Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Ryssland och Eurovision

Foto: scanpix
Urban Ahlin om reaktionerna på Tingeling:

UD bör markera mot Rysslands hot mot svensk yttrandefrihet

Det är nu önskvärt att Sverige gör en tydlig markering. Det måste göras klart att UD noterat att den ryske statens representant fördömt svensk TV-underhållning och det måste klargöras att vi slår vakt om yttrandefriheten. Det skriver Urban Ahlin, socialdemokraternas utrikespolitiske talesman.


Om författaren

Urban Ahlin är socialdemokraternas utrikespolitiske talesman.


Den ryska ambassaden i Stockholm har i svensk media reagerat starkt över det nummer med anspelning på Ryssland som visades vid svenska melodifestivalfinalen i helgen. "Utsvävningar från ett par dårar vars ryssfobi borde sätta dem på mentalsjukhus istället för på Globens scen" lyder citatet från ambassaden.

Den ryska reaktionen visar att man är förorättad, vilket man självklart kan vara. Problemet är att utspelet också visar att man anser sig ha rätt att gripa in för att korrigera. Den ryske diplomaten talar om att "spärra in" komikerna och att händelsen kan minska det svenska bidragets vinstchanser i den stora finalen i Moskva. De sårade nationella känslorna klarar uppenbarligen inte av att låta en sketch i svensk TV passera.

Frågan är om sketchen överhuvudtaget drev med Ryssland eller om det snarare handlade om en drift med våra egna fördomar om, och klichébilder av, vad som är typiskt ryskt.

Konst och politik kan bilda explosiva blandningar och orsaka känslostormar - minns den förre israeliske ambassadören som raserade ett konstverk.

Parodi passar sällan ihop med en omogen självkänsla. Det krävs att man är trygg i sin person för att kunna bjuda på sig själv och det tycks gälla stater och nationell självkänsla likväl som på det personliga planet.

Jag vill inte recensera någon konstnärlig yttring men i det nu aktuella fallet vore det önskvärt att Sverige gör en tydlig markering. Det måste göras klart att UD noterat att den ryske statens representant fördömt svensk TV-underhållning och det måste klargöras att vi slår vakt om yttrandefriheten.

Allt som framförs i svensk TV eller radio är inte perfekt, i överensstämmelse med allas smak eller politiskt önskvärt. Det handlar om fri television, för att citera SVT:s egna reklamfilmer - som för övrigt också skapade debatt när det begav sig. Poängen är emellertid att rätten att göra såväl parodi som reklamsnuttar måste vara obestridlig.

Den ryska stockholmsambassaden borde ha rapporterat hem till Moskva om händelsen i svensk TV - tillsammans med en förklaring om hur yttrandefrihet och självständig television fungerar här. Med sorg har omvärlden under flera års tid kunnat konstatera hur den ryska televisionen blir mer och mer ofri. Det är där det verkliga problemet ligger.







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/5022

49 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag såg "rysslandsinslaget" i TV i lördags. Det var uppseendeväckande rasistiskt enligt min mening. Uppenbarligen domineras Ryssland av maffia och prostituerade.
Hur hade reaktionerna blivit om det inte varit Ryssland uten tex Gaza?

Desssutom var det inte ens roligt.

Permalänk | Anmäl #1 Igor Butwartz, 2009-03-17, 18:13

Tänk att kränka 142 miljoner ryssar på det viset... Synnerligen opassande... Med yttrandefrihet följer ansvar... Bara för att det är tillåtet att säga något behöver man inte nödvändigtvis göra det... Min frihet upphör där min nästa väljer att känna sig kränkt...

Förväntar Sverige sig danskt stöd när ryssarna inleder bojkott...?

Permalänk | Anmäl #2 Lilli, 2009-03-17, 18:17

Det är brå med yttrandefrihet. Men när det övergår till uppseendeväckande beteende så är det faktiskt ett brott. Sedan 1700talet lider Sverige av rysskräck. Det motverkas inte av Tingelinginslaget på nationell TV. Allt detta inklusive reaktionerna smakar Mohammedbilder. Det är tillåtet men borde man göra på det sättet? Det är kanske värt att tänka på

Permalänk | Anmäl #3 Olga Öhgren, 2009-03-17, 19:18

Töntigt av ryssarna att bli sura på inslaget. Gnälligt och osmakligt att tala om mentalsjuka och spärra in bara för att man inte förstår humorn. Tycker de borde fundera lite över sin yttrandefrihet innan de ger sig på att klaga på våra TV-inslag.

Permalänk | Anmäl #4 Thomas, 2009-03-17, 19:41

Svenskar måste förstå detta: Om inte ironi fungerar utanför Sverige, hur ska då dubbel- och trippelironi kunna funka?
Om det nu är så (vilket jag inte tror) att upphovsmännen inte själva hyser fördomarna de säger sig spela på, utan driver med själva fördomen;
1. Blåser det inte bara liv i fördomarna igen?
2. Riskerar det inte bara att missförstås i ett internationellt sammanhang där kulturer har olika humor?
3. I vilket ögonblick förmedlas den EGENTLIGA åsikten om ryssar som upphovsmännen slutligen vill visa upp?
*
Situationen efter kalla kriget har inte hämtats hem. Vi borde anstränga oss mer att uppnå bra relationer med Ryssland, och inte ägna oss åt att blåsa liv i bilden av allt det negativa med landet. Urban Ahlin kan skälla ut diplomater på sin egen mandatperiod, inte för att jag önskar det egentligen, men om nu Urban är så kompentent i att värna om relationerna och ekonomin så får han väl pröva sig fram och upptäcka själv vad som fungerar.

Permalänk | Anmäl #5 Snälla, 2009-03-17, 19:45

Hahaha! Ahlin alltså...

Typiskt bitter oppositions-sosse som börjar hetsa med politisering direkt. Nej, va fan, alla fattar väl vad det handlar om. Ryska byråkraterna är som de alltid har varit - fyrkantiga och officiellt fullkomligt humorlösa. Privat skrattade de nog gott. Läs Vera Eftons inlägg "Ryssarna har humor men inte de ryska myndigheterna" istället. Det är klockrent. Typiskt oppositionen att gå igång på alla växlar helt i onödan och försöka provocera fram en storm i vattenglaset. Skamligt Ahlin!

Permalänk | Anmäl #6 J Bonde, 2009-03-17, 19:57

Misstänker att det egentligen är väldigt få som tagit illa upp, majoriteten av alla kommentarer jag sett har varit positiva, inslaget var verkligen välgjort och skitkul :).

Hade svenskar tagit illa upp om det varit heta tjejer i korta svenska folkdräkter, dalahästar och knäckebröd på scenen? Eller om några ryssar gjort en oväntat välproducerat låt med det temat. Antagligen inte. Kanske några. Med största sannolikhet Inga diplomater.

Har ni sett den tyska IKEA-reklamen med svensk midsommar? Där framställs vi (svenskar) verkligen som Svin på ett explicit sätt. Och endå har alla jag känner som sett det enbart garvat åt det.

Orka med folk som ska ta illa upp av allt möjligt, speciellt när det uppenbarligen är satir. You're the f*ng worst som Pihlman utrycker det :D

Permalänk | Anmäl #7 ippa, 2009-03-17, 20:24

Sluta larva dig Urban Ahlin och kliv ur advokatyrbåset. Det finns inget att försvara i detta läge så försök int ens. Det var ett smaklöst och rasistiskt inslag som kändes riktigt ofräscht! Det kunde vem som helst se. Själv skämdes jag som en hund över inslaget och känner mig arg över att betala licens för sånt skit.

Permalänk | Anmäl #8 tinka, 2009-03-17, 20:31

Mycket bra inlägg. Det är viktigt att påminna om vad mänskliga fri- och rättigheter betyder i praktiken. Men inte bara Ryssland tassar i känsliga marker. Även vår moderate kulturminister ger sig in i debatten och kritiserar Konstfacks Anna Odells installation. Märkligt. Hade det skett i ett annat land (i en annan världsdel) hade vi och Amnesty snabbt fördömt.

Permalänk | Anmäl #9 Ann Wolgers, 2009-03-17, 20:35

Håll truten Imperie Ryssland, gör en egen show och driv med Sverige om det inte passar. Känsliga soviet muppar

Permalänk | Anmäl #10 Punkten, 2009-03-17, 21:06

Jag tyckte inslaget var helt för mycket och rasistiskt, men att som någon jämföra rysk kritik med allmänhetens reaktion på en knäpp Konstfackinstallation är irrelevant. Där råder ju helt uppenbart ren idioti. Dom kan börja om på dagis igen, där gjorde jag själv sån konst!!

Permalänk | Anmäl #11 Johannes, 2009-03-17, 22:13

SKÄRPNING RYSKA AMBASSADEN!

Jag ser aldrig på Melodifestivalen eftersom jag inte tycker om den sortens musik och den sortens underhållning.

Nu såg jag YouTube-inslaget om Tingeling och tyckte att det var väldigt banalt och helt oförargligt. Hur kan det reta någon? Hur kan det reta Ryska ambassaden? Det måste handla om något missförstånd. Det var töntig svensk underhållning om Ryssland som inte fångar varken rysk mentalitet eller rysk kultur.

ALLTSÅ RYSKA AMBASSADEN, den här Tingeling-grejen lägg den åt sidan!

Permalänk | Anmäl #12 Klara, 2009-03-17, 23:03

Ja, Ryssland domineras av mafia, av KGB maffia. I Kreml sitter återigen psykopater och banditer. Det är inte alls konstigt att desa KGB-män uppför sig på ett sätt som motsvarar deras mentalitet. Det upprörande är att programledaren i ett demokratiskt land ber om ursäkt och skickar blommor till dessa representanter för banditstyre.

Permalänk | Anmäl #13 Ali Baba, 2009-03-17, 23:07

Av: Olga Öhgren, 2009-03-17, 19:18
"....Sedan 1700talet lider Sverige av rysskräck.
Det motverkas inte av Tingelinginslaget på nationell TV...."

Titta här nere (se länk) vad, numera fscistiska, Rysslad menar med sammarbete. Vad sjunger de om under en koncert till stort glädje för deras intelektuella och konstnärliga elit i salen (närbilder på publiken).

Det är en mycket känd, mycket populär och kär sång
från Sovjettiden, men texten är delvis förändrad, sjunget under sommaren 2008 om händelser som inträffat bl.a. sex månader senare, kring årsskiftet 08/09...

Välj språk för textremsa "Swedish 100%" i rullmenyn under ekranen :

http://www.kniivila.net/2009/forsmak-pa-gaskriget/

Det är på sitt absurda sätt väldigt rolig. Och krämmande. Och deprimerande. Och inte alls förvånande, om man känner Ryssland.

Textremsor borde kompletteras med engelskan. Då kan man sända det på turné EU-runt med särskillda, personliga leveranser till sådana EU potentater som t.ex. Merkel, Barosso osv. ;)

Njut :
http://www.kniivila.net/2009/forsmak-pa-gaskriget/

Permalänk | Anmäl #14 Ali Baba, 2009-03-17, 23:18

Inslaget var helt fel och mycket missvisande! Jag blir väldigt upprörd när jag ser sådant här! Ryssland är mycket tråkigare, toppstyrt och har en förtryckar mentalitet som skickar humorn ner i galosherna! Man kan ju verkligen undra hur folket där överlever en sekund med sådana trista ledare!

Permalänk | Anmäl #15 Patrik Utin, 2009-03-17, 23:26

Svensk yttrandefrihet haha..
Varför då inte ta ett gäng löjligt dansande muslimer med en bild av
profeten muhammed tryckt i arslet på kalsongerna och ett par
stiliga bombbälten runt midjan skränandes jalla jalla som underhållning i melodifestivalen.
Skulle Urban Ahlin försvara den påhittade svenska yttrandefriheten lika högmodigt då?
Detta var för övrigt ett riktigt lågvattenmärke av SVT och mycket kränkande för mig som är påtvingad att betala TV-avgift.

Permalänk | Anmäl #16 GW, 2009-03-17, 23:51

Tycker fortfarande att inslaget om Leksand var väldigt rasistiskt och fördomsfullt.

Permalänk | Anmäl #17 Örjan, 2009-03-18, 00:10

"Jag vill inte recensera någon konstnärlig yttring"
Varför inte då? Har du själv inga som helst konstnärliga värderingar att utgå ifrån?
Är det så att allt som har med yttrandefriheten överväger allt som har med konstnärliga kvalité att göra?

Permalänk | Anmäl #18 Adam Moskovski, 2009-03-18, 02:17

Kom att tänka på den här kartan som visar vad svenskar (stockholmare?) tänker om Europa:
http://buzz.bazooka.se/pics/?file=europa.jpg

Rätt eller fel?

Permalänk | Anmäl #19 Kalle Kalas, 2009-03-18, 02:23

Vilket självmål! Sämre bad-will kan inte pengar köpa. Ryska myndigheter och politiker är nu bevisat småsinta och snarstuckna. Om de hade sett de övriga avsnitten i "Tingeling-serien" så skulle de väl förstått att det var Sverige som fick de största slevarna av ironin. Ryska versionen var det lite tryck i, i alla fall. Nej, ryssarna verkar lida av gravt dåligt självförtroende och likt en tjurig femtonåring kräver de "respekt". Resultatet blir det omvända, så, tyvärr, jag känner mindre respekt än någonsin för Ryssland och dess representanter. Slappna av!

Permalänk | Anmäl #20 Hugin, 2009-03-18, 06:59

Att svt för fram budskapet "fri television " ger mig kalla kårar. Det känns som en del i indoktrineringen att vi Sverigie lever i den bästa av världar. Jag tror inte att någon blev förvånad över tingelingnummret , det ligget helt i linje med den bild av Ryssland som svt och de flesta svenska media vill förmedla, Det var alltså väldigt förutsägbart och förväntat eftersom svt och de flesta övriga media alltid vill framställa Ryssland i dålig dager. Hur "fritt" är då egentligen svt då man oavsett verkligenheten ser ut driver sin tes att Ryssland är mer eller mindre ont och svenska folket stämmer lydigt in ryysskräcken kör.

Permalänk | Anmäl #21 Disa, 2009-03-18, 07:41

Jag tycker att du skall sluta provocera det fredliga Ryssland!! Urban Ahlin! Det du med dina välkända Bilderbergar konspiratörer är i färd med.. Eran globala mörka historia är redan avslöjade genom Internets belysning. Det är farligt att Spela med på Bilderbergarnas - krigiska ryska roulette. Ps titta nu på Alex Jones avslöjande dokumentär .
The Obama Deception HQ Full length version
http://www.youtube.com/watch?v=eAaQNACwaLw

Permalänk | Anmäl #22 JIMMY, 2009-03-18, 08:25

Tingelings nummer var opassande, men ingen utrikespolitisk incident. Urban Ahlins utspel däremot är en diplomatisk incident som kan jämställas med Carl Bildts utspel om Putin under hösten och Sveriges erkännande av Kosovo. Dessa incidenter försämrar Sveriges relation till Ryssland och det kostar reella pengar, inga struntsummor heller. Sverige borde i stället jobba för att förbättra förhållandet till Ryssland, morgondagens stormakt i närregionen.

Permalänk | Anmäl #23 Lars J., 2009-03-18, 08:53

Istället för blommor borde SVT skicka en ABC-bok i demokrati till ryska ambassaden.

Permalänk | Anmäl #24 Ann Wolgers, 2009-03-18, 08:59

Uttrycket "Man skall inte kasta sten när man sitter i glashus" stämmer bra här. Om svenskarna anser att Ryssland är liktydigt med omfattande Maffia verksamhet, korruption, intresse för lättklädda tjejer (det intresset lär de dessutom dela med svenska män), ryska dockor, ryska björnen, poserande soldater och kosackdansare - så har Ryska ambassaden i Sverige gjort ett dåligt jobb. Tanken är väl att de skall göra PR för Ryssland bl.a. Att hota Sverige med att svenska bidraget kan drabbas av repressalier lär ju knappast göra svenskarna mer välvilliga till Ryssland.

Dessutom, surfa till http://english.pravda.ru/. Känd rysk dagstidning, full med bilder på lättklädda damer. De finns ju där, vad är då problemet med samma sak på en scen?

Permalänk | Anmäl #25 Jaken, 2009-03-18, 09:49

”Ryssfobi” är nyckel till problemet med alla löjliga kommentarer, insändare och debattartiklar om ”rysk hot” och ”ryska björnar”. Det svenska folket är van sedan kala krigets tid att vakna med knäna som skakar på grund av ett stort och mäktigt Ryssland som ”hotar” det svenska samhället. Det är verkligen dags för Sverige att slappna av och förstå att det inte finns något Sverige kan göra för att påverka Ryssland. Sverige är helt enkelt för liten och det är bara några få länder i världen som verkligen bryr sig om vad Sverige tycker. Jag tycker att Sverige är ett väldigt fint land. Men ibland spårar det ut helt.

Permalänk | Anmäl #26 Alex, 2009-03-18, 09:55

Allt ljus på mig och inget annat Urban Ahlin.
Sossarnas totala frustration över opinionsläget .och inget vannat.

Permalänk | Anmäl #27 Bodil Ahlberg, 2009-03-18, 10:05

Undrar bara om konst och politik hör överhuvudtaget i hop? Tänker på Salman Rushdie, på den förne israeliske ambasadören som gjorde det han ville. på Mohammedkarikaturerna, på Mohammed som rondelhund, på Solsjenicin...
Kritiserar man en regim eller nåt liknande genom sin konst, för sanningens, demokratins och yttrandefrihetens skull, så uppfattas det självklart av "förövarna" att det är ett personligt angrepp mot friheten, demokratiska värderingar osv. Och för det mesta handlar det om länder som är "extra känsliga" mot sådana sanningspåhopp".

Permalänk | Anmäl #29 blues, 2009-03-18, 10:29

Urban Ahlin vill belägga den ryska ambassaden med munkavle. Ett synnerligen märkligt sätt att värna om den svenska yttrandefriheten...

Permalänk | Anmäl #30 Johan L, 2009-03-18, 11:26

Hej

Urban !
Osmaklighet är inget som tryckfrihetslagar kan avärja.

Och en rysk amabssadtjänsteman som befinner sig i Sverige kan även han utrycka vad han känner och vara skyddad av våra lagar.

Ett fördomsfullt SVT är ju en produkt av vårt eget samhälle

Josef Macznik

Permalänk | Anmäl #31 Josef Macznik, 2009-03-18, 12:55

Det bästa hade varit ett officiellt svenskt svar som bara är ett godmodigt "detta är bara ett humorinslag i svensk TV, bra eller inte, det behöver ni inte ta så allvarligt på..."

Ett lätt överseende leende är nog det bästa sättet att hantera de pånyttfödda och lättstungna ryska moderlandskänslorna...åtminstone så länge de inte följs upp av något handlande från rysk sida...

Permalänk | Anmäl #32 Eric J, 2009-03-18, 13:12

Ryssland är en maskin som gnisslar högt och ibland går någon för nära och blir av med en arm eller en fot.

Permalänk | Anmäl #33 Olof, 2009-03-18, 14:46

Tingelingsinslaget i lördags var både roligt och fartigt! När sedan folk i den här spalten går loss och kallar det rasistiskt och drar långtgående liknelser om sekelgammalt rysshat och politiskt dubbelspel blir det bara ännu roligare.
Tyckte inte det var särskilt pricksäker politisk satir, men nu har ryska ambassaden och en del skribenter här bevisat motsatsen.
Yttrandefrihet handlar ju just om att kunna säga saker som andra tar illa upp av. Tänk om alla tvingades att yttra enbart saker som alla håller med om. Eller om alla humor måste delas av alla.
Hemska tanke att ryska ambassaden (eller för den delen Urban A) skulle besluta om vad som är roligt och vad som inte är det.

Permalänk | Anmäl #34 Erik C, 2009-03-18, 14:51

Varför skall Sverige be om ursäkt för att Ryssland har gjort rolig musik? Be ryska ambassaden kommentera Dr Bronx & Natali istälet för låtsas som om svenskar hittat på roligt dålig eurotechno
http://www.youtube.com/watch?v=x71BwUS4XSs

Permalänk | Anmäl #35 Erik E, 2009-03-18, 15:04

Enligt millningen ovan så är 65% av de som millat arga på "Ryssland". Det är uppenbart att människor inte kan hålla isär diplomaten från resterande 145 miljoner som bor i Ryssland.
*
Detta visar att alla urskuldande kommentarer och den påstådda ironin i humoraktiviteten är falskt. Det finns allså en russofobi, och då kan man inte prata om en dubbelironi eller att man driver med fördomarna.

Permalänk | Anmäl #36 Snälla, 2009-03-18, 15:22

Själv tyckte jag Tingeling var ett av de bättre numren i melodifestivalen! Stor humor och trallvänlig melodi plus bra dans.
Man läser stänigt om den ryska maffian,den ryska alkoholkonsumtionen.De dansar kosackdans i ryssland de har små söta runda trädockor,de har även haft ett flertal fastkedjade björnar.
Allt detta är faktiskt en realitet i Ryssland.Det kanske är jobbigt att påminnas om ,eller varför reagerar man annars så starkt?!

Permalänk | Anmäl #37 Ulrika, 2009-03-18, 16:18

Som socialdemokraternas kandidat till utrikesministerposten, om de gud förbjude skulle vinna, borde välja sina frågor att uttala sig i. Denna fråga är en storm i ett vattenglas och borde tas med ett förlåtande leende för ryssarnas dåliga självförtroende och tonårsaktiga beteende. Ahlin förminskar sig själv och blir lika löjlig som den ryska ambassadören.

Permalänk | Anmäl #39 Ulf Gustavsson, 2009-03-18, 17:16

Rasistiskt ?
Vilken "ras" hör ryssarna till ?
Med tanke på hur nära vi ligger det landet är det väl stor risk att
många av oss har ryskt blod i ådrorna...Jag tyckte Tingeling var skitkul och lite självironi skulle nog inte skada hos den ryska diplomatkåren. Har något bidragit till att sprida fördomar om Ryssland är det väl deras överreaktion !!

Permalänk | Anmäl #40 titti, 2009-03-18, 21:40

Håller med Ahlin. Ryssland ska skita i vad som produceras i den svenska televisionen. Inslaget var uppenbart en drift med fördomar och det förstår givetvis de flesta. Det fanns ingen anledning för Rysslands ambassadör att vilja "spärra in" komikerna. Jag äcklas av sådant snack.

Permalänk | Anmäl #41 nitramaz, 2009-03-18, 22:48

Ryssland såg till att Georgiens låt förbjöds, och ska de nu börja hota oss? Det är censur det handlar om. Grannen i öst styr sedan långa tider sina egna medier och nu ska de ta över resten av Europa? Vi har yttrandefrihet, vi driver ofta med oss själva, vår kultur, vårt kungahus osv. Det är väl ingen människa som tror att vi verkligen uppfattar vare sig Ryssland eller Kungen som det framställs i sketcher på TV? Här i Sverige måste vi få skoja om vad vi vill, och ja, även om Gaza om det skulle vara. Vi ska bestämma det, inte Ryssland i alla fall!

Permalänk | Anmäl #42 Ann Jensen, 2009-03-19, 00:10

Ryssland ÄR i mycket en banditstat (precis som de flesta stater i forna Sovjet) samtidigt som det ryska folket i stort är underbart med sin värme och öppenhet.

Förut var det träningsoverallsbanditerna som märktes (taximaffian med läderkeps är visserligen kvar på de stora flygplatserna), nu är det tjänstemannabanditer som stjäl snyggare (mutor, avledda staliga medel, utpressning, handel med vapen [nåja, Lukasjenko är bättre på detta - men han är ju redan paria] et c.) med en mer slipad stil...men det är fortfarande banditer!

Att inslaget innehöll lättklädda kvinnor är väl inte heller underligt - på vartenda disco i Ryssland hänger tyvärr prostituerade samtidigt som många Ryssar antagligen med god anledning anser att vi svenskar är väldigt lösaktiga. Ofta, har ryska, lite äldre "biznemeny" med sig sin unga, lättklädda "leksak" när de reser - inget fel med det kanske om båda parter är nöjda (han får fin tjej, hon får Mercedes och resor) - men det ser lite kul ut och gör sig bra i sketcher...

Läste vidare att någon jämförde fraserna i sången "Na zdorove Lenin" & "Na zdorove Stalin" med "Gesundheit Goebbels" och "Gesundheit Hitler". Det är ju tyvärr inte riktigt samma sak eftersom Rysslands regim ju aldrig tagit avstånd från "sina killar" som Tyskland har - aldrig har något offentlig ursäkt för dödandet av de egna utfärdats mig veterligen.

Slutligen: Ryssland har massor av fint att erbjuda, och ett fantastiskt folk. Jätteroligt om svenskarna fick lära sig mer om de fina sakerna och inte bara om de mindre bra. Dock måste Ryssland självt spela den största rollen i att påverka bilden.

Uppmaning till Ryssland:

* Låt er egen press och media bli fria innan ni låter censurpiskan vina över andra.
* Se till att stödja en positiv, dekmokratiskt utveckling i ert land. När man kan köpa sig domslut, skolbetyg, besiktning av bilen etc, blir bilden av landet lätt kantstött hos oss.
* Marknadsför de positiva sidorna ni har - ordna så att turister vill komma (svälj stolheten och var först med att slopa visumtvånget!) och fixa till det som inte funkar ännu. Ni har ju massor av stålar och smarta människor så det borde inte vara något problem.

С уважением,

Mats

Permalänk | Anmäl #43 Mats, 2009-03-19, 04:56

När blev ryssar en ras?

Nu får man inte ens skämta om nationaliteter längre. Jag antar att ryssarna omedelbart slutar kalla amerikaner för cowboys också.

Ryssarna är lika känsliga och farliga som muslimer.

Med tanke på att Ryssland är fullständigt nerlusad med maffian så är "skämtet" inte för långt från sanningen. Bekanta som jobbar i Moskva får regelbunden påhälsning av maffian helt öppet.

Ryssland är ett skämt!

Permalänk | Anmäl #44 Danne, 2009-03-19, 07:01

Jag hade så när givit upp hoppet om den svenska socialdemokratin. Att få se ett sådant modigt utspel i den här bedrövliga "affären" är därför en lättnad - och inger hopp om en framgångsrik valrörelse 2010.

Permalänk | Anmäl #45 Kurt Wered, 2009-03-20, 10:55

Men det är väl inget nytt att vi skämtar med våra grannar.
Norgehistorier har vi väl dragit i 100 år och dom driver ganska
friskt med oss också. Nää skämt hör till och inte blir jag tjurig för det.
Det e ju bara att hitta på lite nya och ge igen med glimten i ögat.

Det var en norrman en dansk och bellman...... :)

Permalänk | Anmäl #46 Stone , 2009-03-23, 08:37

Intressant att folk tipsar om Alex Jones. N kan även finna mer information på www.vaken.se

Permalänk | Anmäl #47 MarcusBorg, 2009-05-04, 14:00

Det är ganska naturligt att Ryssland som är ett stort land nära Sveriges gränser väcker uppmärksamhet hos svenska medier och folket. Det är lika naturligt att Sverige som är betydligt mindre land med tråkig kultur och ryssfobi väcker ingen alls uppmärksamhet i Ryssland. Frågar man ryssar vad tingeling är för nåt, så har 99.999999999 procent ingen susning om vad det är för nåt. 90 procent vet inte heller var Sverige ligger. Att Sverige har synnpunkter om det mesta i Ryssland bryr man sig knappast om i Ryssland.

Permalänk | Anmäl #48 Af Askbyn, 2009-05-18, 13:33

Man har som vanligt misbedömt ryska ambassadens kommentar av tingeling uppträdandet. Ibland tror man att svenskar saknar förmåga att analysera vad andra säger utan bara lyssnar på egna tankar och ord. Vad ambassaden gick emot var användandet av ryska och sovjetiska statssymboler. Tänk om en rysk låt skulle visa drottningen Sylvia i en lesbisk relation med kronprincessan Victoria? (båda är symboler av Sverige). Hur skulle svensken reagera på det? Skulle man våga ha kvar den här kommentaren?

Permalänk | Anmäl #49 Af Askbyn, 2009-05-18, 13:38

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  3. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  4. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  5. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  6. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  7. Den svenska schlagern är död
  8. Jag är också politiskt deprimerad
  9. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  10. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  3. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  4. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  5. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  6. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  7. Svensk narkotikapolitik är galenskap
  8. Omskurna män mot omskärelse osynliggörs i debatten
  9. FP och C måste agera för att inte bli utraderade
  10. Jan Björklund har fel om ny teknik – igen
  1. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  2. För kvinnorna är islam själva grundproblemet
  3. Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall
  4. SD: Kriminaliteten i Malmö visar att vi måste lämna Schengen
  5. Förortspolitiskt program - Idéer för - miljonprogrammen
  6. Hatiska feminister objektifierar och hånar mig
  7. Dags att legalisera cannabis!
  8. Svenska bombmän räddar inga kvinnor
  9. Låt oss ha en nykter syn på cannabis
  10. Vi är utsatta för en krypande statskupp

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.