Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Hederskulturen

Hedi Bel Habib om Hederskulturen

Vetenskapligt sett har våldet samma sociala rötter oavsett om det riktas mot kvinnor eller män

Våld mot kvinnor handlar inte om vilket kön de har och hur de förväntas bete sig beroende på att de är kvinnor. Vetenskapligt sett har våldet samma sociala orsaker oavsett om det riktas mot kvinnor, barn eller män. Samhället ska därför rikta sina åtgärder mot den sociala utsattheten som är själva grunden för våldet istället för att låta sig vilseledes av verklighetsfrämmande spekulationer om hederskulturer eller generell könsmaktordning. 


Om författaren

Hedi Bel Habib är fil doktor i antropologi. Har tidigare publicerat flera inlägg om ett brett spektrum av samhällsfrågor.

Förebyggandet av våld i samhället försvåras av pseudovetenskapliga och verklighetsfrämmande teorier om ett sk. allmänt mansvåld mot kvinnor eller hedersrelaterat våld. Dessa uppfattningar som totalt saknar stöd i vetenskapliga data ger ingen praktisk vägledning för politiskt handlande. Samhällspolitiken vinner därför på att se våldet som ett socialt problem oavsett om det riktas mot kvinnor, barn eller män. Vetenskapliga data visar att våld mot kvinnor handlar inte om vilket kön de har utan utgör en del av ett mer omfattande våld med rötter i huvudsak sociala ojämlikheter. Vetenskapligt sett har våldet samma sociala orsaker oavsett om det riktas mot kvinnor eller män. Samhället ska därför rikta sina åtgärder mot den sociala utsattheten som är själva grunden för våldet istället för att låta sig vilseledes av verklighetsfrämmande spekulationer om sk. hederskulturer eller könsmaktordning.  

1. Kvinnor drabbas av våld i betydligt mindre utsträckning än män.

Genusteoretiker talar allmänt om ett mansvåld mot kvinnor. Därför anses våldet bero på en maktordning, där männen har en överordnad samhällsposition. Skulle detta stämma skulle våldet i samhället i huvudsak riktats mot kvinnor. Statistikdata visar att män dominerar bland offren för de flesta våldsbrott även om det är i huvudsak män som begår våldsbrott. Kvinnor utgör en minoritet av offren oavsett om det handlar om vägolyckor, självmord eller våld med dödlig utgång. Andelen kvinnor av offren är 28 procent när det gäller självmord, 27 procent vid trafikolyckor och 33 procent vid mord, dråp och misshandel med dödlig utgång. Enligt sjukvårdsstatistiken utgör kvinnor i genomsnitt 24 procent av alla som under åren 1968-2002 vårdats på sjukhus till följd av våldsskador.

2. Ålder är en viktig faktor

Genusteoretikerna uppfattning om våldet mot kvinnor som ett generellt mansvåld mot kvinnor stämmer inte heller när man tittar på faktorer som åldersaspekten. Alla kvinnor och män drabbas  inte av lika mycket våld oavsett ålder. Offerundersökningarna visar att utsattheten är störst för de yngsta kvinnorna och männen i åldersgruppen 16-25 år. I denna åldersgrupp drabbas 5,1 procent bland kvinnor och 12,6 procent bland män för våld i allmänhet. När det gäller våld som resulterar i kroppsskada drabbas 3,5 procent bland kvinnor och 9,6 procent bland män.

Här är kombinationen av uppväxtförhållanden och tonårsproblematiken mycket tydlig. Under denna ålder (16-25) är samspelet mellan psykologiska, relationsmässiga faktorer och alkoholkonsumtion viktiga aspekter att beakta oavsett kön. Skillnaden i utsatthet när det gäller flickor och pojkar kan också relateras till skillnader i alkoholvanor och mönster för alkoholkonsumtion.

3. Socialt utsatta begår mest våldsbrott och drabbas allra mest av våldet.

Kriminologisk forskning visar klart att det finns ett tydligt samband mellan utsatthet för våld och sociala levnadsförhållanden. Socialt utsatta kvinnor och män drabbas av betydligt mer våld än andra. Socialt utsatta kvinnor och män är ca 2,5 gånger mer utsatta för våld eller hot om våld än de som har goda levnadsförhållanden. Särskilt stor är skillnaden mellan socialt utsatta och ekonomiskt gynnande grupper när det gäller risken att bli utsatt för våld eller hot i hemmet (9,5 gånger större för fattiga kvinnor och 7,2 för fattiga män). När det gäller utsatthet för våld som krävde läkarvård är de "fattiga" kvinnorna fyra gånger mer utsatta och de fattiga männen drygt elva gånger mer.

Förövare till grova våldsbrott mot både kvinnor och män karakteriseras också ofta av låg social status, tidigare kriminell belastning, psykisk sjukdom eller störning, missbruk mm. Våld mot män och kvinnor bör därför behandlas som ett socialt problem och inte som en fråga om könsskillnader eller hederskulturer. Skillnader i kvinnors och mäns våldsutsatthet och våldsanvändning är klart relaterade till ojämlika sociala och ekonomiska förhållanden under vilka kvinnor och män lever.

Ungefär hälften av de kvinnor som mördas, dräps och misshandlas till döds i Sverige utsätts för detta våld av någon närstående. Forskningen visar att förövarna till dessa brott vanligen har låg social status, tidigare kriminell belastning, är psykiskt sjuka eller personlighetsstörda och alkoholmissbrukare. Tilläggas kan att vissa undersökningar visar cirka en fjärdedel av förövarna har tagit livet av sig i samband med brottet och ytterligare fem procentenheter har försökt begå självmord.

4. Samhället vinner på att se våldet som ett socialt problem oavsett mot vem det riktas

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att män drabbas av betydligt mer våld än kvinnor. Som våldets förövare dominerar också männen i ännu större utsträckning. Det är alltså i huvudsak män som utövar våld mot andra män, kvinnor och för den delen i stor utsträckning också mot barn. Orsakerna till mäns våld mot andra män och mot kvinnor är i stort sett av social natur, även om det sker inom ramen för olika typer av relationer. Detta våld bör därför behandlas som ett, socialt och inte som ett allmänt könsrelaterat problem.

Samhället vinner därför på att våldsproblematiken behandlas som en social utsatthetsfråga i sin helhet istället för att dela in det efter offrets kön. Statistiskt sett är det av värde att ha könsuppdelat statistik. Men att använda könsrelaterade variabler som en allmän teori om uppkomsten av våld mot kvinnor har inget vetenskaligt stöd. Åtgärder mot missbruk, social utslagning, fattigdom och psykisk ohälsa ger därför större möjligheter att minska våldet mot kvinnor, barn och män generellt än verklighetsfrämmande teorier om könsmaktordning eller hederskulturer som inte kan ge någon lämplig vägledning för politiskt handlande.


 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/5402

16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

En utmärkt beskrivning. Nu skulle man kunna tro att ledande feminister skulle tacka för sig och böja sig för fakta. Men så är inte fallet. Feminism handlar inte om fakta. Det är en åsiktsideologi. Där tro alltid kommer före vetande.

Permalänk | Anmäl #1 John Apse, 2009-03-28, 11:45

Hej
Socialt problem hmm, kan man anse att det styrande skiktet i tex Saudiarabien har en liberal kvinnosyn, dom har iaf inte ont om pengar.

Permalänk | Anmäl #2 Mats, 2009-03-28, 14:58

Hej Mats,
Du och jag är eniga om att Saudiarabien är en medeltidsteokrati, där den individuella friheten är obefintlig, och värst är kvinnornas situation. Det är inte det jag tar upp i min artikel.

I artikeln talar jag om uppkomstmekanismerna för våldet i Sverige och inte i andra länder. När vi tittar på orsakerna till våld mot kvinnor och våld generellt i Sverige upptäcker vi att dessa är av social karaktär oavsett individens ursprung och oavsett om offret är kvinna eller man. Det finns i Sverige bosatta män som är uppvuxna i t ex Saudiarabien eller något annat muslimskt land. Alla dessa i Sverige bosatta män tänker inte i termer av heder även om man i hemlandet har betingats att tänka på det viset. De som har en viss utbildning och har ett arbete uppvisar ofta samma beteendemönster som svensk medelklass. Medan de som saknar utbildning eller står helt utanför arbetsmaknaden under en lång period tenderar att reproducera betendemönster från hemlandet som saknar funktionalitet i Sverige. I fall att dessa begår våldshandlingar mot kvinnor är det ofta "heder" som oberopas som motiv. Dock motivet är ingen orsak till våldshandlingen. Det är bara ett språk för att ursäkta sitt handlande. Det är den sociala situationen som är avgörande för våldshandlingen. I motsvarande situation kan en socialt utsatt svensk man ha svartsjuka eller något annat som motiv till våldshandlingen. Men alla svartsjuka män blir inte våldsamma automatiskt. Utbildningsnivån, den sociala och ekonomiska situationen och den psykologiska tryggheten har en avgörande betydelse för hur man handskas med en känsla som svartsjuka mm.

Permalänk | Anmäl #3 Hedi Bel Habib, 2009-03-28, 18:14

Jag ser inte vad det vetenskapliga med denna artikel är? Den blundar helt från följande fakta (vilket borde betraktas som vetenskap):

- 90 % av allt våld utförs av män (har våld då inte med kön att göra?)
- Fler kvinnor dör av mäns våld i nära relationer, än det totala antalet som dör i väpnade konflikter.
- Mäns våld mot kvinnor finns i alla samhällen alldeles oavsett om det är protestantiskt och fyllt med alkohol eller muslimsk och alkoholfritt.
- Mäns våld mot kvinnor är i princip lika vanligt förekommande i välbärgade hem som i de med sociala problem, utbildningsgrad etc. De finns inget belägg för det du säger om att välutbildade män skulle vara mindre svartsjuka.

Om du ska hänvisa till forskning och fakta, så vore det bra om du kunde börja med att ta hänsyn till just forskning och fakta...

Permalänk | Anmäl #4 Anna Svensson, 2009-03-28, 19:06

"Mäns våld mot kvinnor är i princip lika vanligt förekommande i välbärgade hem som i de med sociala problem".

Nej. Du har fel.

I rapporten ”Våld mot kvinnor i nära relationer - En kartläggning” från år 2002, kan man snabbt konstatera att de män som slår, i en väldigt stor utsträckning tillhör marginaliserade grupperingar.

”Före den aktuella polisanmälda misshandeln hade 73 procent av gärningsmännen och 38 procent av offren någon gång lagförts för brott…

…Arbetslösheten bland både offer och gärningsmän är högre än den bland kvinnor respektive män i befolkningen generellt…

…År 1990–2001 utgjorde invandrare (utrikes födda) en dryg tredjedel av gärningsmännen…

…Alkohol finns ofta med i bilden när misshandeln sker. I brotten som anmäldes år 1990–1991 hade minst 49 procent av gärningsmännen och minst 29 procent av offren konsumerat alkohol i samband med misshandeln…

…Det finns en stor överrepresentation av lågutbildade bland gärningsmännen i jämförelse med män i befolkningen generellt…”

(BRÅ:s rapport ”Våld mot kvinnor i nära relationer -
En kartläggning”)

Permalänk | Anmäl #5 John Apse, 2009-03-28, 19:25

Hej Anna,

"Fler kvinnor dör av mäns våld i nära relationer, än det totala antalet som dör i väpnade konflikter" hävdar Du. Jag vill bara ställa en fråga till Dig: vilken verklighet lever Du i. Kan Du ge mig motsvarande siffror på dödade kvinnor till följd av mäns våld motsvarande följande siffror från väpnade konflikter.

Första världskriget har varat i fyra år. Under detta krig har tio miljoner soldater (män) dödats och 21 miljoner (män) skadats. Cirka 8 miljoner (män) saknades. Under andra världskriget som varade i sex år var det 25 miljoner soldater (män) som dödades. Jämfört med detta är våldet mot kvinnor är ett nästan obefintligt fenomen i mänsklighetens historia. Att den feministiska ideologin har lyckats skapa myter om ett obegränsat våld mot kvinnor är verkligen någon att förundras över.

Anna, jag vill gärna ha siffror från Dig och från alla forskare på jorden angående Ditt påstående ovan om att antalet dödade kvinnor i nära relationer skulle överskrida antalet döda i väpnade konflikter!

Permalänk | Anmäl #6 Hedi Bel Habib, 2009-03-28, 20:23

Hej Anna,

"Fler kvinnor dör av mäns våld i nära relationer, än det totala antalet som dör i väpnade konflikter" hävdar Du. Jag vill bara ställa en fråga till Dig: vilken verklighet lever Du i. Kan Du ge mig motsvarande siffror på dödade kvinnor till följd av mäns våld motsvarande följande siffror från väpnade konflikter.

Första världskriget har varat i fyra år. Under detta krig har tio miljoner soldater (män) dödats och 21 miljoner (män) skadats. Cirka 8 miljoner (män) saknades. Under andra världskriget som varade i sex år var det 25 miljoner soldater (män) som dödades. Jämfört med detta är våldet mot kvinnor är ett nästan obefintligt fenomen i mänsklighetens historia. Att den feministiska ideologin har lyckats skapa myter om ett obegränsat våld mot kvinnor är verkligen någon att förundras över.

Anna, jag vill gärna ha siffror från Dig och från alla forskare på jorden angående Ditt påstående ovan om att antalet dödade kvinnor i nära relationer skulle överskrida antalet döda i väpnade konflikter!

Permalänk | Anmäl #7 Hedi Bel Habib, 2009-03-28, 20:23

I det mesta håller jag med, men jag tror inte att man bör förkasta hederskultur helt som del av problembilden. Miljön skapar i hög grad förutsättningar, men det är ändå något som triggar och berättigar agerandet. Mitt intryck är att den typen av gruppagerande inom familjen som verkar ske rätt ofta i sammanhanget är väldigt ovanlig under andra omständigheter.

Att det generellt nog inte bara handlar om direkta sociala faktorer illustrerar det faktum att invandrare ifrån asien är så underrepresenterade i brottstatistiken jämfört med andra grupper av icke-västeuropéeiska invandrare.

Permalänk | Anmäl #8 Karl, 2009-03-28, 22:55

Hej Karl,
Ett vanligt misstag när man talar om brottslighet i olika grupper är att man tittar på statistik över "misstänkta för brott". Som Du vet själv är det en stor skillnad på att vara misstänkt och att vara skyldig.

När vi tittar på statiken angående lagförda brott ser vi att det är svenska män, män födda i övriga Europa och övriga nordiska länder som står för 85 procent av de mord som begås i Sverige. Tabellen nedan (Brå 2005) visar personer som av rättsväsendet konstaterats vara skyldiga till dödligt våld i Sverige under perioden 1997-2001, fördelat på ursprungsområde. Genomgången visar att 380 personer hade konstaterats skyldiga till dödligt våld under perioden 1997-2001. Dessa siffror behöver normeras, dvs relateras till varje grupp som andel av den totala befolkningen. Men det man kan här se är att av 380 mordfall är det 323 dvs 85 procent som begås av svenska män eller män födda i övriga norden respektive övriga Europa.

Ursprungsområde Antal Andel
Sverige 257 68%
Övriga Norden 32 9%
Övriga Europa 34 8%
Asien/Mellanöstern 36 9%
Afrika 11 3%
Mellan/Sydamerika 10 3%
Totalt 380 100

Källa Brå 2005.

Permalänk | Anmäl #9 Hedi Bel Habib, 2009-03-29, 08:14

Vi har ju en hel del andra generationens invandrare så var personen är född räcker inte.

Man bör nog titta både på misstänkta och dömda egentligen. Det är många faktorer involverade på vägen och sambanden är inte direkt klara.

Permalänk | Anmäl #10 Karl, 2009-03-29, 11:07

Karl har en poäng att det ser ut som ofullständig statistik.

Bättre belägg behövs eftersom Heidi Bel Habib i en annan artikel argumenterar att man ska inte säga vissa saker för att det är politiskt felaktigt. Då gör man bäst i att vara noggrann i undvikande av möjlig vinkling för att tas allvarligt.

Permalänk | Anmäl #11 Bernt, 2009-04-02, 09:04

"Våld mot kvinnor handlar inte om vilket kön de har och hur de förväntas bete sig beroende på att de är kvinnor."

Dessa exempel på studier som sammanställts av Womens Aid visar inte bara på omfattningen av våldet. i England. Opinionsstudierna visar på den syn på kvinnor som gör kön till en relevant delförklaring vid våld mot kvinnor.
http://www.womensaid.org.uk/domestic-violence-articles.asp?section=00010...

“Statistics from the NCP report

“Over a quarter of people think a woman bears some responsibility for being raped if she is wearing revealing clothing.” Rape Crisis Scotland, Rape Crisis Scotland Public Awareness Campaign, in Rape Crisis (England and Wales) National Conference. Leeds (5 February 2008).

“Nearly a third of men think that domestic violence is acceptable if their partner has been nagging them.” (pg 15) ICM (2003) Hitting Home BBC Domestic Violence Survey

“One in five young men considers it acceptable to force a woman to have sex if they are married.” (pg 15) ICM (2003) Hitting Home BBC Domestic Violence Survey

“30% of people believe that domestic violence is acceptable in certain circumstances.” (pg 15) ICM (2003) Hitting Home BBC Domestic Violence Survey

“More people would call the police if someone was mistreating their dog than if someone was mistreating their partner.” (pg 15) ICM (2003) Hitting Home BBC Domestic Violence Survey

“Approximately 77% of victims of domestic violence are women”. (pg 6) HM Government (2008) Saving Lives. Reducing Harm. Protecting the Public. An Action Plan for Tackling Violence 2008-2011

“In the case of domestic violence, nearly one in four victims is victimised three or more times.” ( pg 7) Povey, E., Coleman, K., Kaiza, P., Hoare, C., Jansson, K., (2008) Home Office Statistical Bulletin: Crime in England and Wales 2006/07. Supplementary Volume 2 to Crime in England and Wales 2006/07.

“Every year 1.5 million women experience at least one incident of domestic abuse. This is nearly 30,000 women a week.” British Crime Survey 2006/07

“ As recently as 1990, it was legal for a man to rape his wife.” (pg 51) Coleman, K., Jansson, K., Kaiza, P., Reed, E., (2007) Homicides, Firearm Offences and Intimate Violence 2005/2006, Home Office, Editor.

“Most women who are raped by their partners do not report the attacks to the police, despite the fact that they can be frequent and very violent. A qualitative study revealed that rapes within marriage are often brutal, with one third being described as ‘sadistic’.” (pg 53) Kelly, L., Lovett, L., Regan, J., (2005) A Gap or a Chasm? Attrition in reported rape cases. Home Office Research Study 293.

“Violence against women has affected almost 1 in 2 women in the UK” Coleman, K., Jansson, K., Kaiza, P., Reed, E., (2007) Homicides, Firearm Offences and Intimate Violence 2005/2006. Home Office, Editor.

“6.1 million women have been sexually assaulted in their lifetime” Povey, E., Coleman, K., Kaiza, P., Hoare, C., Jansson, K., (2008) Home Office Statistical Bulletin: Crime in England and Wales 2006/07.

“Every year 100,000 women are raped. That is 2,000 women a week.” Povey, E., Coleman, K., Kaiza, P., Hoare, C., Jansson, K., (2008) Home Office Statistical Bulletin: Crime in England and Wales 2006/07.

“66,000 women in the UK have had their genitals mutilated”. Dorkenoo, E., Morison, L., Macfarlane, A., (2007) A Statistical Study to Estimate the Prevalence of Female Genital Mutilation in England and Wales Summary Report. FORWARD, Department of Health.

“500 women who have experienced domestic violence in the last six months commit suicide every year. Of those, just under 200 attended hospital for domestic violence on the day that they committed suicide” Walby, S. (2004) The Cost of Domestic Violence. Women and Equality Unit.

Permalänk | Anmäl #12 Niclas Kuoppa, 2009-12-04, 01:42

Timesartikel ”Grim facts of domestic violence”
http://business.timesonline.co.uk/tol/business/law/article1146144.ece
“The figures make depressing reading. One in four women and one in six men experience domestic violence in their lifetimes. An average of two women a week in England and Wales are killed by current or former partners. Domestic violence incidents make up nearly a quarter of all violent crimes and yet surveys say that only between 11 and 35 per cent of such events are reported to the police.
This crime degrades both victim and perpetrator. And it is no respecter of age, race, sex or nationality. There are no significant differences in numbers between ethnic groups and it is the under-25s in all sections of society who are most likely to be affected. A study among Asian, Afro-Caribbean and Arab women found that half of those who had experienced domestic violence waited five years before they sought help.
Perhaps most depressing of all, a survey of 1,300 schoolchildren found that one in three boys thought violence against women was acceptable.
Academic research estimated the cost of dealing with domestic violence in the Hackney area alone in 1996 was £90 per household, equivalent to £278 million a year for Greater London alone. Multiply that nationally and the financial costs are huge. “

Timesartikel om opinionsstudie (länk till studien i artikel på hemsidan. Om någon vill dra fram muslimkortet så notera att det i studien står:

” Please note that data have been weighted to the known profile of the population”

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/crime/article5875108.ece

” One in seven people believe it is acceptable in some circumstances for a man to hit his wife or girlfriend if she is dressed in “sexy or revealing clothes in public”, according to the findings of a survey released today.
A similar number believed that it was all right for a man to slap his wife or girlfriend if she is “nagging or constantly moaning at him”.
The findings of the poll, conducted for the Home Office, also disclosed about a quarter of people believe that wearing sexy or revealing clothing should lead to a woman being held partly responsible for being raped or sexually assaulted.
Although a majority of 1,065 people over 18 questioned last month believe that it is never acceptable to hit or slap a woman, the poll found that those aged 25-39 were more likely to consider that there were circumstances in which it was acceptable to hit or slap a woman.
Men and women over 65 and those in the lower social class groups D and E are more likely to believe that woman should be held partly responsible for being raped or sexually assaulted, Ipsos Mori telephone poll found. “

Permalänk | Anmäl #13 Niclas Kuoppa, 2009-12-04, 01:44

Jerzy Sarneckis kritik av könsmaktsordningen som förklaring av mäns våld mot kvinnor. Sid 460
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/8795/LKT0807s457_461.pdf

Kruxet med hans kritik är att den inte tar hänsyn till en del mäns syn på kvinnor, vilken kan ligga till grund för våld mot kvinnor.

I inläggen ovan gav jag exempel från England. Nu lite exempel från Sverige.

Amnestys attitydundersökning om var gränsen för våldtäkt går. Denna studie är inte vetenskaplig men ger en fingervisning, enligt Amnesty
http://www2.amnesty.se/externt/aiglobal.nsf/(sidor)/5C80778C1E127E97C12574C5002ECF4D/$file/Var_gar_gransen.pdf

"Drygt 20 procent av de svarande tycker att kvinnan har ett ansvar vid våldtäkt om hon klär sig och beter sig ”utmanande”.

Omkring en fjärdedel av de svarande anser att kvinnan har ett ansvar vid våldtäkt om hon flörtat och hånglat med mannen före våldtäkten.

Var femte person tycker att kvinnan har ett ansvar vid våldtäkt om hon inte gör fysiskt motstånd eller skriker.

Var femte person anser att kvinnan själv har ett ansvar vid våldtäkt om hon är påverkad av alkohol eller droger.

Mindre än var tionde person anser att det är en förmildrande omständighet vid våldtäkt om gärningsmannen är påverkad av alkohol/droger.

Drygt en av tio tycker att det är en förmildrande omständighet för gärningsmannen om han har ett fast förhållande med våldtäktsoffret.

Det finns stora skillnader i hur man besvarat frågorna kring kvinnans och gärningsmannens ansvar vid våldtäkt, beroende på ålder. Det vi ser som särskilt oroväckande är att den yngsta svarsgruppen, personer mellan 15-25 år, i stor utsträckning anger att kvinnan i någon grad har ett ansvar vid våldtäkt som kopplas till hennes beteende före eller under själva våldtäkten.
Värt att notera är att personerna över 66 år överlag är mest benägna att tycka att kvinnan har ett eget ansvar vid våldtäkt samt att det finns förmildrande omständigheter för gärningsmannen.
Könsskillnaderna i svaren är också framträdande: kvinnorna lägger mindre ansvar på brottsoffret jämfört med männen. Kvinnorna avvisar också i högre grad än männen tanken om förmildrande omständigheter för gärningsmannen vid våldtäkt."

Artikel i Brå med ett historiskt perspektiv. "När våldtäkt blev kvinnans fel"
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=227&module_instance=12

Intervju med Katarina Wennstam "Våldtäkt - När offret får skulden"
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=172&module_instance=12

Professor Liz Kelly om en annan möjlig delförklaring till antalet ökningen av våldtäktsanmälningarna i Sverige:

"- Om man som här arbetar för jämlikhet på ett område, till exempel löner och barnomsorg, så följer andra områden inte automatiskt med. Tvärtom kan det bli mera våld under en övergångsperiod när relationen mellan könen förändras. Det har man sett i u-länder där familjevåldet ökar när kvinnorna får större ekonomisk självständighet, säger Kelly"

Permalänk | Anmäl #14 Niclas Kuoppa, 2009-12-04, 02:18

Och om du vill veta lite mer om det genusvetenskapliga perspektivet så kolla in intervjuerna i webbteve med dessa forskare. Notera intervjuerna med mansforskarna.
http://www.ur.se/Vuxen/Samhalle/Genus/

Permalänk | Anmäl #15 Niclas Kuoppa, 2009-12-04, 02:21

Jag glömde säga att naturligtvis bär social utsatthet, alkohol och droger och psykisk ohälsa en stor skuld. Men könsaspekten går inte att dribbla bort när vi lägger märke till synen på kvinnor. Det kan säkert "Sharafs hjältar", som arbetar mot hederskulturen, intyga. Jag tror däremot att könsaspektens betydelse är mindre i Sverige än i många andra länder.

Dessutom är det viktigt att komma ihåg att majoriteten av t ex sexualbrott inte anmäls, vilket manar till försiktighet för tvärsäkra slutsatser. En stor del misshandelsfall anmäls heller aldrig.

Brå säger:
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=8&module_instance=2

"14 300 sexualbrott polisanmäldes 2008
98 procent av dem som misstänks för sexualbrott är män (2008)

Så lite som 10–20 procent av alla sexualbrott polisanmäls. /.../ Av dem som misstänks för sexualbrott är majoriteten män, bara omkring två procent är kvinnor. En majoritet av offren är kvinnor. I 30 procent av anmälningarna är offren under 15 år."

Permalänk | Anmäl #16 Niclas Kuoppa, 2009-12-04, 02:39


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.