Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Bonusarna

Helena Palén Olofsson om Bonusarna

Bo Lundgren och den finansiella avgrunden

Skapandet av pengar i USA har "privatiserats", eller tagits över av en privat penningkartell. Är inte hela Wall Street det största Ponci-spel världen skådat? Var kommer alla pengar ifrån? Jo, genom ett trolleritrick trycks de ur tomma intet! Sen uppstår imploderande girighetsbubblor på sin väg ut över världen - på sin väg ut i det blå.


Om författaren

Funderade över var pengarna kommer ifrån. Pengar ska representera varor och tjänster. Och det är arbete i botten som är upphov till att varor och tjänster blir till. Som skapar en marknad. När man då upptäcker att pengar har blivit en vara i sig som det har skapats ett helt varuhus kring har det gått för långt. Genom ett knapptryck kan man bli rik på börsen - utan att ens lyfta en spade och svettas lite. Omoral var ordet.

Vad gjorde Bo Lundgren i USA? Som en räddare i nöden plockas Sveriges chef för Riksgälden in som expert. Han var ju med och räddade Sverige ur krisen i början på 90-talet genom ett förstatligande av bankerna. Amerikanarna lyssnade intresserat och ställde frågor till Lundgren. Det roliga i det hela är att amerikanarna är ett knapptryck ifrån att rädda sig själva. De har svaret men de kan inte se det. Bo Lundgren sa i Ekot att politikerna var så oeniga om lösningen. Undrar om Bo Lundgren ens vet att Federal Reserve är en privat penningkartell.

Jag håller på att sätta mig in i derivat, hedge och naken blankning och blir mer och mer förbannad. Det finns ett stort problem med jenkarna för de tror att staten inte kan äga banker. Istället får de stå ut med den privata penningkartellen Federal Reserve som skinnar medborgarna i Amerika år ut och år in. Nu ska Geithner och Obama rädda Amerikas finansiella system genom att ta hand om de giftiga lånen som ingen vill köpa. Hur kan de ha kommit till i första rummet kan man undra. Är inte hela Wall Street det största Ponci-spel världen skådat. Skulle tro det. Jag såg dokumentären Härdsmältan igår kväll och då fick vi se att Hank Paulson - finansminister under Bush - inte ville rädda Lehman Brothers. Men när AIG - ett stort försäkringsbolag - drogs med i svindeln gick staten in med pengar. Annars hade hela samhället brakat ihop. Systemet räddas för stunden och det är skattebetalarna som får stå för notan.

Man behöver inte vara vänster för att tycka att bankerna ska ägas av staten. Det tycker jag och jag hatar kommunismen. Abraham Lincoln var ingen kommunist men han förstod det här med pengarna och införde greenbacks - räntefria pengar till ett fast värde som staten gav ut. Han ville att nybyggarna skulle få jobba under säkra förhållanden och bygga upp landet. Internationella bankeliten fick spader och mördade honom. Sen införde de Federal Reserve System 1913 som de flesta tror är amerikanska staten. No way baby! Världens största bedrägeri kliver så sakta fram med nätets hjälp. Inte undra på att makterna vill censurera både här och där. Tyvärr är politiker och ekonomijournalister så himla okunniga. Det ska bli kul att se hur de kommer att tackla det här med Feds när sanningen når dem. Kommer de att våga skriva? Kommer de att våga ställa rätt frågor?

Fedreral Reserve trycker dollar i parti och minut. Sen får staten låna - man skapar pengar (ur skuld) utan värde. Bankerna skapar kapitalbeloppet, det vill säga de pengar som lånas ut, men de skapar inte pengar till räntan som behövs för att betala av lånen. För att det ska finnas pengar till räntan, måste ständigt nya lån tas ut, vilket expanderar penningmängden, som i sin tur driver upp priserna och plundrar människorna på deras pengars värde. Pengar som staten - medborgarna - ska betala ränta på. Man betalar alltså ränta på luft. Kistan är full med statsobligationer eller skuldsedlar. Den federala skulden som dessa "värdepapper" representerar betalas aldrig av utan förfallodagen flyttas ständigt fram, vilket bildar basen för den nationella penningmängden. Som ett resultat av detta starkt inflationsdrivande system, hade den federala skulden i januari 2007 kraftigt stigit till 8,679 biljoner dollar och närmade sig den punkt då enbart räntan skulle vara mer än vad allmänheten hade råd att betala.

Allt är med andra ord bara bokföringsposter eller trolleritrick. Det roliga i hela kråksången är att staten själv hade kunna trycka pengarna i första rummet. Utan att gå via Feds. Men då är det ju inga privata som kan tjäna på det hela och kontrollera hela systemet. Om dessa bedragare får hållas kommer Amerika att nå avgrunden om några år. Obama, Bernanke & Co vet det och därför fortsätter de som vanligt. Man måste hålla skenet uppe. Denna vägs ände på girighetens altare kommer otroligt nog att leda till kollap och blir räddningen för USA och världen som är i ett skriande behov av ett nytt finansiellt system.

Kongressmannen Ron Paul lade den 3 februari fram ett lagförslag om Abolition of the Federal Reserve. Undrar hur det kommer att gå med det? Vill ni få några tioöringar att ramla ner och lära er mer om hur man avlivar myterna om pengarna? Få tips på det fungerande alternativ som användes under kolonialtiden av de amerikanska unionsfäderna Franklin, Jefferson och Lincoln så har boken Bankerna och Skuldnätet just översatts till svenska. Läs mer på www.anarchos.se





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/5239

34 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Helena Palena. Federal Reserve är lika statligt som vår egen Riksbanken. Banksystemet är däremot en statlig-privat hybrid.
|
Att penningmängden tillåtits stiga okontrollerat under ett decennium och därmed krattat manegen för den största finanskraschen i historien är inget bevis på att systemet är fel i grunden.
|
Tvärtom ligger fiat-systemet till grund för västvärldens välstånd och även Helena Palena måste väl anse att det är få områden i världen där människorna har högre levnadsstandard även nu under krisen.
|
Men systemet har korrumperats och det är förstås allvarligt. Hård kritik är befogad mot det politiska etablissemang som låtit spekulation och girighet grassera. Det gäller i lika hög grad Sverige som USA.
|
Nåväl, pengar hit och dit är inte orsaken till att krisen uppstått nu. Det är oljebristen som är orsaken till recessionen och om ett tag kommer penningsystemet att ha anpassat sig till den.
|
Men naturligtvis kommer vanskötseln av penningpolitiken under många år att ha en negativ inverkan på ekonomin för överskådlig framtid.
|
Historiens största plundring av löntagare och småsparare har utförts i skymundan av den fondsocialistiska jätten Glufs-Glufs, administrerat av våra privata banker men enligt regler som politikerna fastställt.
|
Vem vet vilka missnöjesyttringar det kan rendera när det paras med massarbetslöshet och massinvandring?

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2009-03-23, 15:43

Bo T: Återkom när du har alla höns hemma! Läs boken Bankerna och Skuldnätet innan du uttalar dig om Feds.

Om vi inte kommer till rätta med pengarna kommer anarki att råda - och i förlängningen stiger en renodlad Polisstat fram.

Permalänk | Anmäl #2 Helena Palén Olofsson, 2009-03-23, 16:04

Bo T: Återkom när du har alla höns hemma! Läs boken Bankerna och Skuldnätet innan du uttalar dig om Feds.

Om vi inte kommer till rätta med pengarna kommer anarki att råda - och i förlängningen stiger en renodlad Polisstat fram.

Permalänk | Anmäl #3 Helena Palén Olofsson, 2009-03-23, 16:04

Intressant artikel, Helena!

Problemet som USA har med AIG påminner lite om Finlands beroende av Nokia och Sveriges beroende av Ericsson, där enstaka företag blev så stora att de påverkade ett helt lands ekonomi och börs.

Nu är ju Sverige och Finland små länder, så detta problem kan vi enkelt lösa i Europa genom att ha en enda börs för EU området, vilket vore den bästa lösningen.

Sedan bör nog både Europa och USA införa en regel om obligatorisk delning av bolag, när de blir så stora att de som i AIGs fall styr hela USAs ekonomi.

Permalänk | Anmäl #4 Philippe Öhlund, 2009-03-23, 16:43

Jag behöver väl knappast efentligen kommentera denna artikel, eftersom jag i någon mån anser mig vara vägledande i frågan.

Men till kommentatorer som Bo T vill jag bara anföra att Familjen Warburg ingalunda representerade den amerikanska staten eller konstitutionen, och att detta var orsaken till Woodrow Wilsons motstånd emot bildandet av Federal Reserve systemet.

Permalänk | Anmäl #5 Carl Norberg, 2009-03-23, 18:34

...Läs mer på www.anarchos.se...

Se och hör mera om det i inlägget och kommentarerna omtalade här - skulle jag vilja tillägga också...

Permalänk | Anmäl #6 Josef Boberg, 2009-03-24, 23:02

Carl Norberg: Tack för kommentar. Men du har inte varit vägledande i frågan. Lite väl pompös låter du allt. Jag kan tänka själv och har i många år funderat på sambandet arbete och pengar. Och undrat över var alla pengar kommer ifrån.

Dock har jag använt två meningar som du skrivit som borde bli bevingade. En citerade jag i mitt förra inlägg om pengarna och den andra kan vi skriva här igen: Skulderna har nationaliserats och tillgångarna privatiserats. Om det nu är du som initialt formulerat detta, eller om du i din tur läst det någon stans spelar ingen roll.

Den som söker skall finna och i mitt förra inlägg fick jag en kommentar som tipsade om boken Bankerna och Skuldnätet och den studerar jag nu. Den är bättre än Bibeln och nu vet jar var pengarna kommer ifrån. Dom trycks ur det blå. Just like that! Rena trolleritricket!

Permalänk | Anmäl #7 Helena Palén Olofsson, 2009-03-25, 09:48

Ja, jag har nog inte alla höns hämma enligt dig, Helena. Men det jämnar nog ut sig. Jag har inte läst just den bok som du nämnde - men jag tänker kommentera i alla fall!

Federal Reserve är en form av hybrid mellan statlig och privat. Lite av ett kooperativ där staten är den viktigaste medlämmen. För att bedriva bank i USA måste man gå med i kooperativet. Svenska Handelsbanken är till exempel medlem och äger icke-överförbara aktier. Dessa aktier är medlemsbeviset så att säga och motsvarar det medlemskapital de satte in. På dessa betalas en i lag förutbestämd ränta. Jag har för mig att den är satt till 6% av insatt kapital. Ingen tokig ränta idag, men knappast en avkastning de flesta företag skulle vara nöjd med när de kalkylerar en investering. Trots konstruktionen så är FED i huvudsak en statlig affär, dock med en viss illusion av att inte vara det. USAs president utser styrelsen i Federal Reserves "Board of Govenors". Den faktiska vinsten delas ut till the Amerikanska staten, inte till de privata "delägarna".

Att det skulle krävas att det trycks nya pengar för att betala räntorna som du säger är ju bara nonsens och visar på ofantligt bristfälliga kunskaper i grundläggande matematik. Pengarna försvinner ju för tusan inte in i ett svart hål!

Alla pengar hamnar hos staten så småningom, vet du inte om det? :)

Jag hittade hit till din artikel genom din kommentar på "Ministry of Truth". Du sa:

"Ni har fel! Läs mitt inlägg på Newsmill: Sorry - men ni är grundlurade!".

Jag har nu läst ditt inlägg och kommit till den uppenbara slutsattsen att den som är grundlurad är den person som du ser i spegeln varje morgon.

Permalänk | Anmäl #8 Jacob M, 2009-03-26, 01:16

Jacob: Dina hönor är ute och kutar. Dom borde hålla sig HEMMA! Den bok jag hänvisar till är just översatt. Köp den och förstå. För det du skriver ovan är snömos. Och detta snömos är det meningen att vi ska se. Vi ska inte förstå. Staten är inte MEDLEM i Feds!
Federal Reserve är en helt privat penningskartell. Men det ser ut som den är federal. Ryck undan gardinen så ser du Trollkarlen från OZ!

Permalänk | Anmäl #9 Helena Palén Olofsson, 2009-03-26, 11:12

Men att förstå är ju just det DU inte gör. Du har läst EN bok - skriven av en konspirations teoretiker med foliehatt på huvudet. Nej, just den boken tänker jag inte läsa för tillfället. Jag har dock läst väldigt mycket av människor med liknande åsikter. Jag skulle tro att jag spenderat åtminstånde 200 timmar till att sätta mig in i hur FED och banksystemet fungerar. Jag har läst flera böcker med liknande tema som den du just läst. Jag har läst allt jag kunnat hitta. Och jag har sorterat TOKSTOLLE ifrån Vet-Vad-Han(Hon)-Pratar-Om. Du Helena, Vet inte vad du pratar om.

Ifall du kollar upp den senaste årliga rapporten ifrån Federal Reserve Board (gällande 2007) så hade FED ränte intäkter på statsskuldsväxlar som FED ägde på $40,298 000 000 (Förtio Milljarder dollar). FEDs totala intäkterna var $40,944 000 000.

Av överskottet som blev efter driftkostnader etc var avdragna utbetalades $992 000 000 (Niohundranittiotvå millioner dollar) i utdelning till medlemmsbankerna. Detta motsvarade en ränta på sex (6) procent (%) på de aktier som de av lagen (Federal reserve act) är tvingade att inneha för att få vara med i banksystemet.

$3,126 000 000 (tre milljarder, etthundratjugosex millioner) fördes över till ny räkning.

$34,598 000 000 (trettifyramilljarder femhundranittiåtta millioner) betalades ut till USAs statskassa ("treasury").

I din artikel skriver du: "Som ett resultat av detta starkt inflationsdrivande system, hade den federala skulden i januari 2007 kraftigt stigit till 8,679 biljoner dollar..."

Jaha...men kanske borde du då nämnt att det inte är FED som ägar alla dessa skuldsedlar? De har överhuvudtaget inget med FED att göra. Kanske läser du i media t ex att USA lånar hiskeliga summor ifrån Kina? Arabländerna äger också en hel del. Pensionsfonder i USA och andra länder är stora långivare till Amerikanska Staten (precis som Svenska staten lånar upp på liknande sätt). Svenska staten (via riksbanken) äger också en massa Amerikanska statsobligationer.

Federal Reserve äger endast en liten del av de skuldsedlar som USAs finansdepartement (treasury) ger ut. Huvuddelen av räntan på dessa skuldsedlar betalas (siffror ovan) tillbaka till Amerikanska staten. Dessa siffror är offentligt tillgängliga och revideras av utomstående revisorer ifrån firmor som Deloitte och PriceWaterhouseCoopers.

För övrigt är den siffra som du skrev (som jag citerade) grovt felaktig och visar på en viss brist i kunskap gällande skillnaden mellan Engelskans "billion" och Svenskans "Biljon"

En Svensk Biljon är en etta (1) med tolv (12) nollor bakom. En Engelsk Billion är en etta (1) med nio (9) nollor bakom. Alltså: Nej, skulden var inte 8,679 biljoner dollar, den 8,679 miljarder dollar.
Men va'fan, tre nollor hit eller dit, det är väl inte så mycket?

Permalänk | Anmäl #10 Jacob M, 2009-03-27, 00:50

Jacob M: Boken heter Bankerna och Skuldnätet. Det säger väl allt.
Försvara inte så in i vassen. Hela det finansiella systemet är gjort för att internationella bankeliten ska förmera sig och att tredje världen aldrig ska kunna bli skuldfria. Du ser väl hur världen ser ut. Så skulle vi inte behöva ha det.
Om inte ett land gör som eliten vill - då sänker de landet genom att "förstöra" valutan. Det om något är krigföring. Den som kontrollerar ett lands valuta - kontrollerar allt.
Läs boken och återkom sen!

Permalänk | Anmäl #11 Helena Palén Olofsson, 2009-03-27, 08:34

Bra artikel! Kommentatorer som Jacob M och Bo T tror säkert själv på det dom skriver. Det är nog inte många som gått den vanliga utbildningsvägen som lyckas genomskåda systemet.
Du har läst EN bok sägs det, här finns länkar till fler som ger samma bild:
standelion.wordpress.com

Svenska experter på området finns här:
www.ekonomiskreform.se

Det där om engelsk och svensk biljon är det möjligt att Jacob M har rätt i, det är inte lätt att hålla reda skillnaden!

Permalänk | Anmäl #12 Stan, 2009-03-27, 09:55

Stan: Hur det än förhåller sig med biljonerna är det otroligt mycket pengar som valsar runt i världen. Inte undra på att topparna kan vräka sig i feta löner och bonusar. Det finns inga ord för omoralen. Stackars små hungriga barn som måste gå långa vägar på sina små och såriga fötter efter vatten. Vatten som inte ens är rent! I länder som aldrig kan bli skuldfria. Nä, en bomb under det finansiella systemet skulle sitta fint!

Nu ska jag kolla upp hur Riksbanken - hur vårt svenska system - funkar. Har inte kommit så lång än - men Lars Österman vet.

http://larsosterman.blogspot.com/

Permalänk | Anmäl #13 Helena Palén Olofsson, 2009-03-27, 10:26

Jacob M,

Märkligt att du har vill kalla Ellen Hodgson Brown, som skrivit boken Web of Debt - för "konspirationsteoretiker".

Faktum är nämligen, att hon låtit diverse branschfolk och experter kolla och dubbelkolla varenda kapitel i boken.

Dessutom har hon rättat vissa små fel i den andra upplagan som stod som grund för Anarchos Förlags översättning till svenska.

Ditt problem är uppskattningsvis det att du, liksom många andra som självsäkert inbillat sig att just ni fattar hur allt fungerar, och att det ni eventuellt inte känner till är onödigt att veta - eller bara konspirationsteorier.

Den historiska sanningen om maktkampen om kontrollen över penningutgivningen är inget som main stream historieskrivningen
publicerat. Den står inte heller att läsa i Veckans Affärer eller Financial Times.

Men som svenskspråkiga har vi lyckan att ha tillgång till 160 sidor mindre kända fakta om bakgrunden till pengarna och makten kring penningutgivningen: fyra pdf-filer som finns på nätet:

Pengar 1: http://files.meetup.com/409131/Pengar1.pdf
Pengar 2: http://files.meetup.com/409131/Pengar2.pdf
Pengar 3: http://files.meetup.com/409131/Pengar3.pdf
Pengar 4: http://files.meetup.com/409131/Pengar4.pdf

Och då från hösten 2008 även boken, Bankerna och Skuldnätet.

Permalänk | Anmäl #14 Lars Osterman, 2009-03-27, 10:44

Väldigt bra artikel och det är nästan löjligt att inte länderna lär sig det som Abraham Lincoln och förfäderna i USA förstod.

www.EkonomiskReform.se hoppas kunna få Sverige att inse det enkla med att skapa pengar genom staten för att täcka t.ex. bugdetunderskottet och därmed kunna sänka skatterna och göra folket rikare. Det är bättre än att låna pengar som är skapta ifrån skuld.

Permalänk | Anmäl #15 Patrik Kling, 2009-03-27, 21:43

Ingen av oss i den här debatten kommer att byta sida, det vet vi nog allihopa. Jag har dock läst sådana böcker som ni nämner. Jag har läst om valutans uppkomst. Jag har läst båda sidorna - "Er" sida MER än "min" sida. Jag läste med ett öppet sinne. Jag avfärdade inte det jag läste utan bestämde mig för att fördjupa min kunskap innan jag kom till några slutsatser. Vilka slutsater jag senare drog torde väl vara uppenbart? Har Ni sökt kunskap skriven ifrån andra sidan av myntet?

Helena - Återigen, nej, i nuläget tänker jag inte läsa den bok du rekomenderar. Det är inte omöjligt - det är till och med troligt - att jag kommer att läsa den vid ett senare tillfälle. Jag tycker om att förkovra mig. Dock blir jag lite häpen när du säger:

"Jacob M: Boken heter Bankerna och Skuldnätet. Det säger väl allt."

Va? Räcker det med att läsa titeln? Är titeln i sig bevis för att det som står där i är SANNINGEN?

Patrik Kling: Att skapa pengar för att täcka t ex budgetunderskott är ju just det som Robert Mugabes Zimbabwe håller på med. Milljonärer och miljardärer det är nog alla innevånare i det landet - men rik det är endast Mugabe och hans anhang. Det var sådan monetär inflation som hjälpte Hitler att komma till makten.

Jag tror inte att den här debatten kommer mycket längre. Helena, jag vill tacka för att du i allafall låtit mina kommentarer gå igenom. Det är inte alla som har den hedern.

Permalänk | Anmäl #16 Jacob M, 2009-03-27, 22:47

Det lät som om Jacob M inte tänkte komma tillbaka. Synd, för jag har flera frågor, t.ex. vilka böcker han läst om valutans uppkomst. Och om han är så insatt som han säger och verkligen förstår hur det går till, hur kan man då säga att man ställer sig på det nuvarande systemets sida? Detta är inte någon vanlig höger/vänster-fråga, det är fråga om en liten priviligierad elit som på ett mycket lömskt och dolt sätt manipulerat sig till en sits där man har den egentliga kontrollen över de länder som kallar sig demokratier.

Angående Zimbabwe så är det säkerligen en väldigt begränsad och förvriden bild som ges i medierna. Kan det inte vara så att landets naturtillgångar, ledningens politik med försök att återkräva mark från rika vita jordägare och IMFs inblandning också bör tas med i beräkningen?
Vad gäller inflationen i Tyskland så finns det ett minst sagt intressant kapitel om det i Ellen Browns bok. Det verkar som att t.o.m. denna den minst ifrågasatta av sanningar är fabricerad propaganda! Enligt boken var det inte staten som tryckte pengar utan en privat kontrollerad centralbank. Detta kapitel borde räcka för att få ländernas alla ekonomijournalister i uppror! läs här
Som om det inte räckte med det så är kapitlet om den ekonomiska och monetära politiken under Hitlertiden är ännu mera sensationell!
Regimens ekonomiske rådgivare förstod sig på betydelsen av vem som har kontrollen över valutan och man gav ut egna pengar med mycket gott resultat. På ett par år fick man ordning på ekonomin! läs här

Längre upp skrev Jacob M:
"Alla pengar hamnar hos staten så småningom, vet du inte om det?"
Man får väl tro att det var ironi eller ett skämt.

Permalänk | Anmäl #17 Stan, 2009-03-28, 19:10

Jacob M: Det här är inget ställningskrig där man byter sida. Här handlar det om att få tioöringar att ramla ner. Att få fjällen att falla.
Stan visar på mycket intressanta passager i Ellens bok. Hoppas hon får Nobelpriset en vacker dag. Lösningen på pengahyckleriet är att staten ger ut och kontrollerar pengarna. Vi står inför en giganttisk informationsuppgfit. Hur få folk att inse vad som pågått i flera hundra år? Hur få folk att inse hur grundlurade dom/vi är?
Tänka sig att Trollkarlen från Oz handlar om detta.

Permalänk | Anmäl #18 Helena Palén Olofsson, 2009-03-28, 22:31

Man kan ställa sig frågan med vetskap om ovanstående om ungdomarna idag skulle behöva gå arbetslösa? Vilket svek! Att vara ung och inte få ett jobb...

Permalänk | Anmäl #20 Helena Palén Olofsson, 2009-04-15, 08:44


Naturligvis inte - HelEna - fy faen för att vara ung och ambitiös och ej hitta kneg...

Men lik förbannat påstår alltför många MaktPyramid-MaktElit-Nissar/selmor i form av politiker att det är de arbetssökandes eget fel ifall de ej finner något jobb, tyvärr tyvärr...

Personligen har jag själv många många gånger slagits av att fråga mig själv - om dessa personer överhuvudtaget VET någonting om basal matematik - enär det sedan årtionden tillbaka - i stort sett har funnits ca 10 arbetssökanden till varje ledigt jobb.

Hur går det matematiskt ihop med att beskylla dom 9 för att det är deras eget fel att dom ej får något jobb ? ? ? MaktElitens massmedia hänger ju alltför ofta också på med artiklar i den här "andan", tyvärr tyvärr...

Det är ju ej konstigt ifall dom drabbade tycker att det är för jävligt med sådan här rent matematisk dumhet - ifrån dom som rätteligen borde VETA BÄTTRE - eller ?

Permalänk | Anmäl #21 Josef Boberg, 2009-04-16, 18:42

Mycket intressant artikel och efterföljande 'debatt'. Synd att den tog slut.
Annars verkar du Helena vara 'för' alliansen. Som jag fattar det vill de EJ förstatliga bankerna? (det är väl bara v som framfört denna åsikt). Alliansen är väl de som propagerar minst inblandning från staten? Annars en suverän artikel. Ska nog införskaffa boken!
Enligt mig borde arbete vara en rättighet, inte en skyldighet!!!!

Permalänk | Anmäl #22 Roger, 2009-04-17, 11:20

Roger: Det är det som är så lurigt! Vi ska stängslas in i vänster och höger och brottas och slåss så att vi inte ser vad som sker där bakom draperiet. Men i själva verket ska staten sköta pengarna. Min favorit är Abraham Lincoln. Vilken man!
Vi kan ha fri företagsamhet för det. Varför ska pengar vara en vara som vissa trycker och kontrollerar?
Det tycker jag fast jag avskyr kommunismen och håller på Alliansen. Hur få folk att förstå det här utan att man blir anklagad för att vara vänster?
Jag seglar ovanför. Jag har örnkoll! Det borfde alla ha! Men det är inte meningen för då kan inte vissa tjäna på upplägget och skuldsätta en hel värld! Fy fan!

Permalänk | Anmäl #23 Helena Palén Olofsson, 2009-04-17, 12:19

Roger säger att det bara är v som vill förstatliga banker. Men lösningen enligt penningreformförespråkare är inte att förstatliga banker, men privata banker ska inte längre ha rätten att skapa nya pengar genom fractional reserve banking.Staten ska ha ensamrätt till att skapa och sätta nya pengar i cirkulation!

Sen kan privata banker agera på en fri marknad som andra företag.
Med det system vi har nu, när en privilegierad grupp av privata bankintressen är de som i praktiken styr, kan vi inte säga att vi har demokrati och fri marknadsekonomi.
Dom flesta tror nog att det är så nu, att staten har denna ensamrätt. Otroligt nog är det inte så!

Ett par länkar
Bankkrisen i snabbmatsformat
Money as Debt(video)

Permalänk | Anmäl #24 Stan, 2009-04-23, 08:44

Stan: Tack för eminent klarläggande! Tror jag ska tipsa Lena Mellin på Aftonbladet. Hon skriver ju mycket om pengarna nu. Det här borde hon känna till.

Permalänk | Anmäl #25 Helena Palén Olofsson, 2009-04-23, 09:27

Jacob M:
Att Zimbabwes hyperinflation endast skulle bero på att Mugabe trycker upp för mycket pengar är en ren lögn. Valutan har blivit sönderspekulerad av diverse utländska intressen. Angående hyperinflationen i mellankrigstidens Tyskland var även den skapad av exogena faktorer. Det massiva krigsskadeståndet som lades på tyskarna var ett mycket effektivt sätt att krascha den tyska ekonomin genom. När nazisterna kom till makten trycktes enorma mängder skuldfria pengar upp, ändå kunde inflationen stoppas och ekonomin åter sättas i rullning, mycket tack vare den ekonomiskt kloke centralbankschefen Hjalmar Schacht.

I övrigt vill jag säga att det är kul att se diskussionen om penningreform komma upp på flera av varandra oberoende platser. Det är verkligen i elfte timmen, då den nuvarande ekonomiska modellen inom kort kommer krascha. När så sker är det av största vikt att vi har alternativ klara för oss, annars blir vårt land ingen trevlig plats att vara på när den dagen kommer.

Permalänk | Anmäl #26 V, 2009-04-24, 10:38

V: Bra att du klargör det exogena. Jag har mycket att lära. Det här med pengar är ett fascinerande ämne. Jag vill inte bara tacka livet! Jag vill också tacka internet för att det har gett mig så mycket...

Permalänk | Anmäl #27 Helena Palén Olofsson, 2009-04-24, 14:21


HelEna - jag vill verkligen TACKA nätmedborgare som t ex Dig - såväl som internet som sådant - för internet har gett mig så väldigt mycket bekräftelser - på det jag åt hållet redan visste - om t ex det här med "Den kriminella globala BankingLigans räntebaserade LuftPenningEkonomi !

Permalänk | Anmäl #28 Josef Boberg, 2009-05-27, 12:31

Finns det någon viktigare fråga än denna? Ändå finns det inte ett enda politiskt parti som lyfter den! Jag vet att ledaren för Piratpartiet är insatt i frågan dock. Hoppas han vågar att ta sig an den! Här skriver han lite om saken: http://rickfalkvinge.se/2008/03/22/why-the-us-is-collapsing/

Det finns fler böcker på svenska än Ellen Browns. Margrit Kennedys utmärkta bok Pengar utan inflation och ränta är något av en klassiker som finns gratis att läsa på nätet:
http://issuu.com/margritkennedy/docs/bue_swe_pengar?mode=embed&documentI...

Miljöförstöringen, övervakningssamhället, 9/11, svälten i tredje världen... alla svar finns i det ekonomiska systemet.

Eller som storbankiren Rothschild själv sade: Låt mig kontrollera penningmängden i ett land och jag bryr mig inte om vem som styr.

Permalänk | Anmäl #29 JL, 2009-07-27, 09:42

Nej, det finns ingen viktigare fråga än denna! Hamlets to be or not to be har funnit sin like - om inte sin överman.

Permalänk | Anmäl #30 Helena Palén Olofsson, 2009-08-03, 11:33

Tack för bra artikel! Vill ge ytterligare ett perspektiv, där inte fractional reserve banking i sig självt är grundproblemet - tror inte heller att Ellen uttrycker problemet så - utan snarare att vinsten hamnar i de privata ägarnas fickor... Dvs så länge banken ägs av insättarna och vinsten går tillbaka samhällsnyttiga projekt - typ de gamla sparbankerna - så finns balans i det ekonomiska kretsloppet. Det kan vara "community banks" eller statliga banker. Tips är en blivande bank som tagit vara på en mängd erfarenheter från ekonomisk reform-rörelsen för att skapa sitt koncept: www.commongoodbank.com.

Permalänk | Anmäl #31 Niklas H, 2010-03-06, 22:19

1 Corporate gucci bagsand promotional fendi bags clothing or coach handbags on sale accessories usually coach bags get the corporate logo or coach purse slogan either hermes birkin bag embroidered or printed on the front, back or both sides of the clothing type chosen as corporate or promotional clothing. Corporate chanel purses or promotional chanel sunglasses branding is louis vuitton bags mostly done through the advertising rayban sunglasses vehicles like caps tiffany and co or hats, tees, tiffany jewelrytennis shirts and bags or even accessories like pens 3 Clothing ghd iv stylerfor corporate hermes bags wear like company ghd hair straightener attire, school or ghd styler university regular chanel handbags as well as prada handbags sports uniforms There are louis vuitton handbagsseveral ways to gucci handbags promote the polo ralph lauren corporate identity, abercrombie and fitch the easiest way abercrombie shirts being the staff abercrombie jeans 5 lacoste polo shirts or university manolo blahnik shoes students wearing clothing giuseppe zanotti that sports the christian louboutincorporate logo or slogan of christian louboutin the company jordans shoes or university.

6 Distributing ray ban sunglasses freebies ugg classic shortlike clothing air jordan shoes or nfl jerseyaccessories with ed hardy bikinicorporate logo at jimmy choo shoes annual events 7 By choosing mlb jerseys corporate clothing nfl jersey for employees jimmy chooor in case of jimmy choo shoes schools and ugg boots universities, calvin klien jeans for their children makes people follow certain decorum in companies 8 But while ghds choosing corporate true religion brand jeans clothing supplier, it is cheap ed hardy jeans necessary to check levi jeans that he/she is able to fulfill jack & jones jeans company's requirements ugg boots cheap for fusion of quality apparel and the current market trend. 9 For more ghd information about jeans levis corporate clothing cheap nfl jerseys just click on christian louboutin boots Google or whichever alexander mqueen search engine you prefer,lacoste polo you can then choose from a range of on-line suppliers10 But ghd hair straighteners company's image needs tiffany necklace to be kept in mind prada handbag while getting the gucci handbagcorporate or polos ralph lauren promotional clothing design,lacoste polo shirt else one may just lose out on the best advertising opportunity.

11 Since though manolo blahnik online store there are several alexander mcqueen options available, prada bag choosing the one who ugg shortcan provide quality gucci bag at affordable prices coach bag could prove to be a difficult choice.12 Starting a hermes birkin clothing business is chanel bagsabsolutely like all other louis vuitton bag industry: You need louis vuitton handbag to engage idea tiffany jewelry in the funds to cheap ugg bootsjump-start your dream skills and know-how in running the business and marketing knowledge to promote the industry. 13 You ghd flat iron must also be ghd hair straightener required to additionally ghd hair straighteners have a business ghd styler plan that will act mac cosmetics as your detailed hermes bag conduct that will walk you through your original duo of years in business. 14 Boutique chanel handbag business is a niche prada bags in fashion and clothing louis vuitton handbag industry; however ralph lauren shirt you ought to abercrombie shirt get into deeper jeans abercrombielevels. 15 For case,lacoste shirts to determine what kind of manolo blahnik clothes you intend to sell alexander mc queen in your boutique louboutin shoes store. Let's christian louboutins imagine your answer for nike air force one

16 Then,nike running shoes break it into nike basketball shoes deeper layers by asking nike sneakers yourself, sneakers nike would it be smart air jordans shoes casual or conventional nike sb dunk business wear? 17 Ascertain cheap nfl jerseys if there is a marketplace nhl jerseys in lieu of your the north face jacket chosen merchandise. You have got jimmy choos to be able to jimmy shoe describe your specialty,cheap ugg boots both in line and set a price category. 18 The marketjack jones jeans is so broad and levis jeans varied, so true religion jeans the more definite ghd pink and unambiguous it is,ugg outlet store your planning may cheap uggperhaps be more precise.19 That does not pink ghd mean you can't amend cheap uggs on the plan later ugg womens boots but good to be pumps shoes specific for a cheap mens jeans start. The scope winter jacketsof your merchandise line also needs to be considered. 20 Schools and cheap ghds universities. Advertising cheap ghd straighteners through corporate levi's jeans and promotional jack and jones jeans clothing is considered to ugg boots be one of the jimmy shoes most affordable yet effective means of communication. Many corporate houses have realized the importance of going in for this option to build and promote the company's identity.

21 For example, replica handbags if you will focus replica bags on children's designer purses clothing as your pink ghd straightenersniche, make sure that pump shoes you keep up with cheap jeans fashion trends.

22 Your licensed replica purses products have to replica designer bags be fresh as handbags sale consumers are demanding mens winter jacketclothes that are mens jeans cheap both fashionable and replica designer handbags with real remuneration in lieu of youthful children.

23 Children nowadays designer purse are more mobile and cheap designer bags independent,mens winter jackets and they need cheap designer handbagsclothes ugg boots that respond well to their ugg boots activities.

24 As a retailer,winter jacket however, you will be faced cheap handbags with stiff competition from cheap bags imports and the declining birth rates.

Permalänk | Anmäl #32 chanel handbag, 2010-07-15, 06:48

Since the 19th century, manufacture ofLouis Vuitton replica goods have not changed: Luggage is still made by hand. Contemporary Fashion gives a preview of the creation of the vuitton trunks: the craftsmen line up the leather and canvas, tapping in the tiny nails one by one and securing the five-letter solid pick-proof brass locks with an individual handmade key, designed to allow the traveler to have only one key for all of his or her luggage. The woven frames of each trunk are made of 30-year-old poplar that has been allowed to dry for at least four years. Each trunk has a serial number and can take up to 60 hours to make, and a suitcase as many as 15 hours.Many of the company's products utilize the signature brown Damier and Monogram Canvas materials, both of which were first used in the late 19th century. All of the company's products exhibit the eponymous lv. The company markets its product through its own stores located throughout the world, which allows it to control product quality and pricing. It also allows LV to prevent counterfeit products entering its distribution channels. louis vuitton has no discount sales nor does it have any duty-free stores. In addition, the company distributes its products exclusively through replica handbags

Permalänk | Anmäl #33 liumang, 2010-07-20, 06:25

The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.

Permalänk | Anmäl #34 liumang, 2010-07-22, 10:22


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  5. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  6. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  7. Den svenska schlagern är död
  8. Jag är också politiskt deprimerad
  9. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  10. Klädkedjorna vägrar släppa sjukt kvinnoideal
  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  5. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  6. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  7. Reinfeldt har rätt för en gångs skull - men ingen förstår honom
  8. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  9. Reinfeldt borde främja kreativitet i stället för att gissa om framtiden
  10. Svensk narkotikapolitik är galenskap
  1. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  2. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  3. Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall
  4. För kvinnorna är islam själva grundproblemet
  5. SD: Kriminaliteten i Malmö visar att vi måste lämna Schengen
  6. Annie Lööf bör ta avstånd från Thatcher
  7. Förortspolitiskt program - Idéer för - miljonprogrammen
  8. Palmes stöd till diktatorer värre än Thatchers
  9. Hatiska feminister objektifierar och hånar mig
  10. Dags att legalisera cannabis!

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.