Jag är nog lite mitt emellan ditt argument och Christer.
Det behövs mer djur som är födda rätt och mindre fel men vi behöver också äta mer vettigt. Riktig mat, riktigt kött, riktiga grönsaker.
inte någon ihjälskrämd ko på mcdonalds. det är bara slöseri.
man kommer inte ifrån att djur tar mer energi från naturen än direktodling.
Jag tror inte på att odla sådant skit som ska bli till vitt mjöl.
ge oss lite potatis, den räddade oss från svält förut och kan göra det igen.
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-03-27, 14:37
Danne,
Bra kommentar, håller med om att vitt mjöl ska vi inte odla, och som alternativ till potatis för oss som vill ha mindre stärkelse så finns broccoli, blomkål, vitkål osv. Detta ger oss C-vitamin utan att behöva importera massvis med apelsiner!
Jag kanske misslyckades med att framföra en viktig punkt. Kommer här..
Marken som många av korna eller grisarna ska böka på är sådana som inte går att odla eller idag inte används till odling. Det bästa är att ta en tur på landet för att förstå vad jag menar. Dessa marker kommer också att gödslas helt naturligt.
Mvh
Wille
Permalänk | Anmäl
William Jonsson, 2009-03-27, 15:24
Håller med dig i din artikel. men vill tillföra att vi också behöver grönsaker, då helst sådana som vi själva odlar i landet. Vitkål etc.
Snabbmat är absolut det sämsta att äta.Själv lagar jag mest husmanskost och potatis är en knöl som är mycket användbar.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-03-27, 20:35
Mycket bra skrivet William.
Ett gammalt ordspråk säger att "Ängen är åkerns moder". Dvs. djurhållning på ängsmark samt slåtter på dessa ger, genom att ta rätt på dyngan från djuren, näring till åkern. Detta kretslopp är det enda hållbara för Nordens del. Maten ska kunna produceras utan att extern energi i form av olja tillförs. Idag kostar varje kcal i form av mat flera gånger så mycket energi från olja mm.
Det handlar inte om växtodling kontra djuruppfödning. Det handlar om att båda behövs i symbios. Varje djurart ska få det foder som är naturligt för detta och det måste produceras lokalt.
Människan är ett rovdjur och behöver animalisk fet mat, framför allt för att kunna ha den stora hjärna som vi har. Vid fel kost blir vi sjuka, precis som alla andra djur. Det allra mesta mat som finns att köpa idag är undermålig för oss människor. Felet är att storkapitalet styr över maten.
Vi behöver småskaligt jordbruk av gammal sort, med kombinerad växt och djur produktion. Dagens industrijordbruk är näringsmässigt och miljömässigt en katastrof.
Permalänk | Anmäl
Rolf Löfgren, 2009-03-27, 21:29
Jag skulle vilja hävda att det är onödigt att säga att "människan är skapt för att äta kött, så därför ska vi fortsätta med det, annars blir vi sjuka, eller mindre friska". Jag har flera vänner som är veganer och dom mår minst lika bra som jag har gjort under den tid jag åt kött. Jag är inte principiellt emot att äta kött, men som industrin ser ut idag så är det bara att konstatera att det är en av de största miljöbovarna (18% av koldioxidutsläppen?) MEN det är inte köttet i sig som gör detta, precis som miljönegativa effekter med ex. sojaodling inte kommer från sojan i sig. Det är den industriella produktionen och slöseriet med energi som är felet. Kött är en bra källa till protein, men eftersom 90% av energiinnehållet försvinner i steget från foder -> till nöttkött, säger det sig ju självt att det inte är det enda att satsa på. Det som gäller, enligt mig, är en matkonsumtion baserad till stor del på vad som är effektivast för det lokala området. Självklart klarar man sig inte enbart på lokalproducerat, men basen borde kunna komma därifrån.
Permalänk | Anmäl
Emanuel, 2009-03-27, 21:48
Emanuel,
Jag har beskrivit ett scenario där kor och andra djur betar på marginalytor som inte är lämpade till något annat. Dessa djur ska inte heller äta odlad spannmål eller liknande. Så ser det absolut inte ut idag.
Att vi människor är köttätare är utom tvivel för mig. Vi utvecklades till de vi är idag, med stor hjärnvolym på fet animalisk föda och vi till och med utrotade mammutar och ullhåriga noshörningar. Våra hjärnor innehåller den lågkedjiga omega-3 fettsyran som bara återfinns i animaliska produkter. Som jag skrev tidigare så finns det flera andra näringsämnen och vitaminer som domineras i den animaliska födan som bevisligen leder till bristsjukdomar. Veganer måste ha väldigt god kunskap om dessa och ofta ta tillskott för att vara på den säkra sidan. Läkare utan gränser har gått ut med hur viktigt det är för växande barn att få i sig animalisk föda för att få i sig allt som ett växande barn behöver. Detsamma gäller oss vuxna om vi vill leva friska till hög ålder.
Jag känner ingen vegan. Jag vill inte att denna debatt ska handla om veganer mot köttätare. De flesta kommer fortfarande att äta kött och detta handlar om att de som väljer att göra det ska veta att det kött dom äter är lika bra för miljön, och förmodligen bättre för hälsan än det som odlas på stora näringsutarmade åkrar idag.
Katrin, Kolla min kommentar (nr2) där jag t om nämner vitkål:-)
Tackar Rolf för en jättebra kommentar.
Vi fortsätter väl i morgon?
Godnatt
WIlle
Permalänk | Anmäl
William Jonsson, 2009-03-27, 23:36
Skaldeman skriver så här någonstans:
Många människor har glömt eller vet inte hur det känns att vara riktigt friska.
- Är man trött vissa dagar, har ont i huvudet ibland, eller ont i magen då och då, förkyld några gånger om året, deprimerad, håglös osv, ja då är man inte riktigt frisk. Man behöver inte känna sig sjuk för att inte vara frisk.
Mycket av detta beror på att vi äter en artoriktig föda. Ett lejon har inte dåliga dagar med huvudvärk, trötthet, magbesvär som gör att de avstår jakten. Det beror på att ett lejon äter sin arts föda.
Nu blir det skidåkning hela dagen..
Permalänk | Anmäl
William Jonsson, 2009-03-28, 05:46
Karin, nu har jag läst. Har du läst millaren?
"1. Minska på spannmålsodlingen."
Permalänk | Anmäl
k s, 2009-03-28, 09:44
Hej William Jonsson!
Det du skriver låter väldigt vettigt! Skulle jag vara statsminister så skulle jag bums utse dig till jordbruksminister!
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2009-03-28, 10:18
Dessutom kommer det fler och fler vittnesmål om att mättat fett uppenbarligen rensar blodkärlen från plack och den vägen befriar mänskligheten från hotet om hjärtinfarkt,högt blodtryck,stroke osv.
Även om den s.k.evidensen än så länge är låg (anekdotiskt) så bör man nog ta det på allvar.
Permalänk | Anmäl
ulf pohl, 2009-03-28, 10:39
Intressant att alla verkar tolka min artikel som att man skall sluta äta kött, det har jag aldrig påstått - jag säger bara att vi bör minska köttkonsumtionen. Desstuom anser jag att det är viktigt att vi tar tillvara det gödsel vi själva producerar - att inte ha kretslopp på detta är en av de största systemfelen i vårt samhälle.
Permalänk | Anmäl
Christer Siljeström, 2009-03-28, 14:40
Christer,
Jag vill att vi ska äta rätt så mycket kött, tillsammans med det nyttiga och energigivande fettet som vi idag helt i onödan slänger bort. Resten av födan ska bestå av olika närodlade grönsaker.
Köttet kommer från djur som betar i huvudsak på marker som idag inte används till någonting alls.
Man måste ta en tur på landet för att få en bild av hur lite djur vi har i sverige. Du kan ibland åka mil efter mil utan att se annat än några hästar. Oftast ser du stora spannmåls eller rapsåkrar. Vi kanske kan driva bilar med dessa. Alla måste ha kunskapen om vad som händer med omega-3 och omega-6 fettsammansättningen på spannmålsätande kor. Detsamma gäller odlad fisk. Reätt proprortioner mellan dessa fettsyror får vi när djuren äter sin naturligas föda och rätt proportioner gör människorna friskare.
Permalänk | Anmäl
William Jonsson, 2009-03-28, 22:09
Avloppsystemet behöver byggas om så att urinseparering kan ske vid källan. Att blanda allt avfall som idag är vansinne. Nu försöker reningsverken få till att avloppslammet ska spridas på åkrar. Detta är totalt vansinne. Detta slam är så komplext och giftigt att det hotar att förstöra åkermarken för all famtid. Se rapport från Chalmers:
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/90240.pdf.
Det är nödvändigt att alla reagerar på detta!
Permalänk | Anmäl
Rolf Löfgren, 2009-03-28, 22:29
William! Du har nog skrivit det vettigaste jag sett i detta ämne på länge! Om vi utnyttjade alla de ytor som bara ligger "för fäfot" (!) till bete för köttdjur, så skulle det innebära vinster i alla avseenden. Myten att det går åt mer areal för att framställa mat i form av kött är det dags att avliva. Jordens områden som är möjliga att odla t.ex. spannmål och grönsaker på är begränsade - men arealerna med enbart gräs, som går att utnytja till bete - är enorma.
Och att vi blir friskare i alla avseenden med tillräckligt mängd mättat fett i vår föda är det inget tvivel om.
Titta gärna t.ex. på:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/08/fettskrackens-forfarliga-foljd...
Permalänk | Anmäl
Sven Erik Nordin, 2009-03-31, 11:39
Tack Sven-Erik. Jag har läst alla dina artiklar och dom är jättebra. Fortsätt med detta kan jag bara säga. Jag har delat ut "Fettskräckens förfärliga följder" anonymt till diabetessköterskorna på sjukuset.
Permalänk | Anmäl
William Jonsson, 2009-04-01, 08:51
Mycket bra artikel! Industrialiseringen har gått för långt. Back to basic :D
Permalänk | Anmäl
Lotta, 2009-04-02, 09:15
Jag håller med någon av föregående, du skulle helt klart kunna bli jordbruksminister. Det som vi håller på med idag är rent vansinne.
Kör man förbi en lite gård, ja, då ser man inga kor eller grisar, det är bara hästar och göder man också med en massa spannmål.
Jag själv är LCHF:are som du Wille, jag blir så glad när jag får tag i köttbitar med en rejäl fettrand, för det vet jag att det blir god mat och som jag håller mig mätt på länge. Tyvärr är jag ensam om detta ätande hemma och har svårt för att få gehör för det. Man blir ju inte profet i sin egen hemstad. Jag ser däremot på de andra här hemma hur suget styr dom, man äter yoggi o start, det är alla möjliga mackor, lätta o sån smörja. Däremot så lagar jag oftast maten då blir det rejält kött, med gräddsås. Dom små barnen får inte lätta, dom ska ha Bregott. Det är så tydligt hur dom håller sig mättare längre och får inte några utbrott p.g.a. socker/kolhydratsuget.
Permalänk | Anmäl
HerrBanan, 2009-04-02, 11:02
Bra artikel Wille!
Fram för fäboddrift! Då får vi högvärdiga fetter och utnyttjar de stora vidderna.
Permalänk | Anmäl
Ingvar Bejvel, 2009-04-02, 15:12
Du har helt rätt och det är på det vis du beskriver som det en gång kommer att se ut i landet. Det är helt oundvikligt. Nu är frågan bara när? Det kommer att ta tid då det är så stora makter bakom det som nu är ett faktum. Att vi är köttätare i grund kommer nog att bli tungan på vågen. Allt efter som, fler och fler blir medvetna och kräver god kvalitet på köttet, ja då kommer vändningen per automatik. Ingen kommer att acceptera det sega ”anabolstinna” köttet på de ettåriga kritterna i framtiden.
Permalänk | Anmäl
Jimmie, 2009-04-02, 18:04
Jag håller helt och hållet med dig Wille. Vill bara tillägga att den största delen av all spannmål odlas med gödnings- och bekämpingsmedel och dessa tillverkas av oljeprodukter. Den största anledningen till att man anklagar kor för att vara miljöbovar är just att vi tvångsmatar dem med spannmål och majs m.m., som har krävt massor av olja att producera och frakta, samt har samlat dem i stora grupper med lite eller ingen tillgång till betesmark som inte heller kan ta hand om de gaser som bildas. Fick korna gå och beta gräs som de är skapta för, så tar betesmarken hand om den utsläppta gasen. Att korna tvångsmatas med spannmål som t.ex. majs leder också till att de måste äta antibiotika annars blir de sjuka.
Michael Pollan´s bok "An omnivore´s dilemma" ger en utmärkt insikt i världens sjuka industrialiserade lantbruk.
Permalänk | Anmäl
Ann Bergqvist Pattihis, 2009-04-02, 21:04
Den absoluta majoriteten av allt spannmål går till djurfoder. Ett sätt att kraftigt minska spannmålsproduktionen skulle därför vara att sluta föda upp djur (utom de ekologiska).
Om vi istället faktiskt åt detta spannmål, istället för att göra djurfoder av det, skulle vi få mycket mer mat, eftersom det är en fundamentell biologisk princip att bara 10 procent av energin i maten går vidare genom näringskedjan. Man får således ut 10 gånger mer mat (jo, faktiskt, räknat i kalorier) av att odla vegetabilier istället för att föda upp djur.
Tomater är dessutom ett förfärligt exempel, eftersom de tar extremt mycket energi att producera.
Permalänk | Anmäl
Quij, 2009-04-05, 17:12
Modern spannmåls odling ger så dåligt reslutat i form av näringsvärden att 2008 års skörd inte dög ens som djurfoder, utan måste kompletteras med tillskott enligt SLU. Människan är ingen fröätare som många fåglar, utan vi behöver animaliskt kött och fett. Korna är inte heller fröätare utan gräsätare och bör få leva så.
Permalänk | Anmäl
Rolf Löfgren, 2009-04-05, 19:07
Tacka för alla trevliga kommentarer.
Nyss såg jag en notis på SvD att utsläppen av metangas från kornas gödsel inte alls är de man trott. Tack för det säger jag.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2694529.svd
Permalänk | Anmäl
William Jonsson, 2009-04-05, 20:11
Wille: Jag hoppas att du inser att det jordbruk som du förespråkar resulterar i kraftigt minskad köttproduktion, inte tvärt om.
Permalänk | Anmäl
Staffan, 2009-06-14, 18:43
Staffan. Du kan inte förklara lite närmare varför?
Är det för att djuren växer saktare? Isåfall är det ett kortsiktigt problem. Hur sakta en fisk än växer så kan vi ändå äta alla fiskar det år dom fyller 10. Då är det mängden som avgör, dvs hur många fiskar som finns i sjön och även hur stor sjön är.
Sverige är ett stort land och grässorterna växer eftersom solen lyser, inte för att vi odlar det med hjälp av dieseldrivna traktorer. Korna äter och växer utan att vi matar dom och köttet vi får blir det bästa tänkbara hälsomässigt.
Vi skulle kunna skapa jätteinhängnader på flera kvadratkilometer med massor av betande djur. Det skulle kunna likna renskötseln, där man märker sina egna djur.
Långsiktighet och minimalt med olja!
Permalänk | Anmäl
William Jonsson, 2010-01-04, 13:45
26 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag är nog lite mitt emellan ditt argument och Christer.
Det behövs mer djur som är födda rätt och mindre fel men vi behöver också äta mer vettigt. Riktig mat, riktigt kött, riktiga grönsaker.
inte någon ihjälskrämd ko på mcdonalds. det är bara slöseri.
man kommer inte ifrån att djur tar mer energi från naturen än direktodling.
Jag tror inte på att odla sådant skit som ska bli till vitt mjöl.
ge oss lite potatis, den räddade oss från svält förut och kan göra det igen.
Danne,
Bra kommentar, håller med om att vitt mjöl ska vi inte odla, och som alternativ till potatis för oss som vill ha mindre stärkelse så finns broccoli, blomkål, vitkål osv. Detta ger oss C-vitamin utan att behöva importera massvis med apelsiner!
Jag kanske misslyckades med att framföra en viktig punkt. Kommer här..
Marken som många av korna eller grisarna ska böka på är sådana som inte går att odla eller idag inte används till odling. Det bästa är att ta en tur på landet för att förstå vad jag menar. Dessa marker kommer också att gödslas helt naturligt.
Mvh
Wille
Håller med dig i din artikel. men vill tillföra att vi också behöver grönsaker, då helst sådana som vi själva odlar i landet. Vitkål etc.
Snabbmat är absolut det sämsta att äta.Själv lagar jag mest husmanskost och potatis är en knöl som är mycket användbar.
Läs och tänk efter. http://meatclimate.org/sites/default/files/reports/meatclimate_swedish.pdf
Mycket bra skrivet William.
Ett gammalt ordspråk säger att "Ängen är åkerns moder". Dvs. djurhållning på ängsmark samt slåtter på dessa ger, genom att ta rätt på dyngan från djuren, näring till åkern. Detta kretslopp är det enda hållbara för Nordens del. Maten ska kunna produceras utan att extern energi i form av olja tillförs. Idag kostar varje kcal i form av mat flera gånger så mycket energi från olja mm.
Det handlar inte om växtodling kontra djuruppfödning. Det handlar om att båda behövs i symbios. Varje djurart ska få det foder som är naturligt för detta och det måste produceras lokalt.
Människan är ett rovdjur och behöver animalisk fet mat, framför allt för att kunna ha den stora hjärna som vi har. Vid fel kost blir vi sjuka, precis som alla andra djur. Det allra mesta mat som finns att köpa idag är undermålig för oss människor. Felet är att storkapitalet styr över maten.
Vi behöver småskaligt jordbruk av gammal sort, med kombinerad växt och djur produktion. Dagens industrijordbruk är näringsmässigt och miljömässigt en katastrof.
Jag skulle vilja hävda att det är onödigt att säga att "människan är skapt för att äta kött, så därför ska vi fortsätta med det, annars blir vi sjuka, eller mindre friska". Jag har flera vänner som är veganer och dom mår minst lika bra som jag har gjort under den tid jag åt kött. Jag är inte principiellt emot att äta kött, men som industrin ser ut idag så är det bara att konstatera att det är en av de största miljöbovarna (18% av koldioxidutsläppen?) MEN det är inte köttet i sig som gör detta, precis som miljönegativa effekter med ex. sojaodling inte kommer från sojan i sig. Det är den industriella produktionen och slöseriet med energi som är felet. Kött är en bra källa till protein, men eftersom 90% av energiinnehållet försvinner i steget från foder -> till nöttkött, säger det sig ju självt att det inte är det enda att satsa på. Det som gäller, enligt mig, är en matkonsumtion baserad till stor del på vad som är effektivast för det lokala området. Självklart klarar man sig inte enbart på lokalproducerat, men basen borde kunna komma därifrån.
Emanuel,
Jag har beskrivit ett scenario där kor och andra djur betar på marginalytor som inte är lämpade till något annat. Dessa djur ska inte heller äta odlad spannmål eller liknande. Så ser det absolut inte ut idag.
Att vi människor är köttätare är utom tvivel för mig. Vi utvecklades till de vi är idag, med stor hjärnvolym på fet animalisk föda och vi till och med utrotade mammutar och ullhåriga noshörningar. Våra hjärnor innehåller den lågkedjiga omega-3 fettsyran som bara återfinns i animaliska produkter. Som jag skrev tidigare så finns det flera andra näringsämnen och vitaminer som domineras i den animaliska födan som bevisligen leder till bristsjukdomar. Veganer måste ha väldigt god kunskap om dessa och ofta ta tillskott för att vara på den säkra sidan. Läkare utan gränser har gått ut med hur viktigt det är för växande barn att få i sig animalisk föda för att få i sig allt som ett växande barn behöver. Detsamma gäller oss vuxna om vi vill leva friska till hög ålder.
Jag känner ingen vegan. Jag vill inte att denna debatt ska handla om veganer mot köttätare. De flesta kommer fortfarande att äta kött och detta handlar om att de som väljer att göra det ska veta att det kött dom äter är lika bra för miljön, och förmodligen bättre för hälsan än det som odlas på stora näringsutarmade åkrar idag.
Katrin, Kolla min kommentar (nr2) där jag t om nämner vitkål:-)
Tackar Rolf för en jättebra kommentar.
Vi fortsätter väl i morgon?
Godnatt
WIlle
Skaldeman skriver så här någonstans:
Många människor har glömt eller vet inte hur det känns att vara riktigt friska.
- Är man trött vissa dagar, har ont i huvudet ibland, eller ont i magen då och då, förkyld några gånger om året, deprimerad, håglös osv, ja då är man inte riktigt frisk. Man behöver inte känna sig sjuk för att inte vara frisk.
Mycket av detta beror på att vi äter en artoriktig föda. Ett lejon har inte dåliga dagar med huvudvärk, trötthet, magbesvär som gör att de avstår jakten. Det beror på att ett lejon äter sin arts föda.
Nu blir det skidåkning hela dagen..
Karin, nu har jag läst. Har du läst millaren?
"1. Minska på spannmålsodlingen."
Hej William Jonsson!
Det du skriver låter väldigt vettigt! Skulle jag vara statsminister så skulle jag bums utse dig till jordbruksminister!
Dessutom kommer det fler och fler vittnesmål om att mättat fett uppenbarligen rensar blodkärlen från plack och den vägen befriar mänskligheten från hotet om hjärtinfarkt,högt blodtryck,stroke osv.
Även om den s.k.evidensen än så länge är låg (anekdotiskt) så bör man nog ta det på allvar.
Intressant att alla verkar tolka min artikel som att man skall sluta äta kött, det har jag aldrig påstått - jag säger bara att vi bör minska köttkonsumtionen. Desstuom anser jag att det är viktigt att vi tar tillvara det gödsel vi själva producerar - att inte ha kretslopp på detta är en av de största systemfelen i vårt samhälle.
Christer,
Jag vill att vi ska äta rätt så mycket kött, tillsammans med det nyttiga och energigivande fettet som vi idag helt i onödan slänger bort. Resten av födan ska bestå av olika närodlade grönsaker.
Köttet kommer från djur som betar i huvudsak på marker som idag inte används till någonting alls.
Man måste ta en tur på landet för att få en bild av hur lite djur vi har i sverige. Du kan ibland åka mil efter mil utan att se annat än några hästar. Oftast ser du stora spannmåls eller rapsåkrar. Vi kanske kan driva bilar med dessa. Alla måste ha kunskapen om vad som händer med omega-3 och omega-6 fettsammansättningen på spannmålsätande kor. Detsamma gäller odlad fisk. Reätt proprortioner mellan dessa fettsyror får vi när djuren äter sin naturligas föda och rätt proportioner gör människorna friskare.
Avloppsystemet behöver byggas om så att urinseparering kan ske vid källan. Att blanda allt avfall som idag är vansinne. Nu försöker reningsverken få till att avloppslammet ska spridas på åkrar. Detta är totalt vansinne. Detta slam är så komplext och giftigt att det hotar att förstöra åkermarken för all famtid. Se rapport från Chalmers:
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/90240.pdf.
Det är nödvändigt att alla reagerar på detta!
William! Du har nog skrivit det vettigaste jag sett i detta ämne på länge! Om vi utnyttjade alla de ytor som bara ligger "för fäfot" (!) till bete för köttdjur, så skulle det innebära vinster i alla avseenden. Myten att det går åt mer areal för att framställa mat i form av kött är det dags att avliva. Jordens områden som är möjliga att odla t.ex. spannmål och grönsaker på är begränsade - men arealerna med enbart gräs, som går att utnytja till bete - är enorma.
Och att vi blir friskare i alla avseenden med tillräckligt mängd mättat fett i vår föda är det inget tvivel om.
Titta gärna t.ex. på:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/08/fettskrackens-forfarliga-foljd...
Tack Sven-Erik. Jag har läst alla dina artiklar och dom är jättebra. Fortsätt med detta kan jag bara säga. Jag har delat ut "Fettskräckens förfärliga följder" anonymt till diabetessköterskorna på sjukuset.
Mycket bra artikel! Industrialiseringen har gått för långt. Back to basic :D
Jag håller med någon av föregående, du skulle helt klart kunna bli jordbruksminister. Det som vi håller på med idag är rent vansinne.
Kör man förbi en lite gård, ja, då ser man inga kor eller grisar, det är bara hästar och göder man också med en massa spannmål.
Jag själv är LCHF:are som du Wille, jag blir så glad när jag får tag i köttbitar med en rejäl fettrand, för det vet jag att det blir god mat och som jag håller mig mätt på länge. Tyvärr är jag ensam om detta ätande hemma och har svårt för att få gehör för det. Man blir ju inte profet i sin egen hemstad. Jag ser däremot på de andra här hemma hur suget styr dom, man äter yoggi o start, det är alla möjliga mackor, lätta o sån smörja. Däremot så lagar jag oftast maten då blir det rejält kött, med gräddsås. Dom små barnen får inte lätta, dom ska ha Bregott. Det är så tydligt hur dom håller sig mättare längre och får inte några utbrott p.g.a. socker/kolhydratsuget.
Bra artikel Wille!
Fram för fäboddrift! Då får vi högvärdiga fetter och utnyttjar de stora vidderna.
Du har helt rätt och det är på det vis du beskriver som det en gång kommer att se ut i landet. Det är helt oundvikligt. Nu är frågan bara när? Det kommer att ta tid då det är så stora makter bakom det som nu är ett faktum. Att vi är köttätare i grund kommer nog att bli tungan på vågen. Allt efter som, fler och fler blir medvetna och kräver god kvalitet på köttet, ja då kommer vändningen per automatik. Ingen kommer att acceptera det sega ”anabolstinna” köttet på de ettåriga kritterna i framtiden.
Jag håller helt och hållet med dig Wille. Vill bara tillägga att den största delen av all spannmål odlas med gödnings- och bekämpingsmedel och dessa tillverkas av oljeprodukter. Den största anledningen till att man anklagar kor för att vara miljöbovar är just att vi tvångsmatar dem med spannmål och majs m.m., som har krävt massor av olja att producera och frakta, samt har samlat dem i stora grupper med lite eller ingen tillgång till betesmark som inte heller kan ta hand om de gaser som bildas. Fick korna gå och beta gräs som de är skapta för, så tar betesmarken hand om den utsläppta gasen. Att korna tvångsmatas med spannmål som t.ex. majs leder också till att de måste äta antibiotika annars blir de sjuka.
Michael Pollan´s bok "An omnivore´s dilemma" ger en utmärkt insikt i världens sjuka industrialiserade lantbruk.
Den absoluta majoriteten av allt spannmål går till djurfoder. Ett sätt att kraftigt minska spannmålsproduktionen skulle därför vara att sluta föda upp djur (utom de ekologiska).
Om vi istället faktiskt åt detta spannmål, istället för att göra djurfoder av det, skulle vi få mycket mer mat, eftersom det är en fundamentell biologisk princip att bara 10 procent av energin i maten går vidare genom näringskedjan. Man får således ut 10 gånger mer mat (jo, faktiskt, räknat i kalorier) av att odla vegetabilier istället för att föda upp djur.
Tomater är dessutom ett förfärligt exempel, eftersom de tar extremt mycket energi att producera.
Modern spannmåls odling ger så dåligt reslutat i form av näringsvärden att 2008 års skörd inte dög ens som djurfoder, utan måste kompletteras med tillskott enligt SLU. Människan är ingen fröätare som många fåglar, utan vi behöver animaliskt kött och fett. Korna är inte heller fröätare utan gräsätare och bör få leva så.
Tacka för alla trevliga kommentarer.
Nyss såg jag en notis på SvD att utsläppen av metangas från kornas gödsel inte alls är de man trott. Tack för det säger jag.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2694529.svd
Wille: Jag hoppas att du inser att det jordbruk som du förespråkar resulterar i kraftigt minskad köttproduktion, inte tvärt om.
Staffan. Du kan inte förklara lite närmare varför?
Är det för att djuren växer saktare? Isåfall är det ett kortsiktigt problem. Hur sakta en fisk än växer så kan vi ändå äta alla fiskar det år dom fyller 10. Då är det mängden som avgör, dvs hur många fiskar som finns i sjön och även hur stor sjön är.
Sverige är ett stort land och grässorterna växer eftersom solen lyser, inte för att vi odlar det med hjälp av dieseldrivna traktorer. Korna äter och växer utan att vi matar dom och köttet vi får blir det bästa tänkbara hälsomässigt.
Vi skulle kunna skapa jätteinhängnader på flera kvadratkilometer med massor av betande djur. Det skulle kunna likna renskötseln, där man märker sina egna djur.
Långsiktighet och minimalt med olja!