Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Skjutmassakrar

Benny Holmberg om Skjutmassakrar

Wachenfeldt demoniserar mannen som galen våldspsykopat.

Det finns något i Irene von Wachenfeldts sätt att argumentera som alltid är provocerande. Hon förutser också detta när hon säger att "hon bara talar klarspråk". Som om hon visste att det skulle provocera. Som om hon kände det på sig. Ja till och med som om det var dit hon önskade komma. Det visar sig nämligen att hon spekulerat i detta. Och om hon får en kraftig reaktion så har hon bara sagt det rätta.


Om författaren

Jag är man och är mycket illa berörd av skolmassakerna.

Irene von Wachenfeldt deklarerar sin ståndpunkt:

"Han dödade för att han är man"

Och hon förutser också reaktionen:

"Jag vet vad som händer när man pekar ut män som grupp. Det är bland det mest provocerande man kan göra i offentligheten. Det väcker oerhört starka känslor av rädsla, raseri och frustration. Det är ett problem. Det omvända gäller för kvinnor, om kvinnor talar vi gärna som grupp."

Jag har för vana att alltid hysa ett mått av försiktighet med ett stänk av lite skeptisk hållning när någon egenhändigt deklarerar att de "bara säger vad ingen annan vågar säga". När de deklarerar att de talar om att kejsaren är väldigt naken eller i det här fallet att männen är krigsgalna stortokiga psykopater som slår ned allt och alla som kommer i deras väg hela dagarna. Om de inte är så att de knullar röven av allt och alla förstås. Och Wachenfeldt menar då att hon bara säger sanningen. "Män är sådana"

Om man använder Irene von Wachenfeldts metod att tillskriva varje individ i hela manskollektivet de egenskaper som kanske är ett uttryck för en social roll, en patriarkal arbetsuppdelning och i många fall en vulgariserad sådan genom media, film etcetera, så är man ute på djupa vatten. Det som händer när Irene Wachenfeldt glider på de subjekt eller kollektiv som åsyftas, mannen eller mansrollen är att hon plötsligt adresserar varje enskild man de egenskaper en massmördare, en våldtäktsman, en krigstokig general eller en barnamördare har. Eller i det aktuella fallet en massmördare i skolan. Om man nu skulle använda samma svepande och ovetenskapliga och oprecisa metod för att beskriva kvinnor utifrån den kvinnoroll "de tilldelats i det patriarkala samhället" då skulle man kunna påstå att kvinnorna gäller för att vara är fisiga våp som hänger kring spisen och föder barn eller horar runt med sina hönshjärnor. Om nu någon kvinna i något enskilt fall mot förmodan skulle uppfylla eller uppträda med någon av dessa egenskaper.

Men då är det inte så roligt längre. Då är det uttryck för kvinnoförakt.

Det finns en motsättning inbyggd i Irenes text och också generellt i hennes sammanlagda framtoning ända sedan det famösa uttalandet att "män är djur" som gör att hon blir missförstådd, när hon adresserar männen. Men när hon reflekterar över vad som orsakar reaktionerna tolkar hon istället detta som att det beror på att hon bara sagt " som det är" och hon har "talat klarspråk" Och det paradoxala inträffar att hon styrks i sina grova, grava och generaliserande uppfattningar desto kraftigare reaktionen blir. Jag tror att hon stundtals lever i en villfarelse. Jag tror att Irene skulle vinna mycket på att skilja tre begrepp åt nämligen mansrollen och den bestämning den "givits i det patriarkala samhället" , och nummer två den biologiska bestämning och den tredje de enskilda männen, subjekten. Man kan stiga ut och in i en mansroll men man upptar inte denna roll som sina personliga egenskaper mot sin vilja. Man kan dock inte stiga ut och in i sin biologiska bestämning. Att sedan mansrollen i dess mest vulgära former är oerhört stereotyp, våldsinriktad, enfotad och endimensionell och ibland gränsar till det infantila i alla de sorgliga figurer som passerat revy som John Wayne, Rambo, och Di hard-figurerna som medialt utövat sina infantila övningar och som utgör en medioker ansamling. Det är en självklar sanning som varje socialt anpassad och någorlunda sansad man kan skriva under på. Och att mansrollen ständigt behöver grundlig uppfräschning och puts.

Men Wachenfeldts kvasipsykologiska glidningar och generande och generaliserande förenklingar är direkt hårresande då hon utgår från dagis där en pojke av kärlek drar en flicka i håret och då säger fröken" Han är nog lite kär i dig Lisa". Och från detta "övergrepp" på dagis åker hon i hisnande fart rakt ned på stan och det blir hårdare tag och vips dödar män, misshandlar och våldtar i hemmet på skolorna och arbetsplatserna. Det är ingen bra analys Irene. Den är dålig. För att inte säga alldeles för summarisk och bitvis direkt förödande. Wachenfeldt sätter könen mot varandra. Och jag tror hon gör det av medialt spekulativa skäl. Att locka öron till sin åsikt.

Jag kan bara parentetiskt nämna (som ett exemplifierande av mansrollen) att en flicka som var kär i mig hemma på gården i min barndom kastade en sten i huvudet på mig så att jag fick åka till lasarettet och sy tre stygn...Det tolkade omgivningen (läs: min mor) som uttryck för en djup kärlek...

För att någonsin kunna komma åt de många destruktiva uttryck som kommer ur den etablerade mansrollen måste instrumenten för analys vara noggranna och finstämda. När Wachenfeldt går ut och gräver med sin grova spade så tar hon med både agnar och vete och kastar ut alla barn hon kan hitta med badvattnet. Man kan inte säga att män drar ut och våldtar. Man kan säga att mansrollen inrymmer dåliga sidor som skapar frustration, skapar våldstendenser och som uttrycker sig på ett sådant sätt. Detta kombineras med en enveten våldspropaganda i underhållningsmedier som finns från film till dataspel.

Om vi ska nå någonstans i diskussionen om mansrollen i allmänhet och enskilda våldsuttryck i synnerhet som till exempel skolmassakrer så måste vi utgå från att männen som grupp generellt och normalt är social anpassade och vänligt inställda individer. Att de ingår i ett socialt sammanhang. Att de påverkas av kulturen. Vi kan inte som Wachenfeldt gör demonisera hälften av individerna i samhället. Det är istället mansrollens avarter som är problematiska speciellt så som de skildras i underhållningsmedia, dataspel etc.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/4925

11 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Sakligt är det inte fel. Män ÄR till sin natur våldsamma. Testosteron. Och det vill kvinnor ha. Snälla män duger inte i sängen. Mördare och psykopater, som fyller våra fängelser, blir däremot nerlusade med kärleksbrev.

Permalänk | Anmäl #2 Peter Ingestad, 2009-03-15, 14:38

100 % av alla skolskjutningar har utförts av pojkar/män. Det är obestridligt. Något slags samband till kön finns här. Det går inte att förneka. Sambandet med, testosteron, aggressivitet och fortplantning. Låt oss alltså kemiskt kastrera männen och låta fortplantningen ske på konstgjord väg som t ex när ofruktsamma och homosexuella fortplantar sig. Det ska bli intressant att se om vårt mänskliga förstånd kan besegra den grymma naturen. Att något metafysiskt skulle vara inblandat tror vi ju inte alls på.

Permalänk | Anmäl #3 Purusha, 2009-03-16, 03:14

Om man ska tolka dödsskjutningen så tror jag inte det är bra att dehumanisera män ytterligare. Snarare tvärtom.

Permalänk | Anmäl #4 Snälla, 2009-03-16, 08:47

Det är ändå ytterst få män/pojkar som ägnar sig åt skolmassakrer. Man kan inte skylla det på alla män. Depressioner anser jag vara den största anledningen till att det sker. Och att vapen finns tillgängliga.
För övrigt gissar jag att depressioner passar sämre för mansrollen än för kvinnorollen. Man blir svag och bräcklig och för att kompensera detta som man gör man tvärtom; blåser upp sig.
Informera mycket mer om depressioner - särskilt för män.

Permalänk | Anmäl #5 Eva, 2009-03-16, 09:11

Det har du nog rätt i Eva. Tur i oturen är att många män nu varit diagnosticerat deprimerade. Det gör att det finns en större bas för stöd män emellan, samt att bilden av ett fåtal svaga män som är deprimerade tynar. Generationsmässigt tror jag det är stor skillnad i öppenheten och knäckt stolthet när det gäller depressioner. Det är lättare för 70, 80 och 90-talistkillar att snacka sinsemellan.
*
Men fortfarande är det problem med utstötningen av deprimerade män när de flippar över de första gångerna vilket gör att människor tar avstånd. Isoleringen leder till ännu större katastrofer. Detta bör lyftas upp.

Permalänk | Anmäl #6 Snälla, 2009-03-16, 16:08

Det har du nog rätt i Eva. Tur i oturen är att många män nu varit diagnosticerat deprimerade. Det gör att det finns en större bas för stöd män emellan, samt att bilden av ett fåtal svaga män som är deprimerade tynar. Generationsmässigt tror jag det är stor skillnad i öppenheten och knäckt stolthet när det gäller depressioner. Det är lättare för 70, 80 och 90-talistkillar att snacka sinsemellan.

Mostly girls spend their time to getting dressed, makeup and hairstyling before they go to a Prom event. How to choose the best prom dresses and suitable hair extensions (for a prom hairstyle) are important for them. clip on hair extensions and cheap prom dresses could be easily found on the Internet.

Permalänk | Anmäl #7 123, 2010-07-07, 13:55

long prom dresslong prom dress
short prom dressshort prom dress
cheap prom dressescheap prom dresses
prom dresses 2011prom dresses 2011
classic prom dressclassic prom dress
cocktail prom dresscocktail prom dress

red prom dressred prom dress
blue prom dressblue prom dress
black prom dressblack prom dress
pink prom dresspink prom dress
purple prom dresspurple prom dress
green prom dressgreen prom dress
orange prom dressorange prom dress
white prom dresswhite prom dress
affordable prom dressesaffordable prom dresses

Permalänk | Anmäl #8 123, 2010-07-07, 13:56

hant from cheap Links of London Necklaces a four-year legal battle Chanel Sweater Necklaces with the exclusive jeweler cheap Cartier Brooch Tiffany which complained that Christian Dior outlet its bargain-hunting website amounted replica Christian Dior sale to a "rat's nest" discount Gucci of counterfeit watches, bracelets Tiffany Earrings for sale and necklaces. Cultural gems cheap Bvlgari Bracelet on sale that can be found tiffany jewelry replica while wandering include the Gucci Eastern States Buddhist Temple at 64 Mott St

Permalänk | Anmäl #9 omega watches, 2010-07-19, 06:33

The first round, Williams big windmill dunk, Replica Watches. Rolex Watches, Fake Watches, Cartier Watches, BMW Watches, Tag Heuer Watches, Burberry Watches, Romain Jerome Watches, Longines Watches, Carl F. Bucherer Watches, Chanel Watches, Movado Watches, If you are looking for a fashionable watch to match your style and luxurious needs, this Fortis Watches is a good choice for you. Hermes Watches, Paul Picot Watches, Chopard Watches, Zenith Watches, Oris Watches, Philip Stein Watches, U-Boat Watches, Emporio Armani Watches, Tudor Watches, Rado Watches, With this Corum Watches size and combination of materials, this is definitely a fashionable timepiece that watch enthusiasts would like to wear. Calvin Klein Watches, Versace Watches , Tissot Watches, Glashutte Watches, Porsche Design Watches, Louis Vuitton Watches, Fendi Watches, This watch is presented with an 18 carat red gold case including the two pushers on the side and a crown set with sapphire cabochon. Roger Dubuis Watches, De Witt Watches, Hublot Watches, Franck Muller Watches, Ulysse Nardin Watches , Baume & Mercier Watches, Vacheron Constantin Watches, Harry Winston Watches, MontBlanc Watches, This watch’s case is paired with an equally elegant alligator strap also including an 18 carat gold clasp.

Permalänk | Anmäl #11 lehua999, 2010-08-28, 07:21


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.