Unga som mår dåligt och saknar identitet påverkas såklart.
Vi påverkas ju alla av reklam!
HUR KAN DET VARA ETT NÖJE ATT VÅLDTA, SKJUTA och KNIVMÖRDA?
MD
Permalänk | Anmäl
Monica Dahlström, 2009-03-19, 11:56
Luciano! Du fragar dig till slut vad Charlotte vill. Las overskriften till hennes artikel sa far du svaret !!!
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2009-03-19, 12:41
Och vad är det för undersökning som påstår att hälften av alla svenskar spelar datorspel? Vad är en stadig ökning?
Referenser, tack.
Varför kan vi inte försöka bli världsledande på något som är direkt bra och långsiktigt, istället för på något som bara inte är dåligt?
Permalänk | Anmäl
Jahaja, 2009-03-19, 12:48
Luciano! Samhället skulle skrika högt om ungar och vuxna lekte något som har med sex- eller drogbrott att göra, virtuellt vid datorn.
Aven du och våldsspels-spelarna/utvecklarna, antar jag. Vad är skillnaden?
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2009-03-19, 12:54
Luciano
Du missar totalt det stora problemet.
Dvs kollektiv smitta och kollektiv bekräftelse.
Att kollektivt njuta av simulerat våld påverkar självklart den totala attityden. Våld blir en variant av mänskligt agerande. Det är exakt samma dilemma som bonuskulturen eller vilken annan kollektiv glidning som helst.
Vuxna människor i en modern välfärdsstat skall förakta alla former av våld. Det är själva grunden för att vara vuxen och långsiktigt tänkande.
Glidningar i det kollektiva rummet sker ständigt.
På 70- talet var det fullständigt tabu att ens tänka tanken att använda fötterna i ett slagsmål på skolgården.
Nu anses det helt normalt att skicka unga människor på allehanda kurser och aktiviteter där man med stolthet skall sparka sina sk motståndare. MMA och andra Asiatiska dumheter är helt plötsligt coolt och helt rätt.
I min mentala värld skall all form av våldsutövning beläggas med tydliga skam och tabun.
Fy skäms du som är så primitiv att du finner glädje i våld.
Fy skäms.
Utan denna inställning faller det humanistiska samhället som ett korthus.
Lusiano. Du är lite grovt 20 år yngre än mig. På 20 år hinner en helt kollektivt förhållningssätt att förskjutas med hästlängder. Ditt vänstersamhälle kan aldrig existera i en kultur där verkligt och virtuellt våld anses acceptabelt.
Det måste beläggas med tabun..
Jättebra att det finns kvinnor som reflexmässigt vill skapa tabun. Den manliga hjärnan har nämligen evolutionära förprogrammerade spår som handlar om våld. Låt dessa spår successivt dimma bort och dränkas av annan selektion.
Bygg kreativa teknikskolor som får grabbar att vilja skapa välstånd istället för att skjuta digitala fiender.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-03-19, 13:14
Luciano! Skilj pa dataspel och dataspel med våldsinslag, kalla dem t.ex. våldsspel. Och skapa ingen myt som inte finns!
Myten du skriver om som överskrift "dataspelen gör pojkar våldsamma" är en fruktansvärt grov förenkling som du själv formulerar som jag aldrig har sett någon kritiker skriva eller säga. Inte heller Charlotte. Däremot finns det väldigt många som tolkar en vilja att prata om VåLDSPEL på just det viset.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2009-03-19, 13:22
Moralpaniken är i full sving märker jag.
Jag har jobbat med och skrivit om datorspel i 20 år, och den här debatten tar ny fart varje gång det inträffat en skolskjutning. Och som vanligt är det fullständigt fel - all seriös forskning kring dator- och TV-spel visar att de som spelar kan skilja på fantasi och verklighet. Men det är ju enkelt att skylla på istället för att ta tag i de verkliga orsakerna.
Dessutom - just i Tyskland är utgivningen av våldsamma spel starkt begränsad till skillnad från i Sverige. (Och något där man "våldtar" har jag fortfarande aldrig hört talas om).
Statistik när det gäller svenskarnas spelande finns på http://www.dataspelsbranschen.se/reports.aspx
Permalänk | Anmäl
Göran Fröjdh, 2009-03-19, 14:04
Ja, vad ska man säga. Att en människa som ska se till svenska folkets väl kan vräka ur sig så mycke skit är skrämmande. Dock håller jag med dig att det inte är speltillverkarnas fel att spelandet ökar. Det måste komma hemifrån.
Men att du kan tycka att det är bra. Hallå, du kanske skulle läsa på vad som orsakar osteoporos och hur mycket det kommer att kosta samhället. Du kanske inte vet det men skelettet vi ska ha när vi blir äldre är det vi bygger när vi växer. Med andra ord så måste vi belasta mycke under denna period och sitter vi bara på baken och spelar så lär det inte bli så bra. Det är kanske därför skolorna satsar mer perngar och tid på gymnastik. Som politiker borde detta skrämma dig och inte marknadsföra den.
Att inte barn skulle bli påverkade är ju bara svammel. Om du besöker en helt vanlig skola så får du se. De ska brottas som i wrestling och slåss som i GTA eller fäktas som i WOW. Tyvärr håller jag med dig att det inte är företagens fel. Men som samhället ser ut kan vi föräldrar inte vara hemma och hålla kolla på vad barnen spelar eller när det är hos vänner. Vi vuxna måste arbeta så att vi kan leva.
Däremot är det jätte bra att företagen även satsar lite av sitt kunnande på hjälpmedel för funktionshindrade. Den vinsten är försvinnande liten om man jämför med hur mycket spelindustrin omsätter per år.
Men då är det ju en himla tur att socialdemokraterna vill satsa på denna bransch och deras kunskaper när det gäller hjälpmedel åt bla funktionshindrade, för det lär behövas. Hoppas du har förankrat detta hos den tilltänkta hälsoministern.
Permalänk | Anmäl
Funderare, 2009-03-19, 14:05
Problemet är att pekspelen ursprungligen var simuleringsspel för tränande av markstridskrafter inom försvaret i Nato.
Och att dessa i detta inte skulle fylla någon funktion, är som att säga att det inte går att skapa flygskicklighet med hjälp av simulatorträning.
Permalänk | Anmäl
Carl Norberg, 2009-03-19, 14:58
Myt? kanske. Men "farlig myt", då begriper du inte innebörden i dom orden!
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-03-19, 15:17
Göran
Det har inte ett dugg med moralpanik att göra. Det handlar om enkel logik kombinerat med komplexa kollektiva processer.
Människan är till 50-70 % ett biologiskt djur. Resten är påverkbar kulturell kodning. Människan är dessutom ett kollektivt flockdjur som smittar varandra med rätt och fel.
På marginalen kan självklart våldsspel förskjuta det allmänna medvetandet så att det långt ut på normalfördelningens flank ballar ur.
För mig är dock det stora problemet ett helt annat. Vill vi ha män som sitter och skjuter pang pang framför datorn ändå upp i trettioårsåldern.
För mig är det så trist att jag inte ens orkar tänka på det.
När skall folk bli vuxna.
Min egen fascination för pang pang och våld tog slut när jag var runt 14-15 år. Sedan tog teknikintresset fullständigt över.
Med teknikintresse bygger man ett land. Med våldsfascination raserar man ett land.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-03-19, 15:16
blir trött på alla som skriver att man våldtar i spel? Ta fram fakta så ser ni att det finns INGA spel what so ever som man våldtar i.
Ni som bara skriker ut saker utan att ta reda på något kan ju ta och läsa och till och med spela spelen innan ni häver ut er saker utan någon källa eller någoting. Eran okunskap är förbryllande!
Permalänk | Anmäl
18årigspelare., 2009-03-19, 15:20
Ungdomar har inte börjat sparka på folk som ligger ner för att de har spelat Super Mario. Förstår inte hur det ens kan vara ett argument "Förr sparkade man inte på folk som låg ner! Men det är helt ok att slå folk som står upp på käften!"
Jag började spela 'Killerspel' när jag var 6. 14 år senare har jag spelat 'Killerspel' i 14 år. Samtidigt tränar/de jag div. idrotter.
Efter 14års killerspelande, så har jag aldrig varit i ett riktigt slagsmål. Blivit nykterist och inte ens tänkt taken att börja röka, snusa eller knarka.
Och det efter att nästan dagligen i 14 år sprängt, kört över, styckat, knivhuggigt och helt enkelt dödat virtuella motståndare i massor!
Våldsspel är inget problem. Gör något åt alkoholen istället, eller rökning, de skapar ju gigantiska RIKTIGA problem.
Monica Dahlström:
Våldta kan man inte göra, så vitt jag vet, i någt datorspel.
Men om du vill veta hur det kan vara roligt att skjuta och knivmörda virtuella motståndare så tycker jag att du ska prova det innan du ifrågasätter det. Och det är inte just att man skjuter, eller dödar någon med en kniv, som är det roliga.
I vilket fall, det jag har sett medans jag vuxit upp är att datorspelande ungdomar är de absolut minst våldsamma.
Carl Norberg:
"pekspelen" skapades inte ursprungligen för att träna markstridskrafter inom försvaret i Nato.
Och man lär sig inte att ta hand om och osäkra ett vapen genom datorspelen som vi unga spelar.
Skulle spelen jag spelar lära mig något så skulle jag nu tro att det effektivaste sättet att döda än människa vore att skaffa mig en raketkastare, rikta den ner mot marken bakom mig, hoppa, avfyra, för att flyga mot personen i fråga med hjälp av explosionen, landa bakom honom och sedan slå ihjäl honom med en ihopfällbar spade.
Sen är det klart att det finns spel där man kan lära sig hur man ska tänka taktiskt i en krigssituation, men sådana seriösa spel uppskattas knappt.
(Nu kan detta bli ett dubbelinlägg, skrev nyss samma inlägg men det visar sig inte, så jag gissar på att det försvann.)
Permalänk | Anmäl
ko-smos, 2009-03-19, 15:33
Kosmos
Det är alldeles självklart att den övervägande delen av grabbar som spelar våldsspel blir våldsamma. Har man en bra grundtrygghet och en harmonisk personlighet så klarar man naturligtvis att skilja på verklighet och fiktion.
Men som i allt annat är både biologi och sociala omständigheter normalfördelade. Dessutom skapas en kollektiv attityd som alla relaterar till.
Det vi pratar om är den allmänna attityden och de effekter som på marginalen faller ut när du multiplicerar normalfördelningskurvorna för individens biologi och individens sociala omständighet och dessutom multiplicerat med den kollektiva tidsandan. (den kollektiva tidsandan hittar du överallt i mode, attityder, förhållningsätt mm i all oändlighet.)
Gör du detta tankeexperiment så blir svaret ett helt annat än om du bara utgår från dig själv som person.
Vissa blir bevisligen drogmissbrukare utan att du blir drogmissbrukare. Vad kan det bero på? Tror du!
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-03-19, 15:48
Skrev fel i första raden i förra kommentaren. Skall naturligtvis vara ... inte blir våldsamma.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-03-19, 16:12
Nej, den övervägande delen av grabbar som spelar våldsspel blir inte våldsamma.
Hade den övervägande delen av grabbar som spelar våldsspel blivit våldsamma så hade skolor inte kunnat hållas öppna.
Droger är beroendeframkallande, våldsspel är inte våldsframkallande.
De största våldsspelen har 12miljoner aktiva spelare. Var är allt våldet?
Sätt dig ner och prova på ett spel som Half-life och se om du känner dig våldsam efteråt.
Sluta svamla om saker bara du kan tro på och visa mig fall där svenska ungdomar börjat knivmörda, skjuta ihjäl varandra och våldta efter att ha spelat Counter-strike.
Ge dig på ett riktigt problem som faktiskt existerar.
Permalänk | Anmäl
ko-smos, 2009-03-19, 16:21
Nu har du ändrat dig och anser att det är självklart att den övervägande delen av grabbar som spelar våldsspel inte blir våldsamma.
Vad bra, då har vi inget problem längre.
Om du nu inte anser att våldsspel ska censureras och förbjudas för att ett par individer blir våldsamma eller aggressiva av att spela.
För har du det tankesättet så bör allt förbjudas.
För jag tror definitivt att det finns fler som blir våldsamma av att köra bil, än de som blir våldsamma av att spela spel.
Nu ska jag bege mig in i den virtuella världen och spela pangpangspel, sedan se på lite hockey. Så ett eventuellt svar på ditt eventuella svar lär dröja.
Permalänk | Anmäl
ko-smos, 2009-03-19, 16:27
Man måste leva i en väldigt innesluten bubbla där man tror att dataspelen har någon påverkan öht. Så barn som växer upp i en värld där halva planeten svälter ihjäl och dör av simpla sjukdommar vilket de ser i tex. rädda barnens reklam och där det tydligen är okej för en president att mörda och lemmlästa land efter land för oljans skull och en värld där barnen lär sig att pengar är det viktigaste som finns och där vuxenvärlden beter sig som BARNUNGAR och inte kan förmå sig att bry sig om något annat än sin gräsmatta och kanske i bästa fall skänka en 20 på ica till afrika. Kan det vara det som påverkar våra ungdomar. Jag undrar vart är alla vuxna? För att bli äldre har inget emd att vara vuxen och jag möter dagligen gamla barn!
Permalänk | Anmäl
Buddha, 2009-03-19, 16:29
Anders, menar du att vi ska anpassa vårt samhälle efter vad som kan påverka de personer som ligger inom den "dåliga" extremen i den sociala normalfördelningskurva du pratar om? Det kommer självklart alltid finnas personer med biologiska och sociala förutsättningar vilket gör dem mer påverkbara men frågan är om det verkligen är rimligt att anpassa vårt samhälle efter dem? Känns som om vi kommer få plocka bort väldigt mycket saker från samhället då...
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2009-03-19, 16:35
När serietidningarna kom så gjorde de ungdomarna våldsamma.
När TV kom så gjorde de ungdomarna våldsamma.
Nu är det dataspelens tur att göra ungdomar våldsamma.
Permalänk | Anmäl
Micke, 2009-03-19, 16:55
Kosmos
Jag ändrade inte mig. Jag glömde helt enkelt ordet inte.
Buddha och Johan
Självklart påverkar dataspelen den allmänna attityden. Dataspelen ingår i ett kollektivt återkopplingsystem. Det är kollektiva återkopplingssystem som bygger kulturer.
Exakt på samma sätt som verkligt våld är smittsamt.
Självklart skall vi ha regler som påverkar oss alla bara därför att vissa inte klarar av omständigheten.
Hela samhället bygger ett ständigt kompromissande mellan det individuella och kollektiva perspektivet.
Vi har hastighetsbegränsningar på våra vägar som gäller alla eftersom vi saknar förmågan att förbjuda just de som i en framtid kommer att orsaka trafikolyckor. Denna fråga våld är i grunden samma typ av sk kollektivt dilemma.
Den centrala frågan som man som ung man måste ställa sig.
varför gillar jag destruktivt underhållningsvåld. Varför håller jag på med detta. Varför sysslar jag inte istället med positiva saker som bygger ett samhälle.
Gå ut och jogga eller gå med i en förening. Läs en bok som lär dig något eller spela dataspel som är konstruktiva och uppbyggliga istället för att på ren svenska skjuta digitala monster och fiender.
Eller satsa tiden på att skriva ett eget dataprogram som gör något fredligt och klokt.
För att hantera denna fråga rätt så måste man förstå att i stort sett all mänskliga felbeteenden är sk mulitfaktoriella.
Det finns sällan en orsak utan oftast tusen orsaker till att en viss typ av händelse faller ut. Summan av orsaker ger en verkan.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-03-19, 17:51
Som sagt, svenska folket kunde behöva mer utbildning! Man blir naturligtvis inte våldsam av att spela dataspel. Människor är inte automater utan reflexiva varelser. Minsta barn kan tala om att det är skillnad på fantasi och verklighet. Dataspel är fantasi, och har ingenting med verkligheten att göra. Om man inte förstår det behöver man kanske en kurs av någon sjuåring eller så. Vuxna blir rädda för sådant de inte förstår. ¨Det var samma sak på 80-talet med allt prat om videovåld och hur farligt det var. Åratals forskning visade emellertid inget entydigt sammanhang. Våldsamma personer kanske blir inspirerade av dataspel. Men det är löjligt att tro att man blir "smittad" av våld som om det vore ett virus.
Permalänk | Anmäl
Kerstin Dahl, 2009-03-19, 19:14
Anders, att spela datorspel har många positiva effekter som du helt verkar bortse från. Dessa spänner från bättre uppfattning om rummet, snabbare reaktioner till en utveckling av den sociala förmågan beroende på spel. Att kalla till exempel krigsspel för "destruktivt underhållningsvåld" är därför en grov försimpling av verkligheten.
Varför någon spelar våldsamma spel kan vi inte säga på förhand, det är högst individuellt. Genomgående kan vi dock, precis som många tidigare nämnt, konstatera att det inte finns någon direkt koppling mellan ökat datorspelande och våldshandlingar.
Du säger att alla som spelar våldsspel borde ta sig en funderare och allra helst bygga ett samhälle eller gå ut och jogga. Förutom det uppenbara svaret att det lättaste sättet att bygga ett samhälle på är just vid datorn kan jag meddela att ungdomar som spelar datorspel till en högre grad än ungdomar som inte gör det är fysiskt aktiva. Den tjocke datornörden som sitter hemma och dricker joltcola är sedan länge död.
För den vuxne datorspelanden rekommenderar du att hon ska "växa upp" och bli teknikintresserad så att hon på det viset ska "bygga samhället". Detta efter att själv ha avslöjat åldern då du blev teknikintresserad. Det kanske är vid sidan av ämnet men jag måste säga att jag är lite spänd på att få veta mer precist hur detta teknikintresse yttrar sig i ditt samhällsbyggande och varför datorspel som fritidsintresse vore värre än till exempel golf?
Förutom ditt ständigt återkommande argument om att samhället i stort blir mer tolerant förstår jag faktiskt inte var du vill komma då du argumenterar för våldsspelens ickevarande. Du säger själv att allting vi gör har många bakomliggande faktorer, något jag tror de flesta är överens om. Precis som ko-smos skrev innebär ett förbjudande av våldsamma datorspel att í stort sett allt i vårt samhälle bör förbjudas då det alltid finns någon som det slår slint för efter att de kommit i kontakt med detta.
Ett större medvetande om datorspelens effekter, från båda läger, och en ärligare dialog istället för denna hets mot vad som i bästa fall endast är en av oändligt många faktorer då något går snett för en av de datorspelande generationernas många individer vore att uppskatta.
Permalänk | Anmäl
Eskil Forsell, 2009-03-19, 19:34
Anders, såvitt jag vet finns det inget konsensus om underhållningsvålds leder till våldshandlingar. Det är inte alls så självklart som du försöker få det till.
Däremot vet vi att alkoholkonsumtion ofta leder till våldshandlingar; det är väldokumenterat. Du kanske borde ägna din tid till att försöka få människor att dricka mindre istället om du vill minska antalet våldsbrott?
Vidare tror jag att "skjuta digitala monster och fiender" kan vara uppbyggligt i den mån att man tränar reaktionförmåga, rumsorientering och koordination.
Jag föreslår att du provar något av de här spelen själv (gärna med ett öppet sinne) för att få en bättre bild av vad de faktiskt går ut på.
Permalänk | Anmäl
S.P., 2009-03-19, 19:58
Det är tur att vi har Anders B Westin som vet hur vi alla ska tänka och tycka. Utan Anders B Westin skulle den allmänna attityden vara förlorad!!!!!1
-
Hur gjorde folk innan Anders B Westin tolkade vår attityd åt oss? Innan Anders B Westin, började trolla newsmill?
-
Skämt åsido, jjag ska fortsätta ha min åsikt att spel är lika våldsframkallande som all annan underhållning. Dvs inte alls. Trots Anders B Westins virrpannekommentarer.
Permalänk | Anmäl
Henrik Bergdahl, 2009-03-19, 20:11
"HUR KAN DET VARA ETT NÖJE ATT VÅLDTA, SKJUTA och KNIVMÖRDA?"
Jag anser mig vara rätt kunnig på detta område, med en god kännedom om olika spel. Jag har ALDRIG hört talas om ett spel där man våldtar. Om ni vet med er att ni kanske egentligen inte vet som mycket om spel kan ni då inte bara hålla tyst tills ni lärt er lite mer? Dessutom är det jävligt skoj att skjuta och knivmörda i ett spel, testa så får du se hur kul det kan vara.
Och för guds skull, det heter väl ändå Datorspel?
Permalänk | Anmäl
Henrik Ulveland, 2009-03-19, 20:42
Henrik
Lev i din världsbild.
I den verkliga verkligheten påverkas vi av allt.. Det du skriver är i grunden att kulturer är statiska och opåverkbara.
Kultur = Odling
Säger väl det mesta.
Jag som kanske är några år äldre än dig kan se en tydlig glidning i det offentliga förhållningssättet till våld och machoattityder.
Jak kan göra en lång lista på olika signaler. Det går igen i det mesta allt ifrån Wikegårdefieringen av ishockeyn, ståupp komiken, K2, MMA, Thai boxning, våld i filmer, våld i dataspel, det grova tilltalet på nätet, kroppsfixeringen, individualiseringen, pokerhårdingar mmmmmmm.
Det är i gigantisk förändring i attityder.
Detta i kombination med segregering, utslagning, invandringsproblematiken, ökade löneklyftor , brist på manliga förebilder i skolan så har vi ytterligare några faktorer att lägga ihop.
Men den centrala frågan: Skall sk vuxna män sitta och skjuta digitala monster på en dataskärm.
Finns det inget mer kreativt och samhällsbyggande att syssla med.
Jag morliserar gärna om detta. Eftersom jag tycker att utvecklingen är något att genuint oroa sig över.
Men du är kanske hemmablind.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-03-19, 21:06
Vad folk med "våldspanik" gör det enkelt för sig och vilken nervärdering av de som spelar dessa "våldsspel", som om de inte kan göra skillnad på lek och verklighet.
De mest intensiva spelarna är de som ytterst sällan springer på "stan och härjar" fyllda av aggressioner och vill slåss, de dricker och röker eller drogar ytterst ytterst sällan heller. De spelar spel som kräver framförhållning, planering och mycket mer och driften är att vinna. De lär sig avancerad engelska flytande, kordination och koncentration och inte minst samarbete, för många av dessa spel, spelas av lag många gånger från spelare från hela världen som på detta sätt samarbetar över internet.
Våldsverkarna i samhället sitter oftast redan i grupp, overksam ute och väntar på en oprovocerad chans att slå någon på käften.
Triggad av annan stimulansia än en dator ger dom.
Samma folk som skriker högst nu om förbud om våldspel är troligen samma grupp som tror på FRA och IPRED-lagen, lika desinformerade och kan troligtvis inte mycket om det som rör sig inom den avancerade datorvärlden.
Läs Kalle Anka ni för era småbarn, där det sprängs friskt och de bankar ner varandra i marken till platta kakor, men vips är dom "hela" igen. Förklara då för lille Pelle när han dammar en planka i huvudet på lillasyster om skillnaden på serietidningens våld och verkligheten.
För alla tycks tro att INNAN dataspelens våldstema, ja då fanns inget våld för ungar att tillgå och glöm inte att stänga TV:n för gott.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-03-19, 21:33
Dataspelande är bra för ungdomar, det håller jag helt och hållet med om. Men att våldsspel skulle vara bra tror jag inte på. Tvärtom är jag övertygad om att de har en avtrubbande effekt. Jag tror inte heller att det är en slump att nya våldsamma militärspel (och hollywoodfilmer) släpps i lagom timing till NATO:s attacker mot diverse länder. Det är välplanerat och används för att rekrytera fler till militären. Spelen och filmerna skildrar sällan krigets baksidor utan koncentrerar sig mest på adrenalinshöjande action. Effektiv propaganda som egentligen inte skiljer sig mycket från hur unga män rekryterades att dö för "sitt land" t.ex. i första världskriget. Ett exempel är Svenska bolaget som gjort Battlefield 1942. Bolaget ägs av Microsoft och är på det sättet indirekt styrda av NATO. Det var ingen slump att det spelet släpptes lagom till Irakkriget. Inget ont om det bolaget, det är bara ett exempel, spelet i sig är mycket välgjort. Men man måste vara medveten om att psykologisk krigföring pågår hela tiden. Spelen och filmerna är en viktig del av denna.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2009-03-19, 22:53
Att kalla Charlotte Celsings önskan att diskutera barns användning av våldsamma spel och filmer för en reflexmässig attack mot datorspelsbranschen tycker jag är direkt felaktigt. Jag tycker själv att många debattörer i debatten om dataspelens inverkan på barn ofta intar en moraliserande hållning mot våldsamma dataspel och filmer, men jag tycker att Celsing får fram en viktig poäng - att saken bör diskuteras. Och hon vänder ju sig inte alls mot dataspel som sådant, utan funderar snarare över just de våldsamma inslagen.
Det finns såvitt jag vet ingen forskning som kunnat säkerställa en relation mellan spelandet av dataspel där våld förekommer och användandet av våld i verkliga livet. Det finns däremot forskning som visar att exponering för våld i dess olika former gör att den individ som exponeras för våldshandlingarna blir mer likgiltig inför våldets existens. (1) En ökad likgiltighet inför virtuellt våld kan kanske tänkas påverka även inställningen till reellt våld. Det finns dock inga bevis och att få panik över något som bara är en teori utan bevis är aldrig bra, att på lösa grunder försöka censurera eller förbjuda våldsamma spel vore idiotiskt. jag tycker däremot det vore fel att avsluta debatten med argumentet att det inte finns några bevis för att våldsamma dataspel kan vara skadliga. Om man inte undersöker om det finns några bevis kommer man aldrig finna några. Det är därför viktigt att inte kravlöst acceptera att barn spelar våldsamma spel, utan det är viktigt att debatten finns.
För övrigt så är det intressant att se att Astudillo verkar vilja avsluta debatten på grund av att dataspel är/kan bli en betydande exportvara för det svenska samhället. Om jag ska försöka göra en, om möjligt något långsökt, liknelse så tycker inte jag att man ska sluta debattera Bofors vapenexport bara för att det är en inkomstbringande exportkälla och att det inte finns någon forskning som bevisar att produktionen och exporten av svenska vapen ökar sannolikheten för krig.
(1) NM Malamuth - Desensitization and resensitization to violence against women: effects of exposure to sexually violent films on judgments of domestic violence victims; Anderson, et.al - The influence of media violence on youth, Cline - The Desensitization of Children to Television Violence.
Permalänk | Anmäl
Olle Burvall, 2009-03-20, 00:18
Kanske påverkar våldsamma dator-spel vissa individer till att begå våldshandlingar, som de inte skulle begått om de aldrig spelat dessa spel. Vem vet, finns ju studier som pekar åt olika håll.
Själv skulle jag väl gissa att det finns en och annan person, som redan har allvarliga problem, som påverkas på detta sätt. Men frågan är om vi ska förbjuda eller censurera spel med detta som grund. Faktum är att en mycket stor grupp svenskar idag finner nöje, spänning, avkoppling mm. i att spela spel. Väldigt väldigt många har detta som sin främsta hobby. Både ungdomar och vuxna.
Ska vi förstöra för alla dessa, för att en promille (jo, jag hittar på siffran, för diskussionens skull, eftersom vi inte har några pålitliga siffror att gå efter), påverkas att begå våldshandlingar de annars inte skulle utfört? Nej, naturligtvis inte.
Man kan inte förbjuda allt som potentiellt kan vara skadligt för ett ytterst litet fåtal. Hur ska vi göra med alkohol (mycket farligare än dator-spel)? Tobak? Motorcyklar? Tv-serier som har våldsinslag? Böcker som handlar om otäcka mordfall? Bibeln (hört talas om Knutby?) ? Nej, det blir ju löjligt och absurt. Detta är inte samma sak som att strunta i att folk far illa, men man kan helt enkelt inte förbjuda allt.
Vissa saker måste förstås stoppas, ta heroin som exempel, eftersom skadorna är väldigt stora, samtidigt som de personer som mår bra av och kan hantera det är få. Men dator-spel hör knappast till denna kategori. Inte på långa vägar.
Sedan reagerar jag på att vissa verkar tro att man inte kan vara både en samhällsbyggare och en datorspelare. Det är ju knappast så att folk i allmänhet spelar dator-spel istället för att arbeta. För de flesta är detta en hobby/fritids-sysselsättning. Att ha en hobby är väl positivt, särskilt om man lär sig nåt av den (t.ex. flytande engelska och problemlösning när det gäller dator-spel). Varför skulle det vara sämre att än t.ex. åka skoter eller se på fotboll (om man bortser från tidigare nämnda våldsaspekt)?
Jag har fått intrycket att Anders Westin anser detta, rätta mig om jag har missförstått.
Att det skulle vara barnsligt tycker jag är ett meningslöst argument, bara man agerar moget när det gäller sitt arbete, relationer , eller liknande, tycker jag inte att det är ett problem att man spelar Counter-strike ibland. Tänk, vissa sitter ju och kollar på när fullvuxna karlar och kvinnor springer efter en boll, som de försöker sparka in i ett nät. Herregud, de borde växa upp.
Och nej, jag vet inte om de som skrivit här verkligen vill förbjuda spel med våld i, eller om de bara tycker man ska prata om att det är dåligt. Men vad tycker egentligen ni vålds-spel-motståndare att man ska göra, för att komma tillrätta med det här "problemet"? Förbud? Censur?
Permalänk | Anmäl
Börje, 2009-03-20, 00:41
Jag håller med Olle, det är definitivt en debatt värd att hållas. Det är dock svårt att föra en seriös diskussion med människor som uppenbarligen inte vet vad de pratar om. När de som vill belysa de påstådda problemen med att ungdomar spelar våldsspel får in så många felaktigheter i sina kommentarer och artiklar är det svårt att ta dem på allvar.
Charlotte Celsing pratar om killer-spel då hon menar shooters, hon pratar om våldtäkter i spel och försöker bevisa något genom att säga att alla skolmördare har spelat våldsamma spel. Det sistnämnda stämmer säkert men att hitta gemensamma nämnare för människor som utfört skolmassakrer är ingen svårighet. Bara här på Newsmill har skolsystemen, mobbning eller det faktum att de är män utpekats. Det bevisar ingenting. Faktum är att det egentligen inte visar något alls. De hade med all säkerhet många gemensamma nämnare.
Charlotte Celsings artikel är en text full av faktafel som på ett i min mening fult sätt försöker koppla ihop dator och tv-spel med våldsdåd genom att hänvisa till skolmassakrer, använda ord som ultravåld och komma med påståenden som att den Amerikanska militären bortom alla tvivel har rätt.
Det är en vinklad och ojust artikel för de som själva inte har spelat sådana spel, och debatten blir lidande.
Permalänk | Anmäl
Eskil Forsell, 2009-03-20, 01:31
Finns det inget mer kreativt och samhällsbyggande undrar en viss pk-dåre? Jo det finns det säkert men att spela datorspel är ett fritidsnöje även om det finns en liten klick människor som blivit så duktiga på det att dom har det som yrke. Men trots allt är det för de flesta en fritidssysselsättning. Framförallt vill jag inte ha nån pk-dåre som talar om för mig vilka fritidssysselsättningar jag skall syssla med. Det valet vill jag göra själv. Pk-dåren verkar vara emot fritidssysslor ö h t då han anser att allt skall ha nån form av nytta för att rättfärdiga sin existens. Om pk-dåren har tid över mellan allt sitt jätteviktiga samhällsbyggande, kanske han borde lyssna på sista avsnittet av På Nätet på P1 som handlar om just datorspel i allmänhet och WoW i synnerhet. Programmet ligger kvar i 30 dagar så låt mig inte stressa dig. Du ger intryck av att vara som den där Hipp Hipp-karaktären som för in allting i sin filofax t o m umgänget med barnen som får si och så många minuter.
Själv är jag väldigt selektiv i mitt spelande. Det måste finnas en bra story som intresserar mig m a o inget konstigare att man väljer film eller roman efter om handlingen verkar intressant. Mina favoritgenrer är RPGs (role playing games) och FS (first shooter). Föredrar den förra sorten för att dom är mer komplexa. I det senare spelar man oftast en fast karaktär med givet namn medan man oftast kan skapa en egen karaktär och döpa den i rollspelen. RPGs är också mer omväxlande. Det är inte bara action hela tiden utan även lugnare partier. Mer interaktion med NPCs (non playing characters). Det är givet att jag bryr mig om den karaktären som jag spelar. Det är roligt att bygga upp karaktären, få fler förmågor, fler grejor o s v. Man kan styra hur figuren utvecklas genom dom val man har i dialog-scenerna. Man kan göra h*n sympatisk eller tvärtom osympatisk. Detta är något som gör det roligt att spela om spelet senare så man får se vad som händer när man gör andra val. Pk-dåren föredrar väl (i mån av tid mellan samhällsbyggandet) att hellre läsa en god roman sittandes i favoritfåtöljen med ett glas utsökt viiiiin. Inget fel med det iofs men romaner och filmer, dom kan vara mycket men en sak kan man inte beskylla dom för att vara, nämligen interaktiva. Och vad kan jag säga, det är faaaan så mycket roligare att själv vara med och leka!
En sak som nämndes i radioprogrammet var just sago-elementet. Det var det som drog så många till just WoW. Även om jag inte har spelat just det spelet så kan jag bara hålla med. Fantasi-elementet är viktigt för mig. Redan för tusentals år sedan satt människor och berättade om drakar, demoner, älvor, troll och vampyrer. Enda skillnaden är att teknologin har gjort det möjligt för oss att spela dessa varelser själva! Dessutom tar programmet död på två vanliga myter, nämligen att det bara är killar och män som spelar eller att det bara är ungdomar. Det var tydligen inte helt ovanligt med folk i 50-60 års åldern. Den äldsta var tydligen en bit över 80! Pk-dåren borde snarare ta paus från sitt samhällsbyggande och som samhället ser ut i dag är det nog fler än han själv som skulle gagnas av detta. Nu har jag så pass mycket livserfarenhet (har upplevt vänstertrafiken ;)) så att jag kan bedöma den typ av människor som ger sig in i samhällsbyggnad. Lite lustigt hur svårt dom har att erkänna något fel - någonsin! Om dom någonsin gör det ö h t så brukar det vara omvändelse under galgen...
Till slut, jag har aldrig mördat eller misshandlat någon IRL. Tvärtom är jag en ytterst fridsam person. Kul som fan dock att röja ibland i den virtuella världen. :)
Permalänk | Anmäl
Robin_Shadowes, 2009-03-20, 01:56
"HUR KAN DET VARA ETT NÖJE ATT VÅLDTA, SKJUTA och KNIVMÖRDA?
MD"
Jag säger som min son brukar säga. "Det kan du får fundera på".
Jag antar att du hellre röjer i dina rabatter och det har jag ingen förståelse för. Alla har vi olika intressen.
MD: "VÅLDTA". <-- Vilket spel menar du då?
Permalänk | Anmäl
Jonas Smedslund, 2009-03-20, 09:36
Oj Oj Oj!
Vad är de mä unga människor ida?
Ack ack ack!
Annat va de på min tid!
Oj oj oj!
Vi hade minsann inga såna dära dataspel inte! Nej minsann!
Ack ack ack! Oj oj!
Ute å springa o bli starka fick vi göra!
Oj oj oj!
Va ska dä va bra för, världen bli bara sämre förstår mig inte på ungdomar av ida!
Oj oj oj! ack ack ack!
Kan alri va bra sånt där nya saker.
Ack, oj, ack ack oj!
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-03-20, 10:31
Defacto kvarstår Luciano har rätt all forskning visar på att där inte finns något samband mellan våld i vardagen och våldsamma datorspel eller lekar.
Linderoth, Jonas, Lantz-Andersson, Annika och Lindström Berner. (2002:2). Electronic
Exaggerations and Virtual Worries: mapping research of computer games relevant to
the understanding of children’s game play I: Contemporary Issues in Early Childhood
226-250.
alt så går det att hitta Jonas Linderoths Doktors avhandling om ämnet också Linderoth, Jonas. (2004). Datorspelandets mening bortom idéen om den interaktiva
illusionen. Göteborg: Göteborgs universistet
Tyävrr så är är Charlotte Celsings artikel av samma ursprung som både TV och Video vålds debatten eller för den delen rollspels debatten som sen alla ebbade ut. Det debaterades om sakens farlighet och hur illa det var för samhället. Inga av de påståenden har gått att bevisa.
Själv tycker jag som 30+ are och med småbarn samt spelar aktivt när tid ges inte att datorspel har varit, är eller för den delen kommer att vara ett problem. Om det för den delen skulle komma fram någon som har tagit skada av datorspel så kan man istället fråga sig om han inte skulle ha tagit lika stor skada av serietidningar eller radioteatern för den delen.
Permalänk | Anmäl
Peter Thim, 2009-03-20, 11:39
Börje
Jag gillar inte postmodernismen.
Men jag har helt enkelt bestämt mig för att våld är barnsligt.
Det är helt enkelt en kognitiv metod. I sätt att förakta och nedvärdera och stigmatisera. Jag stigmatiserar helt enkelt våld som barnsligt.
Ja kan ibland också tycka att elitfotboll är barnsligt när det blir så gigantiskt uppblåst som det numera är. Men fortboll är i grunden trevlig och en fredlig lek. Det tror jag på. Dessutom får man motion.
Det tror jag också på.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-03-20, 20:23
Anders B Westin
Föreställ dig följande tankeexperiment:
Du och jag är på en öde ö. Jag har med mig en chockladkaka till ön, du har ingenting. Du säger:
-jag är hungrig, därför är chockladkakan min!
Jag säger:
-Nähä, jag tog med den hit och därför ska du svälta ihjäl före mig.
Då säger du ingenting utan slår mig i huvet och tar chckladkakan ifrån mig och äter upp den.
.
Så, vems var chckladkakan? Din eller min? Visst, jag kan komma med en massa vackra ord som förklarar hur min den var men medan jag snackar skit så bearbetar din matsmältningsapparat chockladkakan och gör den till en del av din kropp. Praktiskt sett var chockladkakan din. Överväldigande fysiskt våld är RÄTT. Det kan vara moraliskt fel, psykologiskt fel, fel fel och orätt. Men likförbannat så var det du som hade nytta av chockladen. Oavsett hur många vackra ord som flyter genom luften.
.
Så vad är sensmoralen? Förakta inte våld, därför sanningen är att våld existerar och det enda argument som biter på våld är mer våld. Och var glad att vi lever i ett samhälle där staten framgångsrikt upprätthåller sitt våldsmonopol. Och våld kan vara hur barnsligt som helst i ditt huvud men om ditt huvud går i kras spelar vad som fanns i det mindre roll annat som dekoration på trottoaren.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-03-21, 02:54
Om spel kan vara hur våldsamma som helst, varför inte våldta? Finns det trots allt en gräns..
Permalänk | Anmäl
Lina, 2009-03-21, 08:57
GRÄNSER! Gränser! Gränser! Alla har vi våra gränser.
Det är tydligt att se att många som spelar och utvecklar spel sätter upp en tydlig gräns emot t.ex. våldtäkt. De flesta verkar tycka att våldtäkt är lite skruvat att leka eller utföra virtuellt.
Det ska inte finnas tycker de flesta. Här blir många våldsspelare och förespråkare plötsligt små moralgubbar och -tanter. Nu hjälper plötsligt inte kodorden för våld; ”det har funnits i alla tider” eller ”Vi kan se skillnad på fantasi och verklighet”. Vad gäller virtuella drog- och sexbrott verkar de flesta ha betänkligheter. Intressant!
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2009-03-21, 11:55
Tänk om det är så att våld finns i andra medier än tvspel? Film kanske? Ska vi förbjuda dem också? Våld i medier är inget nytt.
Jag tycker hela debatten är fånig. Våld är något som är starkt inprogramerat i vår reptilhjärna. Den går inte att ta bort. Så istället för att förbjuda allt, kan vi ju låta "ungarna" få ut lite adrenalin på tvspel och lära dem vad skillnaden den riktiga världen och den virtuella. Och kanske se till så att det inte ligger en pistol i varje garderob...
Permalänk | Anmäl
Em, 2009-03-21, 15:49
Klas K
Nu handlar det inte om min hjärna och en chokladkaka.
Det handlar om den kollektiva hjärnan och därmed får gemensamma kultur.
Jag tar mig friheten att påverka genom att försöka hitta ord som kan påverka.
Min metod fungerade hyggligt på mina nu två, mer eller mindre, vuxna söner.
Nästan varje gång som de satt vid datorn och spelade våldsspel fick dom höra följande harang:
Gud va barnsligt och töntigt. Sitta och skjuta digitala monster. Trams. Gör något nyttigt istället eller välj åtminstone spel som bygger något. Ännu bättre läs läxorna eller gå ut och motionera eller träffa några riktiga kompisar.
Hur fan skall Sverige kunna i fungera i en framtid om svenska unga män slänger bort sin fritid på tramsiga våldslekar. Starta företag istället. Bli entreprenörer som skapar något nyttigt.
Metoden fungerade ganska bra. Syftet var att så ett frö av dåligt samvete och en tankebana. Farsan har kanske rätt!
Så vitt jag vet har de nu vid åldern 23 resp. 25 lagt av med tramset.
Skönt!
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-03-21, 16:31
Anders B Westin
".. Nu handlar det inte om min hjärna och en chokladkaka.
Det handlar om den kollektiva hjärnan och därmed får gemensamma kultur. .."
Ok, mina kommentarer om våld kom sig av att det lät som att du var en sån där som säger att våld är betydelselöst. Du vet, en pacifist som säger att våld inte finns för att det är fult och är motståndare till förvaret eller till och med polisens existens. Det var vad jag argumenterade emot men jag kanske inte förstod var du kom ifrån.
Dataspel är att slå ihjäl tid. Och extremt effektiv verklighetsflykt. På det sättet är de problematiska så jag håller till stora delar med dina senaste argument. Deras våldsamma innehåll är däremot inte problematiskt enligt min åsikt. Som många har nämnt här så finns det inget påvisbart samband.
"Så vitt jag vet har de nu vid åldern 23 resp. 25 lagt av med tramset.
Skönt!"
Det man inte ser mår man inte dåligt av :)
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2009-03-22, 09:45
Har folket som sitter här och kritiserar, ens spelat ett "våldsspel".
Om man inte kan avgöra skillnaden mellan det och verkligheten bör man uppsöka läkare. Man skulle behöva ett sånt grovt psykist fel,för att ta det man ser i spelet in i det riktiga livet, så att det är löjligt. Kan folk sluta tro att alla människor är gjorda av glas?
Permalänk | Anmäl
Calle svahn, 2009-03-22, 12:37
Det är mera sannolikt att daghemmen gör pojkar (och flickor) våldsamma, än att något så relativt trivialt som videospel gör dem våldsamma.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2009-03-22, 20:37
Det verkar råda förbudspanik ibland förespråkarna snarare än moralpanik hos kritikerna. I inlägg efter inlägg nämner dem ordet förbud utan att ange var man sett någon vilja förbjuda.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2009-03-22, 23:16
Vi måste gå på djupet i debatten och diskutera fenomenen och yttringarna för sig. Jag upplever debatten yvig. Det är oerhört stor skillnad på ”datorspel” och ”datorspel med våldsinslag”. Vidare kan man göra skillnad mellan ”datorspel där man skjuter med vapen”, ”datorspel som imiterar professionella skjutsimulatorer vid utbildningar”, ”datorspel med kroppsvåld, ”datorspel med sexvåld” (Jag antar att det sistnämnda inte existerar i handeln, men jag försöker hitta användbara skillnader och nyanser till debatten ;-). Vidare skulle man kunna skilja mellan våldsspel med "fantasitema" (t.ex. Man är en riddare av eld som rider på en drake och hugger huvudet av farliga monster o.s.v.) Och "teman ur verkligheten" (t.ex. Man krigar i Irak o.s.v.) Vidare då man jämför våldspel vid dator med våld i böcker och film bör man göra skillnad på om man är aktiv eller passiv i en fiktiv handling. Det finns massa viktiga nyanser och skillnader som vi ska ner och röja i. Det blir så mycket om datorspel i största allmänhet men det är det väl ingen som klagat på? ”Datorspel gör pojkar våldsamma” är en mycket förenklad konstruktion som förespråkarna ofta gör av kritikernas ifrågasättande.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2009-03-23, 00:08
Anders B Westin har en konstig ide' om att de som spelar datorspel inte är/kan vara samhällsbyggare, eller gör annan nytta än just spela spel. Jag vet inte hur gammal du är, men hundra år efter din tid verkar det som.
Vet du verkligen inte hur många unga grabbar som startat företag med datorn som intresse. Alla dessa Internetföretag och Internethandel har inte startat med sådana som dig, med din totalt världsfrånvända attityd.
Du går ut och kränker en hel generation som med sitt datorintresse lärt sig massor och med det kunnat starta företag och egen försörjning.
De är de yngre datorkunniga som sitter på alla supportuppdrag och lär ut för "oss klantiga" om vad vi ska göra för att det ska bli rätt när datorn "strejkar".
De flesta som har roligt med datorspel blandar friskt med, pangpang och barnliknande dockmysterier, motorspel, musik etc etc.
Tror du inte läkare, advokater, lärare och vanliga arbetare sitter och spelar spel framför datorn, speciellt med sina barn?
Du virrar på att alla ska plocka blommor istället och bygga samhället???..vilket de flesta datorspelande ungdomar redan gör, förutom plocka blommor. Men det gör mig nyfiken på vad för fantastiskt du byggt för samhället som antar en sån överlägsen attityd gentemot våra datorspelande ungdomar?! Den värld som du inte verkar ha kommit i kontakt med för huvudtaget eftersom du inte ens försöker förstå.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-03-23, 10:44
@ Pia
Klockrent, kunde inte sagt det bättre själv
@ Anders B Westin
Det är nästan att jag tycker synd om dina barn, dom komemr slitas mellan verkligheten och dina åsikter. Låt dom bestämma själva speciellt nu när dom är 23 & 25.
För övrigt så är jag själv 27, spelar tvspel (med våld) flera timmar i veckan och driver företag sedan 24års ålder och har för övrigt aldrig slagit eller vart hotsam mot någon någonsin. Min flickvän som doktorerar inom biologi tycker precis som mig att det är skojigt och stimulerande på flera sätt. Med tanke på att de som förespråkar tvspel här verkar ha en väldigt mycket öppnare världssyn så kanske du har missat något?
Permalänk | Anmäl
Buddha, 2009-03-23, 11:59
Skulle du fortsätta spela skjutspel om en skolskjutning utfördes på den skola där du gick eller hade barn? Om din egen mor blivit skjuten till döds? Om du hade en kompis vars föräldrar hade skjutits till döds? Om du upplevt riktigt krig? Om du hade en kompis som gjort det? Kan man känna olust för en virtuell handling om den blivit verklighet för en själv? Bör man kunna det? Tror ni ungdomar på skolor där det inträffat en massaker fortsätter att låtsasskjuta vid datorer? Hur länge och varför håller dem upp?
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2009-03-23, 13:22
96 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Unga som mår dåligt och saknar identitet påverkas såklart.
Vi påverkas ju alla av reklam!
HUR KAN DET VARA ETT NÖJE ATT VÅLDTA, SKJUTA och KNIVMÖRDA?
MD
Luciano! Du fragar dig till slut vad Charlotte vill. Las overskriften till hennes artikel sa far du svaret !!!
Och vad är det för undersökning som påstår att hälften av alla svenskar spelar datorspel? Vad är en stadig ökning?
Referenser, tack.
Varför kan vi inte försöka bli världsledande på något som är direkt bra och långsiktigt, istället för på något som bara inte är dåligt?
Luciano! Samhället skulle skrika högt om ungar och vuxna lekte något som har med sex- eller drogbrott att göra, virtuellt vid datorn.
Aven du och våldsspels-spelarna/utvecklarna, antar jag. Vad är skillnaden?
Luciano
Du missar totalt det stora problemet.
Dvs kollektiv smitta och kollektiv bekräftelse.
Att kollektivt njuta av simulerat våld påverkar självklart den totala attityden. Våld blir en variant av mänskligt agerande. Det är exakt samma dilemma som bonuskulturen eller vilken annan kollektiv glidning som helst.
Vuxna människor i en modern välfärdsstat skall förakta alla former av våld. Det är själva grunden för att vara vuxen och långsiktigt tänkande.
Glidningar i det kollektiva rummet sker ständigt.
På 70- talet var det fullständigt tabu att ens tänka tanken att använda fötterna i ett slagsmål på skolgården.
Nu anses det helt normalt att skicka unga människor på allehanda kurser och aktiviteter där man med stolthet skall sparka sina sk motståndare. MMA och andra Asiatiska dumheter är helt plötsligt coolt och helt rätt.
I min mentala värld skall all form av våldsutövning beläggas med tydliga skam och tabun.
Fy skäms du som är så primitiv att du finner glädje i våld.
Fy skäms.
Utan denna inställning faller det humanistiska samhället som ett korthus.
Lusiano. Du är lite grovt 20 år yngre än mig. På 20 år hinner en helt kollektivt förhållningssätt att förskjutas med hästlängder. Ditt vänstersamhälle kan aldrig existera i en kultur där verkligt och virtuellt våld anses acceptabelt.
Det måste beläggas med tabun..
Jättebra att det finns kvinnor som reflexmässigt vill skapa tabun. Den manliga hjärnan har nämligen evolutionära förprogrammerade spår som handlar om våld. Låt dessa spår successivt dimma bort och dränkas av annan selektion.
Bygg kreativa teknikskolor som får grabbar att vilja skapa välstånd istället för att skjuta digitala fiender.
Luciano! Skilj pa dataspel och dataspel med våldsinslag, kalla dem t.ex. våldsspel. Och skapa ingen myt som inte finns!
Myten du skriver om som överskrift "dataspelen gör pojkar våldsamma" är en fruktansvärt grov förenkling som du själv formulerar som jag aldrig har sett någon kritiker skriva eller säga. Inte heller Charlotte. Däremot finns det väldigt många som tolkar en vilja att prata om VåLDSPEL på just det viset.
Moralpaniken är i full sving märker jag.
Jag har jobbat med och skrivit om datorspel i 20 år, och den här debatten tar ny fart varje gång det inträffat en skolskjutning. Och som vanligt är det fullständigt fel - all seriös forskning kring dator- och TV-spel visar att de som spelar kan skilja på fantasi och verklighet. Men det är ju enkelt att skylla på istället för att ta tag i de verkliga orsakerna.
Dessutom - just i Tyskland är utgivningen av våldsamma spel starkt begränsad till skillnad från i Sverige. (Och något där man "våldtar" har jag fortfarande aldrig hört talas om).
Statistik när det gäller svenskarnas spelande finns på http://www.dataspelsbranschen.se/reports.aspx
Ja, vad ska man säga. Att en människa som ska se till svenska folkets väl kan vräka ur sig så mycke skit är skrämmande. Dock håller jag med dig att det inte är speltillverkarnas fel att spelandet ökar. Det måste komma hemifrån.
Men att du kan tycka att det är bra. Hallå, du kanske skulle läsa på vad som orsakar osteoporos och hur mycket det kommer att kosta samhället. Du kanske inte vet det men skelettet vi ska ha när vi blir äldre är det vi bygger när vi växer. Med andra ord så måste vi belasta mycke under denna period och sitter vi bara på baken och spelar så lär det inte bli så bra. Det är kanske därför skolorna satsar mer perngar och tid på gymnastik. Som politiker borde detta skrämma dig och inte marknadsföra den.
Att inte barn skulle bli påverkade är ju bara svammel. Om du besöker en helt vanlig skola så får du se. De ska brottas som i wrestling och slåss som i GTA eller fäktas som i WOW. Tyvärr håller jag med dig att det inte är företagens fel. Men som samhället ser ut kan vi föräldrar inte vara hemma och hålla kolla på vad barnen spelar eller när det är hos vänner. Vi vuxna måste arbeta så att vi kan leva.
Däremot är det jätte bra att företagen även satsar lite av sitt kunnande på hjälpmedel för funktionshindrade. Den vinsten är försvinnande liten om man jämför med hur mycket spelindustrin omsätter per år.
Men då är det ju en himla tur att socialdemokraterna vill satsa på denna bransch och deras kunskaper när det gäller hjälpmedel åt bla funktionshindrade, för det lär behövas. Hoppas du har förankrat detta hos den tilltänkta hälsoministern.
Problemet är att pekspelen ursprungligen var simuleringsspel för tränande av markstridskrafter inom försvaret i Nato.
Och att dessa i detta inte skulle fylla någon funktion, är som att säga att det inte går att skapa flygskicklighet med hjälp av simulatorträning.
Myt? kanske. Men "farlig myt", då begriper du inte innebörden i dom orden!
Göran
Det har inte ett dugg med moralpanik att göra. Det handlar om enkel logik kombinerat med komplexa kollektiva processer.
Människan är till 50-70 % ett biologiskt djur. Resten är påverkbar kulturell kodning. Människan är dessutom ett kollektivt flockdjur som smittar varandra med rätt och fel.
På marginalen kan självklart våldsspel förskjuta det allmänna medvetandet så att det långt ut på normalfördelningens flank ballar ur.
För mig är dock det stora problemet ett helt annat. Vill vi ha män som sitter och skjuter pang pang framför datorn ändå upp i trettioårsåldern.
För mig är det så trist att jag inte ens orkar tänka på det.
När skall folk bli vuxna.
Min egen fascination för pang pang och våld tog slut när jag var runt 14-15 år. Sedan tog teknikintresset fullständigt över.
Med teknikintresse bygger man ett land. Med våldsfascination raserar man ett land.
blir trött på alla som skriver att man våldtar i spel? Ta fram fakta så ser ni att det finns INGA spel what so ever som man våldtar i.
Ni som bara skriker ut saker utan att ta reda på något kan ju ta och läsa och till och med spela spelen innan ni häver ut er saker utan någon källa eller någoting. Eran okunskap är förbryllande!
Ungdomar har inte börjat sparka på folk som ligger ner för att de har spelat Super Mario. Förstår inte hur det ens kan vara ett argument "Förr sparkade man inte på folk som låg ner! Men det är helt ok att slå folk som står upp på käften!"
Jag började spela 'Killerspel' när jag var 6. 14 år senare har jag spelat 'Killerspel' i 14 år. Samtidigt tränar/de jag div. idrotter.
Efter 14års killerspelande, så har jag aldrig varit i ett riktigt slagsmål. Blivit nykterist och inte ens tänkt taken att börja röka, snusa eller knarka.
Och det efter att nästan dagligen i 14 år sprängt, kört över, styckat, knivhuggigt och helt enkelt dödat virtuella motståndare i massor!
Våldsspel är inget problem. Gör något åt alkoholen istället, eller rökning, de skapar ju gigantiska RIKTIGA problem.
Monica Dahlström:
Våldta kan man inte göra, så vitt jag vet, i någt datorspel.
Men om du vill veta hur det kan vara roligt att skjuta och knivmörda virtuella motståndare så tycker jag att du ska prova det innan du ifrågasätter det. Och det är inte just att man skjuter, eller dödar någon med en kniv, som är det roliga.
I vilket fall, det jag har sett medans jag vuxit upp är att datorspelande ungdomar är de absolut minst våldsamma.
Carl Norberg:
"pekspelen" skapades inte ursprungligen för att träna markstridskrafter inom försvaret i Nato.
Och man lär sig inte att ta hand om och osäkra ett vapen genom datorspelen som vi unga spelar.
Skulle spelen jag spelar lära mig något så skulle jag nu tro att det effektivaste sättet att döda än människa vore att skaffa mig en raketkastare, rikta den ner mot marken bakom mig, hoppa, avfyra, för att flyga mot personen i fråga med hjälp av explosionen, landa bakom honom och sedan slå ihjäl honom med en ihopfällbar spade.
Sen är det klart att det finns spel där man kan lära sig hur man ska tänka taktiskt i en krigssituation, men sådana seriösa spel uppskattas knappt.
(Nu kan detta bli ett dubbelinlägg, skrev nyss samma inlägg men det visar sig inte, så jag gissar på att det försvann.)
Kosmos
Det är alldeles självklart att den övervägande delen av grabbar som spelar våldsspel blir våldsamma. Har man en bra grundtrygghet och en harmonisk personlighet så klarar man naturligtvis att skilja på verklighet och fiktion.
Men som i allt annat är både biologi och sociala omständigheter normalfördelade. Dessutom skapas en kollektiv attityd som alla relaterar till.
Det vi pratar om är den allmänna attityden och de effekter som på marginalen faller ut när du multiplicerar normalfördelningskurvorna för individens biologi och individens sociala omständighet och dessutom multiplicerat med den kollektiva tidsandan. (den kollektiva tidsandan hittar du överallt i mode, attityder, förhållningsätt mm i all oändlighet.)
Gör du detta tankeexperiment så blir svaret ett helt annat än om du bara utgår från dig själv som person.
Vissa blir bevisligen drogmissbrukare utan att du blir drogmissbrukare. Vad kan det bero på? Tror du!
Skrev fel i första raden i förra kommentaren. Skall naturligtvis vara ... inte blir våldsamma.
Nej, den övervägande delen av grabbar som spelar våldsspel blir inte våldsamma.
Hade den övervägande delen av grabbar som spelar våldsspel blivit våldsamma så hade skolor inte kunnat hållas öppna.
Droger är beroendeframkallande, våldsspel är inte våldsframkallande.
De största våldsspelen har 12miljoner aktiva spelare. Var är allt våldet?
Sätt dig ner och prova på ett spel som Half-life och se om du känner dig våldsam efteråt.
Sluta svamla om saker bara du kan tro på och visa mig fall där svenska ungdomar börjat knivmörda, skjuta ihjäl varandra och våldta efter att ha spelat Counter-strike.
Ge dig på ett riktigt problem som faktiskt existerar.
Nu har du ändrat dig och anser att det är självklart att den övervägande delen av grabbar som spelar våldsspel inte blir våldsamma.
Vad bra, då har vi inget problem längre.
Om du nu inte anser att våldsspel ska censureras och förbjudas för att ett par individer blir våldsamma eller aggressiva av att spela.
För har du det tankesättet så bör allt förbjudas.
För jag tror definitivt att det finns fler som blir våldsamma av att köra bil, än de som blir våldsamma av att spela spel.
Nu ska jag bege mig in i den virtuella världen och spela pangpangspel, sedan se på lite hockey. Så ett eventuellt svar på ditt eventuella svar lär dröja.
Man måste leva i en väldigt innesluten bubbla där man tror att dataspelen har någon påverkan öht. Så barn som växer upp i en värld där halva planeten svälter ihjäl och dör av simpla sjukdommar vilket de ser i tex. rädda barnens reklam och där det tydligen är okej för en president att mörda och lemmlästa land efter land för oljans skull och en värld där barnen lär sig att pengar är det viktigaste som finns och där vuxenvärlden beter sig som BARNUNGAR och inte kan förmå sig att bry sig om något annat än sin gräsmatta och kanske i bästa fall skänka en 20 på ica till afrika. Kan det vara det som påverkar våra ungdomar. Jag undrar vart är alla vuxna? För att bli äldre har inget emd att vara vuxen och jag möter dagligen gamla barn!
Anders, menar du att vi ska anpassa vårt samhälle efter vad som kan påverka de personer som ligger inom den "dåliga" extremen i den sociala normalfördelningskurva du pratar om? Det kommer självklart alltid finnas personer med biologiska och sociala förutsättningar vilket gör dem mer påverkbara men frågan är om det verkligen är rimligt att anpassa vårt samhälle efter dem? Känns som om vi kommer få plocka bort väldigt mycket saker från samhället då...
När serietidningarna kom så gjorde de ungdomarna våldsamma.
När TV kom så gjorde de ungdomarna våldsamma.
Nu är det dataspelens tur att göra ungdomar våldsamma.
Kosmos
Jag ändrade inte mig. Jag glömde helt enkelt ordet inte.
Buddha och Johan
Självklart påverkar dataspelen den allmänna attityden. Dataspelen ingår i ett kollektivt återkopplingsystem. Det är kollektiva återkopplingssystem som bygger kulturer.
Exakt på samma sätt som verkligt våld är smittsamt.
Självklart skall vi ha regler som påverkar oss alla bara därför att vissa inte klarar av omständigheten.
Hela samhället bygger ett ständigt kompromissande mellan det individuella och kollektiva perspektivet.
Vi har hastighetsbegränsningar på våra vägar som gäller alla eftersom vi saknar förmågan att förbjuda just de som i en framtid kommer att orsaka trafikolyckor. Denna fråga våld är i grunden samma typ av sk kollektivt dilemma.
Den centrala frågan som man som ung man måste ställa sig.
varför gillar jag destruktivt underhållningsvåld. Varför håller jag på med detta. Varför sysslar jag inte istället med positiva saker som bygger ett samhälle.
Gå ut och jogga eller gå med i en förening. Läs en bok som lär dig något eller spela dataspel som är konstruktiva och uppbyggliga istället för att på ren svenska skjuta digitala monster och fiender.
Eller satsa tiden på att skriva ett eget dataprogram som gör något fredligt och klokt.
För att hantera denna fråga rätt så måste man förstå att i stort sett all mänskliga felbeteenden är sk mulitfaktoriella.
Det finns sällan en orsak utan oftast tusen orsaker till att en viss typ av händelse faller ut. Summan av orsaker ger en verkan.
Som sagt, svenska folket kunde behöva mer utbildning! Man blir naturligtvis inte våldsam av att spela dataspel. Människor är inte automater utan reflexiva varelser. Minsta barn kan tala om att det är skillnad på fantasi och verklighet. Dataspel är fantasi, och har ingenting med verkligheten att göra. Om man inte förstår det behöver man kanske en kurs av någon sjuåring eller så. Vuxna blir rädda för sådant de inte förstår. ¨Det var samma sak på 80-talet med allt prat om videovåld och hur farligt det var. Åratals forskning visade emellertid inget entydigt sammanhang. Våldsamma personer kanske blir inspirerade av dataspel. Men det är löjligt att tro att man blir "smittad" av våld som om det vore ett virus.
Anders, att spela datorspel har många positiva effekter som du helt verkar bortse från. Dessa spänner från bättre uppfattning om rummet, snabbare reaktioner till en utveckling av den sociala förmågan beroende på spel. Att kalla till exempel krigsspel för "destruktivt underhållningsvåld" är därför en grov försimpling av verkligheten.
Varför någon spelar våldsamma spel kan vi inte säga på förhand, det är högst individuellt. Genomgående kan vi dock, precis som många tidigare nämnt, konstatera att det inte finns någon direkt koppling mellan ökat datorspelande och våldshandlingar.
Du säger att alla som spelar våldsspel borde ta sig en funderare och allra helst bygga ett samhälle eller gå ut och jogga. Förutom det uppenbara svaret att det lättaste sättet att bygga ett samhälle på är just vid datorn kan jag meddela att ungdomar som spelar datorspel till en högre grad än ungdomar som inte gör det är fysiskt aktiva. Den tjocke datornörden som sitter hemma och dricker joltcola är sedan länge död.
För den vuxne datorspelanden rekommenderar du att hon ska "växa upp" och bli teknikintresserad så att hon på det viset ska "bygga samhället". Detta efter att själv ha avslöjat åldern då du blev teknikintresserad. Det kanske är vid sidan av ämnet men jag måste säga att jag är lite spänd på att få veta mer precist hur detta teknikintresse yttrar sig i ditt samhällsbyggande och varför datorspel som fritidsintresse vore värre än till exempel golf?
Förutom ditt ständigt återkommande argument om att samhället i stort blir mer tolerant förstår jag faktiskt inte var du vill komma då du argumenterar för våldsspelens ickevarande. Du säger själv att allting vi gör har många bakomliggande faktorer, något jag tror de flesta är överens om. Precis som ko-smos skrev innebär ett förbjudande av våldsamma datorspel att í stort sett allt i vårt samhälle bör förbjudas då det alltid finns någon som det slår slint för efter att de kommit i kontakt med detta.
Ett större medvetande om datorspelens effekter, från båda läger, och en ärligare dialog istället för denna hets mot vad som i bästa fall endast är en av oändligt många faktorer då något går snett för en av de datorspelande generationernas många individer vore att uppskatta.
Anders, såvitt jag vet finns det inget konsensus om underhållningsvålds leder till våldshandlingar. Det är inte alls så självklart som du försöker få det till.
Däremot vet vi att alkoholkonsumtion ofta leder till våldshandlingar; det är väldokumenterat. Du kanske borde ägna din tid till att försöka få människor att dricka mindre istället om du vill minska antalet våldsbrott?
Vidare tror jag att "skjuta digitala monster och fiender" kan vara uppbyggligt i den mån att man tränar reaktionförmåga, rumsorientering och koordination.
Jag föreslår att du provar något av de här spelen själv (gärna med ett öppet sinne) för att få en bättre bild av vad de faktiskt går ut på.
Det är tur att vi har Anders B Westin som vet hur vi alla ska tänka och tycka. Utan Anders B Westin skulle den allmänna attityden vara förlorad!!!!!1
-
Hur gjorde folk innan Anders B Westin tolkade vår attityd åt oss? Innan Anders B Westin, började trolla newsmill?
-
Skämt åsido, jjag ska fortsätta ha min åsikt att spel är lika våldsframkallande som all annan underhållning. Dvs inte alls. Trots Anders B Westins virrpannekommentarer.
"HUR KAN DET VARA ETT NÖJE ATT VÅLDTA, SKJUTA och KNIVMÖRDA?"
Jag anser mig vara rätt kunnig på detta område, med en god kännedom om olika spel. Jag har ALDRIG hört talas om ett spel där man våldtar. Om ni vet med er att ni kanske egentligen inte vet som mycket om spel kan ni då inte bara hålla tyst tills ni lärt er lite mer? Dessutom är det jävligt skoj att skjuta och knivmörda i ett spel, testa så får du se hur kul det kan vara.
Och för guds skull, det heter väl ändå Datorspel?
Henrik
Lev i din världsbild.
I den verkliga verkligheten påverkas vi av allt.. Det du skriver är i grunden att kulturer är statiska och opåverkbara.
Kultur = Odling
Säger väl det mesta.
Jag som kanske är några år äldre än dig kan se en tydlig glidning i det offentliga förhållningssättet till våld och machoattityder.
Jak kan göra en lång lista på olika signaler. Det går igen i det mesta allt ifrån Wikegårdefieringen av ishockeyn, ståupp komiken, K2, MMA, Thai boxning, våld i filmer, våld i dataspel, det grova tilltalet på nätet, kroppsfixeringen, individualiseringen, pokerhårdingar mmmmmmm.
Det är i gigantisk förändring i attityder.
Detta i kombination med segregering, utslagning, invandringsproblematiken, ökade löneklyftor , brist på manliga förebilder i skolan så har vi ytterligare några faktorer att lägga ihop.
Men den centrala frågan: Skall sk vuxna män sitta och skjuta digitala monster på en dataskärm.
Finns det inget mer kreativt och samhällsbyggande att syssla med.
Jag morliserar gärna om detta. Eftersom jag tycker att utvecklingen är något att genuint oroa sig över.
Men du är kanske hemmablind.
Vad folk med "våldspanik" gör det enkelt för sig och vilken nervärdering av de som spelar dessa "våldsspel", som om de inte kan göra skillnad på lek och verklighet.
De mest intensiva spelarna är de som ytterst sällan springer på "stan och härjar" fyllda av aggressioner och vill slåss, de dricker och röker eller drogar ytterst ytterst sällan heller. De spelar spel som kräver framförhållning, planering och mycket mer och driften är att vinna. De lär sig avancerad engelska flytande, kordination och koncentration och inte minst samarbete, för många av dessa spel, spelas av lag många gånger från spelare från hela världen som på detta sätt samarbetar över internet.
Våldsverkarna i samhället sitter oftast redan i grupp, overksam ute och väntar på en oprovocerad chans att slå någon på käften.
Triggad av annan stimulansia än en dator ger dom.
Samma folk som skriker högst nu om förbud om våldspel är troligen samma grupp som tror på FRA och IPRED-lagen, lika desinformerade och kan troligtvis inte mycket om det som rör sig inom den avancerade datorvärlden.
Läs Kalle Anka ni för era småbarn, där det sprängs friskt och de bankar ner varandra i marken till platta kakor, men vips är dom "hela" igen. Förklara då för lille Pelle när han dammar en planka i huvudet på lillasyster om skillnaden på serietidningens våld och verkligheten.
För alla tycks tro att INNAN dataspelens våldstema, ja då fanns inget våld för ungar att tillgå och glöm inte att stänga TV:n för gott.
Dataspelande är bra för ungdomar, det håller jag helt och hållet med om. Men att våldsspel skulle vara bra tror jag inte på. Tvärtom är jag övertygad om att de har en avtrubbande effekt. Jag tror inte heller att det är en slump att nya våldsamma militärspel (och hollywoodfilmer) släpps i lagom timing till NATO:s attacker mot diverse länder. Det är välplanerat och används för att rekrytera fler till militären. Spelen och filmerna skildrar sällan krigets baksidor utan koncentrerar sig mest på adrenalinshöjande action. Effektiv propaganda som egentligen inte skiljer sig mycket från hur unga män rekryterades att dö för "sitt land" t.ex. i första världskriget. Ett exempel är Svenska bolaget som gjort Battlefield 1942. Bolaget ägs av Microsoft och är på det sättet indirekt styrda av NATO. Det var ingen slump att det spelet släpptes lagom till Irakkriget. Inget ont om det bolaget, det är bara ett exempel, spelet i sig är mycket välgjort. Men man måste vara medveten om att psykologisk krigföring pågår hela tiden. Spelen och filmerna är en viktig del av denna.
Att kalla Charlotte Celsings önskan att diskutera barns användning av våldsamma spel och filmer för en reflexmässig attack mot datorspelsbranschen tycker jag är direkt felaktigt. Jag tycker själv att många debattörer i debatten om dataspelens inverkan på barn ofta intar en moraliserande hållning mot våldsamma dataspel och filmer, men jag tycker att Celsing får fram en viktig poäng - att saken bör diskuteras. Och hon vänder ju sig inte alls mot dataspel som sådant, utan funderar snarare över just de våldsamma inslagen.
Det finns såvitt jag vet ingen forskning som kunnat säkerställa en relation mellan spelandet av dataspel där våld förekommer och användandet av våld i verkliga livet. Det finns däremot forskning som visar att exponering för våld i dess olika former gör att den individ som exponeras för våldshandlingarna blir mer likgiltig inför våldets existens. (1) En ökad likgiltighet inför virtuellt våld kan kanske tänkas påverka även inställningen till reellt våld. Det finns dock inga bevis och att få panik över något som bara är en teori utan bevis är aldrig bra, att på lösa grunder försöka censurera eller förbjuda våldsamma spel vore idiotiskt. jag tycker däremot det vore fel att avsluta debatten med argumentet att det inte finns några bevis för att våldsamma dataspel kan vara skadliga. Om man inte undersöker om det finns några bevis kommer man aldrig finna några. Det är därför viktigt att inte kravlöst acceptera att barn spelar våldsamma spel, utan det är viktigt att debatten finns.
För övrigt så är det intressant att se att Astudillo verkar vilja avsluta debatten på grund av att dataspel är/kan bli en betydande exportvara för det svenska samhället. Om jag ska försöka göra en, om möjligt något långsökt, liknelse så tycker inte jag att man ska sluta debattera Bofors vapenexport bara för att det är en inkomstbringande exportkälla och att det inte finns någon forskning som bevisar att produktionen och exporten av svenska vapen ökar sannolikheten för krig.
(1) NM Malamuth - Desensitization and resensitization to violence against women: effects of exposure to sexually violent films on judgments of domestic violence victims; Anderson, et.al - The influence of media violence on youth, Cline - The Desensitization of Children to Television Violence.
Kanske påverkar våldsamma dator-spel vissa individer till att begå våldshandlingar, som de inte skulle begått om de aldrig spelat dessa spel. Vem vet, finns ju studier som pekar åt olika håll.
Själv skulle jag väl gissa att det finns en och annan person, som redan har allvarliga problem, som påverkas på detta sätt. Men frågan är om vi ska förbjuda eller censurera spel med detta som grund. Faktum är att en mycket stor grupp svenskar idag finner nöje, spänning, avkoppling mm. i att spela spel. Väldigt väldigt många har detta som sin främsta hobby. Både ungdomar och vuxna.
Ska vi förstöra för alla dessa, för att en promille (jo, jag hittar på siffran, för diskussionens skull, eftersom vi inte har några pålitliga siffror att gå efter), påverkas att begå våldshandlingar de annars inte skulle utfört? Nej, naturligtvis inte.
Man kan inte förbjuda allt som potentiellt kan vara skadligt för ett ytterst litet fåtal. Hur ska vi göra med alkohol (mycket farligare än dator-spel)? Tobak? Motorcyklar? Tv-serier som har våldsinslag? Böcker som handlar om otäcka mordfall? Bibeln (hört talas om Knutby?) ? Nej, det blir ju löjligt och absurt. Detta är inte samma sak som att strunta i att folk far illa, men man kan helt enkelt inte förbjuda allt.
Vissa saker måste förstås stoppas, ta heroin som exempel, eftersom skadorna är väldigt stora, samtidigt som de personer som mår bra av och kan hantera det är få. Men dator-spel hör knappast till denna kategori. Inte på långa vägar.
Sedan reagerar jag på att vissa verkar tro att man inte kan vara både en samhällsbyggare och en datorspelare. Det är ju knappast så att folk i allmänhet spelar dator-spel istället för att arbeta. För de flesta är detta en hobby/fritids-sysselsättning. Att ha en hobby är väl positivt, särskilt om man lär sig nåt av den (t.ex. flytande engelska och problemlösning när det gäller dator-spel). Varför skulle det vara sämre att än t.ex. åka skoter eller se på fotboll (om man bortser från tidigare nämnda våldsaspekt)?
Jag har fått intrycket att Anders Westin anser detta, rätta mig om jag har missförstått.
Att det skulle vara barnsligt tycker jag är ett meningslöst argument, bara man agerar moget när det gäller sitt arbete, relationer , eller liknande, tycker jag inte att det är ett problem att man spelar Counter-strike ibland. Tänk, vissa sitter ju och kollar på när fullvuxna karlar och kvinnor springer efter en boll, som de försöker sparka in i ett nät. Herregud, de borde växa upp.
Och nej, jag vet inte om de som skrivit här verkligen vill förbjuda spel med våld i, eller om de bara tycker man ska prata om att det är dåligt. Men vad tycker egentligen ni vålds-spel-motståndare att man ska göra, för att komma tillrätta med det här "problemet"? Förbud? Censur?
Jag håller med Olle, det är definitivt en debatt värd att hållas. Det är dock svårt att föra en seriös diskussion med människor som uppenbarligen inte vet vad de pratar om. När de som vill belysa de påstådda problemen med att ungdomar spelar våldsspel får in så många felaktigheter i sina kommentarer och artiklar är det svårt att ta dem på allvar.
Charlotte Celsing pratar om killer-spel då hon menar shooters, hon pratar om våldtäkter i spel och försöker bevisa något genom att säga att alla skolmördare har spelat våldsamma spel. Det sistnämnda stämmer säkert men att hitta gemensamma nämnare för människor som utfört skolmassakrer är ingen svårighet. Bara här på Newsmill har skolsystemen, mobbning eller det faktum att de är män utpekats. Det bevisar ingenting. Faktum är att det egentligen inte visar något alls. De hade med all säkerhet många gemensamma nämnare.
Charlotte Celsings artikel är en text full av faktafel som på ett i min mening fult sätt försöker koppla ihop dator och tv-spel med våldsdåd genom att hänvisa till skolmassakrer, använda ord som ultravåld och komma med påståenden som att den Amerikanska militären bortom alla tvivel har rätt.
Det är en vinklad och ojust artikel för de som själva inte har spelat sådana spel, och debatten blir lidande.
Finns det inget mer kreativt och samhällsbyggande undrar en viss pk-dåre? Jo det finns det säkert men att spela datorspel är ett fritidsnöje även om det finns en liten klick människor som blivit så duktiga på det att dom har det som yrke. Men trots allt är det för de flesta en fritidssysselsättning. Framförallt vill jag inte ha nån pk-dåre som talar om för mig vilka fritidssysselsättningar jag skall syssla med. Det valet vill jag göra själv. Pk-dåren verkar vara emot fritidssysslor ö h t då han anser att allt skall ha nån form av nytta för att rättfärdiga sin existens. Om pk-dåren har tid över mellan allt sitt jätteviktiga samhällsbyggande, kanske han borde lyssna på sista avsnittet av På Nätet på P1 som handlar om just datorspel i allmänhet och WoW i synnerhet. Programmet ligger kvar i 30 dagar så låt mig inte stressa dig. Du ger intryck av att vara som den där Hipp Hipp-karaktären som för in allting i sin filofax t o m umgänget med barnen som får si och så många minuter.
Själv är jag väldigt selektiv i mitt spelande. Det måste finnas en bra story som intresserar mig m a o inget konstigare att man väljer film eller roman efter om handlingen verkar intressant. Mina favoritgenrer är RPGs (role playing games) och FS (first shooter). Föredrar den förra sorten för att dom är mer komplexa. I det senare spelar man oftast en fast karaktär med givet namn medan man oftast kan skapa en egen karaktär och döpa den i rollspelen. RPGs är också mer omväxlande. Det är inte bara action hela tiden utan även lugnare partier. Mer interaktion med NPCs (non playing characters). Det är givet att jag bryr mig om den karaktären som jag spelar. Det är roligt att bygga upp karaktären, få fler förmågor, fler grejor o s v. Man kan styra hur figuren utvecklas genom dom val man har i dialog-scenerna. Man kan göra h*n sympatisk eller tvärtom osympatisk. Detta är något som gör det roligt att spela om spelet senare så man får se vad som händer när man gör andra val. Pk-dåren föredrar väl (i mån av tid mellan samhällsbyggandet) att hellre läsa en god roman sittandes i favoritfåtöljen med ett glas utsökt viiiiin. Inget fel med det iofs men romaner och filmer, dom kan vara mycket men en sak kan man inte beskylla dom för att vara, nämligen interaktiva. Och vad kan jag säga, det är faaaan så mycket roligare att själv vara med och leka!
En sak som nämndes i radioprogrammet var just sago-elementet. Det var det som drog så många till just WoW. Även om jag inte har spelat just det spelet så kan jag bara hålla med. Fantasi-elementet är viktigt för mig. Redan för tusentals år sedan satt människor och berättade om drakar, demoner, älvor, troll och vampyrer. Enda skillnaden är att teknologin har gjort det möjligt för oss att spela dessa varelser själva! Dessutom tar programmet död på två vanliga myter, nämligen att det bara är killar och män som spelar eller att det bara är ungdomar. Det var tydligen inte helt ovanligt med folk i 50-60 års åldern. Den äldsta var tydligen en bit över 80! Pk-dåren borde snarare ta paus från sitt samhällsbyggande och som samhället ser ut i dag är det nog fler än han själv som skulle gagnas av detta. Nu har jag så pass mycket livserfarenhet (har upplevt vänstertrafiken ;)) så att jag kan bedöma den typ av människor som ger sig in i samhällsbyggnad. Lite lustigt hur svårt dom har att erkänna något fel - någonsin! Om dom någonsin gör det ö h t så brukar det vara omvändelse under galgen...
Till slut, jag har aldrig mördat eller misshandlat någon IRL. Tvärtom är jag en ytterst fridsam person. Kul som fan dock att röja ibland i den virtuella världen. :)
"HUR KAN DET VARA ETT NÖJE ATT VÅLDTA, SKJUTA och KNIVMÖRDA?
MD"
Jag säger som min son brukar säga. "Det kan du får fundera på".
Jag antar att du hellre röjer i dina rabatter och det har jag ingen förståelse för. Alla har vi olika intressen.
MD: "VÅLDTA". <-- Vilket spel menar du då?
Oj Oj Oj!
Vad är de mä unga människor ida?
Ack ack ack!
Annat va de på min tid!
Oj oj oj!
Vi hade minsann inga såna dära dataspel inte! Nej minsann!
Ack ack ack! Oj oj!
Ute å springa o bli starka fick vi göra!
Oj oj oj!
Va ska dä va bra för, världen bli bara sämre förstår mig inte på ungdomar av ida!
Oj oj oj! ack ack ack!
Kan alri va bra sånt där nya saker.
Ack, oj, ack ack oj!
Defacto kvarstår Luciano har rätt all forskning visar på att där inte finns något samband mellan våld i vardagen och våldsamma datorspel eller lekar.
Linderoth, Jonas, Lantz-Andersson, Annika och Lindström Berner. (2002:2). Electronic
Exaggerations and Virtual Worries: mapping research of computer games relevant to
the understanding of children’s game play I: Contemporary Issues in Early Childhood
226-250.
alt så går det att hitta Jonas Linderoths Doktors avhandling om ämnet också Linderoth, Jonas. (2004). Datorspelandets mening bortom idéen om den interaktiva
illusionen. Göteborg: Göteborgs universistet
Tyävrr så är är Charlotte Celsings artikel av samma ursprung som både TV och Video vålds debatten eller för den delen rollspels debatten som sen alla ebbade ut. Det debaterades om sakens farlighet och hur illa det var för samhället. Inga av de påståenden har gått att bevisa.
Själv tycker jag som 30+ are och med småbarn samt spelar aktivt när tid ges inte att datorspel har varit, är eller för den delen kommer att vara ett problem. Om det för den delen skulle komma fram någon som har tagit skada av datorspel så kan man istället fråga sig om han inte skulle ha tagit lika stor skada av serietidningar eller radioteatern för den delen.
Börje
Jag gillar inte postmodernismen.
Men jag har helt enkelt bestämt mig för att våld är barnsligt.
Det är helt enkelt en kognitiv metod. I sätt att förakta och nedvärdera och stigmatisera. Jag stigmatiserar helt enkelt våld som barnsligt.
Ja kan ibland också tycka att elitfotboll är barnsligt när det blir så gigantiskt uppblåst som det numera är. Men fortboll är i grunden trevlig och en fredlig lek. Det tror jag på. Dessutom får man motion.
Det tror jag också på.
Anders B Westin
Föreställ dig följande tankeexperiment:
Du och jag är på en öde ö. Jag har med mig en chockladkaka till ön, du har ingenting. Du säger:
-jag är hungrig, därför är chockladkakan min!
Jag säger:
-Nähä, jag tog med den hit och därför ska du svälta ihjäl före mig.
Då säger du ingenting utan slår mig i huvet och tar chckladkakan ifrån mig och äter upp den.
.
Så, vems var chckladkakan? Din eller min? Visst, jag kan komma med en massa vackra ord som förklarar hur min den var men medan jag snackar skit så bearbetar din matsmältningsapparat chockladkakan och gör den till en del av din kropp. Praktiskt sett var chockladkakan din. Överväldigande fysiskt våld är RÄTT. Det kan vara moraliskt fel, psykologiskt fel, fel fel och orätt. Men likförbannat så var det du som hade nytta av chockladen. Oavsett hur många vackra ord som flyter genom luften.
.
Så vad är sensmoralen? Förakta inte våld, därför sanningen är att våld existerar och det enda argument som biter på våld är mer våld. Och var glad att vi lever i ett samhälle där staten framgångsrikt upprätthåller sitt våldsmonopol. Och våld kan vara hur barnsligt som helst i ditt huvud men om ditt huvud går i kras spelar vad som fanns i det mindre roll annat som dekoration på trottoaren.
Om spel kan vara hur våldsamma som helst, varför inte våldta? Finns det trots allt en gräns..
GRÄNSER! Gränser! Gränser! Alla har vi våra gränser.
Det är tydligt att se att många som spelar och utvecklar spel sätter upp en tydlig gräns emot t.ex. våldtäkt. De flesta verkar tycka att våldtäkt är lite skruvat att leka eller utföra virtuellt.
Det ska inte finnas tycker de flesta. Här blir många våldsspelare och förespråkare plötsligt små moralgubbar och -tanter. Nu hjälper plötsligt inte kodorden för våld; ”det har funnits i alla tider” eller ”Vi kan se skillnad på fantasi och verklighet”. Vad gäller virtuella drog- och sexbrott verkar de flesta ha betänkligheter. Intressant!
Tänk om det är så att våld finns i andra medier än tvspel? Film kanske? Ska vi förbjuda dem också? Våld i medier är inget nytt.
Jag tycker hela debatten är fånig. Våld är något som är starkt inprogramerat i vår reptilhjärna. Den går inte att ta bort. Så istället för att förbjuda allt, kan vi ju låta "ungarna" få ut lite adrenalin på tvspel och lära dem vad skillnaden den riktiga världen och den virtuella. Och kanske se till så att det inte ligger en pistol i varje garderob...
Klas K
Nu handlar det inte om min hjärna och en chokladkaka.
Det handlar om den kollektiva hjärnan och därmed får gemensamma kultur.
Jag tar mig friheten att påverka genom att försöka hitta ord som kan påverka.
Min metod fungerade hyggligt på mina nu två, mer eller mindre, vuxna söner.
Nästan varje gång som de satt vid datorn och spelade våldsspel fick dom höra följande harang:
Gud va barnsligt och töntigt. Sitta och skjuta digitala monster. Trams. Gör något nyttigt istället eller välj åtminstone spel som bygger något. Ännu bättre läs läxorna eller gå ut och motionera eller träffa några riktiga kompisar.
Hur fan skall Sverige kunna i fungera i en framtid om svenska unga män slänger bort sin fritid på tramsiga våldslekar. Starta företag istället. Bli entreprenörer som skapar något nyttigt.
Metoden fungerade ganska bra. Syftet var att så ett frö av dåligt samvete och en tankebana. Farsan har kanske rätt!
Så vitt jag vet har de nu vid åldern 23 resp. 25 lagt av med tramset.
Skönt!
Anders B Westin
".. Nu handlar det inte om min hjärna och en chokladkaka.
Det handlar om den kollektiva hjärnan och därmed får gemensamma kultur. .."
Ok, mina kommentarer om våld kom sig av att det lät som att du var en sån där som säger att våld är betydelselöst. Du vet, en pacifist som säger att våld inte finns för att det är fult och är motståndare till förvaret eller till och med polisens existens. Det var vad jag argumenterade emot men jag kanske inte förstod var du kom ifrån.
Dataspel är att slå ihjäl tid. Och extremt effektiv verklighetsflykt. På det sättet är de problematiska så jag håller till stora delar med dina senaste argument. Deras våldsamma innehåll är däremot inte problematiskt enligt min åsikt. Som många har nämnt här så finns det inget påvisbart samband.
"Så vitt jag vet har de nu vid åldern 23 resp. 25 lagt av med tramset.
Skönt!"
Det man inte ser mår man inte dåligt av :)
Har folket som sitter här och kritiserar, ens spelat ett "våldsspel".
Om man inte kan avgöra skillnaden mellan det och verkligheten bör man uppsöka läkare. Man skulle behöva ett sånt grovt psykist fel,för att ta det man ser i spelet in i det riktiga livet, så att det är löjligt. Kan folk sluta tro att alla människor är gjorda av glas?
Det är mera sannolikt att daghemmen gör pojkar (och flickor) våldsamma, än att något så relativt trivialt som videospel gör dem våldsamma.
Det verkar råda förbudspanik ibland förespråkarna snarare än moralpanik hos kritikerna. I inlägg efter inlägg nämner dem ordet förbud utan att ange var man sett någon vilja förbjuda.
Vi måste gå på djupet i debatten och diskutera fenomenen och yttringarna för sig. Jag upplever debatten yvig. Det är oerhört stor skillnad på ”datorspel” och ”datorspel med våldsinslag”. Vidare kan man göra skillnad mellan ”datorspel där man skjuter med vapen”, ”datorspel som imiterar professionella skjutsimulatorer vid utbildningar”, ”datorspel med kroppsvåld, ”datorspel med sexvåld” (Jag antar att det sistnämnda inte existerar i handeln, men jag försöker hitta användbara skillnader och nyanser till debatten ;-). Vidare skulle man kunna skilja mellan våldsspel med "fantasitema" (t.ex. Man är en riddare av eld som rider på en drake och hugger huvudet av farliga monster o.s.v.) Och "teman ur verkligheten" (t.ex. Man krigar i Irak o.s.v.) Vidare då man jämför våldspel vid dator med våld i böcker och film bör man göra skillnad på om man är aktiv eller passiv i en fiktiv handling. Det finns massa viktiga nyanser och skillnader som vi ska ner och röja i. Det blir så mycket om datorspel i största allmänhet men det är det väl ingen som klagat på? ”Datorspel gör pojkar våldsamma” är en mycket förenklad konstruktion som förespråkarna ofta gör av kritikernas ifrågasättande.
Anders B Westin har en konstig ide' om att de som spelar datorspel inte är/kan vara samhällsbyggare, eller gör annan nytta än just spela spel. Jag vet inte hur gammal du är, men hundra år efter din tid verkar det som.
Vet du verkligen inte hur många unga grabbar som startat företag med datorn som intresse. Alla dessa Internetföretag och Internethandel har inte startat med sådana som dig, med din totalt världsfrånvända attityd.
Du går ut och kränker en hel generation som med sitt datorintresse lärt sig massor och med det kunnat starta företag och egen försörjning.
De är de yngre datorkunniga som sitter på alla supportuppdrag och lär ut för "oss klantiga" om vad vi ska göra för att det ska bli rätt när datorn "strejkar".
De flesta som har roligt med datorspel blandar friskt med, pangpang och barnliknande dockmysterier, motorspel, musik etc etc.
Tror du inte läkare, advokater, lärare och vanliga arbetare sitter och spelar spel framför datorn, speciellt med sina barn?
Du virrar på att alla ska plocka blommor istället och bygga samhället???..vilket de flesta datorspelande ungdomar redan gör, förutom plocka blommor. Men det gör mig nyfiken på vad för fantastiskt du byggt för samhället som antar en sån överlägsen attityd gentemot våra datorspelande ungdomar?! Den värld som du inte verkar ha kommit i kontakt med för huvudtaget eftersom du inte ens försöker förstå.
@ Pia
Klockrent, kunde inte sagt det bättre själv
@ Anders B Westin
Det är nästan att jag tycker synd om dina barn, dom komemr slitas mellan verkligheten och dina åsikter. Låt dom bestämma själva speciellt nu när dom är 23 & 25.
För övrigt så är jag själv 27, spelar tvspel (med våld) flera timmar i veckan och driver företag sedan 24års ålder och har för övrigt aldrig slagit eller vart hotsam mot någon någonsin. Min flickvän som doktorerar inom biologi tycker precis som mig att det är skojigt och stimulerande på flera sätt. Med tanke på att de som förespråkar tvspel här verkar ha en väldigt mycket öppnare världssyn så kanske du har missat något?
Skulle du fortsätta spela skjutspel om en skolskjutning utfördes på den skola där du gick eller hade barn? Om din egen mor blivit skjuten till döds? Om du hade en kompis vars föräldrar hade skjutits till döds? Om du upplevt riktigt krig? Om du hade en kompis som gjort det? Kan man känna olust för en virtuell handling om den blivit verklighet för en själv? Bör man kunna det? Tror ni ungdomar på skolor där det inträffat en massaker fortsätter att låtsasskjuta vid datorer? Hur länge och varför håller dem upp?