[...] där han uppmanade bloggosfären att lägga ner navelskåderiet – ett tema jag kände igen från min egen artikel på Newsmill från början av [...]
Blogg:emretsson.net » Blog Archive » Relevans, 2009-07-25, 00:00
[...] än män bloggar. Återigen är det mode och design som lockar. Killar skriver som vanligt mest om IT och bloggande. Ett tag hade jag tänkt försvara mitt bloggande om IT och bloggande med att jag jobbar med just [...]
Blogg:Bronson bloggar också. Tankar från en webbyrå i Malmö &r, 2009-04-22, 08:54
[...] egen åsikt ligger väl närmare Anders Mildner, även om jag som bekant ser fram emot den dag då det finns fler välskrivna bloggar som uppslukas av andra frågor. Andra [...]
Blogg:emretsson.net » Blog Archive » Ändamål o, 2009-04-02, 00:07
[...] det här dök upp i samband med en i övrigt utmärkt artikel av Josh som är en replik på en inte lika utmärkt artikel av Anders Emretsson på [...]
Blogg: Jag hatar bloggosfären : Erik Laakso | På Uppstuds, 2009-03-31, 02:24
[...] Anders Emretsson tycker att bloggosfären borde växa upp. Detta för att den svenska bloggosfären är navelskådande och [...]
Blogg:Enligt Min Humla » Bloggosfären är summan av dess , 2009-03-30, 13:56
[...] kraschade min blogg och jag tvingades börja om från början. I samband med att min artikel Marklundaffären visar på bloggosfärens omognad, där jag refererar till Elisabet Höglunds krönikor, publiceras på Newsmill återskapar jag här [...]
Blogg:emretsson.net » Blog Archive » Sanning o, 2009-03-24, 16:37
[...] views Inga kommentarer Marklundaffären visar på bloggosfärens omognad, är rubriken på på en debattartikel jag har publicerat på Newsmill i dag. Rubriken är, får jag erkänna, tänkt att provocera [...]
Blogg:emretsson.net » Blog Archive » Dags för , 2009-03-24, 16:11
Men FRA-debatten, Ipred-debatten, och Gömda-diskussionen kanske inte enbart är navelskådande. Dessa frågor kan, vid en närmare granskning, rymma fler och större politiska frågeställningar än så. En antydan till vilka frågor det kan röra sig om kan nog skönjas genom en studie av bloggarnas argument och problemformulering, t ex varför de anser att Marklunds obevisade anklagelser mot Elisabeth Hermon är ett problem.
-
Om bloggare är navelskådare så kan jag då inte för mitt liv se att de skulle var ensamma om det i svenskt medielandskap. Däremot finner verkar en del redan etablerade röster inom medierna rädda eller irriterade över högröstade bloggare, så pass att de verkar vilja styra dem åt det ena eller andra hållet, eller begränsa deras röster. Jag tror inte man behöver gräva länge för att finna paralleller till debatten kring den allmänna rösträttens införande och motståndet mot pöbelns makt.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2009-03-24, 15:42
Så här skriver sign Kvinnobilder på en av trådarna i Flashback:
"Jag kom på det,
det handlar om oskrivna regler, som vanligt folk på nätet inte kan och inte bryr sig om. Det är därför vi är så farliga, vi som skriver här inne, utan en redaktör, som stoppar oss.
Vi har vant oss med en enkelriktad media som inte ifrågasätter inåt sig själva. Med den typ av informationsförmedling som nätet representerar finns inte längre någon som kan stoppa information utifrån lämplighet. "
Citatet säger något om det du kallar Bloggosfärens spegelsal. Jag tror Kvinnobilder har helt rätt: Det handlar om helt nya förutsättningar. Auktoriteter finner alltid sin plats vilken typ av media vi än talar om. Det auktoritära däremot har inte en chans! Vilket vi bör glädjas åt!
Permalänk | Anmäl
Agneta Lindhag, 2009-03-24, 16:28
Det ligger mycket i detta. Kakofoni, som sagt var. Pubertal fas. Jag håller helt med, faktiskt. Bloggare ska fan inte vara fridlysta från kritik! Och? Pupertet brukar vara övergående, inte sant! Bloggosfären kommer att mogna, om den får chansen. När idioterna skämt ut sig och tystnat och gallrats bort med just den brutalitet de själva begagnat. Det tar sin tid innan det sätter sig. Om bara chansen ges. Det hoppas jag att den gör i Sverige. I flertalet andra länder får den INTE det. Se bara på grannlandet Norge! Där är mörkerkrafterna på god väg att segra.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-03-24, 16:45
Amo,
Rubriken är förvisso avsiktligt provocerande, och jag är fullt medveten om att den så kallade bloggosfären minst av allt är homogen. Jag vill också understryka att ingen skugga faller över de individuella bloggare som granskat Marklund, FRA och allt vad IT och media heter.
Jag tror som du att fler röster hörs efterhand. Men än så länge riskerar de att drunkna i kören av it- och mediekommentarer.
För övrigt är jag glad att höra att du (oftast) håller med mig i miljöfrågorna.
Permalänk | Anmäl
Anders Emretsson, 2009-03-24, 17:09
Ja, även detta är ju en metadiskussion.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Arvidsson, 2009-03-24, 18:57
Det än nog så att många av oss som skriver är intresserade av media, på ett eller annat sätt. Och it kommer naturligt, därför att det största kravet innan man kan blogga är att man har förmågan att hjälpligt hantera en dator och leta sig ut på internet.
Och visst har bloggandet effekt, titta på Marklunds senaste lögner i sin krönika och de rättelser som expressen nu går ut med, som direkt följd av vad bloggarna grävt upp. Succé! Anser jag i alla fall. Nyligen hade vi ju en rätt kraftig diskussion om konst också, med blandat resultat.
Det finns väl inget som hindrar att du tar upp något annat ämne om du vill?
Permalänk | Anmäl
Johannes Ek, 2009-03-24, 19:00
Anders har missuppfattat en sak. Han tar upp "FRA-debatten, Ipred-debatten, Gömda-diskussionen" som exempel på att bloggarna bara är intresserad av sig själva. Motiveringen tycks vara att 'gammelmedia' förteg dessa ämnen.
Sålunda skulle allt som vi skriver om i bloggar men som pressen förtiger vara en form av narcissism. Det är ett fullkomligt absurt argument.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-03-24, 20:26
Ännu en kontrollfreak har talat, läs inte skiten om det stör dig så mycket
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-03-24, 21:38
Vill bara understryka att jag gillar bloggar. Jag bloggar själv. Och jag instämmer i att nätintegritet, informationsfrihet och liknande är superviktigt. Jag vill bara att det här riktigt starka engagemanget ska sträckas ut till andra lika viktiga frågor.
Permalänk | Anmäl
Anders Emretsson, 2009-03-24, 23:38
Mycket bra skrivet Clara Hertz..
Tänk jag trodde att yttrande frihet, åsiktsfrihet och medier fria från korruption och despotism var några av demokratins grundpelare. För det är vad FRA, Ipred och Gömda debatten handlar om.
Om Anders är irriterad över att inte kunna styra debatten får han skriva själv och lyckas han engagera så kommer det att märkas och annars har han misslyckats och får försöka igen.
Så enkelt är det.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-03-24, 23:46
Anders, en av de viktiga frågorna som du vill att engagemanget ska sträckas ut till är ju just Gömda-diskussionen. Du kan inte få det till att innehållet i romanen "Gömda - en sann historia" från 1995 handlar om bloggar och medier. Enda anledningen till att du kategoriserar den som en sådan diskussion är att pressen försökte tysta ned skandalen, medan bloggarna - precis så som du önskar - var engagerade.
Med ditt sätt att resonera blir varje ämne vi tar upp pubertalt. Varje ämne som blir viktigt att ta upp blir enligt din definition självfixerat om det inte är ett blint eko av vad 'gammelmedia' redan har tagit upp.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-03-25, 00:10
Tar tillbaks min kommentar den var dum eftersom jag inte läste hela artikeln och missuppaftade den.
Bra om man läser igenom noga först..
-
Helt rätt håller med, åsiktsfriheten utökas och de som tror de lever in en monolog pratbubbla kommer att få flytta på sig.
Permalänk | Anmäl
Punkten, 2009-03-25, 00:34
Mats Forssblad,
Jag är övertygad om att Gömda-diskussionen fick det genomslag den fick på grund av att den blev en symbol för bloggarna mot "gammelmedia".
I mina ögon är det inte ämnena som tas upp som är pubertala. Det pubertala består snarare den mekanism som så lätt piskar upp bloggdrev i just de frågor som får den här laddningen av nya kontra gammelmedia.
Permalänk | Anmäl
Anders Emretsson, 2009-03-25, 00:56
Du beskriver något självklart. Alla och allt måste "växa upp och utvecklas".
Bloggosfären är den första revolution som inte innehåller några som helst begränsningar - på gott och ont. Således är utgången och utvecklingen helt oförutsägbar. Den kan inte styras. Men eftersom den bekämpas så intensivt av etablerade medier finns det en potential.
Den ska väl inte underskattas eller sönderanalyseras. Varför inte använda den? Tala om sak istället för person? Varför påstår du att "Marklundaffären" skulle vara ett belägg för omognad?
Liza Marklund tål att granskas i sina sakliga sammanhang. Nu är hon tillräckligt förmögen för att inte behöva debattörer och kollegor som "skyddar" hennes varumärke. Hon är tillräckligt klok för att fatta att hon blev en symbol för kollegornas feghet. Tror jag i alla fall. Är det hennes "dumma" kollegor som skyddar henne för att skyla över sin egen dumhet enligt Kejsarens Nya Kläder?
Permalänk | Anmäl
Olivia Hall, 2009-03-25, 00:57
Tack, Olivia - en mycket klarsynt kommentar!
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2009-03-25, 01:02
Sten NIlsson,
Du har rätt i att jag inte är vetenskapligt skolad. I övrigt är du ute och cyklar. Jag har inte gjort någon "karriär" på min blogg. Jag "tvingar" ingen att acceptera någon "sanning". Jag ifrågasätter på intet vis hela bloggkulturen.
Somna om.
Permalänk | Anmäl
Anders Emretsson, 2009-03-25, 11:17
"Bloggvärlden" har alldeles nyligen i och med Gömdahistorien och FRA upptäckt att de har makt. Det är väl bra, men under en övergångsperiod kommer denna nyvunna makt att stiga en del åt huvudet. Det märks bl.a. på hur enormt förorättade vissa blir så fort någon kritik framförs mot "bloggvärlden". Det går över.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2009-03-25, 12:15
Ja du har bara märkt tydligen den senaste utvecklingen i Gömda-skandalen. Diskussionen handlade inte om gammelmedia till att börja med utan att Monica Antonsson har skrivit en bok, som avslöjar Liza Marklund och Mia Eriksson som mytomaner, lögnare eller något värre. Och Elisabeth Hermon har också skrivit en bok om hur hon blev behandlad av Expressen och Liza Marklund år 1992 och hur hennes liv blev förstört då.
Dessa böcker tillhör ett av de äldsta sätten att uttrycka åsikter på, men inte många uppmärksammade Elisabeth Hermons bok när den kom förra våren, för det var en partinslaga, vilket inte Monica Antonssons bok är. Hon har gjort ett ordentligt journalistiskt grävarbete vilket hon nu är nominerad till Guldspaden för.
Jag har själv skrivit om denna historia sedan jag läste Monica Antonssons bok Mia - Sanningen om Gömda för det var en så självklart skandal. Det vet jag som själv är journalist och bland annat har jobbat 18 år på DN. Men vänskapskorruptionen inom kåren gjorde att man inte skrev i de etablerade medierna "gammelmedierna". Jag själv har säkert skrivit hundra inlägg i frågan och i ett av dem förutspådde jag att min gamla arbetsplats DN skulle tvingas att ta i Monicas bok. Det skedde också.
Ingegärd Waaranperä, som egentligen är teaterrecensent fick sent om sider uppdraget att recensera den. Och den har också recenserats i andra tidningar "gammelmedier".
Men helt klart hade dessa "gammelmedier" helst också förbigått den med tystnad, trots det sensationella den boken tog fram. Och där var jag glad att jag som bloggare kunde hjälpa till.
Och alla journalister med något samvete och någon moral måste inse att något har gått snett här från början.
Men nu när Liza Marklund gjorde bort sig en gång till på samma sätt som hon alltid har gjort och det gällde något som hon inte begrep på nedladdningssidan då vaknade alla killar i 20-30-årsåldern till liv för det är deras område. Min näst yngste son mejlade till mig om Roger Åbergs inlägg, för det här var inom hans bransch.
Så alltså är det så att gamla tanter som jag, Monica Antonsson och Ramona Fransson bland andra har uppmärksammat detta sedan lång tid tillbaka och nu har våra barns generation också vaknat till liv, vilket är mycket bra. För "gammelmedia" behöver reformeras. Och Piratförlaget ska inte kunna stoppa debatten, vilket Jan Guillou så där lite föraktfullt von oben har försökt.
Så summa summarum: du vet inte vad du talar om. Det handlar om något mycket större än att bloggarna lever i en inskränkt värld. Jag har skrivit om detta här på Newsmill och om att klasskillnaden mellan Osama Awad och Liza Marklund är avgrundsstor i detta avseende. Han och hans familj har i alla år sedan Gömda kom ut försökt att intressa någon enda journalist för detta. Men det var inte möjligt. Förrän han fick tag i Monica Antonsson, som också hade blivit lurad av Mia Eriksson till att börja med.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-03-25, 12:54
Jodå Bie (vad fientligt det känns att tilltala varandra med efternamn, jag anammar du-reformen och byter till förnamn i stället), Jodå Nanok, jag är en regelbunden besökare på Knuff.se, och jag känner till att det förekommer en hel massa debatter där. Min åsikt är dock att dessa debatter bara (med enstaka undantag) kan konkurrera med "gammelmedia" i ämnen som rör just internet och bloggosfären. Just nu finns det hundratals bloggare som luftar sina åsikter om Wanja Lundby-Wedins kompetens, men vad jag har sett har detta hittills haft formen av brus. Inget nytt har kommit fram på bloggarna i detta ämne, om någon har bedrivit medborgarjournalistik så har det drunknat i bruset.
Permalänk | Anmäl
Anders Emretsson, 2009-03-26, 09:31
Ensambloggen: Vilken sida menar du då?
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-03-26, 11:11
Eller kanske ska jag svara dig ändå Marina Engan. För du tillhör verkligen en sida, som har fått bloggar borttagna för att de är så hatiska och dina sida har förföljt mig och andra. Det tycker ni att ni har rätt till. Och du följer inte med din tid. Det senaste jag skrev om Liza Marklund var att jag tyckte verkligen synd om henne. För nu är hon övergiven av Expressen. Det var ytterst förödmjukande det hon råkade ut för nu. Jag har aldrig hört talas om någon krönikör som har blivit rättad av redaktionsledningen. De har alltid fria händer att skriva om vad de vill. Och jag tycker verkligen att chefredaktör Thomas Mattsson nu ska ta sitt ansvar i denna fråga. Läs min blogg www.annhelenarudberg.blogspot.com får du se och skippa alla dina fördomar om sidor hit och dit.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-03-26, 13:02
Jonas N,
Känslorna är ömsesidiga. :)
Permalänk | Anmäl
Anders Emretsson, 2009-03-26, 15:04
Anders Emretsson, "Jag vill bara att det här riktigt starka engagemanget ska sträckas ut till andra lika viktiga frågor."
Är det just inte lite som att se sitt eget navelludd som viktigare än andras? ;-)
Gissar också att du inte märker att den Amerikanska bloggosfären, per din definition, är i en pubertal fass då du bara fokuserat på en liten del, den del som behandlar ditt intresseområde.
Hade Sverige varit beroende av kolkraft för ca 50% av El-produktionen, och haft citykärnor som varit absurt igen-smoggade mest varje dag, sinande tillgång på rent vatten, gigantiska skogs och gräsbränder, etcetera-allting som kan tänkas gå att knyta till växthuseffekten, och redan gått igenom inledningsfasen av nya integritetskränkande lagar utan allt för mycket stå-hej pga av krigstillstånd i kombination med patriotism, så hade nog miljöfrågorna fått större utrymme här med, både bland gammelmedia och bloggare.
Men trots lite mer fokusering på miljö i USA, än här, så har ändå dom flesta av de mest populäraste bloggarna inget med miljö att göra. Huffington Post är väl den enda renodlade bloggen som handlar om allting politik och därmed sticker ut från övriga av, bland världens mest poluläraste bloggar som BoingBoing, TechCrunch, TMZ och Endgadget. (Men visst Treehugger finns väl fortfarande med på listan som enda renodlade "miljö" blogg :-()
Permalänk | Anmäl
ST, 2009-03-26, 18:53
ST,
Att jag tog klimatfrågan som exempel beror på att det är ett ämne jag är speciellt intresserad av. Därmed tycker jag att din kommentar missar min poäng.
Permalänk | Anmäl
Anders Emretsson, 2009-03-26, 19:17
Anders Emretsson, "Att jag tog klimatfrågan som exempel beror på att det är ett ämne jag är speciellt intresserad av. Därmed tycker jag att din kommentar missar min poäng."
Hur kan jag missa din poäng när jag poängterade, även om det var på min sedvanliga manér, att ditt intresse just handlade om klimatfrågan, och denna fråga är för dig viktigare, och därför borde alla andra blogga om det, i annat fall är alla andra pubertala, eller har, på annat sätt, inte växt upp än, ty _du_ tycker att klimatet är ett viktigare ämne?
Du hävdar att äpplet är viktigare än päronet, och försöker understryka detta för att du har läst hur mycket äpplen dom käkar i USA. Och att du sen inte tar hänsyn till hur mycket päron man käkar i USA gör ju inte saken bättre. Det blir ju som att vi alla borde diskutera kriget i Irak, för det gör man ju i Irak, istället för att diskutera det som konkret händer här och nu i, och som rör, Sverige.
(För mig var det jag skrev ju uppenbart vad poängen var ;-)
Permalänk | Anmäl
ST, 2009-03-27, 02:20
Jag visste att du inte var Marina Engan, men hon är den enda som träder fram med sitt namn.. så hon fick representera den hatfyllda gruppen... jag vet att ni har råkat illa ut allihop och därför har ni tagit över förövarnas hat och för det vidare ut i världen... inte bra att göra så... sluta att förfölja andra människor och anklaga dom för det ni själva är... jag tycker verkligen synd om er allihop... men hat kommer man ingen vart med.. det förstör bara er själva... och ingen lyssnar längre på er... det blir det enda resultatet... ha ett bra liv istället...
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-03-27, 07:45
ST,
Jag hävdar att bloggosfären har en övervikt av metadiskussioner. Jag föreslår inte att alla borde blogga om klimatfrågan, utan noterar att det som förenar bloggare är ett intresse för bloggare. Inte konstigt, men dags att ta sig förbi.
Peter Lindkvist,
Titeln Obstinat på min gamla blogg var mest tänkt som självironi. Har du någon sådan?
Permalänk | Anmäl
Anders Emretsson, 2009-03-27, 10:58
Anders, du skriver:
"Liza Marklund är en av flera representanter för så kallad gammelmedia som ställt sig i frontlinjen i den strid – för det är en strid – som nu rasar."
Menar du att Liza Marklund ställt sig i frontlinjen mellan gammelmedia och bloggvärlden? Jag tycker inte att det förhåller sig så. Hon har ju snarare dragit sig undan från all seriös debatt om just det ämnet. Hon skriver iofs (betalda) inlagor i sina Expressenkrönikor, men debatten kan man knappast påstå att hon deltagit i.
Permalänk | Anmäl
Stefan, 2009-03-27, 19:24
Stefan,
För mig är krönikor (eller blogginlägg) ett sätt att delta i debatten.
Permalänk | Anmäl
Anders Emretsson, 2009-03-27, 20:44
Det är klart att krönikorna är en del av en debatt, men inte med bästa vilja i världen köper jag påståendet att hon ställt sig i frontlinjen för den debatt du skriver om. Jag tycker snarast att hon hållit sig långt, långt i bakgrunden. Hon har ju i stort sett inte ens varit tillgänglig för allmänna kommentarer eller intervjuer. Där hon deltagit har varit extremt selektivt och ytterst begränsat.
Permalänk | Anmäl
Stefan, 2009-03-27, 22:24
Anders Emretsson, " Jag hävdar att bloggosfären har en övervikt av metadiskussioner. Jag föreslår inte att alla borde blogga om klimatfrågan, utan noterar att det som förenar bloggare är ett intresse för bloggare. Inte konstigt, men dags att ta sig förbi."
Vilket var min poäng, vilket ju var din poäng, enligt dig själv, att ditt navelskådande är viktigare än alla andras navelskådande, ty du tycker att ditt navelludd är mer intressant, och därför borde sätta dagordningen, än alla andras navelludd (för deras navelskådande av deras eget navellud är ju pubertalt). Helt bortsett från att alla andras navelludd är dagsaktuellt, och påverkar, dessa här och nu, i Sverige, i dag, och helt bortsett från att deras navelskådande på sitt eget navelludd räknas som populärt just för att dom har flest intressenter till just sitt eget dagsaktuella navelludd, och att dessa "pubertala" navelskådare sen har en stor påverkan på gammelmedia är ju helt naturligt, ty det är ju vad alla andra tycker är viktigt, här och nu, just idag. ;-)
Permalänk | Anmäl
ST, 2009-03-28, 02:30
Kära du jag tror det är bättre att gå över till de där metadiskussionerna som grabbarna hela tiden kör här bredvid. Att ösa invektiv över människor lönar sig aldrig. Jag intresserar mig inte för dig för att du är bloggare, utan för att det rör en viktig diskussion i samhället.
Läs gärna min blogg som sagt www.annhelenarudberg.blogspot.com
Och Anders. Inte har Liza Marklund ställt sig i fronten för någon diskussion alls. Hon håller sig undan och fortsätter att dra in 11 000 varje gång hon skriver sin krönika. Det är makt och pengar det handlar om.
Jag tror att hon är helförvirrad och står vid ett vägskäl i livet som hon inte ens kan se. Hon är i samma situation som för många år sedan då hon utsatte Elisabeth Hermon för en ofattbar attack tillsammans med Expressen. Nu upprepar sig samma sak, som det ofta gör, men på ett annat sätt. Och nu får hon hjälp av en del av det svenska folket att göra på något annat sätt.
Jag skriver som sagt om det på min blogg...
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-03-28, 09:10
Till en till bloggare: jag känner inte igen det du beskriver... och då läser jag nästan allt på den sidan... du måste ha tagit del av debatten någon annanstans... och gammelmedia har naturligtvis velat göra detta till ett krig, där de har tolkningsföreträde (se AB 15.2 krönika Jan Guillou bla) och inte till ett påpekande av hur saker och ting funkar inom pressen... och att Ingrid Carlberg fick Guldspaden i går skrev jag om i förväg se min blogg www.annhelenarudberg.blogspot.com... för det hade varit att bita sig själv att ge den till Monica Antonsson... jag vet exakt hur saker och ting funkar eftersom jag så länge själv tillhörde den världen... ända till förra gången det blev ekonomisk kris... och jag diskuterar inte någon strid mellan två personer. Detta handlar om något mycket mer. Det handlar om att Liza Marklund under rubriken "politiskt projekt" tyckte att det var okej att ljuga... och kalla det för den absoluta sanningen. Anders, som skriver här är med i det parti, som gick på dessa lögner och har använt dem i sin egen debatt.. för att ändra lagstiftningen. Detta är de faktum som försvinner bort när de hatfyllda rycker ut... tyvärr... och jag har också skrivit på min blogg om hur jag skulle önska att Liza Marklund nu använder den makt hon har ... för hon har stor makt... läs min blogg får du se...
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-03-29, 11:17
Jag tycker nog att kommentarerna har gått åt olika håll... jag ser ingen som helst motsättning mellan de olika sidorna - inte i grunden - utan motsättningen ligger i vårt samhälle, i hur det är konstruerat, vilket jag och andra har upplevt också in på bara skinnet... men det gynnar ingen av oss att hata. Det är inte meningsfullt och särskilt inte för den som gör det, för det förstör bara den människan själv... och jag beklagar verkligen alla kvinnor, män och barn som har råkat ut för övergrepp (jag blev själv överfallen två gånger på väg från skolan när jag var liten) det är horribelt med övergrepp, men att ta in förövarens hat och sprida det vidare i världen hjälper absolut ingen... jag har som sagt skrivit om det på min blogg... ha det gott....och lev väl.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-03-29, 16:41
Ja, jag ser det som meningslöst att fortsätta denna ickedebatt, men jag önskar er båda ett gott liv...
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-03-29, 17:15
Till alla intresserade... jag har skrivit en egen artikel som heter Kärleken löser allt... under samma rubrik Bloggmakten... publicerad som i går kväll.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-03-31, 11:13
76 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Men FRA-debatten, Ipred-debatten, och Gömda-diskussionen kanske inte enbart är navelskådande. Dessa frågor kan, vid en närmare granskning, rymma fler och större politiska frågeställningar än så. En antydan till vilka frågor det kan röra sig om kan nog skönjas genom en studie av bloggarnas argument och problemformulering, t ex varför de anser att Marklunds obevisade anklagelser mot Elisabeth Hermon är ett problem.
-
Om bloggare är navelskådare så kan jag då inte för mitt liv se att de skulle var ensamma om det i svenskt medielandskap. Däremot finner verkar en del redan etablerade röster inom medierna rädda eller irriterade över högröstade bloggare, så pass att de verkar vilja styra dem åt det ena eller andra hållet, eller begränsa deras röster. Jag tror inte man behöver gräva länge för att finna paralleller till debatten kring den allmänna rösträttens införande och motståndet mot pöbelns makt.
Så här skriver sign Kvinnobilder på en av trådarna i Flashback:
"Jag kom på det,
det handlar om oskrivna regler, som vanligt folk på nätet inte kan och inte bryr sig om. Det är därför vi är så farliga, vi som skriver här inne, utan en redaktör, som stoppar oss.
Vi har vant oss med en enkelriktad media som inte ifrågasätter inåt sig själva. Med den typ av informationsförmedling som nätet representerar finns inte längre någon som kan stoppa information utifrån lämplighet. "
Citatet säger något om det du kallar Bloggosfärens spegelsal. Jag tror Kvinnobilder har helt rätt: Det handlar om helt nya förutsättningar. Auktoriteter finner alltid sin plats vilken typ av media vi än talar om. Det auktoritära däremot har inte en chans! Vilket vi bör glädjas åt!
Det ligger mycket i detta. Kakofoni, som sagt var. Pubertal fas. Jag håller helt med, faktiskt. Bloggare ska fan inte vara fridlysta från kritik! Och? Pupertet brukar vara övergående, inte sant! Bloggosfären kommer att mogna, om den får chansen. När idioterna skämt ut sig och tystnat och gallrats bort med just den brutalitet de själva begagnat. Det tar sin tid innan det sätter sig. Om bara chansen ges. Det hoppas jag att den gör i Sverige. I flertalet andra länder får den INTE det. Se bara på grannlandet Norge! Där är mörkerkrafterna på god väg att segra.
Amo,
Rubriken är förvisso avsiktligt provocerande, och jag är fullt medveten om att den så kallade bloggosfären minst av allt är homogen. Jag vill också understryka att ingen skugga faller över de individuella bloggare som granskat Marklund, FRA och allt vad IT och media heter.
Jag tror som du att fler röster hörs efterhand. Men än så länge riskerar de att drunkna i kören av it- och mediekommentarer.
För övrigt är jag glad att höra att du (oftast) håller med mig i miljöfrågorna.
Ja, även detta är ju en metadiskussion.
Det än nog så att många av oss som skriver är intresserade av media, på ett eller annat sätt. Och it kommer naturligt, därför att det största kravet innan man kan blogga är att man har förmågan att hjälpligt hantera en dator och leta sig ut på internet.
Och visst har bloggandet effekt, titta på Marklunds senaste lögner i sin krönika och de rättelser som expressen nu går ut med, som direkt följd av vad bloggarna grävt upp. Succé! Anser jag i alla fall. Nyligen hade vi ju en rätt kraftig diskussion om konst också, med blandat resultat.
Det finns väl inget som hindrar att du tar upp något annat ämne om du vill?
Anders har missuppfattat en sak. Han tar upp "FRA-debatten, Ipred-debatten, Gömda-diskussionen" som exempel på att bloggarna bara är intresserad av sig själva. Motiveringen tycks vara att 'gammelmedia' förteg dessa ämnen.
Sålunda skulle allt som vi skriver om i bloggar men som pressen förtiger vara en form av narcissism. Det är ett fullkomligt absurt argument.
Ännu en kontrollfreak har talat, läs inte skiten om det stör dig så mycket
Vill bara understryka att jag gillar bloggar. Jag bloggar själv. Och jag instämmer i att nätintegritet, informationsfrihet och liknande är superviktigt. Jag vill bara att det här riktigt starka engagemanget ska sträckas ut till andra lika viktiga frågor.
Mycket bra skrivet Clara Hertz..
Tänk jag trodde att yttrande frihet, åsiktsfrihet och medier fria från korruption och despotism var några av demokratins grundpelare. För det är vad FRA, Ipred och Gömda debatten handlar om.
Om Anders är irriterad över att inte kunna styra debatten får han skriva själv och lyckas han engagera så kommer det att märkas och annars har han misslyckats och får försöka igen.
Så enkelt är det.
Anders, en av de viktiga frågorna som du vill att engagemanget ska sträckas ut till är ju just Gömda-diskussionen. Du kan inte få det till att innehållet i romanen "Gömda - en sann historia" från 1995 handlar om bloggar och medier. Enda anledningen till att du kategoriserar den som en sådan diskussion är att pressen försökte tysta ned skandalen, medan bloggarna - precis så som du önskar - var engagerade.
Med ditt sätt att resonera blir varje ämne vi tar upp pubertalt. Varje ämne som blir viktigt att ta upp blir enligt din definition självfixerat om det inte är ett blint eko av vad 'gammelmedia' redan har tagit upp.
Tar tillbaks min kommentar den var dum eftersom jag inte läste hela artikeln och missuppaftade den.
Bra om man läser igenom noga först..
-
Helt rätt håller med, åsiktsfriheten utökas och de som tror de lever in en monolog pratbubbla kommer att få flytta på sig.
Mats Forssblad,
Jag är övertygad om att Gömda-diskussionen fick det genomslag den fick på grund av att den blev en symbol för bloggarna mot "gammelmedia".
I mina ögon är det inte ämnena som tas upp som är pubertala. Det pubertala består snarare den mekanism som så lätt piskar upp bloggdrev i just de frågor som får den här laddningen av nya kontra gammelmedia.
Du beskriver något självklart. Alla och allt måste "växa upp och utvecklas".
Bloggosfären är den första revolution som inte innehåller några som helst begränsningar - på gott och ont. Således är utgången och utvecklingen helt oförutsägbar. Den kan inte styras. Men eftersom den bekämpas så intensivt av etablerade medier finns det en potential.
Den ska väl inte underskattas eller sönderanalyseras. Varför inte använda den? Tala om sak istället för person? Varför påstår du att "Marklundaffären" skulle vara ett belägg för omognad?
Liza Marklund tål att granskas i sina sakliga sammanhang. Nu är hon tillräckligt förmögen för att inte behöva debattörer och kollegor som "skyddar" hennes varumärke. Hon är tillräckligt klok för att fatta att hon blev en symbol för kollegornas feghet. Tror jag i alla fall. Är det hennes "dumma" kollegor som skyddar henne för att skyla över sin egen dumhet enligt Kejsarens Nya Kläder?
Tack, Olivia - en mycket klarsynt kommentar!
Sten NIlsson,
Du har rätt i att jag inte är vetenskapligt skolad. I övrigt är du ute och cyklar. Jag har inte gjort någon "karriär" på min blogg. Jag "tvingar" ingen att acceptera någon "sanning". Jag ifrågasätter på intet vis hela bloggkulturen.
Somna om.
"Bloggvärlden" har alldeles nyligen i och med Gömdahistorien och FRA upptäckt att de har makt. Det är väl bra, men under en övergångsperiod kommer denna nyvunna makt att stiga en del åt huvudet. Det märks bl.a. på hur enormt förorättade vissa blir så fort någon kritik framförs mot "bloggvärlden". Det går över.
Ja du har bara märkt tydligen den senaste utvecklingen i Gömda-skandalen. Diskussionen handlade inte om gammelmedia till att börja med utan att Monica Antonsson har skrivit en bok, som avslöjar Liza Marklund och Mia Eriksson som mytomaner, lögnare eller något värre. Och Elisabeth Hermon har också skrivit en bok om hur hon blev behandlad av Expressen och Liza Marklund år 1992 och hur hennes liv blev förstört då.
Dessa böcker tillhör ett av de äldsta sätten att uttrycka åsikter på, men inte många uppmärksammade Elisabeth Hermons bok när den kom förra våren, för det var en partinslaga, vilket inte Monica Antonssons bok är. Hon har gjort ett ordentligt journalistiskt grävarbete vilket hon nu är nominerad till Guldspaden för.
Jag har själv skrivit om denna historia sedan jag läste Monica Antonssons bok Mia - Sanningen om Gömda för det var en så självklart skandal. Det vet jag som själv är journalist och bland annat har jobbat 18 år på DN. Men vänskapskorruptionen inom kåren gjorde att man inte skrev i de etablerade medierna "gammelmedierna". Jag själv har säkert skrivit hundra inlägg i frågan och i ett av dem förutspådde jag att min gamla arbetsplats DN skulle tvingas att ta i Monicas bok. Det skedde också.
Ingegärd Waaranperä, som egentligen är teaterrecensent fick sent om sider uppdraget att recensera den. Och den har också recenserats i andra tidningar "gammelmedier".
Men helt klart hade dessa "gammelmedier" helst också förbigått den med tystnad, trots det sensationella den boken tog fram. Och där var jag glad att jag som bloggare kunde hjälpa till.
Och alla journalister med något samvete och någon moral måste inse att något har gått snett här från början.
Men nu när Liza Marklund gjorde bort sig en gång till på samma sätt som hon alltid har gjort och det gällde något som hon inte begrep på nedladdningssidan då vaknade alla killar i 20-30-årsåldern till liv för det är deras område. Min näst yngste son mejlade till mig om Roger Åbergs inlägg, för det här var inom hans bransch.
Så alltså är det så att gamla tanter som jag, Monica Antonsson och Ramona Fransson bland andra har uppmärksammat detta sedan lång tid tillbaka och nu har våra barns generation också vaknat till liv, vilket är mycket bra. För "gammelmedia" behöver reformeras. Och Piratförlaget ska inte kunna stoppa debatten, vilket Jan Guillou så där lite föraktfullt von oben har försökt.
Så summa summarum: du vet inte vad du talar om. Det handlar om något mycket större än att bloggarna lever i en inskränkt värld. Jag har skrivit om detta här på Newsmill och om att klasskillnaden mellan Osama Awad och Liza Marklund är avgrundsstor i detta avseende. Han och hans familj har i alla år sedan Gömda kom ut försökt att intressa någon enda journalist för detta. Men det var inte möjligt. Förrän han fick tag i Monica Antonsson, som också hade blivit lurad av Mia Eriksson till att börja med.
Jodå Bie (vad fientligt det känns att tilltala varandra med efternamn, jag anammar du-reformen och byter till förnamn i stället), Jodå Nanok, jag är en regelbunden besökare på Knuff.se, och jag känner till att det förekommer en hel massa debatter där. Min åsikt är dock att dessa debatter bara (med enstaka undantag) kan konkurrera med "gammelmedia" i ämnen som rör just internet och bloggosfären. Just nu finns det hundratals bloggare som luftar sina åsikter om Wanja Lundby-Wedins kompetens, men vad jag har sett har detta hittills haft formen av brus. Inget nytt har kommit fram på bloggarna i detta ämne, om någon har bedrivit medborgarjournalistik så har det drunknat i bruset.
Ensambloggen: Vilken sida menar du då?
Eller kanske ska jag svara dig ändå Marina Engan. För du tillhör verkligen en sida, som har fått bloggar borttagna för att de är så hatiska och dina sida har förföljt mig och andra. Det tycker ni att ni har rätt till. Och du följer inte med din tid. Det senaste jag skrev om Liza Marklund var att jag tyckte verkligen synd om henne. För nu är hon övergiven av Expressen. Det var ytterst förödmjukande det hon råkade ut för nu. Jag har aldrig hört talas om någon krönikör som har blivit rättad av redaktionsledningen. De har alltid fria händer att skriva om vad de vill. Och jag tycker verkligen att chefredaktör Thomas Mattsson nu ska ta sitt ansvar i denna fråga. Läs min blogg www.annhelenarudberg.blogspot.com får du se och skippa alla dina fördomar om sidor hit och dit.
Jonas N,
Känslorna är ömsesidiga. :)
Anders Emretsson, "Jag vill bara att det här riktigt starka engagemanget ska sträckas ut till andra lika viktiga frågor."
Är det just inte lite som att se sitt eget navelludd som viktigare än andras? ;-)
Gissar också att du inte märker att den Amerikanska bloggosfären, per din definition, är i en pubertal fass då du bara fokuserat på en liten del, den del som behandlar ditt intresseområde.
Hade Sverige varit beroende av kolkraft för ca 50% av El-produktionen, och haft citykärnor som varit absurt igen-smoggade mest varje dag, sinande tillgång på rent vatten, gigantiska skogs och gräsbränder, etcetera-allting som kan tänkas gå att knyta till växthuseffekten, och redan gått igenom inledningsfasen av nya integritetskränkande lagar utan allt för mycket stå-hej pga av krigstillstånd i kombination med patriotism, så hade nog miljöfrågorna fått större utrymme här med, både bland gammelmedia och bloggare.
Men trots lite mer fokusering på miljö i USA, än här, så har ändå dom flesta av de mest populäraste bloggarna inget med miljö att göra. Huffington Post är väl den enda renodlade bloggen som handlar om allting politik och därmed sticker ut från övriga av, bland världens mest poluläraste bloggar som BoingBoing, TechCrunch, TMZ och Endgadget. (Men visst Treehugger finns väl fortfarande med på listan som enda renodlade "miljö" blogg :-()
ST,
Att jag tog klimatfrågan som exempel beror på att det är ett ämne jag är speciellt intresserad av. Därmed tycker jag att din kommentar missar min poäng.
Anders Emretsson, "Att jag tog klimatfrågan som exempel beror på att det är ett ämne jag är speciellt intresserad av. Därmed tycker jag att din kommentar missar min poäng."
Hur kan jag missa din poäng när jag poängterade, även om det var på min sedvanliga manér, att ditt intresse just handlade om klimatfrågan, och denna fråga är för dig viktigare, och därför borde alla andra blogga om det, i annat fall är alla andra pubertala, eller har, på annat sätt, inte växt upp än, ty _du_ tycker att klimatet är ett viktigare ämne?
Du hävdar att äpplet är viktigare än päronet, och försöker understryka detta för att du har läst hur mycket äpplen dom käkar i USA. Och att du sen inte tar hänsyn till hur mycket päron man käkar i USA gör ju inte saken bättre. Det blir ju som att vi alla borde diskutera kriget i Irak, för det gör man ju i Irak, istället för att diskutera det som konkret händer här och nu i, och som rör, Sverige.
(För mig var det jag skrev ju uppenbart vad poängen var ;-)
Jag visste att du inte var Marina Engan, men hon är den enda som träder fram med sitt namn.. så hon fick representera den hatfyllda gruppen... jag vet att ni har råkat illa ut allihop och därför har ni tagit över förövarnas hat och för det vidare ut i världen... inte bra att göra så... sluta att förfölja andra människor och anklaga dom för det ni själva är... jag tycker verkligen synd om er allihop... men hat kommer man ingen vart med.. det förstör bara er själva... och ingen lyssnar längre på er... det blir det enda resultatet... ha ett bra liv istället...
ST,
Jag hävdar att bloggosfären har en övervikt av metadiskussioner. Jag föreslår inte att alla borde blogga om klimatfrågan, utan noterar att det som förenar bloggare är ett intresse för bloggare. Inte konstigt, men dags att ta sig förbi.
Peter Lindkvist,
Titeln Obstinat på min gamla blogg var mest tänkt som självironi. Har du någon sådan?
Anders, du skriver:
"Liza Marklund är en av flera representanter för så kallad gammelmedia som ställt sig i frontlinjen i den strid – för det är en strid – som nu rasar."
Menar du att Liza Marklund ställt sig i frontlinjen mellan gammelmedia och bloggvärlden? Jag tycker inte att det förhåller sig så. Hon har ju snarare dragit sig undan från all seriös debatt om just det ämnet. Hon skriver iofs (betalda) inlagor i sina Expressenkrönikor, men debatten kan man knappast påstå att hon deltagit i.
Stefan,
För mig är krönikor (eller blogginlägg) ett sätt att delta i debatten.
Det är klart att krönikorna är en del av en debatt, men inte med bästa vilja i världen köper jag påståendet att hon ställt sig i frontlinjen för den debatt du skriver om. Jag tycker snarast att hon hållit sig långt, långt i bakgrunden. Hon har ju i stort sett inte ens varit tillgänglig för allmänna kommentarer eller intervjuer. Där hon deltagit har varit extremt selektivt och ytterst begränsat.
Anders Emretsson, " Jag hävdar att bloggosfären har en övervikt av metadiskussioner. Jag föreslår inte att alla borde blogga om klimatfrågan, utan noterar att det som förenar bloggare är ett intresse för bloggare. Inte konstigt, men dags att ta sig förbi."
Vilket var min poäng, vilket ju var din poäng, enligt dig själv, att ditt navelskådande är viktigare än alla andras navelskådande, ty du tycker att ditt navelludd är mer intressant, och därför borde sätta dagordningen, än alla andras navelludd (för deras navelskådande av deras eget navellud är ju pubertalt). Helt bortsett från att alla andras navelludd är dagsaktuellt, och påverkar, dessa här och nu, i Sverige, i dag, och helt bortsett från att deras navelskådande på sitt eget navelludd räknas som populärt just för att dom har flest intressenter till just sitt eget dagsaktuella navelludd, och att dessa "pubertala" navelskådare sen har en stor påverkan på gammelmedia är ju helt naturligt, ty det är ju vad alla andra tycker är viktigt, här och nu, just idag. ;-)
Kära du jag tror det är bättre att gå över till de där metadiskussionerna som grabbarna hela tiden kör här bredvid. Att ösa invektiv över människor lönar sig aldrig. Jag intresserar mig inte för dig för att du är bloggare, utan för att det rör en viktig diskussion i samhället.
Läs gärna min blogg som sagt www.annhelenarudberg.blogspot.com
Och Anders. Inte har Liza Marklund ställt sig i fronten för någon diskussion alls. Hon håller sig undan och fortsätter att dra in 11 000 varje gång hon skriver sin krönika. Det är makt och pengar det handlar om.
Jag tror att hon är helförvirrad och står vid ett vägskäl i livet som hon inte ens kan se. Hon är i samma situation som för många år sedan då hon utsatte Elisabeth Hermon för en ofattbar attack tillsammans med Expressen. Nu upprepar sig samma sak, som det ofta gör, men på ett annat sätt. Och nu får hon hjälp av en del av det svenska folket att göra på något annat sätt.
Jag skriver som sagt om det på min blogg...
Till en till bloggare: jag känner inte igen det du beskriver... och då läser jag nästan allt på den sidan... du måste ha tagit del av debatten någon annanstans... och gammelmedia har naturligtvis velat göra detta till ett krig, där de har tolkningsföreträde (se AB 15.2 krönika Jan Guillou bla) och inte till ett påpekande av hur saker och ting funkar inom pressen... och att Ingrid Carlberg fick Guldspaden i går skrev jag om i förväg se min blogg www.annhelenarudberg.blogspot.com... för det hade varit att bita sig själv att ge den till Monica Antonsson... jag vet exakt hur saker och ting funkar eftersom jag så länge själv tillhörde den världen... ända till förra gången det blev ekonomisk kris... och jag diskuterar inte någon strid mellan två personer. Detta handlar om något mycket mer. Det handlar om att Liza Marklund under rubriken "politiskt projekt" tyckte att det var okej att ljuga... och kalla det för den absoluta sanningen. Anders, som skriver här är med i det parti, som gick på dessa lögner och har använt dem i sin egen debatt.. för att ändra lagstiftningen. Detta är de faktum som försvinner bort när de hatfyllda rycker ut... tyvärr... och jag har också skrivit på min blogg om hur jag skulle önska att Liza Marklund nu använder den makt hon har ... för hon har stor makt... läs min blogg får du se...
Jag tycker nog att kommentarerna har gått åt olika håll... jag ser ingen som helst motsättning mellan de olika sidorna - inte i grunden - utan motsättningen ligger i vårt samhälle, i hur det är konstruerat, vilket jag och andra har upplevt också in på bara skinnet... men det gynnar ingen av oss att hata. Det är inte meningsfullt och särskilt inte för den som gör det, för det förstör bara den människan själv... och jag beklagar verkligen alla kvinnor, män och barn som har råkat ut för övergrepp (jag blev själv överfallen två gånger på väg från skolan när jag var liten) det är horribelt med övergrepp, men att ta in förövarens hat och sprida det vidare i världen hjälper absolut ingen... jag har som sagt skrivit om det på min blogg... ha det gott....och lev väl.
Ja, jag ser det som meningslöst att fortsätta denna ickedebatt, men jag önskar er båda ett gott liv...
Till alla intresserade... jag har skrivit en egen artikel som heter Kärleken löser allt... under samma rubrik Bloggmakten... publicerad som i går kväll.