "Hatet mot muslimer" faktiskt är den mest heltäckande dokumentationen av islamofoba uttryck som skrivits. "
.
Det är den mest heltäckande beskrivningen av hur kommunisterna krälar i stoftet inför de islamistiska galningarna.
David Jacobsson,
"Det är den mest heltäckande beskrivningen av hur kommunisterna krälar i stoftet inför de islamistiska galningarna."
På 30-talet var det samma ton mot kommunisterna, men då var det judarna som de "buntades ihop" med...
Jag är själv inte kommunist, men det innebär inte att jag kan påstå att kommunister alltid har fel eller står på fel sida...
Abrahamas:
.
"Ja, att kritisera Israel för att hänsynslöst ha beskjutit civilbefolkningen i Gaza, bombat, FN-byggnader, skolor, sjukhus, använt vit fosfor m.m. och begått våra brott mot folkrätten, är givetvis bara elak antisemitisk propaganda."
.
Ja, det är precis vad det är. Israelerna har visat extrem försiktighet i sina attacker av Gaza, till skillnad mot vad alla muslimska och kommunistiska stater gör mot sina egna och andras befolkningar. Att folk dog i Gaza, är en konsekvens av palestiniernas agerande. Vill de inte dö, så får de sluta upp med raketbeskjutningarna. Om inte, får de skylla sig själva.
.
För övrigt har Israel - till skillnad mot arab- och kommunistländerna - inte brutit mot vare sig folkrätten eller någonting annat.
.
De FN-byggnader och skolor som har beskjutits har använts Hamas-mördare som avskjutningsramper - därav konsekvenserna.
AI:
.
"På 30-talet var det samma ton mot kommunisterna, men då var det judarna som de "buntades ihop" med..."
.
Kommunisterna har ju valt att slå sig samman med såväl islamister som nazister - se bara på rasistmarschen i Malmö mot Israel. De tre folkmordsideologierna har funnit varandra, vilket inte är särskilt förvånande eftersom deras mål och medel är desamma - i praktiken. Därmed har de "buntat ihop" sig själva.
Bo T.
Det finns en kritik mot media i Sverige att de vinklar , utelämnar, belyser problem så att det ska passa den förutbestämda teorin /agendan. Om man blint litar på att det som säjs och skrivs i press och etermededia är sant, då kan man få en mycket skev bild av verkligheten. Det är inte bara muslimer som har många barn, Det är inte bara muslimer som lever på bidrag,
Marre
Förstår jag ingenting av jämförelsen nazismen och islam.
Islam är inte rasistisk eller elitistisk.
Islam har funnits i ca. 1400 år , hur många världskrig har islam startat under dessa år.
Malmöbon
Håller med dig. Vem som helst ska kunna kritisera islam och invandrarpolitiken i Sverige. men det har inte tillåtits av av media-och-politiker-etablissemanget, det har kallat det rasism. Och det har nog inte gangnat de "nya svenskarna" att bli behandlade med silkesvantar. Det är bättre med en öppen debatt som man nu skönja, så att de får veta vad som de har att bemöta.
Det kan också vara upplysande och kanske ta kål på några fördommar.
Islam är precis som facismen, nazismen ocj kommunismen en totalitär ideologi.
Den har precis som dessa andra idelogier den totala underkastelsen och sanningen på sitt program.
Med en egen lag som står över alla andra demokratiska principer.
De har också en internationell politiskt Agenda precis som kommunismen där du endast som rättrogen har lojalitet mot "Kalifatet" som utgår från det första och alla troende lever inom detta oavsätt var du är född.
Precis som det var inom Kommitern där många oavsätt nationalitet endast var lojal mot den världomspännande kommuniststaten.
Den tål inget debatt eller kritik för allt är sanning och guds ord för då drabbas du av FATWA. Dödsdom som kan utföras var som helst och som varje muslim är skyldig att göra.
NEJ... Islams ska kritiseras på alla fronter och bekämpas av alla demokratiska krafter så mycket det går för denna idologi står mot allt det som Västerlandet har vunnit ända sen Magna Charta och framåt.
Koranen går att likställa med Mein Kamp. De otrogna ska dödas och Kalifatet ska segra genom det heliga Kriget Jihaden som ger nyckeln till paradiset.
Islam är det värsta som har drabbat Sverige
Som de senaste opionsundersökningarna visar kommer SD som väl får sägas vara Sveriges mest islam kritiska parti att bli vågmästare i riksdagen. Den rödgröna sida har totalt havererat efter dumsnuten Vanjas snedsteg, Margots lyxpension. SD har nästan 5 %och då skall man veta att ett kontroversilellt prti som SD underskattas kraftigt i opinionsundersökningar. SD ligger realistiskt idag på 7-8%, det kanske därför SR har beodrats från högre ort att starta sin kampanj. Vidare så kommer SD starka valkretsar att få fler mandat på bekostnad av SD svaga. Det är redan klart att Sthlm län, Skåne södra och Västragötaland västra kommer att få ett mandat till var på bekostnad av Värmland, Västernorrland och Jämtland. De flesta även de som inte är rsister tyclker nog att Sverige drivot en kravlös och släpphänt politik mot muslimska invandare, med noll krav på anpassning från deras sida, medan majoritetssamhäälet fullt ut skall anpassa. Göran P slöt ett avtal med imamerna att om de leverade ett antal röster skulle han tysta ner detta om det stora socialbidragsberoende bland muslimer, att man kan gå svensk undervisning i all evighet och få bidrag. Politruken Jutterström och hon SR Söderberg verkställde ordern
Väldigt många muslimer som jag träffat, uplever att det pågår ett globalt "korståg" mot islam och muslimer...en skoningslös hets mot och demonisering av alla och allt som har minsta anknytning till islam...det blir allt svårare att säga att dessa människor, (för de är ju faktiskt människor), misstagit sig, (se t.ex. bara några av komentarerna ovan).
Tyvärr leder denna "upplevelse" till att allt fler, (även människor som annars inte alls är religiösa), söker sig till fundamentalism som "motreaktion" på denna förföljelse...viket i sin tur ger nazister, zionister, sverigedemokrater, nekonservativa o.s.v. mer "vatten på sina kvarnar"...Vi är inne i en mycket farlig och ond spiral som kan leda till en global katastrof...
David Jacobsson, 2009-04-03, 16:44
Javisst, hela världen har sammansvurit sig mot Israel. Inte bara kommunisterna. Utan även moderaterna och till och medUSA som numera styrs av en svart muslimsk president med självhatande judar i sin administration. De enda som vågar stå upp för Israels rätt att utrota befolkningen i Gaza är Sverigedemokraterna, Europas brunhöger och modiga,politiskt inkorrekta Nazister och fascister. Och så du förstås, David Jacobsson.
"I detta krig har jag tagit ställning för Hizbollah. Mitt skäl är detsamma som under 1990-talet: en seger för Hizbollah producerar det mest önskvärda resultatet." - Malm i Expressen.
Andreas Malm bor inte helt oväntat i Malmös finare delar, bara ett stenkast från stadshuset. Jag tror inte att han kommer att placera sina ev egna barn i tex Möllevångskolan. - Alltid samma mönster, det slår aldrig fel.
Mosade Bananen,
-
Du är lite tidigt ute och gapar, inte så många har läst Malms Diarrésamling än, inklusive jag. Så det går inte ta ställning och kommentera på innehållet.. Och det kommer bli svårt för min del eftersom jag vägrar köpa den.
"Hatet" mot muslimer i samhället är inte värre än "hatet" mot religion i allmänhet, i synnerhet kristendomen. Skillnaden är att muslimer tar mer illa upp än kristna gör när de utsätts för hån och förlöjliganden.
Sen undrar jag varför du påstår att det begicks ett folkmord i Bosnien? Krigsförbrytartribunalen i Haag kom ju fram till att så inte var fallet. Hoppas ni tänker följa rättegången mot Karadzic som börjar snart. Han tänker avslöja vad som egentligen hände i Srebrenica. Jag kan avslöja att det börjar på C och slutar på IA. Hoppas att han inte blir mördad (han också) innan han hinner berätta vad som hände och kalla in berörda vittnen.
Micke !
Köp den och klipp ut alla möjliga citat. Blanda sen urklippen och klistra upp dem på en papp-bräda, och sen tolka, tolka, tolka SAMT rapportera till oss andra - vi är nyfikna !
:):)
"Lars Hedegaard som anser att islam är jämförbar med nazism och stalinism."
En ganska korrekt iakttagelse. Dock har ju exempelvis Irans mullor inte mycket till övers för kommunismen. Andreas Malm är ett skämt och alla som stödjer honom gör sig automatiskt till åtlöje.
Jag har läst Malms bok. Som Herold påpekar: man behöver inte hålla med om allt i boken. Bara det att Malm öppnar för debatt kring frågan är bra, och oerhört viktigt. Alla hysteriskt punktliga recensioner(av en tegelsten, dessutom) visar ju klart på att boken behövs! Om så bara som en diskussionsstart.
Det finns vissa obestridbara fakta som belyses i Hatet mot muslimer som jag tror kan komma många till del(när det gäller muslimernas demografiska övertagande av Europa).
Någon annan kanske kan ta på sig att skriva om islamism och wahhabiter. Det hade fört diskussionen till ännu ett vidare plan.
Malm har skrivit en bok som är viktig. Att läsa, att reagera emot, att diskutera och analysera. Låt oss göra det, istället för att gräva ned oss i de invanda skyttegravarna och mala på.
Jag håller med Malm i mycket, jag tvekar ibland och en del slutsatser gjorde mig förbannad. Dessa mina reaktioner förtar inte på något sätt min behållning av boken i stort.
Amir, malms bok åker ner i toan direkt tilsammans med koranen ;)
Hej Mailm och Herold!
Fundera på detta.
1. Ett antal arabländer vägrar att erkänna staten Israel fastän världssamfundet bestämt var Israel skulle ligga.
2. Ett antal arabländer har yttrat att de skall göra sig av med Israel mer eller mindre öppet. Israel hotar ej sina arabiska grannar.
Vilka är det som hotar vilka? För mig talar fakta sitt språk. Israel har blivit anfallen ett antal gånger av arabländer. Hur får Ni detta att gå ihop?
3. Muslimska terrorister anfaller New York, London, Madrid, Bali, Mumbai etc. Det gör åtminstone mig orolig!
Jag har inte läst någonstans att det skulle vara förbjudet vare sig islam eller muslimer . Däremot borde det vara förbjudet att kritisera rasister. Det måste väl ändå finnas någon gräns för yttrandefriheten.
TÅGMICKE
Fundera på detta.
1. Den här debatten handlar om islam och hetsen mot muslimer, inte om palestinakonflikten, men om du nu ändå kom in på ämnet så.....
2. Palestinska folket består av muslimer, kristna, ateister m.m. som berövats på sitt land av en samling europeer, amerikaner och människor av annan nationalitet med en sak gemensamt sin religion enligt vilken en gud för flera tusen år sedan lovat anhängarna av detta trossamfund palestiniernas land. Västvärlden och framförallt Europa kände skuld över sin behandling av dessa människor men ville inte betala för vad de gjort utan lät palestinierna göra detta...de lät en del av ett trossamfund stjäla ett annat folks land med en RELIGIÖS MYT som huvudargument! INGA palestinier hade någon talan i FN när beslutet om deras land togs.
3. Att en mycket begränsad mängd individer begår handlingar som helt strider mot islam (våldshandlingar mot oskyldiga civila) är inget som alla muslimer bär kollektiv skuld för, lika lite kan man belasta alla muslimer för detta som man kan belasta t.ex. alla katoliker för IRA:s handlingar eller alla judar för zionisternas förbrytelser o.s.v.
Fundera på detta TÅGMICKE!
”Ett virrvarr som gjort det möjligt för partier på den yttersta högerkanten att växa över hela Europa”
--
Jag identifierar mig inte med partierna på den yttersta högerkanten endast pga deras konservativa syn när det gäller jämställdhet eller hbt-rättigheter. MEN, gällande islam, islamisering av Europa, asylrätt, migration, you name it, är det ganska uppenbart att Sverigedemokraterna har möjlighet att växa genom att driva sådana frågor EFTERSOM borgerliga partier i Sverige är EXTREMT, FÖRVÅNANSVÄRT FEGA när det gäller att diskutera detta ämne. There is a vacuum, then you fill that vacuum… Jag ser fram emot vad de kommer att använda för ordval när samarbetet påbörjas ;)
--
”Jag hoppas att alla ni som nu tar del av diskussionen också läser boken. Inte för att ni måste hålla med om bokens analys eller älska Andreas Malm. Utan för att en initierad debatt – byggd på kunskap behövs”
--
Jag hoppas verkligen att förläggaren inte påstår att antisionisten Andreas Malm förmedlar neutral eller vetenskaplig kunskap i frågan om islam. Andreas Malm har valt på vilken sida han står och det har jag också gjort. Jag hoppas att fler och fler människor börjar förstå den underbara biten av politiken som kallas för demographics – och slutar att förväxla det med rasism.
”Väldigt många muslimer som jag träffat, uplever att det pågår ett globalt "korståg" mot islam och muslimer”
"motreaktion" på denna förföljelse".
Ja det stämmer, vi märkte att fundamentalistisk islam betraktar alla ickemuslimer som mindre värda och i värsta fall som i Iran där om man inte har dhimmistatus (kristen, jude och zoraster) så har man inget mänskligt värde och ingen rätt till liv sharia lagmässigt sätt i extremisternas ögon.. Därav blir det en allt större naturlig allians när vart enda icke muslim som opponerar sig eller råkar ut för islamismen går ihop i ett gigantisk globalt motstånd är det inte trevligt, eller hur?
-
Appropå ”hetset”..
Vi har ju tokvänsterns islamkramare som utan någon hänsyn till integritet kartlägger alla ”övergrepp” som pågår mot islam och muslimer hela tiden, räcker inte det..?
-
Personligen så diskuteras inte islam IRL med någon av muslimsk bakgrund som inte börjar diskutera sin religion själv, så jag visar mycket mer respekt än många andra antireligösa ateister man stött på. De är människor med sina åsikter jag är människa med mina och så är det... Det betyder inte att jag måste gilla islam för den delen och det missnöjet med religionen, det dåliga jag vet om den och mina åsikter tänker jag dela med mig online och antingen få rebuterat eller bekräftat.. Jag förväntar mig dock ingen trevlig diskussion med tanke på hur känsligt ämnet är och vart mina åsikter ligger angående religonen och dess läror.
-
När jag pratar IRL med muslimer och de börjar ta upp saker relaterade till deras religion som jag inte håller med så påpekar jag det, får man göra så, eller blir man automatiskt rasist? Och när var hur har vi alla föresten rätt att tycka till egentligen? Är det bara folk från vänsterkanten och PK människor godkända av vänster som får bestämma sådant? När kan man få grönt ljus för att säga vad man tycker? Eller är vi kanske alla rekryter i militären och måste be om lov varje gång man blir skitnödig kanske? Jag har alltid haft svårt för att respektera auktoriteter och pissvänsterns självutnämda islamkramare kommer inte göras några undantag åt.
-
Jag eller någon annan kan inte heller stå som representant för vad vart enda Svensk gör, tycker eller säger mot islam lika lite som en muslim vill stå som representant för hela islam och muslimska världen förutom när det passa dem att försvara koranen och muhammed förstås. De mer Islamistiska muslimerna brukar ofta känna sig utsatta så fort deras religion ifrågasätts, medan mer sekulära muslimers åsikter brukar det vara olika med. Inget nytt där.. så är det med alla fundamentalister förutom att islamistiska sträcker sig ett steg längre i många avseenden tyvärr.
-
Vidare håller jag med om att fördomar ska bekämpas men det gör man inte genom att säga till alla att hålla käften och vägra bemöta deras åsikter med argument som man borde ha gott om till islams försvar. Det borde ju inte vara så svårt att bevisa hur fredlig islam är t.ex. Men tydligen är det inte fullt ut så enkelt märker vi efter närmare granskning..
Läs Devrim Mavins kloka ledare i senaste numret av vänsterkulturtidskriften Arena. Hennes allvarliga kritik från vänster av Andreas Malms islamofobibok är insiktsfull och välgörande.
http://www.tidskriftenarena.se/text/2009/03/ar-det-omojligt-att-prata-om...
Kul att judehataren Andreas Malm förfasar sig över "hets mot muslimer". Hans hetsande mot Israel, och försvar för de som vill utplånaden den judiska staten, är något som återkommer ständigt
Det var ett himla tjat om islamfobi! Vad beror islamfobi på?
Varför angriper Anders Malm bara icke muslimer?
Vad beror min islamfobi på?
http://www.darulhadith.com/tauhid/alla_hjartans_dag_islam_fatwa.htm
DETTA är en stor del till min sk islamfobi
Jag blir RÄDD när jag läser dessa kommentarer från en svensk ISLMAMIST!
Jag kan bara hålla med i rubriksättningen och dessutom lägga till: Om man läser en del av kommentarerna här ovanför inser man att Malms bok är en av årets viktigaste.
Många verkar vara så oerhört förblindade av sitt ensidiga ställningstagande för "västvärldens idéer", eller om det är rädsla för "det mörka islam" att de bara kan hålla denna enda tanke i huvudet. De framställer Andreas Malm som islamistkramare, judehatare, antisionist och jag vet inte vad. Bara för att ha pekar på en för mig ganska uppenbar strömning i tiden: svartmålning av islam.
Det stora problemet med Islam är och har alltid varit att inget inom Islam får kritiseras. Muhammed var ofelbar, därav följer att allt som han gjorde är höjt över all kritik - även äktandet av ett nioårigt flickebarn när han själv var en +50 gubbe. Detta får inte kritiseras, inte heller diskuteras.
Har tyvärr till dags dato inte träffat en enda Muslim som vågat tänka själv när det gäller t ex Aisha. Varför? Därför att Muhammed var ofelbar, man får inte kritisera Muhammed och därav får man inte heller kritisera Islam.
Ni som pastar att ni bara kritiserar religionenIslam, men inte har nagot emot Muslimerna, talar som vargen i Mormors nattmossa till Rodluvan. Man kanner igen rasisten pa den morrande tonen. De som bara ar ute efter att diskutera avigsidor hos en religion gor det pa ett helt annat satt, som ocksa ar latt att kanna igen, sa ni som ar rasister; tro inte att ni lurar nagon utom de mest naiva med allvarligt hjarnslapp.
Som Islam framstalls i media kan jag forsta att manga blir oroliga, men ni skulle bli lika oroliga for Judaismen eller Kristendomen om man presenterade dessa religioner utifran forvrangningar och rena logner med sma grupper av avvikande som sanna representanter for tron.
Ta vilken som helst av de mest extrema Judiska sekterna som anser att endast Judar ar riktiga manniskor och att skillnaden mellan en Judisk sjal och en Gojsjal ar som skillnaden mellan en Gojsjal och det lagst staende djur.
Ta 10 ar och presentera dessa som de sanna Judarna ska ni fa se. Eller ta en av de exterma sjalvmordssekterna som enda representanter for kristendomen sa kan ni sakert vispa upp hat mot de kristna ocksa.